آخر 10 مشاركات
203 -حب من أول نظرة / سالى وينت ورث )(كتابة /كاملة **) (الكاتـب : Hebat Allah - )           »          روايتي الاولى.. اهرب منك اليك ! " مميزة " و " مكتملة " (الكاتـب : قيثارة عشتار - )           »          مستأجرة لمتعته (159) للكاتبة Chantelle Shaw .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          غريق.. بين أحضانك (108) للكاتبة: Red Garnier *كاملة* (الكاتـب : Gege86 - )           »          للحب, الشرف والخيانة (101) للكاتبة: Jennie Lucas *كاملة* (الكاتـب : سما مصر - )           »          الإغراء الحريري (61) للكاتبة: ديانا هاميلتون ..كاملهــ.. (الكاتـب : Dalyia - )           »          25 - أصابع القمر - آن ميثر - ع.ق ( نسخه اصلية بتصوير جديد) (الكاتـب : angel08 - )           »          ❤️‍حديث حب❤️‍ للروح ♥️والعقل♥️والقلب (الكاتـب : اسفة - )           »          ..خطوات نحو العشق * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : smile rania - )           »          [تحميل] إمــا "شيطـــان" أو شـخـص مــهـزوز الـكـــيان/للكاتبة Miss Julian(جميع الصيغ) (الكاتـب : فيتامين سي - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة ضمن سلاسل (وحي الاعضاء)

Like Tree1Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 19-11-11, 12:10 AM   #1

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
افتراضي صوت القلوب (1) "مكتملة" .. سلسلة هو و هي


صوت القلوب





مقدمه
القلوب لها صوت ولا يحتاج منا غير
للاصغاء جيدا لا كلمات ولا احرف ولا بلاغة
ولا اشعار ولا احبار ولا نقل الاخبار
القلب له وسيلة اخري ليعرف ليصل
الى بر الحب لا الكمال ولا المال هو
ما ينشد القلب انه ينشد شي ما
لا اعرف ان احددةولا اظن ايا منا لدية القدرة
ولكن لكل قلب صوته الخاص وله القلب المقابل الذي يفهم هذه اللغة
ويسمع هذا الصوت اصغوا جيدا قد تجدون هذا القلب قريبا جدا


روابط فصول الرواية ...


الفصول الثلاثة الأولى https://www.rewity.com/vb/t183433.html








الفصول الحادى و الثانى و الثالث و الرابع عشر https://www.rewity.com/vb/t183433-5.html

الفصول الخامس و السادس و السابع عشر https://www.rewity.com/vb/t183433-6.html

الفصل الثامن عشر https://www.rewity.com/vb/5990581-post59.html

الفصل التاسع عشر https://www.rewity.com/vb/5990585-post60.html

الفصول العشرون و الحادى و الثانى و الثالث و العشرون https://www.rewity.com/vb/t183433-8.html

الفصل الرابع و العشرون https://www.rewity.com/vb/6004605-post83.html

الفصل الخامس و العشرون https://www.rewity.com/vb/6004619-post84.html

الفصول السادس والسابع والثامن والعشرون https://www.rewity.com/vb/t183433-10.html

الفصول التاسع و العشرون و الثلاثون و الحادى و الثانى و الثلاثون https://www.rewity.com/vb/t183433-11.html

الفصلان الثالث و الرابع و الثلاثون https://www.rewity.com/vb/t183433-12.html

الفصول الخامس و السادس و السابع و الثامن و الثلاثون https://www.rewity.com/vb/t183433-12.html

الفصلان التاسع و الثلاثون و الأربعون https://www.rewity.com/vb/t183433-13.html

الفصول الحادى و الثانى و الثالث و الرابع و الأربعون https://www.rewity.com/vb/t183433-14.html

الفصول الخامس و السادس و السابع و الثامن و الأربعون https://www.rewity.com/vb/t183433-15.html

الفصول التاسع و الأربعون و الخمسون و الحادى و الخمسون https://www.rewity.com/vb/t183433-16.html

الفصول الثانى و الثالث و الرابع و الخمسون https://www.rewity.com/vb/t183433-17.html

الفصلان الخامس و السادس و الخمسون https://www.rewity.com/vb/t183433-18.html

الفصلان السابع و الثامن و الخمسون https://www.rewity.com/vb/t183433-19.html

الفصلات التاسع والخمسون والستون https://www.rewity.com/vb/t183433-20.html#post6123307

الفصلان الواحد والثاني والستون https://www.rewity.com/vb/t183433-20.html#post6134747

الفصلان الثالث و الرابع و الستون https://www.rewity.com/vb/t183433-21.html

الفصول الأخيرة https://www.rewity.com/vb/t183433-22.html

ندى تدى likes this.


التعديل الأخير تم بواسطة فاطمة كرم ; 02-11-12 الساعة 07:12 PM
ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:16 AM   #2

gege gemy

نجم روايتي وقاصة في قصص من وحي الأعضاء وعضو الموسوعة الماسية لقصص من وحي الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية gege gemy

? العضوٌ??? » 162015
?  التسِجيلٌ » Mar 2011
? مشَارَ?اتْي » 2,505
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » gege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond reputegege gemy has a reputation beyond repute
¬» قناتك max
افتراضي

ضى الشمس

نورتى منتدانا الحبيب>> ان شاء الله تلاقى الاهتمام اللى محتاجاه هنا

مقدمة رائعة وجذابة تنبئ برواية جميلة .. عجبنى تصويرك لصوت القلوب ووجود قلب واحد يفهم هذه اللغة

تسلمى حببيتى .. وف انتظار اولى فصولك للتعرف ع الابطال واحداث الرواية


gege gemy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:20 AM   #3

nouranosh

نجم روايتي وعضو الموسوعة الماسية لقصص من وحي الأعضاء ومعطاء التسالي الفائزة بجائزة التسالي الرمضانية

alkap ~
 
الصورة الرمزية nouranosh

? العضوٌ??? » 72944
?  التسِجيلٌ » Jan 2009
? مشَارَ?اتْي » 4,997
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » nouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond reputenouranosh has a reputation beyond repute
افتراضي

" ولكن لكل قلب صوته الخاص وله القلب المقابل الذي يفهم هذه اللغة
ويسمع هذا الصوت اصغوا جيدا قد تجدون هذا القلب قريبا جدا "


احببت هذه الجملة ضي فعلا لكل قلب صوت خاص به و قلب اخر يفهم و يسمع هذا الصوت

مقدمة جميلة في انتظار الفصل الاول لنتعرف على هذه القلوب

نورتي المنتدى حبيبتي و نورتي وحي الاعضاء



nouranosh غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:24 AM   #4

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
افتراضي

صوت القلوب 1
المكان وكالة عرض أزياء
كان هو مالك وكالة لعرض الأزياء بالإضافة إلى العديد من المعارض
بدأ من حيث انتهى والده المرحوم الذي كان يملك معارض للأقمشة و
عندما بدأ عمله مع والده فتح مصنع للملابس الجاهزة أما وكالة
عروض الأزياء فهي من واقع حبه لعارضة أزياء والتي تزوجها
بعد حكاية حب عاصف وتحت رغبتها ولشدة غيرته عليها فتح الوكالة والتي
أضحت أكبر همومه أما باقي أملاكه وإن كانت تدر أكثر من الوكالة فعليا
إلا أن الوكالة هي التي وضعته مع زوجته تحت الأضواء والإعلام وأخذت جل وقته
مرت ثلاث سنوات على زواجهما ولم ترغب زوجته في الإنجاب لأن مهنتها
ما زالت في أوجها أما اليوم فقد قرر أن يتحدث معها بعدما مضى أسبوع
على احتفالها بيعدها السادس والعشرون
هو : بدي احكي معك كلام مهم قبل العرض الجديد اللي عم تعدي له
هي : قول اتكلم يا قلبي سمعاك
هو : اديش صار عمرك هلأ
هي : إيه السؤال دا انت بتتكلم بجد ؟
هو : ايه والله عن جد عم احكي قولي
هي : ستة وعشرين سنة
هو : واديش صار لنا متجوزين
هي : لا انت مش طبيعي خالص
هو : يا ستي خديني على قد عقلي
هي : تلات سنين وخمس شهور وتلات ايام وو
هو : حاسبتيها بالساعة
هي : طبعا دي أجمل أيام حياتي
هو : وأنا باعتبرها أحلى شي مرق عليي هي أيام حياتي معك
هي : تركت مكانها سارت إليه حتى أصبحت خلف كرسي مكتبه
وضمته
هو : قبل يدها وذراعها التي طوقته
هي : إيه الأسئلة دي بس
هو : بدي ولد إنت قلت بدك وقت تثبتي حالك بمهنتك وهلأ اسمك ماشاء الله
هي : لكن أنا كان قصدي إن لما تبدأ الأضواء تبعد عني مش و أنا ف عزّي كدا
هو : وايمتى بيصير هاد بعد سنة
هي : لا أكتر
هو : اديش يعني من وجهة نظرك
هي : قدامي كدا عشر أو اتنى عشر سنة
هو : لا كتير كتير
هي : طب انت يرضيك إني أسيب مستقبلي ؟
هو : لا بس خليها تلات سنين مو معقول هيك ، أو عادي ممكن تجيبي وترجعي تشتغلي
هي : لا مش مزبوط الجسم بيخرب وممكن مقدرش أرجع خالص زي ما أنا عايزة
هو : طب والناس اللي عم نشوفهم بالعالم يعني إنت شفت ممثلات وعارضات
جابوا أولاد
هي : لا مش صح دول خلوا ناس تحمل عنهم
هو : لا والله ههههههههههههه فيه هيك خدمة
هي : مش مصدق طب لحظة
واقتربت من جهاز الحاسوب أمامه وبدأت في البحث على النت في بعض المواقع
وبدأت المعلومات عن عارضات وممثلات استأجرن أرحام من الهند خاصة
هو : هاد نوع من الاستعباد والنخاسة الجديدة شو معقول حتى الأولاد صاروا تجارة
هي : شفت مش ح أقدر أخلف
هو : وبعد اتنى عشر سنة شو رأيك معقول،طب قللي شوي
هي : ههههههههههههه تاجر عمّال تحاول تخفض
هو : والله مو معقول أنا قلبي نطف بدي أولاد وإنت كل ما تشوفي ولد بشوف اللهفة بعيونك
هي :آه صح أنا بموت في الأولاد لكن مستقبلي أهم والأولاد ح ييجوا
هو : ماشي كلامك يا قلبي روحي استعدي وانجحي وعلى قولتك
الأولاد قدامنا وقت عليهم
هي : سلمت عليه ،هو أنا بحبك من شوية
هو : روحي شوفي شغلك يا قلبي
خرجت وعرّجت على غرفة السكرتارية
هي : هناء عاملة إيه بعد ما جبت لك البنت عشان تساعدك في الشغل
هناء : الله يخليك يا ست الكل وفعلا البنت اللي جبتيها مفيدة خاصة لا بتحكي
ولا بتسمع وبنت شغيلة بصراحة
هي : أشارت إلى البنت الخرساء تحييها
الخرساء : ردت التحية بالإشارة
ظلت تفكر في كلام زوجها وشعرت أنها ظالمة في طلبها منه الانتظار كل
هذا الوقت ولكن في المقابل هل من العدل أن تتخلى عن مستقبلها بكل
بساطة .
كانت تجرب فساتين الواحد تلو الآخر وكل ما يخص عرضها
القادم ولكن ظلت كلمات زوجها تشوش تفكيرها
انتبهت على صوت المصمم
المصمم : انتبهي على خطواتك عم تمشي بدون مخ
هي : عفوا يا ريت تسمح لي النهاردة أنا تعبانة ممكن أرجع بكرا أعمل التجارب
المصمم : إذا ما بتقدري تقدمي متل ما بدي راح شوف غيرك
ما بيهمني إنك مرت صاحب الوكالة
هي : لا طبعا الشغل هو الأساس مش مين صاحب الوكالة حتى لو كنت أنا
بكرا كله ح يبقى تمام
وصلت إلى المنزل قبل زوجها وفكرة واحدة تسيطر عليها
وبدأت تفكر طب لو ضعف وفكر يتجوز علية أعمل إيه أنا
وممكن يحصل دا من غير ما أعرف ومهما كان بيحبني لكن
في الآخر هو راجل شرقي والأولاد مهمين جدا وهو يستاهل
يكون أب وأحن أب في الدنيا وأنا كمان أستاهل أكون أم
كانت غارقة في أفكارها عندما حضر زوجها
هو : سار خلفها وعرف أنها في حالة من السرحان العميق
وضع يديه على عيونها , أنا مين
هي : انت حبي وحياة قلبي وأحلى حاجة في حياتي و
هو : بيكفي خلص راسي وصل السقف هههههههه
هي : راسك دايما عالي يا حياتي
هو : بشو سرحانة ؟
هي : تفتكر في إيه
هو : العرض
هي : لا
هو : طب قولي شو
هي : الأولاد
هو : خلص اتركي الموضوع ليش شاغلة حالك مو قلنا بعد ااااااااا
هي : شفت مش قادر تتخيل إنك ممكن تخلف بعد عشر سنين
هو : أو اتنى عشر سنة
هي : لا أنا عندي فكرة
هو : غيرت رأيك
هي : لا مش كدا أنا عندي فكرة لكن لازم توافق
هو : تبني لا
هي : لا أنا عارفة تفكيرك
هو : طب شو الفكرة
هي : نأجر
هو : نعم
هي : آه يعني نأجر رحم
هو : إنت مجنونة طبعا هاد كلام فاضي
هي : طب هي الفكرة مش إجار يعني زي برا لكن
قريبة منها
هو : بتعرفي تسكتي اليوم وتروحي تحطي أكل
هي : لا لازم تسمع أفكاري الأول
هو : لا ما بدي أولاد خلص انسي كلامي
هي : لا عايز أولاد ولازم تخلف وأنا عارفة إزاي
هو : الأولاد إذا بدك تغيري رأيك وتجيبي ماشي غير هيك
انسي
هي : يعني أنا ممكن أستحمل لإن دي أفكاري وقناعاتي لكن انت ذنبك إيه
هو : إني بحبك هو ذنبي أحلى ذنب
هي : طب لو بتحبني بجد اسمع مني للآخر وبعدين اعترض
هو : أمري لله والله أنا فعلا ميت من جوعي وإنت فايقة ورايقة
هي : طب تعال كل وبعدين نتكلم
هو : ماشي
ودخل الاثنين إلى المطبخ وبدأت في إعداد الأكل لهما
دخلت الخادمة وقالت :
ليش ما ناديت عليي يا مدام لحط لكم الأكل
هي : روحي ارتاحي إنت أنا ح احط وبعدين أنادي عليك تشيلي
هو : بدها تستفرد فيي يا فخرية روحي ارتاحي
فخرية : الله يسعدكم يا بيك
وضعت الطعام ،أكلا وأعدت القهوة بعد الأكل وجلسا في الصالون
هي : بص
هو : بعدك مصرة
هي : اسمعني بس
هو : يالله أتحفينا
هي : نشوف بنت غلبانة وتاخدها وتجيب الولد وبعدين خلاص ناخد الولد احنا
هو : وين شايف هاد الفيلم إنت بتصدقي الأفلام
هي : اسمع دي حكاية بتحصل كل يوم
هو : ومين بدها تعطيك ابنها
هي : شوف الأولاد اللي بيرموهم كل يوم يعني الحكاية مش صعبة أوي
هو : لا صعبة أكيد بس لأنهم بيخافوا من المجتمع وو
هي : مهو برضه دي ح تخاف من الناس والمجتمع وكدا
هو : ليش إنت بدك ياني خلّف بالحرام
هي : لا لكن بجواز سري ومفيش أوراق رسمية وكدا يعني
بيكون كله في السليم وهي ح تاخد فلوس تساعدها
هو : لا ألف مرة انسي
هي : اسمع البنت محتاجة لفرصة عشان تعيش هي وأهلها
هو : ماشي بساعدهم مو استغل حاجتهم
هي : لا هي تساعدنا واحنا نساعدها احنا برضه محتاجينها
هو : أنا مستغرب منك أول مرة بحياتي بتخيلك تحكي هيك
هي : بص والله أنا مش شريرة لكن بحاول أكون عملية
وأفكر بشكل صح
هو : و هاد طلع معك الصح إني استغل حاجة وحدة وآخد ابنها
هي : ما هو حيكون ابنك
هو : سؤال
هي : اتفضل
هو : إنت متأكدة إنك بتحبيني ؟
هي : أكتر من روحي
هو : وبدك تخليني اتجوز وحدة تانية
هي : لا مش تتجوز تخلف بس
هو : ما أنا قلت لك أنا
هي : أنا فاهمة لكن تتجوزها عشان تجيب الولد وأول ما يحصل الحمل خلاص
تسيبها وبعدين ناخد الولد وممكن نخلي الحمل عن طريق تلقيح خارجي
لكن كدا ح يكون في مستشفى والناس تعرف واحنا مش عايزين شوشرة فخلي
الموضوع طبيعي وسر
هو : طب افرضي وافقت وين هالبنت الخيالية
هي : عندي
هو : والله مخططة ههههههههههه
هي : والله كله جيه كدا في نص ساعة كدا في دماغي
هو : بعرفها شي
هي : آه تعرفها
هو : مين ؟
هي : أنا مش ح أقول غير لما نتفق إنك موافق
هو : لا طبعا مو موافق شو صارلك إنت مجنونة
هي : خلاص مش ح أقول
هو : أحسن أنا أصلا الموضوع كله مو داخل راسي
هي : لا أرجوك فكر تاني ولازم تعرف إن دا عشاني
مش عشانك
هو : عشانك شو إني جيب ولد من غيرك
هي : لا مهو ح يبقى ابني بعد ما يتولد على طول
يعني أنا أول ما هي تبقى حامل أقول إني حامل وبعد كم شهر
كدا أختفي عن العيون وأول ما تولد هي آخد الولد وننزل خبر ولادتي
هو : صفق لها روعة شو هالمسلسل ، كل شي هين هيك ببساطة
هي : إيه غلط ؟
هو : المبدأ غلط إنه حدا يتخلى عن ابنه غلط
هي : لكن هي مش ح تبيع ابنها هي ح تتخلى عن ابنها لأبوه بيحصل
كل يوم إيه الغلط
هو : مو مرتاح أبدا وبعدين استغلال و
هي : اسمع البنت محتاجة فعلا ولو ما كناش احنا اللي نمد ايدينا
ليها بنية طيبة ممكن حد تاني يستغل حالتها
هو : والله كلامك مو قانعني
هي : طب سؤال
هو : يالله قولي
هي : إنت بتحبني ؟
هو : طبعا ما بدها اتنين يحكوا فيها
هي : طب عشاني أنا مش عشان حد تاني " وباست ايده " وافق
هو : رفعها وضمها إليه " لهالدرجة مهم الموضوع "
هي : والله مهم جدا وعشان أقدر اشتغل وأحقق ذاتي وأنا
مرتاحة وضميري مش مأنبني
هو : طيب مين البنت
هي : وافقت
هو : ايه
هي : احلف
هو : والله
هي : الخرساء
......................يتبع


ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:29 AM   #5

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
افتراضي

شكرا لجميع الاخوة الي ردوا علي وكان استقبال يفرح القلب
وان شالله الجميع يسعد معنا وسوف اضع اليوم ثلاث اجزاء ولكم بعد ذلك الاراء


ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:31 AM   #6

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
افتراضي

صوت القلوب 2
هو : لا والله إنت أكيد جنيت
هي : ليه يعني ؟
هو : الخرساء معقول والله حرام
هي : ليه إنت عايز إيه بالظبط
هو :مو حكاية إني بدي شي خاص بس البنت غلبانة كتير
هي : عارفة وعشان كدا هي محتاجالنا واحنا كمان
هو : طب خبريني كيف الواحد بدو يتفاهم مع البنت الخرساء ؟
هي : لا هي بتفهم وتعرف تقرا الشفايف
هو : أنا ما عمري حكيت معها بس بعرف إنها خرسا وباين إنها ضعيفة
كتير
هي : آه لكن مقبولة شكلا يعني
هو : اسمعي أنا بصراحة ما بقدر قرّب على ست غيرك هيك بحس
إني مو لحدا غيرك
هي : يا حياتي والله عارفة لكن دا زي الدوا
هو : والله، دوا، إنت غريبة كتير بس الخرساء يعني بخاف يطلع هاد مرض وراثي
هي : لا مش وراثي ولا حاجة البنت جاتلها حمى باين وعشان
مخدتش الدوا غير متأخر حصل كدا معاها لكن مش وراثة خالص
هو: إنت بتعرفي البنت مو هيك إنت جبتيها
هي : آه البنت على ضمانتي
هو : هه والله إنت غريبة بس أنا قلبي مو متطمن أبدا للموضوع
هي : والله أنا عاملة حساب كل حاجة
هو : طب اتصرفي أنا لا ح روح ولا ح اجي و لما كل شي بيصير معك
قولي بجيب أبوها أو أي حدا من طرفها منعمل ورقة وبعطيهم مصاري
ونتفق معه
هي : ماشي خلي كل حاجة علية و انت خليك بعيد
هو : طب شو النظام بدي اقعد معها لحد ما يصير أو شو بالظبط
هي : لا بس اعمل واجبك وتعال متقعدش خالص
هو : ايه أحسن هيك
هي : لا بجد اسمع إيه رأيك نجيبها هنا
هو : لا لا هههههههههههه بدك تجني أو تجننيني لا بعيد أنا بعرف
مكان ما حدا بيعرفه
هي : ولا أنا
هو : بقلك عنه إذا بدك
هي : لا مش مهم المهم بس يعني تعمل المطلوب وتيجي ماشي
هو : والله حاسس حالي سخيف وأنا عم ناقش الموضوع هيك
هي : لكن في الآخر ح يبقى عندنا ولد
هو : أنا بقلك إنها ما ح توافق
هي : سيب الموضوع دا علية
اليوم الثاني باشرت في أداء عملها
وفي نهاية النهار طرقت باب مكتب زوجها
هي : مستعد ايمتى
هو : مستعد لشو ؟
هي : أشارت لأصابع يدها بمعنى الزواج
هو : بسرعة هيك
هي : انت عارف مراتك لما تحط حاجة في دماغها
هو : طب كيف و ايمتى عملتي ؟
هي : انت مش وافقت
هو : وإنت على طول نفذّتي
هي : أنا عملية
هو : أنا شفت البنت هون عند هناء الصبح
هي : آه لكن أنا جيت وخدتها وكلمتها وهي وافقت
وباباها وافق
هو : بهالسرعة ؟
هي : المهم انت امتى عايز باباها يقابلك
هو : الأسبوع الجاية
هي : لا بكرا بالليل عندنا في البيت
هو : خلص اعملي متل ما بدك
هي : يا قلبي وحياتي
هو : نظر إليها " حاسس إني ما بعرفها معقول تعمل هيك هاد حب أو
أنانية لأنها خايفة عليي أو على حالها شو عم يفكر راسك الصغير يا حبي
مستغرب منك كيف بس ممكن تتخيليني مع وحدة غيرك حتى لو كانت
خرسا "
هي : بتبص على إيه ؟
هو : ولا شي بس هيك أفكار
هي : مش مستوعب اللي بيحصل مش كدا لكن كله ح ينتهي
أول ما يجي الولد
هو : أو كله بيبدا
هي : على رأيك كله ح يبدأ على وش الولد
كان في دوامة من الأفكار منعته حتى من النوم وظل يتقلب في
سريره وأخيرا خرج إلى الصالة ومن فترة طويلة أخرج السيجار ودخن
بقي في الصالة لوحده يفكر
خرجت هي وراءه
هي : إيه رجعت تدخن، ليه بس كدا
هو : رجاء خليني فكّر
هي : مش وعدتني إنك خلاص بطلت من أول ما اتجوزنا
هو : ايه صح من أول ما اتجوزنا بطلت بس هلأ بدي ارجع
اتجوز عن جديد شو رأيك ومرتي هي اللي عم تسعى
بالموضوع وبأسرع وقت وو
هي : انت مش متخيل دلوقتي لكن كلها ساعات وكله ح يكون زي ما احنا عايزين
هو : ماشي
لم تحضر الخرساء اليوم الثاني للعمل ولأول مرة شعر أنها غير
موجودة تذكر أنه لا يكاد يعرف ملامح وجهها إنه يشاهد فتاة من الجانب
ويعرف أنها خرساء وتعمل لديه كاتبة، ما لونها بالظبط لا يتذكر
وطبعا لا يعرف لون عيونها ولا لون شعرها لأن شعرها مغطى
وهي لم تنظر إليه أبدا، طب بس بدي أعرف كيف وافقت
لهالدرجة الموضوع سهل عليها ؟
عند المساء حضر والدها إلى منزلهم
هي : تعال الراجل جيه يالله قوم اتكلم معاه
هو : شو بدي قله بيعني بنتك مشان جيب منها ولد والله كبيرة
هي : ما تقولش حاجة هو فاهم وعارف كل شيء بس اقعد معاه
وشوف إيه الترتيبات
هو : طب هلأ بدنا نكتب أو ؟
هي : لا دلوقتي خلاص أنا اتفقت مع ناس من طرفي أول ما تتفقوا
اكتبوا الورقة وهما يشهدوا وخلاص
هو : إنت مرتبة كل شي
هي : لازم
خرج إلى الصالون حيث كان والد الخرساء منهك القوى غائر العيون
واضح أثر الحياة القاسية عليه . ولكن هذا لم يغفر له عنده
فلم يشعر نحوه غير بالاحتقار ، الاحتقار لرجل يبيع ابنته مهما كان المبلغ
ومهما كانت الأسباب والبنت كوالدها تريد بيع ولدها الذي لم تراه بعد
هو : مد يده إلى والد الخرساء
الأب : كيفك يا بيك
هو : منيح ها اديش بدك
الأب : حرك رأسه يمنة ويسرة وتحجرت دمعه في عيونه ولم
يجب
هو : أخرج دفتر شكاته وكتب مبلغا كبيرا جدا مئة ألف دولار
وقدمه أمام أعين الرجل وقال بشرط :
لما تجيب الولد أو البنت بآخده فورا ولا عمرها ح تشوفه
الأب : هز رأسه موافقا " أكيد يا بيك
هو : بنتك بتعرف كل شي
الأب : طبعا بتعرف وموافقة
هو : لكان خلي الناس يطلعوا " وأشار لزوجته "
كان ضيق الخلق ويشعر بقرف من كل ما يحصل ولكن ما البديل .
تم الجزء الرسمي بكل سلاسة
هي : طب خليها تيجي عند البيه دلوقتي عشان ياخدها لبيتها
الأب : هي موجودة تحت هلأ بخليها تطلع
هو : خليها لبكرا
هي : لا سيبها تطلع
هو : أشار إليها أنه يريد التحدث معها
ذهبت معه على جنب
هو : شو بدك فيها هلأ بكرا بشوف لما جهّز المطرح
هي : لا انت عارف مدينهم كام طب افرض هربت ؟
هو : معقول
هي : كل شيء جايز
هو : والله معك حق اللي بيبيع حاله أو ابنه مو غريبة عليه شي
خلص خليها تطلع ومنروح على بيت المزرعة شو رأيك
هي : حلو مكان بعيد وجاهز
هو : رجع إلى والد الفتاة خليها تطلع
خرج والدها وبعد دقائق كانت هي مع والدها أمام الباب
كانت ما تزال تلبس نفس ملابس العمل التي حضرت بها
وتغطي شعرها وجزء من وجهها وتنزل وجهها دائما في الأرض
وملابسها عبارة عن بلوزة فضفاضة وتنورة
هي : ادخلي
دخلت الخرساء وخرج والدها بعدما سلمها لمصيرها
هو : شو رأيك آخدها خلص
هي : استنى
أخذت الفتاة الخرساء وأدخلتها إلى حجرتها
هي : رفعت رأس الخرساء لتنظر لها وهي تتكلم حتى تفهم
وأعطتها ورقة وقلم :وقالت : مستعدة إنت جايبة معاك هدوم
وحاجات
الخرساء : هزت رأسها نفيا
هي : طب استني " وأخرجت قميص نوم أحمر قصير لم تلبسه بعد
ووضعته في حقيبة ووضعت عطر وكريمات "
وخدي كمان البنطلونات دي " كان لديها الكثير من الملابس التي
لا تحبها ورغم ذلك تحتفظ بها
الخرساء : كتبت شكرا على الورقة " كانت تريد أن تصرخ أن ترمي
بنفسها من أعلى قمة ولكن لم يكن أمامها الكثير من الخيارات
هي : بصي إنت مجرد وعاء يشيل ابني وابن البيه عشان تستريحي
لازم تعرفي مهمتك كويس فاهمة باقول إيه
الخرساء: ابتسمت بسخرية وكتبت فاهمة
هي :وبعد أسبوع من أول مرة أنا ح اخدك الدكتورة اللي وديتك ليها
لما عملت التحليل فاكرة
الخرساء : أشارت برأسها موافقة
هي : روحي ادخلي الحمام واتنضفي كويس فاهمة والبسي دا
وأعطتها فستان " بقصة منسدلة وقماش حريري مطبوع
وفتحت الصدر على شكل سبعة من الأمام والخلف وأكمام صغيرة
على شكل منديل
أطاعت الخرساء الأمر ودخلت إلى الحمام
وخرجت هي إلى زوجها بالخارج
هو : شو عم تعملي
هي : بوضبها
هو : ايه صح لفيها بالسلفان
هي : لا بدعكها عشان تنظف
هو : العمى قرفتيني أكتر ما أنا قرفان
هي : ههههههههههههههه معلش تعال على روحك شوية
هو : على قولتك اجي على روحي شوي
استحمت الخرساء ووضعت العطر والكريم ولبست الفستان الذي
شعرت فيه بحرج وأعادت غطاء شعرها بإحكام وخرجت إلى الصالة
هي : خلاص جهزت . خدها يالله
هو : قبلها " أشاحت الخرساء بنظرها عنهما " راجع لك نايم هون بحضنك الليلة
هي : لازم " وبدأت الدموع تتجمع في عيونها وصوتها يتهدج "
هو : شوفي بلغي كل شي وخليهم ياخدوا المصاري
هي : لا أنا وانت عارفين احنا عايزين إيه ومش كل مرة نقدر نلاقي فرصة زي دي
هو : " تنهد بقوة " وأشار للخرساء أن تسير خلفه
سار بها إلى بيت المزرعة لم يتحدث معها ولم ينظر إليها حتى
والخرساء بالمقابل ابتعدت عنه قدر ما تستطيع والتصقت
بباب السيارة
وصل إلى بيت المزرعة وأمر الحارس أن يفتح البيت
الحارس : ابعت مرتي تساعد بالبيت
هو : لا ما بدي حدا
الحارس : على أمرك يا بيك
خرج من السيارة ودخل البيت
لم ينتبه أن الخرساء لم تلحق به
خرج مرة أخرى ليجدها ما تزال في السيارة
هو : أشار إليها لتخرج
خرجت الخرساء وهي لا تكاد تشعر برجليها من الخوف
ورأسها إلى الأرض
هو : كتب ورقة " امشي ورايي "
الخرساء : أشارت برأسها موافقة
هو : سار هذه المرة وهي تجرر الخطى خلفه
الخرساء : توقفت في الصالة ولم تدخل الغرفة معه
وأخرجت دفترها وقلمها وأخذت تكتب
هو : خرج من الغرفة " شو بدك على كل خطوة عزيمة " تذكر أنها
لا تسمع فأخذ الورقة والقلم وكتب تعالي عالغرفة
الخرساء : مدت إليه ورقة كتبت فيها " اعتراف . أنا بحب رجل من
الحارة عنا وهو كمان وكان لازم خبرك مشان تعرف كل شي
هو : كتب لها : المهم ما تحاكيه ولا تشوفيه بعد زواجنا
وبعد ما نترك إنت حرة
الخرساء : كتبت " أنا بفهم لغة الشفايف
وبتقدر تحكي بس خليني شوف وشك مشان أعرف شو عم
تحكي
هو : لأول مرة نظر إليها بالفعل " كانت واسعة العيون
عيناها لونها أزرق داكن ،ورموشها غزيرة ،ولها بشرة صافية وحريرية
لا يوجد فيها أي نتوء ، وشفايف كرزية بدون زينة
لام نفسه لأنه أعجب بما رأى
قال لها : الحقيني على الغرفة
....................يتبع


ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:32 AM   #7

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
افتراضي

صوت القلوب 3
دخلت خلفه وبقيت واقفة
هو : يالله خليك هون وأنا طالع
خرج وتركها وهو يشعر أنه غلط غلط عمره وعقد العزم أن ينهي هذه المهزلة
أراد الاتصال ب زوجته ولكن خاف أن تثنيه عن عزمه فقرر البقاء بعض الوقت قبل أن يرجع الفتاة لوالدها
الخرساء : " لازم غيّر والبس اللي عطتني ياه الست والله مو قادرة
حاسة حالي شي وحدة رخيصة بس لازم مشان غادة لازم اجي ع حالي
يعني أنا ما ح موت بس هي "
لبست قميص النوم وجهزت نفسها وخرجت إليه في الصالة
هو : كان مسترخيا على كرسي هزاز أمام مدفأة تفوح منها رائحة الخشب
شعر بيدها على كتفه . نظر إلى الخرساء وهي تلبس ذاك الثوب الأحمر
المغري والشعر الأشقر ذي الثنيات الخفيفة واللمعة والذي يصل إلى أسفل
ظهرها
أمسكت بيده وقادته إلى الغرفة . سار معها
جلست إلى حافة السرير ولعبت بأصابع يدها وأخفضت رأسها
هو : كان يقف " هلأ دوري فهمك الباقي "
رفع رأسها وقال نامي ع ضهرك
بدأ في خلع ملابسه وعندها أطفأت الخرساء النور الذي بجوارها وأغمضت عينيها وتخيلت أنها مع من تحب لم تعرف كيف استجاب
جسدها وصدرت عنها أنة لا تعرف ماذا تصنفها هل هي أنة ألم أم أنة
نشوة
كان يؤدي واجبا وعملا بدون إحساس أو مشاعر
أما الخرساء فقد شعرت بألم ليس جسديا بقدر ما كان نفسيا
انحدرت دمعة من عيونها وتكورت حول نفسها
خرج من الغرفة وبقدر ماشعر أنه لا يشعر نحوها بأي مشاعر
ولكن عرف أنه أول رجل في حياتها وهذا له معنى خاص لدى
كل رجل وخاصة أنه لم يحظ بهذا الامتياز مع زوجته التي يحب
كان المفروض أن يغادر إلى بيته ولكن لم يشأ أن يتركها بهذه
الحال
اتصل بزوجته
هو : كيفك حياتي
هي : كويسة انت عامل إيه ؟
هو : خلص كله صار
هي : طب تعال
هو : ما بدي سوق بالليل تعبان كتير
هي : خلاص يا حبيبي خليك أشوفك بكرا
هو : أكيد
أنهى المكالمة وتوجه إلى الحديقة
دار حول البيت ليكون أمام شباك غرفة النوم الذي كان من الخشب
كان الشباك مفتوحا جزئيا وشعر بحركة فأخذه الفضول واسترق النظر
بقيت الخرساء فترة أخرى قبل أن تقرر أن تستحم
وقفت وهي تبكي ونظرت إلى غطاء السرير الذي يحمل آثار روحها
الدامية والتي ذهبت من دون أن تشعر غير بالألم ووهبت نفسها لغير
من تحب
خلعت ملابسها في منتصف الغرفة وداست عليها وبقيت عارية
وجلست إلى جانب السرير ومسحت بيدها على آثار طهرها و
بسرعة جمعت غطاء السرير ودخلت إلى الحمام
كان هو خلف الشباك المغلق جزئيا وشاهد كل ما قامت به وعرف من
تصرفها أنها تتألم وتتعذب لما حصل أكثر منه وتساءل ما الذي
أجبرك أبوك أم المال ؟
ورغم أنه يحب زوجته بدون شك إلا أنه لم يستطع غير النظر
إلى الخرساء بدون تحفظ وإن لام نفسه بعد انتهاء المنظر
رجع إلى داخل المنزل ودخل إلى غرفة النوم
وبقي في السرير يقرأ من كتاب
خرجت الخرساء من الحمام وهي تلبس الروب وتجفف شعرها
تفاجأت به وشعر هو بمدى صدمتها
هو : ما بدك تاكلي
الخرساء : ابتسمت وأشارت بنعم
هو : خلص تع جهزي شي ناكله
وقفت وهي تشعر بحرج وكأنما تقول له اخرج لأستطيع أن أغير ملابسي
فهم خجلها
هو : أنا طالع البسي وتعالي
غيرت ملابسها ولحقت به إلى المطبخ وبدأت تعد ما تجده من طعام
أعدت السفرة ووضعت كل شيء أمامه وهو يجلس على رأس الطاولة
أشار لها أن تجلس
جلست وسرحت إلى البعيد ولم تكد تبدأ في أول لقمة حتى شعرت بغصة
ولم تكد تستطيع أن تبلع لقمتها حتى بدأت الدموع تتجمع في عيونها لم يكن يرى وجهها لأن شعرها يغطيه ولكن لاحظ توقف حركتها
هو : اقترب منها ورفع شعرها " ونظر لها كانت الدموع تغطي وجهها
أخذ منديلا ورقيا ومسح وجهها " تعالي عالجنينة شوي
خرجت معه إلى الحديقة وقفت عند شجرة دراق تتأملها
هو : أدارها إليه " شو حكايتك
الخرساء : أخرجت دفترها الصغير وقلمها وكتبت مافي ولا حكاية ولا شي
غير إني متلي متل كل بنات الدنيا أو أغلب البنات شو الفرق
هو : أبوك جبرك
الخرساء : لا الزمان
هو : كيف
الخرساء : ما تشغل بالك فيي
هو : على كيفك ما بدي اضغط عليك
وتركها في الحديقة ودخل إلى المنزل
لم ينم معها في نفس الغرفة ومع أول خيوط الصباح رجع إلى زوجته
هي : نمت فين
هو : بغرفة الضيوف وحياتك
هي : طب يعني هي كويسة ؟
هو : اسمعي ما بدي احكي شي عن هاد الموضوع
هي : آه لكن انت لازم تكون معاها كل يوم الأسبوع دا وبعد الأسبوع ما يخلص
أخدها للدكتور لو حصل حمل خلاص تبقى مش تشفها تاني
هو : أنا بدي نام إنت خططي وأنا بنفذ ماشي
هي : لا طبعا لازم رأيك
هو : وين رأيي لو سمحت وين ؟
هي : انت زعلان مني
هو : لا بس تعبان بدي نام وبعدين منحكي
ذهب إلى العمل متاخرا ساعتين عن المعتاد
هناء : يا بيك البنت اللي عم تساعدني قدمت استقالتها وياريت تجيب
حدا مثلها يشتغل بلا حكي
هو : كلنا بدنا ناس تشتغل بلا ما تحكي هيك لازم يكون الناس بلا صوت
هناء : شو عم تقول يا بيك
هو : بنشوف حدا يساعدك يا هناء ما تخافي
كان يومه في العمل على وشك الانتهاء عندما حضرت زوجته
هي : وحشتني خرجت وانت نايم
هو : ابتسم شو رأيك نتعشى سوا
هي : لا روح لها بدري عشان ترجع تنام في البيت
هو : ما بدي روح اليوم
هي : لا أرجوك كمّل الأسبوع وبعدين إن شاء الله كله ح ينتهي
هو : وبركي ما صار شي
هي : يعني حسب حسابنتا لازم يحصل
هو : ليش يعني
هي : أنا أصريت على التوقيت دا عشان الدكتورة قالت إن الوقت دا من
الشهر هو المناسب للحمل ولازم تركز وإن شاء الله كله يبقى تمام
هو : والله مالك هينة أبدا
هي : شايف إزاي أنا عاملة حساب كل حاجة
هو : ماشي كلامك
وذهب بعد العمل مباشرة إلى بيت المزرعة
ولكن لم يذهب خالي اليدين اختار لها مجموعة من الملابس
والملابس الداخلية والأحذية وكل ما يمكن أن تحتاج إليه ومن أحسن ما وجد
واشترى لها طقم من الذهب الأبيض المرصع بماسات جميلة ورقيقة
كان لاحظ أن الملابس التي أعطتها زوجته ضيقة بعض الشيء رغم أن
المقاس أكبرمن مقاس زوجته ولكن مقاس ستة هو مقاسها المناسب
هكذا قدر
وصل إلى المزرعة
وأخرج حقيبة الهدايا معه ودخل ليجدها تقرأ لم تشعر به عندما فتح الباب
ولم تراه إلا وهو أمامها
جفلت وأغلقت كتابها وشعرت بخجل لم يفارقها منه حتى الآن
هو : جبت لك هدية حلوة شوفيها
ووضع الحقيبة أمامها وأخرج طقم المجوهرات
وطلب منها الاقتراب حتى يلبسها إياه
الخرساء : اقتربت ورفعت شعرها حتى يلبسها العقد " كانت لمسات أصابعه ك تيار من الكهرباء يسري في جسدها "
ابتسمت بعدما أكمل إلباسها الطقم
ركضت إلى الداخل
استغرب من تصرفها ولكنها رجعت بسرعة وهي تحمل دفترها وقلمها
وكتبت : شكرا كتير
هو : ما تشكريني هاد شي بسيط بس بدك تعجلي ب الولد
الخرساء : أنا بعرف دوري ما تخاف وبعرف ليش أنا هون
وأمسكت بيده وأخذته إلى غرفة النوم وكتبت له لا تحتاج إلى المزيد من
الهدايا خذ ما ترغب لتنال ما تريد
هو : معك حق بلا ما نزوق شي ما بيتزوق
مر الأسبوع على نفس الوتيرة وعند اليوم الثامن كان يستعد نفسيا فعلا
للذهاب عندما دخلت زوجته
هي : بكرا رايحة آخدها للدكتور
هو : يعني خلص دوري كنت رايح اليوم ههههه
هي : لا والله الظاهر إن الموضوع عجبك
هو : بيفرق معك ؟
هي : بص مش عايزة هزار في الموضوع دا
هو : خلص اهدي " وضحك " عم اضحك معك
هي : آه باحسب
هو : اعملي شو ما بدك
هي : تاخدني انت ولا أروح لها لوحدي
هو :لوحدك أحسن ولو صار حمل قولي
هي : يارب يحصل يارب
هو : إن شاء الله " بفتور "
كانت الخرساء تعد كأسا من الشاي عندما حضرت إليها
هي : أمسكت بكتفها " بتعملي إيه "
الخرساء : التفتت وهي تظن أنه هو ولكن تفاجأت بها
ابتلعت ريقها وشعرت بألم في معدتها
هي : سيبي اللي في ايدك واستعدي عشان نروح الدكتورة
ودخلت إلى غرفة النوم وفتحت الدولاب لتفاجأ بكم الملابس
ونوعها ،عرفت أن زوجها هو الذي أحضرها وشعرت بغصة
ولكن لم تقل شيئا وأخرجت ملابس لها البسي دي وتعالي معاية
وارفعي شعرك دا
وخرجت من الغرفة
الخرساء: غيرت الملابس التي اختارتها لها واختارت غيرها ولبست وخرجت
هي : يعني غيرتي واخترت على كيفك ماشي يالله
أخذتها إلى الطبيبة وأجرت لها الاختبارات الممكنة
كان قد خرج من المكتب عندما وصله اتصال زوجته
هي : تفتكر إيه اللي حصل
هو : في ؟
هي : أنا خدتها للدكتورة
هو : و ؟
هي : بفرحة عارمة حصل حصل من أول يوم ههههههههههههه
هو : كان فرحا ولكن طغت عليه المرارة والسخرية
عال والله بيجي مني
هي : خلاص كلها تسع شهور ويبقى ابننا عندنا
هو : إن شاء الله ليجي الصبي منصلي ع النبي
هي : آه صح عايزة تروح لباباها
هو : بغضب لا ما تروح ولا لمكان رجعيها وأنا بشوف بعدين
هي : ليه يعني سيبها تشوف أهلها
هو : أنا قلت لا
هي : طب ليه
هو : لم يكن لديه القدرة ليحكي عن مدى احتقاره وكرهه لوالدها
ويتمنى لو محاه من سجل عيونه فقد كان والدها كريها جدا له
ولكن قال لها : هلأ لما صارت مهمة بتخليها تروح لعنده بركي
أخدها وطلب مصاري مشان يرجعها مع الولد اللي ببطنها
هي : آه صحيح ممكن خلاص
أرجعتها إلى المزرعة واتصلت به وهي في طريق العودة
هي : إيه رأيك نحتفل الليلة بالخبر دا
هو : خليها لبكرا الليلة عندي شغل
هي : شغل إيه
هو : شغل بالمصنع ما بتعرفي عنه شي
هي : خلاص بكرا نحتفل
قصد المزرعة لم يعرف ماذا جعله يتصرف هكذا ولكن لهفته على الطفل
القادم أكبر من أن يستطيع أن يسيطر عليها أراد أن يرى
المرأة التي حملت أول طفل له وأفرحت قلبه بشكل لم يتخيل وجوده
................... يتبع





ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:55 AM   #8

salyali
عضو ذهبي
alkap ~
 
الصورة الرمزية salyali

? العضوٌ??? » 182402
?  التسِجيلٌ » Jun 2011
? مشَارَ?اتْي » 158
? الًجنِس »
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » salyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond reputesalyali has a reputation beyond repute
افتراضي

مقدمة مشوقة
متابعة معاكى بقوة


salyali غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 12:59 AM   #9

هبة

روايتي مؤسس ومشرفة سابقة وقاصة في منتدى قصص من وحي الاعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية هبة

? العضوٌ??? » 3455
?  التسِجيلٌ » Mar 2008
? مشَارَ?اتْي » 23,166
? الًجنِس »
?  نُقآطِيْ » هبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond reputeهبة has a reputation beyond repute
افتراضي

أهلاً و سهلاً بك ضى فى أسرتنا الكبيرة روايتى و فى قسمك قصص من وحى الأعضاء ... أتمنى أن تجدى كل ما تبحثى عنه من إهتمام و متابعة و نقد هنا ...



كما أرجو منك الإطلاع على قوانين القسم هنا
https://www.rewity.com/vb/t169971.html



أسقمنى تفكير الزوجة ... و موافقة الزوج ... و الحياة القاسية التى أجبرت الأب و الخرساء على الموافقة من أجل علاج الإبنة الأخرى >>> كان من المفترض أن يكون هناك شيئ ناقص و غموض بسبب قلة الوصف و لعدم ذكرك للأسماء و لكن بالنسبة لى كان الحوار أكثر من وافى لكى تعمل مخيلتى فى تخيل كل المشاهد ... و لكنى أرجو منك أن تحاولى رسم صورة واضحة للمواقف و الشخصيات لكى تكون واضحة للجميع ... فى إنتظار الفصول القادمة بشوق لأنى أتوقع أن مشاعره هو ستبدأ بالتغير بصورة لم تتوقعها لا الزوجة و لا الخرساء ...


ضى متابعاكى و شكراً لك


هبة غير متواجد حالياً  
التوقيع






اللهم ارحم والدى برحمتك الواسعة ...إنه نزل بك و أنت خير منزول به و أصبح فقيراً إلى رحمتك و أنت غنى عن عذابه ... آته برحمتك رضاك ... و قهِ فتنة القبر و عذابه ... و آته برحمتك الأمن من عذابك حتى تبعثه إلى جنتك يا أرحم الراحمين ...

اللهم آمين ...
رد مع اقتباس
قديم 19-11-11, 01:23 AM   #10

ضي الشمس

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبقلوب أحلام

 
الصورة الرمزية ضي الشمس

? العضوٌ??? » 211156
?  التسِجيلٌ » Nov 2011
? مشَارَ?اتْي » 843
?  نُقآطِيْ » ضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond reputeضي الشمس has a reputation beyond repute
Rewitysmile3

شكرا هبه على التفاعل والنقد ..وانا عموما اجهل الاسماء للابطال
لاني اشعر ان الاسم لا معني له ففي النهاية هي وهو الذين يرسمون القصة بطريقتهم وحتى المكان ليس باهمية الاحساس احيانا ..
..................
اعتدت ان اكتب واسمع الراي في الجزئ والتصور وحتى النقد..واحب ان اسمي نفسي
كاتبة الشعب ..لان اراءهم مهمة ..


ضي الشمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:39 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.