آخر 10 مشاركات
طريقة صنع البخور الملكي (الكاتـب : حبيبة حسن - )           »          كما العنقاء " مميزة ومكتملة " (الكاتـب : blue me - )           »          في بلاط الماركيز(71)-غربية-للكاتبة:منى لطفي(احكي ياشهرزاد)[حصرياً]كاملة بالرابط -مميز (الكاتـب : منى لطفي - )           »          يبقى الحب ...... قصة سعودية رومانسيه واقعية .. مميزة مكتملة (الكاتـب : غيوض 2008 - )           »          رهينة حمّيته (الكاتـب : فاطمة بنت الوليد - )           »          263 - بيني وبينك - لوسي غوردون (الكاتـب : PEPOO - )           »          436 - سراب - كارول مارينيللي ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          للحب, الشرف والخيانة (101) للكاتبة: Jennie Lucas *كاملة* (الكاتـب : سما مصر - )           »          سارية في البلاط الملكي * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : هديرر - )           »          صراع الحب (32) للكاتبة الرائعة: زاهرة *كاملهـ[مميزة]ــ* (الكاتـب : واثقة الخطى - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree56Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-03-17, 09:14 AM   #161

duaa.jabar
 
الصورة الرمزية duaa.jabar

? العضوٌ??? » 395763
?  التسِجيلٌ » Mar 2017
? مشَارَ?اتْي » 946
?  نُقآطِيْ » duaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond repute
افتراضي


الروايه جميله جدا 😍😍

duaa.jabar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-03-17, 09:53 AM   #162

duaa.jabar
 
الصورة الرمزية duaa.jabar

? العضوٌ??? » 395763
?  التسِجيلٌ » Mar 2017
? مشَارَ?اتْي » 946
?  نُقآطِيْ » duaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond repute
افتراضي

بارت رااااائع والاسلوب جدا جميل

duaa.jabar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-03-17, 10:27 AM   #163

duaa.jabar
 
الصورة الرمزية duaa.jabar

? العضوٌ??? » 395763
?  التسِجيلٌ » Mar 2017
? مشَارَ?اتْي » 946
?  نُقآطِيْ » duaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond reputeduaa.jabar has a reputation beyond repute
افتراضي

واخيرا ترك المستشفى وراح تبى الاحداث تقوى💪ومتشوقه جدا للقادم

duaa.jabar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-03-17, 11:26 AM   #164

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

تلك الكلمات حولت عالم حسناء بالكامل , فمع انها اصبحت مصابة بفوبيا الرجال إلا انها ما ان سمعت تلك الكلمات حتي شعرت بأن سيتوج بإكليل الأمان قريبا , شعرت و كأن الجزء الناقص بحياتها سيكمل بخروجه ووجوده في حياتها , وكأنه منبع الأمان لها في الحياة , ولما لا و هي مذ يوم ان بعدت عن اهلها لفقدانها الأمان معهم و هي تعيش في كنفه بأمان حتي في حاله وجوده بالمشفي , فما بالك عندما يخرج ليكون معها , منذ دخوله المشفي و هي تشعر بحاجتها الشديدة لوجودة وكأنها بدونه عادت يتيمة دون العاشرة مرة اخري و يتمت للمرة الثانية , رغم وجود نرمين معها خطوة بخطوة و رغم تفلتها من سجنه الذي كبتها داخله شهور , لكن لم تنكر داخلها لحظة انه كان سفينة النجاه و الامان وسبقي كذلك


modyblue غير متواجد حالياً  
التوقيع
[imgr]https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13381174_1031484333594500_1155395635_n.jpg?ig_cach e_key=MTI3NDU2NTI5NjAzNjMwNzM2OQ%3D%3D.2[/imgr]

رد مع اقتباس
قديم 23-03-17, 11:29 AM   #165

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

?????? ?? ??? ?????? ?????? ??????? ??? ????? ?????

modyblue غير متواجد حالياً  
التوقيع
[imgr]https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13381174_1031484333594500_1155395635_n.jpg?ig_cach e_key=MTI3NDU2NTI5NjAzNjMwNzM2OQ%3D%3D.2[/imgr]

رد مع اقتباس
قديم 23-03-17, 05:17 PM   #166

ألق

نجم روايتي ونبض متألق بالقسم الأدبي

 
الصورة الرمزية ألق

? العضوٌ??? » 384592
?  التسِجيلٌ » Oct 2016
? مشَارَ?اتْي » 1,074
?  نُقآطِيْ » ألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond reputeألق has a reputation beyond repute
افتراضي

متى موعد نزول البارت القادم رحاب ؟

ألق غير متواجد حالياً  
التوقيع
أحبك لا أدري أحبك بل أدري
رد مع اقتباس
قديم 25-03-17, 01:12 AM   #167

one star

? العضوٌ??? » 321085
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 141
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » one star is on a distinguished road
¬» مشروبك   cola
¬» قناتك max
افتراضي

فييييينك ؟؟!!!!!!!!!

one star غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-17, 10:45 AM   #168

REHAB OMAR
 
الصورة الرمزية REHAB OMAR

? العضوٌ??? » 393973
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 338
?  نُقآطِيْ » REHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond repute
افتراضي

حالا هنزل البارت

REHAB OMAR غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-17, 10:48 AM   #169

REHAB OMAR
 
الصورة الرمزية REHAB OMAR

? العضوٌ??? » 393973
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 338
?  نُقآطِيْ » REHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond reputeREHAB OMAR has a reputation beyond repute
افتراضي

الجزء الحادي عشر
كانت نرمين تجلس علي المكتب مقابل حسناء , تدقق النظر بإنتباه شديد في احدي الاوراق عندما ارتفع صوت هاتفها
نظرت للشاشة فوجدت اسم والدتها ففتحت المكالمة و رفعت الهاتف لأذنها و هي تقول بابتسامة: اخيرا الشبكة جمعت في المستشفي
سناء بفرح يحسه السامع: لا مجمعتش في المستشفي ولا حاجه
قفزت نرمين واقفه و هي تقول بهتاف الفرحه : بجد خرجتوا من المستشفي
سناء : وبقالنا نص ساعه في البيت
نرمين بفرحه : بجد , بس مش الخروج كان بكرة
سناء: فرقت كام ساعه يعني
نرمين : طيب مسافه السكة و هكون عندك
سناء: ماشي مستنينك
أغلقت نرمين الخط و همت تلملم اوراقها المبعثرة و هي تقول بعجله لحسناء: بسسسسسسرعه يا نونه اقفلي اللي في ايدك دلوقتي و يلا نروح نشوف حازم , رجع البيت
وقفت حسناء بفرحه ولكن وجدت نفسها في نفس الموقف المحير الذي وقعت به منذ ايام, اتذهب مع نرمين , ام تبقي في الشركه؟
وفرت عليها نرمين كثرة التفكير و اخرجتها من حيرتها قائلة: يلا يا حسناء , هنقفل الشركة و تعالي معايا الفيلا و أخر السهر هبقي ارجعك بيتك
قامت حسناء هي الأخري تلملم أشياءها في عجله, في حين أن نرمين سبقتها و نزلت تنتظرها بالسيارة من شدة فرحتها
لحقتها حسناء بعد دقائق و ركبت بجوارها السيارة , انطلقت نرمين بسيارتها الصغيرة بسرعة تضاهي سرعة الضوء من شدة الفرحة , كانت بداخلها كطفلة صغيرة ليلة العيد , تغني و تزرغد و تصفق بيدها بسرور كانت وكأنها تحلق بسيارتها في السماء من كثرة سعادتها بعودة أخيها إلي منزله , ولم تكن حسناء التي تجلس بجوارها هي الاخري اقل منها سعادة , كانت تحلق ايضا بقلبها في عنان السماء , شعرت و كأنها اختازت السحاب و الغلاف الجوي من شدة الفرحة , وأن كانت تحاول اخفاء تلك الفرحة عن عيون حسناء و لكنها لم تستطع انكارها داخل نفسها , لا تعرف لماذا , ربما لأن هذا الشخص قدم لها الكثير فمن واجبها علي الأقل ان تفرح لسلامته , ام فرحتها كانت لنفسها فقط , ولأنها ستسمو في عالم الأمان مراتب و درجات بوجود حازم في عالمها, وعيشها في كنفه و كجزء من مسؤلياته , داخل عالمه الذي يبدو لها حتي الآن لا يشوبه شائبة
انعطفت نرمين بسيارتها في أول الطريق المؤدي إلي فيلة والدتها , فأخذت تتمايل بالسيارة يمنة و يسرة و تضغط علي بوق السيارة بشكل متقطع و كأنها تزف عروس إلي عش زوجها وهي تزرغد بشكل كوميدي
قالت لها حسناء بمزاح : حازم طلع من المستشفي و شكلك هدخلينا احنا
نرمين : هههههه طيب شوفي الغرزة دي بقي
ثم اخذت تتراقص بالسيارة , وهي تضحك مع حسناء , كانوا يسبحون في انهار الفرحة حتي و صلوا للفيلا , دخلت نرمين حديقة الفيلا و نزلت من السيارة تجري نحو البوابة داعية حسناء باللحاق بها للداخل
اطلقت نرمين زرغودة طويلة بشكل يوضح عدم اتقانها لتلك الفعلة , ثم تبعتها بالتهليل و الترحيب بأخيها بصوت عالي: نورت بيتك يا حازم , مبارك رجوعك يا زوزو
استوقفتها والدتها و هي تشير لها بخجل لتعلمها عن وجود ضيوف في حجرة الصالون مع حازم فصمتت فورا وهي تكتم ضحكتها بيديها, ارتدت لتأتي بحسناء التي كانت تقبل نحو الداخل بتوتر بالغ تقدم قدم و تؤخر الاخري
كانت تلك الفوضي الحافلة التي سببتها نرمين سبب في لفت انتباه حازم الجالس بحجرة الصالون , نظر في المرآة المدهبة الكبيرة التي تعكس صورة بوابة الفيلا فرأي نرمين وهي تدلف البوابة , لم يغير اتجاه نظرته عن المرآه بعد دخولها و كأنها ينتظر دخول أحد ما , وما هي إلا لحظات حتي وقعت عينيه علي تلك الخيمة السوداء التي يطل منها وجه القمر المضئ , المزخرف بتلك الملامح الخلابه , يكسوها حمرة الخجل ليزيدها جملا فوق جمال و التوتر البالغ باديا عليها , تتبع نرمين و نظرها للأرض
لا يعلم لماذا ارتسمت علي شفتيه ابتسامه , و سري بقلبة طمئنية من قلق لم يلحظه الا تلك اللحظة
دخلت نرمين ترحب و تصافح خالتها و زوجات اخوالها الجالسين مع والدتها في ريسيبشن الفيلا
وبعد ان انتهت نظرت لحسناء التي كانت تقف بإرتباك علي بعد قليل منها و قدمتها للجالسين : تعالي يا حسناء, دي يا جماعة حسناء اعز صديقة ليا , او تقدروا تقولي دي اختي التانية
لم تتعجب حسناء من نظرا ت الجميع المنبهرة من شدة جمالها و من عيونهم المحدقة بها تبث تجاهها دفعات كبيرة من الإعجاب,وهمسات لسانهم المرددة بكلمة (بسم الله ما شاء الله) فهي معتادة علي ذلك طوال حياتها
صافحتهم واحدة تلو الأخري بهدوء , ثم جلست بجانب سناء التي رحبت بها ترحيبا ساخنا و سحبت يدها لتجلس بجوارها
نرمين : امال حازم فين , عاوزين نباركله
سناء: في الصالون مع اخوالك و جواز خلاتك
نرمين : عاوزة ادخل أسلم عليه , مفيش حاجه ادخل اقدمها احسن محروجه
سناء: طيب اغسلي فاكهه و دخليها
اسرعت نرمين للمطبخ لتجلب الفاكهه , وتركت حسناء وسط حلقة النساء و التي تحول حديثهم فجأة لاستجواب حسناء و كأنها أحد المتهمين وسط مجموعة من القضاة و المحققين
من تسأل عن سنها و أخري عن شهادتها الجامعيه و ....إلي انتهي بهم الحال إلي السؤال التي كانت تتوقعه حسناء: انتي مخطوبة؟
ردت حسناء بوجوم : لا
سألت احداهن : ليه ده انتي ماشاءالله قمر
حسناء: لسة النصيب مجاش
فأكملت المحقق: ليكي مواصفات معينة مثلا ومش لقياها
حسناء: لا مش بالتحديد , بس يعني ظروف عائلية كده
فأكملت المحققة و كان اسمها نجلاء و هي زوجة أخو سناء: طيب انا ليا ابني لسة مسافر السعودية من شهرين و معاه كلية حاسبات و معلومات ,وبصراحة مش هلاقي زيك عروسة ليه , فإيه رأيك
حسناء بضيق: ربنا يسهل يا طنط
نجلاء: فكري براحتك هو مش هينزل دلوقتي , وربنا يسهل علي ما يجهز تكون ظروفك بقيت تمام ويكون ليكي نصيب فيه
حسناء بملامح متبعثر و وجه مكفهر: ربنا يقدر ما فيه الخير
وانتهت تلك الجلسة القضائية لاستجواب حسناء تاركه ثقل الدنيا و مابها يكبت علي قلبها المنفطر , وشردت بعقلها بعيدا في عالمها الذي لا يشعر به احد و لا يستطيع تحمله بشر , ولم تعي لأي حرف مما يقال حولها و كأن خرجت بعقلها من تلك الحلقة
اقبلت نرمين حاملة أطباق الفاكهه و وضعتها أمام الجالسين و عادت للمطبخ لإحضار المزيد لتقدمها في غرفة الصالون
طرقت الباب و دخلت تسلم علي اخوالها و تلقي التحية علي ازواج خالتها , حتي وصلت لحازم فسلمت عليه وباركت له عودته للمنزل سالما ثم خرجت لتجلس مع النساء
جلست بجوار نور والتي كانت شاردة بملامح باهته حزينة ,وبدأت في الاندماج مع الجالسات بحديثهم القائم , تتناول اطراف الحديث من حين لأخر , وبعد دقائق سمعت صوت هاتفها المحمول يعلو ,قامت من بين الجالسن حتي لا تقطع كلامهم و حملته بين اناملها تستقبل بإذنها الصوت المنبعث من داخله
نرمين : السلام عليكم
ابراهيم : وعليكم السلام يا زوجتي العزيزة , الف حمد الله علي سلامة حازم
نرمين بمزاح : الله يسلمك زوجي العزيز
ابراهيم : ها أنا قادم في طريقي إلي سيادتكم
شعرت نرمين بحرارة مباغتة تسري في انحاء جسدها بأكمله وردت بصوت مهتز: ماشي يا ابراهيم في انتظارك
أغلقت الخط و هي محدقة في شاشتة , تبرم شفتية و ترفع احدي حاجبيها , ثم حدثت نفسها لائمة : ياله من غباء شديد , كان يجب علي عدم الاندفاع وأتي بمذهبة العقول و مبهرة الابصار هنا , كيف اخرج من تلك الورطة الآن
ظلت ساكنة مكانها بذهول لدقائق ثم خرجت و علامات الصدمة منقوشة في ملامحها بشكل كوميدي
خرجت متجه نحو الجالسات و هي تحاول تجميع اي افكار للخروج سالمة من تلك الفاجعة , وجلست مكانها ثانية بجوار نور
لاحظت نور تلك الحيرة بعينيها , سألتها : في ايه؟
همست بأذنها : مصيييييييييييييبة ابراهيم جاي في الطريق
انفجرت ضحكة من نور علي مدي غيرة اختها علي زوجها
لامتها نرمين وهي تضربها علي ذراعها بمزاح : بضحكي؟ يعني بدل ما تفكريلي اخرج من الورطه دي بتضحكي
نور وهي تنهض : ههههههه مليش دعوة انتي اللي جبتيه لنفسك, انا هطلع اوضتي , عن اذنكم يا جماعه عندي امتحان شفوي بكرة
الجميع : اتفضلي
ابتعدت نور وهي تخطف نظرات مستهزأة نحو اختها لتثير بها غضبها حتي اختفت عن ناظرها
بقيت نرمين منغمسة في حيرتها و غيرتها التي تأكل ذرات جسدها , تفرك يدها بعصبية و هي شاردة غير منتبهه لأي حديث حولها , وكلما مر الوقت كلما شعرت بدقات قلبها تضطرب اكثر , حتي انقذها صوت أذان العشاء
فقامت حسناء لتهرب من نظرات نجلاء المعجبة والتي لم تستسغها بالمرة و اتجهت لنرمين و قالت لها : نرمين بعد اذنك عاوزة اصلي العشاء
هبت نرمين بفرحة و كأن أحدهم ألقي علي مسامعها اجمل بشري سمعتها في حياتها و قالت للجالسين و هي تسحب ذراع حسناء بسرعه للأعلي: عن اذنكم يا جماعه هنطلع نصلي العشا
ردت نجلاء: اتفضلي يا حببتي و فرصة سعيدة يا حسناء , وفكري في اللي قلتهولك
حسناء: ربنا يسهل
صعدت نرمين مسرعه و من خلفها حسناء مغيبة الفكر , طرقت باب غرفة نور ثم فتحتها و دخلت
كانت نور تجلس علي سريرها و تشاهد بعض محادثتها النصية من شهور بينها و بين عشيقها الغائب اسامة
ما ان رأت نرمين تقتحم غرفتها و تبدد خلوتها مع بقايا ذكري قلبها حتي ضربت ملامحها صاعقة وجوم و كسي وجهها الاضطراب و هي تسرع في اغلاق المحادثة
نادت نرمين حسناء و هي تنظر نظرات استعطاف و ترجي لأختها : تعالي يا حسناء
ثم حولت حديثها لنور: حسناء عاوزة تصلي – ثم اكملت كلامها بصوت منخفض - وهتقعد معاكي هنا يا نور بالله عليكي
نور بتعالي مصطنع : بوسي ايدي
اسرعت نرمين نحوها وانحنت تقبل رأسها ويدها برجاء مرح
ارتدت واقفة وقالت : اي خدمة تانية
نور: الشوز بتاعي عاوز يتلمع
رفعت نرمين شفتيها وقالت : لا مش هتوصل للدرجه دي يعني
كبتت نور جماح ضحكتها بصعوبه ثم قالت لحسناء: تعالي يا حسناء
دخلت حسناء الغرفة بخجل و تناولت من نرمين السجادة وسألتها عن اتجاه القبلة
خرجت نرمين من الغرفة و اغلقت الباب خلفها بقلب مثلج بالسكينة و الاطمئنان
, اثناء سيرها حيث تجلس السيدات قابلت حازم مشمر الساعدين في طريقه للوضوء
نرمين : منور بيتك يا زوزو
حازم بتساؤل : ده نورك , هي حسناء هنا؟
نرمين : اه جبتها معايا علشان متأخرش عليك و هبقي اروحها اخر السهرة
حازم : هي فين مش قاعدة مع ماما؟
نرمين : حبستها في اوضة نور , اصل ابراهيم جاي في الطريق
نظر لها حازم نظرة مستفهمة و عينيه مليئة بعلامات استفهام , قبل ان يتكلم قطعت نرمين تعجبه بقولها المازح : هو كان حد قالك اني مستغنية عن ابراهيم و لا ممكن ارضي بزوجه تانية , ما هو انا مسيبش النار جنب البزين و ارجع ابكي حظي
ابتسم حازم حتي لمعت اسنانه و هز رأسه وقال: ربنا يهديكي , دماغك فاضية , طيب لما ابراهيم يجي هقوله انك بتغيري عليه
نظرت نرمين حولها يمنه و يسرة و قالت و هي تشير ألي المكنسة اليدوية: شكلك عاوز تدخل المستشفي تاني
.................................................. .........................................
قامت نور و احضرت كتابها التي ستدخل اختبار في محتواه صباح الغد , عادت مكانها و هي تقول بنفسها : يظهر هضطر اذاكر, والله جيتي بمصلحة برضة يا حسناء
همت بأن تفتح الكتاب و تستأنف دراستها و لكنها عادت لهاتفها و هي تقول: اشوف نسرين الأول كده جايز تكون قدرت توصل لأسامة
فتحت برنامج الواتس و بدأت تلعب بأطراف اصابعها تكتب بعض الكلمات
نور: نسرين
نسرين : ايوا يا نور
نور: مفيش جديد؟
نسرين : فيه جديد بس المفروض انك تسيبك من ده كله و تركزي في الامتحانات
كتبت نور بلهفة: ايه الجديد؟؟؟؟؟؟؟؟
نسرين :برضه يا نور , يا ستي وصلت لصاحبه عبدالله و عرفت سبب عدم حضوره الكلية
نور: خير؟؟؟؟
نسرين : السبب انه شايل 6 مواد يعني كده كده هيعيد السنه
نور: يا نهاااااااااار
نسرين : ياريتك تفكك منه , يعني دلوقتي هتبقي انتي في سنه رابعه و هو في ثالثة
نور : لا يا نسرين , اكيد هو محرج يوريني وشه علشان كده, انا لازم اشوفه و اقوله انه مش هيفرق معايا ثالثه ولا رابعه و اهم حاجه عندي انه يكون ليا و علاقتنا تبقي كويس, يا حبيبي وانا اللي ظلمته
نسرين : انتي بتفكري ازاي يا نور , يعني تتخرجي و تفضلي مستنياه بسلامته علي ما يخلص الله اعلم سنة كام , افرض جالك عريس مناسب
نور: نسرين لو هستناه مليون سنه , اهم حاجه عندي اني اكون معاه
نسرين : انتي حره يا نور, ويلا ذكريلك كلمتين علشان تعرفي تجاوبي بكرة بدل ما تحصليه انتي كمان
نور: تصدقي فكرة
نسرين : بتقولي ايه يا غبية
نور: بجد يا نسرين ممكن اعيد السنه انا كمان معاه علشان حتي ميحسش ان بينا فرق
نسرين : يخرب بيت تخلفك يا شيخه , انا هقفل احسن يحصلي حاجه
نور: طيب يا اختي
كان تركيز نور كله منصب فيما تخبره بها نسرين ولم تنتبه لحسناء التي انهت صلاتها و جلست علي الأريكة تردد اذكار ختم الصلاه
وبعد ان انهت محادثتها مع نسرين عزمت علي ألا تحرز نجاحا في هذا الفصل الدراسي , ولكن وجود حسناء معها في الغرفة أجبرها ان تمسك كتابها و تمرر عيونها بين سطوره
.................................................. ....................
وصل ابراهيم وسلم علي حازم سلاما حارا و جلس معه لاستقبال الضيوف حتي مرت ساعات و هدأ الوضع و انصرفت الضيوف و فرغ المنزل إلا من اهله
خرج حازم و ابراهيم للجلوس مع نرمين و سناء يناولون اطراف الحديث الملئ بأنواع الفرحة , تتعالي ضحكاتهم من وقت لأخر , ويملأ جلستهم السعادة و الفرحة و المرح و المزاح الذي افتقدوه من مده طويله و اشالقت قلوبهم له , حتي مر الوقت خلسة دون ان ينتبهوا له
نرمين : هقوم احضر العشا يا جماعه
حازم : طيب ما نطلب عشا من بره
نرمين : انا مجهزة بانية يادوب هحمر بس
سناء: طيب نادي نور تساعدك
نرمين بلهفة: لا سيبيها تذاكر عندها امتحان بكرة
تركتهم واتجهت للمطبخ تعد العشاء بخفة حتي تستطيع اعادة حسناء لمنزلها وبعد ان انتهت وجهزت السفرة نادتهم للطعام ,
سناء: طيب و البنات اللي فوق؟
نرمين : متقلقيش يا ماما هطلعلهم الأكل فوق
سناء: ماشي
ابتسم حازم ونظر لنرمين التي رمته بنظرة محذرة حتي لا يعترض علي شئ و لايفصح عما قالته , وحازم يناورها بتهديداته بإشارات برأسه وملامحه المازحة
شرع الجميع في تناول الطعام و صعدت نرمين حامله الطعام لنور و حسناء الحبيسه داخل جدران غرفة نور
طرقت الباب و دخلت فوجدت نور تقرأ بكتابها غير معنيه اي اهتمام لوجود حسناء التي كانت جالسة بملل علي الاريكة تحاول ان تشغل نفسها في هاتفها المحمول بلعبة الدودة
هزت نرمين رأسها استنكار لفعلة اختها و قالت : يلا يا بنات العشا
نور: ما ننزل ناكل معاكم
نرمين : ابراهيم تحت هيتعشي معانا
نور: اوكي , كويس انا مليت من كتر المذاكر افصل شوية بالأكل
وقامت تأخذ الطعام من ايدي نرمين بينما حسناء لم تتحرك من مكانها
نرمين : يلا يا حسناء
حسناء: شكرا يا نرمين , انا مش جعانه –ثم اكملت بتردد - لو مشغولة ومش هتقدري توصليني ممكن اخد تاكسي قبل ما الوقت يتأخر قوي
نظرت نرمين للساعة فوجدتها الحادية عشر ليلا فقالت معتذرة: اووه اسفة يا حسناء و الله ما اخدت بالي من الوقت خالص, لا مينفعش تروحي لوحدك دلوقتي , هتعشي سريعا سريعا و هاجي انا و ابراهيم نوصلك, بس يلا انزلي اتعشي
حسناء: بجد مش جعانة
نرمين : والله لو مأكلتي هزعل و هخاصمك خمس دقايق
ابتسمت حسناء وقالت : متضغطيش عليا لو جعانه هاكل
نرمين : بجد يا حسناء هزعل , انتي ليه مصممه تعملي فرق بينا , طيب قومي كلي اي حاجه علي قد نفسك , احنا واكلين العصر زمانك جعتي
حسناء : خلاص خلاص , علشان خاطرك هاكل سندوتش علي قد نفسي
ثم قامت تتناول العشاء مع نور بحياء علها تقلل من تقلصات بطنها من شدة الجوع, فهي ما زالت تشعر بالحرج منهم خاصة من تلك التي تعلن لها عدم القبول و الترحيب(نور)
بعد ان بدأت حسناء بتناول الطعام تركتهم نرمين و نزلت لغرفة الطعام بالأسفل و كسي وجها القلق و التوتر, كيف ستتصرف , وكيف ستعيد نور لمنزلها , لابد ان ابراهيم لن يتركها تسير بالسيارة كل تلك المسافة وحدها ليلا , اذن فهي مجبرة بأن تجمع بين حسنا ء و ابراهيم في ذلك الظرف الطارئ
حدثت نفسها بتعنيف: انا بجد متخلفة يارتني كنت رجعتها بيتها الاول و جيت براحتي , يارب اللهم اني استودعتك قلب زوجي يا من لا تضيع و دائعه , اللهم جملني في نظر زوجي و لا تجعل لأحد من بنات حواء نصيب في قلبه غيري
اتخذت مقعد بجوار زوجها و شرعت في تناول عشائها بعجلة وعيونها شاردة مع قلبها القلق الذي كاد يتآكل كلياً من نار الغيرة علي زوجها من تلك الفاتنة حسناء
انتبهت علي صوت ابراهيم و هو يقول لها : انا هروح البيت عند ماما احسن تعبانة وخليكي انتي مع حازم النهاردة
حازم : ألف سلامة عليها , خلاص خد نرمين معاك النهارده علشان لو احتجتها علشان مامتك
نرمين وسناء: خير يا ابراهيم مامتك مالها
ابراهيم : اتصلت عليا و قالتلي انها تعبانه , رحت وخدتها للدكتور قالي ضغطها علي قوي , فهروح ابيت عندها النهارده علي ما اطمن عليها , وخليكي الليلة دي يا نرمين هنا مادام كده كده مش هرجع الشقة
نرمين : ماشي يا ابراهيم و انا هعدي عليها بكرة قبل ما اروح الشركة
ابراهيم : اوك , طيب انا هستأذن بقي يا جماعه
سناء: طيب استني اشرب شاي
ابراهيم : اشربه مع الحاجه بقي
نرمين لتستغل الفرصة لتكون في صالحها : مش مهم يا ماما علشان ميتأخرش
سناء: ماشي ياحبيبي وسلملنا علي الحاجه و هبقي اتصل اطمن عليها الصبح
ابراهيم : ربنا يخليكي يا طنط, اي خدمات يا حازم
حازم بإمتنان : منتحرمش يا ابراهيم , ربنا يقدرنا و نردك جزء من جمايلك دي
ابراهيم : ده واجب يا حازم , عيب احنا اخوات
حازم : ونعم الاخوة
ابراهيم : الله يخليك
نرمين : يلا يا جماعه انتوا هتحبوا في بعض لنص الليل
ضحك الجميع علي ذلك التعليق الساخر إلا حازم فقد كان يعلم مقصد نرمين من وراء استعجالها لإبراهيم فظل يضحك و هو ينظر لنرمين
وبعد ان غادر ابراهيم وجه حازم كلامه لنرمين : اه يا نا منكم يا ستات
سناء معاتبه نرمين : انتي هاين عليكي تطرديه كده ليه , مينفعش كده يا نرمين
حازم : انتي مش فاهمة اللي فيها يا ماما , اقولها يا نرمين ولا بلاش
لم تلقي نرمين اي التفاته لكلام حازم و قامت من مكانها معلنة انتهائها من وجبتها وهي تقول: الحمد لله
سناء بتعجب: مالك مش عادتك , لحقتي تشبعي
نرمين : انا بس هلحق أوصل حسناء قبل ما نتأخر
سناء وكأنها تداركت للتو وجود حسناء: اووووه صحيح , بس بيتهيقلي اتأخرتي قوي يا نرمين هي الساعه كام
نظر حازم للساعه القابعه علي الحائط و قال : لا مش هينفع تخرجي دلوقتي يا نرمين دي الساعه 12 إلا ربع
سناء: طيب مخلتيش ابراهيم يروحها ليه
حازم بإستهزاء: هأ ابراهيم يوصلها دي بنتك مستعد تخرج الفجر توصلها لوحدها ولا ان ابراهيم يشوف حسناء
دارت سناء بنظرات مستفهمة بين وجهيهما وهي تتابع ضحكاتهم بتعجب ثم قالت : ليه يعني؟
نرمين : ليه؟ مش عارفه ليه؟ واحدة زي حسناء دي تمثل دمار شامل لكل اسرة مستقرة
سناء: اااه , خلي عندك ثقه في نفسك و في جوزك اكتر من كده يا نرمين
نرمين : ما هو انا واثقه بس الطرف الآخر فتاك لكل انواع الثقة و لا نستطيع الصمود أمامه, المهم متعطلونيش اكتر من كده , يلا سلام
استوقف تسرعها حازم قائلا : لا يا نرمين مينفعش تروحي لوحدك , هترجعي امتي
نرمين : متقلقش هحاول اقنع نور تيجي معايا
سناء: لا يا نرمين اعملي معروف خليها تنام النهارده مع نور و خلاص
نرمين : مش عارفه هتوافق و لا لا , وبعدين هو سرير نور هيكفيهم
حازم : معلش تستحمل ليلة وهتعدي, لكن مينفعش تخرجي في وقت زي ده
نرمين : طيب هطلع اقنعها وهاجي المشكله انها بتتحرج قوي , دي كانت محرجه تتعشي و فضلت احايل فيها كتير
سناء: هطلع معاكي اقنعها
صعدتا للغرفة التي به الفتاتان وعندما دخلتا , كانت حسناء وصلت لأعلي مراتب الملل وما ان ررأتهم حتي همت واقفة و كأنها كانت بإنتظار النجدة
نرمين : معلش يا حسناء نامي النهارده هنا مع نور احسن الساعة بقيت 12 و مش هلحق اوصلك
غزت المفاجأة ملامح حسناء و بدا الإرتباك في ردة فعلها وقالت بتردد ملحوظ: مش مهم يا نرمين هرجع بتاكسي
سناء : تاكسي؟ لا يا حسناء دي ليلة و هتعدي استحملي النهاردة يا بنتي اعملي معروف
حسناء بصوت مهتز : ربنا يخليكي يا طنط , مش عاوزة بس اتقل عليكم
سناء : تتقلي ايه يا بنتي , الأماكن كتير , والبيت بيتك يا حببتي , واي وقت تحبي تيجي هنا متتكسفيش بيتك ة مطرحك
كادت حسناء ان تتحدث فسبقتها نرمين : متركبيش دماغك الحجر دي و يلا نامي احسن اناديلك حازم يشخط فيكي شخطه ينيمك مكانك في ساعتها
زينت وجه حسناء ابتسامة خجل و كسي وجهها الحرج وحولت نظرها للأرض
قالت سناء معاتبة نرمين : بس يابت متخوفيهاش , يلا هاتيلها هدوم تغير و تنام يا نرمين
لم تسيتطع حسناء الصمود امام هجوم حنانهم و عطفهم عليها ووافقت بالبقاء تلك تلك الليلة
بدلت حسناء ملابسها و نامت بجوار نور التي لحقت بالفراش باكرا لتستطيع الذهاب لإمتحانها صباحا
.................................................. ....................
نزلت نرمين و سناء لإكمال السهره مع حازم بالأسفل ,
سألهم حازم : وافقت تنام هنا
سناء: مفيش قدامها غير كده , مينفعش بنات تخرج في وقت زي ده
نرمين : بس وافقت بإعجوبة , بتتحرج قوي
سناء: دي حسيت ان هيغمي عليها لما قلنلها
نرمين : ههههههههههه اياك بس نور تسيبلها حته علي السرير , دي مفترية
حازم : امال انتي هتنامي فين يا نرمين
نرمين وهي تضحك: هنام في اوضتك متعرفش اني محتلياها انا و ابراهيم من يوم ما جينا هنا
حازم : يا ستي براحتك انا كده كده هنام تحت الاسبوع ده علشان الضيوفومضطرش اطلع و انزل السلالم
.................................................. .................
حاولت حسناء البحث عن اي مدخل لعالم الأحلام في تلك الليلة الطارئة لكنها فشلت , فكان عدم ترحيب نور الواضح سبب في أرقها و عدم ارتياحها بالإضافة لاحراجها من وجودها في هذا المنزل الذي يزين اهله الكرم و الاخلاق الحسنه ولكن موقفها محرج
ظلت تتململ في فراشها ساعات تفتش عن نوم لعينيها ولكنها لم تجد فأستندت علي السرير جالسة بجوار نور السابحه في احلامها
سمعت صوت أذا الفجر يصل لأذنيها مع نسمات الفجر الباردة, أرادت ان تتوضأ و تؤدي فرييضتها و لكنها خشيت ان تخرج من الغرفة للحمام , انتظرت ان تنهض نور و لكن انتظارها طال ولم تستيقظ نور, سمعت اصوا ت خطي بالخارج , ظلت تتابعها بأذنها دون ان تصدر اي صو ت او تخرج خشية ان يكون حازم
ظلت علي وضعها هذا , جالسة بهدوء و صمت , تراقب باب الغرفة , حتي فتح باب الغرفة بهدوء و طلت رأس نرمين منه
وقع عيني نور علي حسناء الجالسة بسكينة فابتسمت و دلفت للغرفة تتحدث بصوت منخفض: انتي صاحية تصلي الفجر
حسناء بوهن سببه السهر: اه لو مفيش ازعاج عاوزة اتوضي
نرمين : ازعاج ايه بس يا حسناء متكبريش العمل , تعالي
واتجهت معها ترشدها عن المكان وظلت بإنتظارها حتي انتهت من تحضير نفسها للصلاة و قالت لها : تعالي نصلي جماعه
وافقت حسناء و استساغت الفكره و تبعتها إلي الغرفة التي تنام بها نرمين
عندما وطأت قدم حسناء الغرفة و استقبت انفها رائحة عبق رجولي, مسحت انحاء الغرفة بعينيها و في الحال استنتج عقلها ان تلك الغرفة تنتسب إلي حازم , فهي اصبحت خبيرة في ديكوره الخاص و الذي يترك طابع كبير من شخصيته في كل مكان ينتسب له
سألت نرمين بتردد: هي دي اوضة حازم
نظرت لها نرمين بدهشة وقالت لها : اه
بددت دهشتها قول حسناء: شكله بيعشق اللون الأزرق , ديكور الاوضه نفس ديكور ال بيت اللي انا فيه و برضه الشركه ديكورها مشابه
قالت نرمين بنبرة توضح فهمها لحسناء: اه انا استغربت لما لقيتك عرفتي انها اوضة حازم
شعرت حسناء بخجل من تسرعها و عرضها هذا السؤال, شعرت و كأنها دخلت في فرن درجة حرارته تعدت المئتي درجة مئويه , وحاولت تغير مجري الحديث و قالت : طيب يلا نصلي قبل الشروق
نرمين: مين اللي هيبقي امام
حسناء: اتفضلي انتي اكبر
نرمين بحزن كوميدي مفتعل : ليه انا باين عليا السن قوي كده
حسناء : لا مش قصدي و الله
نرمين : هو انتي عندك كام سنه
حسناء: عندي 25 سنه
نرمين : اه انا كبيرة عنك سنه , عامة هو مش بالسن باللي حافظ قرآن اكتر , انتي حفظه كام جزء
حسناء : حفظة المصحف كله
نظرت لها نرمين متفاجأة و قالت : بسم الله ما شاء الله
حسناء: انا بابا كان محفظ قرآن ولما اتوفي كملت حفظ لأنه كان اكتر حاجه دايما يوصيني عليها هي القرآن , ربنا يجعل حفظي في ميزان حسناته يارب
نرمين : اللهم آمين و يرحمه و يرحم جميع المسلمين
حسناء: امين
نرمين : طيب يلا يا سيادة الامام سير بنا علي بركة الله
ابتسمت حسناء علي طريقة نرمين فدائما ما تعجب بشخصية تلك المرحه الجادة والتي تجتمع بشخصيتها صفات متناقضة تجعل منها شخصية مميزة جاذبه لكل من يتعامل معها
تقدمت حسناء و بدأ في تأدية صلاتهما بسكينة , وبعد ان انتهيا جلستا تردان اذكار الصباح
اختطفت نرمين اكثر من نظره علي وجه حسناء والذي يشبه صحراء صفراء , فسالتها للاطمئنان عليها : هو انتي منمتيش كويس
ابتسمت حسناء بوهن وقالت : يعني
نرمين : لم افهم
حسناء: عادي ليله و هتعدي
نرمين : انتي شكلك منمتيش خالص , صح؟
ابتسمت حسناء دون ان تنطق اي حرف وكأنها تجيب نعم ولكن بأسلوب صامت حتي لا تسبب لها احراج
ادركت نرمين فورا ان حسناء لم تذق للنوم طعما مذ ان تركتها مع تلك الاخت المشاكسة نور, فطريقتها لمعاملة حسناء لا تودي بالارتياح
قالت نرمين بتردد: خلاص كملي نوم معايا هنا في الاوضة دي
شعرت حسناء وكأن أحدهم سكب داخل قلبها دلوا من الفرحة لتسير داخل عروقها مع قطرات دمها لتغذي جميع خلايا جسدها , ولكنها تجمدت خلف قناعا صلبا و حاولت ان تجعل ملامحا ساكنه و قالت لها : في اي مكان عادي
نرمين : خلاص تعالي نامي جنبي حتي السرير ده كبير شويه عن سرير نور
انصاعت حسناء لطلب نرمين و هي تتراقص بداخلها من الفرحة و تمددت بجوار نرمين علي ذلك السرير الذي يخص الكائن الذي انقذ حياتها ليكون كل حياتها دون ان تدري وتنتبة لما تغير في قلبها
ولكن ....... عندما لامست بشرتها الوسادة ودخلت تلك الرائحة و التي مثلت طيف حازم أمامها , وشعرت انها انغمست في بئر من الطمئنينة , شعرت و كأنها تنام داخل عين بركان من الأمان و الذي ينفجر بالأمن علي كل ما يحيط به و ينبت بداخل قلبه الطمئنينه والاستقرار
بسطت كفها علي الوسادة تتحسسها و كأنها تريد ان تشبع كل ذرات جسدها بذلك الأحساس الذي افتقده في جميع ارجاء الحياه حتي بيتها و منزل والدها و لم تجده الا في كنف ذلك الشخص الغريب القريب , وارتسمت علي شفتيها ابتسمة ارتياح عذبة و هي تسحب كميات هواء كبيرة محملة برائحته لتملأ صدرها بالطمئنينة و ما هي الا لحظات حتي انسدلت جفونها بهدوء لتغطي البريق الأزرق و تسبح بها في عالم الأحلام


REHAB OMAR غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-17, 12:03 PM   #170

modyblue

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية modyblue

? العضوٌ??? » 321414
?  التسِجيلٌ » Jun 2014
? مشَارَ?اتْي » 19,073
?  نُقآطِيْ » modyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond reputemodyblue has a reputation beyond repute
افتراضي

السلام عليكم مبروك حازم العودة نور مفيش فايخحة وكمان عايزة تسقط نرمين الغيرة نار حسناء واخيرا ف حجرة الوحش
والوحش بدء يحس ف انتظار التطورات موفقه


modyblue غير متواجد حالياً  
التوقيع
[imgr]https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13381174_1031484333594500_1155395635_n.jpg?ig_cach e_key=MTI3NDU2NTI5NjAzNjMwNzM2OQ%3D%3D.2[/imgr]

رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
-أفضل رواية رومانسية, الوحش, حبيسة, حبيسه, رحاب عمر, رومانسية, روايات رومانسية, رواية, قصر

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:56 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.