آخر 10 مشاركات
اتركي الماضي ميتاً- نوفيلا زائرة -لفاتنة الرومانسية :عبير محمدقائد *مكتملة& الروابط* (الكاتـب : Omima Hisham - )           »          نبضات حرف واحاسيس قلم ( .. سجال أدبي ) *مميزة* (الكاتـب : المســــافررر - )           »          نوح القلوب *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : hadeer mansour - )           »          الوصــــــيِّــــــة * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : البارونة - )           »          همس المشاعر بين ضفاف صورة .. وحروف ماثورة... (الكاتـب : المســــافررر - )           »          476 - درب الجمر - تريش موراي ( عدد جديد ) (الكاتـب : marmoria5555 - )           »          على فكرة (مميزة) (الكاتـب : Kingi - )           »          ♥️♥️نبضات فكر ♥️♥️ (الكاتـب : لبنى البلسان - )           »          328 - العروس المتمردة - جوليا جيمس (اعادة تصوير) (الكاتـب : سنو وايت - )           »          سحر جزيرة القمر(96)لـ:مايا بانكس(الجزء الأول من سلسلة الحمل والشغف)كاملة إضافة الرابط (الكاتـب : فراشه وردى - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > القصص القصيرة (وحي الاعضاء)

مشاهدة نتائج الإستطلاع: قيم الفصل
مقبول 0 0%
جيد 0 0%
جيد جدا 1 100.00%
ممتاز 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-08-19, 01:35 PM   #1

Alnwara

? العضوٌ??? » 450764
?  التسِجيلٌ » Aug 2019
? مشَارَ?اتْي » 2
?  نُقآطِيْ » Alnwara is on a distinguished road
Rewity Smile 1 الطبيبه والمجنون


الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه هي أول مشاركه لي على هذا المنتدي أتمنى أن تنال أعجابكم
الطبيبه والمجنون هي قصه من مجموعه قصص بقلمي تحت عنوان أوراق من الحب والسعاده باللهجه العاميه ويغلب عليها الطابع الديني والفكاهه كل قصه تحكي عن تجربه منفرده لبطلها وكيف حصل على سعادته وترتبط فيما بينها بخيط رفيع أتمنى أن تنال أعجابكم
ملحوظه خلينا نستعير الكلمه دي من المسلسلات والأفلام أي تشابه بين أبطال القصه والواقع هو محض مصدفه

الطبيبة والمجنون

الفصل الأول

أنا أسمي منى عبد القادر دكتوره أطفال متوسطه في كل شئ في الطول في العرض في المستوي المادي والأهم في الجمال فأنا خمريه عيوني واسعه مع فم كبير وأنف كالباذنجانه كانت مشكلتي طول حياتي الجمال كنت شخص مهمش في المدرسه وفي الكليه على الرغم من تفوقي الدراسي الملحوظ ومازاد الأمر عقده لدي كان منال , منال هي أختي الكبيره دي بقى نقيضي تماما مثال الجمال والفتنه مصدر أهتمام الجميع في كل مكان تكون فيه وبالطبع كانت نجمه المدرسه الكل بيطلب رضاها أما أنا فلا يعرفني أحد ولا حتى يذكرون أسمي ما يذكرونه فقط أني أخت منال الصغرى السكرتيره بتاعتها بتوصلها خطابات المعجبين ورسائل العشاق إلى كانت بترميهم بدون حتى أن تكلف نفسها عناء فتحها.
أمي قالتلي مره ربنا بيقسم الأرزاق هي الجمال وأنت الذكاء ,وده كان حقيقي فمنال لم تهتم يوما بالدراسه وعلى الرغم من كده لم تكن تحتاج لتفوقها لتشعر بأهميتها مثلي كان أهتمامها الرئيسي المرآه والماكياج وأخر خطوط الموضه وكانت دائما تضغط على ميزانيه البيت من أجل طلباتها حتى بعد موت بابا الله يرحمه وتراكم المصاريف على أمي لم تتوقف، أما أنا فكنت مدركه أني مهما عملت لن أصل لنصف ماهي فيه لذلك أتجهت أتجاه أخر للكتب والعلم والألتزام الديني ولكن هذه العقده كنت أشعر أنها تتحول شئ فشيئا إلى نوع من الحقد خاصه بعدما تزوجت منال من رجل أعمال معروف وكان فرحها وبيتها مصدر حديث العائله لفتره طويله أما أنا فكنت قد شارفت على الأربعين ولم أحظى بعد بزوج وعلى الرغم من الشهادات الكثيره التي حصلت عليها والتي تملئ جدران عيادتي و البيت إلا أن أمي ومن هم حولي كانوا دائما يشعروني بأني لم أحصل على أهم شهاده في حياتي وهي شهاده الزواج , أمي و الأهل والأصدقاء حاولوا كثيرا توفيق زواج لي ولكن كان كل شئ يتوقف بعد التعارف أو الزياره الأولى وأسمع بعدها الجمله الشهيره مافيش نصيب لذلك قررت أن أضبط حياتي على هذا أني دكتوره أطفال أدفن شوقي للأمومه في بسمات عملائي وأصبحت حياتي تدور في روتين معروف فأنا في المستشفي الخاص صباحا وفي المساء حتى الثامنه في العياده الخيريه ثم أعود للبيت, المستشفى تؤمن لي المال والعياده تؤمن لي الراحه النفسيه وحاولت أقناع نفسي بحياتي لكن كل ده أتغير وأتشقلبت كل حياتي بعد مقابلتي للمجنون .
أذكر جيدا هذا اليوم كان يوم من أيام الصيف والجو خانق وكان يوما طويلا في المشفى حتى أني فكرت في الأعتذار عن العياده والعوده للبيت مبكرا ولكن زينب مساعدتي أبلغتني أن هناك أربع كشوفات فقط وأن منهم حاله جائت من مكان بعيد فعدلت عن الأعتذار وتوجهت للعياده وفي أخر كشف قرع الباب العميل ثم دخل .
لاحظت أنه رجل فلم أرفع عيني فيه في الغالب يأتي الطفل مع أمه أو أمه وأبيه لكن قليل جدا من يأتي بأباه فقط وعندما دخل أغلق الباب خلفه ولم يكن معه طفل .
منى حضرتك أين طفلك .
العميل أنا لست متزوج.
منى ولكن الحجز بأسم محمد عبد الله أين هو .
العميل بأبتسامه مشعه أنا محمد عبد الله .
منى حسنا سيدي من الواضح أن هناك خطأ هذه عياده أطفال أنا أكشف فقط على الأطفال المرضى من الممكن أن أكتب لحضرتك أسم مستشفى خيري هي مش بعيده عن هنا .
محمد وهو مازال مبتسما أه طبعا ما أنا عارف وأنا والحمد لله بصحه وعافيه ومش محتاج دكتور.
رفعت نظري مستغربه فألتقت عيناي بعيناه اللوزتين فأشحت بوجهي سريعا وقلت بغضب لا أفهم ماسبب تواجدك هنا
محمد جئت لكي أتعرف عليكي.
منى بغضب نعم
محمد أنعم الله عليكي.
كنت وقتها في قمه غضبي كان يوما صعبا وأنا مش ناقصه المعتوه ده فرننت الجرس على زينب وأشرت له بالخروج خارج المكان .
محمد بأبتسامه تمام تمام من غير غضب أنا كده كده كنت ماشي بس أنت عارفه أنا عاجبني فيكي أنك أنسانه جد ومحترمه و متدينه وده باين جدا في طريقه لبسك بس الأحتشام مش لازم لون كحلي ممكن البني وبعدين أنا بحب اللون الروز.
منى لا ده أنت مجنون رسمي .
محمد بغضب مصطنع وهو يرفع أصبعه محذرا لا كله إلا طوله اللسان أنا لا أقبل من مراتي أنها تطول لسانها عليا
منى بذهول مين مرات مين أنت أنت أه أطلع بره .
فتح محمد الباب وقبل أن يغلق الباب أطل برأسه لي مره أخرى قائلا أنا قصدت أن الورقه بتاعت الحجز يتكتب فيها أسمي هو أسم مش صعب بس علشان تعودي لسانك عليه لغايه بكره وتبقي تبلغي زينب أنها أجازه بكره من دلوقتي علشان تعمل حسابها تمام سلام لبكره.
منى بذهول لا ده ضارب ضارب .
دخلت علي زينب وهي تقول كنت محتاجه مني حاجه يا دكتوره .
منى بغضب كنت فين يا زينب أنا طلبتك أكثر من مره .
زينب أسفه والله يا دكتوره لما لقيت أن ده أخر كشف لقتها فرصه أدخل الحمام.
منى وأزاي تحجزي كشف لرجل بدون طفل .
زينب هو قال أن عنده أستفسار مهم ومش هياخذ وقت .
منى أهه طلع مجنون ولولا ستر ربنا كنت هروح فطيس.
زينب يا خساره شبابه ده شاب حليوه طول وعرض ما هو كده الحلو ما يكملشي بس والله يا دكتوره كان بيتكلم معايا بكل عقل .
منى عقل ولا حلوته لحست دماغك , ماعلينا ما تتكررشي يا زينب أه أحنا أثنين ستات وعم جمال ما كنش هيقدر عليه , في حد لسه بره .
زينب لا يا دكتوره ده كان أخر كشف .
منى وهي تخلع البالطو وتجمع أشيائها تمام قفلي بقى وبكره ثم سرحت بكلمته قليلا
زينب أيوه يا دكتوره بكره ماله.
منى أه بكره زي كل يوم هيكون أيه الجديد سلام.
عدت إلى البيت ولكن طوال الطريق كنت أضحك يا الله أخيرا جذبت نظر أحدهم ولكن سبحان الله كان مجنون طبعا ما هو لو بعقله مش هيبصلي .
عدت للبيت وعندما دخلت كان البيت في حاله سكون كالمعتاد فأمي تجلس في حجرتها كالعاده لتقرأ القرآن .
قرعت الباب ودخلت الحجره قائله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أزيك يا أنصاف هانم عامله أيه.
أمي وقد أنهيت الورد الخاص بها صدق الله العظيم ثم وضعت القرآن على المنضده بجانب السرير وألتفتت لي بأبتسامه كبيره قائله الحمد لله يا عروستنا.
منى أيه عروستنا دي أحنا مش أتفقنا ننسى الموضوع ده .
أمي لا حول ولاقوه إلا بالله ولا تقنطوا من روح الله .
منى يا أمي والله مش قنوط بس أنا خلاص عرفت نفسي كويس و عودت نفسي على كده .
أمي وليه ما تقوليش أن ربنا شايل لك حظ حلو إن الله مع الصابرين .
منى ونعم بالله طيب يا ستي أنا واقعه من الجوع أنت عامله أيه النهارده.
أمي ما تبقيش همك على بطنك وخليني أحكيلك عن العريس.
منى بدهشه عريس وده من طرف مين المره دي.
أمي من طرف أستاذتك دكتوره عفاف جارتنا.
منى بأبتسامه ما بلاش يا أنصاف تتعشمي هو أول ما هيبص في وشي هيقول الكلمتين المعروفين مافيش نصيب.
أمي بأبتسامه لا يا فالحه هو شافك قبل كده على السلم وسئل خالته عفاف عليكي.
منى شافني على السلم وسئل خالته , شوفتي بقى فهمت أنا الفوله طلع غلطان في العنوان .
أمي بتنهيده لا يا فالحه مش غلطان في العنوان وعارف أنك دكتوره وشافك خارجه من الشقه عندنا مره ثانيه .
منى بتفكير هو أحنا جالنا حد يزورك اليومين الي فاتوا دول من بنات عمي .
أمي بنفاذ صبر يا بت ثقي في نفسك شويه مالك بس ما أنت دكتوره قد الدنيا و متدينه وأخلاقك الكل بيحلف بيها لا ناقصه رجل ولا أيد يبقى مش واثقه في نفسك ليه.
منى بضحكه وهي تتجه لخارج الحجره مش عارفه بصراحه المهم خلينا في المهم عامله أكل أيه أنا واقعه .
أمي يوه بقولها أيه تقولي أيه همك على بطنك ,الأكل عندك في المطبخ سخن المهم أنك تعتذري عن العياده بكره .
منى بأستغراب بكره أشمعني
أمي هما أخذوا موعد منى ومن عمك بكره على الساعه 6 .
منى بس أزاي يا أمي تأخذى موعد بدون ما تقولي أفرضي عندي مريض مهم غدا .
أمي بغضب بصي بقى الرجل عنده يومين وهيسافر للأمارات علشان عنده شغل بيخلصه ومافيش قدام عمك غير الميعاد ده علشان يكون موجود فيه هي كلمه واحده يا بنت عبد القادر هتعتذري بكره عن العياده وتكوني على سنجه عشره فاهمه ولا لا .
منى بهدوء ماشي يا قمر بس أنت أهدى كده علشان الضغط ما يعلاش مش ناقصين وأنا هروح أهبر الأكل وأكلم زينب .
أمي وبلاش الألوان الغامقه بتاعتك دي .
منى مالها بس الألوان الغامقه مش عاجباكم في أيه .
أمي مش عاجبه مين ثاني .
منى بتفكير وهي تضحك أه ولا يهمك يا أمي حاضر مش هلبس كحلي ولا أسود .
عدت إلى حجرتي وبدأت أفكر هل كان المجنون أشاره من الله لي لتعلمني بقدوم هذا العريس هل حقا سيقبل بي ثم جائت في عقلي فكره ماذا إذا كان هذا المجنون هو العريس نفسه يا وقعه مربرببه أصوم أصوم وأفطر على مجنون.


Alnwara غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:18 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.