شبكة روايتي الثقافية

شبكة روايتي الثقافية (https://www.rewity.com/forum/index.php)
-   قـلـوب رومـانـسـيـة زائــرة (https://www.rewity.com/forum/f258/)
-   -   عروسة ملبوسة - قلوب قصيرة زائرة - للواعدة: غادة الكاميليا (كاملة&الروابط) (https://www.rewity.com/forum/t434756.html)

بقلمي غادة الكاميليا 30-12-18 10:12 PM

عروسة ملبوسة - قلوب قصيرة زائرة - للواعدة: غادة الكاميليا (كاملة&الروابط)
 

https://upload.rewity.com/uploads/154646228840754.gif

قصة قصيرة اجتماعية
تحاكي الواقع
بالعامية المصرية

https://upload.rewity.com/uploads/154646228843665.gif



https://upload.rewity.com/uploads/15464622882011.jpg




https://upload.rewity.com/uploads/15464622884646.gif


https://upload.rewity.com/uploads/155003835823622.jpg


كتابة وتدقيق لغوي: غادة الكاميليا
تصميم متكامل :هدى خورشيد
تنزيل الفصول وتعبئة الصفحات: الأسيرة بأفكارها


https://upload.rewity.com/uploads/154646228849647.gif

في المشاركة التالية...

https://upload.rewity.com/uploads/154646228854178.gif



يجب ان ترد لمشاهدة المحتوى المخفي



لاتنسوا جميلتنا غادة الكاميليا من تعليقاتكم ودعمكم....
دمتم بأمان الله ورعايته.....
:29-1-rewity::29-1-rewity::29-1-rewity:





https://upload.rewity.com/uploads/1546462288597810.gif


الأسيرة بأفكارها 13-02-19 10:52 AM



قصة واقعية اجتماعية
https://1.bp.blogspot.com/-4iBGvl46Q...g/s1600/23.gif
يا بنتي اطلعي اقعدي مع الشيخ الله يهديكي متخليش ابوكي يعمل لنا مشكلة ‘‘
وبعدين هو إحنا هنعمل فيكي معصية أنتي هتقعدي مع الراجل هما كلمتين وخلاص ‘‘
هو أنتي مش زى المقروصة بنت خالتك الشيخ نزل من عندها الخميس مجاش عليها الخميس الي بعده وكانت مخطوبة ‘‘
يلا بقي الله يهديكي ..
حاضر يا ماما اتفضلي انا جاية وراكي ..
ومن هنا تبتدي حكايتي ...
لبست وخرجت وانا بستغفر ربنا وبدعي انه يصبرني علي الي بيحصل ده ‘‘
وانا طالعة من اوضتي لقيت اختي الصغيرة واقفة جنب الأوضة بتضحك ‘‘
بس انا مهتمتش أوي خلاص اتعودنا ‘‘
بيتنا بقي بيت الغرايب و العجايب ‘‘
المهم دخلت الصالون ‘‘
لقيت بابا و خالتي و ماما وفي شيخ شكله عجيب جدا قاعد جنب بابا ‘‘
أول ما دخلت راح مزعق جامد ورش عليا بإزازة كده صغيرة فيها ميه ريحتها عجيبة كده ‘‘ وفضل يبص لبابا ويقوله
الشيخ : دي عليها جن بس ايه صعب اوي ‘‘
بس متقلقش انا بعون الله هخرجه ‘‘
‘‘ فضل يرش الميه ديه و يحط بخور في البخرة والدخان ملا الأوضة لدرجة اننا بقينا مش شايفين قدامنا اصلا ‘‘
الشيخ : بقولك اطلع اطلع وسيبها في حالها والا هحرقك
و فجأة البخور قل بعد ما خالتي كانت هتتخنق ففتحت الشباك وارتعبت ووقفت مكانها وفضلت تشاور عليا وارتعش صوتها
خالتي : ايه ده يا شيخ هي مالها يا خويا ‘‘ الحق البت اعمل معروف ‘‘ نجيها يارب
الشيخ بصوت مهزوز شوية : متقلقيش يا ست انا هخرجه دلوقت حالا
بابا : هتخرج ايه يا شيخ وتعمل ايه ‘‘
مش شايفها قدامك ‘‘ جسمها اتصلب ازاي ومالها قاعدة كده ليه علي الكرسي وبتتهز يمين وشمال كده ليه وشعرها شعرها اتكشف واتنكش كده امتي والطرحة دي طارت مثلا طلعت فوق اللمبة لوحدها ‘‘
لالالا رجعلي بنتي زي ما كانت
الشيخ بدأ صوته يبان مهزوز اكتر : يا استاذ سيبني اشوف شغلي الله يخليك ‘‘
ابعد كده شوية
بسم الله ‘‘ بسم الله ‘‘ اخرج حالا منها ‘‘ يا ملوك الجان الأرضيين استعنت بالله عليكم تخرجوا تاخدوا ابن عشيرتكم و تسيبوا البنت في حالها ‘‘
فضل يلف حواليا ويقول الكلمتين دول ويرش الميه الغريبة بتاعته ويطلب من خالتي انها تفضل تحط بخور ‘‘ وتحط بخور وخالتي مضطرة تسمع الكلام لان اني كانت لازقة في الكرسي و بتتشاهد علي نفسها
فضلت خالتي تحط بخور و هي بتدعي ربنا يسلمنا وينجينا ‘‘‘ خلص الشيخ لف وقرب مني بص في وشي لقي عنيا مغمضين ‘‘
راح زعق وقال
الشيخ : الله اكبر اهو باين علي وشها ان العمل معمول بوقف الحال ربطوها بجن مؤذي غيرانين منها بس مش هسيبك قبل مااحرقك ‘‘ لسه بيحط ايده علي راسي عشان يكمل كلام
بعد عني فجأة وهو بيقول : سلام قولا من رب رحيم ‘‘ اخرج منها ابعد منها ‘‘
مشيت نحيته و أنا بضحك و عنيا مفتوحين
أنا بصوت مش شبه صوتي أبدا : انت فاكر اني لما اخرج منها هسيبكم بسهولة ما انا هدخل جوه واحد منكم . يلا اختاروا مين ‘‘
لقيت نفسي بمشي في اتجاه خالتي الي اول ما شافتني صرخت في وشي وخدت بعضها وطلعت تجري وهي بتقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ‘‘ ارحمنا يارب ‘‘
بس انا جريت وراها ومسكتها من دراعها وفي ودنها قولتلها
انا : خلاص دلوقتي عرفتي ربنا ‘‘
هو الي يعرف ربنا يروح لدجالين

رفعت أيدها لفوق وفضلت تعيط وتترجاني اسيبها
خالتي : السماح والرضا ياخويا اخر مرة خلاص ‘‘ سيبني أروح لبيتي وعيالي
انا : غوري من هنا واياكي تتكلمي تاني معاها في اي حاجة من دي والا هسيبها واجيلك فهماني ‘‘ وده تذاكر بسيط عشان متنسنيش
بصت خالتي لأيدها لقتها غرقانة دم ‘‘
فضلت تصرخ لدرجة إن الجيران نزلوا علي صوتها عشان يشوفوا في ايه ‘‘
بس هي ولا كأنها شايفه حد ‘‘
بتبص لأيدها وتصرخ ..
رجعت تاني للصالون كان الشيخ لسه مكمل في التعاويذ بتاعته
بصيت له بغضب و مسكته من رقبته : انت ايه
مفيش فايدة فيك ‘‘ كل ده خزعبلات ‘‘ فاكر
انك كده شاطر وهتخرجني


يجب ان ترد لمشاهدة المحتوى المخفي
https://1.bp.blogspot.com/-4iBGvl46Q...g/s1600/23.gif



هستني رأيكم و نقدكم البناء ..
( الكاتبة غادة الكاميليا )
شكرا لوقتكم ...
دمتم بخير ...
******************
قراءة شيقة للجميع ولا تنسوا جميلتنا غادة من تعليقاتكم ودعمكم...
صدقوني ستنال القصة إعجابكم...
دمتم بحفظ الله ورعايته...
:elk::elk::elk:

الهام الزبدي 18-02-19 12:41 PM

بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

shaimaa abdellah 18-02-19 12:57 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

saraahma 18-02-19 04:29 PM

thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanks

Abrakhom 18-02-19 06:20 PM

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

أماني 99 18-02-19 06:42 PM

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

اضواء 18-02-19 10:55 PM

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

انس السهلي 18-02-19 11:20 PM

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

mayada tarek 18-02-19 11:52 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


الساعة الآن 02:06 PM

Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.