آخر 10 مشاركات
497- وحدها مع العدو - أبي غرين -روايات احلام جديدة (الكاتـب : Just Faith - )           »          نبضات حرف واحاسيس قلم ( .. سجال أدبي ) *مميزة* (الكاتـب : المســــافررر - )           »          الرزق على الله .. للكاتبه :هاردلك يا قلب×كامله× (الكاتـب : بحر الندى - )           »          بين الماضي والحب *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : lossil - )           »          ضلع قاصر *مميزة و مكتملة * (الكاتـب : أنشودة الندى - )           »          شيءٌ من الرحيل و بعضٌ من الحنين (الكاتـب : ظِل السحاب - )           »          سمراء الغجرى..تكتبها مايا مختار "متميزة" , " مكتملة " (الكاتـب : مايا مختار - )           »          دموع زهرة الأوركيديا للكاتبة raja tortorici(( حصرية لروايتي فقط )) مميزة ... مكتملة (الكاتـب : أميرة الحب - )           »          ندبات الشيطان- قلوب شرقية(102)-للكاتبة::سارة عاصم*مميزة*كاملة&الرابط (الكاتـب : *سارة عاصم* - )           »          وعاد من جديد "الجزء 1 لـ ندوب من الماضي" -رواية زائرة- للكاتبة: shekinia *مكتملة* (الكاتـب : shekinia - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree51Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 15-03-15, 01:22 PM   #101

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي السلام عليكم


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rontii مشاهدة المشاركة
فصل رائع سمرا
اعذريني للتاخير عليكي يا قمر
عجبتني اوي حته الناحيه الشمال انا دايما بشي بناتي علي ايدي الشمال بس مكنتش اعرف ان ده الاحسن ليهم
و بعد كده اركز علي الودن الشمال هههههههههههههه
لقاء جديد لانفاس و احمد يا تري هيخلص علي ايه
عمتو ست واطية متتخيرش علي ابوه الصراحه عيله زباله هههههههه
بس من يومو سكر و هو بيزور عمتو زمان تعليقاتو في الجون
من و هو صغير بيحاول يهرب بالسوء معاملتهم بالتهريج و الضحك
فصل رائع في انتظار نتيجه لقاءهم يا جميل
صباح الخير يارونتى ياقمر ...شوفى ياستى الجانب الشمال هو العاطفى اللى بيوصل للقلب على طول يعنى ايدك الشمال وخدك الشمال حتى الرجل لما تلاعبى ابنك او بنتك فىى رجلهم الشمال يضحكو على طول جربيها
جزء المقابله دة كتبته وانا اضحك ..


سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-03-15, 01:27 PM   #102

amana 98
alkap ~
 
الصورة الرمزية amana 98

? العضوٌ??? » 319272
?  التسِجيلٌ » May 2014
? مشَارَ?اتْي » 1,124
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » amana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond reputeamana 98 has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

بدايه جميله جدا

amana 98 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-03-15, 10:15 PM   #103

نبيله محمد

نجم روايتي وعبقرية عالم الازياءوفائزة ثالثة بحكاية غلاف وفراشة الروايات المنقولة

 
الصورة الرمزية نبيله محمد

? العضوٌ??? » 294710
?  التسِجيلٌ » Apr 2013
? مشَارَ?اتْي » 4,142
?  نُقآطِيْ » نبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond repute
افتراضي

هو فيه اب كده بس الظتهر ان عيله الاب كلها كده حقيره

حتى كريمه اخت حسين المفروض ناس جايه تزورها فى بيتها ترحب بيهم

حتى لو كانت بتكرهم بس قله ذوق متناهيه

علاقه احمد وامه جميله جدا فهم سند لبعض ضد العيشه الكريهه مع حسين

فيفى دى حته سكر

تسلم ايدك سامراء نسيت بحب نصائح انفاس كلها


نبيله محمد غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 12:49 AM   #104

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي السلام عليكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سومة 2007 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
غاليتى سامراء ..سلمت يداكى على البارت الجميل ..اخذتنى لعالم آخر اثناء قراءتى لسطورك الرائعه
فيبدو انكى انسانه رقيقة ..حساسه ..وايضا شخصيه مسؤولة يعتمد عليها ..ودليلى على هذا مزجك الرائع بين الاحداث الرومانسيه للبطلين مع طرحك للمشاكل التى تصادف اى زوجه وأم وايضا طرحك لحلول رائعه وصادقه
فليس الغرض من القصه قضاء وقت ممتع فقط ولكن اصبح قضاء وقتنا فى قراءة قصتك يحمل معه المتعه والفائده
جزيتى خيراً غاليتى على اهتمامك فى الطرح للمشكله والحل ...وجعله الله فى ميزان حسناتك
فى انتظار مزيد من التالق والمزيد من الاحداث
وبالتوفيق دائماً
غاليتى سومه والله كلامك اسعدنى جدااا لدرجه جلست اقرا تعليقك اكثر من مرة وجعلنى اشعربمسئوليه كبير اشكرك ولاتحرمينا من مرورك وتعليقاتك الرائعه


سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 04:05 AM   #105

نادية 25

نجم روايتي


? العضوٌ??? » 325684
?  التسِجيلٌ » Sep 2014
? مشَارَ?اتْي » 1,717
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » نادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond reputeنادية 25 has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   7up
¬» قناتك dubi
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

رواية مميزة
بارك الله فيك
لك مني اجمل تحية


نادية 25 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 02:09 PM   #106

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

البارت الحادى عشر
فتحت الباب وهى تبتسم ...راته يحمل اكياس كثيرة فى يده.... رفع عينه عن الاكياس والتقت عيناه بعينها فنظر لها نظرة اشعرتها بالاضطراب وابتسم لها :ازيك يادكتورة ..... اشاحت بعينيها عنه وقالت بصوت خافت :اهلا يا بشمهندس ..وابتعدت عن الباب لكى يدخل نظرت خلفه وابتسمت قائلة :ازيك ياجدو
الجد بحبور:ازيك ياحببتى يا انفاس عامله ايه ؟ طمنينى عليكى اجابت وهى تقترب منه وتصافحه :الحمد لله ياجدو بخير رد الجد بعتب :بس انا زعلان منك ؟
انفاس :ليه بس ياجدو؟
الجد:بطلتى تسالى ...خلاص نسيتى جدو عمر انفاس:ابدا والله ياجدو انا اقدر انساك ...بس انشغلت شويه ...سامحنى
الجد وهو يبتسم لها بحب:انا مقدرش ازعل منك ...انا بس بحب اشوفك
انفاس بحب :ولايهمك ياجدوا خلاص كل يومين هتشوفنى عندك لحد ماتقولى كفايه كان احمد يراقبها وهو يبتسم وهى تتحدث مع جده بهذا الشكل الودود .... اخذ الاكياس ودخل المطبخ وقال :اممممممممممم ايه الروايح اللى تفتح النفس دى انا خلاص مش هاقدر امسك نفسى بعد ماشميت ريحة الاكل الحلوة دى .....
ضحكت الخاله وقالت :لا يا حبيبى امسك نفسك شويه الاكل قرب يجهز
اخرج احمد عصير من الثلاجه وسكب كوبين وقال :فين الست فيفى مش واقفه معاكى تساعدك ليه؟ الخاله :بتكلم جوزها
ابتسم وقال :حلو.... وخرج ومعه العصير اقترب من جده وكان جالساً يشاهد التليفزيون على برنامج دينى جلس بجواره وعيناه تبحث عنها :اتفضل ياجدوا العصير..... اخذ منه العصير :شكرا ياحبيبى ورجع يتابع البرنامج
راحت فين .....تكون قاعدة مع فيفى ؟؟؟اكييييد ما هى صاحبتها اكيد تقعد معاها ...يعنى هتقعد معاك انت ....تسلل له صوتها وهى تتحدث والتفت خلفه وابتسم .....قام بهدوء واتجه الى الشرفه بدأ صوتها يظهر له بوضوح .. وقف يراقبها دون ان يشعر كانت انفاس تتحدث فى الهاتف :بابا حبيبى متنساش دوا الضغط .......اوكيه ومتنساش تسلم لى على عمو حسن ....حاضر يا حبيبى ...مع السلامه
وقف دقائق يرقبها ....وبعدها دخل الشرفة شعرت باحد خلفها التفتت ورأته اقترب منها ....ومد يده بكوب العصير :اتفضلى .... نظرت لكوب العصير الممدود لها فتناولته قائله بهمس :شكرا
تنحنح احمد يريد ان يفتح معها مجالا للحديث فرفع راسه ونظر للسماء ووجد سحب كثيفه فقال :شكلها هتمطر
رفعت راسها بدورها للسماء وردت قائله :شكلها كدة
نظر اليها وقال :دكتورة ........ليه اخترتى الطب النفسى عن باقى الاقسام ؟
اجابت وهى تنظر لاصيص الورد التى خلفه ...
تصدق انه بسبب قصه حصلت احداثها قدامى
نظر اليها احمد مستفسراً ومشجعاً لتكمل حديثها
اردفت انفاس :كان لبابا صاحب وكان متجوز من واحدة بيحبها اوى بس هى كانت العكس
اسند ظهرة على سورالشرفه وعقد ذراعيه وبدأ يستمع اليها باهتمام شديد
اكملت :مهما يعمل لها مفيش رضا منها عنه ابداً وتعب نفسيا جدا
احمد باستفهام :طيب مطلقهاش ليه عشان يريح نفسه ...ويبدا حياة جديدة؟؟؟...صمت قليلا وقال بضيق : اوعى تقولى عشان خاطر اولاده؟؟
على فكرة اكثر ناس بتتعب هم الاولاد فى الحالات دى
ابتسمت بألم وشعرت كأنه يتحدث عن نفسه لان رده كان بحنق شديد احست انفاس بعطف عليه وهى تقول فى نفسها "يبدو انك عانيت من هذا الشىء يا احمد" ......... ردت عليه دون ان يظهر اى مما يعتمل بداخلها على وجهها :لا مش عشان الاولاد ...انا قلت لك فى بداية الكلام انه بيحبها قوى وعشان بيحبها فضل صابر عليها يمكن تتحسن فى يوم من الايام
احمد :طيب عمل ايه معاها ؟؟؟
انفاس وهى تنظر اليه :كان له صاحب دكتور نفسى وحكا له مشكلته راح قالوا الحل
احمد باهتمام :وايه الحل ؟؟
انفاس وهى تبتسم :انه ينشر فى المحيط الى حواليه اشاعة انه هيتجوز ويبطل يهتم بيها زى الاول ويتجاهلها وما يكلمها الا لو هى الى اتكلمت ولو كلمته يرد ردود مقتضبه هو سمع النصيحه وعلى طول نفذها وفى اقل من اسبوع بدت مراته تتغير وتبقى انسانه ثانيه خالص ... هى كانت مشكلتها انها اتجوزته بدون اقتناع فمخها حجب عنها مميزات جوزها وحبه لها فكانت مش راضيه عن حياتها وده انعكس على علاقتها بجوزها
وانا بقى يا سيدى اتاثرت بالقصة دى قوى وعرفت ان زى مافى طب بيعالج البشر فى طب كمان بيعالج نفسياتهم ........ واكملت وهى ترمقه بنظرة لها مغزى بها الكثير من العتاب :بس فى ناس بتشوف انه طب لعلاج المجانين
ضحك احمد وحك راسه باحراج قائلا :انتى لسه فاكرة ...والله الموقف ده حصل وانا متعصب جدا عموما خلاص بقى قلبك ابيض ...ونظر لعينيها مباشرة وقال بهمس :طيب انا اسف
اضطربت انفاس من نظرة عينيه لها واضطربت اكثر من طريقته فى قول آسف
وهمت ان تقول شيئا ولكنه اردف قائلاً بجديه :بس انا عايز اقولك انى بشوف الطب النفسى مهم جداا وخاصة فى الزمن ده لانه مليان ضغوطات بشكل كبير ده حتى الاطفال بقى عندهم امراض نفسيه من اللى ببشوفوه
هزت راسها وقالت :كلامك صحيح وانا من ضمن تخصصى انى اعالج الاطفال نفسياً انت مش ممكن تتخيل حجم المشاكل الى ممكن الاسرة تتلافاها لو فكرو انهم يعالجوا اطفالهم نفسياً من الصغر
دار بين احمد وانفاس حديث شيق جداً تبادلو فيه الحديث لأول مرة دون وجود مشاكل او رواسب
فى هذه اللحظه سمعا صوت فيفى ينادى انفاس
فقال احمد فى نفسه ...ييييييييييه دى ايه الى جابها دلوقتى ....اروح اديها بقصرية الزرع دى فى دماغها ...انا ما صدقت اتكلم معاها
سمع صوت فيفى يأتى من خلفه :انتى هنا وانا بدور عليكى والتفتت لاحمد :وانت كمان هنا تعالوا ياللا الغدا جاهز
................
:ياشهد ياحببتى انتى مشفتيش عمل معايا ايه ده تقريباً طردنى ده انا ملحقتش اشرب فنجان القهوة ........اه ونسيت ... قال طلب لى قهوة سادة ويقولى عندك السكر ورفعت يدها تدعى :ان شا الله سكر يمسك فيك كدة يابعيد
والتفتت لابنتها :انا عرفت حسين مش طايقه ليه من عمايله السودة .....اول ماكبر نسى ابوه لااااااا ده انا لازم اقول لابوه وامسكت الهاتف اسرعت شهد واخذت منها الهاتف وقالت :انتى عايزة تكلمى عمى حسين وتشتكى من ابنه؟؟ ازاى ياماما الكلام دة دة كدة احمد مش ممكن يتجوزنى
الام بضيق :يابنتى افهمى احمد ده معقد وبيكرهنا انتى لو كنتى معايا وشفتى عمل ايه كنتى طلعتيه من دماغك شهد :اطلع مين ....احمد لاطبعا ده ........ده هيعيشنى فى مستوى تانى خاااالص ويسفرنى ويورينى اللى عمرى ماشفته
صمتت الام وتذكرت وهى تقول بحسد:اه ه ه ه ..دة قاعد فى حتة مكتب ولا ديكورات المكتب وبيشتغل تحت ايده شباب زى الورد ......جلست بجوار والدتها :يعنى لازم نصبر ونتكتك عشان نجيبه حته حته وبعد كدة يكون ليا الخير ده كله
الام بضيق :ياريت ..........بس انا مافى حاجه فرسانى غير انه مجبليش الا قهوة ساده .............................................
الجد وهو يتناول كوب الشاى من فيفى :تسلم ايدك يا انفاس يابنتى من فترة ماكلتش سمك بالجمال ده ..اما كان حتة طاجن سمك ما حصلش
انفاس بسعادة:بالهنا والشفا ياجدو
الجد :شفتى احمد كان بياكل ازاى ...طول ماهو بياكل ما نطقش كلمة من كتر ما كان مبهور من الاكل.
ضحك الجد واردف قائلاً انا خفت الواد ياكل الصحون.... انتى لازم تعلمى فيفى الحاجات الحلوة دى
احمد وهو يقترب منهم ويجلس بجوار جده :يعنى انا بس الى كنت هاكل الصحون ...وبعدين ايه المشكله ورفع عينه ونظر لعينيها مباشرة واضاف : بصراحه الاكل يستاهل ...وهمس مضيفاً: تسلم ايدك
ابتسمت انفاس بخجل وردت بصوت لا يكاد يسمع وهى تخفض عينيها :ميرسى
شعر احمد بقلبه يخفق لهذه النظرة الخجول وشعر وكأن المكان خلا الا منهما اراد ان يقوم من مكانه ليجلس بجوارها وينظر فقط لعينيها ..و......
تنحنح احمد ليطرد الافكار التى طرأت عليه والتفت الى جده قائلا بمرح مصطنع :انت بتقول للدكتورة تعلم فيفى قلبك ابيض ياجدو فيفى مش ممكن تعمل الحاجات الحلوة دى فيفى بسخريه :بقى كيييده ما دام انا مش بعرف اعمل الحاجات الحلوة دى اتجدعن يا حبيبى واتجوز وخلى مراتك تعملك الحجات الحلوة ....اقتربت الام وهمست فى اذن انفاس :دلوقتى هيمسكوا فى بعض زى القط والفار ابتسمت انفاس وبدات تراقب حديثهم .....انحنى احمد ليأخذ كوب شاى ووضع عليه بعض من القرنفل ..... كل هذا وانفاس تراقبه
قال الجد لفيفى :ياريت يافيفى يتجوز وافرح بيه واشوف عياله
رد احمد بمرح احمد :ان شاء الله ياجدو قريب رن هاتفه وما ان رأى المتصل حتى تلاشت تلك الابتسامه وعقد ما بين حاجبيه وتبدلت ابتسامته الرائعه لعبوس شديد ......تعجبت انفاس من التغيير الجذرى الذى طرأ عليه وتساءلت فيما بينها :يا ترى التليفون ده من مين وايه سر التغيير ده
احس الجد بما طرأ على حفيده فسأله بنظرة من عينه :مين ؟؟
احمد باقتضاب :ده بابا
قام واتجه الى الشرفه ساد صمت على الجميع عقدت ذراعيها بتوتر وظلت تراقب الشرفه بفضول .... قاطع الصمت صوت فيفى وهى تقول بغضب :اووووف هو ده وقته ده احنا ما بنصدق احمد يبقى رايق كده .....اهو دلوقتى هيتعكنن ......انا بكره الرجل ده انا مش عارفة بيتصل بيه ليه ؟؟؟مش هو قطع صلته بيه من زمان اول مابقى ناجح ف حياته يظهروا ثانى مرة هو مرة اخته وبنتها وقامت وقالت انا رايحه لاحمد اشوفه
ارتفع صوت احمد ويظهر انه يحاول الا يظهر غضبه :انا مقدرش اجى لانى مسافر اخر الاسبوع ده ....يعنى انا ممكن اطلب من واحد من اصحابى يجى يعمل لك الديكورات اللى انت عايزها ....تنهد بهدوء .....حاضر.....حاضر .....اكيد انا الى هاحاسبه ....مع السلامه
اسرعت انفاس واتجهت لغرفة فيفى وامسكت بيدها فيفى باندهاش :فى ايه يانونا جيبانا الاوضه ليه ؟
انفاس وهى تفكر كانت لاتريد ان يعلم احمد انها استمعت لحديثه مع والده ولا لحديثهم عنه
:ابدا بس عايزة امدد شوية بعد اكلة السمك وقلت اكيد انتى عايزة ترتاحى فيفى وهى تتجه للفراش :ايوة صحيح يا انونا عايزة اريح ظهرى تعالى جمبى اقتربت منها انفاس واستلقت بجوار صديقتها وظلت صامته تحدق فى السقف وقالت بدون تفكير:احمد صعبان عليا
فيفى بضيق :وانا كمان نفسى اساعده بس مش عارفة واكملت بضيق اكبر:اه ه ه ه.. لو اقدر اخلص من حسين واخته كريمه والمصيبه شهد
انفاس باستفهام :مين المصيبه شهد
فيفى بتريقة:دى ياحببتى خطيبه احمد زى مابتقول انفاس باستنكار :خطيبته !!! هو احمد خاطب ؟
فيفى :لا مش خاطب ....فاكرة اول مرة شفتى فيها احمد ردت انفاس :ايوة فى الاصانصير
فيفى :كان بيكلم واحدة وبيهزأ فيها دى بقى شهد يا ستى بتقول انها بتحبه وهو طبعاً مش بيطيقها ولايطيق اسمها
انفاس بصوت هامس :طيب هى بتحبه ؟؟؟؟
فيفى بضيق :لا طبعا بس بتحب المستوى المادى والفلوس
انفاس بدهشه :وانتى ايش عرفك يمكن هى فعلا بتحبه ؟؟؟
ردت فيفى بتأكيد :يابنتى شهد ما ظهرتش فى حياته تانى الا لما بدأ نجم احمد يلمع والنجاح يظهر عليه
ردت انفاس بضيق : ناس غريبه بصراحه
ابتسمت فيفى وقالت لانفاس :هاتى ايدك بسرعة امسكت يد انفاس ووضعتها على بطنها وقالت حاسه صمتت انفاس دقائق وابتسمت وقالت بفرحه:فيفى دة بيتحرك انا حاسه بيه
فيفى وهى تضحك :النهاردة حركته كثير
انفاس وهى لازلت تتحسس حركته:اكيد عرف انى موجودة وبيرحب بيا فيفى وهى تبتسم :اكيد طبعا ده واد محترم بيسلم على خالته
............................................
بعد اسبوع
دخلت واغلقت الباب خلفها .........اقتربت منها انفاس ازيك يامدام كوثر...عامله ايه ابتسمت لها :الحمد لله بخير
انفاس :اخبار على ايه مدام كوثر؟
ردت مبتسمة :اخبار على عندك ...سمعت انكوا اصحاب ..عارفه يا دكتورة ابنى من يوم ماقابلك وبدا يتكلم معاكى اتغير والحمد لله ثقته فى نفسه زادت واكملت وهى سعيدة تصدقى له اسبوعين مش بيعملها امبارح ابوة احتفل بيه وراحوا الملاهى انفاس باستفهام مبطن :ويا ترى رحتى معاهم ؟ هزت راسها واجابت باقتضاب:لا
انفاس :ليه ؟ المفروض تكونى مع ابنك تحتفلى بيه وتعرفيه انك فخورة بيه
كوثر بحدة :انا اصلا فخورة بيه بس انا مش عايزة اخرج معاه مش بحب اكون انا وهو فى مكان واحد ده واضافت بدون شعور ده انسان بارد مستفز عقدت انفاس ذراعيها وقالت وهى تنظر اليها بتفحص :وانتى انسانه انانيه مش بتحب غير نفسها وعلى طول بتحسى بعدم الرضا
كوثرباستنكار شديد :انا كدة انتى ازاى تقولى كدة عنى انا مسمحلكيش
انفاس وهى تتاملها اكملت بنفس الاسلوب :آآآه ونسيت اقولك كمان خسارة فيكى على وابوه بالمناسبه يوم ماتخسرى جوزك وابنك ماتلوميش غير نفسك
وقفت واخذت تتكلم بصوت عالى وبغضب شديد :انتى مين انتى عشان تقولى خسارة انا مش ممكن اخسر ابنى انتى فاكرة نفسك فاهمه كل حاجه لا فوقى انا مش ممكن اخسر ابنى فاهمه مش ممكن دة كل حياتى انا عايشه فى الدنيا دى عشان واضافت بدون شعور ده حتى انا سميته على اسمه وفى هذه اللحظه انهارت كوثر جالسه وهى ترتعش وتبكى بصوت مرتفع وتركتها انفاس حتى هدات واقتربت منها وجلست امامها واعطتها كوب ماء وحبه مهدئه تناولتهم وبعد عدة دقائق من الصمت المدروس بدأت انفاس تتكلم معها بهدوووء انفاس :هديتى دلوقتى ؟؟؟
هزت راسها بنعم
انفاس بهدوء :ممكن نتكلم
ردت كوثر بصوت مبحوح لانها لم تكن تحتاج لدعوه لتفتح قلبها :انا كنت بحب واحد قبل عصام جوزى وكنت بتمنى يجى اليوم اللى نتجوز ونعيش فى بيت واحد وكان يقولى انه مايتخيلش حياته بدونى ويقولى ....انتى حببتى وروحى واول ما ازبط امورى نتجوز ......بس كانت بنت خالتى بتقولى متصدقيش كلامه اللى بحب حد بيروح يتقدم عشان محدش ياخد حبيبته منه... بس انا مكنتش بصدق لحد ماتقدم لى عصام جوزى واهلى شافوه مناسب واحد مؤدب ومعاه وظيفة وشقه غير كدة مافى فرض بسيبه ...انا طبعاً رفضت بس اهلى اصروا وبعتلى حبيبى على انه كان جاى يخطبنى بس سمع انى اتخطبت راح اضطر انه يبعد وهو متالم جدااا وقالى انه مش ممكن يتجوز بعدى
انفاس :وانتى صدقتيه
كوثر :وايه الى هيخليه يكدب
انفاس :طيب كملى
كوثر بألم :واتجوزت عصام وماانكرش انه كان بيعمل كل حاجه عشان تسعدنى بس انا مش طايقة اعيش معاه لانى كنت بحب على وما قدرتش انساه ابداً وحاولت اطلق وطلبت منه كثير بس هو كان بيرفض واهلى كمان.... وبعد كده خلفت ابنى واصريت انى اسميه على ....على اسمه
انفاس :وهو متعرفيش حاجه عنه
كوثر :عرفت انه لسه متجوزش ...اكيد عشانى انفاس :وانتى عايزة تطلقى وتروحى تتجوزى على واكيد طبعا هتسيبى على لابوه؟
صمتت ولم تجب
انفاس بصرامه :كوثر اسمعينى كويس اللى بتعمليه فى حق جوزك ده حرام وبتاخدى عليه ذنب شديد واللى بتعمليه فى حق نفسك وابنك ده حرام ويكون فى علمك على ده كان بيتسلى بيكى ومكنش عايز يجوزك كوثر باعتراض :لا يادكتورة ده ....
قاطعتها انفاس :اسمعينى للاخر وبعد كدة اعترضى ياكوثر كلام بنت خالتك صحيح على ملهوش غير فى اللعب واكبر دليل يوم ماسمع انه اتقدم لك واحد واهلك وافقوا كان المفروض يروح يتقدم ويثبت لك ولاهلك انه عايزك ....بس العكس وبكل بجاحه باعت لك انه كان عايز يتقدم و انت كنت فين لما كنتى معاه وتطلبى منه انه يتقدم وكان بيتحجج بحجج واهيه ؟ليه مفكرتيش فى ده كله ؟فكرتى بس انك تدمرى حياتك وحيات ابنك وحيات المسكين اللى مراعى ربنا فيكى ومستحمل طبعك وعصبيتك وجفافك معاه ......وانتى العكس خنتيه
كوثر بخوف :لا يادكتورة مخنتوش والله الا الخيانه
انفاس :الخيانه انك تكونى مع جوزك وتفكرى فى غيره وتتخيليه انه هو مكانه حتى ابنك اللى من عصام رايحه بكل بجاحة تسميه على اسمه ليه انتى ترضى ان واحدة تتجوز ابنك وتعمل معاه كدة ؟؟؟؟
اكملت :ابنك بيحاول يتعالج علشان خاطرك وجوزك بيحاول يسعدك .........انتى بقى عملتى ليهم ايه ؟ ساد صمت اتبعه بكاء شديد من كوثر وهى تهز رأسها نفياً وتردد : معملتش حاجه معملتش حاجه ..... انفاس :وهى تضع يدها على كتف كوثر :كوثر اسمعينى ايه رايك النهاردة ترجعى وكان النهاردة اول يوم ليكى مع عصام
رفعت راسها وقالت :ازاى انا حاسه انى مش هاقدر
انفاس :لا تقدرى ....شفتى على طلع عنده ارادة قويه ونفذ اللى طلبته منه بالحرف الواحد انتى كمان اعملى كدة ايه رايك
كوثر: انا هحاول ...طيب قولى لى اعمل ايه ؟؟؟؟
انفاس: روحى هاتى تورته واحتفلوا مع بعض ....خلصتى احتفال على ...روحى بقه لعصام حاولى انك تعملى حاجه هو اكيد بيطلبها منك وبيحبها .. ياكوثر انتى غلطى فى حقه كثير ........ هزت راسها واقتربت من انفاس وامسكت بيدها :انا أسفه على الكلام الى قلتهولك انفاس :يا ستى مفيش مشكله المهم انك تحافظى على بيتك وابنك .......وانا هانتظر منك تليفون اوكيه ...............................
:فيفى متتجننيش
فيفى باندهاش :اجننك ايه انتى اللى هتجننينى ....هو لما اقولك قيسى البلوزة دى يبقى جننتك ؟ انفاس وهى تزفر بضيق :انتى مش شايفة لون البلوزه؟
نظرت اليها :ايوة شايفة بلوزة بيضه ؟ انفاس :فيفى ركزى معايا انا بلبس اسود
فيفى :اوف .......استغفر الله العظيم عارفة انك بتلبسى زفت اسود انا بطلب منك تقيسى البلوزة دى هى والجيبه دى ....بس قياس عشان خاطرى انفاس بعند :مينفعش يافيفى
فيفى :انفاس اللى بتعمليه ده لا فيه اصل من الشرع ....والدين والقران مقالش انك تلبسى الاسود طول السنين دى .... عارفة قبل الرسول كانت الست فى الجاهليه عدتها سنه و تلبس اسود على جوزها سنه بس الاسلام ابطل ده وخلاها اربعه اشهر وعشر ايام ....ومقلش كمان ان لون الحداد اسود
واردفت باستجداء:نونا حببتى عشان خاطرى عمر ماكان الحزن فى اللبس
انفاس بتوتر :مقدرش انا خلاص اتعودت عليه ... انا حاسه انى لو غيرت كانى مش لابسه حاجه عشان خاطرى يافيفى متضغطيش عليا
فيفى بصرامه:نونا ده الشيطان قولى اعوذبالله من الشيطان الرجيم .....انت طول عمرك قويه وعندك اراده قويه ..... عشان خاطرى ومدت يدها يلا يانونا عشان خاطرى .......اطلقت تنهيدة ..واخذت الملابس من يد صديقتها ودخلت غرفة التغيير ...انها لا تنكر انها فكرت مؤخراً فى تغيير اللون الاسود ولكن مسألة التعود التى منعتها....بعد عدة دقائق خرجت وهى تشعر بخجل شديد فيفى وهى تصفر:ماشاء الله قمر .......كفارة ياشيخه اخيرا اقتربت منها وقالت :حاسه شكلى غريب فيفى :لا طبعا مش غريب والله زى القمر شوفى الطقم دة هديه منى ليكى اما الباقى اللى هنشتريه مش هديه
انفاس بدهشه :ايه ده هى الحكايه كده ....طيب مش كفايه طقم واحد
فيفى بسرعه :لا طبعا مش كفايه انا عرفاكى ممكن ترجعى وتلبسى اسود عشان كدة لازم نشترى طاقمين ثلاثه كمان ..فهمتى ؟
انفاس بسخريه :فهمت يااستاذة فيفى
....
وقف مستنداً على سيارته يرتدى بنطلون جينز اسود وقميص اسود يظهر جسده الرياضى ونظارة شمس تخفى الضيق والعصبيه رن هاتفه :انا عايز افهم ساعة استناكى مينفعش الكلام ده ..........ورايا ؟ ورايا فين ؟ التفت وراى فيفى ولكن مالفت نظرة تلك التى خفق قلبه بمجرد رؤيتها ...انفاس ...........ايه ده هى غيرت الاسود امتى? .......... اقتربت فيفى منه لكن انفاس اتجهت لسيارتها اخذ ينظر اليها ولكنها لم تلتفت اليه واستقلت سيارتها وابتعدت وهو مازال يراقبها انتظرونى البارت القادم

Soy yo and noor elhuda like this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 05:40 PM   #107

عمر أبوبكر
عضو ذهبي

? العضوٌ??? » 129334
?  التسِجيلٌ » Jun 2010
? مشَارَ?اتْي » 79
?  نُقآطِيْ » عمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond reputeعمر أبوبكر has a reputation beyond repute
افتراضي

مساء الخير
ما شاء الله جميل باْذن الله تستمري
تسلمى على المجهود


عمر أبوبكر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 06:03 PM   #108

ruby angel

? العضوٌ??? » 284519
?  التسِجيلٌ » Jan 2013
? مشَارَ?اتْي » 285
?  نُقآطِيْ » ruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond reputeruby angel has a reputation beyond repute
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

ruby angel غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 07:48 PM   #109

rontii

مشرفة وكاتبة في منتدى قصص من وحي الأعضاء ومحررة واعدة بعمود الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية rontii

? العضوٌ??? » 289729
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 20,876
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » rontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond repute
?? ??? ~
ﻻ إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
افتراضي

فصل راااااائع
اخيرا قلعت الاسود و كمان بقت بتكلم احمد عادي و حورات و كده تقدم رهيببببببب
عمتو و بنتها عايزين الولعه بس هو عارف يتعامل معاهم تمام
ابوه بقي هنقول ايه واطي بس ابوه برضو
تسلمي يا جميل بستني فصولك علي نار


rontii غير متواجد حالياً  
التوقيع














رد مع اقتباس
قديم 16-03-15, 10:19 PM   #110

la luz de la luna

? العضوٌ??? » 11221
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 444
?  نُقآطِيْ » la luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond reputela luz de la luna has a reputation beyond repute
افتراضي

Rewaytk gamila beltawfee2

la luz de la luna غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:21 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.