آخر 10 مشاركات
مواسم العشق والشوق (الكاتـب : samar hemdan - )           »          دجى الهوى (61) -ج1 من سلسلة دجى الهوى- للرائعة: Marah samį [مميزة] *كاملة* (الكاتـب : Märäĥ sämį - )           »          قلبُكَ وطني (1) سلسلة قلوب مغتربة * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : Shammosah - )           »          مع كل فجر جديد"(58) للكاتبة الآخاذة :blue me كـــــاملة*مميزة (الكاتـب : حنان - )           »          255- ثقي بي يا حبيبتي- آن هولمان -عبير الجديدة (الكاتـب : Just Faith - )           »          493 - وعد - جيسيكا هارت ... (عدد جديد) (الكاتـب : Dalyia - )           »          506 - والتقينا من جديد - كارول مورتيمر - ق.ع.د.ن (الكاتـب : * فوفو * - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          442 - وضاعت الكلمات - آن ميثر ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          هفهفت دِردارة الجوى (الكاتـب : إسراء يسري - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-10-16, 07:32 AM   #1

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
Rewitysmile25 خدعني لكن للكاتبه حبيبه، مصرية (مكتملة )








بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعضاء روايتي الغالين نقدم لكم رواية

خدعني لكن

للكاتبه حبيبه



قراءة ممتعة للجميع ...







فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:35 AM   #2

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t358523.html#post11633190



الحلقة الأولي



في أحد المكاتب بشركة كبري للمقاولات في السعودية كان يجتمع الأستاذ "حمدي" مع شريكه في العمل وصديق عمره الأستاذ "توفيق" و يتحدثان عن ترتيبات الصفقة القادمة ..

حمدي:فهمني بس انت قلقان من ايه؟

توفيق:بصراحة يا حمدي مش مطمن للصفقة دي ،شوف اللي داخلين فيها ناس أول مرة نشوفهم..

حمدي : طيب ما ده اللي عاجبني فيها احنا لينا اسمنا في السوق و هنكسبها ان شاء الله.

توفيق : مش عارف أنا قلقان و خلاص.. ربنا يستر..

وفي منزل "حمدي" كانت الزوجة الحاجة "سناء" تحضر وجبة الغذاء و تنتظر قدوم زوجها حمدي و إبنتيها "منة" و "هالة"..حضر الجميع وجلسوا علي المائدة و بدأوا بالحديث..

حمدي:ايه يابنات عاملين ايه في الجامعة؟

منة:تمام يا بابا الحمدلله..

هالة:والله أنا اتخنقت من الكلية دي أنا مش عارفة ايه اللي خلاني أدخلها.

سناء:انتي اللي قعدتي تقولي عايزة أدخل طب محدش غصبك علي حاجة..

حمدي :ليه يا "هالة" مالها الكلية؟

هالة : صعبة أوي يا بابا مبلحقش أخد نفسي من المذاكرة..

منة : معلش يا هلولة انتي قدها و قدود ..

حمدي:وانتي يا "منة" ماشية في كليتك كويس اتجدعني دي اخر سنة ليكي و عايز تقدير مش أقل من امتياز..

تنحنحت منة :احم احم حاضر يا بابا بس اعمل حسابك ان كلية الهندسة صعبة برده..

ضحك حمدي :ههههههه ماشي ربنا يقويكوا يا بنات..

رد الجميع:اللهم اامين..

وفي منزل "توفيق" اجتمع توفيق و ابنه "سامح" علي فنجان القهوة ليتبادلوا أطراف الحديث علي تلك الصفقة..

سامح:الحياة تجارب يا بابا وأكيد أونكل "حمدي"مش هيدخلنا في صفقة كبيرة كدة و هو مش واثق في نتيجتها..

توفيق : علي الله يابني بس اهتم برده يا "سامح" عايزك تسأل و تعرفلي كل صغيرة و كبيرة عن الصفقة دي...

سامح:تمام يا حاج ماتقلقش..

وبعد شهر تقريبا أصاب "حمدي" المرض و كان من الضروري له إجراء عملية قلب مفتوح وانتقل إلي المستشفي لإجراء العملية ولكن ما أصعبها و خصيصا في هذا العمر فتوفته المنية و ترك وراءه أسرة من زوجة و بنتين أحسوا بالإنكسار و الضعف بفقدان عائلهم الوحيد فقد كان الأب والسند و الأمان ، لم يتبق لهم في السعودية ما يقيموا فيها من أجله فقرروا الإنتقال إلي مصر للإستقرار في القاهرة مسقط رأسهم واستقروا في منزل الأسرة القديم الذي يحمل ذكريات كانت في يوم ما سعيدة و تبدلت بالآلام..بدأت البنات بإجراءات الإنتقال إلي جامعة القاهرة و تم بالفعل انتقالهم و متابعة دراستهم فيها..لم يكن ل"منة" و "هالة" أصدقاء في كلياتهم فهم مازالوا جدد و لم يتعرفوا علي أصدقاء بعد فكانوا يحضرون محاضراتهم و يلتقوا سويا للعودة إلي منزلهم و هكذا ظلت وتيرتهم ..

وفي صباح ذات يوم ذهبت البنات كعادتهم للجامعة وانتهت"منة"من محاضراتها فجلست تنتظر "هالة" في كافتريا الجامعة لحين انتهاءها من محاضراتها هي الأخري وأثناء جلستها وهي تراجع في إحدي الكتب تقدم عليها أحد الأشخاص..

-السلام عليكم ،ازيك يامنة؟

-وعليكم السلام،محمد ..ازيك؟

محمد :الحمد لله ،اخبارك ايه؟

منة : تمام الحمد لله واخبار عمي و طنط و يحيي و نهلة ايه كويسين؟

محمد : الحمد لله كلهم بخير , انتي مش بتقابلي يحيي و نهلة هنا خالص؟

منة: لا اصلنا بنروح علي طول انا و هالة..

محمد : خلاص هنتجمع بكرة ان شاء الله..

عقدت منة حاجبيها : ليه بكرة ؟في حاجة ولا ايه؟

محمد: لا عادي عازمنكوا عالغدا بكرة و زمان ماما و بابا كلموا طنط و اتفقوا ..

منة : ااه اوك خلاص ان شاء الله..

في حضور هالة ...

هالة : السلام عليكم ..ايه ده محمد ازززيك؟؟

محمد: الحمد لله يا هالة ازيك انتي ؟

هالة : الحمد لله كويسة عاملين ايه كلكوا و عمي ؟

محمد : الحمد لله كلنا بخير.. وبعد انتهاء حديثهم قام محمد بتوصيلهم الي المنزل بعد محايلات فصعدت البنات لشقتهم و عاد محمد الي منزله..

وفي اليوم التالي اجتمعت العائلتان و رحب الجميع بالبنات ووالدتهم و جلسوا لتناول الغذاء وبدأوا بسرد ذكرياتهم و بكي من بكي و ضحك من ضحك حتي انتهوا و انتقلوا لجلسة الشاي المعتادة عليها أسرنا المصرية بعد وجبة الغذاء وبعد قليل طلب "محمد" من "منة" الذهاب معه قليلا الي الشرفة...

محمد : اتفضلي..

منة : ايه ده؟

محمد : ده ألبوم صور كنت عاملهولك مخصوص..

فتحت منة الألبوم و لمعت عيناها : ايه ده دي صوري من وانا صغيرة ..ده في صور اول مرة اشوفها.. جبتهم منين ؟!

محمد : كان عندي شوية وكنت لما بروح عند اي حد من قرايبنا اقعد ادور عليكي في الصور و اخدها...

احمرت وجنتيها خجلا : شكرا يا محمد بجد تسلم ايدك..

محمد : العفو يا منة ..

تقدم عليهم "هالة" و "نهلة" و "يحيي" و جلس الشباب و البنات معا ليسردوا بعض من ذكريات الطفولة التي لا تنسي مهما مر عليها العمر ..واتفقوا ألا يبتعدوا عن بعضهم البعض مرة أخري..

انتهت جمعتهم الجميلة و عادت البنات و والدتهم إلي منزلهم ..وبدأت تقترب العلاقات بينهم أكثر فأكثر واقتربت البنات من "نهلة" و "يحيي" و في الجامعة كانوا يتقابلوا كل يوم عدا "محمد" الذي كان يخطف يوما أو يومين من الأسبوع للإجتماع معهم نظرا لظروف عمله..

وفي الجامعة ذات صباح اقترب أحد الشباب مرة أخري علي "منة" الجالسة بمفردها و ألقي عليها السلام..انتبهت "منة" ورفعت رأسها موجهة للمتحدث فعقدت حاجبيها لرؤيته وابتسمت وردت السلام..

منة: سامح ايه المفاجأة دي ،انتوا رجعتوا؟

سامح: اه من أسبوع تقريبا ، عاملين ايه و طنط و هالة؟

منة: تمام الحمدلله وانت و أونكل توفيق كويسين؟

سامح: الحمد لله بخير..صمت سامح لوهلة ثم ابتسم..

منة بخجل : في ايه؟

سامح: بصراحة..كنتي وحشاني..

اكتفت منة بإبتسامة تحمل وراءها كل معاني الخجل و الفرحة والدهشة أيضاً..فلقد كانوا جميعاً معاً في السعودية قبل وفاة والدها و لم تشعر للحظة إهتمامه بها هكذا...

سامح: مالك؟

منة: أبداً مفيش..

و أثناء حديثهم أقبل عليهم محمد..

محمد: السلام عليكم..

رد الجميع السلام ونظر محمد لسامح بإستفهام فأسرعت منة : سامح ابن أونكل توفيق صاحب بابا الله يرحمه وده محمد ابن عمي ..ابتسم الشباب لبعضهم البعض كل منهم بإبتسامة باهتة تحمل مشاعر مختلفة و أتبع سامح : طيب يا منة أنا همشي و أكيد هنتقابل تاني ان شاء الله و سلميلي علي طنط و هالة..

منة: الله يسلمك و سلملي كتير علي أونكل توفيق..

سامح: يوصل ان شاء الله...

رحل سامح وتبقي محمد بنظراته الحارقة الغيورة فسألها : هو انتي ينفع تقعدي لوحدك مع أي حد كدة؟؟

نظرت له منة بإستنكار : ايه اللي بتقوله ده ..دة واحد انا عارفاه كويس اوي و أفتكر اني عرفتك عليه..

شعر محمد بتسرعه فهو انسان طيب وتلقائي لأبعد حد فاعتذر منها دون تردد : خلاص حقك عليا ..انا اسف..

انتهي يحيي و نهلة من محاضراتهم و أقبلوا عليهم ..

نهلة : السلام عليكم ..ازيكوا ؟

يحيي : أمال هالة فين؟

منة بإقتضاب: نازلة كمان شوية..

نهلة : مالك يا منة وشك متغير ؟

منة: لا أبدا عادي..

حضرت هالة بمرحها و عفويتها : ازيكوا يا شباب ..فلم يجب أحد..يا ساتر مالكوا قافشين كدة ليه؟

محمد : لا عادي يا هالة مفيش حاجة..

منة : طيب يلا عشان نروح..

وفي منزلهم..

هالة: مالك يا منة بجد شكلك مش مظبوط؟

منة:هو انا باين عليا اوي كدة؟

هالة : اه وشك متغير ..في حاجة حصلت؟

منة: اه ..تخيلي مين جالي الجامعة النهاردة قبل ما تنزلي..

هالة: مين ؟؟

منة: سامح ...

هالة: سامح ابن اونكل توفيق ..ايه ده هما نزلوا ..غريبة كانوا بيقولوا هيستقروا هناك..

صمتت منة و شردت...

هالة : طيب ماشي بردو معرفتش مالك متغيرة ليه...ده انت المفروض تبقي مبسوط يا باشا..

منة: فاكرة يا هالة لما كنت بقولك انه عمره ما انتبهلي و نفسي بس يفكر فيا ولو ثانية..

هالة: اه والبعيد كان في التراوة...

منة: تخيلي النهاردة قاللي ايه..

هالة: ايه؟؟

منة : قاللي اني كنت وحشاه..

رفعت هالة حاجبها : سامح!! قالك انتي ؟؟ لا ليكي حق تتنحي بصراحة...

منة: تفتكري كان بيداري عليا كل الفترة دي ...

هالة: بصي سامح شخصيته غامضة شوية و تقيل حبتين ..يمكن كان معجب بيكي ومش مبين..

ابتسمت منة: تفتكري؟

ضحكت هالة : هههههه اصبري اما نشوف اخرته ايه..

و انتهي يوم البنات و ناموا لإستقبال غدهم الجديد بما يحمله من طيات و مفاجآت.....




التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 25-10-16 الساعة 08:15 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:37 AM   #3

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثانية


وفي صباح يوم جديدفي جامعة القاهرة انتهي الشباب والبنات من محاضراتهم و اجتمعوا للذهاب معاً لنزهةبالإتفاق من اليوم المسبق وأثناء خروجهم من الجامعة التقوا بسامح الذي وقف للتحدثمع منة و هالة متنحيين جانباً من الطريق و ينتظر الباقي علي الجانب الآخر ولكن تحتأنظار محمد و يحيي ...
سامح: ازيك يا هالة؟
هالة: الحمدللهمنورين القاهرة ..بس مش كنتوا قلتوا انكوا هتستقروا هناك؟
سامح: حصل ظروف كدةواضطرينا ننزل..ثم التفت الي منة بإبتسامة : ازيك؟
منة: الحمدلله..واندهشت هالة من نبرته الهادئة وإبتسامته الغير معتادة ..وأتبع سامح : كنت عايزأتكلم معاكي شوية بس شكلكوا مستعجلين و وجه نظره ناحية الباقيين علي الجانب الآخر...
منة: اه خارجين شويةبس خير كنت عايز تتكلم في ايه..
إبتسم سامح نصفإبتسامة :شكلكوا متعودين علي ولاد عمكوا أوي..
نظرت البنات لبعضهنالبعض و قالت هالة : عشرة عمر بقا..
سامح: طيب ممكن رقمكيا منة؟!!
ترددت منة كثيرا وظهر عليها الإرتباك: اه،اوك..أخذ سامح الرقم و حفظه وودعهم بنظرات خاصة إلي منة وعلي الجانب الآخر كان محمد و يحيي متذمرين مما يروا..
وصل البنات إليمنتظريهم كل منهم بنظرته إليهن ..فبدأت نزهتهم و وجه يحيي سؤاله لهالة: مين دهاللي حضرتك كنتي واقفة معاه؟
ضحكت هالة بطفولية:ههههه ومالك بتتكلم كده ليه؟
رد يحيي بضجر:أنامبهزرش مين ده؟
هالة: ده سامح ابن صاحببابا الله يرحمه.
يحيي بعصبية: وانتيازاي انتي و منة تقفوا معاه كدة أنا كنت ماسك نفسي لولا ان محمد هداني بس ماينفعشكده علي فكرة
هالة: نعم يعني كنتناوي تعمل ايه ان شاء الله وبعدين احنا عارفين بعض من زمان جداً و كنا علي طول معبعض في السعودية
يحيي:وتفتكري الناساللي كانت واقفة حواليكو عارفين كل اللي بتقوليه ده ،الناس مالهاش غير المظاهر ياهانم..
توترت هالة وقالت:يا سلام طب ما انتوا بتقفوا معانا انتوا كمان والناس مش عارفين انكوا ولاد عمنابردو ..ازاي الحال بقا؟
صمت يحيي وشعر أنهوقع في مأزق حتي اقترب عليهم نهلة و محمد ومنة وكأنهم أنقذوه من مأزقه هذا..
نهلة : في ايهصوتكوا عالي جدا مش هتبطلوا نقار في بعض بقا؟
منة: علي رأيك يانهلة كأنهم مولودين فوق راس بعض ...
نهله: ههههههه دهأنا و يحيي اللي مولودين فوق راس بعض فعلا مبنتخانقش كدة زيكوا...
وظلت منة و نهلةيتبادلن الضحكات و النكات في صمت من باقي الأطراف..حتي انتهي يومهم و ودعوا بعضهمالبعض و ذهب كل منهم إلي بيته..
منة: خلاص يا هالةفكي بقا ما أنا كمان محمد قعد يقطم فيا والله..
هالة: سيبك سيبكالمهم ..ايه اللي حصل ده ،انا حاسة ان مش ده سامح اللي كان معانا هناك ،مين ده؟
منة: والله ما أناعارفه يا هالة انا الموضوع ده شاغلني أوي..
هالة: بس أنا بقاعندي تحليل للموقف..
منة: حللي يا ستالدكتورة ..
هالة وهي تضعسبابتها علي جبهتها: احساسي ان سامح كان معجب بيكي من زمان وهو واد تقيل كدة ومشمبين ولما نزلنا مصر و عرف اننا مش هنرجع تاني قام نازل وراكي علي ملا وشه...
منة: ده احساس ولاتحليل ...نامي يا هالة..
هالة : ههههههه طيببكرة تشوفي..
و بعد قليل رن هاتفمنة برقم سامح فارتبكت كثيراً و ترددت في الرد ولكن هالة شجعتها : ألو..
سامح:إزيك؟
منة: الحمدلله ،اونكل توفيق عامل ايه؟
سامح: بصراحة تعبانشوية..
منة: الف سلامةعليه، ماله؟
سامح: عندو جلطة فيرجله ومنعته من الحركة للأسف..
منة: لا حول ولا قوةإلا بالله ،صدمتني يا سامح وزعلتني بجد ،ألف سلامة عليه..
سامح: الله يسلمك يامنة ،الحمد لله..منة؟
منة: نعم..
سامح: بصراحة كنتعايز أفاتحك في موضوع هو المفروض مايبقاش في التليفون بس أنا مش عارف ألاقيكي غيرفي الجامعة و مابعرفش أتكلم معاكي هناك خالص،ممكن نتقابل في أي مكان؟
شعرت منة بإحراج وإرتباك شديد جداً ولم تستطع أن تقول سوي: أنا آسفة يا سامح بس ما أعتقدش ماماهترضي ..
سامح: اممم طيب مشهضغط عليكي و مضطر أقولك في التليفون ...
حدقت منة عيناها وبجانبها هالة التي التصقت أذنها في الهاتف لتسمع ما يقوله سامح...
سامح: تتجوزيني!!
تجمدت منة و توقفقلبها فهي لم تتوقع تماماً ما قاله و شهقت هالة واضعة يدها علي فمها و لم يتم الرد...
سامح: الو ..الووو
ردت منة بصوت يكادأن يُسمع: أيوة..
سامح: سمعتيني؟
منة : اه
سامح: وقلتي ايه؟
منة: بصراحة انتفاجئتني يا سامح ..
سامح: طيب هسيبكتفكري براحتك بس مش براحتك أوي متتأخريش عليا ..
منة : ان شاء الله..
وانتهي الحديث وتبلمت كل من منة و هالة لدقائق ثم نطقت هالة: شفتي احساسي طلع في محله...و فجأةقفزت من مكانها بفرحة: مبروك يا منوووون روروروروي..
وضعت منة يدها عليفم أختها: هشششش بس وطي صوتك.
هالة: نعم أوطي صوتيليه ما احنا هنطلع نقول لماما أصلا..
منة : مش عارفة أتلمعلي أعصابي ، مش مصدقة ...
هالة : هههههههه ولاأنا بس أهو حصل و سحبت منة من يدها : يلا بقا نقول لماما..
وخرجت البناتلوالدتهم لإخبارها فبكت بمجرد سماع الخبر و تذكرت زوجها و قالت : كان نفسي يبقيمعانا ويفرح بيكي يا منة ..
بكت منة هي الأخري:الله يرحمه يا ماما ،وأنا كمان..
بكت هالة هي الثالثة: والله انتوا عالم نكدية خلاص بقا... فتصبح الفرحة دائماً في منزل به عزيز فقيد"موجعة" مغلفة بدموع و قلب منكسر مهما كانت ضحكات الوجه فالقلب يحملالألم بالحنين....
وفي صباح اليومالتالي كالعادة اجتمع البنات و الشباب في الجامعة و أثناء جلستهم وقفت هالة فجأةوقالت :عندي خبر تحفة،يلا كلنا نقول مبروك لمنة...
نهرتها منة بنظرةطويلة و إرتجف قلب محمد و قالت نهلة: في ايه يا منة نتيجتك طلعت قبل ما نمتحن ولاإيه ههههه..
أكملت هالة وكأن لمتنهرها منة بنظرتها: لا يا نهلة منة هتتخطب قريب..
احمرت وجنتي منة ونظرت للأرض بينما انصدم الجميع فنهلة و يحيي يعلموا جيدا ما يحمله محمد في قلبه منحب صادق لمنة و تبقي محمد بقلبه المرتجف كالذي فقد جميع حواسه في لحظة و دمعتعيناه و خاف أن يراها الآخرون فانسحب بهدوء دون كلمة ..ابتسمت نهلة ابتسامة باهتةوقالت : بجد ؟مبروك يا منة بس فجأة كدة؟
و وجه يحيي بعدمقبول مباركته لمنة و نظرة غامضة لهالة واستأذن و ذهب لمواساة أخيه..و ظلت البناتلتسرد هالة لنهلة من هو الخاطب وباقي التفاصيل.
وهناك تنحي محمدجانباً علي إحدي المقاعد بالجامعة بدموعه المحبوسة بمقلتيه و أقبل عليه يحيي وربتعلي كتفه: علي فكرة دي لسة خطوبة و لسة ماتعملتش كمان ، ماتكلمها يا محمد ،صارحهابحبك..
محمد بنبرة منكسرةوصوت مكتوم: معني ان هالة قالت كدة ان منة خلاص وافقت ، تفتكر بعد ما وافقت علي حدتاني أروح أكلمها وأتبع بيأس : ده معناه إنها ماحستش بحبي ليها خالص ولا بتبادلنيأي مشاعر من ناحيتها....
يحيي محاولاًالتخفيف عنه: انت هتاخد علي كلام هالة ..دي مجنونة..
وضع محمد رأسه بينراحة يديه مسنداً بهما علي ركبتيه و شرد ذهنه..
انتهي اليوم الجامعيوذهب كل منهم إلي بيته و في طريقهن..
منة: انتي يا بنتيمسحوبة من لسانك، انا قلتلك تقولي؟
هالة: طب وايه يعنيماهم مسيرهم هيعرفوا..
منة: ماشي بس لسةأصلا،شفتيني وافقت؟
هالة: ده علي أساسانك هترفضي ما احنا عارفين انك موافقة...
زفرت منها منة: يييهمش هخلص من غلبويتك دي ..أفهمها ازاي دي يا ربي ،يا بنتي انتي قلتي الخبر كدة فجأةو أديكي شوفتي انصدموا ازاي و محمد قام ازاي ،أنا كنت عاوزة أمهد للموضوع مش خبطةواحدة كدة...
صمتت هالة و لوتشفتها: اممم في دي عندك حق ، من ناحية انصدموا فهما انصدموا فعلا و صعبان عليامحمد أوي..
منة بحزن : أمال أناأقول إيه ،لما أبقي عارفة ان أنا اللي كسره قلبه كده بس غصب عني يا هالة والله محمدبالنسبة ليا أخويا وابن عمي وبس مش قادرة أحس من ناحيته غير كدة...
هالة: معلش هو بكرةينسي و يحب تاني..
منة: يارب بجدبدعيله من قلبي يلاقي واحدة يحبها و تحبه و تبقي طيبة زيه كده...
هالة: يارب..وأتبعتبمرح :ولو انه مش هيلاقي زيك يا منوون...
إبتسمت منة ونهرتهابضربة خفيفة...
وفي منزل الحاج صلاحعم البنات..
نهلة: علي فكرة يايحيي منة لسة ما وافقتش عالخطوبة ..
يحيي: وعرفتي منين؟
نهلة: هالة حكتليلما مشيت انت و محمد..
يحيي:امممم ، طبوبعدين محمد أخوكي ده هينقطني الصراحة ما بيتكلمش خالص ..
نهلة: يمكن لما يعرفكدة يتكلم و يخطبها بقا مش يمكن هي مستنياه يتكلم ...
يحيي بتفكير: تفتكري؟طيب ما تكلمي هالة و تفهمي منها بالظبط..
نهلة: اممم اوك...
و علي الفور تحدثتنهلة مع هالة ولكن صدمتها هالة كعادتها بعفوية أن منة تكمن بداخلها مشاعر قديمةلسامح و أنها ستوافق علي الخطبة بلا تردد..فأسردت نهلة الحوار ليحيي فقال: خلاص يانهلة هو نصيبه كده ،ربنا يصبره...
بكت نهلة لحال أخوهاوقالت :يارب يا يحيي...
وانتهي اليوم ونامالجميع و نامت علي الوسادة أحلام مختلفة تحمل ما تحمله من آلام و آمال
......


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:38 AM   #4

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثالثة
أشرقت شمس نهار جديد داخل أسوار الجامعة وقد قررت هالة ألا تخبر منة بإتصال نهلة لها وإستفساراتها و داخل محاضرة منة استقبلت مكالمة من سامح فردت عليه بصوت خافت وأخبرته أنها لن تستطيع محادثته وأن ينتظر لحين انتهائها و بمجرد نهاية موعد المحاضرة كرر سامح اتصاله ليسألها عن رأيها في موضوعهم فردت بخجل :اللي تشوفه يا سامح..
سامح: يعني موافقة؟
منة بخجل: امم..
سامح: طيب تمام أوي ، حدديلي ميعاد مع طنط بقا عشان نتفق..
منة: شوف انت الميعاد اللي يناسبك..
سامح: النهاردة ممكن؟
منة:بالسرعة دي؟
سامح: خير البر عاجله ونقرا فاتحة النهاردة كمان..
خفق قلب منة سريعاً : ان شاء الله..وما أن أنهت اتصالها ،أقبلت عليها هالة فوجدتها واقفة شاردة...
هالة: ألوون..ايه مالك؟
منة:انتي جيتي؟
هالة: لا لسة هههههه ايه يا بنتي انتي ضايعة خالص..
منة: يلا يلا عشان نروح..
هالة: مش هنستني نهلة ويحيي؟
منة وقد سحبت هالة من يدها و أسرعت خطواتها:لا ماينفعش،اتصلي بيهم قوليلهم هنمشي احنا ، مفيش وقت..
هالة: ايه السربعة دي، مفيش وقت علي ايه؟
منة: سامح جاي النهاردة ،يادوب أجهز و أقول لماما ونشتري حلويات و نوضب الشقة وأكلم عمي و..
قاطعتها هالة:بااس ايه علي مهلك،كل ده النهاردة حرام عليكي أنا مهبطة خالص من الحر..
منة:يلا بقا ياهلولة ياحبيبتي مش وقته دلع عقبال ما أخدمك يوم فرحك يارب..
هالة: ياعيني عالتثبيت ،يارب يختي يارب..بس ماقلتليش كلمك امتي وقولتيله ايه؟
منة: هقولك كل حاجة بس نروح..
واتصلت هالة بنهلة و أخبرتها...
مر الوقت وجاء سامح بحلته الأنيقة و الكرافت الأزرق فإزداد جاذبية و وقار فكان سامح شاب طويل القامة ذو جسم قوي البنيان و شعر أسود ناعم و مرتب وبشرة خمرية..
تقدم سامح إلي المنزل واستقبله عم البنات و والدتهم و وهالة بترحاب شديد حتي جلس الجميع في غرفة الصالون و بدأ التعارف بين سامح و حاج صلاح عم البنات وسأله عن سبب عدم مجئ والده فأخبره بمرضه حتي ظهرت العروس بفستانها القرمزي و حجابها الأبيض مع حمرة وجهها فكانت منة بنت طويلة القامة إلي حد ما ذات البشرة البيضاء والعيون العسلية و ملامحها الصغيرة..اعتدل سامح لرؤيتها، حاملاً باقة من أطيب أنواع الورود و أجملها وقدمها لها علي الفور مع إبتسامة علي وجهه ،مدت منة يدها المرتجفة وأخذت الباقة بخجل ،جلس الجميع و اتفقوا علي قراءة الفاتحة ولكن بعد أن قال سامح:أنا بستأذن منة إننا هنتجوز مع بابا في الشقة لأني مقدرش أسيبه لوحده و كمان إحنا شقتنا واسعة أوي ..نظر عم منة لها منتظراً ردها فإبتسمت منة وقالت: مفيش مشكلة..
وأتبع سامح : وفيه حاجة كمان معلش،أنا آسف مش هقدر أعمل فرح هتبقي زفة عربيات بس ونروح علي شقتنا ،ايه رأيك يا منة؟
اندفعت هالة بعفويتها: ايه؟ لا طبعا ماينفعش ، أنا عايزة أفرح أنا وأختي..
نهرها عمها بنظرة: استني يا هالة، أهم حاجة رأي العروسة و حاجة سناء..
هالة بحزن:كدة يا عمو وأنا ماليش رأي؟
والدة البنات:أنا مش فارق معايا المهم منة..
ردت منة بخجل و إحراج: عادي مفيش مشكلة..
زفرت هالة و أشاحت وجهها عن الجلسة ...
سامح: خلاص كدة تمام ان شاء الله...
عم البنات: طيب وناوي إمتي يا ابني؟
سامح: والله يا عمي خير البر عاجله ،ياريت نقرا فاتحة النهاردة و نكتب الكتاب و نتجوز بعد كام شهر كدة..
انتبهت منة لكلامه و قالت : كام شهر ايه، ماينفعش عايزة أجيب حاجات كتير و مش هلحق..
ردت والدتها: ماتشيليش هم حاجة يا منة ،كل حاجة هتيجي وتمت قراءة الفاتحة و كان سامح محضراً خواتم الخطوبة وفاجأ الجميع بهم واتفقوا علي إتمام الزواج بعد ثلاثة أشهر فقط....
وفي المساء بعد انتهاء جلستهم ، دخلت البنات إلي غرفتهن و كانت منة مبتسمة سعيدة علي عكس هالة التي كانت تود أن تضربها: كدة يا منة مش عايزة فرح ، ماتتصوريش أنا مخنوقة قد ايه..
منة: معلش بقا يا هالة ، انتي بقا نعملك أحلي فرح.
هالة : بصراحة سامح قفلني منه من أولها كدة يعني لا فرح ولا شقة كمان ..
منة: هههههه يا ستي أنا راضية أهم حاجة الدين و الأخلاق وكل الباقي ده مظاهر..
هالة : اوف منك انتي مثالية زيادة عن اللزوم...
منة: أبدا والله ولا مثالية ولا حاجة ،طيب ما أنا كمان كان نفسي في فرح و شقة زي بقية البنات بس خلاص مادام ظروفه كدة يبقي أستحمل...
هالة بمزح : أيوة يا عم لأجل الورد بقا...
ابتسمت منة : بس يا بت بقا بطلي غلاسة..
وفي منزل الحاج صلاح عم البنات كانت نهلة و يحيي و والدتهم منتظرينه لمعرفة منه الأخبار علي عكس محمد الذي لم يطق يجلس لحظة واحدة و رحل ..جاء الحاج صلاح مبتسماً فهو لم يكن يعلم ما يكنه ابنه من مشاعر تجاه منة ابنة أخيه حتي أخبرهم بموعد الزفاف و تفاصيله ولكنه لم يجد إستحسان من الآخرين فالكل بارك بعدم قبول وإتجه إلي غرفته شارداً ..
وهناك كان يجلس علي إحدي المقاهي بمنطقته شارد الذهن لم يتخيل أن حبيبة عمره سيمتلكها غيره فهي أول من نبض لها قلبه، ما إن أقبل عليه يحيي و جلس بجانبه دون كلام فإلتفت إليه محمد :ايه الأخبار؟
أجاب يحيي بخفوت ولم ينظر إليه:قروا فاتحة و حددوا ميعاد الجواز.
مسح محمد وجهه بكفه والذي كان يشع حرارة وتذكر وجه منة أمامه وأنه سيُحرم عليه النظر لهذا الوجه الجميل الذي طالما حلم به و بقضاء الباقي من عمره معه حتي يتجعد الوجهان معاًو يظل حبها محفوراً بأعماق قلبه..
عاد محمد و يحيي إلي منزلهم و دخل كلاً منهم إلي غرفته وكانت والدتهم ساهرة يجافيها النوم من كسرة قلب ابنها فهي تعلم جيداً ما به..أطرقت عليه الباب فسمعته من الداخل : مين؟
_أنا يا محمد ..
_ ادخلي يا ماما..
دخلت والدته لتجده مسطحاً علي فراشه بنفس ملابسه التي خرج بها يسند رأسه علي وسادته التي تعرف أسراره أكثر من نفسه..جلست والدته بجواره علي طرف الفراش وربطت علي يده في حنان : ماتزعلش نفسك يا حبيبي ، ربنا شايلك الأحسن..وكأنها ضغطت بكلامها الحنون علي جرحه النازف فخانته دمعته التي بللت جفون أعينه ..فحين نظل نخبئ و نكتم أوجاعنا ثم نسمع فقط كلمة "مواساة" تخوننا العبرات و تفضح ما خبأناه في لحظة ..ضمته أمه إلي حضنها و ياله من حضن الأم أعمق من البحار و أملس من الحرير وقالت له: لا يا محمد ،لا يا حبيبي، خليك أقوي من كدة ،الدنيا عمرها ما بتقف علي حد، كانت كل الناس اللي ماخدتش اللي بتحبه ماتوا من الحزن يا ابني، ربنا خلق النسيان ،و الحزن خلقه كبييير أوي و الحاجة الوحيدة اللي بتصغر و بتقل مع الأيام ودايماً ردد آية ربنا سبحان وتعالي "فصبرٌ جميلُ والله المستعان"..نزلت كلمات أمة كالثلج علي قلبه لتبرده قليلاً و تمنحه قسط من الصبر...وظلت تهدهد عليه و تقرأ بصوتها العذب بعض من آيات الله تعالي حتي دخل في سبات عميق كالطفل ...
*******
دخلت والدتها عليها و كانت هالة قد خلدت للنوم و تبقت منة بأحلامها توقظها علي فراشها ..جلست أمها بجانبها علي الفراش وهي تتأمل ملامح ابنتها الراضية و السعيدة فقالت: مبسوطة يا حبيبتي؟
ردت مبتسمة :الحمدلله يا ماما..
_يعني مش زعلانة من موضوع الفرح ده؟
_لا يا ماما ده نصيبي و انا راضيه ..ثم ألقت نظرة علي أختها النائمة بفراشها المجاور لها : بس في ناس هنا مش مبسوطين خالص..
نظرت الأم علي هالة سريعاً و ابتسمت و عادت بنظرها الي منة: سيبك منها المهم انتي.. وأتبعت: طيب و موضوع الشقة
يا منة مش مضايقك؟
هزت رأسها بالنفي:لا يا ماما ، ماهو بيقول الشقة كبيرة و كمان أونكل توفيق طيب جداً و بيحبنا أوي...
_طيب يا بنتي ربنا يسعدك و يكملك بعقلك يا حبيبتي و اعتدلت من جلستها لتذهب إلي غرفتها حتي تذكرت شيئاً فإستدارت لها مرة أخري: اه صحيح يا منة ، ابقي اتكلمي معاه يا حبيبتي في موضوع الدراسة ،هيبقي لسة فاضلك ترم ..
خبطت منة علي جبهتها : نسيت خالص نتكلم في الموضوع ده بس كويس انك فكرتيني يا ماما ، خلاص بكرة ان شاء الله أكلمه..
_ماشي يا حبيبتي،تصبحي علي خير..
_وانتي من أهل الخير ..
ومرت المهلة المحددة لتحضير تجهيزات الزفاف حتي تبقي يوم واحد علي الميعاد و بمرور الوقت يزداد توتر منة و يكبر جرح محمد الذي اختفي من يومها عن الجامعة كغير عادته..
وجاء اليوم الموعود و توجت منة بطرحتها البيضاء وتاجها المرصع بالفصوص البراقة و فستانها التل الأبيض و كانت في غاية الجمال واستقبلها سامح فطبع قبلة علي كفها و انتهي يومهم سريعاً دون حفل كما في الإتفاق و ذهب العروسان إلي شقة الزوجية و خطت منة أول خطوة لها داخل حياتها الجديدة المليئة بالمفاجآت....
خطت منة أول خطواتها في حياتها الجديدة و دخل معها زوجها سامح الذي لم يعرها انتباهاً ، دخل سريعاً إلي غرفته ، ظلت منة واقفة في مكانها ينتابها الخجل و تذوب في نفسها و لا تدري ماذا تفعل أتظل واقفة منتظرة سامح أم تدخل وراؤه أم ماذا تفعل ، ظلت مكانها قرابة الربع ساعة حتي جلست أخيرا علي إحدي كراسي الصالون بجانبها وهي لا تعلم أين ذهب سامح و تركها دون كلمة منه و أيضاً توفيق الذي يفترض أنه موجود داخل الشقة حتي سمعت صوت خطوات تأتي من خلفها و تجده سامح قد أبدل حلته بملابس النوم وقال لها ببرود: ادخلي غيري فستانك ده!!
ابتلعت لعابها و ثقل لسانها و هي تقول : هو فين اونكل توفيق؟
_نايم هيكون فين؟
لم تدري ما سر هذه النبرة الحادة في صوته و توقعت أنه تزمر منها لفعلها أي موقف لم يعجبه ولكن ما هو؟ جمعت حروفها الثقيلة وقالت: كنت متخيلاه هيستنانا عشان يسلم علينا..
بنفس النبرة:لا هو بينام بدري..
جمعت قواها و قالت: مالك يا سامح أنا ضايقتك في حاجة؟!
_لا ،يلا أدخلي غيري البتاع ده عشان عايز أنام..
دخلت منة غرفتها و تبدلت فرحتها و ملامحها إلي العبس و ترقرقت دموعها و شحب وجهها " ايه اللي حصل، هو بيكلمني كدة ليه، بقا هو ده الجو الهادي اللي المفروض يدخلني فيه عشان يقلل من خوفي وتوتري" و زاد توترها حتي سمعت طرقاته الشديدة علي باب غرفتها والتي كادت أن تخلع قلبها: اخلصي عايز أنااام...
بدأت بخلع حجابها و فستان زفافها الذي كان صعباً عليها خلعه و لكنها فعلتها و دموعها لم تتوقف حتي أتلفت زينة وجهها و ذاب كحل عينيها ، ارتدت ملابس نومها علي إستحياء و أصلحت ما يمكن اصلاحه من زينتها و رتبت شعرها البني الأملس الذي وصل لأسفل ظهرها و فتحت باب الغرفة ، وجدته يقف مستنداً علي الحائط حتي رآها فاعتدل علي الفور ثاقباً إياها بنظرة اخترقت ضلوعها فنظرت للأسفل علي إستحياء و احمرت وجنتيها تلقائياً ، أشاح وجهه بعيداً و كأنه أفاق من تركيزه بها وقال ببرود: عندك الأوضة اللي هناك دي وأشار بعيداً آخر الردهة: روحي نامي فيها و تركها و دخل غرفته و أوصد الباب خلفه..
ظلت منة العروس الحزين واقفة متجمدة و كأن وقع عليها دلواً من المياه المثلجة تريد أن تلملم ما تبعثر من كرامتها و أنوثتها لتختبئ بين أربعة جدران يحموها من ما شعرت به من صقيع الشتاء في يوم حار ،أسرعت متلهثة علي الغرفة المشار إليها و أوصدت بابها و احتضنت نفسها و جسدها المرتعش بذراعيها يلتفا حولها و جلست علي الفراش و ألف سؤال و سؤال يدور حول رأسها و ما من إجابة تحنو عليها حتي نامت لا تعلم كيف نامت و بللت وسادة غريبة عنها بدموعها لتسأل الوسادة من هذا الغريب الذي يحتاجني فعطفت عليها وسادتها الجديدة و استقبلت دموعها بصدر رحب ....


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:40 AM   #5

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الرابعة

مضت ليلتها الحزينةو راحت في سباتها العميق بينما الآخر ظل شارداً جافاه النوم و جافاه قلبه ، كانعقل محمد يكاد ينفجر من كثرة التفكير بمنة و لا يتخيلها عروس لغيره ،صعب عليهالحال لا يعلم ما حالها و كيف هي الآن...
فاقت منة من سباتهاعلي طرق شديد علي الباب و الذي جعلها تفيق بفزع فتسارعت نبضات قلبها : مين؟
أتاها صوته منالخارج: افتحي ، هيكون مين..
"هو لسةبيتكلم بنفس النبرة" وفتحت الباب فقال: كنتي سايبة تليفونك برة مامتك اتصلت وزمانهم جايين..
منة: ماشي..
دخلت منة غسلت وجههاو توضأت وصلت ما فاتها و دعت الله كثيراً في سجدتها بما يفطر قلبها ،دخل سامحعليها ليجدها علي وضع السجود و أطالت به فتركها و خرج ،انتهت من صلاتها و بدأتبإرتداء عباءة بيضاء مطرزة بأرق ألوان الفصوص علي شكل فراشة جميلة من الصدر وأسدلت شعرها خلف ظهرها بغرة بسيطة، خرجت من غرفتها فاصطدمت بسامح في الردهة فاحمرتوجنتيها خجلاً ،قال لها بقسوة:طبعاً مش محتاج أقولك ماتجبيش سيرة لأي حد عليحياتنا حتي مامتك و لو حد سألك عاملة ايه قولي الحمد لله و خلاص..
أومأت برأسها : أكيد،هو أونكل صحي؟ نفسي أشوفه..
_صحي بس فيأوضته..
ابتسمت منة: طيبممكن أدخل أسلم عليه؟
_براحتك..
أطرقت منة الباب عليتوفيق فسمعته من الداخل: أدخل..
فتحت الباب و دخلتعليه بإبتسامتها العذبة الحنونة: أونكل توفيق ازيك وحشتني أوي..
لم تلقي منة ردةالفعل التي كانت تنتظرها فقد كان بالنسبة لها صديق حميم لوالدها يتبادلا الضحكات ويعاملها أفضل حالاً من والدها ، فقط رد علي تهافتها بكلمة واحدة وإبتسامة باهتة :أهلاً!!
تعجبت منة من هذاالرد البارد وقالت بحنان: ألف سلامة عليك يا أونكل ،ربنا يشفيك يارب..
_شكراً..
وخرجت منة متعجبةلمعاملاتهم الجافة وزادت حيرتها وتساؤلاتها لنفسها"نفسي أفهم فيه ايه؟!"
خرجت لسامح وسألته:أحضرلكم الفطار؟ وما أنهت كلمتها حتي رن جرس الباب فذهبت منة لغرفتها مسرعة و فتحسامح بإبتسامة واسعة : أهلاً ، اتفضلوا..
والدة منة: صباحيةمباركة يا عريس..
سامح: الله يباركفيكي يا حماتي..
هالة: ازيك يا سامحمبروك..
سامح: الله يباركفيكي يا هالة عقبالك..
هالة : شكراً ربنايخليك.. خرجت منة عندما سمعت صوت والدتها و أختها بلهفة : ماما حبيبتي ازيك؟
حضنتها والدتها :الحمدلله يا حبيبتي ،ازيك انتي؟
منة: الحمدلله ياماما وإلتفتت إلي هالة وحضنتها: منووون حبيبتي وحشاااني..
هالة: يا بكاشة لحقتأوحشك..
بعدت منة عن حضنهاقليلاً ونظرت لعين أختها بعين ممتلئة بالدموع: كدة يا هالة يعني أنا ماوحشتكيش؟
حضنتها هالة مرةأخري : وحشاني بس..هو أنا عرفت أنام امبارح أصلاً...
جلس الجميع و تبادلاالحديث فإستئذنت منهم منة و دخلت مطبخها لتحضر بعض العصير و البسكويت و الكحك ،تسحبت هالة من وراءها و لفت يدها حول خصر أختها وقالت بمرح: عملتي ايه يا عروسة؟!
خجلت منة ولم تنظرلأختها : الحمدلله..
هالة: شكلك قمروانتي عروسة ،ومدت يدها بالدعاء: عقبالي ياااارب.
ابتسمت منة بهدوء:ان شاء الله يا حبيبتي..
شعرت هالة بشئ غريبفي أختها ولمعة في عينيها:مالك يا منون؟
منة محاولة إخفاءشعورها:مفيش يابت،مالي؟
هالة: معرفش شكلكمتغير..
حتي دخلت والدتهمفسمعت كلمة هالة الأخيرة:بس ياهالة ،خدي الصينية من أختك طلعيها برة..
أخذت هالة الصينية ومشت في الردهة: امم حلوة أوي الطردة دي ،متشكرة يا ست ماما..
ضحكت الإثنتان ثمنظرت والدة منة لها: طمنيني عليكي يا حبيبتي؟
قالت منة بإستحياء:ما قلتلك الحمد لله يا ماما..
والدتها: يعني سامحكويس معاكي؟
منة وهي تلملم ماحولها من علي رخامة المطبخ: أيوة طبعاً يا ماما الحمد لله..
قبلتها أمها عليوجنتها : ربنا يسعدك يا بنتي و يفرح قلبك..
لمست الدعوة قلب منةفترقرقت عينيها بالدموع و لكنها حاولت إخفاءها و خرجوا لإستكمال الحديث بالخارجفسألت والدة البنات سامح: أمال بابا فين يا سامح؟
_هو في أوضتهجوة تعبان شوية..
_لا ألف سلامةعليه، ربنا يشفيه..
و انتهت جلستهم وحين وداعهم كادت منة أن تبكي لكن تمالكت نفسها و تظاهرت بعكس ما تشعر..
أغلق الباب و تحولتمعاملة سامح مرة أخري : قالولك ايه؟!
منة: عادي بيطمنواعليا..
سامح: ورديتي قلتلهمايه؟
تعصبت منة قليلاً:علي فكرة يا سامح أنا مش طفلة صغيرة و فاهمة كويس ان مش أي حاجة ينفع أحكيها وديني علمني كدة..
اندفع إليها سامح ومسك ذراعها بقسوة : اياكي صوتك ده يعلي عليا ،انتي فاهمة؟
وتركها و دخل غرفته، مسكت منة ذراعها من شدة الألم و تحررت الدموع التي حبستها أمام والدتها ما إنخرج توفيق من غرفته علي كرسيه المتحرك فمسحت منة دموعها علي الفور و لحقت به: أناآسفة يا أونكل هحضرلك الفطار حالاً..
توفيق بحنق: لا مش هاكل، أنا هشرب شاي بس ...
منة: حاضر هعملك شاي..
أحضرت منة الشاي ومعة قطع من البسكويت و ذهبت به إلي توفيق : اتفضل يا أونكل و جبتلك بسكويت معالشاي فطار بسيط كدة..
توفيق: قلت مش فاطر،شيلي البسكوت ده..
منة بإضطراب: حاضر..
وتوالت الزياراتالمتعارف عليها في هذه المناسبات من الأقارب و الأحباب حتي انتهي اليوم ، دخل سامحغرفته دون كلام ،لم تستطع منة الصبر فكان لابد عليها أن تعلم ما الأمر و لماذا هذهالمعاملة السيئة ،ذهبت وراءه علي الغرفة وطرقت عليه الباب: في حاجة؟
منة: عايزة أتكلممعاك شوية..
_مش وقته،عايزأنام..
_معلش يا سامحلو سمحت..
_استغفر اللهالعظيم ، ادخلي..
دخلت منة فوجدتهمسطحاً علي فراشه فإنتابها الحرج و تنحنحت : احم ممكن أتكلم معاك..
اعتدل من نومته وجلس علي طرف الفراش: نعم،خير..
منة بلهجة هادئة وحنونة: مالك يا سامح بتعاملني كدة ليه؟
سامح بعند: ده طبعيو ده نظامي..
منة بنفس نبرتها: لايا سامح هو أنا أول مرة أعرفك احنا يعتبر متربيين مع بعص..
سامح: وأنا يعني كنتبهزر معاكي قبل كدة..
منة: لا بس عالأقلكنت بتعاملني كويس مش بقسوة كدة وجلست أمامه علي ركبتيها علي الأرض: سامح انتمكنتش كدة قبل ما نتجوز حتي، انت اتحولت 180درجة بعد ما دخلنا الشقة دي ودمعتعينيها :أنا زعلتك في حاجة؟ضايقتك في حاجة؟
وكأن قلبه من حجرغليظ لا يلينه كلمة حنونة ولا دمعة ضعيفة تخرج من قلب ملائكي و كأنه شخص لم تقابلهمن قبل و لم يدق قلبها من أجله في يوم من الأيام فهل كان قلبها سئ الإختيار أم أنهليس لديه قلب..لم ينظر لها و لم يحن ،ظل قاسياً كالصخر وقال: أنا كده و هفضل كدةان كان عاجبك،ممكن تسيبيني أتخمد بقا.. خرجت منة من غرفته منكسرة و ضعيفة ودخلتإلي غرفتها كما في الليلة الماضية و استقبلت الوسادة دموع صاحبتها مرة أخري..
وفي اليوم التالي استيقظتمنة مبكراً لتحضير الفطار حتي أفاق سامح و توفيق من سباتهم و تناولوا فطورهم معاًو ظلت منة ترتب غرفة نومها و غرفة نوم سامح و باقي الشقة لحين إستقبال ضيوف جدددون طعام فما من أحد إنتظرها علي المائدة أو حتي إستدعاها لتناول الطعام و ظلالسكون و الصمت في المكان حتي امتلأ المنزل مرة أخري بالمباركين للعروسين و جاءدور زيارة صلاح عم منة و زوجته و نهلة ،جلس الجميع و تبادلت منة و نهلة الأسئلةعلي إنفراد..
نهلة واكزة منة فيذراعها : ايه يا باشا هما العرايس بيحلووا بسرعة كدة؟
ابتسمت منة: سبحانالله انتي و هالة فولة وإنقسمت نصين...
ضحكت نهله: قصدكتلاتة انتي نسيتي يحيي..
منة: هههههه اه صحيحما انتوا توأم و هالة قدكوا تحسي انها توأمكوا التالت...
كانت منة تود السؤالعلي محمد للإطمئنان عليه ولكنها ترددت كثيراً حتي تشجعت: محمد عامل ايه؟
تبدلت ملامح نهلةقليلاً:الحمدلله كويس..
لم تستطع منة السؤالعلي حاله مرة أخري فأتبعت :ويحيي؟
نهلة: تمام الحمدلله،التيرم التاني قرب استعدي بقا..
منة: اهفكرتيني،ربنا يسهل و يعدي علي خير..
نهلة: يارب،الحمدلله خلصنا من التيرم الأول و نجحنا عقبال التاني يارب..
منة: يارب..
وتبادلا الجميع أطرافالحديث و كانت زوجة عم منة تنظر لها من الحين للآخر و تتحدث بداخلها" كاننفسي تبقي لمحمد يا منة وكانت فرحتنا تبقي فرحتين بدل كسرة قلبه دي" وانتهياللقاء وودع الجميع بعضهم البعض علي أمل اللقاء مرة أخري.... رحل الجميع و اعتزلتوفيق عنهم داخل غرفته و جلس سامح لمشاهدة التلفاز و كأن بين الثلاثة أطراف خصاميمنعهم من الكلام ، كان محمد و يحيي معاً عند جارهم سامر الصديق الصدوق لهم منذزمن والذي لم يُخفي عليه شئ عن محمد و حاله،كان سامر خفيف الظل و مرح ويحاولدائماً التخفيف عنه بطريقته و لكن هذه المرة الجرح أعمق من أن يخفف بنكته أومزحة،فظل محمد شارداً و كأن حياته توقفت عليها..
وهناك ظلت منة ترتبفي مطبخها و تجهز الطعام حينها شعرت بدوار و تشوشت رؤيتها تركت ما بيدها و مسكترأسها ولكن سرعان ما أغشي عليها وارتطمت علي الأرض بقوة سمع صوتها سامح فهرولإليها مسرعاً ليجدها علي الأرض ،حاول إفاقتها برشة عطر ،فاقت علي الفور لتجدهأمامها فقال لها: انتي كويسة؟ايه اللي حصل؟
منة بصوت خافت:معرفش دخت فجأة ومحستش بحاجة..
حملها سامح بينذراعيه و دخل بها إلي غرفته و سطحها علي فراشه وتركها و ذهب دون كلام، بكت منةلحالها فلماذا هذا الجفاء من أين أتي به و أين كان يخفيه ،حتي رأته مقبلاً عليهامرة أخري حاملاً كوباً من العصير ، جلس بجانبها علي طرف الفراش و رأي دموعها: خدياشربي ده ، بتعيطي ليه؟
هزت رأسها: مفيش..
_طيب ناميشوية وارتاحي..
قال جملته بقسوة رغمما بها من كلمات حانية...
خرج سامح وأوصدعليها الباب ولكن أين هي الآن علي فراشه ،تضع رأسها علي وسادته ،تشم رائحته بها وتحقد علي تلك الوسادة،ظلت مبتسمة لمجرد نومها علي فراشه فهي أحبته كثيراً و مازالتتحبه رغم ما يفعل ..راحت منة في سباتها العميق وبعد قليل فاقت علي صوته بجانبهايوقظها بهدوء ،انتفضت منة لرؤيته بجانبها فقال: ايه ايه اهدي..قومي عشان في ناسقرايبنا برة..
نهضت منة و حضرتحالها و خرجت لإستقبال الضيوف بصدر رحب..وانتهي اليوم وعاد كل إلي غرفته،قررت منةأن تدخل هذه المرة إلي توفيق في غرفته فهي لا تستطيع أن تتحمل عدم فهمها لما يحدثأكثر من ذلك ..
دخلت منة بعد أناستئذنت منه بالدخول و قالت : أونكل توفيق بعد اذنك عايزة أتكلم مع حضرتك شوية..
توفيق بحدة: انتيشايفة الوقت مناسب؟!
منة: معلش يا اونكلانا اسفة بس مش هقدر أنام إلا لما أتكلم مع حضرتك..
توفيق : عايزة ايه؟
منة: مالك يا أونكلتوفيق متغير من ناحيتي ليه ،انت زعلان مني في حاجة؟؟
أشاح بوجهه بعيداًولم يتفوه بكلمة.. بدأت منة بالبكاء: والله ما فاهمة حاجة و مخنوقة جدا من الليبيحصل ،حاسة اني مضايقاكوا ومعرفش ايه السبب ، عشان خاطري يا أونكل توفيق بصلي واتكلم معايا..
ومازال صامتاً....
منة: أنا مكنتشمتخيلة كدة خالص بصراحة ، كنت متخيلة أول ما هدخل عليك هتاخدني بالحضن و تكونفرحان بينا أوي ،ده انت و بابا الله يرح......
قاطعها توفيق بحدة:ماتجبيش سيرته قدامي ،فاهمة؟؟!!
عقدت منة حاجبيها وتوقفت دموعها : ماجبلكش سيرة بابا؟؟ ازاي؟وليه؟ ده انتو كنتو أكتر من اخوات..
توفيق: كنا ،لحد ماخاني وسرقني..!!
وكانت منة في صدمةمما سمعت أعظم من صدمة وفاة والدها فإنهالت دموعها كالبحر الثائر وبدأ يعلو صوتهاو كأنها تصرخ : ايه اللي بتقوله ده ؟ بابا ؟ بابا كان أشرف واحد في الدنيا،ازايتقول كدة علي صاحب عمرك ازاي؟
وبدأت دموع توفيقتبلل جفونه: صدمتي ماكانتش أقل منك ويمكن كانت أكبر و كان نفسي أعرف عمل فيا كدةليه بس هقول ايه، ربنا افتكره قبل ما أفهم منه..
منة وقد زاد عليهاالبكاء: فهمني ، ليه بتقول كدة؟
وبدأ توفيق بسرد ماقد حدث في تلك الفترة الوجيزة التي لا تتجاوز الشهر بعد مرور الصفقة : كنت داخلهابملايين و مكنتش عايز أدخل الصفقة دي من الأساس بس هو شجعني و سمعت كلامه لحد ماخلصت الصفقة وخسرتها واكتشفت بعد كده ان رجل أعمال تاني هو اللي كسبها بس لحسابأبوكي عشان مايظهرش هو في الصورة..
كانت منة منصته له ودموعها منهمرة و مازال الذهول و الصدمة يسيطران عليها : مش قادرة أصدق..وشردتقليلاً حتي فاقت من شرودها و نظرت لتوفيق: طيب وسامح اتجوزني ليه؟؟؟
تنهد توفيق تنهيدةطويلة ليس بعدها كلام...
منة: اتجوزني ليه،عشان ينتقم مني؟؟!!
توفيق بتلعثم و صوتمخنوق: عشان يرجع اللي حمدي سرقوا مننا ، قلتلوا مش بالطريقة دي ،بس سامح عنيدوتفكيره من دماغه..
أغمضت منة عينيهابدموع تنعصر من كلتيهما،حتي دخل عليهم سامح، إلتفتت إليه بسرعة البرق بنظرة هينفسها لا تدري أنظرة لوم أم إستحياء مما فعل والدها، تقدم عليها بخطوات ثابتة،أمسك ذراعيها بعنوة و أوقفها،كاد أن يمزق ذراعيها و قال: فلوسنا هترجع وانتي الليهترجعيها و مرض أبويا ده اللي أبوكي السبب فيه هطلعه عليكي، هتعيشي في ذل طول عمركلحد ما ناخد حقنا منكو فاهمة؟؟
تجمدت بين ذراعيه،لن تتخيل أن من أحبته وتزوجته هو نفسه من يعاديها و يقسو عليها هكذا ، زارت أمام عينيهاكل ذكريات عمرها في لحظة وهي تنظر لعينيه ،نعم رأتها داخل عينيه و ما شعرت بجسدهاالمتجمد حتي أفقدت الوعي..
توفيق بحزن: لا حولولا قوة الا بالله..بالراحة عليها يا ابني دي مالهاش ذنب وطول عمرهابتحبك..متاخدهاش بذنب أبوها..
سامح :اسكت انت يابابا خليني أرجع حقنا وشقا عمرك اللي نهبوه ..وبدأ بإفاقتها ولكن فشل هذه المرةفحملها و سطحها علي سرير توفيق و حاول مرة أخري و لكن باءت محاولته بالفشل..
سامح : أعمل ايه ،أكلم الدكتور؟
توفيق: أيوة يا ابنيطبعاً..
وجاء الطبيب الخاصبتوفيق و فحصها: ضغطها وطي فجأة ،إدتلها حقنة مهدئة ،ياريت تهتموا بأكلها والسوائل ضروري جداً ،اهتم بالمدام شوية يا عريس مش كدة وألف مبروك يا سيدي..
سامح: ان شاء اللهيا دكتور ،الله يبارك فيك..
وظلت منة نائمة عليوضعها و نام توفيق في غرفتها هذه الليلة..
كان سامح في غرفتهقلق عليها و كان ينهر قلبه لذلك الشعور ولكنه أراد الإطمئنان عليها محدثاً نفسهأنها نائمة ولن تشعر به فدخل عليها في هدوء تام فوجدها منغمسة في سباتها العميقبوجهها الملائكي و شعرها الأملس المنسدل علي الوسادة بجانبها،نظر لها نظرةعميقةوشرد في ملامحها حتي أفاق من شروده و ذهب سريعاً
........


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:41 AM   #6

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الخامسة


أذن المؤذن لصلاةالفجر و كأن صوت آذان الفجر أصبح منبه إلهي لقلوب امتلئت بطاعة الرحمن،استيقظت منةتلقائياً ،جلست علي فراشها و عاد إلي ذاكرتها الحوار الذي دار بينها و بين سامح وتوفيق ،تألمت و بكت كثيراً و تعددت أسباب ألمها و بكائها ،هل يعقل أن أباها فعلذلك وهو رمز الشرف والأمانة لها و لأسرتها، هل يعقل أن حبيبها خدعها وتزوجها لمجردالإنتقام ،ولكن من قال أنه حبيبها هي من قالت لنفسها ،هي من خدعت نفسها وظلتفكيرها و صراعها مستمران حتي تفاجئت بسامح يفتح باب الغرفة ويدخل عليها و تفاجأهو الآخر بوجودها مستيقظة علي فراشها ، وقف مكانه صامتاً للحظة ثم قال: كنت جايآخد حاجة لبابا،مش وقته بقا..و أدار بجسمه كاملاً ليخرج من الغرفة فأوقفته منة:سامح
التفت اليها مرةأخري دون حديث ..اعتدلت منة وخطت إليه خطوتين وقالت بعينين تملأهما الدموع: كان ممكنتفهمني كدة من غير ما تتجوزني..
أجابها سامح بجفاء:اتجوزتك عشان أذلك و أعرف آخد حقنا منكوا..
أغمضت عينيها للحظةفي صمت ثم عادت و قالت: سامح انتوا اتأكدتوا من الموضوع ده؟
سامح بضحكة ساخرة:الله..هنبتدي نلاوع بقا..
منة بنبرة مرتفعة:سامح من فضلك أنا عمري ما هاخد حاجة مش بتاعتي و فلوسكوا هترجعلكوا ،احنا مابناكلشحق حد.
سامح: لا ماهو واضحبأمارة السيد الوالد..
نظرت له منه نظرةحارقة و تركته و توجهت إلي باب الغرفة حتي أمسكها من ذراعها بعنوة و أدارها تجاهه:لما أكون بكلمك ماتسبينيش وتمشي ،فاهمة؟
تنهدت منة لتهدئ منروعها: طيب ممكن أمشي؟
ترك سامح ذراعها ودفعها قليلاً: اتفضلي..
أسرعت منة إلي دورةالمياة لتتوضأ لصلاة الفجر حينها اختلطت دموعها بماء الوضوء ،انتهت من صلاتها ودعائها إلي ربها أن يخفف عنها بلاءها و أن يغفر لوالدها و يرحمه..
وفي صباح اليومالتالي أجرت والدة منة اتصالاً بمنة: أيوة يا حبيبتي عاملة ايه؟
منة: الحمدلله ياماما،انتي عاملة ايه و هالة وحشتوني أوي؟
والدة منة: الحمدللهيا حبيبتي ،بقولك ايه عمك عازمنا كلنا علي الغدا النهاردة،وقال تيجي هي و جوزها..
تلعثمت منة :ها، مشعارفة يا ماما هينفع ولا ايه، هسأل سامح و أقولك..
والدة منة:وهو سامحهيرفض ليه دي عزومة العرسان دي حاجة ضروري و عمك هيزعل لو موافقش..
منة: خلاص يا ماماهقوله وأعرفك..
-ماشي ياحبيبتي،مع السلامة..
-الله يسلمكيا ماما..
وأغلقت منة الاتصالوظلت تحدث نفسها"ياربي هقوله ايه دلوقتي و لا هقول لماما ايه ومنظرنا هيبقيايه لو مارحناش" استجمعت شجاعتها و خرجت إلي سامح الذي كان يحضر حاله للذهابإلي عمله وهو مكتب المقاولات لفرع الشركة الخاصة بهم بالقاهرة ..دخلت منة عليه بعدأن سمح لها بالدخول ووقفت مترددة فقال لها: ها ،ارغي ،عايزة ايه عالصبح؟
لملمت غرتها خلفأذنها لشعورها بالإحراج من طريقته بالحديث ثم قالت: عمي عازمنا عالغدا النهاردة..
التفت اليها سامحوهو يستكمل ارتداء حلته:نعم ،ايه الجو ده ، انتي فاكرانا متجوزين بقا و عزوماتوكدة ؟!
منة: لا أنا فاهمة،بس قلت نروح عشان محدش ياخد باله..
سامح: لا أنا مش فاضيللهبل ده، ممكن تروحي انتي و تقوليلهم عنده شغل ..
منة: ماشي..وهمتبالإنصراف حتي أوقفها بحديثه مرة أخري: مش عايز تأخير..
منة: ان شاء الله ..وخرجت و تحدثت مع والدتها لإخبارها..حتي جاء وقت ذهاب منة إلي عمها ولكنها رفضتالذهاب قبل تحضير الغذاء لسامح و توفيق فأحضرته و خرجت حتي جاء سامح من عمله فوجدالطعام جاهزاً علي السفرة و مغطي ،ابتسم سامح وأيقظ والده و تناولوا الطعام معاًوقال توفيق: أما مراتك دي عليها شوية طبيخ فكرتني بأكل أمك الله يرحمها.. ابتسمسامح وقال: بس ماتقولش مراتي..
توفيق بحزن: منةصعبانة عليا يا سامح طول عمرها هادية و رقيقة و مش حمل الشخط والزعيق كل شوية ده..
سامح : ايه يا بابا،انت هتضعف من أولها كدة؟
توفيق: لا حول ولاقوة الا بالله ،والله ماعارف أقولك ايه يا ابني انت دماغك ناشفة..
وهناك اجتمعتالعائلة معاً وسألها عمها : أمال فين جوزك يا بنتي؟
منة: معلش يا عمو هوبيعتذرلك لأنه عنده شغل كتير أوي..
*************
وكان في غرفتهتراوده مشاعر مختلفة ما بين الفرحة لقدمومها و رؤيتها و بين الألم لخسارتها كحبيبةو زوجة فخرج من غرفته ليجد الجميع يقوموا بتجهيز المائدة فسلم علي الجميع و وقفعندها بنظرة يملأها الحنين و الألم: ازيك يا منة؟
-الحمدلله يامحمد،ازيك انت؟
-الحمدلله..
وكانت هالة و نهلةفي الشرفة تتمازحان حتي أقدم عليهم يحيي و وكز هالة في ذراعها : مفيش ازيك يايحيي؟
هالة: تؤ ،بطل ضرببقا ..
نهلة: ارحموا نفسكوالسة الليلة مابدأتش..
وخرجت نهلة لتساعدالباقين في ترتيب السفرة ..فنظر يحيي لهالة : وحشتيني يا قردة..
هالة بطفولية: واللهيا يحيي لو ما بطلت تقولي يا قردة هزعل منك..
يحيي: هو أنا بقولهاغير بيني و بينك يا قردتي..
نهرته هالة بضربة منقبضة يدها الصغيرة علي كتفه : طب اوعي بقا و تركته وخرجت لمساعدة الآخرين..
التف الجميع حولالمائدة وبدأوا بالطعام و تبادل الحوار وكانت منة تقلب في صحنها و هي شاردة ويراقبها محمد الذي كان يجلس أمامها ..مالت عليها نهلة الجالسة بجانبها : مابتاكليشليه؟
منة: مش جايلي نفس.
نهلة:ايه ده حامل ؟وربنا حامل؟ وبدأ يعلو صوتها..
أوقفتها منة: بس يانهلة حامل ايه هو أنا لحقت؟
نهلة: وايه يعنييمكن في الاول يا منة..
منة: لأ مش حامل،اهدي بقا لحد يسمعك..
قاطعهم عم منة: وجوزك عامل ايه معاكي يا منة؟
منة بتلعثم:الحمدلله يا عمو كويس ..
عم منة: يعنيبيعاملك كويس هو وباباه و مرتاحة معاهم في البيت؟
منة بنظرات زائغة:اه يا عمو الحمدلله ،دول طيبين أوي..
قامت منة أول من قاممن علي المائدة و دخلت لتغسل يديها و خرجت لتصطدم بمحمد أمامها في الردهة وفجأةقال محمد بدون مقدمات: جوزك مزعلك؟
انصدمت منة من كلمتهوأمأت برأسها وهي تقول : لا ،ليه بتقول كدة؟
محمد: حسيت..
منة: لا مفيش حاجة،بعد اذنك وما أكملت خطوة حتي سمعت عمها من الخارج: علقي عالشاي يا منة لو سمحتي..
منة: حاضر ياعمو..فدخلت إلي المطبخ و يلاحقها محمد: مبسوطة معاه؟
منة وهي تملأالبراد: اه الحمدلله..
محمد: مش باين عليكي..
التفتت اليه : ليهبتقول كدة؟
محمد:احساسي هو الليبيقولي كدة
منة وعادت لتحضيرالشاي: لا سامح كويس وأنا مبسوطة معاه أوي..
محمد: وأنا بتمنالككدة .. وتركها وخرج..تدفقت من عينها دمعة تائهة وصلت إلي مرساها فمسحتها سريعاًحتي لا يراها أحد..
جلس الشباب و البناتفي الشرفة كعادتهم و كان المرح والضحك يسود المكان حتي رن هاتف منة وردت: ألو
سامح بصوت مرتفع: هوده اللي بقولك مش عايز تأخير؟
نظرت منة حولها لترىهل من أحد يسمعها: أنا جاية..و سمعت صوت الصافرة دون رد منه فأكملت حديثها وكأنهمازال معها علي الهاتف : ماشي مع السلامة..
وقفت منة واستعدت للرحيلفقالت هالة: ايه ده انتي هتمشي دلوقتي دي السهرة لسة في أولها؟
منة: معلش يا هالة،ابقي هاتي نهلة وتعالوا اقعدي معايا شوية..
نهلة: ماشي يا منة ،هنسيبك تمشي علشان لسة عروسة و جوزك مايتخنقش مننا
ابتسمت منة و قبلتالبنات و وودعت الشباب و خرجت وودعت الآخرين و قالت والدتها: هتمشي لوحدك؟
منة: عادي يا ماماهركب تاكسي..
عم منة: تاكسي وعربية عمك راكنة تحت دي حتي عيبة، يا محمد تعالي وصل
بنت عمك..
أسرع محمد إليهم وهوسعيد لأنه سيراها لمزيد من الوقت..استقل محمد و منة السيارة و انطلق محمد وفيالطريق: ماتزعليش مني عالكلام اللي قولتهولك..
منة وهي تلهوبحقيبتها: لا عادي ..
محمد: انتي عارفةانتي غالية عندي ازاي و محبش أشوفك حزينة أو مهمومة..
منة: لا يا محمدماتقلقش عليا أنا كويسة..
وقد اقتربت المسافةو شعر محمد أن روحه العائدة له بدأت تنسحب منه مرة أخري : منة لو احتجتي أي حاجةماتتردديش واطلبيها مني..
منة: أكيد يامحمد،ومتشكرة علي التوصيلة.
محمد: العفو علي ايه..
ترجلت منة منالسيارة وكان سامح يقف في الشرفة فدخل ليستقبلها بحفاوته المعهودة..و بمجرد دخولهاإلي الشقة وما أكملت سلامها لتجد سامح يدفعها بشدة في إتجاه غرفته: ادخلي يا هانم..
حتي وصلا الغرفةفدفعها علي الفراش وكاد أن يصفعها :هو ده البدري بتاعك أنا غلطان اني سبتك تروحيفي حتة، ابقي قابليني لو عتبتي باب الشقة تاني ..
وخرج سامح و سحبالباب خلفه بقوة ولم يعطيها فرصة للحديث وظلت هي كما هي لبضع ثواني ثم قامت وأبدلتملابسها و خلعت حجابها و هنا استوقفتها جملته وهو يقول: انتي فاكرانا متجوزين!!
ظلت منة تفكر في هذهالجملة بدقة وبعد قليل خرجت من غرفتها مرتدية عباءة فضفاضة و الحجاب فوق شعرها ودخلت علي المطبخ لتلملم ما به،دخل عليها سامح ليستكمل حديثه اللاذع فأوقفته هيئتهافقال: انتي هتتحجبي في البيت ولا إيه؟
منة:اه
سامح: وده من إيه؟
منة: ده لأننامتجوزين سوري بس قدام الناس ،انما قدام ربنا مفتكرش..
رفع سامح حاجبه وغير مجري الحوار: عملتي ايه هناك؟
منة: عادي اتغدينا وقعدنا مع بعص كلنا و سألوا عليك قلتلهم عنده شغل..
_امم وماتكلمتوش في حاجة؟
_حاجة ايه؟
_ماحكتلهمشحاجة؟
_لأ طبعاً،عمري ما هقول لماما الموضوع ده ،أنا هقول لهالة وهتصرف أنا وهي..
سامح: امتي؟
_لما أشوفهاتاني يا سامح..
_طيب اعمليشاي..
_حاضر..
وخرجت منة بالشايلسامح و والده الذي قال: تسلم ايدك يا منة عالأكل..
توفيق:بجد يا أونكل،بألف هنا و شفا..
سامح: خلاص كفايةرغي و ادخلي شوفي كنتي بتعملي ايه..
دخلت منة إلي مطبخهاو وجه توفيق اللوم لسامح: يا ابني بالراحة عليها ،واحدة غيرها ماكنتش سكتت علياللي بيحصلها ده بس منة بنت متربية..
سامح بتهكم: من مينمن حمدي؟هههههه
شرد توفيق في صديقهالخائن و لمعت عيناه حزناً..



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:43 AM   #7

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة السادسة

هل هناك أكثروجعاً!.. من أن تريد تفسيراً لموقف يؤرقك من شخص نام في قبره ، ظلت منة هكذا تدورفي مخيلتها أسئلة ليس لها تفسير أو إجابة إلا عند والدها الذي يرقد تحت الثري ،ظلتوتيرتها أسبوعاً كاملاً وهي حبيسة في بيتها ممنوعة من الخروج حتي بدأت الدراسة وتوالت الإتصالات عليها من هالة...
هالة:ايه يا منونهنتقابل بكرة في الجامعة ان شاء الله..
منة: ربنا يسهل ياهالة،يارب أقدر آجي عشان عايزاكي في موضوع مهم..
هالة: ومتقدريش تيجيليه ،ايه المشكلة؟
منة: لا مفيش مشكلةولا حاجة ،ربنا يسهل.
هالة:طيب عايزاني فيايه يا بطتي؟
منة: لا لازم لماأشوفك..
هالة: عن ايه يعني،موجز كدة؟
منة: يا بنتيماينفعش ومن دلوقتي بعرفك أهو عشان عارفاكي مسحوبة من لسانك ،ماتجيش تسأليني عنالموضوع قدام حد يا هالة فاهمة؟
هالة: فاهمة يا ستي ،حدقالك اني هبلة؟
منة: هههه لا من غيرماحد يقولي ،أنا عارفة
هالة: كدة ااامنوونماااشي..
منة: ههههه بقولكايه، أخبار يحيي ايه؟
هالة: وأنا ماليومال يحيي؟
منة: والله ؟عليماما يا لولو؟
هالة: هههههه عاديبقا عايز يخطبني وكدة..
منة بفرحة: بجد ياهالة؟ يا حبيبة قلبي
هالة: اه وربنا ،كذامرة يقولي كلمي ماما بس أنا مطنشة..
منة: ليه يا رخمة؟
هالة بطفولية: كدةبحب أغيظه..
منة: تصدقوا انكواشوية عيال،بطلوا جنان بقا واعقلوا شوية..
هالة: هو فيه أحليمن الجنان اامنون..
منة: ماشي يا مجانين،بس انجزي بقا عشان خاطري
هالة: ان شاء الله...
*******
وفي مكتبه كان سامحيجلس مع صديقه الوحيد مصطفي والذي كان بمثابة الصديق و الأخ لسامح فعلاقتهم ممتدةمنذ سنوات ...
مصطفي: ايه يا سموحة،أخبار المدام ايه؟
سامح: ميت مرة أقولكماتقوليش يا سموحة دي شايفني سماح قدامك..
مصطفي :هههههه خلاصماتزقش بس، قولي عامل ايه مع مراتك؟
سامح: انت كمانهتقولي مراتك؟
مصطفي: يعني أقولكايه عليها طيب ؟
سامح: ولا حاجة لسةهتكلم أختها..
مصطفي: امم ولسةبتعاملها زفت كدة؟
سامح: وهفضل زفت كدةلحد ما آخد اللي عايزه..وصمت سامح لوهلة ثم قال: بس تصدق ساعات بتصعب عليا..
مصطفي: الله يكون فيعونها والله ماتخف عليها شوية يا سامح، ده أنا صاحبك أهو ومش مستحملك يا أخي..
سامح: ماشي يا عماللطيف،لخص عشان عايز أروح..
مصطفي: خلاص أهوهانت الفاكس علي وصول..
سامح: طيب..
***********
خرجت منة من غرفتهالتجد توفيق يجلس علي كرسيه في الأنتريه ويشاهد التلفاز فدخلت علي مطبخها لتتابعطهي الطعام وبعد قليل سمعت منة صوت أنينه من الخارج فخرجت سريعاً ،وجدته يتألمكثيراً فأقبلت عليه بلهفة: مالك يا أونكل ؟فيه ايه؟
توفيق وهو يتألم:هاتيلي الدوا بتاعي من عالكومدينو جوة..
هرولت منة علي غرفتهوهي تقول : حاضر حاضر.. وحين عادت إليه وجدته ملقي علي الأرض ..فصرخت منة وهي تجريعليه: أونكل توفيق ايه اللي حصل ؟ ولكنه كان فاقد الوعي ،كانت منة تائهة و لا تدريماذا تفعل حتي توصلت إلي أنها اتصلت بالطبيب الخاص به فأبلغها أنه قادم ، حاولتمنة رفع توفيق من علي الأرض مخيل لها أنها ستستطيع ذلك لتضعه علي فراشه ولكنهافشلت فما استطاعت إلا أن تسطحه علي الأرض و تضع وسادة تحت رأسه ،حاولت إفاقته برشةعطر ولكن دون جدوي حتي سمعت جرس الباب وجاء الطبيب فسردت عليه ما حدث فجلس بجوارهعلي الأرض ليفحصه و ظلت هي واقفة محاولة الإتصال بسامح ولكن هاتفه كان خارج الخدمة..
وأثناء فحص الطبيب،فتح سامح باب شقته ليجد هذا المشهد أمامه فطرح حقيبة عمله أرضاً :في ايه؟ايه الليحصل؟
منة : وقع من عليالكرسي و طلبتله الدكتور..
صرخ سامح بوجهها:وانتي كنتي بتهببي ايه لما وقع..
نظرت له منةبوجوم..وهدأه الطبيب بعد أن فحصه: اهدي يا أستاذ سامح ،دي غيبوبة السكر ماتقلقش هوهيبقي كويس و هيفوق دلوقتي وقاموا بحمل توفيق و أدخلوه غرفته ورحل الطبيب...
ظلت منة في الخارجفأقبل عليها سامح بعاصفته:انتي اللي وقعتيه صح؟ عايزة تكملي عليه انتي كمان؟
عقدت منة حاجبيها :حرام عليك يا سامح ايه اللي انت بتقوله ده؟
حتي سمعا صوت توفيقمن الداخل ينادي علي سامح فأسرعوا إليه: بابا حمدلله علي سلامتك..
منة: عامل ايهدلوقتي يا أونكل؟
توفيق وهو ينظرلمنة: الحمدلله يابنتي ثم عاد بنظره إلي سامح: ماتزعقلهاش دي هي اللي ساعدتني ،لوكنت لوحدي كان زماني رحت فيها..
منة و سامح : بعدالشر عنك..
شمت منة رائحة حرقالطعام فصرخت وهي تجري علي المطبخ : عاا الأكل!
فضحك سامح و توفيقعلي عفويتها وقال توفيق: ربنا يهديك ليها يا ابني ، أنا ان كان عليا احتسبت أمريومالي عند ربنا و مش عايز حاجة من حد ..
سامح: ايه الليبتقوله ده يا بابا ،لو كنت انت هتفرط في حقك فأنا لا...
فهكذا دائماً تكونمشاعر الشباب متوهجة صعبة الخمود ...
بدأت منة في طهوطعام جديد و طهت شوربة الخضار خصيصاً لتوفيق و بعد أن انتهت دخلت إليه بها وأصرتأن تطعمه إياها بنفسها فخضع لها و حينها دخل عليهم سامح وقال لها بحدة: لما تخلصيابقي تعاليلي..
منة: حاضر..وأتبعت:الأكل عالسفرة..
خرج سامح دون رد وقال توفيق بحنان: وانتي مش هتاكلي؟
منة مبتسمة: لا أنانقنقت كدة في المطبخ..
ابتسم توفيق: تسلمايديكي..
انتهت منة و خرجتلسامح وهو يتناول طعامه علي المائدة فقالت: عايزني دلوقتي ولا لما تخلص؟
سامح بدون مقدمات:بطلي تلعبي علي الوتر الحساس عند بابا ،أنا عارفه عاطفي بزيادة..
نظرت له بحزن دونحديث وأتبع سامح: هتكلمي أختك امتي ،احنا مش هنخلص من الموضوع ده؟
منة: ما أنا كنتمستنياك تيجي عشان أقولك
سامح: علي ايه؟كلمتيها؟
منة:لا ،أصل بكرةأول يوم في التيرم التاني و...
قاطعها سامح: ولاتيرم تاني ولا تالت ،انسي الموضوع ده!
عقدت حاجبيها: أنسيايه ياسامح ؟ دي آخر سنة ليا وانت وعدتني اني هكمل..
سامح: أي حوار داربيننا قبل الجواز ، انسيه! ده كان تثبيت بس كدة..
دمعت عينيها: بس كدهحرام عليك ،أنا مش فاضلي غير التيرم ده بس..
سامح: مش عايز كلامكتير، وبعدين ايه دخل ده في سؤالي ،بقولك كلمتي أختك؟
ردت منة بدموعهاتنهمر علي وجنتيها: ما أنا كان قصدي اني أروح بكرة و أكلمها في الجامعة عشان نبقيبراحتنا و لوحدنا..
فكر سامح قليلاً:اممم، يبقي بكرة بس تروحي عشان نخلص و ماتطلبيش مني تروحي الجامعة تاني ،تقفلي عليالموضوع ده..
منة: يا سامح لوسمحتبس اسمعني..
قاطعها سامح: ششششش،اجري اعمليلي شاي..
جرت منة أذيالالخيبة و الحزن و دخلت إلي المطبخ...
**********
وفي الصباح الباكربدأت الحياة العلمية مرة أخري لتضج الشوارع بالزحام و تتلاحق الطلاب علي محاضراتهمو تتقابل الأصدقاء من جديد...
تقابل هالة و يحيي ونهلة من جديد و ظلت هالة تتصل بأختها منة فردت عليها: أيوة يا هالة أنا جايةأهو،الدنيا زحمة جداً
هالة: وسامحماوصلكيش ليه في طريقه؟
منة: مش فاضي، يلاسلام أنا جاية..
وأنهت هالة الإتصالليتفاجأوا بمحمد الذي جاء لغرض ما بداخله تاركاً عمله ولكنه لم يراها منذ فتره وزاده الشوق لرؤياها فقط ..
محمد: السلام عليكم..
رد الجميع: وعليكمالسلام..
يحيي: ايه يا هندسة،سايب شغلك ليه؟
وكزه محمد في ذراعه:عادي وحشتوني يا خفيف..
تألم يحيي قليلاً:ااه ،ماتشوفش وحش يا سكر..
وظل محمد يلتفت يمنةو يسرة يبحث عنها بين الطالبات فمال عليه يحيي: زمانها جاية هتفضحنا..
محمد: هي مين ؟
يحيي:ماعلينا..
ورفع صوته:ها،تشربواايه؟
نهلة: عصير فريش..
يحيي: ياختي يارايقة..
فضحك الجميع وقالتهالة: أنا نسكافيه..
يحيي: عيوني..
ابتسمت هالة خجلاً..وقال محمد: وأنا قهوة..
ذهب يحيي لإحضارالمشروبات فجاءت منة وأقبلت عليهم ،رآها محمد من بعيد فخفق قلبه بشدة..
منة: السلام عليكميا جماعة..
رد الجميع: وعليكمالسلام..ورد محمد علي حدي: ازيك يا منة؟
منة: الحمدلله يامحمد،ازيك انت؟
محمد: الحمدلله..
جاء يحيي بمشروباتهليجد منة فسلم عليها وسألها : تشربي ايه؟
منة: لا لا مش هشربحاجة ،أنا بس جاية أشوف حاجة وأمشي علي طول..
نهلة: ليه يا منة،ماعندكيش محاضرات؟
منة: معرفش واللهلسة ماشفتش الجدول..
فأخرج محمد ورقة منجيبه وأعطاها لمنة: خدي ده جدولك..
هالة: ايه ده وأناجدولي فين؟
نهلة: وأنا؟
يحيي : انتوا ايه؟انتوا كياس جوافة هنا..
فضحك الجميع و قالتهالة: والله ده اللي ربنا قدرك عليه، روح هاتلي جدولي..
يحيي: يختي اتنيليمش لما أجيب جدولي الأول..
وضحك الجميع مرةأخري وقالت منة : شكراً يا محمد..
محمد: العفو يا منةعلي ايه؟
نظرت منة لهالة :طيب ممكن يا هالة تيجي معايا شوية كدة؟
هالة: أكيد عايزانيفي الموضوع اللي قلتيلي عليه،صح؟
كادت منة أن تصاببالشلل من أختها : اه صح ياناصحة ،ايه الذكاء ده؟
فاستئذنت منة و هالةمن الآخرين و ذهبوا بعيداً..
منة: تصدقي هتجبيليجلطة..
هالة: هههههههه بعدالشر عليكي يا قلبي وربنا ماحسيت بنفسي إلا بعد ما خلصت الجملة..
منة: فعلا؟
هالة: ههههه خلاصبقا قولي عايزة ايه؟
صعب علي منة الحال وهي تري أختها في قمة مرحها و حيويتها أن تطفئ وميضها بهذا الموضوع الصادم فحين يقفالكلام في الحلق، إن تخرجه آلمت من حولك و ان أخفيته تألمت وحيداً..كان بإمكانهاحقاً أن تتألم بمفردها ولكن يحتم عليها إخبارها ليحسنوا التصرف فوحدها ستفشلصنيعاً.....
كانت منة شاردة ولاتسمع هالة وهي تحدثها: منة ..منة انتي يا بنتي..
فاقت منة من شرودها:ها ،ايه؟
هالة: ايه ايه؟ رحتيلحد فين؟ ماتقولي ايه الموضوع اللي عايزاني فيه ده؟
منة: حاضر هقول، بسالأول يا هالة عايزاكي توعديني انه يفضل سر بيننا ،الموضوع ده عايز تركيز يا هالةبالله عليكي ..
هالة: قلقتيني يامنة ،في ايه؟
منة: اوعديني الأول..
هالة: أوعدك، في ايهبقا؟
منة بتلعثم: بصي أنامش عارفة أبدأ منين بس أولاً أنا وسامح متجوزين منظر كدة قدامكو وبس..
رفعت هالة حاجبها:ده اللي هو ازاي يعني؟
منة: هو كدة وخلاص،أنا وسامح بينا و بين ربنا نبقي أغراب عن بعض..
تعجبت هالة : ليهيعني؟
منة: ما هو ليه دي بقاهي الموضوع المهم.
هالة: وهو اللي انتيقلتيه ده مش مهم؟!
منة: لا بالنسبةللموضوع ده مش مهم..
هالة:طيب كملي يامنة عشان أعصابي تعبت خلاص..
منة: بصي يا هالةانتي عارفة ان بابا الله يرحمه و أونكل توفيق كانوا شركا و أصحاب..
هالة: اه
منة: سامح و أونكلتوفيق بيقولوا يعني ان بابا يعني الله يرحمه يعني كان بابا..
قاطعتها هالة: فيايه يا منة عمالة تقطعي اخلصي بجد أعصابي باظت مش قادرة..
منة : بصي همبيقولوا ان بابا الله يرحمه كان داخل معاهم صفقة و..و خان أونكل توفيق و سرق فلوسه..
اعتدلت هالة و هيتصرخ في وجه أختها وكأنها هي التي تقول هذا علي والدها: ايه؟ انتي اتهبلتي ولا ايهيا منة ،انتي اتجننتي تصدقي كدة علي بابا ،لا كله إلا بابا ،محدش يجيب سيرته بوحشأبداً
وقفت منة لتحاولتهدئة هالة وهي واضعة يدها علي فم أختها: اهدي يا هالة ،وطي صوتك أبوس ايدكهتفضحينا...
وكأن هالة فاقت منصدمتها فصمتت فجأة و خرت جالسة و تدفقت دموعها من مقلتيها : مش ممكن يا منة ،باباعمره ما يعمل كدة..
حضنتها منة لتخففعنها صدمتها فالصدمات دائماً في بدايتها أصعب : اهدي يا حبيبتي ، أنا عايزاكي هالةأختي القوية عشان نفكر مع بعض و نقوي بعض..
اعتدلت هالة من حضنأختها: انتي متأكدة من الكلام ده ، ايه اللي يثبتلنا ان الكلام ده صح؟
منة: معرفش بس هماهيعملوا كل ده ليه يعني يا هالة و سامح يتحوزني و يذلني كل الذل ده ليه ،أكيد همامتأكدين..
هالة: مفيش حاجةاسمها هما متأكدين ..وفجأة عقدت حاجبيها: يذلك ؟! الندل الجبان هو متجوزك عشانيذلك ؟
منة بحزن محاولةإخفاؤه: مش مهم الموضوع ده دلوقتي ،المهم هنعمل ايه؟
هالة: مش عارفة بسأنا هاجي معاكي النهاردة ،لازم أتكلم معاهم و يثبتولنا ان الكلام ده صح..
منة: طيب انتي هتمشيدلوقتي ولا وراكي حاجة؟
هالة: معرفش بس مشهمشي دلوقتي شوية كدة ،أعصابي فكة خالص..
منة: بس أنا لازمأروح..
هالة: في ايه يامنة؟ انتي مالحقتيش أصلاً..
منة : ماهو أنا جايةبس عشان اقولك عالموضوع ده وأمشي..
نظرت هالة إلي منةبتركيز: هو انتي مكنتيش بتيجي عندنا ليه بقالك فترة و بتتحججي كل مرة بسبب شكل؟
تلعثمت منة: لا مشبتحجج ولا حاجة..
هالة: قوليلي يا منةسامح بيعمل معاكي ايه فهميني؟
منة: يا هالة مفيشحاجة ،عادي هو مجرد بس اتجوزني عشان يعرفوا ياخدوا حقهم..
هالة: بس انتي قلتيمن شوية انه بيذلك..
منة: ماهو مجرد انهيتجوزني كدة يا هالة يبقي بيذلني ،المهم يلا نقوم عشان نسلم عليهم ونروح و ماتنسيشيا هالة اوعي تجيبي سيرة لحد..
هالة:حاضر..
و عادت البنات إلينهلة و يحيي و محمد واستئذنوا منهم للرحيل حتي لاحظ يحيي تغيير ملامح هالة فشدهامن يدها ليبعدوا قليلاً :مالك؟
هالة:مفيش حاجة وقالت محاولة إلهاؤه: وبطل تشدني كدة من ايدي..
يحيي: ماشي يا هالةوظل محمد عالقاً نظره بمنة التي تذبل كالوردة يوماً بعد يوم : منة انتي كويسة؟
منة:اه تمامالحمدلله..
نهلة: شكلك مرهق أوييا منة..
منة: عادي قلة نوم..
محمد: خدي بالك مننفسك..
منة: ان شاءالله..وعاد كل من هالة و يحيي واستئذنت البنات بالرحيل فعرض عليهم محمد أن يقومبتوصيلهم فوافقوا بعد إلحاح و ظل محمد يخطف بعض النظرات إلي منة لعله يحتفظ بها وتهون عليه لحين اللقاء المقبل..حتي وصلوا و ترجلت البنات من السيارة و عرضت منةعلي محمد أن يصعد ليشرب معهم الشاي و لكنه رفض و ذهب لعمله... صعدت البنات إليالشقة وكلما صعدوا درجة زادت نبضاتهم نبضة و زاد توترهم و خوفهم من هذه المقابلة


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:44 AM   #8

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة السابعة


قد تؤلمنا المواجهاتبما تحمله من صدمات ولكنها أهون ألف مرة من دفن رؤوسنا في الرمال كالنعام..وصلتالبنات إلي منزل سامح و صعدن معاً بخطوات واهنة خوفاً من المواجهة و ألم الحقيقةوبمجرد دخولهن الشقة أجرت منة اتصالها بسامح..
سامح: أيوة؟
منة: أيوة ياسامح،ممكن تيجي البيت دلوقتي؟
سامح: ليه خير؟
منة:هالة معاياوكانت عايزة تتكلم معاك انت وأونكل توفيق شوية..
سامح: انتي قولتلها؟
منة:اه..
سامح: امم وهي عايزةتتكلم في ايه بقا؟
منة: عايزة تفهماللي حصل بالظبط ،هتيجي؟
سامح: اه طبعاً هاجي،سلام..
منة: سلام..
نظرت هالة إلي منةبتمعن وسألتها: جاي؟
منة: اه جاي دلوقتي،عشان خاطري يا هالة اتكلمي بالراحة..
هالة: حاضر هحاولأمسك نفسي..
منة: أنا هخبط عليأونكل توفيق عشان يطلع معانا..
هالة: ماشي..
وجلست هالة فيالصالون بإنتظار ما لا تطيقه و ما ليس عالبال وما أطولها" لحظاتالإنتظار"..دخلت منة علي توفيق بعد أن استئذنت منه فوجدته يجلس علي كرسيهالمتحرك و يقرأ في كتاب بيده..
منة: ازيك يا أونكل؟
توفيق: الحمدلله يامنة، رحتي الجامعة؟
منة: اه ولسة جاية ومعايا هالة أختي برة و..تنحنحت منة..كانت عايزة تتكلم مع حضرتك و مع سامح شوية..
توفيق: بخصوص ايه؟
منة:بخصوص موضوعبابا الله يرحمه..
تنهد توفيق تنهيدةطويلة : حاضر، هطلعلكوا..
منة: طيب محتاج منيأساعدك في حاجة..
توفيق: لا شكراً،أناهحصلك علي طول..
وخرجت منة لهالةوقالت : طالع دلوقتي ،هتشربي ايه؟
هالة: مياه..عطشانةجداً..
منة: حاضر..ودخلتمنة علي المطبخ لتحضر الماء في لحظة دخول سامح من باب الشقة فوجد هالة جالسة..
سامح: السلام عليكم..
ردت هالة السلامبفتور: وعليكم السلام..
في حضور منة و خروجتوفيق من غرفته ،اجتمعت جميع الأطراف وبدأت المواجهة
التي أطلقت فيهاهالة أول مدافعها : ممكن أفهم بقا ايه الكلام الفارغ اللي بتقولوه عن بابا اللهيرحمه ده؟
ضحك سامح بتهكم:هههههه اهدي بس كدة.. وقال توفيق بهدوء و حكمة: اسمعي يا هالة ،انتي عارفة كويس كانتايه مدي علاقتي بحمدي و صدمتي فيه ماكانتش أقل منكم..
قاطعته هالة: بس أنالازم أفهم كل حاجة..وازاي حصل الكلام ده؟
سرد عليها توفيق ماقد سرده علي منة من قبل بخصوص الصفقة ..قالت هالة : طيب وانت مين قالك يا أونكل انبابا عمل كده، وليه واخد كلام رجل الأعمال ده ثقة يعني؟
تدخل سامح في الحواربغلاظة موجهاً حديثه لمنة: أنا لو كنت أعرف اني جاي عشان الست أختك هتكدبنا كدةماكنتش جيت..
توفيق: اهدي يا سامح،من حقهم يفهموا يا ابني..
هالة موجهة حديثهالسامح: انت بتكلمها كدة ليه ، لاحظ انك بتكلم بنات ناس و عيب كدة علي فكرة..
وبدأ يزداد توتر منة..
اعتدل سامح وهو يلوحبيده في وجه هالة: عيب ، انتي جاية تعرفيني ايه هو العيب؟
اعتدلت منة هيالأخري و حاولت تهدئة الموقف: يا جماعة وحدوا الله احنا كدة مش هنعرف نتكلم و لانتفق..
ردد الجميع: لا إلهإلا الله..وكأنها مهدئ روحاني للقلوب..فجلس الجميع مرة أخري وأتبعت منة: احناآسفين يا أونكل،بس حضرتك ماتزعلش اننا عايزين نفهم ليه بابا يعمل كدة وهو مش محتاجأصلاً و سامحني اللي بتقولوه ده مش دليل ضده خالص ؟
أشاح سامح وجههبعيداً بتزمر وهو يقول : أهلاً ..أهي اتعدت من أختها..
هالة وهي تهز رجليهافي توتر: اللهم طولك يا رووح..
توفيق: أكيد مش هزعلمن حاجة زي دي يا منة ، وأنا نَفسي نِفسي ألاقي تفسير للي حصل..
هالة: طيب هو المبلغاللي بتقول ان بابا أخده كام يا أونكل؟
توفيق: مليون و نص!!
هالة بذهول:ايه؟كام؟ مش ممكن..
منة: ازاي يا أونكل، بابا الله يرحمه لما اتوفي ماسبلناش مبلغ زي ده.
سامح وهو يكز عليأسنانه:انتوا متفقين مع بعض و جايين ترسموها علينا بقا...
نظرت له منة نظرةحارقة دون كلام و التفتت مرة أخري لتوفيق: يا أونكل افهمني لوسمحت ميراثنا كلنامايجبش المبلغ ده و فيه بنوك و أوراق تشهد علي كل كدة..
وأتبعت هالة: أصلاًاحنا كنا متوقعين ان ميراثنا من بابا الله يرحمه يكون أكبر من كدة بكتير و اتصدمنايوم اعلان الميراث من المبلغ اللي خارج لكل واحدة فينا ..
نظر سامح و توفيقإلي بعضهم البعض وأحسوا بغموض و شئ ما في ذلك الموضوع فقال توفيق لسامح: انت تعرفتوصل للرجل ده؟
سامح: معرفش بسهحاول..
هالة: لازم توصله هواللي هيفهمنا بالظبط ايه اللي حصل، ثم عادت بنظرها إلي توفيق: طيب انت ماتكلمتش معبابا بعدها يا أونكل؟
توفيق بأسي: للأسفحمدي تعب بعد ما عرفت الخسارة بتاعة الصفقة علي طول و راح في غيبوبة و بعدها اتوفي..
منة: غريبة..
هالة: بتفكري في ايهيا منة؟
منة: معرفش مخياتلخبط خالص ..ووجهت حديثها لتوفيق: بس مش يمكن بابا كمان تعب بعد ما سمع خسارةالصفقة دي زيه زي حضرتك بالظبط..
عم الصمت المكان وكل منهم يدور بمخيلته ألف سؤال و سؤال و تكمن الإجابة إما تحت الثري أو مع تلكالرجل و يظل الغموض سيد الموقف و تظل سوء النية بقلب سامح حتي تنكشف الحقيقة...
انتهت جمعتهمبالوصول إلي الحل الذي يرضي جميع الأطراف وهو بحث سامح عن تلك الرجل لعله يفسر لهمشئ ،وفي نهاية اللقاء...
هالة: لو سمحت ياأونكل أنا هاخد منة معايا مادام مالهاش لازمة في البيت هنا..ووجهت نظرة لسامح منشعر رأسه إلي أسفل ساقيه..
تفاجئت منة بطلبهالة و رد سامح مندفعاً: منة مش هتمشي من هنا و محدش ليه دعوة ولا دخل بحياتنا..
قالت هالة بعصبية:انت بتكلمني كدة ليه؟ ثم وجهت نظرها لمنة: وانتي ساكتاله علي المعاملة دي ليه أنامش فاهمة؟ هو ماسك عليكي ذلة يعني؟
دمعت منة عيناها ونظرت للأسفل في صمت..ورد سامح: أيوة يا آنسة، ماسك عليكوا كلكوا ذلة ،ولا أناغلطان؟
فقدت هالة أعصابها:انت بجد انسان مستفز ونظرت إلي منة:وانتي مستفزة أكتر منه وتركتهم و توجهت ناحيةالباب و توجهت وراءها منة تنادي عليها: هالة يا هالة استني ..حتي وصلا باب الشقةفتحت هالة الباب و نزلت و ما ان خطت منة خطوة خارج الباب حتي وجدت ذراع سامحأمامها يحول بينها و بين الخروج ،نظرت له فقال: ادخلي أوضتك..
دخلت منة متذمرة إليالغرفة تتساقط منها العبرات يميناً ويساراً ،أوصدت عليها الباب وخلعت حجابهاوارتمت علي الفراش في حالة من البكاء الشديد..ثم اعتدلت و أمسكت بهاتفها و أجرتاتصالاً بهالة التي لم تجب من المرة الأولي وأخيراً..
هالة: أيوة يا منة..
منة وهي تبكي: كدةيا هالة مش عايزة تردي عليا..
هالة: ممكن ماتعيطيش،يا منة مش عايزاكي ضعيفة كدة،طول ماانتي ضعيفة هيستقوي عليكي أكتر..
منة: انتي ناسية ياهالة انتي بتتكلمي عن مين ؟ده سامح؟
هالة: ماتقوليليش يامنة انك لسة بتحبيه بعد كل ده؟
صمتت منة وما يُسمعمنها إلا صوت بكاءها..
هالة: استغفر اللهالعظيم، طيب اهدي يا حبيبتي..
منة: المهم يا هالةدلوقتي اوعي تجيبي سيرة لماما ، ماما لو عرفت هتروح فيها يا هالة...
هالة: لا طبعاً مشهقولها حاجة..
منة: ربنا يستر..
هالة بمزح محاولةالتخفيف عن أختها: معندكيش ثقة فيا خالص كدة؟
منة مبتسمة بدموعهاعلي وجنتيها : بصراحة لا..
هالة: ماشي يامنة..هشوفك بكرة في الجامعة ان شاء الله؟
منة: ها ،مش عارفةربنا يسهل..
هالة : ماشي ،هبقيأكلمك يلا باي عشان أنا وصلت أهو..
منة: ماشي بايوسلميلي علي ماما..
هالة: اللهيسلمك..وما أنهت كلمتها حتي دخل عليها سامح فانتفضت منة وأسرعت بإرتداء حجابها مرةأخري و هي لم توجه النظر له ،جلس سامح بجانبها علي طرف الفراش فاقشعر بدنها وانكمشت في نفسها..قال سامح بهدوء: كنتي بتكلمي مين؟
منة: هالة
سامح:من بكرة هدورعلي الرجل ده..
منة: ان شاء الله..
ابتسم سامح وقال:طيب أنا عصافير بطني بتزقزق ،مش هتأكلينا حاجة من ايديكي.
ابتسمت منة خجلاًوأومأت برأسها:حاضر ونسيت ما بها من هم فتلك هي النساء تضعف أمام كلمة حنونة ممنيعشقن..خرج سامح و توجهت منة إلي غرفتها أبدلت ملابسها ثم توجهت إلي المطبخ بكاملسعادتها فقد تغير مزاجها للنقيض و ظلت تطهو أشهي الأطعمة حتي انتهت و حضرت مائدتهاو استدعت سامح للطعام ،حضر سامح و جلس علي المائدة..
منة: هروح أناديأونكل توفيق..
سامح : لا هو قالهينام شوية ،لما يصحي هياكل..
منة: طيب بعد اذنكوما استدارت عنه حتي شعرت بيده تمسك يدها فاحمر وجهها تلقائياً وسحبت يدها في هدوءورقة فقال سامح : آسف..مش هتقعدي تاكلي معايا؟
منة: عشان تبقيبراحتك..
سامح: لا ماتقلقيشأنا هموت من الجوع ومش هتكسف منك..يلا اقعدي..
قالت منة بداخلها:"بعدالشر عنك" و جلست أمامه و كانت المرة الأولي منذ زواجهم يجتمعون عليمائدة واحدة و يعاملها بهذا اللطف فكانت منة في أسعد لحظاتها...حتي انتهوا وساعدها سامح برفع الأطباق من علي السفرة ..دخل سامح ليغسل يده ولكن لم يتركهشيطانه يهنأ قليلاً و ظل يوسوسه " انت بتعاملها كده ليه؟ حاسس انك ظلمتها ؟طيب ما تصبر إما تتأكد ، ولا علي طول كده استسلمت؟" خرج سامح متجهاً إليغرفته حتي لا يتقابل معها ...
أما هي فكانت تحلقبأجنحتها كالفراشة في غرفتها تتمايل يميناً و يساراً وهي تحتضن وسادتها التياعتادت علي دموعها و حزنها حتي رقصت وسادتها معها فرحة لفرحها حينها شعرت بدوارفإرتمت علي فراشها هي ووسادتها مبتسمة وأغمضت عينيها وراحت في سبات
عميق...
*******
وهناك في منزلوالدتها..دخلت الأم علي هالة فوجدتها شاردة علي غير عادتها فجلست بجوارها: ايه ياحبيبتي مالك سرحانة في ايه؟
فاقت هالة منشرودها: ها..مفيش حاجة يا ماما..
الأم: مفيش ازاي؟شكلك مخبية حاجة؟
هالة: أنا؟لاخالص..اه صحيح في حاجة..
الأم: ايه هي؟
هالة فجأة وقداختلقت موضوع تلهي به والدتها: أنا جايلي عريس..
الأم: بجد ياحبيبتي،وقبلتها من وجنتيها..مين هو؟
هالة: يحيي ابن عمي..
الأم: يا حبيبي دهيحيي ده واد زي العسل..
هالة بطفولية: ايهواد دي يا ماما شايفانا بنلعب أستغماية في الشارع..
ضحكت والدتها: هههههيخرب عقلك يا هالة دمك زي العسل، طيب ناويين علي ايه؟
هالة: أكيد خطوبةطبعاً ،مش هعمل أنا زي منة وأتجوز وأنا لسة مخلصتش..
الأم: ماشي ياحبيبتي اللي تحبيه،انتي شفتي منة النهاردة؟
تلعثمت هالة:منة،أناشفتها أه..
الأم: وهي عاملةايه؟ وحشتني أوي
هالة:الحمدلله ياماما ،ادعيلها..
الأم بقلق: ادعيلها؟ ليه يا هالة أختك مالها؟
شعرت هالة أنها عليوشك الإعتراف فأمعنت تركيزها وقالت: لا يا ماما مفيش حاجة أقصد يعني الدراسة بدأتبقا و بيتها و حماها معاها برده حمل عليها وكدة يعني..
الأم :ربنا يقويهايا بنتي..
هالة: يارب يا ماماو يلا بقا عشان انتي خدتي وقت إضافي كدة و أنا فاصلة من مشوار الجامعة و عايزةأنام ..
الأم: ماشي يالمضة،تصبحي علي خير..
هالة: وانتي من أهله..
خرجت والدتها وأجرتهالة اتصالاً بيحيي..
يحيي:هو القمر بيطلعمن التليفون؟
هالة: قديمة!
يحيي: رخمةأوي،عايزة ايه يا قردة؟
هالة: طب تصدق بقاخسارة فيك الخبر الحلو اللي كنت هقولهولك..
يحيي: خبر حلو؟ ياروح قلب يحيي ده أنا بهزر معاكي..
هالة: والله؟ ماشي..
يحيي: ها يا قمر،ايهالخبر الحلو ده؟
هالة:قلت لماما عليك..
قفز يحيي من مكانهفي فرحة: أيوووة بقا،
أخيراً يا هالة ،دهانتي نشفتي ريقي يا شيخة..
هالة بعناد: طبعاًهو أنا أي حد ولا ايه؟
يحيي: طبعاً يا باشاده انتي البرنسيسة،وظل يهتف :يا برنسيسة يا برنسيسة..
ضحكت هالة:ههههه بسبس خلاص ،يلا بقا عشان عايزة أنام.
يحيي: ماشي يا قمرنوم الهنا يارب وبكرة بقا نتفق في الجامعة..
هالة: اوك ان شاءالله..
يحيي: لا إله الا الله..
هالة: محمد رسولالله..
أنهي يحيي مكالمته وصاح بأعلي صوت يا ماما يا نهلة..تجمعوا عليه وقالت والدته: ايه يا ابني ؟ايهالهليلة اللي انت عاملها دي؟
يحيي وهو يغنيويرقص: والنهاردة فرحي يا جدعان ،عايز كله يبقي تمام..
وظلت نهلة وووالدتها ينظران إلي بعض ويضحكن..
نهلة: هههههه انتاتهبلت يا يحيي ولا ايه؟
ومستمر يحيي:وهتجوووز هتجوووز
وصرخت نهلة فجأة وبدأت بالرقص معه: عاااااااا روروروروي و هيصة هيصة عند العروسة هيصة..
وقفت الأم تشاهدتوأمها المرح وهي تضحك و تقول: صبرني يارب علي ما بلاني..
وظل التوأم يلتفان حولوالدتهم في مرح وسعادة و أخيراً أخبروها بسر هذه الفرحة ففرحت لإبنها كثيراً وترقرقت عينيها بالدموع وهي تتذكر محمد و تدعو له :عقباله يارب..
********
كان محمد عند صديقهسامر وكان يحكي له عن يومه مع منة في الجامعة فقال له سامر: يا محمد حرام عليكنفسك ،انت عارف انها خلاص اتجوزت ومابقتش ليك ،بتدور عليها و بتروحلها لحد عندهاليه؟
محمد: والله يا سامرماأعرف ،أنا لاقيت نفسي رايح هناك و بدور علي جدولها و بدور عليها ،مش مصدق انهامابقتش ليا واتجوزت حد غيري..
سامر: لازم تصدق يامحمد و تنساها ، أنا عارف ان اللي بقولهولك صعب بس لازم تساعد نفسك ماتفضلش معلقنفسك بحبال دايبة..
شرد محمد في كلامسامر و لكن صورتها لم تفارق عينيه و الحب يملأ قلبه فهذا الحب وُلد معه و كبر معه،كيف أن يمحيه في لحظة وينساها فهي له الحياة و الأمل.....



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:46 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثامنة


في صباح جديد..إستيقظت منة بكامل نشاطها و حيويتها علي رنين هاتفها....
منة: الو..
هالة: صباح الخير يامنونة..
منة: صباح النور ياهلولة..
هالة: صوتك مبسوطكدة و ملعلع..
ضحكت منة: هههههانتي هتحقدي عليا ولا ايه؟
هالة: لا طبعاً ياربتبقي مبسوطة دايماً ،بس ليه يعني في حاجة حصلت؟
منة: لا عادي بسسامح كان لطيف معايا خالص إمبارح و كلنا مع بعض كمان.
هالة: اممم..لطيف!والله انتي اللي لطيفة و ظريفة كمان..
منة: بطلي رخامةبقا،ماتضايقنيش..
هالة: لا وأنا أقدرأضايقك،المهم يلا قومي البسي بقا عشان ننزل الجامعة..
منة: امم طيب شويةكدة و هكلمك..
هالة: اوك،باي..
منة:باي..
خرجت منة من غرفتهاوغسلت وجهها ثم توجهت إلي غرفة سامح وأطرقت عليه الباب ،فتح لها و هو يرتدي ثيابهللذهاب إلي عمله..
منة مبتسمة: صباحالخير..
سامح وقد أغواهشيطانه فرد بفتور: صباح النور..
استغربت منة فتراجعتعن سبب دخولها و قالت: تحب أحضرلك الفطار؟
سامح: لا مش مهم،أنانازل ..
منة: اوك..واستدارتلتخرج من الغرفة فأوقفها بسؤاله: انتي كنتي عايزة حاجة؟
استدارت له: لاأبداً..كنت بس بستئذنك أروح الجامعة..
سامح : لا..أنا قلتمش هتخرجي..
لمعت عينيها ونظرتله بوجوم ثم رحلت..دخلت غرفتها تفكر " هو بميت حال يوم حلو وعشرة لا، ايهاللي غيره تاني بس ياربي؟" وظلت شاردة تتحدث مع نفسها حتي فاقت علي صوت وصدالباب من الخارج فقد خرج سامح...
أجرت منة اتصالهابهالة: معلش يا هالة مش هقدر آجي النهاردة ..
هالة: ليه؟
منة:مفيش..مكسلةشوية.
هالة: مكسلة؟ ماشييا منة..
********
وفي الجامعة..
يحيي:ألو..ايه ياعروستي ،اتأخرتي ليه؟
هالة: أنا جاية أهو..
يحيي: ماشي يا حبيبيمستنيكي في الكافيتريا..
هالة :اوك..
دقائق ووصلت هالة:صباح الخير.
يحيي:صباح النور ياقمر..
هالة: أمال نهلةفين؟
يحيي: عندها محاضرةبدري..ومنة ماجتش؟
هالة:لا بتقول مكسلة..
يحيي:طيب ها هنعملايه؟
هالة: في ايه؟
يحيي: في الفرح ياهالة..
هالة: ااه ،اصبر يايحيي لما نخلص محاضرات و نتجمع كلنا و نتفق..
يحيي: اوك بس مالك،شكلك فيه حاجة؟
هالة: أنا ..لا خالصمفيش حاجة..واعتدلت هالة: يلا أنا هقوم بقا عشان عندي سكشن كمان شوية..
يحيي : طيب يلاهوصلك وأرجع تاني..
********
وفي المكتب..
مصطفي: ايه يا باشا،عملتوا ايه إمبارح؟كلمت أختها؟
سامح:اه ده كان يومعالمي إمبارح..
مصطفي: ههههه ليهايه اللي حصل؟
سامح: حصل شد بيني وبين أختها، بس مش دي المشكلة؟
مصطفي: أمال ايهالمشكلة؟
سامح: المشكلة انهمانصدموا لما سمعوا المبلغ و قالوا ان اللي معاهم ميكملش المبلغ ده خالص و ان ورثهمكان أقل جداً من اللي كانوا متوقعينه..
مصطغي بإستغراب:الله..يبقي ايه بقا الحكاية؟
سامح : مش عارفالمهم عايزك تفصصلي فايلات الصفقات في الوقت ده و تجبلي اسم رجل الأعمال ده وأيمعلومات كانت موجودة عنه..
مصطفي: اوك ،بس ناويعلي ايه؟
سامح: ناوي أوصله وأفهم منه اللي حصل بالتفصيل..
مصطفي: تمام..
********
خرجت منة من غرفتهاو بدأت بوضع لمساتها في المنزل من نظافة و ترتيب حتي انتهت و أطرقت علي باب غرفةتوفيق فسمح لها بالدخول فوجدته كالعادة يجلس علي كرسيه المتحرك و يقرأ فسألته :أحضرلك الفطار؟
توفيق : أنا مابفطرشيا منة بس ممكن كوباية شاي؟
منة: عونياطبعاً..وأحضرت منة الشاي و جلست أمامه: اتفضل ..حضرتك شكلك بتحب القراية أوي.
توفيق: اه بعد الليحصلي لقيت ان الكتاب هو أكتر صديق ممكن يواسيني و يسليني ويفضل معايا مايتخلاش عنيأبداً..
ابتسمت منة: أناكمان بحب القراية أوي ..ممكن أستلف كتاب من مكتبة حضرتك ؟
توفيق بصدر رحب:طبعاً ،اختاري الكتاب اللي نفسك فيه..
وقفت منة أماممكتبته العملاقة المفعمة بأرقي و أغلي الكتب و بدأت تختار: ياااه يا أونكل المكتبةمتربة جداً و الكتب مردومة تراب..
نظرلها توفيق بحزن:معلش يا منة ،كنت بنضفها علي طول والله بس مابقتش بقدر..
منة: اممم طيب ممكنحضرتك تطلع برة عشان التراب وأنا هنضفهالك ...
توفيق: لأ طبعاًماتتعبيش نفسك..
منة: تعب ايه ياأونكل ،دي متعة عشان أختار براحتي كدة و أمسكت بكرسيه المتحرك : يلا أنا هطلعكشوية صغننين بس عشان التراب..و دفعت الكرسي بهدوء وأخرجته من الغرفة و أعطته فنجانالشاي..
أغلقت الباب علينفسها، خلعت حجابها ،شمرت أكمامها ،أحضرت درجاً خشبياً صغيراً كان بجانب المكتبة،صعدت عليه و بدأت رحلة التنفيض وكأن عاصفة قدمت من الصحراء الشرقية و غمرتالمكتبة بما فيها من كتب....
وبعد مرور بعض الوقتوأثناء رحلتها بالتنفيض فوجئت بمن يفتح عليها الباب فإنتفضت وانزلقت رجليها من عليالدرج و سقطت ناثرة ما كانت تحمله من الكتب حوليهما فإلتقطها سامح بين ذراعيهوتساقطت عليهم الكتب فضحكا الإثنان معاً وصمتا معاً ..قال سامح: انتي كويسة؟
أومأت برأسها فقطفمد طرف إصبعه ببطء ليزيل بعض الغبار من علي جبهتها فإصطدمت سبابته بغرتهاالبندقية ،أزاحهها برقة وهو يتلمسها و ينظر لعينيها العسليتين بعمق و كأنه يراهاللمرة الأولي ،أما هي فذابت في نفسها خجلاً واختلج قلبها للمسته و صُبغت وجنتيهاباللون الأحمر ولكنها فاقت من خجلها واعتدلت سريعاً و هربت منه إلي غرفتها..
دخلت غرفتها وأوصدتخلفها الباب وهي تركن عليه ،وضعت يدها المرتجفة علي قلبها الذي كانت تتسارع دقاتهوكأنها كانت في مسابقة للعدو ،أغمضت عينيها مع إبتسامة ناعمة.. وفي وقع الحادث ظلسامح مكانه و افترش علي الأرض مبتسماً وكأنه سد منيع إنهار من لمستها...حتي أقبلتوفيق علي باب الغرفة ليجد سامح مفترش علي الأرض شارداً تتبعثر حوله الكتب فهتف :ايه يا ابني البهدلة دي؟
أفاق سامح من شرودهفاعتدل و قبل رأس والده وقال : هنلمهم يا بابا وتركه وإتجه نحو غرفتها ،أطرق عليهاالباب وهو ينادي عليها بصوت خافت: منة..منة..ممكن أدخل؟
كاد قلبها أن يخرجمن بين ضلوعها وهي تومئ برأسها بالنفي وكأنه يراها من خلف الباب..ففتح البابليدفعها من خلفه فاضطربت أكثر و اندفعت بعيداً..
سامح: أنا آسفماكنتش أعرف انك ورا الباب..
أومأت برأسهابالإيجاب وكأن لسانها توقف عن الحركة..اقترب منها بخطواته وهي ترجع للخلف بخطواتهاحتي اصطدمت بالحائط فقال: مالك مخضوضة كدة ليه؟
وظلت الإيماءات تفسركلامها وكأنها تقول له "مفيش ،امشي بالله عليك"..
قرب سامح وجهه منوجهها وقال: عارفة أنا نفسي في ايه؟
حدقت عينيها مستفهمة..
سامح: نفسي في صينيةمكرونة بالبشاميل من اللي بتعمليها يا خرااااشي علي طعامتها..
ابتسمت منة ابتسامةفصحت عن أسنانها البيضاء و خفق قلبها بشدة وأومأت برأسها بالإيجاب..
سامح: طيب هروح أناألم الكارثة اللي حصلت في المكتب دي أحسن بابا يقتلنا و انتي جري عالمطبخ..
منة وأخيراً حلتعقدة لسانها: لا هاجي أخلصها معاك و بعدين هعمل المكرونة..
سامح: ياريتبصراحة..فذهبا الإثنان إلي الغرفة و قاموا بتنظيفها معاً ولم تخلو هي من نظراتهلها و لم يخلو هو من نظراتها له..
**************
وفي الجامعة..
نهلة:ياربي المحاضرةكانت مملة جداً..
هالة: ومين سمعك..
يحيي: طيب انجزوابقا..
نظرت نهلة و هالةلبعضهن البعض و ضحكن معاً...
يحيي: مالهم دول،أنا قلت حاجة غلط؟
تحدثت هالة بلهجةالأطفال : لا يا يغتي مس تزعلي نفسك خالث..
نهلة: هههههه اسكتييا هالة ده احنا عملنا فرح امبارح انا ويحيي انما ايه.....
هالة: بجد،يا وحشينمن غيري..
نهلة: لا ما احناهنولعها مع بعض في الفرح بقا..
فضحك الجميع...
واذا بسامر قادمعليهم..
سامر : السلام عليكم..
رد الجميع السلام،يحيي: سمورة ايه المفاجأة الجامدة دي،بتعمل ايه هنا؟
سامر: كنت بخلص شويةأوراق من الجامعة ،قلت أعدي أشوفك في مكانك المفضل ولا غيرته..
وكزت هالة نهلة فيذراعها وهي تهمس لها: مين ده ؟ ومال وشك جاب ألوان كدة ليه؟
نهلة هامسة: ده سامرجارنا وصاحب محمد ويحيي أوي..
هالة: والسؤالالتاني؟
نهلة: سؤال ايه ياهالة؟
هالة: مالك اتلخبطتيكده ليه ووشك جاب ألوان الطيف كلها؟
نهلة بخجل: مفيشحاجة يا بنتي ،اسكتي بقا لا ياخد باله..
هالة: اممم طيب هسكت..
يحيي: ماشي يا سمورة،نورت والله..
مال سامر علي يحييقليلاً: ماتقوليش يا سمورة قدام البنات كدة ،احترمني شوية..
ارتفعت صوت ضحكته:هههههه ماشي يا باشا..
سامر :يلاسلام..ووجه نظره للبنات و بالأخص لنهلة: السلام عليكم..
البنات: وعليكمالسلام ورحمة الله و بركاته..
يحيي: اخلصوا بقاهنحدد معاد الخطوبة امتي؟
نهلة : براحتكواانتوا..
يحيي: الأسبوع الجايكويس يا هالة؟
تفاجئت هالة: بسرعةكدة؟ مش هلحق..
نهلة : دي خطوبة ياهالة مش محتاجة تحضيرات كتير هنحجز كله في يوم و ننقي الفستان في يوم..
هالة: طيب مش هسألماما الأول؟
يحيي: ده علي أساساننا مع نفسنا كده ، ما احنا هنجيلكوا النهاردة كدة في السريع بس احنا بنحدد اليوممع بعض الأول..
هالة: اممم اوك ماشي..
*********
انتهت منة من طهيهاو وزعت الطعام علي السفرة و جلسوا الجميع لتناول الطعام فتذوق سامح أول ملعقة :امممم تسلم ايديكي..
ابتسمت منة بخجل:بالهنا والشفا..
توفيق: تاعبينكمعانا يا منة ..
منة: تعبك راحة ياأونكل ماتقولش كدة.. وبعد الغذاء أحضرت منة الشاي و جلسوا أمام التلفاز ليتبادلاأطراف الحوار..
توفيق: سألت عنالرجل ده يا سامح؟
سامح:وصيت مصطفي يابابا وزمانه بيدور..
توفيق: علي اللهنوصل لحاجة..
منة:يارب..
*******
ابتاعت هالة بعض منالحلويات و الجاتوه والعصائر وبعد وصولها إلي منزلها..
هالة: ماما عمي وطنط ويحيي جايين النهاردة..
الأم: والله؟
هالة: اه ،حضري نفسكبقا وأنا هدخل أحضر نفسي أنا كمان و جبت الحلويات معايا..
الأم: ماشي ياحبيبتي ربنا يتمملك علي خير بس اتصلي بأختك عرفيها و خليها تيجي..
هالة : حاضر..
دخلت هالة غرفتهاواتصلت بمنة..
منة: ألو..
هالة: ايه يا منونتيعاملة ايه؟
منة: الحمدلله ياحبيبتي،انتي عاملة ايه؟
ضحكت هالة: ههههههأنا عاملة عروسة..يلا تعالي عشان يحيي و عمو جايين النهاردة و نتفق بقا وكدة..
منة بفرحة لاحظهاالجميع: بجد يا هالة ألف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمملك علي خير يارب..
هالة: يارب يا منةيلا بقا جهزي نفسك و تعالي..
وجهت منة نظرهالسامح وهي تقول : آجي؟ فأومأ سامح برأسه بالموافقة مبتسماً..
هالة: أيوة طبعاًتيجي ولا هتقولي مكسلة بردو..
منة: لا يا حبيبتيهجيلك طبعاً..
هالة: طيب يلامتتأخريش..
منة: اوك ،باي..
هالة: باي
أغلقت منة المكالمةو قالت لسامح بفرحة: شكراً بجد يا سامح..
توفيق: ألف مبروك يامنة..
منة: الله يبارك فيكيا أونكل..بعد اذنكوا.. ودخلت غرفتها و دخل سامح وراءها..
سامح: تحبي آجيمعاكي؟
لم تصدق منة ماسمعته: بجد ؟!
سامح: وليه لأ بس لوحبيتي؟
منة: اه طبعاً ياريت..
سامح: اوك هدخل ألبس..
منة: ماشي وأنا كمانهلبس..
ارتدت منة فستانهابلونه الأزرق و حجابها الأبيض وكانت في غاية الجمال.. وكان سامح بحلته السوداء وربطة عنقه الزرقاء، خرج سامح و انتظر منة التي خرجت بعده
بقليل فأطلق صافرةحين رآها : ايه الشياكة دي؟
خجلت منة: من بعض ماعندكم..
فخرجا الإثنان واستقلا السيارة و توجها إلي منزل العروس


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 25-10-16, 07:47 AM   #10

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة التاسعة

راحوا الصبايا والصبايا جم ،أجمل ما فيهم مين غير بنتي وأجمل ما فيكي يا بنتي إن إنتي في عنيكيمني و من حنان الأم..وكانت تلك الكلمات تنبع من قلب حمدي دائماً إلي بناته"هالة و منة "و بهما استقبلت الأم إبنتها العروس حين رأتها بفستانهاالوردي و حجابها الأبيض ،استقبلتها بفرحة تغمرها بالدموع و الزغاريد حتي وصل سامحو منة و ازدادت الدموع بوصول منة التي أخذت أختها بين أحضانها..
منة: الله أكبر ياحبيبتي زي القمر..
هالة: بجد يا منة،حلوة؟
منة: بقولك قمر يابت مش حلوة بس ..
واحتضنت والدتهابشوق من كلتيهما وقالت الأم: عقبال عوضك يا حبيبتي..
اكتفت منةبإبتسامتها العذبة..ووجه سامح مباركته لهالة التي أجابته بفتور: الله يبارك فيك..
الأم: منور يا سامحوالله..عقبال عوضكوا يا حبيبي..
سامح: بنورك ياحماتي ،ان شاء الله..
وجلس سامح في الشرفةمع فنجان القهوة الذي صنعته له منة..حتي جاء عم البنات و زوجته ويحيي"العريس" و محمد و نهلة فانسحبت هالة سريعاً إلي غرفتها منخجلها..وتعالت الزغاريد بوصولهم وبدأت السلامات حتي جاء دور محمد و منة..
محمد: ازيك يا منة؟
منة:الله يسلمك يامحمد، عقبالك..
محمد: مافتكرش عادينفع..
انصدمت منة من ردهوقالت: لا ليه بتقول كدة ،ربنا يرزقك ببنت الحلال..
وكل هذا الحديث تحتمراقبة سامح الذي بدأ يقترب عليهم..
سامح: السلام عليكم..
محمد و منة: وعليكمالسلام ورحمة الله و بركاته..
منة: ده محمد ابنعمي ،أظن ما اتقابلتوش قبل كدة..
محمد: لا اتقابلنابس ماتكلمناش..
سامح: اهلا بيك،بعداذنك أسلم عالباقي ومسك منة من يدها و سحبها متجهاً نحو عمها ..
حك محمد رأسه بطرفإصبعه:أه اتفضل..
سلم سامح علي عم منةوباقي الحضور ثم استدعوا العروس التي دخلت بطلتها الملائكية ليُكبر الجميع
لجمالها و إطلالتهافكانت هالة تشبه أختها كثيراً ،ذات البشرة البيضاء و العيون العسلية وروحها المرحةالطفولية ..افتتحت الجلسة بقراءة الفاتحة وحينها لم تخلو منة من نظرات محمد ومراقبة سامح لتلك النظرات التي بدأت تثير غضبه حتي انتهي الجميع من قراءة الفاتحةوفجأة شعرت منة بذراع سامح يلتف حول كتفها فإقشعر بدنها وهمست له بخجل: في ايه؟
همس سامح في أذنهاوكأنه يقصد شئ ما بتصرفه: ايه مش مراتي قدام الناس دي؟
منة:طيب عشان خاطريشيل ايدك..
سامح: لا..
وتم مقصده بنجاح فقدشعر محمد بنار تخرج من وجهه من الغيرة فمسح بكفه علي وجهه ليطفئ ناره..
والدة منة: يلا يامنة انتي و نهلة هاتوا الحلويات من المطبخ مستنيين ايه؟
منة: اه حاضر ياماما..فتنحي سامح ذراعه عنها و دخلت إلي المطبخ مع نهلة وبدأوا بتحضير الجاتوهوالحلويات والعصائر...
منة: نهلة ،أنا مشهشيل العصير بخاف يقع مني وتبقي فضيحة..
ضحكت نهلة: ههههههشايفاني فالحة أوي..
حتي دخل عليهم محمد..
محمد: تحبواأساعدكوا في حاجة يا بنات؟
نهلة: اه يا موديجيت في وقتك أنا هطلع صينية الحلويات دي و انت عليك بالعصير ومنة هتشيل الجاتوه..
محمد: ماشي..
وخرجت نهلةبالحلويات و تبقي محمد ومنة في المطبخ وحدهم فاستشاط سامح غضباً..
محمد:اطلعي انتي يامنة وانا هشيل كله..
منة:لا والله أنا بسهخاف أوقع العصير لكن الجاتوه سهل..
محمد: بس سيبي بسأنا هوديهم والله..
فدخل عليهم سامحالذي قال بتهكم ملحوظ : أنا حاسس ان فيه مشكلة ولا حاجة؟
منة بتلعثم: لالامفيش حاجة..
محمد: لا مفيش مشاكلان شاء الله وأخذ العصير و خرج..
نظر سامح إليها نظرةحارقة و خرج ، خرجت بعده بالجاتوه..وضعته علي المنضدة و وزعت علي الموجودين و أخذتطبق و كوب من العصير و إتجهت نحو سامح..
منة: اتفضل..
سامح بغضب مكتوم:ماليش نفس..
لم تضغط منة عليهبالحديث وتركته وهي ترقص بداخلها من شعورها بغيرته عليها..
ارتفعت صوت الموسيقيو بدأت هالة و نهلة و يحيي بالرقص و الفرحة تغمر الجميع ،سحبت نهلة منة من يدهالتشاركهم الرقص و لكنها رفضت فهي خجولة بطبعها..وكانت تكتفي بالتصفيق والضحك عليرقص البنات مع يحيي..كان سامح غضبه يزداد و يتضاعف وهو يراقب نظرات محمد المسروقةلمنة من بين الحضور فقال لها فجأة: قومي هنمشي..
منة: دلوقتي؟
سامح: أيوة ، اتخنقتو عايز أروح و عندي شغل بدري كمان..
منة بحزن: حاضر..
واعتدلا للرحيل،وبوداع هالة انزعجت كثيراً لرحيل أختها مبكراً..
هالة: نعم! انتيبتهزري هتمشي دلوقتي؟
منة: معلش يا هالةأصل سامح وراه شغل بدري و عايز ينام..
فسحبت هالة منة منيدها و إتجهت نحو سامح: لو سمحت يا سامح سيب منة تبات معايا النهاردة دي أختي وماينفعش تسبني و تمشي بدري كدة..
تفاجئت منة بطلباتهالة المفاجئة والغريبة والتي تضعها في موضع إحراج وتماسك سامح وكتم غضبه فكيفيرحل هو ويتركها لنظرات تلك الآخر..فقال بحنق: براحتها..
شعرت منة بأن سامحيرمي الكرة بملعبها ليترك لها حرية التصرف ولكنه يحاول إحراجها في نفس الوقت فقالتلهالة: طيب روحي انتي يا هالة لخطييك و أنا هتكلم مع سامح شوية..
هالة بضجر: ماشي يامنة..ورحلت..
منة: انت ايه رأيك؟
سامح: ما أنا قلتبراحتك..
منة: لا براحتك انت..
سامح بعصبية: ماهيبصراحة أختك بتحرج الواحد بتصرفاتها و طلباتها الغريبة دي..
منة: معلش يا سامحهي معذورة أصل احنا مالناش غير بعض..
سامح بنفاذ صبر:خلاص يا منة باتي بس هاجي آخدك بكرة ،ماتتعوديش علي البيات برة ده..
ابتسمت منة: حاضر،ومتشكرة أوي يا سامح بجد..
سامح: والله؟ يعنيكنتي عايزة تباتي أهو، أمال بقا براحتك و حركات ؟
ضحكت منة بدلع:هههههه لا ماهو براحتك في الآخر برده..
سامح: اممم حاسس انيبتثبت ،ماشي يلا أنا همشي..
منة: سلملي عليأونكل توفيق..
سامح: حاضر..السلامعليكم..
منة: وعليكم السلامورحمة الله وبركاته..
خرج سامح و جرت منةعلي الشرفة وبعد ثواني نزل سامح ولمحها فلوح لها بيده فلوحت هي الأخري حتي رحل..سمعت صوته من خلفها:شكله بيحبك أوي..
استدارت منة بسرعةفوجدت محمد فردت علي جملته بإبتسامة باهتة..
وتركته و هي تقولبتلعثم: أنا هطلع لهالة بقا..
فأوقفها محمد: منة؟
استدارت إليه مرةأخري:نعم..
إذا به يُخرج علبةصغيرة قطيفة من جيب الجاكيت و يمدها بيده إليها،عقدت منة حاجبيها وهي تنظرللعلبة..فقال: بكرة عيد ميلادك ،كل سنة وانتي طيبة..
وضعت يدها علي فمهامن المفاجأة : أنا كنت ناسية خالص..
محمد: بس أنا عمريما أقدر أنسي اليوم ده..
زاغت نظراتها يمنةويسرة من الخجل..
محمد ومازالت يدهممدودة بالعلبة:افتحيها؟
مدت يدها ببطءوالتقطت العلبة من يده وفتحتها لتجد سلسلة رقيقة جداً تحمل قلب صغير وحرفالميم..فابتسمت منة تلقائياً لرؤيتها الحرف: الله ،أنا كنت دايماً بدور علي حرفالميم بالعربي..
محمد بفرحة: بجديعني عجبتك؟
منة ومازالت تنظرللسلسلة: جداً ..ثم رفعت نظرها إليه: بس دي غالية أوي يا محمد بجد كلفت نفسك..
محمد: مفيش حاجةتغلي عليكي،كفاية فرحتك بيها دي عندي بالدنيا..
وتستمر وجنتيهابالإحمرار من تلميحاته بحبه لها..
محمد: ممكن تلبسيها؟
منة: دلوقتي؟
محمد: ياريت..
أخرجتها منة من علبتهاو علقتها بعنقها لينسدل منها القلب والحرف علي صدرها..
قاطعتهم نهلةبدخولها بل ومن وجهة نظر منة أنقدتها: انتوا هتفضلوا هنا يلا بقاا.. ثم سحبت منةمن يدها وكأن منة في هذه الليلة مطلب جماهيري كل منهم يسحبها معه في يده...
استمرت ليلتهمالسعيدة من رقص و غناء و ضحك حتي منتصف الليل وحان وقت الوداع...
********
أما هناك فدخل غرفتهو أبدل ملابسه واستلقي علي فراشه و قد شعر بشئ ما كان ينقص ذلك المنزل منذ زمن وهو"الحياة" فقد أعادت منة إلي هذا المنزل حياة و شمس تشرق كل صباح..شعرسامح بأنه يفتقدها كثيراً فظل يحدث نفسه" هو أنت ايه اللي جرالك، مالك كنتهتموت من الغيرة عليها كدة ليه و مالها وحشاك أوي دلوقتي كدة ليه، ايه يا سامح انتشكلك نسيت انت اتجوزتها ليه،فوق كدة واعقل " ورن هاتفه وكأنها إشارة من اللهسبحانه و تعالي إليه..
سامح: ايه يا صاصا؟أخبارك؟
مصطفي: أخبار غريبةوالله يا سامح..
اعتدل سامح: في ايهيا مصطفي؟
_الرجل الليقلتلي عليه ده، دورت في فايل الصفقة لقيت تليفوناته كلها و عنوانه في السعودية..
_طيب تماموبعدين..
_اتصلت عليتليفوناته كلها مقفولة ،قلت اتصل بالفرع بتاعنا هناك وسألت علي عنوانه ،ردوا عليابعدها قالولي انه سافر من زمان من وقت ما الصفقة خلصت تقريباً..
سامح: طيب ما سألتشجاي امتي؟
_سألت طبعاً،الباشا هاجر يا سامح طلع نصاب و نصب علي معظم رجال الأعمال اللي دخلوا الصفقةوقتها..لا ولبسهم كلهم في بعض ،دي عصابة يا باشا والمفاجأة بقا!! إن حمدي من ضمناللي اتنصب عليهم في الصفقة دي يا سامح...
خر سامح علي فراشهمن الصدمة وأغلق الهاتف ولم يتفوه بكلمة ،انتابته مشاعر مختلطة في تلك اللحظة وأولمن جاء في ذهنه "هي".. "ظلمتها كل الظلم ده وهي ضحية زيها زيك ،طيبهتبصلها ازاي بعد كدة و هتعاملها ازاي؟ تفتكر هتسامحك ياااه ده انت ذلتها أوي وكسرتها أوي "ومن ناحية أخري "طيب وفلوسنا كدة خلاص طارت و أبويا دهأقوله ايه،استغفر الله العظيم "و ما فعله بعد تفكير عميق هو أنه قام و توضأ وسجد لربه بحسرة و ندم علي كل شئ وتذكر قوله سبحانه {وَمَا اللّهُ يُرِيدُ ظُلْماًلِّلْعَالَمِينَ} ،فكل منا إلى ديان يوم الدين يمضي وعند الله تجتمع الخصوم...
***********
انفض البيت منالحضور وباتت نهلة مع منة و هالة في تلك الليلة لتكتمل فرحتهم وكانت البنات فيأسعد حالاتهم...
منة: عقبالك يا نهلةيارب...
نهلة: ياااارب...
غمزت هالة لمنة: لاما هي شكلها كدة هيبقي عقبالها..
منة: الله الله كدهمن ورايا..
نهلة: والله ما فيحاجة يا منة ،مانتي عارفة هالة مع نفسها..
هالة: والله،بأمارةألوان الطيف ها...
نهلة: يابنتي مفيشحاجة..وصمتت لحظة ثم قالت: علي الأقل من ناحيته..
هالة: أيوووة بقا،يعني من ناحيتك انتي في حاجة؟
احمرت وجنتي نهلة وأومأت برأسها: يعني..
منة بمرح: الله علياوأنا مش فاهمة أيتها حاجة...
ضحكت البنات و بدأتنهلة بسرد ذكريات حبها الذي هو من طرفها فقط ولا تعلم ما يكنه لها الطرف الآخر..
هالة: لا بس أناحسيت أنه بصلك بطرف عينه كدة واحنا في الجامعة..
نهلة: بجد يا هالة؟
منة: لالالا ماينفعشكدة خالص ،اهدي كدة عشان متعلقيش نفسك بيه أكتر واصبري إن الله مع الصابرين..
نهلة: أيوة صح أناخايفة أتعلق بيه أكتر و بعدين أقع علي جدور رقبتي..
منة:بعد الشر عليكي..
وفجأة اقتربت هالةمن منة ومسكت السلسلة بفضول:ايه ده يا منون؟
شعرت منة بالخجلوتلعثمت وهي تقول: دي سلسلة..
هالة: بجد؟ بحسبهاخاتم..
ضحكت نهلة:ههههه ديهدية عيد ميلادها يا بت من محمد،كل سنة وانتي طيبة يامنونتي وأخرجت علبة صغيرة منحقيبتها وأعطتها لها..
منة:وانتي طيبة يانهولتي بس ليه كدة تعبتي نفسك..
نهلة بمرح:يلا خليهاعليا..
قالت هالة وهي تخرجحقيبة هدايا من دولابها
:اه ياميزانيتي ياني..وقبلت منة :يلا خليها عليا أنا كمان ،كل سنة وانتي طيبة يا منون..
ضحكت منة: هههههوانتي طيبة يا هلولة،ربنا يخليكوا ليا يا بنات..ثم وجهت حديثها لنهلة: بس انتيعرفتي منين انها هدية محمد ،هو قالك؟
نهلة: قاللي ايه يابنتي ده دوخني معاه و لففني القاهرة كلها عشان أجيب الحرف ده..
ابتسمت منة ولكنهابداخلها حزينة علي حبه لها فهو بلا أمل.. فتلك هو الحب يشبه الكيمياء العضوية"معقد" هو يعشقك وأنت تذوب في عشق الآخر و الآخر لا يبالي أساساً بوجودك!!
واستمر حديثهم لساعات حتي شقشق النهار و غردت الطيور.......



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 06:35 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.