آخر 10 مشاركات
جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          أكتبُ تاريخي .. أنا انثى ! (2) *مميزة ومكتملة * .. سلسلة قلوب تحكي (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          لعنتي جنون عشقك *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          بعد النهاية *مميزة ومكتملة * (الكاتـب : Heba aly g - )           »          هفهفت دِردارة الجوى (الكاتـب : إسراء يسري - )           »          96 - آخر الغرباء - جانيت دايلى - أصلية (الكاتـب : حنا - )           »          اختلاف متشابه * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : كلبهار - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          ثَأري..فَغُفْراَنَك (الكاتـب : حور الحسيني - )           »          نعم يا حبيب الروح (17) الجزء1س عائلة ريتشي-للآخاذة أميرة الحب*مميزة -حصرية**كاملة* (الكاتـب : أميرة الحب - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-07-16, 09:13 PM   #11

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




-٩-


صعدت لغرفتها فوجدت باقة ورد اخري علي فراشها و لكن في هذه المره متواجد كارت...فتحته مسرعة...
" شروق بعد ما تخلصي العرض اقفي قدام الشباك عايز اشوفك..
اغلقت الكارت و هزت رأسها متعجبة..ثم اكملت قراءه..
" مترفضيش انا مش عارف اشوفك..انتي وحشاني اوي "
صمتت قليلاً و وقفت بقلق شعور بداخلها دفعها لوقوف امام النافذة..
لم تجد احد فتأكدت انها دعابه و لكن سمعت صوت من خلفها صوت غريب غير مألوف..
- واقفة كدة .
اللتفتت اليه فكان صبي اكبر منها بأعوام بسيطة..
حور بقلق :
- عمرو..مفيش .
- علفكرة كنتي حلوة انهاردة في المسرح .
خجلت و توردت خدودها :
- ميرسي .
عمرو مبتسماً :
- تعالي ننزل نكمل الحفلة .
امسك يدها و ذهبَ سوياً الي الحفل..
عمرو :
- ترقصي معايا .
صمتت بتفكير..فقال :
- لو مش عايزة خلاص .
شروق مبتسمة :
- مفيش مشاكل .
رقصت معهُ علي موسيقي هادئة..كانت قريبة جداً منه..
انتهت فقرة الرقص لتأذن منه الذهاب لدورة المياة..
دخلت المرحاض و تركت حقيبتها لتنظر لفستانها الابيض الذي يظهرها كالفراشة الرقيقة..
فجأة ظهر نجم..
نجم بعتاب :
- بترقصي معاه ليه و انا يا شروق .
تهتهت في كلامها :
- ا.ا.انت...انت حبيبي .
- انتي كدابة انتي نستيني خلاص .
- انا لاء خالص يا نجم بس انت الي مش بتبقي معايا .
- عشان انتي معاهم .
- ميفرقش انت المفروض تبقي معايا في كل وقت .
- شوفتي بتتحجي بأي حاجة اهوة قولتلك نستيني .
صرخت بضيق :
- منستكش بقولك .
امسك ذراعها و اتسعت عينيه بقوة فتصرخ بقوة من الرعب ظل يهزها بقوة و بعنف..
و من كثرة الصياح و الخوف اغشي عليها..
جاءت نسرين مسرعة و اكثريه الطلاب..
ليتجهة عمرو بينهم و يحملها ليضعها علي اقرب اريكة..
تدخلت الطبيبة اسماء و حاولت افاقتها و لكن لم يجدي نفعاً..
وفاء بخوف :
- هي فيها ايه .
اسماء بقلق :
- مش عارفة مش راضية تفوق ليه .
لنذهب لشروق قليلاً..
فنجد نجم ممسك بأطراف اصابعها..و يحاول جذبها..
شروق بخوف :
- انا خايفة يا نجم .
استطاع جذبها لأحضانه و ترويضها ظل يربت علي كتفها حتي هدأت من روعها..
شروق :
- انت هتبقي معايا علطول صح .
- اكيد لازم ابقي معاكي .
عانقته بقوة ليقبل رقبها و يستنشق رئحتها العذباء..
فتحت جفونها لتجد اسماء و نسرين..
اسماء بعصبية :
- قولتلك يا نسرين ما بجرد تبقي لوحدها بيظهر خليكي معاها علطول .
- انا اسفة والله يا دكتور .
- مفيش اسف بس خليكي معاها و خلي همسة و وفاء معاها..كانت فكرة حلوة لما قال د/ايمن نخلي المعالجة ببنات في سنها .
- خلاص يا دكتور عنيا اسفة مرة تانية .
خرجت اسماء فأقتربت منها نسرين و مسحت علي شعرها..
فتحت عيناها كاملة لتنظر اليها بدموع..
شروق يحزن :
- مضيعوش وقتكو انا مش هتعالج انا بحب نجم مهما كان و لو حتي خيالي بس اكتر حد بيطمني .
تنهدت نسرين و قالت :
- مش انتي شايفة القعدة معانا احلي من القعدة مع نجم .
- لا نجم ببقي مرتاحة و معاكو بردو بس نجم اكتر .
صمتت نسرين و قالت :
- تعالي نرتاح شوية في الجاردين .
قاطعتها شروق :
- هو الي هنا كلهم مجنانين .
- لاء مش كلهم .
ضيقت عيناها و قالت :
- و عمرو .
- عمرو مش مريض .
- انا عاوزة اروح اوضة الرسم ينفع .
- طبعا يا حبيبتي علفكرة دلوقتي الجو تحفة في ساعة الفجر .
شروق بسعادة :
- ماشي انا عايزة اطلع بقي .
ذهبت معها كانت السماء بدأت بظهور حفيدها الشمس مذالت اشاعتها باردة..
تطاير خصلتها البنية فجلست علي احدي الكراسي امامها لوحة بيضاء مستعدة لتلامس فرشاة احدهم..
نظرت للوحة قليلاً و بدأت برسم شروق الشمس..
رسمت بطريقة جذابة و رقيقة لم تشعر بالوقت..
حتي فجأة وضع احدهم يده علي عيناها..
شروق بقلق :
- مين .
صوت رجولي :
- متخيلة مين .
- نجم .
- توء .
عضت علي شفتيها بخجل فقد عرفت المجهول ابعدت يده و قالت باسمة :
- عمرو .
لف ذراعيه حول ظهرها لتقلق..فيهمس في اذنها :
- رسمك رائع يا فنانة .
قامت بحرج :
- انا هروح انام .
- و انا لسة صاحي كدة ترضي تخليني اقعد لوحدي .
حرجت فأمسك بيدها و وقف جلسَ علي كرسين..
ظلَ يتسامرون و يتحاكون حتي نامت شروق..
ازاح شعيرات من عينيها ظل ينظر لملامحها الهادئه .
حملها علي ذراعيه و ذهب لغرفتها ليضعها و يغلق الباب..
مرت الايام و الشهور و تقلل ظهور نجم جداً بسبب اقتراب و اهتمام عمرو حتي بدأت بالشعور بالاعجاب من ناحيته امتلاء دفترها الرسم بهِ شعرت بالانجذاب اليه حتي ظنت انه يحبها..
و لكن مذال شئ..مذال شخص مجهول يرسل اليها باقة ورد كل صباح..
استيقظت في يوم..
و خرجت من الغرفة لتجد باقة الورود اخذت تشم رائحتها العطرة و لكن وجدت كارت..
" خلي بالك من نفسك يا شروق يارب تبقي بخير..و علفكرة انتي وحشتيني اوي "
استعجبت من كلامه و لكن وضعت الورد في "فاظة"..و اللقت الكارت في سلة القمامة..
خرجت لتجد وفاء..
وفاء :
- بت انا عايزة اقولك حاجة .
- ايه هيَ .
- البت همسة هي الي بتحطلك ورد قدام الباب .
شروق بصدمة :
- همسة .
ذهبت شروق بسرعة و ركضت ناحية همسة لتجدها ممسكة بكتاب تقراءه و تضع حلوة تدعي "المصاصة" في ثعرها..
شروق بعصبية :
- همسة انتي الي بتبعتيلي الورد .
همسة بقلق :
- مش..بس هو...
شروق بحدة :
- يعني انتي .
همسه مسرعة :
- استني بس أفهمي انا الي بحطه قدام اوضتك بس مش انا الي بجيبه والله ..
- اومال مين .
- البواب عم سيد بيقولي حد حطه هنا و بيقول يديه ليكي .
- مش فاهمة .
- الي بيحط الورد قايل لعم سيد ان ده ليكي و عم سيد قالي احطهولك لانك عارفة مينفعش يدخل .
- اومال مين صاحب الورد انا زهقت .
وفاء مداعبة :
- عاشق مجهول .
شروق بضيق :
- معرفش بقي بس انا زهقت..انا هروح لعمرو .
لتقول همسة و وفاء في نفس الوقت بنبرة استعجاب :
- عمرو .
شروق بتعجب :
- اه ماله عمرو .
وفاء :
- بقيتي قريبة منه اوي الايام ديه .
- عادي صحاب .
همسه :
- ممكن بس تعالي قعدي معانا احسن .
شروق بتوتر :
- طب لحظة هروح اطلب اكل عشان جعانة .
- طيب اوكي .
افلتت منهم شروق و ركضت لغرفة عمرو..و سمعت تلك المكالمة..
عمرو بسخرية :
- انا بحب شروق مين الي قالك كدة .
تسمع صوت همهمة فتاة باكية فيقول :
- بتعيطي ليه دلوقتي..احب مين ديه مجنونة و انا بعالجها و بيدوني مرتب حلو هخلص من عالجها و ارجع و نتجوز .
- طبعا يا حبيبتي بحبك انتي...و لة عمري هحبها..شروق ديه مجنونة .



يتبع.....




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:16 PM   #12

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٠-

افلتت منهم شروق و ركضت لغرفة عمرو..و سمعت تلك المكالمة..
عمرو بسخرية :
- انا بحب شروق مين الي قالك كدة .
تسمع صوت همهمة فتاة باكية فيقول :
- بتعيطي ليه دلوقتي..احب مين ديه مجنونة و انا بعالجها و بيدوني مرتب حلو هخلص من عالجها و ارجع و نتجوز .
- طبعا يا حبيبتي بحبك انتي...و لة عمري هحبها..شروق ديه مجنونة .
كان يقف خلفها نجم ينظر بأشمئزاز..
التفتت اليه لينجدها و ينكر اقوال عمرو..
نجم بسخريه :
- شوفتي مبيحبكيش اتوهمتي انه بيحبك و سبتيني عشانه فجأة بقي هو فارس احلامك .
شروق ببكاء :
- لاء لاء امال هو كان بيعاملني كدة ليه هو بيكدب عليها هي .
نجم بحدة :
- انتي عيشتي و اتخيلتي قصة حب مع عمرو و هو مقالكيش حاجة .
- لا بس هو كان موضحلي انه بيحبني .
- عايشة في وهم .
وضعت يدها علي فمها و بكت و هي تبتعد ليأتي نجم بوجهة حنون و يضمها..فتضمه بقوة و تصرخ بشكل هيستيري..
خرج عمرو مسرعاً فيجدها تصرخ...تجمع المتواجدين حولها..
فلم تفعل اي شئ الا الصياح بقهر و هي في شكلها المعتاد..
اقترب منها الكل و هنا تراجعت قدميِ عمرو فقد شعر لوهلة انها قد سمعت المكالمة..
احتضنتها نيسرين و اخذتها لغرفتها..
جلست علي فراشها و قد صمتت لفجأة..
شروق بحدة :
- اطلعي برة .
- مالك يا شروق .
- عايزة ابقي لوحدي اطلعي برا مش عايزة حد منكو معايا .
امسكتها نسرين فدفعتها شروق بعنف لتقع نسرين علي الارض :
- بقولك برااااا .
تدخلت اسماء و بعض الممرضين و استطاعوا امسكها..
امسكت بها احدهم و هدئتها بحقنة مخدر..
كانت تصارعهم و ترفض فكرة الهدوء..
لم يمر اكثر من خمس عشرة ثانية..و ذهبت شروق في غيبوبة قصيرة بسلام..
و مذالت دموع تمر من عينيها رغم نومها..
استطاعت نيسرين القيام و ذهبت اليهم و هي تشعر بألم في الظهر..
نيسرين بتأوة :
- زقتني جامد اوي ضهري بيوجعني..هو ايه الي حصل ما كانت كويسة .
اسماء بضيق و اقتضاب :
- مش عارفة مش عارفة افتحو الكاميرات و خلينا نعرف ايه الي حصل .
ذهب الكل لغرفة كاميرات التجسس..اعادت نصف ساعة لخلف لتجد شروق تسير بخبث ثم تتوقف امام غرفة احد..
بدأت ملامح وجهها بالاعتراض و تحدثت لهواء ليعلل الكل انها تتحدث لنجم لم يمر وقت و،بدأت بالصياح ليتجمع الكل..
احد الاطباء :
- هي اوضة مين ديه .
احد الممرضين :
- ا/عمرو .
اسماء بنبرة امر :
- هاتولي الي كان بيحصل في اوضته لما جت .
فتح المتخصص بـكاميرات التجسس..ليشهق الكل عندما يسمع المكالمة..
ضرب احد الاطباء قبضة يده علي الطاولة لتهتز ما عليها..
- الحيوان دة دمر كل حاجة اربع شهور و قدمت تقدم جامد..اهوة بسببه ممكن يجلها الزفت نجم اكتر .
اسماء بـغضب :
- حسبي الله و نعمة الوكيل اتريه مرضاش يبقي معانا انا استغربت .
- دة مروفود دة .
مر يومين كان الكل ينتشالها من الوحدة بأي طريقة و لكن حدث المتوقع زاد ظهور نجم و قد عادت اليه بأشتياق اكثر..فبدء الاطباء بمصارعته بكل الطرق..و سؤال هل سيفلح احدهم لنقدم خطواط لامام لنري ما سيحدث..
بعد خمس سنوات..
نتجهة مسرعين نحو غرفة شروق في المصحة..
لنجد فتاة جميلة رقيق تجلس علي الفراش و تمسك قطة رماديه و تمرر يدها علي فروتها الناعمة..
ابعدت التقويم المحاصر اسنانها البيضاء..خلعت النظارة و وضعت بدلاً منها "لينسز"..
شعرها الناعم اصبح طويلاً بجمال فكانت تكثر الاهتمام به..لم يعد نجم منذ سنتين تعالجت من حالتها و اصبحت اجتماعيه مع اصدقاء المصحة..
لم تخرج من المصحة بعد فقد اصر الاطباء موكسها لتأكد من علاجها كلياً..
طرق احدهم الباب..فتوافق شروق بدخوله..
دخلت همسة مبتسمة و هي ممسكة بـباقة ورد..
هزت رأسها بضيق..
- والله لو يعرف ان الاوضة بتاعتي اتحولت لجاردين مش هيعمل كدة انا زهقت يا بنتي ايه ده الورد بيبوظ .
همسة بضحك :
- بس يابختك هموت و اعرف مين الي بيبعت .
- اووف انا زهقت الصراحة .
همسة متسائلة :
- امال كنتي بتعملي ايه .
- بذاكر بس زهقت الحقيقة الامتحانات علي الابواب خلاص بس حالياً عاملة اللعب مع فوزي .
همسة بضيق :
- حد يسمي قطة .
قاطعتها شروق مداعبة :
- قط لو سمحتي .
- بقولك ايه فكك من فوزي ده تعالي معايا ننزل تحت .
- مش قادرة .
- اخلصي بقي بلاش كسل .
قامت شروق و حكت فروة شعرها :
- ماشي ياختي هاخد دش الاول .
اخرجت همسة فستاناً لها وردي رقيق..
- بت اللبسي ده حلو جيبتيه و ملبستهوش خالص .
- طب اشطا استني ربعاية و نزلة .
- ماشي ياختي .
اغتسلت و صففت شعرها لترتدي فستانها و حذائها..
نزلت علي الدرج و حذائها يلقي صياحته لاصتدامه بتلك القدمين..
لم تجد احداً موجود و لكن فجأة انفجرت السماء بالعاب نارية و ارتسم اسماها علي السماء ليأتي كل اطباء المصحة مبتسمين بسعادة..
احتضنتها الطبيبة اسماء بقوة و قالت :
- خلاص يا حبيبتي مبروك جالك اذن بالخروج .
شروق بصدمة :
- ايه .
جاء الكل و هنئها و لكن لم يعلم احدهم بأنها ليست سعيدة بتلك الخبر..
فجأة وضعت يدها عينيها و بكت..
- انا مش عايزة امشي من هنا .
- هة ازاي .
تفوهت بها وفاء بتعجب..
فتكمل شروق :
- انتو هنا بقيتو اهلي بجد انا مش فرحانة انا مصدومة مش هنكر انها حاجة حلوة لأي حد غيري بس انا مش عايزة امشي .
بكت بقوة مع اخر جمله ليتجمع الكل و يحتضنها..
وفاء :
- متخفيش احنا اخوات و هنبقي نجيلك علطول .
اكملت وفاء بحماس :
- علفكرة في مفاجأة .
شروق بحزن :
- لو زي ديه مش عاوزة .
همسة :
- تنتنتنااااا .
جاءت والدتها مرتديه بلوزة حمراء و نظارة شمس علي بنطال اسود ضيق..
تمشي بشموخ و تقترب منها باسمة...
ظلت شروق تنظر اليها بوهن..تقترب بخطواط صغيرة لا تصدق تقدم خطوة و تعود خطوتين..
اقترب كلا منهم من الاخر لتمسك نرمين يد طفلتها التي تحولت لـشابة..
وضعت يدها علي خدها و هي مذالت محتفظة بـيدها..
احتضنتها والدتها بقوة لتبادلها شروق العناق شعرت بأشتياق بالفعل عندما تشممت رائحتها..
حبست دموعها بقفل من النزول اما والدتها فظلت تبكي و هي تكرر..
- وحشتيني وحشتيني اوي يا حبيبتي .
لم تتكلم فأكملت نرمين :
- كبرتي و احلويتي يا شروق .
ابتعدت نرمين بسعادة :
- تعالي دة اخواتك مستنينك .
شروق بصدمة :
- اخواتي؟!!
- خلفت تؤام زي القمر البنت نسخة من وليد و الواد شكلي و تصدقي في من ملامحك .
صمتت فقد علمت ان والدتها قد تزوجت في حين وجود شروق في المصحة..
اسماء بتلقائية :
- ممكن ترجعي البيت دلوقتي لو عايزة و لبسك هنبعتو و كل حاجتك .
لم تقدر علي الرفض خوفًا علي مشاعر والدتها..
امسكت بها والدتها من يدها بقوة :
- لا انا ما صدقت قولتولي امبارح انا من ساعتها صاحيه شروق هترجع معايا .
لم تبدي رأي في الموضوع..ودعها الجميع و جذبتها والدتها لتلفت شروق بنظرها الي المصحة ثانيًا فتجد الكل يلوح لها..
همسة بصوت عالٍ :
- استني يا شروق نسيتي فوزي .
تذكرت لفجأة فتركت يد والدتها و امسكت بالقط ظلت تداعبه..شكرت همسة علي تذكرها..
سارت مع والدتها و ركبت في سيارة يقودها سائق..
تذكرت اول ايامها و قبل دخولها تذكرت عمرو جارح مشاعر بدون تدخل..تذكرت مشاغبة وفاء و همسة و نيسرين الممرضث التي تزوجت فتركت العمل كممرضة..
ظلت تسترجع الذكريات حتي اخذها سحر النوم..
***
- اصحي يا حبيبتي يلا وصلنا .
فتحت عينيها لتنظر لـوالدتها قامت بصمت..
و اتجهت نحو بيت كبير سمعت صراخ بعض الاطفال..
- تعالي دة انتي هتحبي ملك و ياسين اوي .
قالتها والدتها بسعادة فأبتسمت مجاملة..
دخلت لبيت لتجد الكثير من الخدم و طفلين يلهوان و لكنهم توقفَ عندما وجدَ شروق..
شروق لـهم باسمة :
- ازيك يا قطاقيط .
ياسين مسرعاً :
- معاكي حاجة حلوة .
- لاء .
ملك مستكملة :
- طب كوكو فراخ .
- لاء بردو .
ياسين :
- طب اللعاب .
- لاء معيش حاجة .
ملك بنفاذ صبر :
- يبقي جيتي ليه .
ياسين :
- ايه الي جابك .
نيرمين بحزم :
- عيب ديه اختكم الكبيرة ..
- خلاص يا ماما .
اقتربت منهم شروق مبتسمة :
- بس معايا فوزي .
اتسعت عينهما بدهشة..فجذبته ملك من اذنه و ضحكت..
داعبها ياسين..فضحكت شروق علي برائتهم...
ملك :
- ينفع نلعب معاه شوية ..
- اه يا حبيبتي انا هروح اريح بقي .
حملها منها ياسين ليبدأ الاثنين بالمشاجرة..
تجاهلتهم و ذهبت لغرفتها..
استلقت علي السرير لدقائق تفكر في الكل..هل ستتأقلم في المعايشة معهم ام سيكون صعباً..لماذا لم تجد وليد زوج والدتها..
داعبت الاسأله عقلها فحركت رأسها يميناً و يسارًا..
دخلت والدتها الغرفة لتقول..
- حبيبتي علفكرة في بيجامات في الدولاب عندك لو هتغيري .
قاطعتها شروق :
- ماما هو فين جوزك .
- في سفرية الايام ديه ..
- سفريه و لة مش عاوز يشوفني .
تنهدت نرمين و غيرت مسار الحديث قائلة بحزم :
- غيري لبسك و تعالي انزلي عشان نأكل .
خرجت و اغلقت الباب خلفها..فزفرت بضيق و هي تمتم :
- بدايه زفت من اولها .
مر اسبوع و عاد وليد لمنزل قابل شروق بجفاء و كأنها كانت معه ليله امس...
شعرت شروق بضيق..فمذالت والدتها بجفاءها المعتاد و قسوتها في بعض الاحيان..
كانت تتجاهل الامر بالجهد في الدراسه..استطاعت في المصحة استكمال دراستها من علي الشبكة العنكبوتيه..
و في يوم استيقظت علي همهمات و بكاء احد الاطفال فتحت شروق عينيها :
- ايه في ايه مالكو بتزنوا علي ودن اهلي ليه .
ياسين ببكاء :
- فوزي مات..احنا قتلناه .
نهضت مسرعة و ركضت بخوف حتي وجدت قطها البرئ مذبوح بسكين...
شروق بصياح :
- انت عملتو ايه .
ملك ببكاء :
- ياسين هو الي قال نجرب .
صفعتها بقوة و جذبت الاخر من اذنه بعنف :
- انتي حيوان متخلف تجرب ايه تقتل حيوان يا حيوان .
فيتدخل وليد..
وليد بعصبية :
- جرا ايه يا شروق هو عشان محدش ليه كلمة علي حضرتك تضربي العيال ده انا اطلع ****** .
صدمت من سبه القذر،و ما جرحها اكثر سكوت والدتها و النظر اليها بحدة...
شروق بعصبية :
- بقولك ايه ما تلم نفسك احسن دة انت راجل قليل الادب بصحيح و دول المفروض يتعاقبوا و لو انت مش قادر هدبحهم زي ما عملو في قطتي .
صفعها بقوة..لتنظر اليه بصدمة فتجد والدتها علي نفس الوضعية..
ركضت الي غرفتها مسرعة و قفزت علي فراشها ظلت تبكي..
حتي شعرت بيد تتحس شعرها بهدوء و تمرر اصابعه بين خصلات شعرها..نظرت الي الفاعل..
لتكف عن البكاء بصدمة و يتعلثم لسانها :
- نجم .


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:19 PM   #13

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١١-

حتي شعرت بيد تتحس شعرها بهدوء و تمرر اصابعه بين خصلات شعرها..نظرت الي الفاعل..
لتكف عن البكاء بصدمة و يتعلثم لسانها :
- نجم .
ضمها اليه بقوة..لتتناسي الامر و تقع في حبه مره اخر..ذابت بين ذراعيه ظلت تضمه اكثر و هي تردد :
- متسبنيش متسبنيش يا نجم .
- مش هسيبك بس انتي الي متبعديش .
ظل يحسس علي شعرها الناعم فبكت بقوة..ليبعدها عن صدره و يمسح دموعها..
- كدة تبعد عني سنتين ..
- خلاص مينفعش اسيبك تاني .
ظلَ في هذه الوضعية لثواني معدودة حتي نامت..
استيقظت مبكراً لتجد كحل عينيها قد ذاب علي خدها الناعم..اغتلست و خرجت لترتدي بنطال و بلوزة..
اخذت تذاكر حتي قاطعها طرق احدهم الباب..
شروق بملل :
- ادخل .
دخلت والدتها و معها الحليب و الكيك..
نظرت اليها شروق بحدة..
نرمين مبتسمة :
- الفطار جهز اهوة .
اطالت شروق اليها النظر حتي شردت..لتستفيق علي صوته...
- يصلها كدة ليه .
نظرت اليه و قالت بضيق :
- عشان مِحترمة انها اسمها في البطاقة امي .
- يعني ايه .
- يعني انا مش طيقاها جوزها الوسخ ضربني و شتمني امبارح و هي واقفة بتتفرج .
ثم اللتفتت اليها بعيون حادة كالصقر :
- زي ما هي واقفة تتفرج عليا و عليك يا نجم دلوقتي .
وقع كوب اللبن من بين يدها و اغشي عليها من الصدمة عاد نجم أمتي و كيف؟!!
***
فتحت جفنيها..لتجد زوجها و طفليها مع طبيب و شروق تقف من بعيد تواجهة نظرة حدة..
نرمين بتعب :
- انا مش فيا حاجة .
الطبيب :
- لازم تهتمي بالفطار .
وليد متعجباً :
- ديه فطرت معانا عادي هي طلعت لبت ديه و بعدين اغمي عليها .
نرمين بتعب :
- حسيت بدوخة بس انا فعلاً مفطرتش كويس .
ابتسمت لها شروق بسخريه و خرجت من الغرفة و هي تدندن احدي الاغاني الانجلزيه ليظهر نجم فتمسك يده و يسران سوياً..
***
- يا حبيبتي خلاص انا سألت بواب مستشفي و قالي طلعت يلا بقي هموت و اقالبلها .
- و لة انا و لة امك موافقين علي الجوازة ديه هي اه طيبة لكن لا ..
- بقولك ايه انا الي اقوله يتنفذ مش عايزة تساعديني تولعي انا هعرف اتصرف لوحدي .
- خلاص خلاص ماشي هبقي احدد معاها ميعاد .
***
نرمين بصوت مرتعش :
- د/ايمن اللحق شروق نجم ظهرلها تاني .
ارتجت يده و وقع كوب القهوة من الصدمة :
- يعني ظهر تاني ..
- معرفش لاقيتها بتكلمه و كنت معديه من اوضتها سمعتها بتتكلم معاه هي مخفتش و لة ايه .
- ازاي ؟؟ انا هتجنن الدكاترة قالوا انه من سنتين و مبقاش يظهر .
- يارب بقي شكلنا مش هنخلص .
- خلاص خلاص هبقي اتكلم معاها .
***
اخذ الفرشاة من يدها و مشط شعرها..
شروق بثقة :
- تعرف مكنش في متعة في الحياة في غيابك .
- انتي خلاص مبقاش ليكي غيري .
- فعلا يا حبيبي مبقاش ليا غيرك .
احتضنها من الخلف و قبل رقبتها برقة..ليأخذ يدها برقة و اخذ يرقص معاها بحركات رقيقة تدل علي عشقه..
انتهت الرقصة بجلوس شروق علي الاريكة بتعب..
نظرت اليه و اتلقت ضحكة عاليه..
شروق بضحك :
- يااااه محستش بالفرحة ديه من زمان .
ثم اقتربت منه :
- انت الفرحة .
اقترب منها و وضع جبهته علي جبهتها..ليداعب بأنفه انفها..ضحكت و اغمصت عينيها..
فقاطعهم اتصال احدهم..اخذت الهاتف و اجابت باسمة :
- ايوة مين .
- ده رقم شروق سيد .
- انتي تعرفيني ..
أجاب المتصل بفرح :
- يبقي انتي انا لميـس .
همت واقفة و قالت بأستغراب :
- لميس!! مين ؟؟
صمتت برهة و قالت بسعادة :
- لميس افتكرتك .
- مكنتيش فكراني يا كلبة .
ضحكت برفق :
- معلش 5 سنين مش قليل بردو .
- وحشاني اوي .
- و انتي كمان يا ميشو .
لاحظت لميس طريقتها المختلفة في الكلام فاصبحت اكثر جراءه..
اخذَ يتحدثَ في مواضيع مختلفة حتي انتهت المحادثة باتفاقهم علي التقابل في احدي الحدائق العامة..
اغلقت معاها و اخذت تذاكر مع عشيقها الغير موجود نجم..
حل المساء بفضاءه و نجومه اللامعة يضئ من خصره القمر الذي يشبه البدر تلك الليلة..
جلسَ سوياً عند الحديقة الملحقة بالمنزل..
آسندت رأسها علي صدره و حاوطها بذراعه..
نجم :
- تيجي نعد النجوم .
ضحكت و قالت :
- ماشي يلا نبدأ ..
- 1..2 .
قاطعته قائلة مداعبة :
- انت محسبتش نفسك .
ضحك و قرص انفها :
- مستفزة .
- بص القمر شكله بدر ازاي .
- ازاي عجبك القمر و القمر بيكرهك .
شروق بصدمة :
- انا ليه .
- عشان نافستيه في جماله .
ضحكت و امسكت بيده بقوة كان يغازلها و يداعبها..
شعرت انه حتي لو وهم..فهو اجمل وهم..
ـــ
"الواقع ليس نظيفاً لاعيش به..فلقد زينه البشر بقسوتهم"
كتبت شروق تلك الكلمات قبل نومها اغلقت دفترها و نامت لتجده محاصرها بذراعيه استعداداً لنـوم صغيرته..
***
وليد بضيق :
- البت ديه لازم نشوفلها عريس خلاص اتعالجت تقعد معانا ليه .
نرمين بحسرة :
- لا متعالجتش .
- قصدك ايه .
- شروق لسة بتكلم نجم .
وليد بعصبية :
- ديه تطرد برة انتي مش خايفة علي عيالك يا هانم منها و لة ايه .
- خلاص يا وليد اهدي انا مش ناقصة .
قامت من علي مائدة الطعام و ذهبت لغرفتها..
ملك :
- بابي علفكرة انا و ياسين سمعنها بتتكلم مع واحد .
استكمل ياسين :
- اه اسمه حتي..شمس..لا لا قمر..لا لا هو حاجة في السما .
ملك :
- نجم .
- اه هو ده .
وليد :
- طب خلصو اكلكو و روحو ناموا..و ياريت متقعدوش معاها كتير .
قالها في نفس الوقت :
- حاضر .
***
جاء ميعاد تقابل الصديقتان لميس و شروق..
ارتدت شروق جيب قصير و بلوزة رقيق..
كانت علي اكمل استعداد لتقابل صديقتها..
و بالفعل وجدَ بعضهم في نفس المكان..ليحتضن كلا منهما الاخرة بقوة..
شروق بسعادة :
- وحشاني اوي والله .
- و انتي اكتر .
- تعالي نقعد في اي حتة .
اخذتها لميس و توجهها نحو طاولة يجلس عليها شاب..
اتنفرت شروق و تراجعت بخطواط لخلف..
شروق :
- هو احنا هنقعد مع ده .
- متخفيش..ده اخويا .
اماءت رأسها متعجبة و جلست..
لميس :
- انا هروح اجيب حاجة اشربها اجبلك حاجة يا كريم .
- لا يا حبيبتي شكراً شوفي شروق بتحب ايه .
اللتفتت شروق اليها قائلة :
- مانجا .
ذهبت لميس ليتكلم كريم بثقة :
- انا كريم .
ابتسمت بلطف فقال :
- انا الي قولت للميس تقابلك عشان عايز اكلم معاكي .
شروق بصدمة :
- معايا انا هو انت تعرفني .
ضحك بسخريه :
- ييييي من زمان .
- طب و عاوز ايه يا سي كريم .
اقترب بكرسيه و قال بجراءه :
- عايزة اقولك انك انتي اجمل بنت اشوفها .
ابتسمت شروق بثقة :
- مجبتش التايهة .
- احبك يا واثق .
- افندم .
- انتي يمكن متعرفنيش يا شروق لكن انا اعرفك و بقولك اني بحبك و مستعد اتجوزك حالاً و لو حتي غصب عنك .
صفقت بيدها و ضحكت مع قهقه :
- و دة نوع جديد من العلاج و لة ايه..
كريم متعجبًا :
- علاج ايه!!
- انا لسة يا سي كريم متعالجتش هة لسة مصر تجوزتي .
- اه .
- عايز تجوزني رغم انك عارف اني مصابة بحاله نفسية و في واحد بشوفه و بحبه .
ثم اكملت موضحة :
- يعني هبقي خاينة لو اجوزتك .
اقترب منها و امسك يدها..
- لما تبقي معايا كل واحد هيتعالج..احنا الانتين دواء شفاء لبعض..انا هشفي من مرض جنان بعدك و انتي هتشفي من حالتك .
افلتت يدها لتقول بحدة :
- مش بالسهولة دية انا مش مهيئة عشان اتحمل مسؤليه بيت و عيال و زوج انا مش موافقة .
- مش هنتجوز علطول انا هساعدك في البداية و هخليكي تحبيني .
نظرت اليه و ادارت ظهرها لتقول بنبرة بسخرية :
- انا مجنونة و مبحبش الا نجم .
امسك بذراعها و ادارها اليه بسرعه..اقترب بوجهه من وجهها ليقول :
- و انا هبقي نجم..فارس احلامك و خيالك .
- تصدق انت الي مجنون .
افلتت يدها مسرعة بخوف و اخطت ليقول بصوت عالٍ :
- بس مقوتليلش رأيك في الورد يا شروق .



يتبع.......



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:21 PM   #14

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٢-


افلتت يدها مسرعة بخوف و اخطت ليقول بصوت عالٍ :
- بس مقوتليلش رأيك في الورد يا شروق .
وقفت بصدمة و اللتفتت اليه قائلة :
- انت صاحب الورد .
وضع يده في جيبة و تقدم لها و علي ثغره ابتسامه واسعة :
- اه انا ايه رأيك .
تنفست بقوة و استخدمت طريقة غبية :
- اصلاً كنت برميه في الباسكت .
اماء رأسه متفهماً و اخرج هاتفه المحمول ليفتح احدي التطبيقات و يقول :
- هي ديه اوضتك و لة انا واخد بالي .
كان تصوير تسجيلي لغرفتها المليئة بالورد كانت كأن احدهم اللقي عليه ماا بارد..حرك بأصبعة ليظهر اكثر من صورة لها..
حتي توقف علي صورة و هي بفستان ابيض عندما خرجت من العرض المسرحي..
ابتسمت ابتسامة بلهاء فأبتسم هو الاخر..
- كنتي و ماذلتي حلوة و زي القمر .
قالها و هو ينظر لتلك العينين اللمعة من الفرحة..
شروق باسمة :
- ديه انا .
- لسة مش موافقة عليا .
تمسكت بحقيبتها و رحلت من امامه ليتنهد..
قابلت في طريقها لميس نظرتها اليها بأشمئزاز و رحلت من امامها..
تبللت عيناها بالدموع المالحة حتي عجزت عن الرؤية كانت تقف علي احدي جوانب الشارع وجدت نجم يقف من الناحية الاخري و يلوح لها..
نجم مبتسماً :
- تعالي .
ابتسمت اليه و اخذت تخطي خطواطها لا تسمع الا سحر صوته و كأن صوت الكل انعدم الا هو..
تسير و لا تبالي بمن حولها..لفجأة تمر سيارة نصف نقل كبيرة و تدهسها..
يصرخ الناس و يلعنها البعض من قال لها ان تركض و تتجنب..
امتلئت الدماء الطريق..فيأتي من بينهم كريم مهرولاً..
ليصرخ قائلاً :
- اتصولوا بالاسعاف بسرعة .
احتضن جسد شروق و بكي بقوة جاءت الاسعاف و الكل يحاول ابعاده عن شروق..
جسده تلطخ بالدماء عينيه..قلبه تشرخ و تقطع..كانت عينيه تنزف دموع قويه..ربتت علي كتفه شقيقته و هي ايضاً تبكي..
***
في المشفي
يقف يضع يده علي جبهته و هو يبكي..
جاءت نيرمين مهرولة اليهم..
نيرمين باكية :
- بنتي..مفيش اي اخبار .
حركت لميس رأسها نافية لتجلس نيرمين علي احدي الكراسي و ظلت تبكي..
خرج الطبيب بعد ثلاث ساعات..
هم كريم واقفاً :
- هة اخبارها ايه .
صمتت الطبيب و قال :
- لسة في مرحلة الخطر و بينها و بين الموت شعره ربنا يصبركوا .
امسكه كريم من قميص :
- انت ازاي تقول كدة شروق مماتتش .
ابعده الطبيب قائلا برزانة :
- انا مصولتش كدة بس ادعولها عشان هي فعلاً الموت هيبقي ليها رحمة .
تركه كريم مصوماً :
- يعني ايه .
- هنتأكد لما تفوق هي لسة في غيبوبة ادعولها .
جلس علي الكرسي و ظلت عينيه تبكي بلا حدود..
***
مر شهرين
كان كريم متواجد بجانبها طوال الاوقات يدعي لها بالشفاء جالساً بجانبها لا يتركها الا اوقات الحرج..
و في يوم
حركت رأسها يميناً و يساراً معلنة اخيرا عن استفقها...
تفتحت عينيها لتجده بجانبها ينظر لها بسعادة..
كريم بسعادة :
- فوقتي انتي بجد فوقتي .
كان ينظر لها بسعادة غامرة..قبل جبهتها فأبعدت رأسها بضيق..
نظرت في انحاء الغرفة لم تجد نجم..
كانت تحاول الحديث فكان صعب..
كريم مسرعاً :
- انا هنادي الدكتور .
ذهب بسرعة فظهر نجم في زوية الغرفة ابتسمت له..
كان شئ ثقيل علي جسدها لا تشعر بأنمالها..صعب النطق علي لسانها..
اقترب منها نجم :
- حمدلله علي السلامة يا حبيبتي .
- ا.ا.اللّـ.ـله يـ.سل.مـك .
- هششش متتكلميش انتي تعبانة .
جلس بجانبها و احتضنها بحنان ليقبل جبهتها..
حكت جبهتها بـجبهته..ليدخل الطبيب فجأة و معه كريم..
كانت رأسها موجهة نحو نجم الجالس بجانبها..
كريم بصوت عالٍ :
- شروق .
اللتفتت اليه بسرعة..
الطبيب لـكريـم :
- عن اذنك احنا لتزم نعمل شوية فحوصات الاول فأتفضل .
اماء كريم رأسه متفهماً و خرج..
اتصل بوالدتها ليخبرها...
***
تجلس علي مائدة الطعام تتناول العشاء..
جاء لها اتصال..
- ياسين عن اذنك هاتلي تليفوني من علي التسريحة .
ركض طفلها مسرعاً و عاد بالهاتف..
لتنظر بتعجب لمتصل..
- الو..ايوة يا كريم .
هبت واقفة بسعادة :
- فاقت بجد انا هاجيلكو اهوة .
اغلقت الهاتف لتقول بسعادة :
- شروق فاقت .
نظر اليها الكل بملل..
وليد بضيق :
- روحيلها .
- يارب تبقي بخير الدكتور بيشوفها اهوة .
***
خرج الطبيب من غرفته ليقول لـكريـم :
- تعالي علي مكتبي .
اتبع خطواطه ليدخل مكتب خلفه..
جلس الطبيب علي كرسيه المخصص و قال :
- شروق .
- مالها
تنهد الطبيب قائلاً :
- انسة شروق عندها شلل رباعي .
صدم و قال بصدمة :
- ايه .
- الاطراف عندها واقفة و مش بتحس بيهم .
ابتلع لعابه :
- و ده ليها اي علاج .
- طبعا بس انا لاحظت حاجة .
- ايه .
- هي ملبوسة .
- لا بتقول كده ليه .
- ديه بتكلم حد .
كريم بضيق :
- مرض نفسي المهم دلوقتي العلاج ده ممكن يجيب نتيجة .
- بنسبة كبيرة عملية خلايا الجذعية .
- ايه ده .
- عمليه ليزر و بنسبة الانسة شروق هتشفي بس طبعا ده زائد العلاج الطبيعي .
- طب هي بتكلم عادي .
- اه تقدر تكلم .
صمت كريم و خرج من مكتب الطبيب ليتجهة ناحية غرفة شروق..
فتح الباب ليجدها تبكي بصمت و تنظر للاعلي..
اغلق الباب و اتجهة لـفراشها..
امسح دموعها بحنان و قال :
- بتعيطي ليه .
شروق و الدموع تهطل بقوة :
- انا اتشليت صح .
صمت و تحسس شعرها بصمت نظرت جانباً قائلة :
- قولهم يا نجم انهم بيكذبوا .
انتبهة كريم و قال :
- شروق بصيلي .
- انا مش هعرف اتحرك تاني .
- اهدي هتتعالجي يا حبيبتي و هتقفي علي حيلك و نتجوز .
شروق بحدة و هي تبكي :
- انت واحد استغلالي حقير انا بكرهك و هتستغل ضعفي عشان تجوزني صح .
- اهدي يا شروق عشان صحتك .
صرخت بحدة :
- براااا يا حيوان ..
تحولت ملامحه هو الاخر لغضب :
- اسكتي انا مش هسيبك .
بكت بقوة فهدي و قال :
- انا معاكي اهوة يا حبيبتي و مش هبعد عنك ..
صمتت قليلاً و قالت بضعف :
- ناديلي الممرضة هي راحت تتغدي بس هاتهالي .
- عايزاها ليه ..
- عايزة اشرب عطشان .
قام و اخذ كوب ماء من ثلاجة صغيره،،
وضع يده اسفل ذراعها و جعلها تسند علي مقدمة الفراش،،لف يده حول خصرها و سقاها من يده...
شربت حتي اكتفت..
كـريـم :
- اجبلك غدي ..
- لا لا مش عاوزة ..
ظل بنفس الوضعيه لتقول شروق بضيق :
- شيل ايدك من علي وسطي خلاص خلصنا .
ضحك بلطف و ابعد يده ليـقول :
- تعرفي يا حبيبتيـ..
قاطعته بضيق :
- مش حبيببتك .
اكمل بعناد :
- المهم يا حبييتي يعني انا طول عمري بشوفك من و انتي صغيره و ماشية لوحدك تروحي المدرسة و لما وقعتي في البلاعة .
ضحكت بتلقائية و قالت و قد اندمجت مع الحديث :
- دة انت تعرفني من زمان بقي بس انا مكنتش بشوفك ليه .
- انا اكبر منك ب5 او 6 سنين و كان ممنوع للقصيرين قصدي الصغيرين يطلعوا لينا .
- اممم صحيح افتكرت .
قاطعهم دخول والده شروق :
- شروق حبيبة ماما .
كانت تنظر اليها بأشمئزاز..احتضنتها والدتها..
كانت متعجبة من عدم مبادلتها العناق..نظرت لـكريم فأمرها بـالصمت..
كريم :
- خالتو تعالي شروق عاوزة تنام .
حملها ليجعلها تستلقي علي الفراش :
- مرتاحة كدة .
- اه .
اقترب و قبل جبهتها فأبعدت رأسها بضيق فضحك..
- اسف اهوة خلاص .
خرج من الغرفة و اخذ والدتها :
- شروق جالها شلل رباعي .
شهقت و وضعت يدها علي صدرها بدهشة :
- ايه .
- انا متكلف بلاعجها و كل حاجة بس لو تسمحوا بس بطلب .
- اتفضل .
- انا عايز اتجوزها .


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:24 PM   #15

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


-١٣-

- انا متكلف بلاعجها و كل حاجة بس لو تسمحوا بس بطلب .
- اتفضل .
- انا عايز اتجوزها .
صمتت نيرمين قليلاً و قاطعت صمتها :
- موافقة .
اندهش من سرعة موافقتها اعتقد انها ستؤجل الرد و لكن المفيد ان شروق ستكون له..
كريم :
- خلاص انا هجيب امي و نكتب كتب الكتابة .
- ماشي .
كريم بتعجب :
- مش هتسألي حاجة عني او تشوفي ا/وليد .
تصببت نرمين عرقاً من التوتر و قالت بتهته :
- انت باين عليك شاب محترم و مدام هتكلف بـعلاجها خلاص .
رفع حاجبه متعجباً و قال في باله :
- لا دة الحمدلله اني طلبت دول هيعذبوها .
صمت قليلاً و قال :
- بس انا الشقة لسة مجهزتش احنا هنعمل كتب كتاب عقبال ما الشقة تخلص .
- ماشي .
- طب انا هدخلها اشوفها نامت و لة لسة .
- انا مروحة بقي وليد بيتصل .
فتح فمه بدهشة :
- نعم .
- ايه جوزي عايزني سلام خلي بالك منها .
دخل لـغرفـة شروق فوجدها مذالت متفتحة العينين..
اقترب منها و وضع يده علي خدها :
- لسة صاحية .
- ماما فين .
ابتلع لعابه قائلاً :
- نزلت الكافتريا .
شروق متفهمة :
- اه روحت يعني .
جلس بجانبها :
- بس انا معاكي اهوة .
قبل جبهتها لتنفر بوجهها قائلة بحدة :
- مش بقولك انت استغلالي مستغل عجزي اني اعملك حاجة .
و فجأة بكت بقوة..كريم مسرعاً :
- اسف والله ما هبوسك تاني انتي .
هدئت من البكاء قليلا فمسح دموعها بهدوء..
- خلاص هششش متعيطيش استني اطلبلك اكل .
- انا عاوزة الممرضة .
- في ايه .
- خليها معايا .
- انا معاكي اهوة .
صرخت معترضة :
- هاتلي الممرضة انت تسمع الي بقولك عليه .
صمت بحرج و ضغط ع زر منهباً ان المريضة تحتاج لـمساعدة..
شعرت شروق بالـاسي تجاهة..
شروق بخجل :
- كريم انا اسفة .
تفهم الامر و ربت علي يدها :
- مفيش حاجة يا حبيبتي .
صمتت برقة..لتسمع صوته الغليظ :
- بتتأسفيله ليه .
نظرت اليه قائلة بحدة :
- مش انت الي هتقولي اكلم مين و ازاي انا غلط و لازم اعتذر .
نجم مبتسماً :
- خلاص يا حبيبتي اسف مقصدش .
و احتضنها ليقبل رأسها بحنان،كان ينظر اليها كريم حتي قال :
- شروق .
اللتفتت اليه :
- افندم .
- احنا هنتجوز .
شروق بخوف :
- لا انا مش موافقة .
كريم بحدة :
- انا مش مستني الموافقة منك .
حاولت القيام و لكن صعب :
- اطلع برة .
صمت فقالت بصياح :
- براااا .
جذبها من ذراعها و قال بعصبية :
- بقولك ايه انا هتجوزك مش هسيبك فاهمة .
شروق باكية :
- انا مبحبكش انا بحب نجم بس .
كريم محاولاً الهدوء :
- انا هبقي نجم .
- لا انت كداب انتو كلكو كدابين انت هتضربني و هتقتلني كل يوم و هتأذيني كل الرجالة كدة انـ..
قاطع كلامها بضمة قوية..
"جسد مشلول مع قلب متحرك"
نبضات قلبها قويه..ابعدها قليلاً قائلاً :
- حبى ليكى مالوش مثيل
عارف انك بتحبى غيرى
لكن هو وهم وأنا الحقيقة
أنا مش مستغل
أنا بحاول اخليكى تحبنى
مش عايز اضيع اى وقت مش معكى
ده انتى حب عمرى وحياتى
بعشق جمالك وشعرك اللى زى الحرير واللونه اللى شبه اشعة الشمس
بحبك يا شروق ."الكلمات بقلم بنوتةه اسمها ايه"
صمتت مع تلك الكلمات و لم تقدر علي النطق..
دخلت اكثر من ممرضة..
كريم :
- انا هروح بقي اجيب قهوة و اجيلك .
شروق باسمة :
- سـ.سـلام .
غمز لها و خرج..لم تلبث حتي سمع صوت ارتطام عظام بالارض..و خروج الممرضات بصياح..
احدي الممرضات بخوف :
- ديه ملبوسة .
دخل لغرفة مسرعاً ليجدها تقع علي الارض امام باب دورة المياة..
حملها بسرعة فقالت بتأوه :
- ضهري وجعني اوي ااه .
- ولاد الـ..مجانين .
دخل بعدها الطبيب و المنرضات تقف خلفه برعب..
كريم بعصبية :
- انتو مجانين..قولت انها عندها حالة نفسية انا هرفع عليكو قضية و المستشفي هتتقفل .
فتقول احدهن :
- انت مين انت .
اجابها بحدة :
- انا كريم سعيد المنهاوي .
صمتت كلهم فقالت :
- طب يا ا/كريم احنا اسفين مكناش نعرف .
- تقوموا ترموها علي الارض انا مش هسكت ..
حمل شروق و قال بصرامة :
- هاتولي اي كرسيِ ليها .
الطبيب :
- مينفعش تخرج حالتها لسة وحشة .
- انا هعرف اراعيها ..
- كدة احنا رايحين في 60 داهيه المريضة لسة فايقة .
نظر اليه قائلا بسخرية :
- انتو كدة كدة رايحين في داهيه .
و اكمل بضيق :
- انا هاخدها .
اخذها و اخطي خطواطها مسرعا كانت تشعر بالخجل تتابع احاديثهم بصمت..
حاول منعه بعض الحراس و لكن تفادهم ببعض الرشوي و عندما نفذ صبر الطبيب امام عناد كريم...
اتجهة نحو سيارته و ادخلها في المقعد الخلفي..
كان يسمعها تتأوه..
شروق بألم :
- ضهري وجعني يا نجم اوي .
رد كريم و هو ممسك بيدها :
- خلاص اهوة اهدي يا حبيبتي .
كانت تبكي فنظر اليها بأسي و اسرع بالسيارة..وصل لـاقرب "صيدليه"
عاد بعد قليل محمل بحصيبة مملوءه ببعض "الادوية"..
ذهب لمنزله لتقول شروق بخوف :
- لا وديني بيتي .
- متخفيش ماما معانا و لميس .
بكت بقلق :
- لا سبني عند ماما .
تجاهلها و حملها كانت "فيلا" كبيرة تحاوطها حديقة تزينها ربيع الزهور بألوان مختلفة..
كان المكان كثير الطمئنينة و لكن مذال الخوف متربع علي قلبها..
رن باب لتفتح احد الخادمات الفلبينية..
دخل كريم و قال :
- where is my mam ?
- in living room .
- thank you .
دخل لغرفة المعيشة فوجد والدته تنظر لاحدي قنوات الظبخ و كالعادة لا تطبخ اي منهم..
والدته بصدمة :
- ايه ده هي ديه شروق هي فاقت امتي .
- لسة فايقة انهاردة .
و استكمل بجدية :
- خلي اي حد ينضف الاوضة .
نظرت الي شروق بعطف ثم قالت لـكريم :
- تعالي يا زفت .
ضحكت شروق برقة فقال كريم بهمس :
- زفت..باينلي هتهزق بالهبل .
قام فجذبته من اذنه :
- البت شكلها تعبانة انت ازاي تجبها كدة .
- اعمل ايه يا ماما حكايه طويلة اولاً جالها شلل ثانياً يومين و هتبقي مراتي ثالثاً هتعيش معانا اليومين دول .
- اهلها عارفين انها هنا .
- الصراحة لا .
ضربت "قفاه" بقوة :
- يابن المبقعة هيقولو مخطوفة .
صرخ بضيق :
- يا ماما ايه..و بعدين دول لما صدقوا قالو اتجوزها .
- ماشي يا زفت بس لما الاقي الشرطي هفتن عليك .
- خلاص يا توتا يا حبيبة قلبي انا هاخدها البيت عندي بس هسرع تجهيزه .
- ماشي يا حبيبي مع انها صعبانة عليا .
حتي سمعتها..
- شكلي هقعد معاه يا نجم .
صمتت قليلا و اكملت :
- مهما حصل هتبقي انت حبي الاول و الاخير .
- .....
قالت بنبرة باكية :
- انا اعمل ايه انا مشلولة و هو هيتسغلني و هيجوزني بالعافية و باين ان ماما ما صدقت و رمتني والله كلهم زبالة .
قالت والده كريم بصدمة :
- هي متعالجتش .
كريم مغيراً مسار الحديث و منادياً احد الخادمات :
- بيري بيري..ماما عاوزاكي ..
ضربت ذراعه بقوة ليتأوه :
- هي لسة متعالجتش يا كريم .
- يا ماما ايدك تقيلة اة لسة .
- يعني انت و اختك كنتو بتحوروا عليا .
- صحيح فين لميس .
- متفلش يلا انـا .
كريم بضيق :
- ماما انا هتجوزها يعني هتجوزها لو مردتيش يبقي خلاص انا هقعد جمبك و مش هتجوز ..
صمتت بضيق :
- ماشي يا موكوس ..
- يا ست الكل متزعليش والله انتي شيفاها ايه .
- هي بنت حلال ربنا يشفيها .
- هيييح يارب يا ست الكل هاتي بقي نتصل بدكتور طارق عشان يشوفها .
***
وليد :
- خلاص يتجوزها ..
- انا قولت كدة بردو هو شكله كمان كويس ..بس .
قاطعها :
- بس ايه ..
نرمين بقلق :
- بنتي كان نفسي اللبسها فستان الفرح انا و..
قاطعها بسخرية :
- عمالة فيها ام .
- اصل هي بردو صعبانة عليا .
- لا بقولك ايه اتجوزت يبقي تنسيها انا مش هدفع مليم انا اصلا مش ابوها و لة بطيقها عايزك تنسي اسم شروق خالص .
صمتت قليلا و اماءت رأسها موافقة..
***
ادخلها غرفتها و انامها علي الفراش ليجلس بجانبها :
- نامي بقي الدكتور قال هيتأخر .
- ماشي ..
- انا هقعد معاكي لحد ما تنامي .
نظرت اليه بخوف فقال بطمئنينة :
- متخفيش ياستي .
اغمضت عيناها و نامت كان يمرر يده بين خصلات شعرها البنية..
نامت و لم يظهر نجم ليضمها كالعادة و لكن كانت تشعر بـلذة امان..
استيقظت فوجدت من يضع رأسه فوق رأسها و نائم..
حاولت ابعاد رأسها و لكن كان نائماً في سبات عميق...اغمضت عينيها باسمة عند لم تجد مخرجاً و اكملت نومها..



يتبع......




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:26 PM   #16

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٤-

استيقظ في التاسعة مساءًا ابتعد عنها ليجدها مستيقظة تنظر اليه مبتسمة :
- اول مرة احس احساس المشلولة .
ضحك بلطف و قال :
- انتي جعانة صح .
- لا تعبانة .
اقترب منها بقلق :
- ايه في ايه .
- صداع و حاسة بضيق في التنفس .
- نروح نقف في البلكونة الدكتور هيجي الساعة 10 لسة هقول بقي لبيري تعملينا اكل .
- فين لميس .
قالتها شروق متعجبة..
- تلاقيها رجعت من الجامعة و نامت سيبك منها .
- طيب .
حمله و اجلسها علي كرسيِ متحرك..
شعرت في تلك الحالة بالعجز تنفست بسرعة محاولاً اخفاء دموعها..
من سيمسح الان دمعتها نجم لا يمكن ان يظهر مع حديث كريم لها..
و كريم لم يلاحظـ..
كانت تقول تلك الكلمات ببالها لفجأة تجد يديه تمحي تلك الدمعات اللعينة التي تجرح الخدين الناعمين..
كريم بحزن :
- بتعيطي ليه .
لا مفر يجب فتح قلبها لغير نجم الان :
- احساس اني ماشية بكرسي متحرك و مش عارفة امشي او احس بأيدي شعور صعب .
- مدام القلب مامتش يبقي نزعل نفسنا ليه .
نظرت اليه ساخرة :
- تبقي انت الي مجنون لو فاكر اني هنسي نجم و احب واحد زيك .
تجاهل كلامتها و قال :
- ميهمنيش انا هعرف اخليكي تحبيني .
- اتنيل ..
قالت متضايقة فضحك و قال :
- تيجي نسافر لندن .
اتسعت عيناها بدهشة :
- نعم .
- نعم الله عليكي .
- نسافر ايه انت مجنون علفكرة بقي انت كدة خاطفني و انا هبلغـ..
صمتت و بكت عندما تذكرت عجزها..
مسح دموعها لمرة الثانية قائلاً :
- اه نسافر انا قولت لامك هنتجوز و هي وافقت و دلوقتي انتي حالياً بتاعتي ممكن نجيب المأذون بكرة و نتجوز .
صرخت بقهر :
- لا مش موافقة .
- بقولك ناو بتاعتي يعني يفضل نتجوز عشان ميتقلش علينا كلمة وحشة يا شوشو .
- انت حيوان استغلالي متخلف .
هب واقفاً قائلاً بضيق :
- انا مش استغلالي انا بحبك .
- انا مريضة بغيرك .
جلس و امسك رأسها بحنان :
- و انا مريض بيكِ .
- لية مصر عليا عندك بنات العالم ملقتش الا انا المريضة بحاله نفسية و جسدية و اهلها رموها زي الكلاب انت تستحق حد احسن مني ..
و اكملت بحزن :
- تستحق واحدة تحبك مش تحب غيرك .
- بس انتي بتحبي وهم..
و انا الحقيقة...
حبيتي نجم و تخيلتي نجم فارس احلامك..
انا هبقي نجم فكل حاجة..
انتي اتخيلتي حد بيحبك..
و الي اتخيلتيه موجود قدامك واقع..
نظرت اليه بعيون دامعة فدخلت احدي الخادمات و هي تحمل اطعمة متنوعة..
- thank you .
قالها كريم و هو ينظر لقدميها العاريتين..
شروق بضحك :
- ونبي .
كريم بحرج :
- ايه .
كتمت ضحكها :
- لا ابداً مفيش .
امسك الشوقة و قال :
- افتحي بوقك .
فتحت ثغرها الصغير و اكلت من يده..
كان يأكل من من نفس الشوكة و يغازلها ببعض الكلمات التي تخجلها..
انتهي من الطعام و ذهب ليغسل يده..
ظهر نجم امام شروق قائلاً بحزم :
- كل ده بعيدة عني .
- انا مش بعيدة ..
- شوفتي ده بيعالجك مني زي الباقي و انتي بتديله ريق و تكلمي و تهزري .
قالت بعصبية :
- كريم لا..لا كريم مش بيعالجني..
نجم و هو يزيد استفزازها :
- لا مبيحبكيش ده بيعمل زي عمرو..هو عمرو النسخة التانية بيعالجك مني باستخدام طريقة الحب .
ظهر لها في اماكن عديدة لتصرخ بخوف و رعب..ظلت ترج رأسها و لا تسطيع تحرك جسدها..كان ذالك في قدوم كريم..
ذهب اليها مسرعاً و بعض الخدم و لميس..
احتضنها لتهدئ من روعها فتبكي و ينبض قلبها بقوة..
مذالت تصرخ في صدره..
لميس بخوف :
- انا هقول لدكتور يجي بسرعة .
ربت علي شعرها لتقول بخوف مع بعض الكلام الغير مفهوم :
- نجم..عمرو...كريم..اوعي كريم .
تجاهل كلامها و ظل يرتب علي شعرها و لكن مذالت تشهق بقلق..
حملها و اجلسها علي الفراش..
والده كريم :
- خلاص سيبها تريح .
لتصرخ شروق فازعة :
- لا خليه جمبي .
- خلاص يا ماما اطلعوا انتو برا .
لميس :
- الدكتور مش جي .
- خلاص انا هبقي جمبها .
خرج الكل لتقول شروق بخوف :
- انت معايا ليه..نجم بيقولي انك بتعالجني و انك بتعالجني تحت عنوان الحب و تسبني .
- ايه التخاريف ديه لا طبعا و اهدي .
تنفست بقوة و حاولت الدخول في النوم..
ابتعد عنها و خرج من الغرفة و هو يتصل بأحدهم :
- ايوة يا ايمن..تمام..بقولك..تسلم يا حبيبي بس انا عايزة تذكرتين لـلندن بعد بكرة انا و واحدة مريضة...لا مشلولة بس هنتعالج هنام اضمن..اه هعيش هناك...و انت كمان ياصحبي..سلام .
اغلق الهاتف و اتجهة لوالدته :
- ماما انا و شروق هنكتب كتب الكتاب بكرة ..
والدته بفرح :
- بجد مبروووك .
لميس بسعادة :
- مبروك يا حبيبي .
- بس انا هسافر يوم الخميس لندن .
لميس و هي مذالت محتفظة بابتسامتها :
- شهر عسل و كدة ..
كريم بملل :
- ونبي شهر عسل ازاي و هي بالحالة ديه لا طبعا هعيش هناك و ادير شركة بابا الي هناك .
هبت والدته واقفة :
- نعم بروح امك .
لميس :
- اللبس يا معلم هتتنفخ .
كريم بقلق :
- يا ماما اهدي .
- انا وافقت علي الجوازة لكن تسافر علي جثتي .
- يا امي هبقي اجيبك بس لما استقر هناك .
- قولت الي عندي .
قامت و تركته فيقف متعجباً..
لميس :
- استني هشوفهالك اطمن انت .
اماء رأسه فدخلت لغرفة والدتها و خرج هو ليقضي ليلي مع اصدقاءه..
في اليوم التالي..
استيقظ في ساعة متأخرة ليدلف لغرفة من سكتون زوجته وجد بعض مصففات التجميل حولها و شقيقته..
ترتدي فستان ازرق جميل عاري الذراعين..ضيق ليظهر كل تفاصيل جسدها الانوثي..طويل و لكن مفتوح من الجانب الايسر لأسفل الركبة بسنتي ميترات..
يفسد كل هذا جلسوها علي مقعد متحرك..
كانت تنظر لمرآة تدعهم يفعلون ما يشأون ليس لها اي دخل تشعر بكسرة نفس..
لميس بصدمة :
- انت ملبستش ابن عمك بيقول المأذون جي بعد ساعة..
- ياستي البدلة جهزة هستحمي و اللبس .
ثم نظر لشروق ليجد علي ملامحها الحزن..
صمتت لنيس عندما فهمت نظراته لها..لم يكن يقصد اغصابها و وضعها امام الامر الواقع و لكن ليس هناك خيار اخر..
خرج من الغرفة و اجري اتصال بوالدتها..
نرمين بنعسان :
- مين .
- انا كريم .
- اه ازيك .
- كتب كتاب شروق بعد ساعة مش هتيجي .
ردت بكل قسوة :
- اسفة جوزي كان قالي محضرش .
انصدم الجواب و قال :
- داهيه تاخدك يا بعيدة .
***
جاء وقت الحفل جلس آسر بجوار حبيبته لتبدء مراسم العقد القراءني..
المأذون بنبرة جدية :
- هل تقبلين كريم سعد زوجاً لكي ؟
شروق ببرود :
- موافقة .
ردد السؤال لكريم ليوافق مسرعاً...
لم تعرف الامضاء فهمست للميس بأن تكتب اسمها..
كان تري نجم ينظر لها من بعيد بكسرة نفس..
انتهي العقد القراءني..قبل كريم خدها و يدها التي فقدت منها الاعصاب و الاحساس..
سمع بعض الزغاريط و جاءت والدته و قالت :
- مع ان الموضوع حصل بسرعة بس ربنا يخلوكو لبعض .
- زعلانة يا ست الكل اني هسافر .
- لا يا حبيبي ربنا معاك و لو زعلت مراتك هزعلك .
- خلاص خلاص متخفيش .
تجلس بينهم شاردة..
كريم باسماً :
- شروق .
نظرت اليه فقال بسعادة :
- والله بحبك .
نظرت لمكان الذي يتواجد به نجم :
- بص بيبصلي ازاي..انا خاينة .
اكملت بصدمة :
- محدش جنبي ايه دلوقتي..ليه امي سابتني فين وفاء و همسة ازي قالوا مش هنسيبك احنا صحاب فيـ..
لم تكمل لتسمع صوت صديقتها :
- كدة يا وحشة انا لسة موجودة يا حبيبتي .
لفت برأسها لتجد وفاء و همسة..
بكت من الفرحة فأحتضنها بقوة..
كريم بسعادة :
- شوفتي بقي قولتلك مفيش يوم هسيبك فيه حزينة .
همسة بمرح :
- انا كنت جسوسة لواد ده علفكرة .
ضحكت شروق بفرحة امتلائت البهجة وجهها..ظل اصدقاءها معها طوال الليل حتي فجر ثاني يوم..
جاء وقت التحليق في بلاد لندن..
ودعت الكل بحماس تتمنس لو تبادلهم تلك العناق اللذيذ..
كانت لهم طائرة خاصة بسبب شلل شروق..
ربط كريم الاحزمة حولها بقوة استعداداً باللحاق..
كريم مبتسماً :
- تمسعي ميوزك .
اماءت رأسها سعيدة وضع السماعات الاذنية علي اذنها..
اما هو فدخل في دوامة نوم عميق..
ظهر نجم امامها بادلته تلك المرة نظره حدة :
- ابعد عني يا نجم .
نجم ساخراً :
- مينفعش يا شروق انا فيكي .
- انت بتبوظلي حياتي .
- عشان انا بتاعك و انتي بتاعتي ..
- لا انا دلوقتي مش بتاعتك انا لـكريم .
- بتحبيه يعني .
قالها ساخراً..
فردت بثقة :
- لا .
- يبقي سيبك منه خليكي معايا .
صمتت بقلق و ردت بقلق و تهته :
- انت مش موجود .
استغل ضعفها قائلاً مبتسماً :
- بس انا بحبك بجد .
ابتسمت سعيدة لهُ سيطر علي عقلها..ظل يتحدث معها حتي نامت..
استيقظ كريم بعد ساعات و ظل ينظر و هي نائمة و رقبتها غير معتدلة..
اعدل رقبتها و ازاح شعيرات شعرها البنية عن وجهها..تحسس بيده وجنتها الناعمة لتفتح عينها و تنصدم منه..
- ايه يا حبيبتي مالك .
قالها بقلق لترد :
- مفيش حاجة .
- استني نطلب اكل .
طلب من مضيفة الطائرة الطعام لهما لتستجيب..
تحدث معها و فتح تلفاز صغير لترفيهة..
نظرت للارض بأعجاب شديد كالطفلة..
كان يمزح معها طوال الوقت استطاعت الانسجام معه و اعتباره صديقها..ضحكت كثيرا حتي هبطت الطائرة بسلام في اراضِي لندن..
اجلسها علي مقعد متحرك و اخذ حقيبتهما..
كان الهواء النقي يمرر بين خصلات شعرها..
شروق بسعادة طفوليه :
- كريم اللحقني شعري كله بقي في وشي .
ضحك و ازاح شعرها لخلف كانت الضحكة مبهجة..
شروق بصياح سعيد :
- ايه ده بص الواد قمور ازاي .
اشارت برأسها علي طفل صغير وسيم..
كريم بمكر و هو يدفعها برفق علي الكُرسِي :
- هنبقي نجيبه متخفيش .
صمتت بضيق..وصلَ لسيارة اجري ذات لونين اصفر و اسود..
حملها و ادخلها و جلس بجانبها كانت تنظر لكل شئ بأنبهار..
وصلت سيارة الاجري اخيراً امام فيلا كبيرة..
وضع كريم شروق علي مقعدها و دفع لسائق اجرته بعدما تشاور معه باللغة الانجليزيه التي لا تتقنها شروق نهائياً..
فتح باب الفيلا احد الخادمات لتدخل و تجد..
وجدت بلانين كبيرة مزينة و مطوقة ببعض الورد..
و ورد احمر ملقي علي الارض بطريقة لذيذة استعداداً لدخول الاميرة المقاعدة..
البيت نظيف من كل شئ الخادمات تقف بأنتظام..
نظرت لكريم بدموع فرح :
- واو ايه ده .
انحني و قبل جبهتها :
- بحبك يا اجمل و احسن بنت في الدنيا..بحبك يا شروق .


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:38 PM   #17

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٤-


استيقظ في التاسعة مساءًا ابتعد عنها ليجدها مستيقظة تنظر اليه مبتسمة :
- اول مرة احس احساس المشلولة .
ضحك بلطف و قال :
- انتي جعانة صح .
- لا تعبانة .
اقترب منها بقلق :
- ايه في ايه .
- صداع و حاسة بضيق في التنفس .
- نروح نقف في البلكونة الدكتور هيجي الساعة 10 لسة هقول بقي لبيري تعملينا اكل .
- فين لميس .
قالتها شروق متعجبة..
- تلاقيها رجعت من الجامعة و نامت سيبك منها .
- طيب .
حمله و اجلسها علي كرسيِ متحرك..
شعرت في تلك الحالة بالعجز تنفست بسرعة محاولاً اخفاء دموعها..
من سيمسح الان دمعتها نجم لا يمكن ان يظهر مع حديث كريم لها..
و كريم لم يلاحظـ..
كانت تقول تلك الكلمات ببالها لفجأة تجد يديه تمحي تلك الدمعات اللعينة التي تجرح الخدين الناعمين..
كريم بحزن :
- بتعيطي ليه .
لا مفر يجب فتح قلبها لغير نجم الان :
- احساس اني ماشية بكرسي متحرك و مش عارفة امشي او احس بأيدي شعور صعب .
- مدام القلب مامتش يبقي نزعل نفسنا ليه .
نظرت اليه ساخرة :
- تبقي انت الي مجنون لو فاكر اني هنسي نجم و احب واحد زيك .
تجاهل كلامتها و قال :
- ميهمنيش انا هعرف اخليكي تحبيني .
- اتنيل ..
قالت متضايقة فضحك و قال :
- تيجي نسافر لندن .
اتسعت عيناها بدهشة :
- نعم .
- نعم الله عليكي .
- نسافر ايه انت مجنون علفكرة بقي انت كدة خاطفني و انا هبلغـ..
صمتت و بكت عندما تذكرت عجزها..
مسح دموعها لمرة الثانية قائلاً :
- اه نسافر انا قولت لامك هنتجوز و هي وافقت و دلوقتي انتي حالياً بتاعتي ممكن نجيب المأذون بكرة و نتجوز .
صرخت بقهر :
- لا مش موافقة .
- بقولك ناو بتاعتي يعني يفضل نتجوز عشان ميتقلش علينا كلمة وحشة يا شوشو .
- انت حيوان استغلالي متخلف .
هب واقفاً قائلاً بضيق :
- انا مش استغلالي انا بحبك .
- انا مريضة بغيرك .
جلس و امسك رأسها بحنان :
- و انا مريض بيكِ .
- لية مصر عليا عندك بنات العالم ملقتش الا انا المريضة بحاله نفسية و جسدية و اهلها رموها زي الكلاب انت تستحق حد احسن مني ..
و اكملت بحزن :
- تستحق واحدة تحبك مش تحب غيرك .
- بس انتي بتحبي وهم..
و انا الحقيقة...
حبيتي نجم و تخيلتي نجم فارس احلامك..
انا هبقي نجم فكل حاجة..
انتي اتخيلتي حد بيحبك..
و الي اتخيلتيه موجود قدامك واقع..
نظرت اليه بعيون دامعة فدخلت احدي الخادمات و هي تحمل اطعمة متنوعة..
- thank you .
قالها كريم و هو ينظر لقدميها العاريتين..
شروق بضحك :
- ونبي .
كريم بحرج :
- ايه .
كتمت ضحكها :
- لا ابداً مفيش .
امسك الشوقة و قال :
- افتحي بوقك .
فتحت ثغرها الصغير و اكلت من يده..
كان يأكل من من نفس الشوكة و يغازلها ببعض الكلمات التي تخجلها..
انتهي من الطعام و ذهب ليغسل يده..
ظهر نجم امام شروق قائلاً بحزم :
- كل ده بعيدة عني .
- انا مش بعيدة ..
- شوفتي ده بيعالجك مني زي الباقي و انتي بتديله ريق و تكلمي و تهزري .
قالت بعصبية :
- كريم لا..لا كريم مش بيعالجني..
نجم و هو يزيد استفزازها :
- لا مبيحبكيش ده بيعمل زي عمرو..هو عمرو النسخة التانية بيعالجك مني باستخدام طريقة الحب .
ظهر لها في اماكن عديدة لتصرخ بخوف و رعب..ظلت ترج رأسها و لا تسطيع تحرك جسدها..كان ذالك في قدوم كريم..
ذهب اليها مسرعاً و بعض الخدم و لميس..
احتضنها لتهدئ من روعها فتبكي و ينبض قلبها بقوة..
مذالت تصرخ في صدره..
لميس بخوف :
- انا هقول لدكتور يجي بسرعة .
ربت علي شعرها لتقول بخوف مع بعض الكلام الغير مفهوم :
- نجم..عمرو...كريم..اوعي كريم .
تجاهل كلامها و ظل يرتب علي شعرها و لكن مذالت تشهق بقلق..
حملها و اجلسها علي الفراش..
والده كريم :
- خلاص سيبها تريح .
لتصرخ شروق فازعة :
- لا خليه جمبي .
- خلاص يا ماما اطلعوا انتو برا .
لميس :
- الدكتور مش جي .
- خلاص انا هبقي جمبها .
خرج الكل لتقول شروق بخوف :
- انت معايا ليه..نجم بيقولي انك بتعالجني و انك بتعالجني تحت عنوان الحب و تسبني .
- ايه التخاريف ديه لا طبعا و اهدي .
تنفست بقوة و حاولت الدخول في النوم..
ابتعد عنها و خرج من الغرفة و هو يتصل بأحدهم :
- ايوة يا ايمن..تمام..بقولك..تسلم يا حبيبي بس انا عايزة تذكرتين لـلندن بعد بكرة انا و واحدة مريضة...لا مشلولة بس هنتعالج هنام اضمن..اه هعيش هناك...و انت كمان ياصحبي..سلام .
اغلق الهاتف و اتجهة لوالدته :
- ماما انا و شروق هنكتب كتب الكتاب بكرة ..
والدته بفرح :
- بجد مبروووك .
لميس بسعادة :
- مبروك يا حبيبي .
- بس انا هسافر يوم الخميس لندن .
لميس و هي مذالت محتفظة بابتسامتها :
- شهر عسل و كدة ..
كريم بملل :
- ونبي شهر عسل ازاي و هي بالحالة ديه لا طبعا هعيش هناك و ادير شركة بابا الي هناك .
هبت والدته واقفة :
- نعم بروح امك .
لميس :
- اللبس يا معلم هتتنفخ .
كريم بقلق :
- يا ماما اهدي .
- انا وافقت علي الجوازة لكن تسافر علي جثتي .
- يا امي هبقي اجيبك بس لما استقر هناك .
- قولت الي عندي .
قامت و تركته فيقف متعجباً..
لميس :
- استني هشوفهالك اطمن انت .
اماء رأسه فدخلت لغرفة والدتها و خرج هو ليقضي ليلي مع اصدقاءه..
في اليوم التالي..
استيقظ في ساعة متأخرة ليدلف لغرفة من سكتون زوجته وجد بعض مصففات التجميل حولها و شقيقته..
ترتدي فستان ازرق جميل عاري الذراعين..ضيق ليظهر كل تفاصيل جسدها الانوثي..طويل و لكن مفتوح من الجانب الايسر لأسفل الركبة بسنتي ميترات..
يفسد كل هذا جلسوها علي مقعد متحرك..
كانت تنظر لمرآة تدعهم يفعلون ما يشأون ليس لها اي دخل تشعر بكسرة نفس..
لميس بصدمة :
- انت ملبستش ابن عمك بيقول المأذون جي بعد ساعة..
- ياستي البدلة جهزة هستحمي و اللبس .
ثم نظر لشروق ليجد علي ملامحها الحزن..
صمتت لنيس عندما فهمت نظراته لها..لم يكن يقصد اغصابها و وضعها امام الامر الواقع و لكن ليس هناك خيار اخر..
خرج من الغرفة و اجري اتصال بوالدتها..
نرمين بنعسان :
- مين .
- انا كريم .
- اه ازيك .
- كتب كتاب شروق بعد ساعة مش هتيجي .
ردت بكل قسوة :
- اسفة جوزي كان قالي محضرش .
انصدم الجواب و قال :
- داهيه تاخدك يا بعيدة .
***
جاء وقت الحفل جلس آسر بجوار حبيبته لتبدء مراسم العقد القراءني..
المأذون بنبرة جدية :
- هل تقبلين كريم سعد زوجاً لكي ؟
شروق ببرود :
- موافقة .
ردد السؤال لكريم ليوافق مسرعاً...
لم تعرف الامضاء فهمست للميس بأن تكتب اسمها..
كان تري نجم ينظر لها من بعيد بكسرة نفس..
انتهي العقد القراءني..قبل كريم خدها و يدها التي فقدت منها الاعصاب و الاحساس..
سمع بعض الزغاريط و جاءت والدته و قالت :
- مع ان الموضوع حصل بسرعة بس ربنا يخلوكو لبعض .
- زعلانة يا ست الكل اني هسافر .
- لا يا حبيبي ربنا معاك و لو زعلت مراتك هزعلك .
- خلاص خلاص متخفيش .
تجلس بينهم شاردة..
كريم باسماً :
- شروق .
نظرت اليه فقال بسعادة :
- والله بحبك .
نظرت لمكان الذي يتواجد به نجم :
- بص بيبصلي ازاي..انا خاينة .
اكملت بصدمة :
- محدش جنبي ايه دلوقتي..ليه امي سابتني فين وفاء و همسة ازي قالوا مش هنسيبك احنا صحاب فيـ..
لم تكمل لتسمع صوت صديقتها :
- كدة يا وحشة انا لسة موجودة يا حبيبتي .
لفت برأسها لتجد وفاء و همسة..
بكت من الفرحة فأحتضنها بقوة..
كريم بسعادة :
- شوفتي بقي قولتلك مفيش يوم هسيبك فيه حزينة .
همسة بمرح :
- انا كنت جسوسة لواد ده علفكرة .
ضحكت شروق بفرحة امتلائت البهجة وجهها..ظل اصدقاءها معها طوال الليل حتي فجر ثاني يوم..
جاء وقت التحليق في بلاد لندن..
ودعت الكل بحماس تتمنس لو تبادلهم تلك العناق اللذيذ..
كانت لهم طائرة خاصة بسبب شلل شروق..
ربط كريم الاحزمة حولها بقوة استعداداً باللحاق..
كريم مبتسماً :
- تمسعي ميوزك .
اماءت رأسها سعيدة وضع السماعات الاذنية علي اذنها..
اما هو فدخل في دوامة نوم عميق..
ظهر نجم امامها بادلته تلك المرة نظره حدة :
- ابعد عني يا نجم .
نجم ساخراً :
- مينفعش يا شروق انا فيكي .
- انت بتبوظلي حياتي .
- عشان انا بتاعك و انتي بتاعتي ..
- لا انا دلوقتي مش بتاعتك انا لـكريم .
- بتحبيه يعني .
قالها ساخراً..
فردت بثقة :
- لا .
- يبقي سيبك منه خليكي معايا .
صمتت بقلق و ردت بقلق و تهته :
- انت مش موجود .
استغل ضعفها قائلاً مبتسماً :
- بس انا بحبك بجد .
ابتسمت سعيدة لهُ سيطر علي عقلها..ظل يتحدث معها حتي نامت..
استيقظ كريم بعد ساعات و ظل ينظر و هي نائمة و رقبتها غير معتدلة..
اعدل رقبتها و ازاح شعيرات شعرها البنية عن وجهها..تحسس بيده وجنتها الناعمة لتفتح عينها و تنصدم منه..
- ايه يا حبيبتي مالك .
قالها بقلق لترد :
- مفيش حاجة .
- استني نطلب اكل .
طلب من مضيفة الطائرة الطعام لهما لتستجيب..
تحدث معها و فتح تلفاز صغير لترفيهة..
نظرت للارض بأعجاب شديد كالطفلة..
كان يمزح معها طوال الوقت استطاعت الانسجام معه و اعتباره صديقها..ضحكت كثيرا حتي هبطت الطائرة بسلام في اراضِي لندن..
اجلسها علي مقعد متحرك و اخذ حقيبتهما..
كان الهواء النقي يمرر بين خصلات شعرها..
شروق بسعادة طفوليه :
- كريم اللحقني شعري كله بقي في وشي .
ضحك و ازاح شعرها لخلف كانت الضحكة مبهجة..
شروق بصياح سعيد :
- ايه ده بص الواد قمور ازاي .
اشارت برأسها علي طفل صغير وسيم..
كريم بمكر و هو يدفعها برفق علي الكُرسِي :
- هنبقي نجيبه متخفيش .
صمتت بضيق..وصلَ لسيارة اجري ذات لونين اصفر و اسود..
حملها و ادخلها و جلس بجانبها كانت تنظر لكل شئ بأنبهار..
وصلت سيارة الاجري اخيراً امام فيلا كبيرة..
وضع كريم شروق علي مقعدها و دفع لسائق اجرته بعدما تشاور معه باللغة الانجليزيه التي لا تتقنها شروق نهائياً..
فتح باب الفيلا احد الخادمات لتدخل و تجد..
وجدت بلانين كبيرة مزينة و مطوقة ببعض الورد..
و ورد احمر ملقي علي الارض بطريقة لذيذة استعداداً لدخول الاميرة المقاعدة..
البيت نظيف من كل شئ الخادمات تقف بأنتظام..
نظرت لكريم بدموع فرح :
- واو ايه ده .
انحني و قبل جبهتها :
- بحبك يا اجمل و احسن بنت في الدنيا..بحبك يا شروق .


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:43 PM   #18

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٥-



انحني و قبل جبهتها :
- بحبك يا اجمل و احسن بنت في الدنيا..بحبك يا شروق .
ظهرت ابتسامة خجولة تشققت شفتيها..
تقدم و حملها بخفة بين ذراعيه..
ادخلها غرفة تشبهة قطعة من الجنة...
فراشها ملئي بالزهور الحمراء و البيضاء..
يزين الحائط زينة رقيق من حولها بالورود الصغيرة..
يعلم انها منذ صغرها تعشق الورود و الزهور..
وجدت البلاين الهيليم متكوبة
"love you my shourok"
انامها علي الفراش بعدما قبل جبهتها بحنان..
- تعبانة .
قاطع تأملها بصوته الرجولي..
لتحرك رأسها نافية قائلا بشفتين مبتسمة :
- بالعكس فرحانة..والله لو كنت اعرف امشي لقعدت اللعب بالبلاين و الورد .
ضحك بلطف و اخذ بلونة ليداعب وجهها قاصداً ازعجها..
شروق بمرح :
- خلاص بقي .
- ان شاء الله هتتعالجي بس تفوقي انتي بس و ترتاحي عشان انا اخدتك ع غفلة .
اماءت رأسها باسمة..
- ينفع انام جمبك .
قالها بحرج..لترد بلا مبالة :
- اتفضل .
استلقي بجانبها و ضمها اليهِ بقوة اراح رأسهُ علي رأسهاَ..
ضحكت بلطف علي قوة احتضانه..اغلقت عينيها و ذهبت في ربيع النوم..
استيقظت و كان مذال يحتويها بذراعيه..
ارفعت رأسها و قالت بهمس :
- كريم .
-......
- كريم قوم .
لم يرد فصرخت :
- كرييييم .
لا حياه لمن تنادي لا رد..طرقت بجبهتها علي رأسهُ ليقوم مفزوعاً..
- ايه .
- بقالي ساعة بنادي عليك تقوم .
حك شعره ليقول بنعاس :
- طب كان في حاجة ..
- اه انا عايزة اي حد هنا من الخدمات .
- ليه .
شروق بخجل :
- عايزة اروح الw.c .
ضحك بلطف قائلاً :
- استني طيب اناديلك حد .
قام لينادي احد الخادمات الفلبينية لتأتي مسرعة..
تحدث معها بالانجليزيه فأمات رأسها متفهمة...
اجلستها علي كرسيها المتحرك و ذهبت بها لدورة المياة مع بعض الخادمات..
اغتسلت بمُسعادتهن..ارتدت فستان ابيض رقيق قصير..يعانق الفستان رقبتها و ذراعيها عارين..
تركت شعرها ينسدل علي ظهرها يزينه تاج ورد رقيق جداً يليق بمقامها..
خرجت من المرحاض لتخرج اميرة حورية من الجنة لـكريم..
كان يجلس في الحديقة تحديداً علي الارجوحة..
يحركها بقدميه،،يشعر بملل بالغ حتي سمع صوت خادمة :
- hay mr.kareem..your princess had done .
اللتفت إليها ليجد بالغعل شروق قادمة علي كرسيها..
ابتسم و توجهة إِليها امسك بكفها الصغير و زرع عليه قبلة صغيرة..
ابتسمت اليه بخجل و شكر الخادمة..
ليحملها و يضعها علي الارجوحة..
- زي القمر يا قمري ..
ابتسمت بخجل فضمها الي صدره و ظل يحرك قدمه في الارض ليحرك الارجوحة و هو يداعب شعرها..
شروق :
- انا جوعت .
- استني اقولهم ..
- ماشي .
قام و ذهب لمطبخ ليظهر نجم متعصباً..
- انتي بقيتي تسبيه يحضنك عادي كدة .
شروق بخوف :
- لا ما هو..
- هو ايه..هي بقت سايبة ده بيعالجك قولتلك .
- لا يا نجم بس انا مرتحاله كريم مش وحش ده كويس .
- حكمتي عليه من يومين ليهم حق يقولو مجنونة .
صرخت بهيستريه :
- مش مجنونة فاهم يا نجم مش مجنونة مش مجنونة...
كانت ترددها بسرعة ليحاول نجم تهدئتها فترفض و تظل تردد بهيستريه و صياح..
لاحظ كريم صياح احدهم بالاسفل هبط مسرعاً و ركض إِليها ليضمها بقوة فتهدئ تدريجيا..
كريم محاولاً اطمئننها :
- بس يا حبيبتي هششش .
شروق باكية :
- انا مش مجنونة صح ؟ صح يا كريم ؟
- لا يا حبيبتي مش مجنونة .
ابتسمت و دست رأسها داخل احضانه بقوة ليجذبها اكثر اليه..
تنفست رائحته الجذابة شعرت بالاطمئنان ثانياً في قربه..
***
في المساء..حملها و ساعدها بالوقوف علي قدميه..و ضم ذراعيه علي ذراعيها و عقدهم ليتم امسكها..
كان ظهرها ملتصق بصدره ليخطف سريعاً قبل علي رقبتها..
سار بخطواط بسيطة و هي تسير و لكن علي قدميه..
كريم :
- شوفتي بتمشي ازاي .
ضحكت قائلة :
- انا بردو الي بمشي .
- انا بكرة هقول لصحابي يقولولي علي دكاترة نروح ليهم .
- يارب نفسي امشي تاني .
- هتمشي و تتنطتي كمان .
- يارب .
ثم قالت :
- خلاص بقي قعدني .
اجلسها علي مقعدها و ذهب نحو الثلاجة و اتي بكوب ايس كريم كبير لها..
ارتمست علي شفتيها ابتسامة واسعة...
فأخذ يطعمها و يأكل معها..
شروق بعبوس :
- انت بتخم انتي بتاكل الشوكولاتة .
ضحك قائلاً :
- اتفضلي ياستي ..
- لا انا عايزة شوكولاتة بقي .
قالتها بجراءه فضحك و اتجهة ناحيه الثلاجة و اتي بشوكولاتة..
قطع حته صغيرة لها و اطعمها..
- بطل بقي .
كريم و هو يريد استفززها :
- لا .
- يووة .
- لا بردو ..
- متكلمنيش تاني .
- خلاص افتحي بوقك .
فتحت ثغرها فأطعمها لتعض اصبعه..
- يا بنت العضاضة صباعي .
- والله لما اقملك استني عليا .
- مجنونة .
قرص خدها برفق لتضايق و تبعد وجهها عنه..
شروق بحزن مصطنع :
- زعلانة ..
- ليه بس يا حبيبتي،عشان قولت مجنونة والله بهزر .
- لا مبتهزرش .
- والله ما اقصد .
شروق بمزاح :
- عليك واحدة .
كريم بضيق :
- ونبي .
ثم اكمل بخبث :
- طب بصي بقي العقاب .
اخذ يدغدغها في بطنها و تحت الابط لتصرخ من الضحك و لم تعرف إبعاده..
- خلاص خلاص ونبي .
- خلاص عفونا عنك .
تركها ثم قالت بدلال :
- كريم بليز عايزة اتفرج علي فيلم .
ابتسم و وافق علي طلبها لم يتخيل انها بهذه السعادة رغم جنونها في اوائل الامر..
***
ايمن :
- يعني متأكدة يا همسة انهُ بيحبها و مش هيأذيها .
لترد وفاء :
- لا انا لما شوفته امبارح مكنش في اي حاجة تخليك تحس ان وحش..شروق اتشلت و هو بيأكلها و بيشربها و يشلها عادي .
لتكمل همسة :
- فعلا كريم بيحب شروق جداً .
ابتلعت لعابها بتوتر و قالت :
- لما كانت في المصحة كنت لازم احكيله عن كل حاجة و وعدته اني مش هقولها و كان بيديني ورد ليها احطه قدام اوضتها .
تنهد ايمن مرتحاً البال و قال مبتسماً :
- نتأكد هنا ان نسبة علاج شروق من نجم 97% .




يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:46 PM   #19

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١6-


تنهد ايمن مرتحاً البال و قال مبتسماً :
- نتأكد هنا ان نسبة علاج شروق من نجم 97% .
وفاء مصدومة :
- هو بيشتغل معانا .
همسة بتعجب :
- مش فاهمة حاجة ..
ايمن :
- انا مقولتش ان كريم بيشتغل معانا بس الي بيعمله هيحسن نفسيتها..
همسة :
- مش فاهمة .
وفاء بضيق :
- يخربيت غباءك..قصده ان كريم باهتمامه ليها هيبقي هو نجم بس الحقيقي و مش هتبقي بحاجة لنجم بس طبعا لو هو بيحبها بجد .
اماءت رأسها متفهمة ليسود الصمت محتلاً مجلسهم..
***
استيقظ قبلها فوجدها نائمة كالملاك الهادئ..
قبل جبينها لتفتح كلتا عينيها مسرعة..
شروق بقلق :
- ايه .
كريم بتعجب :
- مالك .
شروق و صدرها يعلو و يهبط من الخوف :
- اوعي اطلع برة .
كريم بقلق :
- مالك .
صاحت :
- برااا .
- مالك يا شروق ..
ابعدت وجهها بخوف..فأعتدل جالساً و ضمها لصدره...
كانت ترتعش بخوف فقبل رأسها لتبكي اكثر..
شروق باكية :
- نجم زعل مني و قالي انك انت السبب في انه يبعد عني انا بحبه هو مش انت
.ابعد من عني و سبني بقي يا كريم .
صمت مفكراً..
كيف يتغلب و ينجح في تلك الامتحان ؟
حتي ظهرت الابتسامة الخبيثة..
امسك ذقنها و قال ببراءه مصطنعة :
- حاضر هبعد بس مش دلوقتي بليل .
و تحسس بيده ليمحي دموعها..نظرت إليه بتعجب :
- اشمعني بليل ..
ظهرت علامات الحزن ببراعة علي ملامحه و اصظنع المسكنة :
- عشان انا حجزت في مطعم و سينما لينا بعد شوية و مينفعش اللغيها تعالي علي نفسك حبة و انا هسيبك بليل .
سعدت قائلة :
- بتكلم بجد .
- بجد .
ثم امسك بيدها و قبلها و طبع عليه قبلة حانية،لتبتسم سعيدة..
***
يجلس امامها في احدي المطاعم المطلة علي الحدائق و الناس الراقية..
كانت تنظر اليهم بسعادة بالغة..
- عجبك المكان .
- اممم اوي..الله بص الكلب والله اتكسف اقول عليه كلب .
صدم قائلاً :
- بتحبي الكلاب .
شروق :
- مش بالظبط بس بحب الحيوانات جداً .
- اشمعني .
شروق بجدية :
- اوفي من الانسان .
اخذ يدها و قال :
- بس مش كل صوابعك زي بعضها ..
- لا انتو في الخيانة و القرف زي بعض بتكلم في ايه..عشان كدة حقي اني اهرب منكم في خيالي مع نجم .
- يعني عارفة ان نجم وهم و بتحبيه .
- عشان الي في الواقع بكرهم عشان زبالة .
نظر لعينيها الجذابة و قال :
- حتي انا .
صمتت و غيرت مسار الحديث :
- انا جُوعت .
- الاكل جي دلوقتي .
اماءت رأسها و تلتف لتكمل التأمل في خلق الله..
نظر اليها مبتسماً و اخذ الصمت رفيق..
جاء النادل حاملاً بطريقة تقليديه وضع الطعام علي الطاولة اللقي بعض كلماته الانجليزيه ليبتسم كريم و يرد باللغة الانجليزيه هو الاخر و يذهب النادل..
زفرت شروق بملل..
- انا مبعرفش اكلم انجليزي .
قالتها عابسة الوجهة..
ابتسم بلطف :
- تحبي اعلمك .
صمتت لدقائق و اماءت رأسها بحماس..استغ الفرصة قائلاً :
- نبدأ امتي .
شروق بحماس و سعادة :
- ممكن بكرة .
ابتسم بخبث و وافق..
فكانت هي من طلبت ان اليوم يجب الابتعاد عنها و هي الان من تفتح لهُ طرق لدخول لعالمها الخاص..
اطعمها بجرأءه امام الناس كان تستجيب و تشرط ايضاً فيما تريد ان تأكل..
- عايزة كوكوكلا بقي .
ابتسم و اقرب الزجاجة من فمها لتشرب قليلاً و تقول بضحك و هي تعبس بِـوجهها :
- ياااح ساقع .
ضحك علي تعابير وجهها البرئ..
انتهي كلا منهما من الطعام..
اتجهة لمرحاضه و اغسل يده جيداً و فمه..
خرج من دورة المياة ليذهب اليها و يمسح ثغرها بالمناديل المبللة...
اخذها لحديقة التي بالاسفل..
كانت تجلس ع مقعدها تنظر لاطفال و هي تلعب بسلام و براءه كانت يجلس بجانبها و ينظر لضحكتها التي ترتسم علي ثغرها..
اقترب منهم طفل و وجهة حديثه لشروق..
اخذ يتكلم كثيراً بلغة الانجليزيه اماءت رأسها بعدم تفهم..
تنهد الطفل و صمت لتقول :
- بجد طب قول والله .
ضحك كريم و قال موضحاً :
- بيستفسر انتي ليه قعده مبتتحركيش..عايزك تلعبي معاه و بيقولك انك قمورة .
- الله ثانكس..كريم صورني معاه بليز .
وافق و امر الطفل بالاقتراب منها..
اللتقط إليها اكثر من صورة و اخذ معهم صورة "سيلفي" و هو يقبل خد شروق..
نظرت اليه في الاصورة التالية بضيق ليضحك بخبث و تلتقط اليهم صورة سريعة..
***
دخلت (السينماء) برفقته كان الفيلم مرعب..
شروق بضيق :
- يا مستفز جايبني فيلم رعب هتشل منك .
ثم اكملت مدعبة :
- انا مشلولة اصلاً .
ضحك علي طريقة حديثها..و قبل رأسها..
كان طوال الفيلم تأتي مشهد تملئها الدماء فتغمض عينها و تدس رأسها بكتفه..
كان سعيد بهذا جداً و ما اسعده اكثر..ان الفيلم كله دماء و ذبح فما كان مخبئها الا هو..
انتهي الفيلم ليأخذها ويخرج..
كريم :
-تحبي نروح فين .
- امممم مش عارفة .
- استني كدة .
ابتعد عنها و اجري اتصال هاتفي ظلت تشرد لتصرفاته حتي قالت في بالها "هل معقول انه يحبني و لهذه الدرجة؟"
لتسمع الاجابه :
- ده مبيبحكيش ده بيبعدك عني ..
اللتفت برأسها قائلة بضجر :
- لا ملكش دعوة انت .
- كدة يا شروق .
شروق بضيق :
- متزعلش مني بس انت بتعصبني كريم انسان طيب ..
نجم بشر :
- انتي الي طيبة و علي نياتك خليكي معايا و ابعدي كريم اوو قوليله اني عمري ما هتعالج لاني فعلاً يا شروق فعلاً مش هبعد عنك .
- انا مش عاوزاك تبعد عني بس سيبك من كريم ..
- ابعديه خالص من جمبك متكليمهوش .
شررق ببراءه :
- لو بعدت عنه هتبقي معايا ديما .
داعب خدها بلطف :
- انا هفضل طول عمري معاكي .
ثم قبل انفها لتبتسم..جاء كريم قائلاً و هو مبتسم :
- تعالي في مفاجأة .
دفع مقعدة المتحرك و طلب سيارة اجري الذهاب لمكان كان ينظر لشروق عبر المراءه و يغمز لها ليتورد وجهها و تبعد انظارها..
توقف امام ميناء رائع المنظر اخذها كريم و حملها حتي انه ترك المقعد..
شروق متعجبة :
- سبت الكورسي ليه ..
غمز لها بعينه الجذابة قائلاً :
- هتعرفي ..
صمتت ليقترب من يخت صغير..اتسعت عينها بصدمة عندما نزل و جعلها تستلقي عليه..
جلس كريم و اخذ "يجدف"..
اخذ شروق و اجلسها بين رجليه و جعل ظهرها يستلقي علي صدره..
شروق بسعادة :
- الله .
- ايه رأيك ياستي .
- جميل اوي يا كريم .
قبل كتفها و اخذ يغازل جمالها..
قضت اليوم بجانبه تحولت السماء الصافية المشمسة الي نجوم و قمر ساطع يشرق المكان بلونه..
شروق مبتسمة :
- الهواء جميل مع اني سقعت .
ضمها إِليه من ظهرها و قبل رأسها..
تكلمت معهُ في اكثر من موضوع طلب منها قص حياتها في المصحي..
لتقص بصدر رحب و هي تضحك ببعض المواقف صمتت قليلاً و بدء بسماع صوت انفاسها المنتظمة..
انها قد نامت علي صدره بين احضانه..
ضحك و عاد لِـميناء حملها ليعود لمنزل و يضعها علي الفراش لينام بجانبها و يضمها بقوة..
***
في اليوم التالي..
استيقظت لتجده يقف امام الخزانة عاري الصدر يلف منشفة حول خصره اغمضت عينيها و قالت :
- انت هتلبس هنا .
نظر إِليها و ضحك :
- بجيب اللبس يا ختي .
ابتسمت و صمتت بخجل ليقترب منها و يقبل جبهتها بحنان..
- صباح الورد علي وردتي ..
- صباح الفل .
- انا حجزت بكرة عند دكتور .
شروق بخوف :
- دكتور ايه ..
اجاب بتلقائية :
- دكتور يشوف هنعمل عملية فين و بكام عشان ترجعي تمشي .
اماءت رأسها فقال و هو يمسك ذقنها :
- اروح اللبس بقي و اجيلك .
قبل منحدر انفها و خرج لتبتسم بسعادة..
ظهر نجم قائلاً بسخرية :
- هيرميكي في اقرب مصحة و يسيبك .
- لا كريم هيوديني دكتور عشان اتعالج .
- بيكدب عليكي .
قالها قاصداً استفزازها..صمتت بضيق ليأتي كريم مرتدياً بدلة سوداء نظرت إِليه بلا مباله و غيرت ناحية وجهها..
جلس جانبها و قال :
- يلا روز عايزة تحميكي يلا هيلا هوبا .
حملها بخفة و انزلها علي مقعدها جاءت الخادمات..
اغتسلت شروق و صففت شعرها بطريقة مميزة..
اخذت روز فستان جميل لونه (سيمون) من الاسفل منفوش و من الجزء العلوي فضي لامع عاري الذراعين و بدون اي حملات..
شروق بتعجب :
- اللبس ده ليه .
لم تفهمها و اصرت علي ارتدئها..
انتهت و اجلستا علي كرسيها المتحرك..
خرجت من دورة المياة كالملكة لتجد....


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-07-16, 09:48 PM   #20

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



-١٧-


انتهت و اجلستها علي كرسيها المتحرك..
خرجت من دورة المياة كالملكة لتجد..
وجدت البيت معلق بالزينة و البلاين الهيليم و بالطبع لا ننسي الورد..
طاولة صغيرة تتوسطها كعكة و كأسين مشروب غازي..
و كريم يقف بِـبدلته السوداء ممسك باقة ورد يضحك لتظهر غمازتيه..
نظرت إليه بدهشة فقال مبتسماً :
- كل سنة و انتي معايا يا شروقتي .
اتجهة إليها و قبل يدها اليمني بحب ثم اتجهة الي خدها و قبله..
شروق بدهشة :
- ايه ده انهاردة عيد ميلادي انا عمري ما احتفلت فيه ..
- انا ازاي محتفلش بيوم الي اتولدت فيها اجمل بنوتة في العالم .
و قرص خدها لتبتسم..حركها بكرسيها و اخذها ناحية الطاولة..
قطع بالسكين الكعكة..
شروق بجراءه :
- هاتلي الشوكولاتة يا نصاب .
ضحك قائلاً :
- ماشي ياختي .
اطعمها ليتلطخ وجهها كاملاً بالشوكولاتة..
شروق بِـبراءه :
- عندي شوكولاتة في خدك .
اكمل ساخراً :
- و انتي عندك بوء في الشوكولاتة قصدي وشك .
ضحكت قائلة :
- ليه وشي اخباره ايه .
اشار لمراءه التي بجانبهم لتجد وجهها ملئ من حول فمها بالشوكولاتة..
ضحكت و قالت بضحك :
- انت عملت فيا ايه ..
ضحك و اخذ يمسح فمها بالمناديل المبللة..
كريم :
- تعرفي يا شروق .
- ايه .
- كنت طول لما اشوف بنت حلوة و تعجبني بفتكرك و ابعد عنها كنت معتبرك اختي و كنت بحب اوي اتابعك و اشوف الكتب الي محتجاها بجد اكتر واحدة خدت عقلي قبل قبلي .
شروق دامعة و صدرها يعلو و يهبط من تنفسها السريع :
- هو انت عايز تحرجني يعني..عايزني احبك..انا بحاول اعاملك صديق عشان اعرف اعيش معاك..لكن انت انسي اني هحبك..انت اجوزتيني مريضة و انت الي اصرت لكن متستناش مني اي حاجة .
قالتها و بكت بسرعة ليتجهة إليها و يأخذ رأسها في احضانه..
ابعدت رأسها بسرعة فقال بهدوء :
- اهدي خلاص مش هنكلم في الموضوع ده انهاردة عيد ميلادك .
صمتت لحظات فقال باسماً :
- تعالي بقي عشان طول اليوم هنقضيها خروج .
- بجد .
- طبعا .
قالها باسما و هو يداعب خدها..
اخذها و ظل يتجول في لندن اخذ يشتري معاها الكثير من الملابس لها و اطعمها المثلجات و المقرمشات..
و اخيرا انتهي يومها بالذهاب معه لاحدي الحفلات الليلية..
تفاجئت بأنها حفلة مرتبة خصيصاً لها..
ما أن دخلت بِـمقعدها المتحرك حتي صفق الكل لها..ابتسمت بخجل و حملها كريم كانت لا تشعر بأي احساس و لكن كفي..
قلبها تكاد تسمع نبضات قلبها ضمها الي صدره فيشعر بالخوف و الخجل في ملامحها..
قبل عنقها و همس بأذنها :
- وشك قلب طماطم ليه .
شروق بخوف و قلق :
- نزلني بسرعة .
- ليه ..
- الكل بيبصلي .
ضحك قائلاً :
- مستغربين ان القمر نزلهم و بين ايدي دلوقتي .
صرخت بخجل :
- نزلني بقي .
ضحك و تركها علي مقعدها..
بدأت فقرة الرقص تركها اتجهة إليهم ليمسك "الميكروفون" و بدأ بالغناء..
غني اغنية عربية من ألحانه كانت تدمع عينيها من الفرح..
- شكلك حبتيه و نستيني خلاص .
اللتفتت إِليه :
- بتقول كدة ليه انا لسة لغايط دلوقتي مش متقبلاة زوج .
- واضح .
- اخرس بقي انت علطول كدة .
عبست بوجهها ليأتي بوجهة حنون و يقبل وجنتها..
- اسف يا شروق بس انا بحبك و هو بياخدك مني .
- انا بحبك انت و هو ملهوش دعوة بحاجة .
ثم نظرت إلي كريم ليغمز لها و يكمل غناء بصوته العذب...
- صوته و احساسه جميل اوي .
- بس بقي .
ضحكت و قالت مشاكسة :
- بتغير يا خلبوص .
- طبعا ده انتي حبيبتي .
- بحبك يا نجم .
ثم اسندت رأسها علي كتفه ليأتي كريم مبتسماً..
شروق بسعادة :
- صوتك فظيع يا كريم .
- عجبتك .
قالها بثقة و هو يعدل قميصه بتكبر مصطنع..
شروق بسعادة :
- اه والله .
ثم قالت بهمس :
- عايزة اقولك حاجة في ودانك .
اقترب بأذنه :
- ايه .
شروق بخجل :
- بص انت اول واحد يعملي عيد ميلادي و اول واحد يخليني فرحان 3 ايام متواصل من غير نكد..
ثم اكملت بهمس :
- حتي نجم لما بيبقي معايا بيقعد يواسني و يمسح دموعي بس بعد ما باخد جرعة نكد بس انت حاجة تانية انا عايزة اعمل حاجة بس مكسوفة .
اقتربت بوجهها و طبعت علي وجنته قبلة رقيقة ابتعدت مسرعة بسبب اللون الوردي التي تحول إليه وجهها..
كريم بسعادة :
- تسمحيلي بقي اقولك اني بحبك .
ضحكت بخجل و عضت علي شفتها السفلي ليقبل جبينها و يضع جبهته علي جبينها متأملاً عينيها التي لا تريد التصادف بعينه الجذابة..
ضحك عندما احرجها ثم قال :
- يلا نرجع البيت بقي..
***
دخل مكتب الطبيب و جلس بعدما اُذن لهُ..
كريم بقلق :
- هل ستتعالج ؟
- بالطبع سوف نجريِ عملية ليزر لـخلايا الجذعية و ننقلها لاطرافها..
- و بعدها ستتحرك ..
- لا ليس بعد يجب علاجها بالعلاج الطبيعي ليساعدها اكثر..
ثم اكمل موضحاً :
- يمكن بالتقريب ثلاثة شهور .
- متي ستقيم العملية ؟
- يوم 6/8 الموافق يوم الثلاثاء الساعة الحادية عشر .
- كم ستتكلف ..
- ثمانية الاف يورو .
اماء برأسه و خرج ليجد شروق تجلس كالاميرة الساكنة..
ظهرت في باله فكرة ذكية و تركها و رحل لتصرخ بخوف :
- كريم انت هتسبني لوحدي .
ضحك و اكمل لتصيح :
- كرييم متهزرش .
ضحك و اقترب منها لتكون عابسة الوجهة..
- بهزر بقي ..
- مستفز وربنا .
ضحك و قرص كلتا خديها فنفرت برأسها ليضحك و يقول :
- خلاص اهوة تعالي تحبي نشرب عصير .
- نفسي في عصير قصب .
كريم بدهشة :
- قصب في لندن يا مفترية .
- و ماله مش عيب .
- انا غلطان مانتي كنتي في مصر كويسة .
شروق متذكرة :
- اه علفكرة انت نصاب انت قولتلي هتعلمني انجليزي و طنشت ..
- مطنشتش احنا هنروح المكتبة ناو و نجيب كتب .
شروق مازحة :
- تمام هلاقي ميكي في المكتبة .
كريم بيأس :
- محسساني اني في العتبة ليه .
- اية دة انت بتتريق عليا .
- بهزر .
- لا متتكلمش معايا .
- يابنتي بهزر .
شروق بضحك :
- عليك واحدة .
ترك الكرسي المتحرك و سار لتصرخ :
- بهزر بهزر خلاص .
***
تجلس نصف جلسة علي الفراش و هو بجانبها ممسك بكتاب باللغة الانجليزية..
- اظن كدة سهل انطقي بقي الكلمة ديه .
شروق بعبوس وجهة :
- نسيت .
ضرب الكتاب علي وجهه لتضحك قائلة :
- حد قالك تتجوز واحدة فاشلة اشرب بقي .
كريم محاولاً كتم غيظه :
- طب نجرب تاني .
ضحكت فقال بحماس متذكراً :
- بت طب هنعمل اتفاق .
- ايه .
كريم بخبث :
- انتي لو قولتي صح هجبلك شوكولاتة ع كل كلمتين .
- تمام و لو قولت غلط .
كريم بخبث و مكر :
- هتبوسيني زي امبارح .
شروق بضيق :
- لا مش عاوزة اتعلم اصلاً ..
- هو كدة بقي و انتي لازم تتعلمي .
- طب انا مش هغلط و هفلسك هة بقي .
ظلت تنظر لمخارج صوته و تركز اكثر و بعدما انتهي ظل يسألها اجابت اجابات صحيحة حتي توقفت عند احدهم و ظلت تهته لوصول لنطق الصحيح حتي استسلمت :
- صعبة نسيتها .
- يبقي يلا بوسي .
و عرض خده لتحرك رأسها نافية :
- لا انسي .
- يبقي مفيش شوكولاتة و لة تعليم .
شروق بضيق :
- عاااا .
ثم اقتربت برأسها و قبلت خده بسرعة اغمضت عينيها بحرج فضحك و اخذها لحضنه..
مرت الايام و اقترب كريم جداً من شروق لـيغار نجم اكثر و يتمني قتل كريم..
و جاء يوم العملية..
وجدت نجم بجانبها ممسك بيدها و في عينه الاسي :
- هتقومي بخير و تمشي يا حبيبتي .
- يارب يا نجم انا خايفة .
- من ايه بس .
- خايفة و خلاص ..
- متخفيش بقي يا حبيبتي و متقلقيش نفسك .
- حاتر .
قالتها ليدخل كريم و هو برتدي الكمامة في وجهة انحني علي وجهها و قبل جبهتها..
- يلا بقي قومي بالسلامة .
- يارب انا مرعوبة .
كريم و هو يمسح خصلات شعرها :
- انا مستنيكي و معاكي بأي شكل .
- ميرسي يا كريم انك واقف معايا ..
- هو ايه الي ميرسي ده انتي مراتي و ابقي ابن .... لو سبتك .
اماءت رأسها فقال :
- متخفيش بقي .
ثم اطمئنها بحضن قوي ذاب جسدها و تصارعت نبضات قلبها..
ليبتعد و يمرر يده ع شعرها فتدخل احدي الممرضات :
- المعذرة سيدخل الطبيب لأجراء العملية تفضل بالخروج .
- حسناً .
ثم ارسل لشروق قبلة في الهواء و رحل..
***
جلس علي كرسي ينتظرها و يتحرك يميناً و يساراً يدعي لها بالشفاء العاجل..
يكفيه وجودها بجانبها هكذا سيرتاح..
مرت ساعة و نصف خرج الطبيب ليطمئنه بالخير و يخبره بأنها مذالت تحت تأثير المخدر..
دخل إليها ليجدها ساكنة ظل يحادثها :
- خلاص عدينا اكبر مرحلة يا حبيبتي هتوفقي و بعديها هلاقيكي بحاجات بسيطة هتقعدي تتنطي والله بحبك يا شروق و بتمني تبقي في راحة ديماً يارب انتي كمان تحبيني او اقولك يارب توافقي انك تبقي جمبي انا ياما استنيت اللحظة ديه و هفضل احارب اي حاجة تبعدك عني لو انتي مريضة بنجم فأنا مريض بيكي..انتي اجمل انسانة من جوا يا شروق .
ظل ينظر لها لثواني و دقائق و هو مازال متأملاً لجمالها البرئ..لم يشعر بمن دخل و من خرج فنظره اليها يسحره عن العالم.. فجأة تحركت شفتيها :
- نـجـــم..كـ.كـ.كـ.كـريـم..كر� �م .
-١٨- حبيب خيالي
فجأة تحركت شفتيها :
- نـجـــم..كـ.كـ.كـ.كـريـم..كر� �م .
هب مسرعاً و امسك بيدها لتردد :
- كريم .
هب مسرعاً ليتحرك جفنها و تفتحه بهدؤء..
كريم بسعادة :
- شروقة..شوشو .
ابتسمت بتعب فقبل جبهتها و نظر للممرضة :
- علي ماذا تنظرين اين الطبيب ..
خرجت متزمرة فقال بأبتسامة :
- تعبانة .
شروق مازحة :
- هو انا حاسة بحاجة .
ضحك قائلاً :
- حتي و انتي تعبانة بتهزري .
ضحكت برفق فدخل الطبيب لاجراء فحوصات اخيرة..
و قال مبتسماً :
- الشكر لله ليس بها ضرر الي الان ..
- هل يمكني اخذها لمنزل سأقدر علي رعيتها ..
- لا يمكن حالياً بعد الغد لنتأكد من صحتها .
- حسناً .
ابتسم و امسك بيد شروق و ظل يقبل بها لتقول مازحة :
- كنتو بتقولي ايه هتاخدو اعضائي و ترموني .
- اموت و افهم انتي فايقة هو ادولك الجرعة زيادة طاه .
ضحكت برقة فغمز لها بعينه و هو متمسك بيدها..
***
استيقظت لتجده نائم علي الاريكة ظلت تتأمله و هو نائم ليظهر نجم محتضناً اياها تمنت لو تبادله تلك العناق القوي..
ابتعد عنها و قال و هو يتحسس وجهها بسعادة :
- انا فرحانة اوي انك بقيتي كويسة يا حبيبتي .
شروق باسماً :
- ربنا يخليك يا نجم .
و اكملن بسعادة و حماس :
- كريم..كريم قالي بعد اقل من 3 شهور هتحرك و امشي .
عبس وجهه عندما قالت اسمه :
- طيب .
شروق مازحة :
- نجومتي متزعلش انا بحبك انت و هو صديقي .
نجم بضيق :
- لا انتي وافقتي عليه و اجوزتيه كان ممكن ترفضي .
- بس انا..
قاطعها ظهرهُ في مكان اخر :
- لا ده انت بتحبيه و كمان مخلاية واخد راحته معاكي .
شروق بخوف :
- لا بس..
ظهر في مكان ثالث :
- و بتبوسيه عادي و بتقربي منه بتخلي في طريق عشان يكتسبك .
ظهر في اكثر من مكان و ظل يتكلم لتصيح شروق بهيستريه و هي تريد تحطيمه..
قام منفزعاً من نومهُ و ركض إليها و دخل بعض الممرضين...
ضمها إلي صدره بسرعة لتصيح صيحات مكتومة و هي تكتم فمها بقميصه..
بكت بهستيريه ليتجمع الممرضين حولها..
كريم بحدة :
- ليبتعد الكل هي لا تريد احد .
- لما تصرخ .
كريم بضيق :
- اخرجي من فضلك..اخرجوا جميعاً .
ظل يربت علي ظهرها و اخذ يربت علي ظهرها بحنان..
صمتت اخيراً و هزت رأسها نافية بعنف :
- خلاص يا شروق اهدي اهوة مش موجود .
- خليك معايا اوعي تبعد .
قالتها بكل ضعف فضمها إليه اكثر..
***
في المساء
استلقي بجانبها و لف ذراعه حول كتفيها..
- بس انا كان نفسي اطلع دكتور بس ابويا كان مصر علي هندسة عشان اخد شركاته .
ضحكت و قالت :
- و انت بقي عجبك شغلك .
- مش وحش بس بتغاظ لما بلاقي دكتور .
ضحكت برفق قائلاً :
- انت مهندس ديكور .
- اه ياختي .
- انا بحب الرسم جداً .
كريم بحماس :
- لما تخفي ترسميني .
اماءت رأسها موافقة بسعادة :
- عيني .
تواثبت بنعاس :
- تعبت انا عاوزة انام .
- طب نامي انا هقوم عشان ترتاحي .
شروق مسرعة :
- لا متقومش خليك .
نظر إليها بدهشة لو لم تكن مشلولة لتمسكت به..
ثم استدرجت بخجل :
- سوري انا هنام .
اغمضت عينيها فضحك و ضم جسدها الصغير إليه لتأهذ نفساً طويلاً من انفاسه و تنام سالمة مطمئنة بين ذراعيه..
***
بعد ايام
خرجت من المشفي علي بيتها..
لتبدأ مراحل العلاج الطبيعي لم يظهر اي تقدم لها..
فقد مر ثلاثة اشهر و لم تستطع تحرك اي من اصابعها او اناملها..
مذال نجم ملازمها و لكن الجديد انه ظهر اكثر الوقت...
جلست بجانبه تردد احدي الكلمات الانجليزيه..
- شطورة يا بطبط استني بقي اجبلك شوكولاتية يا شوكولاتة انتي .
ثم قرص انفها ليظهر نجم مع ذهابه..
- اوعي تأكليها منه ..
- ليه .
- حطلك فيها حاجة ..
شروق بضيق :
- نجم انت بتشك بكريم ليه ؟
- عشان انتي هبلة و بتثقي في كل الناس الي انتي بتقولي عليه صاحبك ده بيعالجك .
- اسكت بقي متكلمش عنه .
- انا بخاف عليكي عشان متأذيش .
شروق بتعجب :
- انت بقيت بتبعدني عنه ليه !!
وضع كفية علي وجهها بحنان :
- عشان انا بحبك و هو بيبعدني عنك .
ارتسم شبح الابتسامة و قالت :
- و انا كمان بحبك..بس كريم طيب و هو مش قصده يبعدنا عن بعض .
ابتسم و صمت ليختفي..
كان يتابعها كريم بصمت من عن بعد اقترب منها و اعطاها قطعة شوكولاتة فمها..
- طعم الشوكولاتة ديه حلوة هاتلي منها علطول ..
كريم باسماً :
- عنيا .
نظر إليها مطاولاً و اخذ الكتاب جانباً ليقترب منها..
وضع يده علي خصرها و امسك بيدها الاثنين..
شروق بقلق :
- ايه .
- تعالي جربي امشي ..
شروق بخوف :
- مش هعرف .
كريم بأصرار :
- هتعرفي .
تلامست قدميها علي الارض و لكن بأرادته فهي لم تعرف..
كريم :
- جربي يا حبيبتي هتعرفي .
شروق بخوف :
- صعب لا انت لو سبتني هقع .
- مش هسيبك بس حاولي .
حاولت و لم تقدر ظلت تحاول حتي ادمعت عينها..
لم تقدر علي تحرك قدميها..
نظرت إليه بأستسلام فوضعها علي قدمه و ظل يسير..
اجلسها علي الاريكة حزيناً فكان يتمني ان تتحرك..
جلس بجانبها و شعرت هي الاخري بالضيق..
- اشغلك فيلم .
قالها متفتحاً اي حديث..اشعل التلفاز حتي توقف علي فيلم..
شروق :
- ده فيلم اكشن .
- اه بس هيعجبك .
ثم اشار علي احدي الممثلين و بدء بتعريفه ظل يتكلم عن الفيلم ليعجبها و تشاهده بأندماج..
حتي وجدت انفجار سيار بها اطفال في الفيلم..
و من الفزع تتحرك يدها و تصتدم بكف كريم..


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:18 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.