آخر 10 مشاركات
145 - وشم الجمر - ساره كرايفن - أحلام القديمة ( كتابة / كاملة ) (الكاتـب : فرح - )           »          [تحميل] انتَ غرامي وجنوني للكاتبه : @@الجوري-22@@(جميع الصيغ) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          راسين في الحلال .. كوميديا رومانسية *مميزة ومكتملة * (الكاتـب : منال سالم - )           »          411 - سارقة القلوب - جاكلين بيرد (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          298 - هروب إلي النسيان - مارغريت واي (الكاتـب : عنووود - )           »          18- الدوامة - شارلوت لامب (الكاتـب : فرح - )           »          روايتي الاولى.. اهرب منك اليك ! " مميزة " و " مكتملة " (الكاتـب : قيثارة عشتار - )           »          الغرق فى القرآن (الكاتـب : الحكم لله - )           »          دَوَاعِي أَمْنِيَّة .. مُشَدَّدَة *مكتملة* ( كوميديا رومانسية ) (الكاتـب : منال سالم - )           »          الأقصر بلدنا ( متجدّد ) (الكاتـب : العبادي - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-07-19, 11:41 PM   #1

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
Rewitysmile25 تراتيـل النصيــب ،للكاتبة/ ميـرو الشريــف "ليبيه" ( مكتملة)






بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعضاء روايتي الغالين نقدم لكم رواية

(( تراتيـل النصيــب ))

للكاتبة/ ميـرو الشريــف



قراءة ممتعة للجميع ...





التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 24-07-19 الساعة 08:39 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 04-07-19, 11:43 PM   #2

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

رابط لتحميل الرواية هنـــــــــــــــــــا




مقدمة

أنـي البنـت الـي عـندي 6 خـوات ربـي يحفظنـا و ايبـارك !
وضعنـا المـادي وسـط الحمـدلله بـس هـذا لـ كان امضايـق بـابـا بـ أن مش كل شـي نبـوه نلقـوه بـسهولـه
6 بنـات على ولديـن _
و كـان اي بنت توصـل لـ 19 يـعطيهـا أهم شـي راجل ايخـاف ربـي فيهـا ! و وضعـه كويـس

كـنـت علاقـه مع عمر ولـد عمتـي و بيننـا حُب الله يعلـم بيـه
عـمري كـان 18 وحبيتـه بجـد و حبنـي و اني مواليـد 94
علاقتنـآ محترمـه !

و فـ يـوم اخت عـمر الي هي بنت عمتي دارت عمليـه علئ الزائـده ! و مشينـا نحمـدولهـا ع سلامتـها و عمتـي اصـلا ساكنـه مع عربـها !
و شـبحني عم عُمر " معتـز" ! و طـاح فيـا و كبـد فيـا وحـكى لـ عمتي عليـا ولان عمتي متعلـمش بـ علاقتـي مع ولدهـا كلمـت بـابـا و قالتلـه معتـز سلفـي رايـد بنتـك هيـلانـه !
فـ رد عليهـا بابا قاللها : معتـز خـو راجلك ولا !
عمتي صالحـه : اي يـا علـي انت عارف ان عـمي حمـد بات راجلي مـتزوج 2 و معتـز ولد ضرة عمتي الله يرحمـها وحيدهـا و صغيـر لذلك حكيتـلك عليـه و فـ نفس الوقـت تربى علي يـدي و زي ولـدي عُمر بالضبـط !
بابا : اي كنت شـاد قلبـي ايكون من السبعينـات ! و كبيـر عليـها
عمتـي : لا اطـمن معتـز من مواليـد الـ 87

و أنخطـبت لـ عم حبيبـي 💜

هـادي المقـدمه لـ روايتـي الجـديـده علمـا بـان حقيقيـه

للكاتبـه " ميـرو الشريـف "




" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الاولـئ

للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤

_______________________

معتـز أبتسـم : زعـما أيكونلـي فيهـا نصيـب و ترضـى بيـا !
عمتـي صالحـه : و خيـرهـا ما ترضـاش عليـك _علـم و عنـدك و رضـى والديـن كاسبـه دنيـا و جنـه و كامـل و الكمـال لله _
معتـز عـض شاربـه التحتـانـي : يـعني مفيـش حـد فـ بالهـا من اهنـي و لا اهنـي ؟
عمتـي صالحـه شهقـت : الستـر يا بتـي بناتنـا معنـدهنـش فـ المواضـيع هـادي رايـدها امشـي لـ حوش بوهـا
معتـز نـاض : تمـام اصلوحـه مـالا شوفـيلي بوهـا
عمتـي صالحـه : أونـي العشيـه ما شاربـه قهوتـي الا معـاهم
معتـز : صحيتـي صحيتـي
و مـد أيـده لـ جيبـه الورانـي و جبـد الـدزدان بتـاعـه و،حطـلهـا لـ فلـوس ع الطاولـه : شوفـي شن بتـاخدي
عمتـي صالحـه : معقولـه يـا معتـز راك زي عمـر و رواد اعيالـي ! خلـي عندك
معتـز : لا احنـي متكلمنـاش هـكي غيـر هنينـي الله ايهنيـك
عمتـي صالحـه ابتسـمت: تطمـن هيـلانـه مـا زافهـا غيـرك!
معتـز عقـد حواجبـه و ابتسـم : هيـلانـه يـا زين الاسـامي _
رغـد طلعـت و هـي شـاده المـق ابتـاعهـا : يـا عـزو
معتـز ضحـك وهـو يلبـس فـ كندرتـه الجلـد : غيـر راك تتحشـمي و أقولـي يا عـمي
رغـد أبتسـمت : لا اخـي عليـك و مثقلهـا ! عـمر تحـت ويبيـك
معتـز : أي اهـو بننزلـه " و فتـح البـاب ابتـاع الفيـلا وشـد فـ أيده ع المانيـلا و التـفـت على رغـد " : تبـي شي رغـوده !
رغـد هـزت راسهـا بـ لا : سلامتـك
معتـز : فـ أمـان الله " وطـلـع "

" بـات معتـز الحـاج حمــد فيلتـه فـ الوسـط
و على يمينـه فيلـه عاصـم " راجـل عمتي صالحـه " و فوقـه شقـة اولـده عمـوري ❤و شقـة خـوه الثانـي خـاطب "رواد"
و يسـار الـحاج حمـد
فيـلة اولـده الثانـي عادل و فوقـه أشـقق اعيالـه الاثنيـن واحد متـزوج و الشـقتين الثانيات فاضيات لـ اعياله العـزابـيه ❤
و الفيلـه الثالثـه فيلـة معتـز و كـانت هـي الفيلـه لـ أصغيـره نوعـا مـا "

______________________

طـلع معتـز قـرطـاس الدخـان و جبـد سبسـي بـ فـمه : اووو عـموري
عمـر مدلـه طاسـة القـهوه : شنـي منـي !
معتـز ايـتحـسس فـ أجيوبـه بايديـه : اجبـدلي ولاعتـك ! أشبح ويـن رميتـها بتاعي
عمـر طـلع ولاعتـه و قـرب من معتـز و معتـز غطـى بايديـه ع ولاعـه لان الهـواء كـان قـوي و عـمر شغلـه السبسـي _
معتـز يمشـي و ايـدخـن : ويـن الشبـاب !
عمـر : خــوي رواد قـاعد فـ مكتبـه مهنـدس هـذا ميفضـاش
معتـز : أعيال عـادل ويـن !
عـمر : الله يعلـم " و قـعمـزو على كراسـي خشـب فـ جنـب البـاب الكبيـر الخـارجـي "
معتـز : ولله شكلهـا شـدت فـي خطبـه !
عمـر خبـط معتـز على رجلـه : أشيـه أشيـه _
معتـز نفـخ الدخـان و يتفـكر فـ شكلـي يـوم لـ جيـت : القلـب خداتـه نشـهد بالله
عـمر شـبح لـ تلفونـه الـي كـان أيـهز على الطاولـه
معتـز بـ سهوكـه : رد رد الـحب ميستنـاش !
خـدي عـمر النقـال ورد : أيــوه
انـي : عمـوري شـن حالـك يـا عمري !
عـمر أبتسـم " زابطينهـا هـاذيـك الابتسـامـه لـ ترتسـم بـ مجـرد ما نتفـكرو الشخـص لـ أنحبـو أو ينـذكر اسمـه او حتـى صفـه من صفاتـه بـس ! نلقـو القلـب دايـر حوسـه و الـروح تضـحك و العيـون أقلـوب أقلـوب ❤"
عـمر : حـالـي باهيـه يا باهيـه
انـي : حــقا عمتـي بتجينـا
عـمر : أي و اني جاي تعـرفـي خلـي بعدين نتكلمـو
انـي زبطـت ان بحـداه حد _وطيـت صوتـي و بـهـدوء : أنحبـك حبيبـي انحبـك
عـمر بـلع ريقـه ! و أبتسـم : أي باهـي
انـي غـمضت اعيونـي و فتحتـهم و مبتسـمه كذلـك : انحبـك شن بتـرد عليـا ؟
عـمر : أي باهـي حتئ أنـي
معتـز ضحـك بصـوت عالـي : حتـى هو أيـحبك يـا مجهولـه
عـمر صـبى من احـداه و عطـي بـالظـهر : غيـر اسـكت يا راجـل
و حـط أيديـه فـ أجيوبـه : حتى أنـي انحبــك يـا حـب و قلـب و روح عـمر انتِ
انـي : سلمهولـيي غزالي هي باي
عـمر : تشــاو
و رد قـعمز مع معتـز ! و معتـز بيمـوت و بيعـرف منـي حبيبـة ولـد خـوه بـس عـمر أكتفـئ بـ أن ايقولـه برانيه و متعرفـهاش

شويـا و خـش ولـد عـادل الكبيـر " جـهاد " فتـح بـاب القـراج وخـش بسيارتـه ! نزلـت مرتــه ببطنهـا المنتفـخه ! و تاعبـه فـ حملهـا فـالشهـر الـخامـس
جهـاد ايصـكر فـ السيـاره : تعالـي انسـلمو عليـهم !
غـزل أبتسـمت : بـاهـي
و مشـو جيـهتـم سـلمو عليـهم و ركبـت غـزل لـ شقتـها و قـعمز جهـاد بـحـداهم
و شـويـا جـي حتى رواد خـو عمـر " و كـانت القـعده نـاقصـه خـوت جهـاد الـزوز " فادي و صهيـب العـزابـيه " ❤

______________________

سمعنـا البـاب أيــطق و طلعـت نفتـح و كنـت لابسـه أفــرول أســود و كــم كامـل و من قـدام ارقبتـه سبعـه و حـاطه عليـا الوشـاح بـس شعـري قايمتـه فـوق
فتحـت البــاب و سـلمت على عـمتـي الـي كـانت أتبسـم و فـ أيدهـا باقـة ورد كبيــره و وراهـا حبيـب قلبـي " عــمر" ❤
و كـان شـاد اكيـاس هلبـا ومن بينــهم طـبق كبيــر حلــو
خشـت عمتـي و خلتنـا !
عـمر قـرب منــي : بالـك أتعـاونـي حبيبـك أشويـا
ضحكـت وقـربـت منـه و صكـرت البـاب برجلـي : صحيـت
عـمر : مـاش انـي لـ جـايب كُلـه امـي و المنـاسبه شني الله يعلـم
أبتسـمت والـي جـي فـ بالـي ان عـمر بيـخطبـني و دايرهـالي مفـأجــاه !
خشيـت لـ المطبـخ درت القـهوه بـما ان خـواتـي الـخمسـه متزوجـات مشـاءلله و انـا الاخيـره
و طلعـت بيهـا لـ الصالـه عطيـت لـ بابا وبعـدها عمتـي و ماما و الاخيــر عـمر و قـعمزت
عمتـي صالحـه : شن حـال الشبـاب فـالغربـه " و كـان قصدهـا خوتـي لان قـاعدين فـ مصـر من 6 اشهـور "
مـامـا : ولله يومـي و الثانـي انكلـم فيـهم و غيـر ارجعـو الله يهديكـم !
عمتـي صالحـه : أي وللـه " و لفـت علئ بـابـا " : شنـي يا اعليـوه فكـرت فـ موضوعنـا
بـابـا أبتسـم : هيلانـه لكـي يا غاليهة و عاطيـها لـك من يـوم شـاورتيـني !
و انـي كنت امقابلـه عـمر و نبتسـمله وهـو يبتسملـي و ايعضـلي فـ شاربـه التحـتانـي
و ايديـل مشبكتـهن فـ بعـض و متوتـره و فرحانـه هلبـا❤
و بـعد بـابا تكلـم هكـي
وطيـت راسـي وانـي مـش قـادره نوصـف شعـوري كـان بـ ودي انـوض و نتـغمـر عـمر لان وفـي معـايـا و طـلع راجـل و أن قصـه حُبـي امعـاه نجحـت !

فـ أنتـهى الصـمت بـ صـوت عـمر الـي قـال بـ استـغراب : غيـر شنـي خديتـو وشـن عطيتـو !

رفـعت راسـي على الكلمـه هـاذي و عـلامـات الاستـفهـام فـوق راسـي !
___________________

الحاج حمد تزوج فـي 60 من الحـاجه كوثـر و جـاب اول اوليـد ليه

1 عاصم مواليد 63 و تزوج عاصم من " عمتي صالحـه" و عرسـهم كان في 85 ❤و عمي عاصـم بعدها جـاب اول ولـد ليـه " رواد 88" و في 90 جاب اولـده ثانـي و سمـاه عمـر الي هو حبيبـي ❤ و بـعدهـا رغـد مواليـد الـ 95
___________________________
2 جـاب ولـده الثانـي عـادل مواليـد 65 و تـزوج من نعيـمه
و عنـده
جهــاد الكبيـر مواليـد 89 متـزوج من غـزل
و فـادي و صهيـب تؤام مواليـد 93
_____________
و الحاج حمـد بعد ما مرته كوثر وقفـت عن حمل تزوج فـي 87 و جـاب معتـز❤و امـه توفـت وهي تولـد فيـه فـ رباتـه ! مـرت عاصم الي هي مرت خـوه و الي نفسها تبدا عمتـي اخت بوي " صالحه" و كبر مع الشـباب كـ ولـد عمهم او اخ ليـهم كلـهم

مـش عـمهم و بس❤

و البنـت الوحيـده كـانت فـ عيلتـهم رغـد
و الحـظ مـ حالفـش الحـاج حمـد أيجيـب بنـات ربـي ارزقـه بـ 3 شبـاب وبـس ❤


_____________________
و هيـلانـه بنـت على 6 بنـات و شابيـن مقيميـن فـ مصـر
مواليـدها 95❤

يتبـــــع ❤

طبعـا كانـت هـاذي الحلقـه الاولـى و زي المقـدمه و من الحلقـه الثانيـه حتقـعد الحلقـه دبـل هـذي و طويـله
نحبــكم ❤متنسـوش " اللايـك و الكومنـت و المشـاركه " ❤



التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 24-07-19 الساعة 08:41 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 06-07-19, 04:31 AM   #3

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الثانيـه

للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤

_______________________

فـ أنتـهى الصـمت بـ صـوت عـمر الـي قـال بـ استـغراب : غيـر شنـي خديتـو وشـن عطيتـو !

رفـعت راسـي على الكلمـه هـاذي و عـلامـات الاستـفهـام فـوق راسـي !
عمتـي صالحه حطـت فنجالهـا على ركبتـها و عقـدت حواجبـها بـاستـغراب من تصـرف عـمر : خالـك عطـاني بنتـه ! شن الغريـب فالمـوضـوع
عـمر مسـح على وجـه و حـس بالدنيـا اتلـف عليـه ! : لــ من و عـلاش ! قصـدي لـ مني عطـاها
عمتـي صالحه ضحكـت : سلـم أوليـدي اربـح لـ سيـاره و انـي ورام عطلنـا ع بـوك !
عـمر صبـا من مكانـه و هـو،يشـبحلـي بـ نظـرات " فهيمنـي شـن فـي ! " و مقـدرش يتـكلم او يتنـاقـش مع بـابـا
بلعـت ريقـي بصعوبـه و رفعـت راسـي لـ صـوت عمتـي الـي بتسـلم عليــا و بـ تطـلع ! مـع صـوت مـامـا لـ أتشـد فيهـا على العشـي!
خشيـت لـ داري مـع أصواتـهم المتـداخلـه فـ بعـض و معـاش حتـئ ركــزت !
قـعمزت على نهـايـة السريـر و ايديـا حطيتـهم على وجـي وبديـت نبـكـي بالعبـره ! " أصـلا منـعرفش عـلاش نبـكي ! موضـوعـي لـ اللحظـه أهيـا مش واضـح _بـابـا لـ من عطـاني و عـمتـي لـ من خـدتنـي و عـمر عـلاش أنصـدم هـكي ! "

_______________________
بينمـا كنـت نبـكـي و حـاسه بالدنيـا بـلاك قـدامـي _كـان عـمر أيخبـط على أستيرسـو بـ خيبـه !
عـمر ايخبـط بايديـه الـزوز بـعد مـا وقـف فـ راس الشـارع : تييييييي علاش يـ امـي ما خبـرتيـني ! علااااش
عمتـي صالحـه : بـالك بنـاخد الاذن منـك فـ خطبـة عمـك وبنـت خالـك ! و انـت شن الـي واجعـك ؟ رعشتـني و رقـدتلـي اعظـامي
عـمر حـط ايديـه ع استيرسـو و حـط راسـه عليـهم و العبـره خانقتـه : كنـت رايــدها يـ أمي و شاريـها !
عمتـي صالحـه شهقـت و حطـت أيدهـا على راسهـا : رايـد قهرتـك و عـازتـك ! البنـت بتولـي لـ عمك طلعهـالي من راسـك
عـمر رفـع راســه و لـ أدموع فـ أعيونـه : شـني هـو بـ أيديـا انحبـها بعـدها نـكرهـا !
عمتي صالحـه رفعـت ايدهـا و بـ صبعهـا السبابـه حطتـها على راس عـمر : نــوض لـ عمـرك راهـي بتولـع النـار فـ العيلتيـن !
عـمر : تولـع نـار و انـزيـدهـا بنزينـه تـ شن تبينـي نمشـي انبـاركله ؟
عمتـي صالحـه و هـي دايخـه من الكـلام و أنـدفـاع ولدهـا عليـها بـ الطريقـه هـاذي : و هـي رايـدتـك ؟
عـمر غـمض أعيونـه على السـؤال هضـا و لان عـارف ولا وحـده من خواتـي خـدت بـ علاقـه مـ حبـش ايسـود صورتـي قـدامهـا : لا رايـدتنـي و حتـى
" و حـس بحـرقـه فـ كبـده و قلبـه ! مقـدرش ايـكمل كلامــه و خاناتـه العبـره و نـزلـت دمعتـه و اتكـى براســه على مسنـد الكرسـي "
حـط ايـدا على وجـه بيـدس دمعتـه على أمـه " حتـى لو امـه فـ عـمر شـخص قـوي لابعـد الحـدود ميحبـش حتى يشـوف ضعـف نفسـه ! "
فـ استـغرب سكـوت امـه الـي وقـت التفـت عليـها كـانت فاقـده الوعـي
تحـرك من مكانـه و فتـح بـاب سيارتـه و نـزل منهـا و مشـي لبـاب امـه و فتـح وبـدا يضـرب فـيها ع اخـدودهـا بطريقـه عشوائيـه و هــو يرجـف عليـها !
فـ حـس بـ محـاولاتـه فاشلـه مشـي رد لـ مكـان و طـلع بـ سيارتـه لاقـرب مستشـفى

________________________

غـزل طـلعت بـعد مـ خـدت دوش سـاخـن و هـي تمسـح فـ شعـرهـا !
وقفـت علئ المرايـه بـ الديشمبـر الابيـض و قطـرات الاميـه الـي فـ وجهـا
ابتسـما بـعد مـا شـافت فـ أنعكـاس لـ مرايـه " جهـاد " الـي لـف أيديـه علئ وسطهـا و عقـدهم فـ بعـض على بطنـها
غـزل حطـت المنشـف على الزيـانـه و جبـدت الـمشـطه : هـذا اريـاف ولا معاتبـه !
جهـاد حــط راسـه فـ رقبتـها وبـدا يستنشـق فـ البـدي لوشـن أبتـاعهـا و ايبـوس فيـها بـ بوسـات هـادئـه و هيـا تشبـحله من المرايــه تشـبح لـ جهـاد الضـعيف المسـالم بيـن أيديـها الـي ماليـش لا حيـل ولا قـوه
رفـع راسـه بـعد مـ سمـع صوتـهـا و هـي متوجعـه من عنفـه فـ أبتسـم : أسف غيـر مستـاحشـك و مـش عارف من ويـن بنبـدا فيـك
لفـت عليـه غـزل و بـ نظـرتـها البرئيـه بـعد ما حطـت أيدهـا علئ بطنهـا و بـ دلع : بشويـا عليـا راني حـامل
جـهاد بـاسهـا على بطنهـا و نحـئ خصـلات شعـرهـا وراء وذنـها : نجـكليـا أنتـي و بنتـك و شـفايفـك " وباسهـا عليـهن" و رقبتـك " و نـزل عليـها ايبـوس فيـها "
غـزل ضحكــت و بـعداتـا من صـدرا بـ أيديـها بس بـ خفـه : نبيـك فـ موضـوع باهـي
جهـاد : باهـي تعالـي نحيكلـك موضـوعـي يـعجبـك !
غـزل عقـدت حواجبهـا و تشـبحله وهـو يشيرلهـا بـ حواجبـه على السريـر _فـ هـزت راسهـا بـ لا
جـهاد جـدبها من خصـرها و بـدا يهمسلهـا و هـو زابـط أن نقطـة ضعفهـا الهـمس : أنحبـك أنـي
فـ أستسـلمت غـزل الضعيفـه قـدام مشـاعـر جهـاد الـي كـان صوتـه و همسـاتـه كلـهم بــ شـوق و لهفــه ! ❤
" هـو الوحيـد لـ أنحـب ضعفـي امعــاه "

__________________________

بعـد مرور نـص ساعـه

فـادي : عمــو عقـلك فيــن ؟
صهيـب أيطقطق عـ الطنجـره لـ حـداها من المخـزن : عـمو قلبـك فيــن !
معتـز رمـى السبسـي وعفـس عليـه بـرجلـه : كـان ما أتشـدو اللسانـكم و أضمولـي فـمكم مـش حيصـلح خيـر !
رواد أيصـفق : انـت يـ وحـش
طـلع عليـهم جهـاد بـ التيشـرت : بالـك اتخشـو و اتهفتـو !
صهيـب : عـاد أنـت عطيـت واجبـك وطلعـت اتفلسـف
جـهاد فنـص فيـه : يــا را ضـم فـمك
فـادي : تـي قبـل مـ تطـلع أمشـي أغسـل ارقبتـك و بـعدين تعـالا !
جـهاذ حـط أيـدا ايتحـسس فـ ارقبتـه و بـعدين شافـها و انصـدم لـ روج غـزل الفـاقع مـتطـبع عليـه !
عطـاهم بـ ظهـره وخـش بـدون مـ يتكلـم
امـا فـادي و صهيـب كـانو يضـحكو بـ صوت عـالـي لـ درجـه طـلع الحـاج حمـد من الروشـن و هـو أيـهزب فيـهم !

معتـز انسحـب من جنبـهم بـعد مـا عقلـه شايلـه و جـايبـه خـاصـا بـعد المكالمـات الـي اتصـل بيـهم على عـمر الـي أنتـهـت بـ " عـدم الـرد "
فـ قـرر أن يتصـل من جديـد و فعـلا فـ المكالمـه هـادي رد عليـه عـمر بصـوتـه التعبـان و عطـاه علـم بـ أن عمتـي صالحـه تعبـانـه و الضغـط هبـط عليـها فـ قـرر معتـز يمشـيـلهم و فـعـلا هضـا الـي صـار شـغل سيارتـه و فـ الطريـق ألف سـؤال
" عـلاش فـ المستشـفى و شـن الـي هبطلهـا الضغـط ! خـاصـا ان هـي كانـت عنـدنـا "

_________________

خـش جهـاد وهـو اينـادي على غـزل بـ عصبيـه فـ حـاول ان يـهدي نفسـه مـقـدرش لان الموقـف كـان فـعلا محـرج
كـانـت غـزل متكيـه على الفـراش و لافـه الغطـي عليـهـا و تضـحك على الهـزاز وبـ أستعبـاط : شن فـي حبيبـي
جـهاد وقـف قـدام المرايـه بـ الكـت الرصـاصـي وهـو يمسـح فـ الـروج بـ عصبيـه : بـري من عليـا
صبـت غـزل بـصعوبـه و حضناتـه من الوسـط و حطـت راسـها على ظهـرا و بـ دلـع : سـامحنـي !
جـهاد : تي شـن انسـامحـك و خـوتي يتـسهوكـو عليـا قـدام معتـز !
غـزل بعـدت من عليـه و حطـت أيددهـا على فمهـا على أن مصـدومه : تتكلـم بجـديات
جـهاد التفـت براسـه عليهـا و هـو شـاد ضحكتـه لان كـانـت غـزل بـ جـديات لـو تكـذب او بـدس شـي اخـدودهـا ينحمـرو و اتلبـك : أ
مخـلاهـش جهـاد أكمل كلامهـا و قـرب منـها وحـاصـرها بايديـه الـي حطـهم على الزيانـه وهـي بيـن ايديـه
غـزل غمضـت أعيونـها : لا بالله عليـك منتحملـش اللقطه اهيـا
جهـاد ضحـك بـ صوته العالـي على عباطـة غـزل فـ زاد قـرب منهـا أكثـر و همـسلها : و هــكي ؟
غـزل عيـونـها يرعشـو وتشـبحله بـ نص عيـن فـ حطـت أيدهـا علئ بطنهـا على أن اتوجـع
فـ نـزل جهـاد اعيونـه على أيدهـا : شن فيـك !
أستغلـت غـزل اللحظـه اهيـا و انسحبـت من بيـن ايديـه بـس هـو شـدها بـ أيـده اليميـن : لالالا مش هـكي يـا مدام
غـزل تضـحك و هـو جبـدها من وسطـها لـ المـره الثانيـه و رقـ، بـ ظهـره علـئ السريرر و هـي جـت فـ حضنـه ولفـت أيدهـا علئ صـدره و بـدا يحكيـلها على شغلـه ! مـع مداعبـه بـ بوسـه أو عضـه او اقتبـاس غـزل من نـزار قبـاني🤤❤

___________________

نـزلـت من السيـاره بـ عبايتـي السـوداء و ملامحـي الباهتـه وكنـت ميتـه نـوم !
وراء بـابـا و مـامـا الـي مـ قـدروش ايشـدو مكانـهم بعـد مـا سمـعو على عمتـي صالحـه " ضغطهـا نـزل"
فـ كنـت متمنيـه نشـبح عـمر على خـاطر نفـهم منـه و نـاخد و نعطـي أمعـاه
وصلـنا لـ القسـم وخشيـنا لـ الـدار انـي ومـاما و بـابـا الـي كـانت مجموعـه سرايـر و بينـهم سيتـاره و بـس !

جـبد بـابـا السيتـاره وهـو قلـبه شاغلـه علـى اختـه الـي طلعـت وهـي بـ صحـه لابـاس بهـا
فـ كنـت انـي وراهـم وجـت عيـني مبـاشـرة على معتـز الـي كـان امقعـمز بـ جنـب عمتـي

يتــــبع ❤
الحلقـه طويـله ولا ؟ 🌚❤
جماعـه العيـب ومش عـارف شنـي بالله عليكم خفـو عليـا لان مازال م شبحتو شي ❤

وقت توصل 2000لايـك انـزل 3بـاذن الله

نحبكم ❤



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 08-07-19, 03:18 AM   #4

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الثالثـه


للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤

_______________________

جـبد بـابـا السيتـاره وهـو قلـبه شاغلـه علـى اختـه الـي طلعـت وهـي بـ صحـه لابـاس بهـا
فـ كنـت انـي وراهـم وجـت عيـني مبـاشـرة على معتـز الـي كـان امقعـمز بـ جنـب عمتـي
بـابـا أبتسـم : السلام عليـكم
معتـز نـاض من مكانـه ومـد يـدا لـ بابا : و عليـكم السلام شن حالـك شن دايـر ؟
بـابـا اعحبـه معتز هلبـا : الحمـدلله بخيـر وانت شن حالك ؟
معتـز حـك جبهتـه بـ أن مرتبك : بخيـر حمدلله تفضـلو
ماما : شـن حالـك اصلوحـه تـوا ؟
عمتـي صالحـه تشـبح لـ معتـز كيـف أيشوفـلي و أنـي منزله راسـي و سـاكتـه !
عمتـي صالحـه : الحمـدلله علاش تعبتـو روحـكم
بـابـا شد أيدهـا : راك أختـي الغاليـه
ضغطـت عمتي علـى يـدا فـ أبتسـمتـلي : هلـونه حبيبتـي
انـي قـدمت و سـلمت عليهـا : حمدلله ع سلامتـك اعميمـه
عمتـي صالحـه : الله ايسـلمك _هـذا سلفـي معتـز
انـي رفعـت راســي و شبحتـه و حسيـت بـ شـي غريـب فـ نظـراتـه ليـآ و لمعـة أعيـونـه
ابتسـمت و قـعمزت فـ نهـلية الظـهر و كنت عاطيـه بالظهـر : بالـجوده
ضحـك معتـز بـدون صـوت ع عباطتـي و إستـاذن منـا و طـلع بــرا

اتكـئ بـ ظهـره ع السـاس و حـط أيديـه فـ أجيوبـه
جـي عـمر من نهـايـة الممر فـ أيـدا كيـس شكـلاطـات و عصيـر عنـب " لان حتـى دمهـا كان نـازل اشويـه"
عمـر عقـد حواجبـه و جـي : خيـرك طلعـت من احـداها ؟
معتـز : جـي خالـك و عيلتـه ! رزينـه نبـدا فـ وسطـهم
عـمر حـس بـ قلبـه ولعـت فيـه النـار فـ أبتسـم : باهـي نعطيـهم الـكيس و نخليـهم أيوتـوهـا ع خـاطر نـرجعو لـ حـوش
معتـز : باهـي انـي بنمشـي لـ الحمـام " يكـرم القارئ "
عـمر هـز راسـه بـ أوكـي و وقـف قـدام البـاب و خـدي نفـس ! و كـانـه فـ النفـس هـذا بيشـد فيـه الوجـع الـي عايشـه و خـدلان النصيـب !
أبتسـم و خـش : اوو خـالي
غـمضـت أعيـوني بـالقـوه و حسيـت بـ شعـور مخلبـط بيـن فرحـه أني سـمعت صوتـه و بـ الحـزن بـ الـي صـار فـ العشيـه !
قبضـت أيدي على الغطي و لفيـت عليـه خطـم من بحـدادي خديـت نفـس بالقـوه وشميـت ريحـتـه و ريحـة برفانـه
حـط عـمر الحـاجـات : شـن يا خـالي العشيـه احنـي جينـاكم و الليـله زرتـونـا !
بـابـا ضحـك : يعطيهـالك قـداش مـا اللسـانك فالـح !
نضـت من مكانـي و نمسـح فـ أدموعـي من حـركـة عـمر اعتبـرمي مش موجـوده أو هـو بـ الفـعل تجـاهل وجـودي !
فـ قـلت بـصوا مخنـوق بـالعبـره : بنمشـي لـ الحمـام " يكـرم القارى "
طلعـت بـدون مـ نـاخد جـواب حـد !
نشـبح لـ الممـر طويـل و حسيـت بـ عـمر يمشـي ورايـا و انـي نمسـح فـ أدموعـي زي المطـر على أخـدودي
جبـدني عـمر من مرفقـي و بعصبيـه : شـن الحـركات أهمـا _هبلتـي أنتـي ؟
نشبحلـه كيـف يتكلـم : أمـا حـركـات و منـي لـ دار حـركـات التجـاهل ! منـي لـ تخـلى ع الثانـي و ميـردش على المكالمـات ومنـي لـ حط الاخـر فـ الحظـر تكلـم ! " و بديـت أنهـز فيـه من صـدره و شـاده بكيتـي "
عـمر غـمض أعيونـه و وخـر من عليـا : معــاش لينــل نصيـب !
رفعـت راسـي بـ صدمـه من كلامـه ضحكـت و دمعتـي نـزلت مـع ضحكتـي : كــذاب !
عـمر عطـانـي بـ ظهـره : منـكذبـش !
بـرمـت وجيـت قـدامـه و حطيـت عيـني فـ عينـه :أنـت اتحبـني
عـمر نـزل راسـه و بصـوت متـقطع : منـحبكـش
شديـت وجـهه بيـن أيديـه و حطيـت عيوني فـ عيونـه : قُتلـي عـمري ما نـرخا بيـك
عـمر يشـبحلـي و بـ كسـره : شـديت فيـك و شـديتـي فيـا و النصيـب فرقنـا
انـي : مفيـش شـي أسمـاه نصيـب دامـك غـاوينـي و أني رايـدتـك !
عـمر خبـط بـ أيـدا على السـاس : فــي عــمي !
انـي عقـدت حواجبـي : عـمك !
عـمر : عـمي معتـز طلـبك من بــوك ! و أمي عطتـني قـلة السـماح لـو جيـت فـ طريقـك !
انـي ضحكـت و بديـت أنصـفق و النـار شاعلـه فيـا : أي بـرافـو امـك هـي عمتـي ! و عـارفتـك تبيـني عـلاش وقفـت ضـدي
عـمر بـرم عليـا : امـي لـو قـالت لـ معتـز لا حـنجي انـي نخطبـك بـعد فتـره و أنتي متخيـله الموقـف ولا !
انـي شـديت راسـي بـ أيديـا الـزوز و نبـرم فـ مكانـي و عـمر أيشـد فيـا عـ خـاطر نهـدا فـ الاخيـر
انـي : عـمك حنوافـق عليــه ! و قلبـك هـذا حنـحرقهـولك يـ ولد عـمتي
عـمر أبتسـم و جبـد تلفونـه بدا يمسـح فـ صورنـا و الذكريـات : تمينـا يـ بنـت خالـي ! مبروك مقـدما
ضحـكت لان توقعتـه أقل شـي حــ يضربـني و ايـلمني فـ حضنـه ! و أيقولـي : هبلـه انتـي نسـمعك قايلـه هكـي نقتـلك
حسيـت نفسـي وقتـها أنـي رخيصـه عـندا و مـ نسـواش شـي و كنـت ليـه مجـرد علاقـه عابـره و اسنيـن مشـاهم امعـاي وبـس !
فـ اللحظـه أهيـا كرهتـه كـرهه أعـمـئ " فـ لو يمـوت بحـداي نعفـس عليـه و نمشـي ! "

______________________

طـلع معتـز من الحمـام " يكـرم القارئ " وهـو يمسـح فـ وجـه بـ كلينـكس شـبحني طالعـه من الحمـام النسـائي _ابتسـم
معتـز : هيلانـه !
غـمضت اعيوني لان بجـديات مش وقتـه ابدا : تفضـل
معتـز أبتسـم و بـعدها اختفـت الابتسـامه وقـت شـبح أدموعـي محبـش يتـدخل فيـا ! حسيـت بـ أن سكـوتـه حيـدوم سـحبت نفسـي و مشـيت لـ الغرفـه
بـابـا : من بـكري اندور عليـك هيـا !
انـي شديت فـ ماما ونمشـي : عـمتي طلعت ؟
بـابا : أي بكـرا بـاذن الله نمشولهـا
ماما : بـاذن الله
و ركبنـا السيـاره و مشينـا لـ حوشنـا
واول ما خشيـت فتحـت الدولاب وخديـت الديشمبر ابتـاعي و مشسـت أندوش لعلى و عسـئ يـطله كابوس وانفيـق منـه ! وقتـها ادموعـي كانو ينـزلو دم
شعــوري مـتصـادم
بيــن انـحسه أن خـان حبـي و الثقـه لـ عطيتـها ليـه و بيـن انـي رخيصـه عنـدا و مضـحاش ع خـاطري و فضـل ان يبيـعني و هنـت عليـه بـكل سهولـه و حـب اسنيـن انتـهى بـ كلمتيـن ومن عـمتـي !
الـي اتحب اتجينـا و تشـكر فيـا يـعني يـ سعدهـا لو بنـت خوهـا جت مـرت ولدهـا !
بـس حطتـني سلفتـها مش ضرتـها و هـي عارفـه حنتـعذب فـ حيـاتي امعـاهم خـاصا حنسـكن معـاهم و حيـاتـي حنعيشهـا بحلوهـا و مرهـا قـدام اعيونـها هي وعـمر
حنفـرح و حنبـكي و حنعيـط و حـ نندم !
وقتـها وقفـت الاميـه و تنـهدت " لو وافقـت على مـعتـز حنرتـاح ! " و لا تلقـائيـا رديـت نبـكي ثانـي
فكـرة انـي نبـدا لـ حد ثانـي غيـر عـمر " تجلطـني "
يـا بال انولـي " مرت عـمه ! "

______________________

رغـد انشـغلت على عمتـي،صالحـه هلبـا و قلبهـا مطمنهـاش فـ بوهـا خلاهـا ترقـد امعاهـا و رقـد هوا فـ دار رغـد
وعـمر طول الليـل أيسبـس و عقلـه مش امعـاه و يشـبح لـ معتـز و خـلاص
امـا فادي و صهيـب عاطييـن الدنيـا تيـرو و راقـدين !

و غـزل راقـده على جنبهـا اليميـن و تشـبح لـ جهـاد بحُب و خـايفه ان تفقـده خـصوصـا أن في بنـت رايـده جهـاد ومن العيلـه
قـرت قـران و هـي حاطه ايدهـا علئ بطنهـا و تدعـي و رقــدت
____________________

10:00صبـاحـا
كنـت انضـم اني و مـامـا فـ الحـوش لان بيـخلوني عنـد عمتـي يوميـن و نسـاعد رغـد فـ الضيـوف
وكنـت أغلب الوقـت نشتـغل اني وانـريخ فـ ماما منبيـش انفـكر فـ شـي
تميـت و خشـيت دوشـت مره ثانيـه و جفـفت شعـري وفتحـت الـدولاب أبتـاعي بعد مـ دهنـت بـ اللوشـن
و لبسـت سـروال أسـود و عليـه بلـوزه حمـراء حلـوه ❤
و وتيـت حوايـجي و خـديت الي لازمنـي بـس فونـي خليتـه مـ خـديتـاش و مشينـا
تكـا بـابا على الحلـواني وبعـد السوبر مـاركت و خشيـنا لـ وسـط حوشـهم و مشينـا لـ فيلة عمتي طول
رغـد فتحـت و ابتسـمت : خخخالو
بـابا ضحـك و حضنـها : رغـوده شن حالك
رغـد ابتسـمت وهي اتسـلم على ماما : حمـدلله تفضـلو تفضـلو " و عيطـت " . هلونهه
اني سلمـت عليهـا و خشـيت و عـمتي اعيونـها عليـا لين خـلاص
سـلم بابا عليهـا و مشـي لـ الصـالون
و خشـيت مع رغـد : معقولـه مدرتـوش غـدي لتوا ؟
رغـد اتصـب فـ العصيـر : لا مـ الغـدي فـ حوش جدي ديمـا كل مناسبـه عندا
اني توتـرت: أي كويـس
رغـد طلعـت بـ الصفـره و انـي القيـت ماعيـن مش مغـسولات بـديت نغسل فيـهم
عـمر كيـف نـايض و خـش لـ المطـبخ مـ حـسش بـوجـودي فتـح الثلاجـه : رغـد ديريلـي نسكافيـه
صكـرت الاميـه و الدموع فـ أعيـوني مسحـت أيدي و كيـف بنـطلع جـت عيـني فـ عينـه
خديت نفـس ومـديت أيدي : صباح الخير
عـمر مـد أيدا ولـم ايدا مسـت أيدي جسمـي قشعـر كله مع بعـضه و لمـسة أيدينـ لاول مـره كانت بارده جـدا خاليـه من أي شعـور و نظـرة اعيونـه مفيهـاش هاذيـك اللهفـه و القلـب هـادي و نبـضاتـه اقل من العاديـه !
سحبـت أيدي من ايـدا و ابتسـمت : اني مش رغـد عشان انديرلك نسكـافيه " و طلعـت "
وصـلن لـ نهايـه الممر مسحـت على وجي وسـقمت بلوزتـي و طلعـت لـ الصالـه
شويـا وخشـت غـزل وراهـا رغـد بـس كـان وجهـا مقلـوب و راقيتلـها ليـن خلاص
قعـمزت غـزل و أيدهـا على بطنهـا بـ لقطـة عفويـه : سامحينـي يا عمتـي صالحه ولله هذا وين علمت
عمتي صالحـه ابتسـمت : لا يـا ابنيتـي اهو حالي باهـي انتي شن اخبـار الحمل
غـزل ابتسـمت : الحمـدلله قالولـي بنت
ماما : باهي مشاءلله اتجيـبي ع خيـر
غزل لفـت على ماما : إن شاءلله يارب
عمتي صالحه : عاد جهـاد من الاول رايـد بنت
غزل ضحكـت : اهـا قال العيله مفيهـاش بنـات نبي بنت اني
انـي حبيتـها بـكل و إبتسـمت : ربـي اينوضـك بسلامـه
غزل : سلمك حبيبتـي
انـي استغربـت فـ رغد الـي محطتـش عصـير نضـت اني و جبتـلها
عـمتـي : هـي رغوده خـودي هيـلانه و امشـو شوفـة الغدي
رغـد : هي نمشـو !
انـي شـبحـت لـ مام و قالتلي بوك موافـق بـري
لبسـت جاكتـي السوداء فـوق بلوزتي و وشـاحي و طـلعنا

فـادي نازل من حوشـهم وجـي جيهتـنا : اشـيه اشـيه
صهيـب واقـف وراه و ايـدا على كثفـه : هـذا زيـن ولا رضـي والديـن !
فـادي بـرم عليـه و فنـص فيـه : صكر فمـك يا قليل الادب
صهيـب فـنص اعيونـه : 😳
فـادي : ههههه هادي مرت معتـز قصـدي خطيبتـه مقـدما
صهيـب :تتكلـم جديـات انت !
فـادي : أقسم بالله امبـدري يتـكلم مع حنـاي و عـرفتـها من وصفـها
صهيـب : أي اي مبـروك يـا سي العقبـه ليك
فـادي : بـ الحلال ولا الحرام !
صهيـب ضحـك : بـرا لـ ديسكـو الحـلال و اقسـم بين هذا و هذا
فـادي : معـاش تعاودهـا !

____________________

الكـل تغـذى و التمينـا فـ حوش عمتـي صالحـه و كـانت حنـهم اتبحـث فيـا هلبـا و تعـزق فـ كلام سلمها و سلمها

انـي : رغـوده اتشـدي انتـي اطلعي الحلـو
رغـد كيـف بتتكلـم خشـت غزل و قـاطعتنـا : نسـاعدكم فـ شي ؟
رغـد : لا بـري كملـي هدرزتـك
انـي فنصـت فـي رغـد فـ غزل قالـت : تبـي شي هيـلانه
ابتسـمت و مديتـلها الـحلو : تقـدري اطلعـي وراي ولا رزيـن عليك ؟
غـزل هـزت راسهـا بـ لا : لا نقـدر ان شاءلله
طلعـت وضيفـنا عليـهم و انسحبـت غزل من بيننـا و مشـت لـ شقتـها

خـشت و حطـت مفتـاح الشقـه على المـدخل و رمـت الكنـدره و قـعمزت بـ تعـب و ارهـاق ع الكنبـه
و اتكـت بمرافـق ايديهـا على رجليهـا وحطـت راسهـا عليـهم وبـدت تبـكي لان رغـد حطتـها فـ موقف اخـي و هـاذي مش المره الاولـى لـ ادير هـكي
شن ذنبـها غـزل اذا حبـت جهـاد وهو حبهـا و كـان نصيبهـا !
و فـ نفـس الوقـت جهـاد مـ عطـاش لـ رغد أي وجـه او فرصـه عشـان ايبـادلها حبـها
و فـ يوم فاتحتـه صارحـت رغـد جهـاد بـمشاعرهـا فـ جهاد فات الموضـوع بـ سبب فرحتـه الكبيـره مع غـزل و مـ تصـورش ان رغـد بعدهـا حضـايق غـزل بـ كلام او افعـال !
طـلع جهـاد من الـدار الـي كـان يشتـغل بيـه وقـت سمع صـوت غـزل و شهقـاتـها : غزل !
رفعـت غزل راسهـا و استـغربـت وجـوده لان متوقعتـاش يـكون موجود : نعم
جهـاد قعـمز قـدامها على الطاولـه ويمسحلهـا فـ ادموعهـا : شن في يـا عمري ؟
غـزل حضناتـه وشـدت فيـه بالقـوه : مضايقـه اشويـه بس
جهـاد تنهـد : كـل هـذا ع خـاطر مضايـقه
غـزل ضحكـت : أي الحمـل امبـهدلني
جـهاد باسهـا و مشـي الموضـوع : كلـه أيهـون وقـت اتشديـه بين ايديـك ويبـدا بيننـا
غزل : يارب حبيبـي و ربـي يخليـك لنا و ما يـرحمنا منك
جهـاد : سلمهـا حبيبتي تعـرفي تعااي بنحكيلـك شـي
و جـي جهـاد جنبهـا ولف أيدا عليهـا وهي حطـت راسهـا على صـدره و شـبكو ايديـهم فـ بعض
جهـاد : أنحبـك و كل يـوم تكبـري فـ عيـني اكثـر بـ كلماتـك خـاصا " إن شاءلله" و " يارب " و دعـاءك ليـا و اهتمـامك بيـا
غـزل تبتسـم وهـي تسـمع فيـه يتـكلم و يتـغزل بيهـا " وما بعـد صوتـك غزل ولا بعـد انفـاسك حب "

_____________________

فضـي الحـوش بعد يـوم شـاق و متـعب هلبـا و روحـو هلـي فـ عـمتي قالتلـي بري مع رغـد بتـكسد فـ الجنـان و غيـري جوك رغـم انـي اصريـت ع رفضـي بـس وافقـت بعـد ما عرفـت عـمر برا الحـوش
ونزلـت معاهـا
قـعمزنا على الكراسـي
فـادي : مرحبـا يا لزيـز ممكن نقـعد باليـز ؟
ضـحكت و هـو ابتسـم : سـلم الضحكـه
رغـد : فـادي لم روحـك عاد
فـادي قعـمز : شن حالكن ؟
رغـد : حمـدلله بخيـر
فـادي يشـبح لـ رغـد شـبحـات أعجـاب و حُب و رغـد كـانت هـايمه فـ نقالهـا بيـن مواقـع التواصـل الاجتمـاعي ومـش حاسـه بيـه !

رغـد همستـلي: شوفـي الاقتبـاسات هـاذم ليـن نجيـب شي نشـربوه
خديـت منهـا النقـال وهـي ناضـت و نـاض فـادي وراهـا و قعدت انمشـي و راسـي وقلبـي و عقلـذ كُله فـ النقـال و انخنقـت وقـت قريـت الاقتبـاس هـذا " عن ما قيـل في قلـة الحيلـة : أفعل،شيئا فأنا على حافـة الرحيـل"
قـعدت نشبحلـها و انكـرر فيهـا مره و اثنيـن و عشـره
و رفعـت راسـي على صـوت ضحكـات من معتـز و عـمر الـي خاشيـن من البـاب الخـارجي و وراهـم رواد !

يتـــبع ❤🤤
طويـله لين خـلاااااص🤤💙

نحبــكم و هكي❤



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 10-07-19, 11:34 AM   #5

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الرابعـه


للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤

لايـك قبـل القـراءه
_______________________

رغـد همستـلي: شوفـي الاقتبـاسات هـاذم ليـن نجيـب شي نشـربوه
خديـت منهـا النقـال وهـي ناضـت و نـاض فـادي وراهـا و قعدت انمشـي و راسـي وقلبـي و عقلـذ كُله فـ النقـال و انخنقـت وقـت قريـت الاقتبـاس هـذا " عن ما قيـل في قلـة الحيلـة : أفعل،شيئا فأنا على حافـة الرحيـل"
قـعدت نشبحلـها و انكـرر فيهـا مره و اثنيـن و عشـره
و رفعـت راسـي على صـوت ضحكـات من معتـز و عـمر الـي خاشيـن من البـاب الخـارجي و وراهـم رواد !
حطيـت الفـون على الطاولـه و نضـت بسـرعـه خشـيت لـ حوش عمتـي
عمتـي صالحـه من دارهـا : رغـد يا رغـد
انـي ابتسـمت و مشيتـلها : هـاذي اني يـا اعميمـه
عمتـي صالحـه تنهـدت : فـي حـد جـي !
انـي جيـت قعـمزت عاى الكنبـه جنبهـا : لا لا انـي وانتـي بس
عـمتـي صالحـه نـاضـت وقـعمزت : اسمعـيني حبيبتـي
انـي بانتـباه : شنـي
عمتـي صالحـه : انـي عارفـه ان عـمر اولـدي غاويـك و انتـي رايدتيـه صـح
انـي نشبحلهـا و سـاكتـه و فـ خـاطري " ما دامـك عارفـه علاش خطبتيـني لـ سلفـك ! مـ دام عـالمه بـكل شي عـلاش تحـرقـي فـ قلوبنـا ! "
عـمتـي صالحـه : حتـى يـوم جيـت خطبـتـك لـ معتـز شـفت أدموعـك و صـدمتـك ! و بـصراحه عـمر مش منـاسب لـك
بلعـت ريقـي و همستـلها بصـوت تـاعب : باهي علاش !
عمتـي صالحـه أبتسـمت : انتِ صـح بنـت خـوي بـس مستـواك مـش لـ ولـدي لا العلمـي ولا المـادي !
صبيـت وانـا نـرعـش بـ درجـه حتـى صوتـي يرعـش : ااااننـا اننـا "و بديـت نـبكـي بـ العبـره وجعتـنـي فـ روحـي و فـ حق بـوي الكـلام هـاذي عـمتـي و تتكلـم عليـنا هـكي شـن بنحكـو على الغريـب ! عـلاش لـ فلـوس و العلـم يعـلو عن الاخـلاق والادب ! يـا قـداش من دكتـور وبـاش مهنـدس شـهاداتـهم مرميـات و الـي يجتـهد ع نفسـه الحمـدلله واصـل لـ القـمم بـ أدبـه و أخلاقـه ! و فـعلا العلـم بدون اخـلاق كـالشـجره بـدون اوراق "
عمتـي صالحـه صبـت من مكانهـا و صكـرت الـدار : بـلاش ابـكي الزائـد ولـدي خـط أحمـر يا هيـلانه اي نعم عمتـك و انحبـك والله يشهـد بـس ان نخليـك مرت اولـدي نجـوم السـمي اقربـلك ! و اخديتـك لـ سلفـي عـ خـاطر عـمر يكـرهـك اكثـر و ينسـاك
بـرمت عليهـا بعـد ما كنـت عاطيتـها بالظهـر : حسـبي الله و نعـم الوكيـل فيـك و فـ اولـدك و فـ كل مـن حـاسب الدنيـا فلـوس وبـس ! عـمري ما حنسـامحكم الله يـاخدلي حقـي منكم يارب

فتـحت البـاب و طلعـت خشـيت لـ الـدار رغـذ و نبـكي مـش مستـوعبـه الكـلام _فتحـت الروشـن وبديـت أنتنفـس لان النفـس وقتـها أنقـطع عليـا

_______________
رغـد بعد مـ خشـت لـ الداخـل حطـت المكسـرات و الفاكـهه و مشـروبـات غازيـه ! و كيـف التفـتت ،لقـت فـادي واقـف و يشبحلهـا بـ تعـمق و انجـداب هـي فعلا كـانت مش جميـله بـس جـذابـه و الجـاذبيـه بحـد ذاتـها جمـال ثانـي
بللت فمهـا بـ اللسانهـا وابتسـمت : خيـرك ؟
فـادي قـدم عليهـا و خـدي الصفـره و غـمزلها : هاتـي عليـك
رغـد شدت فيهـا وقربتـها من صـدرها : لا عـادي
تسلسـل فـادي بـ أعيونـه لـ جسمهـا و عضـه شاربـه التحتـانـي : بالـك اتمـدي و تمشـي الليله ع خيـر !
ارتبـكـت رغـد و رخـتله الصفـره و وخـرت على الـدولاب : خـلاص اطلع !
ضحـك فـادي على رغـد و اخـدودهـا الـي توردو من الـموقف و طـلع لـ الشبـاب

فـ كـان معتـز قـايم تلفـون رغـد " يحسـابه تلفونـي و دخـل ع الاستوديـو فـ أنصـدم بـ صـور جهـاد فـالجهـاز ! " و بـعدهـا شـبح لـ صور رغـد
فـ شـبح لـ الشـباب : تلفـون من هـذا !
طلعـت رغـد وهـي خـايفه : تلفونـي !
معتـز عقـد حواجبـه و حـطه فـ جيبـه : باهـي الليله خليـه عنـدي
رواد فنـص أعيونه : خيـرك عـزو ! فيـه شي الفـون
عـمر بـرم لـ رغـد الـي اتحـاول اتخبـي خوفهـا : شن فـي ؟
معتـز ضحـك و خـدي تفاحـه و خـدي قـرمه منهـا : غـدوه تعالـي خوديـه هي تصبـحو !
صهيـب جـايهـم : غيـر تعال اونـي كيف جيـت اني
معتـز : لا تاعـب الفـجر مـاشـي لـ الصحـراء " معتز يشتـغل مهنـذس نفـط فـ الصحـراء يقضـي فيـهم اسبوعيـن بـ اسبوعيـن او شهـر بشـهر "
رغـد كـانـت تشـبح لـ خطواتـه الرزينـه ولـم جـي بجنبهـا غـمزلهـا فـ قاللهـا : بـعد انـجي من صحـراء كلامـي معاك
رغـد شبحتلـه ومشـت تجـري لـ حوشـهم !

فـادي : عـمر شنـي مفيـش مكالمـه حُب او غـرام
عـمر تنهـد مع نسمـة الهـوء البـارده : فـ الهواء يا ربـي !
صهيـب أبتسـم : جنـس حواء كلـه فلـوس !
عـمر أبتسـم وقـت تفـكر كيـف وقـت يـسرقـلي ورده من الجيـران كـانه جـابلـي كنـز كبيـر و كيـف ان انحـب الحـاجات المعنويـه اكثـر من الماديـه لان فـعلا كـانـت قيمتـهم أكبـر !
و مشـت الليلـه بحلوهـا و مرهـا والايـام يمشـو ويمشـو و انـي جـرحي يوميـا يكبـر و ايتـعمق فـ أعـمق الاعـماق وليـت ورده ذابلـه فـاقـده سـاقيهـا ! معـاش تفـرق معـاي عشـت عشـت متت متت
قـررت اخيـرا انـي نرفـض و عـلاش نحـرق فـ دمـي و نقـهر نفسـي و انـعيش مع،شـخص مـش رايدتـه ! بـس كلام العيلـه والاصـحاب خـلاني نـرجع انفـكر ثاتـي و ثالـت فـ قـراري " خـودي لـ تحبيـه وما تـاخدي لـ ايحبـك _خـوديـه بـ الحـلال لا تلفـون ولا نـت جابـه "

فـ طول الفتـره اهيـا نشـبح لـ عمر وانـي متحسـره على روحـي و الايـام لـ ضيعتـها ! و حمـدت،ربـي أن عـمتـي بـ كلامهـا ليلتـها فيقتـني علئ هلبـا حـاجات و فـ النهايـه سمـعت ان عـمر مشـي لـ امريكـا لـ صاحبـه !
امـا عمتـي صالحـه تمـدح فيـا لـ هلهـم و اتزيـد و تشـكر ! و المـوضـوع يـا،تـرا كرهه فيـا ولا بتـحرق قلوبنـا ! خـاصا بعد عارفـه قلوبنـا محروقـه و المفـروض سـمعت كلام ولدهـا !

و تـم اسبوعيــن على الكـلام هـذا و العقـل مش عـندي ولا ليـلي ليـل ولا نـهاري نهـار ! النصيـب الله ايسـامحـه
_____________________
معتـز فتـح بـاب سيارتـه و نـزل فتـح البـاب الخلفـي جبـد شنطتـه و خـش لـ حوشـه حـط الشنطـه فـ الصالـه و مشـي شـرب أميـه و شـغل المكيـف و قـعمز يمسـح على وجـه و ملامحـه تعـب ارهـاق من الصحـراء جـت عينـه ويـن ما كنـت امقعـمزه ليلتـها
ابتسـم ونطـق بـ شفايفـه بـ حُب : هيـلانـه هيـلانـه هيـلانـه
و حـط أيديه الـزوز تحـت ارقبتـه وحط عليـهم راسـه ويشـبح لـ الصـقف و يتـأمل فيـه ! و استـسلـم لـ النـوم العـميـق

بينمـا فـ حـوش أهلـه _كـانت كوثـر واقفـه علئ فـادي الـي يـغيرلهـا فـ بمبـة الغـاز واتلقـح عليـه : تييي ولله ما فيـك فائـده هونـا ساعتيـن فـ تركيـب بمبـه !
فـادي يمسـح فـ جبـهتـه : تيي اونـي تعالـي ركبيهـا كانـك تقـدري يا حنـاي
غـزل خشـت من بـاب المطبـخ : السـلام عليـكم
كوثـر لفـت عليهـا و ابتسـمت و مشـت اتسـلم عليهـا و اتـرحب فيهـا و بـعدهـا بدي فـادي ايعيـط : نوضـي يا حنـاي نوضـي البمبـه ببتـفجـر
عيـطت كوثـر ورفعـت ايديهـا بتـطلع جـت طايحـه على ظهـرهـا
شهقـت غـزل مـن مداعبـه فـادي البايخـه نوعـا مـا و نـزلت على كوثـر : بسـم الله
كوثـر : ووووووه عليـا الله لا اتربـحك
فـادي يشـبحلهـا و اينـوض فيهـا : تي عـ اساس انـي رابح اصـلا ! غيـر،انبصر عليـك انتـم مـ تتحملـوش لـ بصـاره
غـزل اتقـعد فيهـا علئ الكرسـي : غيـر جيبـلنا اميـه
فـادي مشـي جـايبهـا اميـه و،شربـت وهـي تدعـي عليـه و جـي بوه و امـه خدا منـهم حصـه !
و جـت عمتـي صالحـه و التـمو عنـد حـوش كوثر

غـزل مشـت اديـر فـ القـهوه وهـي تضـحك على فـادي الـي امقـعمز فـ محاولـه ارضـاء كوثـر

فـ خشـت عليهـا رغـد وهـي قايمـه خشمـها كـ العـاده : كيـف قاعده اهنـي مش عوايـدك ؟
لفـت عليهـا غـزل و هـي اتحـرك فـ القـهوه : أهليـن رغـوده شن حـال عمليتـك ؟
رغـد جبـدت الكرسـي و قعـمزت : الحمـدلله باهيـه !
غـزل : نـزلت لـ حنـاي نشرب فـ القـهوه القيتـها طايحـه و الحـق امس فـادي طلب منـي انـديرلـه كيكة الكراميـل فـ درتها معـاي
رغـد شـبحت لـ الكيكـه و نـاضت من الكرسـي و ضحكـت بـهزوه : من طلـب منـك تعطيـني احـداث حيـاتـك !
غـزل انصـدمت فـ طفـت على الغـاز و الدمـوع فـ أعيونـها : أنتـي علاش تكرهيـني هـكي ؟
رغـد وقفـت قـدامها و ربعـت أيديهـا و بـ ثقـه : لانـك مسيتـي شـي مش لـك !
رفـعت غـزل أيدهـا تمسـح فـ أدموعهـا و اتصـب فـ القـهوه وهـي ساكتـه !
رغـد مسحـت دمعتـها و قالـت و هـي مغصوصـه : كنـت انحبـه بس هـو شابحـك أنتي بس
غـزل رفعـت الصفـره فـ أيدهـا : هـذا النصيـب
رغـد جـت قدامهـا لـ المـره الثانيـه : طالمـا انـي مش مرتـاحه فـ حيـاتي مش حنـريحك صـدقيني
رغـدت خـدت نفـس و شبحتلـها : بـري أدعـي لربـك يعطيـك احسـن ما عطـاني خيـر ما ترمـي عليـا فـ نيتـك السـوداء " و طلعـت "
رغـد دخـن راسهـا من كلام غـزل ليهـا ! فـ حطـت يدهـا علئ رقبتـها وهـي متوتـره فـ خـش عليهـا معتـز و بعـد تسليـم و ترحيـب
معتـز : قعـمزي نبيـك
رغـد فهـمت الموضـوع على خـاطر صـور جهـاد لـ قاعدات عنـدها : مش فاضيـه !
معتـز جبـدلهـا الكرسـي و فنـص فيهـا فـ هي خـافـت وقـعمزت وشـبكت ايديهـا فـ بعض
معتـز فتـح على الاستوديـو و حـط علئ صـور جهـاد : شـيديرو عنـدك !
رغـد ابتسـمت : صور ولـد عـمي وقـاعدات عـندي مـدرتـش ذنب او جـرئمـه
معتـز : اوكـي _فـادي و صهيـب معـندكش صورهـم مع ان حتـى هـما اولاد عـمك ! و عـزابيـه بس جهـاد متـزوج وبـ مرتـه
بلعـت رغـد ريقهـا بـ صعوبـه و اعيونـها امتلـو ادمـوع
معتـز : موضـوع لـ فـ راسـك نحيـه يا رغـد أحسـن ما انـي انحيـهولك !
هـزت رغـد راسهـا بـ باهـي فـ نـاض معتـز و طـلع عليـهم فـ الصالـه : مشاءلله مشاءلله ملتميـن
رواد بـ مـزاح : غيـر،صلي ع النبـي راه تاخـدنا بـ عين !
معتـز سلـم عليـهم وقـعمز : غيـر اسـكت بس
صهيب وهـو يمضـغ فـ المستـكه : ما يحسـد المال الا اصحـابو يا " و قـرب من معتـز لان كان جنبـه" يا بيبي
معتـز اعطـي ضربـه بـ مرفقـه على ظهـره : تحشـم !

عمتـي نعيـمه حطـت القـهوه على الطاولـه و ابتسـمت : شن مش نـاوي اتفرحنـا بـيك يا عـزو ؟
فـادي : هـذا شكلـه بيعـنز عنـدنا ولا شـني يا حنـاي !
كوثـر : ووووه عليـا ولله ما فـي عـنز الا انـت اسملـه ع اوليـدي صقـر امصوقـر
جهـاد يشـبح لـ غـزل كيـف مبتسـمه و مستـمتـعه بـالحديـث و مـره مـره اتشـاركـهم بـ كلمـه بس فـادي و صهيـب ايعلقو عليهـآ فـ جهـاد ايـدافع عليـها و اينـوضو معتـز و رواد ايلقـحو عليـه و هـكذا
كانو عيلـه مترابطـه هلبـا مع بعـض و مـ يتحملـوش فـ بعـض شــي بـس الاحـداث حتـاخد مجراهـا و زي ما انقولـو مفيـش شي يبـدا على حالـه ! الله يعلـم الايـامات شن امخبيـه ؟

________________________

2 /2

بـدت الزغرايـط تطلـع من حوشنـا من مـامـا و خـواتـي 🤤❤فـرحـانـات بـ خطوبتـي
رفـعت أيـدي و شـبحـت لـ الدبلـه فـ صبعـي و كـان محـفور اسـم "معتـز عليـها"
و سـلمت عليـا كوثـر مرت بـوه و عمتي نعيمه و عمتي صالحـه و خواتـي و غـزل و رغـد وماما و صحبـاتـي !
و الفـرح كـان محـدد 14\2 هـو خـلاه فـ عـيذ الـحُب و قـررت نـعطي روحـي فرصـه جديـده ! بـس الحيـاه حـ تخليـني او توقـف فـ وجهـي !

يتبـع فـ الحلقه الخامسه



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 24-07-19, 08:13 AM   #6

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الخامسـه

للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤


_______________________

ليلـة التلبيسـه فـ الليـل

11:30مسـاء
نشـبح لـ الخـاتـم و نبـرم فيـه وهـو فـ صبعــي ! شـن حيصيـر لـو كـان خـاتـم عـمر وشـن الجرئمـه لـ بتصـير لـو اثنيـن حبـو بعضـهم ربـي يكتبلـهم نصيـب ! عـلاش كل علاقـه حلـوه و صـادقـه تنتـهي !

أنخلعـت من رنـة تلفونـي _قمتـه بـ مـلل و انصـدمت بـ أن رقـم غريـب _خديـت نفـس و رديـت : أيـوه
معتـز أبتسـم و قـعمز على الرملـه : أهليـنات
جسـمي قشـعر و غمضـت أعيونـي بـ نتـفكر الصـوت هـذا ويـن سامعتـه ! فـ كمل معتـز كلامـه بـ فـرحه : مبروك عليـنـا
انـي فتحـت أعيـوني و نضـت من السريـر : أه !
معتـز قبـض أيـده اليسـار ع الرملـه و اليميـن شـاد الفـون : سـلامتـك من الاهه !
وقفـت قـدام المرايـه وانـي انـش على روحي : صحيـت ! ويـبارك عليك
ضحـك معتـز بـصوت عالـي من عباطتـي و كلامـي الـي مش مـفهـوم فـ خدي نفـس بـ محاولـه أن يشد نفسـه من الضـحك : ممكـن تتكلمـي معـاي كلمـه وحـده مفهومـه !
انـي حولـت شعـري علئ جنـب وابتسـمت : اهو نتـكلم اني قصـدي بنرقـد !
معتـز أبتسـم : تمـام ليلتـك سعيـده ان شاءلله
انـي : ليلتـك أسعـد تصـبح ع خيـر !
معتـز نـاض من الرملـه و يشـبح لـ البحـر : و انتِ من أهلـي
صكـرت الخـط و رميـت الفـون على السريـر و رميـت روحـي جنبـه علئ ظهـري و ضميـت المخـده ع صـدري و تـضـايقـت من الاحسـاس الغريـب لـ جـاني من الاتصـال و حسيـت أن في شخص مهتـم بيـا و يسال عليـا و اتصـل بـس قعـد فـ خـاطري نعـرف من الـي عطـاه رقـمي فـ أكيـد رغـد !

انقلبـت على بطـني و حطيـت أيديـا الزوز تحـت احنـكي : زعـما حنرتـاح ! ولا حنشـقى فـ وسـطه هو وعيلتـه ! يا ترا قلبـي ليـه القـدره أيتـحمـل الايـام الجايـه ! بـاهي انا راضـيه بـ نصيبـي ولا امقـدر و مكتوب
رديـت على ظهـري و مسحـت علي وجي بايديـا و تنـهدت : يا رب كان فيـه خيـر سخرلـي فيــه يارب أنـت العالـم بـحالـي يارب اكتبـلي الـي فيـه الخيــر
و كملـت ليلتـي وانـي ندعـي و نبـكي و نمسـح فـ ادموعـي و نـدعي من جديـد و قمـت الليـل و استنيـت الفجـر عـند أذن صليتـه و رقـدت وانـي غـامرتنـي راحـه نفسيـه وراحـة بال و يـارب أدوم ❤
________________________
امـا معتـز بعـد مـا صكـرت هيـلانـه حـط الفـون فـ جيبـه و مشـي لـ الشاليـه فـ لقـاه
رواد و فادي و جهاد و صهيـب و اصحـابـه محتفليـن بـ خطوبتـه

وقـف معتـز علئ الشوايـه يشــوي
فـادي خـدي نفـس و بـدا ايـدنـدن بـالصـوت الواطـي و يرتـفع تدريجيـا و صهيـب ايـطقطق ع الخفيـف بـ اللحـن ❤
فـادي : صـابـر ليـن صبـري زاد دايـا صبـري زاد دايـه صبـرا مر لا ما هـو بزيـن يا عيـن
صبـر ايـوب صابـر لنهـايه صـابر و اوعـر صبـر صبـر العاشقيـن يا عيـني
الشـباب : صـابر لين صبري زاد دايا صبرا مر لا ماهو بزيــن صابـر صابـر لنهـايه و اوعـر صبر "صـبر العاشقيـن "
قـعمز معتـز بينـهم و هـم ايصفقـو بالشويـا
فـادي كمــل بـ صوتـه الـي فيـه لهفـة عشـق و عتـاب و مـرار : نا مليـت من كثر الخطـايا و المحبـوب دوبـني الحنيــن نندهلـك يا عالـم بـ داييييا سخـرلي امر من سنيـن يسـرلي امرا من سنيـن واوعر صبـر صبر العاشقيـن يا عيـني
الشـباب : صـابر ليـن صـبري زاد دايـا صبـرا مُر لا مـا هو بـ زيــن !
و بـ ردود مختلفـه : الله الله عليـك _ربـي يحفظك يـا صقـر !

صهيـب : صحيتـو صحيتـو !
زيـاد ضـرب معتـز بـ ركبتـه : شنـي منـي وين مشـيت يا غالـي ؟
معتـز : قـاعد ويـن بنمشـي
زيـاد نـاض : صبـي صبـي موالـك موال أنـت
ضحـك معتـز و نــاض
جـهاد نـاض خـش لـ الحمـام و نسـي فونـه بينمـا غـزل أتصـلت بيـه فـ ضربـت فـ عقـل فـادي خـدا التلفـون و دار صـوت بنـت : أيوه
غـزل أنصـدمت و نحـت التـلفـون تشـبح إذا هـذا رقـم جهـاد أو هـي غالطـه : جهاد ؟
فـادي بـ دلع : انلآ حبيبـة جهـاد ههههههاي
الشـباب يضـحكو بـدون صـوت و فـادي ايفـنص فيـهم وهـو بروحـه شـاد ضحكتـه !
غـزل حسـت بـ أميـه سخونـه رقـت امعاهـا و خـدت نفس : شنـي ؟
فـادي : انـي حبيبتـه خيـرك ما تسمـعيش يـا حبيبتـي !
غـزل صـكرت الخـط و بـدت تبـكي و تشـهق بالعبـره لان فـادي فـعلا زبـط صـوت البنـت
فـادي ضحـك و كيـف بـرم لقـئ جهـاد واقـف علئ الـباب و امربـع أيديـه : كملـت ؟
فـادي بلـع ريقـه وحـط التلـفون ع رخـام ابتـاع فيـرندا و نـاض : سلام عليـكم
و،طـلع يجـري بـالصبـاط الاصبـع و وراه جهـاد : تي ولله انشـدك الله
فـادي يضحـك ويشـبح لـ معتتز و زيـاد من بعيـد و ايعيـط : دونككك ليا يا عمــو وووووه عليـا وووووه
جـهاد نحتى فـردة صباطـا و رمـاها ع فـادي : تي ضـم فمكك ولله انوريـك علاهــا
فـادي مشـي يجـري و لـف زيـاد من خصـره و تحـامئ بيـه : عقيلـه عليـك يا زيـزو
معتتز : خيـر بلاك اتلعلع زي النسـاويـن ؟
جهـاد جي جيهتـم و شـد ركبيـه وهـو داهـش : اطلع خيـرلك !
معتـز : تي غيـر احـكيلي شن دارلـك وانـشدهولك انـي
فـادي يـضحك و حاط مرفقـه على كثـف زيـاد و شقلبـلهم عيونـه : ريـلاكـس يا بيبي
جـهاد فنـص فيـه :ريـلاكس امك !
فـادي طـلع من وراء زيـاد وحـط أيديـه فـ و سـطه : أمي هـي امـك يا جوجو متغلطـش
زيـاد شـبح لـ معتـز و بيـضحك مش قـادر
جهـاد ايهـزل بـايدع اليـمين و ايحـرك فيهـا : هي شـوف كلامـه !
فـادي خـدي نفـس و طلع من جيـهتـم ومشـي يـجري لـ الشاليـه و وراه جهـاد !

زيـاد اتكى على ظهـره بالسيـاره ورفع رجلـه على العجلـه : ولـد خوك هـذا حالـه ؟
معتز : أي الحـال ضـايق يـا زيزو
زيـاد أبتسـم : تـفرج بـأذن الله ما على الله صعيـب
معتـز : يــارب يـارب
زيـاد أبتســم و سـكـت امـا معتـز فـ كـان ايـفكر لا قلبـه أمعـاه ولا عقلـه عنـده

_________________________

و مــرو الايـام بـ حـلوهـن ومـرهـن علينـا واحـد واحـد
فـادي العاشق الولهــان و الطـايـش وكوميـديـة العيلـه يوميـا الامـل عنـده يكبـر بـ حُب رغـد الـي هـي مش حاسـه بيـه و عايشـه علئ حُب جهـاد الي متـزوج البنـت الـي تمنـاهـا و لقـي فيهـا الزايـده عن الغيـر وفـارقـه عن الكـل "غزل" الـي رضـت بـعد ما فـادي تاسـف منـها ولازالت لـ صـبح اليـوم تـدعـي و خـايفه من رغـد ! تاخـد نصيبهـا منـها
امـا رواد الـي قـاعد فـ تشطيبـات الاخيـره ع خـاطر بيـطلع فرحـه مـن "جيـهان" بنـت من انـداده تخـرجو مع بعـض من الهنـدسـه
امـا صهيـب فـ عقلـه كلـه عنـد الهيـاجـه و المـوتـوات و التمتيـع و عايـش حيـاتـه أيـزي
عـمر فـ امريكـا واينـزل فـ اصـوره و عايـش حيـاتـه لـحظـه بـ لحظـه !
و معتـز بيـن حوشـه وبيــن تحضـيرات الزفـاف ماعاش عليـهم هلبـا
و انـي بيـن البتـات ابتـاعي و الفيـلو و الصراحـه كنـت نطـلع و نشـري ونـاخد بـ ذوقي و نتـشرط و هـادي فـرحتـي و ليلتي اتجي مره وبس

أنقـرت الفاتـحه فـ يـوم 10/2 ❤ و معتـز مـ جـاش لان بـابـا كـان ميبيـش الجـو هـذا و ايـقول حلالك حلالـك ما يبـدا ليـن يطـلعك من القـاعه !
مقابلـه شرعيـه أوكي و كل شـي اوكـي الا بعد الفـاتـحه صـح راجلك و كدا وكدا بس مخـلانش نتـلاقو وشـن مـازال عن الفـرح غيـو 3 ليـالي وبـس !

أي و ليلـة الفاتحـه فـ الليـل خشـو علينـا خوتـي الزوز " قيس و مراد"
مـراد : قولـي بطاطا 🙂😂
بنت اختـي : كاكا
مـراد : امـك احمارره 😂
قيس : قولـي ميسترو
بنت اختي : ميثرو
قيـس : 😂😍نحبك يـا ايسـو
انـي ضحـكت ومشيـت لـ مراد ضميتـه لان كـان اقرب من قيـس ليــا

و فـ الليل أتصـل بيـا " معتـز "
خـديت نفـس و رديت : سلام عليكم
معتـز : و عليـكم السـلام تي نحححي
انـي : مشـغول !
معتـز : لآ غيـر كانو يلبـزو فيـا دوشت وطلعـت ثاني و بـدو يرمو من جـديـد
انـي : امممم
معتـز : مبـروك عليـنا ❤
انـي : الله ايـبارك فيـك نستـاذن اني " و صكرت "
اختـي رفعـت حاجبهـا : عـلاش صـكرتـي عليـه !
انـي : مخـيرنيـش تي خيـره خـوك ينـادي
و نضـت لبسـت الشـبشب ابتـاعـي و طـلعت من صـدمتـي ليـن رجعـت خطــوه و وقفـت عـند الباب الداخلـي و نسـمة هواء بـارده كـانت
بلعـت ريقـي و لا تلقائيـا الدمعـه نزلـت منـي !

يتـبع فالحلقه السادسه ❤

من يوم حتكون الحلقه يوم بيوم 😍ايلافيو



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 24-07-19, 08:15 AM   #7

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" ﺗﺮﺍﺗﻴـﻞ ﺍﻟﻨﺼﻴــﺐ "

ﺍﻟﺤﻠﻘـﻪ ﺍﻟﺴﺎﺩﺳـﻪ

ﻟﻠﻜﺎﺗﺒـﻪ " ﻣﻴـﺮﻭ ﺍﻟﺸﺮﻳــﻒ "

ﻣﻼﺣﻈـﻪ : ﺍﻱ ﺣـﺪ ﻣﺶ ﺣﻴـﺪﻳﺮ ﻻﻳـﻚ ﻻﺳـﻒ ﺣﻨـﺤﺬﻑ ﻭ ﻫـﺬﺍ ﺑﺸـﻜﻞ ﻣﺘﻮﺍﺻﻞ ﻛﻞ ﺑﻌﺪ ﺣﻠﻘﻪ ﻧﺤـﺬﻑ ﻃﻠﺒـﺖ ﻻﻳﻚ ! ﻛـﺎﻥ ﻣﺘﻨﺒﻠﻴـﻦ ﻓـ ﺗﻌﻠﻴﻖ
_______________________
ﻧﻀـﺖ ﻟﺒﺴـﺖ ﺍﻟﺸـﺒﺸﺐ ﺍﺑﺘـﺎﻋـﻲ ﻭ ﻃـﻠﻌﺖ ﻣﻦ ﺻـﺪﻣﺘـﻲ ﻟﻴـﻦ ﺭﺟﻌـﺖ ﺧﻄــﻮﻩ ﻭ ﻭﻗﻔـﺖ ﻋـﻨﺪ ﺍﻟﺒﺎﺏ ﺍﻟﺪﺍﺧﻠـﻲ ﻭ ﻧﺴـﻤﺔ ﻫﻮﺍﺀ ﺑـﺎﺭﺩﻩ ﻛـﺎﻧﺖ
ﺑﻠﻌـﺖ ﺭﻳﻘـﻲ ﻭ ﻻ ﺗﻠﻘﺎﺋﻴـﺎ ﺍﻟﺪﻣﻌـﻪ ﻧﺰﻟـﺖ ﻣﻨـﻲ !
ﻋـﻤﺮ ﻗـﺮﺏ ﻣﻨـﻲ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻢ : ﺧﻴـﺮ ﻳﺎ ﻋﺮﻭﺱ !
ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ ﺑـ ﺛﻘـﻪ ﻭ ﻣﺪﻳـﺘﻠﻪ ﺃﻳـﺪﻱ : ﺧﻴـﺮﺍﺕ ﺷﻦ ﺍﻟﺠﻮ !
ﻋـﻤـﺮ ﺩﺧـﻞ ﺃﻳـﺪﻩ ﻓـ ﺷﻌـﺮﻩ ﻭﻫـﻮ ﻣﺘﻠﺒـﻚ : ﺍﻟﺤﻤـﺪﻟﻠﻪ ﺍﻻﻣـﻮﺭ ﻣﺎﺷﻴـﻪ _ ﻣﺒﺮﻭﻙ ﻋﻠﻴـﻚ !
ﺍﻧـﻲ : ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻳﺒـﺎﺭﻙ ﻓﻴـﻚ ﻭ ﺍﻟﻌﻘﺒـﻪ ﻟﻴـﻚ ﺗﺎﺧـﺪ ﺍﻟﺒﻨـﺖ ﻟـ ﻋﻨﺪﻫـﺎ ﻋﻠـﻢ ﻭﻣـﺎﺩﻳـﻪ _
ﻋـﻤﺮ : ﻫﻴـﻼﻧﻪ ﺍﻧـﺎ
ﺭﻓﻌـﺖ ﺃﻳـﺪﻱ ﻓـ ﻭﺟـﻪ ﺑـ ﺃﻥ ﻳﺴـﻜﺖ : ﻣﻌـﺎﺵ ﺍﺗﺒـﺮﺭ ﺷـﻲ ﺍﻧﻌـﺎﺵ ﻭﻣـﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻨـﻲ ﺍﻭﻻﺩ ﺍﻟﻴـﻮﻡ
ﻋـﻤﺮ ﺍﺗﻜـﻰ ﺑـ ﻇﻬـﺮﻩ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺤﻴـﻂ ﻣﻘﺎﺑﻠـﻨﻲ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﺍﻋﻠﻰ ﻣﻨـﺎ ﺑﺪﺭﺟـﻪ
ﻋـﻤﺮ : ﻣﻦ ﺍﻳﻘـﻮﻝ ﺍﺗﻮﻟـﻲ ﻣـﺮﺕ ﻋـﻤﻲ !
ﺍﻧـﻲ ﺣﺴﻴـﺖ ﺑـ ﺃﻥ ﺩﻣﻌﺘـﻲ ﺣﺘﺨـﻮﻧﻲ ﻭ ﺣﺘﻨـﺰﻝ : ! ﻭﻣﻦ ﺍﻳﻘـﻮﻝ ﺃﻥ ﺍﻟﺮﺍﺟـﻞ ﻳـﻄﻠﻊ ﻭﻟـﺪ
ﻋـﻤﺮ ﺃﻧﺼـﺪﻡ ﻭﻛﻴـﻒ ﺑﻴﺘـﻜﻠـﻢ _ ﻋﻄﻴﺘـﻪ ﺑﻈﻬـﺮﻱ ﻭ ﺧﺸﻴـﺖ ﻋﻠـﻤﺎ ﺍﻥ ﻛـﺎﻥ ﺧـﺎﻃـﺮﻱ ﻧﻀﺮﺑـﻪ ﻭ ﺍﻧﻌﺎﺗﺒـﻪ ﺑـﺲ !
ﺍﻟﻨﺼﻴـﺐ ﻣﺤـﺮﺍ ﻗـﺪﺍﺵ ﻣﺎ ﻭﺟـﻊ ﺍﻗﻠـﻮﺏ ﻭ ﺣـﺮﻗـﻬﻢ ! ﺑﻌـﺪ ﻧـﺎﺱ ﻭ ﻗـﺮﺏ ﻧــﺎﺱ ﻫـﻮ ﺣﻠـﻮ ﺑـﺲ ﻭ ﺍﻟﺨﻴﺮ ﻓـﻴﻤﺎ ﺍﺧﺘﺎﺭﻩ ﺍﻟﻠﻪ ﻟـﻜﻢ ﺑـﺲ ﻟﻴـﻪ ﺳﻠﺒﻴـﺘـﻪ ! ﻭ ﻫـﻲ ﻟـ ﻓـﺮﺍﻕ !
ﻓـﺮﺍﻕ ﺷﺨـﺺ ﺗﻤﻨﻴﺘﻴﻪ ﻭﺣﻠﻤﺘـﻲ ﻣـﻌﺎﻩ ﺑـ ﺃﺑﺴـﻂ ﺍﻟﺘﻔﺎﺻﻴـﻞ !
_________________
2\14
ﺧـﺶ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﻭﻫـﻮ ﻳﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺍﻟﺴﺎﻋـﻪ ﻭ ﻳﺘـﻜﻠﻢ ﺑـ ﺍﻟﺘﻠﻔـﻮﻥ : ﺍﻟﺴـﺎﻋﻪ 10 ﺍﻧـﺪﺧﻠـﻮﻩ ﺧـﻼﺹ ﺗﻤـﺎﻡ ﺗﺸـﺎﻭ !
ﺍﺗﻜـﻰ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺷـﺎﺩ ﺍﻟﻔـﻮﻥ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻬـﺮ ﻣﻢ ﺍﻟﺠﻤـﺎﻝ ﻟـ ﻗـﺪﺍﻣـﻪ ! ﻓـ ﻛـﺎﻧـﺖ ﻏـﺰﻝ ﺑـ ﻓﺴﺘـﺎﻥ ﺍﺣــﻤﺮ ﺑـ ﻇﻬـﺮ ﻣﻔﺘـﻮﺡ ﻣـﻊ ﺟﺒــﺪﺓ ﺍﻟﺸﻌـﺮ ﻭﺧـﺼﻼﺗـﻪ ﻟـ ﻧـﺎﺯﻻﺕ ﺑﺎﻟﻄﺮﻳـﻘﻪ ﺍﻟﻌﺸﻮﺍﺋﻴـﻪ ﻭ ﺑﻄﻨﻬـﺎ ﺍﻟﻤﻨﺘـﻔﺨـﻪ ﻭ ﺯﺍﻳـﺪﺗـﻬﺎ ﺟﻤـﺎﻝ ﺍﻛﺜـﺮ ﻭ ﺍﻛﺜـﺮ
ﻗـﻌﻤﺰﺕ ﻏـﺰﻝ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﻜﺮﺳـﻲ ﻭ ﺣﻄـﺖ ﺭﺟﻠﻬـﺎ ﺍﻟﻴﻤﻴـﻦ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﻴﺴﺎﺭ ﺑﺼﻌﻮﺑـﻪ ﻓـ ﺷـﺒﺤـﺖ ﻟـ ﺟﻬـﺎﺩ " ﺍﻟﻐـﺎﺭﻕ ﻓـ ﻭﺳـﻂ ﻣﻔﺎﺗﻨـﻬﺎ ﺍﻟﺒﺴﻴﻄـﻪ " : ﺣﺒﻴﺒـﻲ !
ﺟﻬـﺎﺩ ﺩﺧـﻞ ﻭ ﺣـﻂ ﺍﻟﺘـﻠﻔﻮﻥ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺰﻳﺎﻧـﻪ : ﺑﺴـﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴـﻚ ﺣﺒﻴﺒـﻲ
ﻏـﺰﻝ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﺳـﻠﻤـﻚ " ﻭ ﻃﺒﺴـﺖ ﺑـ ﺃﺩﻳـﺮ ﻟـ ﺯﻣﺎﻟﺘـﻮ ﻭ ﺍﺗـﻮﺟﻊ ﺑـ ﺍﻟـﻢ ﻣﻦ ﺑﻄﻨﻬـﺎ ﺍﻣﻀـﺎﻳﻘﺘـﻬﺎ ﻭﻣﺶ ﻗـﺎﺩﺭﻩ ﺗﺎﺧﺪ ﺭﺍﺣﺘـﻬﺎ ﻓـ ﺍﻧﺤﻨـﻰ ﺟﻬـﺎﺩ ﺑـ ﻇﻬـﺮﻩ ﻭﺟﺒـﺪ ﻟـ ﺯﻣﺎﻟﺘـﻮ ﻭ ﻗـﻌﻤﺰ ﻋﻠﻰ ﺭﻛﺒـﻪ ﻭﻧـﺺ : ﺧﻠـﻲ ﺍﻧـﺪﻳﺮﻭﻫﻠـﻚ
ﻗـﺎﻣﺖ ﻏـﺰﻝ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﻋﻠﺊ ﻭﺟـﻪ ﺍﻟﺠﻬـﺎﺩ ﻭﻗـﺮﺑـﺖ ﻋﻠﻴـﻪ ﺑﺠﺴﻤﻬـﺎ ﻓـ ﻃﺒﻌـﺖ ﺑﻮﺳـﻪ ﺧﻔﻴﻔـﻪ ﻋﻠﺊ ﺧـﺪﻩ : ﺭﺑـﻲ ﺍﻳﺨﻠﻴـﻚ ﻟﻴـﺎ
ﺃﺑﺘﺴـﻢ ﺟﻬـﺎﺩ ﻭ ﺍﻛﺘﻔﻰ ﺑـ ﺃﻥ ﻳﺪﻳﺮﻟﻬـﺎ ﺑﻜﻞ ﺛﻘـﻪ ﻭ،ﻫـﻲ ﺗﺸﺒﺤﻠـﻪ ﻭ ﺗﺒﺘﺴـﻢ ﻓـ ﺑـﻌﺪ ﻣﺎ ﺗـﻢ
ﻟﺒﺴـﺖ ﻛﻨـﺪﺭﻩ ﻭﺍﻃﻴـﻪ ﻉ ﺧـﺎﻃﺮ ﺍﻟﺤﻤـﻞ !
ﺟـﻬﺎﺩ : ﺣﺒﻴﺒـﻲ ﺍﻧـﻲ ﺑﻨﺒـﺪﻝ ﻋﺸـﺎﻥ ﺍﻧﺤﻄـﻚ ﻓـ ﺍﻟﺼﺎﻟـﻪ ﻭﻧﻤﺸـﻲ !
ﻏـﺰﻝ ﺗﻠﺒـﺲ ﻓـ ﺍﻛﺴﺴـﻮﺭﺍﺗـﻬﺎ : ﺃﻭﻙ
ﺑـﻌﺪ ﻣﺎ ﺗﻤـﺖ ﻟﺒـﺲ ﺍﻻﻛﺴﺴـﻮﺭﺍﺕ ﺍﺧﻴـﺮﺍ _ ﻣﺸـﺖ ﻟـ ﺩﻭﻻﺏ ﺟﺒـﺪﺕ ﺍﻟﻜـﺎﺏ ﺍﻟﺨـﺎﺹ ﺑـﺎﻟﻤﻨـﺎﺳﺒـﺎﺕ ﻭﺑـﺪﺕ ﺗﻠﺒـﺲ ﻓﻴـﻪ ﻓـ ﺣﺴـﺖ ﺑـ ﻫـﺰﺓ ﺗﻠﻔـﻮﻥ
ﺃﺳﺘﻐـﺮﺑـﺖ ﻓـ ﻣﺸـﺖ ﻟـ ﺯﻳﺎﻧـﻪ ﻭﻛـﺎﻥ ﺍﻟﻤﺘﺼـﻞ ﺍﻣﺴـﺠﻞ ﺑـ ﺭﻗـﻢ " ﺧـﺎﺹ "
ﻋﻘـﺪﺕ ﺣﻮﺍﺟﺒﻬـﺎ ﻣﻦ ﺍﻻﺳـﻢ ﺍﻟﻐﺮﻳـﺐ ﻭ ﻛـﺎﻧﺖ ﻭﺍﺛﻘـﻪ ﻓـ ﺟﻬـﺎﺩ ﺍﺷـﺪ ﺍﻟﺜﻘـﻪ ﺑـﺲ ﺍﻟﻘـﺎﻟﺐ ﻏﺎﻟـﺐ
ﻗـﺎﻣﺖ ﺍﻟﺘـﻠﻔـﻮﻥ ﻭ ﺭﺩﺕ ﻛﻴـﻒ ﺑﺘﺤﻄـﻪ ﻋﻠﺊ ﻭﺫﻧﻬـﺎ _ ﻗـﺎﻣـﻪ ﺟﻬـﺎﺩ ﻣﻦ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﻓـ ﻟﻔـﺖ ﻋﻠﻴـﻪ ﻭ ﺭﻓﻌـﺖ ﺣﺎﺟﺒﻬـﺎ : ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ !
ﺟﻬـﺎﺩ ﻳﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺍﻟﻔـﻮﻥ ﻭﻗﻔﻠـﻪ : ﺷﻨﻲ ﻭﺍﺗﻴـﻪ !
ﻏـﺰﻝ ﺣﺴـﺖ ﺑـ ﺃﻥ ﺍﻟﻮﻗـﺖ ﻣﺘـﺎﺧـﺮ ﻓـ ﺣﺒـﺖ ﺗﻔﺘـﺢ ﻣﻮﺿـﻮﻉ ﺍﻟﺮﻗـﻢ ﻓـ ﻭﻗﺖ ﺛﺎﻧـﻲ : ﺃﻱ ﻫـﻴـﺎ ، ﻋﻄـﻠﻨﺎ !
__________________________
ﻧﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺍﻟﻨـﺎﺱ ﺍﻟﻤﻘـﻌﻤـﺰﻩ ﻗـﺪﺍﻣـﻲ ! ﻭ ﺍﻻﺑﺘﺴـﺎﻣـﺎﺕ ﺍﻟﻤﺘﺒـﺎﺩﻟـﻪ ﻭ ﺃﺻـﻮﺍﺕ ﺍﻻﻏـﺎﻥ ﻭ ﺍﻟـﺰﻣـﺰﺍﻣـﺎﺕ ﻟـ ﻳﻀـﺮﺑـﻮ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﻓـ ﻋﺎﻟﻢ ﺛﺎﻧـﻲ
ﻋﺎﻟـﻢ ﺣﻴـﺎﺗـﻲ ﻣﻊ ﻣﻌﺘـﺰ ! ﺣﻴـﺎﻩ ﺟﺪﻳـﺪﻩ ﺣـﻮﺵ ﺟﺪﻳـﺪ ﻋـﺮﺏ ﺟﺪﻳـﺪﻩ !
ﺻـﻮﺭﺕ ﻣـﻊ ﺍﻻﻫـﻞ ﻭﺍﻻﻗـﺎﺭﺏ ﻭﻛـﺎﻧﺖ ﺍﻟﺤـﺰﻥ ﻏﺎﻟـﺐ ﻣﺒﺴـﻤﻲ !_
ﺍﻧﺘـﻬﻰ ﻣـﺪﺓ ﺗﻔﻜﻴـﺮﻱ ﺑـ ﺍﺻـﻮﺍﺕ ﺍﻟﻤﺨﺘﻠﻄـﻪ ﻭ ﺍﻟﻔـﻮﺿـﺊ ﻟـ ﺩﺧـﻮﻝ ﺍﻟﻌﺮﻳـﺲ
ﺭﻛﺒـﺖ ﺃﺧﺘـﻲ ﺯﺍﺩﺗـﻠﻲ ﺑﺮﻓـﺎﻥ ﻭ ﻧـﺰﻟﺘﻠـﻲ ﺍﻟﻄﺮﺣـﻪ !
ﺧـﺶ ﻣﻌﺘـﺰ ﺷـﺎﺩ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻩ ﺍﻟﻴﻤﻴـﻦ ﺭﻏـﺪ ﺑـ ﻓﺴﺘﺎﻧـﻬﺎ ﺍﻻﺑﻴــﺾ ﻭ،ﺷﻌـﺮﻫـﺎ ﺍﻟﻜﻴـﺮﻟـﻲ ﻟـ ﻧﻬـﺎﻳﺔ ﻇﻬـﺮﻫـﺎ ! ﻭ ﺑـ ﺍﻳﺪﻩ ﺍﻟﻴﺴـﺎﺭ ﺑﺎﻗـﺔ ﻭﺭﺩ ﻟﻮﻧﻬـﺎ ﺍﺣﻤـﺮ ﺍﺣﺘﻔـﺎﻻ ﺑـ ﺍﻟﻔﺎﻟﻨﺘﻴـﻦ _ ﻛـﺎﻥ ﻓـ ﺧﻄﻮﺍﺗـﻪ ﺳﺮﻳـﻊ ﻭ ﺍﻟﺠﻤﻴـﻊ ﺣـﺲ ﺑـﺎﻟﻤـﻮﺿـﻮﻉ !
ﻭ ﺑـﺪﺕ ﺍﻻﺳﺌﻠـﻪ ﻭﻣﻦ ﺑﻴﻨـﻬﻢ " ﻭﺍﺧﺪﻳﻦ ﺑﻌﺾ ﻋﻼﻗــﻪ ! "
ﻭﻗـﻒ ﻗـﺪﺍﻣـﻲ ﻭ ﻣﻦ ﺍﻟﺨـﻮﻑ ﻟـ ﻋﺎﻳﺸﺘـﻪ ﻛـﺎﻥ ﺻـﻮﺕ ﺃﻧﻔﺎﺳـﻲ ﻋﺎﻟﻴــﻪ ﻭ ﺳـﺎﺧﻨــﻪ ﻭ ﻧــﺮﺟﻒ ﻗـﺪﺍﻣـﻪ ﻓـ ﻛﻨﺖ ﻃﺸـﻪ ﻗـﺪﺍﻣﻪ ﻫﻠﺒـﺎ
ﻗـﺎﻡ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﺍﻟـﺰﻭﺯ ﻭ ﺭﻓﻌﻠـﻲ ﺍﻟﻄﺮﺣـﻪ ﻭ ﺃﺑﺘﺴــﻢ
ﻗـﺮﺏ ﻣﻨـﻲ ﺑﺠﺴﻤــﻪ ﺍﻟﻌﺮﻳــﺾ ﻭ ﻏـﻤﻀـﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﻭﻗـﻒ ﻣـﻌﺘـﺰ ﻟـ ﺩﻗـﺎﺋـﻖ ﺍﻗﺮﻳـﺐ ﻣﻨـﻲ ﻭ ﺗﻀـﺎﺭﺑـﻮ ﺃﻧﻔﺎﺳﻨـﺎ ﺑﺒـﻌﺾ ! ﺑـﺎﺳـﻨﻲ ﻋﻠﻰ ﺟﺒـﻬﺘـﻲ ﻭ،ﺭﺩ ﻟـ ﻭﺿـﻌﻪ ﺍﻟﻄﺒﻴﻌﻲ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺷـﺪ ﺃﻳـﺪﻱ ﺍﻟﺒـــﺎﺭﺩﻩ ﺑـ ﺃﻳـﺪﻩ ﺍﻟﺴﺎﺧﻨـﻪ ﻟـ ﻓﻴﻬـﺎ ﻫﻠﺒـﺎ ﺣﻨــﺎﻥ ﻭ ﺿﻐـﻂ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﺯﻱ ﺃﻱ ﻃﻔـﻞ ﺧـﺎﻳﻒ ﻋﻠﻰ ﻟﻌﺒﺘـﻪ ﺃﺿـﻴﻊ ﻭﻛـﺎﻥ ﺍﻳـﻮﺯﻉ ﻓـ ﺃﺑﺘﺴـﺎﻣـﺎﺕ ﻣﺮﻩ ﻣـﺮﻩ ﻭ ﺍﺣﻴـﺎﻧـﺎ ﻳﻬﻤﺴـﻠﺐ ﺑـ ﻛﻠﻤـﺎﺕ : ﺃﻧﺤﺒــﻚ _ ﻣﺤـﻼﻙ ﻳـ ﻓﺮﺧـﻪ !
ﺟـﺖ ﺍﻟﻤﺼﻮﺭﺍﺗﻴـﻪ ﻭﺑـﺪﺕ ﺑـ ﺍﻟﻠﻘﻄـﺎﺕ ﺍﻻﻭﻓـﺮ : ﺣـﻂ ﺃﻳﺪﻳـﻚ ﻓـ ﺧﺼـﺮﻫﺎ ﻭﺍﻧـﺖِ ﻋﻠﺊ ﺍﻛﺜﻮﻓـﻪ ﻭﺧﺸـﻤﻚ ﻋﻠﺊ ﺧﺸﻤﻬـﺎ !
ﺃﺑﺘﺴـﻢ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭ ﺣﻂ ﺃﻳﺪﻳـﺎ ﻋﻠﺊ ﺍﻛﺜﻮﻓـﻪ ﻭ ﻟـﻒ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﻋﻠﺊ ﻭﺳﻄــﻲ ﻭ ﺧﺸـﻤﻲ ﻟـﻤﺲ ﺧﺸﻤـﻪ !
ﺭﻓـﻌﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﻟـ ﺍﻋﻴﻮﻧـﻪ ﺍﻟـﺬﺍﺑﻼﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﺤُﺐ ﻭ ﺍﻟﺘﺄﻣـﻞ ﻓﻴـﺎ
ﺑـﺪﺍ ﺍﻳﺤـﺮﻙ ﻓـ ﺧﺸﻤـﻪ ﻋﻠﻰ ﺧﺸـﻤﻲ ﺑـ ﺷﻮﻳـﺎ ﻭﻳﺒﺘﺴـﻢ ﻭ ﻧـﺎﺳﻲ ﺍﻟﺪﻧﻴـﺎ ﻛٌﻠﻬـﺎ
ﺍﻧﺘـﻬﺖ ﺍﻟﻤﺼﻮﺭﺍﺗﻴـﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺼﻮﻳـﺮ ﻓـ ﺷـﺪ ﺑـ ﺃﻳـﺪﻱ ﻟـ ﻃﺎﻭﻟـﻪ ﺍﻟﻘـﺎﺗـﻮ ﻭﻗﺼﻴـﻨﺎﻫـﺎ ﻭﻛﻠـﻨﻲ ﻭ ﻭﻛﻠﺘـﻪ !
ﻭ ﻭﻟﻴـﻨﺖ ﻟـ ﻣﻜﺎﻧـﻪ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻋﻘـﺪ ﺣﻮﺍﺟﺒـﻪ ﻟـ ﺍﻟﺒﻨـﺖ ﺍﻟﺠﻤﻴـﻠﻪ ﺑـ ﺍﻟﺠﺴـﻢ ﺍﻟﺮﺷـﻴﻖ ﻭ ﺍﻟﻨﻈـﺮﺍﺕ ﺍﻟﻘﺎﺗﻠـﻪ ﺍﻟـﻲ ﻛـﺎﻧﺖ ﻣﺘﺠـﻬﻪ ﻟﻴﻨـﺎ
ﺳـﻠﻤﺖ ﻋﻠﻴـﻨﺎ ﺑـﺲ ﻛـﺎﻧﺎ ﻣﺘﺠـﺎﻫﻠـﻪ ﻭﺟـﻮﺩﻱ ﺗﻤـﺎﻣـﺎ ﻭ ﻧﻈـﺮﺍﺗـﻬﺎ ﻟـ ﻣﻌﺘـﺰ
_____________________
ﻓـﺎﺩﻱ ﺧـﺶ ﻟـ ﺍﻟﻤﻄﺒـﺦ ﺑـ ﺃﻳﻘﻴـﻢ ﺍﻟﺤـﺎﺟﺎﺕ ﻟـ ﺍﻟﺴﻴـﺎﺭﻩ ﻭ ﺍﺧﺘـﻞ ﺗﻮﺍﺯﻧـﻪ ﺑـ ﺭﻏـﺪ ﺍﻟـﻲ ﻛﺎﻧـﺖ ﻋﺎﻃﻴـﻪ ﺑـ ﻇﻬـﺮﻫـﺎ ﻭ ﺃﺗﻨـﺎﻗـﺶ ﻓـ ﺍﻟﻤﻮﻇـﻔﺎﺕ ﻭﻣـﺶ ﻣﻨﺘﺒـﻬﻪ ﻟـ ﻭﺟـﻮﺩ ﻓـﺎﺩﻱ
ﻓـﺎﺩﻱ ﺷﺮﻕ ﻭ ﺑـﺪﺍ ﺍﻳـﻜـﺢ ﻻ ﺍﺭﺍﺩﻳـﺎ ﻓـ ﺃﻧﺘﺒـﻬﺖ ﺭﻏـﺪﻟـ ﻭﺟـﻮﺩﻩ : ﻓـﺎﺩﻱ !
ﻓـﺎﺩﻱ : ﻧﻌـﻢ !
ﺭﻏـﺪ : ﺗﺒــﻲ ﺷـﻲ !
ﻓـﺎﺩﻱ : ﺃﻱ ﻧﺒﻴــﻚ ﺃﻧﺖِ
ﺭﻏﺪ ﻗﺸﻌـﺮ ﺟﺴﻤﻬـﺎ ﻭ ﺑـ ﺃﺳﺘﻌﺒـﺎﻁ : ﺷﻨـﻲ !
ﻓـﺎﺩﻱ ﺩﺧـﻞ ﻟـ ﺍﻟﻤﻄـﺒﺦ ﻭ ﻭﻗـﻒ ﻗـﺪﺍﻡ ﺭﻏـﺪ ﻏـﻤﺾ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻪ ﻭﺑـﺪﻝ ﻳﺤـﻜﻲ : ﻧﺒﻴــﻚ ﻳـﻌﻨـﻲ ﺍﻧﺤﺒــﻚ ﻫﻮﺍ ﺍﺳـﻤﻌﻲ ﻣﺶ ﺍﻧـﻲ ﻟـ ﺃﻧﺤﺒـﻚ ﻻ ﺍﻧـﻲ ﻧﺤﺒـﻚ " ﻭ ﻓﺘـﺢ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻪ ﻭﺷﺪﻫـﺎ ﻣﻦ ﻣﺮﺍﻓـﻖ ﺍﻳﺪﻫـﺎ ﻭﻗﺮﺏ ﻣﻨـﻬﺎ " ﻭ ﻫﻤﺴـﻠﻬﺎ ﻓـ ﻭﺫﻧﻬـﺎ : ﺃﻧﺤﺒــﻚ ﻳــ ﻃﺸﺘـﻲ
ﻭﺣــﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﻟﻌـﺎﻣﻼﺕ ﻗـﺎﻣﺖ ﻋﺼـﺎﻩ ﻭﺿـﺮﺑﺖ ﺑﻴﻬـﺎ ﻓـﺎﺩﻱ ﻋﻠﻰ ﻇﻬـﺮﻩ ﻭ ﺍﺗﻌﻴـﻂ ﻟـ ﺍﻻﻣـﻦ : ﻭﻳﻦ ﺍﻻﻣـﻦ ﻫﻴـﻨﺎ ﻓﻲ ﻭﺍﺣـﺪ ﻳﻌـﻤﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﻋﻴـﺐ ﺍﻧﺎ ﺯﻭﻟﻪ ﺗﺨـﺎﻑ
ﻓـﺎﺩﻱ ﻭﺧـﺮ ﻣﻦ ﺭﻏـﺪ ﻭ ﺷـﺪ ﻇﻬـﺮﻩ ﺑـ ﺍﻟـﻢ : ﺗﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻳﺴـﺎﻣﺤﻚ ﺧﻴـﺮ ﺑﻼﻙ !
ﺑـﺪﺕ ﺍﻟﻌﺎﻣﻠـﻪ ﺍﺗـﺪﻑ ﻓﻴـﻪ ﻟـ ﺑـﺮﺍ ﻭﺳـﻂ ﺭﻏـﺪ ﺍﻟﻤﺼـﺪﻭﻣـﻪ ﻣﻦ ﻛﻼﻣـﻪ ﻭ ﺍﻟـﺤﺮﻛـﺎﺕ ! ﻭ ﻗﺮﺑﻬـﺎ ﻣﻨـﻪ
ﻃﻠﻌـﺖ ﻭﻫـﻲ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﻋﻠﺊ ﻗﻠﺒﻬـﺎ ﻭ ﻣﻐﻤﻮﻣــﻪ ﻭ ﻣﺘﻀـﺎﻳﻘـﻪ ﻃﻠﻌـﺖ ﻻﺳﺘﻘـﺒﺎﻝ ﻓـ ﻟﻘـﺖ ﻏـﺰﻝ ﺍﻣﻘـﻌﻤـﺰﻩ ﻭ ﺩﻣﻮﻋﻬـﺎ ﻋﻠﻰ ﺧـﺪﻫﺎ : ﻏــﺰﻝ !
ﻏـﺰﻝ ﻣﺴﺤـﺖ ﺩﻣﻮﻋﻬـﺎ : ﻧـﻌﻢ ؟
ﺭﻏـﺪ : ﺑﺴــﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﻦ ﻣﻌﺘـﺰ ﻃﻠﻊ ؟
ﻏـﺰﻝ ﻫـﺰﺕ ﺭﺍﺳﻬـﺎ ﺑـ ﺍﻫـﺎ ﻭ ﺷـﺪﺕ ﺭﻏـﺪ ﻣﻦ ﺍﻳﺪﻫـﺎ ﻭﺣﻄـﺖ ﺃﻳـﺪ ﺭﻏـﺪ ﻋﻠﺊ ﺑﻄﻨﻬـﺎ ﻭ ﺭﻏـﺪ ﺍﺭﺗﺒـﻜﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻘـﻄﻪ : ﺑـﻐﻼﻭﺓ ﺑﻨﺘـﻲ ﻟـ ﺟـﺎﻳﻪ _ ﺷﻮﻓـﻲ ﻃﺮﻳﻘـﻚ ﺑﻌﻴـﺪ ﻋﻨـﻲ ﻭ ﻋـﻦ ﺭﺍﺟﻠـﻲ !
ﺭﻏـﺪ ﺃﻧﺼـﺪﻣﺖ ﻭ ﻛﻴـﻒ ﺑﺘﺘﻜﻠـﻢ
ﺍﻧﻘﻠﺒـﺖ ﺍﻟﺼﺎﻟــﻪ ﺑـ ﺃﺻـﻮﺍﺕ ﺃﻋﻴــﺎﻁ !
ﻳﺘـــــﺒﻊ
ﻓـ ﺍﻟﺤﻠﻘـﻪ ﺍلسابعه ف اليل
ﺗﻔﺎﻋﻠﻮ



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 24-07-19, 08:17 AM   #8

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" ﺗﺮﺍﺗﻴـﻞ ﺍﻟﻨﺼﻴــﺐ "

ﺍﻟﺤﻠﻘـﻪ ﺍﻟﺴﺎﺑﻌـﻪ

ﻟﻠﻜﺎﺗﺒـﻪ " ﻣﻴـﺮﻭ ﺍﻟﺸﺮﻳــﻒ "

_______________________
ﻓـ ﺍﻟﺴﻴـﺎﺭﻩ ﻭﺳـﻂ ﺍﻟﻬـﺪﻭﺀ ﺍﻟﻌـﺎﻡ ﺑﻴﻨـﻲ ﻭﺑﻴﻨـﻪ ﻣﻊ ﺍﺻـﻮﺍﺕ ﺍﻧﻔـﺎﺳـﻲ ﺍﻟﺴﺎﺧﻨـﻪ ﺍﻟﺪﺍﻟـﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺨـﻮﻑ ﺑـ ﻭﺟـﻮﺩﻱ ﺍﻣﻌـﺎﻩ ﻓـ ﻧﻔـﺲ ﺍﻟﻤﻜـﺎﻥ ﺍﻟﻤﻐﻠـﻖ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﺳـﻪ ﻫـﻮﺍ ﺍﻟﻬـﺎﺩﻳـﻪ ﻭ ﺃﻳﺴـﻮﻕ ﻭ ﻣﻨﺴـﺠﻢ ﺃﺷـﺪ ﺍﻻﻧﺴﺠـﺎﻡ ﻭ ﻋﻄـﻮﺭﻧـﺎ ﺍﻟﻤـﺘﺨﻠﻄـﺎﺕ ﺑﺒﻌـﺾ ﺑـ ﺗﻨـﺎﻏﻢ ﺣﻠــﻮ
ﻛﺎﻧـﺖ ﺍﻟﺒﺎﻗـﻪ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻱ ﻭ ﺍﻧﻤﺸـﻲ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻱ ﻋﻠﻴﻬــﺂ
ﻓـ ﺃﻧﺘـﻬﻰ ﺍﻟﺼـﻤﺖ ﺑـ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭﻫـﻮ ﻳﺘﻨﺤﻨـﺢ : ﺷﻦ ﺣـﺎﻟﻚ !
ﺍﻧـﻲ : ﺗﻤــﺎﻡ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻣـﺪ ﺃﻳـﺪﺍ ﻭ ﺯﺍﺩ ﺻـﻮﺕ ﺍﻻﻏـﺎﻧﻲ ﺷﻮﻳـﺎ ﻭ ﺍﻳـﺪﻧـﺪﻥ ﻣﻊ ﺍﻻﻏـﺎﻧﻲ ﻭ ﺑـﺪﺍ ﻳﻨـﺰﻋـﺞ ﻣﻦ ﺍﺻﺤـﺎﺑﻪ ﺍﻟـﻲ ﻣﺴﺘﻤﺮﻳـﻦ ﻓـ ﻣﺤـﺎﻭﻟـﺔ ﺃﻥ ﺍﻳﻮﻗﻔـﻮ ﻃﺮﻳﻘـﻪ
ﻓﺘـﺢ ﺍﻟﺮﻭﺷـﻦ ﻭ ﻃـﻠﻊ ﺭﺍﺳـﻪ ﻣﻨـﻪ : ﺗﻲ ﻭﻟﻠﻪ ﻣﺎﻧـﻜﻢ ﻗـﺪﻱ
ﺻـﺎﺣﺒـﻪ : ﺗﻴﻴﻴﻲ ﻫـﺪﻳﻠـﻨﺎ ﻳﺎ ﻏﺎﻟـﻲ ، ﺭﺍﻳـﺪﻳﻨﻚ ﺗﻮﺻـﻞ ﺳﻠﻴـﻢ ﻣﻌﺎﻓـﻲ ﺷﺎﻓـﻲ ﻣﺘﻌﺎﻓـﻲ ﻟـ ﺳﺮﻳـﺮﻙ
ﺍﻧـﻲ ﻭﻗـﺖ ﺳﻤﻌـﺖ ﻛﻼﻣـﻪ _ ﻓﻨﺼـﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﻭ ﺗﻮﺗـﺮﺕ ، ﻳﻌـﻨﻲ ﺑـ ﺍﻟﺘﺎﻛﻴـﺪ ﺣﻴﻤﺴﻨـﻲ ﻭ ﺣﻴـﺪﺍﻋﺐ ﺷﻌـﺮﻱ ﺑـ ﺃﻳـﺪﺍ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﺳـﻪ ﻭ ﻫﻤﺴﺎﺗـﻪ ﻭ ﻟﻬﻔﺘـﻪ ﻋﻠﻴـﺎ ﻣـﺶ ﺣﻴﻘـﺪﺭ ﻳﺸـﺪﻫﺎ _
ﻭ ﺯﺍﺩ ﺧـﻮﻓـﻲ ﺃﻛﺜـﺮ ﻻﻥ ﻛـﺎﻥ ﻫـﺎﻣﻞ ﺍﻟﻄﺮﻳـﻖ ﻭ ﺍﻧﺘﺒـﺎﻩ ﺍﺑﺘـﺎﻋﻰ ﻣﻊ ﺍﺻـﺤﺎﺑـﻪ _ ﻣﺪﻳـﺖ ﺃﻳـﺪﻱ ﻭ ﺣﻄﻴﺘـﻬﺎ ﻋﻠﻰ ﻛﺜﻔـﻪ ﻭﺑﺼـﻮﺕ ﻭﺍﻃـﻲ : ﻣﻌﺘـﺰ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺧـﺪﻱ ﻧﻔـﺲ ﻭ ﻛﻴـﻒ ﺑﻴﺘـﻜﻠﻢ ﻭ ﻳـﺮﺩ ﺟـﻮﺍﺏ ﻋﻠﻰ ﺻـﺎﺣﺒـﻪ _ ﺑﻠـﻊ ﺭﻳﻘـﻪ ﻭ ﻫـﺪﺍ ﺷﻮﻳـﺎ ، ﺩﺧـﻞ ﺭﺍﺳــﻪ ﻭ ﺷـﺒﺤﻠﻲ : ﺷﻨﻲ ؟
ﺍﻧـﻲ ﺧﺪﻳـﺖ ﻧﻔـﺲ ﻭ ﻛﻴـﻒ ﺑﻨﺠﺒـﺪ ﺍﻳـﺪﻱ ، ﻗـﺎﻡ ﻣﻌﺘـﺰ ﺃﻳـﺪﺍ ﻭﺷـﺪ ﺍﻳـﺪﻱ ﻭ ﺣﻄﻬـﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺎﺭﺷـﻪ : ﺧﻠﻴـﻚ ﻫﻜـﻲ
ﺍﻧـﻲ ﺗﻨـﻬـﺪﺕ ﻭ ﺳـﻜـﺘﺖ ، ﻟﻤﺴـﺔ ﺃﻳـﺪﻩ ﻟﻴـﺎ ﻛﺎﻧـﺖ ﻛﻠﻬـﺎ ﺣﻨـﺂﻥ ﻭﺿﻐﻄـﺘـﻪ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﺣﺴﺴﺘـﻨﻲ ﺑـ ﺃﻥ ﻏﺎﻟﻴـﻪ ﻋﻨـﺪﺍ ﻭ ﻧﺴـﻮﻯ ﻭ ﺧـﺎﻳﻒ ﻋﻠﻴـﺎ ﺣﺘﻰ ﻣﻦ ﻧﻔﺴـﻲ
ﻓـ ﻗـﺎﻡ ﻣﻌﺘـﺰ ﺃﻳﺪﻳﻨـﺎ ﻭﺑـﺎﺱ ﺃﻳﺪﻱ ﻭﺍﺑﺘﺴـﻢ : ﺧﻴـﺮﻙ ﻧـﺎﺩﻳﺘﻴﻠـﻲ ؟
ﺍﻧـﻲ ﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ ﺑـﻌﺪ ﻣـﺎ ﺭﻓﻌـﺖ ﺍﻟﻜﺎﺏ ﻣﻦ ﻭﺟـﻲ : ﻣـﺎﺯﻟﻨـﺎ ﻣﻌﻄﻠﻴـﻦ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺃﺑﺘﺴـﻢ : ﺧﻴــﺮﻙ ﻣﺶ ﺻﺎﺑـﺮﻩ ﻋﻠﻴـﺎ ؟
ﺍﻧـﻲ ﺍﻧﺼـﺪﻣـﺖ ﻭﺣﺴﻴـﺖ ﺑـ ﺃﻥ ﻣﻮﻗﻔـﻲ ﺍﺧـﻲ : ﻻ ﺍﻧـﻲ ﻣﺶ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺿﺤـﻚ ﻭ ﺧـﺶ ﻟـ ﺑﻮﺍﺑـﺔ ﺍﻟﻔـﻨﺪﻕ : ﺍﻣـﺎﻻ ﺷﻦ ﻗﺼـﺪﻙ ؟
ﺍﻧـﻲ ﺣﺴﻴـﺖ ﺑـ ﺟﺴﻤـﻲ ﺳﺨـﻦ ﻭ ﺃﻋﻴـﻮﻧﻲ ﺍﻣﺘﻠـﻮ ﺍﺩﻣـﻮﻉ ﻓـ ﻣﻌﺘـﺰ ﻓـﻬﻤﻨﻲ ﻏﻠـﻂ ﻫﻠﺒـﺎ
ﻓﺘـﺢ ﻣﻌﺘـﺰ ﺑـﺎﺏ ﺳﻴﺎﺭﺗـﻪ ﻭﻧـﺰﻝ ﻭﻫﻮ ﻓـ ﻣﺤـﺎﻭﻟـﺔ ﺃﻳﺸـﺪ ﺿﺤﻜﺘـﻪ ﻭ ﺑـﺮﻡ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﻴـﺎﺭﻩ ﻭ ﻓﺘـﺤﻠﻲ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ، ﻣﺪﻟـﻲ ﺃﻳﺪﻩ : ﺗﻔﻀـﻠﻲ
ﺍﻧـﻲ ﻣﺪﻳـﺖ ﺃﻳﺪﻱ ﺣﻄﻴﺘـﻬﺎ ﻓـ ﻛﻒ ﺃﻳـﺪﻩ ﻭ ﻧـﺰﻟـﺖ ، ﺻـﻜﺮ ﻫﻮ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺷﻴـﺮ ﻻﺻﺤـﺎﺑﻪ ﺑـ ﻋﻼﻣـﺔ " ﺍﻟﺘﺤﻴـﻪ " ﺑﺼﻮﺍﺑﻌـﻪ ﺍﻟـﺰﻭﺯ
ﻭ ﺭﻛﺒﻨـﺂ ﻟـ ﺍﻟﻔـﻨﺪﻕ ، ﻓﺘـﺤﻠﻲ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺧﺸﻴـﺖ ﻗﻌـﻤﺰﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﻨﺒـﻪ ﺑﻴﻨﻤـﺎ ﻫـﻮ ﺧــﺶ ﻭ ﻭﻗـﻒ ﻗـﺪﺍﻣﻲ : ﺍﺗﻨﻮﺿـﻲ ﺍﺗﻐﻴـﺮﻱ !
ﻫـﺰﻳـﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﺑـ ﺃﻫـﺎ ﻭ ﺻﺒﻴـﺖ ﻭﺍﻧـﻲ ﻧـﺮﺟـﻒ ﻭ ﺭﺍﻓﻌـﻪ ﺍﻟﻔﻴـﻠﻮ ﻓـﻮﻕ ، ﻭﺻـﻠﺖ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ
ﻭﻛﻴـﻒ ﺑﻨﺤـﻂ ﺃﻳﺪﻱ ﻋﻠﻰ ﻣﻘﺒـﺾ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺍﻧﺸـﺪﻩ ﺳﺒﻘـﻨﻲ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭﻣـﺪ ﺃﻳﺪﻩ ﻓﺘﺤﻬـﺎ ﻟﻴـﺎ
ﺑـﺮﻣﺖ ﻋﻠﻴـﻪ : ﺻﺤﻴـﺖ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺍﺑﺘﺴـﻢ ﻭ ﻣﺪ ﺍﻳـﺪﻩ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺑـ ﻣﻌﻨﻰ ﺗﻔﻀـﻠﻲ
ﺧﺸﻴـﺖ ﻭﻛﻴـﻒ ﺑﻨﺼـﻜﺮ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺃﺑﺘﺴـﻤﻠﻲ ﺑـ ﺍﺳﺘـﻔﺰﺍﺯ : ﻣـﺘﺨﺎﻓﻴـﺶ ﺣﺘﻰ ﻟﻮ ﻋﻄﻠﺘـﻲ ﻧﺴﺘﻨـﺎﻙ ﻳـﺎ ﺑﻴﺒﻲ " ﻭ ﻏـﻤﺰﻟـﻲ "
ﺍﻧـﻲ ﻓﺘـﺤﺖ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﻗـﺪﻣﺖ ﻣﻨـﻪ ﻭﻧﺤﻴـﺖ ﺍﻟﻜـﺎﺏ ﻣﻦ ﻭﺟـﻲ : ﺍﻧﻲ ﻣﺶ ﻗﺼـﺪﻱ ﻛﻴـﻒ ﻣﺎ ﺍﻧـﺖ ﻓـﻜﺮﺕ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﻭﻫـﻮ ﻧـﺎﻓـﻲ ﻛﻼﻣـﻲ ﻭ ﻋﻄـﺎﻧﻲ ﺑﺎﻟﻈﻬـﺮ ﻭﺧـﺪﻱ ﺗﻔﺎﺣـﻪ ﻗﺮﻡ ﻣﻨﻬـﺎ : ﻋـﻼﺵ ﻣﻨﺤـﺮﺟﻪ ، ﺍﻧﻲ ﺭﺍﺟﻠـﻚ ﻭﺣﻘـﻚ !
ﺗﻌﺼﺒـﺖ ﻣﻨـﻪ ﻭ ﺯﻭﺩﻫـﺎ ﻫﻠﺒـﺎ ﺧﺸﻴـﺖ ﻭﻃﺒﻘـﺖ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺑـ ﺍﻟﻘـﻮﻩ ﻓـ ﻫﻮ ﺣـﻂ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﺍﻟﺰﻭﺯ ﻉ ﺍﻭﺫﺍﻧـﻪ ﻭ ﺑﺼـﻮﺕ ﻋﺎﻟـﻲ : ﺑﺸﻮﻳـﺎ ﻳﺎ ﺷﺮﻳـﺮﻩ
____________________
ﺍﻣـﺎ ﻓﺎﻟﻘـﺎﻋﻪ ﻭﺳـﻂ ﻋﻼﻣـﺎﺕ ﺍﻟﺪﻫﺸـﻪ ﺑـ ﺍﻟـﻲ ﺻـﺎﺭ ﻓـ ﻛـﺎﻧـﻮ ﺍﻟﺸﺒـﺎﺏ ﻳﻠﻌﺒـﻮ ﺑﺎﻟﺮﺻـﺎﺹ ﻓـ ﻃﻠﻘـﻪ ﻧـﺎﺷﺖ ﻛﺜـﻒ ﻭﺍﺣـﺪ ﻣﻦ ﺍﺻـﺤﺎﺏ ﺍﻟﺸﺒـﺎﺏ ﻭ ﻧﻘـﻠﻮﻩ ﻟـ ﺍﻟﻤﺴﺸﺘﻔﻰ
ﻭ ﻛـﻞ ﺣـﺪ ﻟـﻢ ﻧﻔﺴـﻪ ﻭﺭﻛـﺒـﻮ ﻓﺎﻟﺴﻴـﺎﺭﺍﺕ ﺑـﻤﺎ ﺍﻥ ﺍﻟﺤﻔﻠـﻪ ﺗﻤـﺖ ! ﻭ ﻏـﺰﻝ ﺑﺘـﻤﻮﺕ ﻻﻥ ﻧﻘﺎﺷﻬﺎ ﻣﻊ ﺭﻏﺪ ﺍﻧﺘﻬﻲ ﻭﻫﻮ ﻣﺒـﺪﺵ ﺍﺻﻼ
ﻃﻠﻌـﺖ ﻏـﺰﻝ ﻟـ ﺳﻴـﺎﺭﻩ ﺟﻬـﺎﺩ ﺍﻟـﻲ ﻛـﺎﻥ ﺳﺎﺑﻘﻬـﺎ ﻭ ﻓﺎﺍﺗﺤﻠﻬـﺎ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﺭﻛﺒـﺖ ﺑـﺪﻭﻥ ﻛﻼﻣﻬـﺎ ﺍﻟﻤﻌﺘـﺎﺩ ﻓـ ﻗﺒﻞ ﻛـﺎﻧﺖ ﺍﺗﻘـﻮﻟﻪ " ﺻﺤﻴـﺖ ﻳـﺎ ﻋﻤـﺮﻱ ، ﺳﻠﻤـﻚ " ﺑـﺲ ﺍﻟﻤـﺮﻩ ﻫـﺎﺫﻱ ﻻ
ﻓـ ﺯﺑـﻂ ﺃﻥ ﺍﻟﻘﺼـﻪ ﻛﻠﻬـﺎ ﻉ ﺧـﺎﻃﺮ ﻣﻮﺿـﻮﻉ ﺍﻟﺮﻗـﻢ
ﺻﻜـﺮ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﺭﻛﺒـﺖ ﻭﺭﻛـﺐ ﻓـ ﻣﻜﺎﻧـﻪ
ﺷﻐـﻞ ﺍﻟﻤﻜﻴـﻒ ﻭ ﻃـﻠﻊ ، ﻣـﺪﺕ ﺍﻳﺪﻫـﺎ ﻫـﻲ ﻭ ﻃﻔﺎﺗـﻪ ﻭﺗﻨﻬـﺪﺕ ﺑﺼـﻮﺕ ﻋﺎﻟـﻲ ، ﺷﺒﺤﻠﻬـﺎ ﺟﻬـﺎﺩ ﻟﺐ ﻛﺴـﺮﺓ ﻋﻴـﻦ
ﻏـﺰﻝ : ﻓـﻲ ﺷـﻲ ؟
ﺟـﻬﺎﺩ ﻫـﺰ ﺍﻛﺜﻮﻓـﻪ : ﻻ ﺳﻼﻣﺘـﻚ ، ﺷـﻦ ﺍﺟـﻮﺍﺀ ﺍﻟﻌـﺮﺱ
ﻏـﺰﻝ : ﺑﺎﻫـﻲ !
ﺟـﻬﺎﺩ ﻣـﺪ ﺍﻳـﺪﺍ ﺑﻴﺤﻄﻬـﺎ ﻉ ﺑﻄﻨﻬـﺎ ﻓـ ﺭﻓﻀـﺖ ﻏـﺰﻝ ﻟﻤﺴـﺔ ﺃﻳﺪﺍ ﻭ ﺑﻌـﺪﺗـﻬﺎ ﻣﻦ ﻋﻠﻴـﻬﺎ ،
ﺟـﻬﺎﺩ ﺗﻌﺼـﺐ ﻭ ﺧﺒـﻂ ﺑـ ﺃﻳـﺪﻩ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺪﺭﻛﺴﻴـﻮﻥ : ﺗﻤﺎﻡ ! ﻧﺘـﻔﺎﻫﻤﻮ ﻓـﺎﻟﺤـﻮﺵ
ﺑﻴﻨﻤـﺎ ﻓﺎﻟﺴﻴـﺎﺭﻩ ﻟـ ﻭﺭﺍﻫﻢ ﻛـﺎﻥ ﻓـﺎﺩﻱ ﺍﻳﺴـﻮﻕ ﺑﺼﺒـﺎﻳـﺎ ﻟﻜﺒـﺎﺭ ﻭﻗـﺎﻳﻢ ﺍﻟـﻘﺪﺭ ﻣﻌـﺎﻫﻢ ﻫـﻦ ﺃﻳﺼﻔﻘـﻦ ﻭﻫـﻮ ﺃﻳﺸﺘـﻲ ﻭﻳﺼـﻔﻖ ﻭ ﻣﻨﺴـﺠﻢ ﺧـﺎﺻـﺎ ﺑﻌـﺪ ﻣﺎ ﺣـﻜﻰ ﺍﻟـﻲ ﻓـ ﺧـﺎﻃﺮﻩ ﻟـ ﺭﻏـﺪ
ﺍﻣـﺎ ﺭﻏـﺪ ﻓـ ﻛـﺎﻧﺖ ﻣﺘﺸﻮﺷـﻪ ﻣﻦ ﺟﻴـﻬﻪ ﻓـﺎﺩﻱ ﻭﻣﻦ ﺟﻴـﻬﻪ ﺛﺎﻧﻴـﻪ " ﻏـﺰﻝ "
ﻭﺻـﻠـﻮ ﻟﻠـ ﺍﻟﻔﻴﻠـﻪ ﻭ ﺑـﺪﻭ ﻳﻨـﺰﻟﻮ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻴـﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﻓـﺎﺩﻱ ﻛـﺎﻥ ﻗـﺪﺍﻡ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭﻗﺎﻳـﻢ ﺭﺟﻠـﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴـﺎﺱ ﻭ ﺍﻳـﺪﻩ ﻓـ ﺟﻴﺒـﻪ ﻭ ﺍﻳـﺮﺍﻗـﺐ ﻓﻲ ﺭﻏـﺪ ﻟـ ﻧﺎﺯﻟـﻪ ﻣﻦ ﺳﻴـﺎﺭﺓ " ﺭﻭﺍﺩ " ﻭ ﻛﻴـﻒ ﺟـﺖ ﺑﺘـﺨﺶ ﻫﻤﺴﻠﻬـﺎ ﺑﺼـﻮﺕ ﻭﺍﻃـﻲ : ﻳـﺎ ﻧﺠﻜﻠــﻲ !
ﻛﻤﻠـﺖ ﺭﻏـﺪ ﻃﺮﻳﻘﻬـﺎ ﻭﻫـﻲ ﺭﺍﻓﻀـﻪ ﺍﻟﻤﻮﺿـﻮﻉ ﺑﺘﺎﺗـﺂ
ﻧـﺰﻟﺖ ﻏـﺰﻝ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻴـﺎﺭﻩ ﻭ ﺻﻜـﺮﺕ ﺑﺎﺑﻬـﺎ ﺑﺎﻟﻘـﻮﻩ ، ﻭﻣﺸـﺖ ﻭ ﺟﻬـﺎﺩ ﻭﺭﺍﻫـﺂ ﻭ ﺍﻟﺸﻴـﺎﻃﻴﻦ ﺍﻳﻨـﻘﺰﻭ ﻗـﺪﺍﻣﻪ !
ﻋﻤﺘـﻲ ﻧﻌﻴـﻤﻪ ﻗـﻌﻤﺰﺕ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻜﺮﺍﺳـﻲ ﻟـ ﻋﻨﺪ ﺣﻮﺷﻬـﺎ : ﺗﻌﺎﻟـﻲ ﻏـﺰﻭﻟﻪ ﺍﺭﺗـﺎﺣﻲ ﺍﺷﻮﻳـﻪ ﺳﺎﺩ ﻣﺎ ﺻﺒﻴﺘـﻲ
ﻏـﺰﻝ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭ ﺟﺖ ﺑﺘﻘـﻌﻤﺰ ﻭﺍﺗﺴـﺎﻳـﺮ ﻋﻤﺘـﻲ ﻧﻌﻴـﻤﻪ ﺟﺒـﺪﻫﺎ ﺟﻬـﺎﺩ ﻣﻦ ﻣﺮﻓﻘﻬـﺎ ﻭ ﺑﺪﺍ ﺍﻳـﺠﺮ ﻓﻴـﻬﺎ ﺍﻣـﻌﺎﻩ
ﻋﻤﺘـﻲ ﻧﻌﻴـﻤﻪ : ﺍﻟﻄـﻒ ﻋﻠﻴـﻜﻚ ﺧﻴـﺮﻙ ﻣﻌﺎﻫـﺎ
ﺟﻬـﺎﺩ : ﻣـﺎ ﺧﻴـﺮﻧـﺎﺵ ﻏﻴـﺮ ﻫـﻲ ﺗﺎﻋﺒـﻪ ﻭ ﻧﺒﻴـﻬﺎ ﺗﺘـﺮﻳـﺢ !
ﻋﻤﺘـﻲ ﻧﻌﻴـﻤﻪ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭﺟـﺖ ﻗـﺪﺍﻡ ﻟـ ﺩﺭﻭﺝ ﺗﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺟـﻬﺎﺩ ﻛﻴﻒ ﺷﺎﺩﻫـﺎ ﻭ ﺗﺪﻋـﻲ : ﺭﺑـﻲ ﻳﺤﻔﻈـﻜﻢ ﻳﺎ ﺧﻴـﻪ ﻭﻳﺨﻠﻴـﻜﻢ
ﻓﺘـﺢ ﺟﻬـﺎﺩ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺧﺸـﺖ ﻏـﺰﻝ ﻗﺒﻠـﻪ ﻭﻫـﻮ ﻭﺭﺍﻫـﺎ ﻟـ ﺍﻟﺼﺎﻟـﻪ ، ﺭﻣـﻰ ﻣﻔﺘـﺎﺡ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﻨﺒـﻪ ﻭ ﺑـ ﻋﺼﺒﻴـﻪ : ﺷﻦ ﻟﻘﻄـﺎﺕ ﺍﻟﻤﻔـﺮﺥ ﻟـ ﺍﺩﻳـﺮﻱ ﻓﻴـﻬﻢ !
ﻏـﺰﻝ ﺗﺠـﺎﻫﻠـﺖ ﻛﻼﻣـﻪ ﻭﻛﻤﻠـﺖ ﻃﺮﻳﻘﻬـﺎ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺟـﻬﺎﺩ ﻣﺴـﺢ ﻉ ﻭﺟـﻬﺎ ﻭ ﺧـﺶ ﻭﺭﺍﻫـﺎ ﻭﻗـﻒ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺍﻣﺮﺑـﻊ ﺍﻳﺪﻳـﻪ : ﻧﺘـﻜﻠﻢ ﺍﻣﻌـﺎﻙ ﺍﻧـﻲ ﻭﻻ ؟
ﻏـﺰﻝ ﻭﺍﻗﻔـﻪ ﻋﻠﻰ ﻟـ ﻣﺮﺍﻳـﻪ ﻭ ﺍﺗﻨﺤـﻰ ﻓـ ﺍﻻﻛﺴﺴـﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﺩﻣﻮﻋﻬـﺎ ﻳﻨـﺰﻟﻮ : ﻣﺨـﺎﻃﺮﻳـﺶ ﻧﺘـﻜﻠﻢ
ﺟـﻬﺎﺩ ﺧـﺶ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﻭ ﻭﻗـﻒ ﻭﺭﺍﻫـﺎ : ﺗﻮﺍ ﻋﻼﺵ ﺗﺒـﻜﻲ ؟
ﻏـﺰﻝ ﻟﻔـﺖ ﻋﻠﻴـﻪ ﺑﻌﺼﺒﻴـﻪ : ﺷﻨـﻲ ﺗﺒﻴـﻨﻲ ﺍﻧﺼﻔﻘـﻠﻚ ! ﻭﺃﻧـﺖ ﺍﺗﺨـﻮﻥ ﻓﻴـﺎ ؟
ﺟـﻬﺎﺩ ﺃﺑﺘﺴـﻢ ﻭﺑـﻌﺪﻫﺎ ﺗﺪﺭﻳﺠﻴـﺎ ﺗﺪﺭﻳﺠﻴـﺎ ﺑﺪﺍ ﻳﻀـﺤﻚ : ﻣﻬﺒﻮﻟـﻪ ﺃﻧﺘـﻲ ؟
ﻏـﺰﻝ ﺑـﺪﺕ ﺗﻀـﺮﺏ ﻓﻴـﻪ ﻋﻠﺊ ﺻـﺪﺭﻩ : ﻭﻓﻮﻕ ﻛﻞ ﻫـﺪﺍ ﺗﻨـﻜﺮ !
ﺟـﻬﺎﺩ ﺷـﺪ ﺍﻳﺪﻳـﻬﺎ ﻭﺣﻄـﻬﻦ ﻋﻠﻰ ﻛﺜﻔـﻪ ﻭﻗـﺮﺏ ﻣﻨﻬـﺎ : ﻭﻻ ﻋـﻤﺮﻱ ﺍﻧﻔـﻜﺮ ﺍﻧـﻜﻠﻢ ﺑﻨـﺖ ﺑﻌـﺪﻙ
ﻏـﺰﻝ : ﻛـﺬﺍﺏ ﻭ ﺑﺎﻟﺪﻟﻴـﻞ " ﺧـﺎﺹ "
ﺟـﻬﺎﺩ ﻗـﺮﺏ ﻣﻨـﻬﺎ ﺍﻛﺜـﺮ ﻭﺿﻐـﻂ ﻋﻠﻰ ﺧﺼـﺮﻫﺎ : ﻣﺶ ﻛـﺬﺍﺏ
ﻏـﺰﻝ ﺑـﺪﺕ ﺗﻀﻌـﻒ ﻭ ﻟﻔـﺖ ﺍﻳﺪﻳﻬـﺎ ﻋﻠﺊ ﺍﺭﻗﺒﺘـﻪ ﻭﺷﺒﻜﺘـﻬﻦ ﻓـ ﺑﻌﺾ : ﻋـﻼﺵ ﻧﻀﻌـﻒ ﺍﻣﻌـﺎﻙ !
ﺟـﻬﺎﺩ ﺗﻨـﻬﺪ ﻭ ﺣـﻂ ﺧﺸﻤـﻪ ﻋﻠﻰ ﺧﺸﻤﻬـﺂ : ﺻـﺪﻗﻴـﻨﻲ ﻭﻟﻠﻪ ﺍﻻ ﻣﻘـﻠﺐ ﻓـﺎﺩﻱ ﺣﻠﻔـﻨﻲ ﺍﻧﺪﻳـﺮﺍ ﻟـﻚ
ﻏـﺰﻝ ﺑـﻌﺪﺕ ﻣﻦ ﻋﻠﻴـﻪ : ﻫﻮ ﺧـﻮﻙ ﻋﻼﺵ ﻳـﻜﺮﻫﻨـﻲ ﻫـﻜﻲ !
ﺟـﻬﺎﺩ ﺃﺑﺘﺴـﻢ ﻭ ﻗـﻌﻤﺰ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ ﻭﺟﺒﺪﻫـﺎ ﺑﻴـﻦ ﻛﺮﻋﻴـﻪ ﻭﺻﻜـﺮ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﻭﻫﻲ ﻭﺍﻗﻘـﻪ : ﺗﻮ ﺍﺗﺠـﻲ ﻣﺮﺗـﻪ ﻭ ﺗـﺎﺧﺪ ﺣﻘـﻬﺎ ﻣﻨـﻲ
ﻭ ﺣـﻂ ﺭﺍﺳـﻪ ﻋﻠﺊ ﺑﻄﻨﻬـﺂ ﻭ ﻫـﻲ ﻗـﺎﻣﺖ ﺍﻳﺪﻫـﺎ ﻭﺍﺩﺍﻋـﺐ ﻓـ ﺷﻌـﺮﻩ ﺑــ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﻭﻣﺒﺘﺴـﻤﻪ
ﺑـ ﺟﻬـﺎﺩ ﺍﻳﻜـﻮﻥ ﺭﺍﺟـﻞ ﺍﻣﻌـﺎﻫﻢ ﻭ ﻃـﻔﻞ ﺍﻣﻌﺎﻫـﺎ
ﻗﻄـﻊ ﻋﻠﻴـﻬﻢ ﺃﺗﺼـﺎﻝ ﺟـﻬﺎﺩ ﻭﻛـﺎﻥ " ﺧـﺎﺹ ، ﻳﺘﺼـﻞ ﺑـﻚ "
ﻏـﺰﻝ : ﻻ ﻫﻠﺒـﺎﺍﺍﺍ ﺧﻮﻙ ﻫﺬﺍ
ﻭ ﺟﺒـﺪﺕ ﺍﻟﻨﻘـﺎﻝ ﻭﺭﺩﺕ : ﻧـﻌﻢ ﻳﺎ ﻓـﺎﺩﻱ
ﻓـﺎﺩﻱ ﺿﺤـﻚ : ﺃﻭﻭﻭﻭ ﺑﻄﺒـﻂ ﺷﻦ ﺣـﻜﺎﻟﻚ
ﻏـﺰﻝ : ﺍﻱ ﺣﻜﺎﻟـﻲ ﻫﻬﻬﻬﻬﻪ
ﻓـﺎﺩﻱ : ﺑﺎﻫﻲ ﺑﺎﻫـﻲ ﻫـﻲ ﺗﺼﺒﺤﻮ ﻉ ﺧﻴـﺮ
ﻏـﺰﻝ : ﻭﺍﻧـﺖ ﺑﺨﻴـﺮ " ﻭﺣﻄـﺖ ﺍﻟﻨﻘـﺎﻝ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺰﻳﺎﻧـﻪ ﻭﻛﻴـﻒ ﻟﻔـﺖ ﻟﻘـﺖ ﺟﻬـﺎﺩ ﻓـ ﻭﺟﻬـﺎ "
ﻏﺰﻝ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﻏﺮﻳﺒـﻪ ﻣﺸﺪﻧﻴـﺶ ﻭﺑـﺪﺍ ﺍﻳﻠﻘـﺢ
ﺟـﻬﺎﺩ ﺧـﺪﻱ ﻧﻔـﺲ ﺑﺎﻟﻘـﻮﻩ ﻭﺑـﺮﻣﻬـﺎ ﺟـﺎﺑﻬـﺎ ﻋﺎﻃﻴـﻪ ﻟـ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ،ﺑﻈـﻬﺮﻫـﺍ ﻭ ﻟﻤﺮﺍﻳـﻪ ﺑـ ﻭﺟﻬـﺎ ﻭﻫـﻮ ﻛﺎﻥ ﻋﻜﺴﻬـﺎ
ﻧﺤـﺎﻟﻬﺎ ﻋﺒﺎﻳﺘـﻬﺎ ﻭ ﺭﻣـﺎﻫﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ ، ﻟﻒ ﺍﻳـﺪﻩ ﻓـ ﻭﺳﻄﻬـﺎ ﻭ ﻫـﺠﻢ ﻋﻠﻰ ﻓﻤﻬـﺎ ﺑﻘـﺒﺎﻻﺕ ﺳـﺎﺧﻨــﻪ ﺷﻌـﻠﺖ ﺟﺴﻤﻬـﺎ ﺣـﺮﺍﺭﻩ ﻭ ﻓﻨﺼـﺖ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻬﺎ ﻓـﺎﻟﻤﺮﺍﻳـﻪ ﻭﺷـﺪﺕ ﻓﻴـﻪ ﻣﻦ ﺳﻮﺭﻳﺘـﻪ ﻭ ﻧـﺰﻝ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﻓـﺎﻟﺴﺮﻳـﺮ ﻭﻫـﻮ ﻣﺴﺘـﻤﺮ ﻓـ ﺑﻮﺳﻬـﺎ ﻭﻫـﻲ ﻣﻨﺴـﺠﻤﻪ ﺍﻣـﻌﺎﻩ
______________________
ﻃﻠﻌـﺖ ﻣﻦ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻟﺒﺴـﺖ ﻗﻔﻈـﺎﻥ ﻟﻴـﻜﺮﺍ ﺍﺣﻤـﺮ ﻟـ ﻋﻨـﺪ ﺍﻟﺮﻛﺒـﻪ ﻭ ﻣـﺎﺳﺤﻪ ﺍﻟﻤﻜﻴـﺎﺝ ﻭ ﻻﺑﺴـﻪ ﺃﺑﺘـﺎﻉ ﺍﻟﺼـﻼﻩ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻛـﺎﻥ ﺍﻣﻘـﻌﻤﺰ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﻨﺒـﻪ ﻭ ﻓﺎﺗـﺢ ﺃﻭﻝ ﺑﻄﻤﺘﻴـﻦ ﻣﻦ ﺳﻮﺭﻳﺘـﻪ ﻭﻗـﺖ ﺷـﺎﻓﻨـﻲ ﺿﺤـﻚ : ﺩﻋﻮﺍﺗـﻚ ﻳـﺎ ﺍﻡ ﺣﺴﻦ
ﺍﻧـﻲ ﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ ﻭ ﻣﺘـﺮﺩﺩﻩ ﻧﺘـﻜﻠـﻢ ﻓـ ﺳﺒﻘﻨـﻲ ﻫـﻮﺍ ﺑـ ﺍﻟﻜﻼﻡ : ﻫﻲ ﺷﻨـﻲ ﻧﺼـﻠﻮ !
ﺍﻧـﻲ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﺗﻤـﺎﻡ
ﺍﺗﺠـﻬﻪ ﻣﻌﺘـﺰ ﻟـ ﺍﻟﺼﻼﻳـﻪ ﻓﺮﺷﻬـﺎ ﻉ ﺍﻟﻘﺒﻠـﻪ ﻭ ﻗـﺎﻡ ﺍﻟﺼـﻼﻩ ﺑﻴـﺎ ﻭ ﻭﺻﻮﺗـﻪ ﻛـﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒـﺮ ﻋﻠﻴــﻪ ﻭ ﺍﻻﺣـﺮﻑ ﻭ ﺍﻟﻤﺨــﺎﺭﺝ ، ﺗﺮﻳﺤـﺖ ﻧﻔﺴﻴـﺎ ﻭ ﺟﺴﺪﻳـﺎ ﻭ ﺭﻭﺣﻴـﺎ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﻭﺭﺍﻩ ﻭﻫـﻮ ﻗـﺪﺍﻣـﻲ _
ﺳـﻠﻢ ﻭﺳـﻠﻤﺖ ﻭﺭﺍﻩ ﻭﻧـﺎﺽ ﺟـﺎﺀ ﻓﻮﻗــﻲ ﻭ ﺣـﻂ ﺃﻳـﺪﻩ ﻋﻠﺊ ﺭﺍﺳـﻲ ﻭ ﺑـﺪﺍ ﻳـﺪﻋـﻲ ﻭﺍﻧـﻲ ﺍﻧﻘـﻮﻝ " ﺍﻣﻴـﻦ ، ﻳﺎﺭﺏ ، ﺑـﺠﺪ ﻣﺤﺘـﺎﺟﻪ ﺷﺨﺺ ﺍﻳـﺮﻳﺤـﻨﻲ ﻭ ﺍﻳﺴـﺎﻋﺪﻧـﻲ ﻭ ﻳـﻄﻠﻌـﻨﻲ ﻣﻦ ﺣﺎﻟﺘـﻲ ﺍﻟﻤﻴـﺆﺅﺱ ﻣﻨﻬـﺎ "
ﻭﻗﻔـﺖ ﺑﻌـﺪ ﻣﺎﺗـﻢ ﻭﺷـﺪ ﺃﻳﺪﻳـﺎ ﺍﻟـﺰﻭﺯ ﻭ ﺃﻋﻴـﻮﻧﻲ ﻓـ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻪ : ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻳﻮﻓﻘـﻨﺎ
ﻫﻤﺴﺘـﻠﻪ : ﺇﻥ ﺷﺎﺀﻟﻠﻪ " ﻭ ﺳﺤﺒـﺖ ﺃﻳﺪﻳـﺎ ﻣﻨـﻪ ﻓـ ﺃﺳﺘـﺎﺫﻥ ﻣﻨـﻲ ﺑﻴـﻤﺸﻲ ﺃﻳـﺒﺪﻝ ﻭ ﺧـﺶ "
ﺷﺮﺑـﺖ ﺃﻣﻴـﻪ ﻭﺑﻌـﺪﻫﺎ ﺳﻤـﻌﺖ ﺻـﻮﺕ ﺍﻟﺒـﺎﺏ _ ﻓـ ﺗﻜﻠـﻢ ﻣﻌﺘـﺰ : ﺑـﺮﻱ ﺃﻓﺘـﺤﻲ ﺍﻛﻴـﺪ ﺍﻟﻌﻴﻠـﻪ ﺟﺎﺑـﻮ ﺍﻟﻌﺸـﻲ
ﻃﻠﻌـﺖ ﻭ ﻣﻨـﻌﻠﻤﺶ ﻋـﻼﺵ ﻗﺒـﻞ ﻣﺎ ﻧﻔﺘـﺢ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﺷـﻲ ﻧﺨﺼﻨـﻲ ﻭ ﻗـﺎﻟﻲ ﻣﺘﻔﺘﺤﻴـﺶ ﺑـ ﺗﺘﻌﺒـﻲ ﺑـﺲ ﻓﺘﺤـﺖ ﻭ ﺍﻧﺼـﺪﻣﺖ ﺑـ
ﻋـﻤﺮ ﻭﺍﻗـﻒ ﻗـﺪﺍﻣـﻲ ﻭ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻩ ﺍﻟﻌﺸﻲ ، ﻭﻫـﻮ ﻧﻔﺴـﻪ ﻛـﺎﻥ ﻣﺶ ﻣﺴﺘـﻌﺪ ﺍﻳﺸﻮﻓـﻨﻲ ﺑـﺎﻟﺴﺮﻋﻪ ﻫـﺬﻱ
ﻋـﻤﺮ ﻧـﺰﻝ ﺃﻋﻴﻮﻧــﻪ ﻭ ﻣـﺪﻟﻲ ﺍﻳـﺪﻳﻪ ، ﻣﺪﻳـﺖ ﺍﻳﺪﻳـﻪ ﻭﺍﻧـﻲ ﻣﺶ ﻣـﺮﻛﺮﺯﻩ ﻭﻳـﻦ ﻣﺪﻳﺘـﻬﻢ ﻭ ﺟـﺖ ﺃﻳﺪﻱ ﻓـ ﺃﻳـﺪﻩ ، ﻭﻓـ ﻧﻔـﺲ ﺍﻟﻠﺤﻈـﻪ ﺃﺣﻨـﻲ ﺍﻟـﺰﻭﺯ ﻗﻤﻨـﺎ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻪ ﻓـ ﺑﻌـﺾ ﻭﺷـﺒﺤﻨـﺎ ﻟـ ﺑﻌـﺾ ﺑﻨـﻈﺮﺍﺕ ﺑﺎﺭﺩﻩ ﺑﺎﻫﺘـﻪ ، ﺧﺎﻟﻴـﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺤـﺐ
ﻋـﻤﺮ ﺷـﺪﺍﺗـﻪ ﺍﻟﻌﺒـﺮﻩ : ﺷـﺪﻱ ﺧﻠـﻴﻨﻲ ﺑﻨﻤﺸـﻲ
ﻫـﺰﻳﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻭ ﺷﺪﻳـﺖ ﻣﻦ ﻋﻠﻴــﻪ ﻋﻄـﺎﻧﻲ ﻋـﻤﺮ ﺑﺎﻟﻈﻬـﺮ ، ﺗﻤﻨﻴـﺖ ﻧﻘـﺪﺭ ﺍﻧﺨﻠﻴـﻪ ﺃﻳﻮﻗـﻒ ﻭ ﻧﺮﻣـﻲ ﺭﻭﺣــﻲ ﻋﻠﻴــﻪ ﻭ ﻳـﺤﺒﺴﻨـﻲ ﺑﻴـﻦ ﺃﻳﺪﻳـﻪ " ﺃﺳﻴـﺮﻩ "
ﻓﺘﺤـﺖ ﻓـﻤﻲ ﺑـ ﺍﻧـﺎﺩﻳﻠـﻪ ﻭ ﺃﻳﻘﻨـﺖ ﻟـ ﻧﻔﺴـﻲ ﻭ ﺳﻜـﺘﺖ ، ﺻﻜـﺮﺕ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﺑـ ﺭﺟﻠـﻲ ﻭﺣﻄﻴـﺖ ﺍﻟﻌﺸﻲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻄﺎﻭﻟـﻪ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺟـﻲ ﺑﺒﺠﺎﻣـﻪ ﺩﻡ ﻏـﺰﺍﻟـﻲ : ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻧـﻲ ﺭﻓﻌـﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧﻲ ﻓﻴـﻪ : ﺗﺼـﺒﺢ ﻋﻠﻰ ﺧﻴـﺮ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺟـﻲ ﻗـﺪﺍﻣـﻲ ﻭ ﻋﻘـﺪ ﺣﻮﺍﺟﺒـﻪ : ﺧﻴـﺮﻙ ﺗﺒـﻜﻲ ؟
ﺍﻧـﻲ : ﻣﺨـﻴﺮﻧﻴـﺶ
ﻭ ﺗﻔﺎﺩﻳﺘـﻪ ﻭ ﻣﺸﻴـﺖ ﻟـ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻨـﻮﻡ ، ﺍﺭﺗﻤﻴـﺖ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ ﻭ ﺑـﺪﻳﺖ ﻧﺒـﻜﻲ ﺑـﻼ ﺻــﻮﺕ ﻭ ﺍﻟﻐﺼـﻪ ﺍﻟـﻲ ﻓـ ﻗﻠﺒـﻲ ﺗﻤﻨﻴـﺖ ﺍﻧﻄﻠﻌـﻪ ﻭ ﻧـﺮﺗـﺎﺡ ، ﺧـﺎﻃـﺮﻱ ﺃﻧﻌﻴـﻂ ﺑـﺲ ﻣـ ﻳﺴـﻌﻤﻨﻲ ﻭﻻ ﺍﻳﻌـﺎﺗﺒـﻨﻲ ﺣــﺪ
ﺭﻓـﻌﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻓـﻮﻕ ﻭ ﺗﻨـﻬﺪﺕ ﺑـ ﺗﺮﺟـﻲ : ﻳـﺎﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺭﺏ ﺍﻧﺖ ﻋـﺎﻟﻢ ﺑﺤـﺎﻟﻲ
ﻭ ﻃﺤـﺖ ﻓـ ﻧﻮﺑـﻪ ﺑﻜـﻲ ﻟﻴﻠﻴــﻪ
________________________
ﺍﻣـﺎ ﻣﻌﺘـﺰ ﻛـﺎﻥ ﻣﺴﺘـﻐﺮﺏ ﺍﻧﺴـﺤﺎﺑـﻲ ﻣﻨـﻪ ﺑـﺎﻟﺴﺮﻋـﻪ ﺃﻫﻴـﺎ ، ﻓـ ﺃﻗﻞ ﺷـﻲ ﺗﻮﻗـﻊ ﺑـ ﺃﻥ ﺣﻨﺘـﺒﺎﻟـﻮ ﺍﻟﻜـﻼﻡ ﺑـ ﻣـﻖ ﻟـ ﻣﺸـﺮﻭﺏ ﺳـﺎﺧـﻦ ﻣﻊ ﻗـﺪﺍﺵ ﻫﻤﺴـﻪ ﻭ ﻟﻤﺴـﻪ ﺣـ ﺍﻧﺘﻘـﺮﺏ ﻣﻨـﻪ ﺷﻮﻳـﺎ ﺷﻮﻳـﺎ ﻭﻧﺒـﺪﺍ ﺭﺍﻳﺪﺗـﻪ ﺯﻱ ﻣﺎ ﻫـﻮ ﺭﺍﻳﺪﻧﻲ ، ﻛـﺎﻥ ﻳﺤـﻠﻢ ﺑـ ﻟﻴﻠـﺔ ﻋـﻤﺮﻩ ﺗﻤﺸـﻲ ﻋـﻜﺲ ﻣـﺎ ﺻﺎﺭﻟـﻪ ، ﻭﺍﻟﻠﻴـﻞ ﻛﻠـﻪ ﻣـﺮﻗـﺪﺍﺵ ﻭﻫـﻮ ﺃﻳﻔـﻜﺮ ﻭ ﺍﻳـﺨﻤﻢ
" ﻏﻠﻄـﺖ ﺍﻣﻌـﺎﻩ ﻓﻲ ﺷـﻲ ، ﺑﺎﻩ ﻭﺟﻌﺘـﻬﺎ ؟ _______________________
ﻓـﺎﺩﻱ ﺍﻣﻘـﻌﻤﺰ ﻣـﻊ " ﺻﻬﻴـﺐ ﻭ ﺭﻭﺍﺩ ﻭ ﻋـﻤﺮ ﻓـ ﺍﻟﻤﺨــﺰﻥ " ﻭ ﺑﻌـﺪ ﺃﺻـﺮﺍﺭ ﻣﻦ ﻋـﻤﺮ ﺃﻥ ﻳﻐﻨﻴﻠـﻪ ﺍﻏﻨﻴـﻪ ﻋﻦ ﺍﻟﻨﺼﻴـﺐ ، ﻗـﺮﺭ ﺍﻳﻐﻨﻴﻠـﻪ ﻭﺑـﺪﺍ ﺍﻳـﺪﻧـﺪﻥ ﻭﺍﻳﺨـﺶ ﻓـ ﺍﻟﻠﺤـﻦ ﻭ ﻳﻨـﺪﻣﺞ
"
ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻭ ﺩﻣﻮﻋﻪ ﻭ ﻫﻤﻮﻣﻪ .. ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻣﺎﻛﻮ ﺑﻌﺪ ﻧﻮﻣﻪ
ﺭﻭﺣﻲ ﺗﺤﻦ ﺗﺸﺘﺎﻕ ﻟﻠﻐﺎﻟﻲ .. ﺗﻨﺴﻰ ﺍﻟﻜﻮﻥ ﻣﻦ ﺗﺤﻀﻦ ﻫﺪﻭﻣﻪ
ﺍﻟﻔﺮﺍﻕ ﻣﺎ ﻳﻨﺤﻤﻞ ﻗﻬﺮﻩ .. ﺍﻟﻔﺮﺍﻕ ﺫﻟﺔ ﻭ 1000 ﺣﺴﺮﺓ
ﺑﺎﻟﺠﻨﺎﺡ ﺻﺎﺭﺕ 1000 ﻛﺴﺮﺓ .. ﻭ ﺍﻟﺪﻣﻮﻉ ﻣﺎ ﺗﺒﻘﻰ ﻣﻀﻤﻮﻣﺔ
ﻣﻨﻮ ﻳﻘﻮﻝ ﻗﻠﺒﻲ ﻧﺴﻰ ﻧﺒﻀﻪ .. ﻣﻨﻮ ﻳﻘﻮﻝ ﻧﺴﻴﺘﻪ ﻭ ﻟﻮ ﻟﺤﻈﺔ
ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻭ ﺩﻣﻮﻋﻪ ﻭ ﻫﻤﻮﻣﻪ .. ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻣﺎﻛﻮ ﺑﻌﺪ ﻧﻮﻣﻪ
ﺑﻠﻴﺎﻩ ﻣﻴﺖ ﻗﻬﺮ ﺍﻧﻲ .. ﺗﻮﺍﺳﻴﻞ ﺍﻭﻗﻊ ﻟﻪ ﺑﺲ ﻳﺮﺿﻰ
ﺍﺫﺍ ﻣﺮ ﻣﻨﻲ ﺍﺛﺮ ﻋﻄﺮﻩ .. ﻭ ﺍﺫﺍ ﻣﺮ ﻣﻦ ﻛﻠﺸﻲ ﺍﻧﺎ ﺍﺗﺒﺮﻩ
ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺸﻮﻕ ﺍﺣﺠﻮﻟﻪ ﻳﺎ ﻋﺎﻟﻢ .. ﻗﻮﻟﻮﻟﻪ ﻻ ﻳﻘﻄﻊ ﻋﻠﻮﻣﻪ
ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻭ ﺩﻣﻮﻋﻪ ﻭ ﻫﻤﻮﻣﻪ .. ﺍﺟﺎ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﻣﺎﻛﻮ ﺑﻌﺪ ﻧﻮﻣﻪ "
ﺭﻓـﻊ ﺭﺍﺳـﻪ ﻋـﻤﺮ ﺭﺍﺳــﻪ ﻓـﻮﻕ ﻭ ﺑـﻜـﻞ ﻗـﻮﻩ ﻗﺒـﺾ ﺃﻳـﺪﻩ ﻭﺑـﺪﺍ ﻳﻌﻴـﻂ ﺑـ ﺍﻟﺘـﺪﺭﻳـﺞ : ﺃﻫﻬﻬﻬﻪ ﺃﻫﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻪ
ﺭﻭﺍﺩ ﻛـﺎﻥ ﺍﻳـﺪﺭﺩﺵ ﻣﻊ ﺟﻴﻬـﺎﻥ ﺧﻄﻴﺒﺘـﻪ ﺃﺳﺘـﺎﺫﻥ ﻣﻨﻬـﺎ ﻭ ﺑـﺮﻡ ﻋﻠﻴﻪ : ﻋـﻤﺮ !
ﻋـﻤﺮ ﺷـﺪ ﺭﺍﺳـﻪ ﺑـ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﻭ ﻧـﺎﺽ ﺳﻴﺒـﻬﻢ
ﻓـﺎﺩﻱ : ﻧـﻮﺽ ﺍﻟـﺤﻖ ﺧـﻮﻙ !
ﺭﻭﺍﺩ ﻛﻴـﻒ ﺑﻴﻤﺸـﻲ ، ﺷـﺪﻩ ﺻﻬﻴـﺐ ﻣﻦ ﺍﻳـﺪﻩ
ﺻﻬﻴـﺐ : ﻣﺘﻤﺸﻴﺘﺶ ﺍﻣﻌـﺎﻩ ، ﺧﻠﻴـﻪ ﺃﻳﻔـﺶ ﻏﻠﻴﻠـﻪ !
ﻫـﺰ ﺭﺍﺳـﻪ ﺭﻭﺍﺩ ﻭ ﻓـﺎﺩﻱ ﺷـﺒﺢ ﻟـ ﺻﻬﻴـﺐ ﺑـ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻦ ﻓـﻲ ﻓـ ﺑـﺎﺩﻟﻪ ﺻﻬﻴـﺐ ﻧﻈـﺮﺓ " ﻣﻨﻌﻠـﻤﺶ "
_______________________
9:00 ﺻﺒـﺎﺣـﺂ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻣﺒﺘﺴـﻢ ﻭﻫـﻮ ﻃـﻮﻝ ﺍﻟﻠﻴـﻞ ﻛـﺎﻥ ﻣﺘـﻜﻲ ﺟﻨﺒـﻲ ﻭﻳـﺘـﺎﻣﻞ ﻓﻴـﺎ ﻓـ ﻣﻼﻣﺤـﻲ ﻭ ﻣـﺎﺳﺢ ﺣﺘﻰ ﺍﺛـﺎﺭ ﺃﺩﻣﻮﻋـﻲ ، ﺗﻨـﻬﺪ ﺑـ ﻗﻠـﺔ ﺣﻴـﻠﻪ ﻭﻫـﻮ ﺣﺲ ﺑﻴـﺎ ﺑـ ﺃﻥ ﺡ ﺍﻧﻔﻴـﻖ
ﻧـﺎﺽ ﻣﻦ ﺟﻨﺒـﻲ ﻭ ﻃـﻠﻊ ﻣﻦ ﺍﻟــﺪﺍﺭ _
ﺳﻤـﻊ ﺑـ ﺗﻠﻴﻔﻮﻧـﻪ ﺃﻳﺸﺮﻳـﻦ ﻭﺻـﻞ ﻭ ﻗـﺎﻣﻪ ﻭﻛـﺎﻥ ﺭﺳﺎﻟــﻪ ﻣﻦ ﻋـﻤـﺮ " ﺟـﺎﻳﻚ ﻳـﺎ ﻧﺼﻲ ﻧﺒﻴـﻚ ! "
ﺑﻌﺜﻠـﻪ " ﺗﻤـﺎﻡ "
،
ﻛـﺎﻥ ﻭﻗﺘـﻬﺎ ﻋـﻤـﺮ ﻛﻴـﻒ ﻧـﺎﻳﺾ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﺤـﺮ ﻭﻫـﻮ ﺩﺍﻳـﺦ ﻓـﻄﻮﻝ ﺍﻟﻠﻴـﻞ ﻭﻫﻮ ﻳﺸـﺮﺏ ﻭﻣـﺮﻗـﺪﺵ ﻭ ﺃﻋﻴﻮﻧـﻪ ﺷـﺮﺍﺭﻩ ﺣﻤـﺮ ﻫـﺬﺍ ﻭﻳـﻦ ﺣـﺲ ﺑـ ﺍﻟﻨﺼﻴـﺐ ﺑـﻌﺪ ﻣﺎ ﻫـﻮ ﺍﻟﻐﻠﻂ ﺑﻴـﻄﻠﻊ ﻧﻔﺴـﻪ ، ﺍﻟﻤـﺬﻧــﻮﺏ !
ﻭ ﺍﻧﻄـﻠﻖ ﻟـ ﺍﻟﻔﻨـﺪﻕ
ﻳﺘــﺒﻊ
ﺍﻃﻮﻝ ﻣﻦ ﻫـﻜﻲ ﻻﺍﺍﻉ ﺻﺎﺣﺒـﺚ ﺍﻃﻮﻝ ﺗﻌﻠﻴﻖ ﻭ ﺍﻗﺴﻢ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻣﻔﺎﺟﺎﻩ ﻟﻴﻬﺎ



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 24-07-19, 08:18 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" تراتيـل النصيــب "

الحلقـه الثامنـه

للكاتبـه " ميـرو الشريــف " ❤

ملاحظـه : اي حـد مش حيـدير لايـك لاسـف حنـحذف و هـذا بشـكل متواصل كل بعد حلقه نحـذف❤طلبـت لايك ! كـان متنبليـن فـ تعليق
_______________________
كـان وقتـها عـمـر كيـف نـايض من البحـر وهـو دايـخ فـطول الليـل وهو يشـرب ومـرقـدش و أعيونـه شـراره حمـر هـذا ويـن حـس بـ النصيـب بـعد ما هـو الغلط بيـطلع نفسـه ، المـذنــوب !

و انطـلق لـ الفنـدق

طلعـت من الـدار و أبتسـمت : صـباح الخيـر،
معتـز أبتسـم وحـط الفـون فـ جيبـه : صـباح النــور !
بـادلتـه ابتسـامه مره ثانيـه و مشـيت لـ المطـبخ فـ قـعمز هو على كرسـي من كراسـي البـار : شنـي نفطـرو فـ البوفـي تحـت ؟
انـي : تمـام نمشـي نلبـس
معتـز : تمـام " و نـاض ورايـا ، خشيـنا لـ الـدار وكل حـد قعـمز على ركبيـه قـدام شنطتـه "
معتـز أيقلـب فـ حوايجـه : شن بتلبسـي ؟
انـي رفـعت راسـي فيـه ; قـاعده أنقلـب هههه
معتـز شـبك أيديـه فـ بعضـهم و نـاض : خـلاص امالا أنتـي وازيـلي و انـي انوازيـلك
ابتسـمت وصبيـت : أوكـي
رفـع معتـز أيـده و رفعـت أيـدي و طقينـاهم فـ بـعض
قـعمزت قـدام شنطتـه و طلعتلـه شـرط إبيـض و عليـه تيشـرت اسـود امنقـرش بالاحمـر و هـو طلعلـي سـروال اسـود و تيشـرت اسـود عليـهم جاكيـت امريـكي و ابتسـم : حيـطلعـو عليـك امليـح
انـي : صحيـت
خـدي حـاجتـه وطـلع يلبـس فـالـدار الثانـيه
خشيـت دوشـت وطلعـت بـ روب الحمـآم ، و سـمعت فونـي أيشريـن قُلـت أكيـد معتـز طـلع ، فتحـت البـاب ومشيـت علئ رؤؤس صوابعـي شديـت الفـون و كيـف قمـت راسـي كـان معتـز قـدامي
معتـز مبتسـم و يشـبح لـ جسمـي و قطـرات الاميـه نـازلـه على وجـي ، بديـت نشبحلـه بـصـدمـه و وليـت انوخـر بـجسمـي ليـن انخبطـت فـ الطاولـه

جـي معتـز وحـط أيـدا علئ ظهـري : سـلامتـك !
انـي غـمضت أعيـوني من قـوة الخبطـه خـصوصـا ان جتنـي علئ سهـوا و ريحـة برفـانـه زادت دوختنـي
قـرب معتـز منـي اكثـر و نـزل علئ أرقبتـي بيشـدني و أيبـوسنـي " ضـرب تلفونـه "
فتـحـت أعيـونـي وهـو فـاق على روحـه فـ بعـد من عليـا و اكتفى بـ كلمة : نستنـى فيـك فـالبوفـي " و مشـي "

خشيـت لـ الـدار وانـي نمسـح علئ أرقبتـي و نشـبح لـ روحـي فـ أمرايـه ،و بديـت نلبـس !

امـا فـالريسبشيـن أبتـاع الفـندق كـان عـمر و معتـز قـاعديـن فـ طاولـه على الجنـب
معتـز أيسبـس : خيـرك ؟
عـمر تنـهد و بـكسـرة خـاطـر : متـبوش أتـولـو لـ فيلـه ولا شنـي ؟
معتـز جبـد السبسـي و،طـلعـه : أي بنجـو بـس فـ الليـل خـلي الحـوش يهـدا من الرفيـس !
عـمر : باهـي حتى هـذا راي امليـح
معتـز : خيـرهـم أعيونـك حمـر و حـالك مش باهـي !
عـمر تنـهد : مخـاطريـش نتـكلـم ، هـي بالـك خليـني بنـوض !
معتـز طفئ السبسـي و تنـهد : ولله مـانك نـايض غيـر تفطـر أمعانـا و بعـدين أني عـمك و هـي بنـت خـالك !
عـمر بـ قـهر : اهنـي القصـه !
معتـز كيـف بيـرد عليـه سكت و هـو يشبحلـي كيـف خاشـه و انـدور عليـه ! رفعلـي أيـده أبتسـمتـله و مشيـت وقفـت عـند الطاولـه و أنصـدمت بـ عُمـر لـ امقعـمز فـالجنـب
اختفـت أبتسـامتـي ، أيـدي ولـت بارده ، تجمعـو لـ أدمـوع فـ أعيـوني ، أنخنقـت ، كـل هـذا عشتـه ، لميـت أحسـاسـي و بصـوت واثـق : اهليـن عموره !
عـمر كـان أيطقطق على الطاولـه بـصوابعـه و رفـع أعيونـه علئ الكلمـه أهيـا ، أبتسـم : اهليـن فيـك هلونـا
معتـز جبـدنـي من أيـدي وحـط أيـدا على كثفـي : أنغـار عـاد انـي !
شـبحـت لـ معتـز و أبتسـمت و شديـت فـ أيـده : بـس فالاخيـر وليـت مرتـك أنـت
معتـز أبتسـم و قعـد شاد فـ أيـدي ،
جي الفطـور وبدينـا نفطـرو و كيـف معتـز بيـحطلـي فراولـه ، نـاض عـمر وبصـوت عالـي : لالالااا
معتـز شبحلـه : خيــر عمك ؟
عـمر : هـيلانـه عندهـا حساسيـه منهـا متـاكلس فيهـا !
معتـز شبـح لـ عـمر بـ رفعـة حـاجـب و سكـت ،

طـول الوقـت نظـرات عـمر ليـا نظـرات فقـد و غـاير عليـا و كـانـي امـه قـاعده مع راجـلـي الثانـي ! كـات متمنـي أيـده هـوا لـ اتشـابك فـراغ صوابـع أيديـه ، كـان متمنـي يشـبح لـ أعيـونـي و ايغـازلنـي بيـهم بـدون ما حـد يتـدخـل ، كـان خـاطـره ايشـد أيـدي و يمشـي بيـا قـدام النـاس بـ انـي مرتـه و حـلالــه ، كـان بيـاخـدني من كتيـب بـوي لـ كتيبـه و نبـدا علئ أسمـه ،
فـ الاخيـر خاناتـه دمعتـه و نـزلـت فـ نـاض و استـاذن منــه !
و فالاخيـر قـدرت نقنـع معتـز بـ أن نمشـو لـ حـوشهم فالعشيـه و هـو وافـق بـس استـاذن منـي و مشـي رقـد و انـي تذكـرت مـامـا و اتصـلت بيهـآ ،
و جتنـي بعدهـا مكالمـه من عمتـي صالحـه " قـعدت نشـبح لـ الشاشـه، علاش متصـله ! بتـزيـدني ما بيـا ، ! "

رديـت عليهـا و بـدت فـالسـلام الحـار و الترحيـب و اتبـارك اكثـر من مـره و بعدهـا خـدت نفـس : شن حـالك مع اعـزوزه ؟
انـي : الحمـدلله أبخيـر اعميمـه ، انتِ شن حـالك ؟
عـمتـي صالحـه ضحكـت : مـا دامنـي طلعتـك من راس ولـدي فـ حالـي خيـر من حـالـك !
عيـونـي رقـرقـن من الكـلام : نستـاذن !
عـمتـي صالحـه بـ نفـي و بسرعـه : لا استنـي بنقولـك زوز كلمـات اسمعيـهم باهـيات
انـي نشـبح لـ صوابعـي و متلبكـه : تفضلـي.
عمتـي صالحـه تمشـي و اتجـي فـصالونهـا و ايدهـا فـ وسطهـا : حطـي عقلـك فـ راسـك و ولـدي اهنـي متجيـش جيهتـه اشقـي براجلـك و فكينـي من الزيـارات الزائـده فـ حوشي ، اي نعـم عمتـك و علئ عينـي و راسـي بس تبـدي يومهـا و الثانـي جايـه وقـاعده على قلبـي انا و وليـدي هـاذي نحيهـا من راسـك سـلم أبنيتـي _شـدي حوشـك و عينـك من علينـا ،
انـي نسمـع لـ كلامهـا وكـل اشويـه ندعـي يـاربـي ايولـي هـذا كـابـوس ولآ مقـلب دايرتهولـي بديـت نبـكي بـلا صـوت و واجعتنـي روحـي لـ الدرجـه هـادي بـدا الكـلام الجـارح سـاهـل النـاس يتكلمـو فيــه !
صكـرت عليهــآآ و، نضـت انصـلي فالظهـر و ندعـي لـ ربــي

__________________________

فـادي : صـباح الخيـر يا عمتـي
عمتـي صالحـه فاتحـه بـاب حوشهـا و واقفـه عليـه : امـا خيـر بسـلامتـي نايضـه من الـ7 انـي و بنيتـي
فـادي شبحلهـا : إي طـول عـمري نشـبح بـالشحاتـه و بنتـها ليـن القيتـهم
عـمتـي صالحـه تشـبحله لان عارفتـه يكـرهه و دارت نفسهـا مـ سمعتـاش : أي خيـرك طاق عليـا !
فـادي : غيـر شن نبـي منـك يـا هـمي ، غيـر زودي لحنـاي تبيـك ؟
عـمتـي صالحـه : هـي اهو ماشـيه " و مشـت و الحـوش بـدا مفتـوح "
أبتسـم فـادي وهـو يشـبح لـ دار رغـد و كيـف بيخـش ، شـده صهيـب من ارقبتـه و وخـر بيـه
فـادي : تيييييي
صهيـب جـي قـدام فـادي و ايفنـص : لو سمحـت البيـت دا طاهـر و حيفضـل طول عـمرو طاهـر
فـادي : مبــرد دم ام
صهيـب : احـي يا بيبـي امـي امـك انـت ناسـي ولا أي
فـادي يطبطـب على صـدر صهيـب بـ كـف ايديـه بـ معنئ امشـي : ايوه ايوه انـا فاكـر يا حبيبـي فـاكر ، تي برا بـلا معيلـه
صهيـب ضحـك : باهـي أونـي ماشي ، بيضـلنـا وجنـا بـس
فـادي خـش وهـو يضحـك : ولله ما يتـحشـم ،
و خـش لـ وسـط الحـوش وبـدا يتـكلم : يالله يالله
رغـد ضحكـت وكـانـت امفكرتـه رواد لان ديمـا ايديـر فـ الجـو هـذا ، صكـرت بـاب دارهـا وجـت وراء البـاب : فــوت فـوت ابـن عـمي ما فـي حـدا
فـادي ضحـك : بالـك تطلعـي من الـدار
فتحـت رغـد البـاب و انصـدمت : فــادي 😳 " و ردت صكـرت البـاب "
فـادي فتـح البـاب وبـدا يتصـارع هو وياهـا هـي أدف وهـو كذلـك
ليـن خـش عليهـا وهـي مشـت فـ الزاويـه ،
صكـر البـاب و وقـف عليـه بظهـره : رغـودتـي
رغـد فاتحـه أعيونهـا : بـرا
فـادي ايقـرب منهـا و مبتسـم ; أنحبـك يا بنـت
رغـد امغمضـه أعيونهـا لكن فاتحـه نص عين : بـاهي خـلاص

فـادي وقـف قـدامهـا و همسلهـا : أنحبـك
رغـد فتحـت أعيونهـا و تشبحلـه ، مـرر فـادي صوابـع أيديـه على خـدهـا و ابتسـم : و انتِ
رغـد وهـي دايخـه من قـرب فـادي و همسـه ليهـا و لمساتـه : انـي شنـي
فـادي قـرب منهـا اكثـر و هـو أيشـم فـ ريحتـها ، خـدي نفـس بـ أنفاسـه السـاخنـات لـ اختـرقـو رقبـة رغـد و حسـت بـالحـراره : و انـتِ امتـئ بتحسـي فيـا !
رغـد بلعـت ريقهـا بـ صعوبـه : فــادي
فـادي غـمض أعيونـه و هـو ايشـم فـ ريحتـها القويــه : يـا عيونــه
رغـد رفعـت أيديهـا على صـدره : بــرا اطــلع !
فـادي شـد أيديهـا و حطـهم على صـدره و باسهـم : أنحبـك رغـودتـي
رغـد جبـدت أيديـها و بـدت بتبـكي : بالله عليـك اطلع
فـادي بـدا ايوخـر : باهـي اونـي طالع غيـر متبـكيـش " و كيـف بيوصـل لـ البـاب ، نـاداها " : رغـد
رغـد شبحتلـه وهـو شيـر على روحــه و بـعدين دار علامـة قلـب بـ أيـديه وشيـر عليهـا و ابتسـم !
ضحكـت رغـد وهـو طـلع
مـش حـاس بـ أن قـلب رغـد متعلـق بـ حُب " مـرهـون "
________________________

غـزل مقعـمزه على كنبـه فـ جنـب باب شقتـهـا و تلبـس فـ كنـدرتـهـآ فـ طـق عليهـا البـاب ، شـبحـت لـ روحهـا فـي لمرايـه و واسـت وشـاحهـا و فتحـت : رغـد !
رغـد أبتسـمت : عـادي انخـش !
غـزل بعـدت وجـت فـ جنـب البـاب : تفضلـي
خشـت رغـد و وراهـا غـزل لـ تمشـي بـكل ثقـه و فـ نفـس الوقـت خايفـه من كلام رغـد ، قعـمزت رغـد فـ أبتسـمت غـزل وهـي ماشيـه لـ المطـبخ : شن تشربـي ؟
رغـد : لا صحيتـي انـي نبيـك فـ موضـوع بـس
غـزل نفـت كلامهـا و مشـت طلعـت زوز طواسـي و حطـت عصيـر طبيعـي مـع شكـلاطـه و جـت ضيفتـهـا و قعـمزت امقابلهـا
رغـد شبكـت أيديهـا فـ بعضـهم و رفعـت راسهـا : أني اسفـه لان عيشتـك فـ خـوف بـ أن حوشـك يخـرب و كـل كلامـي ليـك لان انتِ متعلميـش قـداش النصيـب يوجـع
غـزل أبتسـمت : انتِ من قبـل غاليـه عليـا و رغـم لـ صـار ولله ولا مـره شلـت منـك !
رغـد بـادلتـها الابتسـامه : صافـي يا لبــن !
غـزل ضحكـت ومـدت ايدهـا خـدت طاستـها : حليـب يا قشطــه

فـ ضحكـت رغـد ضحـة راحـه أن نهـت مشكلتـها مع غزل بـ أقل الخسـائـر و قـدرت أن تفـتح معـاها صفحـه ثانيـه أمـا الراحـه الاكبـر فـ كـانت لـ غـزل ان ارتـاحـت جهـاد فـ قلبهـا هي وبـس و معـاش فـي وحـده تحرقلهـا قلبهـا عليــه !
نـاضـت بعدهـا رغـد بـالصفـره وغسلـت الطواسـي و نـزلو مع بعــض لـ تحـت
فـ كـانو الحـوش هـدوء نوعـا مـا

فـ انفتـحت البوابـه و خشـت منهـا سيـارة توســان سوداء وقفـت فـ البـاركي بتـاع السيـارات ، ونـزلـت منهـا بنـت فـ عـمر الـ25 جميلــه ، و بـرمـت لـ البـاب الخلفـي فتحـاتـه و نـزل منـه ولـد فـ عـمر الـ 4سنـوات
رغـد شبحـت لـ غـزل بـصدمـه : مستحيـل !
غـزل شـدت فـ أيـد رغـد : من هـاذي !
هيفاء قـدمت عليـهم وفـ أيدهـا ولـدها " عبـدو " :هـاي رغـوده
رغـد أبتسـمت و سـلمت عليهـا بـ صدمـه و كـذلك غـزل

هيفـاء : شنـي هادي مرت العريـس !
رغـد : أحم لا هـاذي مـرت جهـاد ولد عـمي
هيفاء ضحكـت و عـاودت سـلمت عليهـا ثانـي : لولا النصيـب راه كنـت مرت عـم راجلـك "معتـز"
أبتسـمت رغـد مجاملـه فـ كملـت هيفاء كلامهـا : انـي وعـزو قصـة ولا شنـي يا رغـد " و غـمزتلـها "
شبحـت لـ ولدهـا و قـدماتـه ليـهم : هـي عبـودي سـلم على خالتـو
______________________

معتـز حـط الشنـاطـي فـالسيـاره و ركـب : الجــو نو ولا ؟
انـي انـش علئ روحـي : هلبــا !
معتـز لـف عليـا يشبحلـي فـ بـرمت عليـه و ضحـكت : خيـرك ؟
معتـز بـ دقــه : أعيونــك
انـي بـديت أنـرمـش فـ أعيـونــي بـ حـركه عفويـه فـ هـو قـرب منـي بـ جسمـه وصـل لـ وجـي و بـدا يتنفـس عليــآ و جسـمي سخـن هلبـآ ،
معتـز قـرب أكثـر و يشـبح لـ ضعفـي حـط شفايفـه على شفايفـي و غـمض أعيونـه وبـدا ايبـوس فيـا فـ بوسـات طويـلـه و تعـمق أكثـر فـيـا
كـنـت متبنجـه بيـن أيديـه و مغمضـه أعيـونـي و شـاده فـ أيـد البـاب و نضغـط عليهــا فـ جبـد معتـز فـمـي و بعـد من عليــآ ، كـانـت بوساتـه ليـا زي العطشـان !

حطيـت أيـدي على شفايفـي من الالـم : أحـييي
معتـز جبـد كيلنـكس و بـدا يمسحلـي فـ الـدم و بعـدهـا بدا ايمشـي فـ صوابعـه على فـمي و أيتحـسس بيـه ، فـ قاطعتـه أنـي : معـاش تعاودهـا !
معتـز شبحلـي و قعـمز طبيعـي و بـدا ايوخـر : مرتـي و حـلالـي
انـي لفيـت بـ وجـي لـ جيـهه الثانيـه : انـت تحـمد ربـي أن سيارتـك مظـلمه !
معتـز مـد أيـدا وشـد أيـدي و كيـف بنجبـد أيـدي ، ضغـط عليـا بالقـوه : وقـت تركبـي أمعـاي ايديـك اتمديهـالـي
شبحتلا و شقلبتـلا أعيـونـي وهـو كـل مـ نـدخلـو فـ زحمـه يبـدا ايمشـي فـ أيـدا على أيـدي ويبـوس فيهـآ ،
وصـلنـا لـ بوابـة حوشـهم ، بديـت نشـبح لـ بوابـه او بالاصـح لـ عالمـي الجـديـده و حيـاتـي الثانيـه
انتقـلت انتقـال تـام ، من طالبـه ثانويـه حلمهـا تولـي طالبـه جامعيـخ لــ "مـدام "
يعـنـي راجـل و مسؤؤليــه حـوش و أهـل راجـل بتقيميـهم يعـنـي بتسايـري هـذا و هـذا و ببتحملـي و اتمشـي حاجـه و اثنيـن ، يعـنـي الدلـع فـ حـوش أهلـي ننسـاه معـاش فـيه شـي أنديـره بـجـوي توا ولئ كـلا واجـب عليـآ
ان نـخـدم و نهتـم بـ نفسـي و ب معتـز لان راجلـي ، والـي أيعيبنـي أيبعيـبه ، والـي ايضايقـه منـديراش
نتنـازل عـن النــوم و السـاعـات الطويلـه على النـت و على أهـمال نفســي
قطـع تفكيـري صـوت فـادي الـي يفتحلـي فـ البـاب : نورتـي يـا عروسـة عـمو
انـي أبتسـمت و نـزلـت : صحيـت
فـادي صفـق بـ أيديـه : يا شبـاب عـروسـة عـمـو جـت
جـي رواد سـلم عليــا : توا بنـاديـك مرت عـمي ، ولا بنـت خالـي !
انـي ضحكـت و بغصـه : نـادي الـزوز " و بينـي وبيـن نفسـي قـداش ما كـان خـاطري انولـي مرت خـوك "

صهيـب مـد أيـده وهـو متحشـم : شرفتـي و انستـي و نورتـي وطليتـي
انـي : سلمــك
جـت رغـوده تجـري و تغـمرتنـي و غـزل كذلـك امـا جهـاد فـ سـلم عليـل من بعيـد
فـادي : شفتـي مـرت خـوي كيف حاطـه خـوي تحتـها ، يـا سـي خـوف
كلنـا بـدينا نضحـكو عليـه و غـزل مبتسـمـه فـ فـادي قـال : اشيـه اشيـه هـاذي ابتسـامـة الـ فارسيــه " لـزز لـ عيـت الفارسـي❤"

بـرمـت نشـبح لـ معتـز و أعيونـه فـ بـاب عيـت جـده لـ بنـت واقفـه و ولدهـا واقـف قـدامهـا ، بلعـت ريقـي و كـانـت البنـت تتقـد عليـنا و مبتسـمـه والاكثـر كـانـت بـلا وشـاح ، و جميـع مفاتنـها واضحـات و مشيتـها كلهـا انوثـه و أغـراء و دلـع وهـذا كلـه كـان مقصـود " لـ معتـز "
وقفـت قـدامنـا و بـ ثقـه مـدت أيدهـا لـ معتـز : نورت يـا عـزو
مديتـلها أيـدي و سـلمت و ضغطـت على ايدهـا : عـزو مـ يمـدش فـ أيـده لـان متـزوج
هيفـاء ضحكـت وبعدهـا ابتسـمت : شنـي أتغـاري علئ عـزو منـي !
انـي صغطـت على أسنونـي وزدت قـربت على معتـز : اسمـاه معتـز " و زدت ضغطـت على أسنونـي اكثـر وبـ أبتسـامه " م ع ت ز
هيفـاء معـاش عـرفـت شن تتكلـم بـدت تضـحك فـ الضحكـه الصفراء و خـلاص ! و معتـز يشبحلـي و مبتسـم و زبـط أن هيفـاء نقطـة ضعفـي ولـت أو بديـت نكـرهـا قبـل مـا نعلـم هـي شكــون !

خشينـا احنـي البنـات و معـاي معتـز سـلمـت على بـوه و خوتـه الـزوز و بـعدهـا ام بـوه " كوثـر" و عمتـي نعيمـه محلاهـا
وصلـت لـ عمتـي صالحـه ، سـلمـت عليهـا فـوق من النفـس وقعـمزنـا انهـدرزو
هيفـاء : عبــودي شديـر يا مـامـا !
كوثـر : غيـر خلـي الولـد يلعـب وكـان كسـر شـي فـداه !
عـمتـي صالحـه ضحكـت وشـبحتـلي : عـاد هـذا ولـد الغاليـه
كوثـر : إي حتـى لو مخديتـهاش لـ معتـز مـازال مكانتـها عنـدي مكبرهـا
انـي شبحتلـهـم بـصدمـه فـ غـزل فـهمـت عليـا : شنـي نطـلعو نتمشـو ؟
انـي نضـت : ياريـت

طلعـت أنـي و غـزل ولازلـت مصـدومـه من الكلام ، علاش لـ درجـه أهيـا انـي مش ماليـه عينهـا ع خـاطر ترميـلي الكـلام هـذا زي الســم ،
غـزل : متعدليـش عليـهم المهـم أنتِ وليتـي مرتـه و حـلالـه
انـي أبتسـمت كـ مجاملـه : اي حتى انـي مش معدلـه جـوي باهـي
غـزل : خيتسـلمهـآآ ، هـي ما اعتقـدش حتعطـل اهنـي بـس يمكـن بتقـعد زوز ايـامـات !
انـي باستـغراب : عـلاش ويـن راجلهـا و اماليهـا ؟
غـزل : راجلهـا متوفـي من سنتيـن و اماليهـا فـ لنـدن وهـي جـت لـ الحـاج حمـد لان تبـدا حفيـدة صاحبـه
انـي : أي يـلا متهمنيـش !
فـادي : الله الله الفارسيـه و الـ____ مـع بعـض !
انـي ضحكـت : خيـرنـا ، يـا محلانـا ولا،شنـي ؟
فـادي : وقـت جيـت أحنـي ولينـا محلانـا ، حقـا يا غـزل أمتى بنشـدها فرختـك و نبـدا فيـها اكفـوف !
غـزل :وووووه عليـا يا كبـدي خيـرك معـاي
فـادي قـعمـز : بنـطلع عـمل خويـا فـ بنتـه !و بعدهـا بنرفعهـا امعـاي لـ جامعـه انـي انكحـل وهـي ترسـمهالي واتجيبهـالي
انـي : ههههههه يعطيهـالك
فـادي رفع ايديـه الـزوز يدعـي :يـاربـي صاحبـة غـمـازات و شعـر طويــل و أعيـون املونــآت و ضحكـه اتنحـي الهــم
فـ جـت هيفـاء فـ عقـد فـادي حواجبـه و نـاض : لاااااااااااا يا ربي مش كدااا
انـي وغـزل : ههههههههههههههه
هيفـاء تشبـح لـ فـادي الـي مشي يـجري : خيـرا هـذا شبحنـي مشـي ؟
غـزل : منعلـمـش بيــه !
هيفـاء : أي هاله
انـي : هيـلانــه !
هيفـاء : أي مش مـهم ، كـان فـ خـاطري انجـي لـ عرسـك !
غـزل تشبحلـي ومبتسـمه : مـش مشكلـه ان شاءلله اتجـي فـ اسبـوع اولادهـا
هيفـاء شبحتلهـا و مـعجبهـاش الكـلام ، و خشـت لـ الداخـل متضايقــه !

مشـي الجــو حلــو وفـ العشـي قـررو ايجيبـو جـاهـز وكـان جوهـم يا محـلااه
خشيـت لـ المطبـخ بـ نشـرب اميـه ، دخلـت عليـا عمتـي صالحـه و صـكرت البـاب وراهـا ،
لفيـت عليهـا نشبحلهـا فـ قربـت منـي و ابتسـمت و

يتـبع

قـداس نحبـكم وعلى خاطركـم مدرتـهاش طويـله هلبـا ع خـاطر هلبـا بنـات بيرقـدو و امتحـانـات ❤

انحبكم



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 24-07-19, 08:20 AM   #10

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,437
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



" ﺗﺮﺍﺗﻴـﻞ ﺍﻟﻨﺼﻴــﺐ "

ﺍﻟﺤﻠﻘـﻪ ﺍﻟﺘـﺎﺳﻌـﻪ

ﻟﻠﻜﺎﺗﺒـﻪ " ﻣﻴـﺮﻭ ﺍﻟﺸﺮﻳــﻒ "


ﻣﻼﺣﻈـﻪ : ﺍﻱ ﺣـﺪ ﻣﺶ ﺣﻴـﺪﻳﺮ ﻻﻳـﻚ ﻻﺳـﻒ ﺣﻨـﺤﺬﻑ ﻭ ﻫـﺬﺍ ﺑﺸـﻜﻞ ﻣﺘﻮﺍﺻﻞ ﻛﻞ ﺑﻌﺪ ﺣﻠﻘﻪ ﻧﺤـﺬﻑ ﻃﻠﺒـﺖ ﻻﻳﻚ ! ﻛـﺎﻥ ﻣﺘﻨﺒﻠﻴـﻦ ﻓـ ﺗﻌﻠﻴﻖ
_______________________
ﻣﺸـﻲ ﺍﻟﺠــﻮ ﺣﻠــﻮ ﻭﻓـ ﺍﻟﻌﺸـﻲ ﻗـﺮﺭﻭ ﺍﻳﺠﻴﺒـﻮ ﺟـﺎﻫـﺰ ﻭﻛـﺎﻥ ﺟﻮﻫـﻢ ﻳﺎ ﻣﺤـﻼﺍﻩ
ﺧﺸﻴـﺖ ﻟـ ﺍﻟﻤﻄﺒـﺦ ﺑـ ﻧﺸـﺮﺏ ﺍﻣﻴـﻪ ، ﺩﺧﻠـﺖ ﻋﻠﻴـﺎ ﻋﻤﺘـﻲ ﺻﺎﻟﺤـﻪ ﻭ ﺻـﻜﺮﺕ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭﺭﺍﻫـﺎ ،
ﻟﻔﻴـﺖ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﻧﺸﺒﺤﻠﻬـﺎ ﻓـ ﻗﺮﺑـﺖ ﻣﻨـﻲ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭ
ﻋﻤﺘـﻲ ﺻﺎﻟﺤـﻪ ﺻﻜـﺮﺕ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﺍﻗﻌـﺪﻱ ﺑﻨﺘـﻜﻠﻢ ﺍﻣﻌـﺎﻙ
ﻧﺸﻔـﺖ ﺃﻳـﺪﻱ ﻭ ﺭﺑﻌـﺖ ﺃﻳﺪﻳـﻞ ﻭ،ﺷﺒﺤﺘﻠﻬـﺎ : ﺗﻔﻀـﻠﻲ
ﻋﻤﺘـﻲ ﺻﺎﻟﺤـﻪ : ﻭﻟـﺪﻱ ﻃﻠﻌﻴـﻪ ﻣﻦ ﺭﺍﺳـﻚ ﻓﺎﻫﻤـﻪ؟
ﺍﻧـﻲ ﺿﺤﻜـﺖ ﻭ ﺭﻓﻌﺘﻠﻬـﺎ ﺃﻳـﺪﻱ ﻟـ ﻓﻴﻬـﺎ ﺍﻟﺪﺑﻠـﻪ : ﻋﻨـﺪﻱ ﺩﺑﻠـﻪ ﻻﺑﺴﺘـﻬﺎ ﻭ ﻋـﻨﺪﻱ ﺭﺍﺟـﻞ ﻗـﺎﻋﺪﻩ ﺗﺤـﺖ ﺍﺳﻤـﻪ، ﺍﻧﺖِ ﺷـﺪﻱ ﻭﻟـﺪﻙ ﻣﻦ ﻋﻠﻴـﺎ ﺑﺲ ! ﻭ ﺳـﺎﺩﻙ ﻛﻞ ﻳﻮﻡ ﻭ ﺍﻟﺜﺎﻧـﻲ ﺗﺮﻣـﻲ ﻓـ ﻧﻔـﺲ ﺍﻟﻜـﻼﻡ !
ﺷﺒﺤﺘﻠﻬـﺎ ﺍﺧـﺮ ﻧﻈـﺮﻩ ﻭ ﻃﻠﻌﺖ ﻣﻀﺎﻳﻘـﻪ ، ﻗﺎﺑﻠـﻨﻲ ﻣﻌﺘـﺰ ﺧـﺎﺵ ﻣﻦ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﺍﻟﺪﺍﺧﻠـﻲ : ﻫـﻲ ﺷﻨـﻲ ﻧﻤﺸــﻮ ؟
ﺍﻧـﻲ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﺃﻱ ﻳﺎﺭﻳـﺖ
ﻣﺴـﻚ ﻳـﺪﻱ، ﺷﺒﺤـﺖ ﻻﻳﺪﻳﻨـﺎ ﻭ ﻗـﻤﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ ،
ﻣﺸﻴﻨـﺎ ﻟـ ﺍﻟﺤـﻮﺵ ﻭ ﻛـﺎﻥ ﺍﻭﻝ ﻣﺮﻩ ﻧﺸﺒﺤـﻪ، ﻣﺸـﺮﺡ ﻭ ﻭﺍﺳـﻊ ﻫﻠﺒــﺂ ﻓـ ﺷﻬﻘـﺖ ﻭ ﺍﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﺍﻣﺘﻠـﻮ ﺍﺩﻣـﻮﻉ ﻭﺷﻴـﺮﺕ ﺑـ ﺻﺒﻌـﻲ ﺍﻟﺴﺒﺎﺑـﻪ ﻉ ﺍﻟﺰﺍﻭﻳـﻪ : ﺷﺸﺸﻨـﻲ ﻫـﺎﺫﻱ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﻣﺸـﻲ ﻟـ ﺍﻟﺰﺍﻭﻳـﻪ : ﺩﺭﺟﻴـﺤـﻪ ﻗُﻠـﺖ ﺣﺘﻌـﺠﺒـﻚ !
ﻗﺮﺑـﺖ ﻣﻨـﻪ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﻧـﺮﺟـﻒ ﻭ ﺷﺒﺤﺘـﻼ : ﻣﻦ ﻭﻳــﻦ ﺟﺒﺘـﻬﺎ ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﻋﻘـﺪ ﺣﻮﺍﺟﺒـﻪ ﻭ ﺗﻨـﻬﺪ : ﻛـﺎﻥ ﻋـﻤﺮ ﺷﺎﺭﻳﻬـﺎ ﻓـ ﺷﻘﺘـﻬﺎ ﻭﻟـﻢ ﺗـﺰﻭﺟـﺖ ﻗﺒﻠﻬـﺎ ﻋﻄـﻬﺎﻟـﻲ ﻫﺪﻳـﻪ !
ﺷﺒﺤﺘﻼ ﻭ ﺍﻟﺪﻣــﻮﻉ ﺍﺳﺘﻮﻃﻨـﻮ ﺍﺧـﺪﻭﺩﻱ، ﻫـﺎﺫﻱ ﻟـ ﻛﻨـﺖ ﻣﻮﺟـﻌﺘـﻠﻪ ﺭﺍﺳـﻪ ﺑﻴﻬـﺎ ﻭ ﺃﻥ ﺍﻭﻝ ﺷـﻲ ﺍﻳـﺪﺧﻠـﻪ ﻟـ ﺷﻘﺘﻨـﺎ، ﻳﻤﺸـﻲ ﻳﻌﻄﻴﻬـﺎ ﻟـ ﺭﺍﺟﻠـﻲ، ﺍﻩ ﻗﺼـﺪﻱ ﻋﻤـﻪ ! ﺷـﻦ ﻗﺼـﺪﻩ ﺑـ ﺍﻟﺤـﺮﻛـﻪ ﺃﻫﻴـﺎ،
ﻣﻌﺘـﺰ ﺭﻓﻌﻠـﻲ ﻭﺟـﻲ ﺑـ ﻃﺮﻑ ﺃﻳـﺪﻩ : ﻫﻴـﻼﻧـﻪ !
ﺷﺒﺤﺘﻼ ﺑـﻌﻴـﻮﻧـﻲ ﺍﻟﺤﻤـﺮ ﻭ ﺑـ ﺟﺴﻤـﻲ ﺍﻟﻤــﺮﻫـﻖ ﻭ ﺃﻋﺼـﺎﺑﻲ ﺍﻟﺘﺎﻟﻔـﻪ ، ﺭﺷﻔـﺖ ﺧﺸـﻤﻲ ﻭ ﻫﻤـﺴﺘـﻠﻪ : ﻋــﺎﺩﻱ ﺍﻧﻀـﻤـﻚ ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﺷﺒﺤﻠـﻲ ﺑـ ﺃﺳﺘـﻐﺮﺍﺏ ﻓـ ﻗﻠـﺖ ﺍﻧـﻲ ﺑﺎﺳﺘـﻌﺠـﺎﻝ ﻭ ﺗـﺮﺟـﻲ : ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴـﻚ ! ﻣﺤﺘـﺎﺟﺘـﻚ .
ﻣﻌﺘـﺰ ﺑـﺪﻭﻥ ﺗـﺮﺩﺩ ﻓﺘـﺤﻠـﻲ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﺍﻟـﺰﻭﺯ، ﺷـﺒﺤـﺖ ﻟـ ﺣﻀﻨـﻪ ﺍﻟﻤﻔﺘﻮﺣﻠـﻲ ﻭ ﺭﻣﻴـﺖ ﻧﻔﺴـﻲ ﻋﻠﻴـﻪ ﻭ ﺷﺪﻳـﺖ ﻓـ،ﺗﻴﺸﺮﺗـﻪ، ﺍﻣـﺎ ﻫـﻮﺍ،ﺿﻐـﻂ ﻋﻠﻴـﺎ ﻫﻠﺒـﺂ ﻭ ﺑـﺪﺍ،ﺍﻳﺸـﻢ ﻓـ ﺭﻳﺤﺘـﻲ ﺑـ ﺗﺄﻣـﻞ ﻭ ﺭﺍﺣــﻪ ﻭ ﺍﻻﺑﺘﺴـﺎﻣـﻪ ﻣـ ﻓﺎﺭﻗﺘـﺶ ﻭﺟـﻬﻪ ﺃﺑــﺪﺃ
__________________________________
ﻏـﺰﻝ ﻧﺤـﺖ ﺍﻟﻐﻄـﻲ ﻣﻦ ﺟﻴﻬﺘـﻬﺎ ﻭ ﺧﺸـﺖ ﻟـ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ ﻓـ ﻗـﺎﻡ ﺟﻬـﺎﺩ ﺍﻳـﺪﻩ ﺍﻟﻴﺴـﺎﺭ، ﺧﺸـﺖ ﻏـﺰﻝ ﻓـ ﺣﻀﻨـﻪ ﻭﺣﻄـﺖ ﺭﺍﺳﻬـﺎ ﻋﻠﻰ ﺻـﺪﺭﻩ ﻭﻫـﻮ ﺃﻳـﺪﺍ ﻋﻠﺊ ﻛﺜﻔﻬـﺎ ﻭ ﺍﻳﻤﺸـﻲ ﻓـ ﺃﻳـﺪﺍ ﻭ ﺍﻳـﺘﺤـﺴﺲ ﻓـ ﺟﺴﻤﻬـﺎ ﺑـ ﻟﻤﺴﺎﺗـﻪ ﺍﻟﺪﺍﻓﻴــﻪ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﺳـﻪ ﺍﻟﺴﺎﺧﻨـﻪ ﻋﻠﻰ ﺭﻗﺒﺘـﻬﺎ ﻭ ﺩﻗـﺎﺕ ﻗﻠﺒـﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻴـﻪ ﻣﻌﻠﻨـﻪ ﻋـﻠﻲ ﺣــﺮﺏ
ﻏـﺰﻝ ﺭﻓﻌـﺖ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﻭ ﺍﺗﻤﺸـﻲ ﻓﻴﻬـﺎ ﻋﻠﺊ ﻟﺤﻴﺘـﻪ : ﺑﻴﺒـﻲ !
ﺟﻬـﺎﺩ ﺑـ ﺿﻌـﻒ ﻭ ﺍﺳﺘـﺴﻼﻡ ﻟـ ﺻﻮﺗـﻬـﺎ ﺍﻟـﻬـﺎﻣـﺲ : ﻧـﻌﻢ ﻳـ ﻋـﻤـﺮﻱ .
ﻏـﺰﻝ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭﻗـﺎﻣﺖ ﺃﻳـﺪﺍ ﺍﻟﺜﺎﻧﻴـﻪ ﻋﻠﻰ ﺑﻄﻨﻬـﺎ : ﻟـﻮ ﺻـﺎﺑﻨـﻲ ﺷـﻲ ﺩﻳـﺮ ﺑﺎﻟـﻚ ﻋﻼﻫـﺎ
ﺟﻬـﺎﺩ ﻗـﺎﻡ ﺍﻳﺪﻳـﻪ ﻭ ﻗﻌـﻤﺰ ﺃﻛﻮﻳـﺲ ﻭ ﻓﻨـﺺ ﻓﻴﻬـﺎ : ﺷﻨـﻲ ﺷﻨـﻲ؟
ﻏـﺰﻝ ﺧـﺎﻓـﺖ ﻣﻦ ﻣﻼﻣﺤـﻪ ﺍﻟﺤـﺎﺩﻩ ﻟـ ﺃﻧﻘﻠﺒـﺖ ﻓـ ﻇـﺮﻑ ﺛﻮﺍﻧـﻲ ،
ﺟـﻬـﺎﺩ ﺑـ ﻋﺼﺒﻴـﻪ ﺷـﺪ ﻭﺟﻬـﺎ ﻭ ﻗـﺮﺏ ﻣﻨﻬـﺎ ﻭﻳﺤـﻜﻲ ﺿﺎﻏـﻂ ﻋﻠﺊ ﺍﺳﻨﻮﻧـﻪ : ﺍﻟﺤﻴـﺎﻩ ﻟـ ﺑـﻼﻙ ﻣﻨﺒﻴﻬـﺎﺵ، ﻭ ﺍﻟﻜـﻼﻡ ﺍﻟﻔـﺎﺭﻍ ﻫـﺬﺍ ﻧﺤﻴـﻬﻮﻟـﻲ ﻣﻦ ﺭﺍﺳـﻚ " ﻭ ﺣـﻂ ﺻﺒـﻌﻪ ﺍﻟﺴﺒﺎﺑـﻪ ﻋﻠﻰ ﺭﺍﺳﻬـﺎ : " ﻓﺎﻫﻤـﻪ !
ﻏـﺰﻝ : ﺑـﺲ
ﺟـﻬـﺎﺩ ﺭﻣـﺎﻫـﺎ ﻋﻠﺊ ﻇﻬـﺮﻫـﺎ ﻭﺟـﻲ ﻓﻮﻗﻬـﺎ ﻭﻗـﺎﻡ ﺍﻳﺪﻳـﻪ ﺍﻻﺛﻨﻴـﻦ ﺣـﺎﻭﻃـﻬﺎ ﺑﻴــﻬﻢ " ﺯﺍﺑﻄﻴـﻦ ﺗﻤﺮﻳـﻦ ﺍﻟﻀﻐـﻂ ﺃﻫـﻮﺍ،ﺯﻳـﻪ ﺑﺎﻟﺰﺑـﻂ "
ﻳﺮﺗﻔـﻊ ﺑـ ﺟﺴﻤـﻪ ﻭ ﻳﻨـﺰﻝ ﻋﻠﻰ ﻏـﺰﻝ ﺑـ ﺑﻮﺳــﻪ ﻓـ ﺧﺪﻫـﺎ ﻭ ﻳﻬﺴﻤﻠﻬـﺎ ﺑـ ﻧـﻮﻉ ﻏـﺰﻝ ، ﻣـﻦ ﺑﻌـﺪﻫـﺎ ﺃﺭﺗﻔـﻊ ﻭ ﻧـﺰﻝ ﻋﻀﻬـﺎ ﻓـ ﺧﺸﻤﻬـﺎ ﻓـ ﻏـﺰﻝ ﺟـﺖ ﺑﺘﻌﻴـﻂ _ ﻧـﺰﻝ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﺑـ ﺟﺴﻤـﻪ ﻭ ﺑﺒـﻮﺳـﻪ ﻭﺭﺍﺀ ﺑﻮﺳــﻪ ﻟﻴـﻦ ﺃﺭﺗﺨـﺖ ﻏـﺰﻝ ﺃﻣﻌـﺎﻩ ﻛﻠﻴـﺎ ﻭ ﺑـﺪﺕ ﺃﺗﺒـﺎﺩﻝ ﻓﻴـﻪ ﻗﺒـﻼﺕ ﺷﻐـﻒ ﻭ ﺣُﺐ ﻭ ﻧﻈـﺮﺍﺕ ﺍﻋﻴﻮﻧـﻬـﻢ ﻳﺘﻜﻠﻤـﻮ ﺑﻴـﻦ ﻛـﻞ ﺑﻮﺳـﻪ ﻭ ﺑﻮﺳـــﻪ
________________________________
ﻗـﻤـﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻣﻦ ﺻـﺪﺭ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭ ﺃﻋﺘـﺬﺭﺕ ﻣﻨـﻪ ﻭ ﺧﺸﻴـﺖ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ،ﻗﻌـﻤﺰﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ ﻗـﺪﺍﻡ ﺍﻟﺰﻳﺎﻧـﻪ ﺑﺎﻟﻀﺒـﻂ !
ﺭﻓـﻌﺖ ﺃﻳـﺪﻱ ﻧﻤـﺮﺭ ﻓـ ﺻﻮﺍﺑﻌـﻲ ﻋﻠﻰ ﺷﻔﺎﻳﻔـﻲ ﻭ ﻏـﻤﻀـﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﻭ ﺗﻔـﻜـﺮﺕ ﺷـﻦ ﺻـﺎﺭ،ﺑﻴﻨـﻲ ﻭ ﺑﻴﻨــﻪ ! ﻓـ ﺍﻟﺴﻴــﺎﺭﻩ ﻭ ﺃﺑﺘﺴـﻤـﺖ ﻻ ﺍﺭﺍﺩﻳـﺎ .
ﺑﻴﻨﻤـﺎ ﻣﻌﺘـﺰ ﻣﺘﻤـﺪﺩ ﻓـ ﺩﺍﺭ ﺿﻴـﻮﻑ ﻭ ﺍﻳﺪﻳـﻪ ﺗﺤـﺖ ﺭﺍﺳـﻪ ﻭ ﻳﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺍﻟﺼﻘﻒ ﻭ ﻣﺒﺘﺴـﻢ ﻭ ﺃﻳـﺒﻠﻞ ﻓـ ﺍﻟﻠﺴﺎﻧـﻪ ﺑـ ﺷﻔﺎﻳﻔـﻪ ﻭ،ﻳﺴﺘﻄـﻌـﻢ ﻓـ ﻃﻌــﻢ ﺍﻟـﺮﻭﺝ ﺍﻟﻬـﺎﺩﺉ _ ﻧﺤـﻰ ﺍﻟﺘﻴﺸـﺮﺕ ﺍﺑﺘـﺎﻋـﻪ ﻭ ﺑـﺪﺍ ﻳﺴﺘﺸﻨـﻖ ﻓـ ﺭﻳﺤﺘـﻲ ﻋﻠﻴـــﻪ !
" ﻓـ ﺍﺧﺘـﻞ ﺗﻮﺍﺯﻧـﻲ ﻓـ ﻭﺳـﻂ ﻗﻮﺗـﻲ _ ﺑـ ﺭﺍﺋﺤـﻪ ﻋﻄـﺮﻙ . ﻭ ﻟـﻜﻲ ﺃﻋﺘـﺮﻑ
ﺃﻟــﺬ ﻫـﺰﺍﺋﻤـﻲ ﻋﻄـﺮﻙ "
ﺑﺪﻟـﺖ ﺣﻮﺍﻳـﺠـﻲ ﺑـ ﺑﺠﺎﻣـﻪ ﺑﻴﻨــﻚ ﻓـ ﺍﻻﺑﻴـﺾ ﻭﻣﻦ ﺍﻟﺪﺍﺧـﻞ ﻋﻠﻴﻬـﺎ ﺗﻴﺸـﺮﺕ ﺃﺑﻴــﺾ ، ﺗﻤـﺪﺩﺕ ﻓـ ﺍﻟﺴﺮﻳـﺮ،ﺑﻌـﺪ ﻣﺎ ﺣﻄﻴـﺖ ﻓﻮﻧـﻲ ﻓـ ﺍﻟﺸﺎﺣـﻦ ﺟﻨﺒـﻲ
ﺣﻄﻴـﺖ ﺃﻳﺪﻳـﺎ ﻋﻠﺊ ﺑﻄﻨـﻲ ﻭ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺒـﺎﺏ، ﻛﻨـﺖ ﻣﺘﻮﻗﻌـﻪ ﺑـ ﺃﻥ ﺣﻴﺨـﺶ ﻋﻠﻴـﺂ ﻭ ﺍﻳﺘﻘـﺮﺏ ﻣﻨـﻲ ﺣﺴـﺐ ﻣـﺎ ﺍﺳﻬـﻮﻙ ﻋﻠﻴـﺎ ﻓـ ﺃﻭﻝ ﻟﻴﻠـﻪ ﺑـﺲ ﺑـﺎﻟﻌـﻜﺲ ﻛـﺎﻥ ﻣﺤﺘـﺮﻣﻨـﻲ ﺧﺎﺻـﺎ ﻓـ ﺍﻟﻤﻮﺿـﻮﻫﻊ ﻫـﺬﺍ ﺑـ ﺩﺭﺟـﻪ ﺣﺘـﺊ ﻣـ ﻓﻜـﺮﺵ ﻳـﺪﺧﻞ ﻋﻠﻴـﺎ ﻓـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺍﻻ ﻭﻗـﺖ ﺭﻗـﺪﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺴـﻠﻤـﺖ ﻟـ ﺍﻟﻨـﻮﻡ ﺑﻌـﺪ ﻭﻗـﺖ ﻃﻮﻳـﻞ ﻓـﻲ ﺍﻻﻧﺘﻈـﺎﺭ
ﺩﺧـﻞ ﻣﻌﺘـﺰ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ، ﻛـﺎﻥ ﻳﻤﺸـﻲ ﺑـ ﺣـﺬﺭ ﺃﻥ ﻳﻔﻴﻘﻨـﻲ ﻭ ﺍﻧﺤـﺲ ﺑـ ﻭﺟـﻮﺩﻩ ﺍﺗﺠـﻪ ﻟـ ﻏﺮﻓـﺔ ﺍﻟﻤـﻼﺑـﺲ ﻭ ﺟﺒـﺪ ﺃﻭﻝ ﺳـﺮﻭﺍﻝ ﻭ ﺗﻴﺸـﺮﺕ ﻭ ﻛﻴـﻒ ﺑﻴﻄـﻠﻊ ﺃﻟﺘﻔـﺖ ﻋﻠﻴـﺎ ﻭ ﻣﻘـﺪﺭﺵ ﻳﻤﻨـﻊ ﻣﻦ ﻧﻔﺴـﻪ ﺃﻥ ﺍﻳـﺪﺍﻋـﺐ ﻣﺸـﺎﻋـﺮﻩ،
ﻭﻗـﻒ ﻋﻠﺊ ﺭﺍﺳـﻲ ﻭ ﻣـﺪ ﺃﻳﺪﻳـﻪ ﻋﻠﺊ ﺷﻌــﺮﻱ ﻓـ ﺳـﻤﻊ ﻟـ ﺭﻏﺒﺘـﻪ ﺑـ ﺃﻥ ﻳﻄﺒـﻊ ﻋﻠﻴـﺎ ﺑﻮﺳــﻪ ﻭ ﻳﻄــﻠﻊ !
ﻓﺘﺤـﺖ ﺃﻋﻴـﻮﻧـﻲ ﺑﻌـﺪ ﻣـﺎ ﻃﻠــﻊ ﻭ ﻧـﺰﻟـﺖ ﺍﻟﺪﻣﻌـﻪ ﻟـ ﻛﻨـﺖ ﺣﺎﺑﺴﺘـﻬﺎ ﻣﻦ ﺃﻭﻝ ﻣﺎ ﺩﺧـﻞ ﻭ ﺯﻱ ﺃﻱ ﻟﻴﻠـﻪ ﻃﻠﺒـﺖ ﺭﺑـﻲ ﺃﻳﻘﻮﻳﻨـﻲ ﻭ ﺃﻳﺼﺒـﺮﻧـﻲ ﻭ ﺍﻻﻫـﻢ ﺑـ ﺃﻥ ﻳﻌﻮﺿﻨـﻲ ﺧﻴـﺮ
____________________________
ﺻﺒــﺎﺡ ﺟﺪﻳـﺪ ﻭﻳـﻮﻡ ﺟﺪﻳــﺪ ﻋﻠﻴﻨــﺂ
ﻓـ ﺗﺤﻀﻴـﺮﺍﺕ ﻋـﻤـﺮ ﻟـ ﺍﻟﺸﻐـﻞ ﺑـ ﺃﻥ ﻳﺨـﺪﻡ ﻓـ ﺍﻟﻤﺼـﺮﻑ ﻣﻮﻇـﻒ _
ﻓـ ﺭﻭﺍﺩ ﻭ ﻧـﻘﺎﺷـﺎﺗـﻪ ﻣﻊ ﺧﻄﻴﺒﺘـﻪ ﺟﻴﻬـﺎﻥ ﺍﻟﻤﻤﻠـﻪ ﺑـ ﺃﻥ ﺗﺒـﻴﻪ ﺃﻳﻄـﻠﻊ ﺍﻟﻌــﺮﺱ !
ﺑـ ﻋﻤﺘـﻲ ﺻﺎﻟﺤـﻪ ﻟـ ﺃﺗﻔﻴـﻖ ﻓـ ﺭﻏـﺪ ﺑـﺪﻭﻥ ﻓﺎﺋـﺪﻩ ﻋﻴـﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻬﺰﺍﺋـﺐ ﻣﺸـﺖ ﻭ ﺧﻠﺘـﻬـﺎ،
ﺑـ ﻏـﺰﻝ ﻟـ ﻭﺻﻠـﺖ ﺟﻬـﺎﺩ ﻟـ ﺳﻴﺎﺭﺗـﻪ ﻭ ﺃﺗﺠﻬـﺖ ﻟـ ﻋﻤﺘـﻬﺎ ﻭ ﻋﻤﻬـﺎ ﻭﻓﻄـﺮﺕ ﺃﻣﻌــﺎﻫـﻢ ﻭ ﺑﻌـﺪﻫﺎ ﻣﺸـﺖ ﻟـ ﺷﻘﺘـﻬﺎ
ﺑـ ﺻﻬﻴـﺐ ﺍﻟـﻲ ﺑﺎﻳـﻊ ﺍﻟﺪﻧﻴـﺂ ﻭ ﻳﺘـﻜﻠﻢ ﻣﻊ ﺑﻨـﺖ ﺟﻴـﺮﺍﻧـﻬﻢ " ﻫـﻤﺲ "
ﺑـ ﻓـﺎﺩﻱ ﺍﻟـﻲ ﻳﺘﺼـﻞ ﺑـ ﺭﻏـﺪ ﻭ ﻣﺤـﺎﻭﻻﺕ ﺍﻻﺗﺼـﺎﻻ ﺗﻨﺘـﻬﻲ ﺑـ ﻋـﺪﻡ ﺍﻟـﺮﺩ !
ﻏﺴـﻠﺖ ﺃﺧـﺮ ﺯﻭﺯ ﻃﻮﺍﺳـﻲ ﻭ ﻃﻠﻌـﺖ ﺑـ ﻣﻘﻴـﻦ ﻗﻬـﻮﻩ ﻟـ ﻣﻌﺘـﺰ ﻓـ ﻛـﺎﻥ ﺍﻟﻮﻗـﺖ ﻣـﺎ،ﻳﻘـﺎﺭﺏ 11:34
ﻣﺪﻳﺘـﻠﻪ ﻭ ﻗﻌـﻤﺰﺕ ﺃﻣﻘﺎﺑﻠﺘـﻪ ﺑـ ﻗﻔﻄـﺎﻥ ﺍﻟﺤـﻮﺵ ﺍﻻﺳـﻮﺩ ﻭﻛـﺎﻥ ﻛـﺖ ﻭﻃﻮﻟـﻪ ﻟـ ﺍﻟﺮﻛﺒــﻪ
ﺗـﺮﺩﺩﺕ ﺃﻛﺜـﺮ ﻣﻦ ﻣــﺮﻩ ﻓـ ﺳﺆﺍﻟـﻲ ﻟﻴـﻪ : ﻣﻌﺘـﺰ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺍﻟﺘﻔـﺖ ﻋﻠﻴـﺎ ﺑﻌـﺪ ﻣـﺎ ﻛـﺎﻥ ﻣﻨﺸﻐـﻞ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺘـﻲ ﻓـﻲ : ﻧـﻌﻢ ؟
ﺍﻧـﻲ : ﻋـﺎﺩﻱ ﻧﺘﻜﻠﻤـﻮ ﻣـﻊ ﺑـﻌﺾ؟
ﻣﻌﺘـﺰ : ﻳـﺎﺭﻳــﺖ " ﻭ ﺷـﺪ ﺍﻟﺠﻬـﺎﺯ ﻭ ﻃﻔـﻰ ﺍﻟﺘـﻲ . ﻓـﻲ "
ﻭ ﻧـﺎﺽ ﺟـﺎ ﺟﻨﺒــﻲ ﻭ ﺣـﻂ ﻋﻠﻴﻨـﺎ ﺍﻟﺒﻄﺎﻧﻴـﻪ ﻭ ﺷـﺪ ﺍﻟﻤـﻖ : ﻣﻦ ﻭﻳـﻦ ﺑﻨﺒـﺪﻭ !
ﺷـﺮﺑـﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻘـﻬﻮﻩ ﻭﺷـﺪﻳﺘـﻬﺎ ﺑﻴﻦ ﺃﻳﺪﻳـﺎ : ﺃﻣﻤﻤﻤﻤﻢ ﺃﺑـﺪﺍ،ﺑﻴـﻚ ؟
ﻣﻌﺘـﺰ : ﺃﻧﺖِ ﺑﺪﺍﻳﺘـﻲ ﻭ ﻧـﻬﺎﻳﺘـﻲ ﺃﻧﺖِ ﻧـﺎﺭﻱ ﻭ ﺟﻨﺘـﻲ !
ﺍﻧـﻲ ﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ ﻭ ﺑـ ﺧﺠـﻞ : ﻣﻌﺘـﺰ
ﺿﺤـﻚ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭ ﺃﻋـﺮﻭﻕ ﺍﺭﻗﺒﺘـﻪ ﺍﻟﺒـﺎﺭﺯﺍﺕ : ﺑـﺎﻫـﻲ ﻳـ ﺳﻴـﺪﻱ، ﺃﻧـﻲ ﻣﻌﺘـﺰ !
ﻣﻴـﻠﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻭ ﺑـ ﻋﺼﺒﻴـﻪ : ﺗﺘﻜﻠـﻢ ﺑﺠﺪﻳـﺎﺕ، ﻏﻴـﺮ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴـﻚ ﺍﺳﻤـﻚ ﻣﻌﺘـﺰ؟
ﻣﻌﺘـﺰ : ﻳﻌﻄﻴﻬـﺎﻟﻚ ﻫﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻬﻪ ، ﺍﻣﻢ ﻣﻮﺍﻟﻴـﺪ 87 ﻣﻬﻨـﺪﺱ ﻧﻔـﻂ ﻧﺸﺘـﻐﻞ ﺍﺳﺒﻮﻋﻴـﻦ ﺑـ ﺍﺳﺒﻮﻋﻴـﻦ ﻭ ﺍﺣﻴـﺎﻧـﺎ ﺷﻬـﺮ ﺑـ ﺷﻬـﺮ ﻭ !
ﺍﻧـﻲ ﻗﻤـﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻓﻴـﻪ ﻭ ﺑﻔﻀـﻮﻝ : ﻭ ﺷﻨـﻲ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﺣـﻂ ﺍﻟﻤـﻖ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﻄﺎﻭﻟـﻪ ﻭ ﻗـﺮﺏ ﻣﻨـﻲ : ﻭ ﺍﻧﺤﺒــﻚ " ﻭ ﺑـﺎﺳﻨـﻲ ﻋﻠﺊ ﺃﺭﻗﺒﺘـﻲ " ﻭ ﻭ ﺧـﺮ ﻣﻦ ﻋﻠﻴـﺎ : ﻭ ﺍﻧﺖِ
ﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ ﻭ ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﻫﻴـﻼﻧﻪ ﻣﻮﺍﻟﻴـﺪ .97 ﻫﻬﻬﻬﻪ ﺭﻏﺪ ﺍﻛﺒﺮ ﻣﻨﻲ ﺑـ ﺯﻭﺯ ﺳﻨـﻮﺍﺕ، ﻛﻴـﻒ ﻛﻤﻠـﺖ ﺛﺎﻧﻮﻳﺘـﻲ ﻭﻛـﺎﻥ ﺑـ ﻭﺩﻱ ﺍﻧﻮﻟـﻲ ﻓـ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌـﻪ . ، ﺑـﺲ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﻋﻘـﺪ ﺣﻮﺍﺟﺒـﻪ : ﺑــﺲ؟
ﺍﻧـﻲ ﺑﺨﻴﺒـﺔ ﺃﻣـﻞ : ﺗـﺰﻭﺟـﺖ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺷـﺪ ﺃﻳـﺪﻱ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻢ : ﻭﻟـﻮ ﺗﺰﻭﺟﺘـﻲ، ﻫـﺎﺫﻱ ﻣﺶ ﻧﻬـﺎﻳـﺔ ﺍﻟﺪﻧﻴـﺎ، ﻭ ﻛـﺎﻥ ﺃﻧﺘـﻲ ﻗـﺪﻫـﺎ ﻣﻦ ﻏـﺪﻭﻩ ﺍﻧﺴﺠﻠـﻚ ﻓـ ﺍﻟﻘﺴـﻢ ﺍﻟـﻲ ﺭﺍﻳﺪﺗﻴـﻪ _ ﻭ ﺑـﻤﺎ ﺍﻥ ﻣـﻨﻘﻌﺪﺵ ﻫﻠﺒـﺎ ﻧﻌﻠـﻤﻚ ﻟـ ﺳﻮﺍﻗـﻪ ﻭ ﺗﻤﺸـﻲ ﺑـ ﺳﻴﺎﺭﺗـﻲ ﻟـ ﺍﻗﺮﺍﻳﺘـﻚ !
ﺿﺤﻜـﺖ ﻭﺍﻧـﻲ ﻣﺼـﺪﻭﻣـﻪ ﻭ ﻭﻗﻔـﺖ ﻋﻠﺊ ﺭﻛﺒﻴـﻪ : ﺗﺘﻜﻠﻢ ﺑﺠــﺪ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﺑـ ﺍﺳﺘـﻐﺮﺍﺏ : ﻭ ﺟـﺪ ﺍﻟﺠـﺪ ﺛﺎﻧــﻲ
ﺍﻧـﻲ ﺣﻀﻨﺘـﻪ : ﺑﺠـﺪﻳﺎﺕ ﺍﻧـﺖ
ﻣﻌﺘـﺰ ﺷـﺎﺩ ﻇﻬـﺮﻱ : ﺍﻧـﻲ ﺷﻨـﻲ؟
ﺍﻧـﻲ ﻭﺧـﺮﺕ ﻣﻦ ﻋﻠﻴـﻪ : ﺃﻧـﺖ ﺭﺟُﻠﻲ .
ﻣﻌﺘـﺰ ﺳﻜـﺖ ﻭ ﺣـﺲ ﺑـ ﻗﻴﻤـﺔ ﺍﻟﻜـﻠﻤـﻪ ﻭ ﻣﻌﻨـﺎﻫﺎ ﺍﻟﻜﺒﻴـــﺮ ﻓـ ﻋـﺮﻑ ﺃﻥ ﺑﺪﻳـﺖ ﻧﺮﺗﺎﺣﻠـﻪ ﻭ ﺍﻧﺤﺒـﻪ ، : ﺳـﻠﻤﻬـﺎﻟـﻲ !
ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭ ﺭﺩﻳـﺖ ﻗﻌـﻤﺰﺕ ﻧﺸـﺮﺏ ﻓـ ﻗﻬﻮﺗـﻲ ﻭ ﻧﻈـﺮﺍﺗـﻲ ﻟـ ﺍﻟﺪﺭﺟﻴﺤـﻪ ﻭ ﻫـﺎﻳﻤـﻪ ، ﻭﻫـﻮ ﻧـﺎﺽ ﺑﻌـﺪ ﻣﺎ ﺳﻤـﻊ ﺻـﻮﺕ ﺍﻟﺒـﺎﺏ ﻓـ ﻓﺘـﺢ
ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻫﻴﻔـﺎﺀ ﺑـ ﺃﻳﺪﻫـﺎ ﺍﻟﻐـﺪﻱ : ﻫـﺎﺍﺍﺍﻱ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺧـﺪﻱ ﺍﻟﺼﻔـﺮﻩ ﻭ ﺗﻨـﻬﺪ : ﻭ ﻋﻠﻴـﻜﻢ ﺍﻟﺴـﻼﻡ، ﺻﺤﻴﺘـﻲ .
ﻫﻴﻔـﺎﺀ ﺟـﺖ ﺑﺘـﺨـﺶ ، ﺗﻌـﺮﺿﻠﻬـﺎ ﻣﻌﺘـﺰ : ﺍﺷـﺒﺢ ﻣﻦ ﺍﻳﻨـﺎﺩﻳﻠـﻚ
ﺧـﺶ ﻭ ﺗﻐﺬﻳـﻨـﺎ ﻭ ﻣـﺮﻭ ﺍﻻﻳــﺎﻡ ﻋﺎﺩﻳــﻪ ﺟـﺪﺁ
ﺍﺣﻴـﺎﻧـﺎ ﻧﻄـﻠﻌﻮ ﻟـ ﻣﻨﺘـﺰﻩ ﻭﻻ ﺍﻟﻜﻮﺭﻧﻴــﺶ
ﻭ ﺟـﺘﻨـﻲ ﻏـﺰﻝ ﻭ ﺭﻏـﺪ ﻭ ﻛـﺎﻧﺖ ﺭﻏـﺪ ﺗﺼﺮﻓﺎﺗـﻬﺎ ﻏﺮﻳﺒـﻪ ﺷـﺎﺭﺩﻩ ﻭ ﺷـﺎﺩﻩ ﺍﻟﻨﻘـﺎﻝ ﻭ ﺗﺒﺘﺴـﻢ _ ﻧﻔـﺲ ﺣـﺮﻛﺎﺗـﻲ ﻣﻊ ﺧﻮﻫـﺎ ﻗﺒـﻞ ﺑﺎﻟﻀﺒـﻂ !
ﻭ ﻓـ ﻳـﻮﻡ ﻧﺰﻟﻨـﺎ ﻋـ ﺧﺎﻃـﺮ ﻣﻌﺘـﺪ ﺑﻴﻌـﻠﻤﻨـﻲ ﻟـ ﺳﻮﺍﻗـﻪ
17/3
ﻣﻌﺘـﺰ : ﺗﻲ ﺧﻴـﺮﻧـﺎ ﻋـﺎﺩ ﺷﺪﻱ ﺍﻓـﻴﺮﻧـﻮﺍﺕ ﺷﻮﻳـﺎ
ﺍﻧـﻲ : ﺗﻲ ﺑﺎﻫـﻲ ﻣﻌﺎﺵ ﺗﺨﻠﻌـﻨﻲ !
ﻣﻌﺘـﺰ : ﺭﺍﻙ ﺑﺘﺮﺯﻳﻨـﺎ ﻓـ ﻋـﻤﺮﻧﺎ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺤـﺎﻝ ﻫـﺬﺍ ﻣﻔﻴﺶ ﺳﻮﺍﻗـﻪ
ﺃﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭ ﺷﺪﻳـﺖ ﻓـﺮﻳﻨـﻮﺍﺕ ﻭ ﻧـﺰﻟﻨـﺎ _ ﺧﺸـﻴﻨـﺎ ﻋﻠﻴـﻬـﻢ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻗﻌـﻤﺰ ﺟـﻨﺐ ﻛﻮﺛـﺮ ﻭ ﺗﻨـﻬﺪ : ﺃﻣﻴـﻪ ﺑﺎﻟﻠﻪ
ﻫﺰﻳـﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻭ ﺧﺸﻴـﺖ ﺍﻟﻤﻄـﺒﺦ ﺑﻴﻨﻤـﺎ ﻛـﺎﻧﺖ ﻫﻴﻔـﺎﺀ ﺣـﺎﻃﻪ ﻭﻟﺪﻫـﺎ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﻄﺎﻭﻟـﻪ ﻳﺎﻛﻞ ﻓـ ﺷﻜﻼﻃـﻪ ﻭ ﻫـﻲ ﺍﺗﺤـﻂ ﻓـ ﻛﺮﻳﻢ ﻛﺮﺍﻣﻴـﻞ ! .
ﻫﻴﻔـﺎﺀ ﺷﺎﻓﺘﻠـﻲ ﻭ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ : ﺗﻌﺎﻟـﻲ ﺍﻭﻗﻔـﻲ ﺑﺤـﺪﺍﻱ
ﺍﻧـﻲ : ﻵ ﺑﻨﺮﻓﻊ ـ ﻣﻌﺘـﺰ ﺃﻣﻴـﻪ ، ﻳﻌﻄﻴـﻚ ﺍﻟﺼﺤـﻪ
ﻫﻴﻔـﺎﺀ ﺿـﺤﻜﺖ : ﻛﺮﻳـﻢ ﻛﺮﺍﻣﻴـﻞ ﻣﻴـﺎﻛﻠـﺶ ﻓﻴـﻪ ﻣﻌﺘـﺰ ﺍﻻ ﻣﻨـﻲ !
ﺍﻧـﻲ ﺷﺒﺤﺘﻠﻬـﺎ ﻛﻴـﻒ . ﺗﺘﻜﻠـﻢ ﺑـ ﺛـﻘـﻪ ﻭ ﻣﺶ ﻣﻌﺘﺒـﺮﻩ ﻭﺟـﻮﺩﻱ، ﻃﻠﻌـﺖ ﻭ ﻗـﻌﻤﺰﺕ ﺟﻨﺐ ﻣﻌﺘـﺰ
ﻭ ﻫـﻲ ﺟـﺖ ﺑـ ﺍﻟﺼﻔـﺮﻩ ﻭ ﺍﺗـﻮﺯﻉ ﻓـ ﺃﺑﺘﺴـﺎﻣﺎﺕ : ﺍﻫﻲ ﻟـ ﻃﻠﺒﺘـﻬﺎ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﺧـﺪﻱ ﻣﻨﻬـﺎ : ﺳـﻠﻢ ﺃﻳﺪﻳـﻚ، ﻋﺒـﻮﺩﻱ ﺗﻌﺎﻝ ﻳﺎ ﻋﻤــﻮ !
ﻋﺒـﻮﺩﻱ ﻭﻟﺪﻫـﺎ ﺿﺤـﻚ ﻭ ﻣﺸـﻲ ﻟـ ﺣﺠـﺮ ﻣﻌﺘـﺰ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﻧﺸﺒﺤﻠـﻬﻢ ﻭ ﺳـﺎﻛﺘـﻪ !
ﻓـﺎﺩﻱ ﻳـﻠﻘـﺢ : ﻋـﺎﺩ ﻣﺮﺗـﻲ ﺑﺘﺘـﻌﻠﻢ ﺍﺩﻳﺮﻫـﺎﻟﻲ
ﺭﻏـﺪ ﻗـﺎﻣﺖ ﺭﺍﺳﻬـﺎ ﺗﺸﺒﺤﻠـﻪ ﺑـ ﻣﻌﻨـﻰ ﺍﺳﻜـﺖ ﻭ ﻫـﻮ ﻳﻀـﺤﻚ _
ﺭﻭﺍﺩ : ﻳـﺎ ﺟـﺪﻱ ﺍﻧـﻲ ﻧﻮﻳـﺖ ﺍﻧﻄـﻠﻊ ﻓـﺮﺣـﻲ !
ﻋـﻤﺘـﻲ ﺻﺎﻟﺤـﻪ ﺍﺑﺘﺴـﻤﺖ ﻭ ﺷـﺒﺤﺘﻠـﻲ ﺑـ ﺭﻓﻌـﺔ ﺣـﺎﺟﺐ : ﺍﻱ ﻭ ﺍﻟﺴـﺎﻋﻪ ﺍﻧﻄـﻠﻊ ﻓـﺮﺡ ﻋـﻤﺮ ﺍﻣﻌــﺎﻙ
ﺭﻓﻌـﺖ ﺍﻋﻴﻮﻧـﻲ ﻓﻴﻬـﺎ ﻭ ﻟـ ﻋـﻤﺮ ﺍﻟﻲ ﻛـﺎﻥ ﻛﻴـﻒ ﺧـﺂﺵ ﻭ ﻣﻌﺘـﺰ ﻣﻠﺘﻔـﺖ ﻋﻠﻴـﺎ ﻭ ﻟـ ﺗﻌﺎﺑﻴـﺮ ﻭﺟـﻲ ﻟـ ﺗﻐﻴـﺮﻭ ﺗﻠﻘـﺎﺋﻴـﺎ . .
ﻟﻔﻴـﺖ ﻧﺸـﺒﺢ ﻟـ ﺍﻟﺮﻭﺷـﻦ ﻣﻨﺒﻴـﺶ ﺍﺩﻣﻮﻋـﻲ ﻳﻨـﺰﻟﻮ
ﺻـﺢ ﺑﺪﻳـﺖ ﻣﺘﻌـﻮﺩﻩ ﻋﻠﻰ ﻭﺟـﻮﺩ ﻣﻌﺘـﺰ ﻓـ ﺣﻴـﺎﺗـﻲ ﺑﺲ ﺻﻌـﺐ ﻧﺤـﺒﻪ ﻭ ﻧﻨﺴـﻰ ﺃﻭﻝ ﺣـﺐ ﻟﻴــﺂ
ﺟـﺪﻫﻢ : ﻛـﺎﻧﺎ ﻓـ ﺑﺎﻟﻪ ﻭﺣـﺪﻩ ﺃﻳﺘﻮﻛـﻞ ﺣﺘـﻰ ﻫـﻮ ﻟـ ﻳﻄـﻠﻊ ﻳﻄـﻠﻊ . ! ﻣﺎ ﺩﺍﺑﻴـﺎ ﺍﻧﺸـﻮﻑ ﺻﻐـﺎﺭﻛﻢ
ﻓـﺎﺩﻱ : ﺣﺘﻰ ﺍﻧـﻲ ﻧﻄـﻠﻊ ﺍﻣﻌـﺎﻫﻢ ﻋـﺎﺩﻱ ﻣﻌﻨﺪﻳـﺶ ﻣﺸﻜﻠـﻪ
ﺑـﺎﺗـﻬﻢ : ﺿـﻢ ﻓﻤـﻚ ﻫـﺬﺍ ﻟـ ﻧـﺎﻗﺺ ! .
ﻓـﺎﺩﻱ ﻫـﻤﺲ ﻟـ ﺻﻬﻴـﺐ : ﺗﻲ ﺧﻴـﺮﻧﺎ ﻣﻌـﺎﻩ ﺑـﻮﻙ ﻫـﺬﺍ ! . ﺗﻲ ﻭﻟﻠﻪ ﺍﻧﻬﻨـﻲ
ﺻﻬﻴـﺐ ﺿﺮﺑـﻪ : ﺿـﻢ ﻓﻤـﻚ !
ﻓـﺎﺩﻱ ﺟـﻲ ﺑﻴﻌﻴـﻂ ﻟﻘـﻲ ﺭﻏـﺪ ﺗﺸﺒﺤﻠـﻪ ﺑـﺪﺍ ﻳﺒﺘﺴـﻢ
ﻋﻤﺘـﻲ ﻧﻌﻴﻤـﻪ : ﺧﻴـﺮﻙ ﺷﻦ ﺟـﺎﻙ ﺍﺗﺒﻮﺳــﻢ ! ﻋﺎﻃﻴﻨـﻚ ﺇﻋـﻼﻥ ﻣﻌﺠـﻮﻥ ﻭ ﺍﺣﻨـﻲ ﻣﻨﻨـﺪﺭﻭﺵ؟
ﻋﺒـﻮﺩﻱ ﺑـ ﺍﻟﺤـﺎﺡ ﺑـﺪﺍ ﻳﻨـﺎﺩﻱ ﻟـ ﻣﻌﺘـﺰ ﻋﺸـﺎﻥ ﻳﻠﺘﻔﺘـﻠﻪ : ﻋﻤﻮ ﻋﻤﻮ
ﻣﻌﺘـﺰ ﻃﺒـﺲ ﻋﻠﻴـﻪ ﻭ ﺑﺎﺳـﻪ : ﺷﻨـﻲ ﻳﺎ ﻋﻤﻮ ؟
ﻋﺒـﻮﺩﻱ ﺷﺒـﺤﻠﻨـﺎ ﻛﻠﻨـﺎ ﻭ ﺑﻌـﺪﻳﻦ ﺷـﺒﺢ ﻟـ ﻣﻌﺘـﺰ : ﻋــﺎﺩﻱ ﺍﻧـﺎﺩﻳـﻚ ﺑﺎﺑﺎ ! .
ﻧﻀـﺖ ﻣﻦ ﺗﻔـﻜﻴـﺮﻱ ﻋﻠﺊ ﻛﻠﻤﺘـﻪ ﻭ ﻗـﻤﺖ ﺭﺍﺳـﻲ ﻋﻠﻴـﻬﻢ ﻭﻛـﻞ ﺣـﺪ ﻛـﺎﻥ . ﻣﻨﺼـﺪﻡ ﺍﻛﺜـﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﺜﺎﻧـﻲ،
ﻣﻌﺘـﺰ ﺷـﺒﺤﻠﻨـﺎ ﻭﻫـﻮ ﻣﻨـﺤﺮﺝ : ، ﺍﻧﺖ ﻋﻨﺪﻙ ﺑﺎﺑﺎ ﻭ ﺍﻧـﻲ ﺯﻱ ﺑـﺎﺑـﺎ ﺷﻨـﻲ ﻣﻨـﻲ . ، ؟
ﻋﺒـﻮﺩﻱ ﺑـﺪﺍ ﻳﺒﻜـﻲ ﻭﻧـﺎﺽ ﻟـ ﻫﻴﻔـﺎﺀ : ﺑﻨﻮﻟـﻲ ﺍﻧﻘﻮﻟـﻚ ﺑـﺎﺑـﺎ ﺍﻧﻴﻴﻲ !
ﻣﻌﺘـﺰ ﻛﻴـﻒ ﺑﻴﻨـﻮﺽ ﻳﻤﺸﻴـﻠﻪ، ﻧﻀـﺖ ﻗﺒﻠـﻪ ﻭ ﻃﻠﻌـﺖ ﻣﺘﻌﺼﺒـﻪ ﻭ ﻣﻨﺸـﺒﺢ ﻓـ ﻗـﺪﺍﻣﻲ ﺷـﻲ
ﺟـﻲ ﻗـﺪﺍﻣﻲ ﻋـﻤﺮ : ﻫﻴـﻼﻧــﻪ !
ﻧﺤﻴﺘـﻪ ﻣﻦ ﻃﺮﻳـﻖ ﻭ ﻛﻤﻠـﺖ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺭﻭﺝ ﻭ ﻭﺭﺍﻱ ﻣﻌﺘـﺰ ﻳﺠـﺮﻱ
ﻭﻗﻔﻨـﺎ ﻋﻠﻰ ﺑـﺎﺏ ﺍﻟﺸﻘـﻪ ﻻﻥ ﺍﻟﻤﻔﺘـﺎﺡ ﺍﻣﻌـﺎﻩ ﻭ ﻗـﻌﺪﺕ ﻧﺴﺘﻨـﺊ ﻓﻴـﻪ ﻳﻔﺘﺤﻠـﻲ ! .
ﻣﻌﺘـﺰ ﺑـ ﻋﺼﺒﻴـﻪ : ﺃﻧﺖِ
ﺍﻧـﻲ ﺧﺒﻄـﺖ ﺑـ ﺃﻳﺪﻱ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺒـﺎﺏ : ﺍﻓﺘﺤﻠـﻲ ﺑﻨـﺪﺧﻞ ! !!!
ﺟﺒـﺪ ﺍﻟﻤﻔﺘـﺎﺡ ﻣﻦ ﺟﻴﺒــﻪ ﻭ ﺧﺸﻴـﻨـﺎ
ﻗﻌـﻤﺰﺕ ﻋﻠﺊ ﺍﻟﺼﺎﻟـﻮﻥ ﻭﺷﺒﺤﺘﻠـﻪ : ﺷﻦ ﺑﻴﻨـﻚ ﻭﺑﻴﻨﻬـﺎ؟
ﻣﻌﺘـﺰ ﻳﺸـﺪﺝ ﻟـ ﺃﻋﻴﻮﻧــﻲ ﻭ ﺑـ ﺛﻘـﻪ ﻭ ﺷﻌـﻮﺭ ﻣﻬـﺰﻭﺯ ﺑـ ﺍﻟﺨﻮﻑ ﻣﻦ ﺇﺟـﺎﺑﺘـﻲ : ﺃﻧـﻲ ﻟـ ﺷﻦ ﺑﻴﻨـﻲ ﻭ ﺑﻴﻨﻬـﺎ ﻭﻻ ﺍﻧﺘـﻲ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻭﻟـﺪ ﺧﻮﻱ ؟
ﺍﻧﺼـﺪﻣـﺖ ﻭ ﻣﻌـﺎﺵ ﻋـﺮﻓـﺖ ﺷﻦ ﻧﺘـﻜﻠـﻢ ﺑﻠﻌـﺖ ﺭﻳﻘـﻲ ﻭ ﺑـ ﻟﻌﺜﻤـﻪ : ﺷﺸﺸﻨـﻲ ﺍﺗﻘﻮﻝ ﺍﻧـﺖ؟
ﻭ ﻧﻀـﺖ ﺑﻨﻬـﺮﺏ ﻟـ ﺍﻟـﺪﺍﺭ ﺷـﺪﻧﻲ ﺑـ ﺍﻟﻘﻮﻩ ﻣﻦ ﺃﻳـﺪﻱ ﻭ ﺭﻣـﺎﻧﻲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺼـﺎﻟـﻮﻥ . !
ﻗـﺪﺍﺱ ﻧﺤﺒـﻜﻢ ﻭﻋﻠﻰ ﺧﺎﻃﺮﻛﻢ ﻧﺰﻟﺖ
ﻭ ﺳﺎﻣﺤﻮﻧﻲ ﻻﻥ ﻭﻟﻠﻪ ﻫﻀﺎ ﻃﻮﻝ . ﺣﻠﻘﺎﺗﻲ



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:08 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.