آخر 10 مشاركات
308 – نيران الحب -جينيفر تيلور -روايات أحلامي (الكاتـب : Just Faith - )           »          أرواحٌ تائـهـة في غياهِبِ القَدَر (الكاتـب : الـميّادة - )           »          لازلت سراباً (25) -ج1س أنثى صنعها الهوى!- للمبدعة: Just Faith *مميزة*رابط خفيف (الكاتـب : Andalus - )           »          رواية: ثورة مواجِع من عُمق الورِيد (الكاتـب : القَصورهہ - )           »          كل مخلص في الهوى واعزتي له...لوتروح سنين عمره ينتظرها *مكتملة* (الكاتـب : امان القلب - )           »          الستائر السوداء (الكاتـب : ررمد - )           »          انتقام عديم الرحمة(80)للكاتبة:كارول مورتيمور (الجزء الأول من سلسلة لعنة جامبرلي)كاملة (الكاتـب : *ايمي* - )           »          الشعلة الأبدية (49) للكاتبة: آن أوليفر .. كـــــاملهــ.. (الكاتـب : silvertulip21 - )           »          [تحميل] ومالي بدجئ العاشقين ملاذ! بقلم/غسق آلليلh "مميزة " (Pdf ـ docx) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          كتاب الف ليلة وليلة النسخة الكاملة (الكاتـب : بندر - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 23-11-20, 05:03 PM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 ذات العيون الغامضة/ للكاتبة HagerSaleeh،مصرية مكتملة





بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية

ذات العيون الغامضة
للكاتبة: HagerSaleeh




قراءة ممتعة للجميع.....






لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:06 PM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

هنـــــــــــــــــــــــ ـــــا




المقدمة

كُنتي دائماً سلامآ لي ، كُلما اهرب منكِ اجد نفسي اهرب اليكي اعود دائماً لروحي النقيه الطاهره خاليه من سواد حقيقه انك ليس الا بعيده كل البُعد عن خيالاتي رُبما لاني اريدها واقع اجد نفسي افيق علي وجع البُعد قد اكون جباناً بالنسبه للعاشقين لكنني لا اريدك ترحلي اريد ان اشتم رائحه نسيم شعرك يرفف في كل مكان تذهبين اليه وكانه ترياق روحي نعم اعترف انا جباناً لكني ارجوكِ لا ترحلي مني بشجاعه عاشق هل تدرين ما اكتر شئ اشتقت اليه عيونك الغامضه انا فقط اعرف تحول لونها حياني اصبحتُ حقاً عاتمه مثل اسمي وكانني لا املك سوي تلك النور الذي ينبعث من روحك الي رُبما انا من اراد البُعد لكنك ساكنه داخل قلبي ابدياً يا ملجائي وملاذي ..

ليل السيوفي ♥️

اشتياق عاشق






التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 30-11-20 الساعة 12:39 AM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:09 PM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

تعريف الشخصيات

البطل ليل احمد السيوفي يبلغ من العمر 29 عاما رجل أعمال صعيدي صارم وشديد الطباع لكنه حنون لديه مجموعه شركات في انحاء العالم ولم تسكن قلبه سواها تلك الجنيه الصغيره يملك عيون بلون العسل الصافي وسامته مُهلكه من يراه يظنه احد نجوم هووليود عضلات جسده تكفي لقتل العالم خصلاته سوداء كاسمه ناعمه عكس شخصيته

البطله نور بسيوني تبلغ من العمر 20 عاما ابنه رجل يعمل لدي عائله السيوفي منذ سنوات وهي مروضه خيول العائله ولكن طيبه القلب ويعشقها الجميع لكنها لم تحب سواه مختلفه بشعر طويل لون الشمس وعيون زرقا صافيه وقت الفرح وبها خيوط من الدم وقت الحزن وقت الغضب تمتلك اشجار الزيتون في عينيها

زيد احمد السيوفي اخو ليل عنده 23 سنه شخصيه مرحه جدا في اخر سنه من جامعه تجاره شعبه اداره أعمال لا يقل وسامه عن اخوه ليل

اشجان مراه اب ليل وزيد عندها 53 سنه مهتمه بالفاشون والموضه اتجوزت ابو ليل من 20 سنه ومخلفتش منه لانها اكتشفت انها عقيمه لكن معاها بنت اختها داليا عندها 25 سنه امها وابوها ماتو وخالتها اللي ربتها وعايشه معاهم فنفس البيت طماعه عايزه تتجوز ليل طمع فيه وخالتها مشتركه معاها

حماد 25 سنه ومتربي مع نور ولد يتيم ملوش اهل وبيحب نور زي اخته صاحبها وقريب منها

محروس 35 سنه ابن عم نور لا يهمه سوا ان يشبع رغبته تجاه جمال نور شخصيه حقوده تحمل من الشر مايكفي ليغرق العالم
باقي الشخصيات مع الاحداث



الفصل الاول
كُلما هربت من غرامك اجد نفسي سجين قلبك

في احدي الدول الاوربيه يجلس صاحب الهيبه والوقار وتلك الوسامه المُهلكه وكيف لا وهو مثل اسمهُ يحمل من الغموض والسواد كثيرا ولكن ذالك السواد ليس إلا سواد روحه الضائعه بين بحور عشقهُ البائس أنه صاحب مجموعه شركات يرتعب من يسمع أسمعها فقط ذالك الثري الوسيم "ليل السيوفي"

يتحرك "ليل" من مقعده بعدما شكي لتلك النجوم المضيئه في السماء علي ما يضيق ذلك المضخه في صدره العضلي كعادته كل ليله عندما تأخذه اشواقه لصاحبه البحر الثائر في عينيها يمسك سماعه الهاتف يحادث شخصا ما بحده

ليل
ايوه يا "دانا" طيارتي تكون جاهزه راجع مصر بكره

يغلق ليل الهاتف دون وداع في وجهها وهو يتوجه عند السرير يحلم بصاحبه الشمس المتوهجه في شعرها و البحر الثائر في عينيها

في مصر في تحدي محافظاتها من قلب الصعيد قصر اقل ما يقال عنه جنه لا يمتُ بصله للصعيد عند دخوله تعتقد انك في دوله اوروبيه من أناقته تخرج من المطبخ للمكان الأقرب لقلبها

يا "نور" افطري حتي وبعدين روحيله هو هيطير

نور باستعجال
يا دادا "مديحه وحشني اوي من امبارح هروحله وبعدين افطر
ثم تقبلها نور وتخرج سريعا

تنظر مديحه لها بذهول وتضحك علي تلك الجنيه الصغيره التي تسرق قلب كل من يراها ثم تذهب الي المطبخ حتي تكمل باقي أعمالها

تخرج نور من باب القصر وتتهادا في خطواتها بذلك الدلال الفطري الذي تخبئه داخل ملابس الرجال التي ترتديها دائما
وصلت نور الي باب الاسطبل وتذهب لصاحب الماس الاسود هذا الخيل الاقرب لقلب معشوقها والاحب لقلبها هي حتي انها ترا في حبيبها دائما فهو يملك نفس عنفوانه وكبرياءه

نور بعيون تضخ عشق وشوق وهي تتحدث مع الخيل
حبيبي وحشتني اوي يا "روح" بقالي يوم بحاله مشوفتكش علشان كده صحيت ع طول اشوفك

ينظر لها الخيل بهدوء وكأنه يفهم عليها ويذهب ويتمرمغ بها وكأنه يريد ان يضمها تفهمه نور سريعا وتضمه إليها كيف لا وهي تشعر ب ذلك الوسيم بخيلهُ

وبعدين يا ست نور اللي يشوفك يقول مش حصان ده كل م ادخل الاقي العشق الممنوع ده

تلتفت نور وهي ترد بمرح عليه
"حماد" بطل تتكلم عن روح كده ده روحي أنا وانت عارف بحبه اد ايه حتي بص بيبصلك بكره ازاي

يرد عليها حماد وهو ينظر للخيل بخوف مصطنع
ايوه يا عم روح ده انا بشكر فيك حتي يا بختك لاقي حد يحبك ويجرى علشان يشوفك انا يجدع مش لاقي كلبه تبصلي
يكمل حماد بحسره ومرح
عيني عليك يا حماد يتيم وعندك25 سنه وعايش وحداني ومش لاقي حد يعبرك والحصان لاقي حد يحبه

ينظر له الخيل شرزاً وكأنه يفهم مقصده ويستعد للهجوم عليه تضحك نور عليهم ويتحول لون عينيها للازرق الغامق بخطوط خضراء عند الضحك مثل البحر الهائج وحماد يخرج من الاسطبل جرياً ويصتدم بشخص ما

_اسف يا زيد باشا
_يابني انا كل يوم اقفشك و روح بيجري وراك خلي بالك ف مره هتخبط ف اشجان هانم وهتخلي روح يتغرغر بيك
_لا وع ايه كفايا عليا حضرتك
_بس يبني حد يفتكرنا ماشيين ف الحرام سوا فين سندريلا

_جوا بيكملو وصله العشق الممنوع

صهيل قوي وصل لاذانهم هرول حماد سريعا قبل ان يفتك بيه روح

دخل زيد يرا سندريلا كما يطلق عليها وابتسامه مرحه ارتسمت علي ثغره يعشقها وكأنها اخته الصغيره
_ايه يا سندريلتي نفسي افهم انتي بتلحقي تنامي امته علشان الاقيكي بدري هنا

نور بابتسامه خجوله ورقيقه تحولت عيونها للازرق الصافي وبلمعه الحب
_زيد انت عارف اد ايه بحب روح

غمز لها زيد بشقاوه
_روح بردو اللي بتحبيها

تضرجت وجنتها وقاالت بارتباك
_اااا قصدك إيه

كتم ضحكته بصعوبه حتي لا تموت خجلا
_
_ولا حاجه ليل جاي بكره سلام بقا اروح انا الجامعه يا سندريلا

صدمه تيبست قدميها في الأرض ظنت انها شُلت غدا بعد فراق خمس سنوات لم يسأل عليها ولا يهاتفها مره واحده وكأنه يقصد محيها من حياته كأنها نكره لاتذكر لكن ركن خاص في قلبها الخائن يعشق الفكره ويتوق لرؤيه محبوبه

لا تدري كيف وصلت للقصر ولا لتلك اللتي تحادثها بتكبر

_انتي يا بتاعه مش بكلمك روحي هاتيلي مايه

رد وهي ف عالم اخر
_ححااضر

دخلت المطبخ وتتعثر في خطواتها لا تشعر بأي شيء وكانها فارقت الحياه حياه! اي حياه وهو بعيد كل البعد اي حياه وانا لا اتنفس نفس الهواء الذي يتنفسه فليعود ساعشقه بداخلي ولن ابوح له

فرشت نور مرتبتها في الأرض وراحت في ثبات عميق تهرب به عن عالمها ونست امر تلك المغروره

صاحت داليا بصوتها العالي

_انتي يا حيوانه انتي يا بتاعه
دخلت المطبخ وجدتها نائمه بغضب نظرت لها
_انا هوريكي اوف هشرب وخلاص

في الصباح الباكر فتحت عيناها وكأن عيناها تشاركها احزانها زرقاء بخيوط من الدم داكنه وحزينه
_صحيتي يا قمر صباح الخير يا حبيبتي قومي يا قلبي النهارده زحمه اوي وليل باشا ع وصول يلا افطري بس الأول

سلاسل من الذهب من خلف ظهرها بكثير تحاول جمعه في رابطه لكنه يتمرد عليها ولا تستطيع من نعومته ردت بحزن
_صباح النور يا داده اه انا عارفه انه جاي انا هروح ل روح

_مالك يا نور ليه روح من بدري كده افطري علشان متتعبيش انتي من امبارح محطتيش لقمه ف بطنك
–سيبيني براحتي يا داده
_طيب يا نور ع راحتك

اردت نور ملابس الرجال اللتي ترتديها وذهبت

تجمعت كل اهالي البلد لاستقبال صاحب الهيبه والوقار يهتز له الابدان
دخل ليل القصر بهيبته المعهوده و وسامته المُهلكه خطف قلوب النساء بعضلاته وبشرته السمراء عيونه كعيون الصقر بلمعه من العسل الصافي يرتدي بدله سمراء تتماشي مع سمار خصلاته وكأنهم يعبرون عن اسمه وسواد الليل
_وصل وصل وصل ابو الليول باشا وصل وسع يجدعععع

نظر له ليل نظره اخرسته
_اخرس يا حيوان ايه بقيت صبي عالمه ولا ايه

_هيهيهيهيهيهيهيياااااااي وسع لابلتي وحرك شفتيه وكانه يمضغ لبانه بطريقه مستفزه وكل ما طاله كانت صفعه خلف رقبته
_اااه ايدك وعضلاتك تقلت اوي مش هقدر احرك رقبتي لمده أسبوع

اخذت ساعات حتي تظهر بذالك المظهر الذي يثيرك للاشمئزاز أردت فستان احمر ناري يكشف اكثر م يستر ومئات الكيلوهات من الألوان الصناعيه علي وجهها
_اووه ليل وحشتني يا بيبي
اخرجها من احضانه بشراسه
_انتي ازاي تتعدي حدودك معايا فاهمه في فرق كام سنه بيني وبينك وايه القرف اللي انتي لابساه ده

صوت ارتطام شديد علي الارض جعلهم يتلفو يراو ماذا و وقع قلبه عندما وجد من اغشي عليها
_نووووووووور


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:09 PM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الثاني

ظننتُ انني هربت بروحي منكِ لكن بنظره من بحرك الثائر وجدتني عدتُ الي موطني يا ملاذي

فقد صوابه عندما رأى روحه تترنح علي الارض ويسقط جسدها الصغير جري اليها كي لا تتاذي اخذها راسها بين احضانه وبقبضه قويه ضم جسدها له وكأنها ملكه له فقط وهي كذالك

شهقه قويه خرجت من فم مديحه
عيني عليكي يا بنتي محطتش لقمه ف بوقها من إمبارح وخرجت من الصبح اكيد جالها هبوط

اما هو ف كان في مكان اخر بعيد عنهم كل البُعد لا يشعر سوا ب أنها بين يديه حبيبته الصغيره ورغم عنه قبض ب يديه علي جسدها بقوه

زيد بخوف
_قوم يا "ليل" نفوقها بسرعه

داليا بتعاالي
_اوووووف مش فاهمه مكبرين الموضوع ليه سيبوها ل مديحه تفوقها

ليل بنظره اخرستها
_وسعولي

قام ليل من مكانه بخوف ولهفه وضعها علي الاريكه بخوف وحرص وكانها احدي الكريستالات يخاف من خدشِها لا كسرها

ليل بلهفه وخوف وخفوت
_نوري

داليا واشجان جالسين بعيدا ب لامبالاه لما يدور حولهم

نزل زيد من علي السلالم جري وذهب نحو ليل وقام باعطاه احدي زجاجات العطر

زيد بلهفه
_خد يا "ليل" فوقها

اخذها منه ليل بلهفه ورش قليل منها علي يديه و قام بوضع يديه علي انفها

حركت جفونيها ب بطئ لم ترا سوا صور مشوشه واسماع اصوات تعرفهم بل وصوت تحفظه عن ظهر قلب فركت اعيونها وفتحت عيونها علي اخر شخص تترقع رؤيته انه هو بهيبته و وسامته اللتي توقف الانفاس لم يتغير أصبحت عيونها زرقاء صافيه كما يعشقها

سكوت فقط حديث خاص بلغه العيون
قطع ذلك الحديث صوت داليا قالت بكره

_أخيرا فوقني يا ست نور
ليل بلهفه

_نور انتي كويسه

نور تعتدل قليلا بصوت متعب
_اه كويسه انا حصلي ايه

زيد بمرح
_مفيش يا سندريلا وقعتي واغمي عليكي والامير شالك وفوقك والاشرار حواليكي قاعدين

ليل ينظر له
زيد بمرح
_مفيش يا سندريلا وقعتي واغمي عليكي والامير شالك وفوقك والاشرار حواليكي قاعدين

ليل ينظر له بغيره على لقب سندريلا ومرحه معها وهو الذي اشتاق لنظره من عيونها حسنا سيقتله

تضحك نور على اسلوب زيد
ليل بغيره
_ايه يا نور هانم خلصتي ضحك

نور باحراج من أسلوبه
_حمدالله علي سلامتك يا "ليل" بيه متشكره علي تعبك معايا بعد اذنكو
ليل بحده
_اخرسي واقعدي مكانك

اضاءت دموع نور باعيونها واصبحت مطفيه حزينه كما يكرهها ليل

_داده مديحه
خرجت مديحه من المطبخ مهروله
_نعم يا "ليل" بيه

_بعد اذنك يا داده حضري الاكل
_تحت امرك

زيد بمرح ومزاح كعادته
_والله يا "ليل" يا اخويا بتحس بيا الواحد جاع فجاءه معرفش ليه صحيح قلب الام بيحس

ليل بحده
_بطل هيافهه يا اخي وخليك راجل كده بلاش أسلوب الهبل ده

زيد بصدمه مصطنعه
_هيافه راجل هبل ف جمله واحده اخس عليك قلبي وربي وصوابع رجلي غضبانه عليك ليوم الدين وبعدين لو مش عاجبك طلقني اهي اهي اهي

نور تضحك علي اسلوب زيد
_ههههههههههههه مش قادره ههههههههههههه ايه ده في ايه

ليل يسرح في ضحكتها وعيونها اللتي اصبحت زرقاء صافيه من جديد لو أراد ان يشكر ذلك المعتوه زيد ف هو يشكره علي تلك النجوم اللتي راها بعيونها

اشجان بامتعاض
_اسلوبك بيئه اوي يا "زيد" أحنا عائله راقيه علي أسلوبك ده

داليا بتاكيد وخبث وتنظر لنور
_مش عارفه يا خالتو ماله "زيد" بقا بيئه اوي ومش بيحب يقعد ولا يتعامل غير مع البيئه
نور بنظره وجع

زيد بمكر
_امال انا مرتاح معاكي ليه انتي وانطي اشجان حلوه انطي اهي راقيه

اشجان وداليا بغضب
_انت تقصد اني بيئه يا "زيد"
زيد بمزاح
_هي جت فيكي اني اسف ها ها ها
نور تضع يدها علي وجهها كاتمه ضحكتها بصعوبة لكن عيونها صافيه حسنا انها مبسوطه من رد المعتوه

ليل بحده وصوت عالي
_انا شايف محدش محترم وجودي اخرسوا

الاكل جاهز يا "ليل" بيه
_يلا يا "نور" ليا كلام معاكي بعد الاكل

_يذهبون جميعاً الي طاوله الطعام كل شئ ب قصر ليل يتحدث عن الفخامه والرُقي ليل السيوفي اسم له عده معاني

جلس ليل علي راس الطاوله ويمينه زيد ويساره اشجان وبجانبها داليا نور بعفويه تذهب الي المطبخ حتي تأكل طعامها

ليل باستغراب
_رايحه فين يا "نور" قولت هناكل

نور بعفويه
_م انا رايحه اكل

تنظر لها اشجان بارتباك وخوف من رد فعل ليل اذا عرف ماذا تفعل بها في غيابه وترد بتلعثُم
_اقعدي كلي يا "نور" يا حبيبتي ااا اقعدي

وتنظر لها نظرات ذات مغذي حتي تفهم

نور
_حاضر

جلس بكل هيبه و وقار لا تليق سوي ب "ليل السيوفي" لكن وفي حضرتها هي التي تشعُ الشمس من شعرها ذات التموجات الطبيبعه ومياه البحر بكل الوانها في عينيها ليس هناك هيبه و وقار في بقعه هي تكون بها "نوره" نور حياته هي فقط من تعطي لحياته الوان وبهجه تلك الحياه القاسيه التي عاشها بين تانيب ضمير وخوف وقلق من ان تعرف محبوبته لا معشوقته حسنا هي روحهُ تلك السر الذي عاش طول حياته ان يخبئه ماذا ان عرفت ؟!

يفيق ليل من شروده بها ماذا تفعل بي تلك الصغيره يا الله لكن عليه ان ينتبه لذلك المعتوه اخيه زيد وهو يحادثها ب اريحيه

_مغلطتش لما قولت عليكي سندريلا يا نور
يتابع بهيام زائف : هيييح احلي سندريلا دي ولا ايه

نور بخجل منه ومخوف من تغير ملامح ليل وعيونه التي تحولت ل اللون الاحمر ونظرات الاشمئزاز من داليا واشجان

_الحمد لله

ليل بهدوء يعكس ما بداخله
_كملي اكل يا نور

نور بتلعثم وارتباك
_الحمد لله ااا انا ش شبعت بعد اذنكو هدخل انام

ليل بهدوء وحنان وهو يغرق في ملامحها
_اتفضلي يا نور بكره نتكلم تصبحي علي خير

نور بفرحه استشعرت تلك النبره الدافئه التي تخرج من شفتيه
_وحضرتك من اهله

داليا بحقد داخل نفسها
_بقا انا يكلمني كده وكنت حاسه انه هيمد ايده عليا ويكلم ست نور الخدامه كده

اشجان بوجه شاحب وخوف
_انا كمان شبعت هقوم اا اشوف الخدم لو انتو احتاجتو حاجه يعملوها

لم يعيرها احد انتباهه اما هي تجري خلف نور حتي تلحقها بخوق من ذلك الوحش الكاسر ان عرف ماذا تفعل اشجان من خلف ظهره

اشجان بقسوه تمسك ذراع نور قبل ان تدخل المطبخ
_استني يا بتاعه انتي هنا

نور بوجع وصدمه منها
……
يتبع


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:11 PM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الثالث
"كيف لي الا اشعر باوجعاك وانتي تلك المضخه التي تنبض بداخلي"

نور بوجع وتحاول ان تفلت يبديها من قبضتها
_ااااه سيبي ايدي عايزه مني ايه اوعي كده

اشجان بغضب وكبرياء يتوراي خلفه خوف
_انتي بتكلميني كده حته خدامه لا راحت ولا جت تكلمني انا اشجان هانم كده

نور بوجع لانها دائما تجعلها تفيق من وهم حب ليل علي انها ليست الا الخادمه الفقيره اللتي يشفق عليها صاحب المال والنفوذ

تنظر لها نور بسخريه يتواري خلفها وجع
_اتفضلي يا هانم حضرتك تؤمري ب ايه

اشجان وهي تنظر لها باشمئزاز
_كويس بتتعلمي بسرعه دلوقتي من غير مناقشه تتفضلي تتخمدي ف اي اوضه فوق والاكل بعد كده للاسف هنتنازل وتاكلي معانا وده مؤقتاً ومتساليش ليه فاهمه

قالت اخر كلمه بعصبيه وحده وكانها حقا تامرها وليس عليها سوي الطاعة اما نور تنظر لها بصدمه من ذلك الطلب ف هي دائما تعاملها اقل من اقل خدامه لديها كيف الان تطلب منها ان تكون هانم مثلهم وتنام وتاكل مثلهم

ذهبت اشجان للخارج بخطوات لم يخلو منها الخوف اما نور صدمتها جعلت لسانها وحركتها تُشل تماماً

في مكان اخر في نفس البلد نذهب لمكان يملاه الادخنه وتلك الروائح الكريهه شخص ما يجلس بجانب اصدقاءه ويمسك بيديه صوره لفتاه حسناء ويحتسي تلك الاشياء الذي حرمها الله يقول بشي من الحسره

_اااه كل السنين ديه وهي قدام عيني بتكبر وتحلو وانا قاعد متكتف علشان قال ايه كبير البلد اللي مبيقعدش ف البلد قال انها مش للجواز

يرد عليه احد اصدقاءه بنبره يملاها الخبث
_اما انت امرك غريب يا محروس بقالك سنين بتقعد نفس القاعده ومزهقتش وهي ولا ع بالها وانت مش مسموحلك تشوفها وهي لحمك وانت اولي بيها يا جدع
ينظر له محروس ويرد عليه بنبره كلها غضب وحقد
_ بنت عمي من لحمي ودمي وانا اولي اجوزها واتمتع بجمالها ده انما ايه مش قادر حتي المحها بسبب اوامر الباشا

صديقه بشر وهو يضحك بسماجه
_ روح اطلبها بالذوق منفعش العافيه ان اوانها

محروس بحقد وتصمم
_هروح اطلبها تاني منه ودي اخر مره المره الجايه مفيهاش طلب حتي لو فيها موتي هي كده كده ملهاش غيري انا اولي اتمتع بالقشطه دي اااه
نهي كلامه برغبه وهو يتخيلها معه

في غرفه ليل

دخل ليل غرفته يتأمل كل جزء بها يشعر وكانها كانت داخل تلك الجدران قبله يشم رائحه الورد التي تنبعث منها كلما اقترب منها اغمض عينيه لدقائق حتي يستشعر وجودها معه في نفس الغرفه الحلم الذي عاش حياته عليه ان تكون معه في نفس المكان لكنه فاق علي كيف لتلك الصغيره الفاتنه ان تعيش مع رجل مثله اكبر منها ب عشره اعوام غير ذلك السر الذي يقوم بمحيه من حياتها تنهد ليل بأسي وحزن وهو يتخيل انها تتزوج لغيره يضمها ويشتم رائحه الورد خاصته وبغير شعور منه تنقبض يديه بغضب يكاد ان يهشم يديه من قوه وغضبه وتلك النار التي تشتغل بداخله كلما يفكر ان تكون لغيره ليقرر ان يخلع ملابسه وياخذ حمام حتي يخمد تلك النار
يخلع ليل جاكت بدلت الفاخره ذات الماركه العالميه ويرميها ارضآ باهمال ثم يلحقها قميصه وتظهر تلك العضلات المُهلكه التي تسرق عيون النساء ثم يقوم بخلع بنطاله ويبقي فقط بشورت قيصر ويدخل الي الحمام

في نفس القصر
في غرفه تملاها الغيظ والحقد

داليا تقف وتنتفض من الغيظ والحقد وبعيون حمراء تقول بنبره تحمل شر و وعيد

-شوفتي يا خالتو بيكلمني ازاي شوفتي ده كان هيمد ايده عليا ويعامل الخدامه كده والحيوان زيد ده كمان كل شويه يتريق عليا
اشجان وقد تجعدت ملامح وجهها بشر وغضب وعيناها السوداء تزادد سواداً ونبره تفوح منها الطمع

_انا مش هسمحلها تقرب انا هنا صاحبه كل ده منه لله احمد كتب كل حاجه باسم عياله بالتساوي وانا أستاذ ليل بيحن عليا بكام مليم ودايما بيفكرني انه مقعدني هنا شفقه لازم اخلص من اي حاجه تقف ف طريقي واولهم نور بس مش دلوقتي ليل كلها شويه ويرجع يسافر تاني ساعتها نتصرف

وتنظر ل داليا وكأنها تحثها علي الوقوف معاها في ذالك الطريق اماءت داليا براسها دليل علي وقوفها جانبها وهم يتخيلون ماذا سيفعلون في صاحبه العيون نوور

في الصباح الباكر

تستيقظ نور بنشاط علي غير عادتها وهي تنظر بعينها الصافيه ذالك اللون الخاص بتخيلها ل ليل وتفاصيله من يراها الان يقسم انها اخري غير نور الذي راها من دقائق لتلك الحائط بهيام وكانه هو العائق بينها وبين من سرق قلبها وهي تشكر اشجان داخليا فهي المره الاولي التي تفعل بها شئيا ترد ان تشكرها عليه عندما قالت لها انا تنام في تلك الغرفه في القصر الذي كان محرم عليها سوي نظافته فقط وتتذكر انها دائما تنال توبيخاُ من اشجان لانها تاخذ وقتا طويلا في التنظيف ولا احد يعرف انها تجلس تلك الساعات في غرفته تتأمل بها وتتخيل وجوده ثم تذهب الي المرحاض

_ايوه يا اوكشششا صاحبي وعم عيالي

_زيد باشا السيوفي صباح الخير

_صباح الزبادي نهارنا فل ولا عادي

_يسطا فينك انا مستنيك ف الجامعة من بدري

_بلبس الكوتش ونازل يلا سلام يا اوكشا

ثم يقوم برفع الوساده مره اخري ويرجع للنوم

علي سلم القصر ينزل صاحب الوسامه المُهلكه برشاقه وكانه لا يحمل كل تلك الكتل العضليه في جسده وينظر في ساعته ماركه الروليكس ثم يصطدم بجسد ضعيف ويضمه الي صدره بلهفه

ليل بهيام
_سلامتك من الوقعه يا عيوني
نور بارتباك فهي لم تعتاده هكذا او تلك النبره تخرج منه وتباً لتلك العيون التي تضيع بها

_هاااا اااصصصل كككنت بفكرر في حاااجه عامله بتاعه كده ف كنت هوقع الطبق من ايدي رووحتت خخخبط ف الازاز

يتوه ليل في عيونها يا الله ما هذا السحر بها كل مره اراكي اشعر وكاني اري شخص اخر غير تلك الطفله التي ولدت علي يدي كم اعشقك طفلتي

يفيق ليل من احلامه علي حديث نور المرتبك وينظر لها لا يري طبقا او زجاج

ينفجر ضحكا عليها
_انتي بتقولي ايه

لم يشعر كل تلك الدقائق انها داخل احضانه ورائحه الورد جعلته يغمض عينيه لثواني حتي يملا صدره براحتها

_ليل بيه بعد اذنك وسع مينفعش كده وعندي شغل هتاخر

يتركها ليل ببط ويديه لا ارديا تزداد تمسكا بها ويضغط قليلا علي جسدها الناعم تحت يديها تبا أنها ترتدي قميصا رجالي شفافا قليلا يظهر منه منامتها الطفوليه يراها هو بلا اكمام وتحمل رسمه كرتونيه مضحكه لكنها مُهلكه بها يراها متفجره الانوثه يشعر بدغدغه مشاعره كيف لتلك الطفله ذات البحر الثائر في عينيها ان تفعل به هذالحظه لحظه ماذا ان راها غيري

ليل بعيون حمراء دليل علي عضبه وصياح
_نور انتي ازاي تنزلي كده

نور بخوف ودموع الان ظهرت الخيوط الحمرا داخل زرقويتها
_ازاي يعني مش فاهمه تقصد ايه

دقيقه واحده استغرقها في تحوله م قمه غضبه ل قمه حنانه عندما راي تحول لون عينيها وعلم انها ارهبها بصوته

_اهدي اهدي متعيطيش بس اصل يعني الهدوم دي خفيفه انا شايف اللي تحت يكمل بصوت اعلي وحاد قليلا وبعدين القصر في رجاله زيد واللي برا

لماذا لم يذكر نفسه هذا ما اتي في خاطرها لكنها لم تجرؤ علي سواله كيف تخبره انها لا تملك سوي ثلاث قمصان فقط وجميعهم مثله لا لن تتفوه بشيء حتي يعطف عليها الا يكفي ان كل مشاعره عطف لها

تخفض نور عينيها ارضآ وكأنها طفل يستمع لتوبيخ امه
_حاضر هلبس حاجه بعد اذنك

ليل بلهفه
_ثواني
_نعم
يقترب منها قليلا ثم قام بطبع قبله تحمل كل مشاعره علي خديها
ثم هرب مثلما ظهر اما لتلك كتله الخجل والدهشه لم تستطع قدماها علي حملها ف اهتزت في وقفتها وجلست علي اقرب مقعد وهي لم تصدق ما حدث حتي الآن وتحولت عيناها الي لون الليل اللون الخاص بعِشقه فقط

يا ليل بيه يا ليل بيه

يخرج بكل عنهجيه ولد بها لما تخلق لسواه ويرد عليه
_ ايوه يا عبد الصمد في ايه ع الدوشه دي

_ يا بيه واحد واجف بره بيسال عليك اجوله اييه
بتقطبيه حاجب واستغراب

_مين ده حد من اهل البلد
_مخابرش يا بيه
_دخله لما اشوف مين وعايز ايه

جلس ليل علي مقعده الوثير ينتظر ذالك الضيف

دخل صاحب الجلباب قصير القامه وبدين ب ابتسامه سمجه
_سلااموو عليكو يا ليل بيه
رفع ليل انظاره اليه يري الشخص الذي يبدو عليه من اهل البلد واعتقد انه يريد مساعده ماديه
_ايوه اتفضل

جلس بسماجه وبدون ان يأذن له صاحب الهيبه الجالس حسنا سوف يتغاضي عن امر الاذن اذا اراد مساعده يعامله بلطف

_انا جيت كتير يا ليل بيه عايز اقابلك بس مسافر والشغل واخدك منينا اهيهيهي
يضحك بسماجه تظهر اسنانه الصفراء اذا اقتربت من فمه تموت فورا من راحته

ليل بنفاذ صبر
–مشكلتك ايه او عايز مساعده ايه
_لااا مهياش مساعده يا باشا ليا حق عندك وجاي ارجعه ملكي تاني

رفع حاجبه الايسر باستغراب ف ازداد وسامه عن قبل وقال
_نعم حق ايه يا جدع انت انت عارف انا مين وترجع ايه بص اخلص انا الدقيقه بتاعتي بملايين

بسماجه اكثر وعيون تشع حقدا
_ عارف انت غني اد ايه وعارف سلطتك تعمل ايه انا عايز نور انا محروس ابن عمها واولي بيها من قعدتها مع رجاله غريبه ف بيت واحد كده انا هتجوزها


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:13 PM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

الفصل الرابع

لستُ انا من يترگ حقهِ وانتي حقي وكل ما املُگ

ثانيه فقط كل ما استغرقه ليل في فهم ما قاله يريد ملكهُ وحقه هي حقه هو ويقول أمامه انه سوف يسترجعها ماذااا اكيد هو يحلم تحول لون العسل في عينيه الي بركان من النار من يراه يقسم انه يرا النار في عينيه جسده المعضل متصلب جميعه اما قلبه ف يضرب بقوه داخل قفصه الصدري وكانه يريد ان يصفع ذالك الحقير حسنا سيلبي طلبه وكان كن نصيبه لكمه قويه ستجعله طريح الفراش اياما
صرخ بصوته وكأنه اسد داخل القفص يريدون اخذ امرأته وهو ينهال عليه باللكمات
_ بتقول حقك حق ايه يا ابن**** انا هخليكي تكره اليوم اللي اتولدت فيه انا هعرفك اللي يبص لحاجه بتاعه ليل السيوفي بيعمل فيه ايه يا ***

هرولو عليه الغفر ورجال الحراسه الخاصه به و زيد وجميع سكان البيت عدا تلك صاحبه الشجار

زيد وهو يقيد حركته لكن لم يستطيع ليل يفوقه قوه وطول وكأن النار ف عينيه جعلته لم يرا انه اخيه ف قام ب قذفه بعيدا وقع علي قدمه
_اااااه ياما ع اللي جرالي عيني عليك يا زيد ياللي قطعت الخلف خلف ايه دي رجلي اللي اتكسرت منك لله يابو الليول اااه بولد الحقوني بولد ايه رجلي اكسرت الحقوني يا ولاد الجزمه اااه اغمي عليا

نظر ليل شرزا لرجاله الا يقتربو ونزل علي قديمه يرا الذي فقد الوعي من هجومه الشرس وتحولت نظراته الي شخص مجرم علي استعداد ان يقتل من يقف امامه بدون ثانيه تفكير
–شيلو الكلب ده ارمو برا القصر ولو هوب هنا اضربو عليه نار وانتي قومي ياللي بتولدي روحي المستشفي واقسم بالله اللي هيفتح بوقه معايا هكون مطربق القصر ع اللي فيه


وخروجه كان اعصار مثل هجومه الشر من يراه يعتقد انه تلبس شياطين الانس والجن بعضلاته وهيئته الشرسه اخذ سيارته وقرر الايعود لانه إذا راها سوف يكسر عظامها ويداويها باحضانه ويخبرها انها له فقط هو وليس بعده سواه و

فلاش بااك
من خمس سنوات

انت بتقول ايه يا عم بسيوني

بسيوني ياخذ انفاسه بصعوبه
_انا عارف ان مقامك عالي يا ليل بيه وان احنا غلابه وع ادنا بس نور بنتي بريئه انها تواجه عالم الشر ومن اول مواجهه هتتكسر وانا لو جرالي حاجه اول حد هينهش لحمي ابن اخويا اللي من دمي بصاته ليها مبتعجبنيش بيعمل كده وانا عايش لما اقابل وجه كريم هيعمل ايه

ظلام دامس احتل عسل عينيه واشتدت مفاصله وهو يتخيل اخر يحاول ملك ما هو حقه وقال بشراسه مجرم وكل عضلاته تهتز من الانفعال
_مستحيل حد ياخد نور اللي عينه هتيجي عليها صدفه بس هقتله باديه دول

تجعدت ملامح بسيوني بابتسامه واهنه من المرض
_انا عارف انك بتحبها انت اول ايد شالتها يوم م اتولدت وامها فارقت الحياه انت اللي اصريت اسمها يكون نور انت قعدت اول اسبوع سهران بيها ومكنتش راضي حتي تخليني انا اشيلها وساعتها قولتلي جمله مش هتفارقني ابدا أنك هتكون امها وتعوضها عن حنانها فاكر لما قعدت تعيط عايزه ترضع عملت ايه قعدت تلف خمس ساعات علي رجلك لحد م لاقيته وانت اللي أكلتها ونامت وهي نامت من هنا انت قعدت تعيط سألتك مالك مهي نامت وشبعت قولتلي قلبي وجعني اوي عليها انا كان لازم اكون قوي علشان اجيبلها اللبن وحلفت اني مش هضعف غير وهي ف حضني انا فاكر كل الكلام وكأنه إمبارح حصل ارجوك ريحني وحقق طلبي


ابتسامه عاشقه احتلت وجهه الوسيم وعاد العسل الصافي في عينيه عندما تذكر تلك الاحداث وقال بقله حيله
_حاضر ويارب لما تكبر تسامحني وتعرف ان ميهمنيش غير مصلحتها هي

ثانيه واحده وكان نسي ذالك الحقير الذي قال ف قلب منزله انها مِلكهُ عندما راودته تلك الذكريات اهم ذكري في حياته وقال وهو يعود ادراجه الي قصره حيث قلبه الذي يسكٌن
_مش هسيبك يا نور حتي لو بالغصب انتي بتاعتي غصب عنك وعن اي حد ف الدنيا انتي نور ليلّي يا نوري
ثم اكمل بنظره ماكره وخبث لا يليق سوا به
_شكلي هقول علي السر اللي مخبيه ف قلبي وانا نفسي بصراحه بس يارب متكرهنيش انا نفسي تحبني

في حديقه القصر يجلس زيد وهو يحاكي ذاته مثل مجنون عفوا انه كذالك

_عااايم ف بحر الغدر شط النداله مليان بقلوب مليها الشر والبر ماله امااان انا مش عارف ليه انا حاسس اني لاقيط الا محد اطمن عليا ولا وداني مستشفي انا اه بستهبل بس من باب المجامله يراعو مشاعري اما أقوم اروح الجامعه حسره عليا

في مكان اخر في القصر

جالسه في رُكنِها المفضل امام روحها تحاكيه بنبره تشع سعاده
_انا مبسوطه اوي يا روح وبنبره حزينه هو ممكن يكون عمل كده لانه شايفني طفله صغيره وكمان انا بنت يتيمه هو بيعطف عليها انا اللي مكبره الموضوع وامتلي البحر الثائر بالغيوم ونزل علي وجنتها الورديه

رائحته اللتي تسرق قلبيها وتجعلها تقع في غرامه مره اخري تعرفها من علي بعد مسافات غاب هو عنها لسنوات لكن رائحته حُفرت داخلها وبنبره خشنه حنونه
_ممكن اعرف بتعيطي ليه يا نور
خطوه واخري واقترب منها يمسح قطرات الالماس من وجنتها الورديه وانفها المحمر من اثر بكائها اما هو تقطع قلبه عندما رائها هكذا
ابتعدت عنه ب ارتباك وخجل
_لا مفيش مش بعيط ولا حاجه افتكرت بابا بس وحشني اوي

رد متأثرا بما عانته
_الله يرحمه ثم اكمل حتي يخرجها من حزنها
يااااه مش ده اللي الخيل اللي اتولد ع ايدي و كنت مصمم انه يكون ليكي وانتي تسميه بس انا سافرت بعدها ع طول قالولي انك اقرب واحده ليه وقاعده دايما معاه او بتخرجي بيه سمتيه ايه

جمعت كل مشاعرها في تلك النظرن وكانها تتغزل به وتخبره مكانته عندها ليس الخيل ولمع البحر في عينيها وهداءت ثوراته
_سميتهُ روح

وذاب العسل في البحر لم يدرُ كم مر من الوقت دقائق ام ساعات

وبكل العشق الذي يكمُن بداخله
_يظهر ان كل اللي بيتولد علي ايدي بقع ف غرامه
أصبحت كُتله من الطماطم وقالت بخجل ورقه فطريه لم تصطنعها
_هو حلو اوي كل اللي يشوفه يحبه

راق له دلاليها الفطري وذاب قلبه في عيونها التي لمعت بلون الحب
_طب ممكن نتعرف ع بعض ف جوله يا نور بعد اذنك مهو خيلك انتي مش عارف اصلا هيحبني ولا ايه

وبدون تردد ردت
_هيحبك طبعا انا اصلا كلمته عندك كتير بص ده حتي شبهك

وبحرج الاطفال وضعت يدها الصغيره علي ثغريها وقالت
_انا اسفه طبعا مقصدش اشبه حضرتك بحيوان بس هو لونه اسود اوي ف كان بيفكرني بيك وصمتت مره اخري انااا مش عارفه بقول ايه مقصدش ان حضرتك
وضحك وما ادراك ما ضحكه الــلّيل تاهت في وسامته يا الله اشعر وكأنه سأموت هياماً في تلك الضحكه وكأني اقع في غرامه كل ثانيه
نظر لها بهيام
_طيب يا ستي تعالي ناخد جوله سوا بيه وتعرفيني عليه وعلشان ميوقعنيش لازم تركبي معايا

احلم لا يمكن ان يكون سوا حلم نعم احلامي الورديه التي كان يزورني بها دائما لا انها حقيقه
_لا حضرتك مينفعش خالص يا لـيل بيه

قال باستعطاف مُزيف يحمل في طياته خُبث لَــيلي
_يبقي انتي عايزاه يوقعني كده يا نور ثم تبدل لشخصيه اخري جاده وكأنك تحادث شخص اخر وبعدين ايه حضرتك وليل بيه دي يا نور وبحزن حقيقي يحاول تخبئته ف عيونه هو انتي شيفاني كبير يا نور اوي كده
وكأن اجابتها ترياقه نظرت له بوجع وقالت واتت تلك الخيوط الحمرا في عيونها التي أصبح يكرهها فهو يعلم منها انها حزينه
_المقامات محفوظه يا لــيل بيه وطبعا حضرتك كبير اوي كمان

وقد مزقت قلبه بتلك الكلمات فهذا هو هاجسه فرق السن
_طيب يلا سيبك من الكلام ده وتعالي ومتعنديش هتركبي قبلي

ولم ينتظر اجابتها جذب يدها الصغيره بين احضان يده الخشنه لكن لمستهُ كانت حنونه وكأنها قطعه من الالماس يخاف ان تنكسر في يده صعد علي الخيل برشاقه جسده المُعضل ثم اجلسها في احضانه يشتم تلگ العبير برائحه الياسمين من خُصلاتها الذهبيه اغمض عينيه لياخذ اكبر قدر من عبيرها ويده رغماً عنه اشتدت حولها بتملُك لَــيلي وكأن السماء تجذب القمر لاحضانها وتخبر النجوم انها بس من تملُكه اما هي ترتعش داخل احضانه من تلك المشاعر التي حلمت بيها ولم تكن تصدق في اكبر احلامها انها قد تتحقق وذهب بهم "روح" في رحله عشاق

ولم يروا تلك العيون التي تشع حقدا وخُبث وتنوي لهم كثيراً من الشر


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:15 PM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الخامس
"ترياق الروح"

في صباح اليوم التالي لم يزور النوم اعُين البعض منهم حالماً ومنهم كارهاً خبيثاً ومنهم من يتوعد الشر
في غرفه بالقصر اثاثِها يجعلك تتيقن ان صاحبها ذو شخصيه حاده ويتسم بالثراء الفاحش غرفه اثاثِها بلون اسمهُ وبها مرحاض خاص بها ينام ذالك الـ لــيل ينام بجسده علي فراشه الوثير يضع يديه اسفل رأسه ويرتدي سروال قصير وجزعه الاعلي عاري تماماً وتظهر عضلات صدره تحت اشاعه الشمس وبشرته السمراء تلمع بحُريه وينظر لسقف الغرفه وهو يتذكر احداث امس


عاش حياته وهي صغيره وكانت تحت حمايته كانت دائما ابنته وهو وقع في غرامه منذ اول نفس لها في الحياه نزلت علي يديه لم تولد ع يد والدها تقطعت نياط قلبهٌ عند موت امها وضعتها وماتت بعديها علم من وقتيها انها ستكون كل حياته عندما رائها بوجهها الحليبي وخصلاتها الذهبيبه جذبتهُ لها ظل يوم كامل جالس بجانبها حتي يري لون عينيها وصدم عندما لاحظ ان عينيها تتغير من مشاعرها عند الفرح لون عند الوجع لون عند الغضب لون وكل لون يجعلك تعتقد أنك ترا شخصيه اخري لكن هو يحفظ تغيرها عن ظهر قلب ثم وبغضب تذكر ذالك الحقير الذي قال وفي قلب بيته انها تخصه لا يصدق أنها لم يقتله قام من فراشه وهو عازم الامر علي تغير ما يحدث

وفي غرفه اخري اثاثها لا يذكر ولكن يذاكر بها مئات الالوان الصناعيه والملابس الغير محتشمه لم تنم منذ امس ظلت طوال الليل تفكر في ما رائته وقالت بغضب واسودت ملامح وجهها
_انا لايمكن اسيب كل الثروه دي تضيع من ايدي انا مش بحبه اه بس فلوسه ومركزه ومستواه كل ده ليا انا ف الأخر حته عيله ملهاش لازمه تاخد كل ده تشبع بقلبه وحبه لكن ثروته دي ملكي انا وحاضر يا سن نور يا انا يا انتي انا لازم اروح لخالتو احكيلها اللي حصل ونفكر ف حل
وذهبت لقرينها الثُعبان

وفي غرفه اخري يرتدي زيد ملابسه باستعجال ويتحدث مع صديقه ف الهاتف
_عارف ياض يا اوكشا انت ولــيل اخويا عاملين زي الزوجه الزنانه هو دايما يتكلم ف تفاهتي وانت تزن عليا علشان اجاي الجامعه جتك القرف ف معرفتك السوء بقا ترن عليا علشان انزل الجامعه اخس عليك انا اخاف ع نفسي منك غور يلا

علي الطرف الآخر ذُهل صديقه من سرعته ف الحديث ف هو لما يعطيعه ولو ثانيه ليستعوب ما حدث لكن توعد له عندما يأتي

هبط زيد من سيارته الفارهه ودخل جامعته بوسامته وهيبه عائله السيوفي يرتدي تيشرت لونه اصفر فاقع وعليه شخصيه الكارتون الشهيره "سبونج بوب "يمزح مع جميع من يصادفه الي ان وجد صديقه الذي يستشط غضبا منه

ضم زيد صديقه كريم " اوكشا" هو من اطلق عليه هذا الاسم ويبغضه الاخر

قال كريم وهو يصتك علي اسنانه من الغيط
_طبعا م انت لازم تاخدني ف حضنك البيه غايب من امته علينا

رد زيد بثقه وغرور زائف وهو يشتد من ياقته الوهميه

_يباشا احنا نغيب غيبتنا ونرجع بحلاوتنا
هي مش باينه ولا ايه

رد عليه كريم بنفاذ صبر
_هي ايه يا تافه

قال زيد وهو يغمز بشقاوه
_الحلاوه يا بيبي
ثم اكمل بجديه زائفه
_الا قولي يا اوكشتي هو ليه انت هنا تقول تافه ولــّيل اخويا ف البيت يقولي تافه

كريم بسخط
_وده ميوحيش لحضرتك بحاجه ثم اللي اسمها سرين دي كلت وداني كل شويه زيد زيد

قال زيد بتافف حقيقي
_ونبي يا جدع افتكرلنا حاجه عدله احسن البت دي شبه السردينه المخلله

_زييدوووو
وها قد اتت السردينه
قال بضيق من حصارها له
_اهلا سردين سوري سرين
اقتربت منه سرين بدلال زائف وقالت
_وحشتني اوي يا زيد فينك كل ده

ابتعد عنها سريعا وقال
_ابعدي بس الله يسترك احسن انا عندي حساسيه واخاف اعديكي
_ اوووه بتخاف عليا يازيدو لاف يووو بيبي

قال بحسره
_ربنا ياخد زيدو ع اليوم اللي اتولد فيه زيدو

ثم سمعو صوت شجار عالي اتي من مسافه قريبه وقد وجد الشي اللذي يهرب به من تلك السردين
_بعد اذنك يا سردين نشوف في ايه يلا يا اوكشا نحوش اجري يسطااا

اقترب من مجموعه الفساد وجد معتز الحلواني يحاول ان يتحرش ب فتاه وتصرخ تستنجد بمن حولها لم يرا الفتاه لان معتز يعطيه ظهره والفتاه امامه ثم تدخل زيد في فض الشجار اعطي ظهره للفتاه دون ان ينظر لها ووقف امام معتز
زيد بعضب سيوفي
_انت مش هتبطل القرف اللي بتعمله ده يا معتز احترم نفسك اعتبرها اختك

قال معتز بمكر وانامله الخبيثه تحاول ان تطيل اي شيء من تلك الفتاه
_اوعي بس يا زيد وملكش دعوه بالمصلحه دي تعالي يا موزه نقضي اليوم مع بعض ده انتي هتبقي ف حضن معتز الحلواني

وصمت ثوان وكان يطرح ارضاً اخذ لكمه قويه من يد زيد وانبثق الدم من انفه من قوه لكمته وانكسر انفه

استدار لتلك الذي يسمع صوت بكائها بكاء رقيق يقطع نياط القلب ويا الله ساحره تلك الكلمه التي اتت في باله عندما رائها
فتاه رشيقه جسدها ممتلئ بانوثه قصيره نوعا ما تملك شعر بلون طويل يصل لما بعد ظهرها مموج بلون وهج البندق
ارفي عيناكي ارجوكي
استعد ان يدفع ما تبقي من عمره ليرا عينيها هي ساحره بدون م يرا عينيها ماذا ان رائها!
وكأنها قد سمعت رجائه ورفعت عينيها
_بسم الله ماشاء الله
هذا م تمتم به عينيها سحر اخر عيون بلون حبات القهوه تلمع بدموع كريستاليه واهداب طويله

قال بهيام ولم يقدر ان يبعد عينيه عنها
_انتي كويسه

قالت بقليل من الخوف وهي ممتنه له
_كويسه شكرا اوي لحضرتك
مد زيد يده لها لكي تصافحه وقال بابتسامه جعلته وسيماً يخطف القلوب
_زيد السيوفي
مدت يدها بتردد وقالت وهي تخفض عينيها ارضاً وتوردت وجنتها وبدلال ورقه فطريه نابعه من داخلها
_ملكه

لم يكذب من قال ان الاسم علي مسمي

وقف ينظر لها بحب وهيام وانبهار وقد نسي أنه وقف طويلا قالت هي بعدما لفت نظرها الانظار حولهما
قالت برقه فطريه
_بعد اذنك

ولم يتحرك خطوه واحده من مكانه ظل واقف يتابع طيفها ولم يرا تلك التي تتوعد له

في مكان اخر يجتمع محروس باصدقاءه
محروس بغل
_انا مش هسيبه ولا هسيبها هو شكله عينه منها والله واعلم ايه اللي بيحصل جوا القصر مهو لــيل بيه محدش يقدر يقوله لا بس عامله عليا انا شريفه ماشي يا بت عمي

قال احد اصدقاءه
_محروس انت عارف ده مين ده لــيل السيوفي فاهم يعني ايه ده مفتاح لاي باب مقفول ف الدنيا انت عارف ده وراه مين

رد عليه محروس بغضب
_دي لحمي ودمي يعني انا اولي بيها ومش هسيبها لو فيها عمري وهتجوزها بالرضي بالغصبانيه بس اتكتك واحبكها صح وكل حاجه هتمشي زي ما انا عاوز ويا انا ياانت يا واكمل بسخريه
لـَيل بيه

لم تذوق نور طعم النوم من احداث امس قلبها يرقص لكن عقلها يرفض
_متعشميش نفسك يا نور هو لا يمكن يكون بيحبك ده سافر برا وشاف اشكال الوان هيبصلك انتي ياللي معندكيش غير 3 قمصان ومن خيره كمان

سمعت طرقات علي باب غرفتها المؤقته قامت بفتح الباب وجدت مديحه
_ايه يا حبيبتي اتاخرتي ليه
قالت نور بحزن
_نازله يا داده اهو
_مالك يا نور
قالت ب ابتسامه مصطنعه
_انا كويسه يا داده متقلقيش عليا
ردت عليها بشفقه
_طيب انا مستنياكي

ارتدت نور احدي قمصانها ونزلت الدرج وجدت يد علي كتفها التفت ترا تلك الابتسامه التي تجعله يزداد وسامه وتخطف انفاسها
_صباح الجمال يا نور
قالت بخجل
_صباح الخير يا لــيل بيي..
وضع اصبعه علي شفاتيها التي تشبه حبات الكرز ممتلئه ولونها طبيعي وقال بحب
_احنا اتفقنا علي ايه هااا يا ايه قولي من الاول
ردت بخجل وعيناها ارضا
_يا لــيل
وتاه الـ لــَيل في تلك النبره التي جعلته أفكاره تنحرف واااه من تلك النبره يا عشق الـ لــَيل
حمحم ليل وعسلهُ يضئ بعشق
_لا آنا غلطان خلينا ف لــيل بيه

ضحكت نور علي مزاحه الذي تراه معها فقط وهذا يروق لها
ضحكت وضحكت عينيها اري الارزق في عينيكي يرقص في داخل مقلتيها

_السلم ده فكرني بحاجه كده حصلت
ضيقت حاجبيها قليلا وردت بعدم فهم
_حصل إيه
قال وهو يقبل وجنتيها مره اخري
_حصل كده

ما شعرت به حراره تفتك في وجنتها وتوردها انقلب ب ثوره من الطماطم تحتلهم
عشق خجلها منه وعيناها المنخفضه ارضاً وهذا جعله يتأملها اكثر ولعن ذالك القميص الشبيه للاخر التي ترتديه سوف يتخلص منهم جميعاً
تحركت ببطئ من ثوران مشاعرها ولم تاخد حرصها من تلك الدرجه ووضعت رجلها لكنه لم يكن يسمحلها ان تقع سوا باحضانه تلقفها لــيل باحضانه وثبت راسها علي صدره واغمض عينيه ينعم بدفئ جسدها

خرجت من احضانه وتكاد تنصهر من الخجل مهروله الي "روحها"

_هو ايه اللي بيحصل يا لــيل بيه مع مين نور الخدامه

ظلام دامس احتل عينيه وقال بغضب
_خدامه، هي خدامه ومين الهانم بقا؟! اكمل بصوت غاضب حاد
_انتي يا اشجان الهانم صح لاااا اقفي عندك ومش لــيل السيوفي اللي يتقاله انت بتعمل ايه متنسيش نفسك واخر حاجه نور هي ست البيت هنا هي الهانم ومفيش غيرها هنا
ورحل عاصفه رحلت من يقترب منها يحترق حياً

تجعدت ملامح اشجان بسوادويه واصبحت بشعه من الكره والشر التي بها وتوعد له
_انا هوريك مين الهانم يا لــيل البت دي لازم اخلص منها



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:16 PM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل السادس
كُنتُ اظنك جلادي وجدتك ملاذي

خرج لــيل من غرفه مكتبه بعدما هدأ قليلا من ثورته وذهب اللي غرفته ياخذ حماماً بارداً لعله يطفأ نيران قلبه لم يتحمل اهانه صغيرته يموت هو وهي لا تُهان
خلع لــيل قميصه الأسود الذي يبرز عضلات صدره وبنطاله وبقي فقط بسرواله الداخلي ثم اخذ منشفته وذهب

_غلط يا خالتو غلط جدا اللي عملتيه ده
قالت اشجان بغضب والشرار يتقادح في عينيها
_مقدرتش اسكت وانا شايفاها ف حضنه والباشا مندمج اوي كده حسيت ان كل اللي كنت ببنيه راح ده اول م جه غيرت نومتها من المطبخ لاوضه زيها زينا علشان هو مياخدش باله لكن توصل لاحضان لا انا مش هسيب العز ده تاخده الخدامه

ردت عليها داليا بخُبث ومكر وقالت
_خدتي وضع الهجوم مع الشخص الغلط لــيل مينفعش نقوله اعمل ايه او متعملش ايه ده لــيل يا خالتو لكن نقدر نثبت للخدامه فكره انها عمرها م هتكون اكتر من خدامه علشان بس متحلمش بالاكتر والذل مفيش اكتر منه اهدي انتي بس وانا هظبط الدنيا

نزلت داليا درج القصر وخلفيها اشجان يتهادو بمكر وتكبر ونادت داليا باعلي صوتها
_ نور نوووور
اتت نور من المطبخ وقاالت برقه فطريه جعلت داليا تستشط غضبا منها لكنها ردت ب ابتسامه صفراء
_لــيل بيقولك تطلعي تنضفي اوضه لحد م يرجع هو قالي ابلغك علشان معندوش وقت يكلم خدامين

وامتلئ البحر الازرق بالماس
وقالت بانكسار و وجع
_حاضر

صعدت نور درج القصر بانكسار وذل توجهت الي غرفه لــِليها لم تطرق باب الغرفة تعرف انه ليس بالداخل تركت العنان لدموعها ثم جلست علي فراشه تبكي بوجع ثوان وسمعت باب المرحاض الملحق بالغرفة و وقف قلبها قامت سريعا من الفراش ومسحت دموعها والتفت لترا من وجدته ويا ليتها ما نظرت له مُصارع هذا ما اتي في ذهنيها وجدت لــيل يقف امام باب المرحاض عاري لا يستره سوا منشفه تحتضن خصره والماء يتساقط من خصلاته و علي صدره المُعضل العريض نزلت بعيونها تتابع حركه المياه اللي تنزل من صدره وتختفي داخل المنشفه اين تذهب!! تتسال داخل ذاتها

نبره حنونه داخلها خوف
_نور مالك بتعيطي ليه يا قلبي
اين نور انها ف مكان اخر
قال بنبره اعلي قليلا
_نوووور
فاقت نور من خيالاتها المنحرفه وقالت بارتباك ونست تماما حديث تلك الشيطانه
_اااا لاا ممفييشش حاججه اانااا بس كنت جايه ليه ااه جايه انضف الاوضه لحضرتك
احتدت ملامحه وقال بغضب
_تنضفي ايه وتنضفي لييه القصر مليان خدم انتي تعملي ليه اصلا

ضيقت نور حاجبيها وقالت باستغراب و برقه اذابته
_حضرتك قولت انا اطلع انضف
غرق لــيل في رقتها التي اذابته وقال بهيام
_ااه علي حضرتي طيب امشي احسن الشيطان قاعد وراكي ع السرير عمال يلعب ف دماغي بحاجات هموت واعملها شوفتي بيجرجرني للرزيله والصراحه انا بموت فيها

ارتبكت نور من ملامحه وعيناه التي رأت لهيب لا تعرفه بها ثم نزلت بنظراتها الي صدره وعضلاته الذي انقبضت اما المنشفه هي تحلم انها سوف تقع لا حقيقه ثانيه واحده وتقع جرت نور سريعاً وخرجت من غرفته تلك التي اشعلت بداخلها احاسيس لاول مره تكتشف انها بها اما هو وقع ع الارض من الضحك عليها يعشق خجلها وجنتها التي تضئ بحمره تجعله يريد ان يلتهمها حيه

دخلت داليا تتهادي في خطواتها الي المطبخ وجدت نور جالسه تتامل الحديقه نظرت لها بخبثُ ثم ابتسمت بشر وقالت بتكبر
_انتي ياللي اسمك نور

نظرت لها نور بهدوء وردت
_نعم

قالت بتعاالي وهي تشير بسباتها في وجهها
_هما من امته الخدم بيقعدو كده من غير ولا شغله ولا مشغله قومي يلا حالا نضفي كل المطبخ ده والجنينه كمان وبعد م تخلصي تطلعي تنضفي اوضتي وبعد م تخلصي تغسلي هدومي وتكويها وبعد م تخلصي ابقي اشوف هملا وقت فراغك ب ايه

تدخلت مديحه فورا تقول بحده قليلا وارتباك وهي تمسك كتف نور
_احنا لسه منضفين كل ده يا انسه داليا والقصر زي الفل نور مش بتستني حد يقولها اعملي حاجه

نظرت لها داليا بغضب وقالت بشراسه وكانها تحولت
_انتي قصدك ايه يا حته خدامه انتي كمان قصدك انها احسن مني وبتشتغل وانا لا اخرسي انا احسن منها انا هانم هنا وهي الخدامه طيب بصي بقا يا هتعمل كل ده يا انتي هتتردي برا ايه رايك بقااااا

قالت مديحه بنفاذ صبر وبرود
_والله حضرتك آنا شغاله عند لــَيل باشا السيوفي مش عند حد واه انا خدامه بس بعمل بلقمتي مش قاعده مليش لازمه وو
قاطعتها نور وخيوطها الحمرا تجمعت في مقلتيها الالماس يحارب ورود وجنتيها
_خلاص انا هعمل كل حاجه داده مديحه ملهاش دعوه
_لوحدك ومحدش هيساعدك فاهمه وكل ده الاقيه ف ظرف مممم نقول 3 ساعات ثم نظرت لها باشمئزاز وقالت يلا

وبداءت نور بنظافه المطبخ الكبير ساعه كامله وهي تصعد علي السلم وتهبط لتنظف فوق وتحت عرق ينصب منها وهي لا تشعر سوا بدوار نفذت نور من المطبخ وخرجت الي الحديقه تنظفها من الاشواك ولا تبالي بيديها التي تنزف دماً وقدميها ووجهها الشاحب ولم تدري انها لم تاكل ثم صعدت الي غرفه تلك البغيضه حتي تقوم بتنظيفها جلست ترتاح قليلا دخلت داليا غرفتها لتنظر لها بشماته وتقول بغضب
_انتي قاعده كمان وبترتاحي قومي يا حيوانه كملي
قامت نور من مجلسها وكرامتها تأن اكثر من اوجاع جسدها
ثم اوقفتها بخٌبث وقالت
_أستني انتي مش شايفه الازاز ده تنضفيه

نظرت نور حولها ولم ترا شئ وقالت برقه شعللت تلك التي تموت غيظا منها
_بس مفيش حاجه

قالت داليا بحقد وهي ترمي الكأس التي تمسكه
_اهو الازاز يلا يا حلوه نضفي

نزلت نور علي ركبتيها بذل وقامت داليا بخُبث قبل ان ترا نور بقذف قطعه زجاج بعيدا باتجاه الباب

لم تبالي بجرح يديها من اشواك الذهور او قطع الزجاج لكن كرامتها تقطع في قلبها وهي يكاد يغشي عليها ذهبت باتجاه الباب ويرتسم علي وجه داليا ابتسامه شيطانيه ونور تمشي بعفويه ولم ترا قطعه الزجاجه و صرخه قويه ملأت جدران الغرفه لكن تحاملت علي جروح جسدها وخرجت من الغرفه وهي تمشي ببطئ من الالم رائتها مديحه وبكت شفقه لتلك النسمه الرقيقه وما تتحمله من اوجاع وحسمت امرها لكي توقف هذا الظلم

طرقات قويه قطعته وهو يعمل في ملف هام ثم امر بالدخول
بصوت حاد وخشن
_ادخل

_لــيل بيه عايزه حضرتك ف موضوع مهم

ظل يجوب الجامعه ذهابا وايابا وهو يكاد يجن
_يارب ولد يارب ولد
ولد ايه بس بقالي اسبوع يا اوكشا مش لاقيها يعني مقبلهاش غير وهي حد بيتحرش بيها اجبلها متحرش منين دلوقتي

قال كريم بنفاذ صبر
_اهمد يا حيوان انت وبعدين قولتلك ميت الف مره اسمي كريم مش زفت اوكشا

رد عليه زيد بمرح
_عارف يا اوكشا بتفكرني بمين غير لــيل اخويا بالولا بولا صاحبي
_مين بولا ده كمان
_واحد صاحبي بس شوف يا اخي نفس فصلانك الله يرحمك يا بولا
اوووبا سردين جايه الي اللقاء يا اوكشا

خرج لــيل من مكتبه نظر ارضاً وجد قطرات دماء نظر لها بغضب وعينيها اصبحت تشبه الجحيم وقف في صالون القصر وزئر ب اعلي صوته وكانه اسد حبيس القفص يريد ان يفتك بمن يقابله لكنه يريد شخصان فقط وقال
_دااااااليييييااااااااااا� �اااااا

خرجت نور علي صوته واتت داليا مهروله وايضا اشجان مع دخول زيد القصر

ردت عليه داليا بخوف من هيئته الشرسه
_نننعععممم

وجه انظاره نحو وجد وتقطع قلبه عليها وجهها الشاحب عيونها الدامعه جسدها الواهن كيف لم يلاحظ نحافتها وقمصانها التي كانت ترتديها ودماءه التي تقطر منها وشعر انها علي وشك الاغماء ثم اقترب منها ووقف بجوارها وقال
_مين اللي عمل ف نور كده

وجوابه كان صمت قاتل




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:18 PM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل السابع

سَندي وظهري وحمايتي انتّ

يتطاير الشرار من حوله وجسده ينتفض بقوه وهو يتذكر كلمات مديحه
_يا لــيل بيه من ساعه م سافرت وهي يا حبه عيني مذلوله اخر ذل انا مكنتش عايزه اعمل مشاكل بس انا تعبت من وجعها وهي ساكته وراضيه نور بتنام ف المطبخ ع الارض صيف وشتا والبرد بياكل ف جتتها بتتعامل اقل من اي خدامه ف البيت ده نور معندهاش غير 3 قمصان رجالي ولما دابو وبدا جسمها يبان من تحتهم طلبت مني يا عيني حاجات تتقل بيها من تحت من بنتي وهي مكسوره وعنيها ف الارض وداليا هانم بترمي هدوم مش بتتلبس اصلا حتي الحفلات اللي كانو بيعملوها نور كانت بتخدم ع الضيوف وأحيانا رجاله بتضايقها وهي تدخل المطبخ تعيط نور كانو بيحسبلوها الاكل يا بيه قعدت ايام متاكلش كرامتها وجعها وقعت مني وكانت هتروح فيها كل ده يا بيه نقطه ف بحر ذل نور عاشته بس النهارده انا مقدرتش اسكت دخلت داليا تقولها تنضف المطبخ من اوله لاخره والجنينه وياعيني الشوك بهدلها وطلعت تنضف اوضه داليا قلبي مطاوعنيش ودي مش عاده عندي بس خوفت عليها طلعت وراها وقفت ورأ الباب وسمعتها وهي بترمي كوبايه بالقصد علشان نور توطي تلمها ويا عيني اتعورت ودمها مبهدل الدنيا واللي يشوفها وشها اصفر وجسمها مش ثابت هتموت يا بيه بص سيبهالي امانه عليك اخودها اربيها مع بناتي وهي هاديه وبريئه ينوبني ثواب يا بيه دي يتيمه وملهاش ضهر

_اطلعي برا يا مديحه
خرجت مديحه من غرفه لــيل ثوان وسمعت اعصار داخل الغرفه وصوته يصرخ ويكسر اما داخل الغرفه يكسر كل ما طالته يده وحش عيناه كالجحيم وجسده منتصب بغضب ونار تحرق الاخضر واليابس يتخيل الآلام التي عاشتها صغيرته وهو في الخارج يعتقد انها تعامل ملكه متوجه يعرف انها بريئه حد الهلاك كيف يؤمن لتلك الحياتان ان تجلس بينهم نوره حسنا سيجعلهم يتمنون الموت ولن يطالوه سوف يعاقب كل من رأى وسكت ومن نفسه ايضا

خرجت نور وتحركت بوهن لكنها اسرعت قليلا عندما سمعته يصرخ مناديا داليا
_قولت مين اللي عمل ف نور كده ممم محدش هيجاوب طب من مصلحه اللي عمل كده يعترف ع نفسه احسن م اوريه غضب لــيل السيوفي هيعمل ايه

تقدمت منه داليا بخوف وارتباك مرعب من هيئته
_انا كككننت بطلب حاجات بسيطه منها بقول عادي يعني تسلي نفسها
و رده كانت صفعه قويه علي وجهها جعلها تقع أرضاً اصابعه سوف تتحرك أثرا يدوم لاسابيع وانفها ينزف دماً بغزاره انتفضت علي اثره نور وكان سيغشي عليها لكن يد لــيل حاوطتها سريعا وابتسامه ارتسمت بتشفي على وجع مديحه اما زيد التزم الصمت و وقف متفرج وحاولت اشجان الاقتراب من داليا بخوف من ذالك الوحش لكنه نظر لها نظره ارعبتها سند نور قليلا وذهب الي تلك التي يكاد يغشي عليها من صفعته القاسيه الا صغيرته يذهب الكون الي الهلاك وتبقي هي وحدها أميرته

قالت اشجان بغضب يتوراي خلف خوفها منه
_مينفعش اللي بتعمله ده يا لــيل انت ضربت داليا يعني هنتها وهنتني قدام الشغالين

ورده كان اقسي من صفعته
_الخدامين اللي يفتكروه نفسهم هوانم ويعاملو الهوانم انهم خدامين يا اشجان هاااااانم ثم اكمل بخُبث لــَيلي
طب تمام انتي معترضه اني اضربها رغم اني مكنتش هضربها كنت هخليها تتمني الموت ومطولوش الا نور عندي وقال اخر جمله بتملُك حااد

تحبو تتمنو الموت ولا اعاقبكم عقاب بسيط جدا

قالت اشجان بقليل من الامل
_احنا غلطنا لما عصينا اوامرك يا لــيل شوف العقاب ايه موافقين

ابتسم بخُبث وقال بمكر
_انتو عيشتو نور خمس سنين ف ذل واهانه صح
توجهو بانظارهم الي مديحه وفهمو من الذي قال له

قال بحده وغضب وعينيه اصبحت كالجحيم
-صصصح

قالت اشجان بخوف
_ااه اه بس مكناش نقصد

ابتسم لــيل بمكر وقال
_تمام وانا هحاسبكو ع عدم قصدكو بس علشان تعرفو انا اد ايه طيب
لم تتحمل المزيد واستسلمت لتلك الدائره السوداء التي تسحبها اليها ووقعت بين أحضانها
انتفض لــيل بلهفه وخوف وضمها بخوف وقال برعب حاد
_ اشجان اطلبي دكتور بسرعه
نظرت له باشمئزاز وقررت الرضوخ له حاليا
اخذها لــيل الي غرفته وسمح لعينيه بالبكاء وهي ف احضانها وقال بين شهقاته
_انا اسف يا نور انا بعاقبهم هما بس انا الغلطان انا اللي بعدت وسبتك لكل الوجع ده لوحدك سامحيني انا أسف
وبكى وكأنه لم يبگ طوال حياته

نظر لوجهها الشاحب بخوف وتاه في ملامحها التي يعشقها وبدون درايه من اقترب من شفتيها ولثمها قُبلته كانت خائفه هادئه لكنه لم يتحمل ان شفتاها الكرزيه التي يعشق بين شفتاه تحولت قُبلته للجنون كائن قوي وحنون شعر بها تتملل اثناء غيبتها ثم قام عنها وقرر الخروج من غرفته واتي الطبيب وامر مديحه بالذهاب معه وتوجه للمتبقين ثم قال بخشونه
_قدامي ع المكتب وانت كمان يا زيد
قال زيد بخفوت دون ان يشعر به هذا الوحش
_ومال ام زيد بالحوار ربنا يستر عليا

قال لــيل بخُبث
_طبعا انتو وافقتو ع العقاب البسيط اللي انا قولته وهو هيكون شهر اشجان هااانم وداليا هااانم هيشيلو القصر ده كله ع كتفاهم اللي قعدو 5 سنين يغذوهم من خيري والنوم ف المظبح و مش هتتجمعو معانا ع سفره واحده ده غير ان لما الشهر يخلص مش هترجعو للاوض بتتاعتكو تاني ولا هتصرفو زي الاول وبالنسبه للهدوم هكون كريم معاكو واسيب لكل واحده طقمين والباقي ملوش لازمه يلم حشرات ف البيت هنوزعه للجمعيات كل حاجه بحساب حتى كوبايه المايه وعادي جدا تقدرو تعترضو وتسيبو القصر وحق نور هاخده بطريقتي
تحرك بؤبؤ عينيهما علي وسعهما وكانهم فارقو الحياه ووجههم الشاحب لا يصدقو ماذا قال ولا يقدرون علي الاعتراض اين ذهب الكلام لم يضيع وقته وينتظر ردهم ثم التفت ل زيد وقال
_اما انت يا تافهه ياللي مخدتش بالك من الأمانه اللي كنت سايبها من بكره مفيش كريدت وحسابك ف البنك اتقفل اما العربيه بقا مسحوبه منك

قال زيد
_وانا مالي يا لمبي
_اخررس


في مكان اخر يجلس محروس واصدقاءه
_هااا فهمتو هتعملو ايه

رد عليه احد اصدقاءه
_محروس انت بتلعب لعبه هتخسرك وتخسرنا كلنا ده لـَيل السيوفي

قال محروس وتجعدت ملامحه بشر وحقد
_عارف ومش هسكتله ليا حقين عنده الصايعه اللي قاعده ف بيته والضرب اللي ضربهولي ف بيته ومش هسيبه

_طب انت مخطط صح لو اتمسكنا هنروح ورا الشمس وملناش ديه عنده

_مخطط ومظبط الدنيا والتنفيذ اسبوع من دلوقت


يجلس لــيل امام غرفته ينتظر خروج الطبيب سمع صوت الباب انتفض وقلبه يصرخ بداخله
_هااا يا دكتور طمني

قال الدكتور بعمليه
_البنت كانها متعرضه لتعذيب وحشي ده غير ضعف جسمها انا كنت هضطر اقدم بلاغ بس انا عارف ان حضرتك تقدر تجيب حقها
انا علقتلها محلول وده هينيمها لحد الصبح وغيرت علي جروحها وكتبتلها شويه مقويات وفيتامينات وياريت تخلو بالكو من اكلها و متمشيش أسبوع ع رجلها علشان جروحها واه احتمال تسخن بالليل حد يتابعها ولا حضرتك تحب ابعتلك ممرضه

قال لــيل بحزن وغضب
_متشكر انا هاخد بالي منها كويس
_تمام بعد اذنك

دخل سريعاً غرفه محبوبته وجد الدماء عادت لوجهها اطمئن قلبه قليلا وقال لمديحه الجالسه جوارها بحزن يُغلف ملامحها
_اتفضلي انتي يا داده انا سهران جمبها
_اتفضل يا لــيل بيه حضرتك انت اه صح دي نايمه ف اوضتك طيب لو حضرتك تنزلها ف اوضتي وأنا هراعيها لحد الصبح
قال لــيل بحده قليلا هي لن تبعد انش واحد بعيده عنه
_داده بعد اذنك انا تعبان طول اليوم اتفضلي انتي وياريت تجبيلي مايه واي حاجه اعملها كمدات علشان ممكن تسخن

_حاضر يبني اللي يريحك
_واه يا داده اشجان وداليا هينامو ف المطبخ النهارده ومشي كل الشغالين وهما هيشيلو القصر كله بالشغل الشهر ده
فتحت عينيها علي وسعهما من المفاجاءه وقالت بتشفي وفخر من لــيل
_امرك يا بيه


منذُ ساعتين وهو جالس امامها وهي نائمه كالملاك تتنفض قليلا في نومها يبدو انها تصارع احدي كوابيسها وينتفض معاها قلبه داخل ضلوعه ويذهب ويضمها لقلبه بتملُك ويقول في اذانها بعض الكلمات لتهدا وتسكن داخله يغمض عينيه قليلا ينعم بدفئ جسدها بين ذراعيه ويسخر بسخونتها ثم يقوم ويجلب ما اتت به مديحه يضع القماشه في الماء المُثلج ثم يضعها علي جبهتها ظل ساعتين يكررها ولم يمل وضع ثغره اعلي جبهتها يستشعر حرارتها اطمئن لانخفاضها ولثم جبهتها بحُب واعتذار عما عانته ونزل علي خديها الوردي ولثمهما بحٌب واضح ثم نزل علي ثغرها الكرزي ولثمه بحُب وحراره يشعر وكان حرارتها انتقلت ولا ارديا امتدت يديه الي كنتزتها وفتح اول زرائرها سمح لثغره ان يبعد عن ثغرها عندما شعر بها تتنفس بصعوبة ثم نزل الي رقبتها وقبلها برقه بالغه ثم نزل الي عضمتي الترقوه ثم شعر بها تتملل فاق سريعا مما يفعل وانتفض بعيداً عنها وقال وخصلاته مُشعثه وصدره يعلو ويهبط من مشاعره ويتنفس بصعوبة
_لا انا خطر عليها اكتر من كده دي لو عرفت باللي بعمله وهي نايمه هتعمل مني بطاطس محمره بس مش هقدر اسيبها انا هنام مؤدب

ثم اقترب منها واخذها بين احضانه
_اسف يا نوري سامحيني بحبك
وراح في ثبات عميق براحه لاول مره منذ خمس سنوات لان من تؤرق نومه بين احضانه ويالها من لحظها يتمني ان تدوم طويلاً


_بقا انا داليا يحصل فيا كده يضربني ويشغلني هنا خدامه لااا يمكن اقعد ثانيه واحده اقعدي انتي يا خالتو انا ماشيه

رد عليها اشجان بنفاذ صبر
_يا بنتي اهدي واسمعي الكلام احنا هنجاريه ونعمل اللي هو عايزه علشان يهدا علينا بس بس انا عارفه هعمل ايه

قالت داليا بغضب وحقد دفين
_مش هستحمل اخدم نور الخدامه يا خالتو ارجوكي سيبيني

قالت اشجان بمكر
_اهدي واسمعيني كويس وافهمي انا هعمل ايه



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-11-20, 05:19 PM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الثامن



طفل انا فِ حُضنك ولن استكفي من نبع حنانگ

استيقظ زيد صباحا علي رنين هاتفه تملل في نومته
_استغفر الله العظيم ع الصبح ايوه يا اوكشا
_انت يا حيوان الساعه كام وانت مجتش لحد دلوقتي داخلين ع امتحانات يا بائف
_جاي يا عم خلاص هقوم اغير واشوف موصلات اجاي بيه
_وعربيتك اللي ماشي تتمنظر بيها
_مفيش اصل إحنا زعلانين من بعض شويه ف هتقعد شهر عند امها اقفل يا بني الله يسترك

مقيده شعرت وكأنها مقيده وشي ثقيل يجثو على صدرها فتحت جفنيها قليلا نظرت لسقف الغرفه وقالت بشرود
_انا فين
_غير انك ف اوضتي انتي ف قلبي
استوعبت قليلا وجدت انها في غرفه لـَيل ولــيل بذاته نائم بجوارها لا انه باحضانها وساعديه القوي يجثو فوق خِصرها النحيف
قالت بارتباك وحمره الخجل تزحف الي وجنتها وقالت برقه ودلال فطري
_لــيل
ومات لــيل غراماً في دلالها ونبرتها وقال وعينيه اسودت قليلا من مشاعره
_اااه يخربيت لــيل وسنين لــيل
ثم اكمل بعشق
_نعم يا قلب لــيل
ردت عليه بتلعثم وهي تبتعد عن حصاره قليلا
_انا ايه اللي جابني هنا هو حصل ايه انا مش فاكره حاجه

ابتعد لــيل عنها وقال بجديه
_اللي حصل يا نور كان لازم يحصل من زمان من اول يوم فكرو يهينوكي فيه انا مش عارف ايه اللي سكتك

ردت عليه نور بوجع وقهر
_علشان انا ف الأول والاخر مش منكو انا نور بنت بسيوني اللي شغال عندك وبتعطف عليا بعد م مات علشان مليش حد

قال بخفوت وهو يجز علي اسنانه .
_غبيه
_نعم

ضحك ب ابتسامه سمجه وقال
_بقول عسليه

_يلا قومي كده علشان ناكل يا هانم ومفيش بعد كده قله اكل ولا تعب وفي علاج
_بس
زمجر بغضب حاااد
_مسمعش اعتراض ومن النهارده في كلام تاني وهتفضلي اسبوع ف سريري تمااام
نظرت ارضاً وتوردت بخجل وقالت برقه
_وانت هتنام فين

رد بخُبث
_معاكي
_نعممممم
قهقه بتسليه وقال
_خلاص خلاص هنام ف اي اوضه بس لو سياتك تسمحيلي ناكل مع بعض
اخذ ثياب من خزانته واعطي لها بسمه عاشقه قبل ان يخرج ثم ذهب


_باااااس هنا يسطا الله يكرمك
نزل زيد من سياره الاجره ثم ذهب باتجاه الجامعه وهو يتماشي بهيبه ووقار عائله السيوفي واخرج هاتفه من جيب سرواله وتفحص احدي مواقع السوشيال ميديا وشعر بارتطام جسده بجسد صغير ناعم وتأوهت من قوه ارتطامه بها تلقفها بين احضانه قبل ان تقع ارضاً
_مش تحاسب
_يلهوي ده انا هحاسب ليا وللجامعه كلها
تحاول ان تفُك حصاره من حولها لكنه تاه في قهوه عينيها وقاالت برقه وهو سارح في ضوء عيناها وخجلها من وضعهم وتجمع علي مشهدهم بعض الاشخاص ظلت تتملل في احضانه الي ان بعد اخيرا عنها لكن عيناه مثبته علي خاصتها
ثم صفعه قاسيه نزلت علي صدغه لكن لم يتحرك ولو لثانيه ولم تبعد عيناه عنها اما هي ف رحلت جرياً الي منزلها
وتجمع حوله الطلاب وكان حديث الموسم ضرب زيد احمد السيوفي من فتاه وكان هناك عيون تراقب بشماته واخري غضب

خرج لــيل بعدما أخذ حمامه ولبس بنطال اسود قطني وقميص قطني بيتي ضيق علي عضلات صدره البارزه وسواده حالك يتنافس مع خصلاته السوادء يمشي بهيبه في القصر ثم توجه الي المطبخ وجد مديحه تعمل واشجان وداليا نائمتان علي مرتبه قطنيه رثه عرف انها من كانت تنام عليها معشوقته اسودت عيناه بغضب اعمي و قبض علي يده بغضب ابيضت مفاصله وبرزت عروق يده وزمجر بغضب
_هما ايه اللي منيمهم لحد دلوقتي دول
فاقو من غفوتهم وانتفضو من مكانهم ووقفو امامه ورؤسهم ارضاً
قال لــيل بجديه حاده
_الصحيان من هنا ورايح الساعة 6 الصبح ودلوقتي بعد اذنك يا مديحه حضري اكل وعلاج نور واديه لداليا هانم تطلعه وانتي اللي تعمليه يا مديحه ونظر باشمئزاز لاشجان وقال
مش هأمن علي نور مع حد غيرك

وخرج وعلي وجه ابتسامه انتصار

اخذت داليا اشجان جانبا وقالو في خفوت
_خالتو انا مستحيل اعمل كده مستحييييل
ردت عليها اشجان بغضب
_اهدي يا حبيبي صدقيني هنتقم منهم هما الاتنين وهتشوف يا لــيل

صعد لــيل الي غرفته وجد نور تحاول ان تقوم من مكانها
جري اليها وقال بخوف ولهفه واضحه
_ايه بتعملي ايه مش قولت متتحركيش من مكانك
ثم اعادها الي الفراش مره اخري وضعها وكانه قطعه من الالماس يخشي عليها من الخدش ثم قال برقه وحنان
_عايزه ايه وانا اعملهولك
ردت عليه نور بارتباك
_كنت عايزه داده مديحه ف حاجه مهمه
_مينفعش انا طيب
قاالت بخجل وبحرها الثائر أصبح بجنون الأمواج ثم قالت
_لا مينفعش كنت عايزه اغير لو سمحت ابعتهالي
قال لــيل بجديه وحنان
_اول حاجه تاكلي وبعدين تاخدي العلاج وتغيري دي اخر حاجه تمام
نظرت نور في عسلهُ وقالت برقه اذابت جليد قلبه
_حاضر

طرقات علي الباب فصلت خيط التأمل بين عينيهم
ودخلت داليا وهي حامله صينيه الطعام والدواء لنور وهي تنظر لها بحقد وفراش لــيل يحاوطها بتملُك وكأنه ياخذ رساله من صاحبه بتوجيهها لاي شخص بغيض

نظر لــيل لنور بحنان وقال
_يلا يا قلبي قومي كُلي
_حاضر
قذفت داليا الطعام الساخن عليها لولا يد لــيل كانت اسرع منها ومسك يد داليا بغضب وقال
_انتي حيوانه ازاي تعملي كده كنتي هتحرقيها غوري من وشي
ثم اخذها من يدها وقذفها خارج الغرفه وهي تنظر له وتجعدت ملامحها بشر وغضب
_ماااشي يا انا يا هي
جري لــيل بخوف ولهفه وقال
_انتي كويسه حصلك حاجه وريني كده
_اهدي انا كويسه مش هيحصلي حاجه وانت جمبي
رفع لــيل انظاره لها وصُدم بلون غريب لم يراه من قبل مزيج من الازرق بدرجاته والاخضر بدرجاته والرمادي غير لمعتها اللتي خطفته

اقترب منها ولمس خديها الوردي بيده وتحسسهم برقه تصنمت هي مكانها وكانها فارقت الحياه لا تهتز ولا تتحرك فقط انفاسها الثقيله ولون عينيها الجديد اقترب لــيل من شفاتيها واصبح علي بُعد انش واحد منهم وقال
_ده لون اللـــيل لوني انا
وبجنون اقترب من شفتيها ولثمها بجنون وعنف ويديه تعصر خصرها يهبط تاره ويصعد تاره اخري وهي ضائعه بين جنونه وعاصفته اللتي اودت بها الي الجحيم لا هي جنه حلمت بها وكانت تشعر أنها حقيقه لكن هي واثقه الان انها حقيقه هدئت قُبلاته واصبحت حنونه شعر بها ستفقد الوعي وتفاجاء بها تلف يديها حول عُنقه لكنها لم تبادله استكفي بعناقها وعاد لجنونه مره اخري
حبيبته ،صغيرته بين احضانه ويقبلها بجنون وهي في فراشه حلم بها سنين وهي بين يديه ولم يكون في اعظم احلامه انه فقط يتأمل عينها سمع انأتها الخفيفه وشعر بدماء شفتيها انتفض وهو ينظر لها باعتذار ويلهث من فرط مشاعره وهي تنظر ارضاً
خرج سريعا وذهب الي الحديقه لكي يهدا قليلا وجودها اصبح خطر عليه وعليها


_ايه اللي انا سمعته ده يا زيد انت ازاي البنت دي تمد ايدها عليك وانت تسكت
قام زيد من مكانه وذهب لها وقال ببرود
_وانتي مالك
قالت بغضب
_ازاي انا بحبك وانتي بتحبني
_انا قولت كده لا يبقي ده إحساسك انتي وانا مش مسؤل عنه

اقتربت منه تمسك ياقه قميصه بغضب وهي تقول
_انت بتاعي انت فاهم غصب عنك وعن اي حد
بعدها زيد بعنف وقال
_زيد السيوفي مش بتاع حد فاهمه فوقي
ذهبت سريعاً وهب تبكي لفشل مخططها وشعرت بيد تقبض عليها بقوه صرخت بخوف وسمعت
_اهدي اهدي متخافيش انا جاي ف مصلحتك
_مصلحتي مصلحه ايه اللي معاك
رد عليها بخُبث وقال بمكر
_انتي عايزه حاجه وانا عايز حاجه تعالي نقعد ف مكان ونتفق

خرجت داليا تنفث غضبها قليلا في الحديقه وهي تحاول ان تفكر في مخطط لكي تمحي نور من الحياه جلست علي الارجوحه وهي تفكر ولم توصل لشئ
ثم شعرت بظل شخص خلفها انتفضت من مكانها بخوف وصرخت بصدمه عندما ظهر امامه الشخص



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:20 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.