شبكة روايتي الثقافية

شبكة روايتي الثقافية (https://www.rewity.com/forum/index.php)
-   الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء ) (https://www.rewity.com/forum/f118/)
-   -   أنفاس أحمد *مميزة ومكتملة* (https://www.rewity.com/forum/t317528.html)

سامراء النيل 24-02-15 03:37 PM

أنفاس أحمد *مميزة ومكتملة*
 

https://upload.rewity.com/upfiles/0NH40822.png
السلام عليكم اخواتى سوف انشر قصتى هنا واتمنى ان تنال اعجابكم ...اختكم سامراء النيل











تصميم اهداء للروايه

https://upload.rewity.com/upfiles/7vg05186.jpg

ألــ بـارت الأول

قبل عشر سـنـوات
نظر اليه بأستخفاف وقال : سمعنى قولت أيه ؟
أزاح شعره المتساقط على جبهته بتوتر شديد وأجاب : بـقول قررت أدخل كليه فنون جميله بعد أذنك طبعا

قال بسخريه شديده : أنت قررت !!
وضحك بسخريه وألتفت ألي زوجته : سمعتى بيقول أيه العيل دا
قال قرر قال ..
قاطعه بتوتر وخوف .. بابا أنا أقصد
أخرسه بصفعه شديده على وجهه وقال بغضب : أنت مين أنت علشان تقول قررت أنت مجرد كرسى فى البيت دا ملكش رأى
أنـــا هنا ألــ أقرر ف ألــ بيت دا وأقول .. وأنت يا تافه تقول قررت
أسرعه زوجته وأمسكت زراعه وقالت بخوف .. خــلاص يـا (حـسـيـن) متزعلش نفسك هو عرف أنه غلطان
ألتفت أليها بغضب : أنـا عارف كويس أن سبب تلف الغبى دا هو انتى ودلعك فيه طبعا
أقترب من أبنه وأمسك ذراعه بقسوة شديده وقال .. قسم بالله لو متعدلت لكون طردك من البيت ورسومات دى أنساها
ومفيش رسم بعد كدا سااااااااااااامعنى يا كــــلــــــــب
وأزاحه من طريقه ودخل غرفه أبنه وبدأ يجمع الألواح والرسومات
اسرع اليه وأمسك ذراعه وقال بترجى .. خــلاص يابابا والله مش ارسم تانى واللى ـ أنت عايزة هنفذه بس أرجوك سيب لوحاتى
بداء يقبل يده والدموع تملئ عيناه
صمت الاب دقائق وقال بهدوء أنـــا موافق
الأب بفرحه شديده ربنا يخليك ليا يابابا
أقترب منه لتقبيل رأسه أزاحه وقال بصلابه ... بس الرسومات دى مفيش داعى انها تكون هنا تترمى برا أو تتحرق
كانت الأم تتابع الحديث وأقتربت من زوجها وقالت وهى ترتدى ثوب القوه ذالك لانها علمت مايهدف اليه زوجها
وعلمت ان ماسوف يفعله سوف يقتل أبنها فيجب عليها التدخل
قـالــت : أنــا ارمى الرسومات برا
أبتسم الأب وقال : برافو عليكى يا مـهـا أيــوه كــدا خليكى قــويــه
نظر اليها أبنها وهو غير مصدق هى تعلق بالرسم كيف تفعل ذالك
أقترب منها .. لآ يا مـامـا أرجوكى لآ
أقتربت من زوجها وأخذت الرسومات من يده وقالت بهدوء
عكس العاصفه التى بداخلها .. أنــا أرميهم بــرا
أوقفها صوته وهو يقول ليها (مــهـا) ..
ألتفت أليه وهى خائفه أن يكون غير رأيه
قال وهو يضحك : شوفى أبنك شكله أزاى يوجع القلب ياحرام
ورجع يضحك بسخريه وقال : أبكى يلا ورينا دموعك يا حلوة
أبتعدت الأم وقلبها تمذق على أبنها وعلى قسوه والده معه
فى الوقت الحالى :.
جالسه بهدوء تستمع بـأهتمام ألى الفتاه الجالسه أمامها تقول بضيق
أنــا تعبت مفيش تغييركل ماقول أنه هيتغير مفيش فايده دا راجل مخه فاضى أنانى كل تفكيره البنات
وأكملت وألـدموع تملئ عينيها : تصدقى امبارح صحيت ساعه 2 بالليل لقيته مش جمبى قمت أدور عليه لقيته قاعد فى البلكونه بيتكلم مع واحدة وبيقولها أنه لسه مدخلش دنيا ولا جرب حظه فى الجواز
وقالت وهى تبكى .. كان نفسى أقولها دا كداب دا أبو ولد فى الأعدادى وبنت فى الأبتدائى
أنا تعبت أعصابى مش مستحمله يا دكتورة خلاص
قالت الدكتوره بهدوء .. شافك ؟ قالت ( سميرة ) لآ ماشفنيش
قالت الدكتورة : ياسميره نفذى أللىى ـ بقولهولك دا بالحرف الواحد





الكاتبة : سامراء النيل
تصميم الغلافين (الرسمي والاهداء) : كاردينيا73


تصميم قالب الصفحات الداخلية : حلا
تصميم الفواصل ووسام التفاعل المميز : كاردينيا73
تصميم البنر الاعلاني : غزل





الفصل الاول .. اعلاه
الفصلان الثاني والثالث في نفس الصفحة
الفصل الرابع
الفصل الخامس
الفصل السادس
الفصل السابع
الفصل الثامن
الفصل التاسع
الفصل العاشر
الفصل الحادي عشر
الفصل الثاني عشر
الفصل الثالث عشر
الفصل الرابع عشر
الفصل الخامس عشر
الفصل السادس عشر
الفصل السابع عشر
الفصل الثامن عشر
الفصل التاسع عشر
الفصل العشرون
الفصل الحادي والعشرون
الفصل الثاني والعشرون
الفصل الثالث والعشرون
الفصل الرابع والعشرون
الفصل الخامس والعشرون
الفصل السادس والعشرون
الفصل السابع والعشرون
الفصل الثامن والعشرون
الفصل التاسع والعشرون
الفصل الثلاثون
الفصل الحادي والثلاثون





الفصل الثالث و الثلاثون









ملاحظه الفصول كل يوم احد واربعاء


https://upload.rewity.com/upfiles/AmJ40822.png
رابط تحميل الرواية كاملة ككتاب الكتروني
يجب ان ترد لمشاهدة المحتوى المخفي



سامراء النيل 24-02-15 03:38 PM

انتظرونى البارت القادم

سامراء النيل 25-02-15 08:04 PM

البارت الثانى
 
البارت التانى
أخذت نفس وقالت بهدوء : أنتى معندكيش مشكله
قاطعتها سميرة: بس يادكتوره
قاطعتها بهدوء : أسمعينى بس ... أنتى ياسميره ممتازة بس فيه مشكله صغيره والمشكله دى كل مالها بتكبر أنتى السبب
قالت بأستنكار : أنــا!!!
هزت راسها.. أيوة انتى ناسيه نفسك ليه متحبيش نفسك
قالت باندهاش .. أحب نفسى يعنى اكون انانيه
هزت راسها قالت : حب النفس الناس يتفهمه على طول بمعنى الانانيه انا قصدى أهتمى بنفسك شوفى انتى بتحبى ايه اهتمى بأنوثتك ورشاقتك انتى طول الوقت (عـمـر) قال (عمـر) بيحب دا (عـمـر) بيكره دا ..مفيش مرة (سـمـيـرة ) بتحب دا لازم يكون فيه (سميرة)سمعااااااااانى زى مافى (عـمـر)
قالت بـأستفهام :أزاى
أبتسمت وقالت : أنا أقولك أزاى
أول حاجة تطلعى من عندى وتروحى على سوق وأشترى برفان جديد وأعملى شعرك ولماترجعى البيت أقعدى مع ولادك وأعملى أكلة بيحبوها وأول مايجى تجاهليه أنتى على طول مهتمه بيه تجاهليه النهارده
سميرة: يعنى منفذش طلباته
قالت : لآ أنا ماقولتش كدا نفذى طلباته بس متروحيش تسأليه هو اللي يطلب وهو اللى يجيلك ولو سألك مالك متغيره ردى بهدوء لا مافيش حاجه عادى
سميرة بضيق:بس ماظنش يحس
أبتسمت لها : ماقولتش هيحس بس أنتى أمسكى نفسك لو محسش النهارده اكيد هيحس بكرا لانه هيلاحظ التغير ال فيكى واهتمامك الزايد بيه هيلاحظ أنه خف وأتقلب لأهمال وقتها هيجى يقعد معاكى ويسألك فى أيه
سميرة باهتمام : يعنى لازم أمسك نفسى فى الفترة دى
قامت وأتجهت ألى مكتبها وجلست خلفه
وقالت : ياريت تهدى من العصبية اللى عندك لان العصبية بتضيع كل حاجة
سألتها سميرة: وقلة النوم يادكتورة
أنا مش عارفه انام خالص عندى أرق شديد
قالت : قلة النوم دى علشان عقلك شغال تفكير
وقالت وهى تكتب : دا مهدئي للاعصاب تاخديه مرتين فى اليوم وأن شاء الله أشوفك الأسبوع اللى جاى
أخذت منها الروشيته وقالت : سلام عليكم
خرجت وأغلقت الباب خلفها
أسندت ظهرها على الكرسى واغلقت عيناها وتنهدت دقائق وسمعت طرق على الباب قالت بهدوء أدخل .. دخلت الممرضة
ٍسألتها : فى حد تانى
أجابت نبيلة: لا يادكتورة (أنفاس )
قامت من خلف المكتب وأخذت حقيبتها ووضعت هاتفها وأغلقت النور وخرجت هى و(نبيلة) من العيادة
قالت نبيلة وهى تبتسم : بكرا الجمعة أجازة
أبتسمت لها(أنفاس): يعنى بكرا ترتاحى منى
(نبيلة): ماتقوليش كدا أنتى زى بنتى ربنا يخليكى ليا
أبتسمت (أنفاس): ويخليكى ليا ..
ياعمى أنا مش فاهم هى هتفضل رافضه الجواز هى بتعمل كدا ليه جوزها مات من خمس سنين خلاص تنساه وتعيش حياتها
الأب بضيق : يا حسام يابنى ألـ بتقوله أنا قولته قبل كدا بدل المرة ألف لسه الشهر دا أتقدم لها دكتور زميلها فى المستشفى ورفضت
أكمل قائلا : أنا لو عليا أجوزها لك بس أعمل أيه أنت شايف لدلوقتى لابسه الاسود عليه وكل مااكلمها تقولى (خالد) عايش جوايا مقدرش أتجوز لانى روحى مع (خالد) ازاى اتجوز واحد وروحى وعقلى مع واحد تانى دى خيانه
حسام بضيق : والحل ياعمى
الأب : شوف أنا هكلمها مرة تانيه ويارب تغير رايها
سمع صوت الباب وقال : أهى وصلت
سمع صوتها وهى تقول : السلام عليكم يابابا
رد عليها : أنا فى الصالون مع (حسام )
ابن عمك
دخلت الصالون وهى تقول : السلام عليكم أزيك (حسام)
أقترب منها : أزيك يا أنفاس أخبارك
أجابت وهى تبتسم: أخبارك أيه ياحسام وأخبار عم حسين وأخبار ( آية) ايه هى فينها مش باينه اليومين دول
أجاب الاب : حسام جاى يعزمنا على خطوبة (أية)
قالت وهى تبتسم : صحيح والله مبروك عقبالك
نظر الى عينيها : عقبالك أنتى الاول
تلاشت أبتسامتها : وقامت وقالت أكيد أنتو متعشتوش وهقوم أحضر العشا
وأبتعدت عنهم
نظر حسام الى عمه
هز العم راسه بيأس وصمت
**********
شوف هو عصبى شوية بس شغله ملهوش حل
على طول متجدد هو اللى بيعمل ديكوراته ولسه مغيره من ست شهور
سمع صوت مرتفع بيقول : أنا عايز أفهم دلوقتى الراجل اتصل بيا بيقولى مفيش حد من العمال وصل عايز اعرف لــيــه ..
أنتظرونى فى البارت القادم

طارق صلى 26-02-15 07:54 AM

بسم الله الرحمن الرحيم شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . :Ts_012::Ts_012:

سامراء النيل 26-02-15 02:36 PM

انفاس احمد
 
البارت الثالث

شوف هو عصبي شويه بس شغله ملهوش حل على طول متجدد ...وتلفت حوله

قال : شايف ديكور مكتبه هو اللى صممه
أجابه حسام: واضح ان ذوقه عالي
سمع صوت عالي جعله يلتفت
أنا عايز افهم دلوقتى الراجل يتصل ويقول أن مفيش و لا واحد من العمال وصل ليه ؟
إيه التهريج دة!!!!
وقال بغضب : كريم فين ؟
قال احد العاملين: لسه مجاش .
أجاب بغضب : مجاش يعنى إيه ؟ يعنى الشغل يقف عشان مجاش
التفت وقال :خالد
أجابه خالد مسرعا :ايوة
قال بعصبيه : اتصل بيه حالا وقوله يجى فوراً والا والله أروح أجيبه من قفاه
أجابه خالد بسرعه : حاضر حاضر

التفت للموجودين قائلاً : أسف اتأخرت عليكم ..ازيك يا(هشام) أخبارك ايه وابتسم له وقال: مبروك

هشام: الله يبارك فيك عقبالك وأكمل أعرفك (حسام) اخو ألعروسه
قال وهو يمد يده ل(يصافحه: أهلا وسهلا
قال هشام لحسام ..احمد) صديقى مهندس ديكور زى ماقولت لك بس أنا طلبت منه يعمل لي ديكورات حفله الخطوبة
تحرك واتجه إلى مكتبه وتناول تصاميم موجودة على مكتب
وسال : في حاجه معينه تحب تعملها
هشام :لا بس انا عايز حاجه جديدة
جلس أمامه واعطاه التصاميم وقال: شوف التصاميم إللى معاك واختار إللى يعجبك
دقائق وقال هشام: حلو التصميم دة يا(احمد) دة إللى أنا عايزه
والتفت إلى (حسام) :إيه رأيك يا حسام
نظر (حسام) وقال: حلو أوى
رن هاتفة وابتسم :السلام عليكم..أنت فين
ضحك وقال كنت مع (جدي) وأنت عارف (جدي) بيغير عليا هههههههههه مقدرش أكلمك قدامه
النهاردة ..اوكيه..اخلص واعدي عليك..سلام
هشام :احمد امتى تبدأ الشغل
أجاب: إن شاء الله يوم الثلاث قبل الخطوبه بيومين وأكمل بس ياريت من دلوقتى محدش يجى ويقولى التصميم مش داخل دماغي أو اللون يتغير
هشام بتأكيد: لا مفيش الكلام دة انا مقتنع بالتصميم
ابتسم احمد: اوكيه خلاص
دخل الساعي ومعه القهوة وضعها أمامهم وانصرف
.................................................. .....................................
وقفت تنتظر المصعد ف العمارة التي بها عيادتها ثواني وشعرت بمن يقف خلفها تسللت رائحة عطرة إلى انفها رائحة قويه مرت عليها هذه الرائحة ولكن اين...
أفاقت على رنه هاتفه
أجاب بضيق:نعم وصمت ثواني
فتح باب المصعد دخلت ودخل خلفها وأغلق الباب
قال ساخرا: انتى غبية..ولا مبتفهميش ..ولا عندك مشكله في الفهم
نظرت إليه بضيق :استغفر الله العظيم
التفت إليها وأكمل حديثه :بتقولي إيه؟
ضحك ساخرا وقال:احبك انتى مجنونه أنا يوم ما احب أحب وحدة زيك ليه !!!!
بدأت تضرب بحذائها ضربات متتالية دليل على ضيقها وهى تستغفر
التفت ناظراً إليها وسألها بسخرية: في حاجه؟
أشاحت بوجهها وتنهدت بغضب
شعر بتوترها وغضبها فابتسم بخبث وقال:واضح أن فى ناس مضايقة من كلامي إللى مش عجبه يخبط رأسه ف الحيط
عضت شفتها لتكتم غضبها تعلم انه يحاول أن
يستفزها لتغضب وتتحدث إليه ولكن لن تفعل
فتح باب المصعد وخرجت وخرج خلفها واتجهت إلى عيادتها سمعته يقول
بصوت مرتفع: ومريضه نفسيه كمان !!!
التفتت اليه وهى تشعر بغضب شديد واتجهت نحوه وقالت بغضب :عارف مين المريض اللى محتاج يتعالج؟
نظر اليها وقال بسخريته:مين ؟
قالت بغضب: انت المريض اللى ..........
قاطعها وقال :ليه شيفانى داخل وأشار بيده على عيادتها واقترب منها وأكمل بصوت منخفض زى ناس .....
ابتعدت وقالت بضيق : الناس اللى مش عجبينك أحسن منك على الأقل مش شافيين نفسهم على الناس وهما أصلا ولا حاجه زى البلونه الفاضيه
قال باستخفاف: برافوا شاطرة يلا روحى كملى علاج
قالت بغضب: علاج ايه يا
قاطعها صوت جعل الاثنين يستديروا
دكتورة انفاس......احمد !!!!!!!!!!!

انتظرونى البارت القادم

سامراء النيل 26-02-15 02:37 PM

شكرا اخويه طارق على مرورك[align=center][/align]

كاردينيا73 26-02-15 09:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بك في وحي الاعضاء
نتمنى لك المتابعة الطيبة والنجاح في طرحك

بعد اذنك نقلت الرواية لمكان العرض الصحيح حتى يتابعها القراء معك
وارجو المرور على هذا الموضوع للتعرف على قوانين القسم ومواضيع اخرى تفيدك

دليل الكتاب والكاتبات الجدد وقوانين قسم قصص من وحي الأعضاء

بالتوفيق

rontii 28-02-15 12:03 AM

مبروك الروايه
جميله جدا اسلوبك رائع
لقاء احمد بانفاس زي العسل ضحكني جدا
اكتر حاجة عجبتني ان احمد شخصيتو مطلعتش مهزوزة و ﻻ عديم الثقة بنفسو و ﻻ ضعيف الشخصىة و الاهم انو قدر يحقق طموحو و لو مش فنان بس مهندس ديكور فيها كتير من الفن برضو
انفاس شخصة لذيذة لسه موضحتش اوي بس واضح حبها لخالد و لكن خالد توفي هل احمد هيقدر ينسيها حبها و ﻻ ﻻ
متبعاكي يا جميل متتاخريش علينا

dalia mostafa 28-02-15 05:44 AM

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

um soso 28-02-15 11:23 AM

بدايه مشوقه

حسام .. ابن عم د.انفاس ........ هو نفسه ابن حسين القاسي الذي حرمه من هواينه وتحكم بحياته ........ ياترى ماذا اختار كدراسه .. واين اصبحت لوحاته وهل استمر بهواية الرسم

انفاس .. كانت متزوجه من خالد . كيف مات ؟؟ وكم استمر زواجها ؟؟ .. هناك من اسمه خالد بين العاملين بمكتب احمد ... هل هو مجرد تشابه اسماء

احمد .... من المتصله به عندما كان بالمكتب ,, ومن الجد ؟؟ وهل هي نفسها من اتصلت به بالمصعد ؟

من المشترك الذي يعرف انفاس واحمد ............ هل هو حسام ؟؟؟
بانتظار الفصلين التي وعدننا بهم


الساعة الآن 02:25 PM

Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.