آخر 10 مشاركات
زوجة اليوناني المشتراه (7) للكاتبة: Helen Bianchin..*كاملة+روابط* (الكاتـب : raan - )           »          لعنتي جنون عشقك *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          لك بكل الحب (5) "رواية شرقية" بقلم: athenadelta *مميزة* ((كاملة)) (الكاتـب : athenadelta - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          وَ بِكَ أَتَهَجَأْ .. أَبْجَدِيَتيِ * مميزة * (الكاتـب : حلمْ يُعآنقْ السمَآء - )           »          عروسه المقامرة (63) للكاتبة Rebecca Winters .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          عشيقة الإيطالي (1) للكاتبة: Jacqueline Baird *كاملة+روابط* (الكاتـب : monaaa - )           »          جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          لعبة القدر -بيتي نيلز - عدد ممتاز - عبير الجديدة (الكاتـب : Just Faith - )           »          عشق مطعم بالمُر -قلوب أحلام زائرة -للكاتبة::يمنى عبد المنعم*مكتملة* (الكاتـب : noor1984 - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-09-15, 08:52 PM   #11

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



///////

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت التاسع <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)


وصلنا ف البارت اللى فات

ان الانسة نور بعد ما نزلت من ورا مامتها علشان تقابل شريف

وهى ف الطريق ضميرها أنبها وماخلصهاش انها

تخون ثقت مامتها فيها




فى هذه الاثناء من الياس والشقاء
احتاج هواك فى هذه الاوقات
من الحزن والاهات احتاج لاحتواك
فى هذه اللحظات
من اللهفه والاشتياق قلبى يتمناك
ويعشقك ويهواك
وعينى تتسائل هل يوما تراك
وفى هذا المساء لا احتاج سواك



توجهت نور الى بيتها

وعيونها تمتلئ بالدموع وقلبها يعتصر حزنا

وبينما هى تحاول فتح باب شقتها بهدوء

تفاجأت ان والدتها سبقتها

وفتحت لها باب الشقة

دخلت نور الشقة والدتها فى هذة اللحظة كانت تنظر لها

نظرات كلها غضب وحزن وخوف

بينما نور كانت تتجنب ان تنظر لها

لانها كانت بحال يرثى لها من كثرة البكاء

ودار هذا الحوار بين الابنة والام

مامة نور كنتى فين

نورانا اااانا

مامة نوربحدة .......كنتى فين

نورانا كنت بشترى كبسول للصداع من الصيدلية

مامة نورلم يخيل عليها الامر ........

وقالت ........ صداع صداع اية وماقلتليش لية انك خارجة

نوروهى تجاهل نظرات والدتها.........

كنتى نايمة وانا ماردتش اصحيكى

يوم الاجازة وأقلقك من بدرى

مامة نورماانتى صحتينى

لما كنتى مفكرة ان النهاردة مدرسة

وانا قلتلك ان النهاردة السبت اجازة....... صح

نوراصل الصداع جانى بعدها ب نص ساعة

وماردتش اقلقك تانى معلش ياماما انا اسفة

انتبهت والدتها الى احمرار عينيها عندما نظرت نور اليها

مامة نور بلهفة..... عيونك حمرا لية كدا

مامة نور ااة اااة من الصداع ياماما

انا هدخل ارتاح شوية بعد اذنك

مامة نوربحنان ........ استنى ....بصى يانور

انا خايفة عليكى انتى بنت واطماع الناس كتير وخصوصا الشباب

وتحولت نبرتها لحزن وقلق واكملت .......

انا مش هستحمل اشوفك بتضيعى منى لو جرالك حاجة لا قدر الله

مش هستحمل يااما اموت من القهر يااما اموت نفسى

نوربلهفة ........ بعد الشر ياماما

انا اعتذرت منك ياريت تسامحينى مش هكررها تانى

وارتمت نور فى احضان والدتها اللتى ضمتها فى حب وحنان

مامة نورطيب ياحبيبتى خلاص بس ابقى

عرفينى الاول قبل ما تخرجى علشان مااقلقش عليكى ماشى

نورقالت وهى تومئ برأسها...... حاضر

يلا بقى افطرى وبعدين ادخلى ارتاحى

نور معلش ياماما مش قادرة اكل حاجة

مامة نورعشان خاطرى كلى معايا ان شاالله

لقمة صغيرة مبتسمة .............ماشى

نوروكانت ما زالت تسيطر عليها

نبرة الحزن ........... حاضر ياماما هروح اغير واجى احضر الفطار

طب اصحى عمر علشان ياكل

مامة نورلاء سيبية ياخد راحتة ف النوم

وانا لما يصحى هفطرة

انهت الام وابنتها طعام الافطار وكان الصمت حينها سيد الموقف

مامة نور انا هروح اصلى الصبح

وبعدين هدخل انام وهى تربت على كتف ابنتها ..... عايزة حاجة

نور كانت فى تلك اللحظة شاردة ولم تنتبة

من ما قالتة لها والدتها

ولاكن ما ان وضعت الام يديها على كتف ابنتها افاقت نور

من شرودها ...... هة بتقولى حاجة يامامة

مامة نورتضع كف يدها على جبهة نور

تستشعر ان كانت توجد حرارة ام لاء

مامة نوربقلق .....حبيبتى انتى تعبانة ولا اية

نوروهى تبتسم ابتسامة باهتة

لاء ابدا ياماما بس الصداع هو اللى تاعبنى

انا هقوم ارتاح شوية ماشى

مامة نورطيب يانور ارتاحيلك شوية

وانا هصلى واريح جمب عمر شوية

ذهبت نور الى مملكتها الصغيرة (حجرتها)

تبكى وتكلم نفسها قائلة.........

انا عارفة ان ماليش حظ انا تعبت بقى تعبت

نفسى احب واتحب واعيش قصت حبى كاملة بدون عذاب

يظهر ان كلمة حب مرتبطة بكلمة عذاب

بس انا ماكنش ينفع استمر واقابلة انا ماعرفوش كويس

وظلت نور تفكر وتفكر الى ان غلبها النعاش وناامت .

ومر اسبوع واثنين وكل يوم

تذهب نور من نفس الطريق لتوصل عمر الى مدرستة

وتنظر الى نفس المكان الذى قد قابلت شريف بة

أملا ان ترااة يقف بنتظارها

ولاكن املها قد خاب لم ياتى ولا يوم

وكانت تقول بداخلها ........ انا عايزة اشوفة بس

مش هقف معاة ولا اكلمة بس اشوفة اشوفة بس

حزنت نور لذلك لاكن ما باليد حيلة

ففى داخلها مشاعر متضاربة بين الحب و بين عذاب الضمير

ذهبت مثل كل يوم واحضرت عمر من المدرسة

ووصلت الى البيت جلست لتقرأ بضع صفحات من قصتها المحبوبة

وبعد ان انتهت نور من صلاة العصر

والدتها تنادى عليها وتذهب نور اليها


نورنعم ياماما

مامة نورخدى يانور روحى ل نادية اديهافلوس الجمعية وقوللها

ماما بتسلم عليكى ماشى بس ما تتأخريش يانور

نورحاضر ياماما

ذهبت نور واخذت النقود معها لتذهب الى نادية لتوصل لها

نقود الجمعية وتوصل ايضا سلام والدتها

نادية امرأة فى الاربعينات من عمرها لو تنجب اطفال

تربطها علاقة صداقة بينها وبين والدة نور

لاكن مشاكل الدنيا الهتهم عن بعضهم

وكانوا يتقابلوا كل مدة لتعطيها نقود الجمعية

او تذهب اليهم نادية بنفسها ليتناولوا الشاى معا

واوقات كانت تبعث لها نقود الجمعية مع نور ابنتها

كانت نادية تسكن على بعد مسافة ليست ببعيدة

من بيت والدة نور وكانت نور تركب مواصلة ( تكــ تكــ )

وهى ذاهبة الى نادية صديقة والدتها

طرقت نور الباب

نادية نوور عاش من شافك

اذيك ياحبيبتى أهلا أهلا ....... وضمتها وقبلتها من وجنتيها

نوراذيك ياطنط نادية عاملة اية

ناديةالحمد لله ادخلى ادخلى

انتى بتنهجى كدا لية دول خمس تدوار بس

يتعبوكى كدا ههههههههههههه

نور وهى تلتقط انفاسها وتبسمت ......

اعمل اية ياطنط ماانا مش واخدة ع الادوار العالية دى

زى ماانتى عارفة احنا ساكنين ف الدور الثانى

نادية وهى تبتسم .......

طب ادخلى انتى جيتى ف وقتك داانا عاملة

شوية رز بلبن فرن هتاكلى صوابعك وراة

نورلاء معلش ياطنط نادية مش هقدر والله

انا مش عايزة اتأخر على ماما ....اتفضلى

ماما بتبلغك سلامها وبتقولك اتفضلى فلوس الجمعية

ومدت نور بيدها حاملة النقود لتعطيها الى نادية

نادية الله يسلمك ويسلمها

واكملت مبتسمة ......... يعنى ما اشوفكيش الا كل كام شهر

وانتى جيبالى الجمعية من ع الباب كدا

مافيش مرة تدخلى تقعدى معايا شوية

طاب حتى ارتاحى من طلوع السلم

نورمعلش والله ياطنط هبقى اجيلك مرة تانية

ناديةطيب ياحبيبتى اللى يريحك

سلمى على ماما كتير وقوللها تبقى تيجى تقعد معايا

وبوسيلى عمر الصغير ماشى

نور مبتسمة .........حاضر بعد اذنك

ناديةاذنك معاكى ياحبيبتى مع السلامة

نورالله يسلمك ياطنط

ودخلت نادية واغلقت باب شقتها بعد ان ودعت نور

ونزلت نور على سلالم العمارة وفجأة تسمع صوت قطة

تموء مواء مفزع

خافت نور وهمت بالجرى

وما ان وصلت الى اخر السلم تعثرت قدماها وكادت ان تقع

الا ان ساندها شخص ما وامسكها من ذراعيها

تنهدت نور بخوف ثم رفعت اعينها لترى من هو الذى

اسندها اذا بشخص تعرفة جيدا

انة هو هو .......................

شــــــــــــريف

تفاجأت نور اكثر من فرحها لرؤيتة

ما ان افاقت من خوفها حتى ازاحت يدة التى كانت تمسك بها

نظرت لة وكان يبتسم لها ابتسامة ساحرة

نورشريف انتا.. انتا جيت هنا ازاى ولية

شريفبكل ثقة وهو يعقد ساعدية امام صدرة

.......انا ساكن هنا

نوروهى تعقد حاجبيها .....ساكن هنا ازاى ومن امتى

شريفبقالى حوالى اسبوعين

نوربدهشة .......اسبوعين يعنى ...

قاطعها شريف قائلا ......... يعنى من اخر يوم ما اتقابلنا

وطلبتى منى اننا نبعد عن بعض

ثم اقترب منها ومسك بكلتا يديها وقبلها عليهما

وهمس ف اذنها........ وحشتينى

ابتعدت عنة خجلا وخوفا وقالت لة بخجل ....... شكرا

شريفابن صاحب العمارة دى صاحبى من ايام المدرسة

فا وانا راجع من اخر مقابلة معاكى

قابلتة وعزمنى انى اجى اققضى يومين معاة

وانا حاليا قاعد ف الشقة دى

واشار لنور بيدة على باب الشقة

واكمل شريفقائلا .....

هى شقة ف الدور الارضى بس انا مرتاح فيها

وكمان انا مش هقعد فيها على طول

بس ارتاح شوية من مشاكل الشكل وافوق كدا

وبعد كدا اروح على بيتى

نورربنا يوفقك بس والدك ووالدتك ماعارضوش

شريفينظر اليها متسائلا عن معنى جملتها

اكملت نور اقصد يعنى انهم وافقوا انك تبات برة البيت

شريف هههههه اةةةةةة فهمت

بصى ياستى انا بابا دائما مسافر تقريبا مابيجيش

ولو حب يشوفنى بيبعتلى واروحلة

نورطب ووالدتك

شريف ماما تعيشى انتى

نور بحزن انا اسفة

شريفلاء لاء ماتتأسفيش ماما اتوفت

من سنين حتى انا ماافتكرش ملامحها كويس

نور عطفت علية نور ورق قلبها لة

وقالت ...... ربنا يخليلك باباك

بعد اذنك انا هروح بقى

شريف مبتسما ..... مع السلامة

وذهبت نور ودخل شريف الى شقتةاو شقة صديقة واغلق بابها

وحين كانت نور تخرج من باب العمارة الا انها رأت شيئا ملقى ع الارض

التقطتة نور وقالت......

اية دة دى محفظة .. ياترة بتاعة مين

اكيد بتاعة حد من سكان العمارة او تكون لحد من الضيوف

انا هفتحهها واشوف لو حد اعرفة هديهالة

ولو معرفوش هطلعها لطنط نادية وهى تتصرف

فتحت نور المحفظة واذ بصورة شريف على البطاقة الشخصية

نور متفاجأة .....دى بطاقة شريف

يبقى اكيد دى محفظتة وفيها فلوس كتير

كويس انى لاقتها لو حد تانى لاقاها كان طمع واخدها وهرب

انا هروح اديهالة

رجعت الى باب الشقة الذى شاور علية شريف قاصدا انة يسكن بها

طرقت الباب فا فتح

شريفنور..... اية فية حاجة

نوراتفضل محفظتك لاقتها واقعة ف مدخل العمارة

شريف هههههههه ياخبر

كويس انك لاقتيها يانور شكرا ليكى ومد يدة لياخد المحفظة ثم

مسك يد نور وجذب نور بقوة وادخلها عنوة داخل شقتة واغلق الباب بالمفتااااح




كدا عرفنا ياقمرات

ان الشاب الاول والشاب الثانى هو شريف وصاحبة

بس ربنا يستر على نور






لامارا غير متواجد حالياً  
التوقيع







رد مع اقتباس
قديم 25-09-15, 09:06 PM   #12

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت العاشـــــر<---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)



اهلا ياقمرات

خلصنا البارت اللى فات على ان نور اتفجأت وهى بتدى شريف

المحفظة بتاعتة اللى لاقتها بمدخل العمارة

انة بدل ما يمسك المحفظة مسك ايديها

وشدها بالعافية لداخل الشقة

ربنا يستر عليها



ارتجفت نور وخافت من تصرف شريف وهى تشاهدة

يغلق الباب بالمفتاح

وكاد قلبها يعتصر من القلق والرهبة والخوف

نور بخوف شديد .... اية اللى انتا عملتة دة افتح الباب

شريفيضحك بكل استهزاء....... لاء مش هفتح

نوروقد اعتلت ضربات قلبها

وقالت بنبرة مرتخفة ......... والنبى افتحلى الباب

شريفنظر اليها نظرة غريبة نظرة تملئها الشهوة

خافت نور وجرت متجهة نحو الباب لتحاول فتحة لاكنها لم تقدر

اخذت تصرخ وتضرب الباب بكلتا ايديها وارجلها

املاً ان يسمعها احد اً وينقذها

لاكنة سريعاً اقترب منها وامسك بها

ووضع يدة على فمها قائلا..............

لو سمعت صوتك هقتلك

نوروقد اتسعت عيناها

التى كانت حمراء اللون من كثرة البكاء

وهى تبتلع ريقها بصعوبة اومأت رأسها بالموافقة

وكانت تبكى كاشلالات منهمرة

فا انزل يدة من على فمها

وربت على كتفيها قائلا ......... شاطرةةة

نور بخوف وكانت تمتلكها رعشة قوية.........

طاب انا هسكت مش هصرخ بس لوسمحت

افتح لي الباب عايزة أروح

شريف يهز براسه........لاءء

هو دخول الحمام زي خروجه ويضحك باستهزاءهاهاهاهاها

وفى هذة اللحظة اقترب منها وهاجم جسدها بكل شراسة

بدون احترام أو رضا. وحاول ان يقبلها عنوة

ظلت تصرخ وتقول لاء لاء ارحمنى ابوس ايدك وركعت عند ارجلة

وتوسلت الية ودموعها لم تتوقف

كانت ترتجف من الخوف وكاد قلبها ان يتوقف

فقالت لة بصوت وهن سبنى اروح زى ماانا ارجوك

والدتى لو عرفت ان حصلى حاجة هتموت مش هتستحمل

شريف وهو ينهرها ........وانتى بتخافى قوى على الست والدتك

اومال بتعملى علاقات مع الرجالة ازاى

وتمشى معاهم وتخليهم يبوسوكى ف الشارع

داانا كنت مخدوع فيكى وكنت فاكرك ملاك

يظهر ان مظهرك الخارجى خدعنى

نزلت هذة الكلمات عليها كالصاعقة وصرخت بهستيريا قائلة.......

نورانتا اتجننت انا انا اعمل علاقات مع الرجالة انا

داانا مابسلمش عليهم بأيدى حتى

واكملت وهى تبكى بغزارة ........ انا عمرى ما صاحبت ولد ولا اتكلمت معاة

حتى جيرانا وارايبنا علاقتى بيهم فى حدود الادب

وهى تشهق بحرقة......... انا انا حبيتك وفكرتك هتكون سندى ف الدنيا دى

واكملت وهى تبكى......... انا فكرت انك عايز تقرب منى علشان تتجوزنى

شريفاتجوزك واشيل العار

نوروهى تهز برأسها يمينا ويسارا ........لا لا لا لا لاءء ......

اكيد فية حاجة غلط اكيد انتا جبت الكلام دة منين

وازاى تقول علية كدا

شريفبكل استهزاء ........غلط اية داانتى الغلط نفسة

انا هثبتلك يا حلوة انا شفتك

نور بتسائل ....... شفتنى شفتنى فين

شريفايوة شفتك شفتك وانتى واقفة مع شاب

قدام مدرسة عمر وكان ماسك اديكى

وركبتى معاة العربية

وانا كنت بتحايل عليكى تركبى اوصلك تقوليلى مقدرش

طاب نتمشى شوية لاء ماينفعش

واتاريكى بتضحكى علية

نورامتى دة امـتـ... وهنا تذكرت شئ

واكملت ......ز ايوة ايوة انتا تقصد خالى

شريف خالك مين ياام خال

نورمدت يدها وفتحت شنطة يدها

ورمت كل ما بداخلها على الارض وهى تبحث عن شئ

وسحبت صورة فوتوغرافية

ورمتها لة من بعيد خوفا من التقرب منة

وقالت وهى تدمع ........ هوا دة اللى تقصدة

شريفينظر الى الصورة بأندهاش

ويقول ............ايوة هوا هوا دة بس مين اللى معاة دى

تكلمت نور والحزن والالم يملئوا صوتها وقلبها وروحها

دة خالى احمد ودى مراتة اللى واقفة جمبة بفستان الفرح

وجمبهم ماما وانا وعمر اخويا

وقد اتسعت عيناة من الصدمة

ثم نظر اليها بكل أسى وندم

نوروهى تشهق بكل حزن .......

انت ظلمتنى ظلمتنى وانا مش هسامحك ابدا

ياخسارة انى حبيتك ....... واكملت وهى تلملم اشيائها المبعثرة

على الارض .............انا غلطانة انى فتحت قلبى ليك

ياخسارة كل حاجة حلوةعشتها معاك

ولونها قصيرة لاكن كانت عندى بالدنيا

تتنهد وتقول ولم تنظر اية ........ لو سمحت افتحلى الباب

شريف وكان يقترب منها بكل هدوء

لكى لا تخاف وكانت الدموع ترقرقت بعينية ويقول ........... انا اسف

انا بجد اسف انا فهمت غلط انا كنت مفكر ان الراجل دة حبيـــــــــ ..

نورتصرخ بة........ بقولك افتحلى الباب

افـــــــــــــــــــــــ ــــــتح

شريف مسرعا ..... حاضر حاضر

فتح الباب وخرجت نور مهرولة وخرج ورائها شريف

و قال لها............استنى قبل ما تمشى عايز اقولك حاجة

ونظر لها نظرة حزن وقال ....... سامحينى انا غلط ف حقك انا انا اسف

لم تلتفت لة لاكنها ردت علية قائلة

حسبى الله ونعم الوكيل انا عمرى ما هسامحك ابدااااااااا

وخرجت وهى تبكى بمرارة

دارت وجهها بطرحتها خوفا واحراجا من المارة

وشاورت بيديها لمواصة (تكــ تكــ) وركبت

ووصلت البيت فى سلالالام




شفتو سوء التفاهم اللى حصل

بس طبعا مالوش حق انة يعمل كدا

حتى لو كانت غلطت

هاااااة اية رأيكوا




لامارا غير متواجد حالياً  
التوقيع







رد مع اقتباس
قديم 25-09-15, 09:58 PM   #13

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


//


'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الحادى عشر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)




يتسللون داخلنا ويمتلكوا قلوبنا
فانتنفس بهم ونرى باعينهم
وننبض بقلوبهم ونشعر باجسادهم
ونتكلم بحروفهم ودون ان ندرى
يصبحوا لنا الحياه
ونكتشف اننا لهم
مجرد اداه لاسعاد قلوبهم



خلص البارت اللى فات ياقمرات

ان نور نجت من شريف

وركبت التوك توك علشان تروح بيتها

وكانت ف حالة وحشة جدا جداااا

تفتكروا مامتها هتعرف حاجة من حالة نور

ولا نور هتحكهلها

تعالوا نشوف



ذهبت نور مهرولة

من منزل شريف وركبت مواصلة

وتوجهت الى بيتها

وكانت بحالة يرثى لها

صعدت نور درج المنزل وما ان اقتربت من شقتها

حاولت ان تهدئ نفسها حتى لا تستشعر

والدتها اى شئ او ان تراها بهذة الحالة

فحاولت الهدوء ولاكن هيهات فهى تبكى بحرارة لما حصل

لاكنها استجمعت قواها ومسحت دموعها ونظرت لاعلى وقالت

.............. الحمد لله

دخلت نور البيت وكانت والدتها تصلى صلاة العشاء فى هذة اللحظة

دخلت مهرولة الى الحمام وغسلت وجهها

وهدت من حالها

وخرجت اذ بوالدتها تقف امامها

مامة نور اتأخرتى كدا لية يانور خوفتينى عليكى

مش انا قلتلك ما تتأخريش علية

نور تحاول ان تتمالك اعصابها........

معلش ياماما اصل طنط نادية مسكت فية وقعدت معاها

وابتسمت ابتسامة باهتة .........كانت عاملة رز بلبن وعزمتنى

دى حتى بعتالك السلام

مامة نوربقلق طايب مالك كدا فيكى اية

نورمافيش بس تعبانة شوية ياماما

شكلى اخدت برد انا هروح ارتاح بااوضتى

مامة نورمش هتاكلى

انا لما لاقيتك اتأخرتى اكلنا انا وعمر

نوربالهنا والشفا بس انامش جعانة

انا هنام وماتصحنيش من فضلك

ربتت الام على كتف ابنتها ومضت

دخلت نور الى حجرتهارمت بجسدها على السرير

واخذت تبكى وتبكى وتبكى

ثم مسكت بهاتفها واتصلت على رقم دينا صديقتها

ديناالسلام عليكم

نور بصوت متقطع حزين........... وعـ لـ يـ كم الـ سـ لام

ديناوقد احست بحالة نور ..........خير يانور مالك فية اية

نورتبكى دون ان ترد.............

دينانور ردى علية نور يانور

قلقت دينا كثيرا على نور

وبعد لحظات كانت عند نور بالبيت

طرقت الباب

فا فتح لها عمر الصغير

عمراذيك ياابلة دينا انتى جاية لابلة نور

ديناابتسمت ايوة ياحبيبى هى فين

عمرف اوضتها اناديهالك

دينالاء ياحبيبى انا هدخلها

فى هذة الاثناء خرجت الام لمعرفة من الطارق

تفاجأت انها دينا صديقة ابنتها نور

مامة نور اهلا يابنتى يامرحب

دينامحاولة اخفاء قلقها........

اهلا بحضرتك ياطنط واسرعت قبل ان تسألها والدة نور

معلش ياطنط انى جيت متأخر كدا

بس اصلى اتخانقت مع علاء اخويا

واستأذنت من مامة انى اجى ابات مع نور بعد اذنك طبعا ياطنط

مامة نور بأبتسامة ....... ياسلام داانتى تنورى ياحبيبتى

واحسن علشان حتى تسلى نور شوية بدل ماهى دائما قافلة

على نفسها ف اوضتها حتى الاكل مابقتش ترضى تاكل

دينااحست ان الام تشعر بحال ابنتها

معلش ياطنط ماتقلقيش عليها تلاقيها بس زهأنة من قعدتها لوحدها

خصوصا وانك ماخلتيهاش تكمل تعليمها وتدخل الجامعة

مامة نور اطرقت برأسها بألم .......

خوفت عليها والله يادينا

خوفى عليها من انها تبعد عنى وتروح محافظة تانية

علشان تدرس ف الكلية

واهى معاها ثانوية عامة وبتعرف تقرا وتكتب

وكمان بتذاكر لاخوها

دينامبتسمة .... ربنا يخليهالك ياطنط

وتفرحى بيها وتشوفيها عروسة زى القمر

مامة نور ترفع يدها الى السماء ........ يااااااااارب

وانتى عاملة اية ف الكلية بتاعتك

دينا تمام ياطنط الحمد لله

معلش انى انشغلت عنكوا اليومين اللى فاتوا دول

بس المذاكرة بقى الله يجازيهاهههه

مامة نورربنا يوفقك ياحبيبتى ومايضيعش تعبك

انتى وكل اللى زيك يارب

ديناربنا يخليكى ياطنط

بعد اذنك هدخل لنور مش عايزة حاجة

مامة نور طب ياحبيبتى هحضرلكوا العشا

وهجبهولكوا حالا

دينالاء والله ياطنط مش هقدر اعفينى

ولو على نور انا هأكلها ماتقلقيش احنا هنقعد ونتكلم ونسهر

واكيد هنجوع ههههه

مامة نورطيب يابنتى زى ما تحبى البيت بيتك

انا هاخد عمر وندخل ننام تصبحى على خير

دينا وانتى من اهل الخير ياطنط

دخلت الام الى غرفتها هى وعمر

واتجهت دينا الى حجرة نور وما ان فتحتها

الا وقد رأت نور بأسوء حالاتها تجلس على الارض فى

زاوية من زواية الحجرة تبكى بمرارة

اغلقت دينا الباب ورائها واسرعت نحو نور فى لهفة وجلست بجانبها

دينافى خوف .......فية اية يانور مالك

نورتبكى وتبكى دون توقف

ديناوقد ضمتها الى صدرها فى حنان .........

اهدى ياحبيبتى كدا واحكيلى اية اللى حصلك بس

وبعد ثوان هدأت نور نوعا ما وقصت على دينا كل ما حدث

لها مع شريف ولاى حد كانت ندالتة وخستة معها

صدمت وبكت دينا لحال صديقتها وساعدت نور لتقوم من مجلسها

وما ان اوقفتها حتى وقعت نور من يد دينا على الارض

مغشياً عليها.... خافت دينا كثيرا

وحاولت ان توقظهاواخذت تهز بها لكى

تفوق ثم اخرجت زجاجة عطر من شنطة يدها

واخذت تنثر بعض قطرات منة على وجة نور

حتى افاقت
...............................

افاقت نور من الاغماء واخذت تبكى فى احضان صديقتها دينا

ثم قالت لها صديقتها.........

انتى زعلانة لية احمدى ربنا انك بخير ووانك رجعتى بالسلامة

وهوا مايستاهلش حبك لاسف لانة ما يعرفش معنى الحب

تكلمت معها كثيرا الى وقت متأخر

دينا ابسطى ياست نونو انا هبات معاكى الليلة

نوربشبح ابتسامة....... ياريت يادينا ماتسيبينيش لوحدى

احتضنا بعضهما البعض فى حب

والان هدأت نور وارتاحت لمبيت صديقتها معها

ارتدت دينا ملابس نوم اعطتها لها نور

ونامت الصديقتات ف سرير واحد

ثم فى وقت متأخر من الليل

صحت دينا على صوت انين

ينبع من صديقتها نور

فتحت عيونها ونظرت الى نور

وحاولت افاقتهاوهز جسدها الى ان افاقت من نومها

وارتمت بأحضان صديقتها دينا فى خوف ورعب

ديناماتخافيش ياحبيبتى انا جمبك

واكملوا ليلتهم وناموا بهدوووء

الى ان جاء الصباح ورن جرس المنبة معلنا ميعاد ذهاب عمر الى المدرسة

افاقت الصديقتان ولاكن نور كان واضحج عليها علامات الارهاق ولم تقدر على الوقوف

فقالت لها دينا........

خليكى انتى انا هاخد عمر اودية المدرسة

شكرتها نور

وتحججت دينا لوالدة نور ان ورائها ميعاد مهم

وانها ستأخد عمر فى طريقها

وارتدت دينا ملابسها واخذت عمر وذهبت الى المدرسة

وكان هناك من يراقبها اثناء سيرها

انة............. شريف

انتظر حتى ادخلت عمر الى مدرستة واقترب منها وسألها

شريفلو سمحتى هوا انتى تعرفى نور

دينااستعجبت لسؤالة وقالت لة......

ايوة اعرفها انا صحبتها....... وقد استشعرت دينا ان ذالك الشاب هو شريف

عرفتة من وصف نور لة وسألتة لتتأكد ......... هو حضرتك مين

قال............ انا شريف

نظرت دينا لة نظرة احتقار ولوم

فهم شريف انها تعرف ما حصل

وان نور قصت عليها كل ما جرى فأطرق برأسة فى حزن

ثم رفع رأسة وقال لها................

شريف انا عايز اتأسف لــ نور لو سمحتى

ديناتضحك بستهزاء .......انتا تتأسف انتا ولا حاجة اصلا

انت حيوان مش انسان بيجرى ورا غرايزة

وظلمت نور وكنت هتقضى عليها وعلى مستقبلها

لم يغضب من ما قالتة لة

ولم يعلق حتى انهت دينا كل مابداخلها.......

شريف انا اسف انا مش عارف عملت كدا ازاى

الغيرة والشك كانوا مسيطرين علية وووو

وهنا قاطعتة دينا وقد استشاطت غضبا من ماقالة

قائلة ............ لية صغير مش قادر تتحكم ف تصرفاتك

وغيرة اية وشك اية انتا تبقالها اية اصلا

علشان تشك فيها وتغير عليها دا بناءا عن اية ان شاء الله

شريفطب اهدى بس لو سمحتى

انا عارف انى استحق كل تهزيئ وتجريح بس ممكن نقعد نتكلم

دينانقعد ونتكلم هنتكلم ف اية ان شاء الله

شريفلو سمحتى من فضلك هنقعد فى مكان عام

عايز اقولك كلام مهم جدا يمكن لما تسمعية

تعذرينى وتساعدينى انى اعتذر من نور وانها تسامحنى

ولانها اجرأ من نور وافقت دينا على الجلوس معة

فى مكان عام (كافى شوب)

جلسوا ف كافية يبعد مسافات ليست ببعيدة عن مدرسة عمر

شريفتشربى اية حضرتك

دينااحنا مش جايين علشان نشرب

احنا جايين علشان انتا عايزتقول كلام وانا سمعاك اتفضل

طلب من النادل احضار كأسين من عصير الليمون

لتهدئة اعصابهم

شريفبصوت محبط...........

انا فهمت نور غلط فكرتها زى البنات التانية اللى بدون اخلاق

ديناتنظر لة بحدة وتقول.............

لية مش باين عليها انها بريئة وعلى نياتها

وانها مش لعبية ولا جريئة

قاطعها وقال لها ...........

شريف انا معذور انا هحكيلك على حكايتى

اللى عايزك تسمعيها

واللى خلتنى اتصرف

بالشكل دة مع نور

..................



ياترة يابنات شريف هيقول اية لدينا

وياترة اللى هيقولهولها دة

هيكون مبرر للى عملة

وممكن نور تسامحة

ودينا تساعدة ان نور تسامحة


عايزة رأيكوا ف البارت ياقمرات



لامارا غير متواجد حالياً  
التوقيع







رد مع اقتباس
قديم 25-09-15, 11:02 PM   #14

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


//


'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الثانى عشر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)


حبايبى الحلوين مساء الجمال


اولا احب اقولكوا انى هكشف حقيقة

عمر الصغير ف البارت الجاى مش دة هههههههههههههههه

استعدوااااااا للمفاجأة


خلص البارت الى فات

ان شريف كان مستنى نور كالعادة

معدية من نفس المكان وهى بتوصل عمر للمدرسة

لاكنة اتفاجئ لما لاقة عمر مع وحدة تانية

استنى لما دينا دخلت عمر المدرسة

وراح نحيتها علشان يكلمها

ويسألها عن نور

واتفاجأ ان دينا تعرف كل حاجة

وطلب من دينا انهم يقعدوا بمكان عام

علشان يبررلها موقفة

بس طبعا استحالة حاجة ف الدنيا تبرر اللى عملة

ياترة دينا هتسمعة وتصدقة ولا ...............

تعالوا نشوف



أنت من أنت.. أنت ألم ************* يسرى بدمى فاتكاً أعضائى
أنت وهم رضى به عقلى ************ وصدقت الوان غشع أرجائى
أنت وجه يخفى بين صفائه ************ غدرا ذاقت مره أحشائى
أنسيت حبى أم كنت عاميا *********** عن نور قلبى الساطع الوضاء
حب لم تدرك أنت حدوده ********** عجزت عن وصف لهيبه الأسماء
حب اذا ما مس بحرا مالحا *********** حلى خرير مياهه الزرقاء






كانت فى هذة الاثناء تجلس نور حزينة مكتئبة على فراشها

فى مملكتها ( حجرتها)

دخلت عليها والدتها فا تصنعت نور النوم

تنهدت الام ثم خرجت واغلقت باب الحجرة خلفها

فتحت نور عيناها وقامت لتجلس على مكتبها الصغير

نظرت لقصتها التى كانت تقرأها ولم تنتهى منها بعد

ثم تركتها واخذت تبكى وتلعن حظها

وفى مكان اخر كانت تجرى مكالمة تلفونية

ويدور هذا الحوار بينهما

المتصل الاول يتنهد قائلا ......... انا مش عارف اعمل اية بس

انا عايز اعترف بأبوتى لابنى ومايهمنيش اى حد

المتصل الثانى انت اتجننت ازاى تعمل كدا

انتا عارف اية اللى ممكن يحصل

المتصل الاول يحصل اللى يحصل ماعادتش فارقة

الولد كبر وابتدى يفهم كل حاجة وصعبان علية يعيش

يتيم الاب وابوة عايش على وش الدنيا

المتصل الثانىطاب ومراتك هاتقولها اية دى ممكن......

وهنا قاطعة المتصل الاول قائلا .......... انا سكت كتير وراعيت مشاعرها سنين طويلة

وهى المفروض تتقبل الوضع وتتقبل كمان ان دة ابنى

ومش ممكن اتبرى منة ابدا

واكمل كلامة ودموعة تنهمر من عينية ........لازم يعيش معايا ويكبر ف حضنى

ويعرف انى ابوة وسبتة يتربى بعيد عنى

لانى ضعيف وجبان وعملت خاطر لمراتى والعشرة الطويلة

اللى بينى وبينها وكفاية انى بشوفة ومش قادر انطق

ببقى نفسى اقولة ودموعة تسبق كلماتة ......... انا باباك ياحبيبى انا بابا

المتصل الثانى اهدى بس اهدى واستعيذ من الشيطان

انا عارف عارف انك اتخليت عن ابنك علشان مراتك لانها .................

وهنا انقطع الاتصال

المتصل الثانىالو الو ... الو .....

يظهر مراتة دخلت علية ربنا يستر وماتكنش سمعت ويعينك يا.............

فى احد الاماكن العامة بالقاهرة

كان يجلس كل من شريف ودينا صديقة نور

ودار هذا الحوار بينهم

شريفانا معذور انا هحكيلك على حكايتى

اللى عايزك تسمعيها واللى خلتنى اتصرف

بالشكل دة مع نور

دينا انا سمعاك عايز تقول اية

تنهد شريف بحرارة ودأ بسرد قصتة على دينا

شريفانا درست ف جامعة الاسكندرية

لان دى مدينتى اللى اتربيت فيها

حبيت بنت زميلتى من الكلية

قال وهو يقطب بجبينة.........مش مهم اسمها لان مش عايز انطقة

حبتها حب كبير فوق الوصف

كانت جميلة جدااااا ودمها خفيف

تجذب كل اللى يشوفها ويتكلم معاها

استمر حبنا لمدة سنيتن

كانت رقيقة معايا وكنا بنخرج سوا

طلبت منها اكتر من مرة انى اطلب ايدها

ونتخطب ونبقى نتجوز بعد ما نخلص الكلية

كانت ترفض دائما وتقول لاء لما نخلص الكلية

نبقى نتخطب وكانت تتحجج انها مش عايزة حاجة

تعطلها عن المذاكرة كنت مصدقها لاسف

لانى كنت اعمى

رغم ان كانت بنات كتير تتقرب منى

وتعمل اى حاجة للفت نظرى

لاكن انا ماكنتش شايف غير البنت دى

ديناتستمع الى ما يقولة شريف

لاكنها تلاحظ انة لا يحب ان يذكر اسم الفتاة

التى احبها ويكتفى بذكرها ب ((البنت دى))

يكمل شريف كلامة ..........المهم جتلى فترة تعبت فيها وغبت

عن الكلية حوالى اسبوع

واول ما خفيت رجعت الكلية اسأل عليها

لانها ما سألتش علية وماكانتش بترد على مكالماتى ولا ايميلاتى

كل اصحابها قالولى سافرت بس مايعرفوش فين

رحتلها بنتها علشان اتأكد لقتهم فعلا سافروا

وف يوم كنت قاعد ف كافيتريا الكلية

لقيت صحبتها سمر بتقرب منى

وطلبت انها تتكلم معايا بس برة الكلية

رفضت لاكنها اثرت على كدا

وافقتها وقابلتها فى كافى شوب خارج الكلية

وقعدت جمبى وفوجأت انها بتقولى ....... بحبك

طبعل اتفاجأت من كلامها وقلتلها انا بحب صحبتك

وهى بتحبنى وهنتخطب وهنتجوز اول ما نخلص الكلية

راحت ضاحكة ضحكة سخرية وقالتلى بتــــ اية بتحبك

صحبتى دى ما بتحبش حد فوووق

طبعا كدبتها بس هى اثرت على كلامها وادتنى الدليل

وهنا تكلمت دينا ............ دليل .. دليل اية

اكمل شريف كلامة وهو يضغط على يديه بشدة ...........

دليل على خيانتها ادتنى عنوانها ف الغردقة

وقالتلى انا هسيبك تكتشف بنفسك ومشيت

وسابتنى ف حيرة وقلق وعذاب

تانى يوم سافرت من الفجر

لانى ما نمتش طول الليل رحت للعنوان اللى اديتهولى سمر

فتحتلى الدادة وكان على وشها التوتر الشديد

ديناطبعا ما كانتش متخيلة انك تلاقيهم

شريف صح وسألت عنها الدادة قالتلى مش موجودة

وفجأة سمعت صوت ضحكتها

حاولت ادخل الدادة منعتنى فا بعدتها بكل قوتى

ورحت بأتجاة صوتها كانت بتتكلم

وبتقول انها مش بتحبى وانها

وخدانى سكة علشان اساعدها ف دروسها

وانها بتتسلى شوية معايا واول ما

هتخلص الكلية هتسيبنى

طبعا صعقت من اللى سمعتة

وفتحت الباب فجأة لقتها ف وضع مخل بالاداب مع زميلنا من الجامعة

مااستحملتش المنظر خرجت جرى

وسبت البلد اللى عشت فيها واتربيت فيها

اهملت كليتى ومذاكرتى وفوقت من الصدمة بعد فترة

وحولت لجامعة القاهرة وجيت واستقريت هنا

بس من ساعتها وانا بكرة البنات اللى بالشكل دة

اللى بحس انها سهلة ف ايد الشباب

وف يوم شفت نور وحسيت بشئ بيجذبنى ليها

بسبب رقتها وملامحها البريئة

وانها غير كل البنات

لاكن لما شفتها واقفة مع وااحد ف يوم وماسك ايدها

وباسها ف الشارع وركبت معاة العربية و

ديناقاطعتة فى هذة اللحظة .......... تقصد خالها احمد

شريفوضع يده على جبينه وهو يصرخ .........

مااهو انا ماكنتش اعرف انة خالها

دينابس دا كلة مش مبرر للى عملتة

انتا كنت هتقضى عليها وعلى امها المسكينة

وعلى شرفها وسمعتــها

نور كانت دائما وردة مفتحة

وبعملتك دى انتا اهنتها وكسرتها من جواها و......

وهنا قاطعها شريف وهو فى قمة الالم........

ارجوكى يادينا كفايا انا ضميرى مش مرتاح وبتعذب بجد


انا بحبها يادينة بحبها .......... وهنا ترقرقت الدموع بعينية

من ما جعل قلب دينا يرأف بحالة

شريفانا ممكن اطلب منك طلب

........................



لامارا غير متواجد حالياً  
التوقيع







رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 09:30 AM   #15

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


//


'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الثالث عشر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)



صباح الجمال على احلى فتوكات

خلص البارت اللى فات ياقمرات

ان شريف حكى قصتة لدينا

ودينا اتعاطفت معاة

وف اخر كلامة طلب منها طلب

تعالوا نشوووووف اية الطلب




قد كنت أحسب أن وقت مرارتى ********** ستكون أنت طبيبى ودوائى
وتكون درعا حاميا عند الوغى *********** وتكون أنت ذخيرتى وفدائى
وتكون صدرا حانيا أحنو به ************ عند الهموم ولوعة الامساء
وتكون مصباحا ونورا هاديا *********** يمحو ظلام الاثم والأخطاء
وعزيمتى ان قل حر أجيجها ********** ستكون أنت محفزى وعزائى

لكن غدرت بكل معنى للهوى ********** وحوت من قلبى بقايا وفائى
اذهب فانك خنتنى ..خنت الهوى ********* اذهب ولا ترجع فهذا قضائى
واتركنى فى دنيايا أكتم لوعتى ********** أكتب وأشدو قصتى ورثائى







شريفنا ممكن اطلب منك طلب

واتمنى انك تساعدينى

ديناتعتدل من جلستها ........ واللهى دا حسب الطلب

اللى هتطلبة

شريفممكن اطلب منك رقم موبايل

نور علشان اكلمها واتأسف لها

دينامتفاجأة .........ايــــــة عايز رقم موبايل نور

وهى تحرك رأسها يمينا ويسارا ..............لا لا لاءءء ماينفعش طبعا

شريفبترجى ........... لو سمحتى ياانسة دينا

من فضلك ساعدينى انى اخلى نور تسامحنى

دينا مقدرش لاء مقدرش

شريف بنبرة اسى ........ لية بس

ديناعلشان هى لو سمعت صوتك

هتنهار اكتر انتا ماتعرفش

هى حالتها عاملة ازاى دى منهارة ومش بتاكل

وحابسة نفسها ف اوضتها

والدموع مابتنشفش من على خدها

والكوابيس ما بتفارقهاش وهى نايمة

شريفبحزن شديد ......بس انا لازم اكلمها

واوضحلها موقفنى واترجاها تغفرلى غلطتى

لو سمحتى ياانسة دينا ساعدينى

واكمل كلامة بجدية و عيناه تلمعان .........انا انا بحبها بحبها والله العظيم بحبها

ونزلت من عينية دمعة اثرت ب دينا فاتعاطفت معة

دينا تنهدت قائلة ......... طب خلاص هساعدك بس مش دلوقت

شريفوهو يقطب بجبينة ........طب لية مش دلوقت

ديناتزفر الهواء ..........استنى شوية لما تهدى

لان زى ما قلتلك هى تعبانة دلوقت خلاص

شريف وهو يومئ برأسة ..... خلاص اللى تشوفية

وتبادلوا ارقام هواتف بعضهم البعض

لكى يتواصلوا لحل هذة المحنة

وهناك فى حجرة معتمة ما ان تنظر فى ارجائها

حتى تكتشف انها حجرة مليئة بالحزن والالم والكأبة

كانت تجلس نور على فراشها وحيدة بلا روح

تتذكر وتفكر ترقرقت الدموع في عينيها

وفى هذة الاثناء طرق باب شقتها طرق هادئ

سمعت الام وقامت متجهة لتفتح باب الشقة

معتقدة بأن الطارق هى دينا صديقة نور

رجعت بعد ان اوصلت عمر الصغير الى المدرسة

ولاكنها لم تكن دينا هى الطارقة لقد كان ...........

احمد اخاها

مامة نوراهلا يااحمد انتا لسة ما رحتش الشغل

احمدبلهفة ........ اومال عمر فين يافاطمة

مامة نور راح المدرسة من شوية

احمدوقد باتت ملامح الحزن على وجهة .......

ياخسارة مالحقتوش كان نفسى اشوفة

وقلت اوصلة النهاردة على مدرستة

مامة نورطب ادخل ادخل تعالى

وادخلتة اختة حجرتها ودار هذا الحوار بينهما

مامة نور مالك يااحمد فية اية

احمد قلقان على عمر يااختى

مامة نورلية يااخويا ماهو عايش معانا اه

ومبسوط وانتا مش مخلية عايز حاجة وماشاء الله كبر اهو و......

وهنا قاطعها فى الم ...............ايوة يافاطمة هو دة اللى تاعبنى

انة ابتدي يكبر وبقى يفهم كويس وانا مش عايزة يكبر

وما يعرفش ان وهنا قد اطرق برأسة بألم ونظر الى اسفل......... انا ابوة الحقيقى

مامة نور بحزن ....... اية اللى خلاك تفتح الموضوع دة تانى

وبعد السنين دى كلها هوا انتا كل شوية

تيجى وتعيط وتقوللى ابنى ابنى

ماانا عارفة انة ابنك من لحمك ودمك وكان غصب عنك

انك ما كتبتوش بأسمك بس هنعمل اية دا قدر

احمد نظر اليها بجدية ........انا لازم اعترف بية

مامة نوروهى تخبط بكفها على صدرها ....... يالهوى

تعترف بية طاب ومراتك هتقول لها اية

احمدوقام من مجلسة ........ هاقول لها الحقيقة

وهى حرة ياتكمل معايا يااما تعمل اللى يريحها

مامة نورقامت واقتربت منة وربتت على كتفية .......

طب اهدى بس اهدى خلينا نفكر

قاطعها اخاها ........ مافيش وقت للتفكير انا خلاص اخدت قرارى

مامة نورانا مش عارفة اية اللى قومها ف دماغك فجأة كدا

مااحنا كنا مرتاحين ومفهمين الناس

انى لقيت عمر مرمى قدام جامع وانى اتبنيتة

وماحدش يعرف بالسر دة الا ابوك الله يرحمة وانا وانتا ومحمد ابن عمك

وهنا بكى احمد بصوت نحيب مخنوق........... انا كان عقلى فين لما وافقت

على كلام محمد انى اتخلى عن ابنى واسيبك تتبنية

مامة نورعلشان خاف لامراتك تزعل خصوصا

وانها ماكانتش بتخلف وكانت هتبقى صدمة وكانت هتطلب الطلاق

احمدوضع يدة على جبينة وهو يصرخ.......

يارتنى ما سمعت كلام ابويا وكنت رضيت بنصيبى وعشت

مع سلمى زى ما كنا

مامة نورابوك مارديش انك تعيش معاها وهى ما بتخلفش

وجوزك من بنت عمك اللى مالهاش لا ام ولا اب

علشان تبقى انتا راجلها وتخلفلك حة العيل اللى نفسك فية

واهى ياعينى رغم ان الدكاترة قالولها لو حملتى هيبقى فية خطر عليكى

مااستحملتش شوقك للخلفة وجت على صحتها وحملت منك

واكملت وهى تبكى بمرارة ........... واهى ماتت وهى بتولد عمر

وكان محمد اخوها عايز يربية وابوك ماوافقش وقال الولد

يتربى مع ابوة ومرات ابوة ولو كانت سلمى مش عاجبها

يبقى يطلقها وتروح لحالها

احمديتنهد وهو يتذكر الماضى .........

ايوة وابوكى مات بعد ولادة عمر بأسبوع

وماعرفش اننا اتفقنا انا وانتى ومحمد اننا نكتب الولد بأسمك انتى وجوزك

وتقولى انك لاقتية ف ... ولم يستطع ان يكمل الكلمة واكتفى

بالنظر الى اسفل وهو فى شدة الحزن

مامة نوروتتابع سرد احداث الماضى.........

واهى سلمى عاشت وسطينا وماحستش ان عمر ابنك

واتعالجت وحملت وجابت نور الصغيرة

احمدشارد الذهن ولم يعلق .......

تكلمت والدة نور مقاطعتا افكارة وشرودة قائلة ........... طب انت ناوى تعمل اية دلوقت

احمد انا لازم اعترفلها بكل حاجة

مامة نوربقلق ........ انا خايفة يااحمد منها

ممكن ما تقبلش الوضع دة وتسيب البيت وتاخد نور الصغيرة معاها

احمدوهو يققد حاجبية....... تسيب البيت دى براحتها

اما تاخد نور بنتى فادة اللى مش هسمح بية ابدا طول ماانا عايش

مامة نور بس نور لسة صغيرة

يعنى ف حضانتها بس انتا كلمها وفهمها بالراحة وسلمى عاقلة وطيبة

وان شاء الله هتسامحك وتقبل بعمر ابن ليك

واخذت اخاها بين ذراعيها وظلوا يبكوا فى الم

ثم خرج وودعها ذاهبا الى عملة بعد ان اعطاها النقود

الخاصة بمصاريف عمر الصغير

فى حجرة نور ......... كانت ومازالت على حالها تطوف فى ارجاء حجرتها

الا ان وقعت نظرتها على مكتبتها الصغيرة المليئة

بروايات الحب والرومانسية والخواطر والاشعار

واخذت تنهمر الدموع من عينيها بطريقة هستيرية

واقتربت مهرولة من هذة الكتب

وامسكت بها وقامت بتمزيقها ف هيستيريا وهى تبكى وتقول........

مافيش حاجة اسمها حب مافيش حاجة اسمها حب

كل دة خيال وقصص متألفة وهم وهم وهم ........ ياااااااااااااااااارب

وضمت يدها على وجهها واخذت تبكى وتبكى

ثم وقعت على الارض مغشيا عليها

سمعت والدة نور صوت ارتطام يأتى من حجرة نوم نور

فا اخذت تسرع من خطاها الى ان وصلت للحجرة

وفتحت الباب وشاهدت نور وهى ملقاة على الارض

واوراق كثيرة متناثرة حولها

اقتربت منها فى عجلة واخذت تهز بها

وتحاول ان توقظها ولاكن لم تستطيع

اخذت تنثر بعض قطرات من المعطر

ولاكن لا حياة لمن تانى

قامت وجلبت هاتف نور وبحثت عن رقم دينا صديقتها

وقامت بالضغط على زر الاتصال

وكانت دينا وشريف ما زالوا يجلسوا فى الكافى شوب

اذا بهاتف دينا يرن

تنظر دينا الى اسم المتصل فوجدتة بأسم ((نونو))

هكذا كانت تدون رقم نور بهذا الاسم

دينا وهى تقطب بجبينها ........ دى نور

شريف بلهفة مبتسما ........ بجد طب ممكن

وهنا قاطعتة دينا قائلة ........ مااحنا اتفقنا ان مش دلوقت

وماكان من شريف الا انة صمت تلبيتاُ لرغبتها

دينا تجيب على الاتصال

دينا الو السلام عليكم

مامة نور بلهفة وقلق ....... وعليكم السلام

هنا قد تبين ل دينا ان المتصلة ليست نور بل والدتها

دينا موجهة كلامها الى شريف وتقول بهمس.......

دى مامة نور .....واشارت بأصبعها على فمها ........هششششش

وقصت والدة نور ما جرى لابنتها وهى تبكى..... الحقينى باأى دكتور بسرعة

لاحظ شريف ان دينا بدأ علي وجهها التوتر والقلق

دينا بتوتر .......... حاضر حاضر ياطنط حالا

ونهضت من مجلسها مسرعة واوقفها شريف قائلا ......

شريفبقلق ......... فية اية ياانسة دينا

نور فيها حاجة

ديناوهى تمسح بكف يدها على جبينها........

نور وقعت ع الارض وااغم عليها

ومامتها مش عارفة تفوقها انا هتصل بالدكتور عن اذنك

اوقفها شريف قائلا ......... استنى هوصلك بالعربية وانا اعرف دكتور صديق والدى

كويس قوى نعدى ناخدة من بيتة

وافقت دينا وذهبوا سريعا الى منزل الطبيب



كدا عرفنا ياقمرات ان عمر طلع ابن احمد

وقرر انة يعترف لمراتة سلمى بابوتة لعمر

ياترة هتتحمل وهتعدى المسألة على خير

انا عن نور فا ربنا معاها

عايزة تعليقاتكوا الحلوة عن الاحداث ياقمرات



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 09:54 AM   #16

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الرابع عشر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)




كدا عرفتوا ف البارت اللى فات

ان عمر طلع ابن احمد خال نور

وان ابو احمد اجبرة يتجوز بنت عمة علشان يخلف منها

لان سلمى مرات احمد ماكانتش بتخلف

وبعد ما اتولد عمر مامتة ماتت بعد الولادة

اما باباة مات بأسبوع من ولادة عمر

اتفق احمد مع فاطمة اختوا

ومحمد ابن عمة واخو مراتة اللى ماتت

ان ام نور هى اللى تربى عمر

وفضل السر دة مستخبى طول السنين دى




ياليتهم أخذوا الذكرى إذِ ارتحلوا

زالوا ، ومازال في أعماقنا الأثرُ ..!






نور وقعت ع الارض وااغم عليها

هذة اخر مقولة قالتها دينا قبل ان تذهب هى وشريف

الى الطبيب ليأتى معهم ليطمئنوا على نور

وفى بيت نور كانت والدتها تبكى بجوارها

وتتمتم ببعض كلمات قائلة وهى حزينة ........

قومى يانور فوقى ياحبيبتى علشان خاطرى

اية بس اللى جرالك وفى هذة اللحظة شهقت الام

شهقة قوية واوسعت عينيها رعبا وقالت........

يكونشى نور سمعتنا انا واحمد وعرفت

حكاية عمر اغمضت عينيها واكملت

ياربى لية كدا بس البت مااستحملتش الصدمة

ماانا بردوا كان لازم اقولها ومااخبيش عليها

بس كنت هقولها ازاى بس ان عمر اللى قلت انى

لقيتة ف الشارع يبقى ابن خالها وتنهدت بحرارة اةةةةةةةةة يارب ساعدنى

وهناك امام منزل نور وقفت سيارة ونزل منها كل من شريف ودينا

وبرفقتهم الطبيب تقدم شريف ليدخل معهم

لاكن دينا اوقفتة قائلة ....

دينا استنى ياشريف انتا رايح فين

شريف بحزن شديد ..... سيبينى يادينا عايز اطمن على نور

دينا انتا اتجننت ما ينفعش طبعا

هقول لمامتها اية لما تشوفك معايا

شريف قوللها اى حاجة اى حاجة بس ارجوكى

خلينى اطلع لو سمحتى

دينا لاء ياشريف استنى هنا وانا هبقى اطمنك

معلش علشان خاطر نور انا كمان مش عارفة

لو شافتك هتعمل اية

وهنا تدخل الطبيب بالحوار قائلا ......... لو سمحتوا ياجماعة خلينا نشوف

المريضة الاول انا كدا هتأخر من فضلكوا

رضح شريف الى رغبة دينا ودخل سيارتة وانتظر الى

ان تنزل وتطمئنة على حالة نور

وهو يبكى ويلعن نفسة قائلا .......

انا مجرم انا جبان يارتنى ما عاملتها بالشكل دة يارتنى

ووضع جبينة بين يدية وهو يقول ..... انا السبب انا السبب

اطرقت دينا الباب وقامت والدة نور مهرولة

لتفتح وشاهدت دينا ومعها طبيبا عرفت والدة نور ذلك

لانها شاهدة شنطت الطبيب بحوزتة

وقالت بلهفة والدموع بعينيها

مامة نور الحق بنتى يادكتور ارجوك

بنتى دخلت عليها لاقتها وقعة على الارض ومغم عليها

ومش راضية تفوق

الطبيب هى فين يامدام

مامة نور واشارت بأتجاة غرفة نوم نور..........

اتفضل من هنا من هنا

ودخلوا ثلاثتهم مامة نور . الطبيب . دينا الى الحجرة

وقد ما زالت نور راقدة على الارض مثل ماكانت

جرت عليها دينا وضمتها بين ذراعيها وهى تبكى على حال صديقتها

الطبيب لو سمحتى ياانسة ساعدينى انقلها ع السرير

وحملوا نور كل من دينا والطبيب واخد الطبيب يباشر عملة

ويفعل كل ما بوسعة لافاقة نور

وبعد محاولات كثيرة افاقت نور من الاغماء

وما ان افاقت حتى اخذت تبكى بهستيريا وتصرخ

مامة نور وهى تضرب بكفها على صدرها ......

يالهوى يابنتى مالك فيكى اية يانور الحقنى يادكتور

دينا وهى تبكى لانها تعرف سبب

ما يجرى لصديقتها

وفى هذة الاثناء احضر الطبيب حقنة من شنطتة

واعطاها لنور وما من ثوان حتى هدأت ونامت

الطبيب لو سمحتوا سيبوها ترتاح

وخرجوا ثلاثتهم من الحجرة ودار هذا الحديث بينهم

مامة نور بنتى مالها يادكتور اية حصل لها

الطبيب بنتك عندها انهيار عصبى حاد

مامة نور بتعجب ......انهيار عصبى لية ومن اية

الطبيب المفروض انا اللى اسألكم السؤال دة

اية اللى حصل لها وخلاها توصل للحالة دى

وهنا ساد الصمت ولم يرد احدا واخد هذا الحوار يدور بعقل

والدة نور وهى تبكى ....... ايوة اكيد نور سمعت كلامى مع احمد

وعرفت حكاية عمر مااستحملتش المفجأة

وتغمض عينيها بحزن ........... اةةةةة يابنتى

وبينما تقف دينا تترقرق الدموع بعينيها ولم تتكلم

لاكنها تعلم جيدا ما هو سبب ما يجرى لصديقتها نور

ذهب الطبيب وذهبت معة دينا متحججة لوالدة نور

بأنها هتوصل الطبيب وتعود سريعا

نزلت دينا والطبيب وكان يقف بأنتظارهم شريف

وكان واضحا علية القلق والتوتر

وما ان شاهد شريف كل من دينا والطبيب تحدث مسرعا ......

شريف اية يادينا ما بترديش لية على تلفونك

كلمتك اكتر من مرة

دينا وهى تجفف دموعها ..... مااخدتش بالى اصلى عملاة صامت

شريف وهو يوجة كلامة الى الطبيب.......

طمنى يادكتور نور مالها وهى عاملة اية دلوقت

الطبيب عندها انهيارعصبى حاد

وانا اديتها ابرة هدتها شوية

شريف بنبرة مليئة بالحزن ....... للدرجة دى

الطبيب وتكلم الطبيب بلهجة جادة .........

انا بحظركوا ياريت المريضة ما تنفعلش

لان دة هيكون خطر عليها وهضطر انقلها المستشفى

حاولوا ما تضايقوهاش وشوفوا ايةة اللى بيزعلها

ويخليها تنهار وتتعصب وابعدوة عنها

وهنا توجهت دينا بنظرة حادة الى شريف

لاحظ شريف انها تعاتبة بنظرتها ف اطرق برأسة ارضا فى الم ولم يتحدث

ذهب الطبيب بعد ان وعدهم انة سياتى غدا

لاطمئنان على حال نور

وبقى دينا وشريف يقفا بجانب المنزل

وهنا تتكلم دينا بحزن ولوم

دينا شفت اخرة عمايلك شفت

انتا السبب فى اللى بيجرالها دة

حرام عليك نور ما كانتش تستحق كل دة

دى حالها يصعب ع الكافر .....ودمعة ساخنة

تنزل من عينيها مليئة بالحزن والالم

شريف انا عارف انى السبب

انا بكرة نفسى وبكرة اليوم اللى اتصرفت فية معاها بالشكل دة

واكمل وهو يستعطف مشاعر دينا ....... طاب ممكن اشوفها

وهنا تقاطعة دينا مااتكملش لانة مش هينفع

بص ياابن الناس سيبها ف حالها بقى

هى عانت بما فية الكفايا

مع انها مرة او مرتين اللى شافتك فيهم

بس هى بجد حبتك بكل جوارحها

ولانها رقيقة وبريئة قصتك دى

هتفضل مأثرة عليها لفترة طويلة

شريف بس انا مقدرش ابعد

دينا تقاطعة للمرة الثانية

لو سمحت انا بترجاك ابعد ابعد عنها

وذهبت دينا متجهة الى المنزل تاركة شريف

وهو يقف بحزن والم توجة الى سيارتة

واخذ يتمتم بحزن .......... انا لازم اموت مش لازم اعيش

انا مااستحقش حبها ولا استحق الحياة

وصعد الى سيارتة وادار المحرك وساق السيارة بسرعة هائلة

وهو يبكى ويلعن نفسة

صعدت دينا وتوجهت الى شقة نور

وكان باب الشقة ما زال مفتوحا وكانت تجلس

والدة نور وتبكى بحرارة على حال ابنتها

دينا اية ياطنط بس اهدى بقى مش كدا

نور ان شاء الله هتبقى كويسة ما تقلقيش عليها

مامة نور وهى تجفف دموعها ....... انا خايفة عليها قوى يادينا

نور دى كل حياتى وما اقدرش اعيش من غيرها

بس لو اتأكد اية اللى حصلها وخلاها تتعب قوى كدا

وهنا خافت دينا ان تسألها والدة نور عن سبب ما يجرى لابنتها

وكانت دينا تعرف انها لو انكرت انها تعرف

لم تصدقها ام نور لانها تعرف انها تكون صديقتها الوحيدة

وبيت اسرارها

دينا تقف فجأة خشية ان تسألها والدة نور

عن سبب ما يحصل لابنتها اسرعت وقالت .............

طنط انا هروح اجيب عمر ماشى ماتقلقيش علية

مامة نور بس لسة بدرى يابنتى الظهر لسة مأذنش

دينا بتوتر ........ ماانا هروح مشوار قريب من مدرسة عمر

وهعدى اجيبة

خللى بالك من نور وانا مش هتأخر وبلاش تعيطى بالله عليكى ياطنط

خليكى قوية نور مالهاش غيرك

اومأت الام رأسها بالاجابة

ذهبت دينا الى بيتها اخذت حمام

وغيرت ملابسها واخذت بعض من ملابسها ووضعتهم بشنطة صغيرة

و استأذنت والدتها انها ستبقى عند نور بضع ايام

وقصت عليها ما جرى لنور فوافقت مامة دينا على رغبة ابنتها

ذهبت دينا واحضرت عمر من مدرستة

واتجهت الى البيت واكطرقت الباب وفتحت لها

والدة نور جرى عمر الى والدتة وضمها وسألها بأهتمام ..............

عمر اومال فين ابلة نور ياماما

مامة نور تعبانة شوية ياعمر

عمر طب انا عايز اشوفها وااسلم عليها

اصلها وحشتنى واول مرة ماتودنيش ولا تجبنى من المدرسة

دينا وهى تتصنع الابتسامة........ جرى اية ياكابتن عمر

يعنى هوا انا ماانفعش ولا اية

عمرلاء بس انا خايف لا تكون زعلانة منى

وتوجة بنظراتة الى والدتة قائلا ........ هى زعلانة منى ياماما

مامة نورضمت عمر الى صدرها وقالت .......

لاء ياحبيبى هى مش زعلانة بس هى تعبانة شوية

يلا تعالى علشان تغير وتاكل

وبعد ان اكل عمر نام على الايكة فا حملتة دينا ووضعتة بسريرة

دينا موجهة كلامها الى والدة نور........

طنط نور فاقت ولا لسة

مامة نور بألم ...... لاء والله يادينا انا دخلت عليها اكتر من مرة

بس لقتها زى ما هية

دينا طاب انا هدخل ابص عليها

وعلى فكرة انا بعد اذنك هبات مع نور الايام دى

مامة نور بجد ياحبيبتى ربنا يخليكى يارب

عرفتى ماما

دينا ايوة ياطنط ووافقت على طول وبتسلم عليكى وبتقولك

الف سلامة على نور

مامة نور الله يسلمك ويسلمها يارب

بس احنا كدا تعبناكى قوى يادينا

دينا ماتقوليش كدا ياطنط انا بحب نور اكنها اختى

يلا بينا ندخل نطمن عليها

وذهبوا الى حجرة نوم نور

وجلسوا بجانبها دقائق قليلة

حتى لاحطوا انها ابتدت تستعيد وعيها

دينا الحمد لله ابتدت تفوق اخيرا

مامة نور جلست بجانب ابنتها واخذت تقبل يدها

وهى تبكى وتبتسم فى ان واحد قائلة ....... خضتينى عليكى يانور

وكانت نور تفتح اعينها بصعوبة وتكلمت بنبرة همس تغلب عليها التعب والارهاق.......

ماما هوا اية اللى حصل



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 10:01 AM   #17

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الخامــــس عشـــر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)



مسا الجمال والاحساس
على قلوب اعز الناس

خلص البارت اللى فات ياقمرات

لما نور اخيرا فاقت وهى هادية

وسألت دينا ومامتها

هوا اية اللى حصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



تألمنا بما يكفى..
اظن انه لم يعد هناك داع للألم الأن..
فيجب ان نصدق انهم حقا...(( ليسوا لنا ))



فى حجرة نوم نور

نور هوا اية اللى حصل؟؟؟؟

دينا مبتسمة لصديقتها ...... حمد الله ع السلامة يانونو

خضتينا عليك ياجميل

مامة نور وهى تمسك بيد ابنتها ...... الحمد لله يارب

خوفتينى عليكى كتير يانور

نور بصوت هامس يغلب علية الارهاق والاعياء ........

انا حاسة انى تعبانة قوووى ووضعت كف يدها على جبهتها ..... وتأوت ....اةةةة

مامة نور اكيد انتى جعانة دلوقت انا هروح

احضر لقمة ناكلها احنا ماكلناش طول النهار

نور سكتت ولم تعلق

بينما احست دينا ان صديقتها حزينة

وقد رأت ان عيونها ترقرقت بالدموع ثانيتا

اسرعت دينا وهى تضع يدها على بطنها ..........اة وحياتك ياطنط

لحسن انا ميتة من الجوع وعصافير بطنى هتتحول لغربان هههههههه

نور مازالت شاحبة ولم تنطق

مامة نور عيونى حاضر

هجهز الغدا حالاً وتوجهت الى المطبخ تاركة الصديقتان يجلسان وحدهما

دينا الف سلامة عليكى يانور

وكانت نور بتلك اللحظة شاردة الذهن كأن جسدها هنا

وعقلها وتفكيرها بمكان اخر

جلست دينا بجانب نور وامالت عليها قليلاً

واخذت تضمها اليها وتتحدث بصوت هامس

دينا نور حبيبتى اسمعينى

انتبهت اليها نور واخذت تستمع اليها بصمت

اكملت دينا كلامها الموجة الى نور...........

حبيبتى اللى بتعملية ف نفسك دة غلط

انتى بتموتى نفسك بالبطئ كدا

مامتك مستغربة من اللى بيحصلك دة

وانا كل مرة بتهرب منها علشان ماتسألنيش عن السبب

انا عايزة اقولك حاجة هتفرحك جدا جداا

وهتفوقى من اللى انتى فية دة

نظرت اليها نور بتمعن منتظرة ما ستقولة لها صديقتها ...........

دينا انا قابلت شريف الصبح

وانا بودى عمر المدرسة

اتسعت كلتا اعين نور ونظرت بحدة الى صديقتها

وقالت بصوت غاضب

نور اية .. قابلتية ... قابلتية فين ولية ؟؟؟؟

دينا وقد لاحظت نظرات غضب صديقتها

واكملت وهى تربت على كتف صديقتها ........ اهدى بس يانور

وانا هحكيلك كل حاجة بس قبل مااحكى اوعدينى انك ما تزعليش منى

نور بغضب دينـــا ما تضايقنيش واتكلمى

دينا اوعدينى الاول

نور تتنهد قائلة ....... اوعدك يلا اتكلمى

دينا اول حاجة عايزة اقولهالك انشريف بيحبك

انتفضت نور من مكانها بغضب وهمت بقول شئ

الا ان اوقفتها صديقتها وقالت ......... نووور احنا اتفقنا انك تهدى وماتزعليش

علشان اكملك اسمعينى لاخر وفكرى وبعد كدا احكمى

من اللى هقولة خلاص هاااااة اكمل ولا اسكت

نور اومأت برأسها ........ كملى

واكملت دينا حديثها وقصت عليها كل شئ من بداية لقائهما

الى ان تركها بعد ان اطمأن عليها من الطبيب

ولم تنس تخبرها بكل حرف تفوة بة شريف اليها

نور استمعت لكلام صديقتها واخذت تبكى وتبكى بمرارة

دينا نووور لية بتعيطى انا قلت اقولك الكلام دة

وافرحك وتصدقى بجد انة ندم وماكنش يقصد

وانة بيحبـــــــ

وهنا قاطعتها نور وهى تنهض من سريرها وتبكى بهستيريا.........

نور افرح افرح بأية

انا انكتب علية الحزن طول عمرى اول انسان احبة

يطلع ماعندوش ضمير ولا قلب ويتهمنى ف شرفى

دينا اقتربت من صديقتها وضمتها بذراعيها

وقالت لها ...... اهدى يانور اهدى لا طنط تحس بيكى وتسمع صوتك الله يخليكى

وتنظر الى نور قائلة ........زمش عايزين مشاكل ابوس ايدك

دينا وقد اطرقت برأسها بألم......

انا اسفة انى قلتلك الكلام دة انا كنت فكرتك هتفرحى بس شريف والله......

وهنا قاطعتها صديقتها وقد ترقرقت الدموع فى عينيها

وقالت بحزن .........

نور ماتكمليش يادينا واياكى تجيبى سرتة قدامى تانى مرة

انا مش عايزة اسمع عنة حاجة تانى ومش عايزة

حتى اسمع اسمة خلية يسبنى ف حالى انا تعبت تعبت

وارتمت بأحضان صديقتها واخذت تبكى بشدة

وفى ذلك الوقت كانت والدة نور تحضر الطعام

وتتمتم ببعض كلمات وهى حزينة

مامة نور تتنهد بحرارة ........اةةةةة

شكل نور سمعت وعرفت كل حاجة عن عمر

عرفت السر اللى خبيناة انا وااخويا وابن عمى 10 سنين طويلة

اعمل اية دلوقت اعمل اية وهنا رفعت برأسها الى السماء

وظلت تدعى من قلبها ان تستقر الامور على خير

ثم انزلت برأسها واغمضت عينيها وهنا

انهمرت دموعهها على وجنتيها وبعد ثوان

فتحت اعينها وقالت ......... انا لازم اصارح نور بكل حاجة

وافهمها الموقف صح ولية عملنا كدا

اةةةةة يابنتى انا عارفة انك بريئة وطيبة

وهتقدرى وتسامحى امك وخالك ان شاء الله

انتهت والدة نور من تحضير الطعام

وتوجهت الى غرفة نوم نور وطرقت ع الباب ودخلت

وكانت الصديقتات يجلسان على السرير

وقد بات على وجة نور الهدوء نوعا ما

مامة نور حبايبى انا خلاص خلصت الاكل

اجيبة هنا ولا نتغدى ف الصالة برة

دينا ايوة ياطنط برة احسن خللى نور تخرج

من جو الاوضة وتقعد معانا ونتفرج على التلفزيون سوا

ولا انتوا اليومين اللى جاية اقعدهم معاكوا هتحبسونى ف الاوضة ههههههههه

ابتسمت والدة نور وقالت ......... طيب يادينا انا هروح اصحى عمر

وهغرف الاكل عقبال ما تغيروا هدومكم وتيجوا

نور موجهة كلامها الى دينا.........

دينا انتى صحيح هتباتى معايا النهاردة كمان

دينا مش بس النهاردة انا بايتة معاكى الاسبووووووع كلة

هاة ياستى مبسوطة بقى

نور اتسعت ابتسامة نور وضمت صديقتها بفرح وقالت.........

ربنا يخليكى لية يااعز صديقة يااجمل اخت

دينا يلا بقى نغير هدومنا ونروح ناكل

وخلص اليوم وجاء صباح اليوم التالى

وكالعادة افاقت الصديقتان على صوت رنين منبة هاتف نور

تبادلا الصديقتان تحية الصباح وقالت دينا

دينا انا هروح اغسل وشى وهنزل اودى عمر المدرسة

نور لاء يادينا انا اللى هروح

دينا لاء ياستى انتى لسة تعبانة خليكى النهاردة

نور بس يادينا .......

دينا مافيش بس انا هروح واجى بسرعة

وفعلا خضعت نور لتلبية رغبة صديقتها

واكملت دينا كلامه ........... نسيت اقولك انا هستلم عربيتى النهاردة

نور مبتسمة .....بجد واخيرا اتصلحت

دينا ايوة اخيرا هههههههه

وهبقى اخدكوا نتفسح ونغير جو شوية

نور ياريت يادينا بس بلاش النهاردة لانى لسة تعبانة

خليها يوم الجمعة او السبت علشان يكون اجازة عمر

دينا مبتسمة وهى تنهض من على السرير ..........

خلاص يانونو زى ما تحبى ياقمر وانا هبقى اعرف طنط

علشان هناخدها معانا هى وعمر تمام

نور تمام ياحبيبتى ربنا يخليكى لية

وذهبت دينا متوجهة بعمر الصغير الى مدرستة

واثناء عودتها تسمع رنين هاتفها المحمول

دينا تعرف رقم المتصل فأجابت على الفور

حبيبــــــــــــــــى

المتصل بسخرية ............ والله كويس انك لسة مسجلة رقمى عندك

دينا معلش ياامجد والله غصب عنى لو تعرف اية اللى حصل

هتعذرنى والله

امجد انتى نسيتى خطيبك خلاص بقى

ديناحبيبى هوا انا اقدر انساك

بس حصلت ظروف نور صحبتى تعبت جدا

وجبنالها الدكتور ف البيت

وانا حاليا قاعدة معاها لحاد ما صحتها ونفسيتها تتحسن

امجد لية كدا الف سلامة عليها

طاب هتروحى امتى انا نفسى اشوفك وحشتينى

دينا وانتا كمان اكتر يااامجد

طاب بص انا هتصل بيك النهاردة بعد العصر

ونتفق ف مكان ونتقابل تمام

امجد تمام زى ما تحبى ياحبى

ديناهههههه احبك وانتا مقدر ياجميل

سلآلآلآلآلآلآلآلآلآم

وذهبت ورجعت الى بيت صديقتها المنهارة الحزينة

ووجدتها تصلى

فرحت دينا لان صديقتها نور ابتدت تتعافى

وما ان انهت نور صلاتها وادعيتها

الا وقامت دنيا لعناقها بشدة

وقالت لها ............ ايوة كدا انا عايزاكى متماسكة

وارمى حمولك على الله

وبعد اذان العصر كانت والدة نور تصلى وعمر بجوارها يذاكر دروسة

ونور جالسة فى حجرتها مع دينا

دينا معلش يانور هروح اقابل امجد خطيبى

وبالمرة اروح استلم عربيتى

نور تمام يادينا سلمى علية

واتأسفيلة انى شغلتك واخدتك منة

دينا احنا اخوات يانونو ومافيش الكلام دة بنا

يلا سلآلآلآلآلآلآلآلام

وقابلت دينا خطيبها امجد

وتوجهوا الى مكان عام ليجلسوا ويتناولوا اطراف الجديث

وبالطبع كان حديث ملئ بالمشاعر والاشتياق

وفى بيت نور كان يزورهم كل من احمد خال نور

وسلمى زوجتة وابنتهم نور الصغيرة

سلمى الف سلامة عليكى يانور

نور الله يسلمك ياسلمى

احمد وكان يحمل عمر الصغير على قدمية ...... يقبلة ويداعبة فى حنان

.......... عامل اية ياعمر ف المدرسة

عمر انا شاطر قوى والميس والمستر مبسوطين منى ياخالو

غض احمد بغصب على شفتية عندما ناداة عمر (( خالوا ))

كان يود ان يقف امام الجميع ويقول بأنة والدة وليس خالة

نور وهى تداعب شعر نور الصغيرة

وحشتينى ياقمرى عاملة اية

سلمى كانت تعبانة قوى يانور بسبب حقنة التطعيم

وسخنت وكانت ما بتبطلش عياط بس الحمد لله دلوقت بقت كويسة

مامة نور معلش هى حقن التطعيم دى بتتعب العيال

بس اكيد فايدتها كبيرة واكملت مبتسمة ........ ربنا يحميها

وجاء يوم الجمعة وذهبت كل من نور ودينا ومامة نور وعمر الصغير

الى نزهة بسيارة دينا ذهبوا الى حديقة الحيوان

كما كان عمر يتمنى دائما ان يزورها ويشاهد

الحيوانات ومر يومهما بسعادة وعلى اكمل وجة

ومر الاسبوع سريعا

و قامت الصديقتان صباحا فا هو ميعاد مدرسة عمر

دينا نور انا هروح اودى عمر

وبعد كدا هطلع على بيتنا بقى كفايا كدا انا اطمنت عليكى

وانتى دلوقتى بقيتى زى الفل

نور وقد ترقرقت الدموع بعينيها ..........

خلاص يادينا هتروحى وتسيبينى لوحدى

دينا انتى مش لوحدك ياحبيبتى

مامتك وعمر معاكى وانا مش هسيبك

كلمينى ف اى وقت وانا اجيلك جرى

نور طاب انا هنزل معاكى نودى عمر سوا انا زهأت من قعدة البيت

دينا اومأت برأسها بالموافقة

ذهبوا ثلاثتهم الى مدرسة عمر بسيارة دينا

وقبلوة وذهبوا متوجهين الى السوبر ماركت ليشتروا

بعض مشتروات طلبتها والدة نور

وركنت دينا سيارتها ونزلت منها هى ونور

وذهبوا الى السوبر ماركت واحضروا المشتروات

واثناء خروجهم وتوجههم الى السارة

كان يقف بالخارج ينظر الى نور بلهفة

نور متلعثمة .......... أأأ نـــ تــ

دينابدهشة .... شريف انتا اية اللى جابك هنا

شريف وقد اقترب وهو يتمعن النظر الى نور

بنظرة مليئة حب وشوق والم .......... انا جيت علشان اقابل نور

وامتلكت رجفة عنيفة فى جسد نور وهو ينظر اليها مبتسما قائلا.......

وحشتينــــ♥♥♥♥ـــــــــــى

دينا وهى ترفع بأحدى حاجبيها هوا دا اتفاقنا ياشريف

مش انا قلتلك تبعد وماتقربش من نور تانى

شريف وعيناة تلمعان ........ انا جيت علشان اطمن عليها

رغم انى كنت بتصل بالدكتور يوميا وكان بيطمنى

وقاللى انك بقيتى كويسة وممكن تخرجى من البيت

بس انا حبيت اطمن بنفسى

ورحت عند مدرسة عمر وشفتكوا وانتوا بتدخلوا عمر المدرسة

ولاقتكوا بتركبوا العربية

فا مشيت وراكوا بعربيتى لحاد هنا

وتوجة بنظرتة الى نور وهم بقوا شئ لاكن نور اوقفتة قائلة ........

نور حرام عليك حرام انا ما صدقت انى فقت شوية

ورجعت لحياتى من تانى ونزلت دمعة من عينيها تنسدل على وجنتيها

واكملت كلامها وكانت تنظر الية نظرة يعرف هو معناها جيدا ..........

انا بحتقرك وبكرهك من كل قلبى

واشاحت بوجهها عنة وهمت بالذهاب وتابعتها دينا

تقدم شريف وسار بجانبها واخذ يتوسل اليها ويحلف لها

انة تصرف معها بخسة وندالة وانة نادم على كل ما فعل

ومد يدة ليمسك يدها ليقبلها اعتذارا لها

تركت يدية وصاحت بوجهة وهى تبكى بشدة والم .........

ابعد عنى ابعد انا بكرهك بكرهك

وجرت ف طريق السيارات

واذا بسيارة صوت فرملتها بث الرعب ف قلوب المارة

وصوت ارتطام شديد

كانت نور ترتطم بالارض

نعم لقد دهستها السيارة

.................................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 11:14 AM   #18

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الســــادس عشـــر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)




"بعض الاشياء تترك بنا غصة ...
شبيه بكتلة ملح في فتحة جرح"....








خاافت نور عندما رأت شريف يقترب منها صرخت

بوجهة وذهبت مسرعة تهرول بين السيارات

وكان يهرول ورائها كل من شريف ودينا

وفجأة اتت سيارة صوت فرملتها بث الرعب ف قلوب المارة

وصوت ارتطام شديد كانت نور ترتطم بالارض

نعم لقد دهستها السيارة

ذهل الجميع من المنظر

ونور تصدمها السيارة لترتطم رأسها بالرصيف

اتسعت اعين شريف وكانت انفاسة تتعالى وتتهابط

جرى مسرعاً اليها ضمها برفق

وصرخ شريف بألم ..............اسعااااااااف الحقونى بسرعة

حد يتصل بالاسعااااااف

تسمرت اعين دينا وايضا قدماها من هول المنظر

وهى ترى ما حدث لصديقتها نور

ومن ثم لم يحتمل شريف منظر نور وهى ملقاة على الارض

والدم يسيل من رأسها

هم بحملها وجرى بها كالمجنون ثم اتجة نحو سيارتة

واجلسها ف المقعد الخلفى افاقت دينا من صدمتها على صوت شريف

وهو يناديها بصوت عالٍ ذهبت دينا وجلست بجانب نور

وهى ترتعد من الخوف

واسندت دينا رأس نور على كتفها وهى تبكى بمرارة

شريف كان يسوق كالمجنون الى ان وصل الى المستشفى

ونزل من سيارتة وحملها ودمائها غطت كتفية

ودخل بها الى المشفى وهو يصرخ

شريفوهو يبكى ........فين الدكتور انا عايز جراح بسرعة

موظفة الاستقبالاستنى يااستاذ املى لى الاستمارة دى الاول

شريفوهو يصرخ بوجهها بقوة ............بقولك عااايز دكتور نور هتموت ف ايدى

احضروا لة عربة المشفى (( ترولى )) المشفى

وضعها علية برفق واسند راسها بكف يدية

وجاء الطبيب وقال ......... دخلوها اوضة العمليان حالاً

وجلس كل من شريف ودينا منتظرين امام غرفة العمليات

منتظرين خروج الطبيب ليطمأنهم على صحة نور

كانت دينا تجلس واضعة وجهها بين كفيها وهى

تبكى بصوت مسموع

بينما كان يجلس شريف وهو سانداً رأسة على

حائط المشفى يزرف الدموع بدون صوت

بعد فترة من دخول نور حجرة العمليات

خرج الطبيب اخيراً

وقام شريف متلهفا وخلفة دينا

شريف وهو يجفف دموعة ........ اخبارها اية يادكتور ارجوك طمنى

الطبيبالحمد لله اتكتبلها عمر جديد

عملنالها نقل دم لانها فقدت دم كتير

والحمد لله فصيلتها متوافرة

شريف مبتسما ........الحمد لله

يعنى هتبقى كويسة

الطبيب مااقدرش أأكدلك بس لازم نستنى لما تفوق

دينا وهى تبكى ......... يعنى اية يادكتور ممكن نور يجرالها حاجة

الطبيب احنا هنخليها يومين تحت الملاحظة وربنا يسهل

شريفبألم ........... ممكن اشوفها لو سمحت يادكتور

الطبيب بس لفترة قصيرة لو سمحت

شريفيتنهد بحرارة .........حاضر متشكر يادكتور

ذهب كل من شريف ودينا الى حجرة نور

تجمعت الدموع بعينى شريف

وهو يرى نور مستلقيةعلى سرير المشفى

ظل واقف بجوار باب الحجرة يطالعها

ويبكى على ما اصبحت علية

كان راسها محاط بضمادات

وجهاز التنفس موصول الى انفها

والمحاليل الطبية موصولة بذراعها

سند شريف راسه بألم على باب الغرفة

وسالت من عينيةالدموع عمره ما بكى قد ما بكى اليوم..

عمره ما فكر انه فى يوم بحس بهذة المرارة

بينما دخلت دينا واقتربت من صديقتها ولم تحتمل

وخرجت مسرعة من الحجرة وجلست تبكى وتشهق بحرقة قلب

تقدم شريف الى سرير نور بلهفة والدموع تنهمر من عينية

وامسك بيدها بكل حب وخوف

واخد يقبل يدها ويقول وهو يبكى ............. انا اسف انا السبب ف اللى

بيحصلك سامحينى ارجوكى واخد يبكى بصوت مسموع

دخلت دينا ووجهت كلامها الى شريف قائلة .............

دينا انا خايفة قوى ياشريف

لا نور تروح من بين ادينا

ثم تذكرت دينا والدة نور

فقالت بلهفة ..........ياخبر انا نسيت اعرف مامتها

زمانها قلقانة عليها دلوقت

شريف رفع رأسة ونظر الى دينا وعيناة تدمع بغزارة.........

هاتقوللها اية يادينا هتقوللها ان نور هتموت

ديناوهى تشهق بشدة ...... بعد الشر عليها

بس انا لازم اعرفها بردوا دى امها

وجففت دموعها وقالت .........

انا هروح اجيب عمر من المدرسة

واروحة عند ماما

وبعد كدا هروح بيت نور واجيب والدتها واجى

مش هتأخر خللى بالك منها

اومأ رأسة بالاجابة

ثم ذهبت دينا

وهو ظل يبكى كل ما يتذكر ما فعلة بها

ومسك يدها واسند رأسة على سريرها

وفجأة......................

حس بحركات اناملها على يدة

مما جعلة ينتفض من المفاجأة

أخذت تأن وهو يشاهدها متلهفاً

وفتحت عيونها ونظرت لة واغلقتهم ثانيا


ثم فتحت اعينها مرة اخرى

وكانت تأن وتشكوا بصوت وهن

من الم رأسها

ترك يدها وجرى الى الطبيت الذى جاء وتفحصها

واعطى لها حقنة مسكنة

وقال الطبيب موجها كلامة الى شريف


الطبيب انا ادتها حقنة مسكنة

وربت على كتفة قائلا ........ماتقلقش الصداع دا شئ طبيعى من اثر الخبطة

بعد شوية هتهدى ثم رحل الطبيب

وترك شريف بمفردة مع نور فى حجرة المشفى

اقترب شريف منها وكانت مغمضة العينين ووجهها شاحب

مسك يدها وضغط عليهم برفق

فتحت نور اعينها وقالت بصوت خافت.............. مــــــــــن انــــــــــت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اعتصرت قبضة باردة قلب شريف بعد ان سمع ماقالتة

مــــــــــن انــــــــــت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثم فجأة تثاقل جفناها وهي تأن ثم غابت فى عالم اللا وعى




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 11:15 AM   #19

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الســــابع عشـــر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)




مااصعب ان تعـــيش داخــل نفـــسك وحيـد
بلا صديــــقِ ... بلا رفيـــــقِ ... بلا حبيـــبِ
تشعر ان الفرح بعـيد..
تعانى من جــــرح .. لا يطــيب
جـــرح عمـيق.. جـــرح عنـيد..
جـــرح لا يـــداويــه طبيـــب..

*******************






.............. مــــــــــن انــــــــــت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟

آخر ما تفوهت بة نور قبل ان تغيب فى عالم اللا وعى

اعتصرت قبضة باردة قلب شريف بعد ان سمع ماقالتة

مــــــــــن انــــــــــت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟

تنهد شريف بقوة واخد صدرة يعلى ويهبط

ثم رجع خطوتين الى الخلف

جلس على الاريكة التى توجد بالحجرة

وظل ينظر الى نور وعيناة متسعة وتنهمر

منها الدموع أحقا فقدت نور ذاكرتها

ياللمرارة القدر

فى تلك اللحظة دخلت دينا ووالدة نور التى كانت تدمع

وعندما شاهدت ابنتها الوحيدة بهذا الوضع شهقت شهقة قوية

واسرعت الى سرير نور التى ما زالت غائبة عن الوعى

واخذت تقبل يدها وتزرف الدمع بكل مرارة

بالطبع لم تلاحظ وجود شريف لان اول واخر هما هو ان تطمئن على ابنتها نور

دينا لاحظت تغير وشحوب ملامح شريف اقتربت منة ونادت علية ولم يجيب

اخذت تهز كتفة بيدها انتبه لها وباتت علية علامات الصدمة

دينا شريف مالك فية اية

فية حاجة حصلت لــ نور وانا مش موجودة

شريف بنبرة الم وحزن بصوت متقطع قال..........

نـــ ور نـــ ور

دينا وقد بات عليها التوتر والقلق ........... فية اية مالها نور

شريف نور ما عرفتنيش

دينا بأستنكار ............ماعرفتكش .. ماعرفتكش ازاى ثم هى فاقت امتى

شريف وهو يتمالك اعصابة لكى لا تحس علية والدة نور .........

فاقت من شوية وفتحت عيونها وسألتنى انت مين

دينا شهقد وهى تضع كف يدها على فمها.............

اية يعنى اية نور فقدت الذاكرة

لم يحتمل شريف وخرج مسرعا خارج الغرفة

ذهبت خلفة دينا وهى تمسك بكتفة وتهزة بقوة.........

انت بتقول اية انت اتجننت مش معقول طبعا

انا هروح انادى للدكتور ...... وذهبت دينا واحضرت الطبيب بعد

ان قصت علية ما قالة لها شريف

دخل الطبيب ورأتة والدة نور جرت نحوة مسرعة

مامة نور بلهفة ودموعها لم تجف .........طمنى يادكتور بنتى كويسة

الطبيب كويسة ياحاجة ما تقلقيش بعد اذنك

اقترب الطبيب من سرير نور ومسك بمعصمها ليقيس لها النبض

ثم اعطاها حقنة ليفيقها وما من دقائق قصيرة

حتى افاقت نور وهى تأن من الالم

وكان كل من دينا ووالدة نور يلتفون حول سريرها ينظرون لها بأهتمام

بينما كان شريف يقف بجوار باب الحجرة يطالعها بآلم

الطبيبامال على نور قليلاً واخذ يكلمها

أنسة نور ..أنسة نور انتى سمعانى

نور تأن وهمست بصوت يكاد مسموع ...... ايوة

الطبيب فتحى عينك وبوصيلى لو سمحتى

فتحت نور عيناها وعادت تسبل جفنيها وبعد ثوان فتحت نور عيناها

وكانت عيونها تحول وتدور بالمكان ثم تكلمت بهمس ...... انا فين

الطبيب ماتقلقيش انتى كويسة

واكمل الطبيب كلامة ......... قوليلى اسمك اية؟؟؟؟؟؟

نور عادت واغمضت عينيها ........ اسمى نور

الطبيب مبتسما ........ ماانا عارف

انا اقصد اسمك بالكامل

وكانت قلوب كل من دينا ووالدت نور تطرق كا الطبل

بينما شريف كان مازال واقفة بجوار باب الحجرة متسع الاعين

يزدرد لعابة بصعوبة وهو ينتظر اجابة نور

نورااةةةةةةةة دماغى بيوجعنى

الطبيب معلش انا شوية وهديكى حقنة مسكنة

بس لما نكمل كلامنا قولتيلى ان اسمك نور

طب اسمك نور اية

نور ما زالت مغمضة الاعين ........ اسمى نور يوسف عبد الرحمن

ابتسم كل من دينا ووالدة نور واكمل الطبيب..........

طب ياانسة نور يوسف عبد الرحمن قوليلى بقى مين اللى واقفين دول

فتحت نور اعينها ونظرت الى يد الطبيب وهو يشير بسبابتة

الى دينا ووالدة نور ........... ها قوليلى مين دول تعرفيهم

اومأت نور برأسها ............ايوة

دى ماما ودى دينا صحبتى

الحمد لله ......... هكذا تفوهت والدة نور وكذلك دينا

واتسعت الابتسامات وظلوا يحمدوا الله على سلامة نور

تلاشت نظرة الالم عن شريف وانفرجت اسارير وجهة ثم شكر الله كثيرا

دينا حبيبتى يانور الف مليون سلامة عليكى

مامة نور وهى تبكى ......... بعد الشر عليكى يابنتى

ان شاالله انا وانتى لاء على الاقل انا خدت كفايتى من الدنيا

اما انتى لسة صغيرة

الطبيب لو سمحتوا سوبوها ترتاح شوية

انا هأمرهم بعد شوية ييجوا ينقلوها لاوضة تانية

مامة نور والاجهزة دى يادكتور هتفضلوا سايبنها فيها

الطبيب وهو يربت على كتف والدة نور ...........

ما تقلقيش ياحاجة بنتك باقت تمام احنا هنشيل جهاز التنفس

بس هنخلى المحاليل واكياس الدم تعذيها شوية لانها نزفت دم كتير

بعد اذنكوا وذهب الطبيب وظلت والدة نور بجوار ابنتها بينما ذهبت

دينا الى شريف حيث يجلس بمقعد مجاور لغرفة نور

دينا الحمد لله ياشريف نور ما فاقدتش الذاكرة

واكملت وهى تعقد جبهتها ............. اومال انت قولتلى انها ما عرفتكش لية

شريف زفر الهواء من صدرة وقال......... مش عارف

والله يادينا انا كنت جمبها واول ما فتحت عيونها وشافتنى سألتنى

انت مين اتخضيت ورجلى ماشالتنيش وفضلت باصص نحيتها

عمال افكر واقول معقول نور تكون فقدت الذاكرة

ديناتتنهد ......... اكيد ما كانتش متحققة منك كويس

خصوصا وان الخبطة جتلها ف رأسها اكيد نظرها كان مشوش

شريف يمكن يادينا بس الحمد لله

انها بقت بخير واطمنت عليها

وهنا خرجت والدة نور وشاهدت دينا وهى تقف مع شريف

ذهبت بأتجاههم وهى تنظر الى دينا قائلة

مامة نور اية يادينا روحتى فين

عمالة ادور عليكى علشان ...............

وهنا انقطعت جملتها بسبب ان نظرها وقع على شريف

وهى ترى الدماء تغطى بقميص شريف الذى كان

لونة ازرق ولون الدم واضح جدا علية

مامة نور اية دة يادينا مين دة

واية الدم دا كلة

دينا بتلعثم ........ دا دا ياطنط شريف

مامة نوربتسائل ........ شريف مين يابنتى

وهنا طرأت فكرة داخل رأس دينا ومن ثم قالت ...............

دينا اصل ياطنط لما حصل الحادثة لنور والعربية اللى خبطتها

صاحبها جرى بسرعة وهرب

كان شريف راكب عربيتة ولما شاف منظر نور شالها وجرى بيها

وركبها عربيتة ونقلها ع المستشفى

واكملت وهى تزدرد لعابها .........والدكتور قالنا لو كنا اتأخرنا شوية كانت نور بعد الشر راحت مننا

كان شريف فى هذة اللحظة فارغاً فاة من الدهشة

وهو يستمع الى ما تقولة دينا لوالدة نور

مامة نور وهى تنظر نظرة امتنان الى شريف.........

الله يباركلك ياابنى ويسترها معاك لولاك كانت بنتى راحت منى

شريف افاق من دهشتة ووجة نظرة الى والدة نور...........

انا ما عملتش حاجة ياطنط والحمد لله الدكتور طمن حضرتك

على صحة الانسة نور

مامة نور وهى تربت على كتفة ثم ضمتة بقوة ...........

احساس غريب بل جميل اجتاح شريف حين ضمتة والدة نور

لايعرف لماذا هذا الاحساس هل لانة يحب ابنتها ؟؟؟؟؟؟

ام لانة تعاطف معها ؟؟؟؟؟؟

ام لانة احس بأن حضنها ذكرة بوالدتة المتوفية ؟؟؟؟؟

فا منذ زمن لم يضمة احدا بهذا الحنان

جاءوا الممرضات ونقلوا نور الى غرفة عادية بالمشفى

لا يوجد بها اجهزة سوا محاليل معلقة وموصلة بيد نور

اتجهوا ثلاثتهم الى حجرة نور الجديدة ودار هذا الحوار بينهم

وهم يقفون بجوار الغرفة

مامة نور موجهة كليماتها الى شريف........

معلش ياابنى احنا تعبناك قوى النهاردة

ربنا يسترها معاك دنيا واخرة

شريف تعبكم راحة ياطنط والف حمد الله على سلامة الانسة نور

دينا اتفضل انتا يااستاذ شريف روح ارتاح

واحنا هنفضل جمبها

مامة نور ايوة ياابنى كفايا عليك كدا

وااتفضل من غير مطرود

شريف طب ممكن لو سمحتى ياطنط اسلم على الانسة نور قبل ماامشى

اندهشت دينا من ما قالة ونظرت الية بحدة وقالت بداخلها.........

يخرب ببيتك انتا ما بتحرمش داانتا السبب ف اللى حصل لها

عايز تدخلها علشان تشوفك وتنهار

كان يوم اسود يوم ما شافتك ياشيخ

وافاقت من حوارها الداخلى على صوت والدة نور وهى تقول ...........

مامة نور اتفضل ياابنى

ودخل شريف ودينا ووالدة نور حجرة نور وكانت مستلقية مغمضة العينين

اقتربت منها والدتها وهزتها بحنان قائلة...........

مامة نور نور .. نور حبيبتى شوفى مين عايز يسلم عليكى

دينابلهفة .........لا لا ياطنط سيبيها مااتصحيهاش

كانت تخاف ان تشاهد شريف وتنهار مرة اخرى

فتحت نور عيناها ونظرت الى والدتها

مامة نور الاستاذ عايز يسلم عليكى

نور وجهت نظرتها الى شريف الذى كان يقف

مبتسما لها بوجهة لاكن بداخلة يخاف ان تنهرة وتنزعج من رؤيتة

للاكنة العناد عناد الحب

نور متسائلة ......... مين دا ياماما

اتسعت اعين شريف ودينا عندما سمعوا ما قالتة نور

مامة نور دا الاستاذ اللى نقلك

للمستشفى كتر الف خيرة وبسببة انكتبلك عمر جديد

نورصمتت قليلاً ثم قالت........اهلا بحضرتك

انا متشكرة جدا على اللى عملتة معايا

كان كل من دينا و شريف ينظرا اليها بدهشة ويفكر كليهما بداخلة ...........

شريفاية دة نور ما عرفتنيش طاب ازاى دى تعرفنى كويس

دينا دى مش عارفاة بس هى مافقدتش الذاكرة

ثم اكملت تفكيرها ........... معقول تكون نور عاملة مش عارفاة

علشان مامتها واقفة ...................................




اة ياقمرات اية رأيكوا ف البارت

تفتكروا نور انكرت انها تعرف شريف

قدام مامتها فعلا ولا فية سبب تاااانى

منتظراكوا



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-09-15, 11:36 AM   #20

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

'•.¸(¯`'•.¸, _______________________ , .•'´¯) .•'´¯)
(¯`'•.¸(¯`'•.¸««««««««««««»» »»»»»»»»»¸.•'´¯).•'´¯)
--==>>>---> البـــارت الثامــــــن عشـــر <---<<<==--
(_¸.•'´(_¸.•'´««««««««««««»» »»»»»»»»»`'•¸_)'•.¸_)
(_¸.•'´(_¸.•'´¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ `'•.¸_)`'•.¸_)


القسوة ليست دائماً عنوان القلوب الميتة ..
فبعض القلوب الطيبة تقسو لأنها خائفة !




كانت نظرات الدهشة تعترى اوجة كل من

دينا وشريف عندما نظرت نور الى شريف قائلة .........

نوراهلا بحضرتك

انا متشكرة جدا على اللى عملتة معايا

كانت الصدمة باتت على اوجة

دينا و شريف وظلا ينظرا اليها بدهشة ويفكر كليهما بداخلة ...........

شريف اية دة نور ما عرفتنيش طاب ازاى دى تعرفنى كويس

دينادى مش عارفاة بس هى مافقدتش الذاكرة

ثم اكملت تفكيرها ........... معقول تكون نور عاملة مش عارفاة

علشان مامتها واقفة ....

وتكلم شريف اخيرا وهو ينظر لنور .........

شريف اهلاً بيكى ياانسة نور

ماتشكرينيش انا عملت واجبى

والف حمد الله على سلامتك بعد اذنكوا

ذهب شريف الى خارج الغرفة

وذهبت خلفة دينا متحججة انها ستجلب فنجانين من الشاى

وخرجت من غرفة نور واخذت تبحث عنة بعينيها

الى ان شاهدتة وكان واقفاً سانداً رأسة على الحائط

تتجمع الدموع بعينية وينظر الى اعلى بشرود

انتشلتة ايدى دينا من شرودة وهى تهز بكتفة قائلة

دينامتلعثمة ......... شريف شريف نور نور ما عرفتكش

شريف اتعمدت تتجاهلنى صح

دينامعقول بس ممكن تكون عملت كدا علشان خايفة من مامتها

او ,.... وصمتت دينا

التفت اليها شريف وقال ..........

شريف او او اية يادينا تقصدى اية ؟؟؟؟؟؟؟؟

ديناوهى تزدرد لعابها .........او تكون نور فقدت الذاكرة

شريف يبتسم ساخرا بزاوية فمة قائلا ...........

ههه فقدت الذاكرة ازاى ما هى قالت اسمها بالكامل وكمان

اتعرفت عليكى وعلى مامتها

دينا انا مقصدش كدا بالظبط

انا اقصد انها فقدتك انت من ذاكرتها فهمتنى

شريف وهو يقطب بجبينة وينظر اليها

معقول ثم هز برأسة نفياً .......لاء لاء اكيد هى خافت من ردة فعل ما متها

دينا بس احنا لازم نتأكد

شريف نتأكد ازاى يعنى

دينا اسمعنى كويس

وماكان من شريف الا انة وقف موازياً اليها وانصت لكليماتها بأهتمام

واصلت دينا كلامها بجدية وقالت

دينا بص انا دلوقت هدخل عليهم وهتحجج

بأى حاجة علشان اخلى مامة نور تخرج وانت انتهز الفرصة وادخل اوضة نور

وشوف رد فعلها تجاهك اية

واكيد هيبان ساعتها اذا كانت اتعرفت عليك ولا لاء

شريف طيب ورفع رأسة الى اعلى وهو يقول ....... ربنا يستر

توجهت دينا الى غرفة نوروشاهدت نور ووالدتها ممسكا بأيدى بعضهم ويتكلموا

دينامبتسمة ......... احم احم ممكن اقاطع الحلوين

مامة نور بادلتها الابتسامة وقالت .............

انتى كنتى فين يابنتى وفين الشاى ولا انتى شربتية لوحدك

دينا تذكرت دينا انها قالت حين ذهبت انها

ستحضر الشاى وتأتى وقالت وهى تقترب من سرير نور......... انا كنت

فى التواليت (أعزكم الله)

ونسيت معلش ياطنط واكملت ......طنط يلا بقى علشان اروحك لان الجو اتأخر

مامة نوربأستنكار ....... اروح اروح فين يادينا انا هبات مع نور

دينا لاء لاء ياطنط انا اللى هكون المرافقة لنور

روحى انتى ارتاحى

مامة نور وهى تنظر الى ابنتها .......انا مش هقدر اسيبها لوحدها

وكمان ازاى ادخل البيت وهى مش فية

نور تكلمت بصوت هامس .........

علشان خاطرى ياماما روحى ارتاحى وابقى تعالى الصبح

علشان خاطر عمر حتى

تذكرت والدة نور عمر الصغير وهى تقول ..........

مامة نور ياحبيبى ياعمر ياترة عامل اية دلوفت

ياترة اكلت ولا لاء

دينا طرقت رأسها بحزن ........كدا ياطنط

يعنى ماما مش هتأكلة

مامة نور احست بالحرج بسبب ما قالتة لدينا........

مش قصدى والله يادينا بس عمر مابياكلش الا من ايدى

نور قاطعتها بهمس ........ ولا بينام من غيرك ياماما

علشان خاطرى روحى علشان عمر زمانة قلقان عليكى

دينا يلا ياطنط وانا اوعدك هعدى عليكى بكرة وهجيبك لنور اتفقنا

رضخت الام الى رغبة نور ودينا وودعت ابنتها بمحبة

وذهبت كل من والدة نور ودينا بسيارتها متجهين الى منزلها

ليأخذوا عمر ويذهبوا متجهين الى منزلهم لينالوا قسطاً من الراحة

وبالفعل ذهبت دينا متجهة الى بيتها وجلبت عمر الصغير الذى كان نائماً

ومن ثم توجهت الى منزل نور نزلت والدة نور متجهة الى باب المنزل

وهى تحمل عمر اقتربت دينا منها وحملتة عنها

وصعدت الى درج المنزل

واتجهت الى شقة نور وفتحت الام باب الشقة

ودخلوا متوجهين الى غرفة نوم عمر

وضعتة دينا على الفراش واتجهوا خارج الغرفة

مامة نور وقد بات على وجهها الحزن .........

انا مش عارفة هبات ف الشقة ازاى من غير نور

دينا تربت على كتفها ..........معلش ياطنط

ان شاء الله نور هتبقى بخير اطمنى

واستأذنت دينا لتذهب الى نور لكى لا تتركها وحيدة

هذا ما قالتة دينا ل والدة نور

ولا كن دينا ذهبت مسرعة لتعرف ما حدث بين شريف ونور

وفى هذة الاثناء كان شريف يقترب من غرفة نور

يخطوا خطوة للامام وخطوتين الى الخلف

وبعد ثوان استجمع شجاعتة وطرق على باب غرفتها

فتحت نور عيناها وهى تسمع طرقات باب غرفتها

نور بصوت هامس يغلب علية التعب....... ادخل

لم يسمعها شريف ومد يدة وفتح باب الغرفة وقال وهو يطل

برأسة داخلها

شريف ممكن ادخل

نور بهمس ....... اتفضل

تقدم شريف واقترب من سرير نور وقال..........

شريف بحنان ....... عاملة اية دلوقت

نور كويسة الحمد لله

شريف بتردد ...... اممممممم انتى فاكرانى

نور نظرت الية مبتسمة...... ايوة طبعاً

رقص قلب شريف فرحاً ظناً منة انها تعرفت علية

وانها سامحتة على كل ما فعلة بها

شريف متسائلاً ........ طب انا اسمى اية

عقدت نور حاجبيها وحاولت ان تتذكر اسمة وعضت شفتاها وقالت ........

نور اممممممم مش عارفة والله

انا كل اللى اعرفة وماما قالتهولى انك انت اللى نقلتنى للمستشفى

اعتصر قلب شريف الالم وقال..........

شريف يعنى انتى مش فاكرانى

نور متسائلة ......... هوااحنا اتقابلنا قبل كدا

اغمض شريف عينية بحزن وقال ........... لاء لاء ابدا بس اصلى بشبة عليكى

وهنا دخلت دينا عليهم الغرفة وظلت تنظر الى ملامحهم وقالت فى داخلها ..........

دينا ياترة اية اللى حصل مع شريف نور

عرفتة ولا اية ونظرت الى شريف بنظرة كلها تسائل

بادلها شريف النظرات وهو يهز رأسة يميناً ويساراً

فهمت دينا ان نور لم تتعرف الية

استأذن شريف بالرحيل وكاد ان يخطوا متجهاً الى خارج الغرفة

الا ان سمع صوت نور وهى تقول بهمس

نور مش على الاقل قبل ما تمشى اعرف اسم

حضرتك اية ؟؟؟؟؟؟؟

وقعت هذة الجملة على مسامع دينا كالصاعقة

وكانت للصدمة اكبر اثر على مسامع شريف

التفت اليها وقال بحزن ...........

كريـــــــــــم أسمى كريــــــــــم

نظرت دينا الية بأندهاش عندما قال ان اسمة كريم

نور ابتسمت لة وقالت ............

اتشرفت بمعرفتك يااستاذ كريم

وبشكرك مرة تانية لانك انقذت حياتى

ابتسم لها بدورة وقال...............

كريم ..........الشرف ليا انا ثم اطرق برأسة وذهب

نور موجهة كلامها الى دينا التى كانت تقف مندهشة لما جرى

امامها منذ لحظات وفاقت من اندهاشها على صوت صديقتها

نور دينا يادينا انتى سرحانة ف اية

دينا هة لاء ابدا انا هنا اهو

نور وصلتى ماما لحاد البيت

دينابأبتسامة شاحبة .........

ايوة طبعا وعمر كان نايم عند ماما اخدتة ووصلتهم لحاد البيت

نور وماما عاملة اية ؟؟؟؟؟؟

دينا كويسة ما تقلقيش عليها

المهم انتى عاملة اية دلوقت

نور انا كويسة الحمد لله الصداع

قل شوية كان مفرتك دماغى

واكملت متسائلة ....... دينا هو اية اللى حصل

دينا بتلعثم ...... اة هحكيلك

انا وانتى كنا خارجين من السوبر ماركت ووو

نور ووور واية كملى

دينا وهى تزدرد لعابها ...... ايوة هقول

اةة اةة كنا بنعدى الشارع وانتى سبقتينى وما خدتيش بالك ان فية عربية جاية بسرعة

فا صدمتك واتخبطت راسك بالرصيف ووو

وكان الاستاذ كريم معدى بعربيتة واول ما شاف المنظر

جرى عليكى وشالك

نور وقد توردت وجنتاها ........... وقالت

بداخلها .............. يالهوى شالنى

واكملت دينا .......... وركبك عربيتة وساق زى المجنون

وانا كنت قاعدة جمبك ع الكنبة اللى ورا سانداكى

حاد ما وصلنا للمستشفى نزل من العربية وشالك

نور وعيناها اتسعتا ............. تانى

واكملت دينا وقالت.......... قعد يصرخ ف موظفة الاستقبال

ال اية عايزانا نمضى البياناات الاول

المهم انة زعق لها وجابولوا ترولى المستشفى وفضل قاعد مااتنقلش من مكانة

لحاد ما فتحتى عنيكى ياجميل

نور بتسائل ........ هو الاستاذ كريم هو اللى صدمنى

دينا تعقد حاجبيها ..... استاذ كريم مين

نور بهمس ....... اية يابنتى استاذ كريم اللى كان هنا من شوية

واللى قولتولى ان هو اللى نقلنى للمستشفى

وقد انتبهت انها تقصد شريف

فا نور تنادية كريم كما قال لها منذ دقائق

دينا......... لاء لاء مش هوا طبعا اية اللى خلاكى تقولى كدا

نور من اهتمامة وانة فضل قاعد هنا

لحاد دلوقت فا فكرتكوا بنخبوا علية علشان مااتضايقش منة

فا تعمدت دينا هذة الجملة وقالت ............

ياترة شريف عامل اية دلوقت ؟؟؟؟؟؟

نور وهى تعقد بحاجبيها.................شريف شريف مين دة

اكملت دينا وقالت ....... هوا انتى تعرفى حد اسمة شريف يانور

نور تقطب جبينها وتحاول ان تتذكر

هل تعرف حقاً شخص يدعىَ شريف

نور لاء ماافتكرش يادينا انى اعرف واحد اسمة شريف لية ؟؟؟؟؟؟ظ

دينا هة لاء لاء مافيش اصل كان واحد واقف برة

بيسأل عن واحدة اسمها نور فا فكرتة يقصدك لانة ما كنش عارف اسمها بالكامل

وايقنت دينا حينها ان نور ازالت ذكريات شريف من ذاكرتها

ومر اليوم وجاء الصباح واستيقظت الصديقتان مرهقتان

فأنهم لم يعتادا على نور المشفيات

دينا نور انا جعانة قوووى

انا هروح اجيب حاجة نلكلها تمام

مش هتأخر

نور اومأت برأسها بالموافقة

وبعد دقائق سمعت صوت طرقات على باب غرفتها

نور اتفضل ادخل

ودخل الطارق وكان رجل تمعنت نور فى ملامحة

وعرفت انة .... كريــــــــم

ابتسمت نور لة وقالت.........

نورمبتسمة......أهلاً يااستاذ شريف اتفضل

ابتسم كريم لها وقال ..........

كريممبتسم ........ يااة انا قلت انك نستينى

نور وقد احمرت وجنتيها خجلاً وقالت....... لاء طبعاً انت لك فضل علية

اقترب كريم منها وقال وهو يبتسم ويمط بشفتية .........

كريم ماتقوليش كدا واكمل بصوت حالم.......

هاة طمنينى عليكى عااملة اية دلوقت

نور ابتسمت وقالت الحمد لله احسن شوية

وهنا دخلت دينا عليهم وما ان التفت اليها كريم

ونظر اليها همت بمناداتة شريـــــ استوقفتها نظرة عنية المتسعة

ايقنت انها كانت سترتكب خطأ وهى تنادية بأسمة الحقيقى

ثم قالت مسرعة وهى تحاول ان ترسم ابتسامة على شفتيها............

ديناأأأهلا يااستاذ كريم انتا جيت امتى

كريم اهلا بيكى انا لسة جاى من شوية

نوررجعتى لية يادينا وفين الاكل

دينا توجهت بنظرتها الى نور........

اصلى نسيت شنطتى وفيها الفلوس واكملت مبتسمة..........

وتقدمت الى الاريكة والتقطت شنطة يدها .........

دينا اهى الشنطة هروح ومش هتأخر

استوقفها صوت كريم وهو يقول...........

كريم استنى ياانسة دينا انا اللى هروح اجيب الاكل

بس هوا الدكتور امر ان نور تاكل اى حاجة

دينا ايوة يااستاذ كريم وكانت تتكأ على حروف اسمة.......

واكملت ... الدكتور قالنا تاكل كل حاجة

كريم طب كويس انا هروح اجيب الاكل

هاة تحبوا تاكلوا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نور بخجل ......... لاء يااستاذ كريم ما تتعبش نفسك

دينا هتروح تجيب الاكل

كريم ما فيش تعب (ياحبيبتى)

هكذا قالها بداخلة

كم كان يتمنى ان يقولها وهو ينظر بعينيها لاكنة تماسك

بعد اذنكوا وذهب كريم ليجلب ما لذ وطاب من طعام

نور وقد ارتسمت ابتسامة رقيقة على شفتيها

لاحظت دينا سعادة صديقتها

وقالت بداخلها

دينا معقول يانور معقول حبيتى كريم

ونسيتى شريف

اة لو تعرفى ان كريم وشريف

شخـــــــــــــص واحد





ملحوظة ياقمرات علشان ما تتهوش منى



شريف سمى نفسة كريم علشان نور

ما تفتكروش

خصوصاً وان شخصية واسم شريف اتمحوا من ذاكرتها

واوعدكم البارتات الجاية برومانسيكية جامدة

عايزة تعليقاتكوا


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:02 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.