آخر 10 مشاركات
مع الذكريات(70)قلوب شرقية-للكاتبة المبدعة:منى لطفي(احكي ياشهرزاد)[حصرياً]كاملة&روابط (الكاتـب : منى لطفي - )           »          603 - يائسة من الحب - ق.ع.د.ن ( عدد جديد ) ***‏ (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          [تحميل] الإمبراطور(الجزء الأول من سلسلة سطوة الرجال)للكاتبة إسراء عبدالموجود(بصيغتين) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          بين الماضي والحب *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : lossil - )           »          وَ بِكَ أَتَهَجَأْ .. أَبْجَدِيَتيِ * مميزة * (الكاتـب : حلمْ يُعآنقْ السمَآء - )           »          لحظات صعبة (17) للكاتبة: Lucy Monroe *كاملة+روابط* (الكاتـب : ميقات - )           »          صفقة طفل دراكون(156)للكاتبة:Tara Pammi(ج2من سلسلة آل دراكون الملكيين)كاملة+رابط (الكاتـب : Gege86 - )           »          91 - تناديه سيدي - فيوليت وينسبير - ع.ق (الكاتـب : ورود الصباح - )           »          أحلام حياتي ... "متميزة"و"مكتملة" (الكاتـب : athenadelta - )           »          حرب الضواري * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : برستيج اردنية - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > القصص القصيرة (وحي الاعضاء)

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-03-18, 04:09 AM   #1

dima hamdy

? العضوٌ??? » 420032
?  التسِجيلٌ » Mar 2018
? مشَارَ?اتْي » 3
?  نُقآطِيْ » dima hamdy is on a distinguished road
افتراضي قصة جحا والحمار


كان يا ما كان ، في يوم كان جحا رايح السوق وراكب حماره، وحماره كان حجمه صغير ،وكان معاه ابنه ماشي جنبه وبيتكلم معاه.
وبعد ما مشيوا شوية في الطريق ،شافوا مجموعة ناس واقفين على الطريق، ولما شافوهم اتعجبوا من جحا ، ازاي يركب الحمار ويسيب ابنه الصغير ماشي على رجليه، ففكر جحا في كلامهم وشاف انه ينزل من على الحمار ويركب ابنه.
ومشيوا كملوا طريقهم ،وكان في بئر ماء ومتجمع جنبه ستات ، واستغربوا من جحا انه رجل كبير وماشي على رجليه وابنه الصغير راكب على الحمار، فاقتنع جحا بكلامهم وركب مع ابنه على الحمار.
وكان الجو حر شديد ،وهما مكملين طريقهم للسوق، وكان الحمار ماشي ببطء وصعوبة لان جحا وابنه راكبين على ضهره ووزنهم تقيل ،ولان الجو حر.
اقرا ايضا:قصة الفار والاسد
ووصل جحا وابنه باب السوق وكان الناس متجمعين ،فقالوا لجحا حرام تركب انت وابنك على الحمار وفي الجو الحر ده انت مش ملاحظ انه ماشي تعبان وبصعوبة، فسمع جحا كلامهم ونزل هو وابنه من على الحمار، وكملوا الطريق ماشيين على رجليهم.
لما وصلوا السوق والتجار والناس شافوهم استعجبوا وقالوا لجحا انك غبي تمشي انت وابنك في الحر الشديد ،والحمار مرتاح بلا حمل ، قالوا له وهما بيضحكوا عليه مش باقي غير انك تشيل الحمار على ضهرك.
وفي نهاية القصة القصيرة (جحا والحمار) نكون اتعلمنا يا اصحابي اننا لا يمكن هنقدر نرضي كل الناس، ياريت تكونوا استمتعتم بالقصة واتعلمتم منها .


dima hamdy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:51 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.