آخر 10 مشاركات
ثأر اليمام (1)..*مميزة ومكتملة * سلسلة بتائل مدنسة (الكاتـب : مروة العزاوي - )           »          قلوبٌ محرّمة على النسيان *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : بقايا بلا روح - )           »          347 - الراقصة و الارستقراطي - عبير الجديدة - م.د ( كتابة / كاملة )** (الكاتـب : lola @ - )           »          لعنتي جنون عشقك *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          ..خطوات نحو العشق * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : smile rania - )           »          كل مخلص في الهوى واعزتي له...لوتروح سنين عمره ينتظرها *مكتملة* (الكاتـب : امان القلب - )           »          130 - لن اطلب الرحمه - ان هامبسون ع ق ( كتابة /كاملة)** (الكاتـب : فرح - )           »          وجهان العمله واحدة / للكاتبه L7'9t '3ram ، مكتملة (الكاتـب : درة الاحساء - )           »          أهواكِ يا جرحي *مميزة & مكتمله* (الكاتـب : زهرة نيسان 84 - )           »          قراءة في كتاب رؤية الله تعالى يوم القيامة (الكاتـب : الحكم لله - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-01-20, 02:04 AM   #21

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_التاسع_عشر.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.


❄❄❄❄❄

فتح باب الشقة ودخل مسرعاً حني يعرف منها الحقيقة كاملة حتي لو وصلت الي ان يقتلها ... عندما دلف لها الغرفة صدم مما راءه فـ هي نائمة و وجهها شحب كـ الموتي وجروحها مازالت تنزف وانفها ... ذهب اليها مسرعاً وضربها بـ خفة ع وجهها كي تفوق و ينادي بـ اسمها ولكن تفاجأ بـ محمد وهو يحاول ان يحملها .
فـ لقد تبعه محمد حتي يعرف اين وعد وتفاجأ عندما وجدها تنزف وهو يحاول ان يوقيظها توجه اليه حتي يأخذها الي المشفي ولكن قبل ان يضع يده عليها كان زائير جاسر منعه .

جاسر : ايك ... ايك تلمسها يـ محمد وعد تبقي مراتي سامع.

محمد بـ صوت عالي : مش وقتك يـ جاسر هتموت مننا لازم ننقلها المستشفي.

عندما سمع جاسر احتمال موتها ظل ينفي برأسه وحملها مسرعاً واتجه الي اقرب مشفي .

❄❄❄❄❄

دق جرس القصر فـ فتحت الخادمه قائلة: ازيك يـ شادي بيه ... اتفضل .

دلف شادي وسألها : ممكن تنادي لي وعد .

الخادمة بـ توتر لا تعرف ماذا تقول ف هي عندما استيقظت وجدت عفاف وهايدي جالسون بـ بهو القصر ويتحدثون عما حدث الليله الماضيه فاق من تفكيرها عندما نداها شادي مره اخري اردفت مسرعه: اسفه يـ شادي بيه انا هطلع اشوفها .

امأ بـ راسه دون حديث فـ هرولت الخادمه الي اعلي .
وقف شادي لا يعرف ماذا يفعل فـ شعوره بـ الخوف يزداد مع مرور الوقت .
التفت سريعاً عندما سمع صوت هايدي وهي تهدأ والدتها وهي تنزل قائلة: يـ ماما ماينفعش الا هتعمليه دا ... مايصحش.

عفاف: و يصح الا اخته عملته بـ توقع بين ولادي .

هايدي بـ رجاء : يـ ماما مـ.......
لم تكمل كلمها عندما وقفت والدتها امام شادي واشارت لها بـ يدها ثم نظرت الي شادي قائله: اختك مش موجوده ولما تلاقيها خدها وابعدها عن ولادي .

شادي بـ استفهام: مش فاهم اختي مالها وهي مش موجوده ليه ... ايه الا حصلها.

عفاف: اختك حضرتك المصونه وقعت بين ولادي وخلت وليد يرفع ايده ع اخوه الكبير ... ابعد اختك عننا سامع.

شادي بـ صوت عالي: انتي بتقولي ايه وعد فين ... لو جاسر لمس بس شعره منها مش هيكفيني عمره سامعه بلغيه بـ كدا .
ثم التفت و ظل يـ بحث وينادي بـ اسم وعد وصعد الي الاعلي ولكن خرج وليد ع صوته العالي من غرفته واتجه له ومسكه .

وليد: اهدا يـ شادي انا هوصلها وهحميها حتي لو بـ موتي.

ابعده شادي عنه بـ حده وقال: انت مين ... وتعرفني منين ... انا عايز اختي.
ثم حاول ان يكمل بحثه ولكن توقف عندما سمع وليد وهو يقول: جاسر خادها ومش عارفين نوصل ليها ... بس صدقني انا هلاقيها وهطلقها منه انا عارف ان هو الا غصبها عشان تتجوزه.

امسكه شادي من تلابيبه وهزه بـ عنف وقال: انت مين وازاي عارف كل دا .

وقف وليد بـ برود ولم يحاول ان يدافع عن نفسه ولكن صرخت عفاف وهايدي واقتربو كي يخلصو وليد منه ولكن ابي شادي ان يتركه .

وليد بـ برود: وعد حبيبتي وهتجوزها وهي بتحبني انا عارف كويس ان جاسر هو السبب.

شادي وهو مازال يحاول ان يضربه : انت مين وتعرف وعد منين .

عفاف بـ صراخ : ابعد عن ابني ... خد اختك وابعدو عن حياتنا .

ابتعد شادي عنه وهمس: ابنك ... يعني دا وليد ... انا كدا فهمت ... ثم نظر الي وليد وقال : الا انت مفكرها وعد تبقي نور توأمها ... ثم نظر الي عفاف وقال : وعد انا هلقيها ولو لقيت جاسر لمس شعره منها صدقيني مش هيكفيني عمره.
ثم تركهم وذهب و وقف وليد مكانه مشدوهاً مما سمع معقول ان لها توأم ... معقوله انها خدعته وانتحلت شخصية اختها كي تأذيه كما اخبره اخيه لم يعرف ماذا يفعل فـ ذهب سرعاً الي غرفته واخذ مفاتيح سيارته وهاتفه وخرج مسرعاً من القصر بـ اكملة.

❄❄❄❄❄

هي بـ الداخل ما يقارب الساعه وقلبه وروحه معها لا يعرف ماذا يفعل لا يستطيع ان يعيش من دونها دون النظر الي قهوتها وشعرها الذي سحره منذ ان راءه ... فاق من صدمته ع خروج الطبيب من غرفه وهو يأخذ شهيق ويظهر ع ملامحه التعب.
هرول ايه سرعاً وسأله بـ لهفة : هي عاملة ايه؟ ...

الطبيب: الحمدلله لحقنها ع اخر لحظه كان عندها نزيف داخلي غير ان هي خسرت دم كتير والحمدلله قدرنا نعوضه ... انت تقرب لها ايه.

جاسر : جوزها ... اقدر ادخل اشوفها.

الطبيب : لا لسه تحت الملاحظه هي هتتنقل الي العناية المركزه ... تقدر تقولي هي وصلت للحالة دي ازاي.

تدخل محمد سرعاً: بعد اذنك يـ دكتور ممكن كلمة ع انفراد.

الطبيب : اتفضل بس لازم تتأكد اني لازم ابلغ عن حالتها .
ثم اخذه ومشو ف اتجاه يخلو من احد ... وبـ نفس التوقيت خرجت وعد نائمه ع التورلي كـ الموتي فر الدم من اوردته عندما راءها ومشي بـ خطوات لا يعرف كيف هي كـ انه يتعلم المشي من اول وجديد اقترب منها وامسك يدها التي يوجد بها الابره ومسكها وقبلها وهمس لها بـ اعتذار : وعد ... انا اسف ... انا مقدرش اعيش من غيرك .
انتفض جسدها عندما سمعت صوته هرول اليها الطبيب وحاول ان يسيطر ع حالتها حتي هدأ جسدها وامر ان يتوجهو سريعاً الي العناية ويمنع عنها الزيارة حتي تستقر حالتها .

وقف يلعن نفسه عما فعله ثوان وكان جاسر ملقي ع الارض بسبب لكمة قوية من وليد .

تفاجأ محمد من وجود وليد فـ هو لم يكلمه او يخبره عن مكانهم اقترب منهم حتي يبعد وليد الذي جث ع جاسر ويسدد له اللكمات متتاليه لا يدع فرصه لـ جاسر ان يرد عليه او يحمي نفسه ابعده مع الطبيب الذي كان يفحص وعد واخر زميله ... اسند محمد جاسر وساعده ع الوقوف مسح جاسر بقعة الدم من جوار فمه .

وليد بـ صوت عالي ويحاول الفرار من صديقه والطبيب : ابعدو عني ... لو وعد حصل لها حاجه يـ جاسر صدقني هدفعك عمرك .

جاسر بـ غضب وغيرة : ابعد انت ... وعد مراتي انا ... انا لحد دلوقتي مراعي تربيتي فيك .

وليد: هتعمل ايه اكتر من كدا حرمتني من الانسانه الوحيده الا حبيتها واذيتها لـ درجة انها بين الحياة والموت ... ثم قال بـ صوت عالي ... عايز تحرمني من ايه تاني.

كان سحب الطبيب وصديقه وليد واخذه الي غرفة فارغه صرخ فيه صديقه حتي يهدأ ودفعه بـ قوه حتي وقع ع السرير الخاص بـ المرضي.

وليد: ابعد يـ هشام انا مش هسمحله انه يـ حرمني منها.

هشام بـ نفاذ صبر: اهدا بقي دا اخوك الكبير .

صرخ به وليد وقال : متقولش اخويا ... اخويا مايعملش فيا كدا .

الطبيب محمود: مينفعش الا صاحبك بـ يعمله دا يـ هشام انا منعت الامن عشانك بس لكن لو مهداش انا هخلي الامن يتصرف معاه.

هشام: خلاص يـ محمود انا هتصرف ممكن تسيبني مع بعض وانا هتصرف .

امأ محمود وخرج من الغرفه وتركهم التفتت هشام وقال: انا غلطان ان كلمتك لما شوفت اخوك داخل شايل واحده بتنزف.

وليد بـ لهفة و خوف: بـ تنزف ... هي عانلة ايه دلوقتي ... طب انا عايز اروح اشوفها .

وكاد ان يخرج من الباب ولكن لحقه هشام واغلق الباب وسحبه واجلسه بـ القوه وقال: اهدا يـ وليد هي تحت الملاحظه دلوقتي و ممنوعه الزياره عنها لـ حد ما حالتها تستقر.

وليد وهو يحاول ان يخرج : ابعد يـ هشام انا مش هشوفه بـ يأذها واقف ساكت.

هشام بـ حده: لا هتقف ساكت لان دا اخوك الكبير وهي دلوقتي مراته زي ما فهمت فـ لازم تفوق لان الا بـ تعمله دا مينفعش وحرام.

وليد : متقولش مراته ... هو اتجوزها غصب .

هشام: انا عمري ما شوفتك غبي كدا ... افهم مافيش حد بيتجوز اليومين دول غصب افهم بقي.

وليد: بس هي بـ تحبني انا مش هو.

هشام: لو كانت بـ تحبك مكنتش اتجوزت غيرك لازم تفهم كدا ... فوق يـ وليد قبل ما تضيع اخوك ... اخوك بيحبك وانت مش غبي عشان يضحك عليك افهم كل حاجه الاول وبعدين قرر هتعمل ايه.

استكان وليد وتذكر كلام جاسر : دي اختها الا اذتك مش هي.
ثم كلام شادي : دي نور توأمها ... ظلت تتردد هذه الكلمات بـ عقله حتي جلس بـ صدمه ولكن لن يسكت حتي يتأكد منها ويسمعها.

ربت هشام ع منكبه وقال: انت طول عمرك ذكي ومحدش ضحك عليك افهم وبعدين احكم.

وليد: بس حتي لو هي ضحكت عليا مالوش حق يـ عمل فيها كدا دي مهما كان بنت.

سمعو طرق ع الباب فـ طلبو من الطارق الدخول فـ كان الطبيب محمود : هااا... هديت دلوقتي... انا مرضيتش اعمل محضر زي ما صاحب اخوك طلب وقال استني لما هي تفوق بس انا كتبت لها كشف طبي بـ اصابتها وكل حاجه عشان هي لو حابت ترفع قضيه .

وليد: صدقني انا هـ جيب حقها ولو هي عايزه ترفع قضية هـ ساعدها .

محمود: تمام بس شكل اخوك بيحبها اووي ايه الا يخليه يعمل فيها كدا .

وليد : بيحبها...عرفت ازاي.

محمود: اول ما جبها كان هيموت من الخوف عليها و هو دلوقتي قاعد قدام غرفة العناية مش راضي يتحرك و بيقول مش هيمشي الا معاها .

وليد بـ تفكير: تمام انا هـ مشي دلوقتي.
ثم ذهب وتركهم دون يسمع ردهم.

❄❄❄❄❄

جلس وليد في سيارته وظل يفكر فيما سمع ثم رفع هاتفه واتصل : ايوة يـ هايدي ... اهدي خلاص ... يـ هايدي انا لقيتهم ... اه هم ف المستشفي ... مش وقتك انا عايز اعرف عنوان وعد ... متخفيش انا عايز اتكلم مع شادي ف حاجه ... تمام .
ثم اغلق هاتفه وانطلق بـ سيارته.

❄❄❄❄❄

يتبع.........

❄❄❄❄❄

فلووو و فووتااات وريفيوهااات يـ قمرات❤

التفاعل بجد وحش والتعلقات والمناقشات قليلة جداً





فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:05 AM   #22

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_العشرون. (الجزء الاول) .
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.

❄❄❄❄❄

_ وقف ينظر لها من زجاج الخارجي لـ العناية والحزن مرسوم ع ملامحه من يراه يظن انه رجل مر عليه الدهور كثيره وظهر عليه الشيب ... وضع يده ع الزجاج كـ أنه لمسها .
وقال: وعدي ... قومي متسبنيش ... صدقني حتي لو انتي الا اذيتي وليد مش هعقبك ... بس انا مقدرش ابعد عنك موعدكيش اني اطلقك ... وعد.

❄❄❄❄❄

اوقف سيارته امام فيلا احمد الابراهيمي فـ جاء الحارس وسأله: اهلاً يـ فندم ... حضرتك عايز مين؟!! .

وليد : شادي موجود.

الحرس : ثواني اسأل جوه.
اتجه الحارس امسك الهاتف الداخلي و كلم الخادمة بـ الداخل وعلم انه بـ الداخل فـ اخبرها ان تعلمه ان لديه ضيف ثم فتح البوابة لـ وليد كي يدخل بـ سيارته.

استقبلته الخادمه واشارت له ان ينتظره بـ الصالون .
نزل شادي ودخل كي يعلم من يريده وتفاجأ انه وليد .
شادي بـ غضب: انت بتعمل ايه هنا وعايز ايه مني.

وليد: عايز افهم !..

شادي : تفهم ايه بـ الظبط.

وليد: افهم ليه وشك اتغير لما قولت اني عارف كل حاجه وان جاسر اجبر وعد تتجوزه ... عايز افهم معني ان ليها اخت توأم.

شادي : ولما تعرف هـ تعمل ايه ... مهتقدرش توقف اخوك ولا ان انت تجيب حقها ... كل الا انا طالبه تبعد انت واخوك وعيلتك عن اختي .

وليد: شادي ان لحد دلوقتي ساكت وصابر وانا صبري قليل ... انا عايز اعرف الحقيقة عشان اقدر اساعدها .

شادي بـ اقتناع عندما راء صدق وليد قرر ان يسرد له كل ما يعرف من اول ما طلب من وعد مساعدته الي الان و كره نور الي وعد وسببه.

شادي: دا كل الا حصل انا حكيت ليك عشان شوفت صدقك وانك ذكي جداً وهتقدر تساعدني ابعد جاسر عن وعد .

ولكن لم يستطيع وليد الرد عندما تفاجأ بـ فادي و احمد وكاد فادي ان يلكمه ولكن تفادها وليد سريعاً.

امسكه شادي واحمد وابعده عن وليد ولكن صرخ فادي به وقال: ابعد عني يـ شادي ازاي كل دا يحصل وانا معرفش وازاي وافقت ع الجوازه دي من الاول ... انا هروح اجيب اختي .

ابعدهم عنه بـ القوه وخطي خطوتين وتوقف عندما سمع وليد وهو يـ قول: وعد مش ف البيت.

زاد غضب فادي واتجه له مسرعاً وامسكه من ياقة قمصه وهزه بـ عنف واردف بـ صوت عالي: امال اهتي فين انطق!...

وليد بـ هدوء وعدم مقاومة : وعد ف المستشفي .

اتجه له احمد وقال بـ لهفة: ليه!.. وعد مالها.

هزه فادي بـ عنف وغضب وقال: انطق ... مستشفي ايه ... وايه الا حصلها .

وليد: مستشفي***** .
لم يكمل حديثه عندما دفعه فادي بـ قوه ارتد ع اثارها لـ الخلف وهرولو سريعاً حتي يذهبو لها وبعدها يصفون حسابتهم.

اعتدل وليد ثم نظم قميصه واتجه الي الباب حتي يـ خرج ولكن توقف مكانه فـ صدمه عندما وجدها واقفه وبـ جوارها امرأه بـ نفس ملامحها الغربيه ولكن سؤال واحد فـ باله الان ... ماذا تفعل هنا؟!.

تركت خالتها واتجهت له وقالت بـ لهفة : هو اية الا حصل لـ وعد ممكن تاخدني ليها.

وليد: انتي تعرفي وعد و بتتكلمي مصري.

جوليا : مش وقتك هتوديني ليها ولا تقولي ع عنوان the hospital واخد انا تاكس .

وليد : لا خلاص تعالي اوصلك.

نظرت جوليا الي خالتها جاسمين وقالت: هيا عمتي سـ يأخذنا الي وعد .

خرجو وركبو بـ سيارة مع وليد واتجه الي المشفي .

❄❄❄❄❄

وقف ينتظر خروج الطبيب حتي يطمئنه ع حالها ويقول له عن سبب عدم استيقظها حتي الان ... مر عدة دقائق عليه كـ الدهر حتي خرج الطبيب... هرول ف اتجه مسرعاً وسأله بـ لهفه عن حالها الان ولكن تفاجأ بـ قول الطبيب : اسف ...............

❄❄❄❄❄❄❄❄

#الفصل_العشرون. (الجزء الثاني).
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.

❄❄❄❄❄

كان يجلس ويضع رأسه بين كفيه ويستند بـ مرفقيه ع رجليه و بـ جواره هايدي وامه التي يرسم ع ملامحها الضيق .
اقترب منه محمد و وقف امامه وقال: يلا يـ جاسر روح ريح شويه وخد شور وغير حتي هدومك الا متبهدله ولسه عليها دم دي.

رفع رأسه وكانت نظراته خاوية فاقده لـ الحياة لا يعرف ماذا يفعل كاد ان يموت عندما نطق الطبيب وقال: اسف بس هي كان عندها نزيف داخلي غير الدم الا فقدته ودا اثر ع المؤشرات الحيوية بتاعتها حالياً انا مقدرش اعملها حاجه ... هي بين ايدين ربنا ... ادعيلها ... ادعيلها ربنا يشفيها .

ثم غادر الطبيب دون ان يسمع منه رد او حديث اخر ... كانت رجليه كـ الهلام تحته لا تستطيع ان تحمل ثقل جسده كاد ان يقع ولكن صوت والدته المفزوع رد به القوة قليلاً .

فاق من شروده ع صوت محمد وهو يحثه ان يذهب معه ثم يعود ثانية نظر له ثم قال: مش همشي يـ محمد الا و رجلي ع رجلها ... وعد هتقوم و هتبقي كويسه بس هي زعلانه مني عشان الا عملته فيها ... بس هي متعرفش اني خلاص مسامحها ع الا هي عملته ومش عايز منها حاجه غير ان هي تبقي جنبي.

حزن محمد ع صديق عمره و كاد ان يتحدث لكن فادي جاء مسرعاً هو و شادي واحمد واندفعو سريعاً الي داخل الغرفة لم يأبهو بـ انها بـ العنايه او ان الزياره ممنوع ولم ينظرو الي جاسر والاخرين.

وقفو امامها مصدومين لما راءوه ا هذه وعد ... ضحكتهم ... اختهم الحانونه ... من تساندهم ف شدتهم ... تسمر فادي مكانه ولم يتحرك ولكن هرول احمد وشادي اتجاهها وامسك احمد يدها وظل ينادي عليها لعلها تفيق ولكن لا حياة لمن ينادي التفت فادي بـ غضب و لم يستطيع السيطره عليه واتجه الي جاسر ولكمه بـ قوة وقع ع اثارها ثم جثي فوقه وظل يسدد له اللكمات المتتالية ويـ صرخ به ويسبه بـ افظع الالفاظ التي يعرفها و محمد وهايدي وعفاف يحاولون ابعده عن جاسر ولكن لم يعرفو الا بعد تدخل امن المشفي وابعدوه عنه رغم قوة جاسر الا انه لم يستطيع ان يوجه فادي الذي كان كـ الاسد الجريح .
كان وصل وليد ومعه جاسمين و جوليا ولكن لم يتدخل وليد لـ كي يفك الاشتباك وظل واقف يتابع من بعيد حتي ابتعد فادي فـ اقترب وليد و جاسمين وجوليا التى ركضت مسرعه الي فادي كي تمنعه من التهور اكثر واحتضنته وسالم فادي لها فـ هي كـ وعد بـ النسبه له رغم ان عمر جوليا 30 عاماً الا انها تبدو اصغر بـ كثير .

جوليا: اهدا فادي ... استرخي ... هيا نذهب بعيداً قليلاً حتي لا تقلق وعد ... هيا.

نظر وليد لها بـ غيظ من احتضانها لـ فادي وتذكر عندما رأهم معاً عند وصوله وظل يتابعهم بـ عينيه حتي اختفو من امامه.

❄❄❄❄❄

كانت تجلس بـ المقهي منخفضه رأسها وتقلب العصير بـ الشيلمو دون ان ترتشف منه رشفه واحده ولا تعرف لما طلب مقابلتها رغم انها كانت تطير من الفرح عندما وجدت رقمه يضئ هاتفها الا انها علمت من صوته انه لم يكلمها الا لـ اسداء خدمه له ولم تعرفها حتي الان.

رفعت رأسها عندما سمعت الكرسي ينسحب من مكانه ويجلس عليه احد.
برقة عينيها بـ حب وعشق واشتياق .

حاتم: اسف ع التأخير.

نور بـ ابتسامة بـ حب : ولا يهمك ... اخبارك ايه؟..

حاتم : تمام ... اسف لو كنت هـ عاطلك شويه .

نور بـ لهفه: لا خالص ... لاحظت تسرعها فقالت بعد ان هدأت من روعها قليلاً : انت تؤمر ف اي وقت متتصورش فرحتي اد ايه لما انت كلمتني وطلبت تقابلني.

حاتم : نور من غير مقاطعه او تغير للموضوع ... انا طلبت اقابلك انهاردة عشان وعد .

عند هذه النقطه تحولت ولم تعرف ان تضبط اعصابها ظلت تسب و تدعي ع وعد وتراقصت الشياطين حولها فـ قالت وهي تصك ع اسنانها: مالها .

حاتم بـ جديه: عايز اعرف كل حاجه عنها وعارف انك هتقدري تساعدني .

نور: تعرف ليه ... وعد خلاص اتجوزت الا بتحبه عايز منها ايه.

حاتم بـ انفعال: متقوليش بـ تحبه عشان انا وانتي عارفين وعد كويس وعد عمرها متسلم قلبها لـ حد الا اذا كان جوزها فـ شوفي اسطوانه غير دي تضحكي عليا بيها وعد بتحبيني انا ومن واحنا صغيرين .

قد فقدت سيطرتها ولم تستطيع ان تداري اكثر من ذلك فـ انفجرت بيه وقالت: وعد عمرها ما شفتك غير اخ وابن خالتها بس واذا كان ع حبكم وانتو صغيرين ف انت فاهم غلط انا الا كنت بكلمك و نلعب مع بعض وعد مرجعتش من السفر الا وهي عندها 16 سنه و كمان كانت محجبه افهم بقي.

ثم اخذت حقيبتها و وقفت مسرعه ثم هرولت الي خارج المقهي و تركته بـ صدمته.

ظل ينظر امامه مكان جلستها قبل انصرافها مسرعه تخاول التحكم ف دموعها ... لا يعرف ماذا يـ فعل لكن من كان يلعب معها ويـ حدثها قالت له انها وعد هو لا يعرف يفرق بينهم الا بـ الحجاب ولكن لحظه تذكر الان عندما اعترف لـ وعد بـ حبه .

كانو يجلسون بـ الحديقه حاتم و نور و وعد ثم حاول الاقتراب من وعد.كما يفعل دائماً ولكن هي كانت تبتعد لهجتها مختلفه نظرتها مختلفه عمق عينيها ليس هو لا يري اللمعه التي كان يراها دائماً .

كاد ان يحدثها ولكن هي وقفت ثم استأذنت حتي تدلف ... قام سريعاً ورائها ولم ينتبه الي نظرات اخري حزينه تابعته حتي اوقفها عند باب الزجاجي الخاص بـ مشتل الزهور.

حاتم: وعد استني ... يـ وعد .

التفتت له وعد بـ استفهام ... فـ اقترب منها وحاول ان يمسك يدها ولكن سحبتها سريعاً و قالت: لو سمحت ابعد مينفعش.

حاتم: وعد انت ليه بتبعدي عني ... انتي زعلانه مني ف حاجه.

وعد: وازعل ليه في انت حاجه.

حاتم بـ تردد: وعد انا بحبك ... انا مكنتش عارف اقولك بس انا بجد عايزك تبقي معايا ديماً ... صمت قليلاً نظر الي ملامح الصدمه ع وجهها ولكن لم يري من صدمت بـ حق وكأنه اخذ روحها وتقف خلفه ... ظل ينظر الي وعد وقال: وعد انا هـ طلب ايدك من خالتو و اول ما اتخرج واشتغل نتجوز .

وقفت وعد تنظر له بـ صدمه ودهشه ولكن عندما كادت ان ترد عليه كانت سمعت صوت اصطدام بـ الارض نظرت لـ مكانه سريعاً والتفت حاتم ولكن تفاجأو بـ نور وهي ملاقاه ع الارض فاقده للوعي... ومن بعدها ابتعدت وعد عنه و نور ايضاً تحاول التقرب منه عرف الان لما كان يلاحظ ان نظرات العيون مختلفه عرف الان انه كان يمشي وراء سراب لم تبادله وعد حبه يوماً بل كانت نور ... اذا لما فعلت هذا وقالت انها وعد

قام واخذ اشيائه ثم حاسب ع المشروبات ثم غادر وهو عاقد النيه ع ان يعرف الحقيقة.

❄❄❄❄❄

مرت ثواني ... دقائق ... ساعات ... ايام ... شهرين مرو عليه كانهم دهور ينظر ان تستيقظ حتي يحاسبها كلا كي يأخذها بـ احضانه اولاً وبعدها يعتذر ويحاسبها انها تركته كل هذه المده .
عرفت نور ما حدث لـ اختها حزنت لأجلها ولكن لم تظهر حزنها و قررت تجنب حاتم و وعد ثم قررت ان تبعد عنهم جميعاً وتسافر .

علمت زيزي ما حدث الي ابنتها ولم تتأثر ولا تحركت مشاعر الامومه بـ داخلها ولم تسأل عنها ولا رأتها ولا مره واحده ولكن كانت كل يوم بـ سهر شكل كما يفعل حسن كما يقولون (الطيور علي اشكالها تقع) .

كانت جاسمين و جوليا من يهتمون بـ وعد و قدم احمد بلاغ حتي لا يستطيع جاسر ان يقترب من وعد او يدخل لها ولكن خرج بـ كفاله حتي استيقاظها والتحقيق معها .

كان وليد يذهب يومياً ويبقي معهم حتي انتهاء معاد الزياره واتت معه هايدي مره او اثنين .

دخل وليد بعد انتهاء عمله وسلم ع جوليا كانت لواحد ها بـ الغرفه جلس معها وظل ينظر لها نظرات تخجلها رغم سنها ولكن لا يعرف كم عمرها فـ ملامحها توحي انها فتاه فـ 20 من عمرها قالت بـ ارتباك من نظراته : ممكن تفضل معاها ع ما اروح اخلص بس حاجه بـ سرعه واجي.

ابتسم وليد و قال: طبعاً اتفضلي.

قامت مسرعه وخرجت من الغرفه ولكن بعد خروجها من المشفي بـ دقيقه كان هو يجلس و ينظر لها نظرات ندم و شفقه ولكن انتفض عندما صفر جهاز القلب وكانت ضربات قلبها تزيد جاء الطبيب مسرعاً والممرضه و بدأ يفحصها........

❄❄❄❄❄

يتبع.............

❄❄❄❄❄

تواقعتكم بـ القادم؟!!..

لية التفاعل وحش و التعليقات قليلة جداً الروية لو فضلت لـ النازل كدا انا معتش هكملها .😥😐



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:08 AM   #23

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


#الفصل_العشرون. (الجزء الثاني).
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.

❄❄❄❄❄

كان يجلس ويضع رأسه بين كفيه ويستند بـ مرفقيه ع رجليه و بـ جواره هايدي وامه التي يرسم ع ملامحها الضيق .
اقترب منه محمد و وقف امامه وقال: يلا يـ جاسر روح ريح شويه وخد شور وغير حتي هدومك الا متبهدله ولسه عليها دم دي.

رفع رأسه وكانت نظراته خاوية فاقده لـ الحياة لا يعرف ماذا يفعل كاد ان يموت عندما نطق الطبيب وقال: اسف بس هي كان عندها نزيف داخلي غير الدم الا فقدته ودا اثر ع المؤشرات الحيوية بتاعتها حالياً انا مقدرش اعملها حاجه ... هي بين ايدين ربنا ... ادعيلها ... ادعيلها ربنا يشفيها .

ثم غادر الطبيب دون ان يسمع منه رد او حديث اخر ... كانت رجليه كـ الهلام تحته لا تستطيع ان تحمل ثقل جسده كاد ان يقع ولكن صوت والدته المفزوع رد به القوة قليلاً .

فاق من شروده ع صوت محمد وهو يحثه ان يذهب معه ثم يعود ثانية نظر له ثم قال: مش همشي يـ محمد الا و رجلي ع رجلها ... وعد هتقوم و هتبقي كويسه بس هي زعلانه مني عشان الا عملته فيها ... بس هي متعرفش اني خلاص مسامحها ع الا هي عملته ومش عايز منها حاجه غير ان هي تبقي جنبي.

حزن محمد ع صديق عمره و كاد ان يتحدث لكن فادي جاء مسرعاً هو و شادي واحمد واندفعو سريعاً الي داخل الغرفة لم يأبهو بـ انها بـ العنايه او ان الزياره ممنوع ولم ينظرو الي جاسر والاخرين.

وقفو امامها مصدومين لما راءوه ا هذه وعد ... ضحكتهم ... اختهم الحانونه ... من تساندهم ف شدتهم ... تسمر فادي مكانه ولم يتحرك ولكن هرول احمد وشادي اتجاهها وامسك احمد يدها وظل ينادي عليها لعلها تفيق ولكن لا حياة لمن ينادي التفت فادي بـ غضب و لم يستطيع السيطره عليه واتجه الي جاسر ولكمه بـ قوة وقع ع اثارها ثم جثي فوقه وظل يسدد له اللكمات المتتالية ويـ صرخ به ويسبه بـ افظع الالفاظ التي يعرفها و محمد وهايدي وعفاف يحاولون ابعده عن جاسر ولكن لم يعرفو الا بعد تدخل امن المشفي وابعدوه عنه رغم قوة جاسر الا انه لم يستطيع ان يوجه فادي الذي كان كـ الاسد الجريح .
كان وصل وليد ومعه جاسمين و جوليا ولكن لم يتدخل وليد لـ كي يفك الاشتباك وظل واقف يتابع من بعيد حتي ابتعد فادي فـ اقترب وليد و جاسمين وجوليا التى ركضت مسرعه الي فادي كي تمنعه من التهور اكثر واحتضنته وسالم فادي لها فـ هي كـ وعد بـ النسبه له رغم ان عمر جوليا 30 عاماً الا انها تبدو اصغر بـ كثير .

جوليا: اهدا فادي ... استرخي ... هيا نذهب بعيداً قليلاً حتي لا تقلق وعد ... هيا.

نظر وليد لها بـ غيظ من احتضانها لـ فادي وتذكر عندما رأهم معاً عند وصوله وظل يتابعهم بـ عينيه حتي اختفو من امامه.

❄❄❄❄❄

كانت تجلس بـ المقهي منخفضه رأسها وتقلب العصير بـ الشيلمو دون ان ترتشف منه رشفه واحده ولا تعرف لما طلب مقابلتها رغم انها كانت تطير من الفرح عندما وجدت رقمه يضئ هاتفها الا انها علمت من صوته انه لم يكلمها الا لـ اسداء خدمه له ولم تعرفها حتي الان.


رفعت رأسها عندما سمعت الكرسي ينسحب من مكانه ويجلس عليه احد.
برقة عينيها بـ حب وعشق واشتياق .

حاتم: اسف ع التأخير.

نور بـ ابتسامة بـ حب : ولا يهمك ... اخبارك ايه؟..

حاتم : تمام ... اسف لو كنت هـ عاطلك شويه .

نور بـ لهفه: لا خالص ... لاحظت تسرعها فقالت بعد ان هدأت من روعها قليلاً : انت تؤمر ف اي وقت متتصورش فرحتي اد ايه لما انت كلمتني وطلبت تقابلني.

حاتم : نور من غير مقاطعه او تغير للموضوع ... انا طلبت اقابلك انهاردة عشان وعد .

عند هذه النقطه تحولت ولم تعرف ان تضبط اعصابها ظلت تسب و تدعي ع وعد وتراقصت الشياطين حولها فـ قالت وهي تصك ع اسنانها: مالها .

حاتم بـ جديه: عايز اعرف كل حاجه عنها وعارف انك هتقدري تساعدني .

نور: تعرف ليه ... وعد خلاص اتجوزت الا بتحبه عايز منها ايه.

حاتم بـ انفعال: متقوليش بـ تحبه عشان انا وانتي عارفين وعد كويس وعد عمرها متسلم قلبها لـ حد الا اذا كان جوزها فـ شوفي اسطوانه غير دي تضحكي عليا بيها وعد بتحبيني انا ومن واحنا صغيرين .

قد فقدت سيطرتها ولم تستطيع ان تداري اكثر من ذلك فـ انفجرت بيه وقالت: وعد عمرها ما شفتك غير اخ وابن خالتها بس واذا كان ع حبكم وانتو صغيرين ف انت فاهم غلط انا الا كنت بكلمك و نلعب مع بعض وعد مرجعتش من السفر الا وهي عندها 16 سنه و كمان كانت محجبه افهم بقي.

ثم اخذت حقيبتها و وقفت مسرعه ثم هرولت الي خارج المقهي و تركته بـ صدمته.

ظل ينظر امامه مكان جلستها قبل انصرافها مسرعه تخاول التحكم ف دموعها ... لا يعرف ماذا يـ فعل لكن من كان يلعب معها ويـ حدثها قالت له انها وعد هو لا يعرف يفرق بينهم الا بـ الحجاب ولكن لحظه تذكر الان عندما اعترف لـ وعد بـ حبه .

كانو يجلسون بـ الحديقه حاتم و نور و وعد ثم حاول الاقتراب من وعد.كما يفعل دائماً ولكن هي كانت تبتعد لهجتها مختلفه نظرتها مختلفه عمق عينيها ليس هو لا يري اللمعه التي كان يراها دائماً .

كاد ان يحدثها ولكن هي وقفت ثم استأذنت حتي تدلف ... قام سريعاً ورائها ولم ينتبه الي نظرات اخري حزينه تابعته حتي اوقفها عند باب الزجاجي الخاص بـ مشتل الزهور.

حاتم: وعد استني ... يـ وعد .

التفتت له وعد بـ استفهام ... فـ اقترب منها وحاول ان يمسك يدها ولكن سحبتها سريعاً و قالت: لو سمحت ابعد مينفعش.

حاتم: وعد انت ليه بتبعدي عني ... انتي زعلانه مني ف حاجه.

وعد: وازعل ليه في انت حاجه.

حاتم بـ تردد: وعد انا بحبك ... انا مكنتش عارف اقولك بس انا بجد عايزك تبقي معايا ديماً ... صمت قليلاً نظر الي ملامح الصدمه ع وجهها ولكن لم يري من صدمت بـ حق وكأنه اخذ روحها وتقف خلفه ... ظل ينظر الي وعد وقال: وعد انا هـ طلب ايدك من خالتو و اول ما اتخرج واشتغل نتجوز .

وقفت وعد تنظر له بـ صدمه ودهشه ولكن عندما كادت ان ترد عليه كانت سمعت صوت اصطدام بـ الارض نظرت لـ مكانه سريعاً والتفت حاتم ولكن تفاجأو بـ نور وهي ملاقاه ع الارض فاقده للوعي... ومن بعدها ابتعدت وعد عنه و نور ايضاً تحاول التقرب منه عرف الان لما كان يلاحظ ان نظرات العيون مختلفه عرف الان انه كان يمشي وراء سراب لم تبادله وعد حبه يوماً بل كانت نور ... اذا لما فعلت هذا وقالت انها وعد

قام واخذ اشيائه ثم حاسب ع المشروبات ثم غادر وهو عاقد النيه ع ان يعرف الحقيقة.

❄❄❄❄❄

مرت ثواني ... دقائق ... ساعات ... ايام ... شهرين مرو عليه كانهم دهور ينظر ان تستيقظ حتي يحاسبها كلا كي يأخذها بـ احضانه اولاً وبعدها يعتذر ويحاسبها انها تركته كل هذه المده .
عرفت نور ما حدث لـ اختها حزنت لأجلها ولكن لم تظهر حزنها و قررت تجنب حاتم و وعد ثم قررت ان تبعد عنهم جميعاً وتسافر .

علمت زيزي ما حدث الي ابنتها ولم تتأثر ولا تحركت مشاعر الامومه بـ داخلها ولم تسأل عنها ولا رأتها ولا مره واحده ولكن كانت كل يوم بـ سهر شكل كما يفعل حسن كما يقولون (الطيور علي اشكالها تقع) .

كانت جاسمين و جوليا من يهتمون بـ وعد و قدم احمد بلاغ حتي لا يستطيع جاسر ان يقترب من وعد او يدخل لها ولكن خرج بـ كفاله حتي استيقاظها والتحقيق معها .

كان وليد يذهب يومياً ويبقي معهم حتي انتهاء معاد الزياره واتت معه هايدي مره او اثنين .

دخل وليد بعد انتهاء عمله وسلم ع جوليا كانت لواحد ها بـ الغرفه جلس معها وظل ينظر لها نظرات تخجلها رغم سنها ولكن لا يعرف كم عمرها فـ ملامحها توحي انها فتاه فـ 20 من عمرها قالت بـ ارتباك من نظراته : ممكن تفضل معاها ع ما اروح اخلص بس حاجه بـ سرعه واجي.

ابتسم وليد و قال: طبعاً اتفضلي.

قامت مسرعه وخرجت من الغرفه ولكن بعد خروجها من المشفي بـ دقيقه كان هو يجلس و ينظر لها نظرات ندم و شفقه ولكن انتفض عندما صفر جهاز القلب وكانت ضربات قلبها تزيد جاء الطبيب مسرعاً والممرضه و بدأ يفحصها........

❄❄❄❄❄

يتبع.............

❄❄❄❄❄

تواقعتكم بـ القادم؟!!..

شكراً لـ كل الا قدروني ومزعلوش مني ودعو ليا .

بجد انا زعلانه كل مادا التفاعل بيقل والتعلقات قليله جداً حتي انتو مش بتنقشوني فـ الاحداث ولا بتقولو تواقعتكم ينفع.

عايز تفاعل حلو وتعلقات كتير عشان تشجعوني اكتب فصل كمان وانزله 😘

فلووو عشان تشوفو البوست الا بنزلها وكمان ادخلو ع صفحتي وصرحوني ع برنامج الصراحه الرابط عندي .

فلووو وڤوتااات وريفيوهااات ❤.



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:13 AM   #24

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الفصل الواحد والعشرون

تغيرت ملامح فادي الي الجمود والغضب ولكن سيطر عليه سريعاً حتي لا تراه هايدي وقال مغيراً الحديث و وضع نظارته: يلا عشان نتغدا انا هموت من الجوع وانا مستنيكي .
ثم ادار سيارته وتحرك بها.

❄❄❄❄❄

وسط العارضات وخبراء الميكأب تنحني تظبط الفستان ع العارضه و تتحدث بـ استعجال : هيا ميس لا تتحركي الان دورك.

يأتي احد مساعدينها ويقول : يجب ان تصعد الان .

وقفت وابتسمت لها و ادارتها حتي تراه وقالت : انطلقي !..

ظلت تتابع العارضات وهم يمشون ع الاستيدج و يظهرون جمال اعمالها و ترى انبهار المدعون بـ اعمالها وتم حجز ما عرض بـ لهفه كبيره حتي انتها العرض بـ صعودها مع عارضة الازياء الرئيسية و قدمتها لـ المدعوين .

وقفت بين الحضور تتلقي التهاني حتي راءته يدلف و ممسك باقه من الورد البنفسجي الذي تحبه ... اقترب منها وقال: اسف ... لم استطيع القدوم بـ اوله ... ولكن الاكيد ان تصميماتك اخذت بـ عقول الحاضرين .

اخذت منه الباقه وقالت جوليا: اوووه ... وليد لم اتوقع حضورك .

وليد: مقدرش اني ما اجيش عشان اشجعك جولي.

جوليا: وليد متبدأش انا اكبر منك الا بتفكر فيه دا مينفعش .

وليد: جوليا صدقيني السن مش سبب يخليكي ترفضي طلبي.

كادت ان ترد عليه ولكن قاطعهم صحفي من الحاضرين واخذا يتحدث معها.

❄❄❄❄❄

_بابي انا هرجع مصر .

قالتها نور وهي تجلس امام احمد بـ مكتبه ... لقد سافرت نور ولم تريد العوده مره اخري وابتعدت عن حاتم ولم ترد ع محاولاته بـ التحدث معها ... وعندما عرف احمد قرر ان يأخذها مي يعوضها عن فقدانه كل تلك المده التي ابتعدت فيها عنه و سببت بـ غيرتها وحقدها.

احمد: في حاجه يـ نور .

نور : لا بس انا مش هفضل طول عمري هنا ... انا اتولد وكبرت هناك ... مقدرش اني اغير كل دا فـ لحظه.

تنهد احمد وقال: زي ما تحبي يـ حبيبتي بس اوعي تنسي اني معاكي و موجود وقت ما تحتاجي ليا .

ابتسمت نور وقالت: طبعاً يـ بابي انا هحجز التذكرة بكرا.

احمد: زي ما تحبي يـ حبيبتي.

❄❄❄❄❄

_مقص ... انتهي .

قالتها وهي تنهي خياطة جرح بـ مكان القلب بـ احدي غرف العمليات تقف بـ الزي المخصص لـ الاطباء الجراحي .

خلعت الكمامه والقفزات اليد و وضعتها بـ سلة القمامة و خرجت ثم وقفت امام الحوض و غسلت يدها .



_دكتورة وعد مبروك لـ نجاح العملية.
قالها طبيب وقف بـ جوارها و كان خارج هو الاخر من غرفة العمليات المجاوره لها.

وعد: دكتور شرف مبروك ليك انت كمان.

انتهت وعد ثم مسحت يدها بـ منديل ثم وضعته بـ سلة القمامة و ابتسمت له وغادرت.

انتهي شرف سريعاً ثم هرول وراءها و قال: دكتورة وعد لحظه .

التفتت له وعد و انتظرت ان يقول ما يرد ... اقترب منها شرف و وقف امامها وقال: دكتورة وعد ممكن تقبلي دعوتي ع الغدا انهارده.

وعد: خير يـ دكتور.

شرف بـ توتر: خير... خير انا كنت عايز بس اتكلم معاكي ف موضوع مهم .

وعد: تمام بس غدا مش هقدر ممكن نتقابل ف الكافتيريا هنا ف المستشفي .

شرف بـ لهفه: تمام ... زي ما انتي عايزه .

وعد: طب انا هروح اغير هدومي واقبلك هناك.

شرف: اوك هستناكي.
غادرت وعد وتركته ... كان يتابعها بـ. نظرات حب و اعجاب حتي اختفت من امامه وراء الباب الفاصل بين غرف العمليات ومكان انتظار الاهالي.

خرج وعد وجدت والدي الطفل التي كانت تفعل له العمليه فـ ابتسمت لهم و قالت: الحمدلله العملية نجحت وهيقدر يرجع يلعب مع اصحابه زي الاول بـ اذن الله.

احتضنتها والدت الطفل من فرحتها وسعادتها بـ نجاة ابنها فـ لقد كان يعاني من مرض بـ قلبه .
والدته : شكراً يـ دكتورة ... انا مش عارفة اشكرك ازاي.

بادلتها وعد و ربتت ع ظهرها وقالت: متشكرنيش دا بـ فضل ربنا و دعواتك ليه .

ابتعدت والدة الطفل و حاول ان تنحني حاي تقبل يدها ... ابعدتها وعد سريعاً وقالت : ايه الا بتعمليه دا ... انا معملتش حاجه دا عمره وربنا كتبهوله ... انا هـ مر عليه بعد ما يخرجوه هو هيفضل ف العناية لـ مدة 48 س وبعدها هيتنقل لـ اوضة عادية .

غادرت وعد وابدلت ملابسها و ذهبت كي تقابل شرف بـ كافتريا المستشفي.

جلست امامه و قالت: هااا يـ دكتور.

شرف بـ توتر: انا كنت عايز اسألك يعني ...

ظلت وعد تنظر له بـ استفهام و تنتظر ان يكمل كلامه فـ قال شرف متابعاً : انتي مرتبطة .

صدمت وعد من سؤاله و توترت ظلت تفرك بـ يدها ثم نظرت له وقالت : ايوه ... انا متجوزه .

حزن شرف عندما عرف ولكن قال بـ امل: طب ليه مافيش دبله ف ايدك او شوفناه معاكي ف حفلات المستشفى.

وعد : بعد اذنك دي حاجه خاصه يـ دكتور شرف ومش حابه حد يعرف حاجه عن حياتي ... عن اذنك.

وقفت وعد وغادرت وامضت باقي يومها بين الاشراف ع المرضي او بـ غرفة العمليا كما تفعل منذ ان جاءت هنا.
جاء الليل و رجعت الي شقتها الصغيرة فتحت الباب و دلفت فتحت الانوار ثم اغلق الباب و علقت المفتاح وراء الباب و خلعت حجابها و رمته ع اقرب كرسي لها وجلست بـ ارهاق واغمضت عينيها ... صدح صوت هاتفها فـ اخذته و فتحت المكالمه واتجهت الي الشرفه و فتحتها ونظر الي البحر الذي تطل عليه شقتها وقالت: و عليكم السلام... اه الحمدلله... لسه داخله... اخبارك انت يـ وليد ... بجد .... ربنا يسعدكم انتو تستاهلو كل خير ... تمام هستناك ... سلام .

❄❄❄❄❄
يتبع............
❄❄❄❄❄

تواقعتكم؟!!

رأيكم بـ الشخصيات؟!



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:17 AM   #25

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_الثاني_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.


❄❄❄❄❄

وقفت تنظر الي موج البحر الذي يـ فكرها بـ حياتها كانت هادئه ثم هاجت مره واحده ولم تهدأ بعدها كم تتمني ان ترسي ع الشط ولا تتأثر بأي شئ بعد الان تذكرت عندما فاقت ...
فتحت عيونها بعد مده حتي تعتاد ع اضاءة الغرفة رائت وجه الطبيب المبتسم لها و سمعته يـ قول : حمدلله ع سلامتك يـ مدام وعد ... سمعاني ... لو سمعاني حركي عينيك.

انزلت وعد اهدابها ثم رفعتهم لكي تعرفه انها تسمعه ظلت تنفذ أوامره حتي سمعته يـ قول: لا احنا الحمدلله بقينا كويسين خالص دقيقة بس والممرضه هتيجي تشيل خرطوم اوكسيجين عشان تعرفي تتكلمي و ترفع عنك الاجهزه تمام ... حمد لله ع سلامتك كمان مره .

خرج الطبيب وبدأت الممرضه بـ رفع الاجهزه عنها حتي انتهت وخرجت فـ تبقي وليد مع وعد وحدهم ... اقترب وليد منها وقال : حمدلله ع سلامتك يـ وعد .

نظرت له وعد وتذكرته فـ انتفضت ثم هدأت قليلاً و حاولت اخراج صوتها فـ هرج وهن و متعب : الله يسلمك ... ايه الا حصل انا مش فاكره حاجه ... اخر حاجه فاكرها كان جاسر بيضرنبي.

جلس وليد ع الكرسي بـ جوار السرير ... فـ حاولت وعد ان تعتدل بـ جلستها فـ حاول وليد مساعدتها سريعاً ... اوقفته وعد بـ يدها وقالت انده لـ الممرضة تيجي تساعدني لو سمحت ... اومأ لها وخرج سريعاً فـجأت الممرضه وساعدتها وقالت لها ان جسدها ف حالة خمول لانه متحركش بقاله شهرين و ايام فـ هتواجه صعوبه ف الاول لـ حد لما يرجع زي ما كان ... ثم خرجت الممرضه بعد ان وضعت خلفها المخده و رفعت ظهر السرير وساعدتها ع الاعتدال.
نظر وليد لها و هو جالس بـ جوارها وقال: انا اسف ان كل دا حصلك بـ سببي ... لو كنت اعرف كنت مناعته بس ...
قاطعته وعد قائلة: ممكن اعرف انت ليه قولت انك تعرفني وان انا حبيبتك.

وليد بـ اسف: انا اسف انا عرفت الحقيقة ومستعد اكفر عن غلطي ... بس صدقيني اني لما عرفت نور مكنتش اعرف ان ليها اخت توأم وان هي كدبت عليا ف اسمها.

حركت وعد رأسها بـ تفهم و نظرت امامها وقالت: نور !!... كان لازم اعرف ان دي عادتها ... التفتت له وقالت: ولا يهمك ... هو محدش هنا غيرك.

كاد وليد ان يتحدث لكن توقف عندما دلفت جوليا تركض ف اتجاه وعد واخذتها بـ احضانها ... لم تستطيع جوليا السيطرة ع عبراتها التي انسالت ع وجنتيها قائلة: حمداً لله ع سلامتك عزيزتي ... كدت ان اموت من خوفي وقلقي عليكي.

بادلتها وعد و ربتت ع ظهرها بـ حب وقالت : اهدي ... الحمدلله ربنا تقبل دعائك.

ابتعدت جوليا عنها ومسحت دموعها بـ انمالها وقالت: الحمدلله ... انا هكلم فادي و انكل احمد عشان يجيو تمام .



ثم تحركت سريعاً بـ اتجاه حقيبتها التي اوقعتها عند الباب عندما رأت وعد جالسه وتتحدث مع وليد.

مر بعض الوقت وحضر الجميع بعد معرفتهم ماعدا جاسر او اي احد من طرفه لانهم لا يعلمون ... مر الوقت سريعاً حتي انتها وقت الزيارة و جاء الليل وطلبت وعد منهم ان يغادرون جميعاً حتي تظل لوحدها قليلاً لم يوافقو بـ بداية الامر ولكن مع اسرارها وافقو .

كانت نائمه وتنظر الي سقف الغرفة وتفكر.ماذا تفعل ليس من طبعها الهروب ولا الخوف كانت دائماً تواجه الصعاب والشدائد دون خوف لانها تقول دائماً ان الله معها.
مرت بضع دقائق حتي دلف جاسر متلهفاً واحتضنها بـ قوة وظل يهمس : الحمدلله ... الحمدلله انا ... انا كنت هموت لو جرا ليكي حاجه.

ظلت وعد متفاجأة لم تعي شيئاً مما يحدث حتي لم ترفع يدها كي تبادله ظلت ثابته مكانها لا تتحدث او تحاول ان تبعده لا تفهم شيئاً مما يفعله فاقت ع همسه انتظرت ان يبتعد ولكن لم يفعل ... رفعت يدها و لمست يده كي تبعده عنها.

ابتعد جاسر عنها ولكن لم يتركها بل حاوط وجنتيها بـ كفيه وقال بـ صوت متحشرج والدموع تأبي ان تترك عينيه: انا اسف يـ وعد ... انا ... انا هنسي كل حاجه وهنبدأ من جديد بعيد عن وليد وعن اختك ... انا ......

توقف عن الكلام حين قاطعته قائلة تبعد يده عنها: هتنسي ايه ... هو المفروض ان انت كمان الا تنسي و بـ النسبة لـ العملته معايا ايه مش مهم ... انا كمان الا غلطانه.

جاسر : وعد انا عرفت ان انتي الا ضحكتي ع اخويا ... ثم تابع بـ لهفه وهو يمسك يدها ... بس مش مهم احنا هنبعد عنهم وانا هنسـ .....

قاطعته قائله: بردو مصمم اني غلط وانك تتكرم عليا انك هتنسي وتسامحني ... انا الا بـ قولك انا اسفه جداً بس مش مستعدة اقبل عطفك الكبير عليا .

اشتدت يده حول معصمها و قال بـ غضب: انتي ايه!.. ليكي عين كمان تقبلي او لأ .

وعد بـ ألم وتحاول ان تسحب يدها: انت ايه ... انت اكيد مش طبيعي ... سيب ايدي .

سحبها جاسر له حتي لم يفصل بينهم انش واحد قائل : لازم نفهمي ان مش بـ مزاجك انتي هتخرجي من هنا ع الشقة بتاعتي ... هنعيش مع بعض فيها .

صاحت وعد بـ حدة وغضب لم تستطيع ان تسيطر عليه اكثر: بتحلم مستحيل اني ارجع اعيش معاك ف بيت واحد انسي.

قال لها بـ توعد: ماشي يـ وعد ... بكرا نشوف مين الا بيحلم .

وعد: بره مش عايزه اشوفك ... بررره.

صاحت بـ الاخيره حني دلفت الممرضه ع صوتها العالي قائلة: ميصحش يـ فندم الا بتعملة دا ... لازم تمشي ... الانهيار غلط ع المريضه .

قلقل عليها ان تنتكس حالتها فـ قرر البعد الان ثم يعود لها غداً كي يأخذها معه لن يتركها اكثر من هذا بعيدة عنه سوف يوفر لها كل ما تحتاجه لـ الرعاية ويهتم بها يـ نفسه ولكن لن يتركها مره اخري تبعد عنه.



وقف و نظر لها نظرة لم تفهمها ثم غادر مسرعاً .

جائت هايدي و عفاف اليوم التالي مع وليد حتي يروها وكانت وعد لو حدها لم يكن جاء احد بعد.

اطمئنو عليها فـ طلبت عفاف ان تكون مع وعد لوحدهم بضع دقائق فـ استأذن وليد وهايدي ان يذهبو الي الكافتريا و بقت وعد وعفاف لـ وحدهم فـ ساد الصمت بيهم حتي قاطعته عفاف قائلة: حمدللة ع سلامتك يـ بنتي.

وعد: الله يسلمك يـ طنط .

عفاف بـ خوف ام ع ابنائها: انا عندي طلب اتمني متفهميهوش غلط .

ضمت وعد حاجبيها بـ استفهام وقالت: طلب ايه يـ طنط انا مش فاهمة.

عفاف: انا عايزاكي تبعدي عن جاسر و وليد ... او مرة يحصل بينهم الشرخ دا و وليد يمد ايده ع اخوه الا رباه ... انا اسفه يـ بنتي انا مشوفتش منك حاجه وحشه ... بس انا ام ولما اشوف ولادي بيقعو ف بعض بسبب واحده لازم اتصرف ... سامحيني يـ بنتي .

ظلت وعد تفكر بـ كلمتها ولم ترد عليها وظل الصمت يعم حولهم ولا يقطعه الي صوت انفاسهم العالية حتي قاطعته وعد قائلة: عادي يـ طنط دا حقك بس انا عندي طلب ممكن.

عفاف: اتفضلي يـ بنتي.

وعد: عايزه جاسر يطلقني عشان اقدر اني ابعد عنكم لـ الابد.

عفاف: هـ حاول معاه وانتي اطلبي منه .

فتح الباب وطلت منه جوليا و جاسمين و فادي .

اقترب فادي سريعاً واحتضنها و قال : عاملة اية دلوقتي يـ حبيبتي.

بادلته وعد بـ ابتسامة حانية وقالت: احسن الحمدلله... امال داد فين.

اقتربت جاسمين منها و ربتت ع كتفها بـ حنان قائلة: كيف حالك عزيزتي؟!.

ابتسمت وعد بـ حب لها وقالت: بـ احسن حال مام ... اين ابي؟!.

جاسمين: قال ان لديه عمل سينجزه ويأتي.

امأت وعد بـ رأسها وكان وليد وهايدي يدلفون واقتربو من والدتهم فـ قالت هايدي: حمدلله ع سلامتك يـ وعد ان شاء الله نبقي نيجي نطمن عليكي مرة تانية .

نظر فادي الي هايدي نظرات لا يعرفها احد وظل يتابعها حتي انتهو من السلام وغادرو.

انقضي اليوم وعرفت وعد عندما جاء والدها و كانت نور معه ظلت نور واقفه لا تجرأ ع الدخول وتفرك بيدها فـ مهد والدها انها ندمت وقررت الابتعاد عن كل ما يشبهها والبدأ من جديد فـ سامحتها وعد و احتضنتها فـ هي لم تكرهها يوماً دائماً كانت تدعي لها ان يبعدها الله عن طريق السوء التي كانت تمشي به وقضو اليوم مع بعد حتي انتهي و اجبرتهم وعد ع رحيلهم و تبقي لـ وحدها ايضاً ولكن لم تستطيع ان تجبر جوليا المغادرة فـ قد اصرت وبقيت معها الليله.

استأذنت جوليا حتي تذهب لـ تجلب لها شئ من الكافتيريا و ظلت وعد لـ وحدها ... ارحت ظهرها و اغلقت عينيها الا انها شعرت فجأة ان احد دخل غرفتها ظنتها جوليا ولكن دقائق وشعرت انها تطير فـ سماءً عالية فتحت عينها بـ فزع وجدت جاسر يـ حملها حاولت التملص من بين يديه حتي يتركها... فـ ضغط جاسر بـ أنماله ع جسدها حتي يسباتها و قال امر: اهدي .

وعد بـ غضب: نزلني انت بتعمل اية.

اتجه الي الباب كي يخرج بها وقال بـ بساطة و هو يقوس شفتيه: مافيش ... هنروح بس.

غفلت دقيقة حتي صرخت وقالت : هنروح فين مستحيل دا يحصل اني ارجع معاك تاني سيبني .

ولكن كانت كأنها تحدث نفسها لم يرد عليها ولم يأبه بـ الممرضين و المرضي الذين راءهم بـ الممر حتي دلف المصعد و ضغط ع زر الطابق الاول.

وضعها بـ السيارة واحكم عليها حزام الامان و اغلق باب ولم يأبه بـ صوتها ولا لـ كلماتها و اتجه سريعاً الي الباب الاخر و ركب السيارة وانطلق بها الي الشقة التي كانو بها ولم ترا وعد منها شئ غير الغرفة التي كانت بها.

وضعها ع السرير بـ رفق و قال: هتفضلي هنا ف الاوضة دي لـ حد لما اشوف واحده تيجي تنضف الاوضه التانيه و تساعدك و تهتم بيكي .

ثم اقترب منها وقبل رأسها ولكنها ابعدتها بـ حده و حاولت الوقف الا انه ثبتها بـ يديه وقال بـ نبرة امرة: اهدي و متقوميش من مكان سامعه .

وعد : لا مش سامعه ... و مينفعش اقعد معاك هنا.

جلس جاسر امامها ع السرير وقال: مينفعش ليه انتي مراتي .

وعد: بس هتطلقني .
امسك فكها بـ قوة و ضغط عليه حتي لا تستطيع ان تكمل كلمها وقال من بين اسنانه: مسمعكيش بـ تقولي الكلمة دي تاني عشان رد فعلي مش هيعجبك.

ابعدت رائسها بـ حدة و قالت : لو مطلقتنيش هـ خلعك .

تطاير الشرر بـ عينيه و نظر لها بـ غضب جم وا قترب منها و قبض ع منكبيها بـ قوه وهدر: ..............

❄❄❄❄❄❄❄❄❄
يتبع..................

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

فصل طويل اهوه . عايزه بقي الفون ينفجر من الاشعارات التفاعل و التعليقات بـ رأيكم

تقبل الله منا ومنكم صالح اعمالكم 😍

تواقعتكم للقادم؟!.

متابعي الروايه منين؟!.

اكتب اسم بلدك فـ كومنت !. 😍

فلوو وڤوتااات و ريفيوهااات ❤.





فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:23 AM   #26

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_الثالث_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.

❄❄❄❄❄❄

_لو مطلقتنيش هـ خلعك.

قالتها وعد بـ حده ولم تستطيع ان تسيطر ع غضبها من افعاله و كلامه ... تطاير الشرار من عينية وبدأت شياطين الانس والجن ترقص امام عينيه هي تحاول ان تسئ الي رجولته فـ قال وهو يصك ع اسنانه و يمسك من معصمها بـ شده حتي كاد ان يكسره و سحبها اليه و همس امام وجهها وكان نفسه يضرب بـ صفحات و جنتيها : دا عشم ابليس ف الجنة ... اسمعي بقي عشان دا الا هتمشي عليه بقيت عمرك ... كلمة طلاق مسمعهاش تاني ... طلاق مش هطلق ... واهم حاجه لازم تعرفيها بقي انك لو السما انطبقت ع الارض مش هتخرجي بره باب الشقة دي سااامعه.
هدر بكلمته الاخيره بـ صوت ارعبها جعلها ترتجف و تومأ بـ رأسها مسرعه بـ ايجاب.

ربت ع وجنتيها بـ كفيه وقال: شطورة يـ حبيبتي ... احبك وانتي بـ تسمعي الكلام ... يلا ريحي شوية وانا هنزل واجي مش هتأخر .

ثم وقف وتركها ترتعب منه و تغمض عينيها بـ قوه لا تريد ان تراه الان ... فـ هي باتت تكره و لا تريد ان تراه ... فتحت عينيها عندما سمعت اغلاق باب الشقه بـ قوه ارتجفت ع اثارها ... مصي بضع دقائق حتي شعرت بـ ان حلقها جاف وارادت ان تقوم حتي تأتي بـ الماء وقفت ولم تسعفها رجليها ان تقف وتتحملها وقعت مسرعه ع السرير تنهدت بـ حزن وتذكرت حديث الطبيب انها هكذا من ركوضها فترة بـ الفراش ظلت تحاول حتي وقفت و خرجت من غرفتها و هي تبحث عن المطبخ رأت غرفتين اخرين غير التي تركها بها ثار فضولها ان تراهم تقدمت من اول غرفه و جدتها تحتوي ع مكتب و مكتبة بها العديد من الكتب و اريكه و كرسي اغلقتها واتجهت الي الاخري وعندما فتحت بابها والقت نظرها عليها مره امامها شريط ما حدث بها استيقاظها وهو ينظر لها و اهانته وضربه و ... و ... و... لم تستطيع ان تصمد ع رجليها اكثر من هذا و شعرت بـ الم فظيع بـ ظهرها و بطنها وقعت ع الارض ولم تستطيع ان تتحمل الالم اكثر ظلت تصرخ من الالم ولكن لم يسمعها احد.

❄❄❄❄❄❄

عندما عرف وليد اختفاء وعد من جوليا و تجمع الجميع يبحثون عنها حتي يأسو فـ حدث وليد محمد و اخبره ... تفاجأ محمد وظل يطلب جاسر ع رقمه ولكن كان لا يرد عليه اتجه الي مكان وليد.الذي كان ينتظره و حاول ان يحدث جاسر مجدداً حتي رد عليه فـ صرخ به واخبره ان يأتي الي ف الحال .

❄❄❄❄❄❄❄

كان ينتظرونه بـ القصر و لم يجلسو ظلو يدورون حول بعضهم حتي سمعو الباب يفتح اتجه اليه فادي وشادي مسرعين فـ امسكه فادي من تلابيب قميصه و وجه له لكمه و هو ممسك به حاول ان يسدد له الاخري ولكن كان امسكه محمد وابعده عنه فـ صرخ شادي: وعد فين يـ جاسر .



جاسر بـ برود: ف بيت جوزها عندك اعتراض.

هذه المره لم يستطيع احد ان يمسك فادي او شادي وهم ينقضون ع جاسر حتي اوقعوه ارضاً و ظلو يسددو له اللكمات بينما جاسر يستفزهم عندما يكررو اليه السؤال عن وعد وان يقول مكانها ابعدهم وليد و محمد بـ صعوبه عنه ولكن تصنم وليد عندما سمع جاسر يقول: عميلكم دي تقول ان هي شريفه مش كفاية اني سامحتها و وافقت ان هي تفضل مراتي .

ترك وليد شادي واتجه له هذه المرة وامسكه من تلابيب قميصه وظل يهزه بـ عنف قائل: انت ايه ... انا عمري ما شوفتك كدا ... مين اداك الحق انك تاخد حقي انا زي ما بتقول ... احب اعرفك انا عمري ما شوفت وعد .

صدم جاسر ولكن ف هذه الاثناء كانت نور تدخل مسرعه بـ اتجه احمد وتسأله عن وعد بـ لهفه و عندما سمعت كلام جاسر و وليد اتجهت ليه و وقفت امامه و اخفضت رأسها وبدأت تسرد له الحقيقة وانها عندما تضعف تقول انها وعد هذه عاده عندها لم تتغير من صغرها و كل شئ حدث وان وعد بريئه ... لم يستطيع ان يتحدث من صدمته وظل يرجع بـ خطواته الي الخلف حتي ركض سريعاً وتركهم وقاد سيارته وظل يضرب المقود بـ غضب و يتذكر كل اهانته له وضربه وكل ما فعله بها ضغط ع السرعه حتي يذهب لها مسرعاً .

❄❄❄❄❄❄❄

فتح باب الشقه بـ لهفه و اتجه الي غرفتها مسرعاً ولكن تصنم مكانه عندما رائها ... كانت نائمه ع الارض ع باب الغرفة التي ضربها بها و تحتها بركه من الدماء لم ينتبه انه ترك الباب مفتوحاً الا لما دخل وليد و شادي و فادي و محمد و رائوه متصنم مكانه لا يتحرك نظرو مكان ما ينظر وجدو وعد مازالت بزي المشفي ولكنها فاقده لـ الوعي و حولها دماء اول من ركض بـ اتجاهها كان فادي و بعده شادي حملها واتجه الي المشفي سريعاً وهناك اسعفوها وعرفو انها كانت حامل ولكن لم يكن يظهر لهم اثناء فحصها وانه تشوه من كثرت الادويه التي اخذتها و اجهادها نفسياً لم يستطيع الجنين ان يتحمل كل هذا فـ اجهضت ... بعدها لم يستطيع جاسر ان يواجهها و لكن ذهب لـ يراها بعد ان خرجت من المشفي واستعادت صحتها .

جلس امامها ع ركبتيه و مسك يدها وكان نمت ذقنه ... امسك يدها وقبلها وقال بـ ندم: وعد انا اسف ... والله انا مكنتش عارف انا بعمل كدا ازاي ... وعد انا بموت طول ما انتي بعيده عني ... وعد سامحيني وانا هعوضك عن كل الا عملته فيكي ... طب اقولك قولي ليا انتي عايزه ايه و تـ سامحيني وانا اعمله.

كل هذا وكانت وعد مستسلمه له وتركت العنان لـ دموعها تنهمر بـ غزاره كـ الشلال ع وجنتيها و لم تنطق بـ كلمة واحده حتي يأس ان ترد عليه فـ وقف وظل ينظر لها وهي تنظر ف نقطه خياليه وكاد ان يمشي ولكن توقف عندما قالت : عندي شرط واحد عشان اسامحك .

التفت لها بـى لهفه و ركع ع ركبتيه امامها وامسك يدها و قال بـ لهفه : الا تقولي عليه بس سامحيني.

وعد: طلقني وابعد عني وانا هسامحك .

جاسر بـ ترجي: وعد انا ممكن اموت لو بعدتي عني وعد ... كان متردد ان يقولها ولكن قالها مسرعاً: وعد انا ... انا بحبك ومستحيل اقدر اعيش من غيرك.

تفاجات وعد بـ اعترافه بـ حبها ولكن هي لم تعد تطيق ان تراه او تعيش معه.
وعد بـ هدوء: اسفه بس دا طلبي عشان اسامحك ... انك تبعد عني نهائي.

ظل يفكر لـ مدة دقيقتين و قال: تمام يـ وعد هنفذلك الا انتي عايزاه هبعد عنك ومش هـ حاول اقرب منك طول لما انتي مش عايزاني بس طلاق مش هطلق ... سامعه يـ وعد طلاق مش هطلق .

تركها وغادر دون ان يسمع منها رد و من يومها لا يتواصل معها ولكن علاقتها بـ وليد باقت اقوي بسبب حبه لـ صديقتها ولكن هي لم تريد ان تعود مع والدها وقررت ان تبدأ حياتها مستقلة و وجدت عمل بـ احدي مستشفيات بـ الاسكندرية و اجرت لها شقه وكانو جميعاً يزورنها ماعدا جاسر و عفاف التي تألمت كثيراً وحزنت ع بكرها سندها ولم تستطيع ان تفعل له شئ كانت تتمني ان وعد تبتعد حتي لا توقع بين ابنائها ولكن الحزن والشيب زهر ع ابنها ظلت تدعي له بـ راحة البال التي يتمنها .

_بردت من الهواء الذي اشتد مع عمق الليل احتضنت نفسها و ظلت تمسح ع يديها كي تدفأ ودخلت الي الداخل و فعلت كـ العادة اخذت ثمرة فاكهة واخءت تقضمها .
❄❄❄❄❄❄❄

دلف الي القصر و راء والدته تجلس و تضع ننظاره لـ القراءه وترتدي الحجاب و قرأ ايات الذكر الحكيم ... حتي انتبهت له ... فـ تصدقت واغلق المصحف ... اقترب منها و قبل يدها و رأسها و قال: ايه الا مسهرك لـ دلوقتي يـ امي .

ربتت عفاف ع يده التي تمسك بيدها وقالت: مستنياك يـ حبيبي قولت اتطمن عليك قبل ما انام ... اخواتك و حشوني اوول.

جاسر: خلاص يـ امي كلها اسبوع ولا حاجه وتلاقي قردة البيت رجعت و مليت البيت شقاوة ... يلا يـ امي ... يلا عشان تنامي.

صعدت عفاف الي اعلي و جاسر و نامو ولكن كـ العادة لم يغمض له جفن.

❄❄❄❄❄❄❄❄

يتبع...........

❄❄❄❄❄❄❄❄

تواقعتكم؟!..

رأيكم بـ الحلقة ؟!




فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:25 AM   #27

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_الرابع_والعشرون.
#امتلكتني_ولم_اعرف.
#ميرا_جبر.


كارلا: انا اتعرفت عليك ف الجامعه وانت ف الفرقه التانيه كنت مع مالك اخويا انا كان حلمي من زمان اني ابقي مهندسه ناجحة زي بابا ولم مالك دخل هندسه لقيتها فرصه اني اتعلم منه حاجات بسيطه لحد ما اخلص وادخل الكليه وكنت بزوره ف الكليه كتير حتي ايام مكنتش بحضر المدرسه عشان اجي معاه الكليه بس كان ف بينا اتفاق ان محدش يعرف انا مين ولا اسمي الحقيقي ساعتها كان اسمي ندي ولما مره سابني ف المكتبه وراح يشوف واحد صاحبه وساعتها انت دخلت.

Flash back.

دخل سائر الي المكتبه وبحث بين الكتب حتي وجد ما يبحث عنه وبحث ع مكان يجلس به لم يجد الا بجوار فتاه ذهب وجلس بجانبها نظر لها ثم نظر الي الكتاب التي تقرأه بتركيز لفت نظره لون شعرها المميز لحظه هو لم يراها من قبل بالكليه هو يعرف جميع البنات الكليه وشكلها صغيره ظل ينظر لها حتي هي شعرت بعينين تراقبها واخرجتها من تركيزها نظرة له ويا ليتها لم تنظر هل هي جنيه ام هي حوريه ام ماذا ظل ينظر لعينيها الخضرا التي اسرته وامتلكت قلبه ولكن ابي ان يعترف.

كارلا: احم .. ممكن اعرف حضرتك بتبصلي كدا ليه.

سائر مازال ينظر لها ولا يتحرك من مكانه وما ذاد هو صوتها الذي تخلل ع سمعه ولم يحدد اهي ملاك ام بشر خرج من شروده ع حركتها وهي تغلق الكتاب حتي تغادر قامت ولكن يده كانت اسرع امسكها من معصمها وسألها: انتي راحه فين.

كارلا بخجل وتوتر هذا شعور جديد عليها تشعر به نظرت له باندهاش من جرأته بامساكها وسؤالها من هو كيف يفعل ذلك حاولت سحب يدها ولكن هو ابي تركها .

كارلا: لو سمحت ممكن تسيب ايدي.

سائر بهيام: مقدرش هي انتي بجد.

كارلا بتوتر اكثر : لو سمحت سيبني لازم امشي .

سائر: طب ممكن اعرف اسمك.

كارلا بتسرع حتي يتركها : ندي ممكن تسيبني بقي.

سائر: وانا سائر. ثم ترك يدها واكمل : انا مش شوفت.....

قاطعته كارلا بذهبها ولم تسمع منه شئ اخر.

Back.

❄❄❄❄❄

نظر لها سائر نظره لم تفهم معنها ثم قال: انتي ندي وليه بعدتي وليه مقولتيش الحقيقه.

كارلا: عشان انا طول عمري محبتش الناس تحبني عشان انا بنت حسن الشافعي كفايه المجاملات الا كانت ف المدرسه من زمايلي الا يعرفني عشان ابوه داخل مشروع مع بابا انا قررت بعدها ان محدش يعرف انا مين والا كان يعرف اقوله مجرد تشابه اسماء.

سائر: طب انتي اختفيتي ليه وبعدها دورت عليكي كتير بس معرفتش اوصل لاي حاجه تخصك.

كارلا: انا اتعلقت بيك كتير ايامها بسبب معملتك ليا وكنت بروح الكليه اكتر من الاول عشان اشوفك ولما انت قابلتني بالكافيه مصدقتش نفسي.
❄❄❄❄❄

Flash back.

كان سايق سيارته ويتحرك بالشوارع وتلك الجنيه لم تفارق خياله او تفكيره ظل يفكر بها وتذكر كيف بحث عنها بعدها بالكليه ولكن عرف انها ليست طالبه بها ظل يفكر من هي هو لم يتعلق بفتاه هكذا من قبل كانو هن من يتعلقون به قاطع تفكيره رؤيتها نعم انها جنيته مع اصدقائها اوقف السياره سريعا حتي اصدرت صوت رأها تدلف الي كافيه اهو يتخيل كالعاده لا انها حقيقه تتحدث وتضحك هذا ما كان ينقص تزداد براءه وجمال بضحكتها .
نزل من السياره وذهب سريعا اليها لن يتركها تضيع منه مره اخري سيعرف من هي دلف الي الكافيه بحث عنها حتي وجدها .
كانت ستطلب من النادل طلبها ولكن فوجئت به وهو يدخل الي الكافيه ويبحث عن احد والتقت اعينهم تحدثت سريعا الي سما وهدير وقالت: انا اسمي ندي ومش عايزه اي سؤال دلوقتي سامعين.

اتجه اليها سائر وهي قامت سريعا ولكن هو لحقها وامسك يدها وقال: بتهربي ليه ي ندي انا مصدقت لقيتك طب ممكن تقعدي معايا شويه بس تسمعيني الاول.

نظرة له كارلا وزاد احمرار وجنتيها من الخجل وقررت تسمعه: حاضر بس ممكن تسيب ايدي عشان مينفعش.

فرح سائر انها وافقت وترك يدها وجلس معها وعرف منها انها ليست طالبه ولكن حلمها دخول الكليه وبتروح عشان تمهد لنفسها وتتعرف ع اقسمها وتزيد من معرفتها وهو قرر ان يساعدها حتي يستطيع ان يقضي وقت معها اكتر حتي يتعرف ع شخصيتها الخجوله والبريئه اكثر

Back.

❄❄❄❄❄
سائر: متعرفيش انا كنت حاسس بايه لما شوفتك تاني انا كأن روحي ردت ليا بس انتي ليه بعد ما قربنا من بعض بعدتي تاني.

كارلا: لان انا اكتشفت انك عندك علاقات كتير مع بنات تانيه وانك بتضحك عليهم وانا كنت صغيره وكنت انت اول واحد احبه ويدخل قلبي اكتشف بعدها انك مش بتاع حب ولا ارتباط ولا جواز .

سائر: مين الا وصلك الكلام دا انا عمري ما كدبت عليكي ف كلمه وبعدين البنات هي الا كانت بتقرب مني مش العكس لكن انتي مختلفه ومعرفتش كدا الا لما بعدتي عني ومعرفتش اوصلك.

كارلا: عشان كدا كملت بعلاقاتك ونسيتني دا انت حتي متعرفتش عليا اول مره اتقبلنا.

سائر: كارلا انتي ايامها كنتي صغيره وشكلك اتغير عن ايامها وانا معرفتكيش لان وقتها كنت متأخر وبفكر ف الشركه وكان عندي يومها مقابلات ولا نسيتي .

كارلا: مش مهم المهم اني قولتلك الحقيقه.

سائر: بس انتي ليه مقولتيش من الاول وليه غيرتي رأيك دلوقتي.

كارلا: عشان انا تعبت وزهقت من التمثيل عليك وقررت انهي اللعبه كلها سائر احنا مش هننفع مع بعض .

احمرت عين سائر من الغضب وقال بهدؤ مصتنع : يعني ايه مش هننفع مع بعض.

كارلا بخبث وهي تنوي تعليمه درس لن ينساه اكملت بحزن مصتنع: يعني انت مش بتحبني واتجوزتني عشان تكسر دماغي ولا نسيت سائر انا مش هقدر اكمل حياتي مع واحد متجوزنيش عشان بيحبني لا بالعكس اتجوزني عشان يكسرني مش يقوني انا اسفه .

ازداد غضبه ولم يستطيع التحكم فيه دفع حسابه وقام جاذبها من يدها وسحبها خلفه بقوه ولم يسمع منها اي حرف اخر اخذها وذهب الي منزله حتي لا يتهور ويفعل شئ يندم عليه فهم بمكان عام.
❄❄❄❄❄

فيلا الشافعي.

الصالون.

مروه: حسن . كارلا وحشتني اووي انا هعزمهم بكرا يقضو اليوم معانا .

حسن: وانا كمان وحشتني اووي خلاص كلميها وانا هكلم سائر ومحمود كمان يجو نقضي يوم زي زمان.

مروه: خلاص كدا تمام وهخلي مالك يقول ل سما كمان.
❄❄❄❄❄

شقة سائر.

فتح باب الشقه وهو متمسك بيدها لا يتركها وكلما حاولت سحبها كان يضغط عليها اكثر .
اغلق الباب ودخل الي الصاله وتركها بقوه ثم نظر لها بعين غاضبه .

كارلا وهي تدلك معصمها من الالم: في ايه انت ازاي تشدني كدا وكمان بكلمك ف العربيه تقولي مسمعش صوتك انت مين الا سمحلك تعمل كدا.

سائر بهدوء مصتنع: كارلا متعصبنيش ممكن افهم بقي الكلام الا انتي قولتيه في المطعم ده.

كارلا ببرود وتحاول ان تسيطر ع اعصابها حتي تلقنه درسا: كلام ايه انا مقولتش فزوه يعني عشان تقول مش فاهم.

سائر: يعني ايه يعني انتي عايزه تطلقي.

كارلا وضربات قلبها ازداد : ايوه عايزه اطلق.

سائر: ..................
❄❄❄❄❄
يتبع.......



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:32 AM   #28

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_الخامس_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.


التفاعل وحش جداً جداً كل مره بيقل و المشاهده بتعدي الالف والفوت مش بيعدي المية و الكومنت ... لو انا هكتب لـ نفسي يبقي اوقف كتابة ونشر بقي ... محدش يزعل مني لاني كل لما اجي اكتب واشوف التفاعل بيقل و مافيش خالص بـرجع تاني واكسل لان مافيش تشجيع خالص.😭😐😒
❄❄❄❄❄❄❄❄❄

كانت تنظر له نظرات مختطفه وهي تقدم له العصير ... كان يجلس مع اخيها ولكن وقفت مسرعة واتسعت حدقتي عينيها عندما سمعته يقول: بس مقولتيش يـ سمير ان ليك اخت صغيره كدا ... ثم نظر لها وقال: انتي ف سنة كام .

لم يستطيع سمير امساك ضحكاته تحت نظرات استغراب من شادي و نظرات غضب من فتون .

ردت فتون بـ اقتضاب : بحضر ماجستير .

كان شادي يرتشف من كوب العصير حتي بصقه بـ صدمه ثم وضعه مسرعاً و امسك اخدي المحارم حتي ينظف قميصه وهو يـكح .

قال بعد التاقت انفاسه وهدأ ثم قال: اسف والله ... شكلك صغيرة اوووي .

قال سمير من بين ضحكاته التي لا يستطيع ان يسيطر عليها: لا ولا يهمك هي الا اوزعه اووي ... دا غلط وارد ... مش عارف دي هـ تدرس لـ طلاب ف الجامعة ازاي .

وقفت ضحكاته عندما قالت : هـ عرفك ازاي بس لما اكلم شروق و اقولها ع الا كنت واقف معاها .
ثم التفت كي تغادر وتذهب الي غرفتها وهي ممسكه بـ هاتفها و تعبث به .

وقف مسرعاً يـ هرول ورائها وحاول اخذ الهاتف منها و هو يقول: لا لا لا ... وع ايه الطيب احسن ... دا انتي هتبقي اجمل دكتورة شوفتها .

سكنت وهي تبعد الهاتف عن يده وقالت: ناس ماتجيش غير بـ العين الحمرا صحيح ... بس دا ميمنعش اني اكلم شوشو حبيبة قلبي ... ولا ايه دي مهما كانت بنت خالتي و صاحبة عمري ثم اخرجت لسانها له وهرولت سريعاً الي غرفتها واغلقتها عليها بعد ان فلتت منه صحيح من قال ( كل قصيراً ماكير ) .

التفت الي صديقه وجده يـ حاول كبت ضحكاته عليهم فـ اتجه له حتي يجلس وقال بـ حنق: طلعها ... طلعها لـ تموت مني .

انفجر شادي ف الضحك وبعدها شاركه سمير حتي توقف وقال: مالك يـ صاحبي ... احكيلي.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

_ Will you Marry me.

قرأتها هايدي بـ اعين متسعه مكتوبه بـ احدي الحدائق الخاصة بـ الورود وتفوح منها اروع الروايح .

وقف فادي خلفها و وضع يده بـ جيبه وينظر لها بـ ابتسامة رزينه ونظرات لا يفهمها الا هو ... وضعت يدها ع فمها ثم التفتت له وتومأ بـ رأسها بـ ايجاب سريعاً حتي تقدم منها وركع ع ركبتيه امامها واظهر لها الخاتم ع شكل زهرة اللوتس و كرر سؤاله وهي تكتفي ان تومأ بـ رأسها هربت منها الكلمات من فرحتها اليوم حصلت ع اكثر ما تمنت ف اليوم ادت رسالتها الجامعية واشاد الجميع بيها وايضاً طلب حب عمرها الزواج منها ... مدت له يدها والاخري ع قلبها حتي تعطية القوه حاي يهدأ من ثورته عليها قليلاً حتي لا تفقد وعيها من السعاده التي حصلت عليها.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

كانت تمشي بـ ممر المشفي وتمسك بـ احدي يديها ملف تقرأ به والاخري قطعة من الشوكولات العاده الوحيدة التي لم تتغير بها ... كلما زاد الشغل والتعب كلما تزيد من اكل الشوكولات حتي تهدأ نفسها ظلت تمشي حتي وصلت الي مكتب الاستعلام و وضعت الملف عليه ونظرت الي موظفت الاستعلام التي تجلس امامها وقالت: فوزيه ... كنت عايزه اسألك عن الست الا كانت ف الطوارئ امبارح.

ظلت تنظر فوزيه لها بـ استفهام حتي تذكرت عن من تتحدث وقالت: قصدك الا ابنها اتهجم عليها .

وعد : ايوة.

فوزية: دي مشيت والمستشفي كانت عملت محضر بس هي قالت ان هو ابنها وانكرت ان هو الا عمل فيها و المحضر اتقفل.

وقفت وعد مصدومه من فعل تلك المرأه تدافع عن ابنها وهو من اذاها ... تذكرت وقتها ما فعلته امها معها و انها كانت تريد سجنها ظلماً و حبست العبارات بـ عينيها تأبي ان تنزل و شعرت بـ الصدأ بـ حلق قائلة بـ صوت متحشرج : الام كدا يلا هي خرجت امتي.

كادت ان ترد عليها فوزيه ولكن توقفت عندما وجدت شاب وسيم يقف خلف وعد و يشاور لها ان لا تتكلم ... نظرت وعد بـ استفهام بـ عين فوزيه و التفتت حتي تري الي اين تنظر ... اتسعت حدقتيها من المفاجأة و نظرت الي من جاء لـ زيارتها.

اقارب منها شادي واحتضنها بـ قوه وكان يأبي ان يتركها ولكن ابتعد ع مضض عندما ابعدته جوليا عنها واحتضنتها هي ... كانو الممرضين و فوزية ينظرون بـ بلاهه واعجاب الي وليد و شادي و جوليا الاجنبيه الملامح والحديث.

جوليا : اية رأيك بـ المفاجأة دي ... جينا من المطار عليكي ع طول.

احتضنتها وعد وقالت: دي احل مفاجأة ... انتو ماجتوش ولا مره المستشفى الا بشتغل فيها.

وليد: مرضيتش اجيليك لوحدي احنا حجزنا التذاكر ع مطار إسكندرية عشان نشوفك و شادي جه وقابلنا .

وعد : دي احسن مفاجأ حصلت لي ... لسه ربع ساعه و الشفت بتاعي يخلص انتو تيجو معايا المكتب وبعدها نروح مع بعض.

التفتت تلتقف الملف الذي كان بيدها ثم شاورت لهم بـ اتجاه المصعد .

ظلت فوزيه والممرضات و بعض من زمايل وعد يراقبوها تختفي مع فارسين و شقراء توحي ملامحها انها فتاه ف العشرين من عمرها ... تعرفت عليها طبيبة زميلة وعد مهمتمه بـ الموضة و مصممي الازياء المشهورين.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

قضي يومه بين اكوام من الملفات كـ العادة والصفقات حتي يلهي نفسه عن التفكير بها ولكن مهما فعل لا يستطيع فـ هي صارت سبب حياته و نبض قلبه.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

وضعت وعد قالب الحلوي التي ابتاعته وهم قادمين امامهم و جائت جوليا بـ الاطباق والسكين والشوك و كان وليد حمل معها العصائر و يساعدها ... فـ قال شادي مازحاً: اوعدنا يـ رب .

جلسو وهم يتبادلون الضحكات ولكن تذكر شادي تلك الصغيرة التي لها نصيب من اسمها ... الي الان يخشي ان ينطقه بينه وبين نفسه حتي لا يقع بـ فتنه هو بـ الغني عنها ... يكفيه ما تعنية شقيقتيه من الحب .

رأت وعد نظرات شادي الشارده فـ اقتربت منه و ربتت ع ظهره وقالت بـ صوت لا يسمعه غيرهم ..: مالك يـ شادي.

فاق ونظر لها بـ ابتسامة وقال: مافيش يـ حبيبتي ... قوليلي بقي اخر اخبارك.

تفهمت وعد تهربه من الحديث وقالت: تمام ... الحمدلله ع كل حال ... انت عارف اختك.

نظر لها شادي بـ عمق وقال: بس انتي معتيش اختي الا اعرفها ... نفسي اختي ترجع زي الاول.

وعد بـ ابتسامة لم تصل لـ عينيها : خلاص ... مينفعش نغير الا حصل ولا نرجع لـ الماضي.

قبل شادي رأسها بـ حنان واخذها بـ احضانة يهمس لها بـ كلمات حنونه تخفف عنها حزنها ثم نظرو الي زوج الكناري التي لم ينتبهو لهم ولا لما حولهم كانو هائمين ف بحور عشقهم ينظرون الي بعضهم ويتحدثون ... فـ وليد بعد ان رفضته جوليا اقنعها ان يبقو مع بعض فتره لا يقترب منها شرط ان تتركه يثبت لها حبه دون اعتراض.

ابتعدت وعد عن شادي و اشارت له بـ مكر ثم قامت تتمهل بـ خطواتها كي لا يلاحظوها و وقفت خلفهم و جاء شادي من المطبخ حامل معه كوب ماء و به قطع ثلج و اعطاه لـ وعد بـ خفه حتي لا يشعرو به و شهقو بـ فزع عندما نزلت المكعبات والماء ع رأسهم .

لم يستطيع شادي و وعد امساك ضحكاتهم حني جثو ع الارض من شدة ضحكهم.

ظلو يتسامرون ويفعلون المقالب طوال الليل واخذت وعد اجازه لانها لن تستطيع الذهاب ... عندما سطع ضوء النهار وهم مازالو يجلسون بـ البلكون المطله ع البحر يستمتعون بـ الشروق حتي انهك جسدهم وطلب الراحه فـ غادر وليد كي يذهب الي الفندق حتي يستريح هو وشادي وظلت جوليا مع وعد وذهبو الي سبات عميق فور وضع جسدهم ع السرير.

❄❄❄❄❄❄❄❄

حسمت عفاف رأيها بـ انها ستجمع ابنها بـ زوجته مره اخري مهما حدث تريد ان تري ولدها بـ خير و سعاده مره اخري وهي وسط افكارها شعرت بـ احد يحتضنها من الخلف بـ قوة ويقبلها .

التفتت لها وفرحت وبادلتها الحضن سريعاً قائله: دودو وحشتيني يـ حبيبتي ... ليه مقولتيش هتيجي امتي.

هايدي: وانتي اكتر يـ ماما ... عملتها مفاجأة يـ ستي .

ابتعدت عنها عفاف تمسك وجهها بين يديها و تفحصها ان كان اصابها مكروه وهي بعيده عنها ولكن لفت نظرها الي الخاتم التي ترتدية هايدي بـ يدها اليسري .

نظرت لها بحده وهي ممسك بيدها قائلة: معناه ايه دا ..

ظلت هايدي تنظر لها حتي قالت:..............

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

يتبع....................

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

تواقعتكم؟!!!.



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:34 AM   #29

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_السادس_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.


❄❄❄❄❄❄❄❄

دلف جاسر الي حجرت الصالون وكان يرتدي حلة رماديه وشذب ذقنة الطويلة لكن تفاجأ بـ كلمة امه .
عفاف: خاتم ايه دا يـ هايدي.

هايدي بـ توتر: ماما انا كنت لسه هقولك.

عفاف بـ حده : هتقولي ايه انطقي .

تدخل جاسر ثم اقترب من هايدي واحتضنها وقال: مقولتيش ليه يـ دودوانك جايه عشان اجي اقابلك.

بادلته هايدي بـ صدراً رحب كي تتهرب من المواجهه لـ بضع دقائق فقط ... حتي تستعيد انفاسها و تخزنهم لـ المواجهه ... لا تعرف رد فغلهم عندما يعلمون انها تحب فادي ... اخ وعد زوجت اخيها التي ترفض ان تكمل حياتها معه .
قالت هايدي وهي تشدد من احتضان اخيها: حبيت اعملكو مفاجأة يـ ابيه ولا المفاجأة كانت وحشه.

ابتعد عنها جاسر و لكنه امسكها من اذنها وقال : انتي لسه متغيرتيش زي ما انتي ... اشك انك تممتي المناقشة بتاعتك .

هايدي: ااه ... يـ ابيه براحه انا دكتوره ومينفعش الاسلوب دا ... وبعدين مين دي الا مخلصتش المناقشه ... دا انا رافعه راس البلدي صدقني .

قاطعتهم عفاف بـ شده وقالت بـ حده : انتو الاتنين تسكتو دلوقتي انا عايزه اعرف دلوقتي حالاً معني خاتم الجواز الا ف ايدك دا ايه .

ظلت هايدي تفرك بـ يدها من توتر اللحظه ولكن التفتت انظارها الي اخيها الذي امسك يدها بـ شده ونظر الي الخاتم وقال بـ هدوء عكس داخله: لا يـ امي هتلقي بس هو عجبها فـ اشترته ... صح يـ دودو.

قالها وهو يشير لها بـ رأسه كي ترد ... كانت هايدي تبتلع ريقها من التوتر المواجهه السريعه التي لم تحسبها من قبل.

عفاف بـ صوت عالي نسبياً : اخلصي انطقي.

اجفلت هايدي من حدة الصوت وقالت بـ بطيئ : في شاب اتقدملي وانا وافقت.

اقتربت عفاف منها و امسكتها من ذراعها بـ قوة و ادارتها لها حتي تكون بـ مواجهتها و جاسر يقف لم يسعفه عقله ع الاستيعاب سريعاً أ طفلته كبرت وستتزوج و يتهافتون عليها الخطاب من الان حتي يختطفوها منه ولكن فاق ع صوت والدته وهي تسحبها من يده حتي تديرها لها قائلة: مين دا ... انتي كنتي مسافره تتدرسي ولا عشان تحبي وتتخطبي وكمان توافقي من غيؤ ما نعرف ولا حتي نعرف هو مين.

هايدي بـ توتر : انتو تعرفوه .

جاسر: نعرفه!!! ... مين يـ هايدي.

هايدي وهي تفرك بيدها :يبقي فادي اخو وعد طليقة جاسر.

جاسر : وعد مراتي وانا مطلقتهاش وبعدين ايه يدكي الضمان ان هو مابيضحكش عليكي هو يعرفك منين ولا تعرفيه منين .

هايدي بـ توتر وتفرك يدها بـ بعضها: بـ صراحه انا شوفه ايام ما كنا بنزور وعد ف المستشفى ... رفعت يدها تقول مسرعه ... بس والله ما كنا بنتكلم خالص يـ ابيه ... بس لما سفرت عشان اناقش الدكتوراه قابلته بـ الصدفه وكان ف مشكلة حصلت ومكنتش عارفة اتصرف ولقيته فاجأة واقف قدامي واتصرف هو وحلها و بعدها اتقبلنا صدفه اكتر من مرة .

تحدث جاسر بـ هدوء مزيف بعدم ان صمتت: يعني انتي كنتي طول الفترة دي بتضحكي علينا و بتقابليه من ورانا.

ارتجفت بـ خوف من هدوء اخيها و ضمت يدها بـ قوه حتي ابيضة مفاصلها وقالت: سامحني يـ ابيه والله كنت بحاول ابعد عنه بس كنت بنجذب ليه غصب عني ... بس والله ما غلط ولا لمسني ... سامحني يـ ابيه .

توقفت عندما تلاقت صافعه ع وجنتيها ولكن لم تكن من جاسر بل من امها التي هتفت بعدها : يـ خسارة تربيتي فيكي ... هي دي الثقة الا ادنهالك ... ازاي تكسري الثقة دي ... احنا نستاهل منك كدا .

ظلت هايدي واضعه يدها ع وجنتها و تبكي بـ دون صوت ... اقترب منها جاسر واحتضنها بـ حنان وقال: خلاص يـ امي الا حصل حصل ...بس ممكن تخليني مع هايدي شويه لوحدنا.

نظرت لها عفاف بـ انكسار و ازدراء ثم امأت بـ رأسها وغادرت دون ان تتحدث و تركتهم لـ وحدهم.

❄❄❄❄❄❄❄❄

دلفت نور الي الفيلا وتسحب معها حقيبتها ولم تلتفت الي الحفل الصاخب يسمي حفل شواء يرتدي الشباب الملابس المريحه والفتيات ايضاً وكان هناك ركن بيه امها تتحدث مع رجل هي تعرفه حق المعرفة ان علاقتهم ليست متوقفه ع صداقتهم فقط بل تعدت عن شرع الله وغضبه وارتكاب اعظم ذنب فـ حق الله.

نفضت افكارها ثم انظارها عنهم وخطت كي تذهب الي غرفتها ولكن اوقفها احدي الشباب التي كانت تعرفهم عندما رأها.

الشاب: نور ... وحشتني انتي جيتي امتي.

نور بـ فتور: اهلاً ... يـ ايهاب ... زي ما انت شايف الشنطه لسه ف ايدي.

تنحنح ايهاب بـ حرج ثم قال: اتأخرتي المره دي بـ سافريتك.

نور بـ نفاذ صبر: عن اذنك يـ ايهاب انا طالعه ارتاح ... زي ما انت شايف لسه واصله من سفر طويل .

ثم تركته دون ان تنتظر رده وسحبت حقيبتها واتجهت الي الداخل. ولكن توقفت عند اول سلمة من الدرج عندما سمعت همهمات مكتومة تأتي من اسفله ... تركت حقيبتها واتجهت الي مصدر الصوت ولكن تصنمت مكانها عندما وجدت حسن يقبل فتاه بقوه و يده تستبيح جسدها بـ طريقة مقززة لم يلتفت لها ولم يراها من الاساس ... هرولت نور بـ اتجاه حقبتها ثم سحبتها وخرجت مسرعه لا تعرف كيف كانت تعير وسط هذه القذاره و هي بـ اتجاهها الي سيارتها رآاها سوزي وهي تخطو خطواتها سريعا تشبه الركض ولكن توقفت عندما بعدما سمعت زيزي تنده عليها ... وقفت ثم اغلقت عينيها تزفر بـ تعب ولم تلتفت لها حتي جاءت اليها و وقفت امامها ... فتحت عينيها وابتسمت ... ابتسامة لم تصل الي عينيها ... احتضنتها زيزي بـ قوة وحنان ام كانت تهديه لها فقط حتي اخيها لم يطل شئ منه كان اهتمام امها كله لها ... كانت تخبرها ديماً انها تشبهها لذالك تحبها جداً اما اختي فـ تشبه ابيها واخيها يشبه وعد بـ تصرفاته وكل ما به ... لم تبادلها الاحتضان وقالت بـ جفاء: ازيك يـ مامي .

ابتعدت زيزي وقالت بـ لهفة: انا كويسه يـ حبيبتي ... انتي عاملة ايه ... كدا يـ نور تبعدي عني كل دا .

قالت نور بـ ضحكة تهكم: ايه يـ مامي ... الا يشوفك يقول ان عندك قلب وبتحبي ولادك.

زيزي بـ اندهاش: ايه الا بتقولية دا يـ نور ... انتي عارفة انا بحبك اد ايه ... انتي راجعه تاني بـ شنطة هدومك ليه ... انتي مش هتقعدي معايا.

نور متطت شفتيها بتهكم ورفعت حاجب وامأت رأسها قائلة: صح بتحبيني !.. لـ الاسف كنت مقرره اني اقعد معاكي هنا بس كدا انا هروح الفيلا عند بابي مسحيل اقعد ف مكان بقي بـ القذاره والتقزز دا.

زيزي وهي تمسكها من يدها: ايه الا بتقولية دا يـ نور.

نور: بقول الا شوفته جوزك جوه مع واحده من الزباله الا يعرفهم بـ شكل مقزز ومقرف .

شهقت زيزي واحمر وجهها من الغضب ولم تستطيع ان تتحدث فـ قالت نور مكمله: ايه مالك اتصدمتي كدا ليه ... ما انتي بردو كنتي ف حضن حبيبك من شويه .

نظرت لها نور نظره فيها مشاعر كثيره منها النفور ... والازدراء ... ثم امسكت حقيبتها مره اخري ومشت من امامها بـ اتجاه سيارتها التي كانت بـ الجراچ و انطلقت بها الي فيلا احمد الابراهيمي.

❄❄❄❄❄❄❄❄

_ما تفضلو كمان يومين معايا .

قالتها وعد الي جوليا و وليد وشادي الذين كان يقفون بـ جوار سيارتهم حتي يغادرو ويرجعون الي اشغالهم ومنازلهم بعد قضاء يوم لن ينسي كـ باقي الايام التي يقضيونها مع وعد كل ما سمحت لهم اشغالهم .

احتضنتها جوليا و قالت : ما تفكري يـ وعد وتعالي معانا وانقلي شغلك .

وعد وهي تربت ع ظهرها: ما انتي عارفه يـ جوليا الا فيها.

ابتعدت عنها جوليا وقالت: خلاص يـ وعد انسي دا عدا اكتر من تلات سنين.

ابتسمت وعد ابتسامة ميته وقالت: الا حصل ما يتنسيش ... ثم قالت بـ امل: لس اوعدك افكر اني اجي زيارة لان دادا صفية وحشتني جداً.

فرحو انها تخطت بعض ما حدث لها فـ هي كانت ترفض ان تذهب الي القاهره مهنا حدث ولكن هناك شعاع امل انها قد تعود كما كانت حتي ولو بـ قليل .

ودعت شادي و وليد و جوليا وانتظرت حني اختفو من امامها بـ السيارة وتنهدت بـ حزن ونظرت امامها فـ قررت ان تتمشي قليلاً امام البخر صديقها المقرب طوال هذه المده فـ كانت كلما شعرت بـ بعض الخوف او ارادت ان تشارك احد احزانها وخوفها كانت تذهب الي البحر وتتحدث معه عما يقلقها.

❄❄❄❄❄❄❄❄

بـ قصر صلاح التهامي .
بـ غرفة هايدي.

_انا مش مصدقة يـ فادي ان ابيه وافق بـ السهولة دي ... متتصورش فرحتي اد ايه.

قالتها هايدي وهي جالسه ع سريرها الكلاسيكي و تربع قدميها اسفلها و تتحدث ع الهاتف.

كان بـ الناحيه الاخري يقف فادي الذي كان يبتسم ابتسامة لا احد يعرف معنها الا هو وحده لم يستطيع احد ان يفهمه مهما حاول لم يفهمه احد غير وعد اخته الحبيبه و امه الثانية و ابنته ... كان يشعر انها ابنته رغم انها كانت اكبر منه بـ طفولتها التي لا تغادرها ابداً مهما نضجت و طيبة قلبها و براءته.

فادي: ولا انا يـ حبيبتي تتصوري فرحتي اد ايه ... احكيلي ايه الا حصل .

قالت هايدي بـ حالمية وحب: اتكلم معايا و خلاني احكيله كل تفاصيل حكايتنا وبعدها سكت شويه ومتكلمش و وقف وسابني وخرج.

فادي: امال عرفتي ازاي ان هو وافق.

هايدي بـ حماس: دلوقتي دخل عليا وقال بـ اندفاع ان هو موافق وميقدرش يقف قصاد سعادتي الا شافها فـ عيني وانا بـ بوص ع الخاتم وان هو هيستناك انت وعمو عشان تيجي تطلبني منه .

فادي: تمام يـ حبيبتي هخلص الا ورايا انا و داد و هقولك ع المعاد الا هاجي فيه.

هايدي بـ خجل : ماشي .

ظلو يتحدثون عن اي شئ فـ ما يخصهم ومالا يخصهم حتي وقت متأخر جداً.

❄❄❄❄❄❄❄❄

ظلت وعد تنظر امامها الي البحر وتفكر : لازم اعدي المرحلة دي بقي ... انا تعبت وتعبت الا حوليا معايا ... انا زهقت ومش عارف اعمل ايه ... طب رد عليا انت جايز تساعدني لـ الصح.

كانت امواج البحر هائجه وتقترب من قدميها الحافيتين .

نظر الي البحر وقالت: يعني انا لو رجعت القاهره هيعمل ايه يعني اكيد مش هيقدر يعمل حاجه هو وعدني و وفي بـ وعده.

_اووووف ....... انا زهقت طب طلما هو بيحبني كدا ليه مش حاول طول السنين دي يعرف مكاني.

ثم نفضت رأسها و ضربتها بيدها وقالت: ما انتي الا غبيه مش دا طلبك ... انتي الا دائما بتهربي منه.

ثم قالت وكتفيها يتساقطان بـ احباط و قالت: بس انا بقيت بـ خاف منه وخايفه من ان اشوفه او اواجهه ... كب قولي انت اواجهه ولا لأ.

نظرت قليلاً الي البحر ثم شعرت بـ الماء ع قدميها فـ نظرت له وقالت: حتي انت عايزني اواجهه ... صمتت قليلاً ثم رفعت رأسها الي البحر وقالت: خلاص انا هرجع بس هسيب مواجهته لـ القدر هو الا يحددها.
ثم تنهدت و التفتت حتي تعود الي شقتها فـ هي شعرت بـ البرد من هواء البحر وظل تدلك مرفقيها بيدها وهي تعود.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

يتبع..............

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

تواقعتكم لـ القادم ؟!.

المواجهه قربت 😍... ف حماس ولا لأ.

رأيكم بـ الاحداث و المواقف.



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 09-01-20, 02:35 AM   #30

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,432
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



#الفصل_السابع_والعشرون.
#سجينة_قسمه.
#ميرا_جبر.


❄❄❄❄❄❄❄

بـ امريكا.

_داد بليز دا قراري ومش هغيره.

هتف فادي بـ حزم لـ احمد الذي اعترض ع زواجه من هايدي و منعنه ان يتحدث بـ هذا الموضوع مره اخري.

احمد: انا فهمك يـ فادي كويس انت محبتش هايدي انت عتيز تنتقم لـ وعد بس مفكرتش ليه انك ممكن تظلم بنت ملهاش ذنب ف اي حاجه من الا بتحصل.

توتر فادي واظلمت ملامحه ولكن اخفها مسرعاً وقال: مين قال اني بنتقم اختي وخلاص اخوها بعد عنها وسبها ف حالها ... داد انا بحبها واحنا بقلنا فترة مع بعض عشان نتأكد من مشاعرنا ... ثم برقت عيناه بحب دون ان يشعر ونظر الي والده يخبره: انا حبيتها ... معرفش ازاي هي كانت هنا بـ تناقش رسالة الدكتوراه واتقبلنا هنا صدقني يـ داد اني عايز اتجوزه مش هضحك عليها.

ابتسم احمد وارتاح نفسياً عندما شاهد وهق عينين ابنه بـ الحب و قرر ان يوافق حتي يسعده .

قال احمد بـ هدوء: تمام ف موافقة ابتدائيه ... فرح فادي وابتسم ولكن بهتت الابتسامه عندما سمع : بس لازم تعرف عشان تخطبها لازم تاخد الموافقة من وعد نفسها ... متنساش ان هي لسه مرات جاسر.

عم الصمت قليلاً ثم قال فادي: متقلقش يـ داد وعد هتوافق ... مستحيل ترفض سعادتي.

❄❄❄❄❄❄❄❄

كانت تجلس ع سريرها منذ ان جائت وتركت والدتها تأبي ان تخرج من غرفتها تتذكر بين الحين والاخر مشهد حسن و امها كلاً منهم بـ احضان اخر ... تنفر من علاقتهم وتشمئز منهم تتمني ان تبعدهم عن حياتها نهائياً فاقت من افكارها ع نشاز نغمة الهاتف فـ امسكته و نظرت الي اسم المتصل وجدته امها ... ظلت تنظر له تنفر من ان تتحدث لها ولكن مع الحاح الرنين اجبت بـ حده: ايوه عايزه ايه ... ابعدي عن حياتي بقي وخليكي فـ القرف الا انتي فيه انتي و جوزك وابعدو عني.

ع الجه الاخري كانت زيزي تنظر الي حسن الجالس امامها بعد مواجهتهم بـ بخيانة بعضهم ثم قالت: انا هطلق ... لازم تيجي عشان هنفض الشراكه الا بينا احنا وحسن لازم كل واحد يـاخد حقه عشان نبعد نهائيا عن بعض.

نور بـ اشمئزاز: ماليش دخل بـ فلوسك وابعدو عني نهائيا قولتلك .

زيزي: نور ... انا عايزاكي جنبي ... انا جنبك طول العمر مسيبتكيش لحظه ... انا موافقتش ان ابوكي ياخدك ويبعدك عني ... نور انتي بنتي الـ ...

قاطعتها نور الساخره : معلش يـ زيزي هانم بس ... باين عندك فقدان ذاكرة ... انا مش بنتك الواحيده فـ وعد الا كنتي ديماً بتكرهيني فيها ... مع ان هي عمرها ما اذتنا ف اي شئ ... غير بس ... ضحكت بتهكم متابعة: غير ان هي ماطلعتش بـ واسختك وطلعت نضيفة نقيه جداً و بريئه ... معرفتيش توسخيها و تبني الحقد والغيره جواها زي .

زيزي : نور انا عايزاكي جنبي .

نور: معلش يـ زيزي هانم بس كل الا هقدر اقولهولك ان ابنك الا انتي متعرفيش هو عايش ازاي ولا ساكن فين هو الا ممكن يسامحك ويقف جنبك عشان هو تربيت وعد ... انما انا ... اسفه جداً مقدرش اسامحك ... ما انا تربيتك ... سلام .

اغلقت الهاتف ثم رمته امامها ع السرير دون ان تسمع منها اي رد او كلاماً اخر و حاولت ان لا تبكي .

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

نظرت زيزي الي الهاتف بـ صدمه فـ هي بدأت تحصد ما زرعته طوال السنين ثم تذكرت كلمتها الختاميه (ابنك هو الا هيسمحك لانه تربيت وعد) ظلت تترد بـ عقلها حتي جاء صوت حسن نشاذ ساخراً : متستغربيش دي تربيتك ... هااا ... هتعملي ايه دلوقتي بعد ما كنتي بتهدديني بـ بنتك.

نظرت له زيزي بـ غضب ثم قالت: مستحيل اتنازل عن مليم ليك حقي و هاخده كامل ... وهطلقني غصب عنك ... و بكرا تشوف.

ثم تركته وصعدت الي غرفتها.
❄❄❄❄❄❄❄❄

كان يمشي بـ الحرم الجامعي شارداً بـ تلك القصيرة التي رأها مرة واحده ولكن لم تغادر عقله تماماً ... اتجه الي الكشك حتي يأخذ واجبه سريعه وكوب قهوه .
وقف ولم يتابع سيره عندما سمع الصوت المألوف بـ النسبه له ونظر بـ اتجاه الصوت ... وجدها تمشي مع اصدقائها كانت اقصرهم طولاً ولكن كانت اجملهم ام هو من يراها هكذا وحده ... كم راق له هذه الفكره ان لا يراها غيره بـ هذا الجمال والافتتان ... صدعت ضحكتها عالياً وزادت من جمالها ... كشر انيابه وتمني لو كان له سلطه عليها واجبرها ع عدم الضحك خارج المنزل وامام غيره هو ... هو فقط .

مرت من جواره و وقفت بـ جوار صديقتها واملتها طلبها لانها لا تطول ارتفاع الكشك نظراً لـ قصرها ... ثم اخذو طلبهم وذهبو بـ اتجاه احدي الطاولات الموجوده ثم جالسو وشرعو بـ الطعام وتبادل الحديث.

لم يشعر بـ نفسه اثناء وقفته يتابعها طوال هذا الوقت ونسي طلبه الذي جاء من اجله ولكن فاق عندما جاء زميله ثم خبط ع كتفه قائل: واقف كدا ليه يـ شادي.

انتبه شادي له وبعد انظاره عنها و قال: مافيش يـ مصطفي ... كنت رايح فين.

مصطفى: جعت قلت اجي اكل اي حاجه سريعه ع ما اروح لـ مني ... تيجي تاكل معايا.

القا نظر عليها ثم التفت له وقال: تمام يلا .

اخذو طلبهم واتجهو حتي يجلسو ... اختار طاولة بـ القرب منها حتي يراها .

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

انتهي من القاء محاضرته و خرج واتجه الي مكتبه ولكن تفاجأ عندما دخل و راء زيزي تجلس و تنقر ع المكتب بـ ملل وتنتظره .

التفتت له زيزي عندما سمعت صوت الباب يفتح وبادلته النظر ... ساد الصمت بينهم و لم يقطعه سوا صوت تنفسهم العالي ... مر اكثر من ثلاث سنوات لم يراها ولم تفكر هي ان تحدثه او تراه ولو مره واحده .

زفر ثم اتجه الي الكرسي المقابل لها ثم وضع حقيبته العمليه و جلس امامها ... عندما طال الصمت بينهم تنهد و بدأ هو الحديث: ازيك يـ زيزي هانم .

كتمت زيزي انفاسها من الحرج و مقابلته ثم تظاهرت بـ البرود قائله: انا امك .

ضحك ساخراً وقاطعها قائل: بجد ... كويس دي معلومه جديده ... هااا ... كنتي عايزه حاجه يا..... امي.

ازدرت ريقها ثم فركت يديها بـ بعضهم وقالت بـ توتر من الجو المشحون بينهم: كنت عايزاك تسامحني يـ شادي .

رفع شادي حاجبيه بـ تعجب وامأ رأسه ساخراً وقال: بجد ... وبعد ما اسمحك.

ساد الصمت بينهم مره اخري لم يقطعه الا حشرجت انفاسهم ثم تابع شادي بـ تهكم: هـ قولك انا بعدها ايه ... اقف جنبك واخلصك من ابويا وادافع عن حقك صح .

اتسعت عينها بـ صدمه من معرفته بـ سبب قدومها اليه ولكن لم يدم عندما تابع قائل: متستغربش ... نور قالتلي لما كنت بـ زورها امبارح وقالتلي اساعدك لان هي مهتقدرش تسامحك ابداً ولا تقف جنبك ... بس تصداقي ان حتي لو هي مكنتش قالتلي وشوفتك انهارده بردو مكنتش هـ صدق انك بجد جايه تشوفيني وعايزاني اسمحك لانك لـ الاسف معندكيش شعور بـ الامومه ولا الضمير او الخوف من ربنا .

ظلت تنظر له زيزي بـ عدم استعاب مما يقوله ولكن انفرجت اسريرها عندما سمعته يقول: انا هقف جنبك وهرجع ليكي حقك بس بـ شرط.

ظلت تنظر له بـ تحفز تنتظر ان تعرف شرطه فـ هي موافقه ع اي شرط طالما انه سيرد لها حقها ويقف بـ جانبها.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

خرج سمير من مكتبه الي خارج المحكمه وعندما اتجه الي سيارته اتسعت ابتسامته عندما رأها تقف وتستند عليها و تحرك رجليها بـ شرود اقترب منها ثم وقف امامها وقبل رأسها وقال: واقفه كدا ليه يـ حبيبتي فـ حاجه .

رفعت عينيها الزيتونيه ونظرت له بـ غيظ وقالت: جايه اقدم شاكوه لـ القاضي.

ضاق بين حاجبيه بـ صدمه مزيفه وقال: بجد ... شاكوه لـ القاضي مره واحده يـ شوشو ... قولي مين بس الا زعلك وانا هـ قدملك واسطه كمان عشان انا مقدرش اشوف حبيبة قلبي زعلانه ولا حد مزعلها.

ضربته شروق بيدها بـ كتفه وقالت بـ حنق: لا والله متعرفش مين الا مزعلني ... ثم حاولت ابعاده عنها حتي تتركه وتذهب قائله بـ صوت عالي نسبياً من حنقها : ابعد عني انا غلطانه اني جيت وعبرتك ... واعمل خسابك بقي ان الفرح هيتأجل كمان اربع سنين ع ما نفسيتي ترتاح منك .

منعها وهو يـ حاول اخفاء ضحكته عنها حتي لا يزيد غضبها عليه قائل : خلاص والله يـ حبيبتي انا اسف ... بس تأجيل الفرح تاني تبقي بـ تحلمي قولتي استنا لما اخلص الكليه واستنيت ... انما وعهد الله لو جيبتي سيرة تأجيل الفرح تاني لـ اكون واخدك ع بيتنا من غير فرح ومترجعيش تزعلي بقي ان متعملكيش فرح .

ضربته بـ صدره بـ قوه ثم قالت: ليك عين تتكلم عن الفرح ... فاضل شهر بس عليه وحضرتك ولا بتسأل ولا بتشوف ايه الا ناقص و رامي كل حاجه عليا ... وكمان لما اكلم اسال عليك فتون تقولي انك مش موجود و شافتك واقف مع واحده... ثم ظلت تضربه عدة ضربات بـ حنق وهو يحاول ان يتفادها متابعه: واحده مين الا كنت معاها ... هااه ... انطق واحده مين.

لم يستطيع ان يمسك ضحكته عليها فـ هي تكون شديدة الطفوله وهي عابسه فـ قال: تعالي بس نمشي من هنا ونقعد ف مكان واقولك واحده مين تمام.

ثم فتح لها باب السياره الامامي و ادخلها بـ القوة ولم ينتظر ان تقول كلمه اخري ... ثم اغلق الباب و اتجه الي مكان السائق وركبها وانطلق.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄

كانت تجلس بـ الشرفه و تضم رجليها الي صدرها وتستند بـ رأسها عليها وتنظر الي البحر بـ شرود تفكر ماذا تفعل الان فـ لقد اخذت قرارها بـ ان تواجهه مهما يحدث ولكن لـ تنهي هربها هذا الذي يؤريقها و يتعبها ويتعب من يحبها ... لقد سئمت الوحده ... تريد ان تعود لـ تعيش وسط ابيها و اخوتها وزوجة ابيها الحنونه و تري تقدمات وليد وجوليا ... اخر ثنائي تتوقعه فـ جوليا رغم من يراها لا يعرف عمرها الحقيقي بـ سبب ملامحها الطفوليه البريئه التي توحي ان عمرها لا يتعدا العشرون عاماً ... انها تكبر وليد بـ عدة اعوام ... علاقتهم فريده من نوعها ... وليد يحبها كثيراً ويفعل الكثير حتي تبادله الحب رغم انه من مجتمعاً شرقي يرفض مثل تلك العلاقات ... يحكم ان الرجل يجب عليه ان يتزوج اصغر منها حتي ولو كان شيخاً وهي قاصر ... شعرت بـ بعض التعب فـ وقفت واتجهت الي غرفتها كي تستريح قليلاً قبل ان تشرق الشمس و تذهب الي العمل.

❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄

خرجت من غرفة العمليات و مطمئنة اهل المريض واتجهت الي غرفتها لـ تستريح قليلاً ... اسندت رأسها ع ظهر الكرسي و اغمضت عينيها ولاحت بعض الذكريات اليها ولكن قاطعها صوت طرقات ع الباب فـ اذنت لـ الطارق ان يدخل ... واعتدالت بـ جلستها وانتظرت ان يدخل ... اتسعت حدقتي عينيها عندما وجدته .................
❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄

يتبع............

❄❄❄❄❄❄❄❄❄❄

فصل كبير اهوه . عايزه الفون ينفجر من كتر الاشعارات والكومنت .😂😍

يلا استعدو للمواجهه ونهاية الرواية اقتربت .

تواقعتكم للقادم ؟!...

يـ تري مين الا الزائر لـ وعد ؟!...



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:30 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.