شبكة روايتي الثقافية

شبكة روايتي الثقافية (https://www.rewity.com/forum/index.php)
-   الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء ) (https://www.rewity.com/forum/f118/)
-   -   أهدتنى قلباً *مميزة و مكتملة * (https://www.rewity.com/forum/t355155.html)

سامراء النيل 29-07-16 02:26 PM

أهدتنى قلباً *مميزة و مكتملة *
 





غلاف اهداء من القسم









بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلم على اشرف المرسلين النبي الأمي الطاهر الأمين
أما بعد..........
صديقاتى....... اللاتى لم أراهن قط وجمعتني بهن علاقة محبة وصداقة خالية من الأغراض . كم تعجبت من تلك العلاقة والشغف العجيب للتواصل معكم وتمنيت كثيرا اللقاء معكم وشكركم على كرمكم فى دعمي وشد أزرى ودفعني إلى الاستمرار ذلك التشجيع الذي غمرتموني به كان له اثر عظيم في نفسي والغريب إن كل هذا كان من خلال عالم افتراضي جمعنا
كم أنت جميل أيها العالم الذي جمعتني بهن ..... هذه الصداقة التي ما كان من دافع لاستمرارها غير المحبة الخالصة واعتقد بل اجزم إن هذا ما دفعني إلى محاولة جديدة في الكتابه والعودة إليكم من جديد لأفرغ بعض ما تجيش به نفسي ويملأ وجداني وما يحلق فيه خيالي عارضة عليكم ما أتمنى أن تصل إليه مجتمعاتنا وهو الذى ما حلمت به كثيرا وكذلك ما كرهته وانتقدته فيه وفى نفسي وغيري ومن حولى كل هذا اعتقد انى عشته او أجزاء منه معكم في قصتي السابقة (أنفاس احمد)
وهو ايضا ما شجعنى أنا اعود إليكم بقصتي الجديدة
( أهدتنى قلبا ) والتي أتمنى أن تحوز على إعجابكم ودعمكم وان وجدتم تقصيرا فسامحونى فما انا الا بشر اصيب واخطئ واعتقد ان هذا جزء من انسانيتنا وجزء من جمالها الذى فطرنا الله سبحانه وتعالى عليها اترككم الان مع اهدتنى قلبا آملة ان تجد لها فى قلوبكم كما فعلت شقيقتها السابقه
اخص بشكرى لصديقات لولا دعمهن ما كنت لاعود لكم هذا العام وهن حبيباتى سما نور وانثى الهوى Marwa Atia


الغلاف هديه من انثى الهوى




https://www.3rbz.com/uploads/57b1b677f50a1.jpeg

https://www.3rbz.com/uploads/48a268a059151.jpeg

https://www.3rbz.com/uploads/ba79669bbbcd7.jpeg

https://www.3rbz.com/uploads/8fd4b71e510e9.jpeg


https://store2.up-00.com/2016-12/1482914408891.png


اهداء من um soso

https://store1.up-00.com/2017-01/1484205720391.jpg

اترككم الان مع الجزء الاول
سامراء النيل


أهدتنى قلبا



:انا مش عارفه انتى بتعملى كده ليه ايه السبب اللى يخليكى ترفضى العزومه
رفعت عينيها تنظر لها نظره سريعه للمرأة الاكبر سنا التى يظهر على وجهها الاستياء الشديد وعادت مره اخرى تنظر الى يديها المتشابكه تحاول ان تخفى توترها اكملت والدتها بعصبيه :ردى عليا فهمينى مش عايزه تروحى عزومه ناديه ليه ...انتى زعلانه من ادهم
اخذت نفس عميق و بصوت حاولت ان تجعله هادى قدرالامكان وازاحت شعرها الاسود خلف اذنيها وهى تقول
: خطوبتى على ادهم كانت امتى ؟
ردت والدتها متعجبه :ايه اللى دخل الخطوبه بتعتك بعزومه ناديه واكملت بتعجب وسخريه :و انتى كمان مش عارفه خطوبتك كانت امتى ماشاء الله عليكى بتبهرينى ردت وهى تتجاهل سخريتها :انا عارفه خطوبتى كانت امتى ...بس حبيت اسالك
ردت عليها بنفاذ صبر :خطوبتك كانت من ثلاث شهور ياليلى
ليلى بصوت بدا يظهر عليه الغضب الذى كانت تحاول ان تخفيه :من ثلاث شهور ...ثلاث شهورمجاش زارنى هنا غير مره وحده ومكنش جاى ليا كان جاى يطلب من بابا انه يشغل صاحبه مع بابا فى مكتب المحاسبه .....ولما بابا قال مينفعش يشغله عنده اتضايق ومشى حتى مكلفش نفسه يسال عنى او يستنى يشوفنى ومتصلش بيا من يوم الخطوبه غير مرتين...والمرتين طنط ناديه بتكلمنى وبعدها تقولى خدى ادهم عايز يكلمك وياريت كان بيقول حاجه ...اخبارك كويسه واخبار عمى عاصم ...اسف انا مشغول دلوقتى خدى ماما كانى بكلم واحد من اصحاب بابا مش خطيبى ولما نتقابل فى عزومه يتعامل معايا بتجاهل وبرود شديد


تنهدت والدتها :ليلى انتى مكبره الموضوع ثم ادهم مش وحش زى ما انتى متصوره انتى كده بتظلميه .
قاطعتها بحده :حضرتك شايفه ان اللى حكيته ده انى مكبره الموضوع وباظلمه ....انا شايفه انى لو استمريت راح اظلم نفسى
نجوى بتوجس وهى تنظر إلى نظره التصميم التى ظهرت واضحه في عينيها العسليتين :قصدك ايه يا ليلى
ليلى بتصميم :قصدى انى مش عايزه اكمل ....مع واحد واضح جدااااا انه مجبور على الخطوبه فاحسن حاجه وكل واحد يروح لحاله والخطوبه دى من الاول انا مش عايزها وانتى عارفه كده كويس
صاحت الام قى وجهها وهى تشير لرأسها :انتى بتقولى ايه اكيد اتجنيتى
.... هزت راسها وقالت بثقه :ما اتجنتش على العكس ...لو كملت مع واحد زى كده ابقى مجنونه
وقبل ان تجيب الام رن هاتفها نظرت للمتصل واخذت نفس عميق واجابت على هاتفها بهدوء عكس العاصفه التى بداخلها :ايوه يا ناديه ...اخبارك ....الحمد لله ...اااااه العزومه سمعت صوت ليلى تقول باصرار:انا مش رايحه وتركتها وانصرفت من الغرفه هزت راسها ضيق وهى تراقبها تنصرف وقالت :ايوه يا ناديه كنتى بتقولى ايه
.............................
خرجت من الغرفه بضيق شديد رات الخادمة تحمل القهوه متجهه الى مكتب والدها قالت وهى تاخذ منها القهوه:ثريا هاتى القهوه انا اوصلها لبابا تناولت منها قهوة والدها واتجهت لمكتبه وطرقت الباب بهدوء ودخلت..... اقتربت من المكتب الذي يحتل منتصف الحجره الانيقه التى يغلب عليها الطابع الكلاسيكى و ووضعت القهوه عليه فى صمت ابتسم والدها الذي يجلس خلف المكتب ما ان راها اتجهت الى الاريكه وجلست صامته مقطبه حاجبيها الجميلين وارخت اهدابها الكثيفة مما يدل على حزن يعتمل داخلها تفحصها والدها بعينين حانيتين وقام من خلف مكتبه وتناول فنجان القهوه وجلس بجوارها ناظرا اليها بحنان :مين مزعل ليلتى؟؟؟
زفرت ليلى بضيق:عرفت ان طنط نادية عزمانا النهارده؟
اجاب وهو يرتشف القهوه :ايوه بس انا اعتذرت انى اروح
ليلى ردت بتسرع : انا كمان مش رايحه
الاب وهو ينحنى وينظر لعينبها الجميلتان وكأنه يحاول قرائتهما:انا مش رايح لانى رايح لجدتك وانتى بقى مش رايحه ليه؟
تنهدت ليلى بضيق:مش عايزه اروح لانى مش عايزه اشوف ادهم واردفت بتوتر واخذت نفس عميق قبل ان تقول:بابا انا عايزه افسخ الخطوبه خلاص مش قادره استحمل انا كنت غلطانه لما ماسمعتش كلامك وكلام عماد واشارت لراسها وهى تكمل انا فين كان عقلى لما رضيت انى اتخطب لواحد شخصيته مهزوزه ملهوش راى ماشى وراه كلام مامته ....
تابعت بغضب واحد زى ده مفيش بينى وبينه اى توافق لا فى الفكر ولافى اى حاجه ....غير انه مستفز جدااا
وضع الاب فنجان القهوه على الطاوله التى امامه ...كان يعلم جيدا ان ادهم غير مناسب لابنته وخلال الفتره الماضيه كان يراقب الوضع ويراقب بروده الشديد فى التعامل معها وكلماته المستفزه لها فى اى اجتماع بين الاسرتين وان لم يقم باستفزازها يتجاهلها بشكل غريب لايدرى لما يفعل ذلك ولكن الواضح له انه مجبر على هذا الارتباط انه لايريدها لقد اخبر زوجته اكثر من مرة انه غير مناسب لابنته ولكن هى من اصرت عليه سمع صوت ليلى وهى تشير على نفسها
:بابا انا حاولت بس انا مش عارفه اتعامل معاه لدرجه شكيت فى نفسى ...انا اعصابى تعبت من الضغوط
احتضن كتفيها بحنان :سلامتك حبيبتى انتى اعصابك مشدوده فعلا...بدليل الكابوس اللى جالك امبارح
اراحت راسها على صدره وعضت على شفتها السفلى بقلق :بابا الكابوس ده اتكرر معايا ثلاث مرات الاسبوع ده ....وبقى بشكل واضح قالت وهى ترفع راسها وتنظر لوالدها بقلق وخوف :انا حاسه انه رساله بتنبهنى لحاجه
الاب باهتمام :رساله يعنى ايه؟؟
ليلى وهى تتنهد لتزيح ذلك الخوف الجاثم على صدرها وقالت بقلق وعيناها تدور في المكان بحيره وهى تحرك خاتمها :انت عارف ان الكابوس ده بيجينى من فتره طويله جدااااا
الاب :عارف وعرضتك على كذا دكتور وكلهم كانوا رايهم انه قلق وخوف من المجهول...وعقلك الباطن صور لك الخوف والقلق ده على شكل الكابوس
قالت وعينيها تحمل حيره وقلق :لكن انه يتكرر بالشكل ده والوضوح ده ...كانه بيقول انه هيتنقل من الخيال ويكون حقيقه سالها باهتمام :ايه اللى شفتيه المره دى واضح
اخفضت راسها فتساقط شعرها الاسود الغزير ليخفى ملامح القلق الشديد عن والدها ازاح والدها شعرها خلف اذنها وقال بصوت حانى :ليلى ...شفتى مين فى الحلم ؟ اجابت وهى مخفضه عيناها بصوت هامس :شفت ادهم
رد متعجبا :ادهم ؟؟؟؟
هزت راسها بيأس :ايوه
قال والدها بحذر :هو الشخص اللى كان ........
هزت راسها بالايجاب ساد صمت بينهما تخلله القلق والخوف ..لماذا شعر بذلك الخوف ..ذلك الخوف الذى احتل قلبه بشكل جعل اطرافه ترتعش... لا ...لايريده ان يحتله هو يعلم ان الشيطان ياتى للانسان لاقرب شخص لقلبه حدث نفسه "ليلى ابنتى هى نقطه ضعفى ....هى ماتبقى لى منها ...لن اسمح لاحد ان يؤذى ابنتى "نظر لعينيها العسليتين التى تشبه عينين والدتها ليست عيناها فقط شعرها الاسود الطويل حتى تلك الشامه التى فى عنقها احتضن ابنته لصدره بحنان وقال يطمئنها :ليلى توترك وزعلك من ادهم خلى عقلك الباطن يهىء لك انه هو اللى بيأذيكى وده طبعا مش ممكن .... ثم اكمل قائلا:كلنا بتجيلنا كوابيس وبنشوف حاجات غريبه ومرعبه ..مش معنى كده ان الكابوس ده رساله او انه يتحقق...لاطبعا
قال وهو يرسم ابتسامه على وجهه ليطمئنها ويطمئن نفسه :عندك انا مثلا طول عمرى بحلم بس ان حلم من احلامى يتحقق ابدااا
سالته مندهشه:ولا حلم ؟
اجاب وهو يهز راسه بالنفى :ولا حلم ثم اردف بهدوء:يعنى مش لازم كل مانحلم يبقى الحلم يتحقق طلعى الافكار دى من دماغك........... اتفقنا ؟
سمعا طرقاً على الباب وقبل ان ياذن دخلت فتاه تظهر الشقاوه في عينيها السوداتين ذات الاهداب الطوبله التى ترخى ظلالهاا على انفها الصغير كانت تجمع شعرها في ذيل حصان اظهر طول شعرها
عضت على شفتيها المكتنزتين قظهرت تلك الغمازه فى خدها الايمن
وهى تقفز بشقاوة كانها طفله من يراها في ذلك الفستان الابيض الذي تزينه رسومات على شكل فراشات يظن انها لم تتجاوز السابعه عشر ...فى حين انها في الحقيقه تبقى لها شهور قليله لتنهى سنتها الاخيرة في الحامعه قالت وهى تجلس بجوار اختها وهى تبتسم يشقاوه :لولا انتى هنا وانا قالبه عليكى الدنيا شفتى حصل ايه
واقتربت من ليلى وجلست بجوارها وبدات تحكى باهتمام دون ان تترك لاحدهما مجالا للرد :عارفه الصور اللى صورتيها لفندق عمو فؤاد واتمسحت
تنهدت ليلى بضيق:زينه حبيبتى ماتفكرنيش الصور دى طلعت عينى فيها وفى الشغل عليها
الاب باستفهام :اى صور ؟
ليلى بضيق:مش عمو فؤاد طلب منى اصور الفندق الجديد وابعتله الصور دى عشان ينزلها على صفحته الخاصه دعايه للفندق
باهتمام :ايوه وبعدين؟
اكملت ليلى بضيق: يومين مشغوله فى تجميع وفرز الصور وبعد ما خلصت كل الصور وقبل ما ابعتهاله اتمسحت كلها
رد باندهاش :اتمسحت؟؟
زينه وهى تشير لنفسها بثقه :وانا رجعت كل اللى اتمسح ياعصومى
قفزت ليلى من مكانها وامسكت يد اختها بفرح :صحيح يازينه والله انتى عبقريه
عاصم بتاكيد وهو ينظر لابنته الصغيرة بفخر:وانا اشهد...فاكره يا ليلى لما زعلت منى عملت فى اللاب توب ايه
ضحكت ليلى :ايوه قفلت لك حسابك وقفلت اللاب
زينه وهى ترقص حاجبيها:عشان متزعلنيش تانى مره
رد ضاحكا:انا اقدر خلاص اتعلمت قبل مازعلك اشيل كل حاجه بعيدعنك
ضحكت ليلى وهى تغيظ زينه:ايوه يا بابا برافو عليك
زينه وهى تتوعدها :كده طيب يا ليلى انا اروح امسح كل الصور وتبقى بكره تروحى لعمو فؤاد وتقوليلوا الصور بح اختفت
اسرعت ليلى تحتضن كتفها:لاااااااا زينه انا حبيبتك اهون عليكى
اجابت بدلال وهى تشير على والدها:مانتى بعتينى وجيتى فى صف عاصم حبيب قلبك
الاب وهو يغيظها:اكيد لولا حبيبه ابوها تيجى مع ابوها طبعا بدون تفكير
اشارت لنفسها بغيره وهى تضع يدها على خصرها :وانا مش حبيبتك يعنى يا بابا
ابتسم بحنان :انتى دلوعه قلب بابا
احتضنت والدها وقالت وهى تقبل خده :حبيبى ياعصوم ياقمر وقالت وهى تحتضنه اه لو ينفع اتجوز واحد شبهك دى نجوى تكون داعيه لى
ليلى وهى تشير على والدها بغرور:مفيش زى عاصم هو عاصم واحد بس
عاصم وهو يضحك :لا يا ليلى .... ان شاء الله يكون فى احسن منى ويسعدها ويحبها زى ما انا بحبها واكثر
انفتح الباب فى هذه اللحظه ونظرت الام لهم بغضب وقالت وهى تنظر لليلى :انتى هنا انا كان لازم طبعا اعرف انك هتيجى هنا تحكى لباباكى ماهو اللى مدلعك والتفتت لابنتها الاخرى بغضب :وانتى طبعا ماشيه وراها قومى حالا جهزى نفسك انتى ناسيه ان احنا معزومين عند خالتك
ردت زينه بتبرم وهى تبتعد عن حضن والدها :مش عايزه اروح العزومه
التفتت الام لليلى :طبعا اكيد تقول كده عشان اكيد سمعتك بتقولى مش رايحه ماهى بتقلدك فى كل حاجه
صاحت زينه باستنكارشديد:انا معرفش ان ليلى مش رايحه انا قررت كده من نفسى ... وكمان طالما ليلى مش رايحه انا مش رايحه اروح ليه بقى واقعد مع مين
الام بغضب :انتى مالك بليلى انتى لازم تكونى تابع لها مفيش حاجه ممكن تقرريها من نفسك
زينه وهى تضحك مؤكده على كلام والدتها :طبعا مش اختى اللى بحبها لازم اسمع كلامها وتكون لى قدوه
لم تعلم ان بكلماتها البسيطه قد اتستفزت والدتها فردت الام بعصبيه شديده وهى تقترب منها واشارت للباب بغضب :كلمه واحده هتقومى دلوقتى تجهزى نفسك بدون اعتراض فاهمه ولا لا
التفتت لوالدها فاشار لها ان تذهب تحركت زينه بضيق وخرجت من الغرفه وهى تبرطم معترضه من تصرفات والدتها
التفتت لليلى وقالت بحده وهى تعقد ذراعيها على صدرها :ممكن تفهمينى الكلام اللى قلتيه معناه ايه ؟
ليلى باستفهام :اى كلام ؟
نجوى وهى تقف امامها وتعقد ذراعيها:عن فسخ الخطوبه
اشاحت بوجهها وتنهدت ونظرت لها:انا مش عايزه اكمل معاه خلاص والخطوبه اتعملت علشان كل طرف يشوف الشخص ده مناسب له ولا... لا ...وانا شايفه انه مش مناسب
الام بتعجب :انتى شايفه ...شايفه ان ادهم مش مناسب لانك مديتهوش فرصه تتعرفى عليه
ليلى وهى تشير لنفسها باستنكار شديد:انا ما ادتهوش فرصه ثلاث شهور ما ادتهوش فرصه انه يجينا او انه يكلمنى فى تليفون او انه حتى يتحجج باى حجه عشان يجى يشوفنى او يحسسنى انى مهمه ....بس هو معملش ولا حاجه على العكس كل اللى بيعمله بيزيد اصرارى انى انفصل عنه فاحسن حاجه كل واحد يروح لحاله ...وانا من الاول ماكنتش مقتنعه
وحضرتك اصريتى على الخطوبه دى لانه ابن اختك
اتسعت عيناها وقالت بصوت غاضب:ايه إللى بتقوليه ده دى كلها حجج عشان تفسخى
واردفت بحده:اسمعينى موضوع فسخ الخطوبه ده تشليه من دماغك والا
عاصم وهو يقاطعها :نجوى كفايه
نظرت له بعصبيه وهى تشير على ليلى باستنكار:كفايه!!!!! انتى راضى على اللى بتقوله بنتك انها تفسخ الخطوبه
قال بهدوء:حياتها وهى حره فيها وقالت انها مش مرتاحه وقالت اسبابها
نجوى بعصبيه :اسباب تافهة ثم التفتت ناظرة الى ليلى بغضب
وقالت :اسمعينى كويس الخطوبه دى هتستمر وانا مش هاخسر اختى عشان الدلع بتاعك ده فهمانى
ليلى وهى غير مصدقه :وانا اخد واحد مش هارتاح معاه فى حياتى عشان ماتخسريش اختك
لم تجبها والدتها فاردفت ليلى باصرارغاضب :اسمعينى ياماما انا قلت كلمه ومش ارجع فيها خطوبتى على ادهم انتهت ولو حصل ايه مش ارجع لواحد زى ده
وتركت لهم الغرفه يخطوات كلها ضيق وغضب
قالت بحده وهى تنظر لزوجها:سامع بنتك بتقول ايه كل ده من دلعك فيها نظر لها
وقال بحزم :فى ايه يانجوى بنتك بنتك هى مش بنتك انتى كمان ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
اشاحت بوجهها ولم تجب اكمل قائلا بضيق من تصرفاتها مع ليلى :بطلى الضغط اللى بتمارسيه عليها
نجوى باستنكار وهى تشير لنفسها :انا بمارس ضغط عليها ياعاصم؟
عاصم بتاكيد :ايوه اول حاجه الخطوبه اللى اتفقتى عليها انتى واختك واللى انا من الاول كنت رافضها وانتى فضلتى تضغطى عليها انتى ناسيه انك خاصمتيها وبطلتى تكلميها لحد ماوافقت انتى نسيتى ؟....
ودلوقتى رجعتى تضغطى بحجه خايفه تخسرى اختك ...اللى رسمت وخططت انها تاخد بنتى لابنها عديم الشخصيه ...اللى بتحركه امه ...اوعى تفتكرى انى مش واخد بالى باللى بتعمليه انتى واختك
قالت بارتياب :قصدك ايه ؟
قال بتحذير واضح :ليلى خط احمر يانجوى اللى يمسها يمسنى وانا من اول يوم جيت واتقدمت لك كان شرطى الوحيد انك تعاملى بنتى بمايرضى الله ..
نجوى :يعنى انا كنت قصرت معاها ؟؟؟انا بعاملها زى زينه
رفع حاجبه مستنكرا وقال بسخريه :زى زينه ازاى ؟؟؟؟ هو انتى بتقدرى تخاصمى زينه كده او تضغطى عليها
قالت مبرره :عاصم انا شايفه ان ادهم مايتعيبش وخسارة لليلى انها تسيبه
قال ساخرا:خساره لليلى ...
واردف قائلا بحده :انتى فاكره ان بنتى بايره دى ليلى يوم ماتفسخ الخطوبه هتلاقى الكل يتمنى يرتبط بيها..والاسباب كتير عيله عريقة وجمال سبحان من صور غير انها مصوره معروفه
وتابع : قبل الخطوبه كام واحد طلبها واخرهم فؤاد كان عايزها لابنه .
استرد انفاسه وقال بلهجه حاسمه لاتقبل النقاش اسمعينى كويس الخطوبه دى خلاص انتهت ده اخر كلام عندى نظرت له غير مصدقه :عاصم
اتجه الى مكتبه وقال منهى الحوار:بلغى ناديه ان محصلش نصيب وهى تبلغ ابنها ده لو كان مهتم اصلا رفع عينيه :وانا عارف ومتاكد انه مش هيجى يسال اويهتم ليه الخطوبه اتفسخت
امسك الاوراق التى امامه وقال بهدوء :اعملى حسابك انى هاخد زينه وليلى نتغدا برا وانتى تبقى تروحى لاختك
نجوى باعتراض:لكن خالتهم عزمانا
عاصم بدون ان يرفع عينيه من الورق الذى امامه:والبنات زى ماسمعتى مش عايزين يروحوا...يبقى يتغدوا معايا برا
نظرت له وهى تكتم ضيقها وخرجت من الغرفه وهى تفكر كيف تخبر شقيقتها بموضوع ليلى ... تعلم انه لن يتراجع فى حديثه وخاصه فيما يختص بليلى تنهدت بضيق :الله يسامحك يا ادهم طفشت البنت وانا اللى قلت خلاص اخلص واجوزها جيت ببرودك خربتها امسكت هاتفها وطلبت اختها لتبلغها بالخبر .................................................. ..............
فى المساء
جالسه على فراشها الكبير وامامها حاسوبها وبحوارها على الفراش الاخر جالسه زينه تضع طلاء وردى على اظافرها يشابه مفرش سريرها الوردى المطرز بوردات حمراء صعيره كان اللون الغالب قى الغرفه هو الوردى لون الجدران ولون المفارش اما لون السريرين والتسريحه فكان بالون الابيض ...
رفعت رأسها من الحاسوب وقالت وهى تطلق زفره عالية:اخيرا خلصت شغل عمو فؤاد
زينه وهى تنظر لها:كلمتيه؟
اغلقت الحاسوب وهى تتمطى بجسدها الرشيق :ايوه وطلب منى اروح له فى شركته بكرا قامت واتجهت الى طاوله الزينة أخذت فرشاه وبدأت تمشط شعرها
زينه وهى تتاملها كانت تعلم انها جميله ولكن ليلى اختها جمالها يخلب العقل ببشرتها البيضاء وعينيها العسليتبن الناعستين وتلك الاهداب الكثيفه التى تظلل وجنتيها اما انفها فكان مستقيما كحد السيف نظرت لاختها وهى تزم شفتيها الممتلئتين ابتسمت وهى تنظر لشعرها الحالك السواد التى يصل لاخر وسطها
زينه وهى تقترب منها وتضع طلاء الاظافر على التسريحه :انتى رايحه بكره لتيته سميره؟
اجابت ليلى وهى تنظر لها من خلال المرآة وهى تبتسم بحب عندما ذكرت جدتها: ايوه وحشتنى ماما سميره اوى وبفكر اقضى معاها يومين من يوم ماجيت من شرم الشيخ مشفتهاش
زوت حاجبيها وقالت بتبرم:يومين وتسبينى قاعده هنا لوحدى مع ماما لا طبعا واردفت بضيق :انتى عارفه انى مابحبش البيت بدونك
ليلى وهى تغمز لها بشقاوه :ماتيجى معايا بابا مش هايمانع نقضى يومين حلوين مع تاليا وعماد هيدلعنا فى الخروجات
زينه بتذمر :ياريت اجى ...لكن انتى عارفه ماما هى اللى هترفض وتقولى مينفعش دى جدتها مش جدتك
قالت ليلى بضيق :لا جدتك لان جدتى تبقى خالة بابا
زينه وهى تبرر :عارفه بس اعمل ايه مع ماما
ليلى وهى تمسك يدها وتجلسها على طرف فراشها وتجلس بجوارها :ايه رايك كلمى بابا وطبعا لما بابا يوافق ماما مش هتقول لا واكملت بهدوء :شوفى بكره على الفطار اطلبى منه ماتطلبيش دلوقتى عشان ماما ماتضايقش وتقول لا
برقت عينا زينه بحماس :والله فكره
رن هاتف ليلى ابتسمت واجابت بعتب :وعليكم السلام ....لا زعلانه منك جداا يومين ما اسمعش صوتك ولاتقول اسال عن حبيبه قلبى ليلى لا ياعماد متقولش الكلمه دى عمرك ماتهون عليا ابتسمت زينه وهى تخرج من الغرفه وتتركها ..............................
فى مكان آخر صباح اليوم التالى
وقف امام المرآة يغلق ازرار قميصه الازرق واضع هاتفه على كتفه الايسر ومحنى راسه يتحدث :...اوكيه ...انا اكلم فخر ونتقابل فى المطعم .....سلام اغلق هاتفه وارتدى سترته السوداء وتناول مفاتيحه وخرج من الغرفه سمع صوت والدته تتحدث فى الهاتف :فاطمه يعنى البنت حلوه واهلها ...ايوه سمعت عنهم شوفى ....ايه رايك نخليهم يتقابلوا عندك ...... ايوه اتجه وجلس بجوارها قالت وهى تنظر له وتتحدث بهمس :نكمل بعدين اخوكى جنبى ....لاطبعا مش اقول حاجه اعمل كان الموضوع صدفه انتى فاكره عمل ايه اخر مره مع البنت .... لا المره دى مش اقول حاجه اكملت بنرفزه :خلاص يافاطمه فهمت متقلقيش مش هيجرجرنى فى الكلام ..... مع السلامه
ابتسم وقال وهو يمرر يده على لحيته :اخبار فاطمه ايه واخبار فاضل قالت وهى تضع الهاتف بجوارها :بخير عزمتها تتغدى عندنا بكره تعرف ان اخو فاضل خطب
على وهو يحرك هاتفه بيده :كويس اتصل ابارك لفاضل
الام وهى تنظر له وتقول بتمنى:وانا امتى يباركولى على خطوبتك واردفت قائله :نفسى افرح بيك ياعلى واكملت وهى تنظر لشعره :ياابنى الحق اتجوز شعرك ظهر فيه الشعر الابيض
ضحك وقال وهو يمرر يده على شعره :هو انا لما اتجوز هيبطل يظهر الشعر الابيض ضربته على صدره:ده اللى فالح فيه واكملت بضيق :انا كل ماافتكر خاله فاضل يوم فرح اختك وهى بتقولى الحقى جوزى ابنك .قبل مايعجز واكملت بحنق :ست مستفزه قال يعجز تروح تجوز بناتها احسن بدل ماقعده تراقب الناس
ضحك على :حبيبتى ولا يهمك منها انتى عارفاها ابتسمت بحنان :عارف يوم فرحك اعزمها واغيظها كمان
مررت يدها على لحيته بحنان ووقفت اصابعها على جرح غائرفى شفته السفلى وابتسمت وهى تتذكر سبب الجرح عندما كان فى سن المراهقه وكان كل من حمزه ابن عمته وصديقه فخر يتسابقون بدرجاتهم وكان هو من يتقدمهم وفجائه حانت منه التفاته ولم يرا الدرج امامه رغم تحذير فخر له وان امامه درج ولكن لم يستمع فسقط وجرح فى يده ووجه افاقت من شرودها وقالت تعرف ان الجرح ده كل مااشوفه يتوجع قلبى قبل اصابعها بحب :سلامه قلبك ...ده جرح قديم قالت :ماانساش شكلك وحمزه وفخر دخلين على وهما شيلينك والدم مغرق التيشرت الحمد لله ان ابوك كان موجود
ضحك على وقال :طول ماحنا فى المستشفى وصحبه بيخيط لى الجرح وهو بيهزئنى لدرجه ماحسيتش بالم الجرح وبعد ماطلعنا من المستشفى عزمنى على العشا
قالت متذكره :بمناسبه العشا ابوك عازم عم فؤاد وعيلته على العشا ياريت تبعتلى كم صنف حلو من عندك
هز راسه :اوكيه واردف متسائلا :ماما ...هى فاطمه كانت بتقولك ايه
ردت امه وقد نسيت تماما ماقررته:ابدا كانت بتكلمنى على انها شافت لك عروسه وعايزاك تشوفها عندها وتخلى الموضوع صدفه صمتت وكانها تذكرت فتحت عينيها :اوعى تقولها انى قلت حاجه هز راسه و قام من جانبها ملتقط هاتفه و مفاتيحه وقال وهو يكتم ضحكته :لا طبعا ده سر.... يلا سلام اتاخرت على المطعم
قالت :متنساش تفوت على ابوك فى المستشفى قالى انه عايزك
اقترب منها وقبل جبهتها :اوكيه اول ما وصل المطعم بلغينى بالاصناف اللى عايزها عشان اقول للشيف يعملها
ردت وهى تنظر له :حاضر ....على متتاخرش على العشا


....................................
اتجهت الى غرفته وهى تشتعل من الغضب امس انتظرته بعد مكالماتها مع نجوى ولكن تاخر فنامت ولم تتحدث معه طرقت الغرفه وجدته جالساً فى فراشه يتحدث فى الهاتف نظر لها وعاد يتحدث بصوت خافت :نتكلم بعدين
قام من فراشه :فى حاجه ياماما
قالت بغضب :خالتك اتصلت تبلغنى ان الخطوبه اتفسخت
اجاب ببرود شديد :طيب
الام بحده:طيب ....يابرودك يا اخى ده اللى طلع منك
ادهم بضيق :انتى عارفه كويس انى مش عايزها ومش شايف فيها اى حاجه تجذبنى انتى اللى اصريتى على الخطوبه انتى وبابا
قالت بااستنكار :مش شايف فيها اى حاجه تجذبك يبقى انت اعمى
ادهم بتعجب :انا اعمى!!!!
قالت مؤكده :ايوة اعمى وغبى مش شايف ادبها واخلاقها ولا جمالها دى البنت زى القمر...ولو مش شايف جمالها وده شى مستحيل افتكر ليلى بنت مين ومن عيله مين بنت أشهر محاسب قانونى في البلد انت مشفتش يوم الخطوبه الناس المهمه اللى حضرت ورجال الاعمال وبعد ده كله تقول مش شايف
ادهم بملل:مش شايف ولا عايز اشوف ومن الاخر الحمدلله انها جات منهم لانى كنت بفكر افسخ الخطوبه
رفعت حاجبها وقالت وهى تتفحصه :تفسخ الخطوبه عشان خاطرها طبعا
ادهم بتوجس :تقصدى مين ؟
الام بحده:اقصداللى قلبت حالك وخلتك مش شايف غيرها وهى اصلا ماتنفعكش بالمره
قال باعتراض :متنفعش ليه هى انا شايفها مناسبه جدااااا
قالت بحده :مناسبه انت اكيد اتجنيت دى مش من مقامك ولا من مستواك فوق
وتابعت بحزم انا صابره عليك وبقول طيش شباب ويعقل بس توصل انك تفكر فى الارتباط بيها لا والف لا
ادهم باصرار :ليه لأ انتى شفتيها عشان تعترضى ولا بس عشان خاطر بنت جوز اختك
ردت بتحدى: ايوه شفتها وشفت انها مش مناسبه مش دى يا ادهم اللى تناسبك
قال بسخريه :وهى ليلى اللى تناسبنى
الام بحنق :ايوه تناسبك من كل النواحى واوعى تفتكر انى ممكن اسيبك تخرب حياتك عشان واحدة لا راحت ولاجات لانعرف هى من عيله مين ولا ايه اخلاقها
واردفت بقوه .... انا هاكلم نجوى واقولها انك رفضت فسخ الخطوبه وطالب تقعد مع ليلى عشان تصفوا الخلافات سامعنى
وقبل ان يعترض خرجت من الغرفه
مرر يده على وجهه بعصبيه :انا مش عايزها ليه مش راضيه تفهم انى قلبى مع واحده تانيه غير ست ليلى بتعتها دى
.......................

في نفس الصباح
اعدت الافطار على المائده كعادتها تحب الاستيقاظ مبكرا واعداد الفطور لوالدها واختها ...اخبرها والدها ان والدتها كانت تفعل مثلها تماما كانت تستيقظ وتعد له الافطار وتجلس بجواره الى ان ينتهى من الافطار ويذهب العمل بعد ذلك تذهب لتكمل نومها كانت لاتحب ان تكون نائمه وهو متستيقظ سمعت صوت خلفها يقول :صباح الورد على احلى ورده فى حياتى
ابتسمت واسرعت تقبل وجنته:صباح الورد ياروح ليلى جلس وجلست بجواره وبدات تسكب له كوب الشاى بالحليب سمع صوت خلفه :صباح الخير اوعوا تكونوا ابتديتو قبلى
ليلى وهى تضحك :لا طبعا منتظرينك
عاصم وهو يضحك :هو الفطار يحلى بدونك
زينه وهى تنظر لمقعد والدتها الفارغ :هى ماما مش هتفطر ؟ ليلى وهى تضع امامها الطعام :ماما قالت مش عايزه تفطر عايزه تنام عشان مانامتش كويس امبارح
الاب وهو ينظر لليلى :وراكى حاجه النهارده ياليلى؟
ليلى وهى تحتسى كوب الشاى بالحليب : :اسلم الصور لعموا فؤاد وبعد كده عايزه اعدى على ماما سميره
عاصم وهو يضع عسل على قطعه الخبز التى في يده :جدتك سميره
ليلى بحب:ايوه ليا اسبوع مشفتهاش بكلمها بس
ابتسم وهو يقنعها
:حبيبتى خلى زياره جدتك بكرا
زينه وهى تضع السندوتش الذى بيدها وبفم مملوء طعام قالت :بابا اروح مع ليلى بكره عند تيته سميره عشان خاطرى مش بحب اقعد فى البيت بدونها
عاصم وهو مبتسم على شكل زينه :ليلى هتبات عند جدتها تروحى وتباتى وتسبونى لوحدى
زينه وهى ترقص له حاجبيها :معك نجوى مش هتحسسك باى وحده
ضحكت ليلى :بابا خليها تيجى معايا نظر لابنتيه وابتسم بحنان لتعلقهم الشديد ببعضهما ليلى لا تحب ان تبتعد عن اختها حتى في الاسفار الخاصة بالعمل تاخذها معها لاتحب الخروج الا معها اصدقاء ليلى هم اصدقاء زينه والعكس تعاملها كانها ابنتها وليست اختها وزينه وتعلقها الشديد باختها احيانا يشعر ان تعلقها باختها يغنيها عن الكل كلما واجهتها مشكله اسرعت لليلى لتحكى لها وتاخذ راى اختها فى كل شى معها لدرجه تثيرضيق والدتها قاطع افكاره صوت زينه التى تقول بالحاح :موافق
هز راسه مبتسما :موافق لكن على شرط يومين بس اكثر من كده لا
صرخت زينه بسعاده وهى تقبله :حبيبى يابابا ربنا يخليك

التفت لليلى :خلصى عشان اوصلك فى طريقى هزت راسها وهى تاكل سندوتش البيض :حاضر
قامت وقالت :الحمد لله ....خلصت
والتفتت لزينه :زينه يلا
زينه وهى تهز راسها :دقايق واحصلك
هزت راسها قائله :اوعى تاخرينا واتجهت لغرفتها لتبدل ملابسها
نظر زينه التى تركت مقعدها واقتربت تجلس من والدها الذي انحنى بجذعه إلى الامام وقال بصوت هامس :جهزتى كل حاجه اجابت وهى تهمس مثله :ايوه لكن مفضلش غير الحجز فى المطعم
الاب وهو يمرر يده على ذقنه التى بداء الشعر الابيض يغزوها :سيبى المطعم عليا....فؤاد قالى ان ابن اخوه عنده مطعم جميل اقوله يحجزلى فيه بكره بالليل
زينه وهى تقوم متحهه لغرقتها:اوكيه اقوم اجهز

فى المساء ضحك وقال مشيرا على ابنه :لا يا فؤاد انت كده بتظلم ابنى ....ابنى مش افكاره قديمه لا.... دى عتيقه من ايام جدى
على وهو يضحك :انا عقليتى عتيقه يابابا
فؤاد وهو يهز راسه مؤكدا :عتيقه جداااا فى مايخص الجواز
ضحك عاصم :الصراحه يا على شروطك غريبه وكل عروسه تشوفها تطلع فيها كل العيوب
على وهو يغمز لعاصم :وانا قلت اللى هيقف معايا هو عاصم ابن عمى طلعت زيهم
فؤادبتعجب :يقف معاك فى ايه انا لو مكان مامتك ارفع ايدى واقول كفايه اختار مع نفسك
على وهو يغمز لعاصم ليتحدث ويدافع عنه عاصم :اكيد يابابا فى دماغه حاجه مش لاقيها
رن هاتف فؤاد فاابتسم وقال لشريف :ده عاصم
على وهو يهمس لعمه :عمى صاحبك عاصم ده متجوز هزراسه واجاب :ايوه وعنده بنتين
على وهو يبتسم ويغمز بعينه :حلو ينفع
قاطعه فؤاد وهو يتجه للشرفه ليتحدث مع صديقه :لا الا عاصم وبناته مش عايز اخسر صاحبى عشان خاطرك وخاطر شروطك العقيمه وقام واتجه للشرفه ليجيب
ضحك شريف وقال لابنه :ملقتش غير عاصم صاحب عمك عشان تخطب من بناته
على متسائلا وهو يبتسم :وفيها ايه
شريف بتاكيد :فيها ان عمك هيرفض ومش هيسمح لق تخرب علاقته بصحبه
على بتعجب وهو يعقد حاجبيه :هما اصحاب للدرجه دى
شريف وهو يتذكر عاصم وعمك اصحاب من وهما اطفال وكبروا مع بعض ومن كتر حب عمك فيه سمى عاصم علي اسمه
ابتسم عاصم :شفت بقى لسه عايز تخطب من بناته
ضحك على وهو يشير بيده لا :لا خلينا بعيد اسلم
اقترب منهم فؤاد وقال لعلى :على احجزلى باسم عاصم الدالى بكره فى مطعمك وقول للشيف يحضر تورته
على متسائلا:هو هيحتفل فى المطعم بعيد ميلاد مين؟
فؤاد:بعيد ميلاد ليلى بنته
هز راسه لعمه بالايجاب والتفت يكمل حديثه مع عاصم ومع ابيه
...........
فى مساء اليوم التالى وقف يتابع سير العمل ابتسم برضا عندما راى ان الموائد مكتظة بالزبائن والموائد الشاغره محجوزه اقترب من تلك المائده التى يجلس عليها دائما ووضع فنجان قهوته امامه يتامل المطعم باضائته المنتشره في اركان المطعم وصوت الموسيقى الهادئه التى يتخللها بين الحين اصوات احتكاك الشوك والسكاكين بالاطباق او صوت ضحكه تثير الحواس
ارتشف من قهوته سمع صوتا مألوفاً من خلفه
: اتاخرت عليك؟
رفع راسه ونظر لصديقه متوسط الطول ممتلئ الجسم ذو وجه اسمر بعينين بنيتين صغيرتين وانف متوسط الطول وفم واسع كان وجهه يبعت الاطمئنان عندما يتحدث
اجابه بهدوء :مش كتير... نظر خلفه هو فخر مجاش معاك يا حمزه؟؟؟
حمزه وهو يجلس امامه ويخلع سترته السوداء ويظهر قميصه الابيض الضيق الذي اظهر امتلاء جسده :لا قال هيحصلنى واكمل باهتمام :انا جعان اطلبلى اكل
على مداعبا :محدش مخسرنى غيرك كل ماتيجى المطعم تاكل وياريتك بتدفع
حمزه وهو يرجع بظهره حتى لامس ظهره ظهر كرسيه بدهشه :تصدق انك مفترى تخدنى لحم وترمينى عضم مين كان معاك من يومين عند المكانيكى
ضحك على:كنت سهران على عربيتك انت نسيت
حمزه وهو يضرب راسه :تصدق نسيت ...
غمز له على :اللى واخد عقلك يتهنى بيه
اقترب منهم شاب وسيم لدرجة ملفتة ترتسم على وجهه ابتسامة طويل القامه ذو جسد رياضى ووجه طويل وعينين واسعتين بلون القهوه وانف مستقيم ولكن كان اكثر مايميزه تلك النظره العابثة ازاج شعره المتساقط على جبهته والذى يلامس اطراف كنزته الرماديه احرج يده من جيب بنطاله الجينز الازرق وقال :السلام عليكم
جلس يعد ان صافحهم وقال فخر
:اكيد خطيبته هو في حد شغله غيرها
حمزه وهو يضع يده على قلبه ويتنهد:ليه بتفكرونى ده اسمها بس بيعمل فيا كوكتيل اموشن
على بملل :ابو الرومانسيه دى سامع يافخر
فخر وهو يضحك وينظر لحمزه :تحس ان مشاعره طالعه من خلاط بتاع محل عصير... كتير بحس ان حمزه قلبه فى معدته ضحك الثلاثه بمرح
حمزه بسخرية وهو ينظر لعلى :على الاقل عندى مشاعر مش ناس مش معترفه لا بالحب ولا المشاعر ولا عندها مشاعر اصلا

فخر وهو يغمز لعلى :الحق يا على ده بيرمى الكلام عليك
على وهو يحرك فنجانه :اسمعنى ياحمزه مفيش حاجه اسمها حب فى استلطاف اعجاب لكن حب ده شى اختفى من ايام جدى وجدك واياك تصدق ان في حب من اول نظره ده كدبه
عملوها الكتاب عشان يعيشوا الناس في وهم
واكمل بسخريه :بعنى مثلا اشوف واحده لاول مره واحبها واتعلق بيها طيب ازاى
حمزه بتعجب: مع احترامى لافكارك العتيقه لكن فى حب من اول نظره ....والحب موجود
على وهو يريح ذراعه على الطاوله :طلعلى ناس حبوا بعض قبل الجواز واتجوزوا ونجحو فى جوازهم قليلين وممكن تعدهم على صوابعك لان كل واحد بيمثل على الثانى وبعد كده يتفاجئوا بشخصيات غير اللى شافوها وعرفوها مفيش زى جواز اهلينا
حمزه بتعجب:جواز الصالونات
على بتاكيد :ايوه ويكون فى علمك ده جواز ناجح جدا
حمزه بعتراض :لا ايه الجواز ده ..ده جواز بارد مافهوش مشاعر وحب
فخر وهو يبتسم بسخريه:الكلمه دى من كثر ماسمعتها حاسس انها فقدت معناها
حمزه وهو يضحك:لانك اكثر واحد سمعتها ده مفيش وحده عرفتها فى الجامعه مقلتش لك الكلمه دى والغريب انك مقلتش الكلمه دى لاى واحده ...صحيح يا فخر كنت بتقولهم ايه عشان يتعلقوا بيك بالشكل ده؟؟
فخر بهدوء وهو يبتسم :مش فاكر تصدق انى نسيت
على وهو يضحك: فاكر ياحمزه اصحابنا فى الجامعه واحد منهم كل مايشوف واحده حلوه يرسم عليها ويقولها انه بيحبها ووقع في غرامها
على وهو بنظر لفخر: فاكر عامر
حمزه وهو يمد يده ويشير بلا :لا اوعى بقى عامر ده ابو الرومانسيه حب واحده زميلته فى الجامعه واول ماخلص اتجوزوا
حمزه وهو يتنهد :فاكر يافخر يوم فرحه الواد كان طاير محركش عنيه من عليها
على وهو يدير الفنجان بين يديه :انفصلوا بعد سنه من جوازهم

حمزه باستنكار:انفصلوا ازاى؟؟؟
على :اقولك
فخر وهو يمسك ذراعه :لحظه اطلب قهوه واحكى لان عندى صداع
على بااهتمام :انت جاى من البيت ولا الشغل
فخر وهو يمسد مابين عينيه ليخفف الصداع :طلعت من الشغل على "لين" وبعدها رحت البيت اخدت دش على السريع وجيت لكم وحاسس بصداع جامد جدا
على باهتمام :يبقى ما اكلتش حاجه انا اجيبلك تتغدى وبعدين تشرب قهوه
وقبل ان يجيب اشار لسعيد وطلب منه طعام فاشار حمزة بدوره لسعيد :وياريت معاه طبق حلويات وعصير مانجه
على وهو يخفى ضحكته :وده طبعا اكيد ليك
حمزه بتاكيد :اكيد ...انت مهتم بفخر ولا سائل فيا قلت اطلب لنفسى
ضحك على واشار لسعيد ان يذهب :انت لو اتاخرت عليك بتدخل المطبخ وتجيب طلبك من جوا واشار على فخر قائلا :اما الاستاذ ممكن ينسى وماياكلش طول اليوم ويقضيها قهوه
ضحك فخر وقال :حاسس انى امى قدامى ...نفس كلامها
حمزه وهو يربت على كتف على :عشان تعرف على مش حارمك من حاجه حنان واكل ابتسم على وهو وواصل حديثه معهم
...................
دخلت المطعم وهى تتأبط ذراع والدها وبجوارها اختها زينه اتجه اليهم النادل ودلهم على طاولتهم التى قام بحجزها زينه وهى تجلس وتنظر حولها :مطعم جميل ...ايه رايك يا لولا
ليلى وهى تدير عيناها فى المكان :ديكوراته هاديه اردفت وهى تنظر لوالدها بشقاوه:ممكن اعرف سبب العزومه دى ايه ونظرت لاختها :مش عارفه ليه حاسه انكم مدبرين حاجه
زينه وهى ترسم على وجهها البراءة :حاجه ..حاجه ايه اللى ادبرها عاصم بعتب :يعنى ياليلى اللى يسمع كلامك يقول انى مش بعزمكم
قالت وهى تحتضن ذراعه :والله ياحبيبى ما اقصدش
زينه وهى تهز لها حاجبيها :صالحيه بقى على بال ما آجى وتركت الطاوله لهم
الاب وهو يبتسم :قوليلى فؤاد عجبه التصميم؟
اجابت مبتسمه :عجبه جداااااا طلب منى اشتغل معاه فى شركته وطبعا رفضت
الاب وهو ينظر امامه ويضحك :والله فؤاد ده تحفه لو عليه ياخدك علطول
اقتراب النادل وهو يحمل تورته بها شموع وبجواره تقترب زينه وهى تقول:سنه حلوه يا جميل ابتسمت ونظرت لوالدها وقد دمعت عينها من التاثر
وقال وهو يحتضن كتفها :كل سنه وانتى طيبه ليلى احتضنت والدها :ياحبيبى يابابا انا نسيت خالص
الاب بحنان:بس انا ما نسيتش اقتربت زينه وهى تقبلها :كل سنه وانتى معايا يااحلى لولا يلا طفى الشمع ضحكت وانحنت تطفىء الشمع
.......................
اعتذر منهم واتجه الى الطاوله التى بها تورته عيد الميلاد لقد طلب عمه ان يحجز لصديقه طاوله لانه سوف يحتفل بعيد ميلاد ابنته لستوقفه سعيد يساله عن شى وحانت منه التفاته
كانت تستمع لحديث زينه وابيها مسنده ذقنها على راحته رفعت عيناها والتقت عيناها بعينين سوداء عميقتين حولت ان تشيح بعينيها بعيد عن تلك العينين التى اختلت عيناها ولكن وجدت نفسها تتامل ملامخ وجهه الاسمر دو حاجبين كثيفان وعينين لقد عادت مره اخره تنظر لعينيه السوداء ذات الاهداب الطويله وانف حاد مستقيم وشفتاه رفيعتين وكان به جرح غائر يجانب شفته زاده وسامه لاا ليس الجرح مازاده وسامه بل لحيته الرماديه...لا يدرى لما تذكر كلمه قالتها له جدته الجمال له هيبه ...
ان ترا امراه جميله فهو امر طبيعى ولكن ان تشعر بسحر وهيبه هذا الجمال فهذا مااشعر به الان وعيناى في عيناها ....جمالها ليس في عيناها العسليتين ذات الاهداب الطويله التى تسحر وتذيب في لحظات ولا في انفها المستقيم التى تقف شامخه كالجبال ...ولا فى شفتيها التى تشبه حبه الفراوله ....جمالها به ذلك السحر الذي يسيطر على العقول وجدت نفسى امام الطاوله وانا لازلت انظر اليها اغمضت عينى لكى اوقف تلك الرعشه التى سيطرت على قلبى ورسمت على شفتى ابتسامه هادئه

"مساء الخير رفعت راسها ونظرت له وراته ينظر لوالدها لقد اطلق صراح عيناها بعدم اثار رجفه في عمودها الفقرى بشكل غريب ولم ينظر لها او لاختها رد عاصم :مساء النور
على هو يجاول ان لاتلتقى عيناها بعيناها الاسره:استاذ عاصم انا على المغربى عمى كلمنى ويارب المكان يكون عجبك
ابتسم عاصم وصافحه :ماشاء الله جميل وربنا يباركلك فيه ازاى د شريف اخباره ايه؟
على وهو يشير بيده على المطعم :الحمدلله بخير...اعتبر المطعم مطعمك وكل سنه وبنت حضرتك بخير وقالها وهو ينظر للفتاتين فاشارت له زينه باصبعها على اختها ماان عرف انها صاحبه عيد الميلاد :هى صاحبه عيد الميلاد
ابتسم ابتسامه خرجت من قلبه دون اذن منه ونظر لليلى :كل سنه وانتى بخير
ردت وهى تحاول ان تبعد عن عيناه وهى تسدل اهدابها بهدوء:وحضرتك بخير...شكرا
قطب حاجبيه وهو يرى انها حجبت عنه عيناها شعر بضيق يعترى صدره تنحنح وقال وهو يبعد نظره عنها :استاذ عاصم الحساب خالص هم عاصم ان يعترض ولكن على قال وهو ينظر لتورته عيد الميلاد ليقرأ الاسم :دى هديتنا للانسه ليلى ...وابتسم وهو ينظر لها وقال قبل ان يبتعد كل سنه وانتى طيبه يا انسه ليلى وابتعد ظلت تنظر اليه دون ان تشعر وهو يسير مبتعدا شعرت بشى غريب بداخلها لاتدرى ماهو كأن شيئاً كان موجوداً واختفى ...ماهو لم تعرف
زينه وهى تنظر له وهمست لاختها:سمعتى صوته يا ليلى صوته فى بحه تجنن
ليلى وهى تهز راسها وتبتسم لاختها وتقول بشرود:وطويل واسمرانى وفيه طابع الحسن
ضحكت الفتاتان وقالت زينه مداعبه :هى دى صفات فارس احلامك واخيراااااا
ليلى وهى تبحث عنه بعينيها دون ان تدرى وجدته يكلم النادل وبشير على طاوله فارغه نظرت لطوله كان اطول من النادل وجسده رياضى واضح انه يمارس الرياضه ازاح شعرة الرمادى للخلف وهو يتحدث وسالت نفسها كم عمره لبظهر الشعر الابيض له .....
:الحمد لله جينا قبل ماتقطعوا التورته
انتفضت ما ان سمعت الصوت التفتت وقالت فى نفسها "لا مش دول مش عايزاهم يكونوا معايا فى عيد ميلادى انا عايزه بابا وزينه بس دول ايه اللى جابهم استغفر الله العظيم اكيد هى ....انا عرفاها لما تحط حاجه فى دماغها ماترتحش غير لماتنفذها" سمعت صوتاً خلفها يقول :كل سنه وانتى طيبه
نجوى وهى تشير لناديه وتجلس بجوار زوجها
:ناديه وادهم اصروا يحضروا ويحتفلوا معانا نظر لها عاصم بحده ناديه وهى تقترب من ليلى وتقبلها
:انا اقدر افوت عيد ميلاد حبيبتى ليلى
اجابت وهى تحاول ان ترسم ابتسامه على شفتيها ابت ان تظهر :مرسيه ياطنط
وكزتها زينه وقالت بصوت يظهر فيه الضيق :مين عرفهم بعيد ميلادك واكملت بضيق :اكيد ماما هى قالت لهم عشان كده كانت بتسأل بابا احنا هنتعشى فين وانا بغبائى قلت لها ان احنا هنحتفل بعيد ميلادك
ليلى بهمس مختنق:اكيد قالت لهم ...وقالتلهم عن فسخ الخطوبه
زينه بضيق:اكيد جايين يقنعوكى انك تغيرى رايك ....اوعى تغيرى رايك يا ليلى
ليلى بثقه:اكيد طبعا مهما حصل مش اكرر الغلطه تنهدت بضيق واشاحت بوجهها ولكن احست ان هناك من يراقبها التفتت ووجدت ادهم ينظر لها كانه يتوعدها شعرت برجفه واشاحت بعينيها وهى تتمنى ان تمر هذا الامسيه بسرعه
.........................
رجع الى اصدقائه وجلس معهم حمزه لفخر :حاول تفضى نفسك يوم الخميس والجمعه
فخر وهو عاقد ذراعيه على صدره :مش هاقدر انت عارف ببقى مشغول مع "لين " مقدرش ...شوف السيت انا فاضى اجيلك السبت
التفت لعلى وساله :كلمت مهندس الديكور اللى عملك ديكور المطعم
كان على شاردا عنهم كأنه في عالم آخر وهو ينظر لزوجين يرحلون ومعهم طفلتهم الصغيره
وكزه فخر في ذراعه:اييييييه رحت فين يا بنى
هز على راسه : ها انت بتكلمنى
اعاد حمزة سؤاله عليه
فاجابه بهدوء غريب :كلمته واتفقت معاه يشوف الشقه نهايه الاسبوع
حمزه بارتياح :كويس
وجد عيناه تذهب إلى تلك الطاوله رغماً عنه ...عقد حاجبيه ما ان وجدها تنظر بضيق وقلق وعيناها تدور في المكان بحيره
وفى نفس اللحظة وكأنها شعرت ان هناك من يراقبها فالتقت عيناها بعينيه كان ينظر لها نظره تسائل دون ان يشعر كأنه يسالها ما الذي يقلقها
وجدت نفسها تنظر له بحيره شديده وترخى اهدابها بشكل اثار في قلبه شعورا عجز عن وصفه

نلتقى في الجزء القادم




تصميم الغلاف الرسمي : كاردينيا73
تصميم قالب الصفحات الداخلية : حلا
تصميم الفواصل ووسام التفاعل المميز : فاطِمةة~
تصميم البنر الاعلاني : بحر الندى





https://upload.rewity.com/upfiles/9BV44094.png





روابط الفصول

الفصل الاول .. اعلاه
الفصل الثاني
الفصل الثالث

الفصل الخامس عشر
الفصل السادس عشر
الفصل السابع عشر
الفصل الثامن عشر
الفصل التاسع عشر
الفصل العشرون
الفصل الحادي والعشرون
الفصل الثاني والعشرون
الفصل الثالث والعشرون
الفصل الرابع والعشرون
الفصل الخامس والعشرون
الفصل السادس والعشرون
الفصل السابع والعشرون
الفصل الثامن والعشرون
الفصل التاسع والعشرون
الفصل الثلاثون و الأخير


https://upload.rewity.com/upfiles/omJ44094.png



رابط تحميل الروايه كاملة ككتاب الكتروني
يجب ان ترد لمشاهدة المحتوى المخفي



https://upload.rewity.com/upfiles/xFV44094.gif

تم توزيعه على قراء الروايه


https://upload.rewity.com/upfiles/MPz44094.png





كاردينيا الغوازي 29-07-16 02:56 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بك غاليتي
الف مبروك روايتك الجديدة
ربنا يوفقك فيها

نورتِ وحي الاعضاء من جديد

نرجس علي 29-07-16 03:17 PM

هلا وغلا نوررتي
الف مبروك روايتك حبيبتي
الفصل رائع جدآ مع اني ما اقرأ مصري بس بجد حبيت روايتك
حبيت شخصية علي اتمنى يكوو هو البطل مش ادهم ^_^
ليلى يا ترى رح تقدر تفسخ الخطوبه ولا زوجة ابوها تجبرها تتزوجه
علي واضح انه وليلى انجذبوا لبعض
زينه شخصيتها حلوه وواضح انها بنت طيوبه كثير
متى الفصل القادم وفي اي ساعه
بالتوفيق غاليتي

سامراء النيل 29-07-16 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاردينيا73 (المشاركة 11479515)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بك غاليتي
الف مبروك روايتك الجديدة
ربنا يوفقك فيها

نورتِ وحي الاعضاء من جديد


حبيبتي كاردي اسعدني تعليقك ووجودك في قصتي تسلمي

عبيركك 29-07-16 03:41 PM

مبروك الروايه الثاني واتمنى ان تلقى نجاح الروايه الاولى ليلى وعاصم وزينه رابط قوي يربطهم وعلاقه مميزه بين الاب وبناته وحتى علاقه ليلى بزينه جذبتني وحلوه كثير علاقتهم بالرغم من انهم من ام مختلفه نجوى تحاول التخلص من ليلى اعتقد ان حب عاصم لليلى يثير غيره نجوى وذلك لشبه ليلى بامها ولذلك تريد رميها على اي شخص والاختيار وقع على ابن اختها منه يستفيد من زواجه ببنت عاصم لنسبه واسمه ومكانته ومنه يخلصها من ليلى ولكن ادهم قلبه ملك لغيرليلى وهو رافض الزواج منها ولكن امه وخالته يريدون اجبار الطرفين ياريت يقدر ادهم يحكي لليلى عن شعوره وحبه لغيرها ليقطع على نجوى وناديا اي طريق لجمعهم \\على وعلاقته المميزه مع فخر وحمزه حلوة الصداقه لماتستمر من الطفوله للكبر ياترى بعد ماجذبته ليلى وانجذبت له هل سيحصل تقارب وتعارف وهل ستاتي صدفه ثانيه وتجمعهم البدايه تشد يا سامراء وان شاء الله اتابع معك

rontii 29-07-16 03:45 PM

مبرووووووووووووك يا سمسمه احلي مفاجأة
اكيد رواية جميلة زي اللي قبلها و اكيد هتكون احسن
اقري و ارجعلك بالتعليق

rontii 29-07-16 03:47 PM

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 13 ( الأعضاء 7 والزوار 6)
‏rontii, ‏مïاhه, ‏سامراء النيل+, ‏Moor Atia, ‏هــــمــــــســــــ..., ‏عبيركك

حياتى هى خواتى 29-07-16 07:10 PM

https://n4hr.org/up/uploads/n4hr_13572021061.gif

https://www.dreamboxgate.com/forum/im...ox-sat.com.gif




مبرووووووك علينا كمان بجد فرررررررررررحت كتيييييييير أخيرآ حنيتى يا حكومه

واحنا حبيناكى كتييييير ومعتقدش حد ينسى انفاس احمد




rontii 29-07-16 08:20 PM

و رجعت من تاني
كالعادة سامراء ابطالك بحسهم قريبين للقلب كانهم حد من اصحابنا او قرايبنا
حبيت زينة و دمها الخفيف
علاقة ليلي بابوها
علاقة عاصم برافت
ام علي دمها عسل و هي بتقع في الكلام هههههههه
الاختين الحلوين هناء و شرين اقصد ام ادهم و ام زينة مش نازلين ليا من زور
ادهم بحب حد تاني لازم يكون اقوي من كده و يعلنها صراحة مش يستني هي اللي تاخد القرار خلية يشرب بريل
طبعا متبعاكي و قولي مواعيد التنزيل امتي عشان اكون اول الحضور ان شاء الله


سامراء النيل 29-07-16 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نرجس علي (المشاركة 11479565)
هلا وغلا نوررتي
الف مبروك روايتك حبيبتي
الفصل رائع جدآ مع اني ما اقرأ مصري بس بجد حبيت روايتك
حبيت شخصية علي اتمنى يكوو هو البطل مش ادهم ^_^
ليلى يا ترى رح تقدر تفسخ الخطوبه ولا زوجة ابوها تجبرها تتزوجه
علي واضح انه وليلى انجذبوا لبعض
زينه شخصيتها حلوه وواضح انها بنت طيوبه كثير
متى الفصل القادم وفي اي ساعه
بالتوفيق غاليتي


السلام عليكم زز
حبيبتى الله يبارك فيكى شكرا جدااااا على كلماتك التى اسعدتى بشكل كبير
ابشرك على هو البطل قصتى
زينه شخصيه رقيقه وجميله
حبيبتى نرجس اسعدنى مرورك

سامراء النيل 29-07-16 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبيركك (المشاركة 11479629)
مبروك الروايه الثاني واتمنى ان تلقى نجاح الروايه الاولى ليلى وعاصم وزينه رابط قوي يربطهم وعلاقه مميزه بين الاب وبناته وحتى علاقه ليلى بزينه جذبتني وحلوه كثير علاقتهم بالرغم من انهم من ام مختلفه نجوى تحاول التخلص من ليلى اعتقد ان حب عاصم لليلى يثير غيره نجوى وذلك لشبه ليلى بامها ولذلك تريد رميها على اي شخص والاختيار وقع على ابن اختها منه يستفيد من زواجه ببنت عاصم لنسبه واسمه ومكانته ومنه يخلصها من ليلى ولكن ادهم قلبه ملك لغيرليلى وهو رافض الزواج منها ولكن امه وخالته يريدون اجبار الطرفين ياريت يقدر ادهم يحكي لليلى عن شعوره وحبه لغيرها ليقطع على نجوى وناديا اي طريق لجمعهم \\على وعلاقته المميزه مع فخر وحمزه حلوة الصداقه لماتستمر من الطفوله للكبر ياترى بعد ماجذبته ليلى وانجذبت له هل سيحصل تقارب وتعارف وهل ستاتي صدفه ثانيه وتجمعهم البدايه تشد يا سامراء وان شاء الله اتابع معك

الله يبارك فيكى وان شاء الله تنول اعجابك مثل اختها انفاس احمد
ماشاء الله تعليقك شامل كل جزءمن البارت وده شى اسعدنى جداااا
علاقه ليلى وزينه علاقه قويه جداااااا وده هيبان اكثر مع الفصول القادمه
صحيح نجوى بتشوف فى ليلى امها وده اللى مخليها تتمنى ان تزوحها
ماشاء الله ياعبير توقعاتك كلها صحيحه تستاهلى نحمه هههههههههههه

نرجس علي 29-07-16 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامراء النيل (المشاركة 11480787)

السلام عليكم زز
حبيبتى الله يبارك فيكى شكرا جدااااا على كلماتك التى اسعدتى بشكل كبير
ابشرك على هو البطل قصتى
زينه شخصيه رقيقه وجميله
حبيبتى نرجس اسعدنى مرورك

يااااه الله يبشرك بالخير
ههههه حبيته كثير مش زي ادهم ما ينهضم عندي خالص هههه
بس من البدايه هالله هالله على ليلى وعلي ديري بالك عليهم ^_^
بالتووفيق وبالنسبه للفصول القادمه في اي وقت ويوم تنزل

سامراء النيل 29-07-16 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rontii (المشاركة 11480390)
و رجعت من تاني
كالعادة سامراء ابطالك بحسهم قريبين للقلب كانهم حد من اصحابنا او قرايبنا
حبيت زينة و دمها الخفيف
علاقة ليلي بابوها
علاقة عاصم برافت
ام علي دمها عسل و هي بتقع في الكلام هههههههه
الاختين الحلوين هناء و شرين اقصد ام ادهم و ام زينة مش نازلين ليا من زور
ادهم بحب حد تاني لازم يكون اقوي من كده و يعلنها صراحة مش يستني هي اللي تاخد القرار خلية يشرب بريل
طبعا متبعاكي و قولي مواعيد التنزيل امتي عشان اكون اول الحضور ان شاء الله


حبيبتى يارونى وحشتينى ووحشتنى لمتنا
جبيبتى كلماتك وتعليقك بيمس حاجه جوايا
زينه دى شخصيتها مرجه وحبوبه جداااااا
اظن يا رونتى انك هتحبى هناء وشرين زى ماحبيتى شهد ههههههههههه
ادهم لسه هتشوفى هيعمل ايه
حبيبتى انتى طبعا اول الحضور والمتابعين هى تحلو القصه بدونك

سامراء النيل 29-07-16 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياتى هى خواتى (المشاركة 11480177)
https://n4hr.org/up/uploads/n4hr_13572021061.gif

https://www.dreamboxgate.com/forum/im...ox-sat.com.gif




مبرووووووك علينا كمان بجد فرررررررررررحت كتيييييييير أخيرآ حنيتى يا حكومه

واحنا حبيناكى كتييييير ومعتقدش حد ينسى انفاس احمد





الله يبارك فيكى ياحياتى
اسعدنى وجودك وكلماتك ياقمرررررر
صحيح كل قصه بتسيب فينا اثر واتمنى ان قصه اهدتنى قلبا تترك اثر حميل زى اختها

قمر الليالى44 30-07-16 12:03 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا الف مبروك نزول روايتك
ودى اول مرة اقرا الفصل
ولم يتسنى لى اتابعك قبلا فى رواياتك السابقة
وحبيت اسلوبك جدا
وفصل جميل
حبيت شخصية على وانجذابه لليلى من النظرة الاولى فى عيد ميلادها
حبيت شخصية زينة الاخت الرائعة
ادهم طلع بيحب وحدة ثانية
ما حبيت شخصيته لانه خاضع لامه
هل ستقدر ليلى على فسخ الخطوبة نهائيا امام اصرار امها وخالتها ؟
يسلمووووووووو يا سامراء
واعتبرينى من المتابعين لكى
ودى

butter fly 30-07-16 12:59 AM

بدايه جميله جدا اكيد متابعه معاكي الروايه عجبتني ليلي و عبي وكرهت ادهم و فخر اثار فوضولي بدايه مميزة مستنيه الجاي

نبيله محمد 30-07-16 07:55 AM

الف مبروووووووووك طولتى الغيبه جدا جدا

شكل كده ليلى وعلى حيدوخونا وأهم

بالتوفيق ان شاءالله

um soso 30-07-16 09:18 AM

https://www.fbimages.net/image/img_1420640152_917.jpg

um soso 30-07-16 09:20 AM

https://forum.hwaml.com/imgcache2/hwa...915464_277.gif


روايتك الثانيه ولو انك نسيتيني
هههههههههههههههههههه

سامراء النيل 30-07-16 12:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة butter fly (المشاركة 11481122)
بدايه جميله جدا اكيد متابعه معاكي الروايه عجبتني ليلي و عبي وكرهت ادهم و فخر اثار فوضولي بدايه مميزة مستنيه الجاي

الاجمل مرورك وكلماتك الجميله......
فخر مع الاحداث الجايه هيثير فضولك اكثررررر هو وعلى وليلى
يسعدنى وجودك معانا فى الروايه حبيبتى

سامراء النيل 30-07-16 12:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمر الليالى44 (المشاركة 11480955)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا الف مبروك نزول روايتك
ودى اول مرة اقرا الفصل
ولم يتسنى لى اتابعك قبلا فى رواياتك السابقة
وحبيت اسلوبك جدا
وفصل جميل
حبيت شخصية على وانجذابه لليلى من النظرة الاولى فى عيد ميلادها
حبيت شخصية زينة الاخت الرائعة
ادهم طلع بيحب وحدة ثانية
ما حبيت شخصيته لانه خاضع لامه
هل ستقدر ليلى على فسخ الخطوبة نهائيا امام اصرار امها وخالتها ؟
يسلمووووووووو يا سامراء


واعتبرينى من المتابعين لكى
ودى

الله يبارك فيكى ياقمرررررر
ده شى يسعدنى انك تكونى من متابعين القصه واتمنى انها تنول اعجابك
يارب يستمر حبك لعلى مع البارتات الجايه لانى مو واثقه هههههههههه
لك حق ماتحبى ادهم ومع البارت الجاى هيزيد كرهك
حبيبتى اسعدتنى كلماتك الرقيقه

سامراء النيل 30-07-16 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيله محمد (المشاركة 11481828)
الف مبروووووووووك طولتى الغيبه جدا جدا

شكل كده ليلى وعلى حيدوخونا وأهم

بالتوفيق ان شاءالله

حبيبتى نبيله اخبارك
الله يبارك فيكى ياقمررررررر
اعمل ايه مع ليلى وعلى تعبونى ويارب تعجبكم زى اختها انفاس احمد
ايوه لمتنا رجعت مع ليلى وعلى ناقص رونتى وام سوسو ونهاد الشله كلها

سامراء النيل 30-07-16 01:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة um soso (المشاركة 11481923)

حبيبتى ام سوسو وجايبه شيكولاته باحبى
حبيبتى هى تحلى اللى بيكى
ومين قال نسيتك انتى الغالييييييييه ياقمرررررررررررر بغداد

najla1982 30-07-16 07:28 PM

مبروك الرواية الجديد و بالتوفيق

لبنى أحمد 30-07-16 07:36 PM

مبروك الروايه الجديده وبالتوفيق إن شاء الله

سامراء النيل 30-07-16 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة najla1982 (المشاركة 11483202)
مبروك الرواية الجديد و بالتوفيق

الله يبارك فيكى
اسعدنى مرورك

bella snow 30-07-16 08:17 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا ألف مبروك نزول روايتم الجديدة ان شاء الله تكون ناجة وتنال اعجاب الجميع
انا عاتبه عليكي وزعلانه كتير :tears::tears::tears: ليش ما تخبريني انه روايتك نزلت؟؟ فتت بالصدفة لقيتها عنجد زعلت ها
:sm10::sm10::sm10: رح عاقبك
الأبطال كلهم مهضومين علي وعلاقته بأمه رائعة هالشب الاسمراني العسول
الكيمياء تشكلت بين ليلى وعلي واكيد الايام القادمة رح تكون حافله ومشوقة
ادهم بارد ومستفز ومعه حق هو ما بده ليلى لس يا اخونا احكي بلاش تكون ابن امك يعني البنت بس يلي بيغصبوها ع الزواج مو الشب ...الله يهديك
نجوى مثال عن زوجة الاب الشريرة ههههه :fight:
ان ادهم مبينة طيوبه لأنها بدها بس ابنها يتزوج ببنت خلوقة وعندها نسب وجاه
اعجبتني علاقة زينة وليلى مع والدهم الله يحميهم
رواية مشوقة كتير ورغم اني ما بقرأ روايات مصرية لأنو ما بفهم اللغه منيح بس رح اكون متابعه معاكي

سامراء النيل 30-07-16 08:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لبنى أحمد (المشاركة 11483228)
مبروك الروايه الجديده وبالتوفيق إن شاء الله

الله يبارك فيكى
اسعدنى مروروك وكلماتك

سامراء النيل 30-07-16 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bella snow (المشاركة 11483318)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا ألف مبروك نزول روايتم الجديدة ان شاء الله تكون ناجة وتنال اعجاب الجميع
انا عاتبه عليكي وزعلانه كتير :tears::tears::tears: ليش ما تخبريني انه روايتك نزلت؟؟ فتت بالصدفة لقيتها عنجد زعلت ها
:sm10::sm10::sm10: رح عاقبك
الأبطال كلهم مهضومين علي وعلاقته بأمه رائعة هالشب الاسمراني العسول
الكيمياء تشكلت بين ليلى وعلي واكيد الايام القادمة رح تكون حافله ومشوقة
ادهم بارد ومستفز ومعه حق هو ما بده ليلى لس يا اخونا احكي بلاش تكون ابن امك يعني البنت بس يلي بيغصبوها ع الزواج مو الشب ...الله يهديك
نجوى مثال عن زوجة الاب الشريرة ههههه :fight:
ان ادهم مبينة طيوبه لأنها بدها بس ابنها يتزوج ببنت خلوقة وعندها نسب وجاه
اعجبتني علاقة زينة وليلى مع والدهم الله يحميهم
رواية مشوقة كتير ورغم اني ما بقرأ روايات مصرية لأنو ما بفهم اللغه منيح بس رح اكون متابعه معاكي

حبيبتى هنون والله الحين الروايه نورت بوجودك فيها وبتعليقك الاجمل
حبيبتى والله الفتره اللى فاتيت انشغلت جدااااا والقصه كانت واخده من وقتى
سامحينى يا قلبى ماتزعلى
ادهم لك حق هو مستفز والبارت الجاى هيزيد
نجوى زوجه اب انانيه اتفق معاكى شريرا جداااااا
اكيد طبعا هتكونى متابعه معانا وان شاء الله تعجبك القصه

امانى قلبى 30-07-16 11:42 PM

واخيرا يا قلبى
يارب يوفقك فى الرواية الجديده وباذن الله نكون عند حسن ظن متابعينك وكل ال بيحبوكى وحبو قصتك السابقه
عموما بما انى بأقرأ البارت قبل الناس كلها واتمتع بهذا الامتياز ..عندى إحساس ان القصة هتكون اكثر من رائعه
دعواتى لك بالتوفبق وادعى لى بالصبرررررر واظنك فاهمانى ....بحبك يا احن اخت فى الدنيا

روح هاربة 30-07-16 11:46 PM

مبارك روايتك الثانية وإن شاء آلله أتابع معك على قد ما أقدر قد أطول اشووي بس مصيري اجي

سامراء النيل 31-07-16 12:25 AM

[quote=امانى قلبى;11484277]واخيرا يا قلبى
يارب يوفقك فى الرواية الجديده وباذن الله نكون عند حسن ظن متابعينك وكل ال بيحبوكى وحبو قصتك السابقه
عموما بما انى بأقرأ البارت قبل الناس كلها واتمتع بهذا الامتياز ..عندى إحساس ان القصة هتكون اكثر من رائعه
دعواتى لك بالتوفبق وادعى لى بالصبرررررر واظنك فاهمانى ....بحبك يا احن اخت فى الدنيا
حبيبه قلبى والله دلوقتى الروايه نورت بوجودك فيها
ان شاء الله تكون الروايه الجديده عند حسن ظن الجميع
ههههههههه موضوع الصبر ده اكيد ادعى وادعى كونى واثقه من كده
حبيبتى يا اسما نورتى القصه

سامراء النيل 31-07-16 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح هاربة (المشاركة 11484301)
مبارك روايتك الثانية وإن شاء آلله أتابع معك على قد ما أقدر قد أطول اشووي بس مصيري اجي

الله يبارك فيكى يا قمررررر انتى من الناس اللى احب تواجدك فى قصتى
وان شاء الله تعجبك ويكون عندك وقت للمتابعه
اسعدنى مرورك ياقمرررررر

طارق صلى 31-07-16 12:31 AM

مبروك الرواية الجديدة موفقة دائما:eh_s(7)::eh_s(7):

سامراء النيل 31-07-16 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق صلى (المشاركة 11484453)
مبروك الرواية الجديدة موفقة دائما:eh_s(7)::eh_s(7):

الله يبارك فيك
شكراااااا

nouriya 31-07-16 01:43 AM

حلوين اوي <3 <3

سامراء النيل 31-07-16 03:02 PM

[QUOTE=nouriya;11484691]حلوين اوي <3 <3[/Q
الاحلى مرورك تسلمى ياقمررررر

um soso 01-08-16 10:44 AM

https://www.majalisna.com/gallery/422...1379678816.jpg

سما نور 1 05-08-16 02:38 PM

الف مبروك نزول الرواية أخيرا
يارب كل التوفيق ياعمري و مشكورة لذكري بالمقدمة مع أني ما سويت شئ يستاهل
قبلاتي و يارب التميز

سامراء النيل 27-09-16 01:28 AM

صديقاتى دلوقتى انشر البارت الثانى وانتظر تفاعلكم وتعليقاتكم فلا تحرمونى منها


الساعة الآن 11:36 AM

Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.