آخر 10 مشاركات
السرقة العجيبة - ارسين لوبين (الكاتـب : فرح - )           »          بين الماضي والحب *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : lossil - )           »          لاجئ في سمائها... (الكاتـب : ألحان الربيع - )           »          جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          آنا (54) للكاتبة: ساندرا مارتون (الجزء الخامس من سلسلة الأخوة أورسيني) .. كاملة .. (الكاتـب : Gege86 - )           »          غمد السحاب *مكتملة* (الكاتـب : Aurora - )           »          متى تحضني عيونك اذا هذي العيون اوطان ؟ , متميزة"مكتملة" (الكاتـب : توآقهَ ♥ لِــ ♥ لُقّياكـْ - )           »          رواية حبيبتي (3) .. سلسلة حكايا القلوب * مكتملة ومميزة * (الكاتـب : سلافه الشرقاوي - )           »          فرصة أخيرة -ج 2حكايا القلوب-بقلم:سُلافه الشرقاوي[زائرة]كاملة &الروابط* (الكاتـب : سلافه الشرقاوي - )           »          أمير ليلى -ج1 من سلسلة حكايا القلوب- للمبدعة: سُلافه الشرقاوي *كاملة & بالروابط* (الكاتـب : سلافه الشرقاوي - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة ضمن سلاسل (وحي الاعضاء)

مشاهدة نتائج الإستطلاع: الابطال الاساسيون للجزء الثاني من سلسلة قوارير العطار هم
حبيبة ومهند 252 18.08%
حبيبة ويحيى 521 37.37%
حبيبة ومهند ويحيى 621 44.55%
المصوتون: 1394. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

Like Tree2178Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-01-14, 03:39 AM   #5351

عاشقة الكلمات

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية عاشقة الكلمات

? العضوٌ??? » 249638
?  التسِجيلٌ » Jun 2012
? مشَارَ?اتْي » 1,031
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Kuwait
?  نُقآطِيْ » عاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond reputeعاشقة الكلمات has a reputation beyond repute
افتراضي


صباح المسرات كاردينيا الجميلة

انا اتفهم آسيا ..
هي معذورة بتباعدها عن رضا .. تماما كما هو رضا معذور بإحتياجه اليها ..
كان كل شيء يسير على مايرام بينهما حينما كانا سويا في شهر العسل بعيدا عن كل مواطن الذكريات ..
ثم انتهى العسل وجاء (لن اقول البصل) بل البداية الفعلية للزواج ..
مع عودتهما للعائلة وبمجرد دخول اسيا منزل رضا .. اهتز ثبات العلاقة والتي لم تكن قد استقرت بعد واخذ طريق زواجهما منحى جديد ..
لآسيا كوابيس وذكريات سيئة ولرضا بذل الجهد لتلهيتها وجعلها تنسى ..
كان الأمر لينجح مع مرور الأيام لولا عودة حذيفة التي كانت القشة التي قصمت ظهر البعير .. لتتجسد لآسيا بعودته الحادثة بكل بشاعتها ..
لا أقدر على لومها فهي معذورة بكل مافعلت وتفعل .. فهي لاتعلم بما حدث لحذيفة وحتى لو علمت هل يتوقع منها رضا ان تتعاطف مثلا مع حذيفة ..
ألم يشعر كم آذاها وهو يحدثها عن ماتعرض له حذيفة ونبرة تعاطفه مع شقيقه تشق مشاعرها قبل اذنيها ..
ماحدث لحذيفة لايعني انه قد تم عقابه من الله وان على اسيا ان تغفر وتسامح .. كان الخطأ ليركبها تماما لو انها خذلت زوجها وقت احتياجه لها ..
لكن اسيا هنا ظروفها مختلفة وغريبة ومؤلمة (شقيق زوجها حاول اغتصابها ) ليس امرا عاديا يحدث في كل العوائل كل يوم !
برأيي ان رضا هو من خذلها !
رضا .. يافرحة لملمة الأشلاء الي ماتمت خدها الغراب وطار

محسن ورحاب .. سلسلتهم الزوجية هي الأكثر واقعية فحلقاتها مترابطة بالحب من الجانبين ولكن لابد من وجود حلقة تكون معوجة او مرتخية قليلا وهذا امر طبيعي ..
حاليا رحاب تحاول الوصول لمحسن بأثر رجعي فما اغفلته من سنوات تجاول تعويضه الآن ..
ولكن هذا المحسن صعب .. عندما تراكمت عليه الهموم اهملها وعندما احتاج لتفهمها ودعمها (صار شحلاته وكلامه مرتب وموزون .. جان من الأول ياإبن الحلال !)
بعد شنسوي ! مكتوب علينا نصير لهم دكاترة نفسيين ونعرف الي مكدرهم من نظرة العين !

حذيفة ... هل مازال من الداخل كما هو ام انه يقر بذنبه بينه وبين نفسه ولكنه يرفض الإفصاح عنه امام اشقائه ..
يعاقبهم هم الأحياء بنفي والده الميت له وطرده بدل احتوائه ..
ليس اني اعذره او ماشابه .. ولكن تركيبته النفسية مع تأنيب والده له ومقارنته برضا كسر شيئا بداخل حذيفة وهذا امر معروف ان الأخ يبدأ بالنفور وربما كره شقيقه الذي يستأثر بحب واعجاب والديه اكثر منه ..

مهند .... طريقك مسدود مسدود يوالدي .. بشوق كبير جداااا لتكملة حكايتك مع حبيبة ..


كاردينيا ياراااائعة دعائي لربي ان يمتعك بالصحة وراحة البال ليزداد عطاؤك ابداعا





التعديل الأخير تم بواسطة عاشقة الكلمات ; 20-01-14 الساعة 04:00 AM
عاشقة الكلمات غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 05:36 AM   #5352

WANT2000

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية WANT2000

? العضوٌ??? » 285637
?  التسِجيلٌ » Jan 2013
? مشَارَ?اتْي » 882
? الًجنِس »
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » WANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond reputeWANT2000 has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   ice-lemon
افتراضي

العزيزة كارى أعرف أننى أكرر نفسى لكن والله وبدون أى شبهة مجاملة فصل اكثر من رائع..
رضا..بالرغم انه لم ينكر فكرة رغبته فى حمل اسيا الا اننى اصدقه تماما انه كان يحتاجها ليس من الناحية الجسدية وانما كنوع من اثبات لنفسه انها مازالت تنتمى اليه عاطفيا خصوصا وهو فى لحظة ضعف.. وهو يشعر ان الانسانة التى عاش عمره كله يحلم بها تتسرب من بين يديه وان اسوأ كوابيسه على وشك التحقق..الدليل على ذلك ان رضا لم يكن ليتهور بهذا الشكل وفقا لشخصيته المتزنة العاقلة ابدا الا انه كان يقع تحت ضغط نفسى رهيييب..
رضا يتحمل مسئولياته جيدا لذلك يفكر فى حل يرضى جميع الاطراف.. هو فعلا يحتاج لتفهم آسيا..

آسيا على الرغم من تعاطفى التام مع موقفها وتفهمى من حالة الاحراج التى مرت بها اليوم الا اننى شعرت بها تقسو على رضا ..فتركيزها على عدم حدوث حمل لا يحمل اى معنى الا ما فهمه رضا من انها تضع الانفصال بينهما كأحد الحلول المطروحة وعليه فهى لا تريد مزيد من الروابط وهو الشئ الجارح فعلا لرضا..اعتقد انها تحتاج ان تسترضيه فى هذه النقطة تحديدا وتوضح له وجهة نظرها..
حذيفة ..اليوم تتضح أكثر وأكثر ملامح الشخصية وماضيها والاسباب التى ساعدت على تشكيل شخصيته..ما قاله حذيفة اليوم عن معاملة والده له لا يبرر افعاله ولكنه يلفت النظر ايضا الى اخطاء الوالدين غير المتعمدة احيانا التى قد تجعل الاشقاء يشعرون بالغيرة حتى يصل الامر للكراهية والحقد..سمعت مرة من احد الشيوخ الأجلاء ان قصة سيدنا يوسف عليه السلام تلفت نظرنا الى ان حب الاب وتفضيله لسيدنا يوسف هو ما اوغر صدر اخوته بالحقد عليه وبالتالى وعلى الرغم من ادانتنا لفعلتهم معه الا اننا يجب ان نعرف ان التفرقة بين الابناء لها تبعاتها السيئة..
محسن ورحاب..علاقة شد وجذب..مازالت رحاب متخبطة لا تعرف ما المطلوب منها تحديدا لارضاء محسن خصوصا وهو يتقلب فى معاملته لها بين الساخن والبارد..فهمت فعلا أن محسن يريد منها الوقوف بجانبه وعدم طلب الانفصال فى منزل مستقل مثل رضا واسيا..اعتقد ان قبولها دون اعتراض ولا اصرار على معرفة الاسباب سيكون له وقع جيد على علاقتهما..
حبيبة ومهند..مهند أخلاقه السيئة وتعوده على نوعية معينة من النساء واحساسه الذى يشبه الهاجس تجاه حبيبة هم ما جعلوه يتصرف بهذا الشكل الفج ..مهند يخاف ان يحبها لذلك كان يسعى لأن يثبت لنفسه قبل ان يثبت لها انها من نفس النوع الذى اعتاد عليه..يعنى مهند يحاول ان يهرب من احساسه الحقيقى بها والذى يعتبره نوع من الضعف..مهند استفاق أخيرا واعترف بحبه لها ولكن بعد فوات الاوان فهو قد شرخ العلاقة بينه وبين حبيبة لدرجة يصعب اصلاحها..ولا يمكن اصلاحها؟؟؟ كارى هى الوحيدة اللى تقدر ترد على السؤال ده فى الجزء القادم ان شاء الله..الأكيد ان يحيى ومهند هيكون فيه بينهم صراع على قلب حبيبة..من ستختاره؟؟؟
رباب وعبد الرحمن قصة جميلة تلوح فى الافق..عبد الرحمن اقسم الا يتعرض لها مسقبلا حتى بالسلام..لماذا اشعر ان هذا القسم سيحكم علاقتهما المستقبلية؟
الحاجة بدرية وابتهال ..ظهور بسيط لكن مجرد ذكرهم يعطى نكهة للفصل..
كارى خسارة ان الرواية هتخلص ..شعور ينتابنى مع كل رواياتك ..خصوصا اللى هيجى بعدها اجازة..عموما اجازة سعيد يا ملكتنا ..بس خليك فى الجوار متروحيش بعيد يعنى علشان بتوحشينا ..يعنى مفيش مانع من تعليقاتك العميقة عند تيمو ولا حنان اهو برضه نشوفك ..بجد كارى غيابك بيخلى المنتدى ناقصه حاجة كبيرة جدااا..تحياتى


WANT2000 غير متواجد حالياً  
التوقيع
[/SIGPIC]
رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 06:22 AM   #5353

عيوشة.رجب
alkap ~
? العضوٌ??? » 191338
?  التسِجيلٌ » Jul 2011
? مشَارَ?اتْي » 822
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » عيوشة.رجب is on a distinguished road
¬» مشروبك   ice-lemon
¬» قناتك mbc
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

عيوشة.رجب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 06:43 AM   #5354

princess sara

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية princess sara

? العضوٌ??? » 155833
?  التسِجيلٌ » Feb 2011
? مشَارَ?اتْي » 2,144
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » princess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond reputeprincess sara has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

صباح الخيــــــر يا كاري

الفصل بقى قوي جدا جدا جدا
على فكرة مش عارفه ادي لمين تعاطفي واقف مع مين ولا مع مين
بس انا بقولها اهو
انا مع الكل بلا استثناء
وخصوصا رضـــــــــــــــــا
ومهنــــــــــــد
وحذيفــــــــه
وعبد الرحمـــــــن

اسيا مش اوي الصراحه
في الاول انا كنت معاها وفي صفها جدااااا
ولحد دلوقتي برضه عذراها في اللي بتعمله وخصوصا لما عرفت مشكلتها الكبيرة اللي كانت خايفه منها وهي ان حذيفه قدر يكمل اللي كان بيعمله
بس هي زودتها شويه وشويه كبيرة كمان
اولا مش سايبه فرصه لرضا عشان يفهمها اللي عايزه منها ... ده حتى مش بيطلب منها انها تنسى او تتعاطف مع حذيفه او تلتمسله العذر ... هو عايزاه تقف جمبه هو وتقدر الوضع والضغط اللي هو فيه
ثانيا مش عامله حساب لام رضا اللي روحها رجعتلها من تاني برجوع ابنها
ثالثا مش عايز يحصل حمل في الوقت !! لماذا ؟؟! لانها لو شافت الحال هيبقى كما هو عليه هتفكر في الانفصال عن رضا
يالهوي بعد المعاناه اللي عانها رضا عشان يوصلها وكمان قبوله انه يتحمل يشوف كرهها واحتقاره ليه على حاجه هو مش عملها
بكل بساطه كده تلمحله من بعيد انها ممكن تنفصل عنه وتختار انها تبعد
اخص عليكي بجد
هو رضا هيتحمل ايه ولا ايه
يعني هو بيتحمل كل اللي بيشوفه ده عشان عارف انه هينسى كل ده في حضنك
تيجي انتي وتلوميه عشان لجأ لاحضانك والحجه ايه عشان ماما واخواتك
حسستيني انكوا مخطوبين وخايفه حد يشوفكوا ... وبعدين محدش كان هيقتحم خلوتكوا مادام عارفين ان رضا معاكي
هي حجج وخلاص ياست اسيا
والنتيجه ان الباب اللي مصبر رضا على تحمل كل ده اتقفل في وشه
وانتي اللي قفلتيه ... ياريت انتي بقى اللي تفتحيه .. تيجي منك يعني كفايه اللي عمله رضا عشان خاطرك

ياريت الحل اللي وصله رضا ده يعجب الست اسيا وتوافق عليه
هو حل منطقي ومعقول جداااااااا ... هيعملها بيت جديد يعني ولوحدها كمان

عبدالرحمن لهف قلبي عليك يا فتى " على قول كاري "
انت ببساطه بتحاول تفتح حوار او بتحاول تخلي العلاقه بينك وبين بنات العطار مفتوحه وسهله
وبدأت بالعسليه اللي كانت شغله دماغك
ويادوب لسه بتقولها يا هادي
انفجرت فيك وقالت كلام قاسي واعتقد انه هيثبت في دماغك فترة من الزمن
كلامها عن انك اتعرضت ليها في الشارع
فكرك باللي عمله اخوك حذيفه ... ومش بعيد يأكد مخاوفك انك ممكن تكون زيه وتعمل اللي عمله
انا اعتقد انك هتصر على حكايه السفر واستكمال الدراسه في الخارج وتنسى اللي حصل
بس مش هتعرف !!
رباب حسي بالذنب ياختي اصلك كنتي قاسيه ومندفعه جدا

حذيفـــــــــــــه بقى
اتاري انت كنت بتحس بعقده النقص او الغيرة من اخوك رضا
ومش اقصد انك بتكرهه او متغاظ منه عشان الكل بيحبه والكل يتمنى انك تبقى زيه
بس انت مش لاقيت حد يحبك او يهتم فيك وانت كده على طبيعتك يعني واقصد برضه لما كنت عاقل ومش اتجهت للافعال السيئه دي
انا فاكرة انك قولت الفصل اللي فات انك عملت اللي عملت ده عشان خاطر رضا
هو انا مش فاكرة اوي يعنيبس قولت حاجه شبه كده
بس انا اعتقد انه لو كان في كامل وعيه مكنش عمل كده خالص
هو للاسف كان مخمور ومش عارف بيعمل ايه مش فاكر اصلا اللي عمله ...
وده يغير حاجات كتير على فكرة !
انا معاك ومع بنوتك للنهايه يا كابتن

رحاب اللي خلتني اضحك عليها
البت دي مش عارفه تبدأ من فين ولا تعمل
ربنا رزقها بزوج زي محسن الجليدي اللي زي الخط المستقيم كده
بس مشكلتها انها معرفتش تلاقي المفتاح اللي يفتح محسن بكل ما فيه
يادوب هي بتكتشف فيه حاجه كل يوم ... يبقى لازم بقى تستحمل تقلبات مزاجه دي
وخصوصا انه بيتعرض لضغط زي رضا اينعم ضغط اقل بس اسمه مضغوط برضه
ونتيجه الضغوط دي انه قلب في اللي فات وجاب سيرة وسام افندي
بس هو مش كان قصده كل ده نتيجه اللي فيه وبيفكر فيه
وكمان طلع انه عايز يقدملها المفتاح اللي هتفتح بيه محسن الجليدي من غير ما تطلب اهي
الكلام الجدي جداااا اللي قاله ده كان لازم يقوله من زمان
بس اهو قاله والدور بقى على رحاب خليها تبينله انها نعمه الزوجه

مهنـــــــــــد بقى
كده كل حاجه وضحت والمستخبي اهو بان
مش هقدر الومك عن اللي انت قالته ده
لاني اعتقد انك مكنتش في وعيك ولا انت عارف انت بتعمل ايه ولا بتقول ايه
مننساش برضه ان مهند مكنش لسه اتغير عن مهند الحيوان الصياد اللي كان كل اللي بيعمله انه يصطاد البنات اللي تعجبه وخلاص
هو اتغير بس ببطء شديد ... كان لسه جواه مهند الحيوان يعني
واهو الجانب السيء جداااااا طلع وقال وجرح واهان وعمل كل حاجه والحمدلله
وحبيبه مسكتتش برضه ... قالت هي كمان لما قالت يا بس
داست على الجرح يعني ... من الاخر الاتنين داسوا على جرح بعض وغلطوا في بعض
واقدر اقول ان مهند واجه حبيبه بأخطائها اللي كانت عارفاها بس مكنتش عايزة تعترف بيها
بس مهند مظلوم على فكرة
هو كان مضغوط هو التاني بسبب حبيبه واللي بتعمله فيه ... وكل ده انفجر في لحظه غضب وعدم سيطرة على مشاعره وكلامه واعصابه والذي منه
انا شايفه انه يستحق فرصه تانيه مع حبيبه وبشده كمان
لان لو حبيبه عملت زي ما عملت حبيبته الاولى واتجوزت وكملت حياتها
يبقى الضربه القاضيه ليه
هو مش وحش اوي كده ويستاهل النبذ والكره من الناس وخصوصا الانسانه اللي حبها وغيرته
مش معقوله بعد ده كله تمشي وتسيبه يرجع لمهند بتاع زمان
على الاقل خلي اهله وابوه يفتخره بيهم ... ده لو عايشين يعني


تسلم ايديكي الرائعه على الفصل يا كاري
بجد رائع جدا جدا جدا ... في انتظار الفصل الاخير بشووووووق
والله يخليكي بلاش الكلام اللي قولتيه ده عن تشيلي عزالك وترحلي
هتروحي فين وتسبينا
لو هتاخدينا معاكي معنديش مانع قولي انتي بس يلا بينا وهتلاقينا وراكي
ده انا منتظرة الروايه الجديده على نااااااااااار ... وده طبعا بعد ما ترتاحي شويه صغيرة بعد الروايه ما تخلص على خير ان شاء الله
في انتظارك دوما يا كاري ... بالتوفيق يارب





princess sara غير متواجد حالياً  
التوقيع








رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 07:51 AM   #5355

عبيركك

نجم روايتي وفراشة الروايات المنقولة

 
الصورة الرمزية عبيركك

? العضوٌ??? » 308350
?  التسِجيلٌ » Nov 2013
? مشَارَ?اتْي » 7,127
?  نُقآطِيْ » عبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond reputeعبيركك has a reputation beyond repute
افتراضي

الناس بتترقب هديلك وانا بترقب الماس قلمك دائما مبهرة الفصل روعة رغم انا خايفة من اسيا ترفض حل رضا بس ثقتي برومنسيتك عالية حدا مابعرف شو بدوا محسن يعمل بس انشاءالله بكون خير وبقربوا من رحاب الي عملوا مهند اكيد خسروا حبيبة مابتعرفي اديش حاسة يوم الثلاثاء بعيد بانتظار الفصل الاخير الله يوفقك دائما واتمنى النجاح المستمر لكل كتاباتك

عبيركك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 09:01 AM   #5356

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ??? » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 33,769
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي



um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 09:04 AM   #5357

كاردينيا الغوازي

مراقبة عامة ومشرفة وكاتبة وقاصة وقائدة فريق التصميم في قسم قصص من وحي الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية كاردينيا الغوازي

? العضوٌ??? » 126591
?  التسِجيلٌ » Jun 2010
? مشَارَ?اتْي » 40,361
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » كاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond reputeكاردينيا الغوازي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
من خلف سور الظلمة الاسود وقساوته الشائكة اعبر لخضرة الامل واحلق في سماء الرحمة كاردينيا الغوازي
افتراضي

صباح الياسمين على عيونكم

قرأت التعليقات التي نزلت على فصل الامس

اكثر ما اعجبني هو اختلافكم ! ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه
حقيقة اعجبني الامر وراقني جدا
ما بين من يلوم اسيا ويتهمها انا لم تقف بجانب رضا وما بين من يلوم رضا ويتهمه بالانانية
وهناك من يتفهم الطرفين ومقدر للضغوط عليهما معا مع اني ارى (من ناحيتي) ان الضغط على رضا اكبر
حتى لو كان يضغط على اسيا فهو يبقى بشر ولايستطيع ان يكون المضحي دائما والذي يؤثر الاخرين على نفسه على طول الخط
اردت ان اظهر رضا كانسان طبيعي يضعف !

بالنسبة لمهند ................ امممممممممممممممممممممممم مم انتظروا الجزء الثاني من السلسلة ..........هههههههههههههههههههه هه او ممكن نطيروا ونبقي يحيى فقط ...( وجه يدعي انه ما زال يفكر )

اما حذيفة ... فـ....آه يا قلبي ... حينور وبقوة في الجزء الثاني وله قصة طويلة عريضة لذلك انا اعتبره بطل من ابطال الجزء الثاني

محسن ورحاب .... التعليقات على محسن اضحكتني ههههههههههههههههههههههههه هههه لاني اكتشفت ان فيه من لم يفهمه لحد الان .... لكن البعض ادرك انها البداية لتجاوز عقبات عدم التفاهم بينهم ....
هو بشرح اكبر لزوجته .....وهي بتركيز عليه دون الانغماس بالانانية وبما تحتاجه منه فقط !!!
بالمناسبة انتهى دورهما في (اترقب هديلك) وانتظروا المزيد منهما في الجزء الثاني ان شاء الله

الفصل القادم والاخير فيه وصول لقمة معينة لكل الاطراف .... وكما قلت سابقا اعتبروها بوابة فتحت على عمق قوارير العطار ...

ممنونة جدا جدا للحضور ولمن اعتذر عن عدم الحضور وقت التنزيل
وشاكرة جدا للتعليقات الروعة المبهرة ....

موعدنا مع الفصل الاخير والخاتمة غدا الثلاثاء بعون الله في الساعة الخامسة مساء بتوقيت السعودية واذا حصل اي تغيير بالموعد حبلغكم اكيد




كاردينيا الغوازي غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 09:17 AM   #5358

ALana

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية ALana

? العضوٌ??? » 65956
?  التسِجيلٌ » Dec 2008
? مشَارَ?اتْي » 459
? الًجنِس »
?  نُقآطِيْ » ALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond reputeALana has a reputation beyond repute
افتراضي

فصل جميل وبمنتهى الروعة

متفهمة لحيرة رضا ولكن لا أستطيع التعاطف معه فموقف آسيا هو من أتفهمه كيف يريدها أن ترجع وتتقبل حذيفة وكأن لم يحدث شيء هذا شيء مستحيل حدوثه فالخوف المزمن الذي تولد من حذيفة حتى دكتور نفساني لن يزيله فالخطوة التي أتخذها رضا هي عين الصواب فلابد من الفصل .


وإذا كنت سأتعاطف فمع عبدالرحمن وأسيا الذي سبب لهم حذيفه عاهات نفسية مستديمة وليس معه فماحصل له جزاءه وأقل منه وبالنسبة لعقدة النقص الذي يدعي بأن والده هو من تسبب بها لو كان كامل كأخويه و والده فرق بينه وبين رضا له عذره بس والده كان يحاول كما قال محسن دفعه للأفضل وتغيير سلوكه الشائن فلا يحاول إيجاد لنفسه الأعذار فهو يحصد ما يزرع وبالنسبة لإعجابه بأسيا فقط لأن أخيه يعشقها قمة النذالة والإنحطاط ويحتاج هذا :7R_001: يفرغ فيه بدل التعاطف معه


ALana غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 09:38 AM   #5359

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ??? » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 33,769
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي

بما اننا اشبعنا موضوع رضا والشعر الندي تعليقا قبل نزول الفصل لذلك قررت ترك المسكين بحاله ... فحتى اسيا لاتقف معه ولم تفهمه

اسيا .. عاشت سبع سنوات بصراع مع هواجسها .. اكيد لايمكن بيوم وليلة ان تمحي كل ذلك ... تحتاج وقت لتستطيع التكيف والنسيان ولن يكون الامر سهل ايضا ... حذيفه جزء من عائلة رضا ... والاخير متمسك بعائلته وهو المسؤول والحامي لها وهي باعتبارها زوجة الابن الكبير للعائله يوجب عليها ان تكون لديها علاقه من نوع خاص معهم ... رغم ان موضوع العزل فيه نوع من الحل ولكنه ليس حل كلي فهم عائله واحده شاءوا ام ابو والتواصل يجب ان يكون موجود بينهم ....
كاردينيا .... الموضوع شائك واني مخي قافل .. اترك لكي حرية التفكير لحل الخيوط المتشابكه

موضوع محسن ورحاب ..... ربما لااستطيع ان اوصل وجهة نظري كليا ... ولكني متفهمه جدا لمحسن ... ولكني اعتقد ان رحاب لاتزال تقف على الحياد .. ولاتزال تأخذ اكثر مما تعطي ... يكفيها انه طلب منها المسانده والدعم ... غيره يتصرف ويتخذ القرارات والزوجه تكون اخر من يعلم .... اكثر الرجال لايتكلمون بمشاكل اهلهم الخاصه مع زوجاتهم ... انا شخصيا في بعض الاحيان اعلم باشياء حصلت عند عائلة زوجي بطريقه غير مباشره واخفي الامر حتى عنه .. لااعاتبه ولا اجعله يعلم انني اعرف .فهو الكبير والمسؤول عن عائلته المكونه من امه وسبع اخوه وخوات .. عندما اشعر به في حاله مثل حالة محسن الحاليه .. لايكون تصرفي مثل رحاب .. بالعكس اتواجد قربه .. الهيه عن التفكير .. افعل أي شيء يجعله ينسى همومه .. هذا ماتعلمته من حياتي معه مادمت اعلم انه لن يتكلم ..
لاازال اقول رحاب محتاجه مقلاة من مس مهاتي

عبدالرحمن ... ماعرفنه نتيجته ... يبدو انه سيسافر ... مسكين ديري بالج عليه كاردينيا .. فهو بطل الجزء الثالث ... مووووووووووووو؟؟؟؟

واخيرا تذكرتي سالم المسكين ... وهسه راح يجي ... همه عندهم وكت زايد كاعده تضيعيه عليهم كاردينيا ... بسرعه البنيه وصلت الاربعين .


حذيفه ... كان توقعي صحيح ان لحظة تغييره هي لحظة طرده .. ولكني شعرت اليوم ان بقايا حذيفه القديم لايزال موجوده بطريقة ما ...وانتي تركتي موضوع مشاعره لاسيا غير محدد لتزيدي حيرتنا

تدرين كاردينيا .. مرات عندج فيس نذاله تشغليه وتخلينه نفر باذانه ..

بدريه ... قلب ابيض صافي ... الوحيده الواقفه بجانب رضا تواسيه وتساعده في التخفيف من ثقل مايحمله من هموم .. لولاها لكان سقط رضا من كثر مايحمل ويتحمل
كنت اتمنى اليوم تنزل التكمله


um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 20-01-14, 10:14 AM   #5360

فوزززز

? العضوٌ??? » 130021
?  التسِجيلٌ » Jul 2010
? مشَارَ?اتْي » 672
?  نُقآطِيْ » فوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond reputeفوزززز has a reputation beyond repute
افتراضي

رائعة.....رائعة.....رائعة.......ر� �ئعة فصل في قمة الروعة

فوزززز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
أترقب, العطّار, سلسلة, هديلك, قوارير

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:17 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.