آخر 10 مشاركات
أنفاس أحمد *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : سامراء النيل - )           »          52 - خداع المرايا - أجاثا كريستي (الكاتـب : فرح - )           »          ربما .. يوما ما * مميزة و مكتملة * (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          رواية البوليس السري - سيلينا دولارو (الكاتـب : ahmad2006771 - )           »          الرواية الثانية بقلمي..أسألك الرحيلا.. *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : sweettara - )           »          ✨الصالون الأدبي لرمضان 2024 ✨ (الكاتـب : رانو قنديل - )           »          [تحميل]ليالي.. الوجه الآخر للعاشق / للكاتبة رحاب ابراهيم ، مصرية ( Pdf ـ docx) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          تحميل مكتبتي للروايات البوليسية العالمية (الكاتـب : ahmad2006771 - )           »          وعانقت الشمس الجليد -ج2 سلسلة زهور الجبل- للرائعة: نرمين نحمدالله [زائرة] *كاملة* (الكاتـب : نرمين نحمدالله - )           »          رواية ناسينها ... خلينا نساعدكم [ أستفساراتكم وطلباتكم ] (الكاتـب : × غرور × - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

Like Tree2Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-07-16, 04:54 AM   #1

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
Rewitysmile25 ظلمتني ولكن عشقتك،بقلم/ ربي رضاك والجنة ،مصرية (مكتملة)






بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعضاء روايتي الغالين نقدم لكم رواية

(( ظلمتني ولكن عشقتك ))

بقلم/ ربي رضاك والجنة



قراءة ممتعة للجميع ...



ندى تدى likes this.

فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:49 AM   #2

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t354776.html#post11459652


السلام عليكم


الحلقة الاولى


فى فجر يوم جديد أستيقظت على صوت والدتها وهي تقول : أصحي يا "قمر" يابنتى عشان الفجر
"قمر" بتكاسل : ممممم ،، حاضر يا ماما ثم أردفت بتساؤل : "سما" صحت هي كمان ولا لاء ياماما؟
الوالدة بضيق : لاء .. حاولت اصحيها كذا مرة بس مش بتقولي غير "ياماما سبينى انام انا حصلي الصبح بكره" .. اختك ديه متعبة والله
"قمر" بإبتسامة : معلش ياماما .. حولى تروحى تصحيها تانى يمكن تصحى
الوالدة : مش حترضى تصحى يا "قمر" والله .. ده انا بحاول معاها يجيلي ساعة وانتى عارفة انى مهما كلمتها مش حتقوم
"قمر" : ياحول الله يارب .. خلاص سبيها برحتها المهم انها حتصليه وخلاص
الوالدة بإستغراب : تصليه ايه يا"قمر" بس! .. مانتى عارفة اختك بتصحي بعد العصر ولما اجى اتحايل عليها عشان تقوم تلحق الضهر قبل العصر مش بترضى تصحي
ضحكت "قمر" بشدة ثم قالت : عندك حق والله نومها المتأخر ده هو الي بيصحيها متأخر .. طيب معلش ياهدى هانم ممكن تروحى تصحيها تانى
"هدى" :لا ياحببتى روحى انتى صحيها وانا حنزل اصحي اخوكى عشان يصلي هو كمان .. وحشوف ابوكى صحى ولا لاء
"قمر" بإبتسامة : ماشي ياماما حروح اصحيها
خرجت "هدى" من الغرفة واتجهت لغرفة ابنها
اما "قمر" فقامت لتتوضئ وأرتدت اسدال الصلاة وقامت بتأديت فرضها ونسيت أمر "سما" تماماً !
وبعد الانتهاء من فرضها قرأت وردها وفجأة تذكرت "سما"
فقامت مسرعة بتجاه غرفة "سما"
فتحت باب غرفتها برفق ثم جلست بجانبها على السرير وقالت لها :يا"سما" .. اصحى يا"سما" الفجر حيفوتك!
"سما" بتكاسل:يا "قمر" سبيني بقي عايزة انام .. حصلي بكره الصبح قبل الضهر .. سبينى بقي
قامت "قمر" وأضئت النور وجلس فى مكانها السابق على سرير "سما" ثم ازاحت الغطاء من على وجه "سما"
لتظهر فتاة فى منتصف العقد الثاني ذات بشرة حنوطية وشعر بني يصل الي رقبتها وملامح هادئة
أفتحت "سما" عيونها البنية بهدوء ثم نظرت الى قمر وقالت لها : أرحمينى بقي يابنتى
ضحكت "قمر" وقالت : قومى بقي ياحببتى .. مش مكسوفة واختك الغصيرة هي الي بتصحيكي
"سما" بإبتسامه : ديه اختى الرخمة مش اختي الصغيرة
"قمر" بإبتسامه : ماشي ياستى شكرا .. قومى يلا
تركتها "قمر" وأتجهت نحو غرفتها .. أما "سما" فقامت وتوضأت وصلت الفجر وقرأت وردها
وبعد قليل وجدت طرقات على الباب
"سما" : أتفضل
فتفجأت برجل يفتح الباب يبدو انه فى أواخر العقد الخامس من عمره يبدو عليه علامات الطيبة والوقار والاحترام
أبتسم ثم قال لها : فاضية يا"سما" نتكلم ولا لاء
"سما" : ايوة يابابا اتفضل
الرجل : لاء تعالى المكتب احسن .. عايز اكلمك فى موضوع
ثم خرج واتجه الي مكتبه و"سما" تتبعه
ولكن أوفقتها والدتها وهى تقول بدهشة : حسين عيزك فى ايه يا"سما"؟
"سما" بإستغراب : معرفش والله ياماما .. هو حضرتك متعرفيش
- حعرف منين .. مانتى عارفة ابوكى مابيحبش يقول لحد على الى بيعمله
- عندك حق .. انا حروح اشوفه عايزنى فى ايه
أومأت "هدى" رأسها فتركتها "سما" وذهبت
طرقت "سما" باب المكتب وعندما سمعت صوت "حسين" يأذن لها بالدخول
دخلت وأغلقت الباب ورأها
"حسين" : تعالي يا "سما" أقعدي
جلست "سما" أمام ابيها
فإبتسم وقال لها : عايز اكلمك فى حاجة يا "سما"
---



التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 23-07-16 الساعة 11:41 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:51 AM   #3

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي




الحلقة الثانية


طرقت "سما" باب المكتب حتى سمعت صوت "حسين" يأذن لها بالدخول
فدخلت وأغلقت الباب ورأها
"حسين" : تعالي يا "سما" أقعدي
جلست "سما" أمام ابيها فإبتسم وقال لها : عايز اكلمك فى حاجة يا "سم"ا
"سما" بدهشة : خير يابابا؟ .. فى حاجة!
"حسين" : لا مفيش ثم أردف بتساؤل : انا بس كنت عايز اسألك سؤال .. انتى قعدتك فى البيت ديه عجباكى؟
"سما" بعدم فهم : قصد حضرتك ايه يعني؟
تنهد "حسين" ثم قال : طيب حدخلك فى الموضوع على طول .. انتى مبقتيش تروحي الشركة ليه؟
- ما حضرتك عارف ان شغل الدعايا والحملات ده انا مليش فيه اوى
- ايوة عارف .. ثم أكمل بضيق : بس انا حاسس ان قعدتك فى البيت ديه حضرك!
"سما" بإستغراب : حضرني ! .. حضرني ازاى يعني يابابا
تنهد "حسين" ثم قال : بصي يابنتى انتى اكيد عارفة إن اى انسان مبيبقاش لى علاقة بالناس .. وديما قاعد لوحده .. لا بيشوف حد ولا بيكلم حد بيبقي أنطوائي .. مش كده بردو؟
امأت "سما" له رأسها فأكمل قائلا : وده الى ملاحظه فيكى
"سما" بتفاجئ : فيا انا ! .. ليه؟
- مبتحوليش تتعرفي على ناس جديدة .. ديما قاعدة فى اوضتك حتى اخواتك لما بيحولوا يكلموكى بتقطعى كلمهم بأى حجة.. مش ده الى بيحصل بردو؟
طأطأت "سما" رأسها ونظرت الى الارض فكل ما قاله والدها صحيح
ربت "حسين" على كتفها وقال بحنان : الكلام الى بقولهولك ده لمصلحتك والله يا"سما"
أبستمت "سما" وقالت : عارفة يابابا .. ربنا يخليك لينا يارب .. وانا هحاول انزل الشركة الفترة الى جية ديه
- بس انا مش عايزك تعملى حاجة غصب عنك .. مش عايزة تكونى نزلاها عشان كلامى ده !
- لا يابابا متخفش .. كلام حضرتك فعلا صح وانا شايفة انى لازم انزل الشركة
وقفت "سما" واتجهت نحو مقعد والدها وقبلت يدها
فربت "حسين" على كتفها ودعى الله انا يرزقها السعادة هى وإخواتها
***
بالقرب من احدى الشركات الضخمة وقفت سيارة ضخمة سوداء
لينزل منها رجل طويل القامة فى منتصف الثلاثينات وابيض البشرة له شعر اسود فاحم كثيف وسيم جدا له جسم رياضي مفتن بالعضلات
اتجه الى الشركة ليسمع كالعادة عبارة "صباح الخير يافندم"
من اى شخص يقابله داخل الشركة
ركب المصعد ليصل الى الدور الذي يحتوى مكتبه
ماهى الا بعض ثوانى حتى وصل .. خرج منه لينظر الى سكرتيرته الخاصة التى هبت واقفة تردد نفس العبارة : "صباح الخير يافندم"
امأ لها رأسه ثم قال بتساؤل: استاذ "ادهم" جيه ولا لسه يا "اسماء"
"أسماء" : لسه جي من شوية يافندم
الرجل بلهجة أمر : طيب نديهولى
- حاضر يا "مراد" بيه
دخل "مراد" مكتبه وخلع نظارته الشمسية ووضعها على مكتبه
ثم اخرج هاتفه ومفاتيحه ووضعهم بجانب النظارة
وجلس على كرسي مكتبه بإنتظار "أدهم"
بينما فى نفس الوقت كانت "اسماء" تدق باب مكتب أحدهم
ليفتح لها شاب فى اوائل العقد الثالث حنوطى البشرة ذو عيون بنية وشعر اسود كثيف طويل القامة و وسيم جدا له جسم رياضي .. يشبه "مراد" كثيراً
"أسماء" بإبتسامة : استاذ "ادهم" .. "مراد" بيه عايزك فى مكتبة
"أدهم" بجدية : طيب قوليلوا جى
امأت "اسماء" رأسها وذهبت لتخبر "مراد" ما قاله "أدهم" لها
وماهى الا بضع دقائق حتي وجد "مراد" طرقات على بابه
فرد بصوته الرخيم: أتفضل
دخل "أدهم" ليجد "مراد" ينظر له مباشرةً وعيونه البنية تشع غضباً
"ادهم" بجدية : "اسماء" قالتلى انك عايزنى
"مراد" وهو يحاول التحكم فة إعصابه : تعالى يا "أهدم" أقعد
دخل "أدهم" وأغلق الباب جلس أمامه
فقترب منه "مراد" ثم قال متسائلا : مبقتش بتسمع كلامى ليه
"أدهم" بدهشة : كلام ايه!
رفع "مراد" له حاجبية ثم قال بتعجب مصطنع : يعني انت مش عارف انا بقالى اسبوعين بطلب منك ايه ولحد دلؤتى منفذتش الطلب ده
أخذ "أدهم" يتذكر ثم قال له :ميكنش قصدك على شركة الدعايا
أبتسم له "مراد" ثم قال بسخرية : مانت شاطر وفاكر اهو.. ثم أردف بتساؤل : مفيش شركة لحد دلؤتى مسكت الحملة بتاعتنا ليه بقي؟
"أدهم" بجدية : لأنى مش لاقي شركة كويسة
"مراد" بنصف عين : مش لاقي ولا مدورتش !
"أدهم" بعصبية : وانا حكدب يعني
- انا مقولتش انك بتكدب
- اومال ايه يا "مراد"
----



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:52 AM   #4

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة الثالثة

"أدهم" بعصبية : وانا حكدب يعني
- انا مقولتش انك بتكدب
- اومال ايه يا "مراد"
"مراد" بغضب : انا قصدي انك بقالك اسبوعين بدور على شركة دعايا ولحد دلؤتى ملقتش .. عارف ده اسمه ايه! .. أسمه اتسهبال وإهمال
"أدهم" بعصبية : بدل انت شايفنى واحد مهمل كده .. ماتشوف انت شركة دعايا
- انت عارف الشركة الى انا عايزها كويس اوى شركــــ ....
قاطعه "أدهم" قائلا : وانا قولتلك يا "مراد" بلاش الشركة ديه تانى !
- وانا عايز اعرف بلاش ليه
- انت نسيت.. فاكر المرة الى فاتت لمــ ...
قطع كلامه صوت طرقات على الباب
لاذا الصمت بينهم بعض ثوانى
حتى قطع هذا الصمت طرقات الباب مجددا وصوت "مراد" وهو يقول : أتفضل
دخل عليهم رجل فى منتصف العقد السادس غزا الشعر الابيض معظم شعره طويل القامة ايضا يشبه "مراد" و "أدهم"
هب "مراد" وأدهم" واقفين أحتراماً لهذا الرجل
"مراد" يجدية : تعالى يا حج اتفضل
اتجه الرجل نحوهم ثم جلس بالكرسي المقابل "لأدهم"
ثم قال بتساؤل : ممكن أعرف صوتك جايب لاخر الدنيا ليه
"أدهم" : مفيش حاجة يابابا
- اومال بتزعقوا ليه .. انتوا كل يوم على الموال ده .. اومال لو مكنتوش اخوات كنتوا عملتوا ايه
"مراد" : ياحج مفيش حاجة .. كل الامر وما فيه ان "أدهم" لحد دلؤتى لسه ملقاش شركة الدعايا الى حتمسك الحملة بتاعتنا وبقاله فى الموضوع ده اسبوع .. بقوله على شركة انا عارفها كويس واشتغلنا معاها كتير ايام شركتنا القديمة واشتغلنا معاها مرة هنا .. اه صحيح حصلت مشكلة بس شغلهم ممتاز .. بقوله عليها بقالي فترة كبيرة بس هو مش موافق نشتغل معاها
الوالد بعدم فهم : شركة ايه ديه يا "مراد" ومشكلة ايه؟
"أدهم" بجدية : ححكيلك ياحج
وبدء يقص عليه ما حدث فى هذا اليوم
...
فى بداية يوم جديد وكالعادة بدء كل من فى الشركة يعمل بكل نشاط وجد وهدوء
ولكن قطع هدوء الطابق الارضى صوت فتاة تتحدث مع موظفة الاستقبال عصبية : أنا عايزة اكلم أستاذ "أدهم أبراهيم"
الموظفة : حاضر .. ممكن تهدى بس وانا حناديه
- بسرعة بس
- طيب اقوله مين؟
- قوليله "قمر حسين" بتاعت شركة الدعايا
ودقائق ونزل "أدهم" نظر لهذه الفتاة التى فى بداية العشرينات ذات بشرة حنوطية وعيون بنية ملامحها وسيمة وهادئة يوزينها حجابها ولبسها المحتشم
"أدهم" بجدية : انتى "قمر حسين"
"قمر" : أيوة أنا .. ممكن اعرف ايه الشغل الى حضرتك بعتهولى ده وبتقول انه بتاعى وانا لازم اعملوا من الاول؟
- قصدك على حملة الدعايا بتاعت المنتج الفرنساوى
- ايوة قصدى عليها
- طيب .. حضرتك عكة فى الشغل ده وانا بطلب منك تعمليه تانى
"قمر" بإستغراب: عكة! عكة ايه .. انا الشغل ده اول مرة اشوفه ولا حتى فاكرة ان انا الى عملته
"أدهم" بتعجب : اومال مين حضرتك الى عمله يعنى بدل مش انتى الى عملتيه
"قمر" بعدم فهم : مش عارفة
"أهدم" بعصبية : اومال مين الى يعرف
- ممكن حضرتك تتكلم معايا بهدوء زى ما بكلمك
- انتي شايفة ان الموضوع محتاج هدوء
- مفيش حاجة حتيجي بالعصبية
"أدهم" بجدية : طيب ودلؤتى ايه العمل؟
- مش عارفة
"أدهم" بعصبية : مش عارفة ازاى .. انا الى ليا انى عايز الشغل الى عكتيه ده يتعدل
"قمر" بعصبية : قولتلك انا معكتش حاجة والشغل ده مش انا الى عملاه تلاقيك ملغبط ولا حاجة
"أدهم" بجدية : لا مش ملغبط انا متأكد ان ده شغلك
كادت ان تتكلم "قمر" ولكن قاطعها صوته تعرفه جيد و"أدهم" أيضا يعرفه صوت يقول : ايه الى بيحصل بالظبط؟
ثم نظر الى "قمر" وقال بدهشة :" آنسة "قمر"!!
نظرت "قمر" الي مصدر الصوت وقالت بدهشة : أستاذ "مراد"؟
مد يده ليسلم عليها ولكنه سحبها لانه تذكر انها لا تسلم على الرجال
فقال لها "مراد" : ازيك عاملة ايه
"قمر" : الحمدلله كويسة
"أدهم" بإستغراب: هو انتوا تعرفوا بعض ولا ايه؟
"مراد" وهو ينظر "لقمر" بإعجاب شديد: أه طبعا .. ديه الآنسة "قمر" كانت الديزينر بتاعت شركتنا القديمة .. وشغلها ماشاء الله عليه ممتاز .. وعمرى مشوفت شغل بجودة شغلها بصراحة
نظرت "قمر" بحرج الى الارض بسبب كلماته
ونظر "أدهم" له وقال ببرود : خلصت خلاص .. ممكن بقي تعرف ايه الى حصل
نظر له "مراد" ببرود وقال : فى ايه؟
قص عليهم "أدهم" كل ما دار بينه وبين "قمر" وأنهى حاديثه قائلاً : ايه العمل دلؤتى
----


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:55 AM   #5

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة الرابعة


قص عليهم "أدهم" كل ما دار بينه وبين "قمر" وأنهى حاديثه قائلاً : ايه العمل دلؤتى
نظر "مراد" الى "قمر" ثم قال بجدية : طيب معلش لو سمحتى يا انسة "قمر" ممكن تشوفي ايه الى مش عاجب "أدهم" فى التصاميم وتعدليها
كادت "قمر" ان ترفض ولكن لغته المهذبة أجبرتها على الموافقة
"قمر" بجدية :حاضر يا استاذ "مراد"
"أدهم" بسخرية : ماهو كان من الاول !
"مراد" بصرامة : خلاص يا "أدهم" بقي
ثم نظر الى "قمر" و أبتسم لها أبتسامته الجذابة حتي ظهرت الغمازة المحفورة فى وجنته اليمنى
ثم قال لها بإمتنان : شكراً يا "قمر" بجد
"قمر" بجدية : لا شكر على واجب
ثم تركتهم وذهب مسرعة
نظر "أدهم" الي "مراد" ثم قال وهو يغمز له : باين كده مش شغلها بس هو الى عجبك
نظر له "مراد" بلامبالاة مصطنعة ثم قال بجدية : أتفضل روح على شغلك ورانا شغل كتير
...
قص "ادهم" على "ابراهيم" الاحداث السابقة وإنتهى وهو يقول له : وبعد كل ده "مراد" عايزنا نطلب منها تمسك الحملة تانى !
"إبراهيم" : انا شايف انه موضوع عادى ومفيهوش إى مشكلة !
"مراد" : الحمدلله ان اخيرا حد غير اقنعه انه موضوع هايف ! .. وكان مجرد سوء فهم سواء مننا او منها
"أدهم" بعصبية : سوء فهم ايه ؟ .. لما يكون شغلها وتقولك لاء مش شغلي يبقي اسمه سوء فهم؟
كان "مراد" على وشك ان يتحدث ولكن تحدث "إبراهيم" قائلا : خلاص يا "أدهم" الموضوع مفيهوش حاجة
"مراد" وهو يوجه حديثه الي "أدهم" : طيب حسألك سؤال .. بذمتك ودينك لما عدلت التصميم و ورتهولنا كان حلو ولا عك بردو !
"أدهم" ببرود : مكنش اوى
"مراد" بتفاجئ : دلؤتى مكنش اوى ! .. بس شكلك نسيت انت كنت عامل ازاى اول ما شوفته
"إبراهيم" بجدية : خلاص يا "مراد" بقي
- حاضر يا حج .. هو انت مش عارف "قمر" ياحج ولا ايه
- لاء حعرفها منين يعني يابنى؟
- ديه البنت الى كانت الديزينر بتاعت شركتنا القديمة .. تعتبر هى اكتر وحدة كانت بتصمملنا دعايا للمنتجات بتاعتنا
"إبراهيم" وهو يتذكر : البنت المتحترمة الحلوة ديه !
"أدهم" بسخرية وهو يحدث نفسه : هه! مش شكل الابن بس هو الى معجب بيها .. لا ده طلع الاب كذلك !
"إبراهيم" وهو ينظر الى "أدهم" : خلاص يا "أدهم" اسمع كلام اخوك بقي وكلموها
"أدهم" : ماشى يابابا حاضر .. بس خلى سكرتيرة حضرتك تكلمها عشان تديها خلفية و انا يبقي اروحلهم اتفق معاها فى شركتها .. ثم أردف متسائلا : مش هي بتشتغل فى شركة جدها بردو؟
أومأ له "مراد" راسه
وقف "إبراهيم" قائلا لهم : يارب متتخنقوش تانى مع بعض .. انا حروح اشوف شغلي وياريت انتوا كمان تشوفوا شغلكم !
ثم انصرف وهو يدعى الله ان يهديهم لانفسهم قبل ان يهديهم لبعضهم البعض
وترك "مراد" وهو يحاول ان يخفي فرحته التى نتجت عن معرفته ان "قمر" هي التى ستتحمل تصميم الدعايا لمنتجاته
وترك "أدهم" وهو يتذكر من جديد الاحداث التى سردها على والده
***
لم يكن "أدهم" فقط من يتذكر هذه الاحداث فكانت "قمر" شاردة هى الاخرى فى تذكرها
أفات على صوت جدها وهو يقول لها بحنان : مالك يا "قمر"؟
"قمر" بإتسامة : سلامتك ياجدو .. مفيش حاجة
- طيب ياحببتى انتى خلصتي الشغل ولا لسه؟
- اه خلصته من كام ساعة كده
الجد بعتاب : طيب مقولتليش ليه يابنتى كان زمانك روحتى
"قمر" وهى تضيق عينها وتقول بمزاح : زهقت منى ولا ايه يا "مجدى" !
ضحك "مجدى" ثم قال : لا يابنتى مش قصدي .. انا قصدي انك من الصبح هنا وبتتعبى فى الشغل فقولت اقولها تروح تستريح بقي
"قمر" بإبتسامة : ماشي ياجدو انا مروحة اهو
"مجدى" بتساؤل : حتروحى ازاى طيب؟
- حركب تاكسي
- لا بلاش احسن يابنتى .. انا حكلم السواق ياخد العربية بتاعتى ويوصلك
"قمر" بجدية : ولو السواق اخد العربية بتاعت حضرتك عشان يوصلني حضرتك حتروح ازاى؟ .. انا حركبت تاكسي وخلاص
اومأ لها رأسه ثم قال : ماشي ياحببتى .. خدى بالك من نفسك
اومأت له رأسها ثم اخذت هاتفها ووضعته فى حقيبتها ثم أنصرفت
أوقفت سيارة أُجرة وأمرت السائق إن يوصلها الى الفيلا التى تقطن بها عائلتها
وبعد وقت قليلا وصلت السيارة الى الفيلا فأعطته المال الذي يريده ثم نزلت
وهى مازالت تفكر فى هذا الحدث التى كانت تفكر فيه قبل ان تحث جدها
وكان سؤال واحد يجول فى ذهنا : "إذا لم تكن انا التى قامت بتصميم هذه الدعايا فمن صممها؟ .. انا متأكدة إننى لم أصممها ! .. ولكن من فعل إذاً؟
----



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:56 AM   #6

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة الخامسة

وهى مازالت تفكر فى هذا الحدث التى كانت تفكر فيه قبل ان تحث جدها
وكان سؤال واحد يجول فى ذهنا : "إذا لم تكن انا التى قامت بتصميم هذه الدعايا فمن صممها؟ .. انا متأكدة إننى لم أصممها ! .. ولكن من فعل إذاً؟
توجهت الي باب الفيلا واخرجت مفاتيحها وقامت بفتح الباب
لتستقبلها "سما" بإبتسامة ثم تقول لها : انتي جيتي !
نظرت لها "قمر" بنفاذ صبر ثم قالت بسخرية : لا لسه مجتش !
- ياه تصدقي دمك شربات
"قمر" بضيق: مانتى الى بتسألي سؤال غبي اعمل ايه
نظرت لها "سما" بإستغراب ثم قالت بجدية : مالك فيكي ؟ اول مرة تيجي من الشغل وتكونى مضايقة كده
- لا مضايقة ولا حاجة .. ثم أردفت بضيق : بس فى موضوع فى دماغى حيجننى !
"سما" بتساؤل : موضوع ايه ده ؟
لم تبالي "قمر" بسؤال "سما" ثم قالت لها بتساؤل : فاكرة اليوم الى جالي فيه راجل ولقيته بيقولى التصاميم الى انتى عملاهلنا ديه فى غلطات كتير وياريت تعدليها.. وانا قولتله ان ده مش شغلى وبعدين قولتلك انى حروح افهم من الشركة الى الراجل ده جي منها ايه التصاميم ديه بالظبط ؟ .. فاكرة اليوم ده ؟
شعرت "سما" بالارتباك ثم قالت بصوت مضطرب : اه ماله اليوم ده !
- انتى كنتى اكيد موجودة فى الشركة مش كده ؟
- اه .. ايوة كنت موجودة !
- طيب كنتي الفترة ديه على طول بتروحى مش كده؟
- ايوة انا الشهر ده كله كنت موجودة فى الشركة
نظرت لها "قمر" بنصف عين ثم قالت بغضب مكتوم : أوعى تقوليلى انك انتى الى عملتى التصاميم ديه وعكتيها بالمنظر ده !
كادت ان ترد على سؤالها ولكن أنقذها صوت الخادمة وهى تقول : "هدى" هانم بتقول لحضرتكم إن الغدا أتحضر
أبتسمت لها "قمر" ثم قالت : طيب قوللها يا "زينب" انى حغير هدومى وبعدين حاجى أكل
أومأت "زينب" رأسها ثم أنصرفت
نظرت "قمر" الي "سما" ثم قالت بجدية : أعملي حسابك كلمنا لسه مخلصش
ثم صعدت إلي غرفتها وتركتها دون ان تسمع ردها حتى
بدلت ملابسها ثم نزلت الى غرفة السفر
لتجد "هدى" تنظر لها بغضب ثم تقول : مانتى جاية من الصبح مهانش عليكى تقومى تغيري هدومك غير وقت الغدا؟
أتجهت "قمر" نحوها وقبلت يديها ثم قالت بإبتسامة : معلش ياماما الكلام خدنى مع "سما"
"هدى" بغضب : ماهو انتوا كده مفيش حاجة مهمة عندكوا قد ما الكلام مهم !
"سما" لتهدئت الوضع : خلاص ياماما معلش .. خليها تقعد تاكل معايا بقي
"هدى" ببرود : هو انا مسكاها يعني
نظرت "سما" ل"قمر" لتجلس
فجلت وشرعوا فى تناول الطعام
وبعد الانتهاء من الطعام طلبت "قمر" من "سما" ان يصعدوا الي غرفة "قمر" ليكملوا حديثهم الذي قطعته "زينب"
وبعدما صعدوا جلست "قمر" على حافة السرير و"سما" بجوارها
لتنظر لها "قمر" وتقول بجدية : مجوبتيش على السؤال
"سما" وهى تحاول ان تخفي توترها : سؤال ايه يا"قمر"؟؟
تنهد "قمر" بغضب ثم نظرت لها وقالت بهدوء : طيب انتى فاكرة كنا بنتكلم فى ايه اصلا!
- اه طبعا فاكرة
- طيب .. متقوليليش بقي انك انتى الي عملتى التصاميم ديه وعكتيها كده !
ظلت صامتة لا تعرف بماذا تجيبها
فحركت "قمر" يدها امام عيون "سما" فنظرت لها بارتباك
"سما" بتوتر : لو قولتلك حتزعلي !
"قمر" بعصبية : يبقي انتى ياسما !
"سما" بخوف : أهدى بس يا "قمر" وأفهمى انا ليه عملت كده
"قمر" وهي تحاول التحكم فى أعصابها : ليه ياسما !
- طيب أهدى بس .. تنهدت بتوتر ثم أردفت : اصلي شوفتك في اليوم ده تعبانة من الشغل لانه كان يامه عليكى فقـــ..
قاطعتها "قمر" بغضب : هو انا أشتكتلك يا "سما" ! أو حتى طلبت منك تسعديني !
"سما" بدهشة : يعني انا غلطانة انى سعادتك !
"قمر" بحزن : مامسعدتك ديه ضرتنى انا !
"سما" بإستغراب: ضرتك ازاى
- منا لسه قيلالك انك عكتيه يا "سما"
- ايوة ايه الى حصل بعد ماعكيته يعني !
-----


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:57 AM   #7

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة السادسة


"قمر" بحزن : مامسعادتك ديه ضرتنى انا !
"سما" بإستغراب: ضرتك ازاى
- منا لسه قيلالك انك عكتيه يا "سما"
- ايوة ايه الى حصل بعد ماعكيته يعني !
تنهدت "قمر" ثم بدأت تقص عليها ماقصه "أدهم" على "إبراهيم"
أستمعت "سما" لها بكل أهتمام وعندما توقفت "قمر" عن الحديث نظرت لها ثم قالت بتساؤل : كملي سكتى ليه؟
"قمر" بإستغراب : أكمل ايه .. انا حكتلك كل الى حصل .. ثم أردفت بدهشة : أنتى كل ده مش مركزة معايا ؟
"سما" بسخرية :لاء كنت مركزة بس كل الى حكتيه بالنسبالى موضوع هايف ! .. فكنت مفكرة المشكلة لسه جاية يعنى
"قمر" بعصبية: بالنسبالك بقي .. بس بالنسبالى حرقة دم ! ثم أردفت : بقولك "مراد" ده انا أعرفه من زمان وهو أشتغل معايا كتير .. متتصوريش كان شكلي عامل ازاى قدامه ! .. كنت حاسة ان شكلي زبالة اووى
ربتت "سما" على ظهر "قمر" ببرود ثم قالت لها : خلاص يا "قمر" .. هو اصلا زمانه نسى ! .. ده انتى حتى بتقولى الموضوع ده من زمان يعني !
"قمر" بسخرية وهي تهز رأسها : ينسى اه ينسى .. ثم أردفت بجدية : انا حنزل اقعد شوية مع ماما عن أذنك
ثم تركتها وأتجهت نحو غرفة المعيشة
***
"أدهم" روح شوف "إيمان" أتصلت ب"قمر" ولا لسه
نظق "مراد" هذه الكلمة ل"أدهم" الجالس أمامه
"أدهم" : مش بردو بابا قالك انه حيقولها .. يبقي أكيد قلها
"مراد" بجدية : يا أخى قوم شوفها بردو .. مانت عارف سكرتيرة ابوك .. لآزم مليون واحد يكلمها عشان تعمل الحاجة
- على رأيك
تنهد "أدهم" ثم قام وخرج من مكتب "مراد" وأتجه الي سكرتيرة والده المسمى بي "إيمان"
عندما اقترب "أدهم" من مكتب "إيمان"
شعرت "أيمان" بصوت أقدام قادمة بإتجاهها
فجذبت حقيبتها إليها وأخرجت منها مرآتها التى لا تفارقها ثم هندمت ملابسها
كانت ستموت من فرط سعادتها عندما رأت "أدهم" يتوجه نحوها
كالعادة فعلت مثلما تفعل كل مرة تلقاه فيها .. "أبتسمت أبتسامتها الواسعة"
أما "أدهم" فقد نظر لها بشمئزاز بسبب كمية مساحيق التجميل التى تضعها بوجهها
"إيمان" : خير يا أستاذ "أدهم" فى حاجة
"أدهم" ببرود : كلمتى الديزينر زى ما الحج قالك ولا لاء؟
- لاء لسه
"أدهم" بعصبية : ومستنية اييه؟
"أيمان" بخوف : حاضر حاضر
ثم بدأت تتذكر إين وضعت الكارت الخاص بها الذي أعطاه لها "إبراهيم"
"إيمان" بتساؤل : طيب ممكن تجبلي رقم تليفونها ؟ .. اصلي بصراحة نسيت حطيت الكارت بتاعها فين
أخرج "أدهم" هاتفه وأخذ يبحث عن رقم "قمر" الذي سجله عندما أعطته الكارت الخاص بها عندما تقابلا لاول مرة
وبعد بحث ليس بالطويل وجد رقمها
قبل ان يملى "أيمان" رقم "قمر" نظر إليها ثم قال بجدية : أول ماتخدى الرقم منى تتصليها بيه
"أيمان" بإبتسامة واسعة : حاضر
- حتسأليها هى فاضية امتى عشان أروحلها الشركة
"أيمان" وهى مازالت محتفظة بإبتسامتها : حاضر
أخذ يفكر قليلا ثم حدث نفسه قائلا : " أنا مالى هى فاضية امتى .. المهم انا فاضي امتي عشان اروحلها"
نظر لها مجدداً ثم قال : ولا اقولك متسأليش هى فاضية امتى .. قوليلها انتى فاضية الساعة " ... " عشان اروحلها ولا لاء
أومأت له رأسها ثم قالت : حاضر
- طيب أكتبي رقمها عندك
بدأت يمليها الرقم وأوقفته عندما كان يٌملى عليها الرقم الثالث ثم قالت له بإستغراب : هى الديزينر ديه أسمها "قمر حسين"
نظر لها بتعجب ثم قال بجدية : انتى تعرفيها
"أيمان" بإبتسامة : ايوة ديه صحبتى !
نظر لها بدهشة ثم قال وهو يحدث نفسه : " صحبتك ! .. صحبتك ازاى .. ديه "قمر" ديه شكلها محترمة عكسك خالص ! .. حتى لابسكم مفيهوش أى شبه من بعد .. وبعدين على كلام مراد وبابا بيشكروا فى "قمر" ديه اووى ... صحبتيها ازاى ياترى ! "
أفاق "أدهم" من شروده على صوت "أيمان" وهى تقول له بإبتسامة : تحب أكلمها دلؤتى
"أدهم" بجدية : اه ياريت
"أيمان" وهى مازالت مبتسمة إبتسامة واسعة : أى طلبات تانية
----



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:58 AM   #8

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة السابعة


أفاق "أدهم" من شروده على صوت "أيمان" وهى تقول له بإبتسامة : تحب أكلمها دلؤتى
"أدهم" بجدية : اه ياريت
"أيمان" وهى مازالت مبتسمة إبتسامة واسعة : أى طلبات تانية
نظر لها ثم قال بجدية : اه عندى طلب كمان
- أتفضل
"أدهم" بسخرية : ياريت اول ماتشوفيني تبطلى توزعى الابتسامات ديه .. لأنها بتعصبنى بصراحة
ثم غادر سريعا دون إن يسمع منها رد
وهو فى طريقه الى مكتبه أصتدم بشاب فى أوائل الثلاثينات أبيض البشرة متوسط الطول ذو جسم رياضي وعيون خضراء وشعر بنى طويل
"أدهم" بمزاح : أيه يا "مروان" ياغبي .. متخلى بالك وانت ماشي
"مران" بمزاح هو الآخر : انا بردو الى اخلى بالى
ثم أقترب من "أدهم" وأحتضنه بشدة ثم قال : وحشنى والله انت واخوك .. محدش شايفكوا يعني ولا انتوا ولا عمى حتى
أبتعد عن "أدهم" قليلاً ثم قال بإبتسامة : انت الى وحشنى والله .. مانت عارف ان الحج ديما في الشركة بتاعته واحنا دايما هنا بنشوف الشغل
ثم أردف وهو يغمز له : انت بقي الى مقضيها سفر وفسح .. ومش حاسس بالهم الى احنا حاسين بيه
ضحك "مروان" ثم قال له : منا جيت خلاص اهو وحشيل الهم معاكم
"أدهم" بجدية : طيب كويس بردو
ثم ربت على كتفه وقال له بجدية : شوف انت كنت رايح فين وانا رايح اكمل شغلي
أومأ له "مروان" رأسه ثم قال له بإبتسامة : لينا قاعدة مع بعض انا وانت ان شاء الله
بادله "أدهم" الابتسامة وقال له : إن شاء الله
ودعه "أدهم" ثم أتجه الي مكتبه ليقوم بما تبقي له من عمل
وبعد ساعات عمل شاقه طرق "مراد" باب مكتب "أدهم"
فتح له "أدهم" الباب ثم قال بإبتسامة : كنت لسه جى اسألك خلصت ولا لسه عشان نروح
أبتسم له "مراد" ثم قال : اه خلصت .. يلا بقى نروح عشان بجد تعبت النهاردة جامد
أغلق "أدهم" باب مكتب وهو يقول بصوت متعب : فعلا النهاردة كان يوم مٌتعب
توجه كلا منهم الى سيارته وأستقلها ثم انطلقوا الى الفيلا التى يقطنون بها
كالعادة يصل الاخ الاصغر قبل الاكبر الى الفيلا
وضع "أدهم" سيارته فى الجراج ثم أتجه الى باب الفيلا ورن الجرس
فتحت له سيدة كبيرة فى السن الباب تظهر عليها علمات الطيبة ثم أفسحت له الطريق ليدخل
نظر لها "أدهم" ثم قال بتساؤل : اومال ماما فين يا دادة "حليمة"
"حليمة" بإبتسامة بشوشة : "كريمة" هانم فى أوضتها يا "أدهم" بيه كانت بتصلي العشا
أومأ لها رأسه ثم أتجه الى غرفة "كريمة"
عندما وصل الى غرفتها طرق الباب ثم فتحه بهدوء ليجدها جالسة تقرأ وردها بعدما أنتهت من فرضها
أقبل عليها ثم قبل يديها
ربتت "كريمة" على كتفه بحنان
"كريمة" بحنان : جيت أمتى ياحبيبي
"أدهم" بإبتسامة : لسه جي دلؤتى
"كريمة" بتساؤل : "مراد" جه ولا لسه
حرك "أدهم" رأسه بالنفي ثم أردف قائلا بسخرية : مانتى عارفة ابنك بيحب يسوق براحة .. عكسي طبعا
نظرت له بغضب ثم قالت بحزن : مفكرنى انى كده حفرح ؟ .. ده انا نفسي والله تسوق براحة زى أخوك
أبتسم لها "أدهم" ثم قال : حاضر ياماما ححاول
ربتت على كتفه ثم قال بحنان : قوم ياحبيبي غير هدومك وصلي العشا لو مصلتهاش وانا حنزل اقول ل"حليمة" تحضرلكوا الاكل وبالمرة يكون "مراد" جه
أومأ لها رأسه ثم تركها وأنصرف الي غرفته
بعد وقت ليس بقصير وصل "مراد" الى الفيلا أخير
فتح الباب بمفاتيحه لتستقبله امه
أبتسم لها ثم أنحنى ليقبل يدها
ربتت "كريمة" على كتفه بحنان ثم قالت بقلق : كنت فين كل ده يا "مراد" قلقتنى عليك
"مراد" بجدية : هو انا لسه عيل صغير عشان تقلقي عليا يا ماما
"كريمة" بعتاب : ايوة لسه صغير فى نظرى .. مهما كبرت انت و أخوك حتفضلوا ولادى الصغيرين الى بخاف عليهم من الهوا الطاير
ربتت "مراد" : على يدها ثم قال بإبتسامة : ربنا يخليكى لينا ياحببتى
"كريمة" بطيبة : ويخليكوا ليا ولأبوكوا يارب ثم أردفت بتساؤل : كنت فين بقي كل ده يا "مراد"
--------



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 10:59 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة الثامنة

"كريمة" بطيبة : ويخليكوا ليا ولأبوكوا يارب ثم أردفت بتساؤل : كنت فين بقي كل ده يا "مراد"
"مراد" بجدية : وانا ماشي كان فى مسجد فى طريقي فنزلت من العربية ودخلت اصلي العشا
ربتت "كريمة" على كتفه ثم قالت بحنان : ربنا يتقبل ياحبيبي .. ثم أردفت بطيبة : أطلع غير هدومك ياحبيبي يلا عشان اخوك وأبوك مستنينك من ساعتها عشان تتغدوا مع بعض .. وغير كده فى موضوع عايزة اكلمك فيه
"مراد" بإستغراب : موضوع ايه
"كريمة" بجدية : أطلع انت بس دلؤتى غير هدومك وبعد الغدا يحلها الف حلال
أتجه الي غرفته وهو يفكر
وأخذ يسأل نفسه " ياترى ما الموضوع التى تريد ان تحدثني به ! "
فتح باب غرفته بهدوء وأضئ النور
خلع جاكيت الحلة التى كان يرتديها ثم القاه على سريره
وأتجه الى دلابه ليخرج ملابسه التى يريد ان يرتديها
بعد انتهائه من تبديل ملابسه
توجه الي غرفة السفر ليتناول طعامه مع والده واخوه الذيت كانوا ينتظروه بفارغ الصبر !
جلس على الكرسي الذي على جانب كرسي والده الذي يتوسط المائدة
بينما جلس "أدهم" على الجانب الآخر له
بدأوا فى تناول الطعام ولكن شعر "مراد" إن هناك شئ ينقص المائدة نظر الى والدته ليجدها جالسة فى غرفة المعيشة المقابلة لغرفة السفر و منشغلة فى قرأة القرآن الكريم
قال بصوت عالي نسبيا حتى تسمعه : مبتكليش معانا ليه يا ماما
أنتبهت "كريمة" لكلامه فنظرت لسه بإبتسامة ثم قالت : لا ياحبيبي مش جيلي نفس .. كمل انت اكلك بالهنا والشفا
أبتسم لها ثم عاد ليكمل طعامه
أما هي نظرت مجددا الى مصحفها وبدأت فى قرأة آياته
بعد انتهائهم من الطعام آمرت "كريمة" "زينب" ان تحمل الاطباق الي المطبخ وكالعادة أكدت عليها ان تُحضر ل"إبراهيم" كوب القهوة التى أعدات ان يشربها بعد كل وجبة يتناولها
توجه "إبراهيم" الى مكتبه ليُنهي بعض أعماله بينما توجه "أدهم" الى غرفة نومه ليريح جسده وعقله الذان انهلكا فى العمل اليوم!
أما "مراد" عندما أراد إن يتوجه الى غرفته أوقفته "كريمة" قائلة بصرامة : انت رايح فين .. مش قولتلك تستنانى عشان عايزة اكلمك فى موضوع
أستدار لها ثم قال وهو يصطنع النسيان : اه صح معلش نسيت
"كريمة" بحزم : طيب تعالى إنزل نروح نقعد فى الصالة عشان نتكلم
"مراد" بإرهاق : لازم دلؤتى .. انا بجد تعبان النهاردة فى الشغل وعايز اطلع اريح شوية
"كريمة" بجدية : معلش يا "مراد" مجتش على ال10 دقايق دول
أومأ لها رأسه بنفاذ صبر فهو يعلم والدته إن رفض سوف تصر عليه حتى يوافق
توجهت "كريمة" الى غرفة المعيشة ليتبعها "مراد"
جلست "كريمة" على اول كرسي قابله فى الغرفة ليجلس "مراد" على الكراسي المقابل لكرسيها
نظر لها ثم وقال بجدية : خير ياماما عيزانى فى ايه
نظرت له "كريمة" ثم قالت بإبتسامة : مش ناوى تفرحنى بيك بقي يا "مراد"
تنهد بنفاذ صبر وتأكدت شكوكه فهو كان يعتقد ان والدته ستحدثه فى هذا الموضوع
"مراد" بنفاذ صبر : تانى ياماما الموضوع ده .. انا مليون مرة اقول الموضوع ده مش فى دماغي
"كريمة" بإنفعال بسيط : وامتى حيكون فى دماغك يا استاذ "مراد" .. ثم أردفت بحزن : نفسي أشوف عيالك قبل ماموت
"مراد" بجدية: بعد الشر عليكى يا ماما .. بس انتى مش شيفانى يعني لاقي واحدة كويسة وساكت
"كريمة" بإبتسامة : فى والله ياحبيبي في بس انت الى مش راضي تشوفها
"مراد" بإستغراب : هى مين ديه
"كريمة" وهى محتفظة بإبتسامتها : "مريم" بنت اختى
"مراد" بتهكم : "مريم" ! .. ده انا مكنتش شايفها ازاى ديه .. ديه "مريم" ديه ونعم الاخلاق والأدب .. ثم أردف بتعجب : حضرتك شوفتيها ازاى ان هي ديه الزوجة الصالحة الى بتمناها
"كريمة" بدهشة : ومالها "مريم" بنت خالتك بقي .. ثم أردفت بجدية : ديه حتى البنت بتحبك
------



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 23-07-16, 11:01 AM   #10

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,429
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الحلقة التاسعة

تنهد "مراد" ثم قال بسخرية : يافرحتى انها بتحبنى .. ثم أردف بجدية : حبها ليا مش سبب كافي يخلينى اتجوزها .. انا عايزة اتجوز واحدة أبقي مطمن معاها على ولادى او بما أصح ولادنا .. واحدة بجد تربيهم على انهم يخافوا من ربنا قبل اى شئ .. وانها تكون هي ذات نفسها حطى ربنا قدام اى حاجة بتعملها .. وبتحترمنى حتى فى عدم وجودى .. واحدة بجد أبقي متشرف بيها قدام الناس كلها .. مش معنى كلامى انها تكون حلوة يعني عشان تعجب كل الناس .. انا قصدي انى أتشرف بأدبها وأخلقها ولابسها المحتشم الى عمرى ماكون فى يوم خايف ان حد يتكلم عليها بسببه .. واكون واثق انها حتعرف تدير بيتي كويس وانها حتساعدنى زى مانا حساعدها اننا نتقرب من ربنا
أنهى كلامه ثم نظر إلي "كريمة" وقال بسخرية : لو "مريم" فيها اي صفة من الصفات ديه وانا مش واخدة بالى منها ياريت تعرفيهالي عشان مكنش ظلمتها بس
أستمعت "كريمة" الى كلامه وقد أعجبها حقا شروطه الذي يتمنى ان يجدها فى فتاة احلامه
ربتت على كتفه ثم قالت بحنان : ربنا يكرمك يابنى بالى بتتمناها
قبل "مراد" يدها : ثم قال لها بصوت متعب : ممكن أطلع بقي دلؤتى الاوضة .. لانى حاسس انى خلاص فصلت وعايز انام
"كريمة" بإبتسامة : أطلع ياحبيبي نام شوية قبل الفجر .. تصبح على خير
أبتسم "مراد" ثم قال بجدية : وانتى من اهله
ثم صعد الى غرفته وترك "كريمة" تدعو له هو و "أدهم" ان يرزقهم الله الزوجات الصالحة
***
عارفة مين الى اتصلت بيا النهاردة
نطقت "قمر" هذه الجملة عندما كانت جالسة مع أختها "سما" فى غرفتهم الخاصة
نظرت "سما" الى "قمر" بإستغراب ثم قالت بتساؤل : مين؟
"قمر" بجدية : "إيمان" صحبتك
"سما" بدهشة : بجد؟ .. خير كانت عايزة منك ايه
- أصلها بتشتغل سكرتيرة فى شركة "مراد" و"أدهم" الى قولتلك عليهم .. فكانت بتسألنى انا بكره فاضية الساعة "...." ولا لاء عشان "أدهم" جي يتفق معايا على الديزين الى هو عايزه
أومأت "سما" برأسها ثم لاذت الصمت
فنظرت "قمر" الي "سما" وقالت بتساؤل : "سما" هو انتى لسه مصاحبة "أيمان"
"سما" بجدية : ايوة يا "قمر" مانتي عارفة
- طيب ليه يا"سما" مش انتى قولتيلي قبل كده حتحولي تبعدي عنها
- ايوة يا "قمر" .. بس انا مشوفتش منها حاجة وحشة لحد دلؤتى تخلينى ابعد هنا
- انا عارفة انها بتحبك وبتعملك بطريقة كويسة .. بس أخلاق "أيمان" غير أخلاقنا خالص يا "سما"
"سما" بصعيبة: حتى انتى يا "قمر" بتقولي كده
"قمر" بهدوء : فى ايه يا "سما" انتى بتتعصبي ليه .. أهدي عشان نعرف كمل كلمنا
"سما" وهي تحاول التحكم فى أعصابها : ماشي يا "قمر" بس انتي متعصبنيش .. ثم أردفت بتسأول : بس انتي ايه الى خلاكى تفتحي موضوع انى ابعد عنها ده
- مفيش .. كنت بسأل بس
- طيب يا "قمر" بس متخفيش انا لو لاحظت ان "أيمان" بتعمل حاجة مش عجبانى او حتعبنى حبعد هنا
أبتسمت لها "قمر" ثم أقتربت منها وأحتضنتها
"سما" بإبتسامة : ربنا يخليكى ليا ياحبيبة قلبي
"قمر" بحنان : ويخليكى ليا يارب
***
فى صباح اليوم التالى ذهبت "قمر" بكل نشاط إلي شركة جدها لتقوم بأعملها التى تشعر انها لا تنتهي
"صباح الخير يا "قمر" يابنتى"
سمعت هذه العبارة من جدها "مجدى" الذي كان يتجه نحوها
أبتسمت لها قائلة : صباح النور ياجدو اخبار حضرتك ايه
وصل الي المكان الذي تقف فيه ثم صافحها قائلة بإبتسامته البشوشة : الحمدلله ياحببتى .. ثم أردف متسائلاً : يلا نطلع ولا مستنية حد
"قمر" بإبتسامة : لاء حستني مين يعني .. يلا نطلع
وضع ذراعه على كتفها ثم توجها الى مكتب "مجدى"
عندما وصل قال لها بتساؤل : هو "أدهم إبراهيم" جي النهاردة مش كده
أومأت له رأسها بصمت
فأكمل قائلاً بتساؤل : حيجي الساعة كام ؟
"قمر" بجدية : الساعة "...."
أومأ لها رأسه
"قمر" بإبتسامة : طيب عن أذنك يا جدو انا رايحة
"مجدى" بجدية : ماشي ياحببتى اتفضلي
خرجت "قمر" وأغلقت الباب خلفها ثم أتجهت الي مكتبها
***
"حتخسر ايه لو اخدتنى معاك"
خرج هذه العبارة من "فم" مروان عندما كان جالساً مع "أدهم" و "مراد" فى الشركة
نظر لها "مراد" بتعجب ثم قال بخسرية : هو انت ليه محسسني يا "مروان" ان "أدهم" رايح يتفسح .. "أهدم" رايه شغل والله
"مروان" بجدية : عارف والله .. ثم أردف بتساؤل وهو ينظر الي "أدهم" : بس مش عارف انت مش راضي تخدنى معاك ليه .. من الصبح بتحايل عليك ومش سامع منك رد
"مراد" بتهكم : عارف انت بتفكرنى بأيه .. بالطفل الى مامته رايحة مشوار وبيتحايل عليها تاخده معاه
ضحك "أدهم" بشدة ثم نظر الى "مراد" قائلا : عندك حق والله
"مروان" بغيظ : أضحكوا أضحكوا .. ثم نظر الي "أدهم" وقال : نطقت دلؤتى بس من شوية كانت القطة آكلة لسانك .. أخلص بقي ورد عليا مش موافق أروح معاك ليه
-------



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:45 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.