آخر 10 مشاركات
حضرة المحترم زينب-نوفيلازائرة-للكاتبة المبدعة:منى لطفي(احكي ياشهرزاد)*مكتملة&الروابط* (الكاتـب : منى لطفي - )           »          عطش السنين ـ رينيه روزيل ـ 464 ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          505 - قلب في مهب الريح - اليزابيت باور - ق.ع.د.ن (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          65 - ممر الشوق - جانيت دايلي - ع.ق ( مكتبة زهران ) (الكاتـب : pink moon - )           »          الوصــــــيِّــــــة * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : البارونة - )           »          في بلاط الماركيز(71)-غربية-للكاتبة:منى لطفي(احكي ياشهرزاد)[حصرياً]كاملة بالرابط -مميز (الكاتـب : منى لطفي - )           »          61 - أنتِ لي - هيلين بيانشن - ع .ق (تصوير جديد) (الكاتـب : Just Faith - )           »          الآتية من بعيد - مارغريت روم - ع.ج** (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          سيدة الشتاء (1) *مميزة* , *مكتملة*..سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          1196- القلب الأقوى-عبير دار نحاس (الكاتـب : Just Faith - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree3572Likes

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 28-02-15, 11:25 AM   #11

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ?ھہ » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 30,706
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rontii مشاهدة المشاركة
مبروك الروايه
جميله جدا اسلوبك رائع
لقاء احمد بانفاس زي العسل ضحكني جدا
اكتر حاجة عجبتني ان احمد شخصيتو مطلعتش مهزوزة و ﻻ عديم الثقة بنفسو و ﻻ ضعيف الشخصىة و الاهم انو قدر يحقق طموحو و لو مش فنان بس مهندس ديكور فيها كتير من الفن برضو
انفاس شخصة لذيذة لسه موضحتش اوي بس واضح حبها لخالد و لكن خالد توفي هل احمد هيقدر ينسيها حبها و ﻻ ﻻ
متبعاكي يا جميل متتاخريش علينا
انا ايضا توقعت احمد هو من نفسه الشاب قبل 10 سنوات ........... لكن حسام ابن عم انفاس ..... عندما دخلت وسلمت قالت له كيف حال عمي حسين ...


um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 02:03 PM   #12

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ?ھہ » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 930
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

البارت الرابع
**************

ابتسم عبد الله وقال: أزيك يادكتورة
أجابت باقتضاب:الحمد لله...... وأكملت وهى تبتعد :عن إذنك
ورمقت (احمد) بنظرة احتقار......ظل عبد الله يراقبها وهى تتجه إلى عيادتها إلى أن غابت عن عينيه سمع صوت خلفه يقول: خلاص مشيت ياروميو
التفت عبد الله لأحمد:أنت تعرف الدكتورة أنفاس
احمد باندهاش:هى طلعت دكتورة ..وانفجر ضاحكاً ههههههههههههههههه
هههههههههههههههه

عبد الله : ايوة دكتورة و أشار للعياده فى نهاية الممر ودى عيادتها واردف قائلاً :منظرك بيقول انك عملتلك مصيبة وفتح باب شقته ودخلا الشقة

دخلا الى شقة عبد الله ...تلفت احمد حوله قائلا احمد:امال فين الحاجه والدتك بقالى مده مشفتهاش
عبد الله وهو يتجه الى المطبخ:عند خالتي..أصلها معزومه النهارده عندها .........ها يا سيدى تشرب إيه؟
أجاب وهو شارد:قهوة

دقائق ودخل عبد الله حاملا القهوة وضعها إمامه ونظر اليه فرآه شارداً مد يده الى احمد بالفنجال قائلا :شيلها من دماغك رفع رأسه وقال متسائلا: تقصد مين؟؟

عبد الله:الدكتورة انفاس احمد رفع حاجبه باستنكار:أنا !!!!!!!! أفكر فى دى

عبد الله باندهاش : دى!!! اللى مش عجباك دى انسانه ناجحه ومحترمه جدا لدرجه تجبر الصغير قبل الكبير انه يحترمها
احمد بسخريه:يا راجل دى شكلها هى الى مريضه نفسية واكيد طبعاً عانس وعامله نفسها دكتورة وبتحل مشاكل الناس
عبدالله بتعجب شديد: عانس !!!!!!..ههههههههههههههههه قلبك ابيض دى ارمله كانت متجوزة من اربع سنين طيار ومات وهى من ساعتها رافضه تتجوز ولدلوقتى لابسه الاسود عليه حتى الشقة إللى كانت متجوزة فيها من يوم مامات جوزها قفلتها ورافضه اى إنسان يدخل فيها
احمد بسخرية :تصدق اتأثرت..لحظه هي دى إللى كلمتني عنها وكنت عايز تتقدم لها وهى رفضت
وغمز له : أتاريييييك حافظ تاريخ حياتها ياروميوووو

ضحك عبدالله وارتشف قهوته وتذكر شيئاً وقال:صحيح نسيت اقولك هشام هيخطب

احمد:عارف يا سيدى هو كان عندى النهاردة فى المكتب هو واخو خطيبته وطلب منى أصمم ديكورات حفلة الخطوبة انت عارف ان مليش فى جو ديكورات الافراح ده بس انا ماقدرش ارفضله طلب
عبدالله: الله يسعده عقبالك ياعم
ابتسم احمد: فكرتني بجدو لسه فاتح معايا الموضوع دة امبارح

عبدالله:يااخى ريح جدك واتجوز الراجل نفسه يفرح بيك ويطمن عليك

احمد بمكر:لما تتجوز انت الاول ..ولا لسه مشغول بالدكتورة ؟؟

ضحك عبدالله: أنفاس لا خلاص والله ده انا حتى بدور على عروسة دلوقتى ..

واردف قائلا وهو ينظر الى صديقه:يظهر ان فى ناس ثانيه بيفكروا فيها

احمد بغرور:والله أنت غريب عايزنى أفكر فيها بالعافية!!!!!
متخفش يا عم أنا مفكرش ف واحدة معقدة

عبدا لله باندهاش:معقده!!!!

احمد بتأكيد: ايوة معقده عندها عقد ورايحه تعالج الناس تروح تعالج نفسها قال مش عايزة تتجوز ولابسه الاسود عليه وهو مات من سنين ......
تنهد وقال بمرارة: ده فى واحد مصبرش على موت مراته شهر وراح يتجوز والغريب انه متاثرش على موتها كانها كانت خدامه عنده مش مراته والغريب اكتر انه هو سبب موتها.

جلس عبد الله بجواره قائلا :احمد انسى وعيش حياتك

احمد بغضب:هى الدكتورة دى اللى اسمها انفاس قعدت مع جوزها كام سنه؟

عبد الله :اربع سنين

احمد بمرارة: اربع سنين!!!!!!!! غريبة ... وزهدت الدنيا وعايشه فى حداد .......تنهد بحرقه قائلاً مش واحد عاش مع مراته خمس وعشرين سنه وهى عمرها ماقالت له لا ....ولازعلته ..... وكل طلباته مجابه واستحملت اللى مفيش واحده تستحمله من جفاف فى المعامله وسوء طبعه الغريب وبعد موتها بشهر قرر يتجوز .......وأتجوز فعلاً

عبدالله:أكيد كان محتاج حد يخدمه

تنهد احمد بسخرية:ايوة صحيح كان محتاج....

عبدالله: امتى تنسى أنت ليه بتعذب نفسك ؟؟؟عيش حياتك زى ماهو عاش حياته أتجوز انت كمان ..إللى اعرفه شهد بنت عمتك هتموت عليك زى ما قلت لى

صمت احمد و تذكر شىء اخذ يضحك بشدةعبد الله باندهاش: انامقولتش حاجه تضحك!!!!!!

احمد وهو يضحك :عارف سبب الشد اللى حصل بينى وبين الدكتورة بتاعتك

عبدا لله: ايوة صحيح إيه السبب

احمد:سمعتني بهزأ شهد

عبد الله: ازاى؟؟؟

احمد:أقولك شوف يا سيدى .............
.................................................. .......

حسام يابنى هو اللى خلقها ماخلقش غيرها ؟؟ يابنى فى غيرها واحسن منها على الاقل مش ارمله وتكون اول بختها وبنات العيله قدامك اختار منهم اللى تعجبك

حسام بهدوء :ماما اقفلى الموضوع ده من فضلك

الام بعصبيه:لا مش هاقفل الموضوع ......انا نفسى افرح بيك واشوف عيالك يا حسام يابنى

الاب :سيبيه براحته يا ام حسام ..هو مش صغير هو عارف مصلحته

الام بعصبيه اكثر :بنت اخوك طيرت دماغ ابنى وانا مش عارفة شايفة نفسها على ايه؟؟؟؟؟

الاب بصراحه شديدة وحزم : البنت تستاهل تشوف نفسها مش عشان أنها بنت اخويا بس ماشاء الله عليها دين واخلاق وعيلة وكمان دكتورة ناجحه جدا وفوق كل ده جميله وملتزمة
الام بعصبيه:حسن انا بقولك تشيلها من دماغه مش تخليه يفكر فيها اكتر
التفتت الى ابنها قائله : اسمعنى كويس انا مش موافقة انك تتجوزها حتى لو هى رضيت سامعنى وقامت وتركتهم

ظل حسام واجما بعد انصراف والدته .. التفت اليه حسن قائلا :حسام يابنى انت عارف انا بحب انفاس ازاى بس يا بنى ..انفاس مش بتفكر ف الجواز وانت شفت اخر مرة لما انت اتقدمت لها رفضت بدون حتى ماتفكر
حسام :يا بابا انا بحبها واكيد هتقتنع انا متاكد انا لسه عندى امل

حسن:يارب تقتنع يا بنى انا ايه عايز غير انى اشوفك سعيد

.............................................

تلفتت حولها كل الابواب موصدة تريد ان تخرج من هذا الظلام فجاءه وجدت باب يخرج منه نور اسرعت اليه لتخرج ولكن شعرت بيد تمسك معصمها التفتت الي صاحب اليد فرأت عينين ساخرتين تنظران اليها وسمعته يقول: مفيش حد هيخرجك غيرى نظرت الي صاحب الصوت وصرخت لااااااااااااا

انتظرونى البارت القادم


سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 02:34 PM   #13

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ?ھہ » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 30,706
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي

الظاهر كان خطأ بالبارت الثاني باسم ابو حسام سبب لخبطه لي بالافكار
ابو حسام اسمه حسن وليس حسين .... صح

يعني الان اصبح احمد هو ابن حسين ... وقد ورث العصبيه من ابيه ......
كيف ستلتقي الطرق باحمد وانفاس ؟؟؟
بانتظارك
ياريت يكون البارت اطول



برديس, hammam, rontii and 5 others like this.

um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 03:10 PM   #14

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ?ھہ » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 930
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

صباح جميل لا يليق الابكم صديقاتى اسعدنى تفاعلكم ف قصتى جداا وارحب بالنقاش معكم حول ابطال القصة ...اليوم
um soso, rontii and mama roca like this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 05:38 PM   #15

rontii

مشرفة وكاتبة في منتدى قصص من وحي الأعضاء ومحررة واعدة بعمود الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية rontii

? العضوٌ?ھہ » 289729
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 20,479
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » rontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond repute
?? ??? ~
ﻻ إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
افتراضي

وااااااااو احمد من مقابله سريعه جداااااا أثر بانفاس و حلمت بيه و بنظراتو اللي كلها سخرية
طبعا هي لفتت نظرو و بينكر مع صحابو بس بعد ايه بيفكر فيها مووووت
ابوه واطي موووت طب يستني الاربعين مش بعد شهر بالظبط بس اذا كان قاسي مع ابنو اكيد هيبقي اكتر قسوه مع مراتو
جد احمد عايزو يتجوز شكلو جدو لامو مش لابوه و شهد هتبقياكيد موقعتيه بامتياز راميه نفسها و عمال يهزء فيها و هي مش فارق معاهافين كرامتها
في تنتظارك يا جميل اسلوبك جميل


rontii غير متواجد حالياً  
التوقيع














رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 05:41 PM   #16

rontii

مشرفة وكاتبة في منتدى قصص من وحي الأعضاء ومحررة واعدة بعمود الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية rontii

? العضوٌ?ھہ » 289729
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 20,479
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » rontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond repute
?? ??? ~
ﻻ إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة um soso مشاهدة المشاركة
انا ايضا توقعت احمد هو من نفسه الشاب قبل 10 سنوات ........... لكن حسام ابن عم انفاس ..... عندما دخلت وسلمت قالت له كيف حال عمي حسين ...
و الله ما اخدت بالي من ان ابوه اسمو حسين اصلا ههههههههههه مش عارفه ليه ربطت الولد الصغير انو احمد
بس طلع ده حسن و ده حسين يعني هو فعلا احمد
ابوه حسام راجل محترم اوي


rontii غير متواجد حالياً  
التوقيع














رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 06:41 PM   #17

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ?ھہ » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 930
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

حلوين حسين هو ابو احمد وحسن ابو حسام ...وحسام ابن عم انفاس فهمتونى
um soso, hammam, rontii and 1 others like this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-02-15, 07:15 PM   #18

نبيله محمد

نجم روايتي وعبقرية عالم الازياءوفائزة ثالثة بحكاية غلاف وفراشة الروايات المنقولة

 
الصورة الرمزية نبيله محمد

? العضوٌ?ھہ » 294710
?  التسِجيلٌ » Apr 2013
? مشَارَ?اتْي » 4,137
?  نُقآطِيْ » نبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond reputeنبيله محمد has a reputation beyond repute
افتراضي

يعنى دلوقتى احمد هو ابن حسين الراجل المتخلف

حسين ده حقير بعد عذاب مراته معه 25 من عصبيته اتجوز بعد شهر

احمد شكله اللى محتاج علاج نفسى لافعال ابوه

بس مش عرفنا احمد عمل ايه بعد قسوه ابوه وازاى اصبح مهندس ديكور

انفاس الاخلاص حلو بس كمان فى حياه تستحق ان نعشها بحلوها ومرها

ياريت يكون فى توضيح للشخصيات وعلاقتهم مع بعض


نبيله محمد غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 01-03-15, 07:31 PM   #19

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ?ھہ » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 930
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

البارت الخامس

وضعت يدها على جبهتها واغمضت عينيها بتعب سمعت صوت والدها:مالك يا حبيبتى تعبانه
ردت: لا ابداً بس عندى صداع
الاب: طيب متروحيش العيادة النهاردة وارتاحى
ابتسمت:ماتقلقش يا بابا انا كويسه
الاب بقلق: انتى النهاردة مش عجبانى من أول ما صحيتى مفزوعه بالمنظر اللى شفته وانا قلقان عليكى وحاسك من ساعتها مش تمام
صمتت تفكر لقد رأت تلك العينان من قبل ولكن اين حتى الصوت سمعته اين ..اين ؟
سمعت صوت والدها: نونا حبيبتى روحتى فين؟؟
ابتسمت قالئله : معاك يا بابا
الاب: بصى بقى يا نونا يا حبيبتى انا هوصلك للعيادة النهاردة
انفاس باعتراض: بس يا بابا........
قاطعها: مش عايز اسمع اى اعتراض مفهوم
يلا قومى اجهزى عشان اوصلك
قامت واقتربت من والدها واحتضنته: ربنا يخليك ليا يابابا
احتضنها وقبل راسها: ويخليكى ليا ياروح ابوكى يلا حببتى اجهزى عشان متتاخريش
.................................................. ..

دخلت مكتبها دقائق ودخلت نبيله خلفها حاملة لها فنجان القهوة وضعته وقالت:مدام سميرة برة منتظراكى
انفاس: خمس دقايق يا نبيله ودخليها
نبيله:حاضر يادكتورة
تناولت فنجان القهوة وبدات تشربه فى شرود وما ان انتهت منه حتى سمعت طرقات على الباب ودخلت سميرة
ابتسمت لها انفاس:ازيك ياسميرة يا ترى اخبارنا ايه النهارده؟
سميرة:الحمد لله بخير واكملت انا يادكتورة عملت اللى قلتيلى عليه بعد ما طلعت من عندك رحت وعملت شعرى واشتريت طقم جديد وروحت قعدت مع اولادى ........ابتسمت بحزن وقالت:تصدقى يادكتور لماقعدت معاهم واتكلمت مع الاتنين زعلت من نفسى اوى
انفاس باهتمام:ليه؟؟
سميرة:اكتشفت أنى معرفش اولادى بيحبوا ايه ونفسهم يكونوا ايه ومين اصحابهم ..........بس عارفه فى اليوم دة سهرت مع هيثم وهديل وكنت مبسوطه اوى وضحكت من قلبى معاهم .... تصدقى حسيت انى حاصرة دنيتى فى علاء وبس ....لكن فى اليوم ده مع ولادى نسيت علاء ....على فكرة انا تجاهلته تمام زى ماقلتى لى بالظبط
انفاس: سألك مالك ؟
سميرة: ايوة...بس....
انفاس :بس ايه؟
قالت سميرة بتردد:اصلى ..هو سألنى..... امممممم وبعدها ....
انفاس:ممكن تحكى بدون كسوف
هزت راسها :حاضر..انا سمعت كلامك وتجاهلته واهتميت بنفسى اول يوم ما خدش باله ولا حس انى متجاهلاه .. تانى يوم لاحظ انى مش بسأله عن اى حاجه سألنى انتى مالك متغيرة كده ليه فيه حاجة مزعلاكى ؟؟
رديت عليه بهدووووء ....لا مفيش عادى....... كان نفسى اقوله وانفجر فيه واقوله ايوة وانى كشفته وعرفت انه بيعرف بنات
انفاس بهدوء:وليه مقولتيش... وما انفجرتيش ومشيتى ورا احساسك ؟
سميرة:لانك طلبتى منى ما اعرفهوش انى عرفت
استطردت قائله : بس يادكتورة ليه ؟؟؟ليه طلبتى منى معرفهوش انى عرفت؟
انفاس:لانك وقتها هتكونى قمه العصبيه والتهور وهو كمان وقتها هيعمل حاجه من الاتنين
اما انه ينكر تماماً ويلجأ للكذب وما تعرفيش تاخدى حقك منه .....
او انه يتناول الموضوع ببجاحه شديده ويقلب الموضوع عليكى ويقولك انتى السبب وايوة انا كده واذا كان عاجبك وكمان من بجاحته هيتهمك بالتجسس
وانتى اكيد فى لحظة غضب ممكن توصل انك تطلبى الطلاق حتى لو انتى مش عايزة الطلاق لكن فى اللحظه دى الواحده الغضب واحساسها بكرامتها المهدورة بيعميها عن اى نتائج ممكن توصل لها والراجل فى الحاله دى غالبا بيرفض الطلاق ف بالتالى الست هاتسيب البيت.....وبكده بتعمل الست اكبر غلطه انها تسيب البيت وقت المشكله

سميرة:ليه يادكتورة؟
انفاس:لان وقتها سيبتيه على راحته واكيد طبعاً هيروح يشكى لحبيبته ان مراته سابت البيت وقتها الساحه تكون فاضيه للحبيبه اللى هتقف معاة فى وحدته وتحاول بكل الطرق تسيطر عليه وتحسسه انها الصدر الحنين وهتحاول تسد الفراغ اللى سابته مراته..
نظرت الدكتورة انفاس الى عين مريضتها مباشرة قائله :عارفة ياسميرة ستات كثير بيغلطوا الغلطه دى تغضب وتسيب البيت اللى هو اصلا بيتها ....مملكتها ...وهى لها فيه اكتر من اى حد فى الدنيا وهى المفروض تحافظ عليه
كانت سمير مركزة بكل جوارحا مع كلمات طبيبتها التى تتدفق من بين شفتيها بمنتهى الهدوء والثقه والصدق
اكملت الدكتورة انفاس بعد ان اخذت نفس عميق : انا هديكى مثال
دلوقت ليه فى الدين المفروض المطلقه تفضل فى بيت جوزها فى فترة العده والدليل على صحه كلامى قوله تعالى( يا ايها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن واحصوا العدة واتقوا الله ربكم لا تخرجوهن من بيوتهن ولا يخرجن الا ان ياتين بفاحشه ) يعنى حتى لو طلب منها جوزها تطلع من البيت متطلعش .. متطلعش غير ف حاجه ضروريه
سميرة بااهتمام: طيب ليه يادكتورة تقضى العدة ف بيتها مش ف بيت اهلها
اجابت انفاس:السبب انها تكون قدام جوزها طول الوقت وطبعا اكيد طول ماهى قدامه بيحن لها واكيد هيفوق من زعله ويبدأ يفكر يرجعها اما لوكانت بعيدة عنه ينساها ويتأقلم مع وضعه الجديد مش المثل بيقول البعيد عن العين بعيد عن القلب
سميرة بااهتمام: ايوة فعلا كلامك صحيح
اكملت الدكتورة انفاس مستفسرة : بعد ما رديتى عليه ان مفيش حاجه حصل ايه ؟
سميرة: قلت مفيش حاجه..بس كان عايز...واطرقت برأسها بخجل
انفاس باهتمام : مفهوم مفهوم
عضت على شفتها:بس انا ما رضيتش لانى كنت مش طايقاه وكل شوية افتكر الكلام اللى سمعته بيقوله للبنت الى كان بيكلمها فى الموبايل بصراحه ما قدرتش
قاطعتها الدكتورة :غلطانه ياسميرة

سميرة بضيق:طب اعمل ايه انا
انفاس:صلحى غلطتك وخليها نقطه ليكى
سميرة بااهتمام:ازاى يادكتورة
انفاس:خليه النهاردة يدوب فيكى ينسى كل حاجه الا انتى
سميرة :قوليلى اعمل ايه

انفاس:ارجعى البيت وحاولى تنومى اولادك بدري وخدي شور وقبل الشور لوعندك مبخرة جهزي فيها بخور واول ماتخلصى الشور وقبل ماتلبسى اتبخرى
سميرة بهتمام :ليه يادكتورة
انفاس:مسام جلدك تتشرب الريحه وحتى لو عرقتى ريحتك تطلع ريحه البخور وبخري شعرك
سميرة : طيب ممكن اعطر شعرى
انفاس: لا طبعا متحطيش اى برفان ف شعرك لانه العطور بتشيب الشعر
وبعد البخور حطى برفان ف اماكن النبض وغيرى من استايل لبسك البسى مثلا شورت قصيروبلوزة حمالات او بادى توب
سميرة: ليه مش احسن البس قميص نوم ؟
انفاس: لا جددى البسى حاجه بيشوفها برة بس ميقدرش يطولها فهمانى ؟؟
هزت سميرة راسها
اكملت انفاس :وسيبى شعرك مفرود لان الرجاله بتعشق الشعر الطويل وبيثير اى راجل وحطى ميكب هادى....وجربى تلبسى خلخال لان الخلخال بيحلى شكل الرجل وكمان صوت الخلخال بيثير الرجل
واكملت بااهتمام
اهم حاجة يا سميرة اوعى تبينى له ان الزينه دى علشانه بينى ان دة عادى وياريت لما يرجع يلاقيكى قدام التليفزيون مش ف الاوضه كانك منتظراه وحطى رجل على رجل بشكل مغرى وحاولى تتكلمى على حاجه بيحبها وحاولى لما تناديه مش تقولى حبيبى غيرى قولى ياقلبى يا عمرى وتكونى باصة فى عنيه انتى وبتتكلمى ......... خليه النهاردة يدوب فيكى.......... وبكرة كلمينى
سميرة بتوتر: انا خايفه بعد دة كله يروح منى
انفاس: سميرة عارفة مشكلتك انك مش عارفة امكانياتك انتى قويه بس حبك لعلاء حسسك انك ضعيفة وانتى مش كدة انتى قويه سواء بعلاء اوغيره ليه متقلبيش الموازين وهو يكون مكانك تكونى انتى نقطة ضعفه
ردت سميرة بلهفه : صحيح يا دكتورة ؟
انفاس: ايوة صحيح ........ والتغير هيبدأ من النهاردة اتفقنا ؟
اقتربت سميرة واحتضنت انفاس : اتفقنا ....شكرا يادكتورة ربنا يسعدك
انفاس : ويسعدك يا سميرة هستنى منك بكرة اتصال
هزت راسها :حاضر.
.................................................. ..

ف اليوم الثانى
.................................
جالسه تتحدث الى صديقتها بالهاتف قائله: ايوة فيها ايه يافيفى
فيفى: انفاس دى خطوبه بنت عمك يعنى لازم تحطى حاجه فى وشك مش كفايه رايحه بالاسود انفاس وهى تقف امام دولاب ملابسها: يابنتى الاسود دة ملك الاناقه بس انتى اللى مش فاهمه
فيفى بسخريه:طيب ياملكه الاناقه اشوفك ف الخطوبه
انفاس : متتاخريش فاهمه
فيفى: خلاص فهمت سلام عشان الحق البس
ابتسمت وقالت: اوكيه سلام
اخرجت فستان اسود وطرحه لونها اسود فى احمر وحقيبة وحذاء لونهما اسود بأحمر اتجهت للحمام توضأت خرجت وصلت العشاء
وبدأت بارتداء ملابسها
وقفت امام المرآه وتأملت وجهها الخالي من اى مساحيق أمسكت احمر شفاة وضعت منه القليل كحلت عينيها الخضراوين وبعض الظلال على رموشها الكثيفه وضربت بالفرشاة ضربات سريعة على وجهها ...ولم تدرى بتلك الأشياء قد أيقظت الجمال النائم..
سمعت صوت والدها يقول :نونا ياحببتى اتأخرنا على الخطوبة
أجابت وهى تأخذ حقيبتها وتسرع الى والدها:حاضر يابابا أنا جايه
....................................
ابتسم على شئ قاله عبد الله سمع صوت خلفه يقول: ماشاء الله على ديكورات الخطوبه والله ماصدقت لما سألت هشام وقالي انه انت اللى صممت الديكورات روعة تصدق انت فعلا فنان
عبد الله:حازم متخلهوش يصدق لاحسن يشوف نفسه علينا
ضحك احمد:انا اصلا طول عمرى فنان
عبد الله وهو يضحك :شفت يا حازم دة اللى بقولك عليه
ضحك حازم:بينى وبينك هو فنان وعشان كدة قررت اخليه يعمل ديكورات شقتى الجديدة بس هو يرضى
احمد وهو يبتسم:يا عم هو انا اقدر اتاخر على حد فيكم انت تامر يا حازم والله ........انا موافق
حازم:اوكيه هبقى اعدى عليك بكرا فى المكتب ونتفق
احمد :اوكيه ....
وحانت منه التفاته ورآها واقفه من بعيد مع رجل كبير اقترب منهم رجل فى عمر من معها واحتضنها وقبلها وهى تبتسم له وتتحدث معه دقا ئق واتجهت الى هشام وخطيبته تتحرك مثل الفراشة ابتسامتها لا تغادر شفتيها
افاق على صوت عبد الله:رحت فين بأكلمك ومش بترد
اجاب :دى الكتورة انفاس جارتك هنا
عبد الله باندهاش:هنا ...احتمال تكون صحبه العروسه او قريبتها
اشاح احمد بعينيه بعيداً عنها وعاد ليكمل الحديث مع حازم وعبدالله
..........................
احتضنتها وقالت:وحشتينى أوى يافيفى
فيفى :والله وانتى كمان ياانفاس
نظرت الى بطن صديقتها : قوليلى فى الشهر الكام شكلك فى الخامس صح
فيفى وهى تضحك:دكتورة ياناس ايوة صح بس الحمل مطلع عينى وعين مهاب
غمزت انفاس بعينها وقالت ضاحكه : احسن خليه يطلع عينه
ضحكت فيفى :ليه بس يا نونا حرام عليكى ده حتى لولا الحمل مكنتش سفرت وجيت دة مكنش راضى يسفرنى ويجبنى غمزت لها وطبعا قعدت ازن عليه وبينى وبينك الوحم بتاعى طلع عينه رضى يرجعنى مصر
انفاس: المهم جيتى اعملى حسابك انك عندى بكرة
فيفى:ياريت بس احنا بكرة رايحين لجدو انا وماما نقعد معاه
يومين
انفاس:اخبار جدو ايه؟؟ تصدقى وحشنى
فيفى :الحمد لله بخير
.......................................
بدأت الاضاءة تخبوا تدريجيا وتسلطت فقط اضائه حالمه على مكان العروسين وانبعثت موسيقى هادئه من القاعه ذات الديكورات المبهرة
شىء بداخله جعله يلتفت لينظر اليها وجدها تتحرك بهدوء خارجه من القاعه
وفجأه وجد من يتحرك خلفها وكم كانت دهشته عندما وجد انه حسام شقيق العروسه
اثاره الفضول وتحرك خلفهم

انتظرونى البارت القادم


سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-03-15, 07:33 PM   #20

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ?ھہ » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 930
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

انتظر مناقشتكم على البارت الخامس ...سامراء
سما نور 1 and mama roca like this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:57 PM



Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.