آخر 10 مشاركات
399 - خفقات في زمن ضائع - ديانا هاميلتون ( تصوير جديد ) (الكاتـب : marmoria5555 - )           »          396 - دموع على خد الزمن - جين بورتر ( تصوير جديد ) (الكاتـب : marmoria5555 - )           »          القبلة البريئة(98)لـ:مايا بانكس(الجزء الثالث من سلسلة الحمل والشغف)كاملة*إضافة الرابط (الكاتـب : فراشه وردى - )           »          طوق نجاة (4) .. سلسلة حكايا القلوب (الكاتـب : سلافه الشرقاوي - )           »          456 - حطمت قلبي - سارة مورغان ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          الستائر السوداء (الكاتـب : ررمد - )           »          305 - في عينيك اللقاء - لي ولكنسون (الكاتـب : عنووود - )           »          389 - رقصة على ايقاع الحب - سوزان ستيفنز (الكاتـب : بلا عنوان - )           »          343 - غرقت في بحر الشوق - جيسيكا ستيل (الكاتـب : سيرينا - )           »          83 -حائرة - فيوليت وينسبير - روايات عبير القديمة (كاملة &الروابط)** (الكاتـب : Hebat Allah - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-10-16, 03:49 PM   #21

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(19)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ



وقفنا الحلقه إللي فاتت عند
طارق لما دخل لـ داليا ونِهال وقالهم يخرجوا معاه ، راح بيهم ع الأوضه اللي فيها المتهمين وداليا ماشيه مع نِهال وقلبها مقبوض ، بتسحب رجلها بالعافيه وأنفاسها صوتها مسموع من الخوف والقلق >: ( ربتت نِهال علي كتفها وإبتسمت : ) ، دخلت نِهال ووراها طارق وقالوا لداليا تدخل ، بصت فـ الأرض وجسمها بدأ يرتجف ، سمت الله ورفعت عنيها عشان تبدأ تتعرف ع المتهمين ...
~
~
~
طارق أمر بالقبض علي عوض البواب ووحيد نفذ راح الفيلا وقبض عليه
عوض : أنا عِملت إيه يا بيه بس ؟!
وحيد : إمشي وإنت ساكت يا روح أمك >.< حطوه فـ البوكس >.<
~
~
~
أول ما داليا رفعت عنيها كان فيه صف كله رجاله فـ الخمسينات ولابسين جلاليب
بدأت تبص علي وشوشهم لحد ما وقفت عند عوض :o ووسعت عنيها سمعت صوتها وهي بتصرخ وتناديه :
((إلحقني يا عم الحاج أبوس إيديك الكلاب دول خاطفني إعمل أى حاجه ، إتصل بالبوليس إعمل أى حاجه أبوس إيديك إلحقني :' ( :' ( ))
إفتكرت نظرة عنيه المنكسره إللي قالتلها أنا صم بكم عمي >: ( ، شافت نفسها وهي منهاره جنبه ع الأرض :'( وماسكه إيديه وبتبوسها وتتوسل : أبوس إيديك إنجدني :'( إعتبرني بنتك وإلحقني :'(
سرت قشعريره فـ جسمها ، وشاورت عليه وهي مغمضه عنيها >: (
طارق : هو ده عوض البواب يا داليا ؟
فتحت عنيها ، هزت راسها : أيووووه هو ده إللي إغتصبني بصمته :' (
بصتله ورددت بحرقه : حسبي الله ونعم الوكيل ،،، حسبي الله ونعم الوكيل :'(
طارق : خدوه
عوض : انا ماعملتش حاجه يا بيه إغتصاب إيه بس والله العظيم ما لمستها : (((
طارق : مش عاوز صوووت خدوووه >.<
أخدوا عوض وطلعوا صف البوابين ووقف الصف التاني
بدأت داليا تتفحص أشكالهم بعيون مذعوره :o >: ( ، أول أربعه ماكنش موجود حد من المغتصبين فيهم وقفت داليا عند الخامس وعلي طول سمعت فـ ودانها صوت المطواه وهي بتتفتح وتتحط علي رقبتها ، شمت ريحة الخمره القذره إللي كانت خارجه مع أنفاسه وهو بيقولها
(( _ لمي نفسك بقي يا روح أمك تعبتي إللى جابوني يا بنت الـ (ـــــ) وحياة أمك لهتشوفي يوم إسود إنهارده >.< ))
حست بدراعه وهو قابض علي رقبتها ،،، شافت ملامحه وهو بينهش فيها >: ( ، سمعت أصواتهم وهم بينادوا إخلص يا مصلحه >: ( :'( !!!
زادت رجفتها أكتر فتحت عيونها وبصتله وأنفاسها بتتلاحق وهو بصلها وأول ما شافها إفتكر كل الحادثه وفهم هو هنا ليه ، مابقاش قادر يتنفس من الرعب بص فـ الأرض وحاول يتجنب بصتها ليه وهو بيدعي إنها ما تتعرفش عليه وتعديه وتروح لـ إللي بعده >: (
فضلت داليا دقايق بصاله وعنيها بتوسع أكتر وفجأه إنقضت علي رقبته بإيديها خنقته وهي بتصرخ وبدأ الصف يرتبك ، وحيد وقفهم بإنضباط وطارق بيحاول يسلك رقبة محمود من إيد داليا
طارق : خلاص يا داليا كفايه خلاص عرفنا إن هو ، داليا ما توديش نفسك فـ داهيه >.<
وداليا كإنها إكتسبت قوه أضعاف قوتها ومحدش قادر يخليها تفلت إيديها بتبصله بغل : فاكر فاكر المسكه دي >.< ؟، فاكر لما قبضت على رقبتي كده >.< فاكر المطواه فاكر يا كلب آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآآآآآه :'(
وأخيراً طارق بكل قوته شدها وهي لسه بتصرخ بآآآآآآآآآه :'(
حطوا محمود علي جنب وهو بيحاول يتنفس بعد ما كان قريب أوي من الموت ، شربوه مايه ووقفوه علي جنب ، ماقدرش يقف علي رجليه قعد فـ الأرض ولسه بيتنفس بصوت عالي ويكح !
طارق : إهدي يا داليا أرجوكي عشان نقدر نكمل التحقيقات يلا و ماتقلقيش من أي حاجه بس أرجوكي حاولي تمسكي أعصابك وتتعرفي ع الباقييين
صرخت داليا : مش قاااااااااااااااااااااااا اااادررررررررررررررره :'( :'(
نِهال : داليا أنا عارفه إن صعب عليكي تكملي بس إنتي لازم تصمدي وتبوصلهم بعين قويه عشان تجيبي حقك لازم تكوني أقوي من كده يلا يا داليا أرجوكي : (((
هديت داليا شويه وبدأت تتفحص أشكال الباقيين وهي قابضه بإيديها علي ياقة البلوزه بتاعتها
السادس والسابع محدش منهم أما عن التامن أول ما شافها سمع فـ ودانه صوتها وهي بتصرخ وتستنجد بأي حد ، رغم إنه كان سكران وقتها لكن دلوقتي سامعها بوضوح وهي بتقول (( يــــــــــــــــــــــا رب :'( ، أغثني يـــــا الله :'( )) ، بدأ يبلع ريقه ويحاول يداري الرعشه إللي بدأت تظهر علي إيديه >: (
وداليا لما شافته وقفت عنده وإفتكرته ، شافته وهو بيغتصبها وضوافره بتنهش فـ لحمها وبدأت تزوم >.< مدت إيديها ناحيته وبسرعه كان طارق لاحقها ، مسك إيديها وبدأ يهديها ، ضربت خالد برجليها فشدها طارق بعيد عنه بعد ما وحيد شاور للعسكري يحط خالد فـ ركن ورا زي محمود
حطت داليا إيديها علي وشها وفضلت تبكي بحرقه والآآآآآآآآه بتخرج من قلبها :'( ، شربتها نِهال كوباية مايه وبدأت تكمل عشان تتعرف علي آخر واحد ، عدت 4 ووقفت عند الأخير، أول ما بصتله شفيافها بدأت ترتعش ، سمعت (( إيه رأيكم ؟! مش قولتلكم هسهركم ليله ماحصلتش أهه صيده زي الفل هنسهر من غير ما ندفع مليم هههههههههههههههههههههه ))
حست بألم الصفعه إللي صفعهالها ، حست برجله وهي بتخبطها فـ بطنها وكل جسمها بلا رحمه >: ( ، حست بضربه ليها ، ودمها إللي كان سايل من كل مكان فـ جسمها >: ( حست بجسمها وهو بيتسحل فـ أرضية الفيلا > ) : :'(
بأول آآآآآآآآآآه خرجت منها لما بدأوا دبحها ، هو إللي إفتتح المجزره >) : ، سمعته وهو بيقول (( * أقولك ،، إرميها مطرح ما جيبناها ))
وقفت وهي بتتأمله وتجز علي سنانها >.< حطت إيديها علي ودانها وبدأت تصرخ بكل قوتها : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه :'( :'(
وجاسر أول ما شافها فـ البدايه ما أفتكرش لكن لما ركز فـ ملامحها إفتكرها ، بل وإفتكر الحادثه بكل تفاصيلها ورغم الخوف إللي بدأ يملى قلبه إلا إنه مابصش فـ الأرض فضل باصص فـ عنيها بكل بجاحه ولما بدأت تصرخ بدأ الخوف يظهر عليه وجسمه لا إرادياً يرتجف
طارق ونِهال بيهدوها وهي فجأه جريت علي جاسر وصفعته علي وشه وهي بتصرخ : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآه يا حقير يا كلب يا قذر >.< لأااااااااااااااااااااا
فضلت تخربش فـ وشه بضوافرها لحد ما شدها طارق بقوه وأخدوا جاسر بعيد عنها
بصت داليا لـ التلاته وجسمها بدأ يتنفض ومش قادره تتنفس >: ( وبتصرخ بهستريا : آآآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه :'( :'( :'(
جريت نِهال عليها وبتحاول تفوقها وداليا عنيها بتتحرك بسرعه والعرق بينصب منها بغزاره ويزيد ضيق التنفس إللي عندها وجسمها بيتنفض زي واحد خلاص فـ لحظة السكرات خلاص بتخرج منه الروح :'(
جسمها أصبح بارد وشاحب ونبضاتها ضعيفه وسريعه > ) :
جريت عليها نِهال وصرخت : إلحقني يا طارق :'(
بسرعه طارق قال لوحيد يتصرف ووقف وهو باصص لداليا ومش عارف يعمل ايه !!!!
نِهال : شيل داليا بسرعه ونومها علي ضهرها
نفذ طارق وقربت نِهال من داليا وحاولت تهديها عشان توقف الحركه وإستعانت بطارق يثبتها عشان الحركه الكتير غلط عليها و بهدوء رفعت رجلها عن مستوي راسها عشان الدم يوصل لمخها وبدأت تحاول تدفيها بأي طريقه وتعملها إسعافات أوليه
نِهال : طارق إفتح الشبابيك إللي هنا عشان الهوا يدخلها وتقدر تتنفس و إتصل بالإسعاف بسرعه لازم ننقل داليا المستشفي :'(
دموع نِهال بدأت تنساب لمنظرها وطارق لمعت الدموع فـ عنيه وزاد إصراره إنه يكمل ويجيب حقها مهما حصل ، إتصل بالإسعاف والحمدلله نِهال عملتلها اللآزم لحد ما وصلوا ونقلوها ع المستشفي ونِهال معاها فـ عربية الإسعاف وطارق وراهم بعربيته ........
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••••••� ��
توفيق : عجبك كده إبنك رجع للصياعه تاني ولا إيه >.<
_ مالك يا توفيق ؟؟؟
توفيق : البيه ماجاش إجتماع مهم جداً إنهارده وموبايله زفت علي دماغه مقفول >.<
_ أنا برجح إنه سافر مع صحابه يومين مثلاً
توفيق : وده وقته >.<
_ ما إنت إللي تاعب الولد فـ الشغل يا توفيق ومش مخليه ياخد نفسه سيبه يرتاح شويه
توفيق : هو أنا كده تاعبه أمال لو كان بيتعب بجد كان عمل ايه >.< !!!! عموماً أنا خارج لإجتماع بره دلوقتي وأول ما يرجع أو يتصل بيكي خليه يكلمني ضروري
_ أوك
~
~
~
مريم : ألو ، أيوه يا عمرو
عمرو : هو ده إللي أول ما توصلي كلميني : ((
مريم : أسفه والله رجعت مالقتش خالد فـ البيت وإنشغلت بالتفكير فـ الأماكن اللي ممكن يكون فيها : ((
عمرو : طيب خلاص ما تقلقيش نفسك بقي ولو عندك عنوان حد من صحابه متأكده إنه معاه هاتيه وانا هروح بالعربيه بسرعه اسأل عنه وأطمنك
مريم : لا لا بلاش هو إن شاء الله هيرجع بالليل
عمرو : إن شاء الله : ) علي فكره انا سجلتلك المحاضرة بتاعة دكتور فتحي لإنك ماكنتيش مركزه ومابتكتبيش حاجه كعادتك فقلت أكيد هتحتاجيها : )
مريم : فعلاً والله كنت حامله همها مش عارفه أشكرك إزاي ^_^
عمرو : نعم !!!! أشكرك :/ !!! طيب هعتبر نفسي ما سمعتش يا مريم هه >.<
مريم : خلاص خلاص بسحب جملتي ^_^
عمرو : أيوه كده يلا شغلي النت عشان بعتلك التسجيل دلوقتي وشوية أوراق صورتهالك
مريم : حاضر ^_^
شغلت النت واتكلمت معاه شويه وهي بتحمل إللي بعتهولها ......
~
~
~
وخالد قاعد فـ الحجز لوحده بيبكي بحرقه وندم :'( وهو متخيل قصاده مريم بتبكي لما تعرف إللي عمله ولا مستقبلها إللي خلاص هيضيع بسببه :'( ، بيخاف عليها وبيحميها من أي شر وماكنش يعرف إن هو الشر الوحيد إللي هيأذيها فـ حياتها ، سمع صراخ داليا فـ ودانه
حط إيديه علي ودانه وكور نفسه ونام بوضع الجنين ودموعه نازله علي خدوده زي البراكين :'(
~
~
~
جاسر بيتحسس الخربشات إللي فـ وشه مكان ضوافر داليا بألم ويجز علي سنانه وهو قاعد بيفكر فـ حل للمصيبه إللي هم فيها ...
~
~
~
ومحمود لسه بيكح وماسك رقبته و مش مصدق إللي حصل :o حس دلوقتي بالمصيبه إللي هو فيها :'( فضل يرتجف ويبكي بهستريا وجري عند الباب فضل يخبط ويصرخ خرجوني من هنااا أنا ماعملتش حاجه :'( وولا كإن حد سامعه لحد ما سمع صوت جاسر بيندهله إتلفت حوليه
محمود : إنت جاسر ؟
جاسر : أيوه
محمود : إنت بتتكلم منين ؟؟؟!!!
جاسر : بص فوق ع اليمين يالا أنا فـ الزنزانه إللي جنبك
بص محمود ولقى شباك حديد مستطيل صغير ، فضل يدور علي حاجه يطلع عليها وملقاش غير جردل الحمام حطه وطلع عليه ماوصلش الشباك بس قادر يسمع جاسر بوضوح
جاسر : مصلحه اسمع الكلام اللي هقولهولك كويس اوي ولما تشوف خالد قوله أي تهمه إنكروها أي حاجه يقولوا عليها ردوا ماحصلش لحد ما يخلونا نكلم أبويا ويجيبلنا محامي نطلع من الورطه دي
محمود : خد بالك يا جاسر ورحمة جدي لو بعتني لأبيعكم وأعترف بكل حاجه
جاسر : إنت مجنون يا ابن الـ ( ......) أوعى تقول كلمة أعترف دي تاني >.< كلنا فـ مركب واحده ومش هسيبكم بس إنت إياك تنطق بأي حاجه
محمود : طيب طيب بس إعمل معروف يا جاسر تقول لأبوك يلحقنا بسرعه أنا مرعوب :'(
جاسر : ما تقلقش أبويا لو عرف هيقوملنا أكبر محامي وهنطلع منها زي الشعره من العجينه .......
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••••••� ��
داليا حالتها إستقرت وإدولها حقنه مهدئه وبره واقفه نِهال مع طارق

طارق : داليا أحسن دلوقتي ؟
نِهال : أه الحمدلله هتفوق بعد ساعه إن شاء الله ، الحمدلله إننا لحقناها من حالة الصدمه إللي دخلت فيها
طارق : الحمدلله ،، مش عارف أقولك إيه بس محتاجين نكمل الإجراءات فـ أسرع وقت داليا هتقدر ؟
نِهال : هو باقي إيه تاني مش خلاص إتعرفت عليهم ؟!
طارق : باقي إن داليا تتعرض ع الطب الشرعي
نِهال : إيييييه :o ! طارق إنت بتهزر مستحييييل
طارق : مستحيل ليه !!!
نِهال : بص أنا هبسطهالك الحادثه إللي حصلت لداليا كونت عندها عقده من إن أي حد يقرب منها أو أي حد يلمس جسمها بترجع للحادثه وتشوف المغتصبين إللي إعتدوا عليها وتبدأ تصرخ وتدافع عن نفسها ، أو أحياناً تحس إن روحها بتتسحب منها وإنها بتموت فـ اللحظه دي فتبدأ تصرخ وتحاول تتنفس وإنت طبعاً عارف إن الطب الشرعي معاملتهم غير آدميه بالمره ومع حالة داليا مستحيييل هتخرج من الكشف ده سليمه أحياناً بتحصل مع حالات وممكن توصل لَِـ قدر الله للموت ، فلذلك أرجوووك يا طارق إتصرف إنت وإعمل أي إجراء بس بلاش داليا تتعرض ع الطب الشرعي تماماً
طارق : أنا فاهم إنه صعب بس برده مش هينفع يا نِهال الخطوه دي مهمه جداً
نِهال : طيب أنا عندي فكره ، حاجه من الإتنين أو ممكن الاتنين مع بعض يعني ، دكتور مصطفي إبن عمة داليا كان حاضر وقت الحادثه ويعرف الدكتوره إللي كتبت التقارير بتاعتها وقت حادثة الإغتصاب وطبعاً التقارير دي كلها خفوها عشان يكتموا ع الموضوع فـي الأول ممكن نخليه يجيب التقارير دي أو الدكتوره تشهد بالإضافه لإن ممكن لما داليا تهدي هوديها لدكتورة نسا صديقتي وهكون معاها هتقدر تتعامل معاها صح ونجيبلك تقرير الكشف ها قولت إيه ؟
سكت طارق شويه : والله هي حلول ممتازه فعلاً بس خلينا دلوقتي بس نطمن علي داليا وربنا يصلح الأحوال
نِهال : يـــــــــــــــا رب
~
~
~
~
خديجه : إطمنتي على داليا يا علياء ؟
علياء : لأ يا خالتو هي قالتلي أول ما تخرج من التحقيقات هتكلمني إن شاء الله
خديجه : إسترها معانا يا رب :'(
علياء : ماتقلقيش يا خالتو إن شاء الله خير : ))
خديجه : يا رب ♥
علياء : هو صحيح عمو عمران عرف بموضوع القضيه ولا إيه إللي حصله يا خالتو ؟
خديجه : لأ عمك عمران لسه عارف بموال القضيه ده وهو إللي شجع داليا تكمل حاكم يا عيني عليه كان قبل ما الأزمه تجيله بيقولي إنه كان نفسه يجيبلها حقها :'(
بس الله يسامح إللي كان السبب >.< جه وعصبه وخلاه يدخل فـ الحاله اللي هو فيها دي
بصت لعلياء : ياريت تقولي لأخوكي علي يبعد عننا بقي يا علياء جوزي كان هيروح فـ شربة ميه بسببه لما جه بكل بجاحه قال ايه يطلب منه يتجوز داليا >.<
حست علياء بإحراج من خالتها وماعرفتش ترد عليها غير إنها هزت راسها وقالت : حاضر >: (
~
~
~
داليا فاقت ولقت نِهال واقفه جنبها مبتسمه : ) فبادلتها بـ شبح إبتسامه :'))
نِهال : أحسن دلوقتي : )) ؟
داليا بصوت مبحوح من كتر الصراخ : الحمدلله :'))
نِهال : طارق عاوز يدخل يطمن عليكي
داليا : خليه يتفضل بس معلش ناوليني حجابي وإعدليني
نِهال : حاضر : ))
عدلت داليا وحطت ورا ضهرها مخده ، لبستها حجابها وأذنت لطارق يدخل
طارق : حمدا لله على سلامتك يا داليا : ))
داليا : الله يسلمك : ))
طارق : أنا آسف إني حطيتك فـ الموقف ده بس دي إجراءات لازم تتعمل
داليا : أنا إللي أسفه ، إللي حصل ده غصب عني >: (
طارق : ولايهمك ما حصلش حاجه : ))
قعد طارق معاهم شويه ورجع لشغله بعد ما نِهال طمنته إنهم هيحطوا داليا ساعتين تحت الملاحظه وبعدين هيخرجوا : ))
وداليا فردت ضهرها وبتحاول تتناسي إحساسها لحظة ما شافتهم أصبحت بتتمني لو تفقد الذاكره عشان تقدر تنسي الحادثه إللي قضت علي حياتها :'( ....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••••••� ��
هاله من وقت ما جه علي وطلب ترجعله وهي حاسه إن قلبها واجعها كل ماتفتكر إنه كان عاوز يرجعها بس عشان إللي فـ بطنها تحس بألم فـ قلبها ، موجووعه أووي ورغم كل ده للأسف مش قادره تكرهه >: (
~
~
~
أهل علي عرفوا من علا إن هاله حامل فضلوا يلحوا عليه يروحلها تاني لكنه رفض فـراحوا لأهلها إتكلموا معاهم وهاله تمسكت بقرارها وقالت مستحيل هترجع لـ علي وأبوها قالهم إنه مش هيتدخل هينفذ أي قرار بنته هتاخده وبس !
~
~
~
علي لسه عايش مع خيالاته ، إتبعتله إنذار من شغله وهو ولا هامه أي حاجه فـ الدنيا كل يوم الصبح يخرج من البيت يروح يجيب بوكيه ورد من إللي داليا بتحبه ويتمشي ع الكورنيش شويه يرجع يتكلم مع داليا طول النهار ، أكله بيقسمه علي إتنين وأي حاجه يشربها يعمل كوبايتين عايش فـ عالم خاص بيه هو وداليا وبس ،،فهم دلوقتي وجهة نظر داليا لما كانت بتقوله وإنت مسافر بقعد أتكلم معاك وأقسم أي أكل باكله وكإنك موجود معايا ولما سألها عن السبب قالت إنها مؤمنه إن السعاده نابعه من جوه الإنسان وأي حد يقدر ببساطه يسعد نفسه ويخرج من أي واقع مؤلم لخيال بينسجه لنفسه ويعيش فيه مش مهم إللي هيشوفه هيقول عنه مجنون أو لأ المهم إنه بيكون مبسوط بالعالم ده وهو دلوقتي مبسوط أوي فـ العالم إللي بيجمعه مع أحب إنسانه ليه :')) ♥ .......
~
~
~
داليا من بعد ما إتحطت تحت الملاحظه وتأكدوا إنها بقت كويسه نِهال أخدتها وراحوا ع المستشفي عشان أهلها ما يقلقوش عليها وماحكتلهمش أي تفاصيل مجرد طمنتهم إن التحقيقات ماشيه تمام وبس ،، ونِهال قالتلها إن فيه إجتماع إنهارده فـ الجمعيه إللي كلمتها عنها قبل كده وحابه إنها تحضر معاها وداليا وافقت بعد إلحاح من نِهال ...
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••••••� ��
هنيه : جومي يا بتّي ، لو بس تطمنيني وتجولي ع إللي صابك ريحي جلبي الله يريح جلبك : ((
هنادي : مافياش حاجه يا أما أنا زينه بس أنا مابجتش عاوزه أعيش إهنه عاوزه أرجع البلد :'(
هنيه : ما إنتي إللي كنت من الاول عاوزه تاجي هنيه إيه إللي إتغير يعني يا هنادي ؟!
هنادي : ما أعرفش يا أما كان عندي أحلام كتيره بس خلاص ضاعت :'( الناس إهنه غير ما كنت فاكراهم أنا تعبانه جوي يا أما :'( > : (
هنيه : مش لسه جايله دلوك أنا زينه !!! بزياداكي دلع عاد يا بتي أبوكي أصلاً ماطايجيش من يوم ما جولتيله لا ومارضتيش تروحي معاه الفيلا بتاعة أخت الست هانم
هنادي : سبيني أنام الله يخليكي يا أما نفسي أنام :'(
هنيه :ما إنتي نايمه طول النهار ومابجيتيش تروحي المدرسه !
هنادي : هه نايمه !!! يمكن يا أما بس أنا حاسه إن النوم واحشني جوي :'(
هنيه : أنا مافهماش حاجه !
هنادي : أحسن يا أما بس الله يخليكي سيبيني دلوك ماجدراش أتكلم
هنيه وهي قايمه : بس إسمعي أما أجولك أنا مابجتش عدافع عنك تاني جصاد أبوكي أنا فاض بيا يا بت عوض ومابجتش عارفه ألاجيها منك ولا من أبوكي >.<
~
~
~
طارق راح مكتبه وطلب يجيبوا المتهمين عشان يكمل التحقيقات
وقفوا خالد ومحمود بره ودخل جاسر ،، وعلى طول محمود قرب من خالد وهمس فـ ودنه :
جاسر بيقولك أي تهمه تتوجهلك تنفيها قول ما حصلش معرفش ومش هتكلم غير فـ وجود المحامي وهو هيكلم أبوه يجيبلنا أكبر محامي عشان نخرج من المصيبه دي
خالد : طاب وعوض البواب !!!
وقبل ما مامحمود يرد كان العسكري شادّه إقف إنتباه >.<
.
.
وبالفعل طارق كل ما يوجه سؤال لواحد فيهم يردوا ماعرفش ماحصلش ماشفتش مش هتكلم غير فـ وجود المحامي !!!!!
فأمرهم يدخلوا عوض ،، دخل وهو بيرتجف ويردد : مظلوم يا بيه ماعملتش حاجه : (( !
طارق : أقعد يا عم عوض ، أنا عارف إنك مظلوم وماعملتش أي حاجه وماتقلقش هتخرج علي طول بس لو حكيتلي إللي حصل
عوض : حاضر يا بيه بس جولي حضرتك عاوزني أحكيلك إيه ؟!
طارق : شفت البنت إللي إتعرفت عليك فـ الصف إنهارده ؟
عوض : أ أيوه يا بيه بس انا ما اعرفهاش
طارق : كده بقي هنزعل من بعض ، يعني ما شفتهاش قبل كده وجاسر إبن توفيق الزغبي واخدها هو وأصحابه ع الفيلا ؟
عوض : فيلة إيه يا بيه ؟!
طارق : إنت هتستعبط >.< الفيلا إللي بتشتغل فيها وإللي إتقبض عليك منها >.<
بلع عوض ريقه : أنا أنا مااعرفش حاجه يا بيه : ((
طارق : إنت راجل كبير ، 50 سنه يا عوض وبنتك ومراتك ملهمش غيرك وانت مش حمل ضرب ولا أي أساليب ممكن استخدمها معاك عشان تنطق ! هتنطق ولا هتضطرني أستخدم معاك اسلوب مش هيعجبك !!!
عوض : طاب عاوزني أجول إيه يا بيه : ((
طارق : تقول إللي شفته يوم 6 ديسمبر اليوم إللي شفت فيه داليا إللي إتعرفت عليك إنهارده وهي فـ الفيلا
عوض : بص يا بيه هو البنت دي أنا شفتها فعلاً جت مع جاسر بيه واصحابه ع الفيلا
طارق : برضاها ولا غصب عنها ؟
سكت عوض
طارق : إنطق >.<
عوض : لا يا بيه كانت مضروبه وعدم المؤاخذه هدومها متجطعه شويه
طارق : يعني غصب عنها ؟
عوض وهو باصص فـ الأرض : أ أيوه يا بيه
طارق : أمممم طيب مش عيب عليك تستنجد بيك وماتلحقهاش وتسكت عن جريمه زي دي! مش خايف بنتك تبقي مكانها
عوض : ربنا يستر علي وليانا يا بيه : ((
بص طارق للكاتب : سجلت أقواله ؟
_ أيوه يا فندم
بص لعوض : تعرف تمضي ؟
عوض : أعرف أبصم
طارق : تعالى إبصم هنا
بعد ما بصم عوض على أقواله
طارق : خدوه من وشي >.<
خدوا عوض وطارق بيفكر فـ إللي ناوي يعمله !
دخل وحيد : طارق باشا العيال دي لازم تكلم أهاليها عشان مانحطش نفسها فـ أي مأزق لو عاوز القضيه تمشي تمام من غير ما يمسكوا علينا أي حاجه
طارق : هيكلموا أهلهم يا وحيد وما تقلقش مش هنتحط فـ مأزق ولا حاجه المهم تفصلهم بعيد عن بعض وماتخليهمش يشوفوا عوض
وحيد : تمام يا فندم
~
~
~
~
جهزت داليا وراحت مع نِهال الجمعيه ، إتعرفت ع الناس إللي هناك وحيوها على شجاعتها وشجعوها أكتر إنها تكمل وتصمد للآخر وأثناء كلامهم دخلوا بنتين
_ السلام عليكم ^_^
نِهال : الناس المتأخره دي وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته : )
_ أسفه جدااا يا دكتور بس إنهارده جايبه معايا عضو جديد بنوته معانا فـ الحركه إللي عملناها فـ الجامعه ضد التحرش
نِهال : أهلاً وسهلاً عرفينا بنفسك ؟
_ أنا إسمي مريم وفـ آخر سنه فـ كلية الهندسه ...~~~
.
.
.
وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده إنتظرونا الحلقه الجايه إن شاء الله عشان نكمل باقي الأحداث : )




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:50 PM   #22

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

 
ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(20)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
جهزت داليا وراحت مع نِهال الجمعيه ، إتعرفت ع الناس إللي هناك وحيوها على شجاعتها وشجعوها أكتر إنها تكمل وتصمد للآخر وأثناء كلامهم دخلوا بنتين
_ السلام عليكم
نِهال : الناس المتأخره دي وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
_ أسفه جدااا يا دكتور بس إنهارده جايبه معايا عضو جديد بنوته معانا فـ الحركه إللي عملناها فـ الجامعه ضد التحرش
نِهال : أهلاً وسهلاً عرفينا بنفسك ؟
_ أنا إسمي مريم وفـ آخر سنه فـ كلية الهندسه ..
نِهال : أهلاً بيكي يا مريم شرفتينا إتفضلي أقعدي
قعدت مريم ع الكرسي إللي جنب داليا ، إبتسمت لداليا فبادلتها الإبتسامه
وركزوا مع محاضرة نِهال ، وكل واحده شاركت برأيها ، أخدوا راحه
..... كل الموجودات خرجوا بره شويه وداليا فضلت موجوده هي ونِهال وكام بنت من ضمنهم مريم
مريم : إزيك يا داليا
داليا : أهلاً يا ،،،،، مريم مش كده ؟
مريم : أيوه ، بجد أنا فخوره بيكي أوووووي ،وصراحه حبيتك لله فـ لله كده
داليا : الله يكرمك ، أحبكـِ~ الذي أحببتيني فيه
مريم : عاوزه أقولك إنك مش لوحدك ، كلنا معاكي إن شاء الله ومش هنسكت غير لما الذئاب ياخدوا إعدام عشان يكونوا عبره لكل قذر حقير ممكن يتجرأ ويلمس بنت تاني
داليا : يا رب :'))
مريم : ممكن نبقى صحاب وأقدر أتواصل معاكي ؟
داليا : ممكن جداً يا حبيبتي هكون سعيده
مريم : هاتي رقمك
داليا : معلش إكتبي رقمك إنتي فـ ورقه من الدفتر اللي معاكي ده لإني مش معايا موبايل دلوقتي بس إنهارده أخويا قالي هيجيبلي موبايل وخط إن شاء الله
مريم وهي بتكتب الرقم وتناوله لداليا : تمام جداً ده رقمي أبقي كلميني عشان اسجل رقمك ولو إحتجتي أي حاجه فـ أي وقت أنا موجوده
داليا : تسلمي يا مريوم
فضلوا يتكلموا شوية كلام عام إتعرفوا من خلاله على بعض أكتر لحد ما خلصت فترة الراحه ورجعت نِهال تلقي عليهم المحاضره وبعدين مشيت هي وداليا ع المصحه~
أما عن مريم فبعد ما خرجت من الإجتماع لقت موبايلها بيرن
مريم : أيوه يا عمرو أنا فـ طريقي للبيت اهه الإجتماع خلص
عمرو : كان لازم يعني الإجتماع ده !!!!
مريم : أنا ما صدقت صحبتي تجيبني إنبسطت جداً جداً وحسيت إن بقي فيه تقدم
عمرو : الله الله بس إزاي يعني تقدم صراحه مش شايف حاجه بتتغير ؟
مريم : فيه بنوته إتعرضت لحادثة إغتصاب من 3 ذئاب وماخافتش راحت رفعت قضيه وتم القبض عليهم والقضيه إن شاء الله هتكمل للآخر ، إتعرفت عليها ووعدتها إني بجد هفضل جنبها مهما حصل لحد ما الكلاب دول ياخدوا إعدام
عمرو : كويس جداً بس الله يكرمك بقى يا مريم روّحي دلوقتي حالاً وانا معاكي ع الخط وماتتأخريش كده تاني الدنيا ما بقتش أمان
مريم : حاضر ما تقلقش )
عمرو : صحيح خالد لسه مارجعش ؟
مريم : للأسف ( بكره إن شاء الله لو مارجعش البيت بفكر أروح لبيت أهل صاحبه جاسر وأسأل عنه
عمرو : خير إن شاء الله ماتقلقيش
مريم : يا رب ) ......
~
~
~
داليا رجعت المصحه مع نِهال ، كانت عاوزه تفضل فـ المستشفي بس نِهال أصرت إنها ترجع معاها لإنها لازم ترتاح من الضغط النفسي إللي إتعرضتله من أول اليوم ، دخلت أوضتها وحاولت تنام بس ما قدرتش ، كل ماتغمض عنيها تشوف الحادثه تفتحها تشوفهم وهم واقفين فـ الصف وبتتعرف على أشكالهم ، خافت تنام لوحدها وعلى طول لبست حجابها ونزلت عند منار فـ العنبر إللي تحت ،،،،كل ما تحس بخوف تروحلها تغمرها بحنانها ولما تلاقي منار حست بالأمان وبدأت تنام فـ حضنها يتسرب لقلبها هي كمان إحساس الأمان فتغمض عنيها ويبدأ النوم يزورها ......
~
~
~
علي وسط الضلمه نايم علي ضهره فوق سطح العماره وبيكلم القمر والنجوم ويبعت وياهم رسايل لداليا على أمل إنها توصل ...
~
~
~
وهاله بتستعد لإستقبال طفلها من دلوقتي ، بدأت تكتب رسايل ومذكرات عشان لما يتولد ويكبر يقراها ويعرف إزاي كانت متشوقاله وبتستناه وتعد كل لحظه عشان تشوفه بين إيديها ،، إزاي حبت أبوه من قلبها بجد ومازالت مش قادره تكرهه رغم الوجع إللي سببهولها ،، عاوزاه لما يكبر مايلومهاش ويفهم إن مش ذنبها إنه يتولد ويعيش بعيد عن أبوه ، بقت بتكتب كل تفاصيل يومها وكل مشاعرها تجاه علي للجنين إللي فـ بطنها ....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
طارق قاعد فـ مكتبه وقصاده خالد بيحاول يداري إرتباكه وكل ما طارق يسأل سؤال يجاوب زي ما جاسر قاله معرفش ،،، مشفتش ،،،، ماحصلش !!!
طارق : إزاي بس وعوض البواب إعترف بكل حاجه وقال إنكم أخدتوها ع الفيلا وإغتصبتوها !
خالد: أنا أنا أنا معرفش مين عوض ده أصلاً ولو سمحت انا من حقي أكلم محامي ومش هتكلم غير فـ وجوده ((
طارق : الإنكار مش هيفيدك بحاجه يا خالد أنا إخترت أحقق معاك إنت الأول عشان إنت الوحيد إللي شايف الندم فـ عنيك ، إعترف بكل حاجه وصدقني أنا أضمنلك إن العقوبه تتخفف عنك
خالد : ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ :'((
طارق : ماتخلنيش بقي أستخدم معاك اسلوب مش هيعجبك وهخليك غصب عنك تعترف
خالد : ـــــــــــــــــــــــــ ــ :'((
طارق : أممممم طيب تخيل كده معايا أختك مريم مكان إللي إعتديت عليها دي وأكتر من واحد بيغتصبها و !!!
إنتفض خالد من مكانه : مريم محدش له دعوه بيها محدش يجيب سيرتها ولا يقرب منها هي ملهاش دعوه بإللي حصل
طارق : أقعد وإهدى كده يا راجل ما تقلقش بس قولي بقي مريم ملهاش دعوه بإللي حصل يعني إيه ؟! يعني إنت دلوقتي بتثبت أهه إنه حصل !
خالد : أنا أنا مش هتكلم غير فـ وجود المحامي
طارق : طاب مش عاوز تكلم مريم وتقولها إنك مقبوض عليك فـ قضية إغتصاب ؟!
خالد : لأ لأ مش عاوز أكلمها أنا عاوز المحامي
طارق : طيب إتفضل قول رقمه عشان نطلبه
خالد : طيب الرقم فـ موبايلي إللي أخدتوه منّي
جابوله موبايله طلّع منه رقم صاحب أبوه وطلب منه يجيبله محامي وبعد ما خلصت المكالمه رجعوه تاني ع الحجز ....
~
~
~
مصلحه كان موقفه زي خالد بالضبط بس إللي يختلف إنه ماكلمش حد من أهله ولا كان عارف رقم محامي فقال لطارق إن المحامي بتاعه هو نفسه محامي جاسر ....
~
~
~
وبما إن جاسر كمان مش عاوز ينطق غير فـ وجود المحامي سمحوله يكلم أبوه ورد بعد معاناه
توفيق : ألو
جاسر : أ أيوه يا بابا أنا جاسر
توفيق : أخيراً يا زفت إنت فين وإيه الرقم إللي بتكلمني منه ده ؟!!
جاسر : مش وقته يا بابا أرجوك إلحقني أنا مقبوض عليا
توفيق : إيييييييييييييه !!! مقبوض عليك فـ إيه ؟!
جاسر : فـ فـ بابا أرجوك هاتلي أكبر محامي وهتفهموا كل حاجه لما تيجوا أرجوك يا بابا بسرعه انا تعبت من الحجز والقرف إللي هنا (
توفيق : طيب طيب أنا جاي حالاً إنت فـ قسم إيه ؟
قاله جاسر علي مكان القسم وراح ع الحجز وهو حاسس إن قلقه هدي شويه وقريب هيخرج من المكان ده ...
~
~
~
أحمد عدّى على داليا فـ المصحه طمنها على أبوهم وإدالها موبايل وفيه خط جديد ، قعد معاها شويه بعدين سابها ومشي ، مسكت الموبايل ولقت متسجل عليه رقم أحمد وأبوها وعلياء ونِهال ،إفتكرت أرقام البنات اللي اتعرفت عليهم فـ الإجتماع وأولهم مريم سجلت أرقامهم وإتصلت بمريم
مريم : ألو
داليا : السلام عليكم
مريم: وعليكم السلام ، مين معايا ؟
داليا : أنا داليا يا مريم إلليـ
مريم : أيوه أيوه فكراكي طبعاً ،، إزيك يا داليا ؟
داليا : الحمدلله بخير ،، ده رقمي أبقي سجليه عندك بقي
مريم : أكيييد إن شاء الله ،، إنتي أخبارك إيه ؟
داليا : الحمدلله كويسه ، وإنتي ؟
مريم : أهه الحمدلله ، الإمتحانات قربت ومضغوطه شويه إدعيلي بالله عليكي
داليا : حاضر يا حبيبتي ربنا يعينك ،، هسيبك تذاكري دلوقتي بقي وإن شاء الله ابقى أتصل أطمن عليكي فـ وقت تاني
مريم : ماشي يا حبيبتي وبجد متشكره أوي مبسوطه جداً بإتصالك ربنا يحفظك
داليا : وإياكـِ~ يا رب مع السلامه
مريم : مع السلامه
قفلت مريم معاها وقبل ما تحط موبايلها لقته بيرن ، إستغربت لما شافت الإسم (يااااه عمو كمال بقاله سنين ما اتصلش بيا غريبه !! )
مريم : السلام عليكم
_ وعليكم السلام إزيك يا بنتي عامله ايه ؟
مريم : بخير الحمدلله يا عمو وحضرتك ؟
_ الحمدلله ، إيه يا بنتي إللي حصل لخالد ؟
وقفت مريم من مكانها وسألت بخوف : وهو خالد حصله إيه فيه إيه يا عمو؟؟؟!!!
_ مش عارف اصله كلمني إنهارده بلهوجه كده وطلب مني أشوفله محامي وبيقول إتقبض عليه ومافهمتش منه اي حاجه فقلت اتصل استفهم منك
مريم : إييييييييييييييييييييييه ! خـ خالد إتقبض عليه إزاي وليه !! أكيد غلطانين
_ إهدي يا بنتي أيوه أكيد غلطانيين بس إهدي أنا بحسبك عارفه وقلت تفهميني
مريم : لأ أنا معرفش حاجه هو غايب بقاله يومين وكنت بحسبه مسافر مع صحابه :'((
_ طيب خلاص يا مريم أنا هتصرف
مريم : طيب لو سمحت يا عمو هو فـ قسم إيه ؟
_ هو قالي فـ قسم ( .....) بس ما تروحيش إنتي أنا خلاص هشوف محامي واروحله ونفهم إيه إللي حصل وقابضين عليه ليه !!
قفل مع مريم وجسمها كل بيرتجف ومش فاهمه أي حاجه :'(( !! وعلي طول إتصلت بعمرو
عمرو : أيوه يا مريوم ؟
مريم وهي بتبكي :'(( : مش قولتلك قلبي مقبوض وحاسه إن فيه حاجه :'((
عمرو : إهدي وفهميني حصل إيه ؟؟
مريم : خالد إتقبض عليه ومش فاهمه ليه ولا فيه إيه انا خايفه أوي يا عمرو
عمرو : طيب إهدي إهدي قوليلي قسم إيه وانا هروحله وافهم فيه ايه واطمنك
مريم : لأ عدّي عليا وخدني معاك
عمرو : يا مريم إفهمي مشـ
مريم : أرجوك يا عمرو لو عاوز تريحني عدي عليا :'((
عمرو : طيب ماشي إجهزي وإهدي إن شاء الله خير
مريم : أنا هجهز بسرعه عشان خاطري ما تتأخرش يا عمرو أنا هموت من القلق :'((
قفلت مع عمرو وجريت بسرعه تغير هدومها وهي منهاره وقلقانه جداً على أخوها .......
~
~
~
_ رجعت بدري يعني يا توفيق
توفيق : ماهو من قرف إبنك إللي عاوز يموتني بدري
_ إيه فيه إيه إهدي
توفيق : أهدى إزاي هو إللي عنده إبن زي جاسر يعرف الهدوء فـ حياته !!
_ أنا مش فاهمه حاجه ماله جاسر !
توفيق : إبنك يا هانم مقبوض عليه ومش عارف ليه
_ إييييييييييييه ! مش ممكن حبيب قلب مامي طيب لييييه :'((
توفيق : مش عارف ، أنا كلمت أكبر المحاميين وهنروح ع القسم عشان نشوف مصيبة إيه إللي عملها البيه
_ طيب بليييز آجي معاك اطمن علي إبني
توفيق : تيجي فين أقعدي دلوقتي وأنا لما أفهم فيه إيه هبقي أطمنك ....
~
~
~
هنيه : جومي جامت جيامتك معرفاش أبوكي فين مارجعش بجاله يومين
ردت هنادي ببرود : وعيروح فين يعني يا أما ! أكيد فـ الفيلا
هنيه : جولت لعمك صابر يعدي عليه يشوفه بيجول الفيلا لوحدها وابوكي مش جاعد فيها
هنادي : وأنا أعمل إيه يعني أنزل أدور عليه !!!
هنيه : لا تخشي تنامي إنتي وراكي غير النوم إن شاالله تنام عليكي حيطه يا بعيده وأرتاح منّيكي
خرجت بره وهي بتردد : إسترها يا رب
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
طارق : أيوه يا نِهال
نِهال : أيوه يا طارق خير في حاجه جديده ؟
طارق : نِهال أنا محتاج ضروري جداً تقرير الطب الشرعي لذلك ياريت فـ أقرب وقت ولو النهارده يبقي كويس جداً تكشفي علي داليا عند صحبتك إللي قولتي عليها وتجيبيلي التقرير فيه دكتور عندنا من الطب الشرعي وافق يكتبلها تحويل لدكتور بره يعني بشكل ودي كده نظراً لإنها بتخضع لعلاج نفسي بس قوليلي إسم الدكتوره صحبتك دي وهاتي رقمها عشان نكلمها ويفهمها المطلوب فـ الكشف بدقه وكمان شوفي قريب داليا يجيب تقارير حالة داليا وقت الحادثه
نِهال : طيب طيب أنا عموماً كلمت الدكتوره ورحبت جداً هديلك الرقم دلوقتي وأفهمها إنكم هتتصلوا بيها وهكلم مصطفي حالاً أما بالنسبه للكشف على داليا إنهارده فهحاول وربنا يستر إتملي عندك إسم الدكتوره
طارق : تمام قولي الإسم والرقم ومستني منك تليفون
.
.
.
قفلت معاه وكلمت دكتور مصطفي إبن عمة داليا فهمته المطلوب وقالها إنه هيقدر إن شاء الله يجيب التقارير دي ، قفلت معاه وراحت لداليا ومش عارفه هتفتح معاها الموضوع إزاي !
نِهال : إزيك يا داليا ؟
داليا : بخير الحمدلله
نِهال : طارق لسه مكلمني
داليا : فيه أخبار جديده ؟
نِهال : هو يعني فيه مشكله
داليا : مشكلة إيه ؟
نِهال : إنك لازم تتعرضي ع الطب الشرعي
داليا بخوف : يعني إيه ؟؟؟
نِهال : يعني لازم يطلع تقرير من الطب الشرعي إنك تم الإعتداء عليكي
داليا : وهو كل الأدله دي ومش مكفي !!!!!!
نِهال : أكيد مكفيه يا داليا بس الكشف ده خطوه مهمه جداً فـ القضيه
داليا : بس أنا مستحيل هخلي حد يكشف عليا
نِهال : داليا أرجوكي إحنا خلاص قربنا أهه ودي آخر حاجه هتتطلب منك عشان خاطري بلاش أي تعقيد أو رفض
داليا : مش هقدر كفايه بقي هو ليه محدش حاسس بيا :’(
نِهال : ماتقلقيش انا قلت لطارق مش هنعرضك ع الطب الشرعي هنروح لدكتوره صحبتي بره دكتوره معروفه وممتازه جداً ووالله ما هتتعبي من أي حاجه
حاولت نِهال معاها كتير وداليا رافضه فإستعانت بـ علياء عشان تقنعها وأخيراً وافقت بعد إلحاح من علياء ونِهال
علياء : أخيييراً يا شيخه تعبتي قلبنا يلا غيري عشان نمشي
داليا : لأ إنتي مش هتيجي يا علياء
علياء : ليه ؟
داليا : عشان عرفت من ماما إن هنا عندها سخونيه وإنتي سيباها مع جدتها ومشغوله بيا انا ماينفعش كده يا حبيبتي ثم أنا حاسه اساساً إني عملالك مشاكل مع جوزك عشان خاطري كفايه
علياء : حبيبتي مفيش مشاكل ولا حاجه إيه إللي بتقوليه ده !!
داليا : عشان خاطري إسمعي الكلام أنا هبقي كويسه إن شاء الله ما تقلقيش عليا وهبقي أطمنك لما نرجع بإذن الله وإنتي خدي بالك من هنا وأبقي طمنيني عليها
علياء : مادمتي مصره إني ماجيش معاكي ماشي إللي يريحك يا حبيبتي بس هساعدك تغيري هدومك طيب وأنزل معاكي إنتي ودكتوره نِهال بالمره
داليا : تمام Smile
غيرت داليا هدومها وهي بتلبس حجابها ضحكت :هههههههههههههههههههههههه� �ههه
علياء وهي مستغربه : إنتي بتضحكي علي إيه يا اوختشي ضحكيني معاكي Very Happy !!
داليا : أصلي إفتكرت زمان ! فاكره انا كنت عامله ازاي زمان ، كنت خجوله اوووي فاكره كنت بتكسف إزاي من خيالي وكنت مستحيل ألبس بنص كم حتي لو قصاد بنات !!!
فاكره إزاي كنت خجوله لدرجة إني بتكسف أبص علي جسمي مين كان يصدق إن ممكن كل ده يجرالي !!!! أنا دلوقتي الأيادي كلها بقي مباح تلمس جسمي يا علياء :’(
أنا تعباااااااااااااااااااانه أووووووي ، انا بقيت بتمني الموت كل يوم عشان ما أعش القرف إللي أنا عايشه فيه ده :'(
قربت علياء وهي بتبكي مش عارفه تقولها إيه ضمتها لحضنها وفضلت تربت علي كتفها وتهديها ♥
~
~
~
_ مش عاوزاني أروح معاكي ليه يا هاله ؟
هاله : يا ماما هي ساعة زمن وراجعه هعمل السونار ويسرا هتشوف أخبار الجنين واخلص متابعه واجي حضرتك هتتعبي نفسك ليه المره الجايه إن شاء الله بقي
_ طيب خدي بالك من نفسك عشان خاطري
هاله : حاضر ماتقلقيش يا ست الكل ♥ :*
~
~
~
مريم غيرت هدومها بالعافيه وهي مش قادره تتلم علي أعصابها رن عليها عمرو بيقولها إنه منتظرها تحت وعلي طول إتناولت شنطتها ونزلت وطول الطريق وهي بتبكي وعمرو بيحاول يهديها من الحاله إللي هي فيها ، راحوا ع القسم وكان صاحب أبوها هناك واقف وشه اصفر وواضح الضيق والعصبيه عليه
قربت مريم هي وعمرو منه وسألت : خير يا عمو خالد مقبوض عليه ليه ؟!!!
_ والله يا بنتي مش عارف أقولك خالد أخوكي
~
~
~
~
غيرت داليا هدومها وراحت مع نِهال على عيادة الدكتوره وصلوا العماره وطلعت داليا وفيه رعشه خفيفه فـ جسمها وقلق وخوف جواها وصلوا عند العياده وعنيها لمحت الإسم إللي ع الباب :
((دكتوره يسرا قطب أخصائي أمراض نساء وتوليد)) .....
وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده يا تري ردة فعل مريم لما تعرف سبب القبض على أخوها هتكون إيه ؟! وداليا هتقابل هاله عند دكتوره يسرا ولا لأ ؟ ولو شافتها يا ترى هتعرفها ؟ والكشف على داليا هيتم بسلام ولا ؟


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:50 PM   #23

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(21)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
غيرت داليا هدومها وراحت مع نِهال على عيادة الدكتوره وصلوا العماره وطلعت داليا وفيه رعشه خفيفه فـ جسمها ،،وقلق وخوف جواها ،وصلوا عند العياده وعنيها لمحت الإسم إللي ع الباب :
((دكتوره يسرا قطب أخصائي أمراض نساء وتوليد)) .....
دخلت داليا مع نِهال ، الممرضه رحبت بيهم وطلبت منهم يستريحوا لحد ما الدكتوره تخلص الحاله إللي عندها ، قعدت داليا وفضلت تتأمل المكان لحد ما وقعت عنيها على واحده وحست إنها شافتها قبل كده بس مش قادره تفتكر فين !!!!
كل ما تطنش تلاقي نفسها غصب عنها بتبصلها تاني وتحاول تفتكر لحد ما جت الممرضه عندها وقالت : دكتوره هاله فيه حاله هتدخل بعد إللي جوه وبعدين حضرتك
هاله : تمام مفيش مشاكل
أول ما سمعت إسم #هاله ركزت أوي فـ ملامحها ورجعت فلاش باك لقبل ما علي يخطبها
.
.
.
علي : إنتي بتعيطي ليه دلوقتي ؟؟؟
داليا : عشان أنا سامعه باباك بودني وهو بيقولك إنه مش عاوزك تتجوزني أنا وعاوزك تروح تتقدم لبنت صاحبه إللي إسمها هاله دي
علي : طيب سؤال إنتي شايفه مين فـ قلبي غير حضرتك ؟! ثم إنك سمعتي أبويا وهو بيتكلم معايا وما سمعتيش ردي لما قولتله إني بعشقك ومستحيل هفكر مجرد تفكير فـ هاله دي ولا غيرها ، بنات الكون فـ كفه وإنتي فـ كفه لوحدك يا داليا أبسطهالك يا ستي إنتي الأكسجين وأي بنت تاني فـ الدنيا ثاني أكسيد الكربون هو انا عبيط بقي عشان أفضّل ثاني أكسيد الكربون وأموووت
داليا وهي بتمسح دموعها وتضحك : هههههههههههههههه تشبيهاتك فظيعه ، بعيد الشر عنك يا واد إنت ما تقولش كده
علي : الموت عمره ما هيكونلي شر لو فـ يوم فكرت أرتبط بواحده غيرك ، ساعتها بس أنا إللي هتمني الموت
داليا : أعوذ بالله خلاص بقي ماتجيبش سيرة الموت إنت عارف إني بتضايق من الكلام ده ربنا يجعل يومي قبل يومك
علي : بس يا بت إنتي طاب وربنا بحبك بقي إضحكي
ضحكت داليا بخجل
*
*
بصت لهاله تاني وإفتكرت المصيف لما راحوا كلهم سوا وإزاي كانت غيرانه منها ومابتخليهاش تقرب من علي !
*
*
سمعت فـ ودانها يوم ما جه أبو علي ياخد الشبكه وينهي كل حاجه وهو بيقول ((إتكلمي علي أدك يا خديجه وماتقوليش كده علي إبني ،،، إبني هيتجوز إللي تليق بيه ويعتبر خطبناها خلاص بنت صاحبي الدكتوره هاله ))
إسمها بيرن فـ ودانها وكإنه سهام بتتصوب لقلبها حست بنفس إحساسها يوم ما سمعت الجمله دي من جوز خالتها
.
.
.
نِهال : داليا إنتي بخير ؟
داليا : هه بتقولي حاجه ؟
نِهال : هو إنتي تعرفي إللي قاعده قصادنا دي ؟!
داليا : أنا لأ لأ ما اعرفهاش
نِهال : أصلي لقيتك بصالها ومركزه معاها أوي !!!
داليا : لأ أنا سرحانه فـ حاجه تانيه
نِهال : طيب إستعدي عشان دقيقتين وهندخل
داليا : حاضر
داليا لنفسها : (( معقوله هي فعلاً هاله مراة علي ؟! أنا فاكره شكلها كويس ، طاب ولو هي ! مش ممكن ! معقوله مراة علي حامل !!!! ))
نِهال : داليا
داليا : هه
نِهال : فيه إيه يا داليا بنده عليكي بقالي كتير يلا عشان داخلين !
وقفت داليا وهي لسه فـ حالة زهول ودخلت مع نِهال لأوضة الكشف
~
~
~
هاله لاحظت إن اللي قاعده قصادها بصالها ومركزه معاها أوي بصتلها هاله مرتين تلاته وحست إنها شافت الشكل ده قبل كده بس مش قادره تفتكر فين !!! ما إدتش إهتمام وطلعت المذكرات وبدأت تكمل كتابه لطفلها لحد ما يجي وقت دخولها
~
~
~
أول ما دخلوا ، دكتوره يسرا رحبت بيهم وسلمت علي نِهال بـ ود ، إتكلمت معاها نِهال عن حالة داليا ويسرا قالتلها إنهم إتصلوا بيها بالفعل وفهموها المطلوب فـ الكشف ، إبتسمت دكتوره يسرا لداليا وطمنتها ، بعدين طلبت منها تطلع ع السرير إللي ورا الستاره ، طلعت داليا وهي حاسه بخوف ،، غمضت عنيها ، نامت علي ضهرها وأول ما قربت منها يسرا ضمت رجلها وبدأت تحس أنفاسها بتتسحب منها جالها ضيق تنفس صرخت وفضلت تردد : لأ لأ لأااااااااا محدش يقرب مني لأااااااااا
بعدت يسرا وقربت منها نِهال : داليا إهدي إهدي مفيش أي حاجه إنتي فـ أمان شيلي صورتهم من دماغك يا داليا ، المغتصبين فـ السجن هيتعدموا قريب وهتاخدي حقك محدش هيقربلك إنتي فـ أمان معانا فـ عيادة دكتوره يسرا إنتي بتعملي كل ده عشان تاخدي حقك يا داليا
ومازال ضيق التنفس والصراخ بدأ يهدى
نِهال : داليا إنسي صورة الفيلا خالص وركزي معايا إنتي دلوقتي فـ مكان بعيد ، السما صافيه وصوت المايه والأمواج مريح أوي ، نسمات الهوا إللي بتصافح خدودك وتحسسك بالإنتعاش ، وهناك شايفه أكتر حد نفسك تشوفيه وتكوني معاه فـ المكان الجميل ده دلوقتي
نِهال بتوصف المنظر وداليا بدأت تهدى وهي مغمضه عنيها فعلاً إستجابت لـ نِهال وبدأت تتخيل نفسها فـ مكان هادي قصادها البحر فوقها السما صافيه وهناك واقف #علي ، قرب منها وطبع قبله على خدها مسك إيديها وفضلوا يتمشوا ع البحر .....
غرقت داليا فـ أحلامها وبدأت دكتوره يسرا شغلها
بصت لـ علي والدموع فـ عنيها ، إترمت فـ حضنه وسألته ليييييه يحصلنا كل ده ؟! ، ماردش وبعد عنها بصلها نظره أخيره ومشي وسابها بتندهله ومابيردش عليها لحد ما إختفى من قصادها ،، فتحت داليا عيونها ولقت نِهال جنبها :
إهدي خلاص دكتوره يسرا قربت تخلص ومفيش أي حاجه هتضرك ولا هتوجعك بس خدي نفس عمييييق وطلعي زفيير بهدووووء
نفذت داليا وفضلت نِهال جنبها بتهديها من الدخول فـ حالة التشنجات ويسرا بتتعامل معاها بكل لطف وهدوء وبعد معاناه أخيراً الحمدلله خلصت الكشف ،، قامت داليا عدلت هدومها وقعدت تشرب الليمون إللي طلبته دكتوره يسرا ليها هي ونِهال لحد ما تكتب التقرير ) ..~
أخدوا التقرير وخرجوا وهاله وقفت من مكانها عشان تدخل أوضة الكشف ، بصتلها داليا نظره أخيره ونزلت
.
.
.
نِهال : بصي بقي هنروح لطارق نديله التقرير وبعدين نخرج شويه ناكل أي حاجه بره ونتمشي و نرجع ع المصحه
داليا : لا لا أنا تعبانه وعاوزه أرتاح شويه (
نِهال : طاب ولو قولتلك ده رجاء بجد ، يعني يا داليا إعتبريها خروجة أصحاب سوا ولا إنتي مش بتعتبريني صحبتك ( ؟؟
داليا : أكيد طبعاً ما أقصدش والله بسـ
نِهال : مفيش بس عشان خاطري بقي نرتاح من أي ضغط شويه
داليا : خلاص معنديش مانع بس أنا مش هطلع معاكي عند طارق هستناكي فـ العربيه
نِهال : إتفقنا يلا إركبي ...
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
قربت مريم هي وعمرو من صاحب باباها وسألت : خير يا عمو خالد مقبوض عليه ليه ؟!!!
_ والله يا بنتي مش عارف أقولك إيه خالد أخوكي مقبوض عليه فـ قضيه كبيره أوي ((
مريم بخوف : قضية إيه !
_ هو هو وإتنين من صحابه يعني (( مش عارف أقولك إيه ...... خطفوا بنت وإغتصبوها
أول ما مريم سمعت جملته صوعقت ، جسمها فجأه إرتجف وترنحت فسندها عمرو بسرعه وهو مصدوم وقعدها على أقرب كرسي
قعدت مريم مغمضه عنيها وبتردد : مش ممكن مستحيل خالد لأ ، خالد مايعملش كده
قرب كمال من مريم : أنا فـ الحقيقه مش عارف أقولك إيه يا بنتي بس أنا إتصدمت زيك كده والمحامي لما جه معايا وشاف القضيه قال إنها أكبر منه وأخوكي موقفه ضعيف جداً فـ القضيه والأدله كلها ضده ده غير إن بواب الڨيلا إللي خطفوا فيها البنت إعترف إنه شافهم وهم خطفينها والمحامي مش هيقدر يمسك القضيه دي
سكت شويه وكإنه بيرتب كلامه وكمل : إنتي عارفه أبوكي الله يرحمه كان غالي عندي إزاي لكن كمان إنتي عارفه انا عندي عيال ومش هقدر أدخّل نفسي فـ متاهه كبيره زي دي أرجوكي تسامحيني يا بنتي
قال الكلمتين دول ومشي وعمرو باصص لـ مريم شايف حالة الصدمه إللي هي فيها ومش عارف يعملها إيه ولا لاقي كلام يقوله !!!
قرب منها : مريم عشان خاطري إهدي أكيد غلطانين وإن شاء الله أخوكي هيخرج معانا
فتحت مريم عيونها وبصتله بصدمه وهي بتحاول تتنفس
شافتهم من بعيد وهم جايبين أخوها جريت عليه ،، وهو أول ما شافها إتصدم
خالد : مريم إنتي بتعملي إيه هنا ؟؟؟؟!!!!
مريم وهي منهاره : خالد إللي عرفته ده صحيح ؟؟!! إنطق يا خالد إنت إغتصبت واحده إنطق ?!!!
وخالد ما بيردش لمعت الدموع فـ عنيه قبل راسها رفع إيديه بالكلبشات إللي فيها و ضمها لحضنه أوووي وهي مازالت منهاره
العسكري : يلا خلصوا
مريم : لأ لأ مستحيل أخويا يعمل كده إنتوا غلطانين مش هسمحلكم تاخدوه فك الكلبشات دي من إيديه ، خالد ريحني وقول إنك ما عملتش كده عشان خاطري قووووووووووووووول
سالت دموعه : عشان خاطري يا مريم ماتعمليش فـ نفسك كده وروحي ع البيت دلوقتي
مريم : مش همشي غير وإنت معايا يا خالد إنت ما عملتش حاجه وهتخرج معايا صح ؟
خالد : :'( :'( :'(
صرخت : رد عليااااااااااااااااا >.<
وقبل ما يرد شده العسكري ووقفت مريم بتبصله ومنهاره :'( ، قرب منها عمرو : كفايه يا مريم أرجوكي بقي :'(
وفجأه مرت من قصادهم دكتوره نِهال ، أول ما مريم لمحتها على طول جه فـ بالها داليا وسمعت صوتها وهي بتتكلم عن الحادثه وعن التلاته إللي إغتصبوها فـ ليلة 6 ديسمبر ورجعت فلاش باك لليوم ده وهي بتناول الجاكيت لخالد
مريم : مابلاش تخرج إنهارده يا خالد عشان خاطري وأنا عملت كيك هنطلع عند طنط فوق نقضي معاها الليله
خالد : مش هينفع يا مريم لازم أروح لـ محمود وجاسر انا قايلهم من امبارح خارج معاهم هيزعلوا
مريم : ما يتفلقوا بقي معرفش عاملهم حساب أوي كده ليه >.<
خالد : مريم لو سمحتي ماتتكلميش بالشكل ده عنهم >.< انا اللي معرفش مضيقينك ليه مع إن ماصادفش أي موقف يعني بينلك إنهم مش كويسين
مريم : مش مستنيه مواقف منهم بس بحس غضب ربنا باين عليهم كده اعوذ بالله >.<
خالد : بقولك ايه يا مريم طلعيهم من دماغك وماتلوكّيش كتير فـ الموضوع ده بقي عشان زاد عن حده >.<
مريم : إنت حر :/
خالد : المهم إقفلي على نفسك الباب كويس ولو إتأخرت ما تقلقيش عليا
مريم : طيب Sad
خالد : عاوزه حاجه من بره ؟
مريم : عاوزه سلامتك
.
.
.
مريم : مش ممكن ، معقوله داليا :O !!!
عمرو : فيه إيه يا مريم داليا مين دي وإيه إللي مش معقول ؟؟!!!!!
مريم : لأ لأ لأ يا عمرو خالد مايعملش كده صح :'( ؟!
عمرو : أيوه يا حبيبتي إهدي بقي وإن شاء الله هيكونوا واخدينه غلط
مريم : بس إزاي يا خالد ده أنا ممكن ممكن أروح فيها لأاااا :'(
جالها ضيق تنفس >Sad
عمرو : مريم مريم فيه إيه :O ?!!
وفجأه فقدت وعيها ، وبسرعه شالها عمرو ، حطها فـ العربيه وراح بيها على أقرب مستشفي ....
~
~
~
نِهال سلّمت التقرير لطارق وداليا فـ إنتظارها فـ العربيه سانده راسها ع الكرسي ومغمضه عيونها بتفتكر هاله لما شافتها فـ العياده ونفسها تتأكد إنها هي فعلاً خرجها من شرودها صوت الموبايل ولقتها علياء بتطمن عليها ، طمنتها وإتشجعت تسألها
داليا : عليا كنت عاوزه أسألك سؤال ؟
علياء : إسألي يا روحي ♥
داليا : هو يعني أخوكي إللي إتجوزها هي هاله بنت صاحب باباكي صح ؟
علياء وهي مستغربه من سؤال داليا : أ أه بس هو خلاص طلقها ليه فيه حاجه ؟!
داليا : عليا هي هي هاله يعني حامل ؟
علياء بدهشه وتردد : أأ أيوه بس إنتي عرفتي منين ؟! داليا أنا مش فاهمه حاجه هو فيه إيه ؟!
داليا لنفسها (( يبقي إللي شفتها فـ العياده من شويه هي فعلاً هاله مراته >))
ردت على علياء : ولما أخوكي عرف إنها حامل طلقها ليه ؟!
علياء : هي ماقالتش إنها حامل غير بعد ما طلقها
داليا : أممممم عموماً إنسي المهم ما تقلقيش الكشف تم وانا بخير ونِهال طلبت نتمشي شويه ونرجع ع المصحه إن شاء الله ولما أروح هناك هكلمك
علياء : تمام إن شاء الله يا حبيبتي
داليا : مع السلامه
علياء : مع السلامه
قفلت داليا مع علياء وإفتكرت كلام علي ، رن فـ ودانها كإنه بيقوله فـ اللحظه دي >Sad
(( بحس كل بنات الكون محرمات عليا إلا إنتي يا داليا مش متخيل أساساً ألمس غيرك ولا متخيل يبقي حضني سكن لواحده تانيه غيرك ))
(( نفسي أووووي أشيل بين إيديا طفل منك نتيجة لعشقنا إللي ملوش حدود يا أغلي إنسانه لقلبي ♥ ))
(( بعشقك ومستحيل هفكر مجرد تفكير فـ هاله دي ولا غيرها ، بنات الكون فـ كفه وإنتي فـ كفه لوحدك يا داليا أبسطهالك يا ستي إنتي الأكسجين وأي بنت تاني فـ الدنيا ثاني أكسيد الكربون هو انا عبيط بقي عشان أفضّل ثاني أكسيد الكربون وأموووت >.< ))
إفتكرت كلامه وفضلت تضحك بهستريا ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههه :'(
جت نِهال وهي بتفتح باب العربيه : الله ماتضحكيني معاكي طيب Very Happy
داليا وهي بتمسح الدمعه إللي على وشك إنها تنزل من عيونها : لأ ما أتمنالكيش ولا لأي حد الضحكه دي :'(( حساها بقت مكتوبه بإسمي أنا وبس !!!
إتنهدت : الحمدلله على كل حال :')) ♥
حبت نِهال تغير الموضوع : طيب تحبي نروح فين ؟
سكتت داليا شويه وبعدين ردت : عاوزه أروح (( ضي القمر )) ....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
توفيق الزغبي أخد 5 محاميين وراح ع القسم ، دخل مكتب طارق وإنتظر لحد ما يرجع ،،دقايق ودخل طارق مكتبه
طارق وهو بيقعد : يا أهلاً وسهلاً
توفيق : أنا عاوز أفهم إيه المهزله إللي بتحصل دي !
طارق : مهزله !! إحنا معندناش مهازل هنا !
توفيق : لما إبن توفيق الزغبي يتقبض عليه تبقي مهزله أنا عاوز أفهم إبني بيعمل إيه هنا >.<
طارق : أممممم والله إبن حضرتك فـ المكان إللي يليق بيه ويستحقه واحد زيه !
توفيق : إلزم حدودك إنت إزاي تتكلم معايا كده
علّى طارق صوته : إنت إللي تلزم حدودك إنت فـ القسم وجاي تتكلم عن متهم فـ قضيه مش صغيره يا حضرة >.<
توفيق : أقدر أفهم إبني عمل إيه ؟!
طارق : هتفهم دلوقتي أكيد بس أنا قولت إنت عرفت عشان كده جايبله طقم المحاميين دول !!!
توفيق : وهجيبله أكتر كمان بس المهم عندي الحق يظهر وإبني يخرج من المكان ده
طارق :أكيد أكيد الحق هيظهر إن شاء الله ! عموماً إبن حضرتك مقبوض عليه فـ الآتي
بدأ طارق يعد على صوابعه : قضية خطف ،، تعدي على أنثي وضربها ضرب مبرح وإغتصاب تحت تهديد السلاح ،، ده غير إنه إتقبض عليه هو أصحابه وبحوزتهم مخدرات كفايه ولا أقول تاني !!!
إتعصب توفيق ووقف من مكانه : مش ممكن دي أكيد مؤامرة ولا فصل بايخ عمله حد من أعداء النجاح >.<
طارق : ههههههههههههههههههههه لأ بقى مش هينفع كل حاجه نعملها نعلقها على شماعة أعداء النجاح ، المجني عليها ملهاش علاقه بالوسط بتاع حضرتك تماماً ثم إن في حاجه مهمه نسيت أقولها ، بواب الڨيلا إعترف إنه شاف إبنك وأصحابه وهم خاطفين المجني عليها وإغتصبوها فـ ِ ڨيلتك
توفيق : ڨيلتي أنا !!!!! مش ممكن إنتوا أكيد غلطانيين ، مستحيل مستحيل إبني يعمل كده >.< !!!!
طارق : عموماً هنعرف إن شاء الله إذا كان مستحيل ولا حصل فعلاً !!
ودلوقتي بعد إذن حضرتك إتفضل مع الطقم ده بره عشان ورايا شغل !!
توفيق : لكـنـ
طارق : لو سمحت بقول ورايا شغل أي معلومه تاني عاوز تستفسر عنها إتفضل بره فـيه مكتب جنب مكتبي تقدر تسأل فيه
رن الجرس ، دخل العسكري : مش عاوز أي حد يزعجني أو يدخل هنا
بصلهم وشاور ع الباب : إتفضلوا يا بهوات )
خرج توفيق بعد ما رمق طارق بنظرة غضب ، ووراه المحاميين إللي جايبهم ....
~
~
~
نِهال وداليا وصلوا لـ ضي القمر ، المره دي داليا جايه المكان بإحساس مختلف ، المره دي جايه واللمعه إللي كانت فـ عيونها أول مره مطفيه !
تأملت المكان بنظره عامه ودخلت مع نِهال ، حاسه إنها فـ آلة زمن رجعتها لأول زياره ليها هنا مع علي ، شايفه كل حاجه دلوقتي بعيون الماضي >
نِهال : تحبي نقعد فين ؟
بصت ناحية التربيزه إللي قعدت عليها هي وعلي ومن غير ما ترد راحت عليها وقعدت ونِهال وراها
نِهال : داليا إنتي كويسه ؟!
نِهال بتتكلم وداليا ولا كإنها سامعه !
لحد ما جه الجرسون
نِهال : دالياااااااااا
داليا : هه فيه حاجه ؟!
نِهال : لا ده إنتي مش هنا خالص ، قولي هتطلبي إيه ؟
داليا من غير ما تبصلها : أي حاجه ، زي إللي إنتي هتطلبيه
نِهال بصالها ومستغربه فطلبت من الجرسون يمشي دلوقتي لحد ما يختاروا طلبهم
مسكت نِهال إيد داليا : عشان خاطري طمنيني إنتي كويسه ؟
هزت داليا راسها بأيوه
نِهال : طاب قوليلي إنتي آخر مره جيتي هنا إمته ؟ وكان مع صحابك يعني ؟
بصت داليا ناحية الشجره إللي بره ، وقفت وخرجت ناحيتها ونِهال وراحها ومازالت مش فاهمه أي حاجه !!!!!!
وقفت عند الشجره وشافت نفسها وهي واقفه بتحفر إسمها وإسم علي ،،دلوقتي سامعه فـ ودانها علي وهو بيقولها :
مش هتبطلي العاده دي يا داليا ، كل ما نخرج فـ حته لازم تكتبي التاريخ فـ أى مكان Very Happy
فاكره كويس أوي ردّها عليه وهي لسه بتحفر إسمه ومبتسمه ^_^ : الأماكن دي شهدت على حبنا ^_^ عشان لما نتجوز إن شاء الله ونيجي المكان ده تاني نشوف تاريخ أول مره زورناه فيها سوا ^_^ وعلي فكره بقي أنا حبيت المكان ده أوى وهخلص مرتبك كله عليه مليش دعوه Razz
علي : هههههههه ياستي المرتب وصاحب المرتب تحت أمرك بس إنتي تفضلي منوره حياتي بضحكتك الحلوه دي ^_^
داليا : ربنا ما يحرمني منك أبداً يا علي :'))
علي : ولا يحرمني منك أبداً يا أغلي ما عندي :'))
.
.
.
خرجها من شرودها صوت نِهال : داليا إنتي مش طبيعيه ممكن تفهميني مالك ؟
داليا : تعرفي أنا طلبت منك نيجي هنا ليه ؟
نِهال : ليه ؟
داليا : عشان أنا خلاص قررت أنسي وعشان أنسي لازم أمحي حاجات كتيره أووي يمكن أقدر أساعد قلبي ينسي لما تتمحي >
نِهال : حاجات زي إيه ؟
داليا : زي المكان ده والشجره دي وغيره وغيره ، هههههههههه عامله نفسي عبيطه وفاهمه إن محاولاتي دي ممكن تساعدني أنسي بس أنا خلاص لازم أنسي يا نِهال ماينفعش أفكر فيه تاني مش من حقي :'(
فهمت نِهال إن إللي داليا بتتكلم عنه هو علي قربت وربتت علي كتفها
داليا : تعرفي إللي كنت ببصلها فـ العياده وسألتيني عنها دي مين ؟!!!
نِهال : مين ؟؟!
فتحت داليا شنطتها وطلعت منها نفس القصافه إللي كتبت بيها تاريخ الذكري إللي جمعتهم فـ المكان ، قربت من الشجره ، فتحت سكينه القصافه وردت على نِهال وهي بتشخبط ع الأسمين والتاريخ : دي تبقي هاله مراة علي ، هاله حامل يا نِهال هههههههههههههههههههههههه
بشخبط ع الكلام والذكريات بتدور فـ ذهنها >
نِهال : داليا كفايه خلاص هتجرحي صباعك كده
داليا وهي بتشخبط بعصبيه : كداب ، أناني ، قالي عمري ما هفكر فـ هاله ، بنات الكون فـ كفه وإنتي فـ كفه تانيه ، قال عمري ما هحب واحده غيرك ، قالي أنا الأكسجين إللي بيتنفسه ومن غيري هيموت وأتاريه عايش حياته وأنا إللي عبيطه بموت فـ اليوم ألف مره ههههههههههههههههههههههآآآ آآآآآآآآآآآآآه :'(
شدتها نِهال : داليا أرجوكي فوقي بقى خلاص ويلا هنمشي من هنا
داليا : لأ لأ مش هنمشي أنا قويه وهواجه كل الذكريات دي أنا هقدر أنسي كل الأوجاع دي يا نِهال مش كده :'( ؟!
نِهال وهي ماسكه وش داليا بإيديها : أيوه يا حبيبتي هتقدري إن شاء الله :'((
إترمت داليا فـ حضنها وفضلت تبكي ونِهال بتربت علي كتفها :'(
داليا وهي بتمسح دموعها : كفايه كده يلا يلا بصي أنا أهه كويسه يلا عشان نتغدى أنا خلاص كويسه الحمدلله :'((
نِهال : متأكده ؟
داليا : متأكده :'((
نِهال : طيب ممكن نغير المكان ده ؟ مش عشانك بس حاسه دمه تقيل أوي صراحه ممكن ؟
داليا : خلاص إللي يريحك :'((
ركبوا العربيه وراحوا مطعم تاني ، نِهال طول الوقت بتتكلم فـ مواضيع مختلفه عشان داليا تهدى وتندمج معاها ، وهم بيتكلموا رن موبايل نِهال فإبتسمت ^_^ لما لقته أحمد ، والمواضيع جابت بعضها وحكت نِهال لداليا عن قصتها هي وأحمد وإنه قرب يرجع من السفر عشان يعملوا حفلة الخطوبه ، وداليا فرحت عشانها وحست إن نِهال أصبحت فـ اليوم ده قريبه منها أوي بل ومن أصدقائها المقربين ،،علاقتهم مش مجرد دكتوره ومريضه بل واحده وصحبتها وكإنها تعرفها من سنين) ♥
خلصوا الغدا إتمشوا شويه ونِهال مارضيتش يرجعوا المصحه غير لما إتأكدت إن داليا بقت بخير :'))
~
~
~
مريم فاقت ولقت نفسها فـ المستشفي وعمرو قاعد جنبها بدأت تبكي من تاني لما إفتكرت خالد أخوها والمصيبه إللي واقع فيها :'( وعمرو مازال بيحاول يهديها ، مسحت دموعها، إتناولت شنطتها ومشيت وعمرو وراها بيندهلها وهي ولا كإنها سمعاه خرجت من المستشفي وبسرعه وقفت تاكسي وركبت ، ركب عمرو عربيته بيحاول يلحقها ومش فاهم رايحه على فين ؟!!! ....
سواق التاكسي : علي فين يا أنسه ؟
مريم : ثانيه واحده
مسكت الموبايل وكلمت داليا
~
~
~
داليا كانت لسه راجعه المصحه وبتغير هدومها ، لقت الموبايل بيرن وكانت مريم
ردت : مريوم حبيبتي أخبارك إيه ^_^ ؟
مريم : داليا إنتي فـين ؟
داليا : أنا فـ المصحه بتاعة دكتوره نِهال ، خير فيه حاجه ؟
مريم : قوليلي العنوان عشان عاوزه أجيلك دلوقتي ضروري :'(
داليا بقلق :حاضر إتملي العنوان
إتملت منها العنوان وقالته للسواق ، وعمرو مازال ماشي وراهم بعربيته بيحاول يكلم مريم وهي مابتردش ع الموبايل ..


يتبع........


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:51 PM   #24

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(22)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
داليا كانت لسه راجعه المصحه وبتغير هدومها ، لقت الموبايل بيرن وكانت مريم
ردت : مريوم حبيبتي أخبارك إيه ؟
مريم : داليا إنتي فـين ؟
داليا : أنا فـ المصحه بتاعة دكتوره نِهال ، خير فيه حاجه ؟
مريم : قوليلي العنوان عشان عاوزه أجيلك دلوقتي ضروري
داليا بقلق :حاضر إتملي العنوان
إتملت منها العنوان وقالته للسواق ، وعمرو مازال ماشي وراهم بعربيته بيحاول يكلم مريم وهي مابتردش ع الموبايل ..
وصل التاكسي ونزلت مريم من غير ما تدفع ندهلها السواق طلعت فلوس من شنطتها وناولته وجريت ناحية المصحه من غير ما تستني الباقي يمكن حتي ما تعرفش ادتله كام !
وقبل ما تدخل وقف قصادها عمرو
عمرو : أقدر أفهم إنتي جايه هنا ليه وناويه على ايه ؟؟!!
مريم : عمرو لو سمحت سيبني دلوقتي وبعدين هوضحلك كل حاجه
عمرو : وانا مش هسيبك غير لما أفهم يا مريم
مريم : يوووووووووووووووه انت عاوز مني ايه ! سيبني بقى فـ حالي جيت ورايا ليه ! عاوز تعرف انا هنا ليه ؟؟!!
طيب هريحك انا جايه اتأكد ان اخويا مجرم جايه وانــ ...
غلبتها دموعها وكملت بصوت متهدج : وانا بدعي ربنا انها تقول عكس اللي قلبي حاسس بيه بدعي ربنا يكون كل اللي عايشه فيه ده مجرد كابوس وهفوق منه
عمرو : مريم انتـ
مريم : لو سمحت يا عمرو أنا مش عاوزه أتعطل أكتر من كده انت ما تشغلش بالك بيا روح دلوقتي وانا هبقى أطمنك ان شاء الله
.
.
.
وما استنتش رده دخلت المصحه فـ طريقها لداليا وعمرو فضل واقف متابعها وهي داخله ومش فاهم اي حاجه !
قرر ينتظرها لحد ما تنزل ، قلبه مش مطاوعه يمشي ويسيبها وهي فى الحاله دي !
.
.
.
سألت مريم فى الإستقبال عن أوضة داليا ، وصلت ووقفت عند الباب مسكت المقبض وفكرت للحظه تتراجع لإن قلبها بيقولها ان بعد ثواني كل شكوكها هتتحول لحقيقه خدت نفس عميق خبطت ودخلت قبل حتي ما داليا ترد وكانت داليا واقفه عند الشباك أول ما شافتها ابتسمت قربت منها وقلقت من ملامح الذعر اللي على وشها ! مسكت ايديها ولقتها متلجه !
داليا وهي ماسكه ايد مريم : مريم انتي كويسه ؟؟! ايديك متلجه كده ليه ! ووشك اصفر ! طمنيني انتي بخير !!!!
فلتت مريم ايديها من ايد داليا وردت : مش مهم أنا دلوقتي المهم تجاوبيني يا داليا انتي فاكره كويس اوي شكل كل واحده من اللي اعتدوا عليكي صح ؟
إتنهدت داليا وردت وهي رايحه ناحية الشباك : وده سؤال يا مريم ؟؟؟!! اذا كانت البنت لو ماشيه فـ الشارع واتعرضت لتحرش ولو حتي لفظي بتفضل فاكره كويس اوي شكله ما بالك بواحده نهشوا لحمها وهي واعيه وحاسه بكل لحظه زي مايكونوا كده بيقطعوا لحمها ويشرحوها وهي حيه ! تفتكري هتقدر تنسي لحظه واحده مرت فى الليله دي هتقدر تنسي كل تفصيله فى ملامحهم !!!
انا حياتي كلها اتدمرت فـ لحظه واحده كل حاجه حلوه اتهدت واتمحت بأستيكه وكإني فقدت الذاكره ومش متعلق فيها غير ليلة الحادثه وبس لو نمت لو يعني النوم زارني بحلم بالحادثه ولو قمت ببقي شايفه كل المشاهد قدام عنيا
تفتكري بقى ممكن انسي حد فيهم ، خلاص النسيان اتمحي من قاموس حياتي يا مريم ده اذا كنت حيه من الاساس ههههههههههههههههههههه !!!!!
مريم بتسمعها وهي مغمضه عنيها ودموعها سايله كل كلمه من داليا سكينه بتطعن فى قلبها
مسحت داليا دموعها وقربت منها وهي مبتسمه : اسفه المهم سيبك مني قوليلي خير فيه ايه :')) ؟!
فتحت مريم عيونها بصت لداليا للحظات ومدت ايديها فى شنطتها خرّجت صوره لخالد اخوها بإيدين مرتعشه وحطتها قدام داليا وسألت بخوف ، سألت وهي بتدعي يا رب تقول لأ : دد ده ده واحد من إللي اعتدوا عليكي ؟!
أول ما داليا شافت الصوره جحظت عنيها وبدأت من العصبيه تجز على سنانها : أيوه ده واحد من الكلاب اللي نهشوا لحمي ،مش قادره انسي ريحة انفاسه
بجد احساس بشع اوووي ماتمناش أي بنت فـ الدنيا تجربه
وتأتي الرياح بما لاتشتهي السفن كل شكوك مريم إتأكدت منها ، إتأكدت ان اخوها المحترم المتربي ما هو إلا مجرد كدبه وقناع ، إكتشفت انها اتربت وعاشت مع مجرم ومغتصب ! حست إنها مش قادره تتنفس
قربت منها داليا : مريم انتي كويسه ؟؟!! مريم ردي عليا ؟؟!!!
مريم وكإنها هتفقد الوعي : أنا اسفه يا داليا مع إني عارفه ان اسفي ملهوش أي لازمه
داليا وهي بتهز مريم : مريم فوقي فيه ايه !! انا مش فاهمه حاجه انتي تعرفي البني آدم ده ؟؟!!
صرخت مريم : لأاااااااا انا معرفهوش ده انسان بشع مش هو اللي اعرفه ده واحد تاني عمري ما شفته مستحيييييييل
سابت داليا وجريت على بره وهي بتردد : أنا أسفه أسفه أسفه !
وداليا بتندهلها ومش فاهمه أي حاجه !!!!!!
نزلت مريم على تحت ولقت عمرو بيعترض طريقها صرخت فـ وشه : أنا مش قولتلك امشي
عمرو : ماقدرتش أمشي وأسيبك فـ الحاله دي
مريم : عمرو أرجوك أنا محتاجه أقعد لوحدي شويه
عمرو : طيب خلاص شوفي عاوزه تقعدي لوحدك فين وانا هوصلك ومش هزعجك هقعد استناكي فى العربيه يعني اعتبريني مجرد سواق يا ستي لكن عشان امشي واسيبك وانتي بالشكل ده فأنا أسف ده أمر مستحيل
سكتت مريم فسأل : ها تحبي تروحي فين ؟؟؟
مريم من غير ما تبصله : البيت ، محتاجه أروح البيت
عمرو : طيب ما
مريم : لو مش هتوصلني البيت هاخد تاكسي وامشي انا لوحدي
عمرو : لا خلاص اللي تشوفيه اركبي يلا
ركبت العربيه وفضلت ساكته وملامح الصدمه والحسره كاسيه وشها وصلت البيت نزلت عند باب العماره ورجعت بصت لعمرو فـ العربيه وشكرته ووعدته هتبقى تطمنه ان شاء الله
~
~
~
داليا من وقت مامريم مشيت وهي بتحاول تكلمها ومريم مابتردش لحد ما الموبايل إتقفل !
مستغربه كل تصرفاتها ، راحت لنهال مكتبها وحكتلها ع اللي حصل
نهال : غريبه ! بس تصرفاتها ملهاش غير تفسير واحد انها تعرف واحد من اللي اعتدوا عليكي !
داليا : انا سألتها وفضلت تقول لأ معرفهوش مستحيل وكلام غريب كده وقالتلي اسفه على ايه معرفش !!!!
نهال : اهه اسفه دي اكبر دليل على صحة كلامي
داليا بصدمه : مش ممكن معقوله تكون مريم فعلاً.... !!!! لا لا يا نهال مستحيييل مريم تعرف حد بالأشكال دي
نهال : عموماً بلاش نستعجل بكره ان شاء الله نفهم كل حاجه
شردت داليا فـ كلام نهال وتصرفات مريم وحست بخوف ووجع فـ قلبها !
~
~
~
وصلت مريم لشقتهم خرّجت المفتاح بكسل وفتحت الباب ، أول ما دخلت البيت فضلت تتأمله وتفتكر لحظاتها هي وخالد أخوها من صغرهم ، شيفاه قصادها وهو بيذاكرلها ويعلمها الأخلاق !
إفتكرت لما فـ يوم شاف واحد بيعاكسها فـ الشارع وجري عليه زي المجنون فضل يضرب فيه لما كان هيخلص عليه ولما أفتكرت الموقف ده بكل تفاصيله فضلت تتضحك بشكل هستيري
فجأه صرخت : يآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ليييييييييييه يا خالد لييييييه ده أنا كنت دايماً بضرب بيك المثل وبقول نفسي الإنسان اللي هيشاركني حياتي يبقى زيك فـ كل حاجه ههههههههههههههه وفـ الآخر طلعت كدبه كبيره
يــــــــــــــــــــــــ ـــا رب صبّرني ع الإبتلاء ده
إنهارت ع الأرض وهي بتبكي وتدعي ربنا يصبرها ........
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
توفيق : يعني إيه القضيه كبيره ؟
_ يعني إبن حضرتك متورط وكل الأدلة ضده يا توفيق بيه
توفيق : يا فرحتي جايب أكبر محامي فـ البلد عشان يقولي التخاريف دي
!!!!
_ توفيق بيه انا بفهمك الوضع
توفيق : فاهمه يا سيدي بس انا ما يهمنيش إبني عمل ايه دلوقتي كل إللي يهمني إبني يخرج منها بأي تمن وأطلب إللي عاوزه وهديهولك من غير تردد بس إبني يطلع من القضيه دي
_ اممممممم انا رقبتي ليك يا توفيق بيه بس فيه مشكله دلوقتي ان البواب اعترف وانا مش ضامن اصحابه المشتركين معاه فـ الجريمه ممكن يصمدوا لحد امته لذلك هكون انا نفس المحامي بتاعهم
توفيق : تمام اعمل أي حاجه فـ مصلحة القضيه وماتقلقش من أي تكاليف انا مستعد بس ياريت تبدأ فـ أسرع وقت
~
~
~
خرجت عربية التريحلات وفيها المتهمين ع النيابه ،، خالد أخد جنب بعيد عنهم ، سرح فـ مريم ومنظرها وقت ما عرفت وسأل نفسه يا ترى حالها إيه دلوقتي ؟!!
سالت دموعه وحاسس إنه عاوز يضمها لحضنه اوي
قرب منه جاسر : انشف وماتوديناش فى داهيه يا عم خالد الموضوع كله هيتحل فى ثواني
قرب مصلحه : ولا يا جاسر انا عرفت ان هباب البرك البواب اعترف >.<
جاسر : ماتقلقش ابويا هيتصرف انا متأكد إنه هيطلعنا منها زي الشعره من العجينه
بصلهم خالد بقرف وماردش ،،، !
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
_ يا أهل الله يا إللي هنا
هنيه وهي بتلبس طرحتها : اتفضل يا واد عمي
_ الله يحفظك
هنيه : جولّي يا أخوي عرفت حاجه عن سي عوض ؟؟
_ والله ما عارف أجولك إيه
هنيه بخوف : خير عوض جرتله حاجه :O !!!!
_ جوزك مجبوض عليه
هنيه : يا مُري :O لييييه الراجل عِمِل ايه طول عمرنا فـ حالنا :'(
_ اني معرفش حاجه يا بت عمي كل اللي عرفته انه مجبوض عليه فـ ايه معرفش !
هنيه : طيب ما تعرفش فـ أنهي حته :"( ؟؟!!
_ لسه ما عرفتش بس أول ما اعرف عجولك طوالي
هنيه : الله يكرمك :'(
_ انتي ما عوزاش حاجه انتي وهنادي جبل ما امشي
هنيه : تسلم من كل رضي يا اخوي
_ سلام عليكم
هنيه : وعليكم السلام :'(
.
هنادي كانت كالعاده فـ أوضتها وسرحانه جنب الشباك سمعت صوت أمها وجريت على بره
هنيه : يا مُرك يا حنضلك يا هنيه ، الرااااجل عِمل إيييييه :'( يا وجعه مطينه بطين :'(
هنادي : فيه ايه يا أما :O ؟!
هنيه : اخفي من جدامي دلوك يا مرزيه انتي من يوم ما جيتي على وش الدنيا والمصايب حاله علينا غوري >.<
هنادي : الله يسامحك يا أما ، طاب جوليلي مالك ؟؟؟
هنيه : أبوكي جبضوا عليه يا حزينه :'(
هنادي : يا مراري :O ! طاب قبضوا عليه ليه و فين :O ؟؟
هنيه : وهو اني لو كنت اعرف حاجه كان زماني جاعده الجعده السودا دي وحاطه يدّي على خدي >.<
يا ترى عِمِلت اييييه يا عوض !!! استرها يا رب :'(
~
~
~
أم جاسر قاعده على اعصابها وأول ما دخل جوزها جريت عليه
_ طمني يا توفيق على جاسر وهو فين ؟؟!!
توفيق وهو بيفك الكرفته وأزرار القميص : ابنك ودا نفسه فـ داهيه وفين دي بقى أحب أقولك ورا الشمس >.< !
_ توفيق أنا مش فاهمه حاجه اتكلم عدل الولد قبضوا عليه ليه وإزاي تسمحلهم يقبضوا على ابنك ؟؟!!!!!
توفيق وهو بيقعد : المره دي صعب أداري على وساخة ابنك بسهوله يا هانم ! البيه هو والبهوات اللي ملموم عليهم اغتصبوا بنت فـ الفيلا بتاعتنا اللي فـ (.....) والبنت بلغت عنهم
_ مش ممكن :O جاااسر يا روح قلبي ( طيب انت ازاي معملتش حاجه ماينفعش ابني يبات فـ المكان البشع ده ليله واحده >
توفيق : اه بالمناسبه ابنك مقبوض عليه من امبارح يعني بات امبارح فـ الحجز
_ لأ يا توفيق أنا مش مصدقه ان ابني يعمل كده :'((
توفيق : احنا هنضحك على بعض انا وانتي متأكدين انه عمل كده فعلاً
_ عادي طيش شباب وكل الولاد بيعملوا كده !
توفيق : لا مش كل الولاد انا بس اللي خلفتي سودا
_ وهتعمل ايه !!
توفيق : قومتله اكبر محامي فـ البلد ومستني أشوف هيعمل ايه
قاعد توفيق بيفكر فـ حل ومراته جنبه بتعيط على ابنها وإللي جراله !!!!
توفيق : اسكتي بقى كفايه مناحه مش عارف أركز >.<
_ أنا عاوزه إبني يا توفيق طلعه بأي طريقه وهاخده ونسافر بره :'(
توفيق : يووووه سايبلك المكان وقايم عشان ترتاحي هلاقيها منك ولا من ابنك >.<
~
~
~
دخلت مريم أوضة خالد وتأملتها بعيون مليانه حسره :'((
لمحت الصوره اللي محطوطه جنب سريره قربت ومسكتها كان أبوها وأمها وجنبها صورة جدتها وجدها مبتسمين :'))
مريم : كويس إنكم مش موجودين دلوقتي وإلا كنتوا موتوا من القهره اللي انا حاسه بيها دلوقتي :'( أنا بقيييت لوحديييي :'( ومليش ضهر ، أنا خلاص اتكسرت :'(
بصت على صورة خالد فـ البرواز التاني ، مسكتها وهي بتجز على سنانها ورمت البرواز بكل قوتها اتكسر ووقع على الأرض ، خرجت من اوضته ، حاسه انها مخنوووقه اوي ومش قادره تقعد فـ البيت لحظه واحده >Sad فـ اتناولت شنطتها ونزلت تتمشي فـ الشوارع بلا هدف .....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
هاله أصبحت انطوائيه مابتتكلمش مع حد قافله على نفسها دايماً
حتي أهلها بقت بتقعد معاهم قليل جداً ، عايشه كل لحظاتها وتفاصيلها بين سطور المذكرات اللي بتكتبها للطفل إللي فـ بطنها وكل يوم بيزيد شوقها إنها تشوفه وتشيله بين إيديها :')) ....
~
~
~
داليا ممدده ع السرير وإفتكرت لما شافت هاله فـ العياده ورجعت فلاش باك لأيام ماكانت هي وعلى بيخططوا لمستقبلهم ، لمعت الدموع فـ عنيها مع شبح الابتسامه إللي ظهر على شفايفها حاولت تطرد كل الأفكار من راسها وقامت تطبطب على قلبها بـ #القرآن ♥ :'))
مسكت المصحف وبدأت ترتل بصوت عالي عشان يتطمن قلبها شويه ويرتاح ♥ ...
~
~
~
فـ نفس الوقت إللي على سرحان فـ همومه....
فـ داليا وهاله وحملها وفـ مصير الطفل إللي جاي ده !
إفتكر كل الأحلام إللي بنوها هو وداليا سوا ورجع فلاش باك لداليا لما كانوا قاعدين سوا ع النيل وبيخططوا لمستقبلهم
داليا : إنت نفسك نسمي ولادنا إيه إن شاء الله ^_^ ونفسك نجيب كام ؟؟؟
على : أمممممم البنت هسيبك تسميها والولد انا هسميه عمر أما بقى نجيب كام فـ دي حاجه من عند ربنا بس انا نفسي نجيب دستيتين تلاته أربعه كده Razz
داليا : نعممممممممم هتتجوز أرنبه حضرتك إن شاء الله ولا إيه Very Happy !!!
على : بجد انا عاوز يبقى عندي أطفال كتيير كلهم شبهك وبنفس طباعك وطيبة قلبك إللي لحد دلوقتي ماشفتش حد عنده زيها ♥ ^_^
داليا : ربنا ييسرلنا الأمور ونجتمع فـ بيت واحد ونحقق كل أحلامنا سوا ^_^ ♥
على : يــــــــا رب يا أم عمر Wink
داليا : ههههههههههه ماشي يا أبو عمر ^^
ضحك على وكإن الموقف بيتكرر قصاده ووقف ضحك لما دمعه سالت من عيونه :'(
مد إيديه مسحها وكالعاده قام يهرب للنوم عشان يحلم بـ داليا :'(( ~ ....
.
.

يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:52 PM   #25

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

 

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(23)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ





دخل طارق مكتبه متعصب ، قعد وبدأ يقلب فـ الملفات إللي قدامه..........لحد ما رن موبايله
طارق : أيوه يا نِهال ؟
نِهال : أخبارك ؟
طارق : الحمدلله
نِهال : فيه ايه مال صوتك ؟؟؟!!
طارق : أممممم حصلت حاجه كنت خايف منها ومتوقع انها تحصل
نِهال : فـ قضية داليا ؟؟
طارق : أيوه
نِهال : حصل ايه !
طارق : محامي توفيق الصايغ عزيز البنّا لو تسمعي عنه
نِهال : طبعاً هو فيه حد ما يعرفهوش فـ البلد دي محامي النصب والإحتيال والدفاع عن المجرمين وكنت متوقعه توفيق الزغبي يمسّكه القضيه
طارق : بالضبط كده مكتبه مسك القضيه بالكامل وهيدافع عن كل المتهمين بما فيهم عوض البواب
نِهال : طاب وإنت متضايق ليه إن شاء الله خير
طارق : ما انا جايلك فـ الكلام اهه عوض غير أقواله وقال ان كل اللي اعترف بيه تحت ضغط وتهديد مننا بالإضافه طبعاً لإن باقي المتهمين من أول ما اتقبض عليهم وهم بينكروا كل التهم
نِهال : إيييييه !
طارق : يظهر كده توفيق بدأ ألاعيبه القذره بس ماتقلقيش أنا أدها
نِهال : ربنا يستر ويعينك
طارق : بلاش تقولي لداليا دلوقتي
نِهال : طيب
طارق : معلش هقفل معاكي عشان معايا تليفون مهم ع الويتنج
نِهال : خلاص ماشي أبقى طمني لو فيه اي جديد
طارق : إن شاء الله ... سلام
نِهال : سلام
.
.
.
قفلت نِهال وهي حاسه بغم وخوف ولقت داليا داخله مكتبها فإبتسمت ودارت ضيقها عشان داليا ما تحسش
نِهال : تعالي يا دولّي
داليا بترقب : أممممم عاوزه أقولك على قرار
نِهال : اتفضلي
داليا : أنا هرجع البيت
نِهال : لييه ؟!!!! فيه حاجه ؟؟
داليا : بابا احتمال يخرج من المستشفي إنهارده أو بكره ان شاء الله كنت عاوزه ارجع البيت اخد بالي منه واحسسه اني بقيت بخير عشان حالته ما تتعبش أكتر وماتقلقيش عليا انا بقيت احسن والله وعمري ما هفكر فـ الانتحار تاني ولو فيه اي حاجه ولا حسيت بضيق اكيد هبلغك ان شاء الله
نِهال : مادمتي هتكوني مرتاحه بقرارك ده انا موافقه وطبعاً فـ أي وقت تكلميني مش بصفتي دكتور احنا دلوقتي بقينا اصحاب بل اخوات يا داليا وربنا عوضني عن حرماني من الاخوات بيكي
داليا : أكيد يا حبيبتي إن شاء الله ، هقوم بقى عشان أجهز هدومي وحاجتي واتصل بأخويا احمد يجي ياخدني
قامت داليا ودعت نِهال بحضن وخرجت تجهز حاجاتها وهي بتطلب رقم اخوها احمد وتقوله يجي ياخدها ......
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
هنادي قاعده جنب الباب مستنيه أمها لما ترجع ، عمها صابر جه خدها عشان تشوف أبوها وتفهم منه مقبوض عليه ليه !
وبعد ساعه من الإنتظار وصلت أمها ودخلت من غير سلام على طول على أوضتها ، دخلت هنادي وراها واستغربت !!
هنادي : جري إيه يا أما فيه إيه ؟! أبوي عِمل إيه ؟ وإيه الفلوس إللي بتدسيها فـ خلجاتك دي ؟؟!!!!
ماردتش هنيه وكملت إللي بتعمله
هنادي : فيه إيه يا أما مابترديش ليه ؟؟؟!!
قعدت هنيه ع السرير وردت : أنا مافهمتش حاجه غير إن أبوكي شاهد بس على جضيه وعيطلعوه بسرعه ما عيطولش
هنادي : جضية ايه دي ؟؟!
هنيه : بجولك ما عرفش أبوكي ما جليش حاجه غير اللي جولته دلوك
هنادي : طاب وجبتي الفلوس دي كلها منين ؟؟!!
هنيه : توفيج بيه الله يكرمه وجّف محامي كبير لأبوكي لا وكمان إداله فلوس وأبوكي هو إللي جالي أدسهم لحد مايطلع
إستغربت هنادي : طاب وتوفيج بيه عيعمل كل ده لأبوي ليه !!
هنيه : عشان راجل أصيل وكريم
هنادي : مادخلاش إدماغي الحكايه دي يا أما !!!
هنيه : داخله ولاّ مادخلاش بطلي كلام كتير جهزي خلجاتك عشان أول ما أبوكي يطلع طوالي عنرجع ع البلد
هنادي : طاب وليييه عنرجع تاني مش بتجولي أبوي شاهد بس ؟!
هنيه : بطلِّلي أسئله كَتير يا حزينه انتي راسي وجعاني ما نجصاكيش أنا بنَفَذ إللي أبوكي جال عليه وبس
راحت هنادي على أوضتها وهي مستغربه من كل إللي بيحصل وحاسه ان الموضوع كبير !!!!
~
~
~
توفيق : ها إيه الأخبار يا عزيز ؟
عزيز : تمام كده يا توفيق بيه والفلوس إدتها لمراة عوض وفهمته على كل حاجه هيقولها فـ أول جلسه
توفيق : عظيم
عزيز : بس أنا كنت عاوز قبل الجلسه أجرب حاجه كده وأروح مشوار يمكن ينفعنا ويوفر علينا عناء القضيه كلها
توفيق : إللي هو إيه ؟ قول أي حاجه وانا مستعد
عزيز : أنا بس عاوز من سعادتك مليون جنيه للمشوار ده وهقولك بعدين إيه إللي ناوي أعمله
توفيق : تمام والفلوس جاهزه فـ أي وقت تحتاجها
~
~
~
مريم من يوم ما رجعت من عند داليا وهي تعبانه فـ البيت مابتقومش من السرير ، قيئ مستمر ودرجة حرارتها مرتفعه ، داليا بتحاول تتصل بيها وهي قافله موبايلها زي ما عمرو كمان مش عارف يوصلها ، راح البيت أكتر من مره بس ما بتردش ، وحتي لما بتعرف إن هو إللي بره مابترضاش تفتحله بتسيبه يخبط لحد ما يزهق ويمشي ، عندها حاله من الكآبه والغم وكره للحياه بالكامل لسه مش قادره تستوعب الصدمه ، مش عاوزه تشوف حد ولا تتكلم مع حد لا بتروح جامعتها ولا أي نشاط من النشاطات إللي كانت بتمارسها ومحدش من أصحابها عارف يوصلها عشان يطمن عليها !!!!!
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
نازله من بيتها متأخره كعادة كل يوم وبتكمل لبس حجابها فـ الشارع والحمدلله لقت تاكسي بسهوله و ركبت
_ جريدة الحقيقه لو سمحت
بدأ التاكسي يشق طريقه وسط شوارع القاهره وهي فتحت شنطتها وطلعت ساندوتش ملفوف فـ ورقة جريده عشان مالحقتش تفطر فـ البيت وبدأت تاكل فيه وهي بتتأمل الشوارع من شباكها ، شافت البنات إللي رايحين المدارس وإفتكرت أيام ماكانت لسه طالبه من سنهم بتحلم تبقي صحفيه كبيره وليها إسمها ، إفتكرت إزاي إتحدت كل الناس وقدرت توصل لكلية الإعلام ، تعبها فـ الكليه والتدريبات إللي كانت بتدربها ، إفتكرت لما إتخرجت أد إيه عانت لما لقت نفسها فـ صف العاطلين عن العمل بس ما يأستش رضيت تشتغل فـ الأرشيف فـ جريده صغيره وسابت الجريده بخناقه مع رئيس التحرير ، من جريده للتانيه وبتسيبها بخناقات لإن حلمها أكبر من الأماكن دي كلها !
كانت حاسه إنها عصفور فـ عنفوانه ونشاطه نفسه ينطلق ويطير بحريه بس للأسف هي فـ وطن بيحبس عصافيره فـ قفص ...!
بصت لإسم الجريده إللي كان ملفوف فيها الساندوتش #الحقيقة
إبتسمت إبتسامه خفيفه وإفتكرت إزاي كانت بتحلم تكون حتي لو فـ قسم الأرشيف فـ جريده كبيرة زي دي
إفتكرت أول مره دخلت فيها الجريده وإتحايلت على رئيس التحرير يقبلها ومن كتر ما زهق من محايلاتها إدالها مهله تدريب عندهم شهرين لو أضافت أي حاجه للجريده أو شاف إنها تستحق تشتغل معاهم هتكمل ولو وجودها ماكنش له لازمه يبقي تخرج من سكات
وافقت ومن أول يوم وهي بتحاول وتعافر شاركت بمقالات كتيره بس كل مره رئيس التحرير يشوف مقالها عادي ويركنه وتخيب أمالها فـ إن إسمها ينزل فـ العدد الجاي كل ما تحس إنها قربت من حلمها تلاقيه بعد عنها Sad(
بس لسه برده عندها أمل Smile)
فاقت من أحلامها على صوت سواق التاكسي : الجريده أهه يا أنسه
دفعت الأجره ونزلت وهي بتتأمل الجريده من بره ، وإفتكرت إنها متأخره فجريت على جوه
دخلت المكتب وهي بتحاول تاخد نفسها من الجري
_ أخيراً وصلتي يا #شيماء ، روحي بقي على مكتب رئيس التحرير وإستلقي وعدك عشان كان بيسأل عليكي ومتعصب
شيماء : يا نهار ألوان ( أسترها يا رب ، طاب ناوليني كوباية مايه طيب عشان أعرف أبلع تهزيق كل مره(
شربت كوباية المايه وراحت ع المكتب وهي بتلعب فـ ساعتها ، خبطت ودخلت
شيماء وعلى شفايفها إبتسامه متوتره : صباح الخير يا فندم
_ الساعه كام فـ إيديك ؟؟
بلعت ريقها وبصت فـ الساعه : الساعه الساعه 8 يا فندم
_ أممم واضح كده إن ساعتك مضبوطه على توقيت كوكب زحل مش كده
؟
شيماء : أ أ أصل أنا أنا أه لسه عارفه حالاً إن أنا ساعتي مش مضبوطه يا فندم
_ عموماً مش هنجادل كتير فـ موضوع الساعه إللي كل يوم مابتكونش مضبوطه وسبحان الله بتكتشفي وإنتي عندي فـ المكتب !
شيماء : أسفه للتأخير والله يا فندم كل يوم بسهر للصبح أكتب مقالات وكل مره مافيش حاجه بتعجب حضرتك
_ لإن كل مره بتكتبي مقال ملهوش لازمه وأخبار بايته ، أنا عاوز حاجات حصريه للجريده ، أخبار تعمل اضافه إنما انا استفدت من شغلك إيه كده وانا عندي إللي يعمل المقالات بتاعتك دي وأحسن كمان !!
شيماء : يا فندم ما هو أصل
_ ولا أصل ولا فصل يا شيماء أنا لولا شايف فيكي إنسانه عندها طموحات وبتحب المهنه دي وكمان كانت مجتهده فـ كليتها ماكنتش هسيبك تدربي حتي ولو يوم واحد عندنا ، عموماً أنا إديتلك مهله شهرين فات منهم شهر ونص ولو فضلتي بالأسلوب ده يبقي ماتلومنيش ، إتفضلي
شيماء : يا فندم أنا
_ إتفضلي عشان عندي شغل
شيماء : حاضر
راحت ع المكتب وخيبات الأمل باينه على وشها
_ ها يا شيماء قالك ايه ؟؟
شيماء وهي بتقعد ع المكتب بعصبيه : هيقول إيه يعني كعادة كل يوم نفس الكلام مابيتغيرش والله تعبت وزهقت وهو مش عاجبه العجب
_ جربي يا بنتي تبقي فـ قلب الحدث كده وتخطفي الأخبار وهي لسه سخنه مش مجرد مقال مكتوب بأسلوب حلو وجذاب عاوزه نشاط تكوني ملمه بالحدث بنفسك
شيماء : والله فاهمه وحاولت كتير بس الزفت الضابط الإتم إللي إسمه طارق هناك ده مابيدنيش فرصه مكتم على كل الأخبار
_ أمممم وإنتي تروحيله ليه ! جربي أي طرق تانيه تعرفي بيها الأخبار والحوادث بعيد عنه هو
شيماء : إزاي يعني كل الضباط إللي هناك زيه كده !
_ ممدوح جوزي أيام ما كان بيشتغل فـ قسم الحوادث ماكنش بيسأل ضباط لإن محدش فيهم بيفيده كان بيسأل العساكر وإللي شغالين هناك دول بيبقوا مدكنين وأي قرش بيخليهم يقروا بكل حاجه !
شيماء : لا لا لا يا ستي انا مليش فـ سكة الرشاوي دي ومابعرفش أتعامل مع الأشكال دي أصلاً
_ يا بنتي اسمعي الكلام بس
شيماء : لا لا أنا هروح تاني وأجرب معاه يمكن يرضي المره دي مارضيش خلاص بقي هقضي الـ 15 يوم إللي باقيين ليا هنا على خير وأودعكم بهدوء
_ الله يعينك صراحه يا شيماء انا مستخسراكي فـ أي جريده اسلوبك ساحر بس محتاجه شوية نشاط زياده وزي ما قولتلك ينقصك الشغل فـ قلب الحدث
شيماء : ربنا ييسر هروح انا بقى يمكن ربنا يفتحها فـ وشي إنهارده وألاقي أي خبر كده ولا تسريبه كده
_ طاب بقولك ايه ما تروحي ع النيابه على طول وسيبك من طارق إللي مفيش منه فايده ده
شيماء : أممم والله فكره ، هجرب وربنا يستر
_ الله معك يا بنتي Very Happy ♥ خدي بالك من نفسك Smile
شيماء : حاضر Smile سلام
إتناولت شنطتها وركبت تاكسي فـ طريقها للبحث عن شعاع أمل ...!
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
على خلاص ما بقاش قادر يستحمل بعد داليا عنه وقرر يروحلها ويتكلم معاها وتديله فرصه بس تسمعه ، وبسرعه راح ع المصحه عشان يقابلها ..
.
.
.
داليا جهزت كل شنطها ومنتظره وصول أحمد ، بصت من الشباك بعدين بصت فـ الساعه وقررت تستغل الوقت ده وتنزل تودع كل إللي عرفتهم فـ المصحه وأولهم العنبر إللي فيه منار
بصت على كل البنات إللي فـ العنبر وعيونها مع بسمتها بتضمهم وتطمنهم
ووقفت عند منار ، ضمتها لحضنها أووي
وقبل ما تخرج بصت على مكان السرير الفاضي ولقته متشال من العنبر لا إرادياً إترسمت بسمه صافيه على وشها ...
كملت وداع وسلامات لحد ما أحمد إتصل عليها وعرفت إنه وصل ومستنيها فـ أوضتها
أخد الشنط حطها فـ التاكسي وراحت داليا تودع نِهال قبل ما تمشي
نِهال : زي ما إتفقنا يا داليا لو إحتجتي أي حاجه فـ أي وقت ما تتردديش أبداً وإتصلي بيا أو تعالي
داليا وهي مبتسمه ^_^ : حاضر يا حبيبتي وما تقلقيش عليا أنا هبقى بخير إن شاء الله
نِهال : إن شاء الله يا دولّي ، طيب حتي إستني نتغدا سوا فـ أي حته وبعدين روحي Sad
داليا : معلش عشان ألحق أحط هدومي فـ البيت وأعدي على بابا عشان زي ما قولتلك إحتمال نخرجه إنهارده إن شاء الله
وأنا هبقي أكلمك فـ أي يوم نتغدي سوا وبعدين الأيام جايه كتير إن شاء الله يعني أنا مهاجره !! ♥)
نِهال : خلاص إتفقنا يا حبيبتي
ضمتها وودعتها ، ونزلت مع أخوها ع السلم فـ نفس اللحظه إللي .......على وصل فيها للمصحه ، دفع للتاكسي ودخل .......
.
.
وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده يا تري داليا و على هيتقابلوا ؟! ولو سمعت منه هتسامحه ؟؟!! ويا تري هتقدر ترجع تاني وتعيش حياتها طبيعيه مع أهلها ؟! والقضيه هتكون فـ صالحها ولا ضدها ؟؟؟!



يتبع.......



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:53 PM   #26

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(24)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
نزلت داليا مع أخوها ع السلم فـ نفس اللحظه إللي .......على وصل فيها للمصحه ، دفع للتاكسي ودخل ،، سأل فـ الإستقبال عن داليا والموظفه قالتله على رقم الأوضه ، راح فـ إتجاه السلم وداليا وأحمد نازلين ، خطوات بسيطه بتفصل بينهم وفجأه.... على خبط فـ ممرضه ماشيه بسرعه و شايله ملفات كتيره فـ إيديها ، وقعت منها كل الملفات فإعتذر ووطي يلم معاها ، ووراه داليا وأحمد نزلوا خلاص من ع السلم وقبل ما يخرجوا داليا طلبت منه لحظه بس تودع فيها بنت بتحبها هنا وهيمشوا على طول ، راحت لمنار وضمتها لآخر مره ، حاسه إنها بقت جزء منها ومش عاوزه تسيبها
.
.
وعلى خلاص لم الملفات مع الممرضه ، شكرته وطلع ع السلم
.
.
أحمد : يلا يا داليا عشان لسه هنروح ع البيت قبل المستشفي
داليا وهي بتمسح دموعها وتودع حضن منار : حاضر يلا بينا
خرجوا من المصحه ، ركبت مع أخوها التاكسي ومشيوا ع البيت،،،،،
وعلى طلع فوق وقف عند أوضتها وهو حاسس بمشاعر مختلطه ، خبط ع الباب محدش رد ، مسك مقبض الباب ، أخد نفس عميق ، ولسه هيفتح
_ خير يا أستاذ فيه حاجه ؟
على : حضرتك مش دي أوضة الأنسه داليا عمران ؟
_ أيوه مضبوط بس هي لسه ماشيه من شويه
على بتعجب : ماشيه فين ؟؟
_ خلاص سابت المصحه
على :
قعد على أقرب كرسي ومسك دماغه من الصداع إللي بقى مستمر الفتره دي
_ حضرتك كويس ؟؟
على : أ أيوه أنا الحمدلله كويس ومتشكر جداً لحضرتك
نزل وهو بيسحب رجله وحاسس بخيبة أمل ، كل ما يقرب من داليا يلاقيها بتبعد وتتحول لسراب ....
~
~
~
~
وصلوا البيت وأول ما داليا دخلت حست بدفا تأملت البيت بعيون لامعه ، أحمد حط الشنط فـ أوضتها وخرج ضمها من كتفها وهو بيقول : نورتي البيت يا دولّي
داليا : ربنا يخليك ليا يا حبيب قلبي
أحمد : يلا بقي يدوبك لو ناويه تغيري هدومك إدخلي بسرعه عشان نروح لبابا
داليا : لا لا يلا نروح دلوقتي ولما أرجع ان شاء الله أغير بالمره
أحمد : تمام إتفضلي يا برنسيسه ^_*
نزلت وهي ماسكه فـ دراعه وبتضحك من تعليقاته وروحه المرحه كالعاده
.
.
.
راحوا المستشفي ولقت علياء موجوده هناك مع خالتها ،إطمنوا على أبوها و عرّفتهم بخبر رجوعها البيت وكانوا فرحانين جداً ، ولما سألتهم عن ميعاد خروج أبوها علياء أخدتها على جنب وقالتلها هيخرج بكره إن شاء الله بس للأسف مش هيمشي على رجله هيكون على كرسي متحرك
أول ما داليا عرفت حست بصداع شديد وألم فـ قلبها وفضلت تردد بدموع عنيها :
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
وصلت #شيماء للنيابه ، ماشيه بخطي ثابته وفجأه لمحت طارق واقف بيتكلم مع ضابط تاني فلفت وإستخبت عشان ما يشوفهاش
(( هو الشخص المستفز ده ورايا ورايا ، وبعدين يا شيماء فيه إيه ! إستخبيتي ليه لما شوفتيه إنتي ما بتعمليش حاجه غلط زي ما هو بيشوف شغله إنتي كمان بتشوفي شغلك وبعدين خلاص يا فالحه باقيلك 15 يوم بس Sad( ، بس كمان هو لو شافني هيبوظ كل حاجه ومش هعرف أعمـ .... إيه ده مش ممكن مش إللي جاي هناك ده توفيق الزغبي ؟!!! أيوه هو أنا متأكده ، ويا تري ده بيعمل إيه هنا !!! أوبااا وعزيز البنّا كمان واقف معاه شكل الموضوع كبير و شكلها كده هتفرج يا بت يا شوشو ، يــــا رب )) شيماء لنفسها
فضلت واقفه مكانها ومتابعه من بعيد حركة توفيق الزغبي وبتفكر فـ طريقه تقدر تعرف بيها سبب وجوده هنا ؟؟!!!
(( أمممم معقوله يا شيماء تسمعي كلام مديحه وتمشي بالأسلوب إللي قالت عليه ، ما هو أصل مفيش قصادي حل غير كده والله أعلم كمان هعرف أتصرف ولا هطينها ، ربنا يستر ))
كلمت مديحه تساعدها من غير ما تقولها إنها شافت توفيق الزغبي وطلبت منها تديلها حتي لو إسم أي عسكري أو حد تعرفه هنا ممكن يفيدها وبالفعل سألت زوجها وقالت لشيماء على إسم واحد هناك ممكن تلاقي عنده الأخبار
وبالفعل سألت عنه ولقته لأ وكمان لقت عنده الخبر اللي هي عوزاه سر وجود توفيق الزغبي !!
وطبعاً طلع عنيها قبل ما ينطق بالإضافه لـ إنه أكد عليها إسمه ما يتذكرش تماماً لإنهم مانعين القضيه دي توصل للصحافه
شكرته ومشيت بسرعه وهي فرحانه وبتردد (( يا بركه دعاكي يا أمي الحمدلله الحمدلله ))
~
~
~
~
داليا صممت هي إللي تبات فـ المستشفي مع أبوها إنهارده لكن أمها رفضت وصممت أكتر إنها تروح وتيجي بكره وقت خروج أبوها
فضلوا هم الإتنين مصممين لحد ما داليا فـ الآخر ما قدرتش على مامتها ومشيت مع أحمد ع البيت
.
.
أول ما دخلت أوضتها سرت قشعريره فـ جسمها
لمحت نفسها وهي منهاره ع الأرض وبتقطع فـ الفستان ودمها سايل
إفتكرت لحظة ما قررت تنتحر ، بدأ الصداع يشتد فـ راسها فحاولت تطرد الأفكار دي وتدخل ، لقت هدوم ليها متعلقه ورا الباب وإفتكرت لحظة ما كانت لابسه الهدوم دي وعلى بيهزها بقوه ويلومها على ذنب هي ما إرتكبتهوش
ضغطت بإيديها على دماغها وقررت بسرعه تغير وتهرب بالنوم ، طلعت بيجامه ووقفت تغير ، لمحت فـ المرايه الجروح إللي فـ جسمها وبعض الكدمات إللي لسه لحد دلوقتي أثرها موجود ، لمست أكبر جرح فيهم بإيدين مرتعشه وكإن اللمسه دي رجعتها لتفاصيل الحادثه وكل معاناه حست بيها فجأه إنتفض جسمها وحست إن الصداع من شدته وكإنه بيغتصب دماغها
الدنيا لفت بيها سندت ع الدولاب وحاولت تستر نفسها وتلبس بسرعه ، لبست هدومها وحاسه إن عندها هبوط ، قعدت ع السرير ولسه جسمها بيرتعش
مش قادره تستحمل أوضتها والنوم مجافيها فقررت تروح تنام فـ أوضة أبوها وأمها ، دخلت الأوضه وحست بنفس الدفا إللي حسته وقت ما دخلت البيت وعلى طول كورت نفسها ع السرير وحاولت تنام .....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــ
تعرف يا حبيب ماما إن أبوك وحشني أوي رغم كل إللي عمله بس
.................................................. .................................................. ....
مش قادره أكرهه ومش قادره أمنع نفسي من إني أشتاقله !
.................................................. .................................................. ....
أنا بقيت بدعيله ربنا يفرحه ويرجع لداليا مش مهم إنه هيكون وقتها بعيد
.................................................. .................................................. ....
عني أنا وإنت بس المهم إنه سعيد ومبسوط مع الإنسانه إللي بيحبها
.................................................. .................................................. ....
بس أنا بجد مابقتش عارفه انا ليه ببعد عن كل الناس وعايشه فـ صومعه
.................................................. .................................................. ....
مع نفسي ومعاك وبس !
.................................................. .................................................. ....
يمكن لإني كنت بثق فيه وحساه عندي بالدنيا ولما خذلني بقيت حاسه إن
.................................................. .................................................. ....
كل الناس شبهه هتخذلني !
.................................................. .................................................. ....
معلش يا روح قلب ماما خالو جه بره هروح أسلم عليه وأقعد معاه شويه
.................................................. .................................................. ....
عشان وحشني وبعدين أرجعلك نكمل كلامنا سوا
.................................................. .................................................. ....
بحبك أوي
.................................................. .................................................. ....
.................................................. .................................................. ....
.................................................. .................................................. ....
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــ
قفلت هاله الدفتر وخرجت لأخوها ومراته ، سلمت عليهم وحاولت تتصنع البسمه والسعاده عشان محدش يحس بيها وأول ما مشيوا رجعت تاني تقفل على نفسها أوضتها وتكمل كلام مع إبنها فـ الدفتر ،،،،،
~
~
~
على من وقت ما رجع من عند داليا وهو بيلف فـ الشوارع بلا هدف لحد مايتعب يمكن النوم يزوره بسرعه بدل عذاب كل يوم !
~
~
~
مريم على حالها مش طايقه أي حد ،مقفله كل شبابيك البيت ومابتقومش من السرير غير بس عشان تسكت صراخ معدتها بأي حاجه تسندها وبعد ما تاكل تفتكر إن أخوها مغتصب فتتقيئ من الإشمئزاز والوجع إللي حاسه بيه
~
~
~
صحيت داليا الصبح وحاسه دماغها تقيله أوي ، أخدت دوش سريع ولبست عشان تروح مع أحمد يخرجوا أبوهم ،،
وصلوا المستشفي ولقت أمها مجهزه كل حاجه وفـ إنتظارهم ، إبتسمت وطبعت قبله على جبين أبوها
حطوه فـ الكرسي المتحرك وهي ملاحظه الحزن إللي كاسي ملامحه ، حاولت تلطف الجو وهو بيبتسم إبتسامه مكسوره >
دفعته بالكرسي هي وأحمد وركبوه التاكسي
وصلوا البيت ، ودخلت داليا أبوها أوضته وساعدته يغير هدومه ، بتحاول تتكلم معاه وتضحكه بس هو مازال ساكت من وقت ما رجعوا ، عرضت عليه تجيبله الغدا وهو قالها إنه حابب ينام عشان يرتاح شويه ، فقفلت النور وخرجت وهي حاسه بوجع لحالته > ..!
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
خبّطت شيماء على مكتب رئيس التحرير وهي متحمسه
_ خير يا شيماء وياريت تكون حاجه مفيده عشان مش فاضي :/
شيماء : مفيده جداً جداً يا فندم ^^ ومش بعيد حضرتك دلوقتي تمضي عقد توظيفي هنا Wink
وهو بيلعب فـ الموبايل _ ده إيه الثقه دي :/ ! عموماً ها خير هاتي ما بجعبتك !
شيماء : قضيه من العيار الثقيل : نجل الزغبي وصديقيه ثلاث ذئاب بشريه تغتصب البراءه !
وقف لعب فـ الموبايل ورفع أحد حاجبيه : نعمممم ؟؟!! نجل الزغبي مين ؟
شيماء : جاسر الزغبي يا فندم إبن توفيق الزغبي !
_ أنا لما طلبت منك تجيبي حاجه عدله أو مثيره للجدل ما قولتلكيش ألفي يا شيماء -_-
شيماء : والله ما بألف يا فندم أنا كنت فـ النيابه إمبارح بعد ما خرجت من عند حضرتك يعني كنت رايحه أدور على أي قضيه وفوجئت هناك بتوفيق الزغبي وعزيز البنا معاه فحسيت إن الحكايه فيها إنّه وبطرقي الخاصه قدرت أعرف هم هناك ليه !
_ أه ليه إن شاء الله :/
شيماء : جاسر الزغبي وإتنين من صحابه متورطين فـ قضية إغتصاب بنت
إنتفض من مكانه _ نعمممم إنتي متأكده ؟؟؟!
شيماء : إلا متأكده يا فندم وكمان من غير ما حد ياخد باله صورت توفيق الزغبي وهو هناك واستنيت يمكن يطلعوا ابنه وأعرف ألقط أي صوره بس ماطلعش بعد ساعه لقيت توفيق مشي فرجعت بعد ما خدت كل المعلومات المتاحه
_ أه وبعدين إحكيلي بالتفصيل عرفتي إيه ؟
شيماء : أنا مارضتش أجي لحضرتك إمبارح وسهرت على مقال محترم هيخلي الناس تتابع الجريده وتتلهف عليها كمان Wink
ثواني هقراه لحضرتك
.
.
بعد ما قرأت المقال
_ عظيم ! بس إنتي مش ملمه بكل المعلومات وبعدين انتي بتقولي معلومات سمعتيها مفيش طرف منهم إتكلم معاكي بشكل موثوق لا البنت ولا حد من عيلة الزغبي أو المتهمين الباقيين !
شيماء : ما انا قلت فـ الآخر يا فندم تابعونا هو انا هسكت أنا خلاص همسك القضيه دي وأتابعها أول بأول وكمان عرفت ميعاد أول جلسه هروح أحضر من غير ما حد يعرف إني صحفيه وهصور وأكتب كل حاجه وأسجل كمان ما تقلقش يا فندم ^__*
_ليكي حق تتكلمي بثقه صراحه القضيه هتكسر الدنيا وهتبقي قنبلة الموسم
شيماء : ها يا فندم خلاص أعتبر نفسي إشتغلت و إسمي هينزل فـ العدد الجاي ؟؟
_ أكيد يا شيماء إعتبري نفسك إشتغلتي بس لو القضيه دي وقفتي فيها وماقدرتيش تكمليها يبقي تنسي إنك تسمتري لإن لو ما تابعناش الجريده هتفقد مصدقيتها
شيماء : فاهمه يا فندم ما تقلقش ^_^
_ أممم بس القضيه مش هتنزل بإسمك إنتي
شيما : إزاي يعني :O !
_ نزول إسمك هيبقي فيه خطر على حياتك المهنيه ومش بعيد كمان حياتك الخاصه
شيماء : مش فاهمه برده إزاي تعبي هيتنسب لحد غيري !!!
_ ماقولتش هنسبه لغيرك إنتي هتختاري إسم مستعار هتمضي بيه تحت المقالات الخاصه بالقضيه دي عشان ما يعرفوش يوصلولك أو يوقفوكي عن متابعة القضيه وبعد ما تخلص إن شاء الله يا ستي هنعلن عن هويتك الحقيقيه ها إيه رأيك ؟
شيماء : أمممم إللي حضرتك شايفه مناسب ليا إعمله
_ تمام أوي هتختاري إسم إيه عشان نبدأ فـ النشر فـ عدد بكره إن شاء الله ؟
شردت شويه وردت وهي مبتسمه : #أمل خلي إسمي أمل ^_^
_ تمام يبقي على بركة الله ، وربنا يعينك وتكوني أد المسؤولية دي وتقدري تكملي للآخر
شيماء : بإذن الله يا فندم ^_^
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
خلصت أجازة علياء وزوجها وكانت مضطره تسافر معاه ووعدت داليا هترجع تاني قريب حتي لو لوحدها هي وبنتها عشان تتابع معاها القضيه
داليا كان نفسها أوي تروح معاها المطار وتودعها بس لما عرفت إن على رايح عدلت عن الفكره ، وودعتها علياء بحضن دافي ♥ على وعد اللقاء قريباً بإذن الله Smile
~
~
~
داليا بقت بتحاول على أد ما تقدر تبين إنها سعيده ، بتهتم بأبوها إللي الحمدلله صحته إتحسنت فـ وجود داليا معاه فـ البيت ورجوعها لحضنه من تاني ♥
زي ما داليا رجعت تهتم بأحمد ودراسته وتذاكرله زي الأول ، ومتابعه مع نهال وطارق تطورات القضيه ، عرفت منهم ميعاد الجلسه الجايه ومن وقتها وهي حاسه بتوتر ومش عارفه إزاي هتواجه أو إزاي هتعدي من المرحله دي ؟!!!
وهي بتذاكر لأحمد خبط الباب ، خرجت تفتح ولقت راجل غريب
داليا : أيوه مين حضرتك ؟
_ أعرفك بنفسي يا أنسه داليا #عزيز_البنّا !!
.


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:58 PM   #27

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

 
ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(25)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقه إللي فاتت عند أما
كانت داليا بتذاكر لأحمد وقت ما خبّط الباب ، خرجت تفتح ولقت راجل غريب
تأملته للحظات راجل فـ الخمسينات تقريباً لابس بدله وشكله أنيق بس أول مره تشوفه قررت تريح فضولها وتسأل
داليا : أيوه مين حضرتك ؟
_ أعرفك بنفسي يا أنسه داليا #عزيز_البنّا !!
تجاهلت إيديه إللي ماددها عشان تسلم عليه وسألت : أيوه يعني حضرتك عاوز مين ؟
سحب إيديه ورد : أنا جاي لحضرتك أقدر أدخل شويه ؟
داليا : ليا أنا !!! حضرتك تعرفني منين ؟؟؟!!!
_ طيب ممكن نتكلم جوه ولا فيه مانع ؟؟
داليا : لحظه واحده
قفلت الباب سنه بسيطه وندهت لأحمد
أحمد : مين يا داليا ؟؟!!
داليا بهمس : معرفش واحد عاوزني بس أول مره أشوفه تعالى عشان تقعد معانا بره لما أشوف مين ده وعاوز ايه ؟؟!!
أحمد : طيب تمام تعالي
دخله أحمد وقامت داليا جابت عصير وقعدت مع أحمد وعزيز
لحظات صمت قطعتها داليا بسؤالها : خير ؟ حضرتك مين وعاوزني فـ إيه ؟
عزيز : أنا عزيز البنّا محامي
داليا : أهلاً بحضرتك ، خير ؟
عزيز : إحم إحم أنا فـ الحقيقه كنت يعني عرفت بموضوع قضيتك إللي رفعتيها و و كان عندي عرض ممتاز جداً ليكي يريحك من عناء القضيه ومن أي متاعب ومتاهات ممكن تدخلي فيها
رفعت داليا أحد حاجبيها : مش فاهمه قصد حضرتك ؟؟ عرض إيه ده وإيه علاقة حضرتك بالقضيه من الأساس ؟!!!
عزيز : أنا عزيز البنّا محامي المتهمين إللـ
قاطعته بضحكتها : ههههههههههههه قولتلي بقى !!! نورتنا يا أستاذ عزيز ها عرض إيه بقى إللي عند حضرتك !
عزيز : فـ الحقيقه أنا عندي عرضيين وإختاري منهم إللي يريحك وأنا تحت أمرك فـ أي شيئ عوزاه وكمان لو عاوزه العرضين مع بعض أنا موافق !
داليا : كمان عرضين والإتنين مع بعض برده موافق ! عظيم جدااا إتفضل كلي آذان صاغيه !
عزيز : الأول يعني بالنسبه للقضيه ممكن بشكل ودي نقفلها وبلاش ندخّل بينا المحاكم والقضايا وفضايح وشوشره يعني ممكن واحد منهم يكتب كتابه عليكي ولو عاوزه تطلقي أو تستمري معاه دي حريه شخصيه ترجعلك إنتي
إتعصب أحمد وهاج : إنت بتقول إيه يا إبن الـ
قاطعته داليا : أحمممممد أهدي وأقعد !
أحمد : إنتي مش سامعه إبن الـ (......) ده بيقول إيه
عزيز : من فضلك مفيش داعي للغلط !
بصتله داليا بطرف عنيها ورجعت بصت لأحمد : أقعد يا أحمد لو سمحت وماتتكلمش غير لما أقولك أنا حابه أسمع كل إللي عند الأستاذ عزيز !!!
بصت لعزيز : إتفضل كمل والعرض التاني بقى يا ترى هيكون إييييه ؟؟!!!
مسك عزيز شنطه من إللي كان جايبهم معاه وحطها قدام داليا بعد ما فتحها :
دول نص مليون جنيه !
لسه أحمد هيتكلم ضغطت داليا على ايديه عشان يسكت
بصت لعزيز وضحكت : هههههههههههههه لا لا لا يا استاذ عزيز إحنا بنهزر !!!يعني إنت شايف إني ممكن أساوم على شرفي بنص مليون جنيه بس !
إبتسم عزيز وظهر الإرتياح على وشه : كنت عارف إنك عاقله ومابتحبيش المشاكل والفضايح وهتتفاوضي معايا وعشان كده كنت عامل حسابي وجايب نص مليون كمان وكده يبقى معاكي مليون جنيه ولو عاوزه أكتر موافق !
داليا : أممممم مليون ولو عاوزه أكتر كمان إيه رأي حضرتك أخليك إنت إللي تختارلي المبلغ !
عزيز : موافق أنـ
داليا : لحظه أكمل كلامي بس بشرط
عزيز : موافق عليه من قبل ما أعرفه
داليا : كويس جداً ، حيث كده بقى عاوزاك تحددلي المبلغ إللي ممكن تبيع بيه شرف بنتك) !
إحمر وشه وسكت
داليا : ها ماردتش مستعد تبيع شرف بنتك وتساوم على عرضها بكام ؟؟!! إنطق ولا صحيح إللي زيك وأمثال إللي إنت جاي من عندهم ماعندهمش شرف من الأساس عشان يساوموا عليه !
وقفت داليا فتحت باب الشقه وبصت لعزيز : إنت جيت عندي عشان عندك عَرضين بس أنا عندي عِرض إتهتك ومستعده أموت عشان أدافع عنه وهفضل أدافع وأحارب لحد آخر نفس فيا ، إتفضل من غير مطرود إنت جاي المكان الغلط ولولا إنك راجل كبير والشيب إللي فـ راسك وما احترمتهوش ده كنت تعاملت معاك بطريقة تانيه بس معنديش إستعداد أوسخ لساني ولا إيديا على أشكالك
لسه هيتكلم صرخت : إطلع برررررره
مسكه أحمد من دراعه وشده لبره الشقه
داليا : إستني ! نسيت قذارتك هنا !
قفلت شنطتين الفلوس ورمتهم فـ وشه وقفلت الباب ، وقفت ورا الباب وهي متعصبه جداً وبتتنفس بسرعه
أحمد : ماسبتنيش أعلمه الأدب ليه يا داليا دول ولاد (...) ماينفعش معاهم الذوق والإحترام
داليا : خلاص يا أحمد وبعدين إحنا مش ناقصيين أي حاجه يستخدموها ضدنا فـ القضيه ! إنت سيبك من كل ده وإدخل كمل مذاكرتك وانا معلش مصدعه شويه هدخل أنام وأما أصحي نكمل مذاكره ان شاء الله
قرب منها أحمد طبع قبله على جبينها وهمس : بكره بإذن الله تاخدي حقك من كل إللي ظلمك يا حبيبتي إرفعي راسك دايماً أنا هفضل طول عمري أفتخر إن عندي أخت زيك
إبتسمت داليا : ربنا ما يحرمني منك أبداً يا حبيبي يلا بقى إدخل ذاكر يا ولا
دخل أحمد أوضته وهي دخلت أوضتها بصت فـ المرايه ولقت نفسها بتبكي بحرقه وتردد #حسبي_الله_ونعم_الوكيل
مسحت دموعها ومسكت الموبايل طلبت نِهال ولقت موبايلها مقفول ،طلبت رقم طارق وجالها الرد : ألو إزيك يا داليا ؟
داليا وصوت شهقاتها واضح فـ صوتها : الـ الحمدلله
طارق : مالك ؟؟؟ حصلت حاجه ؟؟!!!!
داليا : عزيز البنا كان لسه عندي فـ البيت
طارق : نعمممم !!!! وعزيز البنّا بيعمل عندك إيه ؟؟!!
داليا وسط دموعها : الحقير القذر جاي يساومني على شرفي بمليون جنيه وجوازه من واحد من الحيوانات إللي إللي إعتدوا عليا
ضرب طارق المكتب بقبضته ، حاول يتمالك أعصابه : و إنتي عملتي إيه ؟
داليا : طبعاً طردته ولولا خوفي يستخدم الواقعه ضدي فـ القضيه ماكنتش هخليه يخرج من بيتي سليم الحيوان عديم الشرف
طارق : خلاص يا داليا إهدي إللي عملتيه هو الصح
داليا : طيب إنت شايف إن يعني أقول للمحامي ع إللي حصل و ممكن نستخدم المساومه دي لصالحنا ؟
طارق : وفين شهودك ؟
داليا : أحمد أخويا
طارق : إنتي قولتيها أهه أخويا ، مش هينفع يا داليا نستخدم الموضوع ده ومش هيفيد بحاجه بس يكفي إن إللي حصل ده أكبر دليل على إنهم حسوا بالخطر وبإن موقفهم ضعيف فـ القضيه ماتقلقيش
داليا : يـــــــــا رب حسبي الله ونعم الوكيل أنا بجد تعبت
طارق : خلاص يا داليا إن شاء الله كل حاجه هتتحل وهتكسبي القضيه وترجعي حقك وخدي بالك هم مش هيسيبوكي وهيحاولوا يضغطوا عليكي بأي شكل من الأشكال أوعي تضعفي أو تستسلمي
داليا : ماتقلقش ربنا معايا :'))
طارق : بالضبط كده وإللي معاه ربنا هيخاف من إيه ؟؟!! ربنا يطمن قلبك ويعينا
داليا : يا رب أسفه لو عطلتك
طارق : لا أبداً أنا خلصت ومروح
داليا : توصل بالسلامه إن شاء الله مع السلامه
طارق : مع السلامه
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
الصبح طارق بيفطر مع أمه وكعادة كل يوم إتحدفت الجرايد فـ البلكونه
أم طارق : جاب الجرايد متأخر إنهارده !
قام طارق جابهم وبدأ يقلب فيهم وطبعاً دور على أهم جريده #الحقيقه
أم طارق : طاب كمل أكل الأول يا حبيبي وبعدين دور ع الأخبار والجرايد !
طارق وهو بيمسك كوباية الشاي : ما أنا باكل أهه يا ست الكل بس إنتي عرفاني بحب أتسلي ع الجرايد وأنا بفـ ..
وفجأه إتصدم وكوباية الشاي كانت هتقع من إيديه
_ إسم الله عليك إيه يا حبيبي فيه إيه مالك ؟؟
طارق : ما تقلقيش يا أمي ما حصلش حاجه أنا كويس
حط كوباية الشاي ، ورفع الجريده ، قرا عنوان المقال إللي صدمه فـ أول صفحه من تاني
(( نجل الزغبي وصديقيه ثلاث ذئاب بشريه تغتصب البراءه ! ))
قرا المقال وهو مستغرب إن المعلومات دي خرجت للصحافه ! لا وكمان المقال مدعم بصوره للزغبي وعزيز البنّا ! وعلى طول بص على إسم اللي كاتب المقال ولقى #أمل !
زادت حيرته لإنه عارف كويس جداً كل الصحفيين إللي بيكتبوا فـ الحقيقه !!
~
~
~
~
توفيق فـ سابع نومه وفجأه إندفع باب أوضته ومراته داخله ومنهاره
_ توفيييق إصحي وإلحق مصيبه إتفضحنا !!!
توفيق وهو قايم مفزوع : فـ فيه إيه !!!
حطت الجريده قصاده وأول ما قرا عنوان المقال كإنه لسعته عقربه بدأ يقرا وهو بيردد : مش ممكن مستحيل
بص لمراته :ناوليني الموبايل ده بسرعه
طلب رقم وجاله الرد
* ألو
توفيق : أيوه يا سامي بيه قريت جريدة الحقيقه إنهارده ؟؟
*ومين فـ البلد مابيصحاش الصبح يقراها !
توفيق : هو مش حضرتك وعدتني إن القضيه دي هتتمنع من النشر لحد ما تنتهي بدون أي فضايح وشوشره !!!!!
* أنا وعدتك ووفيت بوعدي وفعلاً مفيش صحفي عرف ياخد معلومات ،، المعلومات دي واخدينها بشكل غير مباشر والدليل إن مع المقال صوره متخدالك إنت وعزيز فـ النيابه وواضح إنها تصوير موبايل ! يعني مش ذنبنا وإنت عارف مفيش حاجه بتستخبي فـ البلد دي !
توفيق : يعني إيه ؟؟!
* يعني الموضوع خرج من إيدي ومش هقدر أعمل أي حاجه بعد إذنك يا توفيق بيه عندي شغل مع السلامه
توفيق من عصبيته ضغط ع الموبايل وكان هيكسره ، وكإنه إفتكر حاجه قام من السرير وهو بيتصل بعزيز
عزيز : أيوه يا توفيق بيه ؟
توفيق : عملت إيه فـ مشوار إمبارح يا عزيز ؟؟
عزيز : للأسف محاولتي باءت بالفشل كنت متوقعها من نوع الناس إللي فاتوا فـ القواضي بتاعتنا قرشين ونخرسهم بس حصل العكس أهانتني وطردتني بره البيت ورفضت العرضين
توفيق : أووووفففففف إحنا ناقصييين قريت جريدة الحقيقه ؟
عزيز : لأ لسه ، خير ؟
توفيق : نزل مقال عن القضيه
عزيز : معقوله ؟!
توفيق : والله حضرتك المفروض تكون ملم بكل حاجه فـ القضيه وبأي خبر ينزل إتفضل إقرا الزفت الجريده واشتغل شويه بقى انا عاوز القضيه دي تنتهي فـ أسرع وقت
عزيز : ماتقلقش يا فندم إن شاء الله هتنتهي ونرتاح كلنا
توفيق : أتمني ، مع السلامه !
عزيز : مع السلامه
أول ما قفل مع عزيز لقى مراته بتبكي
توفيق : مش ناقص مناحه ع الصبح المهم ماتتكلميش مع حد فـ الموضوع ده وخصوصاً ناريمان وأهلها
_ للأسف ناريمان هي إللي صحتني الصبح وقالتلي أقرا الخبر فـ الجريده
زفر توفيق بضيق : وإنتي قولتلها إيه ؟؟
_ طبعاً نفيت كل حاجه وقولتلها إن دي مؤامره من أعداء النجاح عشان يشوهوا سمعتنا
توفيق : طيب اثبتي بقى ع الجملتين دول لحد ما نطلع من المصيبه إللي البيه إبنك وقعنا فيها دي
~
~
~
~
طارق راح مكتبه وبدأ شغل ، رن موبايله
طارق : أيوه يا نِهال بتتصلي الصبح بدري كده يبقي شكلك قريتي الخبر
نِهال : أيوه تبقى إنت كمان قريته طيب إيه دي حاجه فـ صالحنا ولاّ ؟؟!
طارق : ودي عاوزه سؤال ! طبعاً فـ صالحنا لو الصحفيه إللي إسمها أمل دي إستمرت فـ التحقيقات معانا فـ جريده ليها إسمها وكل الناس بتقراها زي الحقيقه قضيتنا هتتحول لرأي عام وبكده داليا مش هتكون لوحدها الناس هتكون معاها وتوفيق المره دي مش هيعرف يفلت Smile) بس أتمني ده يحصل
نِهال : ياريت ^^ ، هقفل معاك بقى وأفرح داليا أكيد ماقريتش حاجه لإنها ملهاش فـ الجرايد والأخبار
طارق : طيب تمام وياريت تدعميها شويه لإن أول جلسه بعد اسبوع أتمني تقدر تصمد وتواجه
نِهال : ماتقلقش أنا شغاله معاها من وقت التحقيقات وهشجعها أكتر إن شاء الله
طارق : طيب تمام أبقى سلميلي على خالتي لحد ما آجي أشوفها
نِهال : ياريت تلحق نفسك وتيجي لحسن دي شايله منك ولما تشوفك هتنتقم
طارق : هههههه ربنا يستر هجيلها بكره ان شاء الله ، سلام
نِهال : مع السلامه
قفلت نِهال معاه وكلمت داليا
داليا : السلام عليكم
نِهال : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته داليا حبيبتي وحشتيني ^_^ ♥
داليا : وإنتي كمان والله ، إنتي كويسه ؟ كلمتك إمبارح وموبايلك كان مقفول
نِهال : أه فعلاً دخلت أنام شويه واشتغلوا اتصالات من المصحه فقفلته أرتاح حتي ساعه
داليا : ربنا يعينك ♥
نِهال : يا رب ^^ ماقريتيش أي جرايد الصبح ؟
داليا : لا إنتي عرفاني مابحبهاش والوحيد اللي كان بيقراها بابا ومن وقت ما تعب بقي نايم على طول مابيقراش حاجه
نِهال : طيب عندك نت ؟
داليا : أيوه بس فيه إيه هو حصل حاجه ؟؟
نِهال : اتكلموا عن القضيه بتاعتك فـ أشهر جريده فـ البلد وطارق بيقولي كده ممكن تتحول القضيه لرأي عام والناس كلها تبقى معاكي
داليا : بجد ؟؟
نِهال : أيووه إفتحي موقع جريدة الحقيقه ع النت وهتلاقي الخبر فـ أول صفحه وفيه صوره لتوفيق الزغبي والمحامي بتاعه عزيز البنّا
داليا : أه المحامي القذر إللي اسمه عزيز البنّا
نِهال : إنتي قابلتيه لما كنتي عند المحامي بتاعك ولا إيه ؟
داليا : لأ هو إللي جه لحد عندي إمبارح !
نِهال : إيه ؟؟!!! وده جالك ليه ؟!
داليا : ما هو ده إللي كنت بكلمك عشانه
((حكتلها داليا عن اللي حصل بينها وبين عزيز وعن اتصالها بطارق ))
نِهال : بجد ماشفتش فـ حياتي أقذر من كده هي الناس دي إيه !!! مش ممكن >.< !بس ما تقلقيش ده دليل على خوفهم وضعف موقفهم
داليا : أكيد ، إن شاء الله خير
نِهال : إن شاء الله يا حبيبتي ، صحيح إيه أخبارك مع المحامي إللي طارق جابهولك ؟
داليا : تمام من يومين روحت أنا وأحمد مقابله ليه وطارق كان معانا ، وطمني يعني وكمان طارق طمني وقال انه بيثق فـ قدرات المحامي ده صاحبه وهو متابع معايا يعني أول بأول بس كل قلقي من الجلسه إللي بعد اسبوع دي
نِهال : داليا عشان خاطري أوعي تفقدي أعصابك خليكي قويه وبصلهم بكل قوه وثقه وثبات ولو تفاصيل الحادثه جت على بالك حاولي تخرجي منها وتطردي الأفكار دي من دماغك وماتقلقيش أنا هكون جنبك
داليا : ماتقلقيش عليا إن شاء الله هتعدي على خير
نِهال : إن شاء الله أخبار بابا إيه ؟
داليا : الحمدلله أحسن دلوقتي وكويس إني رجعت البيت أهه بهتم بيه وبحاول على أد ما أقدر أحسسه إن حياتنا طبيعيه ومفيش أي مشاكل
نِهال : هو عرف ميعاد الجلسه الأولى ؟
داليا : أيوه عرف وفضل يشجعني وصراحه كنت محبطه وخايفه بس لما لقيت ضهري وسندي بيعيني وواقف جنبي حسيت إن قلبي إتملا قوه وثقه ^_^ ♥
نِهال : الحمدلله ربنا ما يحرمكم من بعض أبداً وتفضلي بالقوه دي لحد ما القضيه كلها تخلص
داليا : يا رب
نِهال : إن شاء الله يا حبيبتي ، أسيبك بقى تقري المقال على رواقه ونكمل كلامنا وقت تاني إن شاء الله
داليا : إن شاء الله ، مع السلامه
نِهال : مع السلامه
قفلت معاها داليا وشافت المقال حست بإطمئنان إنها هتلاقي حد جنبها وصوتها هيوصل ودعت ربنا تعدي أول جلسه على خير !
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
شيماء صاحيه كلها نشاط وحيويه أول ما قرأت المقال فـ الجريده حست بنشوه وفرحه ملت قلبها ^_^ كان نفسها إسمها الحقيقي ينزل مع المقال بس مش مهم المهم إنها حققت حلم من أحلامها وإتعينت فـ أشهر وأكبر جريده فـ البلد Wink ،تعبت وصبرت وإتحملت كتير وفـ الآخر بفضل الله وصلت ، راحت الجريده بوضع مختلف المره دي ، المره دي هي واحده من إللي بيشتغلوا فـ المكان ده وأصبح ليها مكتب كمان خاص بيها ، فتحت الموقع وبدأت تشوف آراء الناس وتعليقاتهم وزي ما توقعت الخبر ومقالها خطف الأضواء من كل الأخبار إللي فـ الحقيقه وفـ الجرايد التانيه !
إبتسمت وهي شايفه إسمها ((أمل)) ^_^ وبدأت تملا قلبها قوه و عزيمه فـ إنها تكمل القضيه للآخر ...
~
~
~
~
عمرو راح الجامعه على أمل يلاقي مريم إنهارده وكعادة كل يوم كانت غايبه ، خلص شغله وراح بيتها وقرر مش هيمشي غير لما يتطمن عليها ضرب الجرس وفضل يخبط وهي واقفه ورا الباب سامعه ومابتردش ، دموعها وكإنها نيران نازله على خدودها بتحرقها وتحرق قلبها :'( حتي محاولات عمرو إنه يتطمن عليها كل يوم دي بتقتلها بتفكرها بوجعها >Sad بإنها بعد ما قربت وخلاص هتقدر تكون جنب الإنسان إللي حبته دلوقتي بقت أبعد ما يكون ليه بقت أبعد من المستحيل :'(
عمرو : إفتحي يا مريم أنا عارف إنك جوه وسمعاني مهما حاولتي تمثلي إنك مش موجوده فـ البيت أنا حاسس بوجودك ومش هتحرك من هنا غير لما تردي عليا وتطمنيني عليكي إن شا الله أقعد هنا للصبح والله ما هتحرك ولا همل غير لما تردي عليا وأشوفك وأطمن إنك بخير ولو مافتحتيش ولا رديتي هضطر أكسر الباب
حطت إيديها على فمها عشان تكتم شهقاتها :'( ولسه سامعه صوت الجرس والخبط ع الباب حطت إيديها على ودانها وقعدت فـ الأرض تبكي بصمت :'( خبطاته بتزيد قوه ع الباب مع ضربات قلبها وهي مابقتش قادره تستحمل الخبط وقفت وصرخت : كفاااااايه :'(
وقّف عمرو خبط ع الباب : أخيراً يا مريم :'(
مريم : لو سمحت إمشيييي >Sad أرجووك إمشي من هنا وسيبني فـ حالي بقى :'(
عمرو : قولتلك مش همشي غير لما أشوفك وأطمن إنك بخير
مريم : وأنا مش عاوزه أشوف حد >Sad
عمرو : أرجوكي يا مريم هتطمن عليكي وأمشي من هنا
مريم : :'( :'(
عمرو : لو عاوزه ترتاحي من دوشتي طمنيني عليكي
لبست مريم حجابها وفتحت جزء من الباب ، حس عمرو بالإرتياح لما شافها رغم إن ملامح الحزن والقهره إللي باينه على وشها وجعت قلبه >
عمرو : لازم يعني تختفي كل ده
مريم : عـ عمرو لو سمحت أنا نفذت طلبك يبقي ياريت تنفذ طلبي وتتفضل من هنا وماتحاولش توصلي تاني أنا بخير
عمرو : بس ملامحك بتقول غير كده !
مريم : مش مهم ملامحي بتقول إيه شيئ مايخصكش وياريت يا دكتور ماتجيش هنا تاني
عمرو : دكتور ؟؟!!
مريم : أيوه دكتور إنت دكتور وأنا مجرد طالبه عندك ماينفعش تيجي بيت طالبه كده ياتري كل طالبه بتغيب عندك بتروح تطمن عليها !!!
عمرو : لأ لإنك مش مجرد طالبه عندي وإنتي عارفه كده كويس !
مريم : لأ أنا مجرد طالبه مش أكتر وياريت تتفضل من هنا
قفلت الباب ووقفت وراه كاتمه صوت نحيبها :'(
عمرو : طيب أنا هسيبلك قدام الباب دفتر فيه كل المحاضرات إللي فاتتك فـ كل المواد ومعاه جدول الإمتحانات وأرجوكي يا مريم عشان خاطري خدي بالك من نفسك ، مريم إللي عرفتها أقوي من كده( مع السلامه
مريم لما إتأكدت إنه مشي فتحت الباب ، إتناولت الدفتر والورق إللي سايبهم وقفلت الباب مسكتهم وهي حاسه إن أحلامها خلاص إنهارت :'( وإللي قاهرها أكتر إن أقرب الناس ليها هو إللي هدم أحلامها ....~
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
على عايش حياته بلا معني ولا هدف أصبح منطوي يطلع من شغله يحبس نفسه فـ شقته طول النهار حتي محاولاته فـ إنه يوصل لداليا ويكلمها بطلها إكتفي إنه يعيش مع ذكرياتها ، أخته علا طلبت منه أكتر من مره يكلم هاله يطمن على طفله إللي فـ بطنها وعلى أحوالها وهو بيقولها حاضر وأول ما يطلب رقم هاله حاجه تمنعه يكلمها فيصرف نظر عن الفكره تماماً ولو كلمها هيكلمها بأي وش وبأي حق هيطمن عليها وهو إللي ظلمها و كان السبب فـ تعاستها >!
~
~
وهاله على حالها عايشه مع المذكرات إللي بتكتبها لطفلها والمتابعه مع الدكتوره وكل يوم بيزيد شوقها تشوفه أكتر من اليوم إللي قبله ، كتير بيبقي نفسها تسمع صوت على وتحس بإهتمامه لكن بترجع تفوّق نفسها هي ولا حاجه فـ حياته ! حتي الطفل إللي فـ بطنها ماكنش عاوزه منها هي > كل ما تيجي الأفكار دي على بالها قلبها يوجعها > ♥ !
~
~
~
علياء متابعه فـ التليفون مع داليا وكان نفسها أوي تكون جنبها فـ أول جلسه لكن مش هتقدر تنزل مصر قبل شهرين ، فإعتذرت لداليا وداليا قدرت موقفها وطمنتها إنها هتكون بخير إن شاء الله
~
~
~
مر الأسبوع وجه ميعاد أول جلسه .....
.
.
وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده يا تري هيحصل إيه فـ الجلسه ؟ داليا هتتحمل تشوفهم تاني وهتتحمل المواجهه ولا هتنهار ومش هتكمل ؟


يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 03:59 PM   #28

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(26)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


مر الأسبوع وجه ميعاد أول جلسه
داليا من الفجر بتدعي ربنا يقويها ويعدي اليوم ده على خير ، إتصلت بيها نِهال وطلبت منها تستعد عشان هتعدي عليها بعد ساعه
دخلت أوضة أبوها وكان نايم ، تأملته لدقايق وقربت طبعت قبله على جبينه وهي بتحاول تمنع دموعها من النزول :'((
كل ما تشوف أبوها تحس بالذنب تحس إنها السبب فـ كل إللي حصله ، لسه هتخرج من الأوضه عشان ما تزعجهوش لقته بيندهلها

داليا : نعم يا حبيبي أجيبلك إيه ؟
عمران : تعالى إعدليني أقعد و أقعدي جنبي
عدلته داليا وقعدت جنبه إبتسملها وفتح دراعه عشان تنام فـ حضنه سندت راسها فـ حضنه وحست إن الخوف هرب :')) !
عمران : مستعده يا حبيبة أبوكي ؟
داليا : طول ما حضرتك جنبي هفضل مستعده لأي حاجه فـ الدنيا :')) ربنا ما يحرمني منك أبداً
عمران : ولا يحرمني منك يا ست البنات ، أوعي تزعلي مني يا داليا Sad(
داليا : وهزعل من حضرتك ليه يا بابا !!!
عمران : عشان أنا إللي سكتت عن حقك من الأول ، تعرفي والله كنت مقرر أروح أنا أقدم بلاغ وأجيبلك حقك بس ربنا ما أردش ونمت فـ سرير المرض ولما عرفت إنك رفعتي قضيه قلت الحمدلله حقك مش هيضيع Smile)
داليا : بابا أنا مش زعلانه منك فـ حاجه ماتخافش وبعدين انا بستمد قوتي منك ومن وقوفك جنبي وماتقلقش هرجع حقي وأرفع راسك :'))
عمران : من يوم ما إتولدتي وإنتي رافعه راسي يا داليا وحتي بعد اللي حصل انا واثق فـ تربيتي ليكي ولسه راسي مرفوع توكلي على الله يا بنتي وأوعي تخافي أو تضعفي ربنا معاكي
داليا : يا رب )
فضلت تتكلم مع أبوها شويه وهو بيشجعها لحد ما إتصلت بيها نِهال وقالتلها إنها تحت البيت فإستأذنت من أبوها وقامت تغير هدومها
.
.
نزلت داليا بعد حضن وتشجيع من أمها إللي كان نفسها تروح معاها بس مش هتقدر تسيب أبوها لوحده وأحمد كان مصر يروح بس داليا رفضت عشان دروسه ومذاكرته وطمنتهم إنها هتكون بخير )
~
~
~
~
طارق إستعد وراح من بدري ع المحكمه بيرتب كل أوراقه ومنتظر بداية الجلسه لمح شيماء زي ما هي كمان شافته وكالعاده خافت فـ لفت ومشيت من الاتجاه التاني وقفها صوته : إستني عندك !

شيماء : حضرتك بتكلمني أنا ؟
طارق : أيوه انتي !
شيماء : خير حضرتك بتندهلي ليه ؟!!!
طارق : بتعملي ايه هنا ؟؟!!
ضحكت بسخريه : هه على اساس اني لازم كل ما أروح امارس شغلي فـ أي مكان أقول لحضرتك انا بعمل ايه ! أنا بشتغل زي ما حضرتك بتشتغل بالضبط !!!
طارق : أه صحيح نسيت أباركلك على تعيينك بشكل رسمي فـ الحقيقه
شيماء : ميرسي بعد اذن حضرتك عشان مشغوله
طارق : إتفضلي يا شيماء مش شيماء برده !! ولا ليكي إسم تاني !
شيماء بتوتر : إسم تاني إزاي يعني أيوه شيماء ... فرصه سعيده
طارق لنفسه (( معرفش ليه إحساسي بيقولي ان إنتي أمل )) !!!!
~
~
~
~
مريم عرفت من الجرايد ميعاد جلسة أخوها بالاضافه لإن صحباتها اللي معاها في الجمعيه إتصلوا بيها وقالولها هيروحوا المحكمه عشان يقفوا جنب داليا ويدعموها ، قفلت مع صحبتها ولقت دموعها كالعاده نازله هتروح معاهم تدعمها وواحد من إللي دبحوها يبقى أخوها !!! يا تري هتروح تقف فـ صف مين أخوها ولا داليا ؟؟!! للحظه فكرت ما تروحش بس إحساس أكبر جواها خلاها قررت تروح ، لبست ونزلت وقبل ما توقف تاكسي لقت عمرو قصادها بالعربيه

عمرو : كنت متأكد إنك هتخرجي انهارده من البيت وقلت أكيد هتكوني محتاجالي
مريم : أنا مش محتاجه لحد جنبي ثم انا سبق وطلبت منك تبعد عني لو سمحت يا دكتور كفايه لحد كده !
سابته وشاورت لتاكسي وركبت وهو ماشي وراها بالعربيه لحد ما وصلت المحكمه
~
~
~
~
شيماء واقفه في جنب بعيد عن العيون مترقبه ومنتظره وصول أي حد من الطرفين وبتجهز أدواتها للتسجيل والتصوير وجالها صوته من ورا ضهرها فزعها

طارق : بس على فكره القضيه دي فيه قرار إن ممنوع يحضرها حد من الصحافه فوفري على نفسك التجهيزات دي وماتحاوليش !
بلعت شيماء ريقها من الخضه وإلتفتت : حضرتك بتتكلم عن قضية ايه ؟
طارق : القضيه إللي بدأتي فيها المقال إللي فات وقولتي تابعونا !
شيماء بتوتر : حـ حضرتك بتتكلم عن ايه انا ماكتبتش مقالات !
إبتسم طارق بخبث : بس انا مصدر موثوق منه قالي ان إنتي هي أمل إللي نزلت المقال المره اللي فاتت ها هتكدبي مصدر من جوه الجريده نفسها !
بصت في الأرض بهزيمه وكلمته بنبرة استعطاف : أيوه بس أرجوك ماتوقفش أي حاجه في حلمي ، القضيه دي بمثابة حلم بدأت تحقيقه وأظن مش هيضر حضرتك في حاجه لو كملت التحقيقات في القضيه دي ( ؟؟!
طارق : ومين قالك إني ضدك بالعكس أنا عاوز منك خدمه أو l مريح للطرفين
ظهرت على شفايفها إبتسامة أمل : إتفضل قول إللي عندك
طارق : إنتي عاوزه اللي يساعدك تنشري القضيه بتفاصيلها وتعملي ضجه وسبق صحفي وفي نفس الوقت داليا محتاجه حد يعمل ضجه ويسلط الضوء على قضيتها ويحولها لرأي عام يعني هدفنا واحد فإيه رأيك نتحد وتبقي في صفنا ؟؟
حست هيغمي عليها من الفرحه وردت : موافقه جداً يعني حضرتك ممكن توصلني بداليا وأتكلم معاها شخصياً ؟
طارق : والله معرفش هتوافق ولا لأ بس كل إللي أقدر أعملهولك دلوقتي إني هدخلك القاعه وهتحضري القضيه لإن زي ما إنتي شايفه ممنوع أي حد يحضر وخصوصاً من الصحافه
شيماء : طيب وهتدخلني إزاي ؟
طارق : بعد شويه هتعرفي بس إنتي إتخلصي من الكاميرا إللي معاكي دي ولو لقيتي متاح وهتقدري تصوري حاجه فيستحسن بالموبايل لإن لو اتمسكتي بالكاميرا الموضوع ده مش هيبقي لطيف على مستقبلك المهني !
شيماء : حاضر بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاي
طارق : بعد اذنك
شيماء : اتفضل
مشي شويه ورجع التفتلها : على فكره محدش قالي ان انتي أمل كان مجرد تخمين وإنتي أثبتيلي صحة شكوكي بالتوفيق !
مشي وسابها دمها محروق إنه قدر يخدعها وياخد الحقيقه منها شخصياً !
~
~
~
توفيق : والله انا شايف ان مفيش داعي تيجي معانا هتروحي تعملي إيه ؟؟

أم جاسر : أشوف إبني وأطمن عليه وانا مصممه أروح معاك
توفيق بنفاد صبر : يوووووووه طاب يلا بسرعه عشان ما نتأخرش
رن موبايله فرد : أيوه يا عزيز ،، أه أه خلاص أنا في الطريق اهه جاي ،،، بس اتأكد إن مفيش صحفيين عندك ،،، طيب تمام تمام إحنا جايين أهه
~
~
~
داليا جنب نِهال في العربيه وكل ما يقربوا يزيد توترها بتمتم بالأدعيه في سرها رن موبايل نِهال وكان طارق

نِهال : أيوه يا طارق خير فيه حاجه ؟؟
طارق : بقولك يا نِهال إنتي وداليا قبل ما تدخلوا فيه بنت إسمها شيماء هتلاقيها منتظراكم عند الباب هدخلها معاكم في القاعه على انها حد من قرايب داليا عرفي داليا عشان البنت دي لازم تدخل معاكم
نِهال : أوك بس مين شيماء دي ؟؟
طارق : هقولك بعدين مش وقته بس المهم تعرّفي داليا وتدخلوها معاكم وانا هبقي أحكيلك بعد الجلسه ان شاء الله
نِهال : أوك يا طارق ماشي
قالت لـ داليا على اللي قالهولها طارق ...... وأخييراً وصلوا ، أول ما نزلت من العربيه لقت البنات ملتفيين حوليها وبيشجعوها ويعتذروا انهم مش هيكونوا معاها جوه القاعه شكرتهم وحست انهم اشعلوا الحماسه جواها ، حست انها مش لوحدها ~
.
.
.
شيماء واقفه بتوتر في مكانها ومنتظره دقيقتين وتقف عند الباب زي ما طارق قالها عشان تدخل مع نِهال وفجأه لقت عزيز البنا وراه توفيق الزغبي ومراته داخلين من باب تاني غير الرئيسي وبسرعه استخبت ولقطتلهم كام صوره بالموبايل وهي حاسه بالحماس !
.
.
.
دخل توفيق الزغبي القاعه هو ومراته من الباب الخلفي لإن عزيز قالهم فيه مجموعه واقفين عند الباب الرئيسي لتأييد داليا ، قعدوا في القاعه منتظرين بداية الجلسه وأم جاسر قاعده على اعصابها منتظره لحظة دخول ابنها !
~
~
~
بعد ما داليا شكرت البنات دخلت هي ونِهال وشيماء كانت فعلاً في إنتظارهم أول ما نِهال لمحتها سألت بهمس : شيماء ؟؟

شيماء : أيوه أنا دكتوره نِهال مش كده ؟؟
نِهال : أيوه
بصت لداليا : وإنتي داليا مش كده ؟
داليا : أيوه انا أهلاً بيكي
شيماء : أهلاً بيكي يا داليا ما تقلقيش إنتي مش لوحدك يلا بقى ندخل عشان الجلسه هتبدأ
دخلوا القاعه وفيه رعشه خفيفه في أطراف داليا !
قعدت جنب نِهال وشيماء وجه المحامي إتكلم معاهم شويه وقعد في مكانه وداليا مغمضه عنيها وبتحاول تتغلب على الرعشه اللي سيطرت على اطرافها ~
~
~
~
~
وصلت مريم عند المحكمه ولقت مجموعه من أصحابها سلموا عليها

_مالك يا مريم شكلك مش طبيعي خالص ؟؟؟
مريم : عادي أنا كويسه ، الجلسه هتبدأ إمته ؟
_ شفتي حرقة الدم رفضوا إننا ندخل القاعه مع داليا
مريم : طيب وهي داليا دخلت ؟
_ أيوه لسه داخله حالاً مع دكتوره نِهال شجعناها شويه بره ماداموا رفضوا يدخولنا
مشيت مريم بإتجاه الباب وقفتها صحبتها : ماتحاوليش يا مريم مش هيرضوا يدخلوكي مابيدخلوش غير أهل المتهمين أو حد من أهل داليا !
سكتت مريم وماعرفتش هتقولها ايه ! هتقولها ان أخوها واحد من المتهمين !! بصتلها نظره بلا معني وكملت طريقها وقبل ما تدخل كان عمرو نادهلها
مريم : عمرو إنت جاي ليه ؟!
عمرو : جاي عشان أقف جنبك ؟!
مريم : هه ! طاب وانا هقف جنب مين يا تري داليا ولا خالد ؟؟؟!!!
عمرو أرجوك إمشي من هنا محدش منهم يعرف إن خالد اخويا واحد من المتهمين وجودك ومواساتك ليا بالشكل ده هيلفت انتباههم !

عمرو : طيب أنا هستني معاهم هنا وماتقلقيش مش هقول لحد
بصتله بإمتنان ودخلت ..
~
~
~
أم جاسر عنيها على قفص المتهمين مترقبه لحد ما أخيرا ظهر ابنها ووراه خالد ومحمود

داليا أول ما لمحتهم بدأ جسمها يرتجف ونهال بتحاول تسيطر على حالتها وتساعدها تهزم خوفها بصت عليهم داليا وسمعت في ودنها صوت صرخاتها حست بكل لحظة ألم شافتها الحادثه دلوقتي بتكرر بكل تفصيلها قصاد عنيها
نهال : داليا أرجوكي اثبتي انتي اقوي من كده بصي لمنظرهم شايفه ازاي هم في قفص المجرمين وهيتحاكموا وتاخدي حقك ؟ اهزمي خوفك يا داليا انتي قويه
غمضت داليا عنيها وحطت ايديها على ودانها وفضلت تردد وانفاسها بتتلاحق : ايوه انا قويه انا قويه انا قويه
.
.
أم جاسر جريت عليه و قربت منه ودموعها سايله من تحت النضاره السودا اللي لبساها مسكت إيديه قبلتها
_جاسر حبيب ماميي انا مش قادره اتخيل انك في المكان ده انا بجد تعبانه أوي وإنت بعيد عني كده ومش قادره اطمن عليك أنت كويس يا حبيبي ؟

جاسر : أنا تعبان أوي يا مامي وخاااايف (
_ماتقلقش يا روح قلبي هتطلع قريب أوي وترجع بيتك وحياتك كلها ماتخافش انا وبابي جنبك مش هنسيبك أبدا
جاسر : أنا عارف ان بابا مش طايقني بس ارجوكي يا مامي ماتخليهوش يتخلى عني لحد ما اخرج من المصيبه دي :'((
_ماتخافش يا حبيبي من غير ماتقول بابي عمره ماهيسيبك
جاسر : ناريمان عرفت ؟
_ماتشغلش بالك بأي حاجه دلوقتي يا روح قلبي بكره تخرج وتتجوز الاحسن منها ألف مره
جاسر : تبقي عرفت ونهوا كل حاجه صح ؟
_هو مش بالضبط بس أهلها لمحوا لانهم هينهوا كل حاجه بس مش مهم دلوقتي يا روح قلبي ماتفكرش في اي حاجه دلوقتي وماتخافش ده كابوس وقريب اوي هتفوق منه :'(( ♡
جاسر : اتمني
.
.
.
دخلت مريم القاعه ووقفت عند الباب بصت على قفص المتهمين ولمحت خالد قاعد ماسك راسه و ملامح الذعر والهم على وشه >
منظره اعتصر قلبها :'( حست انها عاوزه تجري عليه وتضمه في حضنها زي ما كان دايما في عز خوفها يطمنها بضمته وحنانه اللي كان دايما بيغمرها سالت الدموع من عنيها لما افتكرت كل الايام الحلوه اللي مرت وفاقت على الكابوس ده :'( بصت في الاتجاه التاني ولمحت داليا > افتكرت تفاصيل الحادثه لما حكتهالهم وتخيلت منظر داليا وهي فريسه في ايديهم :'( وسمعت في ودانها صرخات داليا وهي بتستغيث :'( سرت قشعريره في جسمها وبصت مره تانيه لخالد وهي مش قادره تستوعب ان قلبه طاوعه يشترك في جريمه بشعه زي دي :'( وفاقت من شرودها على صوت جهوري بيعلن وصول القضاه : محكمه !

ماقدرتش تتحرك خطوه فقعدت في اخر الصف و ام جاسر قعدت ولسه دموعها سايله على خدها ....
~
~
~
بدأت الجلسه وبعد مقدمات القضيه طلبوا من داليا تحكي تفاصيل الحادثه ندهوا على اسمها مرتين وهي مازالت بترتجف مغمضه عنيها وبتردد : أنا قويه !
همست نهال في ودنها : داليا ردي بيطلبوا منك تحكي تفاصيل القضيه قومي يا داليا يلا

خرجت داليا من شرودها وهمست بخوف : نهال هو مش المحامي قالي مش هحكي انا مش هقدر بجد مش مستحمله انا عاوزه امشي :'(
وقبل ما نهال ترد عليها سمعت اسمها بيتنده للمره التالته بصوت عالي وقفت بخوف ونهال ماسكه ايديها وبتحاول تطمنها بصت داليا للقضاه وحولت نظرها للمتهمين لقت جاسر بيبصلها بتحدي وعلى شفايفه ابتسامة سخريه ! افتكرت كل اللي قالهولها وعمله فيها ليلة الحادثة وبدأت تتنفس بصعوبه نقلت نظرها لخالد هو و محمود وهم واففين بخوف وافتكرت كل حرف خرج منهم وكل لحظة الم شافتها :'( الحادثه قصاد عنيها دلوقتي بس مش قادره تنطق حاولت بس حاسه لسانها تقل الاكسجين بدأ يقل والدنيا بتلف بيها ومازلت رجفة جسمها مستمره >
ضغطت نهال على ايديها وداليا في عالم تاني فجأه اختل توازنها وقبل ما تقع سندتها نهال بخوف ، حصل بعض من الهرج في القاعه وحسم محامي داليا الأمر بجملته :
أطلب من عدالتكم اعفاء موكلتي من سرد تفاصيل الحادث نظرا لحالتها الصحية والنفسية !

قعدت داليا وسندت راسها في حضن نهال ونهال ماسكه دفتر بتهويلها عشان تقدر تتنفس كويس وشيماء بتشربها مايه وترش شوية على وشها عشان تفوق Sad( شافت شيماء حالة داليا بنفسها وعزمت انها هتقف جنبها ومش هتسكت ، القضية دي مش بس هتحققلها حلمها اتضحلها انها فعلا قضية تستحق تتحول لرأي عام !
بعد ما فاقت داليا وبدأت تتنفس بشكل طبيعي نهال بدأت ترجعلها ثقتها بنفسها من تاني وتساندها أما عن شيماء فبدأت شغلها بدأت تسجيل وبدون ما حد يلتفت التقطت صور لاهل جاسر وبعض الصور للمتهمين وكام صوره لداليا وهي بالحاله دي بكاميرا الموبايل ...
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
أم داليا قاعده على سجادة الصلاه في أوضة زوجها وبتدعي من قلبها لداليا سمعت صوت الموبايل بره وجريت يمكن يكون فيه خبر منها ولقتها علياء
خديجه : ايوه يا عليا
عليا : خالتو عامله ايه يا حبيبتي ؟
خديجه : كويسه بس قلقانه اوي على داليا >وكان نفسي اكون معاها عشان قلبي يتطمن
عليا : معلش يا خالتو كنتي يعني هتسيبي عمو عمران لوحده ! ماتقلقيش انا اخر مره كلمتها قبل ماتقفل الموبايل كانت كويسه ونهال كمان معاها لو حصلت اي حاجه وتلاقيهم زمانهم على وصول انتي بس ادعيلها من قلبك
خديجه : والله بدعيلها ربنا ينصرك يا داليا يا بنت بطني ويريح قلبك :'(
عليا : يا رب يا خالتو الحمدلله اني اتطمنت عليكي هقفل دلوقتي واكلمكم لما داليا ترجع ان شاء الله
خديجه : ان شاء الله مع السلامه يا حبيبتي
قفلت خديجه معاها ورجعت تاني في مكانها وهي بتدعي من قلبها من غير ملل بتدعي وطمعانه في رحمة الكريم الواسعه
~
~
~
على في الجامعه ، رجع يمارس شغله تاني بعد الانذارات اللي وصلتله قرر يبقي جسد من غير روح ولا حياه يروح شغله يرجع يعتزل مع نفسه في شقته ، حتي اهله مابقاش بيروحلهم ولا يسأل عنهم ولما بيفكر يروح مكان غير شغله او بيته بيروح المكان اللي جمع حبهم هو وداليا يعمل كل العادات اللي كانوا بيعملوها يشتري الورد والدرا وحمص الشام وغزل البنات ويقعد في مكانهم المفضل ياكل باستمتاع وهو بيسترجع كل ذكري جمعتهم في المكان ده :"((
~
~
~
هاله زي ما هي على حالها بل بتزيد ذبول كل ما علي يكلمها يسأل عنها كانت بتفرح رغم كل الالم اللي بيعتصر قلبها ورغم ان اتصالاته قليله جدا وبتكون سؤال عن الحاجه الوحيده اللي بتربطه بيها بس مع ذلك بتفرح اصلها بتحس في صوته بدفا في عز برد الوجع اللي بقت عايشه فيه ، ونيسها الوحيد في الدنيا طفلها كعادة كل يوم ماسكه الدفتر وبتحكيله كل تفصيله في حياتها واهلها حاولوا كتير يخرجوها من حالة الانطواء اللي بقت فيها وهي بترفض مرتاحه في عالمها اللي الوجع صنعهولها .......

•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
روى محامي داليا تفاصيل الحادثه بالاضافه لطارق اللي قدم نسخ التحقيقات وتقرير الطب الشرعي وداليا مازالت الرجفه في جسمها ودموعها سايله من غير صوت وطول الوقت بتتجنب انها تبص ناحية قفص المتهمين >

وجه دور عزيز البنا محامي الطرف التاني وقال كلام غريب عجيب محدش كان متوقع انه يروح بالقضيه في الاتجاه ده !
طارق ونهال وداليا والمحامي الكل صوعق من التفاصيل اللي بيحكيها مش كده وبس ده جاب اتنين شهود لاثبات كذبه وافتراءه الآ وهم عوض وصابر !


يتبع......



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 04:00 PM   #29

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(27)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقة اللي فاتت عند أما
جه دور عزيز البنا محامي الطرف التاني وقال كلام غريب عجيب محدش كان متوقع انه يروح بالقضيه في الاتجاه ده طارق ونهال وداليا والمحامي الكل صوعق من التفاصيل اللي بيحكيها مش كده وبس ده جاب اتنين شهود لاثبات كذبه وافتراءه الآ وهم عوض وصابر !
ندهوا على اسم عوض وداليا متابعاه من اول ما دخل بعيون مصدومه من الكلام اللي لسه سامعاه وقصاد عنيها صورتها وهي بتترجاه ينجدها
_احلف ع المصحف ده وقول والله العظيم اقول الحق !
بص عوض لداليا وافتكر منظرها وكلمتها اللي هزت كيانه ( اعتبرني بنتك وانجدني ) سمع صرخاتها في ودنه وهرب من عنيها اللي بتقوله دلوقتي #اتقي_الله
بص لعزيز ولقاه بيبصله نظره معناها ماتنساش الاتفاق عشان ما تندمش !!
افتكر المبلغ اللي ماكنش يحلم بيه طول حياته و الحياه الكريمه اللي هيعيشها هو وبنته ومراته والمستقبل اللي هيأمنه لهنادي وفي نفس الوقت افتكر تهديدهم لحياة بنته الوحيده اللي جابها بعد عذاب وحرمان لو رفض ينفذ بلع ريقه وبإيدين مرتعشه حطها على المصحف واقسم : و و الله العظيم اجول الحج
_احكيلنا اللي تعرفه واللي شفته ليلة الحادثه
عوض: كنت جاعد انا وصابر واد عمي في الفيلا بنشرب شاي ونتحدت عن احوال البلد والدنيا ولجينا البهوات كالعاده جايين ومعاهم الست داليا بيضحكوا ويتدلعوا ودخلوا جوه الفيلا وكانوا كيف السمنه ع العسل
_طيب وليلتها ماحصلش اي خلاف او خناقات ؟
عوض: لا يا بيه هي مشت مع سي محمود وكانوا زي الفل وجاسر بيه هو والاستاذ خالد مشوا الصبح
_بص لداليا كويس شفتها قبل كده في غير ليلة الحادثه ؟؟
بصلها بخوف ورد بعد ما هرب من عنيها : أ أ أيوه يا بيه
_طاب تفتكر ليه ما دامت صحبتهم اوي كده هتعمل كل ده وترفع عليهم قضيه !
عوض : الله اعلم بجى يا بيه يمكن بعدين اتخانجوا واختلفوا ع الفلوس ولا حاجه ولا يمكن لا مؤاخذه ما ادوهاش اوجرتها كامله
داليا بتسمع كلامه وهي لسه مصدومه وبعد ما سمعت آخر جمله حست الدم بيغلي في عروقها وبدأت تجز على سنانها وقفت فجأه وقبل ما نهال تسألها فيه ايه ؟ جريت علي عوض وهي بتصرخ : كلكم كلااااااااااااب >•<
مسكته من رقبته وصرخت : ليييييييه ماكفكش انك وقفت تتفرج جاي دلوقتي وتتهمني في عرضي يا حقييييير كفاااااااايييه
حصل هرج ودوشه في القاعه وجريت نهال والمحامي بيحاولوا يخلصوا رقبة عوض من ايدين داليا وهي زي اللي في عالم تاني ضاغطه بكل قوتها على رقبته >•< نزل طارق من مكانه وخلصه من ايد داليا وهي لسه بتصرخ وتبص لقفص المتهميين : مش هسيبكم والله ما هسيبكم ولو المحكمه ماجبتش حقي هاخده بإيدي يا كلاااااااااب انتوا حتي ما تستاهلوش اقول كلاب لان الكلاب في قلبها رحمه عنكم
فضلت تردد بقلب محروق : حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل
طارق قال لنهال تاخدها ويطلعوا بره وفعلا سحبتها نهال بالعافيه وطلعوا بره القاعه ،ضمت داليا وهي منهاره وحاولت تهديها ~
وفي اثناء كل اللي حصل شيماء قدرت تاخد كمية صور ممتازه قرت الكدب في عيون عوض مع كل كلمه قالها زي صابر ابن عمه اللي بيقول نفس الكلام دلوقتي !!
ومريم قاعده بعيد وشايفه كل اللي بيحصل ، قلبها وجعها اووووي على داليا وفي نفس الوقت قلبها مش قادر يقسى على خالد
حاسه انها بين شقي الرحا ومش عارفه ناويه على ايه
فاقت من شردوها على صوت القاضي بيعلن تأجيل القضيه للشهر القادم ،،،
~
~
~
نهال مش عارفه تسيطر في المحكمه على حالة داليا طلبت اسعاف بسرعه ونقلتها ع المصحه عملتلها اللازم ونامت داليا بعد حقنه مهدئه
.
.
.
خرجت نهال بره أوضة داليا وهي بتسترجع كل اللي حصل في الجلسه وفاقت من شرودها على اتصال طارق
نهال : ايوه يا طارق ايه الاخبار ؟
طارق : طمنيني الاول على داليا وانتوا روحتوا فين اصلا !!
نهال : انهارت خالص وماقدرتش اسيطر على حالتها فطلبت اسعاف ونقلناها المصحه وهي نايمه دلوقتي في اوضتها
طارق : لا حول ولا قوة الا بالله Sad(
نهال : ايه المهزله اللي حصلت دي يا طارق ! وهو مش كان عوض الزفت ده محبوس معاهم ؟؟ وبعدين وصلتوا لايه بعد ما مشينا
طارق: القضيه إتأجلت للشهر الجاي ان شاء الله وبعدين بخصوص عوض هيحبسوا شاهد !! اعتبروه شاهد من الاساس وطلعوه بس ماتقلقيش انا مش هسكت وشيماء كمان في صفنا ولسه كانت معايا دلوقتي قبل ما اكلمك وقالت انها هتوصل صوت داليا لكل الناس
نهال : فكرتني صحيح مين شيماء دي ؟؟
طارق : فاكره المقال اللي اتكتب في الحقيقه عن القضيه ؟؟
نهال: طبعا فاكره بس الصحفيه كان اسمها امل !!
طارق: امل ده مجرد اسم مستعار عشان محدش يقدر يوصلها ويوقف القضيه
نهال : اها فهمت كويس اوي انها هتساعد داليا القضيه دي اصبحت كابوووس نفسي يخلص اووي الله يكون في عون داليا
طارق: هيخلص على خير ان شاء الله ماتقلقيش المهم خدي بالك من داليا وانا هخلص شوية حاجات مع علاء المحامي هنا وبعدين هروح ارتاح شويه مش قادر اكمل اي شغل
نهال: الله يعينك
طارق: يا رب ، مع السلامه
نهال: مع السلامه
~
~
~
خديجه قاعده قلبها مقبوض وقلقانه على داليا لحد ما اتصلت بيها نهال وعرفتها ان القضيه اتأجلت وداليا عندها في المصحه وعلى طول سابت عمران نايم وقالت لأحمد ياخد باله منه ، غيرت هدومها وراحت لداليا في المصحه
~
~
~
شيماء أول ما روحت البيت فتحت اللاب توب ونزلت الصور اللي لقطتها من الموبايل عليه ، غيرت هدومها وكلمت رئيسها
_ها يا شيماء ايه الاخبار ؟
شيماء : ماتقلقش يا فندم جبت معلومات وصور اكتر من اللي ممكن نحتاجها كمان وهبدأ حالا في كتابة المقال
_عظيييم جدا شيماء ارجوكي حاولي تخلصيه بسرعه انا عاوز الصبح القضيه تكون نازله في الجريده فهماني
شيماء: حاضر يا فندم هخلصه وابعته لحضرتك ومعاه الصور
_تمام جدا بالتوفيق يا أمل
ابتسمت شيماء : ان شاء الله يا فندم
قفلت معاه وبدأت تسمع التسجيلات بحماس وتخرج كل طاقتها في المقال ....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
داليا لسه نايمه وأمها ماسكه ايديها وبتبكي على حالها ربتت نهال على كتفها
خديجه بهمس : ايه اللي حصل لده كله يا دكتوره ؟
نهال : طيب تعالي يا أمي نتكلم في مكتبي احسن Smile)
خرجوا لمكتب نهال وحكتلها على كل إللي حصل في المحكمه
خديجه بتسمع وهي مصدومه وبتردد بحرقه : فوضت امري اليك يا رب حسبي الله ونعم الوكيل
مسحت دموعها وراحت اوضة داليا عشان اول ما تفوق تلاقيها جنبها
.
.
.
علياء من وقت ما عرفت اللي حصل وهي قلبها واجعها وبتتحايل على زوجها ينزلها مصر اكيد داليا في الوقت ده محتاجالها



فاقت داليا واول مالقت امها اترمت في حضنها واتفتحت في العياط ضماها خديجه وبتقرالها قرآن لحد ما هديت وفضلت سانده راسها في حضن امها و شارده ، احمد راح المصحه اطمن عليها وامه طلبت منه يرجع البيت ويطمن ابوه عشان هتبات مع داليا
.
.
طارق راح بالليل المصحه اتطمن على داليا واتكلم مع نهال شويه بخصوص القضيه واللي ناوي يعمله هو وعلاء بالاضافه لانه كلم شيماء وطمنته انها خلصت المقال وبعتته بالصور للمدير وهينزل في عدد بكره الصبح ان شاء الله ~
.
.
.
بعد ما الجلسه انتهت خرجت مريم ومارضيتش تطلع من الباب الرئيسي عشان عارفه ان عمرو مستنيها ، خرجت من باب تاني ، شاورت لتاكسي وروحت ، قفلت الباب وصورة داليا وهي ماسكه في رقبة عوض وبتصرخ مش عاوزه تفارق خيالها لسه قلبها مش قادر يستوعب ان خالد طرف في القضيه
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
والصبح كانت جريدة الحقيقه منتشره بتوصل صوت داليا لكل الناس مع مقال أمل اللي نازل في أول صفحه
طارق مستني الجرايد من وقت ما صحي ولما الجرايد جت بسرعه راح ع الحقيقه بحماس وتوقعه كان في محله
قرا المقال وشاف الصور وهو مبتسم ، كلم نهال وقالها تشتري الجريده
.
.
.
توفيق ومراته نايميين ومنبهين ع الخدم محدش يصحيهم بعد ضغط الاعصاب اللي شافوه امبارح
لحد ما عزيز صحاه من كتر اتصالاته فرد توفيق بصوت قلقان : ايه يا عزيز حصل ايه ع الصبح !!
عزيز : يبقى شكل حضرتك ما قريتش جريدة الحقيقه !
توفيق : أوعى تقول نزلوا حاجه عن القضيه
عزيز : قصدك تقول مانزلوش ايه عن القضيه
توفيق وهو نازل تحت يشوف الجريده : ازااااي مش امبارح كان ممنوع دخول اي صحفيين ؟
عزيز : فعلا وكانوا مشددين ع الموضوع ده ومحدش بيدخل غير قرايب الطرفين بس لما شفت الجريده صوعقت الصور من جوه القاعه والتفاصيل بتقول ان اللي اسمها امل دي كانت حاضره معانا او احتمال تاني ان حد من اللي في القاعه قام بدورها وسجل وصورلها !!
توفيق وهو ماسك الجريده ومصدوم من الصور : مش ممكن ايييه المهزله دي >•< انا عاوز الزفته اللي اسمها امل دي تندم ع اليوم اللي اتولدت فيه >•<
عزيز : من غير ما حضرتك تقول روحت الجريده بنفسي بعد ما قريت المقال وحاولت اقابل امل دي ملقتش في المكان كله غير 3 اسمهم امل واحده في الارشيف والتانيه عاملة نظافه والتالته في قسم الرياضه واستنتجت ان امل ده مجرد اسم يغطي على صاحبة المقال الحقيقيه حتي رئيس التحرير رفض وبشده مجرد الكلام في الموضوع لذلك انا عندي حل تاني يا توفيق بيه
توفيق : اللي هو ؟
عزيز : يستحسن اقابل حضرتك في الشركه عشان تكون صحصحت ونعرف نتكلم
~
~
~
قرأت نهال المقال بمشاعر مختلطه فرحه ان فيه حد واقف جنب داليا وقضيتها واسي لما قرأت التفاصيل وافتكرت اللي حصل امبارح في الجلسه
مرت على داليا وكانت احسن من امبارح بكتيير ولما شافت الجريده كان رد فعلها الوحيد ابتسامه مكسوره :")
واصرت ترجع البيت هي وأمها عشان أبوها مايفضلش قلقان عليها أكتر من كده
فوافقت نهال وكتبتلها ادويه تمشي عليها الفتره دي وبالفعل رجعت داليا البيت و أول ما وصلت جريت على ابوها واستخبت في حضنه عشان تحس بالأمان
~
~
~
شيماء قاعده في الجريده حاسه بفرحه وكلها طاقه ونشاط ، بعد ما شافت اللي عزيز البنا عمله انهارده عشان يوصل لأمل فهمت ان رئيسها كان عنده حق لما خلاها تكتب بإسم مستعار بتفكر في الخطوه الجايه ولقت موبايلها بيرن
شيماء : السلام عليكم
طارق: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مبااارك النجاح المبهر ده يا انسه شيماء ولا نقول أمل ؟
ضحكت شيماء : خليها أمل بقي عشان الحيطان ليها ودان
طارق : ماشي يا أمل عموما حبيت اشكرك عشان حاجتين اولهم انك هتساعدي داليا وتوصلي صوتها وما شاء الله الصوت انتشر بسرعه محدش له سيره غير القضيه وثانيا لانك من غير حتي ما اقولك عملتي طمس على صورة داليا ومانزلتيش اسمها
شيماء : ده واجبي وماتشكرنيش انا بعد اللي شفته في القاعه ومدي الافترا والكدب بتاعهم قررت مش هسيبهم كفايه بقي فساد صحيح مش عزيز البنا جه الجريده انهارده
طارق بتعجب : وده بيعمل ايه ان شاء الله ولا صحيح ايه السؤال ده طبيعي جاي يعرف مين امل !
شيماء : بالضبط كده وبشكل غير مباشر انطرد وما استفدش اي حاجه
طارق : احسن اسيبك بقي تخلصي شغلك وشكرا مره تانيه
شيماء : العفو يا فندم مع السلا... اه صحيح معلش يا طارق بيه كتت عاوزه رقم داليا
طارق : امممم انا معنديش مانع ولكن شايف من الافضل تاخدي رقم نهال وهي تقولك حالتها الصحيه تسمح ولا لأ
شيماء : تمام مليني الرقم
اخدت منه الرقم وقفلت معاه ورجعت تاني ترتب افكارها وخطواتها الجايه ،،،،
~
~
~
توفيق راح الشركه وكان عزيز في انتظاره وعلى طول سأله عن اللي ناوي يعمله
عزيز : انا شايف اننا نستخدم نفس اسلوبهم وهم ليهم الجرايد بتاعتهم واحنا لينا بتاعتنا برده
توفيق : تقصد ؟؟
عزيز : ايوه اللي جه على بال حضرتك زي ما هم عاوزين يوصلوا للناس انها شريفه ومظلومه احنا كمان نقدر نوصلهم اننا مظلومين وبعدين مش ملاحظ انهم لا حطين اسمها ولا صورتها بوضوح واجبنا برده نعرف الناس هم متعاطفين مع مين اسم وصوره ولا ايه؟؟!
ضحك توفيق : هههههههههه فهمت اللي ناوي عليه وبديلك الاذن ابدأ وعاوز من بكره الموضوع ما يستناش اكتر من كده
عزيز : تمام يا باشا انا بس كنت مستني الأوكيه بعد اذنك بقي عشان اروح اشوف شغلي
~
~
~
شيماء كلمت نهال تستأذن منها عشان تعمل حوار مع داليا لكن نهال طلبت منها تنسي موضوع الحوار ده على الاقل في الوقت الحالي لإن حالة داليا ما تسمحش ....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
علياء بتقرا المقال ع النت بعد ما داليا قالتلها عليه وحاسه الدم بيغلي في عروقها وهي بتقرا الجزء بتاع كلام عزيز وعوض وصابر ، مندمجه في القرايه لحد ما رن موبايلها
علياء : السلام عليكم ، ازيك يا على ؟
على : وعليكم السلام ماشيه الحمدلله وانتي وهنا وجوزك كويسين ؟
علياء : الحمدلله >
على : مال صوتك يا عليا في ايه ؟؟
وكإنه بسؤاله حطم سد دموعها ، انفجرت في البكا وهو قلقان وبيسأل مالها وهي مش قادره ترد عليه ،،، فضل معاها ع الخط لحد ما هديت وبدأت تتكلم بوضوح
علياء : انا تعبانه اوي يا علي واصلا متخانقه انا وجوزي :"(
على : ليييه طيب اهدي يا حبيبتي وفهميني ايه اللي حصل بينكم ؟؟
علياء : مش راضي ينزلني مصر وانا مش مستحمله اشوف كل ده بيحصل في داليا واعرف اخبارها من بعيد لبعيد كده ، داليا محتاجالي في الفتره دي ومش لازم تطلب مني :"((
اول ما سمع اسم داليا انتفض من مكانه وسأل بخوف : هي داليا حصلها ايه ؟؟
علياء : انت لسه بتسأل يا على انت نايم في العسل ده مصر كلها عرفت :"((
علي : معلش يا عليا انا منعزل عن الدنيا كلها الفتره دي ارجوكي فهميني حصل ايه ؟؟؟
علياء : عندك جريدة الحقيقه ؟
على : عرفاني من زمان بطلت اقرا جرايد
علياء : طاب لو عندك نت افتح موقع جريدة الحقيقه وانت تعرف فيه ايه ،،،،،، يووووه هنا صحيت معلش يا على هقفل وهبقي اكلمك تاني
على : خلاص ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك وكل حاجه بالتفاهم مع جوزك بلاش خناق
علياء : حاضر خد بالك من نفسك ،، مع السلامه
على : مع السلامه
قفل معاها وعلى طول فتح اللاب توب و الصفحه الرسمية لجريدة الحقيقه ،، الصفحه بتحمل وهو مترقب بتوتر
قرا اول مقال والتاني بتاع اول جلسه وهو مصدوم ، كان في قمة غضبه وهو بيقرا اللي حصل في الجلسه ، شاف صور داليا وهي خانقه عوض ورغم الطمس اللي على صورها بس عرفها ،،، عيونه احمرت من الغضب رزع اللاب توب ووقف وهو بيتخيل داليا وحالها وقت ما سمعت الكلام ده كله عليها في الجلسه واتخيل لو كان معاها وقتها حس بالعجز :"(( قرب من المرايه وهو كاره حتي ملامحه ومن شدة الغضب مسك الفاظه وفضل بلا وعي يكسر في المرايه >•< انهار ع الارض والدم سايل من ايديه ودموعه نيران بتكوي قلبه وتحرقه >،،،
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
هنادي قاعده في الفصل دخل المدرس : انا عندكم دلوقتي حصه احتياطي عاوزين تتكلموا مع بعض ماشي بس اسمع نفسكم ولا صوتكم يعلا هيبقي نهاركم زي وشكم العكر ده فاهمه يا بت انتي وهي ولا لأ >•<
_فاااااهمين يا استااااذ
هنادي قاعده في الاول لوحدها صحبتها غايبه انهارده فسندت راسها ع الديسك لحد ما يضربوا الجرس ، قعد الاستاذ قصادها وفتح الجريده يتسلي فيها ويقتل ملل الحصه رفعت راسها وجحظت عنيها وهي شايفه صورة ابوها :O
وقبل ما تقرا قلب الصفحه طلبت منه يدلها الجريده تشوف حاجه نهرها ففضلت قاعده مش على بعضها لحد ما سمعت الجرس وجريت بسرعه على كشك الجرايد اللي بعد مدرستها بشارعين اشترت الجريده ورجعت ع البيت قفلت على نفسها اوضتها ومن غير ما تغير هدومها بدأت تقرا الخبر وتتفرج ع الصور وهي مصدومه وبتردد : دلوك بس فهمت جضية ايه دلوك فهمت كل حاجه ليييييه كده يابا ليييييه :"((
سمعت صوت امها بره : يا مري ايه اللي حصل يا سي عوض ؟؟
خرجت بسرعه ولقت ايد ابوها ملفوفه بشاش
عوض: يدي اتحرجت انهارده وصابر خدني ع المستشفي
هنيه : سلااامتك يا سيد الرجاله دلوك عروح اجهزلك الوكل
راحت هنيه ع المطبخ وعوض انتبه لهنادي اللي واقفه شارده
عوض: واجفه كده ليه يا بت وبعدين مش تاجي تجولي لابوكي سلامتك وتطمني واجفه كيف خيال المجاته كده ليييه >•< !
هنادي : _____________
عوض : مش بكلمك يا بت ما تردي ولا البسه كلت لسانك >•<
هنادي : ما انا لو رديت كلامي مش عيلد عليك يا بوي
عوض : هو ايه ده اللي ما عيلدش على ان شاء الله !!!
هنادي : ليه عملت كده يا بوووي ليييه سكت عن الحج وانت عارف زين انك افتريت على بت الناس لييييه مش يمكن كنت انا اللي اكون مكانها :"(
انتفض عوض مكانه ومسكها من دراعها : اجفلي خاشمك يا بت الجزمه انا مش نبهت عليكي جبل كدهه الموضوع ده ماتجيبيش سيرته >•<
هنادي : عارف يا بوي يدك انحرجت ليه ! ده غضب من ربنا عشان يدك دي هي اللي حطيتها ع المصحف وحلفت على كتاب الله زور وافترا :'(
صفعها على وشها ومسكها من شعرها : اتجنيتي اياك يا بت ولا ايه >•< انا مش جلت عجطع لسانك لو جيبتي سيرة الليله الغبره دي تاني
هنادي وهي بتتألم من مسكته : ولحد ميته عسكت يا ابا لحد ما اتشوي بنار جهنم يوم الجيامه :'(
جت امها من المطبخ على صوتهم : حصل ايييه عملت ايه هنادي ؟؟
دفعها عوض جوه اوضتها : رجلك ما عتعتبش خطوه بره البيت وانا عربيكي من جديد يا بت الكلب ولو سمعتلك حس تاني عدفنك حيه سامعه ولا لا >•<
قفل عليها الباب وهي قعدت في ركن من الاوضه خايفه وبتبكي بحرقه وتردد : سامحني يا رب :'(
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
شيماء زارت داليا بعد ماحالتها اتحسنت وعملت معاها حوار نزلته في الجريده
وبعد الحوار اللي نزل ده بيومين بدأت الجرايد الصفرا تنشر كذب وافتراء عزيز البنا بالاضافه لإنهم نزلوا صورة داليا بدون طمس وكمان اسمها بالكامل
واصبح فيه جزء من الناس مصدق وضد داليا وسواء مع او ضد المهم ان هدف طارق اتحقق وبقت قضية داليا شاغله الرأي العام ،،،،
~
~
~
مريم حالتها النفسيه بتسوء ، امتحاناتها قربت وهي فاقده تركيزها تماما ورجعت تاني تقفل على نفسها وعمرو كل يوم يروح يطمن عليها من ورا الباب ويسيبلها ملازم مراجعه ومحاضرات نقصاها ويمشي .....
~
~
~
الوقت بيمر وميعاد الجلسه التانيه قرب ، علاء محامي داليا اصبح عليه عبء كبير وبدأ يثبت ان داليا ليلة الحادثه كانت في الفندق راح هناك وطلب من صحباتها شهادتهم في المحكمه ووافقوا
بيمر الوقت وداليا حالتها النفسيه من سيئ لأسوأ وخصوصا بعد اللي كتبته الجرايد اللي تبع توفيق الزغبي عنها ماشيه ع الادويه اللي كتبتهالها نهال وكل اسبوع بيعملوا جلسه وكل ده وداليا قصاد ابوها بتحاول تبين انها قويه عشان حالته الصحيه :'(
ومر الشهر بكآبه وبطء وجه ميعاد الجلسه التانيه ......
داليا ماكنتش عاوزه تحضر لحد قبل الميعاد بيوم قاعده مع امها وابوها في الصاله ورن جرس الباب قامت تفتح واندهشت لما شافت اللي كان بيخبط ع الباب ،،،،



يتبع.......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-10-16, 04:00 PM   #30

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(28)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقة اللي فاتت عند أما
مر الشهر بكآبه وبطء وجه ميعاد الجلسه التانيه ......
داليا ماكنتش عاوزه تحضر لحد قبل الميعاد بيوم قاعده مع امها وابوها في الصاله ورن جرس الباب قامت تفتح واندهشت لما شافت اللي كان بيخبط
إرتسمت إبتسامه واسعه على وشها وجريت عليه وهي بتهتف بفرح : خالووو نااااصر حبييبيييي
اتشعلقت في رقبته وبدأت دموع اﻻشتياق والفرحه باللقا تحضن خدها :")
جريت أمها عليه ودموع الفرحه ماليه عيونها
ناصر : أوعي يا بت يا داليا كفايه عليكي كده حضن أمي وحشني أوي :')
اترمت خديجة في حضنه واتفتحت في العياط وهو كمان بدأت الدموع تنزل أول ما احتوته ضمتها
عمران : طاب سيبوا الراجل باخد نفسه وبعدين ضايقوه بسلاماتكم الغريبه دي
ضحك ناصر وراح يسلم عليه : لا مؤاخذه يا عم عمران أصلهم كانوا واحشني أوي
انتهت السلامات بأحمد اللي اول ما سمع الصوت خرج من أوضته وجري على خاله
خديجه وهي قاعده جنبه و بتربت على رجله : طمني على احوالك وصحتك يا حبيبي وفين بنتك ؟
ناصر : والله يا ست الكل انا الحمد لله بخير أما بخصوص لارا فعند أمها شويه قبل ما تتجوز وتسافر
شهقت خديجه : تتجوز ازاي انت مش لسه مطلقها !!!
ناصر : ههههههههه وهم عندهم شهور عده يا حبيبتي ! بعدين احنا بقالنا شهر متطلقين وانا مستحيل هرجعها تاني يعني فخليها تتجوز بقى براحتها
داليا : مش المحكمه حكمتلك بحضانة لارا !
ناصر : ايوه بس انا سيبتهالها يعني بشكل ودي كده انا مش قلبي قاسي لدرجة اني احرم ام من بنتها مهما حصل بينّا !
خديجه بعصبيه : وهي دي تسميها ام ولا تعرف حاجه عن الأمومه
داليا : خلاااص سيبونا بقى من السيره دي ويلاااا يا خالو قوم غير هدومك وارتاح شويه
ناصر : نسيتي حاجه مهمه يا داليا وتاكل انا بطني نشفت من الاكل الخفيف عاوز حاجه حرشه من ايد ست الكل اكلك وحشني يا أمي
علت الضحكات وردت خديجه : يا نور عيني بس كده حااالا وهيكون الاكل اللي بتحبه جاهز
قبل ايديها : تسلملي الايد الحلوه دي يا رب
راحت خديجه ع المطبخ وناصر اتكلم شويه مع عمران بعدين عمران اعتذر ودخل ينام
ناصر : والواد احمد كمان راح يذاكر ما بقاش غيرنا يا بت انتي يلااا بقى دلوقتي حالا تعترفي ايه اللي قريته في عينك ده !
داليا وعلى شفايفها شبح ابتسامه :")) : قريت ايه !
ناصر : خوف ورهبه وحزن وعدم ثقه بنفسك مشاعر كتير عينك بتحكي عنها بس للأسف كلها وحشه ومش مطمنه !!!
داليا : طيب بعد ما تاكل ان شاء الله نبقى نسهر سوا ونحكي براحتنا
ناصر : اتفقنا يا دولي ودلوقتي بقى وانتي زي الشاطره كده قومي ساعدي ماما لحد ما اشوف اخبار الواد دكتور المستقبل في دراسته ايييه !
قامت داليا تساعد أمها وهو دخل اتطمن على احمد وشجعه شويه لان امتحاناته بعد شهر لحد ما ندهتله داليا عشان الأكل جهز ، اتجمعوا كلهم وبدأوا ياكلوا وهم بيضحكوا على المواقف اللي ناصر بيحكيها
وبعد الأكل شرب ناصر الشاي مع خديجه ، ساعه و دخلت تنام ، عملت داليا كوبايتين نسكافيه وراحوا ع البلكونه يحكوا براحتهم ....
ناصر وهو بيرتشف من كوبابة النسكافيه : مستعده لجلسة بكره ان شاء الله ؟
داليا من غير ماتبصله : أنا اصلا مش رايحه :')
ناصر : نعممممممم !! مش بقولك عنيكي فيها حاجه ما تطمنش مش هتروحي ليه ان شاء الله ؟؟؟!!
داليا : مش عاوزه اللي حصل في الجلسه اللي فاتت يتكرر مش عاوز افقد اعصابي وانا شايفه وشوشهم المقرفه
ناصر : حاسس كده بنبرة استسلام وهروب في صوتك يا نصه !
داليا : لا والله ولا هروب ولا استسلام تقدر تقول زهقت خلاص وتعبت وكل مره يخترعوا قصه قذره ويشوهوا سمعتي وانا مابقتش مستحمله اني ابقي بموت من جوايا وابين اني كويسه وقويه عشان محدش يحس بيا ويتعذب بسببي وخصوصا ماما وبابا
ناصر : ما هو اللي انتي بتقوليه ده استسلام ولكن من نوع آخر ما ضاع حق وراءه مطالب يا انسه ماينفعش تعتمدي ع المحامي بس وبعدين انتي اقوى من كده ومهما قالوا ولا كتبوا ثقتك بنفسك تخليكي ما تلتفتيش للكلام العبيط ده من الاساس احنا اصلا هنروح سوا بكره ان شاء الله
داليا : اذا كان كده ماشي
ناصر : وانني تقدري تقولي حاجه غير كده يا بت انتي معندكيش اختيارات
ضحكت داليا : وانا نطقت يا باشا !
ناصر : ههههههه والله يا داليا كنت جاي احضر معاكي اول جلسه وربنا وحده العالم كان نفسي اكون جنبك طول الفتره دي ازاي بس القضيه كانت مغلباني شويه
داليا : ولايهمك يا حبيبي انا عارفه والله بس مش مهم اللي فات لإن اللي جاي هو الاصعب والحمدلله جيت في وقتك
ناصر : ان شاء الله ولا اصعب ولا حاجه انتي ادها
ابتسمت داليا : طاب يلا بقى قوم نام ونبقى نكمل كلامنا بكره ان شاء الله
ناصر : مش هقولك لا عشان جفوني دلدلت خلاص
داليا : هههههههه ماشي يلا يا حبيبي قوم نام تصبح على خير
ناصر : وانتي من اهل الخير يا دولي استني يا بت
داليا : نعم !
ناصر : عاوز حضن
ابتسمت داليا وضمته طبع قبله على جبينها : خليكي واثقه في نفسك يا ست البنات
ابتسمت داليا وراحت على اوضتها بحماسه ونفس جديده غير اللي كانت قاعده من شويه
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
الصبح نزلت داليا هي وخالها خالها ، ركبوا مع نهال العربيه وراحوا ع المحكمه وأول ما وصلوا اندهشت !
لقت مجموعه من الشباب و البنات واقفين عند المحكمه وماسكيين لافتات لتشجيعها والمطالبة بحقها
نزلت من العربيه وهمس ناصر في ودانها : معقوله ماكنتيش عاوزه تيجي عشان تضيعي المنظر إللي يفرح القلب ده
ابتسمت داليا ودخلت المحكمه مع خالها ونهال بثقه وثبات ولسه هتافهم بيتردد صداه في ودانها ويشعل الحماس جواها :
(( اقفي في وش الظلم يا داليا حقك راجع ماتخافيش )) !
وعند الباب قابلوا شيماء وسط مجموعه من الصحفيين اللي اول ما شافوا داليا جريوا عليها ووجهولها سيل من الاسئله !
دخلت داليا القاعه من غير ما تجاوب وطبعا الوحيده من صف الصحفيين اللي دخلت معاها جوه هي شيماء
جريوا الصحفيين على توفيق الزغبي ومراته وهم داخليين زي المره اللي فاتت من باب غير الرئيسي ، اتفاجئوا وارتبكوا بس قدروا يفلتوا منهم ويدخلوا القاعه
توفيق : ايه الهرجله دي الصحفيين دول ايه اللي جابهم هنا !!
عزيز : خلاص بقى يا توفيق بيه القضيه وصلت للصحافه وبالتالي طبيعي يكونوا موجودين هنا من الصبح مش هنقدر نمنعهم بس الحمدلله مش هيدخلوا القاعه منعا لأي ازعاج اثناء الجلسه
~
~
~
وصلوا المتهمين وجاسر بص لداليا نفس النظره بس المره دي ما هربتش من عنيه المره دي بصتله بقوه وثبات وثقه ...
خالد بيدور وسط الموجودين على مريم يمكن تحن المره دي وتحضر لكن مش لاقيها قعد بخيبة امل ولسه الخوف بيحرق قلبه زي كل يوم عايشه ورا القضبان !
كتير فكر يعترف ويريح نفسه من العذاب اللي عايش فيه ده ومش مهم يعدموه بس هيرتاح من الخوف والقلق والرعب اللي عايش فيه كل ليله اصل انتظار البلاء اشد من وقوعه ،، لكن سرعان مابيطرد الافكار دي من دماغه ويستمر على كدبه وانكاره يمكن فعلا ابو جاسر يقدر يخرجهم من الورطه دي ،،،،
محمود قاعد جنبه وباصص في الارض مش ناوي يتعب نفسه ويدور على حد ليه في القاعه لإنه في الاساس ملهوش حد !
سرح بأحلامه لما القضيه دي تنتهي ويخرجوا على طول هيدور على اي طريقه يسافر بيها بره كده كده ملهوش حد هنا يزعل عليه او يحمل همه عايش في غربه اكبر من اللي ممكن يعيشها لما يسافر !
~
~
~
مريم قررت مش هتحضر الجلسه المره دي اعصابها تعبت في أول جلسه ومعندهاش استعداد تحط عينها في عين داليا او حتي تلمحها
~
~
أم جاسر زي المره اللي فاتت واقفه بتبكي وتواسي ابنها لحد ما بدأت الجلسه ،،،
طبعا المره دي محامي داليا جاب شهود كتير اولهم اللي كانوا معاها في الفندق ليلة الحادثه بالاضافه للدكتوره اللي كانت في الطوارئ واستقبلتها واول دكتوره نفسيه قعدت معاها في المستشفي ونهال كمان شهدت وشرحت الحاله النفسيه اللي اتسببت فيها الحادثه لداليا وقدمت تقارير تثبت كلامها
زي عزيز البنا اللي كان جايب شهود برده لكن للأسف مأجرهم عشان يشهدوا بالكدب اللي حفظهلهم والقصص القذره اللي اخترعها !!!!
وهناك في اخر الصف كان قاعد والدم بيغلي في عروقه وحاسس انه عاوز مسدس يضرب بيه كل واحد من اللي واقفين بيفتروا على حبيبته !
#على قرر يحضر الجلسه وفعلا راح بس لما شاف داليا مقدرش يبص في عنيها ولقى نفسه بيستخبى منها لحد ما دخلت وبعدين دخل وراها مش مهم تعرف انه موجود المهم يفضل جنبها حتي لو من بعيد لبعيد
احتدت المواجهات بين المحاميين وفي النهاية عزيز البنا طلب تأجيل القضيه شهر كمان وتمت الموافقه على طلبه !
~
~
~
بعد خروجهم من القاعه
ام جاسر : عزيز انت ليه اجلت القضيه مش هستحمل ابني يقعد شهر كمان في المكان القذر ده
توفيق : صحيح يا عزيز انت ماقولتليش انك هتأجل القضيه !
عزيز : ده قرار مفاجئ وانا نفسي ما كنتش اعرف اني هضطر اجلها وماكنتش متخيل ان علاء شاطر لدرجة انه ينافسني بالقوه اللي كان فيها انهارده دي !
توفيق : يعني ايه !
عزيز : يعني ماكنتش متوقع انه هيسحب القضيه في صفهم كده انهارده لذلك طلبت التأجيل لحد ما الاقي حاجه جديده اقوّي بيها موقفنا مره تانيه بس ماتقلقش مش حتة محامي صغير زي علاء ده اللي هينافسني وهو فيه سمكه صغيره بتنافس حوت !!!
بص لام جاسر : ماتقلقيش يا هانم بعد شهر هتنتهي المهزله دي ولصالحنا وابنك هيرجع لحضنك تاني ...
~
~
~
ناصر : فيه ايه يا داليا ايه العكننه والعصبيه اللي انتي فيها دي !
داليا : مش شايف يعني حاجه تحرق الدم انا بجد تعبت وماصدقت اني هخلص انهارده يقوموا يأجلوا القضيه كمان شهر والله اعلم هيأجلوها تاني لحد امته انا بجد تعبت
علاء : ماتقلقيش يا انسه داليا طلب التأجيل ده اكبر دليل على ان عزيز حس بمدي ضعف موقفهم وطلب تأجيل لحد مايشوفله لعبه تانيه ولا كدبه جديده بس ماتقلقيش خلاص وصلنا للنهايه وكلها شهر بإذن الله وهترتاحي من القضيه دي
داليا : اتمني فعلا وكفايه تأجيل بقى والله مليت وتعبت بس بجد مش عارفه اشكر حضرتك على مجهودك معانا ازاي ربنا يبارك في حضرتك ويكرمك
علاء : ده واجبي يا انسه داليا ومش عاوزك تقلقي من اي حاجه ان شاء الله خير Smile) ، أستأذنكم بقى عشان عندي شوية شغل لازم اخلصهم هنا
داليا وناصر : اتفضل
داليا واقفه مع خالها ومنتظره نهال تخلص كلامها مع شيماء وطارق وفجأه شمت ريحة اربكتها !
ناصر : مالك يا داليا ؟؟
داليا لنفسها (( معقوله اللي انا شماه ده البرفيوم بتاع على ! معقوله يكون على هنا ! ولا دي ريحة الحنين والاشتياق اليه !! يوووه يا داليا مش ناويه تفوقي من الاوهام دي بقي وعلى هيجي هنا ليه وبعدين هو مفيش حد غيره يعني بيحط البرفيوم ده !! بس الموضوع مش برفيوم بس انا حاسه بوجوده معرفش ليه !! ))
ناصر : داليااااااا !!!
داليا : هه بتقول حاجه يا خالو ؟
ناصر : لا ده انتي مش معايا خالص ! طيب دكتوره نهال ندهتلك روحي يلا عشان تروحي معاها
داليا : وانت ؟!
ناصر : عندي مشوار مهم هروحه واحصلك ع البيت
داليا : طيب خد بالك من نفسك
ناصر : حاضر وانتي كمان
~
~
~
ناصر وهو في الجلسه لمح على بس كدب عيونه وافتكر بيتهيأله بس إتأكد ان هو لما لمحه للمره التانيه دلوقتي وهو واقف مع داليا فقالها تمشي وراحله
ناصر : طاب مش تسلم على خالك يا ندل !
ابتسم على وحضن خاله
ناصر : قعدت ليه في اخر صف وماسلمتش ليه علينا من اول ما جيت !
على : يعني ماظنش ان داليا حابه تشوفني فقلت اطمن عليها من بعيد لبعيد :"))
ناصر : طاب تعالى نتمشي شويه واحكيلي عن احوالك واحشني اوي يلا
خرجوا من المحكمه واتمشوا شويه ع النيل وناصر بيحكي عن شغله وقضية مراته
ناصر : انا بقالي ساعتين بتكلم وانت ساكت ايه يا ابني اتخرست !
على : فعلا اتخرست أو زهقت من الكلام ومابقليش نفس ولا قدره على اني اتكلم يمكن لإني مابقتش لاقي نفسي ! الحمدلله على كل حال :'))
ناصر : انت عاوز ترجع لداليا يا علي ؟
على : اصبح حلم من احلامي
ناصر : طاب وطليقتك والطفل اللي بطنها ومش الطفل وبس اللي فهمته من عليا انها بتحبك ! وبعدين يا على من غير ما تزعل مني إنت إللي فرطت في داليا من الأول وإتخليت عنها وماكنتش متخيل أبداً إنك هتعمل حاجه زي دي !!!
على : انا تعبت من الصراعات اللي بعيش فيها كل يوم يا خال عموما أرجووووك سيبنا من القصص دي كلها خلاص فات اوان الكلام
ناصر : وهتفضل ع الحال ده لحد امته !
على : الله اعلم بس الله يخليك ما تسيبش داليا لوحدها انا دلوقتي ندمان على كل لحظه عشتها بعيد عنها وندمان عشان فرطت فيها
فضلوا يحكوا شويه عن الحياه ومشاكلها وكل واحد فضفض للتاني باللي جواه بعدين ناصر راح مع على يسلم على اخته ويتغدى عندها...
~
~
~
داليا من وقت ما رجعت وهي بتفكر في علي مش عارفه ايه السبب اللي خلاها تحس اوي بوجوده المره دي !
ارتسمت ابتسامه على وشها وسرعان ما حولتها لملامح ألم ووجع لما افتكرت تخليه عنها وردت على نفسها ( وحتى لو كان موجود هيفيد بإيه اي حاجه ممكن يعملها ما خلاص فات الأوان ) !
~
~
~
رجع على شقته أول ما دخل رمى جسمه على كنبة الأنتريه وافتكر الجلسه انهارده وإحساسه أول ما شاف داليا ولقى نفسه بيبتسم :'))
كل تفصيله فـ ملامحها كانت وحشاه كان نفسه أول ما شافها يجري عليها يضمها ضمه تقتل أشباح الحنين ووجع الفراق إللي بقت ساكنه في قلبه ♥
فضل سرحان في ملامحها وذكرياته وياها لحد ما راح فـ النوم .....
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
هنادي لسه محبوسه في اوضتها ابوها منعها حتي من انها تروح المدرسه !
بتذاكر في البيت على امل انه يسمحلها تحضر الامتحانات قامت تشوف التاريخ في النتيجه ولمحت حكمه مكتوبه في اخر الورقه (( الساكت عن الحق شيطان اخرس )) حست كإن الجمله دي جايه دلوقتي رساله ليها :'(
قطعت الورقه وقعدت ع السرير وهي لسه باصه للجمله ورجعت فلاش باك
ليوم ما كانت في الصعيد قاعده هي وعيال عمامها مع جدها
جدها : جولي الحج يا هنادي شفتي فرغلي وهو بيضرب محمود ولا لا ؟؟
هنادي : أ أني ما شفتش حاجه يا جدي
محمود : كدابه يا جدي والله العظيم كانت جاعده لما فرغلي ضربني وخد مني كيس الشيبسي >.<
الجد : طيب خلاص حصل خير خد الجرش ده هاتلك بيه كيس شيبسي تاني والعبوا سوا بطلوا مناجره وخناج مع بعض >.<
مشيوا وقبل ما تمشي هنادي معاهم : استني يا هنادي انا عاوزك
هنادي : نعم يا جدي !
جدها : لما يتحط الوكل بعد شويه اوعاكي ألمحك جاعده معانا !
هنادي : ليه يا جدي!
جدها : لإن اللي مايشهدش بالحج مايجعدش معايا على طلبيه واحده
هنادي : :'( :'(
جدها : اني عارف ان فرغلى ضرب واد عمه وجريت الكدب في عيونه بس اني مش زعلان منه كد ما انا زعلان منيكي عشان شفتي حاجه غلط وما شهدتيش بالحج
هنادي : والله يا جدي اني ماكنتش عاوزه فرغلي يزعل مني و اصل
جدها : لا اصل ولا فصل يا بتي حطيها حلجه في ودنك طول حياتك الساكت عن الحج كيف الشيطان الاخرس
سرت قشعريره في جسمها ولسه جملة جدها بتتردد في ودنها (( الساكت عن الحج كيف الشيطان الاخرس )) !!!
مددت ع السرير وهي بتردد : الله يرحمك يا جدي :'(
•••••••●••••••••●• •••••••••●•••••••� ��•●••••••••●••• ••••
طارق في بلكونته بيشرب كوباية قهوه وشارد في الليل وسكونه دخلت أمه ربتت على كتفه فإلتفتلها وهو مبتسم ^_^
طارق : سهرانه لحد دلوقتي ليه يا أمي ؟
_ هيجيلي نوم ازاي قبل ما اتطمن انك في سريرك
قبل ايديها :* : اتطمني يا امي بقى انا خلاص كبرت يا ست الكل بلاش الخوف ده كله عليا
_ مهما كبرت يا حبيبي هتفضل في عيوني لسه العيل الصغير اللي ما اطمنش ولا يجيلي نوم غير لما اشوفه نايم في سريره واغطيه بإيديا كمان وبعدين لو عاوزني اطمن صحيح اتجوز وطمن قلبي عليك
طارق : هههههههه والله كنت متأكد إنك هتفتحي الموضوع ده دلوقتي ،،،، يا حبيبة قلبي انا وعدتك هفكر في الموضوع ده ان شاء الله بعد ما القضيه اللي شغاله حاليا تخلص
_ الا صحيح يا حبيبي وصلتوا لإيه مع الزغبي واشكاله ده !
طارق : الله ده انتي متابعه بقى يا امي
_ متابعه طبعا وداليا دي صعبانه عليا اووووي واللي صعبان عليا اكتر امها وابوها تلاقيهم قلبهم محروق عليها اوي
طارق : الله يكون في عونها وعونهم يلا يا امي بقى ادخلي نامي واتطمني بقى ♥
_طيب يا حبيبي بس عشان خاطري ماتطولش في السهر
طارق : حاضر
طبعت قبله على جبينه ومشيت وسابته لسه سرحان في افكاره !
مش عارف ليه صورة داليا مش عاوزه تروح من باله ! اليومين دول بقت شاغله تفكيره كتير اوي وبيدعي طول الوقت تاخد حقها وتنتهي كل احزانها وتتحسن حالتها النفسيه والصحيه ، طول عمره بيتعاطف مع المظلومين في القواضي اللي بيشوفها بس مع داليا احساسه مختلف مش مجرد تعاطف حاسس انها حد قريب منه وواجب عليه انه يقف جنبها ويجيبلها حقها ويرجعلها ضحكتها من تاني ، افتكر المره الوحيده اللي شافها فيها بتبتسم ولقى الابتسامه اترسمت على شفايفه :'))
اتنهد وبص في الساعه لقى الوقت اتأخر جدا فقرر يمدد ع السرير ويتحايل ع النوم يزوره !!....
~
~
~
شيماء كتبت مقال جديد ونزلته في الجريده والناس مازالت متابعه ، مديرها طلبها فراحتله هناها على تألقها وطلب منها تكلم داليا عشان يعملوا معاها حوار في برنامج الجريده في التليفزيون
شيماء: ايوه يا فندم بس انا مش عارفه اذا كانت داليا هتوافق على الموضوع ده ولا لأ !
_وليه ترفض ! الامر في مصلحتها هي وبعدين رغم ان الناس خلاص عرفت شكلها الحقيقي بس احنا برده مش هنظهر وشها ولو عاوزه نغير في صوتها كمان مستعدين يبقي فين المشكله بقى !
شيماء : بس يا فندم
_ولا بس ولا حاجه يا شيماء انتي هتخسري ايه !! قوليلها مش يمكن تلاقيها فرصه بالنسبه لها وتوافق بسرعه !
شيماء : حاضر يا فندم هبقي اكلمها واشوف رأيها ، بعد اذن حضرتك
_اتفضلي ومنتظر منك اخبار حلوه
شيماء : ان شاء الله
~
~
توفيق : ايه الاخبار يا عزيز ؟
عزيز: الجرايد لسه مستمره في فضح داليا
توفيق : وخطتك اللي قولتلي عليها ناوي تنفذها امته ؟
عزيز : لسه عليها شويه هتتنفذ قبل الجلسه على طول ، ماتشغلش بالك انت يا توفيق بيه الجلسه الجايه هتبقى الضربه القاضيه ده غير اني مجهز للست داليا دي شوية قرصات ودن هتعلمها الادب
توفيق : اتمني فعلا بقى ينتهي الكابوس ده وخد بالك من اي غلطه ممكن تكون ضدنا
عزيز : اطمن يا توفيق بيه كل خطواتي محسوبه كويس اوي
~
~
~
شيماء راحت لداليا البيت ، استقبلتها داليا بترحاب، دخلوا اوضتها وعرضت عليها شيماء موضوع البرنامج
داليا : شيماء انتي بتقولي ايه ! انا نفسيتي تعبانه بسبب الصور والمعلومات الكامله اللي نزلت في الجرايد دي تقومي تقوليلي اطلع في التليفزيون !!!
شيماء : مش هيظهروا وشك يا داليا ولو عاوزه يغيروا صوتك كمان مفيش مشكله
داليا : مش عارفه يا شيماء انا كل خوفي على بابا هو اه بيساندني في القضيه بس مش هقدر اعمل حاجه زي دي صحته مش مستحمله وانا خايفه عليه جدا
شيماء : طيب بصي بلاش تقوليلي اي قرار دلوقتي فكري على مهلك وخدي رأي أهلك وابقي ردي عليا براحتك
داليا : ان شاء الله بس ما اوعدكيش بالموافقه !
.
.
.
بعد ما مشيت شيماء داليا حكت لخالها وخدت رأيه ، هو شايف ان مفيش مشكله بس عنده نفس خوفها على عمران لذلك اقترح عليها تستني يومين وتشوف رأي أبوها بهدوء
~
~
~
مريم عرفت أخبار القضيه وإللي حصل في الجلسه من الجرايد ، كانت قاعده شارده لما رن جرس الباب في ميعاد عمرو المعتاد ، استنت لما مشي فتحت الباب واتناولت الملازم والورق إللي سايبه ولسه هتدخل لقت ورقه غريبه وسطهم !!!
~
~
~
بعد اسبوعين وهم بيتغدوا جه تليفون لخالها من مراته بتبلغه ان بنته تعبت ونقلتها المستشفي فإضطر يحجز في أول طياره ويسافر ووعد داليا انه هيجي على ميعاد الجلسه الجايه ان شاء الله
.
.
راحت هي وأحمد المطار وصلوا خالهم ورجعت ادت لأبوها الدوا قبل ما ينام ، ذاكرت لأحمد شويه وخرجت تقعد مع أمها في الصاله
داليا : مالك يا ماما ؟
خديجه : مش عارفه يا داليا حاسه ان قلبي مقبوض اوي
داليا : يا ستار يا رب يا امي ماتقلقيش على خالو ناصر اللي فهمته ان لارا جتلها سخنيه شديده واضطرت امها تنقلها ع المستشفي وبلغت خالو ،، ان شاء الله هو هيوصل بالسلامه ويطمنا
خديجه : مش عارفه بقى يا داليا بس انا من قبل ما التليفون يجي لخالك اصلا وقلبي مقبوض استرها يا رب :'(
داليا : يا رب ماتقلقيش يا امي استعيذي بالله من الشيطان الرجيم كده واستهدي بالله ان شاء الله خيـ
وقبل ما تكمل كلمتها سمعوا خبط جامد ع الباب بصت خديجه لداليا برعب
وردت داليا وهي بتلبس حجابها : ايوه ايوه جايه
جريت ع الباب فتحته وجحظت عنيها :O ، زي امها اللي اتصدمت وشهقت : #عادل !!!!!!


يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 02:55 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.