آخر 10 مشاركات
رسائل بريديه .. الى شخص ما ...! * مميزة * (الكاتـب : كاسر التيم - )           »          في قلب الشاعر (5) *مميزة و مكتملة* .. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          روايتي الاولى.. اهرب منك اليك ! " مميزة " و " مكتملة " (الكاتـب : قيثارة عشتار - )           »          رواية قصاصٌ وخلاص (الكاتـب : اسما زايد - )           »          [تحميل]فصليه لظالم وحش بقلم / سقين الشمري "عراقيه" ( Pdf ـ docx) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          إمرأة لرجل واحد (2) * مميزة و مكتملة * .. سلسلة عندما تعشق القلوب (الكاتـب : lossil - )           »          أكتبُ تاريخي .. أنا انثى ! (2) *مميزة ومكتملة * .. سلسلة قلوب تحكي (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          ثمن الخطيئة (149) للكاتبة: Dani Collins *كاملة+روابط* (الكاتـب : Gege86 - )           »          هدية عيد الميلاد (84) للكاتبة : Abby Green .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          الفرصة الأخيرة (95) للكاتبة: ميشيل كوندر ...كاملة... (الكاتـب : سما مصر - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 15-10-16, 02:43 PM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 علمت بزواجي يوم زفافي / للكاتبة سلمى المصري ، مصرية مكتملة






بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية
علمت بزواجي يوم زفافي
للكاتبة سلمى المصري



قراءة ممتعة للجميع....





لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:45 PM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t356214.html


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهداء خاص الى زهرة لغات شرقيه وحورية الجنة ميادة محمد داخلي........

رحمها الله وجعلها في الفردوس الأعلى من الجنه......

علمت بزواجي يوم زفافي ..........

كاتبة : سلمى المصرى.......



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:46 PM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الاول...



في غرفة يبدو عليها الكآبه والوجع
تجلس بها فتاه في منتصف العشرينيات يبدو عليه الحزن والبكاء الشديد
ويجلس امامها ماذون
ثم يفتح الباب فجاءه ليعلن عن مقدم شاب أيضاً في منتصف العشرينات يبدو باهت اللون مرهق الجسم
يفتح الباب ويزج بي هذا شاب داخل الغرفه من قبل راجل كبير ذو هيبه
تقف الفتاه مسرعة إلى ذاك الشاب يحتضنه بعض بالوعه الحب ومرار الفراق
الفتاه : اوعي تسمع كلامهم وتسبني
الشاب : انا مش هقدر اعيش من غيرك
الفتاه : اوعي تسبني انا روحي فيك
الشاب : انا بموت كل لحظه وانتي مش معايا
احتضنه بعض بشده وسط بكاء حار
انتزع ذاك الرجل العجوز الشاب من حضن تلك الفتاه
الرجل العجوز : ابدا الإجراءات لو سمحت
وبعض محاولات من الشيخ بعدم الطلاق ولكن كلها محاولات فاشله
المأذون : ارمي عليها يمين الطلاق
الفتاه : اوعي تعمل كدا
جاءت فتاه في أواخر الثلاثينات
الفتاه الأخرى : سمعت المأذون قال ايه ولا اقولك بطريقه تانيه
الشاب بثقل لسان : انتي طالق ياايناس
بكاء وانهيار من قبل ذاك الشاب وتلك الفتاه
وبعد مرور عدة سنوات
في احدي العمارات السكنية الراقيه تعيش عائله صغيره
تتكون من
حمزه البنهاوي بطل قصتنا هو شاب في تسعه والعشرين من عمره
يتميز بطول قامته ووسمته قد يحسد على وسامته التي تجذب الجميع له ولكن لايعرف احد ان سبب وسامته هو سبب الشقاء له
كان شاب ذو العينين واسعتين تشبه الصقر لونهم لبنى تغلب عليهم الحزن الشديد ذو الشعر البنى الكثيف.
حنين البنهاوي : هي فتاه في أول العقد الرابع من عمرها لم تتزوج
وهي من اعتنت بتربية بطلنا بعد طلاق ابيه وأمه رفضت العيش في قصر ابيها مع زوجته وأخذت أخيها واعتنت بيه ولم تفكر في الزواج لأجله كانت صارمة الطبع كان لأحد يجرا أن يكسر لها أمرا حتى بطلنا احتراما لتضحياتها من اجله
ثم نأتي إلى قطعه شوكولاته وهي فريده حمزه البنهاوي : هي في السادسه من عمرها قد نقول انها نسخه مصغره من الشكل من ابيها
لاسف كان حمزه لا يحب ابنته ودائما يعاملها بي جفاء
ترفع الستار وتبدأ الأحداث
كأنت شقه تمتاز بالكلاسكيه لا تدب فيها أي روح غير روح الفتاه الصغيره تبدو وكأنها بيت لي أشباح
على سفرة تترأس السفره حنين ويجلس على يمينها حمزه
اليوم يوم مميز لانه اول يوم دراسه لي طفلتنا الصغيره
حنين : داده داده جهزتي فريده
داده : ايوه يابنتي
خرجت فريده هي طفله غايه في البراءه
فريده : مامتي ايه لايك في لبث المدراثه بتاعي( مامتي ايه رايك في لبس المدرسه بتاعي )
حنين : جميله ياحبيبة قلب مامي
قبلتها فريده قبله حنونه
حنين : فاكر ياحمزه اول مره كنت فرحان ازاي بلبس المدرسه
ابتسم ابتسامه صغيره
حمزه : اه فاكر
فريده : وايه لايك يابابي( ايه رايك يابابي)
لم ينظر لها حمزه
حمزه : حلو
فريده : بس انت مس سفت يابابي( بس انت مش شفت )
حمزه بالعصبيه : قولت حلو اتفضلي افطري وانتي ساكته
ترقرت الدموع في عين فريده وجلست مما أغضب حنين
حنين : حمزه روح افطر في مكتبك اتفضل
حمزه : حنين
حنين : اتفضل
غادر حمزه وهو في قمة غضبه احتضنت حنين فريده
حنين : مش تزعلي من بابي هو بيحبك اوي
في احد الأحياء الشعبية قامت بطلتنا الجميله في نشاط حتى لاتتاخر على الانترفيو الخاص بها
تتميز بطلتنا بالعيون العسليه والشعر الأسود الحريري والبشره البيضاء
قامت وصليت ودعيت ربها أن يقبلوها في تلك الوظيفه
خرجت من غرفتها وجدت ابيها حضر لها وجبه سريعه لتناولها قبل الخروج
عبدالله : مفيش نزول غير لما تاكلي
قبلت يد ابيها
زهره : ربنا مايحرمني منك ابدا يابابا
عبدالله : ومايحرمني منك يابنتي
في مكتب يبدو عليه الفخامه والثراء نعم انه مكتب عزام البنهاوي وحنين عزام البنهاوي كان رجل صارم جدا ولكن ليس مع كل الأشخاص علاقته هو وحمزه علاقة متوتره جدا جدا هنعرف ليه دلوقت
عزام بالخبث : حنين هو حمزه مش باين النهارده في شركه هو لسه مجاش
حنين : لا ياحبيبي ده في الشركة من بدري بس عنده مقابلات علشان يختاره سكرتيره جديده
عزام : أمممم هو حمزه رجع امبارح ساعه كام
حنين بااستغراب : اتأخر شويا جاه ساعه 2 كدا
عزام بالخبث : ليه
حنين : كان مع أصحابه حضرتك بتسأل ليه
عزام : هو الواد كبر بقى يعرف يتسغفلك
حنين : ايه اللي حصل يابابا
عزام الباشا كان عند امه في قصر راغب الشناوي وامبارح مكنش معياد اللي متفق معاكي عليه..... شدي عليه شويا يانونو
حنين : حاضر يابابا
في تلك الشركة ضخمه خاصة عند موظفة الاستقبال
زهرة :بعد اذنك هو مكتب الباش مهندس حمزه فين
ملك : الدور الرابع يافندم اكيد جايه علشان وظيفه السكرتير
زهره بي ابتسامه : مظبوط
ملك : الله يكون في عونها اللى هتبقى سكرتيره حمزه البنهاوي
ارتعبت زهره من كلمات ملك وشكرتها وصعدت حيث المكتب
توجهت زهره حيث قالت لها موظفة الاستقبال دخلت مكتب في غايه الفخامه حمدت ربنا انها لم تتأخر كانت الرابعه تقريباً
داخل مكتب حمزه
كان حمزه يجلس مع سامح صديقه وبينهم صلة قرابة كان سامح شاب طويل القامه عيونه رصاصيه هو يد حمزه اليمني
سامح : وحيات امك اختك لو عرفت انك كنت عند مدام ريحانة امبارح
لتعلقك
حمزة : اتلم يا صايع وخلينا نشوف سكرتيره عدله بقولك روح هات لينا فطار من البوفيه
سامح : اشطه ياكبير
دخلت روان عزام البنهاوي بسكوته عائله البنهاوي اخت حمزة الصغرى ليست شقيقته ولكنها قطعه من قلبه
روني : ميزو حبيبي
قام حمزه من مكانه وقبلها واحتضنها
حمزه : روني حبيبة قلبي واحشتني ياعفريته
روني : وانت كمان واحشني اوي قولت أسأل بدل مش بتسأل انت
حمزه : معلش يا قلب حمزه عندي شغل كتير اوي
روني : اخبارك ياسامح
سامح بهيام : الحمدلله ياروان وانتي اخبارك ايه
روني : الحمدلله بخير ياسامح
حمزه : كان في مشروع فطار
سامح بهمس في أذن حمزه
سامح : ابوشكلك وحيات امك لاوريك
حمزه : امشي بدل مااشتمك اودمها ويبقى شكلك وحش اوي
سامح : ماشي ياابن البنهاوي
كانت تراقبهم ولا تعرف مايدور بينهم
حمزه : عاااش يابطل
روان : انت كنتو بتقولو ايه
حمزه : كلام كبار انتي لسه صغنونه
روني : مين البنات الكتير اللي برا
حمزه : علشان انترفيو لي سكرتيره بنت مش عايز صوت علشان اعرف اركز
جلس على كرسي مكتبه بصرامته المعروفه عنه في للشركة وارتدي نظرته الطبيه
روني بي ابتسامه : انت لحقت قلبت يانهاري��
حمزه بالتحذير : روني مش عايز صوت لحد ماالمقابله تخلص
روني بمرح : حاضر ياهندسه
ابتسم ابتسامه الساحرة في دخول زهره له
زهرة الفتاه ذات الخمار الشرعي الذي قلما نجد فتيات مثلها
نظرت له ولي ابتسامته كانت في حاله من الذهول
فاانه ليس رجل عجوز كمان كانت تظن حمزه عزام البنهاوي الذي اسمه يرعد رجال الأعمال هو شاب في أواخر العشرينات يكبرها بي خمس سنوات فقط
نظر لها حمزه نظره مختلفه فتاه تتقدم لشركة مثلهم كل الفتيات تفعل المستحيل لتعمل بها بل منهم يخلع حجابه ظن منهم انهم سيقبلون بااغراء وهي تاتي بخمرها تلاقت عينهم ابتسم في داخله
حمزه : اتفضلي
اجلسها حمزه وصمت قليلاً لأنه لاحظ توترها
حمزه : اسمك ثلاثي
نظرت له بي استغراب فهو معه c.v
كان هو يريد أن يخف من توترها
زهرة: اسمي زهرة عبدالله الفاروق
حمزه : سنك
زهره : 25 سنة
حمزه كان ذات الطابع المتدين الذي جعله مستعد لقبلوهامسك حمزه c. v
دخل سامح بعفويته ونسي امر الانترفيو نهائي
سامح : انت ياض انا جبت الفطار
نظر له حمزه بصرامه وحده تتدل على غضبه الشديد
سامح بحرج : انا اسف يافندم مكنتش اعرف اني معاك حد
حمزه بلهجة حاده: اتفضل هناك وحسابنا بعدين
سامح بلهجة مطيعه : حاضر ياريس
روني محاوله تخفيف حدة أخيها فهي تعلمه جيدا عندما يغضب : هو ميقصدش ياحمزه
حمزه بغضب : متتدخليش انتي
غضبت روني منه بشده وخرجت إلى مكتب اختها
حمزه بصرامه : اتفضل خلص الورق ده
جلس سامح بعيدا على اريكه جلد فخمه ترك الطعام الذي كان بيده ومسك الورق وأخذ ينظر في الورق
كانت ذاك الموقف كفيل أن يجعلها ترتعب منه أكثر وتتمنى انها لو لم تأتي لهذا الرجل الصارم
جلس حمزه يتأمل في c. v
حتى وجد كلمه ادهشته
حمزه : أنتي مهندسه
زهرة : ايوه يافندم
حمزه بي اندهاش : طيب ليه شغل السكرتارية
زهرة: المتوفر حضرتك
حمزه بعد برهة من تفكير : سامح ممكن تيجي لحظه
أطاع سامح أمر حمزه عالفور
حمزة: اعرفك سامح ايدي اليمين وصديق عمري وبينا صلة قرابه
زهرة : اهلا وسهلا يافندم
ابتسم سامح
حمزه : انسه زهرة معاها بكاليورس هندسة ومتقدمة لوظيفة سكرتارية
بالنسبه أني من الصبح في مقابلات انتي ممكن تكوني أحسنهم انا وسامح شغلنا كله خاص بالهندسه
لم تفهم زهرة مايرمي له حمزه لم تقدر على إخفاء تعبير عدم الفهم
حمزه : من الاخر المثلث ناقص ضلع وانتي هتبقى ضلع ده
بجانب شغل السكرتيره واكيد هيبقى المرتب مختلف بس كمان ملناش مواعيد في شغلنا
فذاك الوقت آن هاتف مكتب حمزه
حمزه : معاكي فرصة تفكري لحد مااخلص مكالمه
زهرة : ها
سامح : الباشمهندس حمزه بيكلم جد فكري لحد مايخلص
كانت مكالمه مليئه بالشد والجذب
حمزه : اعملو اللي يعجبكم سلام
أغلق حمزه الهاتف بغضب
سامح : اهدي شويا ياريس.
اخرج حمزه سيجاره كان حمزه يدخن بشراهه عند عصبيته وغضب
سامح : حمزه حرام عليك نفسك
لم يعير لكلام سامح اهتمام وأخذ يدخن ونسي أمر زهرة تماما احست زهرة بالحرج الشديد ونظرت لي سامح الذي فهم نظراتها
سامح : مش نتكلم في موضوع انسى زهرة
حمزه بصرامه المعتاده : ها وافقتي ولالا





انتهى الفصل الأول اتمنى اعرف رايكم



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:46 PM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الثاني


حمزه بصرامه المعتاده : ها وافقتي ولالا
في احد الأماكن الشعبية بالأخص في شقة زهرة
عبدالله : ازاي توافقي يابنتي ...

زهرة : يابابا انت شايف الظروف وده شغل كويس وفي التخصص بتاعي ثم قلبت لهجتها لمرح بنتك بميت راجل
قبل ابيها رأسها
عبدالله : ربنا يحفظك من كل شر ياقلبي
ننتقل إلى شقة حمزه دخل حمزه من باب الشقه
فريده بفرحة طفوليه : بابي ركع بابي ركع( بابي رجع).
حمزه بالجمود : مشعايز دوشه مفهوم
فريدة : حاتر يابابي
حنين : فريده حبيبتي ادخلي كملي رسمتك
فريدة : حاضر يامامي
دخلت فريدة غرفتها ودخل حمزه غرفته
كان حمزة قد بدل ملابسه بالطقم آخر يدل على أنها ذاهب لمكان آخر رش البرفيوم الخاص بيه وهنا دخلت حنين
حنين : ايه الشياكه دي على فين العزم كانت كلمتها الأخيرة تحمل سخريه
حمزه: هنزل اشم هوا
حنين : مع مين
حمزه : هقابل سامح
حنين : مش هكلمك على اللي عملته مع اختك هقول انها غلطت لتدخلها ولا هتكلم عن معاملتك الزفت مع بنتك اللي ملهاش ذنب فاللي امها عملته
حمزه : زي مابتسمعيني الاسطوانة دي سمعيها لبابا اللي واخدني بذنب امي كأني انا اللي اخترت اني اكون فيا شبه منها وكأني اخترت حب امي اللي عمري ماهمحي مع اني امي معملتش فيه حاجه هو ظلمها واهملها كان حقها تختار طريقها تاني على الأقل امي معملتش زي ماهو عمل كانت ديما جانبه ومجوزتش غير بعد ماهو اتجوز ولا امي معملتش فيه زي ماايناس عملت إيناس اللي آختارها ليا وغصبني عليها وفي الاخر كانت عايزه تتدمرنا انا مليش بنات انا مخلفتش
(كانت حنين وامها علاقتهم سيئه جدا مع بعض )
صدمت حنين من كلامه لاذع ولكنها لم تبين أصر صدمتها من كلامه
حنين ببرود : كنت فين امبارح
حمزه بتعلثم فضح كذبه وأكد لها كلام ابيها : كنت كنت مع اصحابي
في لحظة انتهائه من كلمة اصحابي صفعته صفعه مدوايه كانت صفعه قويه جدا تتدل على غضبها ثم دفعته بيدها رقيقه إلى السرير مماجعله يقع على سرير
حنين : لما تكون عايز تتكدب اكدب على العالم كله الا اللي ربتك ماشي عقابا ليك مفيش زياره الشهر ده ولا اللي جاي قرار بدون تراجع واقوم غير لبسك مفيش نزول
جاء ليتكلم
حنين : مش عايزه ناقش كلامي واضح
كانت صارمه كان معروف عنها الجديه فهي لم تصل لي منصب ادارة شركات البنهاوي من فراغ
رن موبايل حمزه
أخذت الموبايل من يده
حنين : ايوه ياسامح
سامح : ازيك ياخالتو عامله ايه
كانت صلة القرابه بينهم إن والدة سامح ابنت عم حنين
حنين بصرامه : انا كويسه لا مفيش نزول النهارده قولت لا اتفضل روح انت كمان سلام
بعد إنهاء المكالمه
حنين بغضب : متخرجش من الباب الا لي صلاة الفجر مش عايزه اشوف خيالك في شقة مفهوم
اوما برأسه خرجت وهي في قمة غضبها نام حمزه على جانبه الأيمن فدخلت ذات الوجه البرئ غرفة ابيها وضعت يدها الصغيرة على جزء من وجه حمزه وبيدها ثانيه تتحضن ابيها
حن حمزه لابنته البريئه التي طالما عاملها بقسوة
فريدة : مش تزحل من مامتي اكيت هي زحلانه منك زي ماانت بتزحل مني( مش تزعل من مامتي اكيد زعلانه منك زي ماانت بتزعل مني )
اعتدل حمزه في جلسته وأخذ ابنته في حضنه وقبل رأسها
فريده : انا بحبك اوي يابابي
حمزه : انا كمان بحبك اوي ياعمري
بعد أن نامت فريده في حضنه لم يريد أن تبتعد عن حضنه تلك الليله اتصل حمزه واعتذر من اخته الصغيره واتفق اني تأتي له في الغد
في التاسعه صباحاً كانت زهره على مكتبها كان موعد حمزة وسامح في العاشرة سمعت صوت في مكتب حمزه استاذنت بدخول ولكن صدمت ووجدت حمزه وضع راسه في حضن روني فنظرت له بغضب شديد فمن تلك الفتاه التي هنا كل يوم وتجلس هي وهو بتلك الجراءه
كانت روني تلعب لحمزه في شعره ووترتب على كتفه
روني : ولاتزعل نفسك ياحبيبي
حمزه : في حاجه ياانسه زهره
روني : هي قبلت ياعمري
حمزه : اه ياقلبي دي بسم الله ماشاء الله مهندسه كمان
كل ذلك هو لم يعتدل من جلسته دخلت حنين إلى مكتب حمزه وقف حمزه وروني لم حنين زهره
حنين : ايه المسخره دي يابيه
دخل سامح على تلك الكلمات
سامح : في ايه يا ريسه
حنين : أخرس انت ماترد
حمزه : ايه اللي حصل دي اختي هو انا مع حد غريب
اطمن بال زهرة أشار لها سامح بالخروج فخرجت
حنين : يعني ايه اختك عايزين تحكي وتفضض معاها يبقى فالبيت وانتي مش خايفه حد غريب يدخل عليكم يقول ايه
ترقرقت الدموع روني حزن حمزه من توبيخ أخته لها
حمزه : انا اسف ياريسه انا اللي طلبتها كنت مخنوق ومحتاجها جانبي
تألمت حنين لتلك الكلمات فهم احب اثنين على قلبها احتضنهم
حنين بالين : انا خايفه عليكم ومشعايزه حد يقول كلمه عليكم
ثم وجهت كلامها لسامح
حنين : متزعلش ياسامح كنت متعصبه شويا
ابتسم سامح بتواضع
رن هاتف حمزه برقم فريده
حمزه : الو حبيبة قلبي اه يا سكرتي ماشي ياقلبي انا
وأغلق الهاتف وسط أنظار دهشه تعلو وجههم
حنين : بتكلم مين
حمزه : دي فريده بنتي
ابتسم الجميع وقبلت حنين راسه وخرجت
سامح : اخبارك ياروني
روني : الحمدلله بخير انا همشي بقى ياحبيبي
سامح : استنى افطري معانا
حمزه : والله كلامك صح استنى نفطر سوا
روني: بس
سامح : هتكسفني ولا ايه
روني : هو انا اقدر
جلس حمزه على كرسي مكتبه ورفع سماعة الهاتف
حمزه : اطلبي من البوفيه فطار
زهره : حاضر ياباشمهندس
وبعد إنهاء الفطار خرجت روني من المكتب ابتسمت لها زهرة
روني : انا روان اخت حمزه الصغيره
زهره: وانا زهره
روني : زهره هطلب منك طلب ممكن
زهره بالتهذيب : اتفضلي
روني : خلي بالك من مواعيد اكل حمزه معلش علشان بينسي نفسه ومتزعليش منه لو اتعصب حمزه جد اوي في شغله بس جواه طيب
زهره : حاضر ياانسه روان
روني : لا قوليلي ياروني
زهرة : حاضر يا روني
ذهبت روني إلى جامعتها
في مكتب حمزه
حمزه : مشيت ياعم المتيم
سامح : بحبها اوي يا حمزه
حمزه : اتلم ياض
سامح : ياعم والله هتجوزها بس تخلص السنادي وانا هافتح والداك في الموضوع بس انت موافق ولالا
حمزه بتصنع : سبني افكر
سامح : وحيات طنط
ضحك حمزه ضحكه قويه سمعتها زهره ابتسمت وشعرت بي سعاده داخليه لسعادته ولكن بداخلها احساس تاني مالذي يسعدني لسعادته
بعد مرور شهر لم يحدث أي جديد
في مكتب حمزه
حمزه بحزن : واحشتني اوي ياسامح
سامح : هي لسه مش بتخليك تروح
حمزه : لاسف ايوه واخده موقف جامد جدا يارتني ماكنت روحت من وراها لا ولسه ناقص شهر كامل مش هروح
استاذنت زهره بدخول ومعاها وجبة الغدا كما تعودت
زهرة : الغدا
سامح : والله انتي مدلعها
ابتسمت زهره في خجل وابتسم حمزه إبتسامه حزينه خلعت قلبها
حمزه : كلو انتو انا مليش نفس
سامح : يابوص فكها هتتحل باذن الله
رن هاتف مكتب حمزه
حمزه : حمزه معاكي ياريسه حاضر حاضر حالا سلام
سامح : خير يابوص
حمزه : عزام بيه عايزني كلوا انتو علشان وقت الغدا قرب يخلص
سامح وزهره : حاضر
خرج حمزه وقلب زهرة متألم له نعم ياسادة لقد وقعت في حب حمزه البنهاوي
في مكتب الاداره كان مكتب ذو أثاث فاخر جدا
عزام بصرامه : حمزه المباني لازم تخلص في خلال شهرين
حمزه : ياريس دي فتره
لم يكمل حمزه
حتى رد عزام بتحذير وتهديد :مش عايز ناقش اي خساره هتبقى كبيره شغل دوريات ليل ونهار
حمزه بحزن لمعاملة ابيه الجايه : حاضر
تتدراكت حزن أخيها : معلش ياحمزه الريس متوتر علشان المناقصة الجديده
عزام بنفس الجفاء وكأنه يقصد تعامله معه بهذه طريقه : الملف بتاع المصنع عايزو على مكتبي النهارده
حمزه : حاضر
خرج حمزه غايه في الحزن وفي نفس الوقت انه يحب شغله جدا فااحس بنشاط
دخل حمزه مكتبه فوجد زهره على مكتبها
حمزه بصرامه : حصليني وهاتي ملف مصنع الحديد معاكي
اومات برأسها وفي نفسها تقول يألك من متقلب المزاج ماذا أحببت فيك قسوتك صرامتك ام عشقت ضحكتك وعيونك الحزينه
لم تتطل في تفكير حيث سمعت صوته الغاضب حمزه : مش عايز دلع ياسامح انا مش طايق نفسي
سامح : ياحمزه بهزر معاك
استاذنت زهره في دخول
حمزه : تعالى يازهرة علشان في كلام مهم بس هاتي الملف الأول
رفع حمزه سماعة هاتف وضغط على الازار
حمزه : ايوه ياريهام تعالى خدي الملف تمام
بعد دقائق أخذت الملف ورحلت
حمزه : عندنا طلبيه مباني لازم تخلص في شهرين عارف انه صعب بس دي أوامر عليا زي ماعليكم شغلنا الايام الجايه ليل نهار مفيش غير وقت الغدا بتاعنا ده راحه الوحيده اللي هتبقى موجوده زهره معلش يازهرة الايام الجايه هتتاخري
اومات برأسها
بعد مرور اسبوع في قصر فخم جدا انه قصر راغب الشناوي زوج ريحانة طليقة عزام البنهاوي والذي نشب بينهم خلاف بسب تلك الزيجه
راغب : راحه فين بس
ريحانة : الولد واحشني انا عارفه انه مينفعش يكسر كلمة حنين لكن لازم اشوفه
في شقه حمزه خاصة في غرفة حمزه
حمزه : يعني مقلتش هي مين
داده : لا هي قالت إنها عايزه حضرتك بس
حمزه : طيب انا خارج
خرج حمزه كان يرتدي بنطلون رياضي كحلي وتيشرت لبنى فاتح
جرى عليها كطفل
حمزه : ماما حبيبتي
ارتمي في حضنها وقبلها وقبل يدها
ريحانة : كدا ياحمزه
حمزه معتذر بتهذيب : انا اسف والله بس عارفه حنين وعارفه اني دي اختي وهي اللي ربتني ومينفعش اخلفها
ريحانة بتفهم : عارفه ياحبيبي قولت اجي اطمن عليك انا
حمزه : واحشتني اوي
الأم : وانت كمان يا قلبي
وبعد ساعه كان موعد مجئ حنين مما وتوتر حمزه سمع مفتاح الباب





انتهى الفصل التاني اتمنى رايكم وأنه يعجبكم



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:47 PM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الثالث

حمزه :واحشتني اوي
الأم : وانت كمان ياقلبي
وبعد ساعه كان موعد مجئ حنين مما وتوتر حمزه سمع مفتاح الباب ...
دخلت حنين وقف حمزه عند دخولها وماهي الا بضعة لحظات ورأت ريحانة أمامها
حنين : انتي ايه اللي جابك هنا
حمزه : حنين
حنين : مسمعش صوتك
انفض نظره بحزن
حنين : ايه اللي جابك هنا
ريحانة : جيت اطمن على ابني ممنوع
حنين بغضب : انت اللي قولت لها تيجي
ريحانة : لا انا جيت من نفسي
حنين : اتفضل على جواه
حمزه : حنين
حنين بصرامه: الكلمه متعدتش مرتين على جواه
دخل حمزه وهو في غاية الحزن والغضب لتدخل بعدها عليه ذات الوجه البري
حمزه بعصبيه : انتي ايه اللي جابك هنا
فريده : كيت اوريك الصوره اللي رثمتها( جيت اوريك الصوره اللي رسمتها )
حمزه بصوت غاضب : غوري من هنا مش عايز اشوفك
كانت حنين تتشاحر مع امها في الخارج وسمعت صوت حمزه توجهت نحو غرفته ورائها ريحانة وجدته ماسك يد فريدة بالقوه واخرجها برا الغرفه فوقعت فريدة على باب وجلست تبكي جريت عليها حنين واخذتها لحضنها
هدءت فريده في حضنها ادخلتها حنين غرفتها
حنين : حمزه حمزه متردش كويس
حنين بنظرات تصب غصب وسخط : المقابله انتهت يامدام ريحانة
غضبت ريحانة وتركتها ودفعت الباب بالباب بقوة خلفها
دخلت حنين بكل غضب وقمة العصبيه
حنين : قولت كام مره اني إيدك متمدش على فريدة دي ستك وتاج راسك ياحيوان
لم يرد حمزه كان في عالم آخر كان قلبه مفطور على رحيل أمه
حنين : انا هعرف اربيك مفيش زياره كمان الشهر الجاي
عايزك بقى تتعصب وتتشنج كويس ياحيوان
حمزه برجاء : لا ياحنين بالله عليكي بلاش كدا
حنين باانتصار : أخرس انا هعرف شغلي معاك كويس
خرجت حنين من غرفته لغرفة فريده وجدتها نائمه وبيدها تلك الصوره
لي طفله ومتشبسه بايده ومكتوب اسمها واسم حمزه
في صباح اليوم التالي خرج حمزه وهو يرتدي بنطلون كحلي الجبردين وقميص من نفس اللون وعليهم بلوفر من الون نبيتي
حنين بصرامه : لحد امتى هفضل افهم فيك انت لازم تروح بي بدل الشغل
حمزه بنفس صرامتها : بلبس بدل في الاجتماعات المهمه غير كدا مبحبش
حنين : اقعد افطر
حمزه :لا انا نازل
حنين : قبل ماتنزل شوف بنتك كانت رسامه ايه يااب يامحترم
استشف من كلمتها الاخيره السخرية
لم ينتبه لي كلامها وامسك الصوره كان في حالة تألم عندما نظر لصوره نزل سريعا وقاد سيارته بي جنون
في مكتب زهره
سامح : زهره بالله عليكي اي حاجه حمزه يقول عليها النهارده حتى لو غلط قولي حاضر لانه مش طايق نفسه
زهره : حاضر يابشمهندش
جاء وقت الغداء دخلت زهره وفي يدها الغداء
زهره : الغدا
كان حمزه يجلس على كرسي مكتبه ويرتدي نظارته الطبيه وفي يده صوره التي رسمتها فريده واليد التانيه سيجاره وعينه مملوء بالدموع لم يكن يعلم أن زهره دخلت
سامح : ياريس الغدا جاهز
حمزه : كلوا انتو ياسامح انا مش جعان
زهره : هو احنا زعلنا حضرتك في حاجه اديلك يومين مش بتاكل معانا
حمزه وهويضع الورقه في درج مكتبه
حمزه : لاابدا مليش نفس
مسك حمزه هاتفه وضغط على ازازه حمزه : الو لوسمحتي اديني فريده.......... الو يافريده
تألمت زهره كثيراً عند سماعها من أخرى ولكن لم تكن تعلم من هي
فريده : الو يابابي
حمزه بحزن : انا اسف يافريده متزعليش مني
فريده بغضب طفولي : لا انا زحلانه منك اوي
حمزه بالحزن : انا اسف ياحبيبتي صدقيني مشهعمل كدا تاني فريده صدقيني مش هتكرر تاني....... علشان خاطري
انهارت زهره من التى يمكن أن تخضع حمزه لمكالمه مثل تلك فكانت تنظر بذهول هل هذا هو حمزه الصارم الذي لايهمه غضب احد
فريده : بجد يابابي
حمزه : ايوه ياحبيبة قلبي وعد مني انا كدبت عليكي قبل كدا
فريده : لا
حمزه : وايه رايك نخرج النهارده
ضحكت فريده ببراءة
فريده : خلاث يابابي مش زحلانه منك
حمزه : ربنا مايحرمني منك ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
وأغلق الخط كان ينظر سامح بخبث لي زهره
سامح : هو انت زعلت فريده امبارح
حمزه بحزن : اه ساعات بضيقها ملهاش ذنب في حاجات كتير
سامح : أخيراً ياحمزه ربنا مايحرمكم من بعض
حمزه : انا نفسي اتفتحت على الاكل
أثناء تناولهم الطعام
حمزه : ساكته ليه يازهرة
زهرة : ابدا ياريس
بعد قليل دخلت حنين وقف الجميع دخلت وجلست على كرسي حمزه بي هيبتها وجبروتها
حنين بصرامتها : انتي مين
زهره : انا سكرتيرة الباشمهندس
حنين : اه افتكرتك
كانت حنين ذات شخصية قويه في عملها مثل حمزه وأكثر
حنين : عايزه كل الورق اللي يخص شغلكم
سامح: تفتيش يعني
حنين : ايوه وبلهجه تهديد عايزه اشوف غلطه واحده
حمزه بصرامه : اعتقد اني احنا بقالنا 9 سنين شاغلين مع حضرتك من ايام ماكنا بندرس ومفيش غلطه واحده وحضرتك بتفتشي في أي وقت وبيبقي الورق سليم
حنين بسخريه وكأنها تضرب بي كلامه عرض الحائط : خلصت........ هات ورقك كله علشان اشوفه
حمزه : زهره
زهره : نعم
حمزه : هاتي كل الورق اللي عندك وانت كمان ياسامح للباشمهندسه حنين
كاد حمزه أن يذهب
حنين : على فين العزم
حمزه : عندي مرور على الموقع عن اذنك
ذهب حمزه وحنين تغلى غضبا وزهره قلبها متألم
حنين : سامح خليك معاه
سامح : حاضر يا ريسه
خرج سامح وبقت زهرة وحنين في المكتب
حنين بلهجة الأمر التي اخافت زهره في الفتره القليله التي شغرت زهره وظيفتها سمعت الكثير عن صرامة وقوة حنين : أقفلي الباب وتعالى
زهرة بخوف : حاضر
حنين : انتي عارفه انا مين
زهرة : حضرتك رئيسه مجلس إدارة شركات عزام البنهاوي
حنين : واخت حمزه الكبيره اكيد عارفه الكلام ده
اومات زهره رأسها
حنين : مش هطول عليكي ثم أكملت بصرامه واخرجت صوره من شنطتها : المدام اللي في صوره دي لو جت هنا في أي وقت لحمزه تبلغيني في وقتها
اومات رأسها
زهره في نفسها : هي مين دي
وكأن حنين تقرأ أفكارها : ومش لازم تعرفي هي مين
زهره : حاضر يا فندم
خرجت حنين هي الأخرى من المكتب
في شقة حمزه
أرتدي حمزه أندر تيشرت اسود وبنطلون اسود من الجينز وجاكت من الجوخ رصاصي كان شكله كالقمر
حمزه : داده جهزتي فريده
داده : اه يابني
حمزه : فري فري
خرجت فريده من غرفتها وجلست على رجل ابيها
حمزه : تحبي تروحي فين ياسمو الاميره
فريده : الملاهي يابابي
حمزه :عيون بابي
في ذلك الوقت رجعت حنين من عملها كانت تعلم جيدا أن حمزه غاضب منها ولكن لايدري هو أيضا انها غاضبة منه
دخلت من الباب فوقف حمزه على رغم من غضبه وحزنه منها إلا أنه يحترمها ولن ينسى ابدا تضحياتها لأجله
حنين : رايحين فين كدا
فريده بسعاده : بابي هيوديني الملاهي
ابتسمت حنين : طيب كويس خد بالك منها
اوما برأسه
حنين محذره : فريده متعبيش بابي
فريده : حاضر يا مامتي
تشبست فريده في يده وخرجوا اجلس حمزه فريده في العربيه
رن هاتف حمزه
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله.... أمي انتي كمان واحشني
ريحانة : هتيجي امتى
حمزه : مش هعرف اجي الشهر ده
ريحانة بس حزن : ليه كدا
حمزه : حضرتك اكيد عارفه ليه
ريحانة : امممم طيب يابني انت فين دلوقت شكلك في شارع
حمزه : رايح الملاهي مع فريدة
ريحانه : طيب يا حبيبي خلي بالكم من نفسكم
في غرفة زهره كانت تمسك الصوره بقوة فهي صوره لفتاه تبلغ من العمر 27 غايه في الجمال
زهره: يترأه انتي مين علشان كل الاهتمام ده وفي ايه تاني هيظهر في عائله البنهاوي
في الملاهي
حمزه : مبسوطه يافري
فريده : اوي اوي يابابي
اشتري حمزه لفريده بلالين ودودب بينك وانحنى لمستواها
حمزه : انا اسف ياحبيبة بابي اني زعلتك
احتضنت فريده حمزه بيدها الصغيره
وتنتهي لحظات السعيده بسرعه وعاد حمزه وفريدة
حمزه : داده داده غيري لفريده لبسها
فاقت حنين على صوته رجولي
فريده : تصبح على خير يابابي
حمزه وهو يقبلها : وانتي من اهله يا قلبي
دخلت فريده غرفتها وأيضا حمزه
رن موبايل حمزه بصوته الصاخب
حمزه : انت بتكلم بجد
سامح : والله بتحبك انت مخدتش بالك كانت غيرانه ازاي وانت بتكلم فريده كانت فاكره انك بتكلم حبيبتك وشوفت اتغيرت بعدها ازاي
حمزه : صح اخدت بالي بعدها
سامح : والعمل ياصاحبي
حمزه بحزن : انا مبقاش في قلبي مكان للحب انا جربت حظي مره وكفاية عليا بنتي
سامح بحزن : الحياه مش بتقف على حد ياصاحبي وانت محتاج حد يراعيك ويراعي بنتك
حمزه : سبها على ربنا ياصاحبي....... خلي بالك من نفسك ياحبيبي
دخلت حنين على كلمه حبيبي
حنين بحده : كنت بتكلم مين؟
حمزه ببرود :ليه ؟
حنين بعصبيه : متردش عليا بسؤال ياولد
حمزه بتافف : كنت بكلم سامح
أخذت حنين الموبايل من يديه وأخذت تقلب فيه
حمزه : انا مش طفل علشان تتعاملي معايا كدا انتي مش بتفتشي موبايل فريده قد موبايلي
حنين : لا طفل ولما تكون بتفكر في اللي كل تفكيرها تدميرك تبقى طفل ولازم تتعامل زي الأطفال
حمزه : صدقيني والله مبقتش اكلمها
حنين : صدقتك قبل كدا وكنت بتكدب
حمزه : حنين
كانت حنين تكره الجدال الكثير فهي تلقى بالاوامر فقط
حنين : مسمعش صوتك انت اللي اجبرتني اني اتعامل معك كدا اتفضل نام
في صباح اليوم التالي
كان حمزه نائم على رجل اخته روني وتتداعب شعره
حمزه بتالم : بتعاملني زي الأطفال ياروني أو كأني بنت كل حاجه بمواعيد وكل شئ تحت عينها
روني : حبيبي انت عارف حنين بتعاملك على انك ابنها اللي ربته وبتخاف عليه وبعدين من غير زعل انت اللي خليت مفيش ثقه بينكم
حمزه : تعبت من عقابها ليا مش قادره تنسى حاجه حصلت من سنتين روني : بقولك ايه ماتتجوز وتبعد عنك الشكوك دي
حمزه : مين هيرضي بواحد مطلق ومعاه بنته
روني : لاكتير شاور انت بس ده انت قمر ياابو عنين لبنى انت
ضحك حمزه وقبل يداها الصغيره
حمزه : ربنا مايحرمني منك ابدا
بعد قليل اعتدل في جلسته
حمزه : روني سؤال بس تجاوبيني بصراحه
روني : اسأل ياقلب روني
حمزه : انتي في حاجه من ناحية سامح
خجلت روني كثيرا واحمرت وجنتيها
ابتسم حمزه : يبقى في يلا يابت على كليتك قبل ما المسهوك تاني يجي
ضحكت روني ودخل سامح
سامح : معقول القمر منورنا
حمزه : اتلم ياض ملكش دعوه بي اختي
وبعد مرور أكثر من أسبوع دخلت امرأه في غاية الجمال الي مكتب زهره
إيناس : ممكن اقابل الباشمهندس حمزه
زهره بذهول فهي تلك المرأه التي قالت عليها حنين
زهره بمحاولة أن تكون طبيعيه : في معياد سابق
إيناس دخلت دون أن تكمل زهره سؤالها
دخلت إيناس مكتب حمزه الذي كان بمفرده
زهره : مينفعش كدا يافندم
نظر حمزه إلى إيناس بذهول إيناس وهو في مكتبه
حمزه : في ايه يا زهره
زهره : يافندم مفيش معياد سابق ودخلت بالعافيه
إيناس برقه : عايزه اكلم معاك
حمزه : اتفضلي يا زهرة انتي
نظرت لها إيناس بي انتصار



انتهى الفصل الثالث من روايه علمت بزواجي يوم زفافي
اتمنى توقعاتكم


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:48 PM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الرابع


نظرت لها إيناس بي انتصار
خرجت زهره بغضب ونار الغيره تنهش في قلبها من تلك المرأه رفعت سماعة هاتفها وضغطت الازار
حنين : وهو سمحلها تتدخل ...

زهره : ايوه
حنين : تمام
أغلقت الهاتف معاها
عزام : في ايه ياحبيبتي
حنين : مفيش يابابا مشكله صغيره وهخلصها عن اذنك يابابا
خرجت حنين من المكتب
ذهبت إلى مكتب حمزه
حنين لزهره : هي لسه عندو
اومات زهره برأسها
في داخل المكتب
حمزه : إيناس موضوعنا انتهى سيبني في حالي بالله عليكي سبيني بقى مش كل شويا تفكريني بالماضي القذر ده
ايناس بدلع واغراء واقتربت أكثر من حمزه دخلت حنين فتلك اللحظه فوجدتها مقتربه منه نظرت لحمزه بحزم
حنين بصرامه : حمزه
حمزه بي ارتباك :أمرك
أشارت بي عينها أن يأتي إلى جانبها نفذ حمزه على الفور
حنين بهمس لم تسمعه ايناس :والله لعلمك الأدب من جديد
نظر حمزه إلى الأرض
حنين : عايزه ايه يا ايناس
ايناس بندم مصتنع : عايزه ارجع لزوجي وبنتي انا ندمانه على كل اللى عملته مش قادره ابعد عن حمزه
حنين بسخريه ونطره ناريه لاخوها : حمزه وبنتك امممممممم ثم اكلمك بقوه وصرامه أخرجي برا ولو فكرتي مجرد التفكير انك تيجي هنا هلبسك قضيه تقضي بيها باقي عمرك في السجن برا
خرجت ايناس وهي ذاهبة نحو الباب طبعت قبله على خد حمزه الذي أصيب بدهشه وكأنها تتضرب بكلام حنين لعرض الحائط
فاق حمزه على صفعه قويه من يد حنين نظر لها بحده وحزن خرج حمزه من مكتبه وهو يستشيط غضبا وخرجت بعده حنين
سامح : زهره حمزه ماله خارج مش شايف
زهره : من شويه كان في واحده اسمها ايناس
سامح بصدمه : ايناس.... وبعدين
زهرة : وبعدين الباش مهندسه حنين دخلت وبعدها ايناس خرجت وخرج الباشمهندس حمزه بدقائق
سامح بعد تفكير
سامح : الباشمهندسه عرفت منين اني ايناس هنا
روت له زهره ماحدث بينها وبين حنين
سامح : طيب اياكي تقولي كلام ده لحمزه علشان متحصلش مشكله كبيره
زهره بفضول : هي مين ايناس
سامح بصرامه : خليكي في شغلك
ذهب حمزه إلى بيت دخل غرفته وأغلق بابها بحده جلس على حافة سريره يبكي بشده من ظلم اخته له وقسوتها والي متى سيظل الوضع هكذا ظل في ذاك الوقت حتى نام بملابسه جاءت حنين بعد إنهاء عملها كانت تبحث بعينها عنه في الشقه دخلت غرفته وجدته نائم ويضم رجله إلى صدره وأثر البكاء على خده نظرت له بحزن على رغم من قسوتها عليه فهو احب الناس على قلبها
في الصباح سمعت صوت الباب الشقه يغلق بشده علمت أنه غادر وأنه لايريد الكلام معاها
في مكتبه كان غاضب وبشده
حمزه بصرامه : مين فيكم اللي بلغ حنين اني كان معايا حد امبارح
نظر سامح وزهره لبعضهم ضرب بيده على المكتب ضربه افزعتهم
حمزه : انطقو
زهره : انا يافندم
حمزه بدهشه ثم عاد إلى صرامته : ليه
حكت له كل ماحدث بينه وبين حنين
حمزه بعصبيه : وانتي شاغله معايا ولا مع حنين
زهره بخوف : مع حضرتك
حمزه بصرامه : من بكرا شغلتك هي مجرد سكرتيره واي شئ يخص مكتبي أو أي أوامر هتبقى يامني يامن الباشمهندس سامح مفهوم
زهره :مفهوم
دخلت حنين كعادتها
حمزه : شوف الباشمهندسه واوامرها أنا رايح المعينات
فعل ذلك لأنه كان لايريد الكلام معاها
سامح : حاضر يا ريس
قال ذلك وغادر المكتب
في قصر البنهاوي بالأخص في غرفة روني
روني : كفايا تسمع كلام ماما وروح شوف اخوك وشوف هيعاملك ازاي حمزه بيحبنا صدقني يامروان ملكش دعوه بالمشاكل اللي بينهم
مروان :بس
اعرفكم مروان عزام البنهاوي شقيق روان وكان بينه وبين حمزه خلافات كثيره
روان : مفيش بس اقول لبابا انك عايز تنزل تحت ايد حمزه ولو حمزه ضايقك ابقى اسمع كلام ماما
في الريسبشن القصر
سوزان : انت بتقول ايه
عزام بفرحه : بجد يامروان عايز تنزل شغل
مروان : ايوه يابابا وتحت ايد حمزه
عزام : عيون بابا
في قصر راغب الشناوي
ريحانة : واحشتني اوي ياحبيب ماما
حمزه : وانتي كمان واحشني ياقلبي .... فارس وأسر فين
فارس هو الابن الأكبر لي راغب الشناوي من زوجته الأولى التي توفت كانت علاقته هو حمزه جيده جدا هو في 30 من عمره
أسر وهو ابن راغب وريحانه
ريحانة : فارس لسه مرجعش من الشغل وأسر زمانه نازل
رن موبايل حمزه
حمزه : زعلانه ليه بس طيب حاضر ده عقاب جامد اوي هههههههههههههههههه طيب ماشي سلام
حمزه : فريده هتقطعني لما ارجع ههههههههههههههه علشان مجتش معايا
ريحانة : انت مش هتتلم وتجوز
حمزه : هههههههه انسى ياجميل انا جربت مره واللي كان كان
في شقة حمزه في ساعه 2 صباحا دخل حمزه البيت
حنين : مالسه بدري ياحمزه
حمزه : طريق كان زحمة
دخل حمزه غرفته دون أن يسمع باقي كلامها ووجد فريده نائمه على سريره
مر أكثر من شهر المهم فيهم قسوة وصرامة وتعامل بي جفاء ومن الجدير بالذكر أن حمزه وفريده علاقتهم أصبحت جيده جدا واصبحو يخرجون كثيرا
في المكتب كان يجلس حمزه ومروان
علاقة حمزه ومروان تتطورت سريعا
مروان : ايه ياميزو اتاخرت ليه
حمزه : معلش ياحبيبي كنت يفطر مع فريده
جلس حمزه على مكتبه وامسك الهاتف
حمزه بصرامة: تعالى
وكالعاده دون أن تكمل أغلق الهاتف
سامح : برواحه عليها شويا
مروان : هي عملت ايه ياحمزه انت معاملتك معاها جافه وقاسية اوي
حمزه في نفسه : هي اللي جابته لنفسها
دخلت زهرة وكانت تتألم بشده من نظراته الغاضبة لها لكنها كانت تتدرك انها تستحق عقابه
حمزه : عايز ملف المناقصة الجديده
مروان : انا خلصته وراح على مكتب عزام بيه
زهرة : حصل يا فندم
حمزه بدهشه : انت عرفت تخلص اللي فيه
مروان : ايوه
دخل عزام عليهم بغضب شديد كان يظن أن حمزه من أنجز ذلك العمل
عزام موجها كلامه لحمزه : انت ازاي تعمل كدا كدا ازاي كل الغلطات دي ايه خيبت ولا ايه
سمع إهانات ابيه دون أن ينطق
تتنحنح مروان : احم احم انا اللي خلصت شغل ده انا اسف يابابا
لين ملامح عزام وقال بعاطفه ويدل ذلك على الفرق بين معاملته لحمزه ولمروان : طيب ياحبيبي بعد كدا خلي حمزه يراجع على شغلك لحد ماتتعلم
نظر حمزه بحزن لهم احست نظرة حزنه
مروان : حاضر يابابا
بعد أن خرج عزام سمح حمزه لي زهره بخروج وخرج مروان أيضا لبعض العمل
حمزه : شوفت اول ماعرف اني مروان اللي غلط عمل ايه
سامح : متزعلش ياصاحبي كل حاجه هتتعدل بإذن الله
بعد مرور شهر
في شقة حمزه
حنين : بالله عليك يابابا بنته جواه هتسمعك
عزام بتوعد : والله لما يرجع وانتي تسكتي وهو بيقابل القذره دي من وراكي عرف يخدعك تاني
حنين : والله مكنتش اعرف انا هعرف اعاقبه بالله عليك يابابا سيبو ليا
دخل حمزه البيت كان يرتدي قميص ابيض وبنطلون من الجينز الرمادي
حنين : كنت فين لحد دلوقت
حمزه : مع سامح خلصنا ورق وروحنا النادي
سلم حمزه على عزام وقبل يده كان سلام جافي جدا كانت هذه عادة عزام عند سلامه بحمزه
مسك عزام الصور ورامها في وجه حمزه
عزام : اتفرج كنت فاكر اني مش هعرف
حمزه ابتلع ريقه ونظر لأبيه التي عينه بها شر : والله ابدا
عزام بتهديد : على الله تتدخلي
جذبه عزام بشده ودفعه أمامه بقسوة وادخله غرفته وأغلق الباب
انهال عليه بضربات مبرحه كأنه عدوه ذل يضرب فيه بدون وعي
جريت فريده على غرفة حنين وهي تسمع تاوهات ابيها
فريده : ليه جدو يضرب بابي
حنين بحزن : علشان بابا عمل غلط ولازم يتعاقب عليه مش انتي لما بتغلطي بابي بيعاقبك
فريده : بابي مش يضربني.... انتو واحشين مش بتحبو بابي
خرجت فريده منزعجه حاولت أن تفتح الباب ولكن هيهات فإنها قصيره جدا أتت بكرسي بعد أن حركته بصعوبة وفتحت باب الغرفه لتجد ابيها ممزق الملابس وجدها يركله في بطنه بشده
وقفت أمام جدها وتفرد ذراعيها صغيرتين كأنها تحمي
فريده : ابعد عن بابي
خرج جدها وندم على أنها رأته هكذا
حمزه بوجع ووهن : دخلتي ازاي
فريده :كبت كرثي وطلعت عليه بابي جدو زحلان منك ليه مش انت حلمتني مش نحمل غلط
حمزه : ايوه يا قلبي بس تصدقي اني اعمل غلط
فريده : لا بابي حلو مش بيعمل غلط
كان ينزف بشده من أنفه وفمه اتصل على امه وكلمتها فريده
خرج عزام إلى حنين
عزام : حنين
حنين : نعم يابابا
عزام : من بكرا تشوفي عروسه لي خليني اجوزه واخلص
حنين : حاضر يا حبيبي
خرج عزام في منتهى الغضب والحزن
دخلت عينه وجدته جالس على الأرض ضامم رجله إلى صدره وينزف ويبكي بحرقه صعقت من ذاك المشهد واقتربت ولكن
فريده : ابعدي عنه
حمزه بوهن ونظرات عتاب لأخته :فريده عيب كدا ردي علي مامي حنين كويس خرجت حنين وهي تبكي بشده
بعد قليل جاءت ريحانة وفتحت لها الخادمه دخلت جرى على غرفة ابنها جريت عليه وبي عيونها دموع
حمزه : بالله عليكي ماتعيطي انا كويس
ريحانة بصوت باكي : مين عمل فيك كدا
صمت حمزه
فريده : جدو عزام
ريحانة : ليه يا حمزه
حمزه :فاكر اني لسه بقابل إيناس معرفش معاه صور منين ليا انا وهي وفريده
ريحانة في حسم : وده فعلا حصل
حمزه بصدق :ابدا والله ياامى
قبلت ريحانة رأس حمزه
ريحانة : فري ممكن تروحي ترسمي عقبال مابابي يغير وترجعي تاني
فريده : حاتر
أخذت ريحانة يد حمزه ودخلت بيه إلى الحمام ساعدته على خلع ملابسه كان يرتعش ويرتجف بين يديها احتضنه أمه بدف الأم مما جعله يهدي أتت ريحانة بملابس له وساعدته على ارتداها قامت بالاسعافات الاوليه له وانتهى الأمر على ذلك
في صباح اليوم التالي
حمزه : انا مشهنزل شغل دلوقت ومعرفش لحد امتى
تركها دون أن ترد عليه ودخل غرفته
نزلت إلى عملها وفي مكتبه دخلت وشغرت كرسيه وطلبت زهره في الهاتف
سامح : هو حمزه فين ياريسه
حنين : حمزه تعبان يومين وهيرجع تألمت زهره وخافت عليه كثيرا
سامح هيمسك شغل مكان حمزه وتدريبك معاها يامروان
وبعد أن أنهت كلامها توجهت لي سامح
حنين : عايزك في مكتبي




انتهى الفصل الرابع يترأه حنين عايزه سامح ليه ؟؟



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:48 PM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الخامس


حنين : عايزك في مكتبي
سامح : حاضر
وفي المكتب الخاص بي حنين ...

جلست حنين ثم جلس بعدها سامح
حنين : سامح مين اكتر بنت حاسس انها تنفع لحمزه وعندها احساس ناحية حمزه ومتقولش مفيش انا عارفه اخويا وعارفه كام واحده تتمنى إشارة منه
سامح : هو في اكيد بس ليه
حنين بصرامه: متسالش فاهم
سامح بخوف: فاهم ياخالتو
حنين : انطق
سامح : زهره انا عارف انها بتحبه
حنين : زهره سكرتيرة
سامح : ايوه كنت بدأت احس اني حمزه بدأ يلين من ناحيتها لولا موضوع إيناس
حنين : تمام عايزك تجبلي عنوانها
سامح : حاضر ياخالتو
خرج سامح هو متوتر جدا
في شقة حمزه خاصة في غرفته قام توضئ واشتكى إلى الله همه
دق باب غرفته
حمزه : اتفضل
داده : الباشمهندس سامح والأستاذ مروان برا
حمزه : طيب انا خارج لهم
كان يرتدي بنطلون رياضي رصاصي وعليه تيشرت اسود بنصف كم واضح إثر بعض الكدمات في يده وفتح حاجبه وجرح صغير بي شفتيه
نظر سامح ومروان لبعضهم من منظره
بعد السلام
حمزه : مالكم
سامح : مفيش خالتو قالت انك تعبان وخدت أجازه
مروان والدموع في عينه : انت كويس ياحمزه
حمزه : الحمدلله بخير مالك ياواد
مروان : مفيش ياميزو
سامح : هتنزل الشغل امتى
حمزه : كام يوم كدا
رن جرس شقه ودخلت فريده بمرحها وسلمت على سامح ومروان
حمزه: مش هتسلمي على بابي
فريده: no
حمزه : why
فريده : I am angry with you
حمزه : what
فريده : you promised me to take to me out of school
حمزه : what next?
فريده بي اصباعيها الصغيره : you must be punished
حمزه بخوف مصتنع : no please
فريده : no
حمزه بنفس لهجه : what punishment?
قبلته فريده في خده فضحك حمزه
مروان بتنهيده:اخيرا حصة الانجلش خلصت
حمزه : اتلم ياض
جلست فريده على رجل حمزه وبعدها بقليل جلست هي ومروان يلعبون مع بعض
استغل سامح انشغال مروان مع فريده
سامح : عايزك شويا
حمزه : حاضر
دخل حمزه وسامح الشرفه
سامح بحزن : في ايه يا صاحبي
حمزه مصتنع عدم الفهم : بمعنى
نظر سامح إلى وجه حمزه ويده
نظر حمزه إلى النيل وعيونه بها دموع وحكي لسامح كل شيء
سامح : وخالتو صدقت
حمزه :من الواضح اه نظرتها بتقول كدا
لم يقل سامح ماحدث بينه وبين حنين حتى لايثقل من همه
دخلت روني عليهم واحتضنت اخيها بشده
روني : الف سلامه عليك ياقلبي مالك ياقلبي
قبل رأسها
حمزه :متقلقيش ياقلبي انا كويس اهو
نظرت روني إلى حاجبه المفتوح
روني :مين عمل كدا انت كنت بتخانق مع حد
سامح :ماانتي عارفه اخوكي حمقى مش بيطل عصبيه اتخانق مع واحد وضربه بعض
روني مونبه حمزه :ليه بس كدا ياحمزه
حاول سامح أن يغير مجرى الحديث
سامح : عايز اقولكم على حاجه
حمزه و روني :خير
سامح : انا اخدت معياد من باباكي علشان اتقدملك
خجلت روني كثيرا واحمرت وجنتيها
حمزه : الف مليون مبارك ياقلبي... هتروح أمتي
سامح : يوم الخميس يعني بعد بكرا هما شهرين ونتجوز
روني بخجل :ليه سرعه دي
سامح بهيام وحب : مش قادر ابعد عنك اكتر من كدا
حمزه : كيس جوافه واقف انا مااتلم ياروح طنط
سامح بمرح :بعد كل الانجلش اللي كانت برا طلعت بيئه
حمزه : دي فريده لو سمعتني هتقطعني
سامح : ياحبيبتي يافري.
حمزه :اضحك اضحك
دخل مروان وفريده
مروان :انتو نسيتونا ولا ايه
رفع حمزه فريده إليه
حمزه : هو انا اقدر انسى ملاكي
دخلت حنين عليهم
حنين : عامله ادور عليكم
سلمت روني علي حنين بحراره
روني :واحشتني اوي ياابله
حنين : وانتي كمان واحشني ياقلبي
نظرت حنين بغضب عندما تلاقت عينها بحمزه
حنين : الغدا جهز
اجتمع الجميع على السفره بين ضحكات ونظرات قاسيه وانتهى اليوم على خير
يوم الخميس في قصر عزام البنهاوي
عزام : مروان
مروان : أمرك يابابا
عزام : اتصلي بي اخوك
مروان : حاضر.... بابا عايزك.... اتفضل يابابا
عزام : ايوه ياحمزه تعالى النهارده على الغدا علشان سامح جاي ومينفعش متبقاش موجود
حمزه : معلش اعفيني حضرتك ومروان موجودين
عزام :اللي بيني وبينك حاجه وموضوع اختك حاجه تاني
حمزه : فاهم يابابا بس وجودي ملهوش لزوم
عزام : حمزه مش هتحايل كتير تيجي بليل مع اختك
حمزه بعد تنهيده الم : حاضر يا بابا
لبس حمزه بدله من اللون الرمادي لأول مره منذ عدة أشهر وصفف شعره ورش البرفيوم الخاص بيه
فريده : لبث ومتسيك كدا على فين
انفجر حمزه من الضحك : يالهوي علي لسان ده.... رايح عند جدو
فريده : هتسبني لوحدي
نزل حمزه لمستواه
حمزه :مش هتاخر والله
فريده بزعل :مخصامك
حمزه :علشان خاطري يافري مش هتاخر والله
حنين : يلا ياحمزه علشان منتاخرش
فريده :بابي مخصامك
حمزه : ينفع تيجي معانا
حنين : داده جهزي فريده بسرعه
في قصر عزام بعد الترحيب والتسليم والتقدم لطلب العروسه
ام سامح : عروستنا فين
عزام : حمزه اقوم هات اختك من فوق
صعد حمزه درج ونزلت كانت ترتدي فستان من اللون الموف الهادئ كانت جميله بحجابها
تم الاتفاق على كل شئ كان البيت تغمره السعاده لفرحة روان
وفي مكان أخركانت تتدفن وجهها في مخدتها وتبكي بشده فلقد اشتاقت له نعم انها زهره وأنه الحب الغامض
في مكتب عزام
عزام : عملتي ايه في الموضوع اللي قولتك عليه
حنين : في بنوته كويسه وقريبه من حمزه
عزام :مين
حنين : زهره سكرتيرة حمزه
عزام :طيب هتعملي ايه وهتقنعي ازاي
حنين : هو هيعرف ازاي علشان يقتنع
عزام نظر بعد فهم حكت له عن خطتها
عزام : كل يوم بيزيد ذكائك واعجابي بيكي عارفه اني لو موت هسيب اخواتك في ايد امينه
قبلت يديه بسرعه
حنين :بعد الشر عليك يا حبيبي .......... انا هاروح لي والدها يوم الخميس وهافهمو اني هو مسافر
عزام :تمام
في مكتب زهره فريده بلبس المدرسه
فريده : بابي حمزه موجود
زهره بصدمه : ها
لم تكمل كلامها حتى جريت فريده ودخلت لحمزه
اندهش حمزه من وجود فريده وانحنى لمستواها احتضنته فريده بقوه
حمزه : انتي جيتي هنا ازاي
فريده : خليت عمو السواق يجبني
ابتسم حمزه ابتسامته ساحره
حمزه : مفيش فايده فيكي
رفعها حمزه إليه وثم ذهب إلى المكتب وجلست على رجله دخلت زهره وجدته يداعب فريده
حمزه : تعالى يازهرة
زهره : امرك يافندم
حمزه : اعرف يازهرة فريده بنتي
وقعت الكلمه كالصاعقه على اذنيها كانت تظن أن كلام فريده غير حقيقي
وتذكرت أمر محادثه الهاتف
حمزه : فري روحي سلمى على طنط
سلمت عليه فريده واحتضنتها زهره وذهبت سريعا لحضن ابيها
........... : بتحبي
نظرت زهره لي ذاك الصوت لتتفاجئ




انتهى الفصل الخامس اتمنى توقعاتكم



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:49 PM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل السادس


..... :بتحبي
نظرت زهرة لي ذاك الصوت لتتفاجئ
زهره بدهشه : هاا...

حنين : قابليني النهارده في المكان..... بعد الشغل
اومات زهرة برأسها وبعد انتهاء الدوام الرسمي
في ذاك المكان
حنين : بتحبي يازهرة عايزه اجابه لسؤالي
زهره بخجل :اه بحبه اوي بس هو من بعد موضوع إيناس وهو بقى يتعامل معايا وحش اوي حاسه اني بقى يكرهني وبعدين ده متجوز
حنين : مسالتنيش سؤال مهم؟
زهره : مين إيناس؟
حنين : هحكي ليكي كل حاجه
إيناس دي طليقة حمزه اتجوزها من 7 سنين وفريدة دي بنتهم واحنا اللي مربيناها
زهرة : ربنا يباركله فيها هو بيحبها اوي
حنين : بقى يحبها حمزه كانت معاملته سيئه جدا مع فريدة لحد من قريب اوي هتفهمي كل حاجه لما اكمل حمزه وايناس كانو مع بعض في الجامعه بس مع مكنوش في نفس السنه الدراسيه المهم والدها ووالدي شوفو اني علشان يقوى مصالحهم انهم يجوزو حمزه لي إيناس
خاصة اني حمزه كان شاغل معانا وهو في الجامعه والدي وافق طبعا
بس لاسف كان غرضهم يدمرونا عن طريق حمزه بابا غصب علي حمزه اني يتجوزها حمزه كان رافض بطريقة لدرجه ان كنت عمرك ماتوقع انه يحبها فاليوم من الايام
زهرة : حبها
حنين بحزن : ايوة بعد ماتجوزو كأنها سحرت لي حبها لدرجه الجنون عشقها مكنش يقدر يسمع عليها كلمه وحشه وجابو فريدة فرحة عائلتنا حمزه كان متعلق بفريده اوي وبيها اكتر وبدأت مخطط شرها في تدمير حمزه بدأت تكرهه فينا وصلت لي اني كلنا بنكره وكبرت الفكرة في دماغه بعد 4 سنين جواز استحملنا منها كل شئ بشع منها استحملنا علشانه وعلشان اول مره نشوفو مبسوط أنا كنت قاسيه اوي مع حمزه في تربيتي صعب اوي انك تربى ولد من غير اب
زهره : وليه حضرتك اللي ربتي ليه مش عزام بيه أو والداة حضرتك
حنين بعد صمت وحزن : بابا وماما منفصلين من فتره كبيره جدا من 21 سنه تقريباً وانا اللي ربت حمزه هي استغلت تربيتي القاسيه لي
وبدأت تلعب على الوتر ده هما بيعاملوك كدا ليه هما هما وانتي فاهمه
وحصلت مواجهة بيني وبين حمزه كان أول مرة حمزه يرفع صوته عليا وأيده طولت عليا كان أول مره في حياتي اشوفه
ومحستش بي غير وهو أقع على الأرض هو بيغم عليه لما بيزعل جامد استغليت الفرصه دي وحبسته ايوه حبسته وخدت فريده
واتجبر على طلاقها كان يوم قاسي اوي يوم طلاقهم
لحد بعد طلاقها بسنه مكنتش بتكلم انا وحمزة وهي استغليت كدا وكانت بتكلمه على الموبايل فضل مخدوع لحد لما هي اتجوزت
كنت خايفه يرجع يكلمها بدأت أضيق عليه اكتر
كنت ماصدقت اني حياتنا اتحسنت لحد ماظهرت تاني في حياتنا
في حاجه عايزه افاهمها ليكي علاقة بابا وحمزة علاقه سيئه جدا
زهرة : لاحظت ده بس ليه
حنين : حمزه نسخه مصغره في الشكل من امي جمالها تصرفاتها كل حاجه لون عيونها حمزه بيعشقها وحارب بابا علشانها وده سبب الخلاف بينهم
ماما متجوزه راغب الشناوي
زهره: أكبر منافس لشركة
حنين : المنافسه دي حصلت بعد الجواز
زهره : ليه بتحكيلي كل ده
حنين : حمزه محتاج واحده تحبه وتكون حنينه عليها حد يعوضه عن قسوتنا مش محتاج يتصدم تاني إيناس لو رجعت لي هتقضي عليه
حمزه رافض الجواز بس وللأسف ولاخر مره هاخد قرار بدلا عنه انا بتقدملك انك تجوزي حمزه على كتاب الله وسنة رسوله
زهرة بتعجب : نعم ازاي و هو رافض فكرة الزواج نفسه
حنين : حمزه هيعرف......... ............ وروت لها الخطه
زهره : ها
حنين بجديه : بتحبيه وعايزه تسعدي
زهره : اه بحبه اوي بس ازاي
حنين : ملكيش دعوه بالباقي حددي معياد مع والدك وسيبي الباقي عليا
زهرة : تفتكري حمزه هيتقبل الوضع
حنين : في الأول لا وهيبقي قاسي معاكي في الأول بس حنيتك وهو حبك هتغيره صدقني
اومات برأسها
حنين: عايزكي الايام الجايه تبقى طبيعيه معاها جدا اوعي يشك في حاجه
زهره : حاضر
حنين : اقامتكم هتبقى في الشقه الحاليه بتاعتنا لحد بس مااطمن عليكي
زهرة : بإذن الله
حنين : زهرة
زهرة : نعم
حنين : حمزه احن قلب ممكن تقابليه ف حياتك خليكي جانبه
زهره : حاضر
بعد كام يوم قام حمزه من نومه وارتدي تيشرت من لون الأخضر وعليه بنطلون ابيض جبردين
على السفرة
فريده : بابي
حمزه : نعم ياقلبي
فريده : هتلحو الشغل النهالده( هتروح الشغل النهارده )
حمزه : اه ياقلبي بإذن الله
فريده : مش تتأخر حليا
حمزه : حاضر ياقلبي
قبلت فريده حمزه ولبست شنطة مدرستها وذهبت مع داده
حنين : مش ناوي تجيب ام لفريده ولا هتفضل عازب طول عمرك
حمزه : خلاص بقى راحت عليا
حنين : نعم انت اللي قدك لسه متجوزش.... ولا حنيت للهانم
حمزه : في حاجه تاني عايزه تقوليها
حنين : هات موبايلك......... اخلص
حمزه : اتفضلي
فتشت في الموبايل كله
حنين : اتفضل
خرج حمزه وهو غايه في الغضب
بعد عدة عدة ساعات من العمل
حمزه : سامح مروان روحو خلصو معينات الهرم
سامح ظبط مع العمال
مروان ظبط الحسابات هناك
مفهوم
سامح ومروان في نفس واحد : مفهوم ياباشمهندس
خرج سامح ومروان التقط هاتف المكتب
حمزه : زهرة تعالى.
دخلت زهرة
حمزه : قوليلي عندنا ايه تأني النهارده
رن موبايل حمزه
حمزه : لحظة يازهرة..... ايوه يافري اه ياقلبي حاضر حاضر طيب خلي بالك من نفسك وانا هجبلك اللي انتي عايزها ياقلبي.. ... ابتسم حمزه ابتسامته الجاذبة
وانا كمان بحبك
أغلق معاها ومازالت الابتسامة على وجهه
حمزه : كملي
بعد أن أنهت كلامها
زهره : بس كدا يافندم.
حمزه : كويس يازهرة اتفضلي على مكتبك
خرجت زهره ووجدت إيناس
زهره : افندم حضرتك عايزه ايه




انتهى الفصل السادس من



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:50 PM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل السابع


زهرة : افندم حضرتك عايزه ايه
إيناس : عايزه اقابل جوزي
زهره باشمئزاز : اقصدك طليقك ...

إيناس : دي حاجه متخصكيش
زهره : حضرتك عندك معياد
إيناس : شكلك عايزني اعمل زي المره اللي فاتت
وتركتها وفتحت الباب وقف حمزه عندما رائها
زهره : قولتك مينفعش تتدخلي اتفضلي بدل مااطلب ليكي الأمن
نظر حمزه لي صورة ابنته وتذكر ضرب ابيه ومعاملة اخته له واحمر وجهه وبرزت عروق يديه من العصبيه مما اخاف زهره فهمت آنه غضب منها وتركتها وأغلقت باب المكتب
إيناس : واحشتني
خلع نظارته الطبية وذهب نحو إيناس
ووقف في مواجهتها صفعها صفعه جعلتها تنزف ووقعت على الأرض
إيناس : ااااااااااه انت بتعمل ايه
حمزه : انا لسه معلمتش انا لسه هعمل هربيكي ياحيوانه
وانهال عليها بضرب
سمعت صوت صريخها ودخلت في سرعة
زهره : خلاص ياحمزه ياحمزه خلاص
بعينين غاضبة
حمزه : أخرجي برا برااا
خرجت وجريت حتى مكتب عزام وحنين
عزام : في ايه يازهرة
زهره : إيناس في مكتب حمزه وحمزة عامل يضرب فيها هيموتها ومحدش قادر عليه
حنين بصدمه : ايه
جريت حنين وابيها وراها إلى مكتبه
حنين : خلاص ياحمزه سبها ياولد
لم تقدر حتى عليه حنين حتى دخل عزام
إيناس : الحقني يا عمو
مسك عزام حمزه بقوه من ذراعه ودفعه بشده
عزام : امشي ياايناس امشي
خرجت إيناس بي نفس المنظر الذي افزع سامح ومروان
جلس حمزه على كرسي مكتبه كان يهنج بشدة
سند عزام يده وضرب بيده الثانيه ضرب قويه على مكتب فزعت حمزه
عزام : اتجننت ياولد عايز تجيب لنفسك مصيبه
دخل سامح ومروان
سامح لزهرة : ايه اللي حصل
مروان بخضة : في ايه يا بابا...... وانت بتنهج كدا ليه ياحمزه
عزام بغضب : مش عايز اسمع صوت ووجه كلامه لحمزه وانت اقوم روح اتفضل
جاء ليذهب حمزه
عزام : مروان وصل اخوك متسوقش انت سامح تابع الشغل
سامح : حاضر
خرج عزام نظرت حنين لحمزه بتوعد
حنين بغضب : حسابنا بعدين
وخرجت حنين وهي غاضبة خرج حمزه ومروان سويا
شغر سامح كرسي المكتب
سامح : في ايه يازهره
كانت زهرة في غاية ذهول فقد خافت من حمزه كثيرا
سامح : زهره بكلمك ايه اللي حصل
زهرة بخوف : إيناس إيناس
سامح : اهدي يازهره واكلمي بهدؤء
قصت عليه كل ماحدث
سامح : يانهار متخافيش يازهره بس هي كانت تستاهل اطولت اوي على حمزه غير أنها سبب في مشكله كبيره بين عزام بيه وبين حمزه
زهرة : تمام
سامح : تمام
خرجت زهره
في مكتب عزام
حنين : والله لما اروح لي
عزام : اهدي ياحنين
حنين :انا هتصرف
خرجت حنين من مكتبها صفت عربيتها ووجدته يجلس بالقرب من البنايه وينظر إلى النيل ذهبت اليه
حنين : اتفضل على فوق
حمزه : في ايه مالك
حنين بعصبيه : على فوق معدتش كلمه مرتين
أطاع أمرها بسب وجودهم في شارع
حنين : افتح الباب افتح
فتح الباب ودخلت حنين أغلق الباب بقوة
حمزه بصوت عالي : انتي مش هتتخلصي من معاملتك ليا دي ابدا انا مبقتش صغير انا ساكت بمزاجي
حنين : اتلم بدل ماامد ايدي عليك
حمزه بعصبيه : حنين
حنين : أخرس مسمعش صوتك كفايه المصيبه اللي انت عملتها بكرا صورك هتبقى في كل الجرايد
حمزه : ازاي
حنين بسخريه : هاتشوف يامحترم
تركته حنين
كان يجلس على احد الكراسي يستوعب كلامها رائها تخرج وغيرت ملابسها وواضح انها ستخرج
حمزه : انتي انتي رايحه فين
حنين :متتدخلش في اللي ملكش فيه
حمزه : انتي بتروحي فين بقالك كام يوم كل يوم نزول
حنين : انت هتحاسبني ياولد
حمزه : مش أقصدي بس عايز اطمن عليكي
حنين بسخريه : انا اعرف فالدنيا دي اللي انت متعرفهوش
تركته وذهبت وهو في حيرة أين تذهب كل يوم
في عربية حنين
زهرة : عمري ماكنت ماتوقعه اني بابا هيوافق
حنين : نظرة فرحتك اجبرته على الموافقة
زهره : احنا رايحين فين
حنين : هنروح نجيب فستان الفرح والشبكة
دخلت زهره وحنين إلى محل مصوغات معروف جدا
زهره : ابله المحل ده هيبقى غالي اوي ده مش بييع غير الالماظ والماس
حنين بي ابتسامه :مفيش حاجة غاليه عليكي ياعروسة اخويا
اخترت لها حنين طقم غايه في التحفه وفستان أجمل
زهره :ربنا مايحرمني منك ابدا ياابله
وبعد مرور اسبوع
أرتدي حمزه بنطلون جينز اسود وعليه قميص اسود
على الفطار
فريده :بابي
حمزه : في ايه يافريده
نظرت له بغضب وصمتت نظر لها وحن إليها ومالها ومال عالم الكبار في طفله
قبل رأسها
حمزه :انا اسف
احتضنته وقبلته
في المكتب
سامح : مسودها كدا ليه.
حمزه بتافف :عادي
مروان :مالك
حمزه : مش عايز كلام كتير كل واحد يشوف شغله وهو ساكت
مسك هاتف
حمزه : هاتيلي الجرنال
دخلت زهره ومعاها الجرنال
سامح :من امتى يعني وانت بتهتم بالجرنال بقالك اسبوع على كدا
نظر حمزه له بصرامة فعلم الجميع بغضبه
في فيلا سالم الشريف
سالم : انت موقفه المحضر لحد دلوقت ليه
إيناس : خلي متوتر شويا يابابي ده انا هطلع عينه


انتهى الفصل السابع
انتظرونا في الفصل القادم



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-10-16, 02:50 PM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الثامن


إيناس خلي متوتر شويا يابابي ده انا هطلع عينه
لم يحدث شئ مهم في الأيام الماضيه كانت مايشغل الجميع التجهيز لفرح روني وبعد الديكورات الجديده التي تمت في شقة حمزه بناء على طلب حنين
يوم الزفاف ...

دخل حمزه غرفته وجد بدله وكأنها بدلة عريس فظن انها لسامح
أخذها وخرج بها
حمزه : سامح سامح انت نسيت بدلتك عندي
سامح : لا مش نسيت بدلتي معايا
حمزه ووجهه نظره إلى فري التي كانت ترتدي فستان بينك فاتح وعليه تاج كانت تشبه الاميرات
حمزه : ايه الجمال ده يافري... حبيبة يأبى ياناس يالا من هنا عايز البس
فريده : حاتر يابابي
حمزه : طيب بدلة مين دي
حنين : بدلتك
حمزه : دي بدلة عريس
سامح : صح دي شبه بدلتي
حمزه : فعلآ
حنين : انتو هتغنو وتردو على بعض
حمزه : طيب قوليلي لينا انتي
حنين : انت فرحك النهارده
ضحك حمزه ساخراً هو وسامح
حنين : انا مش بهزر النهارده فرح روني وسامح
وفرحك انت كمان
حمزه : لا كدا انتي بتهزري
حنين : كلامي واضح عالفكره
حمزه بسخرية : ومين العروسه بقى
حنين: خليها مفاجأه
حمزه بعصبيه : انتي اتجننتي ولاايه انتي بتقولي انه هجوز والنهارده وخلي العروسه مفاجأة ده اللي هو ازاي
حنين بحده : حمزه عزام البنهاوي فرحه النهارده والحق البس علشان نروح نجيب اختك ومراتك من الكوافير
حمزه : روني عارفه بالموضوع ده
حنين :تؤتؤ بس زمانها عرفت
حمزه : انا مش هاروح
حنين بخبث :وتبوظ فرح اختك
اتعصب حمزه جامد جدا
حنين : لو فكرت تتطول لسانك مش هيحصلك كويس اتفضلو البسو مش عايزه اسمع صوت تاني
وتركتهم وغادرت
نظر سامح وحمزه إلى بعض انصاع سامح لامرها وجلس حمزه لقرب كرسي لكي يستوعب الصدمة
جاءت إليه بفرحه
فريده بسعاده : بابي بابي صح انت هتجبلي ماما زي اصحابي
حمزه بصدمه : ها
فريده : يلا يابابي البث علسان مس نتأخر على مامي
نزلت الدموع من عينه لا اراديا من كلام ابنته
فريده : مالك يابابي
قبل رأس ابنته.
حمزه : انتي عايزه مامي يافريده
فريده : ايوه زي اصحابي
حمزه : حاضر
دخل حمزه إلى غرفته أرتدي ببدلته وصفف شعره كان لو ملك جمال
لطالما كان وسامته سر جاذبيته ويزيد اسلوبه الأنيق وطريقته في عمله
سامح بفرحه :انا خلصت
حمزه : وانا
دخلت حنين
خرج حمزه ولم ينظر لأخته
عند الكوافير
خرجت روني متشبسه في يد عزام كانت غايه في الجمال كانت تشبهم حقا بفستانها ورقتها
قبل حمزه رأسها
حمزه : زي القمر ياعمري
ثم نظر لأبيه بحزن لما ياابي تفعل بي هذا ثانيا لم تكفي مره
فهمت نظرته اخته
روني : خلي بالك من عروستك دي بتحبك اوي
سامح بمرح : انا عايز مراتي
عزام : لسه ياولد مش بقيت مراتك هههههههههههههههههه لم تعقد
اخذ عزام ابنته واتجه نحو السياره ركب عزام بجانبها وسامح في الكرسي الأمامي
ثم خرجت العروس الأخرى متشبسه في يد والدها
حمزه بصدمه : انتي
ولكن لاحظ انها في يد والدها ولم يريد أن يحدث شئ يفسد ليله اخته
ذهب بي ابتسامته الجاذبة وسلم على والدها وبعدها
حمزه : مبارك ياعروستي
ابتسم والدها وظن انه فعلا يحبها
ولكن هي الوحيده التي تقرأ الحزن بي عينيه ولم تنخدع في ابتسامته
ركبو العربيه مثل وضع عزام وابنته
وبعد العقد
قبل سامح رأس روني انتظرت روني أن يفعل مثله ولكن خاب أملها
أقيم حفل زفاف في أكبر فنادق في مصر
سامح : حمزه بالله عليك ابتسم كل الاعلامين هنا مش عايزين حد ياخد باله
حمزه : حاضر
ثم حمزه لزهره نظره لم تفهمها ولكن اوجعتها كثيرآ
جاءت له اخته
حنين : انتو هتباتو فالفندق النهارده
حمزه بصرامه : انا هرجع البيت ومش عايز كلام ثاني خلصنا
حنين : ماشي ياحمزه انا هروح عند بابا يومين وهاخد فريده
حمزه : لا بنتي هتفضل معايا
نظرت لزهره
زهره : خليها ياابله
في قصر راغب الشناوي
أسر : فارس فارس
فارس صاحب العينين زتونيه والقامه الطويله والشعر الأسود الكثيف الأسود
فارس : في ايه يا واد
أسر : هي ماما فتحت مواقع الأخبار النهارده
فارس : معرفش ليه
أسر : النهارده فرح حمزه ومنشور على كل المواقع
فارس بغضب : هو ازاي يعمل كدا من غير مايقولها
نزلت الأم وهي ترتدي لبس الخروج وكان الموبايل بيدها
ريحانة : هيرجع البيت تمام تمام سلام
أسر بتعلثم : حضرتك رايحه فين
ريحانة : على اساس انك ولي أمري
أسر :مقصدش والله ياماما
وجهت نظرها لي فارس
ريحانة : ايه يافارس مش عايز تقول انت كمان كلمه
فارس : نفس سؤال أسر بس حضرتك
ريحانة : خلاص خلاص انا خارجه
فارس بهمس لأخيه : شكلها عرفت
ريحانة بغضب : اه عرفت يافارس ورايحه لي شقته
فارس : بس ياماما
ريحانة : سلام
خرجت ريحانة وهي غايه في الحزن
أسر : ربنا يسمحك ياحمزه

في شقة حمزه وبعد انتهاء الزفاف الذي مر علي حمزه وكأنه دهر
فتح باب الشقه بعد أن ودع الأصدقاء والاحباب
دخل شقه وقال بسخريه
حمزه : ادخلي ياعروسه
نظرت له بي أسى ودخلت
دخلت زهره وقفت ريحانة لتراهم نظرت لها من راسها حتى اخمصها
تفاجأ حمزه بوجود أمه
حمزه لزهره : ادخلي جواه
دخلت زهره
حمزه : ماما
ريحانة : مش عايزه اسمع صوتك انا جايه اشوف اميرتي كنتي زي القمر في الصور ياقلبي
قبلت جدتها واحتضنتها كان يغلب عليها نوم فبعد ذاك السلام الحار دخلت لغرفة حمزه كما تتعودت في الأيام الأخيرة تنام بجانبه ولا تعلم أن الوضع اختلف
قبل حمزه يد امه
حمزه بدفاع عنه نفسه : والله يا ماما
ريحانة : مفيش داعي لأي كلام ياحمزه لاني مفيش كلام هيغفرلك
حمزه : انا اسف ياامى سامحني غصبا عني والله
ريحانة : كل حاجه في حقي بتبقى غصبا عنك شكرا يا حمزه
خرجت ريحانة من حيث جاءت وغلب عليها الحزن أكثر
حمزه : ياااااارب
دخل حمزه غرفته فوجد زهره جالسه بفستان فرحها
ماذا سيحدث في أول ليلة زفاف




انتهى الفصل الثامن
اتمنى توقعاتكم



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:29 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.