آخر 10 مشاركات
إمرأة الذئب (23) للكاتبة Karen Whiddon .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          رواية صدفة للكاتبة : bella snow *مميزة و مكتملة * (الكاتـب : bella snow - )           »          زوجة لأسباب خاطئة (170) للكاتبة Chantelle Shaw .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          جددي فيني حياتي باللقاء *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : وديمه العطا - )           »          انتصار الإسباني (48) للكاتبة: Daphne Clair (كاملة+روابط) (الكاتـب : Gege86 - )           »          78 - القرصان - ماري ويبرلي - ع.ق ( كتابة / كاملة )** (الكاتـب : أمل بيضون - )           »          237 - عاصفة الصمت - بيني جوردن (الكاتـب : Fairey Angel - )           »          في قلب الشاعر (5) *مميزة و مكتملة* .. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          تسألينني عن المذاق ! (4) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة قلوب تحكي (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          أهلاً بكِ في جحيمي للكاتبة الفاتنة: عبير قائد (بيـــرو) *كاملة & بالروابط* (الكاتـب : Omima Hisham - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات الطويلة المنقولة الخليجية المكتملة

Like Tree1Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 14-07-15, 08:07 AM   #21

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



البارت العشرون


سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم 3>
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ادرك كم هى مهمة فى هذا البيت حتى وان لم يشعر احد بأهميتها يكفى ان هو يشعر بها فى العادة كانت تتناول الطعام معه ولاكن الان اصبحت تأكل فى غرفتها وماعادت تغادرها ترى ما الذى غيركى هكذا يا مكة نظر الى التى تقف امامه لم يشعر بوجودها ولاكن هل سوف تجلس لتناول الطعام معه كم هو سعيد بهذا
حدثته قائلة
مكة : السايق برا صح
نوح : اى تقريباً ليه تسألى
مكة : طالعة
وقف نوح امامها قائلاً
نوح : على وين
صمتت قليلاً ثم اجابته قائلة :
مكة : مالك دخل
نوح: طيب اذا ما قولتى مافى طلعة من البيت اى وكنت ابى اقول شى ماعاد فى طلعة من البيت من دون اذنى ومافى طلعة مع السايق اوك
مكة : شوف نوح انا ماحد يقدر يمشى كلامه على اوك
ثم ارتفع صوتها وتحدثت بنبرة معصبة قائلة:
مكة: وانا ما اسوى شى غلط انا اعرف دينى اكثر منك نوح
امسكها من معصمها قائلاً بنبرته الهادئة :
نوح : ما انصحك ترفعى صوتك على مكة
مكة : اترك يدى وش مفكر نفسك انت انت ولا شى فاهم وانا ماراح اتزوج بواحد مثلك نوح لان انت انسان مريض نوح وانا اكرههك تدرى وش يعنى اكرهك يعنى ما اطيقك وبعد يدك عنى لان انا ما احل لك ولا انت ما تدرى ان الى تسويه الحين حرام
ترك يدها بهدوء ثم تحدث قائلاً:
نوح : اى تخيلى عمى بعد ما قال للناس زواج بنتى بعد يومين يرجع يقول ماراح تتزوج ياترى وش بيكون شكله وهو يقولهم كذا
مكة: ما تظن انى بتراجع عشان ابوى انا مايهمنى احد وانت متأكد من كذا
ذهبت وتركته صعدت الى السيارة
مكة : روح اى مكان عمى شريف
شريف: مالك يا بنتى
مكة : انا تمام مافينى شى بس مليت من البيت
تحركت السيارة الى اى مكان الاهم هو الابتعاد عن المنزل
_____________________________
هبطت الطائرة بسلام الى مصر ارض السلام والبساطة
اذاد : اووووه اخيراً مصر وحشتنى اوى
ريان : الحين باقى على العملية اسبوع وين بنروح
اذاد : الاول انا هموت وانام
ريان : بعد الشر عليكى ياالخبلة تعالى خلينا نوقف تاكسى
اذاد :هنروح فين طيب
ريان : والله المفروض انا اسألك
اذاد : عايز تروح فين طيب وانا اقولك
ريان : بنروح اى فندق بعدين نشوف وش بنسوى
اذاد : امممم طيب بسيطة انت تقول للسواق بتاع التاكسى عايز اروح اى فندق
ريان : انت ما منك فايدة
__________________________
بتول : من متى وريان يشتغل فى مصر فى شى ورا الموضوع
سارة : لا وساحبها معه يمكن بناكلها
بتول : يا كرهى لها هذى البزر مدرى على وش شايفة حالها
سارة : والله مدرى
بتول: ان ما خليتها تكره عيشتها
سارة : طيب وش منتظرة
بتول: الصبر حلو
______________________________
ريان : فندق امون اى ماشى حاله
اذاد : علفكرة شكله حلو خلينا نخلص بقى عشان انا مش قادرة اقف
ريان : اى انتظرينى هناك وانا بحجز واجيلك
اذاد : اوك
امسكت بهاتفها وضعت شريحتها المصرية
ما هى الا دقائق وعاد اليها امسكت بيده قائلة :
اذاد : فين مفتاح اوضتى
ريان : امشى بس
اذاد : وحش
ريان : ههههه انا
اذاد : اها
ريان : مقبولة منك قلبى هذى هى الاوضة
اذاد : وانت فين اوضتك
ريان : الغرفة لأثنين
______________________________
عادت الى المنزل وبيدها حقائب كثيرة وضعت الحقائب ارضاً وذهبت الى المجلس عندما سمعت صوت ابيها
وقف امامه قائلة
مكة : كيفك بابا
على : انا بخير انتى كيفك حبيبتى
مكة : تمام كنت ابى اطلب منك طلب
على : أمرينى حبيبتى
مكة : ابى اسافر اكمل دراستى فى لندن
نوح : ايش !
مكة : انا اكلم بابا
على : تقصدين الجامعه
مكة : لاء اقصد الثانوية
على : طيب والزواج
مكة : اى زواج
نوح : زواجنا
مكة : بس بابا انا ما وافقت على اى زواج
على : وش الى قاعدة تقولين المكلة خلاص يوم الخميس بعدين سوى الى تبينه
مكة : انا اذا اتزوجت ذا الشخص بموت حالى فاهمين ياخى انا ما اطيقه الحب غصب
ذهبت تاركة خلفها شخص مصدوم من ردها الجارح
____________________________
ريان : دودى انا مقدر اخليكى لحالك ماراح اطمن الا وانت قدامى
اذاد : طيب انا جعانة
ريان : طيب قومى بدلى وخلينا نطلع
اذاد : لاء انا هنام ولما اصحى نبقى نروح ناكل
ريان : اوك وانا بقعد اشتغل شوية لحد ما تقومى
اذاد : تصبح على خير
______________________________
كان يسير برفقة اصدقائه فلندن مليئة بالعرب يحمل اصدقاء من جميع دول الوطن العربى او لنقول معظمهم تحدث احدهم قائلاً
مراد : وش راح تسوون بعد انتهاء الدراسة
تركى : انا هشوف شغل واستقر هنا
مراد : وانت انس
انس: لاء انا هرجع بلدى انا بعد الايام عشان ارجع
مراد : وانا بعد برجع ديرتى هناك اهلى واصحابى هنا مالى احد انا
تركى : انا اهلى كلهم هنا هرجع فين بقى
مراد : انت الله معك
______________________________
تمر الايام ليأتى موعد تمنى الكثير الا تأتى ان هذا الموعد هو موعد عملية اذاد
اذاد : ريان متخليش حد فيهم يشوفك اوك
ريان : حبيبى ابى افهم ليه ماتبينهم يعرفوا
اذاد : هقولك بعدين المهم تعمل زى مابقولك
ضمها اليه كثيراً ثم قبل رأسها قائلاً:
ريان : ربى يحفظك من كل تعب يذبل عيونك الجميلة
ابتسمت له اذاد قائلة:
اذاد : هنتأخر
ريان : يلا خلينا نروح
اذاد : يلا
______________________________
طرق باب الغرف ثم دخل الطبيب القى التحية ثم قال
الدكتور: نتائج الفحوصات طلعت والانسة كادى بخير ومفيش اى امرض تمنع اننا نعمل العملية وكمان المتبرع جيه امبارح عشان يعمل التحاليل بتاعته وكل حاجة تمام والخواص متتطابقة زى ما تكونوا قرايب ولا حاجة ونسبة نجاح العملية كبيرة جداً وانشالله خير
حمزة : يعنى مفيش اى خطر عليها يا دكتور
الدكتور: بالعكس العملية دى هتخليها تعيش حياة طبيعية اكثر بس مع الانتظام فى الادوية والفحوصات المستمرة
حمزة: شكراً يا دكتور
الدكتور: العفو ده واجبى
كادى : خير انشالله خير
______________________________
فى غرفة اخرى من غرف المستشفى كانت اذاد تستعد للعملية فعمليتها سوف تبدأ اولاً ثم من بعدها تبدأ عملية كادى
ريان : ما تخافى حبيبى انا جالس هنا ماراح اروح لمكان
اذاد : انا مش خايفة طول مانت جمبى
طُرق باب الغرفة لتدخل المرضة بأبتسامة قائلة :
الممرضة : جاهزة
نظرت اذاد الى ريان ثم اخذت نفس عميق قائلة :
اذاد : ايوة جاهزة بس كنت عايزة اعرف عملية المريضة هتبقى امتى
الممرضة :بعد عمليتك انشالله اتفضلى نامى هنا عشان ننقلك اوضت العمليات
تمدتت على السرير المتنقل لتأخذها الممرضة الى غرفة العمليات وكان ريان يسير خلفها ينظر اليها يشعر بالقلق الشديد يدعو الله فى قلبه بأن يحميها ويحفظها توقف امام غرفة العمليات فالدخول معها ممنوع
_____________________________
فى الوقت ذاته كانت مكة تنظر الى نفسها فى المرأة وهى ترتدى فستان باللون الاسود تبكى بشدة لا تعلم ماذا تريد الم تكن تريد الزوج به منذ عام ولاكن الامور اختلفت الان الانسان التى لطالما احبته اصبح الاكثر كراهية فى حياتها او هكذا تقول بعد ان وقعت على عقد قرانهما ماذا يفيد البكاء والان يريد ان يراها مسحت دموعها وقررت ان تنزل اليه فهى ليست ضعيفة ولن تكون كذلك
طرقت الباب ثم دخلت قبلها والدها وذهب تاركاً خلفه اثنان يكرهان بعضهما او هكذا هى تظن
ابتسم نوح وحدثهها بنبرته الحنونة قائلاً:
نوح : مبروك موكة
نظرت له ثم جلست ذهب ليجلس بجوارها اليوم عزم على ان يصلح علاقته بها
نوح: طالعة حلوة اليوم بس ليه لابسة اسود
نظرت له قائلة :
مكة : لابسة اسود لأن اليوم العزاء حقى نوح اليوم متت
امسك بيدها قائلاً:
نوح : ليه تقولين كذا
مكة : بعد يدك
ابتسم نوح قائلاً:
نوح : ليكون ما احل لك
مكة : لاء يوم انك تلمسنى اقرف
نظر اليها بصدمة اليوم تأكد ان هذه ليست مكة التى يعرفها
وقفت قائلة
مكة : ما تتأمل اعاملك على انك زوجى انت والكرسى الى تجلس عليه واحد عندى نوح وانا ماراح اغير اى شى عشانك زوجى فاهم
ذهبت مغادرة المجلس ذاهبة الى غرفتها الان فقط يمكنها ان تبتسم
______________________________
ريان : وش صاير لها
الممرضة : هى بخير متخفش هى بس تحت تأثير البنج شويه وهتصحى
ريان : يعنى هى بخير
الممرضة :اه الحمدلله
ريان : شكراً
الممرضة : العفو
غادرت الممرضة الغرفة جلس بجوارها يقرأ قرأن فى مصحفه الصغير أملاً فى ان يحفظها الله له
كم هو جميل ان تحب شخصاً حباً صادقاً ينبع من القلب يتلخص فى دعوة الى الله وصبراً حتى وان استمر طوال العمر =)
______________________________



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-07-15, 08:09 AM   #22

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


البارت الحادى والعشرون
فتحت عيناها لترى كل شئ حولها يطغو عليه اللون الابيض ما هذا هل ذهبت الى الجنة ام ماذا
....: حمدلله على سلامتك دودى
نظرت الى المتحدث حسناً تذكرت انا الان فى المستشفى
اذاد : كادى عاملة ايه
ريان : من شوى خلصت عمليتها وهى الحين نايمة بروح اقول للدكتور انك صحيتى
ابتسمت له بهدوء رغم انها تتألم ولاكن هى تبتسم فى كل الاوقات
....: حمدلله على السلامة يا اذاد
اذاد :الله يسلمك يا دكتوور
الدكتور: قوليلى بقى حاسة بأى وجع او حاجة
اذاد : اه دماغى مصدعه وحاسة ان الدنيا بتدور بيا
الدكتور : اها
اذاد : بس
الدكتور : ده طبيعى لانك لسة عاملة عملية مش سهلة وانتى وضعك طبيعى ومفيش اى حاجة تخوف مع كده هتفضلى هنا كام يوم تحت المراقبة عشان لا قدر الله حصلك حاجة نكون عارفين
ريان: اوك شكراً يا دكتوور
الدكتور: العفو واجبى
غادر الدكتور الغرفة
جلس بجوارها لتحدثت قائله :
اذاد: ريان انا مش عايزة اقعد هنا
ريان : ليه ياقلبى
اذاد : كده مش عايزة اقعد هنا وكمان مش عايزة حد يعرف ان انا هنا
ريان : بنسوى الى قاله الدكتور كافى انى وافقت على كذا من الاول
اذاد : اوووف طب انا عايزة هدوم غير دى
ريان : طيب بروح الفندق اجيب لك واجيب اكل لأنى جعان
اذاد : اوك بس متتأخرش
ريان : اوك يا قلبى
______________________________
تمر الايام فى حياتنا دون ان نشعر الامس مثل اليوم واليوم مثل الغد ابعض يريد من الايام ان تسرع والبعض يريدها ان تتوقف
اذاد : اووووه اخيراً هخرج من المكان المعفن ده
ريان : هههههه ماصارلك اسبوع ومليتى
اذاد : الحمدلله يلا خلينا نمشى
ريان : يلا
_____________________________
حمزة : يلا كادى
كادى : يلا عارف يا حمزة انا فرحانة اوى حاسة انى رجعت زى الاول واحسن كمان
حمزة : يارب دايماً
كادى : اده مش دى اذاد
حمزة : اذاد هتيجى هنا ليه
كادى : ايوة صح
حمزة : يلا خلينا نمشى من هنا
______________________________
اذاد : ريان انت هتنام
ريان : اى حبيبى تعبان مرة
اذاد : طب انا زهقت من النوم بقى
ريان : طيب سوى اى شى غير النوم
اذاد : يعنى انت هتنام
ريان : يب
اذاد : يعنى انا هقعد اكلم نفسى
ريان : نامى انتى بعد
اذاد : لاء هقعد اعمل اى حاجة
ريان : اوك
______________________________
منذ ان اصبحت زوجته وهو لم يراها ما هذا لقد تزوجها لكى تكسر حواجزها معه ولاكن ما يراه انها زادت هذه الحواجز كم انتى غريبة مكة صعد الى غرفتها انه مصر على التحدث معها والوصول الى حل لهذه المشكلة طرق باب الغرفة ليعلو صوتها قائلة :
مكة : مين
فتح الباب قليلاً قائلاً :
نوح : ابى اتكلم معك شوى ممكن
مكة: مافى بينا كلام واصلاً كيف تدخل اوضتى من دون ما اقولك
اغلق نوح الباب وجلس بجوارها قائلاً :
نوح : مكة انا زوجك مايصير الى نسويه ذا
مكة : انت تزوجتنى بالغصب نوح وهذى نتيجة فعايلك انا مالى دخل
نوح : طيب على الاقل قولى لى وش خلاكى تكرهينى كذا وش االى غيرك على كذا
مكة : لانك خاين
نوح : خاين !
مكة : اى خاين
نوح : انت وش تقولين
مكة : توهمنى بأنك تحبنى وانت تكلم غيرى
نوح : وضحى كلامك انا ما افهم عن وش تتكلمين
مكة : تتذكر يوم كانت خالتك راجعه من السفر شوف مين كنت تكلم يومها
نوح : هههههههههههه مكة يالخبلة هذى خالتى عزيزة
o_0 مكة: كذاب
نوح : والله ذا الى صار حتى اسأليها
هل كانت تظلمه طوال ذلك الوقت كم انا فتاه سيئة الان كيف انظر له وقد شككت فيه للحظة وهو الذى كان يفعل كل شئ اريده انا حدثها بنبرته التى اعتادت عليها نبرته الحنونة
نوح : قربى بقول لك شى
اقتربت منه قليلاً ولاكنها انصدمت حينما قام بضمها قائلاً:
نوح : انا من يوم ما شوفتك وانا حبيتك انا اموت فيك موكة كيف ظنيتى انى ممكن احب غيرك يالخبلة
بماذا اجيبك وقد اتهمتك بالخيانة
نوح: بلييز مكة خلينا نبدأ من جديد مابيك تبعدين عنى انا محتاجك جمبى
______________________________
مرت سنتين على حياتهما بعد ان عادت من مصر وانهت امتحاناتها اتخذا قرار هى وريان بأن يتزوجا منذ ان تزوجته وهى اسعد مخلوقات الارض ريان يشبهك كثيراً يا ابى ولطالما كنت اريد ان اتزوج برجل يشبهك اليوم الخميس غداً عطله اذن اننى مرهقة ان الجامعه شئ صعب ومرهق للغاية بعكس ما ظننت اوه لقد نسيت ان اخبرك لقد التحقت بكلية ادارة الاعمال اعلم اننى تنازلت عن حلمى كلية الاعلام ولاكن اريد ان اساعد ريان فى عمله فلقد قام بأفتتاح شركة جديدة حسناً الان الكل يذهب الى بيت الجد بعد الدوام يوم الخميس بيت الجد الجديد انه اكبر من البيت القديم بكثير الكل ينام هنا ويذهب يوم السبت حسناً يا ابى سوف اتركك الحين فلقد تأخرت على الجميع
وضعت الصورة مكانها وبدلت ملابسها لترتدى فستان اسود قصير ارتدت عبائتها وحجابها وذهبت الى الدرج لتجلس مع باقى العائلة جلست بجوار ريان ولاكنه لم يلحظ وجودها فى العادة يمزح معها نظرت اليه انه شارد الاما ينظر نظرت الى المكان الذى ينظر اليه ريان انه ينظر الى بتول والاخرى تبتسم له ما الذى يحدث هنا !!!!
______________________________
نوح : مووكة يالخبلة وش تسوين تعالى اجلسى هنا
مكة : وش تبى
نوح : الدكتور قالت ما تتحركين عشان خطر على البيبى
مكة : بس انا ماحب اظل جالسة كذا
نوح : عشان البيبى ما يصير له شى انا بصراحة اخاف على ولدى يصير له شى
مكة : تقصد انى ما اهمك يعنى اوك
نوح : لاء البيبى شى وانتى اشياء
مكة : هههههههه
نوح : فديت الضحكة وراعيتها
لم اكن اظن بأن حياتنا سوف تصبح هكذا نحن الان فى لندن ذهبنا لأكمل دراستى كما اعتدت ان نوح يحقق لى امنياتى حقق لى هذه الامنية ايضاً انا الان حامل فى شهرى الاول كانت فرحت نوح لا توصف بهذا الطفل فرحت لفرحه انا الان احاول ان اعوضه عن كل ما فعلته به فى الماضى
______________________________
الان اين ذهب ريان ايعقل انه عاد يحب بتول مرة اخرى ماالذى تقولينه اذاد منذ متى وريان يحب بتول لقد قال انه من المستحيل ان يحبها فهى له ابنة عمته فقط ها هو قد عاد ولاكن هل كانت بتول معه لماذا جأت خلفه لماذا جلس بعيداً عنه اوووه لقد تعبت من التفكير
اذاد: انا هطلع انام شوية
رقية: وش فيك يايمه شكلك تعبانة
اذاد : اصل انا متعودة انام اول مارجع من الجامعه والنهاردة منمتش عشان كده تعبانة شوية بعد اذنكم
رقية : ريان زوجتك يمكن حامل مارحت للدكتور
اجابها بنبرة حزينه للغاية قائلاً
ريان : لا يمه هى مانها حامل وماراح تحمل
رقية : اسم الله عليها ليه تقول كذا
ابتسم ابتسامة بسيطة قائلاً :
ريان : انا اقصد انه حنا متفقين ما نجيب اطفال الحين نبى نعيش حياتنا شوى
رقية : ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة
ضحكت بتول بنبرة ساخرة قائلة:
بتول : امين جدتى امين
__________________________________________________ ________
توقعاتكم ؟


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-07-15, 08:11 AM   #23

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


البارت 22

دانا : وش فيهم الخميس الى طاف كان حالهم تمام وش خلاكى تقولين كذا
رغد : ريان هو الى خلانى اقول كذا دانا
دانا : انشالله مافى اختلاف ولا شى يمكن متهاوشين او شى
رغد : يارب يكون اختلاف بسيط خايفة يصير شى اكبر من كذا
ريان : طيب جدتى انا طالع اشوف اذاد
رقية : ربنا يهديكم يايمه
تحدثت سارة بصوت منخفض قائلة :
سارة : بتول انت وش مسوية شكلهم يقول بينفصلوا
بتول: قريب بتسمعى خبر طلاقهم
سارة : وش سويتى
بتول: بعدين احكيلك
______________________________
قام بفتح باب غرفته يتمنى ان يجدها نائمة ا يريد ان يلتقى بها الان انه بحاجة اليها ولاكن يكفى ما مرت به من صعوبات لا يريدها ان تتألم اكثر من ذلك ولاكن حدث عكس ما تمنى كانت جالسة تنظر الى صورة والدها ولاكن ما الذى يحزنها الان تصنع الابتسامة قائلاً
ريان : لسة صاحية حبيبى ليه ما جلستى معنا تحت
اذاد: ممكن نتكلم شوية
ريان : معلش اذاد نتكلم الصبح ابى انام الحين
اذاد: وعدتنى انك مش هتتغير عليا مهما حصل بس انا اتأكد ان مفيش حد بيوفى بوعده فى الدنيا دى
جلس بجوارها امسك بكفها ليقبله قائلاً:
ريان : دودى مين قال انى متغير يا قلبى
اذاد : افعالك هى الى قالتلى مبقتش بتقعد معايا كلامك معايا قل انا بقيت اشوفك بالصدفة
ريان : وش اسوى اذا الشغل واخذ كل وقتى
اخذت دموعها تتساقط قائلة:
اذاد: بس انا عمرى ما حسيت ان شغلك بياخدك منى محستش ده غير من فترة قريبة
ريان : طيب بليز ما تبكى الحين قوليلى وش الى تبينه وانا انفذه
اذاد : انا مش عايزة حاجة ريان طالما انت مرتاح ده بيخلينى انا كمان ارتاح انا هنام تصبح على خير
لاكن هل ستقدر على النوم فى هذا الحال الذى وصلت اليه مع الشخص الوحيد المتبقى لها فى هذه الحياة انه فعل مثل ما يفعل الجميع معها .........تخلى عنها
______________________________
اشرق الصباح ليعلن عن قدوم يوم الاحد الجميع يذهب الى عمله فى الصباح الباكر والبعض يذهب الى جامعته لتجلس اذاد بجواره تتأمله هل من الممكن ان يأتى يوماً ونبتعد عن بعضنا البعض ما الذى تقولينه اذاد هذه ليست اول مرة تختلفين معه انه اختلاف بسيط وسوف يمر ولاكن ما الذى كان يمسك به فى يده البارحة كان وكأنه فحص طبى اووه على ان اوقظه والا سوف يتأخر
تحدثت بصوتاًهامس قائلة :
اذاد : ريان يلا قوم هتتأخر
ريان : بس شوى
اذاد: يلا ريان
تحدث بعصبية بالغة قائلاً:
ريان : اوووف وش فيك اذاد قولت شوى وبقوم
نظرت له اذاد بدهشة ولاكن ماذا فعلت لكى تعصبه هكذا كادت الدموع ان تسقط من عيناها امسك ريان بيدها قائلاً:
ريان : اذاد ...
ابعدت يده قائلة :
اذاد : جهزتلك هدومك الساعه 8
القت كلماتها وغادرت الغرفة لماذا اصبحت حساسة هكذا من اقل شئ تبكى وايضاً اصبحت تستفرغ كثيراً عندما يغادر ريان سوف تذهب الى الطبيبة
ريان : وينك انتى من ساعة ادورك
اذاد : كنت عايز حاجة
ريان : ليه ما جهزتى حالك ماراح تروحى الجامعه
اذاد : لاء
ريان : خير حبيبى صاير معك شى
اقترب منها ليرى ما اذا كانت مرضة وضع يده على جبينها ولاكنها تراجعت بضع خطوات الى الخلف نظر اليها بأستغراب
ريان : اذاد وش صاير معك زعلانة عشانى عصبت عليكى ما تزعلى حبيبى انتى عارفة انى بس اصحى اكون معصب
اذاد : مش زعلانة انا بس تعبانة شوية عشان كده مش هروح الجامعه
ريان : حبيبى ليه ما قلتى لى خلاص ماراح اداوم اليوم وبنروح المستشفى
وقفت اذاد امامه تقوم بتعديل ملابسه لتقول بأبتسامة صافية :
اذاد : لا يا قلبى روح انت شغلك وانا هكلم عمو طارق واقوله ييجى معايا هو مش عنده حاجة النهاردة
ريان : متأكده ما تبينى اروح معك
اذاد : متأكده يلا عشان تفطر قبل ما تروح الشغل
ريان : لاء حبيبتى تأخرت مرة يلا مع السلامة دودى ما تنسى تقولين لى وش صار معك
اذاد : انشالله سلام
شعرت بدوار شديد لست وامسكت بهاتفها انتظرت بعض الثوانى ختى سمعت صوته المرح قائلاً
طارق: هلا والله بالغلا
اذاد : ازيك ياعمو
طارق: معقول ما اكون بخيرواذاد تكلمنى بنفسها
ابتسمت ثم تحدثت قائلة :
اذاد : وراك حاجة هتعملها دلوقتى ولا فاضى
طارق: طفش ما وراى اى شى
اذاد : طب تمام ممكن تيجى معايا المستشفى
طارق: خير اذاد فيكى شى
اذاد : مش عارفة والله يا عمو حاسة انى مش مظبوطة كده قولت اروح اطمن
طارق: طيب جهزى روحك وانا مسافة الطريق وانا عندك
اذاد : اوك باى
وقفت امام خزانتها امسكت ببنطال وتيشرت يحملان نفس اللون الاسود ارتدت عبائتها وحجابها امسكت بحقيبتها وجلست تنتظر عمها ليأتى دقائق واتصل بها يخبرها بأنه ينتظرها
صعدت الى السيارة القت التحية ليحدثها طارق قائلاً:
طارق: ماقلتى لى وش فيك
اذاد : انا تمام مفيش حاجة انا بس هطمن مش اكتر
طارق: طيب
______________________________
سارة : انا قولت مازن مستحيل يوصلنى الجامعه من دون مقابل قول وش الى عندك
مازن : ابى اتزوج بتول
سارة : مازن كافى مزاح وقول وش تبى
مازن : ما امزح انا اتكلم جد
سارة : تتكلم جد تبى تتزوج بتول
مازن : اى وش فيها
سارة : مازن مازن الله يخليك انسى الموضوع ذا انت ما تدرى بتول وش تسوى
مازن : طيب علمينى هى وش تسوى يمكن اغير فكرتى
سارة : بتول ما تحبك
مازن : اذاد ماكانت تحب ريان وشوفى كيف حالهم يموتون ببعض
سارة : اى والدليل انهم اتفقوا يتطلقون
مازن : انتى وش قاعدة تقولين
سارة : قاعدة اقول الى يصير انا نصحتك وانت حر سوى الى تبيه بس لا تحرج نفسك هى ماراح توافق
مازن : بنشوف
______________________________
تحدث الدكتور بأبتسامة متفائلة قائلاً:
الدكتور: حضرتك زوجها
طارق: لاء انا عمها خير دكتور فيها شى
الدكتور : مبروك المدام حامل
نظرت اذاد الى الدكتور بفرح شديد وصدمه عارمة قائلة : ايه حامل عمو سامع يقول حامل الحمدلله الحمدلله
حضنت عمها قائلة بصوت عالى :
اذاد : انا حامل عمو
طارق: يابنت اهجدى
ضحك الدكتور على رد فعلها قائلاً :
الدكتور: انا بكتب لك شوية فيتامينات تاخذينها لأن انتى ضعيفة مرة
امسك طارق بالورقة ثم قال
طارق: شكراً دكتور
غادرت المستشفى بفرح شديدة هذا الطفل القادم سوف يصلح حياتها مع ريان وسوف تبدأ حياة جديدة وضعت يدها على بطنها تأمل بأن تكون حياة هذا الطفل سعيدة لا تريد ان تكون حياته مشابها لحياتها نظرت الى هاتفها ان ريان يتصل بها اجابته بفرح قائلة :
اذاد : قلبى
ريان : اذاد ياعمرى وش صار فى المستشفى وش قال لك الدكتور
اذاد : اهدى اهدى انا تمام متخافش بس حاول متتأخرش النهاردة عملالك مفاجأة
ريان : اذاد متأكدة انك تمام
اذاد : اهاا
ريان : طيب يا قلبى بروح اكمل شغلى لو بغيتى شى قوليلى طيب حبيبى
اذاد : طيب
ريان : انتبهى لحالك
اذاد : وانت كمان سلام
ريان : سلام
طارق: ليه ماقلتى
اذاد : عايزة اعملهاله مفاجأة انت مش متصور يا عمو انا وريان كان نفسنا فى بيبى قد ايه
طارق: وانتى عشان صبرتى ربنا جزاك خير يلا وصلنا
اذاد : تعالى اقعد معايا طالما مش عندك حاجة
طارق: طيب
فتحت اذاد باب البيت وهى تحدثه قائلة :
اذاد : تعالى ياعمو هشوف حاجة
طارق: طيب روحى وانا جالس هنا
اذاد : تعالى بس عشان الموضوع خطير
طارق: والله انك خبلة وفى الاخر بيكون شى تافه مثلك
فتحت اذاد غرفة مكتب ريان ولحسن حظها لم يغلقه حدثها طارق قائلاً:
طارق: اذاد وش قاعدة تسوين ما كأن ذا مكتب ريان
اذاد : عمو انا مش عندى غيرك احكيله بصراحة كده ريان متغير بقاله فترة بيفضل سهران طول الليل مبقاش بيتكلم معايا وبقى يبعد عنى مش دى المشكلة المشكلة انى لقيته ماسك امبارح ملف كده سألته ايه ده اتعصب عليا وقفل المكتب وراح نام وانا بصراحة حاسة ان الملف ده فى حاجة خطيرة
طارق: طيب فين الملف ده
اذاد : هو كان حاطه هنا كده ... اهو هو ده
اعطت الملف لطارق نظر لها طارق قائلاً:
طارق: ذا كأنه فحص مكتوب هنا ريان سالم بس ما قالى انه مريض او شى
فتح طارق الملف ليرى ما به ولاكن ملامحه تحولت الى الصدمه العارمة لينظر الى اذاد بصمت وصدمه
اذاد : عمو فى ايه ريان فيه حاجة
طارق: ريان عنده عقم اذاد
___________________________________________

توقعاتكم =)


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 16-07-15, 08:25 AM   #24

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


البارت 23

طارق : ريان عنده عقم اذاد
اذاد : عمو انت ايه الى بتقول ده اقرأ كويس
طارق: اقولك عنده عقم
اذاد : لماا ريان عنده عقم الى انا حامل فيه ده من مين
طارق: تسألينى انا
اذاد : اكيد فى حاجة غلط
امسكت بهاتفها وقاممت بتصوير الفح بأكمله
طارق: انت وش الى قاعدة تسوينه
اذاد : هبعته لخالى انس هو دكتور اكيد هيفهم ايه الى بيحصل ده
طارق: قصرى صوتك
تساقطت دموعها قائلة :
اذاد : عمو انت مصدقنى صح انا مستحيل اعمل اى حاجة غلط انا مستحيل اخون
طارق: لا تخافى انا معك انشالله بنلاقى حل للى قاعد يصير الحين اهدى خلينا نفكر
اذاد : انا هادية
طارق: اسمعى لا تقولى لريان انك حامل ورجعى الورق ذا مكانه وارسلى الصور لخالك واذا سألك قولى له ذا حق زوج صديقتى اوك
اذاد : اوك
طارق: وانا بحاول اخذه ونسوى التحاليل فى اكبر مستشفى
اذاد : حاضر حاضر
طارق: ابيك تنسى الى صار مابى ريان يحس بشى
اذاد : طيب
طارق: انا بروح الحين بقابله وباخذه بنسوى التحاليل
اذاد : شكراً ياعمو
طارق: انا ما سويت كذا الا لأنى واثق فيك بس اذا خيبتى ظنى انا ماراح يصيرلك طيب
اذاد : ظنك مش هيخيب صدقنى
طارق : انشالله يلا سلام
اذاد : سلام
وضعت الملف حيثما كان رتبت المكتب واغلقته كما كان بدأت بترتيب المنزل كانت ترنب بحظر خائفة من ان يصيب الطفل شئ انهت ترتيب المنزل نظرت الى الساعة اوووه اقترب موعد قدوم ريان وهى لم تحضر الطعام بعد ذهبت الى المطبخ وقفت تفكر ماذا تفعل انها مرهقة للغاية تصنمت عندما قام احدهم بأحتضانها تحدث قائلاً:
ريان : اشتقت لك
تحدثت بصوتاً خائف يرتعش :
اذاد : ريان انت جيت
ريان : انت وش رأيك
ابتعدت عنه قائلة :
اذاد: انا تعبانة وعايزة انام
ريان : طيب والاكل
اذاد : معلش اطلب اى حاجة النهاردة
ريان : طيب وانت ماتبين
اذاد: لاء انا مش عايزة
ريان : انت للحين زعلانة لانى عصبت عليك الصبح
اذاد: لاء انا فطرت مع عمو وانت عارف انى مش بفطر نفسى اتسدت
ريان : اى صح عمى طارق اخذنى اليوم وسوينا تحاليل انت صاير معك شى
نظرت له مازالت تسمع مبرة الخوف والقلق عليها ولاكن لماذا يخفى حبه له
اذاد : لاء الدكتور قال انه برد عادى
ريان : اى باين انك تعبانة انا بروح اخذ شور
______________________________
سارة : اى ما حكيتى لى وش سويتى لأذاد وريان
بتول: انا ماسويت شى هو سوى كل شى
سارة : كيف مافهمت
بتول: افهمك اذاد للحين ما حملت انا اقترحت عليه يسوون تحاليل يمكن عندهم عيب او شى
سارة : انتى تساعدينهم
بتول: غبية انا ما سويت كذا لله
سارة : طيب!
بتول: قولت سوى انت التحاليل اول واذا ما فيك شى بنخلى اذاد تسوى التحاليل خليتى السواق يراقبه ويشوف لوين رايح وروحت المستشفى اتفقت مع الدكتور انه يقول فى التحاليل ان ريان عنده عقم بكذا ما يصلح يجيب اطفال
سارة : طيب وكيف بينفصلوا
بتول: انا طبعاً سويت انى خايفة على اذاد وقولت له حرام تظلمها معك هى اكيد تبى اطفال انت اذا تحبها جد بعد عنها شوى شوى واتركها تشوف نصيبها
سارة : وهو وافق
بتول: ريان يموت فيها وبيسوى كذا لأنه يحبها
سارة : زعلت عشانهم
بتول: ههههه حتى انا زعلت
_____________________________
ريان: اذاد اصحى اذاد
اذاد: ايه الى حصل
ريان : ما صار شى
اذاد : امال بتصحينى ليه
ريان : قولتيلى انك مسوية مفاجأة بس انا ماشوفت اى مفاجأت
اذاد : اه كل سنة وانت طيب عيد ميلادك بكرا
ريان : هذى هى المفاجأة
اعتدلت فى جلستها ونظرت اليه قائلة:
اذاد : اه المفاجأة انى افتكرت
ريان : وليه تعبتى حالك كتير والله
اذاد : ريان انت مينفعش تعدى دقيقة من غير ما نتخانق
ريان : لانك صايرة باردة اذاد وانا صرت اختنق من القاعدة وياك
اذاد : انا ريان ربنا يسامحك
ذهبت الى الحمام تبكى الا يعلم ان كلامه بهذه الطريقة يألمها الا يعلم ان بها من الجروح ما يكفى ولا يوجد مكان لجرح اخر
ريان : اذاد افتحى الباب .. لا تبكين فى الحمام بيطلعلك جنى
فتحت الباب مسرعة قائلة:
اذاد : اصلا ما كنت ابكى
ريان : وهذى الدموع ايش
اذاد : دموع دى مش دموع
ضمها ريان قائلاً:
ريان : بتعرفى اذاد انا اموت فيك كنت ابى يكون عندنا ولد يتربى بينا بس طلعت امنية صعبة صعبة مرة اذاد
اذاد : متقولش كده انت ادعى ربنا وربنا مستحيل يخذلك
ريان : ادرى ان الدعوة مالها اهمية الحين بس يارب
اذاد : متقولش كده تانى مفيش حاجة صعبة على ربنا
ريان : انت احسن انسانة فى الدنيا اذاد
اذاد : انت احسن =)
ريان : لا تزعلى منى انا متعصب شوى عشان ضغط الشغل وكده
اذاد : انا مستحيل ازعل منك فى حد يزعل من روحه
ريان : طيب ماراح تاكلين
اذاد : لاء انا مليش نفس انت كلت
ريان : انا بعد مالى نفس انا بروح المكتب وراى شغل ممكن قهوة من الايدين الجميلين ذولا
اذاد : من عيونى
ريان : فديت عيونك
______________________________
وقفت تفكر ماذا ستفعل فى ما حل بها ولاكن ماذا فعلت لتعاقب هكذا وان كانت مظلومة ستظل تشكر الله امسكت بكأس القهوة وذهبت الى غرفة المكتب طرقت الباب ثم دخلت وضعت الكأس امامه وجلست تنظر اليه لماذا تشعر بأنه سيفارقها قريباً
ريان : اذاد وش فيك
استفاقت من تفكيرها على كلماته اجابته قائلة:
اذاد : بقالى كتير مشوفتش حمزة وكادى وانس من
ريان : انشالله بس اكون فاضى بنروح نزورهم
اذاد : انشالله اسيبك بقى تكمل الى كنت بتعمله
غادرت الغرفة بهدوء واغلقت الباب خلفها الا تعلم انه يفعل ما بوسعه حتى لا يتقرب منها ولاكنه لا يستطيع كيف يقدر على ان يفارق حبيبته المرأة الوحيدة التى وقفت بجواره فى كل المصاعب التى مر بها او هكذا يكافأها على وقفها الى جواره يكافأها بجرح لن تنساه طوال حياتها يتركها تواجه الحياة بمفردها تلك الفتاه التى تعد طفله فى نظره ولاكن ماذا افعل وانا لا املك الا هذا الخيار ان كنت اريد لها الافضل عليا ان اتركها تكمل حياتها بعيداً عنى هذا الافضل للجميع
_____________________________
امسكت بهاتفها وجدت رساله انه خالها من المؤكد انه رأى الفحص اتصلت به دقائق وتخلل صوته اذنها
انس : ايه يا دودى اخبارك
اذاد : انا تمام خالو التحاليل الى بعتتهالك
انس: اه انا كنت لسة هسألك هى التحاليل دى بتاعت مين
كانت تتحدث وهى مرتبكة للغاية تنظر الى باب الغرفة مرتعبة من الذى يحدث معها
اذاد : دى بتاعت صاحب خالو هو اكيد التحاليل دى فيها حاجة غلط اصل مراته حامل
انس: مراته حامل ازاى التحاليل دى بتقول ان هو عنده عقم
اذاد : خالو والنبى ركز معايا انا بقولك احنا شاكين ان التحاليل دى فيها غلط
انس: والله يا اذاد انا مش عارف بس انا هسألك صاحبى وهقولك بكرا اوك
اذاد: اوك بس خالو والنبى اوعى تنسى الموضوع مش هينفع يتأخر
انس: اوك
اذاد : باى
______________________________
اذاد : ريان يلا حبيبى قوم هتتأخر
ريان : طيب اذاد هذانى قايم
امسكت بحقيبة ثم فتحت خزانتها وضعت الفستان التى اختارته لهذا اليوم الممي بالنسبة لها اخبرت الجميع واصرت الا يخبره احد تريد ان تفاجأه وضعت حقيبة الميك اب الخاصة بها واغلقت الحقيبة
ريان : ليه ما جهزتى حاالك
اذاد : ها لا مانا مش هروح النهاردة
ريان : ليه !
اذاد: مش عندى حاجة مهمة قولت ارتاح النهاردة
ريان : ترى صارلك ييومين مارحتى مايصر كذا
اذاد : حاضر من اول بكرا هنتظم انشالله
ريان : اتمنى انا طالع
اذاد : مش هتفطر
نظر الى طاولة الطعام ثم قال:
ريان : بفطر فى خالى فى الشركة
نظرت اذاد الى طاولة الطعام هل ستظل تستيقظ يومياً مبكرا لتحضر له الطعام وفى الاخير يذهب دون ان يتناول الفطور ارتدت ملابسها سريعاً
فتحت الباب وجدت دانا تنتظرها برفقتها رغد والسائق صعدت الى السيارة القت التحية تحدثت دانا قائلة :
دانا : كيف هربتى منه
اذاد : والله شوية وكان هيقتلنى بقالى يومين مروحتش الجامعه
دانا : معلش بيرضى بس يشوف المفاجأة
اذاد : انشالله
ما هى الا دقائق وتوقفت السيارة امام منزل الجد
بدأ الجميع بالترتيب وتجهيز المنزل لتكون الحفلة كاملة ولاكن لا ليس الجميع بل المعظم فها هى بتول تجلس تقوم بتقليم اظافرها ولا تبالى لما يحدث حولها ولاكن لماذا هى هنا ان كانت لن تقوم بفعل اى شئ حسناً اذاد لا تهتمين لأمرها انها اقل من ان تحترق اعصابك من تصرفاتها اكملت الترتيب انها تتألم ولاكن لا بأس سوف تتحمل قليلاً انتهى الترتيب
دانا: اذاد حبيبتى وش فيك وجهك صاير اصفر مرة
اذاد : لا انا بس تعبت شوية من الترويق وكده انا هطلع اجهز نفسى اوك
دانا : اوك حبيبتى انتبهى يصير لك شى
صعدت الى غرفتها ارتدت فستانها القصير باللون الازرق وكعب باللون الابيض وضعت ميك اب هادئ
دخلت دانا الغرفة قائلة :
دانا : يلا اذاد ريان وصل
وضعت اللمسات الاخيرة واغلقت الغرفة ومشيت ببطئ انها ترتدى الكعب وخائفة من ان يحدث شئ للطفل كانت تنزل على الدر بهدوء ولاكن استوقفها ما رأته
بتول : كل عام وانت بخير رورو
ريان : وانت بخير بتول والله ما كان له داعى كل ذا مانى طفل يعنى
بتول: اووه ما تيجى انت كبير العيلة واصلا هما ماكانوا بيسوى شى بس انا صممت الا ما نسوى لك مفاجأة
رغد : انتى وش قاعدة تقولين
كانت تريد ان تكمل ولاكن نظرت اذاد لموقف جعلتها تتوقف ولاكن لماذا عادت نظرت الحزن الى عيناها مره اخرى منذ زمن لم ترى هذه النظرة فى عيون اذاد اكملت اذاد الدرج جلست على احدى الارائك انه حتى لم يفتقدها لم يسأل اين هى وهى التى كانت تخطط لفعل كل هذا رغم انها تحمل الكثير من المشاكل ولاكن لا يوجد شئ بينهما اذاد انتى تتوهمين عيناكى لم ترى جيداً من المحال ان يخونك ريان ريان ليس بالخائن وضع احدهم يده فوق يدها نظرت الى اليد ثم رفعت نظرها الى الاعلى انه سندها فى هذه الحياة المتبقى لها انه الوحيد الذى من الممكن ان تلجأ اليه فى هذا الوقت نظرت اليه والدموع تترقرق فى عيناها قائلة :
اذاد : شكل حظى حالف انه يكون وحش يا عمى تقريباً مكتوب عليا كل حاجة حلوة تحصلى تروح منى وانا قاعدة بتفرج عليها وهى بتروح
انها تتماسك بكل ما تحمل من عزم وقوة هى ليست بالضعيف انا لن ابكى لن اخلف بوعدى لأبى مهما حدث
طارق: انا اليوم مسويلك مفاجأة بتخليكى تتأكدين انك غلطانةة فى كل الى تقولينه بس بعد الحفلة بقولك وش هى
ابتسمت ولاكن ابتسامتها لم تكن مرحة كعادتها بل كانت ابتسامة تدل على الانكسار
مازن : هااى اذاد وش رأيك تجيبين الجيتار حقك وتغنين لنا شوى ياخى انا احب صوتك والله
طارق: اى يلا اذاد
عمر : اى اى
اذاد : خلاص عشان خاطر عمر هطلع اجيبه وانزل ثوانى
____________________________
ريان : خلاص بتول انا ما عاد فينى طاقة اتحمل الى يصير
بتول : عشان كذا انا اقول لك طلقها وارتاح وخليها هى بعد ترتاح
كان يبكى وكأنه طفل اقتربت منه بتول وضمته قائلة :
بتول: كذا احسن لك ولها
______________________________
كانت تصعد الدرج لتحضر الجيتار ولاكن توقفت عن الحديث من المشهد الذى رأته امامها ريان يحتضن بتول ويحدثها قائلاً
ريان : بطلقها بطلقها وابتعد عن اى مكان هى فيه بنساها صدقينى بتول
كان خالها يحدثها كان يقول
انس: اذاد التحاليل دى مش صح تقريباً حد لاعب فيها اذاد انتى معايا
ولاكن هل تفرح بأن الحقيقة ظهرت ام تحزن لما رأته سقط الهاتف من يدها ودموعها انهمرت على وجنتيها ابى ان ما يحدث فوق طاقتى انا لم اعد اقدر على الوفاء بوعدى لك انا ضعيفة مهما تظاهرت بالقوة وما يحدث امامى لا يزيدنى الا ضعفاً
ريان : اذاد اذاد الله يخليكى لا تفهمين الموضوع غلط اذاد ما صار شى من الى انتى فاهمتيه
كانت دموعها تتساقط بغزارة ولاكنها تحملت مسحت دموعها قائلة والابتسامة تطغو وجهها وكأنها لم ترى شئ :
اذاد : انا اسفة انا بس جيت اخد الجيتار
حملت الجيتار ولاكنها ثقيل وهى لا تريد ان تحمل شيئاً ثقيلاً ولاكنها ستتحمل كما تحملت كل شيئاً سئ حدث لها تحدث قائلة :
اذاد : انا اسفة كملوا الى كلامكم
اغلقت الباب خلفها لجعلهم يعلمون انها لم تتأثر ولاكن هل تستطيع ان تخفى تأثرها كانت تنزل بسرعه فائقة لم تعد تهتم لأمر الطفل الان كل ما تهتم به هو الا تنهار امامهما كان يركض خلفها على الدرج ينادى بأسمها ولاكنها لم تعيره الاهمية لن تحتمل ان تواجهه
جلست بجوار عمها ابتسمت قائلة :
اذاد : انا جبت الجيتار اهو عايزنى اغنى ايه بقى
كانت بتول تنظر لها بسخرية الا تعلم ان حزنها ظاهر للجميع ولاكن كان ريان بعكسها فلم يرى انها حزينة بل اندهش منها كيف لها ان تراه فى هذا الموقف وتضحك وتبتسم وتغنى ايضاً
طارق: اجلس ريان وش بك واقف كده
جلس الجميع لتمسك هى بجيتارها وبدأت بالغناء اغنية لطالما كرهتها ولاكنها الان اصبحت تصف حالتها نظرت الى ريان وبدأت بالعزف
- بنتمنى ونحلم لو ياخدنا الحب للجنه
ونستني ولما الحب بيجيلنا بنندم انه يوم جالنا
يودعنى يروح ويسيبني ما يسيبني وايه يعني
مدام باعني مفيش قوة ترجعني كفايه سنين بيخدعني
مش باقية علي حاجة ومافيش حاجه عليها اندم
انا كنت غلطانه وبامانه كده ارحم
مش باقية علي حاجة ومافيش حاجه عليها اندم
انا كنت غلطانه وبامانه كده ارحم
_____________________________



كل عيد وانتو طيبين =)
happy 3id



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 16-07-15, 08:50 PM   #25

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 22-07-15, 04:22 AM   #26

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


البارت ده عشان خاطر "تحطم حلم" هدية العيد =)

البارت 24
اكمل الجميع احتفالهم بعضهم كان سعيداً والبعض الاخر يحمل حزناً طاغياً لما الحياة تفعل هذا بنا لما لا ينال المرء ما يريده ولاكن هل يمكن الاعتراض اظن بأن الاعتراض لن يجدى نفعاً
كانت تجلس وتنظر الى جيتارها مشوشة عقلها ليس معهم انها لا تشعر بأى شئ تفكر فقط هل ما رأته صحيح هل تحليلها لوضعهما صحيح ام هى مخطئة اذاد فى ماذا تفكرين من المحال ان يفعل ريان شيئاً مثل هذا ولاكن هذا لا يعنى انه لم يخطئ مهما حدث لا يمكن ان يجلس معها فى مكاناً واحد بمفردهما اوووه كم ان التفكير فى هذا الامر صعب انا لن افعل شيئاً ولاكن سوف اتجنبه كى يعر بالذنب من ثم سوف نعود ايضاً لأجعله يشتاق لى قليلاً كانت تفكر وتبتسم
بتول : تدرى سارة اعرف وحده ما تحس تفرض حالها على ناس ما تبيها وما كل ذا تبتسم
صمتت سارة لأنها تعلم انها توجه هذا الكلام الى اذاد
حملت اذاد جيتارها ووقفت ذاهبة الى الدرج كانت تصعد ببطئ وكأنها ليست اذاد اذاد التى كان الجميع يعرفها المرح يطغيها وتفعل كل شئ بسعادة الان عادت كما كانت بلا امل فى الحياة الحزن يظهر فى عيناها وكأن احدهم قد مات ولاكن ما لا يعلمه الجميع ان روحها التى ماتت لهذا هى حزينة وضعت الجيتار فى مكانه وتوقفت عندما احضتنها من الخلف ومن يمكن ان يكون سواه ولاكن كيف يجرأ على الاقتراب منى بعد ما رأيته تحدثت قائلة :
اذاد : ابعد عنى
ريان : اذاد حبيبتى انتى فاهمة غلط خلينى افهمك طيب
ابتعدت عنه ووقف تنظر له وتبتسم قائلة:
اذاد : مش مهم افهم المهم انت تفهم الى بيحصل فتحت الخزانة وامسكت ببيجاما امسكت هاتفها وذهبت لتغادر الغرفة ولاكنها توقفت عندما امسك بيدها
ريان : وين رايحة انتى
نظرت الى يده التى تمسك بيدها ثم نظرت اليه قائلة :
اذاد : هنام مع رغد ودانا
ريان : وليه انشالله
اذاد : ببساطة لانك مبقتش محتاجلى
ريان : لاء انا محتاجلك
اذاد : انا رايحة البنات كلهم هيسهروا وانا هسهر معاهم
ريان: طيب مافى احد بينام الحين خليكى شوى
اذاد : هروح اقعد مع عمى
ابعدت يده بهدوء وذهبت وضعت بيجامتها فى غرفة رغد اغلقت الباب وذهبت جلست بجوار عمها
طارق: وش فيه القمر زعلان
اذاد : انا بموت عمى او تقريباً انا مت خلاص
طارق: بعد الشر عليكى ليه تقولين كذا انشالله بتخلين الى مسوى كذا يندم وبيظهر الحق انشالله
اذاد : عمى تفتكر انا وريان هنكمل مع بعض تفتكر البيبى هيكبر ويلاقى باباه ومامته بيحبوا بعض ولا هيلاقى باباه بيخون مامته ومامته مبقتش تهتم بحد
طارق: اذاد الى اعرفها مستحيل تترك طفلها من دون اهتمام اذاد الى اعرفها تهتم بكل الى تعرفهم
رن تليفون اذاد نظرت اليه انه خالها انس على الاغلب يحمل اخبار بشأن الفحص
نظرت الى عمها قائلة :
اذاد : خالى
طارق: قومى معى بنكلمه برا
وقفت اذاد معه وغادرا المجلس
بتول: سارة هذولا الاثنين وراهم شى انا بروح اشوفهم وانتى ما تخلى احد ياخذ باله
سارة : اوك
امسكت بهاتفها فتحت المسجل وجلست تتسمع عليهم
اذاد : الو
انس: اذاد قولى لصاحبتك تخلى جوزها يعمل التحاليل دى تانى النسب دى فى حاجة غلط
اذاد : انت بتتكلم بجد
انس: هو الموضوع ده فيه هزار
اذاد : انا بمووت فيك بعشقك والله ياققلبى انت
انس: هههههههه والله حسيت انه زوجك انتى المهم اخبارك
اذاد : انا تمام ياقلبى انت اخبارك ايه وحشتنى اوى والله انشالله هجيلك قريب
انس: وانت كمان وحشتينى جدااااً
اذاد : والله انت اكتر انسان بحبه فى الدنيا دى شكراً بجد
انس: العفو ياقلبى
اذاد : هقفل بقى عشان النهاردة عيد ميلاد ريان وانا سيباهم لوحدهم
انس: اوك خلى بالك من نفسك
اذاد : وانت كمان يا قلبى باى
بتول: كذا ضمان انها بتتطلق اليوم
طارق: وش قالك
اذاد : قالى ان النسب دى فيها غلط ولازم يعمل تحاليل جديدة
طارق: وانشالله التحاليل تطلع بكرا ونرتاح من كل ذا
اذاد : يلا انا بروح اصالح ريان
طارق: وانا بروح اشوف شئ فى السيارة وراجع
اذاد : اوك
كانت تسير بسعادة عارمة ولاكن فور دخولها المجلس توقفت عن الابتسام عندما سمعت صوتها وهى تقول :
- : انا بمووت فيك بعشقك والله ياققلبى انت
- : انا بمووت فيك بعشقك والله ياققلبى انت
- : انا تمام ياقلبى انت اخبارك ايه وحشتنى اوى والله انشالله هجيلك قريب
-: والله انت اكتر انسان بحبه فى الدنيا دى شكراً بجد
-: هقفل بقى عشان النهاردة عيد ميلاد ريان وانا سيباهم لوحدهم
-: وانت كمان يا قلبى باى
اذاد : ايه الهبل ده
دانا : يا واطية يا الحقيرة وانا الى كنت اقول مافى منك اتنين كنت مخدوعه فى واحده صايعة
اذاد : دانا
صمتت من قوة الكف الذى صُفعت به ولاكن هل اصابهم جنوناً او ما شابه ولاكنها لم تستطيع التفكير بسبب ان دانا قد امسكت بشعرها وتقوم بسحبها على الدرج انها لم تخف على نفسها لوهلة بل هى خائفة على ابنها الذى لم يرى الدنيا بعد تضع يدها على بطنها تتألم ولاكن هل ستظل دائماً مظلومة
صرخة رغد بصوتاً عالى عندما القت دانا اذاد ارضاً
رغد : دانا البنت بتموت وش تسوين انتى
دانا : ريان ريان وينك
فتح ريان باب الغرفة صدم من الذى يراه
دانا : انا اسفة اخوى ما كنت اعرف انها وحده صايعة
رياان: انتى وش قاعدة تقولين
بتول: انا افهمك زوجتك المصونة تكلم واحد وصارلها ساعه تحب فيه فى التليفون
ريان : ايه اذاد صح الى تقوله
هى لا تستطيع ان تتكلم انها تتألم للغاية
بتول: مانت مصدق طيب اسمع
- : انا بمووت فيك بعشقك والله ياققلبى انت
- : انا تمام ياقلبى انت اخبارك ايه وحشتنى اوى والله انشالله هجيلك قريب
-: والله انت اكتر انسان بحبه فى الدنيا دى شكراً بجد
-: هقفل بقى عشان النهاردة عيد ميلاد ريان وانا سيباهم لوحدهم
-: وانت كمان يا قلبى باى
وقفت اذاد تدافع عن حالها ولاكنها توقفت عندما رأت وجهه المليئ بالغضب واختل توازنها عندما صُفعت مرة اخرى ولاكن لسوء الحظ كان الدرج خلفها ولم تستطيع التماسك سقطت وقد اغمضت عيناها لا تريد ان ترى طفلها يموت وهى لا تستطيع ان تفعل شئ
صرخة رغد بصوتاً عالى :
رغد : اذاد اذاااد
ولاكن لا حياة لمن تنادى
امسكت رغد ريان من قميصه تصرخ فى وجهه
رغد : انت وش سويت انت وش سويت لو صار لها شى انا ماراح اسامحكم فاهمين
اسرعت فى هبوط الدرج تحاول ايقاظها
رغد : اذاد اصحى اذاد الله يخليك اصحى عشان انا رغد قومى حبيبتى قومى انت قوية
طارق: اذاد وش الى قاعد يصير هنا
رغد : عمى عمى وقعت من الدرج الله يخليك خلينا ناخذها المستشفى اذاد تنزف عمى
طارق: بعدى بعدى
حملها طارق مسرعاً وضعها فى السيارة واسرع الى اقرب مستشفى برفقة رغد
ولاكنه ترك هاتفه الذى كان يصدر انغاماً ولاكن الجميع ان منصدماً هل اذاد حامل
سارة : كانت حامل وانت قتلتوا ولدها انتى السبب بتول انتى السبب كيف سويتى كذا الله ياخذكم البنت بتموت بسببكم
اخذت تبكى بقوة انها ولأول مرة تخاف الى هذا الحد خائفة من ان يموت طفلها كأنها هى من قتلته فقد شاركت فى هذه الجريمة بصمتها على فعايل بتول
ولاكن ريان كان يفكر كيف لها ان تكون حامل وهو لا ينجب الاطفال


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 22-07-15, 04:24 AM   #27

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


بارت 25
مازن : وش ذا الدم
سارة : مازن اذاد وقعت من الدرج والبيبى بيموت
مازن : اذاد حامل؟
سارة : اى مازن والله يخليك ابى اروح لها الله يخليك
مازن : وين تروحى خبلة انتى الحين بترجع وما بيكون فيها شى
بتول : ريان وين رايح
ريان : بروح ادورهم فى المستشفيات القريبة
بتول: الحين بترجع اصبر شوى
ارتفع صوت ريان فى ارجاء المنزل واحمر وجهه من الغضب قائلاً:
ريان : بعدى عنى لا اقتلك الحين
امسك بهاتفه وخرج مسرعاً كم هو احمق كانت تخونه وهو لا يشعر من حسن حظه انه لم يخبرها بخبر عقمه والا لما كان اكتشف امر خيانتها كيف لها ان تفعل ذلك وهو الذى احبها بجنون اوقف سيارته المستشفى الاقرب من بيت الجد
ريان : عمى
طارق: انت وش جابك هنا وش ناقص ما سويته فى البنت
رغد : ما كفاك الى سويته فيها انت والعلة اختك الثانية حرام عليكم وش بتسوى اذا البيبى صار له شى
ريان : انتو كيف تتدافعون عنها هذى واحدة خاينة ما تستاهل كان تركتها تموت احسن
طارق: شوف يابن اخوى اذا صار شى لأذاد انا الى راح اقف لها
رغد : وانا بعد يا اخوى اذا صار لها شى صدقنى ما راح ادافع عنك ابد
فى حين كانوا يتبادلون الحديث كان الدكتور قد خرج من غرفة العمليات اسرع اليه طارق قائلاً:
طارق: خير دكتور طمنى
الدكتور: للأسف ما قدرنا نلحق على الجنين المريضة نزفت كثير وكان ممكن يصير مضاعفات لها اذا تأخرت اكثر لقدر الله
طارق: يعنى هى بخير صح دكتور
الدكتور: انا اسف بس وضعها ما يبشر بخير
طارق: اقدر اشوفها
الدكتور: للأسف هى مش موافقة تقابل حد وحنا مانبى حالتها النفسية تسوء اكثر
طارق: عرفت ان الجنين مات
الدكتور : لاء بس هى اكيد حاسة عن اذنكم
طارق: انت وش قاعد تنتظر
ريان : انا ماراح امشى من هنا الا وهى معى
طارق: ريان ما انصحك تسوى شى ثانى صدقنى انت الى بتخسر
ذهب طارق الى الغرفة تارك خلفها انسان اعماه الشك
مر يوم اثنين ثلاث ايام لا تريد ان تقابل احداً لا تريد ان تصدم من الذى سوف تعلمه ولاكن اخيراً وافقت على ان ترى عمها ورغد فقط فهى تريد الخروج من هذا المكان
اذاد : عمو
طارق: اذاد ياقلبى رعبتينى عليك
اذاد : البيبى
طارق: اهدى الحين كل شى بخير
اذاد : انا مش حاسة بيه
رغد : هذا لأنك تعبانة
اذاد : انا هخرج امتى
طارق: بس تطيبين بنطلعك
اعتدلت بجلستها انها تتألم ولاكن منذ متى واذاد تبالى بألمها
اذاد : عمى البيبى مات
رغد : اذاد حبيبتى ليه تقولين كذا
اذاد : عمى البيبى مات صح
طارق: اى صح
الدموع تسقط من عيناها من دون ارادتها لقد مات جزء منها للتو كم هذا مضحك ان كل ما فيها قد مات بالفعل ليس جزء منها من الان فصاعداً انا لن اصبح اذاد الضعيفة من الان فصاعداً سوف اواجه الجميع لن اخاف من احد انا الان احارب وبقوة ابى انا الان سوف اوفى بوعدى لك ولن اخلف به مرة اخرى مهما كلفنى الامر حتى وان توجب عليا ان اتعلم النذالة
اذاد : عمى
طارق: هلا حبيبتى
اذاد : انا عايزة اخرج من هنا
طارق: مايصير اذاد انتى توك خرجتى من عملية
اذاد : معلش انا حاسة انى كويسة
طارق: بشوف كذا يمكن نخرج الصبح
اذاد : لاء عمى الله يخليك انا مش عايزة انام هنا
طارق: بحاول وامرى لله
رغد : اذاد حبيبتى انشالله ربى يعوض عليك لا تحزنى نفسك
ابتسمت اذاد وسقطت الدموع من عيناها قائلة :
اذاد : اخوكى قتل ابنى يارغد ابنى مات بسبب ان باباه مش بيثق فى مامته ابنى استريح من العيش الى كان هيعشها مع اخوكى
رغد : اهدى اذاد انت للحين تعبانة
اذاد : انا هادية الحمدلله على كل حال
طارق: يلا قومى بدلى ملابسك بنرد البيت قومى ساعديها رغد
اذاد : عمى انا كويسة صدقنى مش محتاجة مساعدة
طارق: على راحتك
مر الوقت وعادت اذاد الى البيت لتواجهه الأمر بحزم وجدية
وقف مازن ليفتح الباب الجميع متجمع فى منزل الجد منذ وقت الحادث صرخ مازن بصوتاً عالى قائلاً:
مازن : اذااااد حمدلله على سلامتك والله البيت كان ناقصكم يا جماعة سارة اذاد رجعت
اسرع الجميع لأستقبالها بأستثناء ثلاثة ريان بتول ودانا لتتحدث دانا قائلة :
دانا : اول مرة نتفق على شى حنا الثلاثة سوا
_________________________
رقية : اذاد يامه حمدلله على سلامتك خوفتينى عليك
سارة : تعالى حبيبتى اقعدى اكيد تعبانة
ولاكن اين تجلس مع هؤلاء الثلاثة الذين هم السبب فى مأساتها التى تعيشها حالياً امسك طارق بيدها وجلس بجانبها
اذاد : عمى التحاليل معك
طارق: وش الى فى بالك اذاد
ابتسمت اذاد قائلة :
اذاد : بنتقم لأبنى
طارق: الله يستر
بتول: والله مدرى كيف الخاينين يكون لهم نفس يضحكون
اذاد : اقولك انا ده زى بالظبط الى بيكدب الكدبة ويعيش فيها زيك
بتول: اى صح اذاد كنت ابى اسألك انتى كيف كنتى حامل وزوجك عنده عقم
سالم : ايش ريان عنده عقم كيف يعنى
طارق: طيب بتول بسألك انتى كيف لعبتى فى الفحص بصراحة الفحص كأنه حقيقى
بتول: اى فحص
القى طارق الفحص الحقيقى والفحص الاخر على الطاولة قائلاً:
طارق: يوم اخذتك تسوى تحاليل كان عشان اتأكد اذا اذاد تكذب ولا لاء بس والله انى ندمت انى شكيت فيها انت ما عندك عقم ولا شى والولد الى كانت حامل فيه ابنك
وكأن كأس ماء بارد انسكب عليه ولاكن لماذا اندهشت ريان اهذه اول مرة تُظلم منذ ان ولدت وهى مظلومة
اذاد : انا عايزة اطلق
انصدم الجميع من كلمتها المفاجأة
عامر: استهدى بالله يابنتى هذى لحظة شيطان وبتروح لحالها
اذاد : على كده انا حياتى كلها لحظة شيطان انا من يوم ما اتجوزت وانا ماشوفتش يوم عدل انا بموت فى اليوم ميت مرة وخلاص بقى فاض بيا وياريت ننهى الحكاية بهدوء انا مش عايزة ادخل حد فى الموضوع ده وتحمد ربنا انها جت على الطلاق انت لولا انك ابن عمى انا كان زمانى رفعة عليك قضية وسجنتك انا عاملة حساب لعمى ولجدو مع ان محدش عملى حساب بس هخلينى انا احسن
منيرة : اذاد يمه اهدى وخلينا نتفاهم
وقفت اذاد قائلة والجمود يملأ وجهها
اذاد : انا اتفاهمت كتير اوى بس لهنا وخلاص انا عايزة اتطلق وارجع بلدى انا عمرى ما لقيت نفسى فيكوا
وذهبت متجهها الى غرفتها جلست على السرير تنظر الى صورة ابيها اهؤلاء هم عائلتى التى كنت تحكى لى عنهم لما هم ليسوا مثلك يا ابى ولاكنى نسيت انت لا يوجد منك اثنان فى هذا العالم القاسى انت الشخص الوحيد الذى كان يخاف ان يجرح مشاعرى ابى ان الحياة صعبة للغاية ليتنى لم اتزوج او لم اولد حتى ليت روحى صعدت الى الله مع ولدى كنت اريد ان اسميه محمد لعله يصبح مثلك ولاكن من يعلم ربما يصبح مثل ابيه وقفت اذاد ذهبت الى المجلس وقفت قائلة :
اذاد : عمى ممكن اتكلم معاك شوية
وقف طارق قائلاً
طارق: اى حبيبتى اكيد
اذاد : وريان ورغد
دانا : ما تشوفين انها قلة ذوق الكبار قاعدين وانتى تختارين مين الى بتتكلمين معه
اذاد : محدش طلب رأيك يبقى تخرصى خالص لأن الموضوع مايخصكيش
وقفت رغد وريان وذهبا الى المجلس الاخر جلست اذاد قائلة:
اذاد : انا جبتلك عمى واختك اهو عشان تطلقنى ونخلص الموضوع
رغد : اذاد اهدى الله يخليكى خلينا نتفاهم الاول
اذاد : عايزانى اتفاهم ماشى يا ستى انا عملت عشانه كل حاجة مش بحبها انا كنت هتبرع بفلوس بابا كلها وقولت لاء نعمل شركة انا وريان وبكرا تكبر واتبرع بالفلوس اتنازلت عن حلم حياتى ودخلت كلية مش بحبها عشان اساعده بقيت اشوفه بيخون وبقول ده وهم بقيت اكدب عينى واصدقه وانا شايفة بعينى وهو وبتول حضنين بعض وقولت لاء ريان مستحيل يخون واخرتها ايه اخرتها بيقول عليا خاينة قدام الكل اخرتها اخوتك تجرنى زى الكلبة من شعرى عشان كنت بكلم خالى واخوكى العاقل الكبير بتاع العيلة مش يفهم الاول لاء طبعاً من امتى وريان بيفهم من حد ن امتى وريان بيتعامل بحاجة تانية غير ايده وفى الاخر اترميت من السلم وابنى يموت بذمتك انتى دى عايزة تفاهم
ريان : اذاد الله يخليكى لا تسوين كذا
اذاد : انا اسفه انا قولت الى عندى ومش هقول اكتر من كده
وقفت اذاد قائلة :
اذاد : انا قاعدة فى بيت جدى هنا مستنيا ورقة طلاقى بس ياريت تستعجل عشان عايزة ارجع بلدى عن اذنكم
طارق: اشوفك ساكت بتسيبها تضيع
ريان : انا خوان وما استاهل وفاها
طارق: بتطلقها
ريان : لاء انا مقدر اعيش من دونها
طارق : انت الى خليتها تضيع من يدك
ريان : انا ما راح اتركها انا راجع بيتى وقول لها ترجع بيتها والا بيكون لى تعامل ثانى معها
طارق : ماراح تتغير ابد
ريان : اى انا ما راح اتغير
______________________________
اذاد : يعنى ايه
طارق: يعنى انت زوجته وهو يقدر ياخذك بالقوة
اذاد : بالقوة عمو انت معاه ولا معايا
طارق: انا مع الصح والى اقوله لك الصح
اذاد : عمو انا مستحيل ارجعله هتساعدنى ماشى مش هتساعدنى انا هساعد نفسى
طارق: انتى احكى لى وش بتسوى
_____________________________
مكة : نوح
نوح: عيونه
مكة : هو احنا مش هنرجع السعودية
نوح : تبى ترجعين
مكة : اى ابى اشوف اصحابى
نوح : عطينى بوسة اول
مكة : نوووح اتكلم جد انا
نوح : هههههه طيب
مكة : طيب ايه !
نوح : بعد الاختبارات نرجع
مكة : نوح باقى كتير على اختباراتى
نوح : مكة مايصير تغيبى عن جامعتك بعد الجامعه نرجع ويلا الحين نامى بنصحى بدرى تصبحى على خير
مكة : وانت بخير ياقلبى
______________________________
استيقظت اذاد ولأول مرة تستيقظ من دون ابتسامتها المرحة اظن بأن اذاد القديمة قد عادت اذاد القاسية الباردة وقفت امام الخزانة قررت ان ترتدى بنطال اسود وتيشرت أكمام طويلة باللون الرمادى امسكت بعبائتها وحجابها لربما يتواجد احداً سمعت صوت احدهم وهى فى طريقها الى المجلس ارتدت عبائتها وحجابها دخلت الى المجلس القت التحية على الجميع نظرت الى المتواجدين عمها سالم عمها ياسر عمها طارق والجد جلست بجوار عمها المقرب والتى باتت تعتبره مثل ابيها ولو قليل تعلم انه صغير لتعبره ابيها ولاكنها اعتادت على العيش معه
سالم : كيفك اذاد يابنتى
اذاد : عايشة اخبارك يا عمو
سالم : والله انا حزين على قاعد يصير بينكم انتى وريان
اذاد : ربنا كريم
دخل ريان عندما اخبره ابيه ان يأتى لم يكن يريد ولاكن ما دامت اذاد هناك فشوقه اليها يغلبه
ريان : سلام عليكم
عامر: تعال ريان اجلس
سالم :الحين اذاد بتقول وش الى يرضيها وانت بتنفذ من دون نقاش
اذاد : انا طالبه الطلاق
ياسر: اذاد يبه الامور ما تنحل كذا
اذاد : عمى صدقنى انا حليت مشاكل كتير بهدوء وبينى وبين نفسى ومدخلتش حد فى مشاكل بيتى بس انا فاض بيا ومش هقدر استحمل اعيش معاه تانى
ريان : وانا طلاق ماراح اطلق والى عندى قولته وماراح اعيده عندك يومين بس يا ترجعين بيتك بالذوق يا ترجعينه بالقوة انا مانى فاضى للعب العيال ذا عن اذنك يايبه
اذاد : انت مش هتقدر تغصبنى على حاجة علفكرة وبكرا نشوف مين الى هينفذ كلامه
وقفت وصعدت الى غرفتها
عامر: انا تعبت منهم اثنينهم
______________________________
مرت الايام وهى لم تعود الى البيت بعد لقد ظن بأنها سوف تخاف كعادتها ولاكن ظنه قد خاب اوقف السيارة امام بيت الجد طرق الباب
طارق: ريان
ريان : هلا عمى وين اذاد
طارق: وش تبى فيها
ريان : ابى زوجتى وينها
عامر: وش فيكم وش فى ريان
ريان : ابى زوجتى جدى
عامر: وهى ما تبيك ريان
ريان : ماهوعلى كيفها بترجع معى اليوم بالعافية
طارق: اذاد نايمة فى اوضتها
ريان : اذاد اذااااد
فتح باب غرفتها ولاكن لا يبدو بأن احداً كان نائماً هنا نظر الى خزانتها انها فارغة من الملابس
ريان : عمى مافى احد فى الغرفة وملابسها ماهى موجوده
طارق: وين راحت يعنى
عامر: اى البنت اكيد بتهرب من الى تسويه فيها
ريان : تهرب
______________________________
نظرت الى السماء وداعاً سماء الرياض ولاكنى سوف اعود الى عائلتى القديمة العائلة التى تستطيع ان تقدر وجودى فى الحياة
صعدت سلم الطائرة ليكون اخر منظر رأته فى السعودية سمائها
وداعاً يا من اخلصت فى حبه وخان
______________________________ ______________________



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 26-07-15, 08:25 PM   #28

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




البارت 26


ريان : لاء حمزة قالى ان هى فى مصر وانا الحين فى المطار باقى على الطيارة ساعتيين
طارق: طيب اذا لقيتها حاكينى اوك
ريان :طيب
سارة: اتصل بآذاد اقولها
طارق : لاء
سارة : عمى ممكن يلاقيها
طارق : اذا تقابلوا يمكن يتفاهمون ويرجعون
سارة : انشالله
طارق : اشوف ما تجلسين مع بتول وش صاير
سارة : ولا شى
______________________________
كانت تجلس ممكسة بكتاب وكوب قهوة بجانبها الكثير من الكتب لقد فاتها الكثير من المحاضرات لانها نقلت للتو يجب ان تدرس بجد للأختبارات التى لم يبقى لها سوا القليل
-: اذاد
ترى من هذا الذى يعلم ما اسمها رفعت رأسها لترى المتحدث بيرى وشخصاً لم تتوقع رأيته
اذاد : اسيل
اسيل : اذاد كيفك
اذاد : انا تمام انتى ازيك ازيك يا بيرى
بيرى : انا تمام يا قلبى انت هنا فى الجامعه
اذاد : اها لسة النهارردة اول يوم ليا
بيرى : اهاا انا اكيد مش هقولك لو حاجة وقفت قدامك قوليلى معروف عنك انك دحيحة الشلة
اذاد :ههههههه لاء والله ده كان زمان دلوقتى بقيت غبية
بيرى : ههههه طب انا هسيبك بقى تكملى
اذاد : اوك ياقلبى باى
جلست تكمل دراستها فمحاضرتها بعد قليل
______________________________
طرق باب المنزل
كادى : حمزة اذاد شكلها رجعت
حمزة : استنى
ريان : سلام
حمزة : هو فى ايه انا مش فاهم
ريان : رد السلام يا رجال
حمزة : وعليكم السلام اتفضل كادى معايا ضيوف اتفضل ريان اتفضل
ريان : وينها اذاد
حمزة : مشيت
ريان : ايييش
حمزة : اتخانقت مع كادى
ريان : حمزة قايلك لا تتركها الحين انا وين القيها واصلاً ليه اتهاوشوا
كادى : مراتك الجميلة كانت عارفة انى عاملة عمليه ومفكرتش تسأل عليا حتى
ريان : من وين جايبة الكلام الى قاعدة تقولينه ذا
كادى : يعنى ايه جايباه منين يعنى هتكون سألت وانا بألف
ريان : اذاد هى الى اتبرعت لك بالكلية ومارضيت تقول لانها خافت ماتوافقين وانتوا الحين طاردينها والله اعلم وينها
حمزة : اصبر طيب يعنى هتروح فين
ريان : يالله الصبر من عندك
كادى : اصبر انا عارفة هى فين
ريان : فين
كادى : فى بيت محمد كانت دايماً تقول ان البيت ده بتاع باباها وهو سابلها المفتاح اخر مرة
ريان : طيب وينه ذا
كادى :استنى هجيب مفاتيح العربية واجيلك
______________________________
بيرى : تعالى اوصلك انا معايا عربية
اذاد : لاء ياحبيبتى شكراً انا هركب تاكسى انشالله هجيب عربية قريب
بيرى : يابت تعالى اوصلك الدنيا ضلمت هتروحى بليل كده لوحدك
اذاد : اوك
بيرى : قاعدة فين بقى
اذاد : قاعدة فى بيت اكتوبر
بيرى : عايزة تروحى اكتوبر لوحدك
______________________________
كادى : شكلها كده مش هتيجى والوقت اتأخر
ريان : نقلت من الجامعة اكيد هى للحين فى الجامعه
كادى : هو ايه الى حصل بينكم
ريان : سوء تفاهم وجاى اصلحه اليوم
كادى : طب انا لازم امشى دلوقتى عشان عندى شغل فى العيادة
ريان : طيب روحى انتى انا بنتظرها هنا
كادى : هتعرف تروح لو مجتش
ريان : اى
كادى : طيب سلام
______________________________
بيرى : مش دى عربية كادى
اذاد : ممكن تكون عربية شبهها ولا حاجة
بيرى : يمكن
اذاد : ادخلى بقى البيت ده
بيرى : ده البيت
اذاد : اه هو ده
بيرى : الله يا اذاد البيت ده احلى من بيتكوا القديم بكتير
اذاد : ده بيت بابا ايوة اقفى هنا بقى عشان تعرفى ترجعى
بيرى : اوك
اذاد : شكراً بيرى
بيرى : على ايه ياقلبى لو عايزة اعدى عليكى بكرا
اذاد : لاء مش عايزة اتعبك انا هاخد تاكسى من هنا لحد الجامعه
بيرى : طب لو حصلك اى حاجة اتصلى بيا وافردى وشك ده اضحكى كده
اذاد : ماشى
بيرى : باى
وقفت امام الباب تبحث عن المفتاح تصنمت عندما احتضنها احدهم قائلاً
-: خوفتينى عليك مرة
اذاد : ريان
ابتعدت عنه قائلة
اذاد :ايه الى جابك هنا
ريان : طيب خلينا ادخل
اذاد : سورى مش هينفع
ريان : اذاد خلينا ننسى ونسامح
اذاد : اقدر اسامحك واكلمك بأسلوب جميل واضحك معاك لكن مستحيل انسى الى انتوا عملتوه فيا مستحيل انسى بشاعة الشعور الى خليتونى احس بيه مستحيل صورة اختك وهى بتجرنى من شعرى تتمحى من راسى مستحيل انسى انك قتلت ابنى مستحيل انسى ان بتول كانت سيبانى اعيش يومين حلوين عشان تموتى بعدها انا اتقتلت ياريان والى بيمووت مش بيصحى تانى ومعلش انا مشغولة عن اذنك
اغلقت الباب بهدوء كل هذا ولم تكمل انتقامها بعد سوف اجعل الجميع يندم على ما فعلوه لى حتى وان تخلى الجميع عنى سأبقى قوية كما عاهدنى ابى
____________________________
طارق: اكلمك من ساعة وش سويت
ولاكن ماذا اقول اقول انها اخذتنى بذنب من حولى ام اقول انه من حقها فعل اى شئ وعلى ان اتحمل ام اقول اننى سئمت من حياتى بدونها
ريان : ماسويت شى انا رايح المطار بحجز اول طيارة وارجع وراى اشغال كثيرة
طارق: واذاد
ريان : الله يوفقها
_____________________________
كادى : تفتكر ايه الى حصل
حمزة : مش عارف بس الى انا عارفه ان الى انتى عملتيه ده قلة ذوق وان البنت مكنتش ناقصة
كادى : وانا كنت اعرف منين يعنى
حمزة : حتى لو مش عارفة انتى متأكده ان اذاد بتحبك جداً ويمكن اكتر منى انا وانس
كادى : متخلنيش اتضايق بقى يلا انا رايحة انام
حمزة : تصبحى على خير
كادى : وانت من اهله
_____________________________
مرت الايام وفاتت السننين الكل يجتهد البعض فى دراسته والبعض الاخر فى عمله اليوم مرت اربع سنوات منذ ان تركت اذاد الرياض وعادت الى القاهرة استيقظت من النوم نظرت الى الساعه انها السابعه صباحاً حسناً اليوم كالعادة سوف اقضيه بمفردى منذ ان انهيت دراستى وانا كالعادة وحيدة قامت بتحضير كوب نسكافيه ما اعتادت ان تتناوله صباحاً ولاكن لما لا ابحث عن عمل على الاقل اغير من روتين حياتى
دق جرس الباب
ولاكن من هذه الذى يأتى فى وقت كهذا
فتحت الباب ولاكن لم ين هناك احداً ولاكن هناك شئ كما لو كأنه هدية او ما شابه
امسكت بها لتقرأ المكتوب
(كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحيننى )
ولاكن من هذا لا يوجد اسم اووووه لقد نسيت اليوم يوم ميلادى كم هذا محزن سوف اقضيه بمفردى كالعادة
امسكت بكوب النسكافيه ولاكن الجرس دق مرة اخرى
انها هدية اخرى ولاكن من هذا الذى يرسل الهداية ان الهدية تحمل نفس كلمات الهدية الاولى
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
ولاكن كان من المفترض وضع اسم لكى اسامحهم وكيف لى ان اعرف من هم
القت الهدية بجوار الاخرى لم تهتم لأمر هذه الهداية
انهت كوب النسكافيه كادت ان تذهب الى الغرفة لتبدأ بترتيب البيت ولاكن الجرس اوقفها من المؤكد انها ليست هديه اخرى ولاكنها تفاجأت عندما وجدت هدية اخرى تحمل نفس المكتوب
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
وقفت فى حديقة المنزل تبحث عن المرسل لهذه الهداية ولاكن من يكون هذا اغلقت باب المنزل ولاكن الجرس دق مرة اخرى
فتحت الباب وجدت هدية اخرى كتب فيها نفس الشى
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
ان هذا مرهق تركت الهدية بجوار الاخرى اتمنى ان تكون هذه اخر هدية
صعدت الى غرفتها وقامت بترتيب البيت واخيراً الجرس لم يعد يرن لم تكمل كلاماتها ودق الجرس وقفت لتفتح من المؤكد انها ليست هدية اخرى ولاكنها وجدت هدية امسكت بها نظرت الى المكتوب
(وحشتينى )
نظرت امامها وجدت شخصاً محبب الى قلبها للغاية
اذاد : انس
اسرعت بضمه قائلة :
اذاد : وحشتنى
انس : ادينى جيت ومش ماشى تانى بقى عشان اقرفك فى عيشتك كل سنة وانتى طيبة
اذاد : كل دى هدايا عشان عيد ميلادى
انس: انا مجبتش غير الهدية دى
اذاد : امال مين الى قرفنى فى عيشتى من ساعة ما صحيت
انس: الحب اكيد
اذاد : حب ايه بقى كان زمان
دق الجرس
اذاد : دى اكيد هدية تانى
فتحت الباب لتجد هدية اخرى ولاكن لم يكن مكتوب نفس الشئ كان مكتوب
( الن تعودى )
اذاد : الى مستغرباه ان كل الهداية دى مكتوب فيها نفس الحاجة الا دى
انس: معجبينك كتير
اذاد : اخبار كادى وحمزة
انس: تمام قالولى انك زعلانة
اذاد : انا هزعل ليه
انس: عشان كادى
اذاد : هى الى زعلانة انا مستحيل ازعل منها
دق الجرس مرة اخرى
هذه المرة كانت دمية تحمل ورقة مكتوب بها
( اشتقت لك كثيراً اذاد )
انس : كل دى هداية
اذاد : هههههه بقولك ايه بمناسبة انك سألت فيا بقى وكده ما تيجى نتغدا برا
انس : يلا بينا
ارتدت عبائتها وحجابها وتحدثت قائلة :
اذاد : يلا بينا
صعدت الى السيارة بجوار انس وتحركت السيارة مغادرة المنزل
-: طلعت مع واحد من شوى
-: نفذ



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-07-15, 12:53 AM   #29

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




البارت 27


ريان : لاء حمزة قالى ان هى فى مصر وانا الحين فى المطار باقى على الطيارة ساعتيين
طارق: طيب اذا لقيتها حاكينى اوك
ريان :طيب
سارة: اتصل بآذاد اقولها
طارق : لاء
سارة : عمى ممكن يلاقيها
طارق : اذا تقابلوا يمكن يتفاهمون ويرجعون
سارة : انشالله
طارق : اشوف ما تجلسين مع بتول وش صاير
سارة : ولا شى
______________________________
كانت تجلس ممكسة بكتاب وكوب قهوة بجانبها الكثير من الكتب لقد فاتها الكثير من المحاضرات لانها نقلت للتو يجب ان تدرس بجد للأختبارات التى لم يبقى لها سوا القليل
-: اذاد
ترى من هذا الذى يعلم ما اسمها رفعت رأسها لترى المتحدث بيرى وشخصاً لم تتوقع رأيته
اذاد : اسيل
اسيل : اذاد كيفك
اذاد : انا تمام انتى ازيك ازيك يا بيرى
بيرى : انا تمام يا قلبى انت هنا فى الجامعه
اذاد : اها لسة النهارردة اول يوم ليا
بيرى : اهاا انا اكيد مش هقولك لو حاجة وقفت قدامك قوليلى معروف عنك انك دحيحة الشلة
اذاد :ههههههه لاء والله ده كان زمان دلوقتى بقيت غبية
بيرى : ههههه طب انا هسيبك بقى تكملى
اذاد : اوك ياقلبى باى
جلست تكمل دراستها فمحاضرتها بعد قليل
______________________________
طرق باب المنزل
كادى : حمزة اذاد شكلها رجعت
حمزة : استنى
ريان : سلام
حمزة : هو فى ايه انا مش فاهم
ريان : رد السلام يا رجال
حمزة : وعليكم السلام اتفضل كادى معايا ضيوف اتفضل ريان اتفضل
ريان : وينها اذاد
حمزة : مشيت
ريان : ايييش
حمزة : اتخانقت مع كادى
ريان : حمزة قايلك لا تتركها الحين انا وين القيها واصلاً ليه اتهاوشوا
كادى : مراتك الجميلة كانت عارفة انى عاملة عمليه ومفكرتش تسأل عليا حتى
ريان : من وين جايبة الكلام الى قاعدة تقولينه ذا
كادى : يعنى ايه جايباه منين يعنى هتكون سألت وانا بألف
ريان : اذاد هى الى اتبرعت لك بالكلية ومارضيت تقول لانها خافت ماتوافقين وانتوا الحين طاردينها والله اعلم وينها
حمزة : اصبر طيب يعنى هتروح فين
ريان : يالله الصبر من عندك
كادى : اصبر انا عارفة هى فين
ريان : فين
كادى : فى بيت محمد كانت دايماً تقول ان البيت ده بتاع باباها وهو سابلها المفتاح اخر مرة
ريان : طيب وينه ذا
كادى :استنى هجيب مفاتيح العربية واجيلك
______________________________
بيرى : تعالى اوصلك انا معايا عربية
اذاد : لاء ياحبيبتى شكراً انا هركب تاكسى انشالله هجيب عربية قريب
بيرى : يابت تعالى اوصلك الدنيا ضلمت هتروحى بليل كده لوحدك
اذاد : اوك
بيرى : قاعدة فين بقى
اذاد : قاعدة فى بيت اكتوبر
بيرى : عايزة تروحى اكتوبر لوحدك
______________________________
كادى : شكلها كده مش هتيجى والوقت اتأخر
ريان : نقلت من الجامعة اكيد هى للحين فى الجامعه
كادى : هو ايه الى حصل بينكم
ريان : سوء تفاهم وجاى اصلحه اليوم
كادى : طب انا لازم امشى دلوقتى عشان عندى شغل فى العيادة
ريان : طيب روحى انتى انا بنتظرها هنا
كادى : هتعرف تروح لو مجتش
ريان : اى
كادى : طيب سلام
______________________________
بيرى : مش دى عربية كادى
اذاد : ممكن تكون عربية شبهها ولا حاجة
بيرى : يمكن
اذاد : ادخلى بقى البيت ده
بيرى : ده البيت
اذاد : اه هو ده
بيرى : الله يا اذاد البيت ده احلى من بيتكوا القديم بكتير
اذاد : ده بيت بابا ايوة اقفى هنا بقى عشان تعرفى ترجعى
بيرى : اوك
اذاد : شكراً بيرى
بيرى : على ايه ياقلبى لو عايزة اعدى عليكى بكرا
اذاد : لاء مش عايزة اتعبك انا هاخد تاكسى من هنا لحد الجامعه
بيرى : طب لو حصلك اى حاجة اتصلى بيا وافردى وشك ده اضحكى كده
اذاد : ماشى
بيرى : باى
وقفت امام الباب تبحث عن المفتاح تصنمت عندما احتضنها احدهم قائلاً
-: خوفتينى عليك مرة
اذاد : ريان
ابتعدت عنه قائلة
اذاد :ايه الى جابك هنا
ريان : طيب خلينا ادخل
اذاد : سورى مش هينفع
ريان : اذاد خلينا ننسى ونسامح
اذاد : اقدر اسامحك واكلمك بأسلوب جميل واضحك معاك لكن مستحيل انسى الى انتوا عملتوه فيا مستحيل انسى بشاعة الشعور الى خليتونى احس بيه مستحيل صورة اختك وهى بتجرنى من شعرى تتمحى من راسى مستحيل انسى انك قتلت ابنى مستحيل انسى ان بتول كانت سيبانى اعيش يومين حلوين عشان تموتى بعدها انا اتقتلت ياريان والى بيمووت مش بيصحى تانى ومعلش انا مشغولة عن اذنك
اغلقت الباب بهدوء كل هذا ولم تكمل انتقامها بعد سوف اجعل الجميع يندم على ما فعلوه لى حتى وان تخلى الجميع عنى سأبقى قوية كما عاهدنى ابى
____________________________
طارق: اكلمك من ساعة وش سويت
ولاكن ماذا اقول اقول انها اخذتنى بذنب من حولى ام اقول انه من حقها فعل اى شئ وعلى ان اتحمل ام اقول اننى سئمت من حياتى بدونها
ريان : ماسويت شى انا رايح المطار بحجز اول طيارة وارجع وراى اشغال كثيرة
طارق: واذاد
ريان : الله يوفقها
_____________________________
كادى : تفتكر ايه الى حصل
حمزة : مش عارف بس الى انا عارفه ان الى انتى عملتيه ده قلة ذوق وان البنت مكنتش ناقصة
كادى : وانا كنت اعرف منين يعنى
حمزة : حتى لو مش عارفة انتى متأكده ان اذاد بتحبك جداً ويمكن اكتر منى انا وانس
كادى : متخلنيش اتضايق بقى يلا انا رايحة انام
حمزة : تصبحى على خير
كادى : وانت من اهله
_____________________________
مرت الايام وفاتت السننين الكل يجتهد البعض فى دراسته والبعض الاخر فى عمله اليوم مرت اربع سنوات منذ ان تركت اذاد الرياض وعادت الى القاهرة استيقظت من النوم نظرت الى الساعه انها السابعه صباحاً حسناً اليوم كالعادة سوف اقضيه بمفردى منذ ان انهيت دراستى وانا كالعادة وحيدة قامت بتحضير كوب نسكافيه ما اعتادت ان تتناوله صباحاً ولاكن لما لا ابحث عن عمل على الاقل اغير من روتين حياتى
دق جرس الباب
ولاكن من هذه الذى يأتى فى وقت كهذا
فتحت الباب ولاكن لم ين هناك احداً ولاكن هناك شئ كما لو كأنه هدية او ما شابه
امسكت بها لتقرأ المكتوب
(كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحيننى )
ولاكن من هذا لا يوجد اسم اووووه لقد نسيت اليوم يوم ميلادى كم هذا محزن سوف اقضيه بمفردى كالعادة
امسكت بكوب النسكافيه ولاكن الجرس دق مرة اخرى
انها هدية اخرى ولاكن من هذا الذى يرسل الهداية ان الهدية تحمل نفس كلمات الهدية الاولى
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
ولاكن كان من المفترض وضع اسم لكى اسامحهم وكيف لى ان اعرف من هم
القت الهدية بجوار الاخرى لم تهتم لأمر هذه الهداية
انهت كوب النسكافيه كادت ان تذهب الى الغرفة لتبدأ بترتيب البيت ولاكن الجرس اوقفها من المؤكد انها ليست هديه اخرى ولاكنها تفاجأت عندما وجدت هدية اخرى تحمل نفس المكتوب
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
وقفت فى حديقة المنزل تبحث عن المرسل لهذه الهداية ولاكن من يكون هذا اغلقت باب المنزل ولاكن الجرس دق مرة اخرى
فتحت الباب وجدت هدية اخرى كتب فيها نفس الشى
( كل عام وانتى بخير اذاد اتمنى ان تسامحينى )
ان هذا مرهق تركت الهدية بجوار الاخرى اتمنى ان تكون هذه اخر هدية
صعدت الى غرفتها وقامت بترتيب البيت واخيراً الجرس لم يعد يرن لم تكمل كلاماتها ودق الجرس وقفت لتفتح من المؤكد انها ليست هدية اخرى ولاكنها وجدت هدية امسكت بها نظرت الى المكتوب
(وحشتينى )
نظرت امامها وجدت شخصاً محبب الى قلبها للغاية
اذاد : انس
اسرعت بضمه قائلة :
اذاد : وحشتنى
انس : ادينى جيت ومش ماشى تانى بقى عشان اقرفك فى عيشتك كل سنة وانتى طيبة
اذاد : كل دى هدايا عشان عيد ميلادى
انس: انا مجبتش غير الهدية دى
اذاد : امال مين الى قرفنى فى عيشتى من ساعة ما صحيت
انس: الحب اكيد
اذاد : حب ايه بقى كان زمان
دق الجرس
اذاد : دى اكيد هدية تانى
فتحت الباب لتجد هدية اخرى ولاكن لم يكن مكتوب نفس الشئ كان مكتوب
( الن تعودى )
اذاد : الى مستغرباه ان كل الهداية دى مكتوب فيها نفس الحاجة الا دى
انس: معجبينك كتير
اذاد : اخبار كادى وحمزة
انس: تمام قالولى انك زعلانة
اذاد : انا هزعل ليه
انس: عشان كادى
اذاد : هى الى زعلانة انا مستحيل ازعل منها
دق الجرس مرة اخرى
هذه المرة كانت دمية تحمل ورقة مكتوب بها
( اشتقت لك كثيراً اذاد )
انس : كل دى هداية
اذاد : هههههه بقولك ايه بمناسبة انك سألت فيا بقى وكده ما تيجى نتغدا برا
انس : يلا بينا
ارتدت عبائتها وحجابها وتحدثت قائلة :
اذاد : يلا بينا
صعدت الى السيارة بجوار انس وتحركت السيارة مغادرة المنزل
-: طلعت مع واحد من شوى

-: نفذ



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-07-15, 12:55 AM   #30

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البارت الاخير
___________


انس: لاء انا مش جايبك هنا عشان تفضلى قاعدة سرحانة يلا بقى قوليلى بتفكرى فى مين
اذاد : الى بفكر فيه مستحيل يكون بيفكرفيا
انس: ريان
اذاد : ياترى فاكر ان النهاردة عيد ميلادى ولا زى كل سنة
انس : ومين قالك انه كل سنة مش بيفتكرمش انتى بتقولى كل سنة بيجيلك هدية من حد مش كاتب اسمه اكيد هو
اذاد :الاول كنت بقول كده بس قولت ان بعد الى عملته فيه ده كله اكيد نسى حاجة اسمها اذاد من بدرى
انس: يعنى عارفة انك قرفتيه فى عيشته وعادى معاكى
اذاد : عارفة انى ظلمته بس انا كمان اتظلمت عارفة انى جرحته بس جرحى كان اكبر بكتير
انس: وهو اعتذرلك اكتر من مرة
اذاد : ابنى مات بسببهم وعايزنى اسامح بسهولة
انس: مشكلتك صعبة عرفتى مين الى بيبعتلك الهداية دى ولا لسة
اذاد : وايه الى هيحصل لو عرفت على الاقل هو الوححيد الى فاكرنى
انس : كفايا انك قاعدة مع الدكتور انس بنفسه
اذاد : الثقة الزيادة وحشة علفكرة
_____________________________
مكة : مارى
مارى : يس مدام
مكة : خذى ايسل خليها تبدل ملابسها وحضرى الاكل
مارى : تيب مدام
نوح : اشتقت لك
مكة : اتأخرت عشر دقايق
نوح : يالله مكة كافى شغل الساعة ذا
مكة : بسرعة بدل ملابسك لان مارى بتحضر الغدا
نوح : عطينى بوسة اول
مكة : نوووح
نوح : يالله احس انى عايش مع امى كأنك مانتى مراتى
مكة : اذا تأخرت بناكل ونتركك
نوح : خلاص هذانى رايح ايسل حبيبة بابا وينك
ابتسمت ممكة قائلة :
مكة : الله يديمك لى نوح
_____________________________
اذاد : الدنيا ضلمة كده ليه
انس: مش عارف تقريباً النور قاطع انزلى يلا
اذاد : انس اوعى تسيبنى انا بخاف من الضلمة
انس: هروح فين يعنى افتحى الباب يلا
اذاد : طب نورلى خالو الحق فى هدية تانى
امسكتها اذاد لتقرأ المكتوب
انس : خلينا وقفين نشوف هداية المعجبين بتوعك فى الضلمة كده
كان المكتوب غريب بعض الشئ فقد كتب به
(انظرى امامك )
رفعت اذاد نظرها الى الامام فى الوقت نفسه اشتعل الضوء فى ارجاء الحديقة لتجد اناس لم تكن تتوقع انهم يتذكرونها هذه العائلة التى عاشت معهم الكثير من المواقف المفرحة والحزينة والسيئة والجميلة ولاكن كان تعلم حتى وان تذكروها جميعاً هو الوحيد الذى لن يتذكرها فها هم الجميع يقفون امامها يهنئونها بيوم ميلادها وهو لا يقف معهم ولاكنها لم تصدق اذنيها عندما احتضنها من الخلف وقال
ريان : اشتقت لك يا الغالية
اذاد : ريان
كانت دموعها تسقط دون ان تشعر هل هذا حلم ام حقيقة بعد ان تركته اربع سنوات هو لا يزال يتذكرها
ريان : ليه البكى الحين
قامت بضمه قائلة :
اذاد : ريان متبعدش عنى تانى انا مقدرش اعيش من غيرك
ريان : حتى لو انت ما تبين انا ماراح بعد عنك من اليوم
انس: احنا مش هناكل كيك ولا ايه
رغد : اكيد بناكل ولا كل هذى حفلة ومافيها كيك خلونا نكمل احتفالنا يلا
بدأ الاحتفال بحضور جميع افراد العائلة وبحضور كادى وحمزة ايضاً ولاكن اذاد لم تكن تهتم بأى شئ سوا ان الذى يجلس بجانبها ريان
اذاد: متبصليش كده
ريان : كيفى
اذاد : انت بقى الى بتبعتلى كل الهدايا دى
ريان : كل سنة ما كنت اتحمل يفوت عيد ميلادك وما ارسل لك شى
اذاد : والنهاردة بعتلى هدايا كتييير
ريان : لاء انا ما جبت لك هدية غير هذى الى كانت معك
اذاد :انا جالى هدايا كتير اوى النهاردة مكتوب عليها سامحينى
ريان : مدرى انا بس بعت واحدة
اذاد : اهاا
امسك بيدها وقبلها قائلاً:
ريان : اشتقت لك مرة
اذاد :انتوا هنا من امتى
ريان : من يومين قررنا نيجى نزورك دامك ماتبين ترجعين
اذاد : وهترجعوا امتى
ريان : تقصدين متى بنرجع كلنا
اذاد : ههههه هنرجع امتى
ريان : اليوم الكل بيرجع الفجر
اذاد : ايه انا مكنتش اعرف ولا عملت حسابى
ريان : اسكتى شوى خلينى اكمل هما بيرجعون وانا وانتى بنروح اى مكان نقعد يومين نجدد شهر العسل
اذاد : هنروح فين
ريان : المكان الى تبينه
اذاد : انا عايزة اروح مكة
ريان : مكة خلاص نروح مكة بس ليه مكة
اذاد : عايزة اعمل عمرة
ريان : من عيونى
انتهت الحفلة بذهاب الجميع ولم يتبقى سوا ريان واذاد
ريان : ادرى عنك جبانة كيف تجلسين فى البيت ذا لحالك
اذاد : البيت ده الحاجة الوحيدة الى مستحيل اخاف منها
ريان : اهاا
اذاد : مقولتليش بقى انت عملت ايه وانا مش معاك
ريان : عملت كل حاجة كان نفسك ننعملها سوا
اذاد : زى ايه
ريان : زى ان الشركة بقت شركات اتشهرت بقيت رجل الاعمال الشاب
اذاد : ههههههههه كل ده انا عارفاه اصلاً كنت برقبك
ريان : كنت ادرى انك تراقبينى
اذاد : ههههههه وعرفت ازاى
ريان : انا مايخفى عنى شى انا بعد اعرف انك تكتبين مذكراتك من يوم الى سوينا لك مفاجأة فى عيد ميلادك
اذاد : اده طب دى عرفتها ازاى بقى
ريان : كانت معك فى مرة وانتى نايمة وانا اللقافة عرق فينى حبيت اعرف وش كاتبة
اذاد: انت لئيم ريان وعرفت ايه تانى
ريان : كنت عارف انك بتحبينى من يوم المفاجأة دى بس مستحيل تقولى لحد واعرف انتى فى اى جامعه كنت عارف انت وين عايشة وكنت عارف كل شى اذاد ابيك تسامحينى على كل شى سويته فيك وابيك تدرين ان الهدايا الى جاتك اليوم من بتول ودانا وسارة الحين لازم تسامحينهم صدقينى الكل تغير بسببك
اذاد : اانا مزعلتش من حد عشان اسامح ريان
_____________________________
رغد : خلاص عمى كان باين اليوم من نظراتك
مازن : اى رغد تتكلم صح حتى انا حسيت نفس الشى
زياد : وانا بعد
طارق : وش تبون الحين انتوا
رغد : ابيك تعترف انك تحبها
طارق: يابنت عيب تكلمين عمك انتى
رغد : يلا عمى
طارق: بعدو بعدو كم باقى على الطيارة
رغد : عمى انت تهرب لانك مانت قادر تعترف
وقف مازن امام رغد قائلاً:
مازن : ما تقصد
طارق: اى تقولين انا الى اهرب وانتى ومازن وش نسميكم
مازن : طيب انا وش سويتلك الحين
طارق: ذنبك انك تحبها
زياد : اااوووه مازن يحب
طارق: الحين بنشوف مين الى يهرب
_____________________________
ريان : حبيبى تليفونك يرن
اذاد : ده عمو طارق
-: الو عمو
طارق: اذاد انا ابى اتزوج خالتك
اذاد : هههههه انت متصل تهزر وبعدين انتوا لسة مركبتوش الطيارة
طارق: انا ما امزح اتكلم جد ولا تخلينى ارجع اتزوجها الحين
اذاد :طيب اهدى ولما ارجع نتكلم انا هرجع انا وريان بكرا او بعده بالكتير
طارق: ليه
اذاد : عشان هنعمل عمرة
طارق: طيب تقبل الله مقدماً يلا ما اقطع عليكم الجو الرومانسى
اذاد : ههههههه باى
ريان : وش فى
اذاد : عمو طارق عايز يتجوز خالتو كادى
_____________________________
طارق: مين الى يهرب الحين
مازن : عمى سالم
سالم : هلا مازن يبه وش تبى
مازن : عمى انا ابى اتزوج رغد
بتول: ههههههه رغد تنخطبى فى المطار
سالم : بس نرجع الديرة لك الى تبيه ياعمى
مازن : وانا بعد ما اهرب عمى
_____________________________
مذكراتى العزيزة اليوم اتممت العشر سنوات برفقة ريان زوجى العزيز رجل الاعمال الشهير ريان قررت ان انهى كتابة مذكراتى اليوم بعد ان اسرد فيها ملخص حياتى منذ عودتى الى ريان ايضاً سوف اجعل ابنتى تقرأ هذه المذكرات لكى تعلم ما مرت به والدتها نعم لقد انجبت فتاه تدعى سينا فتاه تحمل من العمر ثلاث سنوات فتاه جميلة بكل ما تحمل الكلمة علمت من ارسل لى الهداية المجهولة فى عيد ميلادى كانت هذه الهداية من(سارة بتول كادى رغد انس وطارق )كان هذا اليوم اكثر من جميل
انا الان ايضاً احمل فى احشائى محمد ولى العهد المنتظر كما ان عائلتى بأكملها اصبحت افضل رغد تزوجت بمازن واصبحت حامل فى الشهر السابع يبدو ان طفلها سوف يكون فى سن ابنى محمد عمى طارق تزوج بخالتى كادى وانجبا طفلاً جميلاً يدعى يزن كما ان بتول تزوجت بأبن خالتها التى احبته بجنون وسارة لم تتزوج بعد انها تقوم بعمل درسات عليا خالى انس تزوج بصديقته فى الجامعه بالرغم من انى لا احبها الا انها جميلة قليلاً قليلاً فقط حمزة خالى المقرب الذى منذ زمن قرر انه لن يتزوج فهو يعيش فقط من اجل العمل اما زياد فقرر ان يذهب الى بريطانيا ليعمل هناك ولاكن الصدفة ارادت ان تجمعه مع صديقتى اسيل ليتزوجا وها هم اليوم هنا لزيارتنا وتنتهى مذكراتى كما بدأت فاليوم عيد ميلادى !
_____________________________





تمت بحمد الله




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:58 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.