آخر 10 مشاركات
انتقام النمر الأسود (13) للكاتبة: Jacqueline Baird *كاملة+روابط* (الكاتـب : * فوفو * - )           »          560 - زاوية صغيرة في قلبي - كاترين سبنسر - ق.ع.د.ن ( تصوير جديد ) (الكاتـب : Gege86 - )           »          الزوج المنسي (10) للكاتبة: Helen Bianchin *كاملة+روابط* (الكاتـب : raan - )           »          جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          132- كيف ينتهي الحلم - ليليان بيك - ع.ق. ( نسخه اصلية بتصوير جديد) (الكاتـب : angel08 - )           »          أجنحة الليل - كاترين بلير - ع.ج .. حصريااا** (الكاتـب : جروح - )           »          135 - ضوء آخر النفق - روزميري كارتر - ع.ق (الكاتـب : pink moon - )           »          البديلة *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : hollygogo - )           »          548 - الحب الملتهب - كاتي وليامز - ق.ع.د.ن (الكاتـب : لولا - )           »          راسين في الحلال .. كوميديا رومانسية *مميزة ومكتملة * (الكاتـب : منال سالم - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة ضمن سلاسل (وحي الاعضاء)

Like Tree20Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-10-16, 01:33 PM   #11

AYA NASR
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية AYA NASR

? العضوٌ??? » 370464
?  التسِجيلٌ » Apr 2016
? مشَارَ?اتْي » 149
?  نُقآطِيْ » AYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond repute
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyyasser43 مشاهدة المشاركة
فصل رائع ودمه خفيف ربنا يسترها علي قمر .
اما اسر راجل من العصر الحجرى و ان شاء الله قمر تعيد تربيته. ممكن اعرف مواعيد نزول الفصول امتي؟
يومين ان شاء الله الساعه 10 مساءا


AYA NASR غير متواجد حالياً  
التوقيع
تابعونى على روايتى الاولى (بحبك و لكن)

https://https://www.rewity.com/forum/t346550.html

تابعونى علي روايتى الثانيه ( زوجتى ضابط شرطة )
( الجزء الاول من سلسلة ما بين الحب والانتقام )

https://www.rewity.com/forum/t356172.html
رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:28 AM   #12

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا شكرا عل الدعوة وثانيا الف مبروك عل الرواية الثانية تايعت معك الرواية الاولي ولكن الرواية دي اكشن وحماس وتار واولاد عم ميعرفوش بعض وابن العم الصعيدي الشرطي الوسي الاسر المتحجر ذو عقلية الرجل الشرقي ايام سي السيد وبنت العم القمورة الشرطية الجريئة المتفانية في عملها الرافضة للزواج وناجي قاتل ابويها وزعيم مافيا السلاح متشوقة للاحداث جدا
وسارة الاخت اللذيذة وفارس الصاحب الجدع
وسيف المهتدس اللعبي
والعم محمد الرائع
بجد تسلم ايدكالرواية بها نكهة وروح حماسية وقلمك به نضج عن المرة السابقة احيييك
هي امتي مواعيد النزول
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .


modyblue غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:38 AM   #13

AYA NASR
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية AYA NASR

? العضوٌ??? » 370464
?  التسِجيلٌ » Apr 2016
? مشَارَ?اتْي » 149
?  نُقآطِيْ » AYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond repute
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyblue مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا شكرا عل الدعوة وثانيا الف مبروك عل الرواية الثانية تايعت معك الرواية الاولي ولكن الرواية دي اكشن وحماس وتار واولاد عم ميعرفوش بعض وابن العم الصعيدي الشرطي الوسي الاسر المتحجر ذو عقلية الرجل الشرقي ايام سي السيد وبنت العم القمورة الشرطية الجريئة المتفانية في عملها الرافضة للزواج وناجي قاتل ابويها وزعيم مافيا السلاح متشوقة للاحداث جدا
وسارة الاخت اللذيذة وفارس الصاحب الجدع
وسيف المهتدس اللعبي
والعم محمد الرائع
بجد تسلم ايدكالرواية بها نكهة وروح حماسية وقلمك به نضج عن المرة السابقة احيييك
هي امتي مواعيد النزول
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .
شكرا حبيبتى يا رب تعجبكم ان شاء الله الفصول هتنزل يوميا الساعه 10


AYA NASR غير متواجد حالياً  
التوقيع
تابعونى على روايتى الاولى (بحبك و لكن)

https://https://www.rewity.com/forum/t346550.html

تابعونى علي روايتى الثانيه ( زوجتى ضابط شرطة )
( الجزء الاول من سلسلة ما بين الحب والانتقام )

https://www.rewity.com/forum/t356172.html
رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:40 AM   #14

AYA NASR
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية AYA NASR

? العضوٌ??? » 370464
?  التسِجيلٌ » Apr 2016
? مشَارَ?اتْي » 149
?  نُقآطِيْ » AYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الثالث

ودعها محمد بنظرات حب مصحوبة بالحنان والتوتر والخوف ،شعور الشديد بالخوف يجتاح قلبه يريد أن يمنعها من الذهاب، يريد أن يعيد الزمن ليمنعها من الدخول إلى هذا العالم المخيف الذي أخذ منه اغلي ما عنده وهم أخويه الاثنان، ويخاف جدًا أن يأخذ منه أغلى شيء في حياته قمره وابنته التي عوضته عن الكثير و الكثير ، أخذ يدعو الله أن يكذب هذا الشعور الذي اجتاح قلبه وعقله بشده وينجيها من كل شر.
.....................

وصل إلى مكتبه بأقصى سرعة ثم دلف إلى الداخل وعلى وجهه معالم العصبية الجلية، فوجد فارس ويحيى يجلسون على مكاتبهم قاموا بتقديم التحية العسكرية فهم يعلمون أن في حالة غضبه الشديدة يجب أن يكونوا جادين جدا في التعامل معه ،ويجب التعامل معه بحذر قال بأعلى صوت له
آسر : تقدر تقولي إزاي عيل شكل ده يقدر يهرب منك؟!
يحيى: والله يا آسر باشا أنا كنت ماشي وراءه على طول ، بس هو دخل مول كبير وزحمة ،و فجأة تاه مني .
آسر بحدة: الكلام إلى بتقوله ده هزار يا حضرة الضابط ، عذر أقبح من ذنب والله لو مش عارف تشوف شغلك أستقيل وريحنا .
يحيى : يا آسر يعنى ممكن أي حد يغلط ، وأنا والله كنت ماشي وراءه خطوة بخطوة .
آسر : طيب أنا أقول للواء "عبد الحميد " إيه ؟ معلش يا فندم ضابط وغلط.
فارس : خلاص يا آسر معلش أنا ويحيى هندور على الولد ده , وهوزع نشرة مواصفاته لحد لما نلاقيه.
آسر وقد هدأ قليلًا : تمام ،معاكم لبكرة عايز أعرف كل حاجه ومكانه عمل إيه في 24 ساعة دول.
رد فارس و يحيى في صوت واحد : تمام .
دق باب المكتب فسمح لطارق بالدخول فدلف إلى الداخل أحد الشباب فنظر فارس إلى يحيى ثم قال ...
فارس : همسًا إلى يحيى كانت ناقصة رخامة اهلك يا عادل ، ده هو شايط من غير حاجة.
يحيى : ربنا يستر.
عادل شاب ذو البشرة السمراء وجسد الرياضي ذو البنية القوية، يعمل مع آسر في الإدارة لكنه يحقد على آسر بشدة ، نظر عادل إلى آسر و يعلو ثغره ابتسامة الشماتة و رمقه بنظرات تجمع بين الشماتة والحقد ففهم آسر على الفور نظراته وعلم انه جاء لكي يشمت فيه ثم قال
آسر : تعال يا عادل ، في حاجة ولا إيه ؟!مش عوايدك تزورنا في الكتب.
عادل : لا، دا أنا جاي أسلم عليكم ، إزيكم يا رجاله إيه أخبركم ؟
فارس : تمام يا عادل ،إزيك أنت ؟
عادل : أنا تمام ، لسه جاي من مأمورية مهمة ، وماسك ضبطية كبيرة اوي.
آسر : طيب الحمد لله .
ثم رسم على وجهه ابتسامة خفيفة ونظر له و هو يردف : يا رب دائما .
عادل بنظرة غل : ها يا يحيى ،سمعت إن الولد المشتبه فيه هرب منك .
وقف يحيى وقد خجل كثير ، لأنه سبب في شماتة عادل من فريقه وخاصة آسر.
آسر مقاطعا : و أنت مالك يا عادل ما كل واحد يخليه في شغله ، والمهمة دي مسئوليتي و أنا هكملها على أكمل وجهه، ريح نفسك بس أنت.
فارس : و بعدين يا عادل لو حتى هرب منا ، يا أخي ده إحنا أكثر ناس شغالين في الإدارة .
عادل : هههههه ، عندك حق والله يا فارس ماهو اللي ليه ضهر مينضربش على بطنه.
آسر بعصبية : قصدك إيه يا عادل؟
عادل : لا يا عم مش قصدي حاجه ، ربنا معك ، ونترقى كل يومين زيك كده .
فارس : أشتغل شكله كده وأنت تترقي .
آسر : وتعال هنا ، مين ظهري إلى أنت بتتكلم عنه ؟
عادل : ده أنت يا عم كل عائلتك رتب في الداخلية .
آسر : آه رتب ،بس بشغلنا وبتعبنا مش بالواسطة والمحسوبية .
عادل في غيظ : ربنا يخليهم ليك ، سلام أنا بقى يا رجالة ربنا معاكم وتمسكوا الولد اللي مطلع عينكم ده.
خرج عادل من الغرفة فنظر آسر إلي يحيى بنظره حادة ثم قال : عجبك كده اهو اللي يسوى واللي ما يسواش بقوا بيتكلموا معانا ...، لا وبيعدلوا علينا.
فارس : عيل رخم .
آسر : إتفضلوا ، اعملوا اللي قلتلكم عليه قبل ما يحصل حاجه .

* تعال أصوات الهاتف في منزل آل ( الأسيوطي ) كان جالسا يدعوا الله ويناجيه ويقرأ في كتاب الله بكل خشوع حين سمع صوت الهاتف فأسرع إليه وقام بالرد
محمد : ألو السلام عليكم
فريدة : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، أزيك يا اللواء
محمد : أهلا ، أنا بخير يا أم آسر ، أزيكم انتم و الولاد عملين إيه
فريدة : إحنا بخير والحمد لله ، المهم أزيك أنت وصحتك عمله إيه ، وقمر أخبارها إيه
محمد : (بتنهيده و حزن ) أنا بخير الحمد لله وقمر بخير
فريدة : مالك يا محمد في إيه ، صوتك مش عجبني
محمد : قمر تعباني معاها أوى يا فريدة وخايف عليها من الطريق اللي هي مشيه فيه خايف عليها وفي نفس الوقت مش قادر أوقفها ما هو اللي مرت بيه مش شويا !!
فريدة : طيب ليه متكلمش معاها براحه يمكن ترجع عن اللي في دماغها وموضوع الانتقام ده
محمد : أنا غلبت معاها والله ، وبكل الطرق لدرجه أن بدأت أغصب عليها في موضع الجواز بقول يمكن تنشغل
فريدة : ياه لدرجه دي ، ربنا يكون فى عونك يا سيادة اللواء وأنا اللي كنت عايزة أشتكيلك من آسر لا فعلا ربنا معاك
محمد : ليه آسر ماله هو كمان !!؟
فريدة : مغلبنى معه عنيد ومش بيسمع كلامي نفسي أجوزه وأفرح بيه وأشيل عياله قبل ما ربنا يأخذ أمانته وبجبلها بنات ولاد ناس مؤدبين وتعليم وجمال وكل حاجه و اللي طالع عليه لا لا
محمد : ما يمكن في دماغه وحده معينه !!
فريدة :لا والله أبدا هو لو كان فيه وحده في حياته ، كنت سكت ومكنتش هتكلم إنما مفيش حد
محمد : خلاص يا أم آسر أنـا يومين وهكون عندكم و هتكلم معه
فريدة : بجد ، ربنا يخليك لنا يا سيادة اللواء أنا مش عرفه من غيرك كنت عملت إيه
محمد : دول و يا فريدة وأمانه عندي من أغلي الناس
فريدة : ربنا يخليك ، ليهم تفرح بيهم
محمد : يا رب

* ليل دامس وظلام قاتم ، تقف هي وعناصرها بعد أن قامت بتوزيعهم على مخارج الفيلا كانت تتكلم مع زياد في سماعة الأذن في سماعه الأذن وعيناها تراقب الفيلا بنظرات مثل نظرات الصقر ، أصبحت متأكدة ان التسليم سيتم داخل أسوار هذه الفيلا بعد أن وجدت كثير من الرجال المسلحين ينتشرون داخل الحديقة فقالت قمر لزياد
قمر : الدنيا عندك عامله إيه؟
زياد : الوضع هادى جدًا ،مفيش هنا إلا الغفر ، وإيه الأخبار عندك ؟
قمر : هههه عندى كل خير ،لا والناس هنا مستنفرين وشايفين شغلهم على أكمل وجه .
زياد : يعنى العملية عندك ؟
قمر : ده أكيد .
زياد : طيب إيه انسحب وأجيلك ؟
قمر : لاء ، مش هينفع متغيرش حاجه من اللي متفقين عليه وماتنسحبش اللي لما أقولك .
زياد : يا مسهل ،على العموم فاضل عشر دقائق .
قمر : أنا الوقت لازم ادخل الفيلا وهفتح البوابة الرئيسية على القوات .
زياد : يا قمر ده خطر.
قمر : سيبها على لله .

تحركت قمر بترقب شديد إلى أحد أسوار الفيلا ثم قامت بتسلق السور بكل سهولة ودلفت إلى داخل الفيلا، وجدت رجلا يقفان في هذا الاتجاه من الفيلا ،واحد منهم خلف البوابة الرئيسية مباشرة والثاني في اتجاه آخر بعيدًا عن البوابة بعض الشيء ، اتجهت قمر إلى ذالك الرجل الذي يقف خلف البوابة بخطوات حذرة جدًا و بُطْءٍ شديد وجدت أحد العصيان ملقي على الأرض ،فأخذتها ثم وقفت خلفه وقامت بضربه على رأسه بكل قوة و أخذت منه بندقيته وقامت بتحريك جسده الملقى على الأرض إلى أحد الأماكن الغير مرئية ثم ذهبت إلى الرجل الآخرو كررت فعلتها مره أخرى و قامت بفتح باب الفيلا لكي يدلف منها قوات زياد والعناصر المساعدين لها .
قمر : زياد أنا فتحت بابا الفيلا ، أبدأ انسحب من عندك .
زياد : تمام خمس دقائق و أكون عندك بلاش تدخلي لحد أما أجيلك .
قمر : مش هينفع مفيش وقت قدمنا .
زياد : يا قمر ، بلاش عند ده خطر.
قمر : بسرعة أنت بس .
بحركة من يدها إلى عناصرها وزعتهم في اتجاهات مختلفة لكي يحاصروهم في الحديقة الخلفية ، واتجهت هي في اتجاه آخر وفى أثناء سيرها ظهر أمامها رجل قوى البنيان وقف أمامها ومعه خنجراً ،نظرات إليه بثقة تقدم الرجل إليها واخذ يهاجما بقوة وتتفادى هي هجماته ولكنه بضربة منه تغلب عليها وقام بضربها بالخنجر أعلي ذراعها لكنها لم تستسلم إليه وتسلم نفسها إلى وجع هذا الجرح أو الدماء التي تسيل منه ، وبحركة سريعة منها قامت بضربة في بطنه بضربة شلت حركته وأخذت تلكمه في وجهه وصدره بضربات متتالية حتى فقد الوعي نهائيًا ، ثم أكملت سيرها إلى مكان التسليم في هذه اللحظة وصل زياد و قواته إلى الفيلا فأعطى أوامره بمحاصرتها وتوجها هو وعدد من العناصر إلى الداخل رأت قمر فؤاد ومجموعه من الرجال الأجانب يقفون أمامها فذهب إليهم بسرعة كبيرة ووقفت خلف فؤاد الهواري ووضعت السلاح في رأسه فتفاجئ هو والجميع و..........

قمر : زى ما أنت يا فؤاد ، وخليهم ينزلوا السلاح اللي في إيديهم أحسن ليك وليهم .
إبتلع فؤاد ريقه بصعوبة و بدت على وجهه معالم الخوف جالية وأشار بيده إلى رجاله قاموا بتنزيل أسلحتهم .
قمر : تعبتني معاك يا ابن الهوارية ، بس تصدق يا أخي رغم إنك راجل كبير ومخضرم في موضوع تهريب السلاح بس للأسف فاشل أوى في خطتك .
فؤاد : أوعي تفتكري يا بنت الأسيوطي إنك ربحتي تبقى غلطانة ، كان أبوكي وعمك أشطر يا حلوة.
قمر بعصبية وحدة : أوعى تجيب أسمائهم على لسانك القذر،و الله العظيم ما هيهمني قانون ولا أي حاجة وهقتلك وقتي .
جاء حامد مساعد فؤاد في هذه اللحظة من خلف قمر وقام بوضع سلاحه في رأسها وقال :
متعصبيش نفسك كده يا حضرة الضابط ونزلي سلاحك وخلى رجالتك هما كمان ينزلوا سلاحهم بدل ما الداخلية كلها تبكي عليكي .
قمر بصوت واثق : أهلًا أهلاً بالكلب التاني .
حامد: أظن إنك في وضع مينفعش تطولي لسانك فيه .
قمر بصوت عالي محمل بثقة : ليه يا عم الحج ، هتقتلني يعني طيب يلا نلعب لعبة أنا أضرب فؤاد بالنار و أنت تضربني والعناصر يضربوك ، وكده نبقى خالصين و أنا يبقى ليا عندكم كمان ماهو أنا ولله الفخر بألف من العينة بتاعتك دي .
استغرب حامد جدًا من هذه الفتاه التي لا تهاب الموت وهو الذي ظن أنها ستسلم له على الفور وتنزل سلاحها وتجمع قواتها ولكنها خالفت توقعاته تمامًا.
وصل زياد في هذه اللحظة وشاهد الوضع فشعر بالتوتر والخوف الشديد على قمر خوفًا من أن يصيبها مكروه فتكلم معها عبر سماعة الهاتف وقال:
أنا وصلت وشفت وسمعت كل حاجة أنا هضرب نار على يد حامد وإنتى حاولي تبعدي بعيد عنه.
سمعت قمر ما قاله زياد ولكي تؤكد موافقتها على ما قاله، وجهت كلامها لحامد الذي مازال يقف خلفها ويضع المسدس في رأسها بصوت عالي نسبيًا:
هو إحنا هنفضل واقفين كده كتير يا حامد ، خلص نفسك يا تضرب أنت يا أضربه أنا ولا أقولك تعال نعد ثلاثة ونضرب إحنا الأتنين .
فهم زياد رسالة قمر فقامت قمر بعد من واحد إلى ثلاثة ثم قامت بحركة سريعة منها فابتعدت بسرعة عن حامد وفؤاد قام زياد بتصويب سلاحه على يد حامد في هذه اللحظة
وقع حامد على الأرض يتأوه من الألم بينما حاول فؤاد الهرب ولكن كانت قمر أسرع منه فأمسكت به و قامت بوضع في يده وسلمته إلى بعض العناصر تم تحريز السلاح وبعد ذالك أصر زياد على قمر الذهاب إلى عربة الإسعاف لتعقيم جرحها فذهبت على الفور وبعد أن قاموا بتعقيم الجرب و وتضميده اتجهت قمر إلى البيت لكي تأخذ قسط من الراحة بعد هذا التعب والإرهاق الذي أصابها في هذه المهمة ولكنها كانت سعيدة جدًا لأنها شعرت بأنها عن قريب ستتوصل إلى ناجي و تأخذ بثأرها ، عندما وصلت إلى منزلها و جدت عمها يجلس في الداخل انتظارها ومشاعر الخوف واضحة على ملامحه .
قمر باستغراب : عمي ، أنت لسه صاحي لحد الوقت؟
محمد : قمر ، أنت كويسة ؟
قمر : أيوه الحمد لله ، أنا بخير .
محمد : أنا كنت خايف أوي عليكى الحمد لله انك بخير.
قمر : ما تخافش عليا والله أنا بخير والعملية نجحت و الحمد لله.
محمد : الحمد لله ، وقد لاحظ جرح قمر ، إيه ده يا قمر ؟!
قمر : ماتخافش أوى كده ده جرح سطحي.
محمد : طيب روحتي لدكتور .
قمر : أيوه يا عمي ، أطمئن روحت.
محمد : طيب يا قمر روحي ارتاحي دلوقتي ، وبكره نبقى نتكلم .
قمر: حاضر ،تصبح على خير يا عمي .
.................................................. ...
و ما أن علم ( ناجى البلتاجي ) بأمر القبض على فؤاد وعلى الشحنة حتى غضب كثيرًا
ناجى : إزاي اللي بتقوله ده؟ أنت متأكد؟
الشخص : أيوه يا ناجي بيه ،وفؤاد محبوس دلوقتي و هيتحول بكره على النيابة.
ناجى : عايزك تعرف كل حاجه بخصوص الضابط اللي كان ماسك العملية ، واعمل اللي قلت عليه بخصوص فؤاد .
الشخص : حاضر يا باشا.
ناجى : مش عايز اسمي يجي في الموضوع.
الشخص : حاضر يا باشا .
.................................................. .....

في كل يوم تشرق شمس جديدة على هذه الأرض ، تحمل معها إلى كل إنسان أحلام وأماني جديدة منها ما يتحقق ، ومنها ما نسعى لكي نحققه ولكن بوجود العزيمة والأمل والصبر من الممكن أن تحقق ما هو مستحيل .
فراشة صغيرة تتقلب على فراشها عندما سمعت صوت هاتفها ، فتحت عينيها الزرقاوتين بكسل و ثم مدت ذراعها لكي تأخذ هاتفها من على المنضدة المجاورة إلى فراشها وحين رأت اسم المتصل ابتسمت بشدة وقالت: حبيبي وحشتني جدا كل ده ماتكلمنيش ؟
محمد : معلش يا حبيبتي كنت مشغول ، المهم انتي وماما و أخواتك عملين إيه ماحدش في أخواتك بيسأل عني خالص يا سارة.
سارة : كلهم تمام معلش يا عمي حقك عليا، بس عارف أنا عندي ليك مفاجئة حلوة أوى بس مش هقولك عليها غير لما أشوفك .
محمد : ههههههه ...عاوزه تضمني حقك طبعًا .
سارة : هو أنت دايما فهمني كده!
محمد : طبعا مش حبيبة قلبي ، لازم أفهمك.
سارة : طيب يا عمي هتيجى إمتي بقى ؟
محمد : إن شاء الله هاكون عندكم بكره يا سارة.
سارة : بجد يا عمي ، أنا هاقوم أقولهم دول هيفرحوا أوى .
ثم قالت : ياريت بقى يا عمى تجيب قمر معاك، مش معقول بقالي كثير أوي مشفتهاش وأصلا مش فاكراها ،هو ينفع ولاد عم و مش يعرفوا بعض ؟!
محمد : بتنهيدة قوية ، معلش يا حبيبتى، بس هسألها لو حبت تيجي معايا و خدي بالك على نفس إنتى لحد ما أشوفك بكره .
سارة : حاضر يا عمو .
محمد : سلام يا حبيبتي.
سارة : سلام .

انتهى محمد من الحديث مع ابنة أخيه سارة التي يحبها بشدة وهى أيضًا ،وحين انتهى سمع من خلفه قمر وهى تقول : الله الله ، على الصبح كده قاعد تعاكس في البنات .
محمد ضاحكًا : بنات ! دي هي بنت واحدة بس.
قمر : و كمان بتقولها في وشي كده و قدامي ، طيب راعيني حتى يا سيادة اللواء.
محمد : معلش بقي انتى عارفه إن مش بيهمنى.
قمر : أيوه بقي ،جامد أنت يا مسيطر بس بردو مين دي ؟
محمد : يا ستي دي سارة بنت عمك محسن الله يرحمه.
قمر : سارة و أنا اللي قولت جو بقى وكده المهم هي عاملة إيه؟
محمد : تمام الحمد لله بخير ، و أنا نازل بكره القاهرة عشان أشوف ولاد عمك مش ناوية تيجي معايا ، دا انتم تقريبا متعرفوش بعض.
قمر : مش هينفع المرة دي.
محمد : كل مرة تقولي كده يا قمر إنتي لازم تتعرفي على آسر وسيف وسارة وطنط فريدة دول أهلك من بعدى يا قمر .
قمر : إيه بعدك دي؟ أنا مليش غيرك وبعدين رقية جاية بكره يرضيك أسيبها وأسافر والشغل كمان ؟
محمد : خلاص مش هغصب عليكي بس خلي بالك من نفسك .
قمر : حاااضر .
رن هاتف قمر في هذه اللحظة فنظرت إلى الشاشة فوجدت زياد ،استأذنت عمها للرد

قمر : آلو يا زياد .
زياد بخفوت : الو يا قمر إنتي فين؟
قمر : أكيد في البيت ، بس بتسأل ليه في حاجه ولا إيه؟
زياد : أصل .........................................!!

noor elhuda likes this.


التعديل الأخير تم بواسطة um soso ; 10-10-16 الساعة 09:11 AM
AYA NASR غير متواجد حالياً  
التوقيع
تابعونى على روايتى الاولى (بحبك و لكن)

https://https://www.rewity.com/forum/t346550.html

تابعونى علي روايتى الثانيه ( زوجتى ضابط شرطة )
( الجزء الاول من سلسلة ما بين الحب والانتقام )

https://www.rewity.com/forum/t356172.html
رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 02:18 AM   #15

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نجحت العملية بس شكل ناجي خلص علي دراعه والمساعد بتاعه ليؤمن نفسه ف انتظارك

modyblue غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 02:04 PM   #16

AYA NASR
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية AYA NASR

? العضوٌ??? » 370464
?  التسِجيلٌ » Apr 2016
? مشَارَ?اتْي » 149
?  نُقآطِيْ » AYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond repute
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyblue مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نجحت العملية بس شكل ناجي خلص علي دراعه والمساعد بتاعه ليؤمن نفسه ف انتظارك
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عجبنى توقعك أنتظرى الفصل


AYA NASR غير متواجد حالياً  
التوقيع
تابعونى على روايتى الاولى (بحبك و لكن)

https://https://www.rewity.com/forum/t346550.html

تابعونى علي روايتى الثانيه ( زوجتى ضابط شرطة )
( الجزء الاول من سلسلة ما بين الحب والانتقام )

https://www.rewity.com/forum/t356172.html
رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 11:30 PM   #17

ساءر في ربى الزمن
 
الصورة الرمزية ساءر في ربى الزمن

? العضوٌ??? » 354980
?  التسِجيلٌ » Oct 2015
? مشَارَ?اتْي » 546
?  نُقآطِيْ » ساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond reputeساءر في ربى الزمن has a reputation beyond repute
افتراضي

حلوووه الاحداث والاسلوب جميل

ساءر في ربى الزمن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-10-16, 09:22 AM   #18

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

صباح الخير واسعد الله ايامكم

modyblue غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-10-16, 11:51 PM   #19

AYA NASR
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية AYA NASR

? العضوٌ??? » 370464
?  التسِجيلٌ » Apr 2016
? مشَارَ?اتْي » 149
?  نُقآطِيْ » AYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond reputeAYA NASR has a reputation beyond repute
افتراضي الفصل الرابع


الفصل الرابع


رن هاتف قمر في هذه اللحظة، فنظرت إلى الشاشة فوجدت زياد ،استأذنت عمها للرد
قمر : آلو يا زياد .
زياد بخفوت : الو يا قمر إنتي فين؟
قمر : أكيد في البيت ، بس بتسأل ليه في حاجه ولا إيه؟
زياد : أصل اللواء " سعيد " طالبنا في مكتبه.
قمر : طيب يا زياد أنا عشر دقائق و جايه .
زياد : ماشي يا قمر ، بس تفتكري عايزنا ليه؟
قمر : مممممم ،مش عارفة والله لما نروح هنعرف.
زياد : أوك ،تعالى بسرعة بقى.
قمر : تمام.
.........................................

في منزل آسـر كانوا يجلسون على مائدة الإفطار كعادتهم كل صباح ، فكان آسر وسيف وفريدة يجلسون حين أقتربت منهم سارة وعلى وجهها ابتسامتها الجميلة وقالت :
- صباح الخير .
رد الجميع سويًا: صباح النور .
سيف : إيه يا ست الدكتورة ! كل ده نوم ؟
سارة : و أنت مالك أنت ، وبعدين أنا براحتى أنا في الأجازة.
سيف : طيب ما أنا في الأجازة ، بس ماما من كل يوم تصحيني بدري ولا أيام الثانوية العامة .
آسر : و أنت الحق يتقال كنت أيام الثانوية بتصحي بدري.
سيف : ( بثقة ) طبعا .
فريدة : بطل غلبه با سيف بقى وإفطار و أنت ساكت .
سيف : كده يا ماما مبتجيش إلا على الغلبان اللي فيهم.
سارة : قال غلبان قال ، شوف إزاي ؟!
آسر : غلبان من انهو إتجاه ؟!
سيف : إحم ،إيه يا جماعه في إيه ؟ والله انتم ظلمني أوي .
فريدة : طبعًا يا حبيبي دا أنت نسمه يا سيف والله .
سيف : حبيبتي يا أمي دايما نصفاني .
سارة : آه صحيح نسيت أقولكم ، عمي محمد جاي بكره وعلى فكره زعلان منكم جدًا عشان مش بتتصلوا بيه.
آسر : بجد يا سارة، جاي بكره ده وحشني جدا ، وكنت هتصل بيه والله.
سيف : أيوه بقى سيادة اللواء جاي بكره ، والله وحشني جدا.
فريدة : ربنا يطولنا في عمره ، فعلا والله نعم الأخ.
آسر : طيب هو هيبات معنا ؟و لا هيروح على طول زى كل مرة؟
سارة : مش عارفه ، بس هو بيمشي على طول كل مره عشان خاطر قمر ، وهو قال ممكن يجيبها معاه المرة دي .
فريدة : يارب ، أنا نفسي أشوفها بقي ، على طول بكلمها في التليفون وبس ،نفسي اشوفها.
سيف : و أنا والله مش فاكرها أصلًا ، هو في حد ما يعرفش بنت عمه إلا أنا؟!
آسر : هي حرة ،واحدة ومش عايزة تعرفنا هنغصب عليها ؟
فريدة : لا يا آسر ، تلاقيها بس مش بتحب تسافر أو عندها ظروف ، و ميت مرة أقولك متحكمش على حد اللي لما تتعامل معاه وتعرفه.
سيف : أكيد مسيرنا هنتعرف عليها .
آسر: بضحكه ساخرة في الآخرة أن شاء الله ، أنا هقوم أروح شغلي سلام .
وصلت قمر إلى مبنى الإدارة و كانت ترتدي هذه المرة ملابسها الرسمية ذات اللون الأسود وتضع الكاب الخاص بها ،ويعلو كتفها شريط الرتبة الخاص بها ثلاث من النجم ذهبية التي تبين رتبتها وافتخارها بذاتها ، فارتدت ملابسها الرسمية احتراما لهذا الرجل الذي تكن له المحبة و الاحترام .
فقد كان عون لها في كثير من الأشياء منذ أن تم تعينها في مكتب الإدارة ،و كان اللواء "سعيد " يعاملها بكل حب وترحاب دائما ويساعدها في مهامها حتى فهمت كل شيء ، تقابلت هي وزياد الذي كان أيضًا يرتدى ملابسه الرسمية ذات اللون الأسود ويضع الكاب وعلى كتفيه شريط الرتبة الخاص به ويعلوه نجمتين فقمر أعلي من زياد برتبه ، حين رأى زياد قمر أعطي لها التحية العسكرية توجهوا حيث مكتب سيادة اللواء وبعد الاستئذان سمح لهم بالدخول.
أعطت قمر وزياد التحية العسكرية للواء "سعيد" في حين قال هو
اللواء سعيد : ألف مبروك يا قمر ، دائما تبهريني كده.
قمر : الفضل يرجع لربنا ثم لتعليمات معاليك يا باشا .
اللواء سعيد : إيه يا قمر أنا عارف إنك مبتحبيش تجاملي حد ، بس فعلا ً أحسنتم يا ولاد ، وأنت يا زياد بجد أثبت مهارتك وإنك ضابط ناجح.
زياد مداعباً : أخيرًا يا فندم عرفتم قدراتي كان نفسي في الكلام ده من زمان .
اللواء سعيد : لا بجد أحسنتم، أنا فخور بيكم جدا .
قمر : ربنا يخليك لنا سيادتك الشهادة دي وسام على صدورنا نفتخر بيه.
زياد : اه والله ، بس يا سيادة اللواء أنا نفسي أترقي بقي.
اللواء سعيد : ههههههه ماتخفش يا زياد أكيد هتترقي عن قريب وتبقي سيادة النقيب وقمر تبقي سيادة الرائد أنا كاتب عنكم تقرير ممتاز، ومن النهاردة أنتم في أجازه لمدة أسبوعين عشان ترتاحوا فيهم شوية.
قمر : ألف شكر لسيادتك ، و يا رب دائما نكون عن حسن ظنك .
بينما كانت قمر تتحدث مع سيادة اللواء "سعيد " وزياد في بعض المواضيع قاطعهم أحد العساكر وهو يدلف إلى الغرفة ومعه إشارة كتابية للواء وبعد إعطائهم التحية العسكرية قام بتسليم الإشارة إلى اللواء سعيد وبعد قراءتها تغيرت معالم وجهه لحظت قمر ذلك فسألته
قمر : خير يا سيادة اللواء ؟
اللواء سعيد : للأسف مش خير يا قمر ، فؤاد الهواري مات بالسكتة القلبية دا تشخيص الدكتور .
قمر بصدمه : مات إزاي الكلام ده يا فندم مش معقول ؟!
زياد : أكيد في حاجه غلط أو ، أو ممكن يكون في شبها جنائية في الموضوع ده .
اللواء سعيد : لأسف يا زياد إحنا دورنا خلص من ساعة ما أتعرض على النيابة .
قمر بضحكه ساخرة: أكيد ، "ناجى " ما هو مش هيسيب وراه دليل.
اللواء سعيد : متقلقيش يا قمر نهايته قربت .
.....................................
في فيلا "ناجى البلتاجي" كان يجلس في غرفة مكتبه وعلى وجهه علامات الغضب ،حين دلفت إليه تلك الشابة ذات الملامح الماكرة نظراتها مثل الأفعى السامة كانت ترتدي ملابس لا تخفى شيء من جسدها فكانت دائما ترتدي الملابس التي تظهر جسدها وتبرز معالمه . كانت ترتدي فستان اسود يصل إلى فوق الركبة بكثير و ذو فتحت صدر كبيرة إنها سهام تلك الشابة التي تزوجها ناجي مؤخرًا فهو يعشق الجمال ويحب امتلاكه على الرغم من أن ناجي في العقد السادس لكن حين تقدم لسهام التي كانت تعمل عنده سكرتيرة وافقت على الفور رغم صغر سنها فهي في العقد الثالث من عمرها ولكن أهم شيء بنسبه لها هو المال الذي وجدته مع ناجي وبوفرة...........
سهام بدلال : مالك يا بيبي في إيه ، شكلك مش عجبني.
ناجي (بجمود ) : مفيش يا سهام .
سهام : بتخبي على سوسو حبيبتك يا ناجي ؟
ناجي بحده: قولت مفيش حاجه يا سهام
سهام : خلاص يا ناجي مش عايزة أعرف ، بس كان ممكن تلقي حل مشكلتك عندي .
ناجي باستسلام :أنا عارف مش هتسكتي اللي لما تعرفي يا ستي ، الشرطة مفتحين عينهم علي الشغل إياه فؤاد إتمسك في آخر عملية .
سهام : مممم ،طيب يا ناجي ماتغير طريقتك في الشغل ، يمكن تكون إتكشفت ليهم.
ناجي : المشكلة مش في كده ، المشكلة إن عندي إحساس إن في حد بيدور ورايا .
سهام : أزاي يعنى مش فاهمه ؟
ناجي : مش مهم تفهمي سيبك من مواضيع الشغل دي أنا هاعرف أحلها ، المهم عملتي إيه مع" ندي "؟
سهام : مش عارفة يا ناجي بنتك دي وش فقر ، مش راضيا تيجي تقعد معانا عايزة تخليها عن خالتها .
ناجي بتنهيدة :أنا مش عارف هي بتعمل كده ليه ولحد إمتي هتفضل كده دي هي وأخوها اللي طلعت بيهم من الدنيا ، بس أمها هي السبب ملت دماغها من ناحيتي .
سهام : هو هشام ابنك ما يعرفش ندى أخته ؟!
ناجي : لا عمرهم ما شافوا بعض ، أم هشام ماكنتش بتخليه يشوفها عشان بتقول عليها بنت خدامه.
سهام : الصراحة ،فرق السماء والأرض بين ندى وهشام .
ناجي : هشام هو اللي شكلي في كل حاجه ، ربنا يحميه .
سهام : و أنا هحاول تانى مع بنتك ،يمكن يجيب نتيجة .
.................................................. ........
في الإدارة العامة لمكافحة التهريب وخاصة في مكتب آسر وفريقه كان يجلس فارس ويحيى وقد ظهر عليهم معالم التعب
فارس : أنا خلاص فصلت .
يحيى : و مين سمعك بس هنعمل إيه مع آسر ، ده الوالد فص ملح وداب.
فارس : الله يحرقه مطرح ماهو قاعد .
يحيى : طيب هنعمل إيه مع آسر ، يا فارس ؟
فارس : لا سيب آسر عليا ، وإدعيلى .
.............................................
عادت قمر إلى منزلها من عملها باكرًا ،فوجدت عمها يعمل في حديقة المنزل ،و يعتني بأحواض الزهور التي قامت بزراعتها منذ زمن ، ولكنها أهملتها لإ نشغالها بالعمل لمح محمد قمر وهي تنظر له فقال و هو يشير لحوض الورد:
قربوا يموتوا قولت اهتم بيهم ، عشان أنتي مش فاضية.
قمر بشرود : بجد كنت نسياهم خالص .
محمد : مش ملاحظة انك بقيتي بتنسي حاجات كتير أوى ، واللي هي في الأصل كانت من اهتماماتك .
قمر : أنا عارفه إن أنا مقصرة اليومين دول في حاجات كتير ، بس صدقني الشغل كتير أوى و مضغوطة.
محمد : على فكرة، أول مره أحس إنك فشلتي في حاجه يا قمر ، و نقضتي وعدك ليا.
قمر : يا عموا أنا والله بحاول ، أكون ناجحة في الشغل وفعلا بقيت من أنجح الضباط.
محمد :أيوه بقيتي من أنجح الضباط فعلًا ،بس فشلتي في حياتك الشخصية وده مكنش اتفاقنا ،إحنا اتفقنا انك متخليش شغلك حتى لو كان صعب يأثر على حياتك بس دلوقتي شغلك بقى كل حياتك و أنا تعبت ومش عارف أعملك إيه؟!
قمر : كل ده عشان الورد ؟!!
محمد : دي ابسط حاجه أنتي أهملتى فيها ،بس يا قمر أنا مش هسكت بعد كده ومش هسيبك تضيعي نفسك .
قمر : يا عمي أنا مش فاهمة حاجه ، ومعلش عاوزه اطلع أغير هدومي ارتاح.
محمد : ماشي يا قمر أتفضلي ، بس كلامنا لسه ما خلصش.
.................................................. ..
دلف آسر إلي مكتبه في مبنى الإدارة فوجد فارس ويحيى اللذان كانا يعملان طوال ساعات الليل قد تعبوا بشده ، فأستلقى فارس على الأريكة الموجودة داخل المكتب وذهب في رحلة نوم عميقة ، بينما اسند يحيى رأسه على مكتبه وغفل من شده تعبه نظر آسر لهم بإشفاق ثم قال بنبره صوت عاليه وبحدة:
- الله ... الله ، إحنا جايين ننام هنا ولا إيه ؟
انتفض يحيى على الفور وقام من مكانه ونظر إلى آسر بنظرات متوترة بينما ظل فارس نائم في مكانه وكأنه في عالم آخر، نظر آسر إلى يحيى ثم اتجه إلى فارس وتقرب من أذنه وقال
آسر : فاااااااااارس ...... أنت يا بني أنت مُت ولا إيه !!
فارس : خخ ....خخ سيبيني يا ماما أنام الله يخلكي ..
آسر : ماما !! طيب قوم يا حبيب ماما يلا
فارس : لا يا ماما سيبيني أنام ، منه لله البعيد مسهرنا لحد الصبح نشتغل .
آسر : فــــــــــــــــارس ...... قوم يا عم .
انتفض فارس من مكانه فوقع علي الأرض من أثر المفاجأة ففرك في عينه ونظر فتفاجئ بآسر يقف أمامه فابتلع ريقه وقال :
-آسر أنت جيت إمتي ؟
آسر : من ساعة ونص بس .
فارس : ساعة ونص ، طيب ينفع حد يصحي حد بطريقه بتاعتك دي مش عيب تخش عليا وأنا نايم .
آسر وهو يرفع حاجه : وكمان ليك عين تهزر ، ثم نظر إلى يحيى بقي انتم نايمين وسايبين الشغل يولع .
يحيى : والله ابدًا يا آسر باشا، إحنا كنا بنشتغل طول الليل حتي مروحناش البيت لحد الوقت ولا ارتحنا حتى .
آسر خلاص يا اخويا أنت وهو متتعبوش نفسكم الولد إتقبض عليه .
فارس و يحيى سويًا : إتقبض عليه ؟!
آسر : لسه جاي إشارة حالًا للواء عبد الحميد كرد على إشارة البحث اللي انتم بعتوها وهو إتصل بيه وقالي .
فارس : طيب إزاي يعني وإمتى ؟
يحيى : طيب إزاي دي ملهوش أي أثر بقاله يومين ؟!!
آسر : قبضوا عليه في أسيوط وهو بيستلم شحنة سلاح كبيرة.
يحيى : يعنى كان في عمليه فعلًا ؟
آسر : آه كانت عمليه كبيرة، وإتمسك هو وواحد من المهربين الكبار أوى الشحنة كلها إتحرزت ، هما دول فعلا ً الناس اللي شايفين شغلهم صح يا رب يكتر من أمثلهم .
فارس : ماتعرفش اسم الضابط اللي عمل العملية دي؟
آسر : لا ما أعرفش ، ماحبيتش أطول علي سيادة اللواء ، المهم أنا عايزكم تفتحوا عينيكم الأيام الجاية أكتر من كده تم أشار إلى يحيى وخصوصا ً أنت ، و أتفضلوا يلا روحوا ارتاحوا إنهاردة وبكره تكونوا هنا من النجمة عشان أنا هاجي شويا الصبح وهروح على طول عشان عمي جاي من البلد .
فارس : ربنا يخليك ، ربنا يعمر بيتك ، ربنا يطول عمرك.
آسر : قوم يا عم من هنا ، أنت هتشحت عليا ولا إيه؟!
فارس : أصل أنت ماتعرفش تعبنا قد أيه ؟
يحيى : طيب أنا ماشي بقى ، حتي ألحق اقعد مع مراتي و ابني انهاردة.
فارس : أيوه يا عم المنضبط ،روح يا خويا روح وسلم على الولد ماجد.
يحيى : حاضر ،يوصل سلام بقى .
آسر : سلام .
فارس : أنا كمان هروح أنام شويا ، وهروح بليل النادي ابقي تعالى .
آسر : طيب هشوف .
فارس : سلام .
.............................
في بيت أل ( الأسيوطي ) كانت قمر ترتدي منامتها القطنية المكونة من بنطال من اللون الأسود ،و تيشيرت بناتي من اللون الأحمر مزين بكتابه باللون الأسود و شعرها الغجري منسدل علي ظهرها كانت تجلس هي وعمها علي المائدة يتناولون وجبة العشاء في صمت حين قطع عمها محمد هذا الصمت وقال :
- مش ناويه تغيري رأيك وتسافري معايا بكرة ، عشان تتعرفي عليهم ؟
قمر : والله يا عمي رقيه هتيجى بكره ماينفعش أسيبها وأسافر ، وبعدين مسيرنا هنتعرف .
محمد : براحتك يا قمر ، مع إني أنا متأكد أنك مش عوزه تسافري عشان تتابعي التحقيق في موت فؤاد.
قمر بارْتِباك :ها ، لا أبدا ً أنا في أجازه أصلا ً لمدة أسبوعين.
محمد : طيب علي على الأقل ترتاحي شوية من تعب الأعصاب.
قمر وهي تحاول أن تغير مجري الحديث: هو حضرتك هتسافر إمتى ؟
محمد بإبتسامة تعلوا ثغره لنجاحها لتغير الموضوع:
- هسافر بدري عشان ارجع علي طول .
قمر : لو عايز تبات معاهم عادي أنا هبقي مع رقية و طنط سحر.
محمد : لا يا قمر أنا هرجع على طول وحجزت الطيارة خلاص .
قمر : ربنا يرجعك بالسلامة يا عمي ابقي سلم عليهم.
محمد : حاضر .
قمر : معلش أنا هطلع أنا بقى .
محمد : تصبحي علي خير يا حبيبتي .
.....................................
" لا شك أنّ الصباح هو بعثٌ جديدٌ لحياةٍ جديدةٍ"
ذهب آسر إلي عمله ليتفقده ، و عاد سريعا وللاطمئنان على كل شيء قبل وصول عمه الذي ما أن وصل حتى قام سيف هو سارة باستقباله ، استقبالا حافل بالترحيب والحب فهو يعتبرهم أطفاله الصغار المحببين إلى قلبه وهم يعتبروه أبيهم .
محمد : أنتم أخباركم إيه يا ولاد ، آسر فين مش باين ؟
سيف : إحنا تمام يا عمي ؟، آسر شويا وجاي أنت أزيك و صحتك عمله إيه؟
محمد : أنا الحمد لله بخير .
سارة : على فكرة أنا عندي ليك مفاجئ هتفرحك أوى .
محمد ضاحكا : بس أنا عارفها علي فكرة وفرحت أوي لما عرفت .
سيف : ها يعنى حضرتك عارف إن ...؟؟
محمد : نتيجة التنسيق ظهرت وحضرتك بقيت البشمهندس سيف ،وحضرتها الدكتورة سارة .
سارة : ها وعرفت منين بقى دا أنا مخلتش حد فيهم يقولك؟
سيف : البنت دي فطنة بشكل ، معلش يا عمي امسحها فيا أنا.
محمد : هههه، أنا عارفة النتيجة يا سارة من قبل ما أنتي تعرفيها ، ومتخفيش هديتك محفوظة وهدية هتعجبك أوي.
سارة :أيوه بقى ،أهم حاجة أنها تعجبني جدا.
سيف : احم ، احم أنا نجحت بردك يا سيادة اللواء .
محمد : ماتخفش يا سيف و أنت كمان هديتك في الحفظ والصون
سيف بتصنع الخجل: مش عارف أقولك إيه يا عمي ؟
سارة : وش كسوف أوي يا ولد ولله .
سيف : بنت إنتي إيه ولد دي يا أختي؟!
فريدة: أيه يا ولاد انتو هتتخانقوا ولا أيه ؟ يلا أتفضلوا حضروا السفرة يله عشان عاوزة أتكلم أنا وعمكم شوية.
خرج سيف وسارة من غرفه الصالون بينكما نظرت فريدة إلى اللواء محمد في ترقب وهو أيضا ً وقالت :
- أنا كنت عاوزة أتكلم معاك في موضوع مهم يا سيادة اللواء قبل ما آسر ييجي .
محمد : أنا بردو يا أم آسر في موضوع مهم عاز أخذ رأيك فيه .
فريدة : خير يا محمد قول اللي أنت عايزه .
محمد : لا خلى الموضوع بتاعي بعد ما أسمعك .
فريدة : أنا فكرت في موضوع قمر و ...............................................!!

يتبـــــــــــــع

noor elhuda likes this.


التعديل الأخير تم بواسطة um soso ; 10-10-16 الساعة 09:10 AM
AYA NASR غير متواجد حالياً  
التوقيع
تابعونى على روايتى الاولى (بحبك و لكن)

https://https://www.rewity.com/forum/t346550.html

تابعونى علي روايتى الثانيه ( زوجتى ضابط شرطة )
( الجزء الاول من سلسلة ما بين الحب والانتقام )

https://www.rewity.com/forum/t356172.html
رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 03:29 AM   #20

وﻻدى حياتى

? العضوٌ??? » 364463
?  التسِجيلٌ » Feb 2016
? مشَارَ?اتْي » 84
?  نُقآطِيْ » وﻻدى حياتى is on a distinguished road
افتراضي

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .
رائع جدا


وﻻدى حياتى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:58 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.