آخر 10 مشاركات
1199 - مرارة الغيرة - روايات عبير دار النحاس ( كتابة /كاملة)** (الكاتـب : samahss - )           »          440 - أبحث عن قلبي - هيلين بروكس ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          221 - مدللة - جيسيكا هارت (الكاتـب : Fairey Angel - )           »          مش غريبة بس بدي ترحيب (الكاتـب : ghoody - )           »          شهريار .. على باب الفاتنات *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : سحابه نقيه 1 - )           »          صمت الجياد (ج2 سلسلة عشق الجياد) للكاتبة الرائعة: مروة جمال *كاملة & روابط* (الكاتـب : Gege86 - )           »          عروسه المقامرة (63) للكاتبة Rebecca Winters .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          عن الحكيم إذا هوى (1) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة في الغرام قصاصا (الكاتـب : blue me - )           »          في أروقة القلب، إلى أين تسيرين؟ (الكاتـب : أغاني الشتاء.. - )           »          فجر يلوح بمشكاة * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : Lamees othman - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-11-17, 09:19 PM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 ليلة عذراء الأخيرة / للكاتبة وردة لبنان ، لبنانية مكتملة






بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية
ليلة عذراء الأخيرة
للكاتبة وردة لبنان





قراءة ممتعة للجميع۔۔۔۔۔۔






التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 12-11-17 الساعة 10:55 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:20 PM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ليلة عذراء الأخيرة
للكاتبة وردة لبنان





التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 12-11-17 الساعة 10:55 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:21 PM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الاول


ها انا الأن ...اتحرك بكل وهن ....لم يعد هناك من امل ....وحيدة مشردة في الطريق في منتصف الليل....

روحي ممزقة من على جسدي...ليس فيها سوى اليأس والألم والكره والأسى من كل شيىء ومن كل البشر ومن كل العالم...

لقد انتهيت....واريد ان انهي حياتي بأي شكل كان....وما الحل؟؟؟

الحل هو ان ارتاح.....ولن ارتاح الا بأن يدفن جسدي الرخيص تحت التراب....ولعل التراب في حالتي هذه اغلى منه ....واذا انتظرت الموت سأعذب من حولي اكثر وارتكب خطايا اكثر لأن فتاة مثلي ليس لها الحق حتى بأن تتنفس ....

من سيحمل ذنبي الأن......على جانبي النهر ...اذا رميت نفسي فيه سألوثه .....وعلى جانبي الأخر الشارع واذا وقفت امام سيارة مسرعة سيتورط صاحبها بمقتلي وسأضيف على ذنوبي ذنباً أخر ....علي ان اموت من دون ان اورط احداً او ان اشغل بال احد بمن اكون ولماذا فعلتها.....

كيف ؟؟؟
احرق جسدي .....وهل سأتطهر....من يطهر الروح اذا تلوث الجسد؟؟؟
واذا مت هل سأرتاح...ينتظرني عذاب اكبر عند الله ....في الحالتين سأتعذب....اتمنى لو لم اولد...لو لم اكن كما انا الان .....

يا ليتني في يوم فكرت ان ما اسعى اليه سيرمي بي الى التهلكة....وانني سأرى مثل هذا اليوم....

فات الاوان....ويجب ان تنتهي رحلة عذابي لتصعد الى خالقها...وسأتقبل اي شيىء...اي شيىء....فالذنب ذنبي...ويجب ان انتهي...

بأي شكل...وتحت اي ظرف....يجب ان انتهي...

ركضت نحو الشارع منكسة الرأس والسيارت مسرعة .....ارتطمت بي احدها بقوة....ولم اعرف بعدها ما حدث لي...
.................................................. ......

كل شيىء من حولي الأن أبيض...لم اكن انتظر ان ارى هذا اللون ...فحياتي لم تكن بهذه النظافة ولا حتى موتي يستحق....فتحت عيوني اكثر لأتأكد انني في عالمي الاخر....ولكن يبدو انني سأعيش مرة اخرى.....

وجدت حولي معدات طبية واجهزة وانا راقدة على سرير ....حركت يداي... تحركتا....ورأسي ايضاً يتحرك ولكن بصعوبة....حاولت ان اجلس ولكن لم استطع...بدأت اجر قدماي ولكن من الواضح انني فقدتهما حسياً....فلم اشعر بهما ولم يستجيبا لي ....واحداهما ملفوفة من على الفخذ....

وجدت على جانبي جرس...رننته بعصبية وهستيرية...وبدأت البكاء....اتت مسرعة الي ممرضة محاولة تهدأتي...

- انسة ارتاحي....الحمد الله على سلامتك....دلوقت الدكتور يجي...
- بكيت بشكل طفولي: انا فين...حصلي ايه....رجلية مش قادرة احركهم ليه...قوليلي....
- اهدي اهدي....مافيش حاجة تخوفك....حمد الله على سلامتك ارتاحي عبال ما انده الدكتور...

خرجت ثم عادت مسرعة ومعها الطبيب...الذي ساعدني فوراً على الأستلقاء مجدداً وهو يقول..
-انسة انا دكتور صلاح...
ما تتوتريش...مش كويس...انتي هنا في المستشفى في غرفة العناية المركزة ...بقالك عشرة ايام.....كنتي في غيوبة والحمد الله امبارح فقتي شوية....ودلوقت صحيتي .....

- تابعت البكاء قائلة: عشرة ايام...انا دماغي بتوجعني اوي...ورجلية ليه مش قادرة احركهم ....في ايه..

- انتي العربية الي خبطتك صاحبها جابك هنا وكنتي فاقدة الوعي عشان الضربة جت في رجليكي وبعدين وقعتي على الارض على دماغك عشان كده حصل ارتطام في الجمجمة اثرت على وعييك...رجليكي عملنالهم عملية ومع شوية تمارين حترجعي تمشي ...كان عندك تمزق شديد اوي في عضلات الفخد وكسور....بس ما فيش شلل ..

- انا مش حاسة بيهم خالص..

- عشان البنج الكبير يخففلك الألم ويلحم الجرح بس هما من ناحية الاعصاب كويسين اطمني...
هززت برأسي واغمضت عيوني من جديد......سمعته يعود ويقول..(ممكن تقوليلنا عن اسمك لو سمحتي...اسمك وعيلتك)......لم استجب لهم...........
استسلمت للنوم عله يكون حلم وينتهي مجرد ان اغمض عيوني....واعود من جديد الى منزلنا الصغير لأرتمي في حضن امي والعب مع توأمي مي.......واسرق منها ما تأكله من حلوى...واختبىء في الخزانة وبعد ان انتهي منها اخرج وكأنني لم افعل اي شيء...ليبدأ الشجار بيني وبينها وتنهيه أمي بأن تعطينا لنجلب من جديد....

اشتقت اليك يا مي..
اي انت الأن.....اشقت اليك انتي ومي.....
هل ما زالت تكرهني....وغاضبة عليي...ومتبرأة مني....اريد فقط ان ابكي تحت قدميها....لقد لقيت من العذاب ما لذ وطاب....ليس هناك من احد يريدني...حتى الموت لا يريدني.....يارب...لا املك اي شيىء...ولا اريد سوى ان انتهي وكأنني لم اولد من الاساس... ........
.................................................. ....

من جديد عاد الي صوت الطبيب....
- صباح الخير انسة....
- نظرت اليه بطرف عيوني...لا اريد ان افتحهما....
- انتي سامعاني؟؟؟
هززت اليه برأسي....بتعب.... وقال..

- انا عاوزك تكوني كويسة وتقدري تتكلمي...في برة اتنين من الشرطة عاوزين يتكلموا معاكي...احنا لغاية دلوقت ما نعرفش انتي مين ولا حتى اسمك.....وفي حد في السجن دلوقت متحفظين عليه عشان خبطتك بعربيتو...فاي حاجة حتقوليها او اي معلومة حتفيد اوي عشانك وعشانو .....بصي برة...

(نظرت نحو الزجاج رأيت في الخارج سيدة ورجل كبير في السن ).....دول اهلو...حيتجننو عاوزينك بس تصحي وتقولي حصل ايه....معلش انا عارف انو صعب ويمكن ده يرهقك....بس على الاقل ايدنا اقل المعلومات....

- هززت برأسي مجدداً موافقة على كلامه...وحاولت الجلوس مجددا وبعد لحظات دخل شرطي ...
بدأ اسئلته المعتادة...

اسمك لو سمحتي وسنك....حصلت الحادثة ازاي....المدعو نزار سرحان الي خبطك دلوقت في السجن شهادتك مهمة اوي....
لم ارد عليه فوراً...فكرت كثيراً....ثم قلت بتعب...
- ما لوش دعوة...انا ....انا...دخت فجأة وانا بقطع الطريق...وهو كان معدي....وحصل الي حصل..
- يعني مش عمد او كان ماشي بسرعة...
- لق انا طلعتله فجأة وانا بعدي دخت فجأة وما حستش بعدين بحاجة...
- اسمك لو سمحتي طيب...
- عدت وسرحت...وقلت بتأتأة: ري...م .....ريم حامد...
- ابوكي اسمه حامد احنا لازم نبلغ عيلتك.....
-قلت بتعب وانا ادير وجهي: بابا مات وما عنديش عيلة...
- طب ساكنة فين؟؟؟
- لم أرد...(وبدأت البكاء)...
دخل الطبيب قائلاً...
- ارجوك حضرت الضابط ما ينفعش اكتر من كده المريضة لسه خارجة من غيبوبة ........
.........................................

سحبني النوم من جديد الى عالمه ...او لعلي انا من ندهت اليه ليأذخني معه ويا ليته يغمرني اكثر بلطفه ويأخذني معه الى الأبد...

وجدت والدتي امامي....تمسك يدي بيدها وتقول لي..

- منار....حبيتي.....اصحي....انا مبارح طول الليل كنت سهرانة اظبطلك الفستان عشان تروحي فيه عيد ميلاد صاحبتك...ما تزعليش مني عشان ما قدرتش اجبلك جديد وتتعصبي ...انا ما هانش عليية تنامي زعلانة....قومي يلا عشان تفطري وتلحقي تروحي الكوافير تعملي شعرك..انتي اجمل واحدة في العيلة....شعرك الاشقر وعينيك الخضرا وجمالك الناعم ده مش لازم يليق بيه غير اجمل حاجة...بس اعمل ايه العين بصيرة والايد قصيرة...انا من يوم ابوكي ما مات وانا بخيط وبصرف عليكي انتي واختك عشان تتعلمو...وتكبرو...انا زعلت منك مبارح....قلتيلي دي مش عيشة وانك عاوزة تطفشي وترتاحي...انا يمكن فقيرة بس عمري ما حوجتكم لحد طول ما فية نفس.....وكرامتنا وشرفنا اهم حاجة...قومي حبيتي وما تزعليش...انا بحبك....وعندي انتي واختك ضفكركم بالدنيا....يلا ...

فتحت عيوني لأجد نفسي من جديد في نفس الغرفة....والسيدة نفسها التي رأيتها من وراء الزجاج هي من تمسك بيدي قائلة....(حمد الله على سلامتك يا ريم)

.
لم تكن امي....

يتبع................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:22 PM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الثاني



تطلعت الى وجهها وانا في حالة متعبة والدموع في عيوني...لقد كنت ابكي وانا نائمة....واغمضت عيوني من جديد ولكنني اسمعها...


قالت بترجي: حبيتي...انا عاوزاكي تبقي كويسة..مش عشان ابني الي في السجن...عشان انا قلبي وجعني عليكي ومضايقة عليكي ....ارجوكي ساعديني...انا ابني الوحيد في السجن....شهادتك الاولى يمكن خففت شوية بس مش حيخرج قبل ما انتي تخرجي من المستشفى...ويطمنو انك كويسة...ارجوكي (بدأت تبكي) انا مستعدة اديكي المبلغ الي انتي عاوزاه....ابني عريس كان فرحو بعد اسبوع ....وانا ما صدقتش رجع من السفر عشان اجوزو وافرح بيه...ارجوكي ما ترفعيش عليه اي دعوة وانا وابوه من الف لمليون بس هو يخرج....

- فتحت عيوني ونظرت اليها قائلة: ما تخافيش...انا مش عاوزة حاجة....ومش حرفع اي قضايا..انا الي اسفة...ما كنش قصدي اورط ابنك....انا اسفة....(عاودت البكاء)

- حبيتي..قوليلي طيب اهلك فين...نتصل بمين....اي حد...انا من امبارح نايمة هنا معاكي عشان اشوفك واطمن عليكي...احنا دلوقت ما نعرفش غير اسمك ...تليفون طيب..

- اشرت بالرأسي رافضة: مافيش...انا ما ليش حد....

- بس انتي من شكلك باين عليكي بنت ناس....من شكلك ومن هدومك الي جيتي بيها .....(ثم....اخرجت من جيبها عقداً من الذهب ..واشارت اليه قائلة)...

العقد ده ليكي يا بنتي.؟؟؟؟...الممرضة شالتهولك من لما جيتي هنا..وقلنا يمكن يكون في اي حاجة تدل على اسمك ما ليقناش غير حرف م..

رفعت يدي واخذته منها بقوة قائلة..

- ما حدش يلمسه ده...لية...

- قالت بقلق: حاضر يا بنتي....

.................................................. ..

امسكت القلادة بقوة....لامستها دموعي...ولامسها حنيني وشوقي واملي والمي ........

ولم تفارقني طول مدة بقائي في المستشفى وانا اضعها على رقبتي وامسكها بطرف اصابعي واعبث بها........

منار....تعالي يا حبيتي.....

-ايوة يا ماما...

- شوفي جبتلك ايه انتي ومي....

- عشان الاعدادية؟؟؟؟

- اه عشان نجحتو انتي واختك في الاعدادية....(اخرجت العقدين من جيبها قائلة)

- ده ليكي وده لمي....(البستنا اياهما بفرح)

- انا مش مصدقة يا ماما...ده دهب...

- اه دهب يا حبيتي...انا بعت الاسورة الي كانت حيلتي وجبتلكم بيهم العقدين دول وهما قمر وحد مقسوم قسمين...واحد ليكي وواحد لمي...عشان ما تفترقوش عن بعض خالص....وديما مهما بعدتو تتجمعو من تاني..

- مي: ماما عملتي كده ليه...انتي بجد عظيمة...وانا حعوضك اما اكبر واشتغل واجبلك احسن من الاسورة مليون مرة..

- مرسي يا ماما...دلوقت ولا حد من صحابي حيفتح بقه بكلمة ويقلي اصل انتو فقرا واصل انتي امك خياطة...انا بلبس دهب وعندي دهب..

- ماما: عمرو الانسان يا منار ما كانش بلي بيلبسه..طول عمرو بلي جواه وبأخلاقه ...اوعي تفكري بكده تاني..انا جبتلك الدهب عشان بحبك مش عشان صحابك ولا عشان تتكلمي بالطريقة دي..

- مي: هي طول عمرها كده يا مامي عاوزة كل حاجة ليها وبس...

- المهم اني لبست دهب واخيراً....

.................................................. .........

ايقظتني من شرودي الممرضة التي دخلت غرفتي قائلة..

- يلا لازم نتمشى شوية وتتمرني وتحركي رجليكي....

- قلت بتعب: انا تعبانة رجلية وجعاني من امبارح عشان مشيت عليهم.....

-الحمد الله انا شافاكي كويسة وقاعدة النهاردة..بقالك مدة طويلة راقدة في السرير ما بتحركيش...لازم نلتزم بلي قالو الدكتور....والا حتفضلي هنا كتير....واحنا بصراحة زهقنا منك ...شهر كتير بقة لازم تخرجي(قالتها بضحك)

- قلت بحزن: اخرج؟؟؟ ....اروح فين...

- قالت بتركيز: قصدك ايه؟؟

- ما فيش حاجة....هي طانط سناء ما جتش النهاردة..

- لق اصلها النهاردة حتخرج ابنها من السجن بكفالة...الست دي طيبة اوي كان حنينة عليكي جدا انتي عارفة ده جوزها واضح ان مركزو مهم ومعاهم فلوس اوي...بس هي ما همهاش غير انك تكوني كويسة

..........................................

قضيت فترة العلاج في المستشفى وانا اتمنى ان لا اشفى...اتمنى ان تدهور حالتي...لمن اخرج والى من؟؟؟؟

الى مدام نجوى....او الى سراج؟؟؟؟؟

لقد سئمت من ان ابيع جسدي على طاولات رجال الاعمال الأثرياء.....قرفت من الضحك في وجوههم....والرقص والاعمال التي لا تندرج الا تحت مصطلح(الانفلات الاخلاقي بكل اشكاله) وكله من اجل المال....لم اعد احتمل ان اضرب مرات ومرات اذا خرجت عن طوع من ارافقه .....يدفعون ثمن جسدي لقاء ان اكون عبدة لهم ولرغباتهم الشاذة....

اخرج من حياة متسخة لرجل ظاهره نظيف لأدخل في بئر اوسخ ......واعود لأهرب من جديد وادخل في دوامة اخرى....لم يحبني احد من الرجال الذين عرفتهم....احبوا فقط جمالي وشكلي ....روحي لم ينظر اليها احد في يوم...والأن هي من تنطق...هي من تصرخ....هي من تقول كفى....كفى....لم اعد اطيق ان ابقى في هذا الجسد اللعين الملوث والحقير......اخرجيني....من هذا المستنقع...سئمت منه طوال ثلاثة سنوات.....ولم اجني منه سوء الشقاء.....والاسى....

كنت اعتقد انني سأخرج من حرمان....وقعت في حرمان اكبر ...حرمان معنوي وعاطفي.....

لم استطع ان اخرج بسهولة...دفعت الثمن غالياً......عندما بدأ طفل ينمو في احشائي ضربني واتهمني انه ليس منه عندما طلبت منه ان يتزوجني وهو من كان يلاحقني لأكون بطلة سهراته الفاخرة ليصرف على طاولات القمار الملايين ويتزين بي ممسكاً بيدي لأسمع اقذر الكلمات من اصحابه .....رغم انني فتاة سئية واعلم ذلك ...ولكن كنت اكتفي برجل واحد طوال الفترة التي اكون فيها معه ولا اخونه الا اذا تركني هو اذهب عندها الى غيره......

بقيت مع حمدي اكبر وقت...تقريباً سنة....كنت عشيقته المعروفة امام اصدقائه والمتخفية امام عائلته الحقيقة......

- حمدي....انا حامل..

- نعم!!!! ينزل ....

- مين ده الي ينزل...دي تالت مرة انزل فيها عيل...انا بكده ممكن اموت الدكتوور محذرني...

- يبقى مش عاوزة شوف وشك تاني يا منار..

- بس انا مش حنزله...والي يحصل يحصل..

- وحتكتبي باسم مين اما يولد...

- ملكش دعوة انت مش عاوزاني ولا عاوزه يبقى خلاص اخرج من حياتك وخلاص....

ضربني وبدأ يدوس علي وعلى بطني ويصرخ فية بأبشع الكلمات واجبرني على ان انزله والا سيرمي على وجهي مية نار ويقتلني انا وهو....

وفقدت ايضاً طفلي الثالث........ومعه فقدت رحمي....ولم اعد استطيع الانجاب بعد الأن......

.........................................

هربت بعدها الى صديقة تسمى نجوى...تعرفت عليها عندما كان لدي 18 سنة وكنت بصدد الدخول الى الجامعة ....عرفتها في احد صالونات التزيين.....كانت تتصيد من هناك الفتيات الجميلات وتغريهن بالعمل معها كتاجرات مستحضرات تجميل في المنازل .....وتبدأ عندها غسيل الدماغ...والاغراءات..... وبعدها تجد الفتاة نفسها في احضان رجل ثري تحت اسم الحب والزواج ليحصل ما يحصل......

وجدت فيي ما تبحث عنه...الجمال...والرغبة بالثراء...وبعت نفسي لأول رجل ثري عرفتني عليه وبدأ يصرف علي...تحت اسم الزواج والحب الذي لم اعرفه في حياتي من اي الرجال الذين صادفتهم....وتركني...عدت اليها ابكي قالت لي( ما تزعيش راح هو فيغيرو...انتي الف مين يتمناكي).....

كشفت امي ما انا عليه.....اخبرتها مي انني اخرج مع رجال....تصادمت معها....وطردتني من البيت....ومن يومها...لم اعد.....عايرتها بفقرها وانها هي السبب في ما انا عليه ....ومنذ 3 سنوات لم اراها لا هي ولا مي ولم اعرف عنهما اي شيىء
...................................
قبل موعد خروجي من السمتشفى بيوم وانا اجلس على كرسي متحرك دخل الى غرفتي شاب ومعه باقة من الورد.....قائلاً...
- حمد الله على سلامتك...
انا نزار الي...الي...(قالها بتلعثم)الي كنت السبب انك هنا....انا اسف.....
...

 

يتبع.......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:23 PM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الثالث



كانت عيناه تدمع محاولاً الاعتذار بأي طريقة معتبراً نفسه السبب في ما انا عليه الان.....

- قلت بإرتباك: الي حصل حصل...انت ما كانش قصدك انا متأكدة....


- قال بحزن: انا كنت راجع من عند بيت خطيبتي....وانا عادة ما بسقش بسرعة ويوميها ما كنتش سايق بسرعة...مش عارفة فجأة لقيتك قدامي ...حسيت لوهلة ان كأن حد رماكي ...بعديها نزلت بسرعة وجبتك المستشفى من غير ما افكر في اي حاجة الا اني انقذ حياتك...

- وهنا اتصلو بالبوليس وحققو معاك

- انتي كنتي في غيبوبة اسبوع وانا مرمي في الحجز متحفظين عليي...كنت بدعي ليل نهار انك تبقي كويسة ولا سمح الله ما تموتيش عشان وقتها انا عارف اني ححمل ذنبك طول حياتي.....

- نظرت اليه بأسى قائلة: انا الي اسفة....بس اعمل ايه...ما كانش قدامي حل تاني.....

- قال بإستغراب : قصدك ايه؟؟

- انا كنت عاوزة ارتاح منن كل الدنيا ومن الي فيها.:....وما كانتش فارقة معاية اني اموت ...بس حتى الموت معاندني وعاوزني افضل في الحياة اتعذب ......

- انتي بتقولي كده ليه....اذا كان الي زييك ربنا مديهم جمال وادب بيتكلمو كده امال غيرك يقول ايه..

- ضحكت بسخرية وقلت: خلاص فات الاوان على الكلام ده......ولازم اتقبل الي بيحصلي...

في هذه الاثناء دخلت والدته ومعها فتاة اخرى ....ابتسمت عندما رأتني وقالت..

- حمد الله على سلامتك يا ريم....

- قالت والدة نزار السيدة سناء: دي قمر....خطيبة ابني نزار..اصرت تيجي تطمن عليكي...

- ابتسمت قائلة: اهلا بيكي...الله يسلمك.....

- نظرت الى نزار وقالت : مش كنت تقول انك جي كنا جينا معاك...

- لق اصلي كنت بمر من هنا وحبيت اطمن عليها واعتذر منها...

- قلت : ما فيش مشكلة الي حصل حصل....الحمد الله...

- السيدة سناء: شوفي حبيتي انتي لازم يتكبلك خروج بكرة وتكملي علاج فيزيائي عشان ترجعي ان شاءالله احسن من الاول ...انا اذا ما كانش عندك مانع حجيبك عندي البيت ومعاكي ديما ممرضة اختاري من هنا الممرضة الي انتي عاوزاها وحجبهالك معانا تاخد بالها منها وكل يوم حيجيلك دكتور يمرنك على المشي...المهم مش حسيبك غير ما اطمن انك رجعتي احسن من الاول....

- قلت رافضة: لق...ما فيش داعي...انا حقعد في اوتيل الفترة دي...و..

- قاطعتني قائلة: اوتيل ...عيب يا ريم...انتي زي بنتي سماح....هي صغيرة اه بس حتحبيها اما تتعرفي عليها ....لازم تيجي عندنا...واما تخفي...خلاص حنسيبك على راحتك...

- قال نزار مترجياً: ده اقل حاجة على الاقل اكفر بيها عن الالم الي سببتهولك....

- قالت قمر: انا متأكدة انك حترتاحي عند ماما سناء...واهي فرصة ان شاءالله تخفي بسرعة عشان تحضري فرحنا...اصل الي حصل عطل حجات كتير واضطر نزار يأجل سفره عشان نعمل ترتيباتنا...

هززت برأسي موافقة....رغماً عني....لعلي سأجد القليل من السعادة التي افتقدتها منذ زمن وهذا الجو النظيف الذي لم اعرفه منذ مدة...

.................................................. ...

ذهبت الى منزل ال سرحان...الذي كان عبارة عن فيلا مصغرة محايدة في منطقة جميلة وراقية....حيث يقطن نزار واخته سماح التي تبلغ من العمر 16 عشرة عاماً ووالده الدكتور الجامعي السيد رأفت سرحان وزوجته سناء...

منذ ان دخلت رحب بي الجميع واصطحبتني الى غرفتي التي كانت بجانب الصالة كي لا اضطر الى الصعود والنزل كلما اردت..

- السيدة سناء: حبيتي اتمنى انها تعجبك هي صغيرة شوية بس انا ظبطها على السريع كانت مكتبة لرأفت بس حاولت يعني تبقى كويسة وقريبة من الجنينة ومش فوق عشان ما تتعبيش في النزول والطلوع..

- متشكرة اوي....(ابتسمت لها)

- وهنا في دولاب جبتلك فيه شوية هدوم وغيارات يارب يكونو مقاستك اشتريتهم انا وسماح

- اتت سماح من الخارج مبتسمة..وقالت: حمد الله على سلامتك واهلا بيكي هنا...انا سماح 16 سنة في تانية ثانوي...سعيدة بيكي حيبقى ليه صاحبة جديدة لو انها باين اكبر مني بس معلش اتصبر بيها...

- ابتسمت لها وقلت بحب: ربنا يخليك...

 

اصطحبت معي الممرضة ليلى التي كانت دامئاً بقربي في المستشفى وكان لها سرير بجانب سرير تسهر على راحتي وعلى مواعيد الادوية وتساعدني على المشي بين الحين والاخر....

كنت اقضي وقتي في غرفتي وحيدة اراقب الجميع من على شرفة غرفتي ...واذا احببت النزول يكون ذلك في اوقات المساء اتمشى قليلاً في الحديقة لأتعب بعدها واطلب من ليلى اصطحابي الى غرفتي...

لم اكن اريد ان اتعلق بهم او ان اتحدث معهم كثيراً لكي لا اشعر بالضعف واخبر احدهم بمن اكون وانا لا اريد ان اكذب عليهم اكثر....كان السيدة سناء دائماً تسألني..

(عيلتك فين....ازاي ما فيش حد سأل عنك...قوليلي وانا اجبهم لحد عندك)

اتهرب دامئاً منه بقول...

- كلهم مسافرين....وانا كنت عايشة مع واحدة صاحبتي اتخانقت معاها واما كنت ماشية في الطريق حصل الي حصل...

لم يعرف احد عني اي شيىء سوى اسمي(ريم حامد) وعمري وانني من الاسكندرية ولست من سكان القاهرة ....فقط.....

لم اشرب ولم اتناول الطعام معهم....فقط في غرفتي....

الا ان دخلت الي في يوم سماح اخت نزار وهي مصرة على ان تصطجبني الى الصالة لأتناول معها العشاء...

- انتي لازم تيجي معاي دلوقت نتعشا تحت..

- معلش حبيتي سماح انا تعبانة بجد...

- لق مش تعبانة انا شفتك النهاردة بتتمشي كويس في الجنينة..زاهو امسكي العكازة دي وايدي اهي ويلا ننزل سوا تحت ...

- مش كده مش شايفاني طول الوقت في البيجاما انزل كده اتعشى معاكم ازاي..

- تغيريها بسرعة..هي ليلى...فين...جيبها تغيرلك هدومك يلا بسرعة...

- وشعري شكلي مش شايفاني منظري عامل ازاي...

- كلو يتظبط....بعدين ما فيش حد على العشا غير انا وبابا وماما ونزار وقمر ...انا كل مرة بقلك بتقوليلي لق...حزعل بجد...

طاوعتها ولبست فستاناً بسيطاً وسرحت لي شعري ليلى ودخلت اليهم ممسكة سماح بيدي ويدي الثانية العكاز..

وقف الجميع عندما شاهدوني وكأنني اتيت زائرة من مكان بعيد..

- السيدة سناء: اهو كده....السفرة نورت..

- نزار: الحمد الله انا كل ما بشوفك كوسة برتاح اكتر..

- ابتسمت قائلة : ده كتير....انا متشكرة..

- قمر (بعد ان جلس الجميع يأكلون): صحتك عاملة ايه

- في تحسن الحمد الله ....

(كنت اراقبهم وهم على السفرة......وانظرالى الطعام...دجاجة في الوسط والى جانبها ارز....رائحتها ولونها اعادوني الى الوراء...نفس الرائحة ونفس الشكل ....دجاجة امي في العيد............

- ماما: ايه رأيك يا منار في الفرخة دي طعمة مش كده

- اكل بشيهة واقول: طعمة اوي ...

- طب حشيل طبق لاختك مي عقبال ما تيجي من عند الجيران اصلها بتعايدهم

- تعايدهم ليه ...اه...فهمت عشان الي اسمو كمال...ده رزل وما ببحوش...

- عيب يا منار ...تكلمي عن اختك كده انتي عارفة ان كريمة اخته صاحبتها وانا مربية بنتي كويسة زي ما انا مربياكي كويس.....ما عنديش الكلام المايص ده....لو اتكلمتي بالطريقة دي انا انا حزعلك اوي يا منار ولو كنا في العيد...

- ماما...انتي ليه مش عايزة تفهمي الوضع ان كمال عينو على مي...ده وانا طالعة السلم مرة افتكرني هي...وجيه عاوز يكلمني ...لولا اني صرخت فيه اني انا منار ...

- دخلت عندها مي سامعة ما اقول: ايه ده يا ست منار ...انا سامعة اسمي...في ايه مالك..

- تابعت الاكل وانا اقول: عادي..بتكلم على حبيب القلب سي كمال...

- قال بعصبية : ماما...سكتي بنتك...ايه ده....انا مش بتاعت الكلام ده..

- وقفت اقول بثقة: يا سلام عاملالي فيها الخضرة الشريفة..تحبي اقول لماما على الرسالة الي ادهالي على اساس اني انا انتي...

- اساسا الكل يعرف انتي منار وانا مي مجرد ما يشوفو اللبس الضيق بتاعك ده والمكياج الاوفر ده يعرفو ان ده مش انا....عشان انا مش زييك يا منار مش زييك واوعي تجيبي سيرتي انا وكمال على لسانك بعد كده...

- ماما: منار اسكتي فورا مش عاوزة اتعصب عليكي..

- قلت بعصبية: تتعصبي علية؟؟ ليه عشان بقول الحق..انا مش صغيرة عندي 17 سنة...وعارفة بقول ايه...انا مش غاوية فقر زيكم...واطمني عمري ما حبص لكمال ولا لغيرو من المنطقة الزبالة دي...انتي فاهمة...سيبهاملك يا حلوة..اشبعي بيهم...انا اعرف اجيب الي يقدرني...

.................................................. ..................

- نظرت الي السيدة سناء قائلة: سرحانة فين يا ريم وما بتاكليش..

- قلت ها بسرعة: اه...اهو اهو باكل....

- قال السيد رأفت: ريم انا بعد العشا ان شاءالله عاوزك في موضوع لو سمحتي ممكن..

- بدأ قلبي يطرق بشدة وقلت بتلعثم: موضوع؟؟ ايه؟

- قال ببرود: موضوع...ممكن اتكلم معاكي بعد العشا على انفراد..

- قلت وقد بدأت اتنفس بصعوبة: حاضر....

بدأ الطعام عندها يدخل كالحجارة داخل حلقي...وانا اتألم ....واتمنى ان تنشق الارض وتبتلعني..

هل عرف عني شيىء...هل علم من اكون.؟؟؟؟؟

هل اخبره احد عني؟؟؟؟

هل رأني احد عرفته في السابق؟؟؟

وبدأت الشكوك تروادني وقلبي يطرق بشدة وعدت اتمنى الموت من جديد

يتبع..................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:25 PM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الرابع

انتهى موعد العشاء واتجهت الى غرفة المكتب الخاصة بالسيد رأفت الذي اقفل الباب وجلس على الكرسي المقابل لي وقال..

- شوفي يا ريم ...انا عارف ان ابني غلط اما كان سايق بسرعة وحلص الي حصل....والي حصلك ده ذنب حنحمله طول العمر وبنحاول على قد ما نقدر نعالجه ونرجعك احسن من الاول...ودخلناكي بيتنا وعاملناكي زي سماح بنتي....بس ده ما يمنعش اننا لازم نعرف على الاقل انتي مين....او كنتي فين قبل الحادثة...وحصل الي حصل ده ليه وازاي...يا بنتي انا زي ابوكي اذا كنتي مخبية علينا اي حاجة لازم تقولي وانا حساعدك...والله حساعدك...بس ما ينفعش تفضلي هنا اسف يعني واحنا مش عارفين انتي مين ولا بطاقتك معاكي ولا اي حاجة تثبت شخصيتك معاكي...فهماني..؟؟؟

- هززت برأسي قائلة: انا عارفة اني سببتلكم احراج كبير عشان كل الي حصل معاية ده كان ذنبي بردو ان عديت الشارع من غير ما اخد بالي....

- بس انا الي عرفتو من نزار زي ما فهم منك انك يمكن عملتي كده قصد....انا ما بقلش كده عشان ابرأ ابني لق ....هو مذنب ...بس ليه كنتي عاوزة تنهي حياتك...ايه الي في حياتك ممكن يخليكي تعملي كده وانتي في عز شبابك وجميلة اوي للدرجة دي...

- قلت وانا ادمع: معلش يا استاذ رأفت...انا مش قادرة اتكلم في حاجة...انا كلها يومين وحروح من هنا في حالي....واسفة على الازعاج الي سببتهولكم

- يا بنتي ما تقوليش كده البيت بيتك..واحنا مش حنرضى تروحي من هنا غير ما ترجعي يمكن احسن من الاول....خلاص اذا كانت السيرة دي مضايقاكي مش حفتحها تاني...تحت امرك...

...............................

عدت الى غرفتي وانا ابكي....لا اريد ان تعرف حقيتي لم حضنني في بيته...لم اهتم بي وسهر على راحتي.....ماذا سيكون الموقف لو علم من يقطنون هنا ان لي سوابق غير مشرفة...وانا ما كنت عليه مشين بكل ما في الكلمة من معنى.....حتماً سأكره نفسي اكثر للألم المعنوي الذي سأسببه لهم....

ولكنني لا املك اي شيىء سوى الانتار ريثما استطيع على الاقل ان امشي لأتدبر امري بعدها واخرج منهنا بسلام واترك اهل هذا البيت من دون اي جرح....

..............................................

مرت الاسبوع الثاني في منزل ال سرحان بإستعجال كبير ..فالكل منهمك يحضر لزفاف نزار وقمر الذي سيقام في حديقة المنزل...كنت استمتع وانا ارى الجميع مشغول بما سيلبس وكيف سيكون العرس ومن سيأتي اليه.....

الا ان وجدت السيدة سناء دخل الي حاملة بيدها فستاناً وردياً طويلاً وقالت...

- ده ليكي يا ريم عشان تحضري بيه فرح نزار....وكتب كتابه...

- ده لية؟؟

- اه ليكي انتي زي بنتي سماح...نقتلك فستان من نفس المحل الي جبتلها منو....حتلبيسيه يوم الخميس الجي...حنعمل هنا كنتب الكتاب والفرح....

- قلت شاكرة: انا متشكرة اوي....رغم اني حلبسه وانا بعكاز..

- ما تقوليش كده انتي زي القمر ولاحظت ان مشيتك اتحسنت اوي...انا اسفة انشغلت عنك الفترة الي فاتت دي عارفة بقة ام العريس ومشاغلها ونزار حبيبي حيتجوز من هنا ويسافر من هنا .....يعني غصة بكل الاشكال...

دخلت سماح لترى الفستان وتقول.

- الله الله....ايه الجمال ده...ايه ياعهم ناوي تغطي عليه في الفرح..

- ضحكت قائلة: انتي ما فيش حد في جمالك يا سماح....

-ايوة قولي كده لحسن ماما مش شايفة حد غير خطيبة ابنها قمر..

- السيدة سناء: لالا...انتي بتبالغي...بحبها عشان ابني بيحبها وهي بنت ناس اوي...(قالت موجهة الكلام لي)...عارفة يا ريم ..انا اما قالي ابني عليها ما فكرتش غير انها تكون بنت ناس كويسين واخلاقها كويسة وكل الباقي ما يهمش عشان ده الي بيدوم وبتحمله لولادها....

- شعرت بغصة في حلقي وهززت برأسي مواقفة: طبعاً يا طنط..

- قالت سماح: بس ابوها غلس غلاسة....

- قالت السيدة سناء مؤنبة: عيب يا سماح مالنا ومال ابوها...احنا حناخد قمر وبس مش ابوهاوامها واخوها مهما كان عيب..

- لق بجد يا ماما هي مش زي ابوها غلس وكده عامل نفسه وزير ايه يعني عندهم فلوس محنا كمان عندنا فلوس وبابا دكتور في الجامعة بس مش زييو..الحمد الله ان قمر مش زييهم والا ما كنتش حبتها...

-قالت معارضة: خشي قودتك يلا استحمي عشان نروح الكوافير...عندنا بروفا عشان الفرح...

- قال سماح: تروحي معانا يا ريم..؟؟

-قالت فوراً: لالا...انا حنام بعد شوية ..شكراً اوي على الفستان...

- بس دي ليلى روحت حتفضلي لوحدك هنا في البيت ما فيش حد معاكي غير الشغالين

- مش مشكلة يا سماح انا كده كده حنام...

......................................

خرج الجميع وبقيت لوحدي.......انا والليل فقط....اشرد في ما انا عليه وما ينتظرني وانا اجهله تماماً...

هل سيلاحقني سراج بعد ان هربت منه وهو من كان يريد ان يساعدني على التوبة ويريد الزواج بي....بعد ان كان يعمل سائقاً لدى حمدي وطردته استنجدت به بعد اخر مرة قمت فيها بعملية اجهاض ....اتى بي الى بيته .....الذي يسكنه لوحده......

- ممكن تعتبريه بيتك يا منار...انتي جية تعبانة من المستشفى..

- انا مش عارفة اقلك ايه يا سراج الي عملتو ده بجد مقدراه اوي...

- وانتي مقررة ايه يا ريم..الحمد الله الي خلصتي من الي اسمو حمدي ده..راجل قذر ...انا كنت ديما بقول ايه الي مخليكي ماشية معاه...ده واطي وحقير..شوفي انا قد ايه بقالي في خدمته طردني عشان اتغه الاسباب...وانا الي عشرة عمر معاه ..

- ضحكت بسخرية: يعني عادي يعمل معاية الي عملو..ويسرق فلوسي ويرجعني على الحديدة وينتقم مني كده...

- خلاص يا ريم...المهم انتي لسه جميلة والف مين يتمناكي..

- بدأت البكاء: انا تعبت خلاص...مش قادرة اخسر اكتر من الي خسرتو...انا لازم اغير حياتي...لازم ابدأ حياة نضيفة انا قرفت من حمدي ونجوى والي زييهم..انا حشتغل واعيش حياتي بقة ....تعبت من المسخرة وقلة القيمة والضرب...كفاية بقة تعبت...

- اقترب مني قائلاً بلطف: وانا اتمنى ده يا ريم...تقدري تتغيري وتعيشي حياة نضيفة وتشتغلي وانا حأمنلك الشغل ده.

- قلت وانا امسح دموعي : بجد..؟

- اه....المهم...تفضلي هنا....وبس...

مكثت في منزله وعاهدت نفسي على التوبة وان لا يقترب مني بعد اليوم اي رجل وانا اتغير ولعل ما حدث لي وما فقدته كان درساً من الله لأتغير ولاستيقظ مما انا فيه...

لأكتشف بعدها انه يريد ان يورطني في قضية مخدرات لأكون وسيط بينه وبين احد رجال الاعمال الذي يريد ان ينتقم من حمدي....

هربت منه بعد ان قررت التوبة ولم اسمح له بلمسي الا بعد ان يتزوجني....ضربني. ...وحبسني...وهددني بأن يخبر حمدي عن مكاني ويتهمني انني سرقت منه اوراق مهمة تفضحه وتفضح عملياته....رفضت ورفضت...الا ان هربت

هربت...ليس لأنني اريد ان اهرب...ولكنني اريد ان انهي حياتي.....ورحلة عذابي...الا ان صدمني نزار.....

بكيت وامسكت قلادتي...وقبلتها بكل قوتي....واقتربت من سماعة الهاتف....وطلبت رقم منزلنا القديم...لأول مرة بعد اكثر من ثلاثة سنوات...أتجرأ وافعلها........

- اتى صوت يشبه صوت امي ولكنه ضعيف: الو...مين معاية..

- وضعت يدي على فمي محاولة كتم انفاسي وبكائي...امي....قلت لها وانا ابكي..

- ماما...انا منار....

- ساد الصمت للحظات وسمعت بعدها صوت مي تقول: مين يا ماما...

- اخذت سماعة الهاتف وقالت: مين معاية...

- قلت بوهن وبكاء شديد: انا منار يا مي...اختك.

- قالت بصرامة ووضوح: منار اختي ماتت انتي مغلطة في الرقم...ما تصليش هنا تاني ,,,,(اقفلت سماعة الهاتف)

وانا وقعت سماعة الهاتف من يدي ووقعت انا على الارض ولم تهدأ دموعي وصوت امي في اذني...ولو انه فقط كان كلمة واحدة (الو) اشعلت في داخلي نيران الماضي وحرقتني ومزقت احشائي .....

سمعت من فوقي صوتاً يقول بلهفة..

- ريم مالك ....في ايه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! !!!!!!!!!.

-رفعت رأسي لأجده نزار .......

يتبع.......................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:26 PM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الخامس

لم استطع الوقوف لوحدي..انتشلني بلطف .....

اسندني بيده وعكازتي على الارض....اعطاني اياها وانااعتذر..

- اسفة..انا اسفة بجد...وقعت وما عرفش حصلي ايه ...

- قال وهو يحاول ان يهدأ من روعي: حصل خير المهم انتي كويسة...

- اه اه...لو سمحت عكازتي...

- نظر الي بتمعن وعيوني وشكلي هستيري: انتي متأكدة انك كويسة؟؟

- قلت وانا اتهرب منه: اه اه...انا حدخل قودتي انام....عن اذنك....

عدت الى غرفتي بمساعدته.....اقفل الباب وتركني...

نكن وانا اقبل العقد وصوت امي في اذني .......(الو)....ضعيف....لماذ هو ضعيف هكذا؟؟

هل اصابها مكروه؟؟؟

هل هي بخير؟؟؟

لقد مت في نظرهم؟؟؟

هل تترحم علي ااذن؟؟؟ام تدعي علي في كل صلاة؟؟؟

لقد فعلتها عندما كانت تصلي في يوم واكتشفت انني اخرج مع احدهم .............

صفعتني يومها على وجهي......

- انتي مين ده الي وصلك ابمارح بليل انطقي...

- قلت بعصبية: في ايه...الاسئلة كترت اوي الفترة دي..رايحة فين وجية منين....قلتلك بشتغل...وصاحب الشغل هو الي وصلني

- امسكتني بيدي بقوة كادت ان تكسرها: انتي مشيك مش عاجبني...لا لبسك ولا مظهرك ولا حاجة..والفلوس الي معاكي...الالف جنييه الي في دولابك جت منين...من شغل المحل بتاع الهدوم بردو؟؟؟

- دي مي قالتلك طبعا عليهم...دول مش لية لواحدة صاحبتي سيباهم معاية...

- صفعتني على وجهي: انتي بتكذبي...انا مش حستحمل من هنا ورايح كذبك..يا تتعدلي يا قايلة لعمك فريد على عمايلك..

- عمي فريد...حخاف يعني منه...انا ما حدش لوه دعوة بية...ما حدش...

- ايه يا بنت ما حدش مالي عينك...طيب من هنا ورايح ما فيش شغل حكسر ايددك ورقبتك لو خرجتي برة البيت ده...

- اشمعنى انا يعي..ما هي مي بتخرج ما قلتيش ليها الكلام ده يعني اشمعنى انا..

- اوعي تجيبي سيرة مي....دي من جامعتها لشغلها في الحضانة للتدريس الخصوصي...مش زيييك...فلوسها كلها على البيت وعليي ....مش انانية زييك..انتي طالعة لمين يا بنت انا ما ربتكيش كده...

- قلت بغضب وصوت عالي: سيبوني في حالي...انا حرة...عاوزة اعيش واطلع من ام الفقر الي انا فيه ده....ايه يعني اما ابص لفوق شوية....واتمنى اكون واحدة عندها فلوس وعندها بيت كبير وخدم وحشم .....

- قالت: ممكن ....وسهل...الحرام ما فيش اسهل منه...اتفضلي يلا..مش ححشوك لو عاوزة السكة دي...حقلهم انا خلفت بت واحدة وخلاص..مش بنتين...

- انتي بتطرديني من هنا...

- لو بنتي انا عاوزة الحرام....اقتلها بأيدي مش بس اطردها...

 

ومن يومها.....اخذت اغراضي ...وغادرت ليلاً المنزل...ولم اعد اليه.....ولم اراهما بعدها..

.........................................

 

الجميع يستعد لليلة الزفاف......اصر الجميع على اصطحابي للكوافير وعندما رفضت اتت واحدة الى المنزل من اجلي فقط....سرحت لي شعري ووضعت لي مساحيق تجميل ....تغير شكلي....خاصة عندما لبست الفستان الوردي الطويل.....قب ان اخرج اليهم .....وقفت انظر الى المرأة......هذه الفتاة الجميلة من الخارج محطمة من الداخل بكل ما في الكلمة من معنى.....اشلاء انثى وبقايا عذاراء......اي عذراء هذه؟؟؟؟؟؟؟

لم اعد اتذكر هذه الكلمة منذ ثلاثة سنوات...

دفعت ثمنها وقتها فقط خاتم ذهب.....على اساس انه خاتم زواج...لكنه كان خاتم انتهاء الصلاحية لا اكثر.....

كلما انظر الى المرأة وارى وجهي الجميل اكره نفسي......

خربت شعري وسرحته من جديد....ومسحت كل ما على وجهي من احمر واخضر واصفر.......

ورغم كل ما فعلته......ورغم كل ما اقوم به لاعاقب نفسي..لكنني لا اشعر الا بالذنب...عذاب الضمير والقلب والروح ليس كمثله عذاب ....

...........................................

خرجت اليهم في الحديقة...كان مليئة بالضيوف من الطرفين....وفرقة موسيقية في الوسط ...والزهور تملؤ المكان...الجو كان رومنسي لدرجة كبيرة...وهذه الاجواء تشعل حنيني....الى لا شيىء والى كل شيىء.....

.

اقتربت من السيدة سناء وقبلتها....

كان الجميع في انتظار ظهور العروس مع والدها يتقدمان الحضور ونزار يقف مع والده بسعادة غامرة ليلتقي عروسه قمر....

اتت الي سماح بفستانها الازرق الرائع...

- ريم...ايه رأيك في فستاني.؟؟....

- قمر...حلوة اوي يا سماح......

- بس ايه ده....هي الكوافيرة ما عملتش ليكي شعرك ولا مكياجك ليه

- قلت بتلعثم: انا اصلي بحب كده...معلش....مش شافاني لسه ما اقدرش امشي من غير العكازة دي ...

- لق بس تجنني رغم كده والله....

- مرسي حبيتي....

اصوات الموسيقى والزفة بشرت بقدوم العروس......

- سماح تشير الى الامام: اهو....العروس وصلت....

بدأت اصفق لهما.....العروس تمسك بيد والدها بفخر...ويقاربا من نزار ووالده ليسلمها له.....

وكلما اقتربا اكثر اتضحت الرؤية بالسنبة لي اكثر....وتلاشت ابتسامتي وتوقفت اصابعي عن الحراك .....

الى ان جمدت في مكاني...والذهول لفني من رأسي الى اخمص قدمي.....كأنني رأيت جنياً.....

انه........

انه......................

انه.....................حمدي.......

نعم انه حمدي....والد العروس هو حمدي.....اخر الرجال الذي عرفتهم....الرجل الذي ضربني وشردني وكان السبب في ان افقد طفلي والى الابد ....

احقر الرجال واتفههم .....يعيش حياته مع عائلته على انه اشرفهم ....وامام الناس هو العفيف النظيف العصامي رجل الاعمال المهم ...وهو اقذرهم في كل ما في الكلمة من معنى....لا يجني فلس واحد بالحلال.....استغلني في اقذر المواقف وعندما انتهى مني رماني على الطريق وسرق مالي وحبسني....

لم استطع ان اتحرك من مكاني وانا اراه يقترب مني ليتوجه الى نزار.....بقيت واقفة....الى ان اقترب من ي واتت عيني في عينه....وجدته وقد فتح فمه للهواء ما ان رأني...وتغيرت ملامحه...

ظهور غير متوقع لانسانة غير متوقعة في ظرف لا يحسد عليه...

استجمعت قواي .....وعدت ادراجي مسرعة الى الداخل....لا اريد ان اراه....اشعر انني اريد ان اقتله بأي شيىئ قد اصادفه....

لحق بي ما ان انتهى من مراسم التسليم .......

كان الجميع في الخارج...استفرد بي....

- اوقفني عندما نطق بإسمي:منار....اقفي عندك...

وقفت....ولم اجرؤ النظر ورائي لارى ملامحه القاسية والهمجية..ثم تابعت السير الى غرفتي عاد واوقفني وهو يمسك بيدي...

- قال بغضب: انتي بتعملي هنا ايه...انتي ايه الي جابك هنا...

- ابعدت يده عني بقوة قائلة: عاوز مني ايه....

- قال بعتف: جاوبيني انتي بتعملي هنا ايه....ضيفة ولا صديقة ولا ايه وضعك اتكلمي...

- قلت بثقة وكبرياء: انا عايشة هنا...في البيت ده..من اكتر من شهر...عندك مانع؟؟

- قال بإستغراب: ازاي....انطقي ازاي...

- ضحكت بسخرية وقلت: انت الظاهر ناسي اني خلاص....ما عدش ليك دعوة بية...والا الزهايمر جيلك بدري يا عجوز

- صفعني على وجهي وقال: والله لو فتحتي بقك ونطقتي بكلمة لاكون دافنك حية يا منار وانتي عارفاني اعملها..

- قلت بهدوء: اه عارفاك وعارفة انك بتعملها زي ما كنت ناوي قبلها تعملها لولا اني هربت منك.....ومش حتكلم اطمن مش عشانك لق ...انت ولا تسوى...عشان العيلة الجميلة دي الي حضنتني في بيتها وعاملتني اني زي بنتها....عشانهم مش حتكلم وعشان من الواضح ان بنتك قمر مش زييك وما لهاش ذنب عشان كده مش حتكلم...الا اذا؟؟؟؟؟؟؟

- قال بحقد:الا اذا ايه؟؟ انا عندي صور ليكي مع رجالة توديكي الشمس....اي صورة منهم توصل للبوليس الاداب حتقضي بقية حياتك في السجن...انتي فاهمة...

- قال عندها بحقد اكبر: اذا كنت انت معاك صور انا معاية اوراق توديكي ورا الشمس.....وافتكر اني في يوم قودة نومك كانت كلها هي واوراقها بين ايدية .....

- امسك بيده رقبتي يريد ان يخنقني وقال: والله لو اي حد عرف كلمة واي حاجة اتسربت لاكون قاتلك محروقة يا منار....

ابعدت يده وللحظات شعرت انني لا استطيع ان اتنفس ....الا ان اتى صوت من بعيد ينده علي ....

- ريم....ريم انتي فين....

ابعد يده عني وانا استيعد قواي بصعوبة .....الى ان دخلت السيدة سناء....

- ريم...انتي فين حبيتي...انا لاحظت انك مش برة قلت يمكن حصلك حاجة او تعبتي..(نظرت الى السيد حمدي وقالت)...استاذ حمدي انتي هنا..ايه انا شايفاك بتتكلم مع ريم تعرفها..ز

- قال بتوتر: اصل..اصل..دخلت اعمل تليفون...شفتها تعبانة شوية...فبسألها مالها وكده..

- اقتربت مني بحنان وقالت: ايه يا ريم ...رجليكي وجعاكي او في حاجة...

- قلت بتوتر والدموع في عيوني: اصلي تعبانة...محتاجة اوي ادخل ارتاح لو سمحتي....

- خلص حبيتي ارتاحي واطلعي عشان البوفيه بعد ساعة...

دخلت مسرعة الى غرفتي واقفلت الباب بالمفتاح والنافذة ورميت عليها الستارة وارتميت على السرير....

الخوف يلفني واليأس يكللني والالم والذل يحيط بي من كل الجهات.....

الماضي....يحفر لي دائماً اقسى المطبات ....لا استطيع ان انفد منه بسهولة.....ولن اقدر...

كلما قررت ان اعيش حياة نظيفة يأتي الي احد من الماضي ليضع لي بقعة حبر من جديد اشقى ايام وليالي وانا انظفها....

من وراء الباب سمعت السيدة سناء وهي تخبر الاستاذ حمدي عن من اكون ....وانني انا الفتاة التي صدمها نزار ....

لم يخبرها اي شيىء...بل سمعت اصواتهم وهم يخرجون....

في هذه اليلة شربت نصف علبة المسكن والمهدئ لأنام....لا اريد ان افكر في ما حصل لأنني حتماً عندها سأفعل في نفسي اي شيىء من شدة كرهي لها...

..............................................

استيقظت لأرى امامي السيدة سناء....تقف وتنظر الي بطريقة غريبة...

- قلت بتعب: صباح اليخر طنط سناء..

- تنهدت بقوة ثم قالت بطريقو جافة: لو سمحتي يا ريم غيري هدومك وحصلينيي برة عاوزاكي في موضوع...

يتبع.............................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:29 PM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




الفصل السادس

خرجت اليها متعبة واكاد اجر قدماي وعكازتني تحملني...وجدتها في الحديقة تحتسي كوباً من الشاي...جلست بالمقابل منها ونظرت اليها بخجل..

فكرت بكل شيىء سيىء ممكن ان تعرفه عني وتقبلت الموضوع...وكنت قد قررت مسبقاً بأن أفاتحها في الموضوع بأنني اريد الذهاب من البيت ....


نظرت الي وهي تتنهد: امبارح بليل دخلت اطمن علييكي...لقيتك نايمة وبتتكلمي ...وبتقولي ..يا ندل ...ابعد عني...وكنتي احيانا بتعيطي وبتقولي مي...ماما...عاوزاكم....واما بصيت لعلبة الدوا بتاعتك لقتها واقعة على الارض ندهت الممرضة ليلى تشوف ايه الحكاية قالتلي ان علبة الدوا كانت مليانة...وده معناه انك شربتي نصها واكتر.....اتصلنا بالدكتور وطلب منها انها تضربك حقنة تخفف حدة المهدىء الي اخدتيه ....ولولاها كنتي رحتي من تاني في غيبوبة.....

.فهميني يا بنتي انتي حكايتك ايه...انا عاوزة اعرف عشان اساعدك....احنا استقبلناكي في بيتنا وحضناكي...وكنا بالنسبة ليكي اكتر من اهل وانتي عارفة اني بعزك زي بنتي سماح ورأفت بردو...من حقنا نعرف الي في بيتنا تبقى مين....ومشكلتها ايه...في الاول لمحتي لابني نزار انك رميتي نفسك قصدك قدام عربيتو...ودلوقت شربتي نص علبة الدوا...فسريلي اذا كنتي بتعزيني موضوعك ايه شكلو؟؟؟

- بدأت البكاء وانا اعجز عن ان انطق بحرف....ماذا عساي ان اقول لتعرف الماضي البائس والحقير الذي كنت اعيش فيه لتحترقني اكثر وتبصق في وجهي .....سأشعرها حتماً انني لوثت منزلها لا اكثر ...وستندم اشد الدم انها استقبلتني في يوم في منزلها الشريف...

- عادت وقالت بحنان: انا مش قصدي اضايقك...يا بنتي..بس...

- قاطعتها قائلة: انا اصل خلاص لازم اسيب هنا....وده قراري من امبارح ...انا بعد الضهر حكون ماشية من هنا

- قالت ممانعة: طبعا لق...انتي لسه بتمشي على عكازة والعلاج لسه ما خلصش..

- قلت بتعاسة: ارجوكي...انا اخدت قرار....انا شفت في البيت ده حنية ما شفتهاش بقالي زمن.......واجمل ام واب واخوات...بس خلاص.مسيري في يوم حخرج من هنا...وانا خلاص بقيت كويسة...انا بس عاوزة منك طلب واحد بس...

- قالت بحب: الي انتي عاوزاه يا بنتي....قولي

- انا عاوزة اشتغل....اي شغل...اطلع منو فلوس....واقدر اعتمد على نفسي من تاني....

- تشتغلي في الوضع ده؟؟؟

- معلش....انا بكده حبقى كويسة تمام ..الشغل حينسيني حجات كتير انا عاوزة انساها....

- طب افضلي هنا يومين كمان...انا عندي واحدة صاحبتي عندها حضانة اطفال وكانت بتقولي انا عاوزة مسؤولة عنها تديرها....ايه رأيك....وممكن تنامي هناك...بليل...

- ابتسمت بحب وقلت: بجد؟؟؟

- اه طبعاً...طالما انا حتكلم عنك يبقى خلاص اعتبري انك متعينة...

- انا مش عارفة اقلك ايه....بجد ....صدقيني...حرد جمايلكم علية ازاي..

- جمايل ايه يا ريم...اهم حاجة تكوني مش زعلانةمن نزار..

- ازعل منه؟؟ ربنا يباركله يارب....هو مسافر امتى

- تنهدت قائلة: بعد تلات ايام....ربنا يباركلهم يارب...قمر

- قلت : وقمر؟؟ حتشافر معاه

- اه طبعاً...شوفي الدنيا...احنا بناخد بنت من ابوها...وحيجي يوم حد ياخد بنتي من حضني....هي بنتو الوحيدة.....قلبو متعلق بيها اوي...

...

- قلت بغصة: اه....طبعاً...ولاد ناس اوي..

- اكتر ما تتخيلي..خاصة ان نزار الفترة دي حيشتغل في شركات ابوها في السعودية...

- قلت بتوتر: اه..ربنا يوفقو...

..........................
......................

قطعت حديثنا الخادمة قائلة.....

- ست هانم في واحد برة عايزك ..

- مين ؟؟؟

- بيقول اسمه سراج....

وكأن أحداً ضربني على رأسي ...وقفت بسرعة وقلت ..

- سراج؟؟؟؟؟؟؟

- قالت السيدة سناء: انتي تعرفيه..

- هززت برأسي وقلت بيأس: ده جيلي انا مش انتي يا طنط..

اتجهت نجو الصالة والسيدة سناء تلحق بي....وجدته يجس بكل وقاحة .....وما ان نظر الي حتى قال لي بطريقة متهكمة.....

- صباح الخير...يا..ريم؟؟؟ ولا منار...ولا ليقتيلك اسم تاني؟؟؟

- قلت بغضب: انت عاوز ايه؟؟

- قالت السيدة سناء: حضرتك مين ؟؟؟

- نظر الي وقال بخبث: اقول انا ولا انتي تقولي؟؟؟

- قلت بتوتر: ده...ده سراج....طليقي...

- قال: ايوة..طليقها....وجاي اصالحها عشان ترجع معاية...

- قالت السيدة سناء: انتي كنتي متجوزة ومطلقة يا ريم....في ايه فهميني...

- قلت بأسى: ايوة....

- وجهت السيدة سناء الكلام اليه قائلة: عاوز ايه.دلوقت..

- انا مش عاوز غير المدام تيجي معاية ونتفاهم شوية...ممكن...

- قلت للسيدة سناء: لو سمحتي طنط سبييني معاه شوية اتفاهم معاه وانا اوعدك ححل الموضوع خلاص...

- قالت بعضب: طيب...

بقيت انا وهو لوحدنا فقلت له بطريقة عصبية..

- انت عاوز ايه يا حقير ايهالي جابك؟؟

- ده سؤال يا ريم...ولا منار..الا بالحق قايلالهم اسمك ايه

- قول عاوز ايه لاطلبلك البوليس..

- انا يطلبلي البوليس....ماشي....اتفضلي معاية ترجعي...في واحد عاوزك...وحيتجنن عليكي....وانا كل يوم بقلو بكرة وبكرة..

- انا مش حروح معاك ومش عاوزة حد..انا مش حرجع للوفت الشغل ده تاني..انت فاهم

- انتي جيتي عندي وقررتي تتوبي...لق معلش..نجوى تزعل انتي تلميذتها..

- ربنا ياخدك انت والشيطانة التانية في يوم واحد....اطلع برة ...انا مش حرجع للمسخرة تاني..خلاص...من هنا ورايح حبقى واحدة تانية ابعد عني احسنلك..

- وقف قائلاً: انا بحذرك...يا تيجي معاية...يا حمدي حيتصرف..

- انا قلت ان حمدي الجبان بعتك...واتفقتو علية في الاخر..مش هو الي طردك وكنت عاوز تنتقم منه دلوقت عشان تجرو رجلي ن تاني وتطلعني برة البيت ده عشان ما اكشفش وساختو اتفقت معاه؟؟؟ بعينك...ولا حتقدر...

- ماشي..مش حقدر.....(اخرج من جيبه ظرفاً وقال)بس ايه رأيك في ده؟؟

- قلت وانا اخذه منه لكنه منعني : ايه ده؟

- ده مش ليكي يا حلوة ده لست هانم الي هنا ظرف كده في كم صورة حلويين كده ليكي مع بعض الرجالة ....ايام ما كنتي عند حمدي ....

- قلت وانا اصرخ في وجهه ولكنني تنبهت الى نفسي: انت ما عندكش ضمير اخرس بقلك...

اتتيت السيدة سناء عندها وقالت..

- ريم فهيمني ارجوكي ايه الي بيحصل..ز

- اقترب منها واعطاها الظرف وقال: مافيش ....ده ليكي...()

وقبل ان تفتح الظرف اخذته وقلت لها..

- خلاص ما طنط سناء....حروح معاه خلاص....

- قالت: حتمشي معاه...تروحي فين..

- نتكلم ونشوف ...يمكن يصطلح ونرجع...سوا...(قلتها بألم)

دخلت مسرعة اخذت اغراضي ....اقتربت من السيدة سناء...حضنتها وقلت لها والدموع في عيوني..

- يمكن ما ارجعش...لو ما رجعتش سلميلي على سماح وبوسيهالي..هي وعمو رأفت....حتصل بيكي اطمنك عليية..

- قال بحرقة: ريم انا خايفة عليكي ..بجد...ما فاهمة حاجة..

- خلاص يا طنط سناء...لازم احل المشكلة دي...ادعيلي...وسامحيني...

,.........................
..................

خرجت معه وركبت في سيارته....وفي يدي الظرف....

وهو يمشي بسرعة ويقول...

- مش كان من الاول وبلاها فضايح....اهو كده نتفاهم...

لم اتكلم معه ولا اي كلمة....كنت انظر الى الخارج.....فقط الى الخارج...

اغتنمت فرصة اذدحام السير.....وفتحت باب السيارة....

وركضت مسرعة....وهو يصرخ ويشتم ولا يستطيع ان يترك سيارته ويلحق بي...وانا اركض وقدمي تؤلمني كثيراً...شعرت ان عضامها تكسرت ن جديد لكنني بقيت اركض بكل ما استطعت من قوة..حتى بدأت اجرها في اخر الطريق....الى ان وقعت...لكنني تابعت....الا ان وصلت الى حديقة عامة....جلست على مقعد فيها....

شعرت بألم شديد فيها....لم اكن استطيع ان اتحمله...كتمت صراخي...خرجت بعدها واستقليت اقرب سيارة اجرة....

- سألني السائق: على فين؟؟

- قلت له بوهن: الجيزة.....

(الى منزل والدتي)

يتبع....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:30 PM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل السابع

لم أفكر بكيف ستستقبلني امي ولا كيف سأتحدث الى اختي ولا ردة فعل من يراني بعد هذا الغياب.....

فكرت في شيئ واحد فقط...


لن اعود الى ما كنت عليه ولن ارضخ وسأتحمل كل شيىء مهما حصل....ومهما ضربوني او عاتبوني او قطعوني لا يهم..تعودت على ان اتألم ولا استحق سوى ذلك....!

اوصلني السائق واعطيته ما كان في جيبي...من نقود قليلة لم تعجبه...

لكنني تابعت بسلام ....

مشيت في شارع ضيق على مهل فقدمي لم تكن تساعدني كثيراً خاصة انها بدأ تتورم اكثر.......ثم في زقاق واقترب اكثر فأكثر من منزلنا...فأشعر انني اقترب من مقبرتي...

انا من كانت تفكر دائماً انها ملكة جمال الحي والمنطقة....عادت الأن زليلة...محطمة..اشلاء انثى....وايضاً مكسورة قدمها وتجرها ......يا ليتك يا امي كسرتي قدماي الاثنتين قبل ان انزل في يوم واتجرأ واخرج عن طوعك .....نزلت من عيوني الدموع لملمتها...وتابعت...

قبل ان أصعد الى منزلنا ...رأيت جارتنا ام سعيد..نظرت الي قائلة..

- مي مالك حبيتي ..منتي كنتي الصبح كويسة...رجلك مالها...

.

لم ارد عليها ولم اجرؤ على انظر في عيونها ولكنها حتماً لن تعرفني ....فالجميع يظن اننا واحد لشدة الشبه ولكنني كنت دائماً احس انهم يستطيعون التفريق بيننا ولكنني اخطىء دائماً....شيىء واحد كان لدي وليس لدى اختي وهي شامة على الكتف كانت تميزني عنها امي عندما كنت صغيرة...يعلمها الاقرباء المقربون فقط....

تابعت الى منزلنا ووقفت على باب المنزل اعجز ان اطرق الباب...العرق يتصبب مني وامسك بيدي قدمي من شدة الألم...واشعر انني سأسقط على الأرض...

رفعت يدي الثانية محاولة ان اطرق الباب واتنفس بصعوبة ....وقبل ان اطرقه سمعت صوت مي تتحدث مع احد وفتحت الباب فجأة لتراني امامها....

نظرت الي وكأنها رأت شبحاً......وقالت وهي تفتح فمها بذهول..

- منار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اتت من ورائها والدتي ولكن...لكن.....تجلس على كرسي متحرك......وتجره بيدها....

نظرت الي بعين غاضبة وعين مشتاقة.....ولكن ملامح جبينها كانت تتغير شيئاً فشيئاً ليسيطر عليها الضيق والاسى....

ابتلعت مي ريقها وقالت ...

- انتي جية هنا ليه..؟؟

قلت والدموع تنزل من عيوني وانا انظر فقط الى امي التي عندما تركت المنزل كانت تمشي والأن اعود اليه لأراها مقعدة...

- الحروف لم تشأ ان تخرج بسهولة ولكن اخرجتها : ماما!!!

ادارت وجهها عني واستدارت الى الخلف....

- قالت عندها مي بعصبية: ردي عليه بقلك انتي ايه الي جابك,,جية ليه بعد المدة دي...

- قلت بأسى وانا احاول الدخول: انا عارفة اني مستهالش منكم حتى تبصو في وشي...بس انا دلوقت ماليش غيركم....

اوقفتني مي على ان اتابع طريقي قائلة بصرامة...

- خليكي برة لو سمحتي...البيت ده نضيف ما توسخيهوش...

اغمضت عيوني وبكيت بحرقة وانا اوجه الكلام الى امي..

- ماما....ارجوكي...اسمعيني شوية..

- قالت وهي تمسح دموعها : انا ما عنديش غير بنت واحدة..مي...وبس...بنتي ماتت..ولو رجعت حقتلها....فأحسنلها ما ترجعش....

- جلست على الارض وقدمي تؤلمني....وقلت...: ماما...حقك تقتليني...اعملي الي انتي عاوزاه بس بصي في وشي شوية...

لم ترد علية...بل قالت مي..

- منار...لو سمحتي اخرجي برة مش كويس عشان صحة وضغط ماما,,بفضلك الحمد الله بقت زي ما انتي شايفة ما تكمليش عليها واطلعي برة...روحي مطرح ما جيتي يلا يا منار مش ده البيت الزبالة الي عمرو ما عجبك راجعة للزبالة ليه وسبتي القصور والفلوس..ايه الي اتغير وحشناكي فجأة....انتي مش عارفة عملتي فينا ايه.....اخرجي بقلك لحسن ارميكي انا برة....

ركعت على الارض الى جانب قدم امي وقلت لها...

- ماما...انا راجعة وماليش حد غيرك..لو ما استقبلتنيش حقعد برة على الباب على العتبة وحفضل اعيط عشان تبصيلي ولو بصة....الي عاوزاه اعملي فية...الي عاوزاه....انا اتحطمت وادمرت كفاية...انا ما استهالش انا زبالة عارفة انا ولا حاجة..بس ما تسيبنيش في الظروف دي....ارجوكي...

امسكتني مي من يدي وتجرني لأخرج من البيت وانا اقاومها وهي تجرني اكثر وتقول...

- انتي خربتي بيتي بعمايلك انا كمال بعد ما اتجوزني طلقني...عشان في واحد شفني وافتكرني انتي عشان وساختك..حلفتلو ما صدقنيش...وكانت النتيجة ايه...طلقني ...ذنبي في رقبتك يا منار وربنا لسه حيعمل فيكي اكتر من كده...اطلعي برة مش عاوزة اشوفك ولا عاوزاكي في حياتنا...

صرخت امي في مي وادارت وجهها الي وقالت..: مي...اسكتي...خلاص....حتروح في حالها....

لم اتحمل...رفعت رأسي ومسحت دموعي بحرقة واتجهت الى المطبخ حملت سكينة وعدت اليهم وكشفت عن صدري وقلت بأسى...

- يبقى ما فيش حاجة حتشفي غليلكم مني غير انكم تشوفو دمي سايح ...وبكده شرفكم يرجعلكم من تاني واريح ضميري....

قربت السكينة من قلبي ووخزتها قليلاً ثم اكثر ثم اكثروبدأ الدم ينزف الى ان صرخت امي فيي وقالت...

-لقققققققققققققققققققققققق قققققققققققق..لق يا منار لق ....لق.....لق يا بنتي لق.......(ووضعت يدها على فمها وبدأت البكاء)...

ااقتربت مي مني بجنون تريد ان تأخذ السكينة...صرخت بها...

- ابعدي ...ابعدي ....

انا حعيش ليه....خلاص....انا كنت حعملها .....مصممة اعملها...بس كنت عاوزة بس اشوف ماما...ابص في عنيها وبعدين اموت....عارفا انها مش حترضى عني ولا تسامحني...بس عاوزاها تعرف بس...اني ندمانة...وتبت...والله العظيم تبت....انا تبت....

(بدأت ابكي....لكن مي قسوتها كانت اكتر مما تخيلته ....صممت على ان اخرج)

- خلاص منار..ارجوكي سبينا في حالنا...اخرجي...وما ترجعيش تاني...مش عاوزينك..

رميت السكينة على الارض...وجرحي ينزف..وقدمي تؤلمني...تركت المنزل بشكل مميت....دمائي تسقط على الارض...و على عتبة الباب....لكنني لم انتظر...تابعت وامسكت المي ويأسي وجرحي وغادرت...توقعت ما حصل ولكن..

يبدو انه لن يسامحني احد...ولن يتقبلني احد....

عدت واستقليت سيارة اجرة من جديد وثيابي شيئاً فشيىء يصبح لونها احمر والدماء تملؤ جسدي...

ما ان وصلت الى منزل ال سرحان حتى ساعدني السائق وانا الفظ انفاسي الاخيرة...ما ان وصلت حتى وقعت على الارض ارتميت امام السيدة سناء...صرخت تقول..

- ريم..مالك...حصلك ايه...(رأفت...اطلب اسعاف حالاً...الحقني يا رأفت...يا سماححححححححححححححح)

.................................................. .......

فتحت عيون لاجد نفسي في المستشفى من جديد....والجميع حولي يقول لي...

- حمد الله على سلامتك...يا ريم...

لم امت للمرة الثانية....الحياة مصرة ان تلعب معي لعبة قذرة...

ولكن يبدو ان ارادة الله فوق كل شيىء.....وسأتحمل....

وجدت صدري ملفوف ويؤلمني بشدة....وقدمي ملفوفة ايضاً ولكن بجفصين...

- اقتربت مني السيدة سناء وقالت: شكلك حطولي عندنا المرة دي....

- قلت وانا انظر اليها بحنان: الظاهر كده.....

نظرت الى جانبي...وجدت باقة من الورد كتب عليها..

حمدالله على سلامتك..

حمدي...

.................................................. .....

يتبع..........


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 12-11-17, 09:31 PM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الثامن

.

بعدعدت ايام الى منزل ال سرحان...والف سؤال يدور في رأس السيد رأفت عن وضعي كله ومليون سؤال يخرج من عيون السيدة سناء كلما نظرت الي....


وفي الليلة نفسها التي عدت فيها الى البيت......شعرت ان السيد رأفت معاملته معي تغيرت تماماً ...وكأنه تعب من استضافة هذه الغريبة التي لا يعلم عنها شيئاً في منزله....فكان طوال الطريق يسألني عن سراج وعن الذي فعله به لكي يحصل لي ما حصل...وانني لماذا لم اخبرهم انني كنت متزوجة ومطلقة؟؟؟

لماذا خبأت هكذا امر كان سيسبب لي المشاكل؟؟

كنت ارد عليه بالعبارة التالية..

- ما حبتش ازعجكم بأموري الخاصة...كفاية التعب الي سببتهولكم..

- تنظر الي السيدة سناء عندها بعطف وتقول: ما تقوليش كده..صحتك اهم حاجة...

دخلت الى غرفتي هذذه المرة و الجبس في قدمي كلها وجرحي لم يلحم بعد.....

شكلي كان في غاية التعب والوهن...

دخلت بعد قليل السيدة سناء وانا في قمة الاكتئاب والاسى ......

اشعر بنفسي دخيلة على عائلة ليس لها ذنب ان تستضيفني عندها ...

ورطتهم في ما فعلته ويدفعون الثمن من مالهم ووقتهم وعنايتهم .......انانيتي لا تريد ان تتوقف ابداً...دائماً علي ان ازعج الناس لارتاح...ولن هل ارتاح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقفلت خلفها الباب وقالت..

- سماح من شوية طلعت تنام كان عاوزة تشوفك بس انا ما خلتهاش...

- قلت بتعب وانا ارمي رأسي على حافة السرير وانظر الى السماء الواضحة بنجومها من نافذتي: انا امتى اموت وارتاح.....

- جلست على الكرسي المقابل لي وقالت: انتي في حياتك سر كبير...والم اكبر....يمكن لو اتكلمتي ترتاحي...

- نظرت اليها وعيوني تكاد تدمع: حقلك..بس اوعديني انك تتفهمي الي حقولو....

- قالت بعطف: يا بنتي....انا عاوزة اساعدك...والي في قلبك ده لو فضل حيعذبك اكتر...ولو مش حتفهمك...ما كنتش قلتلك تقولي...وانا عارفة اني في حاجة في حياتك غامضة ومش مفهومة....اتكلمي...اتكلمي...

عدت انظر الى السماء من جديد...ابكي واحكي....لم ارتب الظروف ولا التواقيت ولا الاحداث....فقط...اول شيىء يخطر في بالي اقوله...

- انا واختي....رغم اننا توأم ما كناش متفقين....

نفس الشكل...بس طباع مختلفة...كنت بشوف ماما قد ايه بتتعب عشانا....اختي بتشكرها وبتحاول تعوضها وانا باخد وبس وما بديش....وبكره عيشتي اكتر وبكره الفقر اكتر....

ما دورتش على حاجة في حياتي الا الفلوس...وما كنتش حلاقيها الا في عريس غني..والعريس الغني مش حيبص لبنت فقيرة ساكنة في الحي ده الي نص بيتو حتوقع.....اتعرفت على ست اسمها نجوى وانا عند الكوافيرة...كانت بتشوف البنات الحلوين الي هناك وتعرض عليهم شغل كمندوبات يدخلو لبيوت ناس معينة ويبعوهم حجات...وشوية شوية بدأت تعرفني على ناس ادخل بيوتهم....وواحد منهم رسم علية قصة حب وغرام وهدايا .....وكلو باسم الحب والجواز.....وفي الاخر...لقيت نفسي على فرشتو....وكان التمن خاتم دهب...

(ابتلعت ريقي ومسحت دموعي واكملت)

وسابني....وراح...لا جواز ولا حاجة...في الفترة دي كنت لسه في بيتنا...وماما واختي ما يعرفوش حاجة...لغاية ما في يوم اتخانقت مع ماما عشان خروجاتي الكتيرة والهدايا والفلوس الي بتلاقيها ديما معاية ....وسبت البيت..ورحت عند نجوى...اتسقبلتني عندها...وعرفتني على غيرو وغيرو وغيرو.....كنت حاجة جميلة زي العربية والتليفون بردو بنت حلوة تنفع تكون عشيقة وسيدة سهرات مجتمع راق....وكده...كل فترة.....كنت بحس اني بتدبح كل مرة بكون فيها مع راجل....رغم اني كنت بقعد فترة مع راجل واحد واما يسبني اروح لغيرو...بياخدولي شقة او قودة في اوتيل 5 نجوم لفترة طويلة....وكلو بتمنو....الفلوس الي جنتها من الموضوع ده والهدايا اتسرقت كلها في الاخر مني....

(لم اكن انظر اليها وانا اتحدث)

خسرت في الموضوع ده طفلين.....وكل مرة كنت بضطر اني اجهض نفسي....لغاية تالت مرة كان خطر اوي...طلبت منو انو يتتجوزني زي ما كان بيوعدني...رفض...وحبسني..واجبر ني انزله.......وقتها شالولي الرحم.....يا اما اموت.....ده حصل بعد الضرب الي اخدته منه....وسرقني...ورماني في الشارع....

يوميها ما رجعتش لنجوى...حسيت اني حد قذر محتاج يتنضف شوية...قرفت من حياتي ومن دنيتني...خسرت اهلي وكرامتي وشرفي وكل حاجة...كل حاجة....صممت اني مارجعش لده تاني لو حموت.....وقررت التوبة....

طلبت مساعدة واحد كنت بفتكر انو كويس..والي هو سراج....استقبلني في بيتو وقلي انو حيساعدني الاقي شغل كويس واعتمد على نفسي وابعد عن الحرام...ليقتو اوسخ من الي عرفتهم عاوزني اكون معاه عشان اقلو اسرار ناس كنت معاهم ....رفضت كمان ضربني وعذبني وبهدلني...هربت منو....ويوم ما هربت...كنت عاوزة انتحر....خلاص اروح لربنا يحاسبني...كده عذاب وكده عذاب...يمكن عذاب ربنا يكون ارحم...ومشيت في السكة ...وخبطني نزار....وجيت عندكم....لغاية ما جيه سراج وعرف مكاني...وكان معاه صور قديمة لية مع رجالة وخفت ليدهملك بعد ما هددني انو يفضحني قدامكم لو ما رحتش معاه...واستغليت فرصة الزحمة وهربت منو...ما عرفتش اروح فين...قلت يا بنت ارجعي لاهلك...يمكن لو ركعتي وبستي التراب ...يستقبلوكي من تاني...

اختي طردتني...وماما رفضت تكلمني...كنت عاوزة اضرب نفسي بالسكينة قدامهم..عشان اقلهم انا تبت...انا اموت نفسي لو ده يريحكم...بس....رفضوني..عذراهم. .انا مش زعلانة منهم..حقهم..انا استاهل...انا فرطت في كل حاجة...واخترت طريقي...ارجعلهم ليه؟؟؟ بعد ايه؟؟؟

ما عرفتش اعمل ايه..طريقي جبتني عندك من تاني....

صمتت قليلاً ثم نظرت الى السيدة سناء وجدت الدموع في عينيها وهي تنظر الي....تابعت قائلة بحرقة...

ربنا من عندو بيقبل التوبة....انا اعرف كده....ليه الناس مش راضية تتقبل توبتي ولا تخليني اتوب....انا غلطت عارفة غلطت...الي حصلي كان اكبر درس لي...اتعملت....بس دفعت التمن غالي اوي....

بكيت وقلت: انا ندمانة..وعاوزة اتوب...محدش راضي يصدقني ليه...ماما بقيت مشلولة بسببي واختي جوزها طلقها عشان في رجالة لبخو عليها بالكلام افتكروها انا وهو شك فيها بردو...

انا جنيت على حياتي وحياة امي واختي...انا استاهل...حتى الموت رافضني....

اعمل ايه؟"؟؟

قوليلي اعمل ايه؟؟

لا توبة نافعة؟؟ لا موت نافع؟؟؟

ايه ارجع زي الاول؟؟؟؟

..على سراير الرجالة وطاولات رجال الاعمال...او اشتغل رقاصة وافتح للزباين....ايه...بكده يبقى معاية فلوس والي يشفوني يحترموني...انما لما اعوز اتوب واشتغل بشرف ابقى زبالة ولا تسوى..عشان عندي ماضي.....

انا بموت كل ثانية الف مرة..مع كل نفس بموت..واتمنى لو ما ولدتش...بس انا انسانة....رغم كده انا انسانة...بتوجع..جسدياً ونفسياً.....وروحياً....وكل حاجة...حتى عقلياً...الوحيد الي لسه طبيعي.....هو عقلي...مع انو لو تعب حرتاح على الاقل انسى...بس بيشتغل كويس عشان ديما يفكرني اني ...اني.....اني....

- صرخت فيي قائلة: لق..اسكتي خلاص...خلاص يا ريم..

- قلت واناا ابكي: انا مش ريم...انا منار ...منار....بنت الليل....منار...

اغمضت عينيها بألم وقالت...

- خلاص يا منار....وجعيتيني اوي اوي....

فتحت عينيها لتجدني اقترب منها واقول وانا ابكي...

- انا عاوزة حضن بس....بس حضن....ابكي جواه وبس...وبعد كده ربنا ياخد روحي..بس هو عارف اني عاوزة اتوب....ومش حرجع للحرام تاني لو دبحوني ....ولو عشت عمري كلو في الشارع امسح بلاطو ....واكل زبالة...انا مش حرجع للحرام تاني.....

فتحت لي ذراعيها وهي تبكي...وحضنتني كثيراً كثيراً.......ولم تخرج الا بعد نمت وهي تمسح لي على جبيني....وتمسد شعري بيدها.........من دون ان تعاتبني ولا تجادلني ولا اي شيىء...

............................................

استيقظت في اليوم التالي لأجد غرفتي ملئية بالزهور البيضاء....حاولت النهوض بصعوبة ولكن فضولي دفعني كي اخرج واعرف مصدرها.....

وجدت حمدي على طاولة السفرة......تغيرت ملامح وجهي...وعرفت مصدر الورود.....يتناول الفطور مع ال سرحان...

ما ان رأتني السيدة سناء حتى اتت الي وساعدتني كي اجلس...قلت لها..

- لق ...مش عاوة افطر..

- قال السيد رأفت: تعالي يا ريم ما فيش حد غريب...

- قلت بحزم: لق تعبانة...حدخل جوة...

- قالت السيدة سناء: حقلهم يدخلولك الفطار جوة...

عدت وانا متوترة جداً....واعصابي مشدودة.....دائماً عندما ارى هذا الرجل اشعر انني اريد ان اطعنه بأقرب سكينة اصادفها....ولكن لا اقوى....

يبدو انه لن يحل عني مهما حصل ويريد ان يبعدني بأي شكل عن هذا المنزل ....فمن يخاف من شيىء دائماً يحوم حوله....وزيارته المتكررة اكبر دليل..

دخلت الي عندها سماح بفرح وقالت..

- حمد الله على سلامتك يا جميلة...ايه...كده يوم ما تطلعي ترجعي كده....ايه ده مني جاب الورود دي...
- قلت بتلعثم: انا.....اتصلت ببتاع الورد الصبح قلتلو يبعتهم كده اغير نفسيتي شوية.....
- جمال اوي...

- ابتسمت قائلة: بس انتي وحشتيني,,,..

- ايه مش عاوزة تفطري..

- لق انا تعبانة...

- هو عندك حق الراجل الرخم الي برة ده ما تطقتهوش....بجد رزل بشكل...وانا مش حفطر ....عشان النهاردة في حدث جميل في البيت...

- ايه؟؟

- النهاردة خالو مجد جي من المانيا ...وحيقعد عندنا..

- اول مرة ييجي؟؟

- لق بييجي كل فترة ويقعد عندنا...وانا بحبو اوي...بيدلعني كتير...اما يجي نعمل مشاوير مع بعض صحابي يفتكرو خطيبي..وانا بقلهم بكل فخر..ده خالي...

اتت السيدة سناء وقالت...

- ايه يا سماح مش حتفطري..

- لق خلاص..اكل اي حاجة في السكة انا حروح معاكي نجيب خالو مع بعض..

- طيب اطلعي البسي واجهزي...

- قلت بعد ان خرجت سماح: انتي مش زعلانة مني؟؟

- قالت بحنان: ابداً...من هنا ورايح حياتك حتتغير...وربنا يمكن هداني ليكي عشان نكون السبب...

- قلت بخجل: انا مش عاوزة اتقل عليكم...

- اسمعيني يا ريم...انا وعدتك تشتغلي وده قريب اوي...اما رجليكي ترجع كويسة..وتفكي الجبس على االاقل......وحتعمدي على نفسك ولا حد حيقدر يضرك...خلي ثقتك في ربنا كبيرة...وتوبتك اكبر...فهمتيني...

- هززت رأسي كطفلة صغيرة وقلت: اكيد...انا بشكرك اوي..(نزلت دمعة من عيني ).......

عد وقلت بتردد: هو استاذ حمدي حيطول هنا..

- لا لا ده جي يتكلم في شغل عاوزة يشارك رأفت في حتة ارض عندنا يعملو عليها مصنع كبير وكده بيتفاهمو مع بعض..

- قلت بإمتعاض: بس عمو رأفت دكتور جامعي...مش حيفهم في الحجات دي ...

- مهو حمدي حيساعدنا في الموضوع...عندو شركات كتير وعارف...

- قلت بألم: اه....واضح...

.................................................. .......

في المساء....دخل الى المنزل ضيف ثاني....مجد....

سلمت عليه...ورحب بي ايضاً....من رأني حتى قال لي..

- سماح طول الطريق بتكلمني عنك....بصراحة عندها حق..

-قلت وانا ابتسم: اه هو كده..هي عشان بتحبني..

- انا لما اشوف ابن اختي نزار حضربو..

- ليه بس؟

- حد يعمل في بنت حلوة كده ويخبطها..ده غبي طول عمرو..

- قالت السيدة سناء: انت بتتكلم عن مين؟؟

- لق ولا حد...عادي....كويس انو في السعودية ومش حشوفو

- قالت: لق اطمن جي اخر الشهر...لازم يتابع الشغل هنا بردو..

- اكون سافرت...هما اجازتي جمعتين وبس...ما اقدرش اتأخر عنالشركة اكتر من كده ليرفدوني..

- قالت سماح: المرة دي يا خالو لازم تنقي عروسة...صحباتي كلهم محضرين نفسهم...

- هما صاحباتك لو زييك يبقى مش حتجوز في حياتك..

- كده يا خالو حتزعلني من اولها....

- قلت ممازحة: دي سماح ست البنات...

.................................................. .....

ومرت ايامي القادمة بوجود مجد....وكل مرة ينظر اليها اشعر انني فتاة مراهقة...تهرب من نظرات معجب...مخافة ان تقع في شباكه...

 

يتبع.....................


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:35 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.