آخر 10 مشاركات
أبواب الجحيم-زائرة-ج1 من سلسلة دموع الشياطين-للآخاذة::زهرة سوداء (سوسن رضوان)كاملة (الكاتـب : زهرة سوداء - )           »          ودواهم العشق * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : emy33 - )           »          نعم يا حبيب الروح (17) الجزء1س عائلة ريتشي-للآخاذة أميرة الحب*مميزة -حصرية**كاملة* (الكاتـب : أميرة الحب - )           »          موعد مع القدر "متميزة" و "مكتملة" (الكاتـب : athenadelta - )           »          روايتي الاولى.. اهرب منك اليك ! " مميزة " و " مكتملة " (الكاتـب : قيثارة عشتار - )           »          فضيحة فتاة المجتمع الراقي (83) لـ:مورين شايلد (الجزء1 من سلسلة فضائح بارك أفينو)كاملة (الكاتـب : * فوفو * - )           »          وهج الزبرجد (3) .. سلسلة قلوب شائكة *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : hadeer mansour - )           »          رواية كنتِ أنتِ.. وأنتِ لما تكوني أنتِ ما هو عادي *مكتملة* (الكاتـب : غِيْــمّ ~ - )           »          لنجعل اليوم يوم الاعتراف .....؟ (الكاتـب : ميكاسا أكرمان - )           »          لوحة ليست للبيع -ج2 من أهلاً بك في جحيمي- للكاتبة الآخاذة: عبير قائد (بيرو) *مكتملة* (الكاتـب : Omima Hisham - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

Like Tree1Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-09-18, 05:40 PM   #1

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
Rewitysmile25 جواز بقرار جدو ،للكاتبة/ياسمين اسامه،مصريه (مكتملة)






بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعضاء روايتي الغالين نقدم لكم رواية

(( جواز بقرار جدو ))

للكاتبة/ياسمين اسامه



قراءة ممتعة للجميع ...




ندى تدى likes this.


التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 12-09-18 الساعة 10:37 PM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 12-09-18, 05:45 PM   #2

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t424074.html#post13617928



(الفصل الاول)

تدخل ريم الجامعه هي فتاة ذات جمال هادئ لديها رموش طويله وعيون زيتونية ولبسها فضفاض ولكن ليس بالمهلهل وكانت تتسم بالجدية ولاتتعامل مع الولاد ابدا فلم يسبق لها قصة حب او إعجاب من قبل فهي دائما دراستها لها الاولوية في حياتها في اليوم الاول وتشعر بالسعاده لتحقيق حلمها فهي الأن في كلية الصيدله ومن حسن حظها كانت معها صديقتها رنا ودخلوا الي المحاضره وجلست في اول صف في المدرجات كي لا تنشغل بملابس البنات واحاديث البنات والشباب فأرادت التركيز.
__________
وفي ناحية اخري كان يجري ع البحر في دولة المغرب شاب رشيق ذو جسم رياضي وقوام ممشوق وغمازات في وجهة الابيض ذو العيون العسلية الساحره فهو به شئ من الغرور بسبب جاذبيته فهو لا يتحدث الي احد وليس لدية الكثير من الاصدقاء فقد اتي الي المغرب مع والده منذ كان عمره عامين وعاشوا هنا ولم يزوروا مصر منذ 20عاما الا والده نزل قليلا بدونهم اومور هامة.
عاد الي المنزل بعد انتهاء الجوله الرياضية له وعندما دخل وجد والدة(فؤاد) يتحدث في الهاتف المحمول وهو مبتسم وتجلس بحانبه امه(هناء )تنظر الي زوجها بأبتسامه عذبه لإبتسامته.
________ ________
وهناك في مزرعه فيلا بسيطه وجميله قريبه من الاسكندرية يعيش بها رجل عجوز وزوجته العجوز يتحدث ف الهاتف المحمول ويصر ع ابنة ان يأتي هذه الاجازه وان لا يخلف وعده مثل كل عام وان يجتمع مع اخوة ليعيشوا كعائله واحده ويتعرف ابناء الاعمام ع بعضهم البعض وقد وافقه وابنة وقاله له ان ابنة حاليا معيد ويريد ان يأخذ الدكتوراه من مصر ويستقر بها.
_________________
وفي منزل ريم دخلت إلي بيتها وجدت والدها(مصطفي) ووالدتها (زينب) وقصت عليهم ما حدث اول يوم وعندما قامت لتستبدل ملابسها فرن هاتف والدها فكان جدها المتصل واخبره ان يأتي ف الاجازه الصيفيه واولاده لأن اخوة فؤاد سوف يأتي و اولاده ويجب ان يتعرف الاولاد ع بعضهم البعض. ودخلت ريم غرفتها توقظ اختها رقية واخيها احمد وخرجوا لتناول الغداء اخبرهم والدهم بالمفجاءه.
___________.
وفي بيت فؤاد بالمغرب وقد قرر قرار اراد اخباره لأولاده وحدث ماتوقعه...

*دا تعريف بسيط لابطال ومع الفصول الجاية تبتدي الاحداث



التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 14-09-18 الساعة 12:20 PM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 12-09-18, 05:46 PM   #3

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


(الفصل الثاني)

وانثاء تناول الغداء في بيت مصطفي.
مصطفي: انا عندي ليكو مفجأه يا ولاد
الكل:اية؟؟
مصطفي:عمكو فؤاد جاي الاجازة الجاية.
رقية:بجد يا بابا انا عمري ما شوفته
احمد: انا يعني اللي كنت شوفتهم دا انا اخر مره كان عندي 3سنين وكان باسل ابن عمي عنده سنتين
زينب:والله هناء وحشتني ووحشني اللمه
مصطفي:عنده فريده قد ريم
رقية:مالك يا ريمو ساكته لية
ريم:مفيش بس عمري ما جربت الاحساس دا ومبسوطه grin رمز تعبيري
مصطفي:بس مش دي بس المفجأه
الكل:اية grin رمز تعبيري
مصطفي:هنقضي كلنا اجازه الصيف هناك احنا وعمكو ولاد عمكو انتو هتقضوها كلها هناك .
رقية::-D هيييية جدو وتيته وحشوني جدا من اجازه الصيف الي فاتت
احمد:الايام هتجري بسرعه.
_________________________
في بيت فؤاد
باسل:خير يا فؤش اية القرار الي قررته
فؤاد: بصو انا قررت اننا هنزل مصر الاجازة دي وبناء ع طلبك يا دكتور باسل مع جدك
هناك وتأخد الدكتوراه من جامعة اسكندرية.
هناء: مبروك مقدما يا حبيبي
فريدة: دا ع اساس ان باسل بس الي نازل ولا اية.
مصطفي وهناء(في صوت واحد):دا الا انتي يا بيري
باسل:اطلع انا منها يعني ماشي انا الكبير برده.
وكانوا سعداء جدا بهذا الخبر.
_________________________
وفي صباح اليوم التالي ذهبت ريم بصحبة رنا الي الجامعه وقصت عليها ريم ما اخبرهم به ابوهم.
رنا:ايوة يا عم اجازه ولمة عيله اما نشوف عمك عنده ولاد.
ريم:اه باسل وفريده فريده قدنا وباسل اصغر من احمد بسنة
رنا:ايوة بقي ياريمو ;-)باسل ياله يارب يطلع حلو وافرح فيكي :-Dيوة قصدي افرح بيكي
ريم:رنا بطلي طريقتك دي انتي عارفاني كويس جدا وعارفه ان مش بفكر بالطريقه دي.
رنا:اية ياولية بهزر مبتهزرش يارمضان
ريم:راحت ضرباها ف دراعها ضربه صغنونة قالتلها لا يا اختي بهزر.
وقعدوا يضحكوا
وبعدين دخلوا للمدرج ملحقوش المدرج الاول لقيوا مكانين بالضبط في المدرج التاني قعدت ريم جت رنا تقعد حست ان هدومها اتبلت جت تقوم ريم فطست ع روحها من الضحك.
ريم:ههههه :-Dاية دا يا رنا معندكوش حمام في بيتكو
رنا:بتصنع العياط ;-(اخس عليكي ياريم وبعدين يعني عادي.... بقولك اية مس ستر ربنا معايا بلورو اشتريته امبارح وكنت جايباه اجيب شوز لونة هروح التواليت البسه واجي.
ريم:اجي معاكي.
رنا:لأ عشان المحاضر هتبدأ حالا ... حاولي احجزيلي ع ما اجي
ريم:خلاص اوكية متتأخريش
مشيت رنا وريم بتظبط حاجتها وافتكرت تتطلع منديل وجاية تمسح مكان العصير الي بهدل رنا طلعت منديل من شنطتها وبتلف لقت شاب ليس بطويل ولا قصير يرتدي نضاره نظر وفية شئ من الجاذبية ولكنه جاد لا ينشعل بشئ سوي دراسته.
(جاي الشاب ليجلس)
ريم:بعد اذنك
لم يلتفت الشاب
ريم:لو سمحت يا استاذ ولا دكتور انت ياعم
الشاب:ياعم :->
ريم:انا قولت بعد اذنك ولو سمحت جضرتك مسمعتنيش
الشاب:خير
ريم:في واحده صحبتي هنا وجاية حالا
الشاب:حضرتك احنا مش في اتوبيس وانا مش بعرف اركز غير قدام والاماكن قدام كومبليت.
ريم:طب لو اتكلم كويس
وقد اشتد غضب الاثنين وفي هذه اللحظه دخل الدكتور المحاضره٠
فجلس الشاب سريعا دون الالتفاف للمقعد ولم يشعر بما يدور تحته grin رمز تعبيري
تذكرت ريم ما في المقعد وظلت تكتم ضحكاتها ولاحظ الشاب ذلك فالتفت التفاته فأدارت ريم رأسها الي الدكتور وبدأت في التركيز.
__________________
نذهب الي المغرب الي الجامعة حيث يدخل المعيد الي المحاضره ويسمع اصوات تهامس البنات بأسمة٠
فقد كان يرتدي حله سوداء وقميص رمادي وكان له جاذبية ساحره
باسل:هنبتدي المحاضره ياريت هدوء
وكانت في احد المدرجات فتاه مصرية تقيم ف المغرب ومعجبه به كثير وكانت تتحدث هامسة نفسها.
رانيا(الفتاه):امته هتشوفني بقي ناقص اراقبك بس لازم النهاردا اتصرف.
بعد انتهاء المحاضره ذهبت رانيا٠
رانيا:لو سمحت يادكتور.
هز باسل رأسه معلنا عن استماعه ولكن كان يحزم امتعته
رانيا:علي فكره يا دكتور انا مصرية ومبسوطه جدا ان حضرتك مصري.
باسل (بإبتسامة مجاملة):ميرسي لو احتاجتي حاجه موجود عن اذنك
رانيا(بخبث):طبعا هحتاجك .
رأيكو يهمني؟انتظرونا


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 12-09-18, 05:47 PM   #4

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


(الفصل التالت)

بعد انتهاء المحاضره بدء الجميع يستعد للمغادره وكان هذا الشاب قد عرف مادار تحته فخرج مسرعا واطلقت ريم العنان لضحكاتها وخرجت وقابلت رنا.
رنا:بتدحكي علي اية يا اختي في المحاضره.
ريم:قصت لها ما حدث٠
ظلا يضحكان كثيرا
وعادا الي المنزل ولم يحدث شئ يذكر عند ريم في يومها.
____________________
وفي منزل فؤاد كان يتحدث في الهاتف الي اخية مصطفي وقد طلبت منة فريده الايميلات لأبناء اعمامها لأنها لم يسبق لهم تعارف وبالفعل اسرعت
وبجث عنهم ووجدتهم.
وقد اخبر فؤاد ان باسل يحتمل ان يسبقهم هو في اجازه نصف العام لكي يؤكد ما اذا كان حقا يريد البقاء وتحضير الدكتوره .
مصطفي:ابعته يا فؤاد يسلي ماما وبابا ويتعرف علي ولاد عمه.
فؤاد خلاص يا مصطفي هنشوف كدا وزي ماقولتلك.
وفي ناحية اخري في نفس البيت عند فريد كانت تتحدث مع رقية واحمد ولكن ريم لم تقبل طلبها حتي الآن.
فريده:انا مبسوطه جدا يا احمد اننا هننزل ونتجمع كلنا ومبسوطه اكتر اننا اتعرفنا وخدنا علي بعض عشان نعرف نستمتع بالاجازه منخدش وقت للتعارف.
محمد:شكلك رغاية يا فريده بس انا كده اطمنت ان هلاقي حد يسليني .
وفي نفس الوقت دخل باسل.
ونظرا الي اللاب توب ماذا تفعلين
فريده(في سعاده):احمد ابن عمك بيسأل عليك.
تعجب باسل من سعادتها المفرطه ولكنة فسرها انها مفتقده الجو العائلي.
فريده: باسل هو بعتلك اد هو ورقية بس ريم لسه مقبلتش طلبي ومبعتتلكش بس رقية قالت انها مشغوله.
باسل(في سره):مشغوله؟! شكلها شايفه نفسها.
فريده:روحت فين ياباسل
باسل:لا مفيش انا قايم اخد شاور وافتح الميل واتعرف عليهم.
فريده:رقية انتي شكلك لذيذه بزاف.
رقية:بزاف اية
فريده:احنا هنا بنقول كتير يعني بزاف...اومال فين ريم لية مقبلتش طلبي لية
رقية:انا قولتلها وهيا خلصت وجاية حالا.
وقد قبلت ريم وتحدثت مع فريده ولاحظت كم هيا رصينة
وقد اعجبت بها فهي في نفس سنها وسيكون مشوق ان تكون معها عاقله مثلها لكي تتعلم منها.
وفي نفس الوقت قد فتح باسل الميل وتحدث الي احمد ورقية وقد اعجب بهم كثيرا ع الرغم من مالدية من غرور.
باسل:انا حبيت احمد ورقية جدا ومتحمس اني هشوفهم بجد.
فريده:لا وريم كمان عاقله ودمها خفيف ...كلمتها؟
باسل:لا ثواني كدا...مقبلتش طلبي ...شكلها شايفه نفسها اوي.
فريده:حرام عليك دي عسوله.... طب ثواني هسألها...بتقول انها مش بتقبل عندها ولاد.
باسل:لا والله قد اغتاظ وقتها باسل
ولكن قد تعجب باسل من ابتسامته smile رمز تعبيري ولكن اي شاب يقابل هذا الموقف يعجب بما تصرفت به ريم حتي او بين انه اغتاظ.
_________________.
وبعد مرور اسبوع في جامعة ريم جاءت لتجلس بأول صف في المدرج وجدت مكان همت بالجلوس ورنا فرد عليها شاب
الشاب:دا محجوز.
ريم وقد لاحظت انة نفس الشاب بتاع العصير.
ريم:حضرتك دا مش اتوبيس ولانسيت (وابتسامة انتصار)
لم يجد الشاب ما يقول وقد تذكر موقفه.
وفي اثناء المحاضره قد كانوا في قمة التركيز ولكن الشاب بكل تلقائية قد فاتته جمله لم يستمع لها فسأل ريم سريعا.
الشاب:قال اية؟؟
ريم ردت سريعا وقالت ومازالت متحفظه بتركيزها.
بعد المحاضره هموا بالمغادره ولكن انجذب الشاب لريم.
_
وبدأت الايام تأخد مسارها الروتيني لم يعد شئ غريب يحدث ولكن الغريب هو كلما فتح باسل النت وفتح ميله ظل يفكر ب ريم ويقول في نفسه
اكيد مبهدله ومعقده وشكلها وحش ياتري شكلها اية....طب وانا محتار لية وطب ما افتح صفحتها واحاول اشوف صورتها ولا اعرف شخصيتها.
وقد لاحظ انها لاتخفي معلومات ولاتضع صور ولاحظ انها جذابه في شكلها متدين وقد انجذب اليها كثيرا وقد تشوق لرؤيتها ولكن لم يحب ان يري حد انجذابه وعزم ع اخفاء ذلك الشعور


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 12-09-18, 05:49 PM   #5

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الفصل الرابع )


في منزل ريم مر الكثير من الاسابيع حتي حان موعد امتحانات نصف العام وبقي اسبوعين وتنتهي(طبعا كلة عاوزها تنتهي وياريت لو اجازة الصيف كمان)
رن هاتف مصطفي
مصطفي:فؤش حبيبي
فؤاد: اية يا درش comment ca va?
مصطفي:هتلاقية في الصيدلية هههههههههه..اية يا فؤش مليش في الفرنساوي
فؤاد ما انا عارف..المهم باسل نازل الاسبوع الجاي
مصطفي بفرحة:حبيبي ينور
فؤاد:هينزل عند جدة في المزرعة
مصطفي:بس هاخدة يتغدي عندنا واحمد يخرجة يلففة القاهرة ويفسحة ويتعرف ع ولا د عمة
فؤاد:ماش يادرش و دا العشم بردة..مش عاوز حاجة ابعتهالك
مصطفي:لا يا حبيبي سلام
___________________________
وفي بيت فؤاد
فريدة:يابختك يا بيبو سلملي ع احمد ورقية..وريم
باسل(وكاد ان يسرح):ريم..
فريدة:بتقول حاجة يابيبو.
باسل:ها بقولك يوصل
وكان يفكر في ريم ويحاول تخيل شكلها ويخمن ان تكون متوسطة الجمال.
_________
وفي الجامعة عند ريم كنانت تسير رنا وريم وهناك عين تتابعهما بترقب واعجاب نعم نعرف عين من عين الشاب(الواد بتاع العصير)
رنا:يعني ولاد عمك جايين يا ريمو
ريم:لا دا ابن عمي بش هيقعد فترة يستناهم
رنا:اها ابن عمك(مع نظرة خبيثة)
ريم:رنا اتلمي
_______
وفي الجامعة عند باسل؟
باسل:انا بودعكو النهاردا عشان دا اخر يوم ليا في الجامعة
شخص:لية يا دكتور
باسل:عشان هنزل مصر هاخد الدكتوراة من هناك.
كانت هناك عيوون تترقب في صدمة وهناك من يترقب في صمت وهناك من لا يبالي ولكن كانت هناك عين تخطط
رانيا:بقي كدا يا دكتور دا انا مصدقت لقيتلك حل..بس محلولة
________
وفي بيت رانيا
رانيا:دادي
الاب:que?
رانيا:انا عاوزة انزل مصر اعيش مع عمتو واكمل دراسة هناك
الاب:لية؟غريبة؟
رانيا:عادي يعني..وبعدين مش عمتو عايشة هناك لوحدها
الاب:اة
رانيا:خلاص هعيش معاها بقي وانتو تيجوا في الاجازة
الاب:داكور يا رانيا
________

في بيت مصطفي
مصطفي:ادخل نام بدري ياأحمد عشان هنصحي نجيب ابن عمك من المطاروحضراليافطه اللي عليهااسمه عشان نعرفه.
أحمد:حاضريابابا
مصطفي:وأناهتصل علي جدك أأكد عليه معادبكره
____________
وفي منزل عبدالحميد(الجد)رن هاتفه
عبدالحميد:الو ايوه يامصطفي
مصطفي:ايوه يابابا ازيك عامل ايه؟
عبدالحميد:الحمدلله
مصطفي :وماماعامله ايه؟
عبدالحميد:الحمدلله تمام قاعده في المطبخ بتطبخ من بدري ونادت لهدي بنت الجيران تساعدها في الطبيخ والتنضيف...عشان بكره
مصطفي:طب ماانت زي الفل اهو ياحج عبده انا كنت بتصل أأكدعليك
عبدالحميد:اومال ايه يابني
مصطفي:مع السلامه بقاياحج عشان اقوم بدري اجيب باسل من المطار
عبدالحميد:مطار ايه؟
مصطفي:مطاربرج العرب
عبدالحميد:وجاي لوحدك ولاهتجيب حد من الولاد
مصطفي:أحمدهيجي معايابكره ورقيه شبطانه يمكن اجيبها
عبدالحميد:ماشي ياابني مع السلامه
____________
وفي المطار اليوم التالي رأو شاب يقترب من اللافتة ذو مظهر جذاب واناقة وجسم رياضي فأحتتضن كلا منهما الاخر وتبادلوا التعارف و الترحاب.
ثم ذهبو اي المزرعة.
___________
تبادلوا السلامات والاسئلة عن الاحوال فسأل عبد الحميد باسل عن عائلتة وسالت الجدة مصطفي عن عائلتة
سعاد(الجدة):وزينب عاملة اية يا مصطفي:الحمدللة يا ماما
مصطفي:الحمدللة ياماما
سعاد:و رقية وحشتني موت
وقد لاحظ الجد فجأة رعشة سريعة جدا ثرت في جسد باسل فنظر لة بتفحص فلاحظ تغير ملامحة من الا مبالاة الي تركيز عينية ع عمة في انتظار الاجابة.
مصطفي:الحمدللة بتبوسك
فقد شك عبدالحميد بأمر باسل فقال في خبث:رقية دي ما شاء اللة مفيش زيها.الا صحيح مفيش خطوبة قريب كدا ولا حاجة
فركز باسل بعيونة اكثر ع عمة منتظر الاجابة وتبدلت ملامح وجهه الي الجدية وترقب للاجابة.
مصطفي:ما انت عارف يا بابا رأي رقية في موضوع الخطوبة بدري كدا بتقول ازاي يفضل كدا داخل خارج من غير رباط شرعي وهيقعد كام سنة كدا مينفعش.
وقد لانت ملامح باسل وشعر باعجاب زائد وتشوق اكثر لرؤيتها
ولا يبالي اذا كانت متوسطة الجمال
مصطفي:استعدوا بقي ياشباب عشان هسافر الفجر وانتو تحصلووني الضهر عشان تلحق تتغدا معانا يا باسل
قالت رقية(بتلقائية):وعشان كمان تتعرف ع ماما و ريم.
ابتسم باسل رغما عنة ولا حظ ذلك عبدالحميد بخبث
_________
وفي الصباح الباكر بعد تناول الافطار حزموا الامتعة وارتدوا الملابس استعدادا للسفر وقد ارتدي باسل تي شيرت اسود وبنطال اسود ليظهر بياضة وساعة وحذاء بنفس لون التي شيرت والبنطال فقد رغب ان يظهر بكامل اناقتة امامها للاول مرة يراها فيها وقد ودعوا اجدادهم وداع مؤقت وغادروا....
رأيكوا يهمني ومحدش يقولي طولي عشان بجد بقيت بضايق من القصة بسبب كد ...وشكرا



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 12-09-18, 05:50 PM   #6

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


(الحلقة الخامسة)

وعندما غادروا باسل واحمد ورقية وعندما قاربوا ع الوصول كان احمد ع اتصال بالبيت لتجهيز السفره مع موعد وصولهم.
___________
في بيت ريم استعانت بها امها لتأتي ببعض الاطباق من الجيران فذهبت ريم ودقت الباب ففتح لها مازن جارهم الذي قد انتهي من الصف الثاني الثانوي ولكن من يراه يعطية عمر اكبر من عمره.
مازن:خير يادكتور عندنا اتفضلي.
ريم:مش وقته يا مازن جيب اطباق العزومات.
مازن:اها اطباق العزومه دا شكلها في عريس.
دحك كلاهما وفي هذه الاثناء
ظهر ع السلم رقية وباسل واحمد.
رقية:اية دا دي ريم عند طنط ام مازن.
انتبه باسل وركز بصره ع رقية و فرأها من ضهرها تبتسم وتضحك مع شاب يبدو في مثل سنها فأغتاظ كثيرا.
وفجأة نادتت رقية.
رقية:ريمو
ريم:روكتي وحشتيني
فاستدارت ريم فجأة فرأها باسل وذهل من جمالها وسحر عيناها فدخلت رقية الي البيت تنادي ابيها ف خرج ابيها ونظرات باسل المتفحصه ونظرات ريم الي يمتزج فيها استغراب مع اعجاب مع استنكار. وفي تلك اللحظه خرج مصطفي مرحبا وجاء احمد واحتضن اخته وقال مصطفي.
مصطفي:سلمي ياريم دا باسل ابن عمك.
فقد ادرك انها لا تسلم ع رجال فتعمد مد يده ليخجلها. فخجلت ومدت يدها. فطبق عليها بشده وهو ينظر لها فخجلت واحمرت وجنتيها وسحبت يدها في لطف ودخلت في هدوء ودخلوا جميعا وتناولوا الغداء وكانت ريم ترتدي الحجاب فجمعهم واعطي لهم الهدايا واعطي لها اسوار مميز جدا وكولية. وقال لها انها هدية فريده لها.
ودخلت ريم ريم غرفتها تذاكر لباقي الامتحانات وجلس باسل واحمد سهروا اما اللاب وفجأه خرجت ريم بشعرها البني الطويل فنظر لها وهيا تاخد كتابا لها من الخارج ونسيت امر باسل وتتحدث في الهاتف مع رنا.
ريم(بصوت به اثار بكاء):مش عارفه افهمها يارنا انا مش قادره الامتحان بكره ونقطة ال.... مش فاهماها وكأنها قدتذكرت

فتذكرت امر باسل فجأه واستدارت وجدته نظر ثم نظر الي الارض كي لا يخجلها.فدخلت ريم مسرعه ولكن زعر احمد من صوت بكاءها فستأذن باسل وقال.
احمد:دقيقه يا باسل بعد اذنك اشوف مالها.
ودخل اليها وخرج بعد دقائق ويبدو علية الزعل. فتوتر باسل.
باسل:خير يا احمد في اية.
احمد:بتقول عندها امتحان في ماده اسمها الفارما تقريبا وعندها تلات نقط مش فهماها.
باسل:وقد تنهد اية دا هيا في صيدله.
احمد:اه
باسل:ولا تقلق انا معيد في صيدله ومتمكن من الماده دي اندهلها.
احمد:اية دا بجد الحمدلله يارب
طب ثواني ادخل اندهلها.
ودخل واتي بها بعدما اقنعها فجلست امامه وفتحت الكتاب وحددت له بعض النقاط فمل احمد منهم فنام في مجلسة.
باسل:يا يا احمد وانت صاحي اهدا بكتير.
ريم:لم تستطيع حبس ضحكتها الي اخرجت معها توترها.
وبعدما انتهوا شكرته في خجل ودخلت في هدوء. وابتسامه ع وجههما.
وفي صباح اليوم التالي اخبرها احمد انها سوف يحضر باسل الي الكلية لكي يري الاجراءات اللازمه للنقل وهكذا وقابلتهم بعد الامتحان وطمئنتهم واستأذن احمد لدية مشاوير هامه خاصة بعمله وقال انة يحتمل ان يأتي اليهم او لا فلتتولي هيا امر باسل فخجلت وسعد باسل كثير ولكنة اخفي.
وبعدما دخل الي العميد.
رنا:يالهوي من الصاروخ دا.
ريم في حنق:رنا بطلي طريقتك دي.. دا باسل ابن عمي
وفجأه جاء مره ثانية.
ريم:دلوقتي نروح بقي.
باسل:طب هنروح ازاي من دون عربية مع احمد(مع طفوله وتوتر).
فشعرت ريم بهزه داخلها امام هزه النظره الطفولية.
ريم:اولا مينفعش نأخد تاكي عشان مش هيتقي شكلها كويس واحنا لوحدنا نأخد ميكروباص.
باسل بسعاده:واو ياريت.
ريم (بضحكه مختفيه):ياله
وركبوا الميكروباص وفركبت بالخلف في انتظار سيده او بنت لتجلس بجانبها ولكن جاء شاب ليجلس شعرت بالخوف فقال باسل:لو سمحت تعالي انت هنا وقد نزل ورجع لخلف بجانبها .فقشعر جسدهما.
ريم:شكرا
باسل بسعاده:ع اية.
وصلا الي البيت واستراحوا جميعا وقد اتي مازن لأخذ الاطباق وليسأل ريم علي شئ ما.
ولكن باسل....


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-09-18, 11:37 AM   #7

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الفصل السادس)

عندما رجع باسل وريم وقد استراحوا وبعدها سمعوا دق علي باب .نهضت ريم وفتحت الباب فوجدت مازن فقال مازن شئ بصوت منخفض فانفجرت ريم ضاحكة بصوت مسموع وهناك شخص اخر كاد ان ينفجر نعم هو باسل ولكنة انفجر غضبا وقام واقفا فجأة فلاحظ ذلك احمد ولكنة لم يركز واثناء مغادرة باسل دخل مازن واستوقف باسل قائلا.
مازن:اية دا عندكو ضيوف ولا اية ولا انا جيت في وقت غير مناسب.
زينب:بطل بكش يا واد
احمد (وقد قال ذلك بترقب لملامح باسل): دا مازن اصغر من ريم بسنة واكبر من رقية بسنة محشور بينهم فبنعتبرة اخونا الرابع
باسل(وقد بانت الراحة ع وجهه)فرجع وسلم علي مازن:اهلا بيك انا ابن عم احمد.
مازن:تشرفنا..لسة بتدرس ولا اية
باسل:انا معيد في كلية الصيدلة وهبتدي احضر الدكتوراة هنا ف القاهرة او اسكندرية لسة هشوف انهي انسب
ريم تتابع الحوار بترقب.
مازن:ايوة بقي ياريم هيبقالك وسطة في الجامعة يا زيدي يا زيدي.
ريم مبتسمة بهدوء
غادر مازن والتفت الاسرة حول المائدة يتناولوا الغداء فقال احمد.
احمد:تحب نبتدي نتفسح فين ونبدأ امتة يا بيبو.
باسل:زي ما تحب ميدو
رقية: فاضل اقل من اسبوع ع امتحانات ريم مش هنستناها ونتفسح كلنا احنا عمرنا ما اتفسحنا ولا روحنا رحلات
ريم:لالا عادي اخرجوا براحتكو انا..
قاطعها باسل:هنخرج سوا انا هستني وهبقي اروح معاكي الجامعة عشان اقدم الورق.
احمد:خلاص يعني اروح الشغل وريم توديك وتجيبك.
ريم خجلت كثيرا وباسل فرح جدا ولكنة اخفي ذلك واظهر ملامح اللامبالاة
_____________
في صباح اليوم التالي ذهب مريم وباسل سويا فقالت ريم: معلش بس ممكن نسيب مسافة بينا شوية علشان منظرنا ميبقاش ملفت
باسل بتعب:ها اها زي ما تحبي بس انا مش صغير ع فكرة ولا طايش
ريم وقد شعرت بأنها تصرفت وللاول مرة لاتعلم هل هذا صح ام خطأ
باسل وقد حزن كثيرا
وعندما وصلا الجامعه
باسل:انا هرجع لوحدي عشان منظرنا
قال هذا وغادر سريعا
ريم وقفت لا تدري ماذا تفعل فقررت بعد خروجها ان تنتظرة وبعد انتهاء المحاضرة خرجت تنتظرة كثيرا ولكنة كان قد غادر فظلت قرابة ساعة تنتظر حتي لم يعد غير عدد قليل فقررت ان تسلك نفس الطريق الذي سلكوة مسبقا علها تجدة قد مر ولم تراة ولكنها لم تجدة .فعادة الي البيت في حزن فقالوا لها:باسل فين
ريم:مش عارفة بحزن شديد
الجميع:نعم وقبل ان يكملوا وجد احمد هاتفة يرن برقم غريب رد سريعا
احمد:الو ..ايوة يا باسل..اية
احمد:خلاص انا جايلك حالا..
مصطفي:خير يا احمد حصل اية
احمد:قال انو حب يجرب يروح لوحدة بس تقريبا ركب ميكروباص غلط انا نازل
ريم:حست بالذنب ولكنها دخلت الي غرفتها سريعا وكانت قلقة بشدة وفجأة سقطت دمعة من عينيها وبعد مرور ساعتين وجدت اصوات بالخارج فارتدت الحجاب وخرجت فرأت باسل نظرت لة ونظر لها ولكنة ادار وجهة فشعرت بالذنب اكثر لانها تصرفت بالخطأ فكان من الممكن ان تضع الحدود بينهم ليست بالمسافة ولكن بالحوار والتصرفات فهو اكبر منها ويعي ويعقل اكثر فهذا ليس شابا ساذجا فهو يدرس لمثل سنها
ريم:حمدللة ع السلامة واسفة انك خرجت لوحدك.
باسل:لا عادي انا بس عاوز اقول حاجة
مصطفي :خير يا ابني
باسل :انا هسافر عند جدو الصبح علشان اكيد مستنيني وكمان عاوزين نتفسح مع فريدة اما تيجي.
احمد:حد ضايقك مننا يا باسل
باسل:اكيد لا طبعا وهاجي تاني اكيد
مصطفي:خلاص ريم تخلص امتحانات ونجيلك المزرعة
باسل:خلاص تمام كدا..استأذن ادخل انام سوية
زينب:اما تتغدي الاول يا حبيبي مفيش نوم من غير غدا
باسل:خلاص ماشي يا طنط مقدرش ازعلك
وكانت ريم تشعر بالذنب الشديد ومر الوقت حتي حل المساء ولم تستطيع ريم النوم فشعرت بدوار نعم فهي لم تتناول شئ قط ولم يلحظ احد فكان الجميع مهتم بباسل فخرجت لتشرب او تتناول شئ لتحد من الهبوط ولكنها وجدت باسل امامها فوقت امامه وقالت انا اسفة انا كان قصدي حاجة بس انا معترفة ان تصرفت غلط وفجأة لاحظ انها تفقد الوعي وبدأت تسقط ولكنة التقطتها ونظر لها برعب ولكنة وضعها ع الكنبة ووضع يده ع انفها بحركة معينة وبدأ في افاقها ففاقت ولكنها تشعر بدوار فدخا سريعا فكان لايعرف مكان شئ ولكن لحسن الحظ وجد السكر امامة فعد كوب ماء وسكر سريعا وكانت ضربات قلبة سريعة جدا ويكاد قلبة يخرج من جوفة من شدة القلق وخرج سريعا وتناولت الكوب وشربتة حتي استعادت قواها نوعا ما
ريم:انا اسفة مرة تانية ع البهدلة دي
لم يسمع ما قالت ريم
باسل:قومي نامي دلوقتي حالا
ريم:حاضر ولكن ضربات قلبها لم تكن اقل من ضربات قلبة فدخلت سريعا حتي تهرب من نظراتة
___________
وفي صباح اليوم التالي كان باسل يودعم فقال مصطفي:اخر الاسبوع انشاء اللة نكون عندك..خدبالك منة يا احمد
باسل:وانا هستني..وبعدين انا اللي هاخد بالي من احمد لحسن يتوة
وضحك الجميع
وسلم ع ريم ونظر اليها نظرةحركت مشاعر كثير داخلها ولكنها لم تستطيع تفسيرشئ فهي لم تمر بشئ كهذا قبل



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-09-18, 11:38 AM   #8

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الفصل السابع

عادا باسل واحمد إلي المزرعه ولكن باسل كان دائم السرحان ولاحظ ذلك بخبث عبدالحميد(الجد) وخصوصا عندما يكون سيرة ريم محور الكلام ومر باقي الاسبوع حتي انتهت امتحانات ريم وجاء اليوم المرتقب يوم مجيئ اسرة مصطفي الي المزرعه فلاحظ عبدالحميد باسل ونشاطه واناقته الزائده وتوتره في نفس الوقت ولكن قال عبدالحميد في نفسه:اما اتأكد بس يا باسل وانا اريحك واخليك تفضفض ياحبيبي.
وبعد مرور ساعات دخل احمد.
احمد:تيته بابا اتكلم بيقول ربع ساعه ويبقي هنا وضبي الأكل ياله وانا معاكي.
سعاد:ياله ياحبيبي.
وبعد مرور عشرة دقائق وصلت رقية واحتضنت جدها.
عبدالحميد:اومال فين الباقي.
رقية:ماما بتنزل الحاجه وجاية وبابا بيركن العربية.
فأضطرب باسل وركز معاه عبدالحميد وانتظر منة سؤال فأظهر باسل اللامبالاه.
باسل:وريم؟
رقية:سبناها لوحدها.
باسل(بحده بسيطه):نعم دا ازاي يعني؟
ضحكت رقية سريعا بهزر دا ريم بتخاف من خيالها .
وضحك عبدالحميد بخبث:كدا تقلقي باسل قصدي تقليقينا يا ام لسانين.
باسل وقد احمر من شدة احراجه.
وقد دخل مصطفي ثم زينب وسلموا ثم دخلت ريم بأبتسامه عذبه.
ريم(بمرح):اسلام عليكو
الجد:حبيبة جدو.
وجاءت الجده وسلمت عليهم وقد اتمت جميع التحضيرات وجلسوا سويا ولكن جلس باسل فترك عبدالحميد كرسي وجلس وقد نادي ع ريم لتجلس بجانبه(جنب باسل يعني). ليتمكن من مراقبتهم جيدا.
ريم(بحرج):ها حاضر ياجدو
باسل وقد ازدادت ضربات قلبه ويضطرب وكان جده يستمتع برؤيته هكذا فجلس الجميع وظلوا يتحدثوا وباسل وريم وجدو wink رمز تعبيري ف دنيا تانية وفجأه هب الاثنان فجأه وفي نفس الوقت الحمد لله فضحك الجميع. وذهبا لكي ينظفا ايديهم ولم ينطق احدهم بشئ.
وبعد مرور وقت لاحظ الجد تركيز باسل ع ريم وفجأة دخلت هدي(جارة الجد والجده التي تساعد سعاد كثيرا) وما ان رأت باسل حتي اعجبت به كثير فخطر ببال الجد فكره خبيثه.
عبدالحميد:باسل حبيبي روح اتفرج ع المزرعه هتعجبك جدا روعه... وروحي معاه ياهدي عشان ميتهش لحسن عارف احمد ملوش ف الهدوء.
هدي بسعاده:من عنيا
باسل بطفولية :بجد ياجدو حلوة.
وكان هذا الاسلوب له تأثير السحر علي ريم ف هبت واقفه سريعا.
ريم:احمد ملوش بس انا بحب اتفرج ياجدو.
عبدالحميد بفرحه:دا الا انتي ياحبيبة جدو.
هدي بخيبة أمل:طب ياله عشان نلحق وقت الغروب نتفرج من هناك.
وخرجوا ثلاتتهم فتوسطت هدي بينم لتكون بجانب باسل ولكن فجأه رأت كلب.
ريم بخضة:ياماما.
باسل وهدي:اية.
ريم كلب هناك اهة
باسل بحركه سريعه ذهب بجانبها.
باسل:خلاص متخافيش انا هو هبقي جنبه بعدين دا كيوت.
وعندما اقتربوا ومروا بجانب الكلب اصدر نباح ضعيف لرؤية اشخاص فتشبتت ريم بدراع باسل وظلت تشد قميصة.
ريم:باسل باسل ياماما يالهوي.اعوذ بكلمات التامات من شر ما خلق.
ثم عبروا الكلب وظلوا يستمتعوا بالغروب حتي دق جرس هاتف ريم معلنا عن جدو.
ريم ردت:ايوة ياجدو....اية نرجع طيب... ماشي ياجدو.
ثم اغلقت الهاتف.
ريم:هدي جدو بيقولك ارجعي حالا لأن مامتك عوزاكي.
هدي بغيظ:طب وانتو.
باسل وقد انتهز الفرصة:لأ انا عاوز اتفرج. وهتوة.
ريم تذكرت انها سبب توهانة اول مره:خلاص نكمل جدو قال براحتكو.
فعادت هدي وظلوا يمشون سويا في صمت وحل الظلام وفجأه سمعوا نباح كلاب مره اخري .
ريم:وقد تشبثت بيديها في قميص باسل واختبأت خلفه.
باسل بضحك:متخافيش تعالي تعالي بس.
ريم:لأ انا كدا احسن.
باسل بضحك اكثر:طب ولو قميصي اتقطع.
ريم ضحكت:طب ياله نرجع ضلمه وكلاب ولوحدنا الناس اختفوا وميصحش انا جيت بس عشان حاسه بالذنب من يوم اما توهت.
باسل متصنع الحزن:طب خلاص هتوة انا لوحدي ارجعي.
ريم بخوف وحزن:طب باسل انا هرجع لوحدي الكلب.
باسل:طب ربع ساعه بس كمان.
ريم:خمس دقايق بس
باسل:اوك ماشي.
واثناء عودتهم عند الكلب مسك باسل يد ريم ولم تلاحظ ريم من كثرة خوفها وتركيزها مع الكلب ولكن باسل شعر بأبتسامه تخرج دون قصد لا يستطيع إخفاءها ثم ترك يدها وهيا مازالت في نفس الحاله ولم تلحظ شئ.
وبعدما وصلوا الي البيت.
عبدالحميد:ها اتبسطوا.
باسل:اة جدا وريم كانت مرعوبه من الكلب.
فضحك الجميع.ولاحظ الجد لمعان اعينم .وبعد انتهاء الجلسه التي قص فيها باسل ما حدث وريم تستمع بتركيز وابتسامه لما قاله باسل.ذهبوا جميعا للنوم ومرت ايام قليله حتي قرر الجد ان اليوم ...
____________________________________________



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-09-18, 11:39 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


(الفصل الثامن)

قرر عبدالحميد ذات يوم الخروج وقضاء اليوم في المزرعه حتي تتيح لهم فرصة التقرب لريم وباسل واصدر قرار وفي صباح ذلك اليوم ذهب الجميع الي المزرعه الي اخبرتهم انها ستأخد شاور وتلحق بهم. وعند مغادرة البيت.
عبدالحميد:ريم واحمد فين؟
زينب:ريم بتأخد شاور واحمد سبق مع باباه ورقية.
عبدالحميد بخبث:باسل ياريت لو معندكش مانع تستني ريم عشان متجيش لوحدها.
باسل بفرحه:طبعا ياجدو معنديش مانع.
ثم غادر الجميع وانتظر باسل ريم امام البيت قرابة ساعه كامله ثم خرجت ريم بأناقتها فوجدت باسل يقف ويعقد يدية امام صدرة.ولم يلحظها عندما خرجت ولكنها تعجبت عندما رأته.
ريم:اية دا باسل.. واقف كدا لية.
باسل:جدو قال استناكي عشان متروحيش لوحدك.
تم صمتا ولكن نبضهم اكمل باقي الحوار .ثم ذهبا سويا
باسل:خفت لحسن يطلع كلب وانتي لوحدك.
ريم بخجل:احم...انا مشكلي انها كلاب وضلمه ف كدا كان كتير.
وصمتا ولكن كانت ابتسامة تعلو وجههم حتي وصلا ولاحظ عبدالحميد واحمد ذلك فكان باسل ابتسامته جاذبه للنظر.
ثم جلسوا جميعا وتناولوا الافطار واختاروا منطقه ليجلس الاربعه وحدهم(ريم،باسل،رقية،احمد) ثم وجدوا مكان وجلسوا يلهون ويلعبون وفجأه رن هاتف باسل كانت فريده فتح باسل الهاتف واخبرها عن مكانهم وماذا يفعلون فطلبت فتح الاسبيكر والكاميرا ففتحهم.
فريده: يا وحشين تخرجوا من غيري ... واو مين المزه...اوعي تقول ريم.
ريم تضحك:مزه ربنا يجبر بخاطرك grin رمز تعبيري وضحكوا جميعا.
ريم مكمله:صحيح يا ديدا الهدايا روعه معلش مفتحتش نت من زمان كنت بمتحن بمعرفتش اشكرك.
فريده:بجد عجبك العقد.
ريم:جدا والاسوره روعة.
فأبتسم باسل بسعاده بالغة.
فريده:اسورة اية؟
باسل بحرج وسرعه:اية يا بيري الاسوره ال مع العقد هديتك.
فريده:اه افتكرت. وفي سرها(حلاوتك يابيبو طبيت)
فريده:طب انجوي بقا هقفل ناو ونكمل بعدين باي.
احمد:وانا قولت هتسأل عليا.
فريده: اصل خارجه دلوقتي لازم اكلمكوا تاني.
ثم اغلقوا الهاتف. واقترحت رقية لعب الشايب والحت فوافقوا وجلسوا وفي أول مره كان الشايب مع ريم وكان لكل شخص حكم.
احمد:بصي يابطه اول ما نروح تعمليلي كباية شاي خاصة من غير ما اطلب.
رقية:وانا تغسلي المواعين بدالي يومين.
ريم:حرام عليكوا معندكوش بنات. وضحكوا جميعا.
باسل:وانا مسامح.
فدق قلب ريم ونظراتهم متلاقية سريعه.
احمد:لا ياحبيبي لازم حكم.
باسل وقد فكر:خلاص امري لله تضيفيني عندك ع الفيس
فأحرجت ريم.
قال احمد سريعا:عادي ياريمو باسل اخونا.
فتغير وجهة باسل في لحظه وقد اغضبته هذه الكلمه .
ريم سكتت ولم تنطق.
ولعبوا دورا اخر. ولكن غيروا اللعبه لعبوا استغماية وكانت ريم بمأ انها خسرت ف الشايب هي من تستغمي(هي النازله)
وعندما تغمت وبدأت تعد لم يختبئ باسل بعيدا حتي يراها.
ريم وبدأت العد.
ريم:1...2....3....4 ..ثم صرخت فجأه فقد رأت ثعبان ف عاداة يكون هناك ثعابين في الاراضي والمزارع.
فأضطرب باسل وخرج فورا وقال .باسل:ريم اثبتي.
ريم بعياط:دا بيقرب ياباسل.
فقد وجد باسل حجر والتقط وذهب ليميته قبل لدغ ريم ولكن لدغه الثعبان عندما حاول قتله.وفي النهاية قتل الثعبان.
ريم:باسل ايد ياباسل وريني ولكن باسل بدا يشعر بدوار أثر اللغه وسقط مغشيا علية.
ريم بعياط تمسك معصم باسل:احمد يا احمد الحق باسل.
سمع احمد اسمه بعد مرور دقيقه وصراخ وعياط ريم.
فنادي الجميع وذهبوا الي المستشفي فطهر له الدكتور مكان اللدغة وعقمة وقال يجب ان يأتي للمستشفي يوميا لتغير ع الجرح تغير ع مكان اللدغه التي كانت سامه ففتحنا مكان اللدغه وطهرناها. فيجب ان يظل الجرح معقم بعيدا عن الهواء واي مؤثرات خارجية ويلزم راحة يده.
عبدالحميد:ولية يجي معانا دكتوره ريم وريها ازاي تغير علية وهي تغيره بدل البهدله.
فوضح لها الدكتور وكتب بعض الادوية. وخرجوا من المستشفي.
الجميع:سلامتك يا باسل.
مصطفي:هروح اجيب الدوا ماما وزينب شوفوا الغدا عشان باسل وانت يا بابا روحوه انت واحمد.
ورجعوا وتناولو الغداء ومر اليوم وحان وقت تغير ع مكان الجرح .ودخلت ريم
______________________________________________



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 14-09-18, 11:40 AM   #10

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,436
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


(الفصل التاسع)


وعندما دخلت ريم غرفة باسل لتعقيم الجرح ولكي تغير علية طلبت من جدو ان يدخل معاها لانة لايصح ان يبقيا بمفردهم وعندما دخلت.
ريم:انا اسفه جدا يا باسل اللي حصل امبارح كل دا بسببي.
باسل وعينه متعلقة بها: اية الي بتقولية دا مش انتي اللي جبتي الثعبان.
عبدالحميد:خلاص يا ولاد حصل خير باسل اتعور عشانك وانتي هتغيريله ع الجرح كل يوم.
ريم وقد بدأت تغير الجرح ولمست معصمه فصارت في جسدهم رعشة حاول كلاهما إخفاءها ولكن لاحظ جدو توترهم.
ريم:جدو لو سمحت ممكن تمسكلي ايده عشان بس اعرف اطهر الجرح كويس.
عبدالحميد:ماشي ياريمو.
باسل:معلش تاعبك معايا بالأيد الصغيره دي.
ريم وقد احمرت وجنتيها وابتسمت.
ريم:خلاص خلصنا.انا عملتلك لسان عصفور وفراخ مسلوقه عشان حرارتك عالية ولازم اكل خفيف.
باسل في نفسه:بس انا مش بأكل مسلوق ... اعمل اية بس دا هيا الي طابخه.. امري لله هضغط ع نفسي.
ودخلت ريم ومعها الطعام وعنداما بدأ باسل ف تناول الطعام دخلت هدي فجأه.
هدي:باسل اية دا انا لسة عارفه حالا زعلت جدا.
باسل:شكرا يا هدي علي سؤالك.
هدي وقد لاحظ الأكل وقد امسكت بالملعقه:اية دا ايدك مش هتعرف تأكل طبعا.
ابتسم باسل لذوقها:مش عاوز اتعبك يا هدي معايا.
هدي:تعبك راحه متقولش كدا احنا بقينا اصحاب ولا اية.
باسل:Bien sûr انا اطول.
ريم وقد اغتاظت فهو حتي لم يشكرها علي اعداد الطعام جلست صامته تشاهدهم وشعرت ولأول بشئ يغلي بداخلها فهي تريد ان تصيح فيهم بصوت عالي ولكن لا يصح فهذه ضيفه وبررت سبب احساسها انهم قد زودوها.
دخلت سعاد فجأه ورأت هدي تطعم باسل.
سعاد:اية دا هدي بتعملي اية.
هدي:دي اقل حاجه اساعد بيها باسل.
سعاد:ولو برده تعبناكي معانا ميصحش....تعالي ياريمو ساعدي باسل.
ريم وقد فرحت كثيرا وسرت نفس الفرحه في نفس باسل.
ريم:عن اذنك يا هدي.خد ياباسل .
باسل بأبتسامه:شكرا يا ريم.
وقد ظلت انظارهم متعلقه واحيانا يهرب كلا منهما من نظرة الاخر.وبعدما انتهت من إطعامة وعندما انتهت وخرجوا جميعا فرن هاتف باسل.
باسل:بيري.
فريده:بيبو حبيبي مالك صوتك ماله.
باسل:دول شوية سخونية كدا يابيري.
فريده بخبث:بس ايه يا بيبو موضوع الاسوره الي ريم بتقول عليها دي انا مجبتش غير العقد بس.
باسل:طب بصي يا بيري هكلمك بعدين اصل حاسس بدوخه.
فريده بدحك:Ok
ومرت ايام وتحسنت فيها صحة باسل وكان من المفترض ان اسرة مصطفي وباسل ستعود القاهره بعد يوم لأن الدراسه (الترم التاني)ستبدأ.
وفي ذلك اليوم خرج باسل واخبرهم انة سيجلس خارجا لبعض الوقت.وعندما خرج وجد هدي امامه تبكي.
باسل: هدي مالك؟
هدي:انا مضايقه شوية وكمان انت هتمشي ياباسل
تعجب فهما لم يكونا تربطهم علاقه قوية ولكنه ظل يهدأها
********************
وفي نفس الوقت داخل الفيلا في المزرعه.
سعاد:ياله يا ولاد الغدا اتحط نادوا باسل.
عبدالحميد: ريم روحي نادي باسل.
فخرجت ريم مبتسمه وذهبت تبحث عند باسل حتي وجدته ف صعقت مما رأته.
********************
وعندما كان باسل يحاول تهدئه هدي.رأت هدي ريم تبحث عن باسل .وعندما لاحظت ان ريم رأتهم. احتضنت هدي باسل وطبعت قبله علي خده وقالت.
هدي: انا بحبك يا باسل.
صدم باسل ولم ينطق ولكن سمع صوت ينده بأسمه فنظر وجدها ريم وقد غادرت سريعا باسل وقد عاد لغروره:هدي انا اساسا مشوفتكيش غير كام مره وبعدين انتي ازاي تتخيلي ان ممكن احبك وغادر وتركها.
ودخل وجلس يتناول طعامه ومسلط كل نظره ع ريم التي تنظر الي طعامها بدون اي رد فعل فلاحظ ذلك احمد.
احمد:مقولتش يا بيسو خلصت كل الاجراءت كدا.
باسل بلامبالاة:تقريبا بس كدا كدا هبتدي شغل مع بداية الترم ف جامعة ريم.
عبدالحميد:مش هوصيك ع ريمو ياباسل.
ريم:بس انا مش عاوزه توصية يا جدو انا زيي زي الكل عشان محدش يتكلم الجامعه اه كبيره بس لوحد قال كلمه كل الجامعه تتكلم.
باسل وقد لاحظ غضبها.ففضل الصمت وتداولت العائله موضوعات كثيره حتي انتهي اليوم وعادوا في اليوم التالي الي القاهره وكان اليوم يعدو سريعا امام انشغالهم بتحضيرات لليوم التالي أول يوم دراسة.
********************
وعند صباح اليوم التالي اخبرت ريم انها ستذهب الي الجامعه برفقة صديقتها رنا وقال احمد انة سيوصل باسل ويتواصل معه دوما ويمكن ان توصل ريم باسل بعد الجامعه حتي يتعرف علي الطريق. وذهبوا الي الجامعه ودخلت ريم وكانت محاضرة باسل اول محاضره وعندما دخل.
باسل:انا دكتور باسل معيد كنت عايش في المغرب وجاي احضر الدكتوراه من هنا من بلدي وبأذن الله هيبقي ترم كويس.
فسمعت ريم تهامس البنات فمنهم من تقول.
دا قمر.
فظيع.
هو مرتبط؟
فشعرت بالضيق وكانت كعادتها تجلس في اول صف في المدرجات وجلس بجانبها نفس الشاب الذي قد اعجب بها ذلك الشاب(بتاع العصير).
وكان باسل من حين لأخر يخطف النظر لريم ورأي نظرات الشاب له ثم تفجأ.
الشاب:لو سمحتي بس توضحيلي النقطه دي بعد المحاضرة.
لم تلتفت ريم وحركت رأسها موافقه بأستهتار .
باسل:لو سمحت ..انت الي قاعد ف الصف الأول انا محبش حد يتكلم وانا شغال.
الشاب :اسف يا دكتور.
وقد رمق ريم نظره نارية. وبعد انتهاء المحاضرة.
باسل:ريم.
ذهبت ريم لباسل اثناء خروج الطلبه .
ريم بضيق:نعم.
باسل بغيظ:ياريت تركزي في المحاضره ومتقعديش جنب الولد دا تاني.
ريم:باسل انا مش صغيره وبعرف احط حدود لأي حد.
ومن هنا بدأ العند بينهم٠
#ياسمين_اسامة
__________________________________________


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 02:27 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.