آخر 10 مشاركات
1118 - حكاية أب - سوزان كارى - د.ن ( إعادة تنزيل ) (الكاتـب : * فوفو * - )           »          218 - دموع ودماء - روبين دونالد (الكاتـب : Fairey Angel - )           »          381 - الانتقام الاخير - كيت والكر (الكاتـب : أميرة الورد - )           »          1099 - اسرار الماضي - جوانا مانسيل - د.ن (الكاتـب : Gege86 - )           »          361 - جزيرة الذهب - روايات أحلامى (كتابة فريق الروايات الرومانسية المكتوبة /كاملة*) (الكاتـب : taman - )           »          أسيرتي في قفص من ذهب (2) * مميزة ومكتملة* .. سلسلة حكايات النشامى (الكاتـب : lolla sweety - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          11 - لن اكون لك - روبرتا ليه (الكاتـب : أميرة الورد - )           »          212- الارث الاسود - أيما دارسي (تصوير جديد) (الكاتـب : Gege86 - )           »          173 - كذبة العمر - فاليري مارش ( إعادة تنزيل ) (الكاتـب : * فوفو * - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

Like Tree17Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-05-16, 04:17 AM   #21

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي





الحلقه 19


،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،



صراعات حاده كانت تدور في عقل ادهم ، حزن ، غضب خيانة، و فقدان اخر امل يمتلكه،، لم يركز في القياده و لم يسمع اصواتهم و هم يحذروه فصوت الثوره اللتي كانت في قلبه غطى على كل الاصوات الاخراى ......
الا انه سمع صوت حسام و هو يناديه بقوه و صوت عالي

حاااااااااااسب

افاقه صوت حسام من شروده و فجأه وجد ادهم شاحنه على بعد خطوات من سيارته ،، حاول تدارك الموقف بسرعه و استدار الى الجهه الاخرى قبل ان يصطدم بتلك الشاحنه بثواني قليلة ،، انجاهم الله بأعجوبه حيث كانو في خطر حقيقي

ادهم استدار بخوف و تلعثم ،، انتو ك..كويسين

حسام زفر بأرتياح،، كننا حنموت يا ادهم

ادهم و هو ينقل نظره بينهم ،، انتو فيكو حاجه حد جرالو حاجه

رندا ،، بتوتر ،، لالا ،، الحمد الله محصلش حاجه

ادهم برعب ،، نادين،، بصيلي يا حبيبتي انت فيكي حاجه

نادين بصوت طفولي،، لا يا بابي بس انت بتسوق بسرعه

ادهم،،انتبه ان مريم كانت محتضنه نادين بقوه و يداها ترتجف و هي مغمضه العينين و تردد دعائها المفضل

اللهم يا مسهل الشديد، ويا ملين الحديد،
ويا منجز الوعيد، ويا من هو كل يوم في أمر جديد،
أخرجني من حلق الضيق الى أوسع الطريق، بك
أدفع ما لا أطيق ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم"

ادهم ،، مريم ،، مريم انت كويسه فتحي عنيكي

فتحت مريم عيناها ببطئ ووجدت ادهم ينظر اليها بخوف شديد ،، تلاقت نظراتهم فشعرت بالامان فجأه لمجرد وجوده بجانبها

ادهم بندم،، متخافيش محصلش حاجه ،، كلنا كويسين انا اسف اهدي ،، اهدي

مريم بتلعثم،، الحمد الله الحمد الله الحمد الله

حسام،، مالك يا ادهم انت كنت حتموتنا يا اخي فهمني فيه ايه

و قبل ان يرد ادهم قالت نادين بصوتها الطفولي

بابي انت بتزعل من مامي لما بتسوق بسرعه ، بس انت دلوقتي بتسوق زيها هههههههه و ضحكت بكل برائه

مريم شعرت بحنق فجأه تجاه تلك المرأه رغم انها لا تعرفها الا انها شعرت بالغيره عندما رأت شرود ادهم بعد كلمات نادين

حسام و قد شعر بأخيه ،، تعال يا ادهم مكاني و انا اللي حسوق

ادهم،، مفيش داعي يا حسام

حسام بمزاح ،، يا عم المره دي جت سليمه المره الجايه ممكن نلبس في قطر

ادهم ،، الملافظ سعد يا اخي

حسام،، برضو انا اللي حسوق انا مش مستغني عن عمري

ادهم بعدم اكتراث،، خلاص تعالى سوق

بدأ حسام بالقياده و جلس ادهم شارد الذهن ،، اعادته جمله نادين الى ذكرياته مع شيرين

ادهم،، مينفعش كده يا حبيبتي السواقه مش بالشكل ده

شيرين،بصوت طفولي،، انا مش بعرف اسوق غير بسرعه

ادهم،، انا بقلق عليكي لما تسوقي بالسرعه دي

شيرين،،بنظره غير مفهومه،، خايف عليه بجد ؟

ادهم،، انت كل حياتي حخاف على مين يعني غيرك انت لما بتبعدي عني ثانيه بتوحشيني

شيرين ،، انت طيب جدا يا ادهم ، يمكن انت اكتر راجل حنين في الدنيا

ادهم،، لا انا مش قد الكلام الحلو ده

شيرين بنظره غريبه ،، دي الحقيقه مش كلام ،، اوعى تتغير ابداً لاي سبب يا ادهم

حاول ان يطرد تلك الافكار من عقله و الانشغال بشئ اخر لكن هيهات فقلبه كان يحترق بسبب زوجه عشقها فخانته،، اما مريم فكانت شارده ايضا بأنجذابها اليه شعرت بحزنه و كأنها هي الحزينة ،، تمنت لو انها تساعده و لكن كيف تساعده و هي لا تعلم سبب ضيقه

وصلو الى المنزل و كلٍ منهم انشغل بشئ اما ادهم فجلس في مكتبه وحيداً لساعات حتى دخل حسام عليه فوجده نائم على الكرسي ،، استغرب حسام ما يحصل و حاول افاقته

حسام،، ادهم ،، ادهم اصحى انت نايم هنا ليه

ادهم بنعاس،، انا محستش بنفسي و نمت

حسام بعطف ،، مالك بس انا عايز اعرف ايه اللي يارا ورتهولك بالضبط

ادهم،، بلاش نتكلم في الموضوع ده انا مش قادر اتكلم

حسام ،، و انا قلقان و لو مقلتليش حتصل بيارا و اعرف منهه

ادهم، بصوت مخنوق و حزن ،، المشروع بتاعي بدأو بتنفيذو فمصر و الخبر في كل حته الناس بتقول ان زياد صاحب الفكره

حسام بدهشه،، الواطي الحقير ده و كمان بيعملو فمصر

ادهم بحزن،، انا مش قادر اصدق ان حلم عمري حيتبني فمصر و حشوفو بعنيه كل يوم من غير ما ابقه انا المسؤول عنه

حسام بعطف بالغ،، سلم امرك لله و ربنا حيجيبلك حقك منهم

ادهم صاح بغضب،، انا حتجنن ازاااي بس مكتوب في الخبر ان الممول الاساسي هو زياد ،، ده مشروع يتكلف ملايين و انا كنت عايز اعرضو على ممولين بس ازاي هو الممول الاساسي انا عارف وضعه و متأكد انه معندوش ربع المبلغ حتى،، انا نفسي مكنش عندي القدره اني اموله

حسام،، غريبه اوي ازاي هو اللي حيدفع ده طول عمرو بيستلف منك

ادهم،، حاسس اني بحلم ،، كل التعب اللي تعبتو في المشروع و السنين اللي قضيتهه هناك راحت كده في ثانيه

حسام،، انا مش قادر اصدق ان زياد يطلع واطي اوي كده

ادهم بنظره استسلام،،، اتجوزها كمان

حسام بعدم فهم ،، يعني ايه

ادهم،، زياد اتجوز شيرين و يارا ورتني صوره من فرحهم

حسام لم يعرف ماذا يرد على ادهم ،، شعر بصدمة و حزن على حال اخيه

حسام،، انت لسه بتحبها

ادهم،، بتوتر،، بكرهها مفيش ليها اي مكان في قلبي خلاص ، انا ازاي حبيتها قبل كده،، ازاي مشفتش الخيانه اللي فعنيها ازاي كنت بعزم زياد معانا فكل حته ،، ياريتني مارحت لندن و لا شفتها ، انا تعبت خلاص تعبت تعبت !!!!

حسام بشفقة ،، اهدى اهدى خلاص اللي حصل حصل ومفيش فأدينا حاجه نعملها متعملش فنفسك كده

ادهم،، حسام سيبني لوحدي شويه ارجوك انا مش قادر اتكلم

حسام بحزن ،، حاضر

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،
في صباح اليوم التالي جائت مريم في نفس الوقت كعادتها و لكن البيت كان هادئ

مريم،، هو محدش موجود وله اي

امينه ،، لا نادين و الست رندا لسه نايمين و سي حسام راح الجامعه

مريم، بخجل، و الاستاذ ادهم

امينة،، اضن فمكتبه مخرجش منه طول الليل

مريم،، غريبة اوي

امينه ،، انا كمان استغربت

ذهبت مريم بخطوات بطيئه الى المكتب فوجدت الباب مفتوح قليلا فطرقت الباب بهدوء وسمعت ادهم يقول ادخل

عندما دخلت المكتب وجدت ادهم بحاله مزريه ،، مازال يرتدي نفس ملابسه منذ الامس و عينيه يبدو عليها الاحمرار و كأنه لم ينم منذ ايام ،، كان يجلس على مكتبه محاط بالاوراق و فناجين القهوره الكثيره و يبدو شارداً حزيناً

مريم،، بخجل، صباح الخير يا باشمهندس

ادهم،، صباح النور

مريم،، انا كنت عايز اتكلم معاك بس لو مشغول

ادهم، مقاطعاً،، اتفضلي انا سامعك

مريم،، نادين لازم تروح المدرسه السنه دي و انا مش عارفه اذا كنت حضرتك قدمتلهه و لا لسه

ادهم،، لا انا الموضوع ده كنت ناسي تماماً خلاص مش مشكله لسه قدامنا شهرين على ما تبتدي الدراسه ،، انا متشكر اوي يا مريم على كل اللي بتعملي مع نادين انا مش عارف كنت حعمل ايه من غيرك

مريم بخجل،، ده واجبي و بعدين نادين اي حد يتكلم معاها يتعلق بيهه على طول

ادهم،، و كمان اسف على اللي حصل امبارح انا مكنش قصدي احرجك بس اتضايقت من كلام الست دي معاكي

مريم،،احمر وجهها ،، لا انا اللي اسفة بجد كنت عصبيه اوي و مقدرتش اللي حضرتك عملتو

ادهم،، انت طيبه اوي يا مريم

نظرت الى عيناه مريم و شعرت انها تغوص في اعماقه و كأن العالم يتوقف عندما تراه

و شعر ادهم ان ما يربطه بمريم اكبر بكثير من علاقه عمل ، انه يشعر بالراحه حتى في اصعب الاوقات لمجرد كلامه معها

مريم،، انا ممكن اقولك على حاجه

ادهم ،، اكيد طبعا

مريم،، انا عارفه انك متضايق و معرفش السبب و اكيد انا عارفه ان دي حجات شخصيه بس انا عايزه انصحك نصيحة

ادهم بأهتمام،، هاتي يا ستي النصيحه جايز تنفع

مريم،، ربنا ساعات بيحطنا فمواقف صعبة عشان نقربله و نطلب مساعدته و ندعي انه يحل مشاكلنه ،، جرب تصلي و تطلب من ربنا كل اللي انت عايزه و انا متأكده انك حترتاح مفيش احسن من انك تصلي و تقرا كلام ربنا لما تكون زعلان

ادهم بأبتسامة،، شعر بطيبتها و حنانها و احساسها بضيقه و حزنه رغم انها لا تعلم الاسباب

ادهم،، انا صحيح مش ملتزم بالصلاه بس اوعدك اني حعمل بنصيحتك لاني فعلا محتاج ارتاح

مريم،، ان شاء الله ربنا يقربك ليه ،، انا حطلع لنادين عن اذنك

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،

في الجامعه

هاني،، والله محسيبها بنت ال،،،،

نادر،، يا عم انت شاغل نفسك بيهه ليه

هاني،، بقه هاني يتهان و يتضرب عشان وحده زي دي

نادر ،، مقولتلك ياعم دي بت بلدي و مقفله

هاني،، مفيش حاجه بتوقف فوشي ، و انا حفوقها من دور الخضره الشريفه ده غصباً عنهه

نادر،، ههههههه شكلك ناوي على مصيبه جديده

هاني،، البت موزه و انا عايز منهه حاجه وحده بس و بعد كده حديهالو يشبع بيهه

نادر،، حتبقى ضربة معلم يا هاني و كده حتضرب عصفورين بحجر

هاني،، لا اللي اسمو حسام ده حيتعلم الادب جامد ان مخليتو يندم على اليوم اللي مد ايدو عليه فيه

نادر،، يا عم انت مش ناقص مشاكل ده ممكن يعملنا قلق

هاني،، ههههههههه ده انا اللي حعمله قلق و درس عمرو محينساه ،، المهم انت معايه

نادر ،، معاك يا كبير

هاني،، قشطه يا معلم

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،

حسام،، اماني يا انسه اماني

استدارت اماني لتجد حسام امامها،، اهلا يا حسام

حسام،، عامله ايه

اماني ،، الحمد الله انا كويسه

حسام،، قوليلي اللي اسمه هاني ده اتعرضلك تاني

اماني ،، لا انا مشفتوش من ساعة اللي حصل

حسام،، طب انت عندك ايه دلوقتي

اماني ،، انا عندي محاضره واحده

حسام،، طب ايه رأيك استناكي و نقعد ندردش شويه فلكفتيريا

اماني،،بتوتر،، لا طبعا عن اذنك

حسام،،بعدم فهم،، انا اسف طب انت زعلتي ليه

اماني ،، اولا مينفعش توقفني كده لان زمايلي ممكن يشفوني معاك و بعدين انا مش بقعد مع حد

حسام،، بس انت عارفاني و اكيد مش خايفة مني صح

اماني،، ارجوك يا حسام انا مينفعش اقعد معاك لوحدنا فأي مكان لان ده حرام اولاً و بعدين انا بصراحه مش عايزه الناس تقول عني اي كلمه

حسام اعجب بموقفها جدا فهي الوحيده اللتي رفضت ان تحتك به بينما كانو باقي الفتيات يتمنون ان يجلسو معه

حسام،، انا اسف معاكي حق بس ممكن لو سمحتي تاخدي رقمي عشان لو هاني ده اتعرضلك تاني

اماني بتردد،، مفيش داعي

حسام كتب رقمه على ورقه،، اتفضلي ارجوكي عشان ابقه متطمن عليكي

شعرت اماني بفرحه لا توصف لانه كان مهتم بها و خائف عليها لكنها لم تبدي له ذالك

اماني،، اخذت منه الورقه، شكرا عن اذنك

حسام ،، بفرحه اتفضلي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،

قرر ادهم ان يفعل ما نصحته به مريم ،، ذهب الى غرفته و استحم و غير ملابسه و بدأ بالصلاه
شعر بشعور جميل جدا لم يشعر به من قبل و كأنه كان يغرق في وسط البحر و امتدت له يد لتنقذه
دعى الله كثيرا و بكى كثيرا ، طلب من الله ان يعطيه الصبر ليتحمل كل هذه المصائب و ان يأخذ حقه من شيرين و زياد ،، كان يصلي بخشوع كبير لم يعهده من قبل ثم قرأ القران و شعر ان كلام الله يغسل كل همومه
ثم تذكر مريم و شعر انها هي السبب في تلك الراحه اللتي لم يكن يضن انه قد يشعر بها ،، عندما خطرت على باله شعر بعاطفه قويه تجاهها و تمنى لو انه يستطيع ان يحتضنها و يشكرها في تلك اللحظه

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مر شهر تقريباً و كان ادهم قد بدأ يعمل بنشاط و استطاع ان يعوض غياب والده و حاول ان يشغل نفسه بالعمل لينسى ما حدث و لكنه ايضاً كان يتقرب الى مريم ،، اصبح يتكلم معها في امور كثيره و احياناً يناقشها في امور عمله ،، اكتشف انها شخصيه واعيه و طموحه و كل يوم يمر يشعر بأنجذاب اليها اكثر من اليوم اللذي قبله حتى اتى ذالك اليوم

ادهم،، تعالو يا حسام، رندا ،مريم ، انا عايزكو كلكو تيجو عندي خبر حيفرحكو !!!!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،

اتمنى انكو تكونو استمتعتو بالبارت و اكتشفتو جانب تاني من شخصيه شيرين !!! و ادهم !!!!!
ايه رأيكو فالتطورات اللي حصلت ، مشروع ادهم ، خطة هاني ، و حب ادهم و مريم، تفتكرو ايه اللي ممكن يحصل ؟؟؟؟؟





فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 04:18 AM   #22

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة 20


.......................



ادهم،، تعالو بسرعة رنداااا،، حساام، مررريم

حسام،، ايه يا عم احنا هنا بتزعق ليه

ادهم،، عندي خبر حلو

رندا ،، خير يا ادهم

اقترب ادهم من رندا و احتضنها عطف ثم اخرج ورقه من جيبه

ادهم،، مش انا وعدتك ،، اتفضلي

رندا بأستغراب،، ايه الورقه دي

ادهم ،، ورقة الطلاق

حسام بفرحه ،، انت بتتكلم جد الزفت ده طلقها

مريم،، الحمد الله الف مبروك يا رندا

رندا نظرت الى الورقه بتمعن و تغيرت ملامح وجهها ،،

ادهم،، انت زعلتي عشان طلقك

رندا ،، لا مش عشان هو اللي طلقني انا زعلانه اني بقيت مطلقه و انا لسه فبدايه حياتي

ادهم،، اديكي قولتيها بنفسك دي البدايه انت خلاص خلصتي منه و حتبتدي من جديد

رندا ،، اوعدك اني حتغير و حذاكر كويس اوي وانجح و حدخل الجامعه

حسام ،، ايوا انت لازم تغيري كل حاجه فيكي خلاص اللي فات لازم يتنسي و ربنا ان شاء الله حيوفقك

مريم،، ايوا طبعا انت خلاص يا رورو مشكلتك اتحلت و تقدري تعملي اللي انت عايزاه

حسام ،، بس انت خليتو يطلقها ازاي

ادهم،، هو اصلا كان عايز يخلص كمان من الورطه دي و ابوه غصب عليه

حسام،، الحمد الله غمة و انزاحت

ادهم،، فاضل وشهرين و تبتدي الامتحانات ،، ركز يا حسام عشان تتخرج و تيجي تساعدني انا مش ملاحق على الشغل لوحدي

حسام،، انا عارف انك بتتعب اوي في الشغل لوحدك بس اوعدك اول ما اتخرج حنشتغل سوه

ادهم،، المهم انك تجيب امتياز زي كل سنه و انت كمان يا رندا حاولي تذاكري عشان تعوضي اللي فاتك لانك لو نجحتي السنه دي حتدخلي الجامعه

رندا،، يارب انجح يا ادهم انا خايفة اوي

مريم،، لا يا رورو مش عايزين يأس من اولهه انت تشدي حيلك في المذاكره و انا حساعدك لو فيه حاجه مش فاهماهه

رندا ،، ربنا يخليكي ليه يا مريومة

اعجب جدا ادهم بحماس مريم و تشجيعها لرندا و اطال النظر اليها حتى انتبهت و ازاحت وجهها عنه بخجل

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،

في المساء رن جرس المنزل و فتحت امينه الباب لتجد يارا امامها

يارا،، ادهم ازيك انا قلقت عليك اوي انت ليه مش بتتصل بيه خالص

ادهم ،، معلش انا انشغلت اوي في الشركه

يارا،، ازيك يا مريم

مريم ،، الحمد الله انا كويسه

يارا بدلال،، عامل ايه يا ادهم انا عارفه طبعا ان الخبر كان صعب عليك اوي بس ،،،،

ادهم مقاطعاً،، خلاص يا يارا انا مش عايز اتكلم في الموضوع ده تاني

انتبهت مريم على تغير ملامح ادهم عندما ذكرت يارا الخبر و لكن تمنت لو تعرف ما هو الشئ اللذي يزعجه الى هذا الحد

يارا،، المهم انا عازماك انت و نادين على العشا بكرا

ادهم،، مفيش داعي تتعبي نفسك

يارا بدلع اقتربت من ادهم ووضعت يديها على كتفه،، انت بتقول ايه ،، تعبك راحه يا بيبي

غضبت مريم من تصرف يارا و شعرت بالغيره الشديده ،، فقامت من مكانها و خرجت بسرعه الى الحديقه

ابعدها ادهم،، ايه يا يارا اللي بتعملي ده مريم قاعده

يارا رفعت حاجبيها،، يعني ايه مررريم مين مريم دي عشان اخبي مشاعري قدامهه

ادهم،، يارا ارجوكي اللي بيننا مش اكتر من صداقه

يارا بدهشه،، يعني ايه صداقه ،، انا بحبك و انت كمان بتحبني ،، زمان شيرين خدتك مني بس انت خلاص دلوقتي طلقتها و مفيش غيري فحياتك

ادهم ،، لا فوقي من الاوهام دي انا قلتلك ان شيرين مخدتنيش منك ،، انا حبيتهه و اتجوزتهه و انت كنتي زميلتي مش اكتر

يارا،، لا يا ادهم ده مش كلامك انت عمرك مكنت كده

ادهم،، يارا انت زميلتي و احنا صحاب و بحترمك جدا بس الحب ده مش بأيدي انا مش حمل تجربه فاشله تانيه ارجوكي شيلي الافكار دي من دماغك و خلينا صحاب

يارا بتصميم،، انا بحبك يا ادهم اديني فرصه واحده بس عشان اثبتلك ان انا غير شيرين

ادهم،، مينفعش ،، لاني لو اديتك فرصه معناها اني بديكي امل على حاجه مش ممكن تحصل

يارا بحزن،، للدرجه دي انا مش مهمه عندك يا ادهم

ادهم،، انت لو مش مهمه عندي مكنتش قولتلك الكلام ده
انا فيه حد فحياتي لسه مش متأكد بس مش انت يا يارا

يارا و قد تمالكت نفسها،، ماشي يا ادهم زي ما تحب

ادهم بضيق ،، انا اسف

تركته يارا و ذهبت من المنزل بسرعه و هي تتوعد لمريم ،، فقد علمت انها هي وحيده التي دخلت حياة ادهم الفتره الاخيره
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مشت مريم في الحديقه بضيق و استغربت و غضبت من نفسها ،،

انا مالي بيه ،، يحب يارا او غيرها دي مش مشكلتي انا ايه اللي مضايقني و معصبني كده ،، انا عمري ما غرت من واحده ،، ليه يارا بالذات بحس انها بتشاركني فيه ،، ايه الهبل ده هو مش ليه اصلا عشان تشاركني ،، ياربي انا مش عايزه احبه او اتعلق بيه خالص بس لما بشوفو بحس اني عايزه افضل معاه طول عمري

قاطع ادهم شرودها و هو يمد لها يده بكوب قهوة دافئ

مريم،، انا مش ،، مليش نفس

ادهم،، اشربي عشان تدفي الجو برد اوي انت ايه اللي خلاكي تيجي الجنينه فالبرد ده

مريم،، و هي ترتشف القهوة،، انا بحب اتمشى فالبرد

ادهم ،، وانا كمان كنت بمشى فالبرد فلندن

مريم،، انت عشت كام سنه في لندن

ادهم،، ست سنين تقريبا

مريم،، انا رحت شهر واحد و كنت عايزه ارجع مصر بسرعه جدا

ادهم،، انا كمان كنت عايز ارجع مصر

مريم،، و ليه مرجعتش

تغيرت ملامح ادهم،، شيرين كانت عايزه تستقر هناك جنب اهلها و انا كمان لقيت شغل كويس فقلت خلاص

مريم انزعجت من ذكر اسم شيرين،، انت كنت مبسوط هناك؟؟؟

ادهم ،، كنت فاكر اني عايش مبسوط بس كل حاجه كانت كذبه كبيره

مريم،، مش فاهمه كذبه ازاي

ادهم بتوتر،، متشغليش بالك،، المهم انت كنتي بتعملي ايه هناك

مريم،، انا بصراحه كنت رايحه هناك فسحة و كمان علشان اشوف خالي

ادهم،، و عجبتك لندن؟؟

مريم،، عجبني شكلهه بس مفيهاش اي روح ، مش زي عندنا هنا ،، الناس مش بتخاف على بعض و تحب بعض زي هنا

ابتسم ادهم ،، انت عارفه ان انا اكتشفت ده قبل ما اجي على هنا بس ،، عشت طول الوقت و انا متخيل اني ممكن اتعود على الحياه هناك و اكتشفت اني كنت غلطان

مريم،، تكتشف متأخر احسن من انك تفضل مخدوع

ادهم ،، صح هو ده اللي حصل بالضبط،، انت عارفه انك اغرب بنت شفتهه فحياتي

مريم، بتوتر،، و دي حاجه حلوه و له وحشه

ادهم ،، لا طبعا حلوه،، بنت مثقفه ، واعيه، متعلمه و كمان بتتحمل المسؤوليه و غير كل ده محتشمة و متدينه و حنينه اوي و كمان حلووووه اوي

لم تعي مريم ما قاله ادهم هل قال حلوووه ،، هل كانت كل الصفات اللتي عددها فيها ، هل انتبه الى كل هذا ،، هل ما تشعر به تجاهه هو شعور متبادل ،، هل يحبها ؟؟؟
ابتسمت بخجل و توتر و هي تفرك يديها لانها شعرت بالبرد و فجأه اقترب منها ادهم و البسها معطفه بحنان

توترت مريم عندما شعرت بقربه منها و ذابت في نظراته الحنونه المليئه بالحب تجاهها ازدادت سرعة دقات قلبها حتى شعرت بالخوف ان يسمعها ،، اما ادهم فشعر بشئ لم يشعر به من قبل حب قوي جارف نظراتها عصفت بكيانه و شعر بأنه مسؤول عنها ،، يعطف عليها ،، يهتم بها ، لا بل انه يحبها ،،، نعم شعر بالحب تجاه تلك الفتاة اللتي تسلبه عقله و قلبه عندما يتكلم معها

البسها معطفه برقه و قال لها و هو ينظر اليها بدون ان يفكر ،،

انت بتعملي فيه ايه ،، انا مش فاهم

شعرت مريم بالتوتر الشديد و هي لا تفهم ما يقصده من تلك الكلمات لكنها كانت تشعر بسعاده غامره لان نضراته مليئه بالحب و كأنه يغوص في بحر عينيها

مريم بتلعثم،، الوقت اتأخر انا لازم اروح

ادهم مازال تحت تأثير سحر عينيها،، ازاي لا طبعا انا حوصلك مينفعش تركبي مواصلات فالوقت ده

مريم ،، لا الجو برد و بعدين انا متعوده

ادهم ،، انا عايز اوصلك ارجوكي

ركبت مريم معه السياره و كاد ان يصل الى مرحله الجنون ،، كل شئ فيها يسحره، نظراتها البريئه ، احتشامها ، طريقه كلامها ، تدينها ، حنانها ، لم يبعد نظره عنها و هو يشعر بحب جارف تجاهها مما زادها توتر و خوف و حيره و سعاده ، اعجبت بكل شئ به ، كلامه ، وعيه ، شخصيته، حتى طريق قيادته للسياره و الطريقه اللتي يبعد بها خصلات شعره عن جبينه ، عطره ، ابتسامته ،، شعرت انها تغرق في بحور الحب و لم تستطيع ان تكذب على نفسها اكثر من ذالك

وصلو الى بيت مريم و هو مازال ينظر اليها و قد عقد العزم على ما يريد فعله

مريم بخجل ،، شكرا يا باشمهندس

ادهم،، انت مش حتعزمي عليه بكوباية شاي حتى

مريم بعدم فهم ،،لا ازاي اتفضل

و بالفعل ذهب ادهم معها الى منزلها و هي تشعر بالتوتر و الاستغراب الشديد ، فتحت الباب اماني و استغربت وجود ادهم ايضا و لكنها رحبت به و جلسو جميعا في الصالون

ام مريم،، نورت يا بني البقيه فحياتك معلش انا مقدرتش اجي العزا الدكتور العتب على الصحة

ادهم،، لا متقوليش كده و بعدين مريم مقصرتش معانا احنا من غيرها مكناش عرفنا نعمل اي حاجه

مريم،، لا انا معملتش حاجه ده واجب عليه

اماني ،، ازاي رندا و نادين

ادهم ،، الحمد الله كويسين ياريت تبقي تيجي تزورينا مع مريم

اماني بأبتسامة ،، ان شاء الله

ادهم بتوتر ،، طنط انا جاي و عندي طلب و اتمنى انك توافقي

ام مريم،، لو بأيدي متأخرش عنك يا بني كفايه واقفتك جانبنا

ادهم بحماس ،، انا عايز اطلب منك ايد الانسه مريم!!!!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،

ايووووا بقه انا عارفه انها مفاجأه بس لسه في احداث كتيير جايه و اتمنى تكون الحلقه عجبتكو

طلاق رندا،، موقف يارا ،، و طلب ادهم

متنسوش التقييم



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 04:20 AM   #23

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي




الحلقة 21



......................



ادهم ،، انا عايز اطلب من حضرتك ايد الانسه مريم

و لكم ان تتخيلو مدى الدهشه الممزوجه بالسعاده و الحيره اللتي ضهرت على وجوههم جميعاً ،، اتسعت ابتسامة اماني و هي تنظر الى مريم بحماس !!!!

شعرت مريم انها تحلم ،،، نعم لابد ان يكون كل ما يحصل لها حلماً جميلاً ،، حتى في ابعد احلامها لم تضن ان شخصاً مثل ادهم قد يتقدم لخطبتها دائما كانت تقلل من شأن نفسها و لكنها اليوم شعرت و كأنها اميره متوجه ،،، انه شعور غريب جداااا تشعر به اي فتاة يتقدم رجلاً لخطبتها ،، تشعر بأنها انثى مرغوبة لها كيان و يتمنى احدهم ان يقضي حياته معها

ازدادت نبضات قلبها من تلك المفاجأه و شعرت بالخجل و الاحراج الشديد من نظرات الجميع المصوبه تجاهها ، و لم تستطيع ان ترفع عينيها لتنظر لهم فقامت من مكانها و ذهبت الى غرفتها مسرعه

ام مريم،، انا بصراحة مش عارفه اقولك ايه يا بني انت فاجأتني

ادهم بأحراج،، انا عارف ان لا الوقت و لا المكان مناسب بس انا فعلا حابب ان مريم تكون شريكة حياتي و مش حلاقي اي بنت احسن منهه

ام مريم،، و انت كمان طيب و محترم بس انا لازم اخد رأيهه الاول سيبهه تفكر كام يوم و ان شاء الله ربنا يقدم اللي فيه الخير

ادهم،، اكيد طبعاً و انا كمان عايزهه تفكر براحتهه خالص و اتمنى ان الموضوع يتم

ام مريم،، ان شاء الله يا بني

ادهم ،، انا حستأذن عشان الوقت اتأخر

ام مريم،، قبل ما تمشي يا بني عايزه اطلب منك حاجه

ادهم،، اكيد يا طنط طبعاً اتفضلي حضرتك

ام مريم،، انا عايزه مريم تفكر فهدوء و عشان كده الكام يوم دول مش حتيجي الشغل

شعر ادهم بالحزن لانه اعتاد على رؤيتها كل يوم و لكن والدتها كانت على حق

ادهم بحزن،، مفيش مشكله يا طنط خليها براحتها، مع السلامة

ام مريم،، في امان الله

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،

بعد ان خرج ادهم كانت الصدمة ضاهره على وجه اماني ووالدتها

اماني ،، تعالي يا ماما نشوف مريم

ام مريم،، لا انا حنام دلوقتي و بكرا ان شاء الله نتكلم

استغربت اماني من رد فعل والدتها و لكنها لم تستطيع الاحتمال و ذهبت الى مريم فور نوم والدتها

كانت مريم مازالت تحت تأثير الصدمة تجلس على سريرها تتذكر كلماتها فتزداد نبضات قلبها و تعلو الابتسامة شفتيها

اماني ،، يا عيني على الحب و السرحان

مريم، بخجل،، هو اللي حصل الليله ده حقيقي انا حاسه اني بحلم

اماني،، لا والله ،، انت عايزه تفهميني انك مش متفقه معاه

مريم،، ابدا والله انا اتصدمت لما طلب ايدي زيي زيكو ،، مش عارفه ازاي عمل كده و ليه

اماني،، مش عايزه ذكاء ، اكيد وقع في حبك و محدش سمه عليه

مريم،، تفتكري يكون حبني بجد ،، انا خايفة مش فاهمه اللي بيحصل ،، يا بنتي انت مشفتيش البنات اللي بيحاولو يوصلو لقلبه فالنادي ده غير يارا اللي رغم اني مش بطيقهه بس الصراحه احلى مني بمراحل يا اماني

اماني ،، بطلي بقه الخوف ده لو هو كان عاوز يتجوز يارا او غيرها مكانش طلب ايدك انت

مريم،، بس انا مفيش حاجه مميزه فيه يعني شكلي عادي اوي و هو قدامو الف واحده اشمعنه اختارني انا

اماني،، هو اكيد شاف فيكي حاجه انت مش شايفاها فنفسك ده انت مشفتيش وشو لما ماما قالتله انك مش حتروحي الشغل لحد ما تاخدي قرار ، كان هاين عليه يعيط

مريم،، بفرحه ،، معقوله ؟؟

اماني،، طبعا انت مشفتيش كان بيبصلك ازاي،، استني استني ايه ده ، ايه اللي انت لابساه ده

مريم ،، انتبهت انها مازالت ترتدي معطف ادهم ،، ده بتاع ادهم انا نسيت ارجعو

اماني بخبث ،، و هو انت اصلا لبستي ليه

مريم،، بخجل ، انا كنت بردانه و هو لبسهولي

اماني بضحك،، و النعمة الواد ده رومانسي ،، قوليلي انت حاسه بأيه

مريم،، مش عااارفه ،، خايفة و مخضوضه و مبسوطه فنفس الوقت

اماني ،، هو ده الكلام خليكي مبسوطه و فكري كويس ده مفيهوش غلطه و بيحبك

مريم بخجل ،، نامي يا اماني خلاص كفايه كلام

اماني بسخريه،، اوعدنا يا رب

غفت مريم و هي محتضنه معطفه اللذي امتلأ بعطره و الابتسامة لم تفارقها و هي تتخيل شكله و كلامه و نظراته اللتي سحرتها

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،

في منزل ادهم

حسام،، بصدمة،، لالا انت بتهزر بجد طلبت ايدها

ادهم بحماس،، ايوا والله عملت كده

حسام،، طب ازاي يعني انت متأكد ، انا خايف تكون اتسرعت

ادهم،، لا انا متأكد القرار اللي خدته صح ،، انا لو كنت استنيت كان ممكن اتردد اكلمهه و انا مش عايز اخسرهه

حسام،، انت حبيتهه يا ادهم

ادهم،، انا ،، بصراحه الاحساس اللي بحسه لما بشفهه محسيتوش قبل كده حتى مع شيرين ، بحس انها مسؤله مني بخاف عليها و ببقى عايز افضل معاها ،، كلامهه ونظراتها و كل حاجه فيها بتشدني

حسام،، ابشرررر انت بتعشقها مش بس بتحبها ، انا فرحان اوي بجد

ادهم ،، للدرجه دي مبسوط لاني طلبت ايدها

حسام،، لا انا كنت خايف انك تفضل حابس نفسك فاللي حصلك قبل كده ، كنت خايف انك متحبش تاني

ادهم،، انا لما طلقت شرين كرهت الحب و الجواز و كل حاجه بس مش عارف مريم عملت فيه ايه لما بشوفهه ببقى عايزها تكون معايا طول عمري

حسام ،، براكاتك يا ست مريم ،، افهم من كده انك نسيت شيرين

ادهم،، انا كرهت شيرين و عمري محقدر انسه اللي عملته فيه بس مريم حاجه تانيه انا بجد نفسي توافق

حسام،، يااااارب توافق

ادهم،، طبعا انت بتجري ورا مصلحتك

حسام،بتصنع،، كده تفكر فيه بالطريقه دي و انا اللي بدعيلك

ادهم بسخريه،، ايواا طبعا انت عايزهه توافق عشان تطلب انت ايد اماني

حسام،، متفكرنيش انا عايز اتخرج بسرعه بس السنه دي مش عايزه تخلص ، نفسي اخطبها بقه

ادهم،، و انت مستعجل اوي ليه

حسام،، يابني دي مش مدياني فرصه اتكلم معاها بتقول حرام و مينفعش بس الصراحه عجبتني لما لقيتها مؤدبه

ادهم،، هو ده اللي عجبني فمريم كمان ، تحس كده انهم مش بتوع الكلام الفارغ و حركات البنات

حسام،، ياااه لو وافقو هم اللي تنين حنبقى كلنا فبيت واحد

ادهم بحماس،، ياريت يا حسام نبقى بجد كلنا عيله واحده

و سرح كل منهم بحبيبته و هم في حاله عشق و هيام دخلت عليهم رندا و هي تضحك حتى سالت دموعها من الضحك

حسام بأرتباك ،، انت هنا من امته

رندا بفخر،، من ساعة مكنتو بتحبو فمريم و اماني ده انتو مفضوحين اوي

ادهم، بخجل،، فيه ايه عادي يعني احنا كنا بنتكلم

حسام بأحراج ،، ايوا عادي فيهه اي يعني

رندا ،، لا مفيهاش اي حاجه بس على فكره انا صورتكو فديو بالموبايل و انتو بتحبو على روحكو كده

نظرو الى بعضهم بأحراج و انقضو عليها و هم يحاولون اقتلاع الهاتف من يدها

رندا بضحك مستمر ،، مش حتقدرو تمسحو انا بعته على الايميل بتاعي كمان و حوري لمريم و اماني

ادهم،، اعقلي يا رورو يا حبيبتي ده انا ادهم اللي بيدلعك

حسام،، و انا كمان بدلعك يا رندا مش لسه واخده مني اللاب توب بتاعي بلاش تتجنني و تبعتي ليهم

رندا بسخريه،، تدفعو كام

ادهم ،، يا سااااتر على الاستغلال عايزه ايه

حسام ،، حجيبلك اللي انت عاوزاه بس بلاش فضايح

رندا ،، انا مش عايزه غير انكو تعيشو معايا هنا مش عايزه اعيش لوحدي من غيركو

ادهم ،، انت اتجننتي انا مش ممكن اسيبك يا رورو و مفيش اي حاجه تخلينا نبعد عنك

رندا ،، بس ممكن لو انتو اتجوزتو مريم و اماني يتضايقو من وجودي معاكو

حسام،، لا طبعا مش ممكن اللي تنين بيحبوكي اوي و بعدين احنا مش ممكن نسيبك لاي سبب

رندا،، بأبتسامه ،، ربنا يخليكو ليا و ياااارب يوافقو هم اللي تنين

احتضنها ادهم و حسام و هم يشعرون بالفرحه و الحزن عليها في نفس الوقت

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في صباح اليوم التالي دخلت ام مريم الى غرفة مريم

مريم،، صباح الخير يا مامتي يا حبيبتي

ام مريم ،، صباح النور يا مريومة ،، انا استنيت اماني تروح الجامعه عشان نتكلم براحتنا

مريم،، قصدك موضوع ادهم مش كده

ام مريم،، بصي يا بنتي انا عودتكو على الصراحه و انكو تاخدو القرار اللي انتو شايفينو صح بس انا برضو قلقانه عليكي

مريم،، قلقانه عليه من ايه يا ماما

والدتها،، انا عارفه ان ادهم طيب و محترم بس يا بنتي ده كان متجوز و عندو بنت و انت ده اول بختك ،، انا مش عايزاكي تندمي بعد كده

مريم بتفكير،، انا لسه بفكر يا ماما و مش عارفه اخد القرار الصح

والدتها،، انا نفسي افرح بيكي و اشوف ولادك و اتطمن عليكي انت و اختك بس خايفه يكون ادهم مش الانسان اللي يقدر يسعدك ،، انا عايزاكي تصلي استخاره و تتكلمي معاه و بعد كده لو وافقتي انا معنديش مانع

مريم،، حاضر يا ماما انا فعلا حعمل كده

والدتها،، انا مش عايزاكي تتسرعي و لازم تعرفي انك لو وافقتي لازم تربي بنته معاه و تستحملي اي مشاكل تحصل بسبب جوازته اللي فاتت

مريم،، انا معنديش مانع من اني اربي نادين معاه بس انا كمان لسه متردده انا حصلي استخاره و اللي ربنا كاتبهولي هو اللي حيحصل

والدتها،، انا عايزاكي تعرفي اني مش ضد ادهم خالص بس لازم ابقى متأكده انك حتكوني مرتاحه معاه و انا حعوز ايه اكتر من اني اتطمن عليكي

احتضنت مريم والدتها بشده و شعرت بالامان و هي تتكلم معها

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،

في الجامعه بعد ان انهت اماني محاضرتها ووجدت هاني امامها

اماني بخوف ،، انت تاني عايز مني ايه

هاني ،، بقولك ايه الشويتين اللي عملهم الواد بتاعك المره اللي فاتت ميهزوش هاني سالم يا حلوه ،، انا عايز منك حاجه واحده بس

اماني،، بتوتر، ابعد عني

هاني،، بصي بقه انت بصراحه طلقه مووووزه طحن يعني و انا عايزك فمصلحه ، نقضي وقت حلو مع بعض و انا مش حزعلك ،، انا عارف انكو على اد حالكو و انا حديكي مبلغ محترم على كل ليله اضن اني مبضلمكيش

تساقطت العبرات على وجنتيها و شعرت بالاهانه و الحزن و الغضب فصفعت هاني بكل ما اوتيت من قوه

فمسكها هاني من ذراعها بقوه ،، انت الضاهر نسيتي نفسك عامله عليه انا انك شريفه و انت ماشيه مع اللي اسمه حسام ، بس اوعدك اني حردلك القلم ده و حيبقى جامد اوي ،، حخليكي تبوسي رجلي يا بنت ال......

تركها و هي منهاره من البكاء و الخوف ، لا تعلم ماذا تفعل فذهبت الى المنزل و هي في حاله يرثى لها و تفاجأت مريم لرؤيتها بهذا الشكل فاحتضنتها بقوه

مريم،، مالك يا حبيبتي بس انت ايديكي بتترعش كده ليه

قصت اماني على اختها ما حدث و هي منهاره من البكاء

مريم بتوتر ،، ده واحد قليل الادب ازاي يتجرأ و يعمل معاكي كده

اماني ،، انا حاسه انه ناوي على حاجه شكله كان مرعب انا مش عارفه اتلم على اعصابي

مريم،، ياربي ايه البلاوي دي ،، قومي يا حبيبتي صلي ركعتين و نامي علشان تهدي و بلاش تروحي الكليه اليومين دول لحد ما الزفت ده ينسى اللي حصل

اماني بأستسلام ،، حاضر ربنا يخلصني منه على خير

شعرت مريم بالخوف على اختها و الحزن لانها لا تستطيع عمل اي شئ
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،

مر اسبوع تقريباً و مازالت مريم تفكر في طلب ادهم و قد صلت صلاة الاستخاره عدة مرات و شعرت بالارتياح و لكن مازال في قلبها اسئله كثيره حتى رن هاتفها و علمت ان المتصل هو ادهم ،، شعرت باشتياق له و تمنت سماع صوته فردت عليه باحراج

مريم بخجل ،، الو

ادهم،، وحشتيني يا مريم !!!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،

الروايه لسه فيها احداث حتفاجئكو
ايه رأيكو فالبارت تفتكرو هاني حيعمل ايه و يا ترى مريم حتوافق ؟؟؟؟؟



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 04:23 AM   #24

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي




الحلقة 21


......................



ادهم ،، انا عايز اطلب من حضرتك ايد الانسه مريم

و لكم ان تتخيلو مدى الدهشه الممزوجه بالسعاده و الحيره اللتي ضهرت على وجوههم جميعاً ،، اتسعت ابتسامة اماني و هي تنظر الى مريم بحماس !!!!

شعرت مريم انها تحلم ،،، نعم لابد ان يكون كل ما يحصل لها حلماً جميلاً ،، حتى في ابعد احلامها لم تضن ان شخصاً مثل ادهم قد يتقدم لخطبتها دائما كانت تقلل من شأن نفسها و لكنها اليوم شعرت و كأنها اميره متوجه ،،، انه شعور غريب جداااا تشعر به اي فتاة يتقدم رجلاً لخطبتها ،، تشعر بأنها انثى مرغوبة لها كيان و يتمنى احدهم ان يقضي حياته معها

ازدادت نبضات قلبها من تلك المفاجأه و شعرت بالخجل و الاحراج الشديد من نظرات الجميع المصوبه تجاهها ، و لم تستطيع ان ترفع عينيها لتنظر لهم فقامت من مكانها و ذهبت الى غرفتها مسرعه

ام مريم،، انا بصراحة مش عارفه اقولك ايه يا بني انت فاجأتني

ادهم بأحراج،، انا عارف ان لا الوقت و لا المكان مناسب بس انا فعلا حابب ان مريم تكون شريكة حياتي و مش حلاقي اي بنت احسن منهه

ام مريم،، و انت كمان طيب و محترم بس انا لازم اخد رأيهه الاول سيبهه تفكر كام يوم و ان شاء الله ربنا يقدم اللي فيه الخير

ادهم،، اكيد طبعاً و انا كمان عايزهه تفكر براحتهه خالص و اتمنى ان الموضوع يتم

ام مريم،، ان شاء الله يا بني

ادهم ،، انا حستأذن عشان الوقت اتأخر

ام مريم،، قبل ما تمشي يا بني عايزه اطلب منك حاجه

ادهم،، اكيد يا طنط طبعاً اتفضلي حضرتك

ام مريم،، انا عايزه مريم تفكر فهدوء و عشان كده الكام يوم دول مش حتيجي الشغل

شعر ادهم بالحزن لانه اعتاد على رؤيتها كل يوم و لكن والدتها كانت على حق

ادهم بحزن،، مفيش مشكله يا طنط خليها براحتها، مع السلامة

ام مريم،، في امان الله

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،

بعد ان خرج ادهم كانت الصدمة ضاهره على وجه اماني ووالدتها

اماني ،، تعالي يا ماما نشوف مريم

ام مريم،، لا انا حنام دلوقتي و بكرا ان شاء الله نتكلم

استغربت اماني من رد فعل والدتها و لكنها لم تستطيع الاحتمال و ذهبت الى مريم فور نوم والدتها

كانت مريم مازالت تحت تأثير الصدمة تجلس على سريرها تتذكر كلماتها فتزداد نبضات قلبها و تعلو الابتسامة شفتيها

اماني ،، يا عيني على الحب و السرحان

مريم، بخجل،، هو اللي حصل الليله ده حقيقي انا حاسه اني بحلم

اماني،، لا والله ،، انت عايزه تفهميني انك مش متفقه معاه

مريم،، ابدا والله انا اتصدمت لما طلب ايدي زيي زيكو ،، مش عارفه ازاي عمل كده و ليه

اماني،، مش عايزه ذكاء ، اكيد وقع في حبك و محدش سمه عليه

مريم،، تفتكري يكون حبني بجد ،، انا خايفة مش فاهمه اللي بيحصل ،، يا بنتي انت مشفتيش البنات اللي بيحاولو يوصلو لقلبه فالنادي ده غير يارا اللي رغم اني مش بطيقهه بس الصراحه احلى مني بمراحل يا اماني

اماني ،، بطلي بقه الخوف ده لو هو كان عاوز يتجوز يارا او غيرها مكانش طلب ايدك انت

مريم،، بس انا مفيش حاجه مميزه فيه يعني شكلي عادي اوي و هو قدامو الف واحده اشمعنه اختارني انا

اماني،، هو اكيد شاف فيكي حاجه انت مش شايفاها فنفسك ده انت مشفتيش وشو لما ماما قالتله انك مش حتروحي الشغل لحد ما تاخدي قرار ، كان هاين عليه يعيط

مريم،، بفرحه ،، معقوله ؟؟

اماني،، طبعا انت مشفتيش كان بيبصلك ازاي،، استني استني ايه ده ، ايه اللي انت لابساه ده

مريم ،، انتبهت انها مازالت ترتدي معطف ادهم ،، ده بتاع ادهم انا نسيت ارجعو

اماني بخبث ،، و هو انت اصلا لبستي ليه

مريم،، بخجل ، انا كنت بردانه و هو لبسهولي

اماني بضحك،، و النعمة الواد ده رومانسي ،، قوليلي انت حاسه بأيه

مريم،، مش عااارفه ،، خايفة و مخضوضه و مبسوطه فنفس الوقت

اماني ،، هو ده الكلام خليكي مبسوطه و فكري كويس ده مفيهوش غلطه و بيحبك

مريم بخجل ،، نامي يا اماني خلاص كفايه كلام

اماني بسخريه،، اوعدنا يا رب

غفت مريم و هي محتضنه معطفه اللذي امتلأ بعطره و الابتسامة لم تفارقها و هي تتخيل شكله و كلامه و نظراته اللتي سحرتها

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،

في منزل ادهم

حسام،، بصدمة،، لالا انت بتهزر بجد طلبت ايدها

ادهم بحماس،، ايوا والله عملت كده

حسام،، طب ازاي يعني انت متأكد ، انا خايف تكون اتسرعت

ادهم،، لا انا متأكد القرار اللي خدته صح ،، انا لو كنت استنيت كان ممكن اتردد اكلمهه و انا مش عايز اخسرهه

حسام،، انت حبيتهه يا ادهم

ادهم،، انا ،، بصراحه الاحساس اللي بحسه لما بشفهه محسيتوش قبل كده حتى مع شيرين ، بحس انها مسؤله مني بخاف عليها و ببقى عايز افضل معاها ،، كلامهه ونظراتها و كل حاجه فيها بتشدني

حسام،، ابشرررر انت بتعشقها مش بس بتحبها ، انا فرحان اوي بجد

ادهم ،، للدرجه دي مبسوط لاني طلبت ايدها

حسام،، لا انا كنت خايف انك تفضل حابس نفسك فاللي حصلك قبل كده ، كنت خايف انك متحبش تاني

ادهم،، انا لما طلقت شرين كرهت الحب و الجواز و كل حاجه بس مش عارف مريم عملت فيه ايه لما بشوفهه ببقى عايزها تكون معايا طول عمري

حسام ،، براكاتك يا ست مريم ،، افهم من كده انك نسيت شيرين

ادهم،، انا كرهت شيرين و عمري محقدر انسه اللي عملته فيه بس مريم حاجه تانيه انا بجد نفسي توافق

حسام،، يااااارب توافق

ادهم،، طبعا انت بتجري ورا مصلحتك

حسام،بتصنع،، كده تفكر فيه بالطريقه دي و انا اللي بدعيلك

ادهم بسخريه،، ايواا طبعا انت عايزهه توافق عشان تطلب انت ايد اماني

حسام،، متفكرنيش انا عايز اتخرج بسرعه بس السنه دي مش عايزه تخلص ، نفسي اخطبها بقه

ادهم،، و انت مستعجل اوي ليه

حسام،، يابني دي مش مدياني فرصه اتكلم معاها بتقول حرام و مينفعش بس الصراحه عجبتني لما لقيتها مؤدبه

ادهم،، هو ده اللي عجبني فمريم كمان ، تحس كده انهم مش بتوع الكلام الفارغ و حركات البنات

حسام،، ياااه لو وافقو هم اللي تنين حنبقى كلنا فبيت واحد

ادهم بحماس،، ياريت يا حسام نبقى بجد كلنا عيله واحده

و سرح كل منهم بحبيبته و هم في حاله عشق و هيام دخلت عليهم رندا و هي تضحك حتى سالت دموعها من الضحك

حسام بأرتباك ،، انت هنا من امته

رندا بفخر،، من ساعة مكنتو بتحبو فمريم و اماني ده انتو مفضوحين اوي

ادهم، بخجل،، فيه ايه عادي يعني احنا كنا بنتكلم

حسام بأحراج ،، ايوا عادي فيهه اي يعني

رندا ،، لا مفيهاش اي حاجه بس على فكره انا صورتكو فديو بالموبايل و انتو بتحبو على روحكو كده

نظرو الى بعضهم بأحراج و انقضو عليها و هم يحاولون اقتلاع الهاتف من يدها

رندا بضحك مستمر ،، مش حتقدرو تمسحو انا بعته على الايميل بتاعي كمان و حوري لمريم و اماني

ادهم،، اعقلي يا رورو يا حبيبتي ده انا ادهم اللي بيدلعك

حسام،، و انا كمان بدلعك يا رندا مش لسه واخده مني اللاب توب بتاعي بلاش تتجنني و تبعتي ليهم

رندا بسخريه،، تدفعو كام

ادهم ،، يا سااااتر على الاستغلال عايزه ايه

حسام ،، حجيبلك اللي انت عاوزاه بس بلاش فضايح

رندا ،، انا مش عايزه غير انكو تعيشو معايا هنا مش عايزه اعيش لوحدي من غيركو

ادهم ،، انت اتجننتي انا مش ممكن اسيبك يا رورو و مفيش اي حاجه تخلينا نبعد عنك

رندا ،، بس ممكن لو انتو اتجوزتو مريم و اماني يتضايقو من وجودي معاكو

حسام،، لا طبعا مش ممكن اللي تنين بيحبوكي اوي و بعدين احنا مش ممكن نسيبك لاي سبب

رندا،، بأبتسامه ،، ربنا يخليكو ليا و ياااارب يوافقو هم اللي تنين

احتضنها ادهم و حسام و هم يشعرون بالفرحه و الحزن عليها في نفس الوقت

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في صباح اليوم التالي دخلت ام مريم الى غرفة مريم

مريم،، صباح الخير يا مامتي يا حبيبتي

ام مريم ،، صباح النور يا مريومة ،، انا استنيت اماني تروح الجامعه عشان نتكلم براحتنا

مريم،، قصدك موضوع ادهم مش كده

ام مريم،، بصي يا بنتي انا عودتكو على الصراحه و انكو تاخدو القرار اللي انتو شايفينو صح بس انا برضو قلقانه عليكي

مريم،، قلقانه عليه من ايه يا ماما

والدتها،، انا عارفه ان ادهم طيب و محترم بس يا بنتي ده كان متجوز و عندو بنت و انت ده اول بختك ،، انا مش عايزاكي تندمي بعد كده

مريم بتفكير،، انا لسه بفكر يا ماما و مش عارفه اخد القرار الصح

والدتها،، انا نفسي افرح بيكي و اشوف ولادك و اتطمن عليكي انت و اختك بس خايفه يكون ادهم مش الانسان اللي يقدر يسعدك ،، انا عايزاكي تصلي استخاره و تتكلمي معاه و بعد كده لو وافقتي انا معنديش مانع

مريم،، حاضر يا ماما انا فعلا حعمل كده

والدتها،، انا مش عايزاكي تتسرعي و لازم تعرفي انك لو وافقتي لازم تربي بنته معاه و تستحملي اي مشاكل تحصل بسبب جوازته اللي فاتت

مريم،، انا معنديش مانع من اني اربي نادين معاه بس انا كمان لسه متردده انا حصلي استخاره و اللي ربنا كاتبهولي هو اللي حيحصل

والدتها،، انا عايزاكي تعرفي اني مش ضد ادهم خالص بس لازم ابقى متأكده انك حتكوني مرتاحه معاه و انا حعوز ايه اكتر من اني اتطمن عليكي

احتضنت مريم والدتها بشده و شعرت بالامان و هي تتكلم معها

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،

في الجامعه بعد ان انهت اماني محاضرتها ووجدت هاني امامها

اماني بخوف ،، انت تاني عايز مني ايه

هاني ،، بقولك ايه الشويتين اللي عملهم الواد بتاعك المره اللي فاتت ميهزوش هاني سالم يا حلوه ،، انا عايز منك حاجه واحده بس

اماني،، بتوتر، ابعد عني

هاني،، بصي بقه انت بصراحه طلقه مووووزه طحن يعني و انا عايزك فمصلحه ، نقضي وقت حلو مع بعض و انا مش حزعلك ،، انا عارف انكو على اد حالكو و انا حديكي مبلغ محترم على كل ليله اضن اني مبضلمكيش

تساقطت العبرات على وجنتيها و شعرت بالاهانه و الحزن و الغضب فصفعت هاني بكل ما اوتيت من قوه

فمسكها هاني من ذراعها بقوه ،، انت الضاهر نسيتي نفسك عامله عليه انا انك شريفه و انت ماشيه مع اللي اسمه حسام ، بس اوعدك اني حردلك القلم ده و حيبقى جامد اوي ،، حخليكي تبوسي رجلي يا بنت ال......

تركها و هي منهاره من البكاء و الخوف ، لا تعلم ماذا تفعل فذهبت الى المنزل و هي في حاله يرثى لها و تفاجأت مريم لرؤيتها بهذا الشكل فاحتضنتها بقوه

مريم،، مالك يا حبيبتي بس انت ايديكي بتترعش كده ليه

قصت اماني على اختها ما حدث و هي منهاره من البكاء

مريم بتوتر ،، ده واحد قليل الادب ازاي يتجرأ و يعمل معاكي كده

اماني ،، انا حاسه انه ناوي على حاجه شكله كان مرعب انا مش عارفه اتلم على اعصابي

مريم،، ياربي ايه البلاوي دي ،، قومي يا حبيبتي صلي ركعتين و نامي علشان تهدي و بلاش تروحي الكليه اليومين دول لحد ما الزفت ده ينسى اللي حصل

اماني بأستسلام ،، حاضر ربنا يخلصني منه على خير

شعرت مريم بالخوف على اختها و الحزن لانها لا تستطيع عمل اي شئ
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،

مر اسبوع تقريباً و مازالت مريم تفكر في طلب ادهم و قد صلت صلاة الاستخاره عدة مرات و شعرت بالارتياح و لكن مازال في قلبها اسئله كثيره حتى رن هاتفها و علمت ان المتصل هو ادهم ،، شعرت باشتياق له و تمنت سماع صوته فردت عليه باحراج

مريم بخجل ،، الو

ادهم،، وحشتيني يا مريم !!!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،

الروايه لسه فيها احداث حتفاجئكو
ايه رأيكو فالبارت تفتكرو هاني حيعمل ايه و يا ترى مريم حتوافق ؟؟؟؟؟


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:21 AM   #25

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة 22



.......................



رن هاتف مريم

مريم بتوتر ،، الو

ادهم،، وحشتيني يا مريم

مريم،..........

ادهم،، بمرح،، مش عايزه تردي عليه

مريم، بتوتر و سعاده،، لا انا معاك ،، عامل ايه

ادهم،، الحمد الله ، انا قلت انت نسيتي الموضوع و انا عايز اعرف ردك

مريم،، انا .....

ادهم،، انا عارف اني فاجئتك و اكيد عندك اسئله كتيره،، انا ان شاء الله حزوكو النهارده عشان اجاوبك على كل اسئلتك

مريم بسعاده ،، تشرف في اي وقت

شعرت مريم بفرحه كبيره لانه تفمها و لم يضغط عليها و ايضا لانها ستراه ،، مر ذالك الاسبوع عليها طويل جدا و هي تشعر انه بعيد عنها

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،

ارتدت مريم فستان طويل بنفسجي اللون مع حجاب يقارب لون الفستان و كانت تبدو جميله جدا رغم بساطتها ،،، انتضرت ادهم على احر من الجمر ، كانت الاسئله تدور في رأسها و تتمنى ان تجد لها اجابه و رغم انها حاولت ان تقنع نفسها بأن الموضوع لم يتم بعد و لا يجب ان تكون سعيده لكن السعاده تسللت الى قلبها رغماً عنها عندما رن الجرس و فتحت والدتها الباب ووجدت ادهم امامها

ام مريم،، اهلا بيك يا بني

ادهم،، انا اسف لو سببتلكو ازعاج

ام مريم،، لا طبعا ازعاج ايه ،، انا مبسوطه انك جيت لانك لازم تتكلم مع مريم عشان تقدرو تاخدو انتو اللي تنين القرار الصح

ادهم ،، ان شاء الله

ثم دخلت عليهم مريم و سلمت على ادهم بهدوء
كان ادهم يشعر بالاشتياق الكبير لها و كأنها اصبحت جزء من حياته بدون ان يشعر ازدادت دقات قلوبهم حين التقت اعينهم

تركتهم والدة مريم في الصاله ليتكلمو دون احراج منها

ادهم ،، انا حكون صريح معاكي يا مريم و اتمنى انك انت كمان تقولي كل اللي فقلبك

مريم بخجل،، انا بس عايزه اعرف انت اختارتني انا ليه بالذات

ادهم،، انا يا مريم متعودتش العب بحد او اتسلى و لما حسيت بمشاعر ناحيتك طلبت ايدك ،، صدقيني انا نفسي مش عارف ازاي و امته بس انا فعلا حبيتك يا مريم و اتمنى انك تكملي معايا كل حياتي

خفق قلب مريم بشده ،، انها المره الاولى اللتي تسمع هذه الكلمه بل انها تسمعها من الرجل اللذي تحبه فعلا،، نظرت اليه بخجل و تردد و سعاده

مريم،، انا عندي سؤال و اتمنى تجاوبني بصراحه

ادهم،، اتفضلي

مريم ،، انت اتجوزت شيرين ازاي و ليه اتطلقتو ، انا مش بحاول ادخل بس برضو من حقي اعرف كل حاجه عنك قبل ما اقرر

ادهم بضيق ،، ايوا حقك ،، انا اتعرفت على شيرين في الجامعه في لندن كنت لسه بدرس و حبيتهة واتجوزنا و خلفنا نادين بسرعه اوي و بعد كده هي تغيرت كل حاجه فيها اتغيرت بقت تهمل في البيت و فيه و فنادين و انا كنت مقدر ضروفها و فاكر انها بتعمل كده من الضغط بتاع الشغل و بعدين بقت تتصرف زي الاجانب و بقت تتدايق من تعليقاتي على لبسهه و خروجهه الكتير و بعدين .....

كانت تصغي مريم اليه بأهتمام و شعرت بتغير ملامحه فجأه و توقف عن الحديث

مريم بأستغراب ،، هو ده سبب الطلاق

ادهم تنفس بعمق ،، لا يا مريم بس ده اللي كان بيحصل اما سبب الطلاق فياريت تعفيني اني اتكلم عنه لان مهما كان شيرين ام بنتي ،، بس كل اللي اقدر اقولهولك اني كنت كويس اوي معاها و عمري مأذيتهه

مريم شعرت بالاحراج من تدخلها في خصوصياته ،، انا اسفه لو ضايقتك

ادهم،، بعطف،، لا يا مريم ده حقك و انا عايزك تعرفي اني مش بحبهه خالص دلوقتي و لا ليهه فقلبي اي مكان

مريم،، طب لو احنا اتجوزنا هي مش حيبقى ليها اي دور فحياتنا

ادهم ، لا ابدا ولا اي دور ،، شيرين اختارت تبعد عن بنتهه يبقى ملهاش حق انها تدخل في حياتنا

مريم،، و نادين تفتكر حتقبل اني اكون مرات بباها

ادهم ،، نادين بتحبك اوي و حتفرح صدقيني ،، و بعدين انت لازم تثقي فيه و انا حعمل كل اللي اقدر عليه عشان اسعدك

خجلت مريم و احمر وجهها من نظراته المتفحصه لها

ادهم بمرح،، ات عارفه ان احلى حاجه فيكي هو كسوفك و حيائك بجد وحشتيني اوي الاسبوع اللي فات

مريم بفرح مخبأ،، مينفعش كده يا ادهم ،، انا مش حلالك مينفعش تقولي الكلام ده

ادهم،، امرك يا فندم ،، هااا حتبقي حلالي امته بقه

مريم بخبث،، حفكر و ارد عليك

ادهم،، لاااا انا استنيت كتير بعدين حتفكري فأيه تاني بقالك اسبوع بتفكري انا مش حمشي من هنا قبل ما اخد الرد

مريم،، بفرحة و خجل ،، انت مستعجل ليه

ادهم ،، انت بقالك كام شهر بتشتغلي معايا و بنشوف بعض كل يوم يعني مش محتاجه تاخدي وقت و تتعرفي عليه اضن انك تعرفيني كويس ، هاا قلتي ايه

مريم،، بصوت خافت،، انا،،،،

ادهم،،بتوتر،، انت ايه ؟؟؟؟

مريم، بخجل شديد،، موافقه !!!!!!

ادهم،، بفرحه لا توصف ،، انت بتتكلمي بجد يعني خلاص موافقه

مريم بأبتسامه ،، ايوا

ادهم ،، ايوا كده نشفتي ريقي كنت متوتر اوي الاسبوع اللي فات بسببك

مريم،، هههههه يا سلام

ادهم بخبث،، انت مش مصدقاني خلاص مفيش مشكله بعد ما نكتب الكتاب حخليكي تصدقي بمعرفتي

مريم،بخجل ،، بس بقه يا ادهم

نادت مريم على والدتها و اخبرتها بموافقتها على الزواج من ادهم ،، و رغم قلق والدتها عليها الا انها فرحت لمريم عندما رأت السعاده في عينيها

ادهم،، انا حاسس بقلق حضرتك و عارف ان موضوع اني كنت متجوز قبل كده مضايق حضرتك بس اوعدك اني حشيل مريم فعنيه و مش حتحس غير انها الاولى و الاخيره فحياتي

ام مريم بأرتياح،، ربنا يحميك يا بني انا مش عاوزه حاجه غير اني اتطمن على مريم مع راجل يحبها و يصونها و ربنا يسعدكو يا رب

ادهم و مريم،، امين

ادهم،،انا عايز اطلب منك اننا نعمل كتب الكتاب و الفرح بسرعه يعني عشان انا و مريم نعرف بعض اصلا و مفيش داعي نستنى

ام مريم،، اللي انتو تتفقو عليه انا معنديش مانع اهم حاجه تكونو مبسوطين و مرتاحين بس انا بقول لو تأجلو الموضوع و تخلو بعد شهر ايه رأيكو

ادهم،، اشمعنه شهر يا طنط

ام مريم،، خال مريم و عيلته حييجو هنا بعد شهر عشان يزورو مصر و انا عايزة خالها يحضر فرحها عشان هو اللي مربيهه و بيحبها زي بنته بالضبط و اهو فرصه كمان عشان تجهزو نفسكو

ادهم بسعاده ،، اللي تشوفي حضرتك يا طنط انا جاهز فأي وقت و من بكرا ان شاء الله نبتدي بالتجهيزات

مريم،بخبث، انا كمان عايزه خالو يكون معانا و بالمره فرصه اراجع فيهه نفسي

ادهم،،بخوف،، يعني ايه تراجعي نفسك

مريم،، مش جايز اغير رأيي فموضوع الجواز

ادهم بضيق،، براحتك يا مريم

ام مريم،، لا متزعلش منها هي كده تحب تهزر و تتعصب بسرعه بس بتنزل على مافيش

ادهم بضحك،، انا عارف دي ياما بهدلتني قبل كده

مريم،، بس دايما انت اللي كنت بتبتدي و تدايقني

ادهم بأحراج ،، اه في دي عندك حق

ضحكو الجميع ثم قالت ام مريم،، ربنا يسعدكو يا رب

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في الجامعه

دخلت اماني المحاضره و جلست على احدى المقاعد و فجأه وجدت شخص جلس بجانبها دون استأذان
استدارت لتجده حسام

اماني بدهشه،، حساااام انت بتعمل ايه هنا ؟؟؟؟
حسام،، انا جاي احضر المحاضره
اماني،، بس دي مش محاضرتك انت نسيت انك فأخر سنه و له ايه
حسام بمرح،، لا منسيتش بس كويس ان الواحد يجدد المعلومات كل فتره خصوصاً لو حيقعد جنب واحده زي القمر

اماني بخجل ازاحت وجهها عنه

حسام بسعاده،، ايه ده اول مره اشوف وحده بتحلو كده لما بتتكسف

اماني،، من فضلك يا حسام ميصحش تقولي كده

حسام،، حد يبقى قاعد جنب القمر و ميتغزلش فيه

اماني وقفت و حاولت ان تذهب الى مكان اخر

حسام،، خلاص خلاص انا اسف مش حقول حاجه تاني

نظرت له اماني بغضب و لكن بداخلها شعرت بسعاده كبيره

مضى الوقت و انتبهت اماني ان حسام شخص مثقف جدا رغم انه كان يبدو عليه المرح و عدم الجديه الا انه كان يجيب على اسئله الاستاذ بوعي كبير و يناقش الامور بسلاسه و براعه

انتهت المحاضره و قبل ان يخرجو من القاعه ضهر امامهم شاب يدعى بسام

بسام،، انسه اماني متشكر اوي على الملخصات اللي اديتهاني استفدت منهم اوي

اماني ،، لا و لا يهمك

بسام ،، على فكره حد قلك قبل كده انك شبه الممثلات

اماني بأستغراب،، بجد اول مره حد يقولي كده

بسام،، بجد انت مختلفه عن بنات كتير اوي هنا

اماني بأبتسامه ،، شكرا

كان حسام يقف بعيدا عنها يستشيط غيضاً و عندما وجدها تبتسم له ذهب اليها بسرعه

حسام بغيظ ،، مش تعرفينا

اماني ،، اه ده بسام اخو سلمى صاحبتي

مد له بسام يده ليصافحه بلطف ،، و لكن حسام صافحه بقوه و هو يعتصر يده بغضب

حسام،، اهلا،، مش يلا يا اماني و له انت حتقضي اليوم كله هنا

اماني ،، لا انا رايحه المكتبه ، عن اذنك يا بسام

ذهب معها حسام و ملامح الغيظ تملأ وجهه

حسام،، ممكن اعرف ايه اللي موقفك مع اللي اسمه بسام و كمان بتتسايري معاه عادي و بتبتسمي

اماني بغيظ،، و انت مالك بيه اصلا ،، بسام ده اخو صاحبتي و زميلي زيك كده و انا اعرف ازاي احترم نفسي

حسام،، انت بتقارنيني انا بواحد زي ده

اماني،، ايوا طبعا انتو اللي تنين زمايلي و بس و مش من حقك تتدخل بيه و لا تحاسبني

حسام بغيظ ،، لا من حقي

اماني،، ليه بقه ان شاء الله

حسام، عشان انا ...انا ... بحبك و عايز اتجوزك

تسمرت اماني في مكانها و لم تعرف ماذا تقول له ازدادت ضربات قلبها عندما شعرت بغيرته عليها و حبه لها و نظرت له بتوتر ثم تركته مسرعه، متوتره ، و ذهبت الى المكتبه كعادتها

حسام توتر جدا من رد فعلها و لم يستطيع ان يترجم ما كان يدور في رأسها فترك لها مساحه لتفكر و لم يتركها وحيده بل ذهب ورائها الى المكتبه و جلس خلفها دون ان تشعر و انتضرها حتى فرغت من الدراسه و عادت للمنزل

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،

في منزل مريم،،

اماني بفرحة،، الف مبرووووووك انا مش مصدقه حقيقي ما حب الا بعد عداوه

مريم،، انا حاسه اني طايره فالسما لما بشوفه بتكركب و مبعرفش اتلم على نفسي

اماني،، اضهر و بان عليك الامان ،، ايوا كده انا قلت انك بتحبي بس مش راضيه تعترفي

مريم،، تفتكري ان ده حب بجد و له مجرد فرحه بالخطوبه

اماني ،، اللمعهراللي فعنيكي دي حب ميه فالميه

مريم ،، يارب تكون حياتي معاه سعيده انا خايف و متوتره

اماني ،، ان شاء الله حتبقى ايامك كلهه فرح و حب ، عقبالي يا رب

مريم،، ههههههههه عقبالك كده لما اشوفك عروسه و اطلع عليكي اللي بتعمليه فيه

اماني ،، ياختي ابقي طلعي اللي عاوزه تطلعي المهم الاقي فارس احلامي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،

في منزل ادهم

رندا،، بتتكلم جد وافقت الف مبرررررررروك و احتضنت ادهم بفرحه

حسام،، ايوا كده من زمان مسمعناش خبر كويس مبروك يا ادهم

ادهم ،، الله يبارك فيكو وعقبالكو

رندا ،، طب و الخطوبه امته

ادهم ،، بعد يومين حنروح كلنا عشان نلبس الدبل و كده بس من غير حفله انتو عارفين الضروف

حسام ،، مش مهم المهم انك تبقى مبسوط بس كتب الكتاب امته

ادهم ،، اول لما خال مريم يوصل حنكتب الكتاب و نعمل فرح صغير ان شاء الله في خلال شهر

رندا،، واااو حلو اوي انا حساعد مريم في التجهيزات بقه

ادهم ،، ايوا ياريت عشان منتأخرش

حسام بخبث،، ايوا طبعا ما انت مستعجل

ادهم،، بكرا يا خويه انت كمان تستعجل بس بعينك حخليك تستنى

حسام ،، مش كفايه حتخليني استنه لحد ما اتخرج

ادهم ،، ده اقل واجب ،، حتخش على الناس و تقولهم ايه لسه بدرس

حسام ،، خلاص هانت كلهه شهرين و اتخرج

ادهم،، ان شاء الله ربنا يوفقك

حسام،، انا فرحان اوي مش مصدق انك حتتجوز

ادهم ،، بضحك ،، ولا انا بس لما بشوف مريم بحس ان شهر كتير اوي

رندا، احم احم نحن هناااا

ادهم ،، ايه مش بقت خطيبتي

حسام ،، اخويه بيحب على روحو يا نااااس

ضحكو الجميع بمرح بتلكرالاخبار الساره و لكن هل سيكون هناك من يعكر مزاج صفوهم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

تفتكرو الاحداث اللي جايه حيبقى فيهه ايه ؟؟؟؟



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:23 AM   #26

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي




الحلقه 23


.......................


مرت الايام بسرعه و فرح على العائلتان و ذهبوا مريم و ادهم لشراء الشبكه بمفردهم لان والدة مريم ارادت ان لا تزعجهم

ادهم ،، ها عجبك المحل و لانشوف محل تاني

مريم ،، لا المحل جميل و انا خلاص اختارت الشبكه دي

ادهم ،، يعني علشان ارخص واحده مش كده،، انا قلتلك اختاري كل اللي يعجبك متتكسفيش

مريم بخجل،، لا انا دي عجبتني يا ادهم مش عايزه حاجه تاني

ادهم ،، زي ما تحبي يا ميرو

مريم،، ميروووو !!!!!

ادهم،، ايه مش من حقي ادلعك

مريم،ابتسمت، بفرحة و خجل،،،،،،،

ادهم،، اموت انا في الكسوف بتاعك يا حياتي

مريم بأبتسامة،، بطل بقى يا ادهم

ادهم،، ده احنه لسه بنبتدي ،، ايه رايك نروح نتغدى مع بعض

مريم،، بس انا ،،،

ادهم،، انا استأذنت من مامتك متقلقيش انا عايز اوريكي مكان حيعجبك اوي

مريم،، مكان ايه ؟؟؟

ادهم ،، لا ده سر و محدش حيعرفو غيرك

مريم،، مممم ماشي

في سياره ادهم اغمضت مريم عيناها و قلبها يخفق بسرعه ،، لم تعلم اذا كان ما يدور في عالمها حلم ام حقيقه فهي الان بقرب ادهم خطيبها و حبيبها اللذي لم تحلم حتى ان ترتبط به و تعيش اجمل ايام حياتها و هي مستمتعه بحبه اللذي تشعر به

ادهم،، ميرو انت نمتي يا حبيبتي

مريم،، لا انا صاحيه بس غمضت عنيه

ادهم ،، لو تعبانه ممكن نروح

مريم،، لالا انا كويسه بس كنت بفكر

ادهم،، بتفكري فمين غيري

مريم بأبتسامه،، ده سر و مش حتعرفو خالص

ادهم،، كده ماشي زعلان منك

مريم،، لا مش حتزعل مني عشان عارف اني مش بخبي عليك حاجه

ادهم،، انا ...

مريم،، انت ايه ؟

ادهم ،، بعدين حقولك،، و دلوقتي انزلي يلا وصلنا

نظرت مريم الى المكان و لم تصدق عينيها ،اخذها ادهم الى بحيره محاطه بالاشجار و الورود و هادئه جدا بعيده عن العاصمه و الضوضاء

مريم،، المكان يجنن يا ادهم بجد مريح و هادي اوي

ادهم،، المكان ده انا بحبه اوي و لما بتدايق بلاقي نفسي هنا بجد بيحسسني بالراحه

مريم بزعل،، يعني انت لما بتكون متضايق بتيجي هنا يبقى جايبني معاك ليه

ادهم اقترب منها و همس في اذنها ،، عشان انا عايز افتكر المكان ده و انت معايا عشان الزعل يروح

مريم ،، بأبتسامه ،، انا مش حخلي الزعل يقرب منك خالص

ادهم،، و انت معايا مش بحس غير بالفرحه بس

مريم بخجل،، يعني المكان ده هو السر اللي محدش يعرفو غيري

ادهم،، ايوا و انت الوحيده اللي تعرفي دلوقتي

مريم، ممممم يعني انت مجيتش مع حد غيري هنا

ادهم،، اكيد لا

مريم،، و لا حتى شيرين !!!!!

تغيرت ملامح ادهم فأبتعد عن مريم و قال بحزم

ادهم ،، مريم انا عايز اتفق معاكي على حاجه من دلوقتي ،، بلاش نتكلم عن شيرين خالص لا بالخير و لا بالشر هي بالنسبالي ولا حاجه غير انها ام نادين وبس و انت اختارتك انت عشان حسيت معاكي بحاجه محسيتهاش مع شيرين

مريم بضيق ،، ماشي يا ادهم زي ما تحب

ثم اقترب منها ادهم و قال ،، على فكره لاء !!!

مريم ،، هو ايه اللي لا

ادهم، بهمس ،، شيرين مجاتش معايا هنا و لا مره

مريم بأبتسامه ،، طب ابعد كده

ادهم،، قترب اكثر،، مش حبعد ، حد يبعد عن روحو

مريم،، يا سلام !!

ادهم اقترب منها اكثر و اكثر ،، انا ،،،، بحبك

نضرت اليه مريم طويلا و هي تتأمل نضرات العشق في عينيه انها المره الاولى اللتي تسمع بها هذه الكلمه ، و كم كان وقعها ساحر على مسامع مريم

ادهم ايضا ذاب في بحر عينيها و اقترب منها شيئا فشيئا الى ان اصبح قريب منها جدا و كاد ان يقبلها الا انها صفعته بقوه لا اراديا

ادهم،بأندهاش ،، يخرب عقلك يامجنونه

مريم بخجل ،، انت اللي قليل الادب

ادهم ،، يا بنتي انت ناسيه انك خطيبتي

مريم،، بعصبيه ،، و ايه يعني انا مش مراتك و لسه مش حلالك ازاي تعمل كده

ادهم،، خلاص يا ستي و الله اسف بس انت على طول لطشتيني بالقلم حرام عليكي خدي ورم

مريم ،، تستاهل عشان تبطل قلة الادب بتاعتك

ادهم،، ماشي يا مريم انا قليل الادب طب ان ما وريتك

فأنطلق ادهم و هو يحمل بيده كأس من الماء ليرشه عليها وركضت مريم من امامه بسرعه فركض خلفها و هم يطلقون ضحكات من القلب تعلو في هدوء تلك البحيره

ادهم، هههههههههه اه استني يا مريم خلاص مش قادر اجري وراكي قطعتي نفسي

مريم،، و هي تلتقط انفاسها ،، انا كمان تعبت خلاص بس ابعد الميه الاول

ادهم و هو يتنفس بصعوبه ،، مريم ال،،،، كح كح كح
مريم اقتربت من ادهم بسرعه و خوف،، ادهم فيه ايه

لم يجيبها ادهم بل استمر بالسعال و هو يحاول التقاط انفاسه و يتفس بصعوبه ثم اشار باصبعه على السياره

مريم بقلق ،، فيه ايه يا ادهم انت مالك ،، طيب اجيبلك حاجه ادهم ادهم

حاول ادهم ان يهدء قليلا و استند على مريم و هو يمشي
ببطئ ثم قال بتلعثم،، أأأ... العربيه .. عايز اروح العربيه

مريم برعب ،، حاضر حاضر تعالى اتسند عليه

وصلو الى السياره و اخرج ادهم البخاخه من حقيبته و استعملها بسرعه و بدأ يلتقط انفاسه شيئا فشيئا ثم التفت الى مريم اللتي فاضت عينيها بالدموع و علامات القلق الشديد تكسو وجهها و قد لاحظ انها متمسكه بيديه

ادهم مد يده و مسح دموعها ،، متخافيش انا كويس

مريم بدموع،، هو ايه اللي حصل

ادهم،، ازمة الربو جاتلي لما جريت عادي متخافيش

مريم،، بندم،، انا اسفه و الله مكنت اعرف

ادهم،، محصلش حاجه انا كويس بس ايه الدموع دي ده انت طلعتي بتحبيني يا بت

مريم بخجل،، بت !!! انت مش معقول يا ادهم و ده وقتو

ادهم،، ده هو ده وقتو و له انت مش ملاحظه انك لسه ماسكه ايدي

سحبت مريم يديها بخجل شديد و بسرعه

ادهم،، ليه كده ده انا قلت انك رضيتي عني

مريم،، انت حتتلكك بطل حركاتك دي لحسن اسيبك و امشي

ادهم،، تسيبيني ازاي و تاخدي قلبي يرضيكي اموت

مريم ،، بعد الشررر ايه الكلام ده

ادهم،، ايوا كده مش بقولك بتحبيني

مريم بعناد،، لا مش بحبك

ادهم،، كدابه
مريم ،، مش بحبك يا اخي هو بالعافيه

ادهم،، انا بقى بحبك و بعشقك و الاحساس اللي انا حسيته معاكي مفيش انسانه تانيه خليتني احسو قبل كده

مريم ،، انت بجد بتحبني يا ادهم

ادهم،، طبعا بحبك امال عايز اتجوزك ليه

مريم،، طب هو انت حبيتني ليه اقصد يعني خلاص خلاص انسى

نظر ادهم الى مريم و تكلم معها بحب و عطف بالغ

بصي يا مريم انا مش عارف بحبك ليه و لا ازاي كل اللي اعرفو اني لما ببقى معاكي بحس اني انسان تاني غير اللي كل الناس تعرفو ،، ببقى عايز انك تكوني جانبي طول الوقت ، بخاف عليكي و بحس انك حته مني و كل حاجه فيكي بتعجبني و عشان كده عايزك تشاركيني حياتي نفسي تبقي انت ام لولادي و لنادين كمان ، بحبك والله يا مريم بحبك

كلماته الصادقه دخلت الى قلب مريم العنيد لتهدم كل الخوف و التوتر بداخلها شعرت انها ملكه متوجه ،، غرقت في بحر من الغرام و هي تنظر في عينيه ثم قالت و هي في قمة السعاده

انا كمان ..... ب .... بحبك ... اوي اوي

ادهم،، اخيرررا نطقتي ده اسعد يوم في حياتي ربنا يقدرني و اسعدك و اقدر اخليكي تشيلي الخوف اللي جواكي من ناحيتي

مريم،، انا مش بخاف منك بس قلقانه من ... من تجربتك اللي فاتت

ادهم بحنان،، اوعي تقلقي و انا جانبك ، صدقيني انا اتضلمت كتير و اتصدمت اكتر من مره و ده اللي خلاني اكون قاسي معاكي بس انت خلاص عرفتي تدخلي قلبي و مش حتتطلعي منه تاني

مريم بخجل ،، ربنا يخليك ليه يا ادهم انا عمري مكنت اتخيل ان فيه حد ممكن يحبني للدرجه دي انا بجد بحس بالامان معاك ، الامان اللي تحرمت منه من ساعة ما بابا مات بس خلاص رجعلي لما شفتك

ادهم ،، انت حته مني و حتفضلي كده طول عمرك

مريم،، طب يلا بقه يا روميو نرجع انا اتاخرت على ماما اوي لازم نروح نخيب خالو من المطار

ادهم،، حاضر يا فندم بس مش حناكل الاول

مريم،، لا ماما عامله وليمة محصلتش عشان خالو و عيلته حناكل معاهم

ادهم ،، ايوا بقه الحمد الله ان خالك جاي لحسن بقالي شهر بستنى خلاص زهقت عايزك تبقي مراتي

مريم بخجل،، ان شاء الله يلا بقى

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،

وصلت عائله خال مريم من لندن و استقبلوهم ادهم و مريم ووالدتها و اماني بفرحه و ترحيب شديد و ذهبو الجميع الى منزل مريم ليتناولوا الطعام

اسرة خال مريم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
الاب عامر،،،، خال مريم ،، تاجر عربيات
الام ،،،،، منى ،، ربة منزل
احمد ،،،، الابن الاكبر ،، مهندس
نور،،،،،، الابنه الاصغر،، في كليه فنون جميله

عامر ،، واحشتوني اوي كلكو والله
ان مريم،، انتو اللي وحشتونه ده انا بعد الايام عشان اشوفكو
منى ،، ربنا يخليكي لينه و الله انا مش مصدقه ان العيال كبرو و حيخلونا نعجز اوام اوام
احمد ،، ايه يا عمتو الاكل الجامد ده انا مش متعود على كده
ام مريم،، بالهنا و الشفا يا حبيبي
نور ،، طول عمرك مبتفكرش غير في بطنك

ضحك الجميع ثم قطع ضحكهم صوت احمد

احمد،، بس انا بشبه عليك يا باشمهندس انا حاسس اني شفتك قبل كده

كان ادهم ساكت طوال الوقت فهو تعرف على احمد من اول لحظه و لكنه تمنى ان لا يعرفه

مريم،، ماهو ادهم كان في لندن و مهندس برضو
ادهم حاول تغيير الحديث،، ها يا جماعه مصر متغيره و لا ايه
ولكن قبل ان ينهي جملته قال احمد بدهشه و صوت عالي

احمد،، افتكرتك ايوا ايوا انا شفتك مؤتمر

ادهم بتوتر،، مش قادر افتكر

احمد،، المؤتمر اللي تكلمت فيه عن مشروعك و قلت انه حيبقى مشروع مهم و كبير اوي انا فاكرك كويس بس انت ...

استمع له ادهم و هو في غاية التوتر

مريم ،، بجد يا ادهم انت عندك مشروع عايز تنفذه

احمد،، لا ما هو بيتنفذ خلاص

ادهم بغضب،، ارجوك يا استاذ احمد انا مش عايز اتكلم في موضوع المشروع ده !!! عن اذنكو انا اتأخرت و لازم امشي

تركهم ادهم و ذهلو الجميع بموقفه الحاد

اماني،، هو فيه ايه

احمد ،، هو زعل ليه انا قلت انه مشروع عبقري بجد

مريم،، انا اسفه يا جماعه اصلو تعب النهارده الصبح معلش هو اكيد محتاج يستريح

عامر ،، سيبي براحته يا بنتي مفيش مشكله

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،
اتصلت مريم بأدهم فالمساء لتطمئن عليه و تفهم منه سبب موقفه الغريب

ادهم،، انا اسف بجد مكانش قصدي احرجك
مريم،، بس انا مش فاهمه ايه اللي حصل و خلاك تزعل و تمشي

ادهم،، لا انا مزعلتش ولا حاجه بس كنت محتاج استريح شويه

مريم،، خلاص مفيش مشكله

ادهم ،، هو احمد قالك حاجه تانيه

مريم بأستغراب ،، حاجه زي ايه

ادهم،، لا ولا حاجه ،، عرفتي خالك ناوي بقعد في مصر اد ايه

مريم،، على طول ،، اصل نور فرحهه بعد شهرين و حتتجوز هنا فمصر و هم كمان زهقو من الغربه و قررو ينقلو شغلهم و حياتهم هنا

ادهم،، هايل اوي لو احتاجو اي مساعده انا موجود

مريم،، ربنا يخليك ليه يا حبيبي

ادهم،، قلتي ايه عيدي تاني

مريم،، بخجل،، تصبح على خير يا ...ادهم

ابتسم ادهم بحب و نام و هو يفكر في مريم

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،
في نادي ليلي يجلس هاني و نادر وسط الرقص و الخمر و النساء

هاني،، فهمت حتعمل ايه

نادر،، بس ايه حتبقى ضربة معلم البت كده حتدمر

هاني،، و الاهم اني حخليها تكره اللي اسمو حسام ده و بكده ابقى ضربت عصفورين بحجر

نادر ،، و احلى حاجه انك حتبقى بعيد عن الموضوع

هاني،، عليك نور،، ان ما خليتها تبكي بدل الدموع دم و سي حسام ده حيشوف ايام سوده و يبقى يشبع بيهه

نادر بضحكه عاليه يحمل الويسكي،، فصحتك يا برنس

هاني ،، فصحة الشغل المضبوط ،، اشرررب

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،

في كليه الحقوق

حسام،، و بعدين بقه مش حتردي عليه يا اماني

اماني بخجل،، ابعد يا حسام عيب كده

حسام ،، عيب ايه يا بنتي انا عملت حاجه انا بقولك بحبك و عايز اتقدملك لما اتخرج يعني كلهه شهرين

اماني ،، انا ...مش عارفه

حسام ،،حرام عليكي يا شيخه انا استنيتك شهر بحالو ارحميني انا مش عايز منك اي حاجه غير انك تبقي مراتي حبيبتي

اماني بخجل ،، ربنا يسهل

حسام،،بحماس ،، يعني اتقدملك ها ها ايوا قولي موافقه

اماني شعرت بنبضات قلبها تتسارع جدا و هي ترى نظرات الحب في عينيه فأشارت له بالايماء برأسهاو قالت

اماني ،، موا ... موافقه يا حسام

حسام ،، الحمد الله يا روح حسام و قلب حسام خلاص الخميس الجاي فرح ادهم و مريم و احنا وراهم على طول

اماني،، لا مينفعش مش على طول كده

حسام،، اه معاكي حق لازم اختبرك الاول

اماني بغضب ،، طب اوعى من سكتي كده

حسام،، يا مجنونه استني رايحه فين انا اللي حوصلك

اماني ،، شكرا مش عايزه

حسام،، لا طبعا انا مش حسيبك تروحي لوحدك و ابقي اركبي وره زي المره اللي فاتت

اماني ،، ماشي بس على شرط

حسام ،، شبيك لبيك حسام بين ايديكي

اماني ابتسمت ،، حتقعد بأحترامك و تتلم

حسام ،، حد يبقى قاعد معاكي و يقدر يتلم ده انا احتمال اعمل حادثه و انا سايق

اماني نظرت له ببرائه ،، يبقى اركب تاكسي اضمن

حسام،، لا كلو الا كده مقدرش استحمل عنيكي ايه الجمال ده بس يا ناس متيجي نكتب الكتاب بكرا

اماني بخجل،، مش لما اوافق الاول

حسام ،، و انت تطولي حد يبقى مز زيي و البنات حتموت عليه يتقدملك

اماني،، والله !!! خلاص خلي البنات اللي حيموتو عليك هم اللي يتجوزوك عن اذنك

ولكن حسام اوقفها ،، بس انا بحبك انت و عايزك انت ومفيش في الكون بنت بحبهه غيرك

خجلت اماني و لم تعرف ماذا ترد غير ان تخفض رأسها بخجل و هي مبتسمة

حسام،، لا انا مش قد الجمال ده كلو يلا اركبي عشان اوصلك
..................................

و في عياده سمر ( دكتورة نسا و توليد) تجلس يارا و هي في قمة الغضب

سمر،، يا بنتي انسي خلاص بقولك حيتجوز يوم الخميس

يارا،، مش انا اللي يتلعب بيهه يا سمر انا لو كنت عايزه اخربله الجوازة دي كنت عملت كده

سمر،، طب و انت ايه اللي مسكتك لحد دلوقتي

يارا،، زمان لما ادهم اتجوز شيرين عملت مشاكل و هيصه كل كم يوم بس برضو كان متمسك بيهه ،، اللي زي ادهم ده محتاج انه يحس ان مريم بتكره عشان يفكر فيه و يحبني

سمر،، انت ناويه على ايه يا يارا

يارا،، هههههههه ناويه على كل خير انا حعرف ازاي اخلي يسيبهه و يرجعلي بس عشان ده يحصل لازم يتجوز مريم و بعد كده انا ضبطت كل حاجه مش حخليهه تشوف يوم عدل بنت ال ......

سمر ،، طب افرضي اللي بتفكري فيه محصلش

يارا،، حيحصل و بكرا تشوفي بنفسك ،، انا حخليهه تندم انها وقفت في طريقي

سمر،، بس ابعديني عن لعبتك دي يا يارا انا مش ناقصه

يارا، متخافيش لسه شويه على دورك المهم دلوقتي اني لازم ابقى كويسه اوي مع ادهم اليومين دول

،،،،،،،،،، و اخيرا اتى يوم الخميس اللذي يحمل في طياته مشوار حياة جديده لكل ابطال القصه و لكن هل ستكون بدايه سعيده ام انها لعبه كبيره تحاك على الجميع
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

يلا بقى عايزه الردود تنزل زي المطر،،، ايه رأيكو بقه
مين الشاطره اللي حتعرف هاني و يارا بيدبرو لايه ؟؟؟



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:24 AM   #27

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة 24


........................



و اخيرا اتى يوم الخميس ، يوم زفاف مريم و ادهم اللذي سيكون بدايه جديده لكل ابطال روايتنا

في مركز التجميل

نور ،، اوعي تتكلمي ولا كلمه انا اللي حختارلك كل حاجه

مريم،، مش كفايه عليه الهدوم اللي جبتيهه ده انا لا يمكن البسهه حتى لو كنت لوحدي

نور،، يا خيبتك يا مريم يا بنتي ده جوزك يعني تلبسي اللي انت عايزاه و بعدين انت ستايلك كان لازم يتغير والله ادهم حيتصدم النهارده

اماني ،، معاكي حق والله يا نور هي طول عمرهه مش بتهتم بلبسهه و شعرهه بس خلاص يامريم معدتش ينفع تعملي كده

مريم،، يوووه انا اصلا متوتره و مش عارفه اختار حاجه

اماني،، هاتي ده من ايدك و احنا حنختارلك الميكب و الشعر و حتبقي قمر

مريم ،، ربنا يخليكو ليا يا بنات

نور كان لديها خبره في مجال التجميل فأختارت نوع ميكب هادي لمريم و يضهر جمالها فنفس الوقت ثم قصت شعرها و صففته بطريقه جذابه جدا (كيرلي) لم تصدق نفسها مريم ،، كانت تبدو جميله فعلا اختفت كل الاشياء اللتي تزعجها في وجهها و كانت تبدو كالملاك , ثم وضعت الحجاب و ارتدت الفستان الابيض و كانت في غايه السعاده و الفرح

ام مريم ،، بسم الله ما شاء الله ربنا يحميكي و يسعدك يا بنتي

اماني ،، لا يا ماما بلاش عياط و النبي مش عاوزين نبوضلهه الميكب

نور،، عشان تعرفي يا مريم انك جميله اوي بس كل اللي انت محتجاله شويه اهتمام

مريم،، مرسي اوي ربنا يخليكو ليه انا متوتره اوي مش عارفه ليه

اماني ،، عشان حتشوفي حبيب القلب يا ختي

ضحكو الجميع من تعليق اماني ثم اتصلت رندا بمريم لتخبرها انهم وصلو

خرجت مريم من الكوافير لتبهر الجميع بشكلها الجديد ،، لم يتوقع ادهم ان يراها بهذا الشكل ،، تبدو ساحره ، جميله و جذابة ثم اقترب منها ادهم و همس لها

ادهم،، انت كنتي مخبيه الجمال ده كلو فين

ابتسمت مريم و نظرت اليه بأنبهار،، كان يرتدي حلة سوداء و صفف شعره بطريقه شبابيه جذابه و رائحه عطره تفوح في ارجاء المكان

نادين ذهبت بسرعه الى مريم و احتضنتها

نادين،، انت حلوه اوي يا مريم ،، بابي انا كمان عايزه البس فستان عروسه

ضحك ادهم ثم قال،، حاضر يا حبيبتي حبقى البسك فستان العروسه ده لما تتجوزي

ضحكو الجميع ثم انطلقو الى مطعم جميل على البحر حجزه ادهم و احتفلوا هناك بعقد قران مريم و ادهم
و كان الجو جميل و الاغاني رائعة و الكل كان يصفق و يغني معهم ،، رغم ان الحفله كانت صغيره الا ان مريم استمتعت بها جدا الى ان تعرفت على خالة ادهم

ادهم ،، دي خالتو يا مريم

مريم ،، اهلا وسهلا بحضرتك

منال،،بضيق ،، مبروك انت بقى عروسه ادهم

ادهم،، ايوا يا خالتو مريم بقت مراتي خلاص

منال،، على الله تطلعي احسن من شيرين

ادهم بحزم،، خالتو من فضلك بلاش الكلام ده انا بحب
مريم وبس

منال،،، ما انت زمان قلت شيرين دي حب حياتي و برضو طلقتهه على العموم ربنا يوفقك

جلست مريم في الكوشه و الدموع تجمعت في عينيها ،، رغم انها لم ترى شيرين ولا مره الا انها تشعر بالضيق الشديد عندما تعلم ان ادهم كان يحبها

ادهم،، ميرو حبيبتي متزعليش من كلام خالتو

مريم،، بعصبيه ،، هو انت كنت بتحبها اوي كده

ادهم،، مريم انا حبيتك انت و قلتلك قبل كده اللي حسيته معاكي محسيتوش مع واحده تانيه

مريم بحزن،، طب هي خالتك بتقولي كده ليه

ادهم،، متاخديش على كلامهه اصلهه كانت عايزاني اتجوز بنتهه

مريم،، كمان !!! انا شكلي حتعب اوي مع عيلتك يا ادهم

ادهم بحنان،، انا حبقى معاكي و مش حخليكي تتعبي اصلا ،، بس ايه ده بقى كل الجمال ده بقه حلالي خلاص
متيجي نهرب من هنا

مريم بخجل،، اتلم يا ادهم عيب الناس بتبص علينا

ادهم،، مراتي و عايز اخطفهه فيهه حاجه دي

مريم،، والله انت مجنون و حتجنني معاك

ادهم ،، بحبك يا احلى حاجه فدنيتي

مريم ،، انت اللي غيرت حياتي كلهه يا حبيبي

ادهم،، حلو اوي انت بقيتي بتقولي حبيبي عادي كده

مريم،، انا اللي غلطانه يا ادهم مش حقول حاجه تاني

ادهم،، انت يا باشا تقول اللي يعجبك انا عايزك تقولي كل اللي انت عايزاه يعني حبيبي حياتي و كتري بقه من الكلام ده

ابتسمت مريم بخجل و هي تحمد الله في قلبها على نعمة الزوج الحنون اللذي طالما تمنته

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في جهة اخرى

حسام،، لا انا مقدرش على كده حرام عليكي لابسه احمر يا اماني احمر

اماني ،، بقلق،، ليه يا حسام هو فيه حاجه يعني الفستان مش حلو

حسام ،، الفستان يجنن اما بقه اللي جوه الفستان فحيجنني بجد

ابتسمت اماني بخجل ،،

حسام،، امته بقه تبقي عروستي يا اماني

اماني،، ربنا يسهل

حسام ،، بقولك ايه متقومي كده تقللي المكياج ده

اماني،، ليه مش حلو ؟؟

حسام ،، لا حلو اوي بس انت مش شايفه صحاب ادهم بيبصولك ازاي

اماني ،، دي غيره دي و له ايه

حسام ،، انا مش عايز حد يبصلك بصه مش اللي هيه عشان انا ممكن اقلب الفرح على دماغهم

اماني ،، خلاص بقه يا حسام انا حروح امسحه خالص بس بلاش تبوظ الفرح

حسام،، يخرب بيت عنيكي دي مش ممكن كده

اماني،، حساااام !!!

حسام،، خلاص سكت اهو بس انت كمان متتكلميش اصلك لما بتتكلمي مبعرفش اتلم على اعصابي

اماني ،، هههههههههههه مجنون رسممممي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،

اما في جهة اخرى من المطعم

احمد ،، انت اخت ادهم و حسام مش كده

رندا،، ايوا صح

احمد ،، انت فكليه ايه

رندا ،، لسه النتيجه مضهرتش

احمد ،، انت عارفه انك شخصيه غريبه اوي

رندا ،، انااا ليه ؟؟

احمد،، يعني لا اتكلمتي مع حد و لا بتهزري معاهم

رندا،، لا انا بس كان نفسي بابا و ماما يبقو معانا

احمد ،، الله يرحمهم ، بس برضو لازم تفرحي معانا مينفعش تقعدي لوحدك كده

رندا بخجل ،، اه ان شاء الله عن اذنك

احمد ،، اتفضلي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،

انتهى الفرح و انهالت التهاني و التبريكات على مريم و ادهم ثم ودعت مريم عائلتها بالدموع و ذهبت الى بيت ادهم لتبدأ مشوار حياتها الجديده

في غرفه نوم ادهم و مريم

ادهم،، اخيرررا بقيتي مراتي يا احلى مريم فالدنيا

مريم،، ههه انا لما دخلت هنا عمري متخيلت اني ابقى مراتك سبحان الله

ادهم ،، بس انا من اول مره شفتك فيهه كنت حاسس بحاجه بتشدني ليكي بس كنت بعند مع قلبي

مريم،، انا بحبك اوي يا ادهم و ربنا يقدرني و ابقى الزوجه اللي انت بتتمناها

ادهم ،، انت اللي تمنيتهه بجد من غير اي حاجه ،، انا بحب فيكي كل حاجه حنيتك و طيبتك و اخلاقك كل حاجه فيكي بتجنني

تلاقت اعينهم و نظرو الى بعضهم طويلا و عيونهم مليئه بالكلام و الحب و الفرحه ، تبادلو كل انواع الحب في نظراتهم التي تحمل اسمى معاني العشق

ادهم،، مش حتغيري هدومك و تخليني اشوف شعرك بقه

مريم،، طب اخرج من الاوضه الاول

ادهم ،، يا بنتي انت عايزه تفضحيني اخرج ازاي ادخلي انت الحمام و انا حغير هنا

مريم بتردد،، ماشي بس اوعى تعمل حركه عيال و تبص

ادهم ،، ههههههههههه حركه عيال ايه انت مراتي يا مريم مراااااتي

مريم بعصبيه ،، طب فهمت يعني بس دور وشك الناحيه التانيه عشان اجيب هدوي

ادهم ،، ماشي

دخلت مريم الى الحمام و ارتدت قميص نوم ابيض ناعم و فوقه الروب و اطلقت العنان لشعرها اللذي كان مبهر بالفعل و وضعت عطر ساحر و خففت من مكياجها ،، تبدو فعلا كالاميرات اليوم جميله فوق الوصف و لديها ثقه بنفسها كبيره جدا ،، دعت الله كثيرا ان تعجب ادهم و ان تبدأ حياتها معه برضا الله

خرجت من الحمام و وقف ادهم مذهول غير مصدق ،، اتسعت عيناه و هو يقول

ادهم،، ايه الجمال ده يا احلى بنت شافتهه عنيه

مريم بخجل،، شكرا

ادهم،، انت فعلا كان لازم تتحجبي لو حد شافك كده ممكن يخطفك

مريم،، مش اوي كده

ادهم،، ده انت النهارده حتشوفي انه كده و كده و ابو كده

مريم احمر وجهها من الخجل ،، اأأ احنا مش حنتعشى

ادهم،، وده وقت عشه برضو بقولك ايه متيجي نصلي

مريم ،، حاضر

صلو مع بعضهم و هم في غاية السعاده و صوت ادهم في تلاوه القران فعلا سحر مريم اللتي كانت في اقصى درجات السعاده ثم تناولو العشاء

ادهم،، متيجي بقه احكيلك حكايه

مريم،،بخوف و خجل ،، لا انا عايزه انام

ادهم،، لا احنا النهارده للصبح لازم اكملك الحكايه

مريم بتلعثم،، ادهم انا تعبانه و بعدين حكايه ليه انا عايزه انام

اقترب منها ادهم و قال بحنان ،، متخافيش اهدي و كل حاجه حتبقى تمام

مريم،، بس انا ....

ثم اقترب منها اكثر و اكثر و باغتها بقبلة بكل حنان و حب و لف ذراعيه حولها حتى استسلمت له و اصبحت زوجته بالفعل ...................

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،

في الصباح فتحت مريم عينيها لتجد ادهم نائم بجانبها فأبتسمت بخجل و هي تتذكر ما حصل ليلة الامس ثم نهضت بسرعه و بدلت ثيابها و ارتدت فستان طويل بنفسجي اللون و صففت شعرها بعنايه و وضعت القليل من الميكب و الاكسسوارات ثم اقتربت من ادهم و هي تمسح بيدها على شعره لكي يصحو من نومه

ادهم،، يا صباح العسل و السكر ايه الجمال ده
مريم،، اصحى يا حبيبي الساعه 12 الضهر لازم ننزل تحت
ادهم،، طب متيجي اكملك الحكايه الاول
مريم،، لا طبعا مفيش حكايات يلا قوم خد شاور و انا حشوف نادين اكيد صحيت
ادهم،، ربنا يخليكي ليه يا حبيبتي والله من غيرك مش عارف كان حيحصل ايه لنادين
مريم،، انا اصلا بحب نادين و دلوقتي خلاص بقت زي بنتي بالضب
ادهم،، قبل يديها ،، انا عارف انك احن وحده في الدنيا بس برضو لازم اكمل الحكايه بتاعتي

مريم بخجل،، مفيش فايده فيك بقولك قوم يلا

سحبها ادهم الى السرير و هو يقول ،، الحكايه الاول يا مريومه ...........
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،

مر اسبوع على زواج ادهم و مريم و هم يعيشون احلى ايام حياتهم مع بعضهم و اصبحو قريبين من بعضهم جدا و مريم تفهم ادهم حتى بدون كلام

ادهم ،، هو الواد حسام فين

رندا،، مش عارفه قافل على نفسه الباب و مش راضي يتكلم مع حد

ادهم ،، بخوف ،، ليه ايه اللي حصل

مريم،، متطلع يا ادهم تشوف فيه ايه ليكون تعبان

ادهم،، امبارح كان فرحان و طاير من الفرحه عشان وافقت يتقدم لاماني هو فيه ايه بالضبط

مريم،، مش عارفه اكيد فيه حاجه حصلت

صعد ادهم الى الطابق العلوي و طرق الباب عدة مرات و بقوه حتى فتح حسام الباب

ادهم ،، بفزع ،، فيه ايه ايه الدم ده انت مين اللي عمل فيك كده

لم يقوى حسام على الكلام و انهار بالبكاء في حضن اخيه ،، كان يبكي و يتكلم بكلام غير مفهوم

ادهم ،، برعب ،، اهدى اهدى فيه ايه فهمني ايه اللي حصل

حسام،، معرفش معرفش معرفش !!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،
ايه رأيكو بقه في الرومانسيه و جواز ادهم و مريم
و ايه اللي حصل لحسام تفتكرو ايه بالضبط اللي عمل فيه كددده ؟؟؟؟
على فكره انا شايفاكو ياللي بتقرو من غير ما تردو عليا يلا بقه ردو عشان وحشتوني اوووي



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:25 AM   #28

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة 25



....................




حسام كان في حاله يرثى لها ، يبدو وكأنه كان في حرب ثيابه مجعدة و لديه جرح في رأسه تسيل منه الدماء و على وجهه علامات الحزن و الصدمة و الغضب الانهيار

ادهم،، حسام اهدى ارجوك ، طب بصيلي كده و فهمني بالراحه ايه اللي حصل

حسام بغضب،، قلتلك مش عارف انا مش فاكر اي حاجه

ادهم،، يعني ايه مش فاكر ، استهدى بالله و احكيلي اللي حصل و متقلقش من حاجه اتكلم بقه يا اخي

حسام،، يا ادهم صدقني انا معملتش حاجه اللي حصل انا مش فاكره

ادهم،، انا مش فاهم منك حاجه يا حسام هو ايه اللي انت معملتوش،

حسام بنظرة ندم و حزن ،، جلس على السرير بتعب ،انا مش كده والله انا مش كده

ادهم شعر بالخوف و القلق اكثر من غموض حسام فذهب بسرعه و اغلق باب الغرفه ثم اتجه الى اخيه و جلس بجانبه ووضع يده على كتفه

ادهم،، اهدى كده و احكلي كل اللي انت فاكرو

حسام،، انا كنت في الكليه و بعدين فيه وحده اتصلت بيه و قالتلي انها صاحبة اماني و ان اماني في بيتها و تعبانه اوي ،،،

ادهم ،، ايوا و بعدين كمل

حسام ابتلع ريقه،، رحت بسرعه على العنوان اللي البنت اديتهوني و لما وصلت لقيت الباب مفتوح دخلت و ناديت على اماني و فجأه حسيت ان في حاجه اتخبطت في دماغي و ،، و ،،، مش فاكر مش فاكر!!!

ادهم،، برعب ،، حاول تفتكر يا حسام ايه اللي حصل بعد كده

حسام بصوت مخنوق،، لما فتحت عنيه لقيت نفسي فالسرير و ،، و من غير هدوم و اماني كانت جانبي لابسه قميص نوم عريان و انا مش فاكر اي حاجه و فجأه لقيتهه صحيت و لما شافتني بقت تصرخ و تعيط و اغمى عليها

استمع ادهم له و هو في صدمة لا توصف لا يعرف اذا كان اخيه صادق ام كاذب و لايدري كيف ستكون ردة فعل مريم

ادهم،، انت بتقول ايه اللي بتقوله ده مصيبه كارثه يا حسام انت فاهم عملت فيها ايه ازاي قدرت تعمل كده

حسام بهستيريه ،، لالا يا ادهم مش انا والله العضيم انا معملتش حاجه ،، اماني دي روحي يا ادهم و انا مش ممكن اعمل فيهه كده

ادهم،، امال تفسر بأيه اللي حصل ده و ازاي بتقول مش فاكر

حسام ،، معرفش يا ادهم بقولك مش فاكر حاجه انا كل اللي فاكره نظراتهه ليه و هي بتعيط و بتصرخ انا مش ممكن ابقه السبب فعذابهه

ادهم،، خلاص خلاص اهدى بس ،، هي اماني فين دلوقتي طيب

حسام بدموع،، اماني فالمستشفى و عندها انهيار عصبي

ادهم،، انت بتقول ايه و ازاي تسيبها لوحدها ، يارب ايه المصايب دي كلهه انا حقول لاهلهه ايه و مريم لما تعرف حيحصلها ايه

حسام،، ءء اهلها معاها يا ادهم

ادهم،، بصدمة،، يعني ايه هم عرفو ازاي ليه قلتلهم

حسام ،، انا اتصلت بيهم عشان الدكتور قال انها هتبات في المستشفى خفت يقلقو عليهه ،، بس انا قلتلهم ان صاحبتها ماتت و عشان كده جالها انهيار عصبي

ادهم،، صاحبتها ايه بس ؟؟؟

حسام ،، انا ده اللي جه في بالي ساعتهه و معرفتش اعمل حاجه انا مش عارف ايه اللي حصل مش عارف

ادهم،، اكد اللي حصل ده متدبر

حسام ،، ايه !!! يعني فيه حد اعتدى على اماني و عمل الحكايه دي كلهه طب ليه انا معنديش اعداء

ادهم،، مش وقتو دلوقت انا لازم اقول لمريم

حسام،، لا اوعى تقولها على اللي حصل ،، قول بس انها زعلانه عشان صاحبتها وكده

ادهم،، انت اتجننت ،، انت مش عارف مريم عنيده اد ايه و لو عرفت حتحصل مشكله بيننا

حسام،، عشان خاطري يا ادهم مش عايز حد يعرف بحاجه و انا هتصرف صدقني

ادهم،، بخضوع،، ماشي ربنا يستر بس تعالى معايا اطهرلك الجرح ده شكله كبير انت لازم تروح المستشفى

حسام،، سيبك مني انا كويس انا عايز اشوف اماني بس خايف ازود تعبهه

ادهم ،، انا حاخد مريم و نروحلهه و لما تبقى تهدى هنشوف نعمل ايه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،

ذهب ادهم بأتجاه الغرفه و هو يفكر في ما حصل لاماني و حسام و وجد نفسه مره اخرى مسؤول عن حل مشاكل عائلته و يال قسوة تلك الحياة اللتي لا تعطيه اي وقت لينعم بالسعاده ،، كان يمشي شاردا فأصطدم بمريم في طريقه

ادهم،، اسف يا حبيبتي

مريم،، ايه يا ادهم مالك انت دخلت عند حسام و طولت اوي ،، هو انا موحشتكش و لا ايه

ادهم بحب،، انت بتوحشيني و انت معايا

مريم ،، طب تعالى نخرج انا زهقت من البيت

ادهم،، اسمعيني يا مريم في حاجه لازم تعرفيهه

مريم،، قلقتني يا ادهم فيه ايه

ادهم،بتوتر ،، اصل اماني جالها انهيار عصبي عشان صاحبتهه ماتت و حسام خدهه المستشفى

مريم ،، بخوف،، انت بتقول ايه صاحبتها مين ،، ادهم انا عايزه اشوف اختي حالاً ارجوك خدني عندهه

ادهم،، حاضر يا حبيبتي اهدي بس و غيري هدومك بسرعه

مريم بخوف ،، حاضر ربنا يستر

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في سرير في المستشفى كانت اماني تعيش اسوء ايام حياتها ،،، محاطه بوالدتها اللتي تبكي عليها و خالها و عائلته اللذين كانو قلقين عليها جدا و هي لا تتكلم و لا تبكي و لا تقوى على الصراخ ،،، صدمتها في حبيبها اللذي وثقت به كانت اقوى بكثير من اي بكاء و صراخ و عندما تتذكر منظرها عندما استيقظت من نومها ووجود حسام بجانبها بعد ان اعتدى عليها و افقدها اغلى ما تملكه اي فتاة جعلتها صامته لا تتحدث او حتى تبكي

ام مريم،، يا بنتي اتكلمي يا حبيبتي و ادعيلها بدل اللي انت عاملاه فنفسك ده

عامر (خالها)،، معلش سيبوها دي برضو صاحبتها و اماني طول عمرها حساسه

نور،، اماني حبيبتي طب ردي عليه انا احنا بس عاوزين نتطمن عليكي

ام مريم،، مفيش فايده بنتي بتضيع مني ،،، و انفجرت بنوبه بكاء افزعت مريم اللتي دخلت مسرعه مع ادهم و هي تركض بأتجاه سرير اماني

مريم،، الف سلامه عليكي يا حبيبتي اي اللي حصل

و قصو عليها ما اخبرهم به حسام ثم دخل الطبيب و اخبرهم بأن يتركوها و لا يزعجوها بأخبار سيئه

مريم ،، انا حاسه ان فيه حاجه تانيه

ادهم بخوف،، حاجه زي ايه يعني

مريم ،، مين صاحبتهه دي اللي حتزعل عليهه بالشكل ده

ادهم،، جايز انت متعرفيهاش

مريم،، بس انا عارفه كل صاحبات اماني و بييجو عندنا البيت كمان

ادهم،،بكرا نعرف ربنا يشفيهه ان شاء الله

مريم،، امين يارب ،، معلش يا ادهم ،، انا لازم ابات معاها الليله

ادهم،، اكيد طبعا و انا كمان حبات هنا

مريم،، لا مفيش داعي

ادهم،، مراتي حبيبتي مش ممكن اسيبها تبات لوحدهامن غير ما اكون معاها

مريم،، ربنا يخليك ليا يا حبيب قلبي

ادهم،، بلاش النظرات دي لعملها معاكي

مريم،، بحبك يا ادهم مش عارفه كنت حستحمل كل ده لوحدي ازاي

ادهم،، انا معاكي يا حبيتي و مش حسيبك لوحدك ابدا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،

عادو الجميع الى المنزل بعد اصرار من مريم و قضت مريم الليله مع اماني و ادهم و هي تنتضرها لتصحو و تعرف منها ما حدث

و في الصباح الباكر فتحت اماني عينيها لتجد مريم نائمه على كرسي بجانبها و بدأت تتذكر ما حصل و دمعت عينيها و هي تتذكر كلمات حسام اللتي كانت تسحرها و اليوم مجرد اسمه يطعنها في قلبها ثم عادت بذاكرتها الى الامس

فلاش باك

انهت اماني محاضراتها و كانت ستعود للمنزل الا انها وجدت رساله من حسام على هاتفها

" تعالي بسرعه يا اماني على العنوان ده فيه مصيبة حصلت "

شعرت بالقلق من رساله حسام و حاولت الاتصال به كثيرا لكنه لم يرد على اتصالاته و خافت ان يكون قد حصل شئ لمريم فذهبت الى العنوان و عندما وصلت كان الباب مفتوح
دخلت ببطئ و قلق و فجأه وضع احدهم غطاء على عينيها و كممها ثم رمى بها على السرير وهو يحاول الاعتداء عليها ،، صرخت بأعلى صوتها لكن لم تستطيع ان تفر منه حاولت بكل جهدها ان تضربه او تفلت منه و لكن بدون جدوى ثم رش شئ عليها ثم نامت و فجأه وجدت نفسها على السرير مع حسام عاريه من ملابسها

لم تتوقع ان يكون حسام هو من فعل بها ذالك تمنت لو ان اي شخص اخر قام بقتلها و لكن ليس حسام حبيبها اللذي وثقت به و خانها و اغتصبها بدون اي شفقة او رحمه !!!!

بكت كثيرا بصوت غير مسموع لكي لا توقظ مريم ،، ثم تنفست بعمق و قررت ان تحاول ان تستجمع قوتها لانها تعلم جيدا ماذا سيحل بعائلتها ان علموا بشئ كهذا و مريم اللتي ستفقد سعادتها و زوجها ،، لذالك قررت ان تحاول ان تبدوا بصوره متماسكه الا ان تحاول ان تتصرف في مصيبتها

مريم،، انت كويسه يا اماني

اماني بتوتر ،، الحمد الله

مريم،، ايه اللي حصل انت عمرك مكنتي ضعيفه كده و مين صاحبتك دي

اماني بتلعثم،، انا .... اصل انا شفت عربيه بتخبطها و بعدين ،،، مقدرتش استحمل

مريم،، معلش الله يرحمها اهدي شويه قلقتينا عليكي يا حبيبتي

اماني،، انا اسفه تعبتك معايا

مريم،، انت ايه اللي بتقولي ده انا اسيب الدنيا كلهه عشانك يا حبيبتي انت متعرفيش غلاوتك عندنا وله ايه

اماني ،، ربنا يخليكي ليه

مريم،، خلاص بقه بلاش كسل انا حجيبلك الفطار عشان انت مكلتيش حاجه من امبارح

ادهم فتح الباب و بيده بعض الوجبات ،، انا جبتلكو الفطار عشان نفطر مع بعض

مريم،، انا لسه كنت رايحه اجيب اكل

ادهم،، ما هو انا بقرا افكارك يا ميرو

مريم بخجل،، طب يلا ناكل

ادهم،، ماشي

اماني ،، انا مليش نفس

مريم،، مفيش حاجه اسمهه مليش نفس لازم تاكلي و انا اللي حأكلك بأيدي

ادهم ،، استغلي الفرصه يا اماني انا عمري متدلعت كده

مريم،، انت مفتري اصلا ولو ادلعك من هنا للصبح برضو حتقول مش بدلعك

ادهم،، اعمل ايه بقه مراتي و بحبهه

مريم بخجل شديد،، ادهم خلينا نفطر بقه

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مر اليوم طبيعيا و جائو عائله اماني للاطمئنان عليها و هي تحاول ان تكون متماسكه الا انها تشرد بما حصل كثيرا و تتمنى لو انها ماتت و لم تكن في هذا المكان

اما حسام فكان مصدوم جدا و يشعر بالذنب الفضيع تجاه اماني و خوفه عليها جعله يشك حتى في نفسه ،، حبس نفسه في غرفته طوال الليل حتى انه لم يستطيع النوم و في الصباح كان صديقه يتصل به بألحاح و لكنه لم يرد حتى بعث له رساله ،، رد يا حسام فيه كارثه حصلت ""

شعر حسام بالقلق و اتصل به فوراً

حسام ،، ايوا يا امير فيه ايه

امير،، فيه مصيبه ،، انت ازاي تعمل كده

حسام،، اعمل ايه فأيه انا مش فاهم حاجه

امير،، صورتك انت و مريم متعلقه فالجامعه و كل الناس شافتهه

حسام برعب و صدمة،، صورة ايه مين حط الصور !!!

امير،، مش عارف بس انت كده ضيعت سمعة البنت يا حسام انا مش مصدق انك كده بجد

حسام،، اناا،، ليه هو فيه اي متفهمني،، صور ايه دي

امير،، صورتك انت و اماني فالسرير يا حسام

سقط الهاتف من يد حسام و جلس على سريره و هو يشعر بالصدمة و الانهيار ،،، بسببه اصبحت سمعه اماني موضوع للنميمه و الشماته ،، لم يعرف ماذا يفعل و كيف يتصرف شعر انه يختنق و لا يعلم سبب ما يحصل له لكنه تأكد ان هناك من يدبر للامر و انه وقع في فخ

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،

هاني،، كده بقه نقرا الفاتحة على سمعة الست اماني و حبيب القلب بتاعها

نادر،، يا ابن الايه ازاي فكرت فكل ده

هاني،، مش انا اللي اضرب بالقلم من موزه و ييجي الدلدول بتاعها يعمل عليه راجل

نادر،، بس ايه دلوقت هي مش حتطيق تبص فوشو

هاني ،، هي مش حتقدر تبص فوش اي حد بعد كده فضيحتها بقت بجلاجل هي و سي حسام و خليهم بقه يشبعو ببعض

نادر ،، قشطه كده انت ميه ميه

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
خرج حسام من المنزل كالمجنون و ساق بسرعه جنونيه الى المستشفى و دخل لغرفه اماني اللتي كانت مليئه بافراد عائلتها

ادهم ،، حسام انت بتعمل ايه هنا
مريم،، ايه يا ادهم اكيد جاي يتطمن على اماني
ام مريم ،، كتر خيرك يا بني انك وصلتها المستشفى
حسام،، لا ده واجبي

شعر ادهم بالخوف من وجود اخيه في المكان خصوصا ان نظره كان معلق بأماني التي كانت تحاول جاهده ان تكتم دموعها عندما رأته امامها و تمنت ان تطرده من الغرفه

حسام،، من فضلك يا عمي ممكن اتكلم معاك
عامر خال اماني،، اه طبعا يا بني اتفضل

خرجو خارج الغرفه

عامر ،، خير يابني عايزني فأيه

حسام ،، انا،، انا ،، عايز اطلب ايد اماني يا عمي

عامر ،، والله يا بني انت فاجئتني على العموم خليها تقوم بالسلامه و ناخد رأيهه

حسام،، ايوا بس ياريت بسرعه يا عمي انا عايز اعرف رأيهه

عامر،، يا بني الحجات دي مبتتاخدش كده لازم تفكر و تقرر

حسام ،، حاضر يا عمي

دخل عامر الى الغرفه و قال بصوت عالي هو اللي بيتعب بيحلو كده

مريم ،، لا اماني طول عمرهه حلوه يا خالو

حسام،، بس الضاهر انها حلو بزياده النهارده عشان كده جالها عريس مستعجل

تعلقت نظرات الجميع به ليعرفو من هو و دب الرعب في قلب اماني

مريم،،مبتسمة،، مين العريس يا خالو

عامر ،،، حسام اخو جوزك !!!!!!!!!

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،

انا عايزه اعرف ايه رأيكو فالمفاجأه بتاعت النهارده
مين كان متوقع اللي حصل ؟؟؟
و الاهم ايه اللي حيحصل ؟؟؟؟؟؟؟



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:28 AM   #29

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقه 26


.....................



في غرفة اماني اطلق خالها الخبر بفرح و هو يعلن عن تقدم حسام لخطبتها مما جعل اماني تنفجر في نوبه بكاء افزعتهم جميعا و اضطر الطبيب ان يعطيها ابره مهدئه لكي تنام

مريم،، انا كنت فاكره انها حتفرح بالخبر ده
ام مريم ،، الدكتور بيقول انها مش فوعيهه و ممكن اي حاجه تدايقهه
نور،، انا مش عارفه ازاي حصلهه كده ربنا يشفيهه
ام مريم،، ربنا يسمع منك يا بنتي و ارجع اشوفهه بتهزر و تضحك زي زمان
مريم،، تفتكر يا ادهم ان حسام اتسرع ،،،،
ادهم.........
مريم،، اددددهم انت رحت فين
ادهم بشرود،، ها، انا معاكي
مريم،، انت كويس شكلك بتفكر فحاجه مهمه
ادهم،، لا مفيش حاجه ،، بقولك ايه انا حعمل تلفون سريع و راجع
مريم،، اوكي

اتصل ادهم بحسام

ادهم،، انت ايه بتتصرف من دماغك من غير متاخد رأيي ازاي تتقدملهه فالضروف دي انت اتجننت

حسام،، يا ادهم افمهمني لو انا و اماني متجوزناش حتبقى الفضيحه اكبر من كده ،، لازم الكل يعرف ان اماني مراتي و الا الصور دي حتخلينا احنا اللي تنين مش عارفين نبص فوش اللي حاولينا

ادهم،، صور ايه انت بتتكلم عن ايه

قص حسام عليه ما حصل بالتفصيل

ادهم،، الموضوع ده كبر اوي دي سمعة بنت و مش اي بنت دي اخت مريم عارف يعني اختهه انا مش عارف اعمل ايه اكيد فيه حد وره كل اللي بيحصل ده

حسام ،، انا كمان حاسس ان في ملعوب في الموضوع و انا حعرفو بس الاول انقذ اماني من الفضيحه لو عرفت حتتدمر

ادهم،، انت بتحبهه بجد يا حسام

حسام،، انا كنت متخيل اني بحبهه حب عادي بس لما شفتها و هي بتنهار و تعيط حسيت انها روحي يا ادهم كأني انا اللي بتوجع مش هي

ادهم،، لو اتجوزتها حتعيشو حياة صعبه اوي مش حتصدقك بسهوله

حسام،، انا مش عايز حاجه غير انها تكون جانبي و ابقى متطمن عليهه و بعد كده انا حعرف مين اللي بيعمل المصايب دي كلهه حيروح مني فين لازم الاقيه

ادهم،، ماشي انا حكلمهه و يارب تسمع مني

حسام،، انا عايز اشوفهه بس اهلهه حاوليهه و خايف يحصلهه حاجه لما تشوفني

ادهم،، انا حتكلم معاها و انت خليك بعيد الفتره دي لحد متهدى

حسام،، ابقى طمني عليهه

ادهم،، حاضر متقلقش
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،

استغل ادهم انشغال الجميع بالحديث و دخل ادهم الى غرفة اماني

ادهم ،، اسمعيني يا اماني و بالراحه من غير ماتتعصبي انا عرفت كل حاجه

نزلت دموع اماني بسرعه ،، ارجوك متقولش لماما دي ممكن تروح فيها

ادهم،، متخافيش مفيش حد يعرف حاجه انا بس عايز اقولك كلمتين

اماني بعصبيه ،، لو بخصوص حسام انا مش عايزه اسمع حاجه

ادهم ،، لازم تسمعي مني الموضوع كبر اوي و انت لازم توافقي على حسام

اماني،، مستحيل لو حيبقى اخر راجل في الدنيا مش حتجوزو انا بكررررهو

ادهم،، صدقيني حسام معملش حاجه ده اتنصب عليه زيك

اماني،، كفايه كفايه مش عايزه اسمع حاجه

ادهم،، بصي اعتبريني زي اخوكي و اسمعي مني الكلام ده ،، لو وافقتي على حسام يبقى انت حتخلصي من الفضيحه و كلام الناس و كمان حتبقي متجوزه رسمي قدام اهلك و انا و مريم حنبقى معاكي و لو عايزه تتطلقي بعد كام شهر انا بنفسي حخليه يطلقك

اماني ،، هي مريم عرفت حاجه ؟؟؟؟

ادهم،، لا بس انا حقولهه

اماني ،، لا متقولش حاجه انا عارفه اختي كويس حتشيل همي و مش حتعرف تعيش حياتهه و هي مبسوطه دي لسه عروسه انا مش عايزاها تقلق

ادهم،، ماشي بس برضو لازم تفكري فموضوع حسام لو اهلك عرفو حيفهمو غلط و انا يهمني مصلحتك زي حسام بالضبط

اماني،، انا متشكره بس ياريت تقول لاخوك ان طلبه مرفوض انا مش ممكن اتجوز واحد عمل فيه كده

ادهم،، خلاص اهدي و استريحي و فكري على مهلك

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،

مر يومين على ما حدث و حسام يحاول ان يجد طرف خيط ليوصله للشخص اللذي رسم تلك الخطه الخبيثه لكن دون جدوى و حاول الاتصال بأماني و لكنها لا تجيبه ابدا و خرجت من المستشفى و قد بدأت تتحسن حالتها الصحيه لكن حالتها النفسيه كانت من سيئ الى اسوء

ام مريم،، يا بنتي انا مش فاهمه انت رافضه حسام ليه ده شاب كويس و ابن ناس و حتى تبقي مع اختك في بيت واحد و اتطمن عليكي

اماني ،، ماما انا مش عايزه اتجوز خالص مش عايزه اسمع سيرة الجواز ارجوكي

ام مريم،، طب ليه ايه اللي حصل لكل ده ،، انت حسام مش عاجبك فيه ايه فهميني يا بنتي

اماني،، قلتلك مش عايزه اتجوز يا ماما مش عايزه مش عايزه ،،،،، و بدأت تبكي بقوة و هي تتذكر ما حصل لها

ام مريم،، اهدي اهدي يا اماني متعيطيش انا اسفه خلاص مش حفتح الموضوع ده معاكي تاني بس متعمليش فنفسك كده

ارتمت اماني في حضن والدتها وهي تبكي و استمرت والدتها بقراءه القران و هي تمسح على رأسها حتى نامت

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،

مريم ،، ماما لسه مكلماني و اماني حالتهه بقت اسوء انا خايفه عليهه اوي

ادهم ،، بقلق،، ان شاء الله حتبقى كويسه

مريم،، انا مش قادره افهم سبب اللي بيحصلهه ده اماني عمرهة مكانت كده

رندا ،، تفتكري فيه حاجه مزعلاها غير موضوع صاحبتها

مريم،، مش عارفه انا كل ما اسألهه على حاجه تقعد تعيط و انا بقيت اخاف اتكلم معاها لتتعب بزياده

حسام كان جالس معهم و يستمع لكل ما يدور حوله بحزن شديد و يتمنى لو انه يستطيع فعل اي شئ لتعود اماني كما كانت ،، لم يعد قادر على سماع المزيد فأستأذن و ذهب الى غرفته

رندا،، هو حسام ماله الايام دي انا حاسه انه متدايق اوي

ادهم،، لا هو تلاقي موضوع اماني مزعلو و كده

مريم،، انا عارفه ان هو بيحب اماني و نفسي توافق على موضوع الجواز بس هي الايام دي مش مضبوطه خالص

ادهم،، سيبيهه براحتهه و ان شاء الله حتوافق

مريم،، وانت بقه مالك من كام يوم و انت على طول سرحان و شكلك متدايق فيه ايه يا حبيبي

ادهم، بحنان،، متشغليش بالك مشاكل في الشغل

مريم،، انت مخبي عليه حاجه يا ادهم

ادهم بتوتر ،، حخبي عليكي ايه كل الحكايه اني مشغول الايام دي بالشغل الكتير ده و مش عارف ارتاح حتى

مريم،، اه صحيح انا كنت عايزه اسألك هو ايه حكايه المشروع اللي كنت حتعملو

ادهم، بصدمة،، مشروع يا مريم عادي زي اي مشروع و متنفذش

مريم،، طب انت اتدايقت ليه لما جبت سيرته انا بسألك عادي

ادهم،، لا متدايقتش و لا حاجه انا بس مضغوط اوي الايام دي

مريم،، انا مبحبش اشوفك مكشر اضحك بقه يا دودي

ادهم،، دودي !!!! مين دودي ده

مريم بشقاوه ،، انت يا حبيبي

ادهم،، ههههههههههههه يخرب عقلك لو الموضفين فالشركه سمعوكي بتقولي كده حبقى مسخرة

مريم،، ههههههههه لا متخافش ده سر بيني و بينك

ادهم،، بحبك يا روح قلب دودي من جوه

مريم،، هههههه بموت فيك يا احلى زوج في العالم

ادهم،، انا بقول نطلع فوق و نكمل كلامنا على رواق اصل فيه حكاية كده عايز احكيهالك

مريم،، تاني حكاياتك انا بقه طالعه انام

ادهم ،، اطلعي نامي و انا ماسكك بس برضو لازم تسمعي الحكايه

و فجأه ضهرت نادين

نادين ،، انا كمان عايزة اسمع الحكايه

ادهم، ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه

مريم،، ههههههههههههههههههههههههه هههههه

رندا ،، فيه ايه يا جماعه بتضحكو على ايه

ادهم،، ههههههههههههههههههههههههه

مريم ،، هههههههههههههههههههههههه

رندا ،، انتو اتجننتو على الاخر تعالي يا نودي معايا لحسن نتعدي

مريم،، هههههههه خلاص مش قادره ههههههه ارتاحت كده

ادهم،، هههههه البت عايزه تسمع الحكايه هههههههه

مريم،، احنا كده اتفضحنا رسمي

ادهم،، بقولك ايه انا مليش دعوه باي حاجه الحكايه حتتحكي يعني حتتحكي

مريم ،، بخجل،، اوعى كده يا منحرف يا بتاع الحكايات

ادهم،، اناااا ماشي يا مريم ايه رأيك بقه اني حخرج و اسيبك لوحدك هنا

مريم،، اخرج و انا مسكت فيك

ادهم ،، طييييب ،، انا مااااشي ،، انا قربت من الباب ، حخرج يا مريم ،، بااااي

نظرت مريم الى الباب و لم تصدق انه خرج بالفعل لانها كانت تمزح معه فقط ،، اقتربت من الباب خطوه ،، ثم خطوتين ،، ثم ركضت بسرعه و فتحت الباب لتجده امامها و هو يضحك بشده

مريم،، ايه ده يا ادهم بتضحك عليه

ادهم ،، ههههههههههـههههههههههـهـه ـههه

مريم،، بغضب ،، بقولك بطل ضحك

ادهم،، ههههههههههههههههههههههههه هههه

مريم،، كده طب مخصماك يا ادهم و مش حتكلم معاك تاني

صعدت الى الغرفه بغضب و عندما فتحت الباب و جدت بوكيه ورد احمر كبييير على السرير تفاجئت به و ابتسمت بفرح فأحتضنها ادهم من الخلف

ادهم،، بحبك يا مجنونه

مريم،، انا ،، مش عارفه اقول ايه ،، انت احلى حاجه حصلتلي فحياتي

ادهم،، وانت احلى و اجمل و ارق ست فالدنيا بحبك يا ميرو

مريم،، بموت فيك يا حبيبي بحبك بحبك بحبك

ادهم،، ايوا كده هو ده الكلام انت مش متخيله انت بالنسبالي ايه ،، انت عوضتيني عن حجات كتير اوي مكنتش متخيل اني فيوم اقدر احب و اتجوز تاني

مريم،، هو انا ليه دايما حاسه ان في حزن فعنيك انت مخبي ايه عني

ادهم،، مش مهم اي حاجه حصلت قبلك انا دلوقت بحبك انت و ملكك انت و مفيش حد في الدنيا دي كلهه يقدر يعوضني عنك

مريم،، لازم تعرف اني انا كمان كنت شايله موضوع الحب و الجواز ده من دماغي و لما انت دخلت حياتي في حاجه جوايا اتغيرت حسيت انك بقيت حياتي كلهه ، الحب ده غريب اوي فجأه بيدخل جوانا من غير استأذان

ادهم،، انا معرفتش الحب الا معاكي كنت فاكر ان الاعجاب ده يبقى حب بس اكتشفت اني كنت غلطان انت ربنا بعتك ليه فالوقت ده عشان تخليني انسى كل اللي حصلي و ابتدي معاكي

مريم،، هو ايه اللي حصلك انت ليه مش بتحب تتكلم عن الماضي

ادهم،، فيه جروح لما بتتقفل صعب تتفتح تاني عشان الانسان مش بيقدر يرجع زي الاول

مريم،، بحزن،، شيرين هي جرحك اللي لسه بتفكر فيه

ادهم،، لا يا مريم شيرين صدمتي و جرحي و كل حاجه قاسيه جوايا ممكن تكون بسببهه بس انا خلاص من يوم ما حبيتك نسيتهه و نسيت كل ايامي معاها عشان انت بقيتي كل حياتي

مريم،، على فكره انا مش حزعل لو اتكلمت عنهه هي برضو ام نادين و كانت مراتك ، انا المهم عندي انك بتحبني انا و بس

ادهم،، انا مبحبش اتكلم عنهه عشان هي خلاص بقت بره حياتي و انت جوه قلبي و عقلي و روحي

مريم،، و انت جوزي و حبيبي و كل حاجه ليه في الدنيا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،

و في حديقه في فيلا فخمة تجلس فتاه رائعه الجمال ملامحها تبدو و كأن رسام قد رسمها و تفنن في اضهار جمالها ترتدي فستان قصير لونه زهري ،، تمتلك عيون خضراء ساحره و شعر اشقر ناعم تتدلى خصلاته على جبينها لتضفي سحر خاص على ملامح وجهها الجميل

تجلس في حديقة المنزل و دموعها تسيل بغزاره

ثم دخل عليها شاب وسيم عينيه يبدو عليها الغموض و ملامحه حاده بعض الشئ

زياد ،، انت بتعيطي ليه حصل حاجه

شيرين،، سيبني ارجوك لوحدي انا مش عايزه اشوف حد

زياد،، تاني يا شيرين حنرجع للموال ده تاني انت مبتزهقيش يا شيخه

شيرين ،، زياد انت مش عارف ادهم تعب فالمشروع ده اد ايه انا مش قادره اتخيل اني طاوعتك و عملت كده

زياد،، دلوقتي بقه ادهم هو الملاك و انا اللي غلطان نسيتي ان هو خدك مني نسيتي كل اللي عمله ابوه فأبويه،، نسيتي كل حاجه

شيرين،، مش ناسيه حاجه بس انا كل ما افتكر كان بيبصلي ازاي و هو فالمستشفى ،،،، انا مش قادره اسامح نفسي على اللي عملته ،، هو طول عمرو طيب معايا

زياد،، و انا ايه مش فاكره حاجه عني مش فاكره اللي حصلي يوم فرحك مش فاكره اي حاجه تخصني كل حاجه ادهم ادهم انا زهقت منك و منه و من نفسي خلاص بقه مش عايز اسمع سيرته فالبيت ده تاني

شيرين،، انت ليه اتغيرت كده يا زياد ،ادهم كان صاحبك

زياد ،، هو السبب هو اللي خلاني اعمل كده ،، هو و ابوه السبب فكل حاجه حصلت

شيرين،، و بنتي يا زياد انا عايزه اشوفه عشان خاطري

زياد،، و من امته بتوحشك و بتحبيهه اوي كده

شيرين،، انا طول عمري بحبهه بس لما كنت ابصلها افتكر ادهم و افتكر ان هو السبب في بعدنا عن بعض ، مكنتش عايزاها تكرهني بعدت عنها عشان مش عايزه احسسهة باللي جوايا

زياد،، اقفلي الموضوع ده خالص انا دلوقت جوزك و انا الوحيد اللي انت لازم تفكري فيه مش سي ادهم و بنته

و تركها لتنفجر بنوبة بكاء اخرى و هي تتذكر كل ما حصل في الماضي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،
مرت اسابيع و اماني في المنزل لا تتركه ابدا و لا تستطيع الحديث مع الناس حتى رن هاتفها و كانت صديقتها المقربه فقررت ان ترد على صديقتها هذه المره

مروة،، ازيك يا اماني عامله ايه

اماني،، الحمد الله ان ازيك

مروه ،، انا كويسه و مستنياكي يا اماني انا عارفه انت ايه كويس و مستحيل اصدق اللي انا شفته

اماني ،، انت بتتكلمي عن ايه

مروه،، مفيش داعي تخبي عليه انا بس عايزاكي تعرفي ان مفيش حد يستاهل تسيبي الكليه عشانه انت لازم ترجعي

اماني،، استني يا مروه و فهميني انت بتتكلمي عن ايه بالضبط

مروه،، هو انت مش عارفه عن موضوع صورتك انت و حسام اللي كانت متعلقه على سور الجامعه

اماني ،، انت بتقولي ايه صورتي انا ازاي مع حسام انا عمري مكان عندي صور معاه

مروه بخجل،، اصل،،،،، اصلها يعني

اماني،، اتكلمي فيه ايه !!!!!!!

مروه ،، بصراحه الصوره و انتو .... في السرير

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،

و اخيرا بعد طول انتضار ضهرو شيرين و زياد ،،، انا عارفه ان فيه حجات صدمتكو و اكيد شخصيه شيرين ليهه وجه تاني اكتشفناه النهارده
تفتكرو ايه اللي حيحصل لاماني و حسام ، و ايه رأيكو فمريم و ادهم !!!!



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-05-16, 11:32 AM   #30

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,431
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقه 27


........................



بكت و بكت اماني عندما علمت ان الجميع اصبح يعاملها على انها انسانه زانيه بلا اخلاق و لا شرف تمنت لو انها لم تتعرف على حسام و لم تحبه ابدا ،،، كانت تبكي بصوت مكتوم لكي لا يسمعها احد و تخيلت مدى الحزن و الصدمة اللتي ستتلقاها والدتها و مريم ان علمو بشأن ما حدث ثم اخذت نفسا عميقا و استجمت قواها و مدت يدها المرتجفه على هاتفها و اتصلت بحسام

لم يصدق حسام عيناه فرد عليها بسرعه ممتزجه بالخوف

حسام، الو

اماني بغضب و انهيار ،، انا عملتلك ايه عشان تعمل فيه كده مش مكفيك اللي عملته و كمان بتفضحني في الجامعه طب ليه حرام عليك انت ايه يا اخي

حسام بأنفعال،، اسمعيني يا اماني انا معملتش كده والله فيه لعبه في الموضوع انا مش ممكن ....

اماني مقاطعه،، كفايه كفايه كدب بقه انا خلاص مش اماني اللي صدقتك و وثقت فيك مش حتقدر تعمل كل ده و تضحك عليه بكلمتين

حسام،، بحزن،، انا يا اماني بضحك عليكي ،، والله العضيم انا بحبك

اماني ،، بعصبيه،، اوعى تقول الكلمه دي على لسانك ، انا بكرهك بجد من كل قلبي و عمري محسامحك على اللي عملته معايا

صعق حسام من كلامها لم يكن يعلم انها كرهته بالفعل ،، لم يستطيع حتى التخيل انه يتكلم الان مع اماني حبيبته

حسام، بتوتر ،، بتكرهيني !! للدرجه دي مش واثقه فيه

اماني بصوت باكي،، انت مستحيل تكون انسان انت احقر حد قابلته فحياتي

حسام بغضب،، و لما انت بتكرهيني كده و شيفاني واطي و حقير بتتصلي بيه ليه عشان تقوليلي الكلمتين دول

اماني بحزن،، انا متصله عشان اقولك موافقه على الجواز

حسام بصدمه،، ايه انت بتقولي ايه

اماني،، اللي سمعته بس انت حتطلقني بعد كام شهر و انا وافقت بس عشان اهلي اوعى تفتكر اني وافقت عشانك

حسام بصوت مخنوق،، ماشي يا اماني اللي انت عاوزاه انا حعمله

لم ترد عليه بل اغلقت الهاتف و انخرطت في نوبه بكاء اخرى

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

اخبرت اماني والدتها بموافقتها على الزواج من حسام و فرحت والدتها جدا بهذا الخبر ثم اخبر حسام اخيه و مريم و رندا و اتفقو على ان يذهبوا لخطبتها

اجتمعت العائله في منزل اماني و بدأو بالحديث التقليدي عن المهر و الشبكه و تفاصيل الفرح و لكن العروسين كانو في عالم اخر من الحزن

ادهم ،، ها ايه رأيك يا حسام

حسام،، ها .... انت قصدك على ايه

عامر،، لا العريس مش معانا خالص

احمد ،، ايوا يا عم بيفكر فالعروسه

ام مريم،، بس يا واد انت متحرجهوش

ادهم ،، احنا كنا بنقول نعمل الفرح الشهر الجاي

حسام،، بعد اذنكو يا جماعه بس انا رأيي نعمله الخميس الجاي

عامر،،ههههههه ايه يا بني انت مستعجل كده ليه

ام مريم،، لا طبعا احنا مش حنلحق نعمل اي حاجه

حسام ،، معلش اصلي حبتدي شغلي فالشركه قريب و حبقى مشغول اوي الفتره الجايه عشان كده ياريت لو نعمله بسرعه

ام مريم،، بس يا بني مش ناخد رأي العروسه انت عارف ان حالتها النفسيه وحشه اوي الايام دي

ادهم بتوتر،، يا طنط ما هي لما تبقى معانا و مع مريم فنفس البيت حالتها حتتحسن اكيد و اوعدك ان احنا كلنه حنخلي بالنا منهه

عامر ،، والله يا بني عندك حق و خير البر عاجله

احمد ،، انا شايف انكو مش محتاجين تسألو عن حسام و لا عيلته و كمان عشان اماني نفسيتهه تتحسن

ام مريم،، خلاص اللي تشوفوه بس انا حقول لاماني و لو موافقتش يبقى نخلي الشهر الجاي

ادهم،، ان شاء الله حتوافق

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،

في غرفة البنات

رندا،، الف الف مبروك يا مرات اخويه

اماني ابتسمت بتصنع، شكرا

مريم،، ايه يا حبيبتي مالك ده شكل عروسه انت ايه اللي مضايقك بس

اماني بتوتر،، لا انا كويسه اهو

رندا ،، ليكون العريس مش عاجبك و له حاجه

مريم،، لا اتطمني عاجبهه و بتموت فيه كمان

دمعت عين اماني و تمنت لو انها تتزوج حسام اللذي احبته و تمنت ان يكون هذا اليوم هو يوم خطبتها و لكن بدون كل ما حصل

مريم،، مبروك يا حبيبتي خلاص حنرجع نعيش فبيت واحد

رندا،، انا فرحانه اوي عشان كلنه حنبقه مع بعض ده احنا حنجننهم

مريم،، و هم ناقصين جنان هههههههه

دخلت نور الغرفه و هي تضحك

نور،، ايه ده يا بت انت ساحراله و له ايه ده العريس مستعجل اوي

مريم،، ليه هو حصل ايه

نور،، عايز يبقى الفرح الخميس الجاي

مريم،، ايه على طول كده ازاي مش حنلحق نعمل اي حاجه

رندا،، و لا حنلحق نجيب فساتين و لا اي حاجه ، انت طبعا مش موافقه يا اماني

اماني ،، انا موافقه !!!!!!

لم يصدقو ما قالته و تبادلو النضرات بتعجب

اماني،، انت بتبصولي كده ليه
مريم،، اماني انت عارفه اسبوع واحد مش كفايه الفرح عايزله ترتيبات كتير

اماني ،، انا مش حعمل فرح

مريم،، ليه بقه ان شاء الله متعمليش فرح هو فيه ايه بالضبط

اماني ، انا حرة و مش عايزه فرح و خلاص و حسام عارف كمان

مريم،، انت طول عمرك بتحلمي بفستان الفرح و الحفله ايه اللي غيرك كده

نور ،، كله يهون عشان حبيب القلب

رندا،، ده انتو متفقين و انا اللي كنت فاكره ان حسام بس هو اللي مستعجل

مريم،، بس يا بنات بصو احمرت ازاي خلاص يا اماني اعملي اللي انت عاوزاه بس انا برضو مش مقتنعه بحكايه مش عايزه فرح

اماني ،، خلاص بقه يا مريومة متقلقيش انا مرتاحه كده

مريم بأستغراب ،، براحتك المهم تبقي معايا فنفس البيت

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،
قبل زواج مريم بفتره قليله مرضت امينه الخادمه و اضطرت ان تترك العمل بعد سنين من الخدمه فأستغلت يارا الفرصه و بعثت بخادمه جديده لبيت ادهم بعد ان اعطتها الكثير من المال لتنفذ اوامرها و تتجسس عليهم

يارا ،، ها بتعملي اللي قلتلك عليه

تهاني،، ايوا يا ست هانم و من اول يوم كمان

يارا،،اوعي حد يشوفك

تهاني،، لا متخافيش الست مريم بتشرب الشاي كل يوم و انا بحطلهه الحبايه من غير متحس بحاجه خالص

يارا،، متنسيش انا عايزه اعرف كل حاجه بتحصل و اوعي حد يعرف انك تعرفيني

تهاني،، اتطمني يا ست الدكتوره محدش حيعرف حاجه

يارا،، هو ادهم بيعاملهه ازاي

تهاني،، ده مدلعهه على الاخر و طالاباتها اوامر

يارا بغيظ ،، متنسيش تحطي السي دي اللي اديتهولك قدامهه

تهاني،، حاضر بس هم اصلهم مشغولين الايام دي بفرح سي حسام

يارا،، اه طبعا ماهي ضبطت نفسهه و عايزه اتدبس حسام فأختهه ،، بقولك ايه السي دي ده عايزاها تشوفو بعد فرح حسام عشان ميبقاش فيه حاجه شغلاهه

تهاني،، حاضر تحت امرك و حقولهه زي ما فهمتيني بالظبط

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مر الاسبوع سريعا جدا على الكل رغم كل تجهيزات الزواج اللتي لم تكترث لها اماني ابدا و انشغال الجميع بها الا ان الوقت كان يمر سريعا جدا ،، تمنت اماني لو انها توقف xxxxب الساعه لتنعم ببعض الوقت مع عائلتها بأمان قبل ان تدخل بيت حسام مرغمة ، و كم تمنت ان تعود الى الوراء لتنسى كل ما يربطها بحسام و ذالك اليوم اللذي حطم كل معاني الحب في قلبها

تعالت التبريكات و الزغاريط بفرح في بيت اماني بعد ان تم كتب الكتاب شعرت اماني بغصه في قلبها و هي تقول موافقه على الزواج

اما حسام فكان الحزن يخيم على اجزاء وجهه ... كان من المفترض ان يكون هذا اليوم اجمل ايام حياته ،، اليوم اللذي يربطه بحبيبته اماني اللتي خطفت قلبه من اول مره وقعت عيناه عليها ،،،، جلس صامتاً حزيناً و لم يستطيع حتى التضاهر بالفرح ،،

ادهم بهمس،، مبروك يا حسام

حسام ابتسامه مصطنعه لاحت على شفتيه ...

ام مريم،، ايه يا بني انا حاسه ان فيه حاجه مدايقاك انت كويس

حسام شعر فجأه بنوبه من الحزن تغزو قلبه عندما استمع لجمله والدة اماني و تجمعت الدموع في عينيه رغم كل محاولاته لأخفائها ،،، نعم فقد ذكرته بوالدته شعر برغبه شديده ان يرتمي في حضن والدته و يشكو لها كل ما حصل له تمنى لو انه يخبر الجميع انه مضلوم و لكن هيهات ....

ام مريم، بحنان ،، اسم الله عليك يا بني انت مالك زعلان من حاجه

اغمض عينيه حسام بقوه ثم مسح دموعه بسرعه ،، لا ابدا يا طنط انا بس كان نفسي ان ابويه و امي يبقو معانا

ام مريم بحزن،، معلش يا حبيبي ربنا يرحمهم و يجمعك معاهم فالجنه ان شاء الله

شعر ادهم بالاسى على حال اخيه و بالحزن عند ذكر والديه فقال محاولا ان يصلح الموقف
، هم البنات راحو فين و سابونه كده

ام مريم ،، راحو يجيبو العروسه اصلها مكسوفه شويه

دخلت اماني الى الصاله اللتي كانت ممتلئه بأفراد عائلتها و قد ارتدت فستان ابيض و لكنه عادي جدا بل يكاد يكون فستان يليق بالعمل و جلست بجانب حسام بدون ان تنظر اليه ....

نظر لها حسام بشوق عارم و تمنى لو انه يحتضنها و يخبرها انه مضلوم و لكنها بالطبع لن تصدقه،، استمر السكوت بينهم طوال الجلسه ثم ودعت اماني والدتها و هي تبكي بشده

ام مريم،، خلي بالك من نفسك و من جوزك يا حبيبتي ربنا يسعدك و يفرحك يا بنتي

اماني،، ربنا يخليكي ليه يا ماما و انت كمان خلي بالك من نفسك و خدي الدوا فمعاده

نور ،، متشغليش بالك يا عروسه عمتو فعنيه

مريم،، متخافيش يا ماما موني في عنيا اللي تنين

رندا ،، يلا بقه كفاية عياط وخلونا فرحانين ،، على فكره ادهم بيزمر لازم ننزل

مريم ،، ايوا يلا بينا امال حسام فين

حسام ،، انا هنا اتفضلي يا اماني

اقترب منها حسام و لف ذراعيه لتعانق ذراعها و هي تشع بالمزيج من الغضب و الخجل و من ثم اخذها الى المنزل ليبدأو حياتهم الجديدة

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،

في المساء خلعت مريم حجابها و ملابسها بتعب و ارتمت على السرير

- انا هلكت انهارده بجد من الصبح و انا بلف رجلي مش حاسه بها خلاص

ادهم،، انا كمان والله دماغي بتلف من التعب

مريم ،، انا فرحانة اوي عشان اماني حتبقى معايا فنفس البيت بجد مش مصدقه انهم اتجوزو بالسرعه دي

ادهم بتفكير،، ربنا يسعدهم

مريم،، مالك يا ادهم انا حاسه انك مهموم و متدايق

ادهم تنهد بحسرة،، كان نفسي اوي ماما و بابا يكونو معانا

مريم بشفقه،، هم اكيد معانا و حاسين بينا ربنا يرحمهم

ادهم بحزن ،، عارفة يا مريم انا كان نفسي اوي اشبع منهم مش قادر اسامح نفسي على اني سبتهم سنين و انا عايش في لندن ،، حاسس بفراغ فضيع من يوم ما ماتو ،،، وحشوني اوي

لاحت دمعه في عين ادهم اخفاها بسرعه و هو يتكأ برأسه على السرير

مريم،بحزن،، يا حبيبي ده قضاء ربنا و كلنا حنموت ربنا يجمعنا بيهم فالجنه ان شاء الله ادعيلهم كل ما يوحشوك

ادهم،، ربنا يرحمهم يارب و يقدرني اني اشيل مسؤوليه اخواتي

مريم،، انت فعلا شايل مسؤلية البيت و الشركه و كل حاجه من يوم الحادثه متضغطش على نفسك اكتر من كده

ادهم،، متخافيش عليه يا حبيبتي انا كويس و قدها و قدود ان شاء الله انا بس بفضفض معاكي

مريم،، يا حبيبي اعتبرني مامتك و اختك و كل حاجه نفسك فيهه بس بلاش اشوفك في عنيك الحزن ده

ادهم ،، قبل يديها و هو يقول ،، انت احلى حاجه فدنيتي

مريم بخجل ابتسمت ،، طب روح غير هدومك بسرعه عشان ننام لحسن انا خلاص مش قادرة افتح عنية

ادهم،، عايز انام دلوقت مش عاوز اغير هدومي

مريم ،، بلاش كسل يا ادهم قوم غير عشان خاطري

ادهم ،، عشان خاطرك انت بس يا جميل

اقترب من الدولاب و شرع في تبديل ملابسه و مريم تنظر اليه فلفت انتباهها ذالك الجرح على بطنه

مريم،، ادهم هو ايه الجرح ده من ايه ؟؟

ادهم وقف مذهولا من سؤالها لا يعلم كيف يرد عليها فوجد نفسه يقول لها

ادهم،، ده جرح العمليه اللي عملتهه زمان

مريم بأستغراب ،، عمليه ايه

ادهم،، أأأ.. الزايدة.. بسيطه متشغليش بالك و نامي احنا هلكنا النهارده

مريم،،بنعاس ،، و انت مش حتنام ؟؟

ادهم،، انا كمان حنام بس عايز اتطمن على نودي الاول

مريم،، اتطمن انا اكلتهه و احنا هناك و لما رجعنا غيرت هدومهه و نامت على طول قبل ما ابتدي الحكايه بتاعت كل يوم

ادهم بحنان،، انت بجد احن انسانه شفتهه فحياتي

مريم،، و انت مينفعش تقولي كده كل شويه نادين دي بقت بنتي و مسؤوله مني زيك بالظبط مفيش داعي تشكرني يا حبيبي

ادهم ،، بحبك اوي يا مريم

مريم،، بموت فيك يا قلبي انت

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،

في غرفة حسام و اماني كان الصمت و الاحراج سيد الموقف لم يجرأ حسام بالنطق بكلمه واحدة و جلسه على حافة السرير و هو ينظر لاماني اللتي جلست على الاريكه الصغيره في الغرفة و هي شارده في عالم اخر ...

اقترب منها بتوتر و جلس بجانبها و هو يقول

حسام،، مش حتغيري هدومك

شعرت اماني بقربه فقفزت من مكانها بسرعه و خوف
-ابعد عني اوعى تقرب مني خالص

حسام بصدمة،، للدرجه دي خايفة مني!!!

اماني ببكاء،، انت عايز مني ايه تاني سيبني فحالي حرام عليك

حسام،، اماني انت لازم تسمعيني انا معملتش حاجه والله ملمستكيش ،، انت ازاي تفكري اني اعمل كده انا كنت عايز اتجوزك فالحلال

اماني ،، كفايه بقه لو سمحت اطلع بره انا مش عايزه اسمع منك حاجه انت كداب

حسام تنهد بحسرة و حزن ،، انا حخرج لحد ما تغيري هدومك و بعد كده حدخل هنا عشان المفروض ان احنا متجوزين

اماني بغضب ،، طب اخرج دلوقت

خرج حسام و هو في قمة الغضب و اغلق الباب بقوة ورائه ،،، نزل الى الطابق الاسفل و حاول ان يهدئ قليلا فهو ايضا يشعر بالضلم من اقرب الناس اليه حبيبته اماني ..... جلس على احدى الكراسي في طاوله المطبخ و اعد القهوة لنفسه و شرب الكثير منها بسرعه و شراهة محاولاً اطفاء نار غضبه و ثورته و حزنه ثم صعد الى الغرفة بعد حوالي النصف ساعة

في هذا الوقت غيرت اماني ملابسها و ارتدت بيجامة ورديه اللون و لفت الغطاء عليها و حاولت النوم قبل وصوله مره اخرى الى الغرفة لكن حزنها و تفكيرها منعها من ان تنام

فتح حسام الباب ببطئ فوجد الغرفة مضلمة و اماني نائمة على السرير و هي تعطيه ضهرها و لم يرى منها سوى شعرهاالبني المنسدل على الغطاء بنعومة ،، ارتجف قلبها عندما ضنت انه سينام بجانبها على السرير لكنه لمس خصلات شعرها بحنان ثم مدد جسده فوق تلك الاريكه الصغيرة الحجم بلا غطاء رغم ان الجو كان بارد جدا الا انه لم يكترث و رغم كل القهوة اللتي شربها نام بسرعه ليهرب من واقع لم يتمناه يوماً

اما اماني فشعرت بالخوف عليه عندما وجدته بلا غطاء و نائم على تلك الاريكه الغير مريحه لكنها كرهت نفسها لشعورها بهذا الشعور فحاولت ان لاتفكر فيه و نامت و هي تقرأبعض اذكار المساء ...

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في شركة زياد اللتي كبرت بسرعه ملحوظه كانت تقف شيرين سرحانه امام شباك مكتبها

زياد دخل عليها ،، شوشو حبيبتي خلصتي الورق بتاع شركة ryc

شيرين ،، لا مخلصتوش و مش متطمنة للتعامل معاهم انا فاكره ان ادهم قالي مره انهم نصابين

زياد ،، ضرب بيده على المكتب بقوة افزعت شيرين
- قلتلك مش عايز اسمع سيرة ادهم خالص و انت بالذات مش عايز تتكلمي عنه

شيرين، بعصبية،، متنكرش انه كان شاطر فشغله و الناس دول هو رفض يتعامل معاهم عشان شغلهم فيه نصب يا زياد

زياد،، والله!! و انت بقه مبتحبيش النصب ،، نسيتي انك نصبتي عليه و خدتي المشروع بتاعه و اديتهولي

شيرين مصدومة،، زياد انا عملت كده عشان بحبك و عشان حقك اللي خدو يرجعلك

زياد،، يبقى تسمعي الكلام اللي بقولهولك و تنفذيه بالحرف الواحد ،، بكرا الناس كلهه حتحتفل بافتتاح المشروع نفسي اوي اشوفو و هو محروق دمه على تعبه السنين اللي فاتت

شيرين بتوتر،، زياد انت بتخوفني منك اوي ايه الحقد ده كله انت مكنتش كده

زياد ،، و انت ايه اللي مدايقك فكل ده ،، هو انت بتحبي ادهم وله ايه

شيرين،، ايه الكلام اللي انت بتقولو ده ،، انا عمري محبيت ادهم و انت عارف اني حبيتك انت و عايزاك انت بس كل الحكايه اني انا عارفه المشروع ده تعب فيه اد ايه وعشان كده اكيد مش حيسكت

زياد،، اعلى ما فخيله يركبه ،، انا عايز احرق قلبه زي ما حرق قلبي على ابويه و عليكي انت كمان ،، شيرين انا بعشقك بجنون بحبك و مش ممكن اسيبك لاي راجل تاني

شيرين ،، بخوف ،، و انا كمان بحبك

زياد اقترب منها و احتضنها ،، انت بتاعتي انا و ممنوع تفكري فحد غيري

شيرين بتوتر،، حاضر يا زياد حاضر
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،

في الصباح الباكر نهظت مريم مبكراً و اعدت اشهى اصناف الطعام و الذها لتقدمها للعروسين

فتحت اماني عينيها فوجدت نفسها في غرفة ليست غرفتها و ممددة على سرير غير سريرها ثم حركت عينيها لتجد حسام مازال نائما على الاريكة الصغيره و بعد برهة قصيرة سمعت صوت دقات على باب الغرفة و لم تعرف ماذا تفعل لكن حسام استيقظ و تحرك نحو الباب بنعاس

مريم ،، صباح الخير ،، انا اسفه صحيتكو من النوم افتكرتكو صاحيين

حسام،، لا ابدا مفيش مشكله صباح النور

مريم بخجل ،، انا جبتلكو الفطار

حسام،، يا خبر تعبتي نفسك ليه كنتي بعتيه مع تهاني

مريم،، يا سلام تعب ايه ده ،، انتو اللي تنين اخواتي

حسام،، ربنا يخليكي لينة دايما تاعبينك معانا ،، تناول حسام الطعام من يد مريم ووضعه على الطاوله الصغيره في الغرفه ... ترك الطعام و دخل الى الحمام ليستحم و في هذه الاثناء غيرت اماني ملابس النوم و جلست على السرير بتوتر

و بعد قليل خرج حسام من الحمام و جلس بقرب اماني

حسام ،، مريم جابت الفطار خلينة نفطر سوة

اماني،،،،،،،،،،،،

حسام ،، اماني الاكل ملوش دعوه بالخناق

اماني،، انا مليش نفس و مش عايزه اكل حاجه

حسام ،، بس انت مكلتيش من امبارح

اماني ،، مش عايزه اكل حاجه بقولك انت مبتسمعش

شعر حسام بالضيق من طريقة كلامه معها و اعاد الاكل كما هو و لم يتناول شيئا هو الاخر و سحب احدى كتبه و بدأ بالمذاكره ولكن بدون اي تركيز

نظرت له اماني بحنق فأبتعدت عنه و خرجت من الغرفة

مريم وهي تغمز بعينيها ،، صباحيه مباركه يا عروسه ايه النوم ده كله

اماني ،، الله يبارك فيكي

مريم،، امال حسام فين منزلش معاكي ليه

اماني ،، ها ،، اصله بيذاكر

مريم، عشان كده وشك مقلوب و زعلانه يا ستي بكرا اخر امتحان و يخلص و يفضالك يا جميل

اماني ،، اه ان شاء الله،، و انت مالك شكلك متدايقة

مريم، لا ابدا اصل الشاي اللي بتعمله تهاني ده في طعم غريب اوي و قلتلهه ميت مره تغير النوع ده و هي ودن من طين و ودن من عجين

اماني،، عادي تلاقيهه نسيت

مريم،، اه صحيح هو انت مش كان عندك امتحان امبارح
اجلتي و له عملتي ايه

اماني ،، لا انا مدخلتش الامتحنات السنه دي اصلا

مريم،، ليه كده يا اماني تضيعي السنه عليكي و انت بتذاكري طول السنة

اماني،، معلش انا من هنا و رايح حذاكر في البيت و اروح على الامتحان بس

مريم،، ليه يعني انت مش عايزه تروحي الكليه

اماني، ايوا انا عايزه اذاكر في البيت و خلاص

مريم،، براحتك لو ده حريحك بس مش لازم تهملي فمذاكرتك

ضهرت رندا فجأه،، اخيرا الجمله دي اتقالت لحد غيري فالبيت ده

مريم،، الحق عليه اللي عاوزه مصلحتكو

رندا،، الحمد الله انا خلصت الامتحانات خلاص و ادعولي بقه مجموعي يبقى كويس

مريم،، متخافيش مش انا اللي ذاكرتلك يبقى كله تمام

رندا،، يا جامد انت يا واثق فنفسك ربنا يسمع منك

اماني،، انت حابة تدرسي ايه

رندا ،، نفسي ادخل كلية العلوم اصل دي الماده الوحيده اللي بحبهه

اماني،، ان شاء الله تدخليها ،، هي مريم راحت فين

رندا ،، راحت عشان تصحي اماني اصلها مش بتصحى بسهوله و خصوصاً لما يبقى ادهم مش موجود

اماني،، شكلهه متعلقه بيه اوي

رندا،، جدا جدا هو حنين اوي معاها و حسام كمان حنين اوي اخواتي اللي تنين طيبين بس حسام انت بقيتي تعرفيه اكتر مني خلاص

نظرت لها اماني بنظره غير مفهومة ثم ابتسمت بتألم

سمعت رندا جرس الباب فضنت انه ادهم،، فتحت الباب لتجد امامها يارا

يارا،، ازيك يا رندا عامله ايه ؟؟؟ وحشتيني اوي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،

ها بقة عايزه رأيكو ادهم و مريم ،، جواز اماني و حسام و تفتكرو ايه اللي حيحصل بينهم؟؟؟؟؟



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:14 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.