آخر 10 مشاركات
شعر ثائر جزائري (6) *** لص ذكي سارق عجيب *** (الكاتـب : حكواتي - )           »          تناقضاتُ عشقكَ * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : ملاك علي - )           »          219 - صديقان ...وشيئا ما - جيسيكا ستيل (الكاتـب : Fairey Angel - )           »          رواية صدفة للكاتبة : bella snow *مميزة و مكتملة * (الكاتـب : bella snow - )           »          خادمة القصر 2 (الكاتـب : اسماعيل موسى - )           »          رواية أحببت فارسة أكاريا (الكاتـب : الفارس الأحمر - )           »          طيف الأحلام (18) للكاتبة: Sara Craven *كاملة+روابط* (الكاتـب : nano 2009 - )           »          119 - بدر الأندلس - آن ويل - ع.ق ( كتابة / كاملة )** (الكاتـب : أمل بيضون - )           »          جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          رواية ناسينها ... خلينا نساعدكم [ أستفساراتكم وطلباتكم ] (الكاتـب : × غرور × - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة ضمن سلاسل (وحي الاعضاء)

Like Tree4Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-04-16, 11:57 PM   #121

رهفة
 
الصورة الرمزية رهفة

? العضوٌ??? » 333033
?  التسِجيلٌ » Dec 2014
? مشَارَ?اتْي » 360
?  نُقآطِيْ » رهفة is on a distinguished road
افتراضي


من الجيد أن يارا بدأت تراجع نفسها وتعترف انها تتحمل جزء مما جرلها وأن حبها ليحيى كان هوسي مع أنه ليس من حقها أن تبعد أطفالهم عنه فمهما جرى فهو كان أب جيد ﻷطفاله، أظن أن يحيى الأن بعض قرائته لمذكرات يارا سيعرف ماهو خطئه وماذا كانت تنتظر يارا منه وأتمنى أن يعترف كل واحد منهما بخطئه لأن ماجعل علاقتهم تنهار هو الكتمان فعدم تعبير يحيى ليارا عن مشاعره وعدم بوح يارا ليحيى بشكوكها وماتريده منه هو ماجعل بينهم عائق تواصل وعدم فهمهم لبعض أتمنى أن لا يصلا لمرحلة الطلاق وأن يتعلموا من أخطائهم وأن يمنحى زواجهم فرصة ثانية

رهفة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-04-16, 12:02 AM   #122

hanin ahmad

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبمنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية hanin ahmad

? العضوٌ??? » 357545
?  التسِجيلٌ » Nov 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,348
?  نُقآطِيْ » hanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رهفة مشاهدة المشاركة
أظن أن يارا تبالغ في لوم يحيى فهي حتى لم تصارحه بأخطائه لكي يبررها ويدافع عن نفسه هي فقط قررت أنه خائن وأنه لا يحبها لوحدها من دون أن تصارحه بشكوكها نحوه كما جعلت الجميع يحمله مسؤولية ما جرى لها مع أنه عبر لها عن مشاعره أكثر من مرة بطريقته الخاصة مع أنه من وجهة نظري يارا هي المخطئة فالحياة ليست كلها حب وعشق وهي تتحمل جزء مما وصلت له حالتها فهي تعلقت بيحيى لدرجة مرضية درجة أنها فضلت أن تنتحر وتخسر إيمانها وتعمل عمل لايرضاه الله على أن تطلب الطلاق من زوجها وتعيش من دونه
فعلا يارا مريضة بحب يحيى .. اتعلقت فيه زيادة عن اللزوم ونسيت حاجات كتيير تانية
خلته محور حياتها وده تعبها اوى لانه فى المقابل ماعملش كده..
يارا بتحكى قصة كل بنوتة بتحلم بحبيبها الفارس ال هياخدها فى جو من الحب والغرام ونست ان فيه حاجات تانية غير الحب فى الجواز.. بس برضه هى شافت كتيير لبنت فى حساسيتها ولسه اما نشوف هتعمل ايه


hanin ahmad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-04-16, 09:45 AM   #123

um soso

مشرفة وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومراسلة خاصة بأدب وأدباء في المنتدى الأدبي

alkap ~
 
الصورة الرمزية um soso

? العضوٌ??? » 90020
?  التسِجيلٌ » May 2009
? مشَارَ?اتْي » 33,769
?  مُ?إني » العراق
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Iraq
?  نُقآطِيْ » um soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond reputeum soso has a reputation beyond repute
افتراضي

يارا مشكلتها ليس انها جعلت يحيى محور حياتها ......... لان هذا الشيء الطبيعي في المجتمع الشرقي كل بنت بعد الزواج تكون حياتها مرتكزه على زوجها وبيتها واولادها .............لكن مشكلة يارا انها رومانسيه زياده عن اللزوم وتعتقد ان الرجل مثل المرأة يجب ان يسبل الاعين ويشبعها كلام واهات وتسبيل .. لاتعلم ان الرجال شعارهم نحن رجال افعال لا اقوال

حصل معي موقف يوم الخميس الماضي تذكرت به يارا وروايتك وانا اضحك ... اقول فينك ياحنين تعالي شوفي الرجال ورومانسيتهم وانتباههم ههههههههههه
لو امشي على نظرة يارا كان من زمان قتلت نفسي وقتلته
ههههههههههههههههههههههههه ه
لكن الفرق بيني وبين يارا اني افهم لغة الافعال وراضية بها وغسلت يدي من الاقوال


um soso غير متواجد حالياً  
التوقيع
روايتي الاولى وبياض ثوبك يشهدُ

https://www.rewity.com/forum/t406572.html#post13143524

روايتي الثانيه والروح اذا جرحت
https://www.rewity.com/forum/t450008.html





رد مع اقتباس
قديم 11-04-16, 10:00 AM   #124

dreamamira

نجم روايتي

alkap ~
 
الصورة الرمزية dreamamira

? العضوٌ??? » 237046
?  التسِجيلٌ » Apr 2012
? مشَارَ?اتْي » 586
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » dreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond reputedreamamira has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك max
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

انا واثقه ان يارا رومانسيه دا مفيش فيه جدال ،،،،لكن الانسان الطبيعي دايما بيكون عنده عين بينظر بيها علي الاخريين وعنده رأس فيها مخ يفكر بيه في التصرفات ويحللها ويفهمها

اولا يارا منعزله جدا بس في الغربه اتعرفت علي صديقتها عليا،،،،وهنا المفروض هي شافت تعامل زوج عليا ووضعهم في الحياه،،،،اعتقد شافت اخواتها وتعاملهم مع زوجاتهم،،،،،اعتقد شافت جيران ،،،،،
دايما كنا بنقول اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته
ودا شعار انا شخصيا رفعته بعد جوازي مباشره علشان اعرف اعيش خصوصا اني بحب جوزي جدا وعايزه اكمل حياتي معاه من غير نكد

ملاحظه بسيطه علي حياه الاخر هتلاقي نمازج غريبه
زوج محب ورومانسي لكن غيور بشكل مبالغ فيه لدرجه انه خانق زوجته ،،،،والمشكله ان الزوجه من نوعيه عاشقي الحريه والانطلاق

زوج محب ورومانسي لكن خاين وبتاع ستات

زوج ناجح ومدبر ويجيد التصرف لكن عملي زياده عن اللزوم ولا يعرف المجامله

زوج ناجح ومنظم جدا ،،،لكن بخيل مبيصرفش قرش في بيته للرفاهيه ،،،رافع شعار للضروري فقط

زوج فيه كل المواصفات لكن لاينجب ،،،،،مفيش اطفال

نوعيات ونوعيات من الازواج وكلها ناس عايشه حولنا ،،،،،وزوجات بعضهم يشعر بالقهر وتقوم بالشكوي كمان لكن من فيهم بيوصل لدرجه وحاله يارا
حاله يارا غير مبرره بالنسبه ليا
ومبررهها الوحيد هو مرضها بالاكتئاب
اعرف شخصيه زيها تماما وبتاخد علاج وبتتعالج عند دكتور نفسي ونفسيتها بتتصلح الان
مازلت مصممه علي وجهه نظري يارا مريضه نفسيا


dreamamira غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 01:12 AM   #125

hanin ahmad

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبمنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية hanin ahmad

? العضوٌ??? » 357545
?  التسِجيلٌ » Nov 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,348
?  نُقآطِيْ » hanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

(الفصل الثلاثون والاخير)
ظلت يارا صامتة عدة جلسات ورغم ذلك لم تيأس امل ابدا..بل ظلت تتحدث معها دزن ان تنتظر رد منها
ثم فى الجلسة السادسة تقريبا بدأت الحديث معها..بدأت تحكى لها كل شئ عن حياتها قبل الزواج وبعد
ظلت الجلسات مستمرة ويارا تتحسن باستمرار ..بل اعترفت لأمل انها تتحمل جزءا مما حدث
يارا:انا من اوصلت نفسى لهذه الدرجة من الضعف.. تخيلت ان الضعف والاستسلام للحبيب جزءا من الحب نفسه
ولكنى اكتشفت ان الضعف يصاحبه عدم الثقة بالنفس...نعم امل لم اكن واثقة فى نفسى وانا انتظر منه
كلمة يطرى بها جمالى او طعامى او اى شئ افعله..كان لابد وان اثق بنفسى اكثر وان اعرف قيمة نفسى
كان لابد ان اشعر بالثقة بنفسى حتى استطيع ان اثق به هو... ولكنى كنت ضعيفة بطريقة غريبة
انتى لا تتخيلين كم كنت انتظر منه كلمة واحدة تشعرنى اننى على قيد الحياة...
لا تتخيلين كيف تخليت عن احلامى وطموحاتى من اجله..لم اكمل دراستى التى احبها..لم استمر فى الكورسات
التى بدأتها..لم افعل اى شئ احبه ..بل ظللت افعل ما يراه هو فقط...
كنت انا من اتقرب منه واحاول فهمه دائما..وهو لم يفعل اى شئ من اجلى...
لم يحاول يوما ان يسألنى عن احلامى وطموحى..او عما اشعر به واريده..لم يحاول يوما ان يقترب منى
او يشعر بى او يفهمنى..كنت اقدم كل شئ له بسهولة فلم سيتعب نفسه من اجلى...
لقد نسيت يارا كثيرا ولغيتها من اجل يحيى..ولكنى لن افعل بعد اليوم...
لن يكون له مكانا فى حياتى الا من اجل الاطفال ..فهو مازال والدهم للاسف..
هل ستصدقينى لو اخبرتك اننى لم اعد اشتاق اليه..لم اعد افكر فيه طوال الوقت كما كنت من قبل..
بل اصبحت اخطط لحياتى القادمة بدونه..لن ادخله فى حياتى مرة اخرى...الا لو برهن استحقاقه لى
عذرا امل لقد تحدثت طويلا وشعرت بالارهاق... سأتركك الان واحضر مرة اخرى..
وبالفعل غادرت يارا عيادة امل فهى قد طلبت منها ان تذهب هى اليها بعد ان تحسنت صحتها ونفسيتها
عن الفترة الاولى..ووافقت امل باعتبارها فرصة ليارا حتى تعود مثل الاول
شعرت يارا بالحنق الشديد..الجميع يعاملها معاملة خاصة كأنها مصنوع من زجاج..
تعلم بمحاولات يحيى العديدة للوصول اليها..اخبرتها دينا التى لازمتها منذ معرفتها بما حدث معها
ولكنها لم تكن مستعدة لمقابلته بعد..لذا تجاهلت مااخبرتها به دينا..
ولكنها تشعر اليوم انها على خير مايرام وقد استعان جزءا كبيرا من ثقتها بنفسها لذا ستتحدث مع والدها
فى هذا الشأن حال عودتها من الجلسة... لقد اصرت اليوم ان تذهب بمفردها فقد تعبت من مصاحبتهم لها على الدوام
فكرت انها بدأت العودة الى شخصيتها التى طمستها بعد حبها ليحيى.. ذلك الحب الغريب الذى دمرها كلية
بل كاد يفقدها آخرتها كما افقدها دنيتها...
ظلت كل يوم تصلى ليلا وتستغفر الله كثيرا عما فعلت وتدعوه ان يقبل توبتها ويرشدها الى الطريق الصحيح
اخيرا وصلت الى منزل ووجدت اخوتها جميعا موجوين مع زوجاتهم واطفالهم واختها دينا وزوجها الذى
عاد من السفر من فترة قصيرة...
القت السلام وردوا عليها جميعا...ثم طلبت الحديث مع والدها..
دخلت الحجرة ومعها والدها واخويها سامر ومروان...
حلمى:ها يا يارا عايزانى فى ايه؟؟
يارا بهدوء:عايزة حضرتك تكلم يحيى وتقوله انى هروح الشقة اتكلم معاه بكرة
صمت رهيب خيم على الحجرة بعد كلماتها ثم افجارا توقعتها من سامر
سامر صارخا:انتى بتستعبطى يا يارا؟؟ عايزة ترجعيله بعد كل ال عمله فيكى؟؟
يارا بنفس الهدوء:انا ماقولتش هرجعله انا قولت هتكلم معاه بس
حلمى :طيب يجى هنا وتتكلموا براحتكم
يارا:بعد اذن حضرتك يابابا انا عايزة اتكلم معاه هناك فى شقتى.زعايزة اتكلم معاه بدون اى ضغط من اى جانب
سامر:انتى اكيد اتجننتى..وهتتكلمى معاه فى ايه انا عايز افهم يعنى؟؟ انتى مش قولتى عايزة تطلقى منه؟؟
مروان:لو سمحت ياسامر براحة..يارا كبيرة وفاهمة هى بتعمل ايه...ولازم نقف جنبها فى اى قرار تاخده حتى
لو ماعجبناش..واكيد مش هتفرح لو اختك اتطلقت وفضلت لوحدها خاصة ان بينهم اطفال..
يعنى بينهم رابط طول الحياة..اهدى شوية وماتخليش مشاعرك تغلب تفكيرك يارا لازم تتكلم معاه عشان تقرر هى عايزة ايه
نظرت له يارا بامتنان لانه فهم ماتريده دون حديث..وانتظرت رد والدها على طلبها..
حلمى:ماشى يابنتى انا موافق تروحى تتكلمى معاه بس حد من اخواتك يروح معاكى
سارع مروان للحديث قبل سامر:انا هروح معاها يابابا
نظر لهم سامر غاضبا وخرج من الغرفة مغلقا الباب بشدة خلفه
حلمى:انا واثق فيكى يا يارا وواثق انك هتاخدى القرار الصح ..لانى حاسس انك بدأتى ترجعى يارا بنتى القوية
ال مفيش حاجة تقدر تكسرها ابدا.. بس برضه هقولك فكرى كويس اوى قبل اى قرار تاخديه وتأكدى اننا كلنا معاكى
نظر لها مروان مشجعا فابتسمت له ووقفت بجانب والدها وقبلت يده قائلة:ربنا يخليكى ليا يابابا
وبالفعل اوصلت سما الخبر الى يحيى..ان يارا تريد الاجتماع به فى اليوم التالى فى شقتهم بمفردهم..
وفى اليوم التالى وجدت مروان منتظرا لها ومعه سامر:هاجى معاكوا وهمسك نفسى عشان خاطرك
ابتسمت له بحنان واحتضنت اخويها معا وهى تشكر الله على نعمة وجودهم فى حياتها...
كان يحيى متوترا بشدة على قدر ماهو مشتاقا لرؤية يارا على قدر ماهو خائفا ان تصدمه بطلب الطلاق كما اخبره سامر ...
واخيرا جاءت يارا ومعها سامر ومروان...لم تنظر اليه اطلاقا منذ دخلت الى المنزل...
توجهت الى ساعد وعبد اللطيف وعبير وسلمت عليهم ثم اخبرتهم انها ستصعد الى الشقة... لم توجه له كلمة واحدة
وهو لم يستطع النطق بكلمة..لا للترحيب او لاى شئ اخر..صعد خلفها دون حديث..
كان سامر سيصعد خلفهما لولا ان امسكه مروان بيده وهو يهمس له ان يتركها تفعل ماتراه صحيحا
صعدت الى الشقة وشعرت به يصعد خلفها دون كلمة واحدة...
دخلت وجلسن بهدوء وانتظرته ليجلس...اقترب منها يحيى يريد ان يغمرها بين ذراعيه
عندما رأت اقترابه منها وقفت مرة اخرى وقالت بصوت هادئ:لو سمحت خليك مكانك واقعد عشان نعرف نتكلم
وعايزاك تعرف ان لولا جاسر وجهاد مكنتش هتشوف وشى تانى ابدا...
توقف يحيى ونظر اليها بدهشة..من هذه الواقفة امامه؟؟ هل هى يارا حبيبته الصغيرة؟؟
لاحظت يارا دهشته فابتسمت بسخرية ولم تعلق بل بدأت حديثها بهدوء...
يارا:هتسافر امتى؟؟مش المفروض اجازتك خلصت؟؟
يحيى:انا مديت الاجازة شوية بس هى هتخلص بعد اسبوعين ان شاء الله
يارا:طيب كويس انت هتسافر عادى بس لوحدك..انا والولاد هنفضل هنا
يحيى:يارا انا عارف انك مجروحة وزعلانة منى بس ادينى فرصة اشرحلك....
قاطعته يارا بهدوء:انا مش زعلانة منك لانك معنتش بتمثلى اى شئ غير انك ابو جاسر وجهاد...
ومش عايزة اسمع اى حاجة لان مفيش حاجة هتتغير بينا وده اخر كلام عندى....
انا عايزاك تطلقنى بهدوء لو سمحت ونتفق على وضع كويس عشان الولاد ومش عايزة منك اى حاجة تانية
يحيى:لا يا يارا..ماتهديش كل حاجة بينا..
قاطعته يارا ساخرة:كل حاجة بينا؟؟؟ اساسا من الاول ومفيش حاجة بينا..فيه وهم انا كنت عايشة فيه وانت استغليته
ايوة استغلتنى يا يحيى..انا كنت شايفاك حاجة كبيرة اوى وحاطاك فى مكانة عالية جدا بس انت هديت كل حاجة
بخيانتك ليا
يحيى:بس انا ماخنتكيش..والله العظيم ماخنتك
يارا:وانك تخبى عليا كل ده مش خيانة؟؟ولما ادخل الاقى الحقيرة دى فى حضنك تبقى مش خيانة؟؟
تفتكر لو الوضع اتعكس كان هيكون رد فعلك ايه؟؟لو لقيت على موبايلى صور زبالة ورسايل ازبل
وانا ماقولتلكش حاجة عنها؟؟ لو حد بعتلك صور ليا وقالك انى فى شقة مع واحد تانى؟؟
لو جيت لقيتنى فى حضن واحد تانى؟ها قولى كنت هتعمل ايه؟؟
اقولك انا كنت هتعمل ايه؟؟ كنت هتطلقنى من اول مرة ومش هتسمعنى ولا هتدينى فرصة انى اشرحلك حاجة
انا بقى اديتك فرصة كام مرة؟؟ وانت ضيعت كل حاجة بأنانيتك..كنت فاكر انى هفضل فى القمقم ال حطيتنى فيه
وعمرى ماهطلع منه..ونسيت انى من الاصل مكنتش فيه وانى دخلته بمزاجى عشان كنت فاكراك تستاهل
لكن للاسف خيبت املى فيك اوى ومعدش عندى طاقة انى ادى فرص تانية
يحيى:بس انا مش هطلقك يا يارا..مقدرش اعيش من غيرك
يارا:قولتلك مش هحرمك من ولادك ومش عشانك ده عشانهم هم..
يحيى:وانا مش بتكلم على الولاد انا بتكلم عليكى انتى..مقدرش اعيش من غيرك..صدقينى انتى مش عارفة انا
بحبك اد ايه؟ وبعانى ازاى فى بعدى عنك ادينى فرصة اخيرة وهثبتلك فيها حبى ليكى
يارا:وانا مش عايزاك تثبت اى حاجة..انا مش عايزة منك اى حاجة ولا حتى عايزة اشوفك تانى..
كل مااشوفك افتكر اد ايه كنت غبية وضعيفة..انا عايزة اعيش حياتى بقى..ومش عايزة يكون ليك اى وجود فيها
يحيى:حاضر هعملك كل ال انتى عايزاه بس من غير طلاق..اعملى كل حاجة فى نفسك من غير حتى ماتقوليلى
انا موافقك على اى حاجة الا الطلاق..مش هقدر..ادينى فرصة اخيرة واوعدك انى مش هخذلك ابدا
طرقت برأسها تفكر ثم..ماشى يايحيى هديك فرصة بس مش وانا معاك..
يحيى:مش فاهم
يارا:هنبدأ من اول وجديد..هنعتبر اننا مخطوبين او كاتبين كتابنا وهنتصرف على الاساس ده
هفضل عند بابا وانت هنا..بس اعمل حسابك انا المرة دى مش هعمل اى حاجة عشان اقرب منك..
انت بس ال هتعمل ويايعجبنى وارجع اثق فيك وتثبتلى انك تستاهل يااما كل واحد يروح لحاله
يحيى:وانا موافق وصدقينى مش هتندمى ابدا
يارا:اما نشوف..انا همشى بقى ولو عوزت تيجى تشوف الولاد فى اى وقت اتفضل
تركته يارا وهو يكاد يطير من الفرحة لانه نجح فى اقناعها ان تصرف نظر عن الطلاق..يعلم ان المرحلة القادمة
صعبة للغاية..ان يقنع يارا بحبه ويفعل المستحيل لتعود له وتثق به من جديد..
ولكنه سيفعل اى شئ من اجل حبه.زنعم انه كان انانيا للغاية..لم يفعل لها اى شئ مما احبته وحلمت به
لذا فمن الان فصاعدا سيكون تفكيره الاول هو يارا...
انتهى الجزء الاول بحمد الله ويليه الجزء الثانى
من اجلك حبيبتى
حنين احمد

yasser20 likes this.

hanin ahmad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 01:26 AM   #126

hanin ahmad

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبمنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية hanin ahmad

? العضوٌ??? » 357545
?  التسِجيلٌ » Nov 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,348
?  نُقآطِيْ » hanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

[QUOTE=dreamamira;11173753]انا واثقه ان يارا رومانسيه دا مفيش فيه جدال ،،،،لكن الانسان الطبيعي دايما بيكون عنده عين بينظر بيها علي الاخريين وعنده رأس فيها مخ يفكر بيه في التصرفات ويحللها ويفهمها

اولا يارا منعزله جدا بس في الغربه اتعرفت علي صديقتها عليا،،،،وهنا المفروض هي شافت تعامل زوج عليا ووضعهم في الحياه،،،،اعتقد شافت اخواتها وتعاملهم مع زوجاتهم،،،،،اعتقد شافت جيران ،،،،،
دايما كنا بنقول اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته
ودا شعار انا شخصيا رفعته بعد جوازي مباشره علشان اعرف اعيش خصوصا اني بحب جوزي جدا وعايزه اكمل حياتي معاه من غير نكد

ملاحظه بسيطه علي حياه الاخر هتلاقي نمازج غريبه
زوج محب ورومانسي لكن غيور بشكل مبالغ فيه لدرجه انه خانق زوجته ،،،،والمشكله ان الزوجه من نوعيه عاشقي الحريه والانطلاق

زوج محب ورومانسي لكن خاين وبتاع ستات

زوج ناجح ومدبر ويجيد التصرف لكن عملي زياده عن اللزوم ولا يعرف المجامله

زوج ناجح ومنظم جدا ،،،لكن بخيل مبيصرفش قرش في بيته للرفاهيه ،،،رافع شعار للضروري فقط

زوج فيه كل المواصفات لكن لاينجب ،،،،،مفيش اطفال

نوعيات ونوعيات من الازواج وكلها ناس عايشه حولنا ،،،،،وزوجات بعضهم يشعر بالقهر وتقوم بالشكوي كمان لكن من فيهم بيوصل لدرجه وحاله يارا
حاله يارا غير مبرره بالنسبه ليا
ومبررهها الوحيد هو مرضها بالاكتئاب
اعرف شخصيه زيها تماما وبتاخد علاج وبتتعالج عند دكتور نفسي ونفسيتها بتتصلح الان
مازلت مصممه علي وجهه نظري يارا مريضه نفسيا
[/QUOT

انا فاهمة طبعا وجهة نظرك بالنسبة ليارا لكن عايزة اقولكا ن مش كل الناس زى بعضهم..فيه ال بتقدر تتحمل حاجات كتيير اوى وفيه ال مش بتتحمل لحد الاخر..
فيه ال تحصلها مصايب وتقدر تقف على رجليها تانى وفيه ناس نفسها قصير مش بتقدر تتحمل
انتى ممكن تكونى شايفة يارا بتبالغ فى رد فعلها او انها مريضة باكتئاب زى مابتقولى لكن فى الحقيقة هى ضعيفة جدا وبتحب بطريقة غلط زده ال وصلها لل هى فيه..
اما حكاية الانتحار فطبعا مهما حصل المفروض مانلجأش لحاجة زى دى لكن فى لحظات الشيطان بيتمكن من الواحدة ووقتها ممكن تعمل حاجات عمرها مافكرت انها تعملها
غير كمان زى ماقولتى هى حصرت حياتها فى يحيى بس سواء فى الغربة او قبلها اى حاجة جنبه مش مهمه وده أدى لأنها تشوفه مش بيحبها ومش مهتم بيها زى ماهى بتعمل لان الراجل مهما حب مراته هيفضل يهتم بكل الناس ال حواليه..
والجزء التانى هتوضح الصورة اكتر ان شاء الله


hanin ahmad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 01:39 AM   #127

hanin ahmad

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبمنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية hanin ahmad

? العضوٌ??? » 357545
?  التسِجيلٌ » Nov 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,348
?  نُقآطِيْ » hanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة um soso مشاهدة المشاركة
يارا مشكلتها ليس انها جعلت يحيى محور حياتها ......... لان هذا الشيء الطبيعي في المجتمع الشرقي كل بنت بعد الزواج تكون حياتها مرتكزه على زوجها وبيتها واولادها .............لكن مشكلة يارا انها رومانسيه زياده عن اللزوم وتعتقد ان الرجل مثل المرأة يجب ان يسبل الاعين ويشبعها كلام واهات وتسبيل .. لاتعلم ان الرجال شعارهم نحن رجال افعال لا اقوال

حصل معي موقف يوم الخميس الماضي تذكرت به يارا وروايتك وانا اضحك ... اقول فينك ياحنين تعالي شوفي الرجال ورومانسيتهم وانتباههم ههههههههههه
لو امشي على نظرة يارا كان من زمان قتلت نفسي وقتلته
ههههههههههههههههههههههههه ه
لكن الفرق بيني وبين يارا اني افهم لغة الافعال وراضية بها وغسلت يدي من الاقوال
هههههههههههه مانا برضه بقول كده ليارا ..فينك يا يارا تشوفى ال بنشوفه ههههههه
وزى ماقولت كل واحدة حسب قوة احتمالها احنا ممكن نشوف الحاجات مش مستاهلة وغيرنا شايفينا حاجة صعبة ..
ويارا نفسها قصير واما نشوف هتعمل ايه فى الجزء التانى


hanin ahmad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 01:50 AM   #128

hanin ahmad

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء وبمنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية hanin ahmad

? العضوٌ??? » 357545
?  التسِجيلٌ » Nov 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,348
?  نُقآطِيْ » hanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond reputehanin ahmad has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رهفة مشاهدة المشاركة
من الجيد أن يارا بدأت تراجع نفسها وتعترف انها تتحمل جزء مما جرلها وأن حبها ليحيى كان هوسي مع أنه ليس من حقها أن تبعد أطفالهم عنه فمهما جرى فهو كان أب جيد ﻷطفاله، أظن أن يحيى الأن بعض قرائته لمذكرات يارا سيعرف ماهو خطئه وماذا كانت تنتظر يارا منه وأتمنى أن يعترف كل واحد منهما بخطئه لأن ماجعل علاقتهم تنهار هو الكتمان فعدم تعبير يحيى ليارا عن مشاعره وعدم بوح يارا ليحيى بشكوكها وماتريده منه هو ماجعل بينهم عائق تواصل وعدم فهمهم لبعض أتمنى أن لا يصلا لمرحلة الطلاق وأن يتعلموا من أخطائهم وأن يمنحى زواجهم فرصة ثانية
هى مابعدتش اطفاله عنه .. واكيد طيعا اعترفت انها تتحمل الغلط مع يحيى ..
علاقة الزواج لازم يكون فيها مصارحة عشان الاتنين يرتاحوا ويعرفوا هم بيفكروا ازاى
لكن فى حالة يارا كانت المصارحة من جهة واحدة والتعلق كان من جهتها هى بس وده ال خلى
الموضوع يكبر ورغم انها عارفة ومتأكدة انه ماخنهاش لكن برضه انجرحت
وان شاء الله هنشوف الجزء التانى هيعملوا ايه


hanin ahmad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 02:05 AM   #129

منال سالم

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية منال سالم

? العضوٌ??? » 358950
?  التسِجيلٌ » Dec 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,488
?  مُ?إني » بورسعيد - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » منال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك max
?? ??? ~
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

البداية مشوقة ، ولي عودة بعد قرائتها ان شاء الله

منال سالم غير متواجد حالياً  
التوقيع
[rainbow]وفوق كل ذي علم عليم[/rainbow]
ign]






رد مع اقتباس
قديم 12-04-16, 03:04 AM   #130

رهفة
 
الصورة الرمزية رهفة

? العضوٌ??? » 333033
?  التسِجيلٌ » Dec 2014
? مشَارَ?اتْي » 360
?  نُقآطِيْ » رهفة is on a distinguished road
افتراضي

وأخيرا يارا وجدت نفسها وإسترجعت ثقتها بفسها التي فقدتها مع يحيى وأظن أن يارا مازالت تحب يحيى إلا أن طريقة حبها تغيرت فأصبحت تريد اﻷخد بينما كانت تعطي في علاقتها مع يحيى دون أن تأخد أنا لا أعتبر ذالك أنانية منها بل بالعكس فهذا هو الصواب فالحب أخد وعطاء لكي ينمو هذا الحب بطريقة الصحيحة ﻷنه عندما تعطي وتأخد تعرف أن الطرف الثاني في العلاقة يعرف قيمتك وأنه كما تسعى أنت لرضاه فهو أيضا يريد رضاك ،من الجيد أن يحيى رفض فكرت أطلاق في فصل من الفصول الرواية قالت يارا أنها تريد منه حتى لو طلبت الطلاق منه أن يرفض وأن يتمسك بها حتى لو كرهته ويفعل المستحيل لكي يجعلها تحبه من جديد وأظن أن هذا ما سيسعى يحيى لتحقيقه في الجزء الثاني .
حبيبتي حنين ششششككككراااا على الرواية الجميلة وفي إنتظار الجزء الثاني إن شاء الله ...


رهفة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:43 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.