آخر 10 مشاركات
عروس راميريز(34)للكاتبة:Emma Darcy(الجزء الأول من سلسلة عرائس راميريز)*كاملة+روابط* (الكاتـب : Gege86 - )           »          سلاسل الروايات لكاردينيا73 (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          اللوحة الغامضة (48) للكاتبة: كارول مورتيمور .. كاملة .. (الكاتـب : cutebabi - )           »          نقطة، و سطر قديم!! (1) *مميزه و مكتملة*.. سلسلة حكايات في سطور (الكاتـب : eman nassar - )           »          رواية واجتاحت ثنايا القلب (1) .. سلسلة ما بين خفقة وإخفاقة (الكاتـب : أسماء رجائي - )           »          جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          عشقكَِ عاصمةُ ضباب * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : نورهان عبدالحميد - )           »          125 - الضوء الهارب - جينيث موراي (الكاتـب : حبة رمان - )           »          عندما يعشقون صغاراً (2) *مميزة و مكتملة *.. سلسلة مغتربون في الحب (الكاتـب : bambolina - )           »          وَ بِكَ أَتَهَجَأْ .. أَبْجَدِيَتيِ * مميزة * (الكاتـب : حلمْ يُعآنقْ السمَآء - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree41Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-02-17, 05:14 AM   #1471

كارينتي

? العضوٌ??? » 392751
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 2
?  نُقآطِيْ » كارينتي is on a distinguished road
Icon26


بجد روايتك تجنن و حلوة اووووووووي انتي الكاتبة المفضلة عندي الصراحة... وكل روايتك انا قرأتها وبجد مافي احلي منها كتتتتتتتير حلوة....

كارينتي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-02-17, 05:22 AM   #1472

كارينتي

? العضوٌ??? » 392751
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 2
?  نُقآطِيْ » كارينتي is on a distinguished road
Toto

يا ريت لو تنشري رواية راسين ف الحلال ع الفيس عشان بجد مش عارفة اقرءها خالص... عملت حاجات كتير اووووووي عشان اوصلها وبردو مفيش بجد مش عارفة اعمل الموضوع الصراحة... ياربت لو فيه طريقة يعني.... وشكرا

كارينتي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-02-17, 12:15 AM   #1473

mama roca
 
الصورة الرمزية mama roca

? العضوٌ??? » 379284
?  التسِجيلٌ » Jul 2016
? مشَارَ?اتْي » 460
?  نُقآطِيْ » mama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond repute
افتراضي

هو الفصل بينزل امته

mama roca غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 09-02-17, 05:18 AM   #1474

mama roca
 
الصورة الرمزية mama roca

? العضوٌ??? » 379284
?  التسِجيلٌ » Jul 2016
? مشَارَ?اتْي » 460
?  نُقآطِيْ » mama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond reputemama roca has a reputation beyond repute
افتراضي

♥♡¤¤♥♡♡♡♥♡¤¤♥♡¤♥♡¤

mama roca غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 01:28 PM   #1475

bon bon

? العضوٌ??? » 393330
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 3
?  نُقآطِيْ » bon bon is on a distinguished road
افتراضي

لم اقرأ الرواية بعد لكني متحمسة لها جدا
موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .
😍😊


bon bon غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 02:01 PM   #1476

Khokhah

? العضوٌ??? » 393337
?  التسِجيلٌ » Feb 2017
? مشَارَ?اتْي » 2
?  نُقآطِيْ » Khokhah is on a distinguished road
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . :heeheeh:

Khokhah غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 06:41 PM   #1477

م ام زياد

مشرفة منتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية م ام زياد

? العضوٌ??? » 389344
?  التسِجيلٌ » Dec 2016
? مشَارَ?اتْي » 2,607
?  نُقآطِيْ » م ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond reputeم ام زياد has a reputation beyond repute
افتراضي

فعلا مجال صعب ان حد يتقبل أن مدرس يقدر يدخل المجال ده بس فكره الروايه جديده واكيد هتكون ممتعه زي كل رواياتك وفعلا انتي مؤلفه دمها سكر واضح من رواياتك تسلم ايدك

م ام زياد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 08:37 PM   #1478

ام رقية

? العضوٌ??? » 384421
?  التسِجيلٌ » Oct 2016
? مشَارَ?اتْي » 367
?  نُقآطِيْ » ام رقية is on a distinguished road
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

ياجماعة فين بقيت الفصول انا لغاية ١٩بس

ام رقية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 09:25 PM   #1479

منال سالم

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية منال سالم

? العضوٌ??? » 358950
?  التسِجيلٌ » Dec 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,488
?  مُ?إني » بورسعيد - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » منال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك max
?? ??? ~
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي الفصل العشرون


الفصل العشــــــرون :


ابتلع آيــــاز ريقه ، ورسم على وجهه ابتسامة بلهاء وعقد العزم على التصــرف بحكمة مع هؤلاء الصغـــار ..
اقترب من أحدهم ، والذي كان يبكي بغزارة ، ومد يده ليصافحه قائلاً بخفوت :
-هــاي ، أنا مستر آياز ، بلاش تعيط !

نظر له الصغير شزراً ، ثم فتح فمه الصغير ليفرغ ما في معدته أمـــامه من كثرة البكاء ..
تراجع آيـــاز للخلف مصدوماً ، ورمق الصغير بنظرات متأففة .. وحدق فيمل خلفه من فوضى بحنق ..
فقد تلطخ حذائه وأطراف بنطاله ..
صرخ الصغير عمـــر بصوت مرتفع قائلاً :
-أنا عاوز مامي ، عــــاااااااااااا

فشـــل آيـــاز في التعامل معه ، فقد شتت تفكيره منظر الأرضية المقزز وفســـاد حذائه

أمسك صغير أخـــر ببنطاله وهو يصيح بصوت مرتفع :
-عمو افتح الباب ، مامي محبوسة برا

نظر له آيـــاز بإندهــاش وكان على وشك الرد ، ولكنه أطلق صرخة مكتومـــة حينما ضربه صغير ثالث بقوة برأسه في ظهره .. فتأوه وهو يستدير نحوه قائلاً بصوت متشنج :
-مين عمل كده ؟

ركله الصغير بقوة في ســـاقه وهو يصرخ فيه :
-عـــااااا ، مامي .. مامي

تأوه آيـــاز من الآلم وتراجع مبتعداً عنه قائلاً بضيق :
-آآآي .. في ايه ؟

ضيق الصغير عينيه ورمقه بنظرات حــادة ، وهتف قائلاً بصوته الغاضب :
-هات مامي وإلا هاضربك !

فغر آيـــاز فمه مشدوهاً بـ :
-نعم !

صاح الصغير بصوت باكي :
-مامي .. مــــــامي !

خطت صغيرة فوق البقايا الملاقاة على الأرضية ، ونظرت إلى آيــاز بنظرات بريئة ، وهتفت بصوت شبه مسموع :
-عاوزة أعمل تويلت !

أفرغ الصغير عمـــر ما في معدته مجدداً ، ولكن تلك المرة على الطفلة الصغيرة .. والتي بكت بصوت منزعج وهي تقول :
-مامي ، البوي ( ولد ) ده رجّع عليا !

رأى آيـــاز المنظر فشعر بالغثيان يجتاحه ، وأنه على حافة الإنهيار العصبي .. فلم يتخيل أن يكون المشهد بالداخـــل هكذا ..
صاحت الصغيرة مرة أخرى :
-عاوزة أعمل Pee
وظلت تتلوى بجسدها أمامه لتشير إلى حاجتها الملحة للدخول إلى المرحاض ...

رمقته ريمـــان بنظرات متشفية ، فقد كان متعالياً بدرجة كبيرة ، وها قد لقى ما يستحقه على يد هؤلاء الأطفال ، ولم تحـــاول التدخل ، وتقوس فمها بإبتسامة ماكرة ، وإكتفت فقط بتهدئة من معها من صغـــــار بمهارة ..

لــوت رانيا شفتيها مشمئزة ، وأدارت ظهرها له ، وتحدثت مع بعض الصغيرات الجالسات إلى جوارها ...

.................................



في ردهــــة الإستقبال ،،،،


تزاحم أولياء الأمور حـــول الناظرة ، وتشاحنوا معها بسبب تعيين معلم ذكر لأطفالهم الصغـــار ..
حافظت الأستاذة إعتماد على هدوئها ، وردت على جميع أسئلته الغاضبة ببرود تـــام ..
وفي النهاية صاحت بصرامة :
-أظن إننا كإدارة قادرين على توفير أمهر وأكفأ المعلمين هنا .. ومش هانعرض مصلحة أطفالنا للخطر !

هتف أب ما قائلاً بحنق :
-بس محدش خد رأينا ، كان لازم على الأقل تخطرونا بده !

ردت عليه الأستاذة إعتماد بجمود :
-مرحلة البيبي كلاس هي مرحلة تمهيدية للقادم ، ووجود مستر آيــاز فيها هايضيف للأطفال مش هايقلل

أردفت والدة ما قائلة بإحتجاج :
-لأ .. أنا مش مقتنعة بالكلام ده!!!

إلتفتت ناحيتها الناظرة ، وحدقت بها لتتابع بهدوء :
-حضرتك يا فندم لازم تكوني واثقة فينا

هتفت الوالدة بضيق وهي تشير بكف يدها :
-إزاي هو هيتعامل مع بنتي ؟ هو عنده صبر ؟ احنا أكتر ناس عارفين إن الرجالة مش بتطيق الأطفال ولا عندهم صبر عشان يتعاملوا معاهم !

أجابتها بنبرة واثقة وهي ترفع حاجبيها للأعلى :
-مستر آياز مدرب تماماً على التعامل مع الأطفال

هزت الوالدة كتفيها في عدم مبالاة وهي تقول :
-مش مصدقة !

تابعت الناظرة بجدية :
-حضرتك هاتشوفي ده على مدار الأيام الجاية

سألتها والدة طفل أخر بحزم :
-ولو جرى حاجة لأولادنا ؟ هاتتصرفوا ازاي ؟

سلطت الأستاذة إعتماد أنظارها عليها ، وردت بهدوء :
-أنا المسئولة عن كلامي
.....................................

في الباحة الخلفية لمبنى الريــاض ،،،

أشرفت جانيت على تجهيز تلك المنطقة وإعدادها لتستقبل الأطفال من أجل إكمــال الإحتفال بأول يوم دراسي ..
حيث أسندت سماعات كبيرة وطاولات مختلفة ، وكذلك ألعاب للصغار في كافة الزوايا ..
ووقف بعض الأشخاص يرتدون ملابساً تنكرية في أحد الأركان منتظرين دورهم في إسعاد الأطفال والرقص معهم

تطلعت جانيت إلى الورقة التي بحوزتها ، وتأكدت من وجود كل شيء ..
ثم رفعت رأسها للأعلى وصاحت بصوت شبه مرتفع :
-استعدوا ، شوية والأطفال هايطلعوا

رد عليها أحــد الأشخــاص وهو يرفع إبهامه للأعلى :
-احنا جاهزين يا مس

أومـــأت برأسها وهي تجيبه :
-تمام !

ثم أولته ظهرها ، وتحركت عدة خطوات للأمــام ، وحدثت نفسها بـ :
-ناقص المصور ، يا رب يكون جــه !
.....................................

دلفت ليلة خــــارج المرحـــاض بعد أن غسلت كفيها ، ثم ســارت في إتجاه غرفة المعلمات ، ولكن أوقفها صــوت رجولي من خلفها قائلاً بجدية :
-لو سمحتي يا مس

إستدارت ليلة برأسها للخلف لتجد شاباً طويلاً – ذو ذقن خفيفة وبشرة سمراء يرتدي قميصاً كحلياً ، وبنطالاً من الجينز الرمادي – يقترب منها ..
توقفت في مكانها ، ورفعت حاجبها للأعلى لتسأله بجمود :
-إنت عاوز مين ؟
-حضرتك أنا المصور اللي جاي عشان حفلة الكي جي

هزت رأسها لتجيبه بهدوء :
-أهــا

بينما تابع هو حديثه بجدية :
-ممكن تدليني على مكان الأطفال لأن بصراحة أنا تايه هنا ومش عارف أوصل لحاجة !

هزت رأسها مواقفة ، وأشارت بعينيها وهي تقول بخفوت:
-اوكي .. تعالى معايا !

إبتسم لها مجاملاً وهو يرد :
-شكراً ليكي

ردت عليه بإيجاز وهي تتحرك للأمـــام :
-العفو

ظل هذا الشـــاب يعبث بعدســة الكاميرا الخاصة به وهو يسير إلى جوارها ، بينما إختلست ليلة النظرات إليه من طرف عينها ..
ولفت أنظارها ماركة الكاميرا ، فرددت دون وعي :
-واو .. كانون !

أدار الشاب رأسه في إتجاهها فوجدها محدقة به ، ونظر لها بإستغراب قائلاً :
-نعم !

تنحنحت بخفوت ثم أجفلت عينيها قائلة بإحراج :
-احم .. آآ.. مافيش !

شعرت ليلة بالحرج منه ..وتوردت وجنتيها قليلاً خاصة وأنها شعرت بأنظاره عليها ..
ما لفت أنظارها هو نوعية الكاميرا التي يستخدمها .. وخشيت أن يكون قد أســـاء الظن بها ، واعتقد أنها تنظر إليه ..
ســـاد الصمت بينهما طــوال الطريق ، فقطعه الشاب قائلاً بنبرة شبه متحمسة :
-على فكرة أنا اسمي أيمن رشوان ، وفوتجرافر على أدي يعني !

هزت رأسها و ردت عليه بإيجاز دون أن تنظر نحوه :
-أهــا

سلط أنظاره عليها وهو يتابع بفضول :
-أنا أول مرة أشوفك هنا ، أنا على طول باجي حفلات السكول بس ماشوفتكيش هناك !

تنهدت بخفوت وهي تجيبه :
-أنا شغالة من زمان هنا

مط فمه للأمـــام قائلاً :
-ممم .. جايز !

ثم إبتسم لها وهو يتابع :
-يمكن عشان دي أول مرة بأصور حفلات الكي جي !

إزداد تورد وجنتيها وهي تقول :
-احتمال

رفع أيمن الكاميرا في إتجـــاه ليلة ، وبدأ في ضبط عدساتها نحوها ، وأكمل قائلاً بتحمس :
-على العموم هي فرصة اني شوفت حضرتك يا مس آآ...

نظرت هي نحوه لتتفاجيء به يلتقط لها صورة فوتغرافية ، فعبست بوجهها قائلة :
-مس ليلة

إبتسم لها قائلاً بنبرة هادئة :
-واو .. Nice name by the way ( اسم حلو بالمناسبة ) زي صورتك

ثم أدار الكاميرا في إتجاهها لتنظر إلى صورتها التي بدت جميلة للغاية ... فإرتسمت إبتسامة رضــا على وجهها ، وهمست له :
-ثانكس !

رسم على ثغره إبتسامة بلهاء ، ورفع يده ليحك رأسه قائلاً بعبث :
-سوري إن كنت صورتك كده ، أنا بأجرب العدسة والفلاش ، ولو حابة أمسحها عادي بالنسبالي !

ردت عليه ليلة بجمود :
-مافيش مشكلة ، بس بليز أنا مش حابة حد يشوفها

مط فمه بإستغراب ، ورمقها بنظرات متعمقة وهو يردد لنفسه :
-ممم.. غريبة !

أضافت ليلة قائلة بتوتر شبه ملحوظ في نبرتها :
-يعني مافيش داعي إن صورتي تكون مع حضرتك بدون سبب

أومـــأ برأسه وهو يرد عليها بجدية :
-أوكي .. As you like ( كما تحبين ) .. أنا هامسحها !

هزت رأسها قائلة بإمتنان :
-Thanks again ( شكراً مرة ثانية )

دار الإثنين من رواق جانبي ، ومن ثم إلى ممر طويل .. ولم تنبس ليلة خلال سيرهما بكلمة إضافية ..
ربما كانت تجيبه تلك المعلمة بردود مقتضبة إلا أنها كانت شخصية مثيرة للإهتمام من وجهة نظر المصور أيمن ..
فعادة هو يقابل فتيات وشابات أقل تحفظاً معه .. وأكثر أريحية في الحديث .. ويحاولن دفعه لإلتقاط صور مميزة لهن ، والتواصل معه .. ولكنها على العكس كانت عابسة الوجه ، مقتطبة الجبين ..
لم تنكر ليلة أن سيرها مع هذا الشاب الغريب أزعجها إلى حد ما ووترها دون أن تعرف السبب .. فمن يراهما معاً ربما يظن أنهما على معرفة وثيقة ، خصوصاً أنه يتعمد الحديث بأريحية شديدة مع غيره .. ويتصرف بطريقة تربكها .. وتسبب لها الخجل ..
كذلك تورد وجنتيها وشعورها بحرارة تنبعث منهما يزعجها أكثر .. فهي عادة ما تكون هادئة حينما تتحدث مع الغرباء .. لكنها على العكس معه .. متوترة ومرتبكة ..

فــرك أيمن طرف ذقنه ، وتسائل بإهتمام محاولاً كسر الحاجز الجليدي مع تلك المعلمة – غريبة الأطوار– قائلاً :
-انتي بتحبي التصوير على كده ؟

ردت عليه ليلة بجمود :
-يعني

أردف أيمن قائلاً بحماس :
-على فكرة مش لازم تكوني دارسة تصوير عشان تبقي فوتجرافر ، أنا خريج تجارة انجليش ، بس التصوير هوايتي المفضلة !

نظرت له بحذر وهي تضيف :
-بجد ؟

هز رأسه بتفاخر قائلاً :
-Yes .. Sure ( طبعاً ) .. دي أكتر حاجة بأحب أعملها ، أكيد سمعتي عن ستوديو " كيرياتف " ؟

لوت فمها قائلة بفتور :
-يعني مش أوي !

هز رأســه عدة مرات ليتابع بحماس أقل :
-ممم .. اوكي .. هو بتاعي ، أنا عملته بجهودي الذاتية ، From scratch ( من الصفر ) !
-أها ..

دس أيمن يده في جيبه ، ثم أخــرج ورقة ما منه ، ومــد يده بها نحوها وهو يقول بإهتمام :
-بصي ده الكارت اللي فيه العنوان بتاعه، ومكتوب لينك البيدج ، خشي عليه وشوفيه !

تناولته منه بحذر وهي تجيب بإيجاز :
-اوكي

أردف أيمن قائلاً بنبرة واثقة :
-هايعجبك الشغل فيه أوي

طوت هي الكارت في يدها ، وتوقفت عن الحركة ثم أشــارت بعينيها للأمام وهي تقول بجمود :
-طيب احنا وصلنا .. فرصة سعيدة يا مستر أيمن !

عقد أيمن ما بين حاجبيه في تعجب منها .. فهي لم تعطيه الفرصة للحديث أكثر معها ، فأجابها بهدوء :
-أنا الأسعد يا مس ليلة !

أولته ظهرها وهي تتابع بجدية أشد :
-عن اذنك

حك رأســـه من الخلف وهو يرد عليها :
-اتفضلي ..!

تابعها بنظرات مراقبة إلى أن اختفت عن أنظاره ، فحدث نفسه قائلاً :
-غريبة المس دي ! ماشوفتش زيها ، عادي ممكن تكون نمرة بتعملها زي أي واحدة أما تحب تعمل مكسوفة !!

هزت ليلة رأسها وهي تسير عائدة لغرفة المعلمات قائلة بإمتعاض :
-انســان عجيب ، بيقولي انجازاته وهو مش عارفني أصلاً ............................................ !!
......................................

noor elhuda likes this.

منال سالم غير متواجد حالياً  
التوقيع
[rainbow]وفوق كل ذي علم عليم[/rainbow]
ign]






رد مع اقتباس
قديم 19-02-17, 09:28 PM   #1480

منال سالم

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء ومنتدى قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية منال سالم

? العضوٌ??? » 358950
?  التسِجيلٌ » Dec 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,488
?  مُ?إني » بورسعيد - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » منال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond reputeمنال سالم has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك max
?? ??? ~
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي الفصل الحادي والعشرون


الفصـــل الحادي والعشــــرون :


قــــارب اليوم الدراسي الأول على الإنتهاء ، والجميع يبدو عليه الإرهـــاق جلياً ..
ولكن أكثرهم سخطاً وضيقاً كان آيـــاز .. فقد خالف الوضــع توقعاته بالمرة ، وقابل أســوأ مجموعة من الصغـــار الذين لم يكفوا عن البكاء أو الصراخ أو إحداث الفوضـى ..
ولم تعاونه أي من ريمان أو رانيا بشكل تــام .. فقد أرادت كلتاهما أن يخوض بنفسه التجربة ليدرك حقيقة الأمــر ..

ضغط آيـــاز على رأســـه بكفيه ، وزفر بقوة وهو يصيح بصوت مرتفع :
-Shsh كفاية ..!

رفعت رانيا حاجبها للأعلى ولوت فمها وهي تضيف بخفوت :
-بالراحة يا مستر ، الأطفال كده هاتعيط اكتر

كز على أسنانه قائلاً بصوت محتد :
-اتخنقت !

زدات عينيها ضيقاً وهي تتابع بإندهـــاش :
-بالسرعة دي ، ده لسه أول يوم !

ثم حركت شفتيها للجانبين لتضيف بتعجب :
-أومــال هاتعمل ايه بعد كده لما تبقى لوحدك معاهم ؟!

وزع آيــــاز أنظاره على الصغار ، وهتف بصوت ساخط مشيراً بيده :
-هما دول اطفال !

وضعت رانيا يدها في منتصف خصرها ، ووقفت بشموخ قائلة بمزاح :
-لألألأ .. متقولش كده دول شياطين في هيئة أطفال !

ابتسم لها إبتسامة خفيفة وهو يقول :
-عندك حق

تنهدت رانيا بحرارة وهي تراه يتطلع لها ، ويبادلها الحديث بأريحية ، فأدارت وجهها في إتجاه ريمان ، وأرسلت لها نظرات متباهية فزاد وجه الأخيرة إحتقاناً .. وبدت على وشك الإنفجـــار من الغيظ ..
فبعد كل شيء .. هي لم تأخذ حقها بعد منها .. ورانيا تتعمد إستفزازها بصورة مبالغ فيها ..

تحرك طفل صغير بالقرب من آيـــاز ومــد يده ببيضة مسلوقة وقال ببراءة :
-آمو ( عمو ) قشرلي دي

رد عليه آيـــاز بنفاذ صبر وهو يتفحص الطفل الصغير :
-اسمي مستر آياز يا حبيبي

هز الصغير رأسه ، وقرب البيضة من فمه ليقوا :
-ماسي ( ماشي ) ، هام يالا

ضيق آيـــاز عينيه في إستغراب واضح ، وتعجب مما يفعله الصغير ، وسأله بفضــول :
-انت بتعمل ايه ؟

رد عليه الطفل ببراءة :
-عاوز أكل E .. egg ) ) بيضة .. !

سألته رانيا بغرابة وهي تدعك فروة الصغير بكفها :
-انت بتسمع اللي حفظته ؟

ابتسم لها الصغير قائلاً بصوت طفولي :
-أنا خدتها برا في الدرس مع مس هالة ، هي بتحفظهالي كده

أرجعت رانيا رأسها للخلف ، وغمغمت بخفوت :
-أهـــا .. قولتلي درس بقى ، انت بدأت من بدري

هز آيـــاز رأسه بحيرة ، وتسائل بنزق :
-أنا مش فاهم بتقول ايه ، يعني انت عاوز تاكل الـ Egg دي ؟

أجابه الصغير بوضــوح :
-أه ..

مالت رانيا على آيـــاز ، ووضعت يدها بالقرب من فمها لتهمس له بجدية :
-بلاش تقشرله البيضة ، صدقني هاتقلب بزفارة والكلاس ريحته هتبقى وحشة ، وحاجة تجيب اللي في بطنك

إمتعض وجـــه آيـــاز ، وبدى على تعبيرات وجهه علامات الإشمئزاز .. فيكفيه ما لاقاه من فوضى في اليوم الأول ..

لذا دون تردد ابتسم للصغير ، وحـــاول أن يقنعه بالعدول عن تلك الفكرة قائلاً بهدوء :
-بس ماينفعش ، دي ريحتها مش حلوة ، وهتخلي ايدك كمان ريحتها مش ظريفة

لوى الصغير فمه بضيق ، وضرب الأرض بقدمه قائلاً بإصرار وهو عابس الوجـــه :
-أنا بأحبها ، أقشرهالي بقى !

أدرك آيـــاز أنه لن يتمكن من إقناع الصغير بسهولة ، لذا حـــاول البحث عن بديل أخــر ، فسأله بتلهف :
-طب معاك ايه تاني ؟

رد الطفل قائلاً ببراءة :
-معايا بطاطس محمرة

إلتوى فم رانيا لتتمتم بهمس :
-كمان ، يعني زيت وتلزيق وعكة ولبصة !

ضغط آيـــاز على شفتيه .. ولم يعقب ، بينما أكمل الصغير حديثه قائلاً :
-أهــا ، بس مس آرف أمسكها بالسوكة ( مش عارف أمسكها بالشوكة ) فمسكتها بإيدي دي !

ثم مد الصغير يده ، ومسحها على بنطــال آيــاز الذي تسمر في مكانه مصدومـــاً مما فعله ..
وإتسعت مقلتيه بغضب بعد تلك الحركة العفوية من الطفل الذي أكمل :
-سايف ( شايف ) ملزقة إزاي !!

إحتقنت مقلتيه بنيران متأججة .. وحدث نفسه بغل بـ :
-الظاهر إن الماستر اللي أخدتها مش هاتنفع هنا أبدا ، آآآه .. كان عندك حق يا رامي !

.........................................



في غرفة المعلمات ،،،،،


مـــدت سالي ساقيها للأمـــام بعد أن ألقت بجسدها المنهك على الأريكة ، ثم تأوهت بصوت شبه مرتفع قائلة :
-مش قادرة ، مأعدتش لحظة واحدة من ساعة ما العيال جوم

جلست ســـارة إلى جوارها ، وقالت بنزق :
-هو في حد هنا بيرتاح !

أومـــأت سالي برأسها موافقة ، وأضافت قائلة :
-على رأيك .. ماتخليكي جدعة وتعمليلي نسكافيه !

ردت عليها ســـارة وهي تتمطع بذراعيها في الهواء :
-أنا عاوزة اللي يشلني للبيت ، أه يا ضهري !

أكلمت سالي حديثها بجدية :
-تحسي إن احنا عجزنا قبل أوانا

مالت ســـارة على جانبها لتسند وجهها على مرفقها وهي تقول :
-أه والله ، بقينا لا نصلح لأي شيء !

زمت سالي فمها لتقول بضيق :
-ما هي المدرسة دي مش بترحم حد

تدخلت نادية في الحوار قائلة بحماس غريب :
-يا آنســـات ، احنا هنا زاهدات في العلم والعمل

أشـــارت لها سالي بيدها لتهتف بإنزعـــاج :
-أبوس أيدك يا نادية مش وقت خطبك العصماء دي ، احنا عاوزين نرتاح شوية قبل ما ريا تهجم علينا !

ضيقت نادية عينيها بحدة ، وأردفت قائلة بإهتمام :
-قصدك آآ...

هزت سالي رأسها لتقول بضجر :
-اه هي .. وبلاش نرغي كتير لأحسن بتيجي على السيرة

...............................


في مكتب السكرتارية ،،،




نفخت ليلة بضيق واضح وهي تنظر إلى أية التي حدثتها بهدوئها المعتاد بـ :
-مش ذنبي والله يا ليلة ، مس اعتماد هي اللي عاوزة كده

أردفت ليلة قائلة بتذمر واضح :
-يعني كل الناس هتاخد بريك وترجع بيتها ، وأنا اللي المفروض أروح المالتيميديا أشوف الصور ، دي مش شغلتي

مطت أية فمها قليلاً لتبرر :
-بس هي عارفة إنك بتعملي شغل حلو مع الفوتوشوب

فركت ليلة جبينها برفق وهي تقول :
-ماشي ، بس كهواية في وقت فراغي ، مش احتراف يعني !

رمشت أية بعينيها وهي تضيف بهدوء :
-هي عاوزة تتأكد إن الأطفال كلهم متصورين قبل ما ننزل الألبوم على الصفحة ، كمان الصور اللي مش مناسبة تتحذف ، والتعليقات والوصف يتكتب صح مش يكون فيه أخطاء

زمت ليلة شفتيها لتهتف بضجر :
-طيب ما تأجلها لبكرة !

هزت أية رأسها نافية مبررة :
-مش هاينفع ، لأن بكرة في تصوير للميني فان داي

ركلت ليلة الأرضية بقدمها وهي تزفر بصوت مرتفع :
-يووه ، برضوه !

دلفت عاليا إلى داخـــل غرفة المكتب لتجد الاثنتين تتجادلان ، فتسائلت بفضول :
-في ايه يا بنات ؟

تنهدت ليلة بإنهاك لتجيبها :
-مس إعتماد عاوزاني أقعد في المالتيميديا أظبط صور النهاردة مع بتوع الـ IT ، ودي حاجة متخصنيش

إلتوى فم عاليا بصورة واضحة لتردف بصوت ساخط :
-هي الست دي مش بترتاح ، بتدور على أي حاجة تشغلنا بيها وخلاص !!!!

أشـــارت ليلة إلى أية بيدها وهي تقول بنبرة شبه منفعلة :
-أهوو شوفتي ، عاليا زيي

رفعت أية كفيها للأعلى وهي تكمل بهدوء نسبي :
-أنا ماليش دعوة ، خلاص خشي قوليلها الكلام ده

أردفت ليلة قائلة بضيق :
-هي بتدي فرصة لحد يتكلم معاها

ربتت عاليا على ظهر رفيقتها ، وإبتسمت لها بخفوت قائلة :
-معلش يا لولو ، حاولي تنجزي وأنا هستناكي نروح سوا !

نظرت لها ليلة بنظرات عادية وهي ترد عليها بإرهــاق :
-لأ يا بنتي ، متعطليش نفسك ، أنا هاروح ، وربنا يعيني بقى

ضغطت عاليا على كف رفيقتها لتردف بحماس زائف :
-أدها وأدود يا لولو
-أهـــا

رفعت عاليا حاجبيها للأعلى ، وتابعت بجدية :
-هاسيبك بقى وأروح أشوف بقية الشلة

ردت عليها ليلة بجمود :
-اوكي

أشـــارت عاليا بيدها وهي تتجه خـــارج الغرفة :
-نتكلم واتس بقى
-تمام ، باي !
-سلام

ثم عـــاودت ليلة النظر إلى أية بعتاب قبل أن تسحب حقيبتها وتعلقها على كتفها لتتجه هي الأخــــرى إلى الخـــــارج

......................................



مـــدت نشــوى يدها بعلبة عصير إلى رفيقتها المقربة رانيا ، وسألتها بفضول :
-ها وبعدين ؟

ارتشفت رانيا أكثر من منتصف العلبة مرة واحدة ، وتجشــأت قائلة :
-بس يا نوشا ، كلمة من هنا ، وغمزة من هنا وفرستلك البت ريمان

حركت نشوى حاجبيها في إعجاب مضيفة :
-جبارة ، مالكيش حل !

إنتصب رانيا في جلستها لتكمل بزهـــو :
-أومـال ايه ، ده أنا رانيا !

ثم رفعت كفها للأعلى ، وأشــارت إلى أصبعها قائلة :
-وقريب أوي هتلاقي الخاتم بتاعه في ايدي
-يا مسهل يا رب

................................



من ناحية أخـــرى ، جمع آيـــــاز متعلقاته الشخصية ، ونفض بنطاله من بقايا الصغار عليه ، ثم وضع الهاتف على أذنه بعد أن اتصل بإبن خالته رامي ، وانتظر للحظات قبل أن يجيبه الأخير ، فهتف بتعب :
-انت فين ؟

رد عليه رامي بنبرة ضجرة :
-أنا في المعرض

فـــرك آيـــاز رأسه عدة مرات متسائلاً بضيق :
-ايه ده يعني مش هاتعدي عليا ؟!

رد عليه رامي بتنهيدة مطولة :
-لأ للأسف مش هاينفع .. عندي شغل أد كده ، والحاج سرحان مش بيرحم

هز آيـــاز رأسه بخفة مكملاً بفتور :
-أهـــا .. ولا يهمك ، أنا هاخد " أوبر " وهارجع على الفيلا
-معلش يا إيزووو .. المهم انت الشغل تمام معاك ؟

صـــر آيـــأز على أسنانه قائلاً بحنق :
-مش قــادر أقولك على اللي شوفته

أردف رامي ساخراً :
-واضح إنك شوفت العجب ، أما ارجع على الغدى احكيلي
-أوكي .. مش هاعطلك ، سلام
-سلام !

أنهى آيـــاز المكالمة ووضع الهاتف في جيبه ، ثم سحب حقيبته الشخصية خلف ظهره ، وإتجه نحو بوابة مبنى الريـــاض وهو يستعيد في ذاكرته أحداث أول تجاربه مع الأطفــال .....

....................................



في غرفة الوسائط المتعددة ( المالتيميديا ) ،،،،

طرقت ليلة باب الغرفة قبل أن تدلف للداخــل ، ثم جابت بعينيها المكان بحثاً عن أي شخص بها ، فوجدت الغرفة خالية ، فتدلى كتفيها في تعب .. وزفرت بإنزعاج ، وهي تحدث نفسها متذمرة :
-يعني مش في حد هنا ، طب أعمل ايه ، أمشي ولا أقعد شوية ؟!

نظرت إلى ساعة هاتفها المحمول ، وأكملت بضجر :
-طيب هاستنى 5 دقايق ولو مافيش حد هاكلم مس اعتماد وأبلغها وهي تتصرف !

أسندت حقيبتها على الطـــاولة ، وسحبت مقعداً وجلست بالقرب من الحاسوب الرئيسي بالغرفة .. ووضعت ساقها فوق الأخــرى وظلت تهزها بعصبية .. ثم أمسكت بهاتفها المحمول وظلت تعبث به ...

بعد لحظات سمعت صوتاً ذكورياً مألوفاً يأتي من الخلف قائلاً بحماس :
-سوري ، أنا كنت بأجيب الفلاشة من الـ آآآ...

قاطعته ليلة بجدية وهي تضع هاتفها داخل حقيبتها :
-طب بسرعة يا مستر عاوزين نخلص صور الكي جي عشان مش حابة أتأخر

ثم أدارت رأسها ببطء ناحية صاحبه ، وفغرت شفتيها مصدومة حينما رأت أن المتحدث هو المصـــور أيمن الذي ابتسم لها قائلاً بسعادة :
-واضح إن حظي حلو النهاردة ، وهانشتغل سوا

لم تفقْ ليلة من حالة الذهــــول المسيطرة عليها ، وغمغمت بتلعثم :
-هـــــاه ، آآ.. إنت ......................................... !!!!

............................................


noor elhuda likes this.

منال سالم غير متواجد حالياً  
التوقيع
[rainbow]وفوق كل ذي علم عليم[/rainbow]
ign]






رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 12:42 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.