شبكة روايتي الثقافية

شبكة روايتي الثقافية (https://www.rewity.com/forum/index.php)
-   الروايات الطويلة المكتملة ضمن سلاسل (وحي الاعضاء) (https://www.rewity.com/forum/f394/)
-   -   زهرة .. في غابة الأرواح (3) * مميزة ومكتملة * .. سلسلة للعشق فصول !! (https://www.rewity.com/forum/t282102.html)

hebaa 10-04-13 05:52 PM

رائعه بلوووو فصل مشوووق جدااا

blue me 10-04-13 05:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت السيوف (المشاركة 8236562)
تسلم ايديكي بلومي على الفصل الطويل ... الرائع ...

نبدا بلوتس ... تفضيل امها لفارديا ... جعلها دائما تعاني نقص في حياتها ... مما جعلها تسعى لاكمال هذا النقص باي طريقة كانت ... غايتها ان ترضي غرورها ... لكي تحس حينها بالكمال ...
ربما لوتس ليست فتاة سيئة ... غيرتها من شقيقتها اثرت بها ... وجعلت منها شخص اخر ... يخفي ضعفها ... وهشاشتها .....
سعيها وراء نضال الفتى صعب المراس اعتقد انه سيتجاوز حدود ... التحدي .... ربما من خلال سعيها هذا سنكتشف لوتس الحقيقية .....

رائعة في تفسيرك لحالة لوتس ... ربما أنت محقة

اسما فتاة قليلة الحيلة ونظرها للدنيا لا يتجاوز ابعد من انفها ... ربما حبها لنضال كان سيتغير ... ويكون حبا خويا ... لولا تدخل والدتها .. التي هي السبب المباشر لما هي علية ... من سعيها وراء شخص لايريدها ... من ضعف في شخصيتها ... من ياسها وحزنها الدائم ...
معاملة كوثر لابنتها سيئ جدا ... باسلوبها الناقد الساخر القاسي تريد ان تجعل منها انسانة قوية ... لكنها بمعاملتها هذه ستحطم الفتاة ... وتكون خسائرها اكبر واكثر ....
أسما بطبيعتها سهلة المعشر واستسلامية ... أتراها تجد نقطة قوتها يوما

فلوريا الانسانة المهتمة بوالدها ... الغارق في الحزن منذ وفاة زوجته ...
بالرغم من مساوئ والدتها الكثيرة الا ان والدها عشقها واحبها ...
احساس فلوريا بالقلق والحماس لمجرد اتصال هاتفي ... ربما احساسها في محله يجب ان تقلق وان تتحمس....

فكرة زواج نضال ... اعتقد انها مجرد خدعة ... لابعاد اسما عن طريقه ...... سيصدقها الجميع ... الا نديم .... لانه من طريقة كلامه مع نضال وكانه لا يصدقه .... ظهور ساري ...دفاعه على اسما .. اكيد فيه سر ......
شكرا بلومي ......
ربي يوفقك ....

نورت حبيبتي ... هل الخطوبة خدعة ؟؟؟ مممم ... هل يستحق إقناع ابنة عمه أن يقوم بخدة كهذه ؟؟؟
ساري له حكاية أخرى سنفهمها لاحقا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hager sibawah (المشاركة 8236570)
هو انا لما افهم فصل تطلعى لى بفصل مفهموش؟؟:waba3din:

لو ينفع يعنى لو سمحتى تغششينى زى المرة اللى فاتت يا بلو يا قمر :secret:

لسه نديم غامض جدا برغم ان ابطالك الباقيين واضحين

بالنسبه لسارى الجديد .. امممممم انا حاسّه ان له مستقبل مع غروب مش مع أسما ومتسألنيش ليه هو كده وخلاص ^__^

وفارديا دى ملاك والباقيين شياطين ... وبس كده :)

هههههههههههههههههههه
ياريت ينفع أغششك .... للأسف صعب
الرواية مرتبطة تماما بغموض نديم :)
ساري وغروب ؟؟؟؟؟ ممممممم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحر الكلمات (المشاركة 8236571)
فصل رائع كالمعتاد بلو خانوم
عجبتني جدا شخصيتين
فارديا :جمال وشخصية وحنان وتفهم ..اجمل مايزين الانسان التواضع ولكن بعزه وده لمسته فيها ..علاقتها بابوها بصراحة عجبتني جدا..استغربت احساسها بقسوة
امها المتعاليه بجمالها على ابيها ..اعترافها داخل نفسها ان امها كانت متسلطة ومتحكمة بابيها واشفاقها على ابيها من احساسه بالذنب (لسه لم نعلم سبب الاحساس ده)
لوتس :هو مجرد احساس مش عارفه ليه ان نضال ممكن يغير رايه ويفكر يتزوج لوتس وانه كان بيستخدم نسرين دي علشان يطفش اسما
ساري :حدوته كبيرة قلبي اتاخد لما ظهر ليه حسيته هوه اللي بيظهرلها بالحلم
جمال تاني الشخصيات المثيرة لاعجابي
راسي كدة وجامد وفاهم الزوفته لوتس وحركاتها
نديم :مخوف العيلة وعيلة العيلة هههههههههههه علامات استفهام كتير حواليه لحد دلوقتي لم ينل حظه من الحكاية غير مكالمته لفارديا
شوفي يابلو انا برضه لسه الخيوط مفككة بايدي ومحتاجة اراجع الجزاين الاول والتاني علشان افتكر علاقة الناس دي بيهم ايه ..صح ولا غلط
لكن في العموم انت عارفة رايي في اسلوبك وكتاباتك تسلم ايدك وافتكري دايما بلاش الشر:014::014:

هههههههههههههه
نفسي ألاقي شخص واحد فاهم ... بس بصراحة مش المفروض تفهموا في الوقت ده
تستغربوا وتفكروا
مش حيفيدك حاليا لا الجزء الأول ولا الثاني في المرحلة دي
لأن القصة منفصلة في الوقت الحالي عن الأجزاء الأولى
ساري حكايته حكاية .. أنا شخصية معجبة جدا فيه ... بس حاسة إنكم مش حتحبوه

Just Faith 10-04-13 06:01 PM

بلو ياشريرة يا دمويه
يا مس أحنا هنا هتولعى فينا ولا أيه يالهوزززززززززززززززز يعنى هاقوم من قدام الحاسب فحمه
الفصل تحفة وروعة
لن أربط الأحداث الجارية بالأجزاء السابقة للسلة ألا لما تفرج المس عنها بنفسها
فارديا الشخصية المثالية مع أم متسلطة مهووسه بجمالها حتى عذبت زوجها بالأقصاء والتسول اليها
شخصية معقدة لازم بناتها يكونوا سايكو وحتى لو هما أخوات صلاح فالأم عقدته وخلته كلاكيعوعلى الأخر
وشخصيه لوتس أم الغرور فاضية تافهة لمجرد أنها تلفت النظر اليها ليراها الناس وخاصة أهلها
أحلام كل من كوثر واسما تبخرت لكن كوثر ستلقى بأسما فى طريق الذل لتجبره على الزواج
أحلام لاتريد أسما ليس لعيب بها سوى الماضى وتعقيداته
نترقب اللقاء بين نديم ونضال قريبا أن شاء الله
شكرا لك عل الفصل الجميل يا مبدعة

https://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...wC1LAvWzVyopHQ

اواه 10-04-13 06:10 PM

مساء الخير زوزو
بعتذر عن التأخر فى قراءة الفصل الاول بس النت باه اعمل ايه معاه
المهم ام فارديا ولوتس بتكون ام صلاح صح ولا انا غلطانه
والطلب اللى جوزها ما قدرش ينفذه هو انها تشوف صلاح
نديم الغموض بذاته لغاية دلوقتى زوزو عامله عليك حصار رهيب مش مخليانا نعرف حاجه عنك واللى عرفناه كله غموض فى غموض والاهم ليه تراقب فرديا وتتحرى عنها والسوال الاهم عرفتها منين وازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نضال اممممممممممممم هاتخطب طب ليه مازلت مستمر فى حرب الاعصاب بينك وبين لوتس
وهل تحب خطيبتك ام انه فقط اختيار الام
حسه فى كلام نديم مع نضال غموض مش فهماه ايه اللى نديم يعرفه بالظبط
كوثر انا مش هاقولك حاجه غير اتقى الله فى بنتك انتى بتعملى فيها كده ليه
غروب انتى ليه واخده الدور الصامت فى الاحداث وهل كنتى تعلمى ما يخطط له نضال فى الحفله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سما ليه انتى ضعيفه كده وليه سمحتى لامك بالسيطره عليكى بهذه الطريقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه اللى انتى ناويه تفعليه ؟؟؟؟؟؟
سارى هل هو انت من تسبب بالرعب لسما من ثلاث عشر ة سنه ؟؟؟؟
مش عارفه ليه حاسه ان كلامك عن الفتيات يدل عن تجربه سابقه وجرح غائر ام اننى مخطئه
فارديا شخصيه محيره هل انتى بهذه الطيبه والنقاء ام انتى فعلا تحملى روح امك بقسوتها وتصرفاتها الغريبه وافكارها الاغرب
تسلم ايدك زوزو على البداع المستمر اللى بتقدميه دائما

blue me 10-04-13 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاردينيا73 (المشاركة 8236577)
تعرفي بلو اكثر شي علق براسي ؟؟
طريقة كلام الام مع فارديا ...
روعة بلو ... حسستني فعلا وكأنها غجرية سحرية وبتلقي بتعويذة من نوع ما ....
حوار فارديا والاب مذهل وموجع جدا ...
كل جزء فيه ابداع ....

تسلمي حبيبتي
أنا أعتبر العلاقة بين فارديا ووالدتها مميزة .. مزيج من الإعجاب والرهبة
بينما مازالت فارديا عاجزة عن فهم والدها أو استيعاب ضعفه ... قد تفعل يوما
لوتس ....
ماذا تريد بالضبط ؟؟؟ هل نضال تحدي ؟؟
وماذا عن جمال ؟؟؟ هناك مشاعر لديها نحو جمال ؟ ام ان الامر يقتصر لانها تستشعر اعجابه باختها ؟؟؟
لكني استشعرت شيئا اخر وهي ترمي البطاقة لتمنع صديقتها من الوصول اليه ...

تركيبة معقدة هذه ال لوتس ...

سنفهمها لاحقا ... لأنها فعلا أكثر تعقيدا من الفتاة السطحية التي تبدو عليها
نضال اوجع قلبي انا ! فما فعله بأسما لايغتفر وما فعلته امها اسوأ اضعاف ...
ترى هل سيلعب ساري دورا لتعرف اسما قيمتها الحقيقية ؟!!

ربما .... وربما يكون له أسوأ الآثار
وكله كوم ورسالة نضال على الفيس بوك للوتس كوووووووووووووووووووووووووم
رهيب .....

هههههههههههه
انا قلت كدة برضو ....
طيب المشهد الاخير انا لوحدي شفته غامض ولا اجتني حالة غباء مستعصية !!
اروح اقراه مرة ثانية حتى افهم ....

شي نفسي اعبر عنها ... ليش غروب تاركة اختها فريسة لتلك الام الجشعة المتسلطة ؟!!

تسلم الايايدي

لأ هو غامض فعلا ..... ما تشيلي هم ... المشكلة مش منك .. ههههههههههههههههههه

غروب تعرف أكثر مما تظهر .... تعرف بأن انهيار أسما وضعفها .. وإن كانت تصرفات الأم لها أكبر الأثر بها .. إلا أنها نابعة من داخل أسما ... شيء على أسما وحده أن تحاربه
نورت يا معلمة ...... لا أطيق صبرا لقراءة فصلك الجديد ... الله يستر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة ايلول (المشاركة 8236635)
و الله انا كمان لم افهم مشهد اخير




بلو عزيزتي هديتك روعة و لكن عندما تكون شخصية تكون اروع هههههه
شو رايك تنزلي كل فصول مرة واحدة و بلاش تتحمن كل مرتين بالاسبوع و كذا تتفرغي لكتابات فصول متبقية و شغلك كذا احسن..انا فكرت بمصلحتك فقط " وجه بريء كل براءة"

براءة ملهاش حدود !!!!!!
:waba3din:
زهورة .... كفايو ابتزاز وزن ... أنا قلبي ضعيف

blue me 10-04-13 06:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ons_ons (المشاركة 8236696)
ومازال الغموض يحيط الفصول لانها فى بدايتها فتجعلنا نلهث وراء استنتجات قد تكون صحيحة او خاطئة

والدة صلاح هى والدة فارديا ولوتس امراة معقدة نرجسية مغرورة كارهة للرجال تحب رؤيتهم راكعين تحت قدميها لتسيطر عليهم مثلما تحب وربما لذلك لم تكن تحب صلاح واحبت ابنتيها ولكن بالطبع ليس مثلما تحب نفسها بالتاكيد وربما تكون قد طلبت لقاء صلاح قبل الموت ليس لانها ارادت غفرانه بل لانها ارادت منه حماية اخواته فهى تكره الرجال ولكن لا تمانع استخدامهم عند الضرورة

مممممم
تحليلك لوالدة صلاح منطقي ... لو فعلا والدة فارديا ولوتس هي والدة صلاح :harhar1:
لوتس لا ادرى اعتقد انه من يحاول اصطيدك وليس العكس ولكن ارجو ان تكونى بالفعل ورثت من جينات والدتك القوة وليس من جينات والدك الضعف والتخاذل عند الحب ولكننى لا اعتقد انك تحبين نضال انه ليس اكثر من تحدى تحبى كسبه ربما لتثبتى لنفسك انك انت الاكثر شبها بوالدتك وليس فارديا

سنعرف في مرحلة ما سبب رغبتها الماسة بالإيقاع بنضال

اسما لا ادرى لماذا اعتقد ان نضال يحبك انت وربما عندما دخل للعمل مع نديم دخل دائرة الانتقام وتخلى عنك من اجل ذلك
والدتك هى البقرة الحلوب وليس انت اكره الامهات التى تحاول ان تعيش طموحها من خلال اولادها

سارى من الواضح انه قد مر بتجربة جعلته مريراا مع النساء واصبح يراهم مخلوقات مخادعة هل تكون انت شبح اسما الغامض

ممكن !!!!
فارديا انت تحبين والدك ووالدتك الا ان هذا لم يمنعك من معرفة مدى الظلم وسوء المعاملة التى عاملت بها والدتك والدك واستنكارها وربما لذلك انت خائفة ان تكونى شبيه والدتك بالفعل اكثر قوة وقسوة مما تتخيليه

بلو اذا كانو ابطالك معظمهم قاسيين فاحنا عايزين بطلاتنا الحلوات زى امهم من اجل كسر دائرة الانتقام اللعينة

مممممم ...... مش حوعدك
واخيرااا انا اتسال اذا كان الانتقام بسبب خلافات قديمة بين عائلة نديم وعائلة النجار فما ذنب اخوات صلاح من الام ولماذا لم يسعى نديم للانتقام من امانى وجودى ام ان هناك علاقة مؤكدة بسبب الانتقام بوالدة صلاح

هناك سؤال مهم يا زوزو احساس صلاح بالمسؤلية كبير عن عائلته فلماذا لم يبحث عن اخواته لكى يحميهم من ظلم هذه الحياة
من الاخر يا زوزو انا عايزة الاخ نديم الغامض جدا بسلامته يدور حولين نفسه بسبب فارديا مش عايزها سهلة عايزاها توريه نجوم الليل فى عز الضهر هههههههههههه
زوزو شكرااا يا قمر على الفصل سلااااااااااااااااااااام

الله يسلمك يا قلبي ... شكرا على التعليق
لا تنسي ان صلاح يستنكر أي علاقة له مع والدته
يعني فرضا فرضا ... كانوا بالفعل إخوات صلاح :6[1]: .... فهو لا يعترف بعد بوجودهن
حنفهم قواعد اللعبة لاحقا ....

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رمله (المشاركة 8236748)
السلام عليكم
اوف اوف اوف يابااوف
انتى بجد قفلتى الفصل على كدا مش ممكن انا حسيت انك قفلتى على صباعى يا شريره الاشرار
نديم انت ناوى على ايه انت وبن عمك واضح ان الاختين فى دماغكوا مش معقوله الغموض دا يعنى انت فارديا ونضال لوتس
لا مش معقول ومتقوليليش صدفه بقى بلو
جمال انا ضحكت ضحك السنين ههههههههههههههههههههههههه والله عسل لما اخد الفلوس بجد موقف شربات

هههههه .... دي طريقة الانتقام المتاحة من لوتس .. ومش حيضيعها
واضح انه فاهمها كويس قوى مع ذلك مش قدها ولا ايه رأيك بلو
فارديا واضح انك كنتى قريبه من مامتك قوى وخدتى منها الى يساعدك تعيشى من غير ماتضرى حد برافو عليكى
لوتس طيب والله صعبت عليا
دى البنت عندها مش عقده لادى كلكيعه منها لله امها
هى وكوثر على امها زرعت فيها الثقه والغرور اما كوثر زرعت الخيبه والندامه
يخربيتكوا امهات واطيات
ههههههههههههههههههههه
غروب الراسى العاقل الى فاهم كل حاجه ياقمر انت
ياترى بقى فاهمه كل حاجه كل حاجه ولا نص نص وبتخمنى الباقى
اسما انا بس عاوزه اعرف نضال فعلا كان بيعاملك على انك اخته ولا سبب تانى خلاه يبعد عنك
الى هى امه مثلا اصل لو دا السبب يبقى لازم يرجعهلها واحنا نوفق راسين فى الحلال ونخلص على امه
اما لو كان مش بيحبها ويتمناها كزوجه يبقى مع السلامه وخير وبركه
واهو خاله موجود وهايقوم بالواجب ويوريها غلطها ويفوقها لنفسها شويه
بس نضال غلطان غلط السنين ازاى ميعرفهاش هى ايه بالنسباله مش ينسحب كدا وخلاص افرض فهمها تقيل ياخى دى ايه دى
المهم نرجهع لاسما هى مش صعبانه عليا بصراحه انا الى يبعنى ارميه على طول دراعى وهو كدا بان قدامها فى اخر خطوه اخدها بعد سنتين الغبى انه مش بيفكر فيها يبقى مع السلامه ووراه اكبر زير فيكى يابلد
سارى ياترى ايه الى عقدك من الصنف كله يا سيدنا ان شاء الله تبقى حماتك كوثر وتطلع البلا الازرق على جتتك هههههههههههه
ياخرابى على الكلام الى بكتبه انتى بتخلينى اتحول على فكره واتقمص شخصية ستى ابطالك بيطلعوا مواهب مدفونه
ههههههههههههههههه اما بقى ربيعى دا اكتر حد صعب عليا بجد يعنى الوليه كانت لفاه على صباعها الصغير الله يجحمك
ياختى سودتى عيشة الى حوليكى كلهم الا مافى واحد فلت منك منك لله يابعيده ولا يلا ااكيد بتولعى دلوقت
بس الى فلت منك الواد صلاح بن اللاعيبه اخخ ولا تصدقى دى كانت عقدته حرير الحمد لله ربنا فك نحسه واتعدل حاله
ربنا بس يبعد عنه الناس الى كلها شر وتشيله من دماغها وان كنت شاكه فى هذا الموضوع
يعنى معقوله ربيعى كان بيحبها كل الحب دا لدرجة انه مش قادر يسامح نفسه على فشله فى انه يجيبلها صلاح آخر ايامها تصدقى انا فرحانه فيها اه والله حتى لو كان عم صلاح هو السبب فى انه بعدها عنه تستاهل
فارديا عليها بقى تطلع ابوها من الانتكاسه الى معيش نفسه فيها ودى بطريقه واحده بس تتجوز جمال
ويخلفلهم عيلين وتقعد مع ابوها فى البيت وهم هايطلعوا عين الى جابوا جدهم مش هايخلوه اصلا يفكر فى الحيزبون
الى كان متجوزها خالص
انا بس قلت اساعدك فى السناريو بتاعك شوفتينى وانا بألف عسل انا صح والله عسل
ولا نديم بقى بلا وجع دماغ ونسيب الباقى كلهم على بعض فخار يكسر بعضه على رأى المثل واحنا نص متر لبان نطرشق ونمصمص فى شفايفنا ونشجع اللعبه الحلوه هههههههههههههههههههههه
بلو تسلم ايدك على الفصل اهو رد فيه رغى السنين اياك بس يعجبك
هههههههههههههههههههه
منتظره الفصل القادم على نار تعرفى بلو انى كنت مبسوطه ان اليوم الاربع علشان هلاقى فصل من روايتك
فكرت فيه اول لما صحيت من النوم وقلت اكيد هايبقى مثيييييييييييييييييييييير جدا وماخيبتيش ظنى
سى يو يا قلبى

هههههههههه
والله مش عارفة أرد على إيه ولا على إيه
دوختيني .... بس عسل والله ... ههههههه
بإذن الله حاجات غامضة كتير حتتفسر مع الوقت .... وان شاءالله أقدر أقنعكم بيها

moloo 10-04-13 06:43 PM

انا ما رح اعلق ابدا ليس لكسل مني ...أو حتى لعدم فهمي بالفصل الغامض ...لكن لانني اشعر بالتخمه السعاده التي شعرتها اثناء قرااائتي لهذا لافصل الراااااااااااااااائع التحفه .....لقد استلذذت بكل حرف قرأتها عيناي ....شعرت بالسعاااده والفرحه بكل فكره وبكل حدث .....فهمت بعض الجواانب وما تزال جوانب غامضه لقلت المعلومات الى الان ....لكن سأقول انه وراء كل تصرف من تصرفات الابطال ماضي معقد جعل كل منهم يقوم بما يقوم به
شكلي ما رح اققدر امشيها بلا تعليع علي افهمته ....ههههههههه
لوتس......شخصيه انانيه تسعى لللفت الانضار عقده سببها امها التي كانت تراها اقل مستوى من اختها الكبيره بالرغم من جمال شكلها ...الاان روحها مشوهه بالانانيه و عدم القناعه وعدم الاهتمام لمشاعر الاخرين ...تحاول الحصول على كل شيء ولن يعجبها شيء .....روحها متعطشه لاهتمام فقدته وهي صغيره ليتحول الى عقده ممزوجه بالمضاهر الخادعه ......ألمح اهتمام قلبها لجمال الشاب الذي لا يرضي غرورها ولا طموحها ....قد اراها بهذا الموقف شبيههة بامها التي كانت تهدف الى اسعاد نفسها بكافة الطرق وحتى لو كلفها ذلك تحطيم الاخرين .....تحاول وأد اهتمامها من خلال اذلال شخصه .......يغضبها عدم التفات جمال لجمالها الخارجي ...لانه يراها بشعه من الداخل بروح مشوهه وطماعه .....هو يرا حقيقتها وهي تحاول كسر شوكته عليها ..........أعجبني ما فعله نظال بها فهو اراها حقيقة نفسها بطريقه مهينه لنفسها ...ارها روحها الفاسده التي تتحكم بتصرفاتها المثيره للشفقه ....
نظال .....هل يا ترا السبب في ما فعلته مع اسما هو شيئا قالته لك امك ...هل اقنعتك بشيء ؟؟؟..... اعتقد انه يكن لاسما مشاعر كالتي تكنها اسما له ...لكن ما الذي غير حالك وجعلك تسعى لتفقد اسما املها بك ....هل يعتقد جمال ان حب اسما له نتيجه لسنوات اقناع بان نضال لها وهي لنظال ...هل يعتقد ان عاطفة اسما مغلفه بقناعه مغروسه ...أم انه هنالك سبب أخر وراء هذا البعد والجفاء ....
ما يثير حيرتي هو كلام ام فارديا .....تقول ان فارديا هي من ورثت روحها ولكنني ارى ان لفارديا روحا جميله تجعل الكل يحلق حولها كزهرة تحوم حولها الفراشات ....ومن وجهت نظري ان ام فارديا زهرة متوحشه تخدع الكل بجمالها الفاتن ليقعو اسيري طلباتها وأنانيتها ....زرعت في عقول بناتها مبادء وأفكار انانيه ...لست افهم كيف لها ان تقول ان فاديا هي من ورثت روحها بينما لوتس ورثت عنها جمالها الضاهري وشكلها ....بينما ارى انا انها ورثت ايضا انانيتها وحبها للامتلاك والحصول على كل شيء .....
نديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مليون علامت استفهام عليه ...أعلم انه شخص معذب بكونه مسؤول عن الاخث بثأره المجهول .......ما هي الاسباب لا اعلم لكنها تمس اشباح ماضيه وهو علي عاتقه الاخذ بثأره لاجلهم ......
ابو فارديا ....شخصيه كانت وما تزال تابع لامره كانت تحكمها افكار عقلها لا قلبه الحجري .........مسكين هذا الاب الذي انهار بعد وفات زهرته المتوحشه
يالله .......أكتر شخصيه ازعجتني هي أسما ....خنوعها وطفس شخصيتها من قبل امها هي ما اثار سخطي ......والاكثر منها هي امها التي تحاول اللعب بابنتها وطفسها لتكون كما تحب هي ....لتحقق احلاما كانت تتأملها لنفسها ....لكن ارى في الافق تمردا لتلك الاسما ......قد يكون تحولها سلبيا وقد تنتج ثورتها شخصيه مختلفه عن تلك الاسما ....لكنني احاول التأمل خيرا من انفجارها الذي أأمل ان يحدث يوما .....فلا اكره شيئا أكثر من الخنوع المؤذي ........
وبس .....شكلي اليوم طلعت كل خبابيص أفكاري المبعثره ........بس بصراحه كنت كتير مبسوطه بالفصل .......بتمنا لو تنزلي 3 فصول بالاسبوع ول ول ول يا بلو (عنين مفتحين على الخر وبيترجوا وادين بيتوسلووووو) عسليما يا جميل .....يا ويل واحد يضحك على التحفه الي كتبتها فوق (تعليقي الخبابيصي) يا ويله ......مع اني بعترف انه الهبل زايد عندي اليوم .....

blue me 10-04-13 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jomanamaria (المشاركة 8236642)
Suspence , suspence, and suspenceeeeeeeeeeeeee, i feel like i am watching a scary movie.
thank you blue

:ma3rwdh::ma3rwdh::ma3rwdh:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolololy909 (المشاركة 8236716)
to7faaaaaaaa lsa b7awl afhm sh5syt kol wa7d fihm ya tra eh ely hy7sl ben ndal w lotas

مممممم
انشالله في الفصول القادمة تفهمي شخصيات الأبال كلهم
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزنبقة الحمراء (المشاركة 8236764)
بلو انت روعة الفصل جنان للغاية
نديم يلعب دور الصياد بمهارة لكن هذه المرة الغزال غير كل الغزلان التي اعتاد على التلاعب بها
اما لوتس الوردة الرقيقة القوية والمغرورة بجمالها امامها العديد من المتنافسات الشقراء والخطيبة التي اختارتها امه وايضا" اسما ولاادر يعلى من سيقع الاختار ولمن سينبض قلب نظال ربما اظن لوتس لانها ستجيد التعامل معه بذكاء وبأنوثة طاغية
اسما ملاك ناعم لاتستحق طريقة نظال في التعبير عن مشاعره بأنه لايشعر بها كأنثى وانما مجرد قريبة له فقط وربما كانت له مشاعر نحوها لكنه يرفض الانصياع لها واعتبارها مشاعر اخوة وربما احساس القرابة فقط مارأيك بأضافة معجب وسيم وذات شخصية جميلة على الساحرة يعجب بأسما لنرى حقيقة مشاعره اظن ان هناك لعبة بين نظال ونديم حول موضوع الخطبة منتظرين فك الحبكة بابداعاتك يااجمل بلو
اهدي لك خاطرة اتمنى ان تعجبك




ربما كنت كالوردة ناعمة


لكنني املك اشواكا" جارحة


ربما كنت صيادا" ماهرا"


متربصا" وصبورا"


لكنني لن اكون صيدا" سهلا"


ربما كنت رقيقة كنسمة ربيعية


لكن تلك النسمة تعرف متى تصبح عاصفة


ربما الغموض يلفك


ربما اريج انفاسك اشعره مع نغمة صوتك


ربما يهتز قلبي لدى سماع بنرتك العميقة الساحرة


لكنني وردة لاتهوى ان تتساقط اوراقها عند قدميك سعيدة


لايغرك رقتي ونعومتي


فأنا محاربة قاسية عند الحاجة


فلا تباري الوردة لانك تظن ان ستكسر غصنها

لان اشواكي ستكون لك جارحة

مممممممممممم
اعجبتني تحليلاتك
وبالذات اقتراحاتك ... هههههه
حنشوف من ستفوز بقلب نضال .. وكيف سيفك لغز عائلة فهمي
شكرا علىالخاطرة حبيبتي
كلماتها مثلت الكثير من شخصية فارديا

hager sibawah 10-04-13 07:04 PM

هههههههههههههههههههه
ياريت ينفع أغششك .... للأسف صعب
الرواية مرتبطة تماما بغموض نديم :)
ساري وغروب ؟؟؟؟؟ ممممممم

انتى قولتى : ممممممم ... ودى معناها آآآآآه ولا بيتهيألى ؟؟

حرااام والله عندى مذاكرة ومن ساعه ما قرأت الفصل وانا بفكر فيه ومش عارفه اذكر النحو .. ينفع كده؟

انا اعتقد ان خطوبه نضال خدعه او مش هتكمل لاى سبب .. وبعد كده هيرجع لأسما لما تبقى اقوى من كده وهى هتغلبه وتطلع فيه اللى عمله فيها

فى اتفاق بين نديم ونضال على الاختين؟ .. او مجرد صدفه؟

انا هفضل كده كتير أحبى؟؟ دوماغى هتفرقع :25-1-rewity:

blue me 10-04-13 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just faith (المشاركة 8236790)
بلو ياشريرة يا دمويه
يا مس أحنا هنا هتولعى فينا ولا أيه يالهوزززززززززززززززز يعنى هاقوم من قدام الحاسب فحمه
الفصل تحفة وروعة
لن أربط الأحداث الجارية بالأجزاء السابقة للسلة ألا لما تفرج المس عنها بنفسها
فارديا الشخصية المثالية مع أم متسلطة مهووسه بجمالها حتى عذبت زوجها بالأقصاء والتسول اليها
شخصية معقدة لازم بناتها يكونوا سايكو وحتى لو هما أخوات صلاح فالأم عقدته وخلته كلاكيعوعلى الأخر
وشخصيه لوتس أم الغرور فاضية تافهة لمجرد أنها تلفت النظر اليها ليراها الناس وخاصة أهلها
أحلام كل من كوثر واسما تبخرت لكن كوثر ستلقى بأسما فى طريق الذل لتجبره على الزواج
أحلام لاتريد أسما ليس لعيب بها سوى الماضى وتعقيداته
نترقب اللقاء بين نديم ونضال قريبا أن شاء الله
شكرا لك عل الفصل الجميل يا مبدعة
https://t1.gstatic.com/images?q=tbn:a...wc1lavwzvyophq

مسا الخير حبيبتي
عين العقل إنك ما تحاوليش تربطي بين الأجزاء السابقة والجزء ده
لأن الانفصال في الأحداث تام بينهم ...
رفض أحلام لأسما ليس عائدا فقط لكونها ابنة كوثر ... هي لا تحبها .. ولا تظنها ملائمة لابنها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اواه (المشاركة 8236810)
مساء الخير زوزو
بعتذر عن التأخر فى قراءة الفصل الاول بس النت باه اعمل ايه معاه
المهم ام فارديا ولوتس بتكون ام صلاح صح ولا انا غلطانه
والطلب اللى جوزها ما قدرش ينفذه هو انها تشوف صلاح

مممممممم .... ممكن
نديم الغموض بذاته لغاية دلوقتى زوزو عامله عليك حصار رهيب مش مخليانا نعرف حاجه عنك واللى عرفناه كله غموض فى غموض والاهم ليه تراقب فرديا وتتحرى عنها والسوال الاهم عرفتها منين وازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ههههههههههه ... حتعرفوا في الوقت المناسب
نضال اممممممممممممم هاتخطب طب ليه مازلت مستمر فى حرب الاعصاب بينك وبين لوتس
وهل تحب خطيبتك ام انه فقط اختيار الام
حسه فى كلام نديم مع نضال غموض مش فهماه ايه اللى نديم يعرفه بالظبط
كوثر انا مش هاقولك حاجه غير اتقى الله فى بنتك انتى بتعملى فيها كده ليه
غروب انتى ليه واخده الدور الصامت فى الاحداث وهل كنتى تعلمى ما يخطط له نضال فى الحفله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حنفهم ان تصرفات وأقوال غروب ليست دائما منطقية .. هي لديها حاسة سادسة .. ذكاء غير عادي مقنع بالطفولة
سما ليه انتى ضعيفه كده وليه سمحتى لامك بالسيطره عليكى بهذه الطريقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه اللى انتى ناويه تفعليه ؟؟؟؟؟؟
سارى هل هو انت من تسبب بالرعب لسما من ثلاث عشر ة سنه ؟؟؟؟
مش عارفه ليه حاسه ان كلامك عن الفتيات يدل عن تجربه سابقه وجرح غائر ام اننى مخطئه
فارديا شخصيه محيره هل انتى بهذه الطيبه والنقاء ام انتى فعلا تحملى روح امك بقسوتها وتصرفاتها الغريبه وافكارها الاغرب
تسلم ايدك زوزو على البداع المستمر اللى بتقدميه دائما

حنتعرف على ساري بشكل أكبر قريبا
وفارديا .... سنرى إن كانت شبيهة بأمها حقا أم لا
نورت حبيبتي وشكرا على التعليق


الساعة الآن 06:03 PM

Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.