آخر 10 مشاركات
هيا نجدد إيماننا 2024 (الكاتـب : رانو قنديل - )           »          328 - العروس المتمردة - جوليا جيمس (اعادة تصوير) (الكاتـب : سنو وايت - )           »          نصيحة ... / سحر ... / الأرملة السوداء ... ( ق.ق.ج ) بقلمي ... (الكاتـب : حكواتي - )           »          الجبلي .. *مميزة ومكتملة* رواية بقلم الكاتبة ضي الشمس (فعاليات رمضان 1436) (الكاتـب : قصص من وحي الاعضاء - )           »          آسف مولاتي (2) *مميزة ومكتملة * .. سلسلة إلياذة العاشقين (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          أسيرة الثلاثمائة يوم *مكتملة * (الكاتـب : ملك علي - )           »          شيوخ لا تعترف بالغزل -ج3 من سلسلة أسياد الغرام- لفاتنة الرومانسية: عبير قائد *مكتملة* (الكاتـب : noor1984 - )           »          إحساس جديد *متميزة و مكتملة* (الكاتـب : سحابه نقيه 1 - )           »          مشاعر على حد السيف (121) للكاتبة: Sara Craven *كاملة* (الكاتـب : salmanlina - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree51Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-04-15, 05:51 AM   #461

samir
alkap ~
? العضوٌ??? » 10542
?  التسِجيلٌ » May 2008
? مشَارَ?اتْي » 571
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » samir is on a distinguished road
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لك مني جزيل الشكر وبالتوفيق

samir غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-04-15, 01:28 PM   #462

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

واضح ان الكل مضايق من فيفى فى البارت ده وعايزنها تولد ههههههههه

سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 28-04-15, 04:16 PM   #463

حياتى هى خواتى

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية حياتى هى خواتى

? العضوٌ??? » 332535
?  التسِجيلٌ » Dec 2014
? مشَارَ?اتْي » 7,420
?  مُ?إني » فى مكان وخلاص
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » حياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond reputeحياتى هى خواتى has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   sprite
¬» قناتك mbc
¬» اشجع ahli
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامراء النيل مشاهدة المشاركة
واضح ان الكل مضايق من فيفى فى البارت ده وعايزنها تولد ههههههههه
ههههههههه تولد تسافر اى حاجه المهم تسربيها قبل الفرح فيفى عسل الروايه بس فلتت منها فى كتب الكتاب ‏


حياتى هى خواتى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-04-15, 09:12 PM   #464

rontii

مشرفة وكاتبة في منتدى قصص من وحي الأعضاء ومحررة واعدة بعمود الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية rontii

? العضوٌ??? » 289729
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 20,876
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » rontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond repute
?? ??? ~
ﻻ إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
افتراضي

فيفي عسل بس اوعي تولديها ي1وم الفرح هاجي اخطفها هي و العيل
احمد من حقو يفرح شويه حراااام


rontii غير متواجد حالياً  
التوقيع














رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 10:50 AM   #465

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ??? » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 33,769
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي

بلاش تولديها
بعدين تعمليها وتخليها تولد بسبب رقصها بالفرح
زي نعمة الله مرات الحاج متولي
ههههههههههههههههههههههههه ههه

انا اقول هاتي مهاب زوجها .. اهي تلتهي به وتكف حالها وتبطل تنط كل شوي بين احمد وانفاس


um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 11:09 AM   #466

شاهندا 14

? العضوٌ??? » 302576
?  التسِجيلٌ » Aug 2013
? مشَارَ?اتْي » 203
?  نُقآطِيْ » شاهندا 14 is on a distinguished road
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

شاهندا 14 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 02:21 PM   #467

rontii

مشرفة وكاتبة في منتدى قصص من وحي الأعضاء ومحررة واعدة بعمود الأعضاء

alkap ~
 
الصورة الرمزية rontii

? العضوٌ??? » 289729
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 20,876
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » rontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond reputerontii has a reputation beyond repute
?? ??? ~
ﻻ إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
افتراضي

امتي الفصل يا سمسمه

rontii غير متواجد حالياً  
التوقيع














رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 02:38 PM   #468

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

اصدقائى البارت بعد قليل


سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 03:06 PM   #469

sara alaa
alkap ~
? العضوٌ??? » 293632
?  التسِجيلٌ » Apr 2013
? مشَارَ?اتْي » 343
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » sara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond reputesara alaa has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   cola
¬» قناتك max
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

تسجيل حضووووور مساء الخير

sara alaa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-04-15, 03:23 PM   #470

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

البارت الثالث والعشرون
اقتربت فيفى من انفاس وامسكت يدها وهى تجرها معها خارج المكتب وهى تنظر لاحمد شذراً :ياللا يا انفاس من هنا الواد ده شكله مش هيجيبها لبر
نظراحمد لها بضيق شديد وغضب
انفاس بضيق فى نفسها "ياربى يا فيفى ده وقته انك تيجى ده كان خلاص هيقولها اوووف اعمل فيها ايه دى......يااااه شعور جميل جدا حسيته وانا راسى على صدره حسيت بامان شديد وراحه ماحستهاش من فتره طويله ...والقلق والخوف اللى كنت حساه طول اليوم اختفى اول ماحطيت راسى على صدره....اقول ايه ...الله يسامحك يافيفى"

نظر اليها بغضب وشعر انه يريد ان يخنقها ....وهو يقول بداخله "ليه يا فيفى انا حاسس انك حد مصلتك عليها ..... اااااه انا نسيت نفسى ونسيت كل حاجه ومش شايف غيرها..... لما ضميتها حسيت ان الصحرا اللى جوايا بقت جنه ...والتعب والألم ...اختفى ....... ليه بس كده يا فيفى دى مبتولدش ليه علشان تلاقى حاجه تشغلها عنى ..... اقول ايه ...الله يسامحك يافيفى"
فيفى وهى تمسك يد انفاس :يلا يا نونا يا حببيتى
امسك احمد بذراع انفاس وهو يبعدها عن اخته واحتضن كفها بتملك . وقال بهدوء يخفى غيظه وهو يشير للباب :فيفى يلا اطلعى من هنا احسن لك ...والا اخليها ليلتك النهارده
فيفى وهى تضع يدها على خصرها :ليلتى !!!!...ليه ان شاء الله .عشان قطعت عليك الجو يعنى؟؟
واكملت بضيق :ثم تعال هنا انا اسيبك على راحتك لما تكون مراتك مش خطيبتك !!
وضع يده على راسه ورفع حاجبيه بتعجب واجابها بحده :والماذون اللى كان هنا كان جاى يشرب شاى مثلا !!!!!!!
تاففت وقالت :عرفنا جاى يكتب كتابك خلاص ارتحت بس برضه مش اسيبها معاك .
احمد بانفعال :فيفى انتى عايزه تموتينى ؟
انفاس بلا وعى احتضنت ذراعه ونظرت اليه بخوف وهى تقول بلهفه:لا ياحمد متقولش كده.
التفت اليها وضغط على يدها التى لا زالت محتضنه يده وتغيرت نظراته فى ثوانى من غضب الى حب التف بالكامل لها وامسك كتفيها وقال بهمس :خايفه عليا ؟؟؟!!!
خفضت عينيها وقالت بهمس :هازعل منك لو قلت الكلمة دى تانى
فيفى بحده افزعتهم :لا يا حبيبتى ازعلى منه ...لااااا مش ممكن اسيبكم .انتم حالتكم ما يتسكتش عليها .البت قاعده تسبل له والواد غرقان فى عيونها واكملت وهى تمسك يدها:يلا يا حببتى قدامى فى معازيم برا وصحباتك كمان بيسالو عليكى يلا .. واخرجتها من الغرفه ...واحمد يكاد الدخان يخرج من راسه من شدة الغيظ ....وشعر انه يشتعل من الغضب فقال بغضب من بين اسنانه وهو يتوعدها :ياربى انا كل ده مستنى ويوم ما افرح انها بقت مراتى ...تطلع لى فيفى الكارثه دى ...طيب يا فيفى ادبك عندى

خرج من الغرفه والتفت يبحث عنها بعيناه فوجدها جالسه وسط صديقاتها كالفراشه سارحه تحرك دبلتها وتبتسم بحالميه ابتسم واخرج هاتفه والتقط لها صوره ...نظر للصوره وقبلها وقال بحب :بحبك
فى هذه اللحظه رفعت راسها وجدته يقبل هاتفه ويحدثه قطبت حاجبيها بتساؤل واندهاش
...............
اقتربت من صديقتها وقالت :انفاس يا حبيبتى ...بابا رن عليا ومنتظرنى تحت ..مره ثانيه مبروك يا قلبى وربنا يتمم على خير واكملت وهى تغمز لها :ماشاء واضح ان عريسك بيحبك الله يسعدك
انفاس وهى تغمز لها :ويسعدك يا خديجه مع اللى بالى بالك .... ان شاء الله لما افضى لينا قعده مع بعض
ضحكت خديجه وهمست لها :ايوه يا انفاس انا محتاجه القعده دى اوى ...اجهز ترمس الشاى بالقرنفل نزبط بيها القعده ونقول احلى كلام
آيه وهى تقترب من خديجه :خديجه اقرصى نونا عشان تحصيلها على طول
خديجه وهى تضحك:يا آيه يا حبيبتى انا هريتها قرص ...يارب بس القرص ده يفك العقد.
وضحكت واشارت لهم وابتعدت
آيه وهى تراقب خديجه :البنت دى عسوله اوى انا حبيتها جدااا .
انفاس :وانا كمان بحبها ومن يوم ما جات المستشفى انا وهى اصحاب جداً...قد ايه هى شخصيه محترمه وذوق وبتراعى ربنا فى شغلها... الله يسعد قلبها بـ اللى تتمناه عن قريب
......
فى نهايه الحفل
بعد انصراف جميع المدعويين ولم يتبقى غير العائلتان
احمد جالس بجوار انفاس على الاريكه وهما لا يشعران بمن حولهم اما الباقى فتحلقوا فى جلسة عائليه هادئه يتبادلون الحديث
مصطفى بسعاده :عارف ياحاج عمر النهارده طول اليوم
ما ارتحتش صحيت من بدرى ..واستقبال المعازيم والاكل بس انا مش حاسس باى تعب سبحان الله
ساميه وهى تبتسم :ده لانك مبسوط وفرحان
الحج عمر :وانا كمان ياحج مصطفى ...اصلى انا اليوم ده ياما حلمت بيه ..واخيراً يتحقق الحلم وفوق ده كله ياخد انفاس دى نعمه تستاهل الشكر.
نظرت للجد بحب وهى تقول :مرسيه يا جدو ده عشان انت بتحبنى
احمد وهو ينظر لها بحب وقال بهمس :مش هو بس على فكره اللى بيحبك.
اخفضت راسها بخجل ولم تستطع ان ترد
فيفى وهى تتثآءب :يلا يا جدو انا فصلت من التعب
انفاس :خليكى معايا النهارده .
فيفى بتعب:انا مش قادره اتحرك من التعب .
انفاس وهى تلتفت لساميه :خلاص يا ماما خليها النهارده معايا .
هزت ساميه رأسها موافقه :هى على راحتها.
فيفى وهى تتجه لغرفه انفاس :انا خلاص نمت تصبحوا على خير.
قام الجميع واتجهوا للباب للمغادرة ..... وقفت امامه :هتنام ولا ترسم ؟؟؟
غمز وقال :لا ده ولا ده ...هاكلم خطيبتى ..بس ياريت ما تنامش وتنسانى .
ابتسمت بخجل:لا متقلقش مش هتنام.
امسك كفها الرقيقة ونظر الى عينيها التى يعشقها واهدابها الطويله التى تذيبه عندما ترمش بها ورفع كفها الى شفتيه وطبع فى باطنها قبله عميقه سكب فيها احساسه فى هذه اللحظه....ارتجفت انفاس من تأثير قبلته وشعرت بالخجل فاشاحت بعينيها بعيدا عن عينيه الجريئتان
ضحك احمد من رد فعلها ولوح لها مودعا وهو يغمز لها ويشير بيده على اذنه على شكل سماعة الهاتف يذكرها بانه سيتصل بها
بعد خروجه اقفلت الباب واستندت بظهرها عليه ورفعت كفها ونظرت اليها ورفعتها لتشم عطره فى باطن يدها ...عاودها الارتجاف مرة اخرى فقربت كفها من قلبها واحتضنتها واغمضت عينيها وهى تبتسم بحالميه
............................
قالت وهى تعدل من سماعه الهاتف على اذنها وهى تضحك بطريقة مبتذلة وبغنج شديد :لااااا ...خرج هو مش قاعد دلوقتى ......ايوه خد راحتك طبعا ....هههه هئ هئ ...لحقت اوحشك !!!!!وانا كنت عندك امبارح اغلب اليوم ..لااااا ما اقدرش اجى النهارده ...قطبت بحاجبيها بضيق :بقولك انا وهو عايشين زى الاخوات تحت سقف واحد مش بسمح له يقرب لى
ضحكت بمياعه شديده :ايوه بالزبط كده......لحظه انا سامعه صوت الباب بيفتح اكيد وصل انا مش عارفه ايه اللى جابه بدرى حاضر حاضر باى بقى .
اغلقت الخط واعتدلت فى جلستها وامسكت مجلة امامها ورسمت ابتسامه على شفتيها.
......................................
فى صباح اليوم التالى
جالس مع والدته واخته يتناول الافطار سكب لنفسه كوب حليب وبدأ يرتشفه بهدوء
سالته والدته بفضول حاولت ان تخفيه :انت كنت فين سهران امبارح؟؟؟
كان يفهم جيدا ما ترمى اليه امه فوضع كوب الحليب بجواره واجاب بهدوء مدروس:كنت فى كتب كتاب احمد ابن خالى .......ونظر لشهد التى ترمقه بحنق وضيق واكمل حديثه :بس ماشاء الله العروسه دكتوره وابوها عنده شركه استيراد وتصدير هو واخوه وعيلتها ماشاء الله عيله محترمه جداً ....يعنى احمد عرف يختار .
قاطعته شهد بحقد وهو تاكل والطعام يتناثر من فمها:الدكتوره اللى بتتكلم عنها دى ارمله يعنى هو مش اول بختها يا حبيبى.
ياسر وهو ينظر لها باستهزاء:الارمله اللى مش عجباكى دكتوره وغير كده عاجبه احمد وداخله دماغه .
كريمه بغيظ وهى تقطع الخبز:ويا ترى الشبكه ايه؟؟؟؟ متقوليش طقم دهب .
ياسر وهو يكمل اكله :لا مش طقم دهب .
كريمه بشماته :عارفاه بخيل جلده ما يهونش عليه ده آخره دبله ومحبس رغم ان ربنا فاتح عليه.
ياسر متسائلا: مين اللى بخيل ؟؟؟؟احمد !!!!
ضحك وهو يكمل بنبرة مقصودة :اللى بتقولى عليه بخيل جايب لعروسته طقم الماس.
كانت تاكل وما ان سمعت ما قال جلست تكح وتشير على كوب الماء :اللقمه وقفت فى زورى مش قادره ابلع .
كريمه بهلع :اسم الله عليكى يابنتى ...مين اللى جاب سيرتك شربت كوب الماء وقالت بصوت مبحوح :طقم الماس!!!!! ..مش انا اولى انه يكون ليا ميكونش لحد غريب!!!!
ياسر بمكر :حتى الجد اهداها كوليه شيك اظن الماس برضه وصاحب جده تاجر كبير ومعروف فى السوق اهداها اسورة
شهد وهى تصرخ وتبكى:لا اااااااااا ده كتير وانا اخرى هدايا دباديب وشريط لتامر حسنى يوم عيد الحب ...اعمل ايه فى ميلة بختى فى كل حاجه............. بس انا وراهم مش هاسيبهم .
كريمه وهى تلتفت لياسر:قولى شفت خالك هناك ؟ سالها:خالى مين حسين ولا ناصر ؟؟؟
قالت بضيق :حسين طبعا.
ياسر :ياماما يا طيبه خالى مش ممكن يروح لانه ناسى اصلا انه له ابن اسمه احمد .....ولا انتى نسيتى.
واكمل: عارفه بس جد احمد ده راجل ملهوش حل طول الوقت مفتخر بحفيده وفرحان بيه اوى ...سمعت صاحبه بيقوله احمد ده شبهك المفروض يكون اسمه احمد عمر مش احمد حسين .
كريمه وهى تمصمص بشفتيها :وليه ان شاء الله هو فاكر نفسه احسن من ابوه ولا ايه !!!!..ده مفيش زى حسين اخويا وحنيته.
ياسر بسخريه :انتى هتقوليلى على خالى وحنيته مع ابنه ده تتكتب كتب فى حنية قلبه ......واضاف باستهزاء:ده خالى حسين كان واقف مع ابنه يرحب بالمعازيم ما بعدش عنه لحظه .
كريمه بغباء :هو حسين حضر كتب الكتاب... اخص عليه كده برضه ما يعزمنيش ...طيب انا اوريه بس اشوفه.
ياسر وهو غير مصدق ما تقول:طيب حد يقولى اقولها ايه دى..... وارد ليه ؟؟؟؟؟...انا احسن حاجه انى اطلع على شغلى.
كريمه وهى تفكر:الواد ده بقى عصبى كده ليه ...يوه نسيت ياسر خالك عزمنا على الغدا متنساش
....................
جالس يفكر بضيق وقد ارتسم على وجهه علامات الضيق الشديد والغيظ"امبارح كتب كتابه على الست اللى اختارها وفضلها على بنت اختى اللى احسن منها مليون مره ...غبى رايح ياخد ارمله ما همهوش اى حاجه غير انه ياخدها ...حتى رايى ما خدش بيه طبعا ....عايز يعيش حياته مع اللى اختارها وحبها .... وانا بسببه هو ضاعت حياتى وما اخدتش اللى بحبها ..ورفضتنى بسببه هو ...." رفع عينه وتغيرت نظراته الحاقدة الى نظرة حب شديد وهو ينظر لابنه بحنان شديد:وائل يا حبيبى مش تسيب التابلت ده شويه وتقوم تذاكر ...امتحاناتك بعد يومين ياحبيبى.
وائل وعينه مازلت على التابلت :كبر دماغك منى وسيبنى فى حالى ...اوف ايه ده ...هاضطر اعيد الجيم مره تانيه بسببك عجبك كده .
حسين وهو يبتسم :طيب معلش ...يلا قوم ياحبيبى عشان خاطرى
وائل بوقاحه:مش هاقوم عجبك ولا مش عجبك ايه القرف ده
اقتربت الام وقالت بحده :فى ايه يا حسين مزعل الواد ليه متسيبه فى حاله.
حسين :انا مقلتش له غير انه يذاكر علشان الامتحان و ينجح
الام بتريقه :اللى نجحوا عملوا ايه ...اهو انت ذاكرت ونجحت وبقيت ايه حيا الله حتة موظف ....واشارت لابنها :يلا يا وائل تعالى غير هدومك عمتك قربت تيجى . ونظرت لزوجها بضيق :وانت هتفضل قاعد كده قوم غير هدومك مش عايزين فضايح مع اختك ...اللى مش بيعجبها العجب لا هى ولا بنتها
وائل بضيق وقد قلب شفتيه بقرف:انا مش بحبها عمتى كريمه..... ولا بحب ازورها.
حسين بعطف:حبيبى يا وائل دى اختى لازم تحبها لانها بتحبك وبتجيب لك حاجات حلوه ولعب .
وائل بدلع وهو يلوح بيد بلا مبالاة :مش عايز منها حاجه دى ست ممله اووووف.
وامسك يد والدته واتجه لغرفته ضحك حسين وقال :وائل ده عسل عقله مش عقل عيل تسع سنين واضح انه عبقرى ان شاء الله يطلع احسن من ابن مها ويرفع راسى .
...............................
خرج من غرفه العمليات وعلامات التعب تظهر جليا على وجهه اقتربت منه والدة المريض وعينيها غارقة بالدموع ووتبدو على وجهها علامات الخوف وقالت :دكتورقولى الله يخليك العمليه نحجت????
ابتسم وقال :الحمد لله يا امى زوج حضرتك بخير هو دلوقتى ها ينقلوه غرفة العنايه لانه لسه تحت تاثير البنج
الزوجه بقلق :يعنى ينفع اشوفه؟
عبد الله :ما ينفعش يا امى
الزوجه وهى تمسك يد عبد الله :ابوس ايدك يا بنى حتى من ورى القزاز
سحب يده بسرعه منها وقال :استغفر الله ما تعمليش كده يا امى واخذ نفس وقال :تعالى معايا سارت خلفه وأوقفها امام زجاج واشار الى زوجها خلف الزجاج قال :شايفه جوزك اهو ....كان زوجها نائم وتوجد ممرضه تقف بجوار السرير تعدل له المحلول وجهاز القلب وما ان انتهت خرجت واغلقت الغرفه خلفها التفت لها عبد الله:جوزك مش عايز منك غير الدعاء دلوقتى نظرت له وقالت:الله يسعدك يابنى ويسعد قلبك ويجعله فى ميزان حسناتك الله يفرح قلبك زى مافرحت قلبى.
ابتسم وقال :ايوه انا كفايه عليا الدعوة الحلوة دى خرجا من الغرفه وسار متجه الى غرفته ابتسمت خديجه وهى ترى كيف يعامل المرضى وذويهم ويتقى الله فيهم لانه يعلم انه سوف ياتى يوم سوف يسئل عنهم امام الله
اتجهت الى الكافتيريا وتلفتت حولها وقالت :مرتضى تعالى اقترب منها مرتضى وقال :دكتوره خديجه اؤمرى وانا انفذ ابتسمت على طريقته التى دائما تجذبها هى وانفاس :الدكتور عبد الله طلب اقولك تبعت له فنجان قهوه مزبوط اشار لعينيه وقال :عنيه للدكتور عبد الله
سمع طرقات على باب مكتبه دخل مرتضى وهو يحمل القهوه :اتفضل يا دكتور.
ابتسم عبد الله :تصدق انك عبقرى يا مرتضى جات فى وقتها ...اكيد الدكتور شهاب قالك تجيب لى القهوه
مرتضى وهو يهم بالخروج :لا دى الدكتوره خديجه طلبت منى اجيبها لك عن اذنك
كان يهم برتشاف القهوه ولكن يده وقفت عندما سمع اسمها ...خديجه هى اللى طلبتلى القهوه ...ياسلام عليكى يا خديجه حاسه بيا حمل فنجانه وتحرك متجها الى الكافتيريا وجدها تتجه لقسم الاطفال غير مساره وسار خلفها دخلت الغرفه وبيدها علبه عصير جلست خلف المكتب سمعت طرقات دخل وقال وهو يبتسم :السلام عليكم
نظرت له بخجل وقالت فى نفسها "اكيد مرتضى قال له ...لانه جاى ومعاه فنجان القهوه ..ياربى ايه اللى خلانى اتهور واطلب له فنجان القهوه هيقول عليا ايه دلوقتى" ردت:وعليكم السلام اتفضل
شعر بخجلها فقال بذكاء :كنت جاى استشيرك فى حاله
اشارت للمقعد الذى امامها :اتفضل ارتاح طيب
جلس ووضع فنجان القهوه على الطاوله خديجه :اسمعك بس بعد ما تشرب قهوتك قبل ما تبرد
نظر للفنجان وهو يقول :ايوه انا محتاجه اوى... لسه من نص ساعه طالع من عمليه ..ومرتضى الله يسعده كانه حس انى محتاجه جابه ليا
بدأ يرتشفه بهدوء وهو يريد ان يفتح حوارا معها سالها :عجبك كتب الكتاب؟؟؟
ابتسمت له :جداا ..من فتره ماحضرتش كتب كتاب جميل وهادى كده ..ربنا يسعدهم انفاس تستاهل كل خير
عبد الله :واحمد يستاهل كل خير ربنا يسعدهم ......ويسعدك
خديجه وهى تحرك علبه العصير :شكرا
عبد الله:بس....
خديجه بتساؤل :بس ايه ؟
تنهد ونظر لعينيها :انتى زعلتى منى امبارح لما ....
قاطعته بهدوء وردت بثقة مغلفة برقتها المعهودة:لا ما زعلتش ...بس انا عايزه اقولك حاجه مهمه ..مفيش حد ممكن يقولك انه حاسس بضيقك او ألمك ....لأ..لان ده شى ما يحسش بيه غيرك انت بس.
عبد الله بتفهم :كلامك صحيح ...بس دى مش قاعدة
عندى صديق كان بيحس بوجود حبيبته قبل مايشوفها فى المكان اللى هو فيه وكان بيحس لما تتعب ..فيه تواصل غريب بينهم ..سبحان الله ...عارفه مين احمد خطيب الدكتورة انفاس .....يعنى مش حد بعيد ....وتنهد وهو يكمل: وفى ناس عاشوا مع بعض سنين ومافهموش بعض ... واضاف وهو يرفع حاجبيه وينظر اليها بحنان شديد: وفى ناس اقل من سنه عرفوا وحفظوا وفهموا بعض كمان
نظرت اليه وقالت مازحه: يعنى انت عايز تقولى مثلا ..انك ممكن تحس انى مضايقه
عبدالله بصدق: تصدقينى لو قلت لك ايوه بحس بيكى بشكل كبير وعارف اللى بيضايقك وعارف انك حساسه اوى....وانا مش عايزك كده ..عايزك قويه مهما سمعتى متخليش حاجه تاثر عليكى وتضايقك
خديجهوهى تنظر له: دكتور عبدالله تخيل لو فى يوم لبست قميص لونه غريب بس عاجبك اوى ...بس كل الرايح واللى جاى يضحك ويتريق تعمل ايه ؟؟؟
ابتسم :مش ها ضايق لانى واثق فى نفسى ..وانتى نفسك قولتيها عاجبنى..ليه بقى اخلى ناس مش بتفهم او ضعاف النفوس تاثر عليا يبقى المشكله مش فى الناس ...المشكله تبقى فيه انا..صح ولا ايه
ابتسمت وقالت: بس انا عاجبنى القميص
نظر لها بحب: وانا باحب القميص مهما قالوا عنه او ماعجبهمش انا مقتنع بيه ومش ممكن اغير رايى
اخفضت عيناها بخجل وقلبها يطرق بشده
...........................
فى اليوم التالى
جالس فى مكتبه يتلقى التهانى من زملائه فى المكتب خالد :شوف ا حنا عايزين عزومه كبيره بالمناسبه دى
ضحك احمد وقال :يا مفترى ده انت امبارح شبعت اكل غدا عندنا فى البيت وعشاء فى بيت العروسه مش ناقص الا الفطار
ضحك خالد :شاهدين يا جماعه احمد بعد كتب الكتاب بقى
بخيل
كريم :حرام عليك الراجل وراه جهاز وامور متلتله خف عليه احمد :قوله يا كريم ... وغمز له فكرنى اعمل لك مكافاه على الكلمتين الحلويين دول
ضحك الجميع ...وقال خالد :اوكيه اسامحك ...بس تتجوز وتعملنا العزومه .
هز راسه قائلاً:موافق
رن هاتفه فابتعد ودخل مكتبه واجاب :السلام عليكم ازيك ياحاج مصطفى ...الحمد لله بخير ايوه كلمتك من شويه ...اجتماع ...ربنا يقويك انا كلمتك عشان بعد اذنك اعدى عليكم واخدكم.... حضرتك وانفاس تشوفوا الفيلا ....لا ...لسه ما كلمتهاش قلت اخد راى حضرتك الاول ..ايوه ..اصلى العصر انا وجدى ونعدى عليكم ابتسم ان شاء الله ...مع السلامه
................
:ياااااه يا حنان من فتره ماشفتش مصطفى مبسوط كده حتى انفاس اتغيرت تماما
ام حسام وهى تقطع لزوجها تفاحه:اتغيرت ازاى يعنى؟
حسن وهو يا خذ منها التفاحه :امبارح رحت ازورهم وقعدت معاهم لما تيجى سيرته تضحك وشكلها يتغير
ابتسمت حنان مجاملة له وقالت بتنهيدة:ربنا يسعدهم.
كان يجلس بجوارهم امام حاسوبه النقال وهو يتظاهر بانشغاله فيه وهو كل حواسه مع حوارهم عليها
يستمع والنار مشتعله بداخله ..."عايشه الهانم ومتهنيه وانا هنا قاعد...غبى ياحسام ازاى توقف عمرك عليها وهى ما تستاهلش ....بس انا لازم اوجع قلبها زى ماوجعت قلبى ايوه ..هو ده "
حسن بضيق :بس ده حرام ومايرضيش ربنا...ولا ايه يا حسا م ؟
نظر حسام لوالده وقال بدون تفكير :هى تستاهل
نظر والده اليه بدهشه :انت بتتكلم على مين ؟
قال وهو يتدارك خطؤه :ده ...د...اااه ..قصه قريتها فى النت افتكرتك بتتكلم عليها
حسن :لا يا حسام انا بتكلم على حاجه تانيه خالص على الخبر الى فى التلفزيون دلوقتى ....شكلك مش معانا خااالص فى حاجه شاغله تفكيرك
قام حسام وهو يقول :مفيش حاجه انا داخل انام
حسن وهو يراقب ابنه بضيق :حسام فى حاجه شغلاه انا متاكد من كده تنهد وهو يكمل :انا قلت هتتخطب وينساها وهو مش راضى يطلعها من دماغه وهيتعب نفسه
.........................
اجتمعت العائله على مائده الطعام التى كان على رأسها حسين قال لاخته:منوره ياكريمه
كريمه وهى تنظر لزوجه اخيها بضيق :بوجودك يا حسين واكملت :حسين انت روحت كتب الكتاب امبارح ؟؟؟؟
قال بضيق :ليه مجنون اروح لولد قليل الادب وعاق زى ده صبرك ياكريمه وهتشوفى الجوازه دى ان شاء الله هتفشل
نظرت له زوجته بضيق :بطل كلام وكل الاكل هيبرد مصمصت كريمه شفتيها :ورينا الاكل اللى خايفه عليه يبرد
وضعت الطعام فى طبق ابنها امسك وائل الطبق وسكبه وقال بصوت عالى :مش بحب الاكل ده
نظر له ياسر غير مصدق ما فعل والتفت لخاله متوقعاً عقاباً عسيراً على ما فعله ففوجئ بحسين يخاطب ابنه بلطف وهو يقول :ليه كده يا وائل مش عيب كده ....عايزنى ازعل منك.
انصدم ياسر من رد فعل خاله وتذكر فيما مضى عندما كانوا فى سن ذلك الوقح الذى يجلس امامه ..عندما امسك احمد بكوب ماء وتناثرت منه قطرت على المائده اسر ع اليه والده وصفعه بلا رحمه امامهم
لمجرد قطرات ماء والان سكب ابنه الطعام ببجاحه ولا يعاقب كان غير مصدق لما يرى ..وازدادت دهشته عندما سمع رد الطفل على ابيه
وائل بوقاحه:انا اعمل اللى يريحنى وبعدين انا مش بحب اكل معاك ....والتفت لامه وهو يقول بدلع:ماما مش قلتلك تأكليه لوحده مش معانا.
ضحك حسين وقال :المره الجايه اكل لوحدى بس المرة دى علشان عمتك عندنا لازم ناكل مع بعض ماتزعلش نفسك انت بس وكمل اكلك.
لم يستطع ياسر ان يتمالك نفسه فقام من الطاوله وهو يقول :الحمد لله
كريمه باندهاش:ياسر ما كلتش ليه يا حبيبى
ياسر :شبعت وافتكرت ان ورايا معاد عن اذنكم وخرج وهو يشتعل من الضيق والغضب
.....................
.....................
اغلقت الباب وضحكت بمياعه شديده وقالت فى الهاتف:وحشتنى اوى ...لا انت طماع . لا ...لا ..امسك نفسك لحد ما اجيلك واستلقت على الفراش وقالت وهى تلعب بشعرها :وصلتك الصوره ؟؟؟سمعت كلامك واتصورت زى ما قلت اهى تصبيرة لحد ما اجى لك
...............................
..............................
خرج من غرفته وفى يده هاتفه وميدالية مفاتيحه
نظر لجده وهمّ ان يقول شيئاً ولكن لفت نظره فيفى وهى متأنقه
قال لجده :جدو جاهز ؟
وقبل ان يجيب الجد اجابت فيفى :ايوه جاهزين يلا بينا
وقامت واخذت حقيبتها
اقترب منها وسألها وهو يدارى غيظه:رايحه فين انتى ؟؟؟؟...بقول جدو مش حد تانى.
ابتسمت بسعاده :معاكم طبعا...اتفرج على الفيلا ...
احمد وهو يحرك يده بلا :لا طبعا ...انتى متخيله انى اخدك معايا بعد عمايلك السوده يوم كتب الكتاب ....لا طبعا احمدى ربنا انى ماخنقتكيش بعدها
فيفى بضيق :ما انت لما رجعت اتكلمت معاها براحتك وانا سيبتكم فى حالكم مع انى معرفتش انام منكو طول الليل
احمد بسخريه :باماره شخيرك اللى دخل لى فى سماعه التليفون
نظرت فيفى له باستنكار:شخير!!!! انا مش باشخر يا حبيبى!!!! ..واضافت بتبرير :ثم انا ما عملتش غير انى بعدت الكبريت عن النار ......لو قلت ايه هاروح ...فيلا اخويه وما اشوفهاش !!!!!ها روح يعنى ها روح
احمد بعند:وصاحب الفيلا بيقولك اقعدى مع مامتك مش عايزك تيجى معاه.
وغمز لها وسيبى الكبريت مع النار لان النار كده كده والعه ....وضحك وهو يضربها على راسها ضربه خفيفه وهو يضيف :اسمها نبعد النار من جنب البنزين يا اذكى اخواتك
فيفى :والله لو ما روحت لاخاصمك ومش اتكلم معاك
وضربته على صدره ...وجلست واخفت وجهها مثل الاطفال
احمد وهو يتجاهلها :يلا يا جدو
ابتسم الجد وقام واتجه الى الباب ....التفت احمد اليها وهو يغمز لجده
الجد وهو ينظر لفيفى بحنان :سيبها تيجى يا بنى عشان خاطرى انا.
احمد وهو يرسم على وجهه الجديه :تعالى بس........
اسرعت فيفى قبل ان تسمع باقى حديثه
وسبقتهم الى الباب
.............................
اوقف سيارته امام فيلا انيقة صغيرة يحوطها سور عالى ...ركن السيارة فى امام سلم الفيلا خرج من السياره واسرع وفتح الباب الذى بجانبه ليخرج جده فتح الباب الخلفى لتخرج منه فيفى وقفت خلفهم سياره والد انفاس ....خرجت انفاس واقتربت من صديقتها و احتضنتها
فيفى مدعيه الضيق :ابعدى عنى انا زعلانه منك
انفاس غير مصدقه :انا يا فيفى ليه ؟
فيفى وهى تنظرالى احمد وهو يقترب منهم وقالت :ممكن اسامحك لو رضيتى انى اعيش معاكم انا وابنى وجوزى حبيبى اللى هيرجع بعد شهرين .
احمد وهو يفتح عينيه مذهولا :طلعى الافكار دى من دماغك ...وقال وهويعطيها ظهره و يضرب كف على كف :البنت دى شكلها وقعت على راسها هى وصغيرة...قال تعيش معايا قال

اخرج مفاتيح من جيبه وطلع الدرج على مهل ليساعد جده وهمس بشى لجده فضحك
تلفت الجد حوله وقال تعالى يانفاس يا حبيبتى
كانت انفاس تنظر الى حديقة الفيلا وهى تشعر بسعادة غامرة من جمالها ...التفتت الي الجد عندما نادى عليها
واتجهت اليه وقالت :ايوه يا جدو
ابتسم وقال :اقولك بس ندخل الفيلا
فتح احمد باب الفيلا وقال:ادخلى يا انفاس
فهمت وابتسمت ودخلت الفيلا وقالت بهمس :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.......دخلو جميعاً خلفها
قال والدها:ماشاء تصميم وديكور الفيلا تحفه اكيد انت اللى صممت الديكورات
الجد بفخر :طبعا هو اللى صممها ...ابنى احمد فنان
جلست تتامل الفيلا منبهره من جمال التصميم كانت الفيلا عباره عن دورين الاول عبارة هن مكان استقبال كبير مقسم الى عدة جلسات جلسه كحجرة طعام وجلسه لصالون فخم مزين بافخم التحف واللوحات والستائر المصممه على احدث طراز.
والجلسه الثالثه عبارة عن انتريه حديث عليه العديد من الوسائد الملونه بجميع الالوان وبعض الوسائد على الارض وشاشه بلازما كبيرة معلقه على الحائط ...ويزين احدى الحوائط لوحة ضخمة لغروب الشمس فى الماء تلفتت انفاس حولها بانبهار ...سمعت صوته يقول تعالى من هنا اتفرجى على المطبخ
دخلت المطبخ وجدته مجهز بالكامل بجميع الاجهزه الحديثه
سالته :احمد انت كنت عايش هنا ؟
ابتسم :عشان لاقيه كل حاجه؟؟؟؟؟ ....لا طبعا
لما جهزت الفيلا جهزت كل حاجه بالمره لانى كنت ناوى آجى انا وجدى نعيش فيها ....واضفت لها شوية حاجات بعد ما اتخطبنا.
دخلت فيفى كالعادة خلفهم وقالت بصوت يغلب عليه الاعجاب
:ايه المطبخ الجميل ده ...بس ....ليه حاسه انه نااقص ؟؟؟؟؟
احمد بمكر :ايوه يافيفى يا حبيبتى قوليلى عشان انا كمان حاسس بكده وانتى لماحه وهتعرفى على طول
فيفى :اممممم افكر
اشار لانفاس من خلفها وخرجت وقال بهمس :تعالى اوريكى حاجه
امسك يدها واتجه الى الدرج الموصل للدور الثانى وسار بها الى ان وصل لغرفه وفتح الباب وظهرت لها الغرفه كانت غرفه نوم واسعه عبارة عن مستويين السرير كان اعلى من مستوى الغرفه بدرجتين والتسريحة رائعه ملتصق بها مرآة بطول من يقف امامها التفتت فرأت شيزلونج بغاية الاناقة امام السرير وعلى جانب الغرف اريكة وثيرة بجوارها كرسى مفرد من نفس نوعها امامهم طاولة ويوجد فى الجانب الاخر بابين داخليين باب الحمام والاخر باب لغرفة الملابس ...اخذت انفاس تتمشى فى الغرفه وهى مبهورة من جمالها وفخامتها فقد كانت تتميز بالبساطه وعدم التكلف والرقى
التفتت الى الجلسه الجانبيه ففوجئت باللوحه المعلقة اعلى الجلسه ...بهتت ولم تستطع ان تبتلع ريقها وهى تنظر لها كانت كانها تشاهد صورتها منعكسه فى المرآه ولكن ليست صورتها بالكامل ولكن لعينيها فقط التفتت اليه فوجدته يراقبها بشغف نظرت اليه وعينيها تحمل تساؤل عن هذه اللوحه ...اقترب منها حتى كاد يلتصق بها وهو يهز رأسه بنعم وهمس لها فلفحت انفاسه اذنها ورقبتها وهو يقول: دى رسمتى لعنين انفاسى....قال هذا وهو يشير الى صدره.
ابتلعت ريقها بصعوبه وهى تحاول ان تبتعد عنه لتخفى خجلها :احمد دى صوره عنيا !!!!
ابتسم واقترب منها اكثر واحاط خصرها بيديه :بسبب الصوره دى انا اكتشفت انى بحبك
رمشت بأهدابها الطويله وسالته وهى تلتقط انفاسها بصعوبه من شدة اقترابه منها :امتى ؟
هز راسه بلا وقال بصوت عميق:مش هاقول
قالت بدلع غير مقصود :قولى عشان خاطرى
احمد فى نفسه "يعنى انا ماسك نفسى بالعافيه ..كمان بتدلعى يا انفاسى ...ياربى انتى ناوية عليا"
تنحنح وهو يقول ليغيظها:قلت لك مش هأقول

ازاحت يده من على خصرها وهى تبتعد عنه اسرع وامسكها وهو يضحك ويسحبها ليضمها الى صدره
وقال من بين ضحكته:حبيبتى عصبيه !!!!!!
فى هذه اللحظه فوجئا بصوت فيفى وهى تقول بسعادة
:انا عرفت خلاص ايه اللى ناقص المطبخ بذكائى الخارق...شهقت عندما وقعت عيناها عليهم ولم تكمل اكتشافها ونظرت لهما بضيق وقالت :انتو مش هتبطلوا حركاتكم دى !!!!!!
همّ ان يصرخ فى وجهها ولكن سمع صوت جده وهو يقترب من الغرفه ويقول:
بسم الله ماشاء ...تعالى ياحاج مصطفى اتفرج الاوضة دى ....................
انتطرونى البارت القادم

noor elhuda likes this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:36 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.