آخر 10 مشاركات
جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          زهر جبينها المكلل- قلوب أحلام غربية (118) [حصريا] للكاتبة Hya Ssin *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : Hya ssin - )           »          المز الغامض بسلامته - قلوب أحلام زائرة - للكاتبة Nor BLack *كاملة&الروابط* (الكاتـب : Nor BLack - )           »          مابين الحب والعقاب (6)للرائعة: مورا أسامة *إعادة تنزيل من المقدمة إلى ف5* (الكاتـب : قلوب أحلام - )           »          واثق الخطى ملكاً فى قلبي *مميزة و مكتملة * (الكاتـب : حياتى هى خواتى - )           »          مذكرات مقاتلة شرسة -[فصحى ] الكاتبة //إيمان حسن-مكتملة* (الكاتـب : Just Faith - )           »          رغبات حائرة (168) للكاتبة Heidi Rice .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          دموع زهرة الأوركيديا للكاتبة raja tortorici(( حصرية لروايتي فقط )) مميزة ... مكتملة (الكاتـب : أميرة الحب - )           »          أسيـ الغرام ـاد -ج2 من سلسلة أسياد الغرام- لفاتنة الرومانسية: عبير قائــد *مكتملة* (الكاتـب : noor1984 - )           »          قطار الحنين لن يأتي *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : رُقيّة - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-07-21, 10:05 AM   #1

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي رواية حطمت حياتي *مكتملة*










المقدمه

عندما تقترب من الحلم الذي طال انتظاره وعندما نظن انه لم يعد هناك عائق قد تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن فتنقلب الموازين وتتغير الافكار ويقل العزم فيهرب الحالم الي مكان مظلم متخلي عن كل شيء
ولكن هناك من يستمرون ويبدؤون من نقطت الصفر من جديد

ولكن ماذا حب بعيد ومسافات شاسعه بين هذا الحب

وماذا عن حلم بعيد ومئه من العوائق

وماذا عن ذهب قدم الينا علي طبق من فضه ثم نشله القدر بكل قسوة فلا تمتعت برؤيه ولا بقربه

وماذا عن حياه لا ترحم المحبيبن

ماذا عن قدر اقسم ان يسقي كل عاشق حرمان
وكل محب عذاب
وكل حلم انقطاع
بالمؤكد لن نستسلم ولن نأخذ بمبدأ "كن خاف سلم"
بل سنواجه المشكلات بكل المتاعب والعوائق التي قد تقف في طريقنا

لذا علينا ان نتحلي بالصبر وحسن النيه



البارت الاول
روايه حطمت حياتي

احمد: حسام الدكتور مقلكش حاجه جديدة؟ يعني مفيش امل طيب؟
تنهد حسام تنهيده طويله في طاياتها الكثير من الالم ألم فقد حلم غالي ام ألمه الجسدي لا يعلم المهم انه غير قادر هلي التحمل : ربناا يستر ي احمد اناا والله فقدت الامل
عمرو: لسه بدري عليx فقدان الامل ي حسام خلي املك بالله كبير
احمد: ونعم بالله

احمد ــشاب وسيم جدااا طويل ورشيق ولائق بدنياا بيمارس الكرتيه وماهر جداا فيه وفاز في بطولات عالميه كتير موهبته الرسم اما عن هوايته فهي الشعر وصوته عذب جدا ويعمل فيx استخراج البترول ﴿هو مهندس بترول﴾ وفي شركته الخاصه اما هو بيشتغل في شركه الكترونيات مع اخيه نظراا لشدة ذكاؤة

حسام: عمل حادثه من وهو في الحادي عشر من عمرة والحادثه دي سببت له شلل وعجز عن الحركه ومنذ ذلك الوقت وهو يتحرك علي كرسي مر 13سنه وهو عاجز ويتألم كثيراااxxx يحب لعب الكرة جداا وكان يطمح ان يكون لاعب عالمي ولكن تلك الحادثه المشؤمه حطمت احلامه ويعمل في احدي شركات والدة

عمرو: لاعب جودو وهوايته الرسم وكان يتعلمهااا من احمدx سريع وخفيف الظل كان يريد ان يكون طبيب ولكن نشب حريق في منزله في اخر سنه ليه في الثانوي وتؤذي منه كثيرااا ولكنه اكمل بعد ذلك وتفوق بتشيع من اصحاب عمرة واصبح مهندس الكترونيات

نرجع تاني للقصه
x احمد وعمر مستمرين بشحن حسام بالطاقه الايجابيه حتي لا يرفع الرايه البيضاء فعندها لن يفيد العلاج ولا افضل الاطباء
وفي احدي الايام احمد وعمر كانوا في الطريق الي منزلx حسام وفي الطريق...........
احمد:تعالي نشتري اي حلويات 🍬عشان نسعد حسام
عمرو:x هو بيحب البسبوسه تعالي نشتريهالو 😂
احمد: متغلاش عليه ابدا انا فاكر ان في محل حلويات 🍬قريب من هنا
عمرو…كويس قوي
احمد بزعلx وحزن علي صديقه: ربنا يستر انا خايف عليه قوي ي عمرو
عمرو بهدوء وزعل: تقصد حسام
احمد: اااه يعني مين غيرة
عمرو: احناا عمرنا مهنسيبوا ي احمد ودايماا واقفين جمبه لحد اخر خطوه
احمد: اكيدx هو ليه حد غيرناا يعني
عمروx بيحاول ينعش احمد وبصوت عالي نسبيا: واد ي احمد فكك شويه ربنا مش بيسيب عبده ابداا
احمد حاول يضحك: ☺️
عمرو: المحل هناك اهوو يلا بسرعه
احمد بحماس وثقه ان صديقوا هيتعافااا: يلاااااااا
عمرو: السلام عليكم
عم سيد (صاحب المحل): وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احمد: عمو احنا عاوزين اغلي واحلي بسبوسه عندك
سيد: عنيا
احمد: شكرااxxx ومد ايدة في جيبه عشان يطلع الفلوس كان عمرو اداا الفلوس لسيد
احمد: ي بهيم انا كنت هحاسب
عمرو بكل تجاهل: خلي الباقي عندك ي عمو
احمد:يي زفت انا بكلمك
عمرو..:يلا ي احمد عشان متتأخرش
احمد: بجد
عمرو: 😂😂
احمد: ووالله ماشيxxx وضربه ضربه خفيفه علي كتفه وضحكواا وكملوا الطريقx

احمد: خد
عمر: ايه داا ي زفت مش اخد حاجه
احمد: هتعصب
عمرو: علي نفسك
احمد: 😡😠😡😡
عمرو: اهدي علي نفسك شويه
احمد بهدوء: براحتك معدتش هطولهم تاني
عمرو: وحد قالك اني عاوزهم وبعدين لو عاوزهم هخدهم ولو بعد مليون سنه
احمد: اللهم طولك ي روحx 😤😒
عمرو: 😂😂😂😂
احمد: بتعمل ايه
عمرو: المحفظه كانت هتقع
وفجاة اجاا شخص وهو بيجري بسرعه وسرقه المحفظه
عمرو: حراامي
احمد: انت استني مكانك

احمد طلع يجري باقصدي سرعه ﴿طبعاا زي مقولنا هو عنده لياقه بدنيه وسرعه فائقه﴾x وعمرو طلع يجري وراهمxx

احمد: انت استني بس فهمني انت بتعمل كداا ليهxxx انا همسكك يعني همسككxx وفضل احمد يجري وراه لحد اما بقاا بينهم متر واحدxxx وفجاةx مسكه احمد وثبته وفي اللحظه دي وصل عمر
(الشخص داا كان لابس كاب بس كان مغطي ملامحه تقريبااx يعني كان لابس الكاب ومقربه من وشه اوويx وقميص واسع ومدخله في بنطلون واسع بردة)
احمدx بيحاول يثبته والشخص دا بيحاول يهربx

الكاب وقع واتفاجيء كل من احمد وعمرxx بشعر احمر وطويل اتفرد بعد وقوع الكاب
عمرو: دي بنت
احمد: مش عيب عليكي
البنت: سيبوني في حالي محدش حاسس بينا
عمرو: تقصدي مين
البنت: ميخصكش وانت يلا سبني
احمد سابهاا وكانت هتهرب تاني بس هماا حاصروهاا
البنت: انتوا عايزين مني ايهx ورمت المحفظه علي الارض قدام عمرو: اهي انتوا عايزين دي عندكوا اهي سيبوني امشي اجيب رزقي
احمد بعصبيه: هتجيبي رزقك من السرقه
البنتx وهي علي وشك العياط: ميخصكش
عمرو: عيب علي وحده قمر زيك تعمل كداا.
انهارت البنت ووقعت علي الارض وسندت علي رجلها وحطط ايدهاا علي وشهاا وفضلت تعيط
وطي عمرو وجاب المحفظه من علي الارض وقرب منهاا وحطلهاا المحفظه علي رجلهاا
البنت باستغراب: بسxxx ليه.......

عمرو ببتسامه خفيفه: المحفظه فيها مبلغ مش قليلx خديهم ليكي انت واللي معاكي وكمان فيها الفيزه بتاعتيx حولي تلاقي شغل بدل المرمطه دي ولو احتاجتي حاجه رقمي عندك فيهاا بردو اتصلي عليا
☺️☺️☺
البنت: طب ليه تعمل كداا؟ والفيزة ازاي تدهالي بالسهوله دي؟
عمرو ضحك: روحي دلوقتي اسحبي الفلوس وانا بعد كام يوم هبلغ انهاا ضاعت وهوقفهاx واعمل واحده جديده مش مشكله
احمد: ورقم السر
عمرو: ********بتاريخ ميلادي
البنت كل دا مزهوله
احمد: بس دا مش بالسهوله دي عايزين مقابل.
في اللحظه دي خافت جداا وفكرة انهم عايزنهاا هي المقابل
عمرو: تقصد ايه
احمد: قومي كداا وشدهاا من طرف القميص من غير ميمسك دراعهاا وهي وقفت معاه بخوف شديد
احمد: يلا اوعديني وعد رجاله انك مس هتسرقي تاني
ضحكت من غير قصدهاا: بوعدك
عمرو: تمام كداا يلا سلام عشان اتأخرنا عن حسام ي احمد
احمد: فعلا..... لو عوزتي حاجه اتصلي فوراا
ومشي احمد وعمرو وسابوهاا غرقانه في حيرتهاا طبعاا هي اتعودة علي الناس الاسيه
ولكن ابدا يوجد الطيبون الذين خلقوا ليشعروا بالاخرين

احمد: ليه كل المبلغ دا
عمرو:x عادي انا كنت ناوي بصراحه اطلع مبلغ كدا صدقه بس هي دلوقتي اولا بيه بدل مكان يتسرق من حد تاني مثلا

وفي اول الشارع اللي بيوصل لحسام
عمرو ماشي هو و احمد وفجاة عمرو يقف:سامع حاجه
احمد:ايه
عمرو:صوت صريخ
احمد:فعلااxx الصوت دا جي منين ي تري
احمد بخوف: حسام

وطلعوا يجروا هما الاتنين
دخلوا علي بيت حسام وهم بيجروا
(ولان حسام مكنتش يقدر يمشي فمش هيقدر ينزل السلم )x
دخلوا الي غرفته ليجدوا صديقهم واخاهم ورقيقهمx ملقا علي الارض يعاني من ازمات مرضه المزمنه
احمد بصدمه: ح. س.. ا.. م
عمرو بصراخ وهو يركض ويضعx راس رفيقه علي قدميه والدموع تنهدر من عينيه: حسام.... حس.... حساااااااااااااااام
(اللي عاوزة اشرحوا بس ان دي مش صداقه بس دي اكتر من علاقه اخوة ي جماعه)
ولكن حسام لم يجب فقد كان مغماا عليه
*******************
في المشفي

احمد بخوف وقلق علي رفيفه بل آخاه الذي ليس من الام لو من الاب: دكتور طمناا اخباره ايه
الطبيب بدبلوماسيه: لااازم نعمل الجراحه معدش ينفع نستني اكتر من كده خلاص يريت )ثم سكت قليلا واكمل) انا عارف ان الموضوع صعب بس لازم يعمل العمليه دي يعني حتي لو مقدرش يمشي علي الاقل هيتخلص من الوجع شويه
عمرو وهو يحبس دموعه في عينيه: احنا هنسافر بيه ونعمل المستحيل علشانه.. عشان نفضل مع بعض دايماا
احمد مأكداا: اكيد ننعمل كل اللي نقدر عليه
**********************************
في مكان اخر......
محمود: متخفش احمد ابني لا يمكن يرفضلي طلب وهعمل اللي هقدر عليه علشان اجمعه هو والانسه جنه تحت سقف واحد
شخص اخر: والله البنت هتتجنن عليه
محمود ضاحكاا: ربنا يحميهم ي ابراهيم
ابراهيم: ي رب بس بجد حاجه غربيه
محمود باستغراب:هي ايه!!
ابراهيم:يعني واحد زي احمد ربنا يحميه ويحفظه يارب اي بنت تتمناه بس ليه لحد دلوقتي مرطبتش
محمود معللا:والله ي ابراهيم ابني معتش فاهمه بس هو كان حابب تعليمه ومفكرش في موضوع الجواز دا قبل كدا غير انوا مهتم بصحابه جداا حتي انه اوقات بينام برة البيت ويفضل عندهمx بس خلاص انا صبري خلص وعاوز اشوف احفادي قبل مموت
ابراهيم:بعيد الشر )ثم اكمل داعياا)ربني يهديه
**********************************
سمح الطبيبx لهم اخيرا بان يدخلوا لغرفه حسام
احمد بحنيه:خوفتنا عليك ي صحبي
عمرو: ربنا يسامحك ي صاحبي خوفتني عليك
حسام بتعب: انا الحمد لله كويسx انا.... انا بحبكوا اوي ربنا يخيليكوا ليا دايما
امن احمد وعمرو علي دعائه
احمد بحزن مصطنع: بس انا زعلان 😒
حسام بلهفه وخوف: من ايه بس!! انا كويس؟!
عمرو وهو يقلد احمد: وانا كمان علي فكرة
حسام وهو يحاول النهوض: من ايه طيب؟!
احمد: لو مسمعتش الكلام هفضل زعلان
ارجع حسام حسده الي الخلف بعد ان ادرك قصد احمد وعمرو ثم اكمل عمرو: هاااا...... قولت ايييييه!؟؟؟
حسام متصنع البلاهه: قُلت ايه في ايه؟؟
احمد بغضب مصطنع: ولــــــــه الله انت فاهم
حسام بحزن: همممممممم
عمرو وهو يربط علي كتف صديقه: احنا الاتنين جمبك متخفش ابداا
حسام بقله حيله: اللي تشوفوه
احمد بغضب: يعني ايه اللي تشوفوه)ثم سكت قليلا واكمل بحنان وهو يجلس الي جواره)x احنا خيفين عليك ولا زم تعمل العمليه في اقرب وقت واحنا معاك وحوليك
عمرو محاولا المزاح: ايوة والله ي ابني احناا هنفضل لازقين فيك زي اللبانه الغتته
حسام: ههههههه متضحكوا ي ناسxxxx ايه ي بني انت دمك وافق
احمد بضحك: مفكر نفسه خفيف
عمرو.: هاهاهاهاهاهxx والله محد اغتت منكوا
ضربه احمد ضربه خفيفه علي كتفه
عمرو متاثراا: اوووو..... ايه ي بني ايدك دي ايه شاكوش
احمد مهددا: بقاا كدااا
عمرو بخوف مصطنع:كفارة....والله مهعيدهاا
حسام:هههههههههههه والله انتوا تنسوا الواحد همه ربنا يخليكوا
مر الوقت وفجأه وقف عمرو
عمرو وهو يقف بفزع: هاااااااا
احمد: في ايه ي بني خضيتني
حسام: مالك ي عمرو
عمرو: مصيبه
احمد بفزع: فيه ايه بس
عمرو: البسبوسه
احمد كاد ان ينفجر فيه فقام وظل يركض خلفه في اجاء الحجرة
احمد: والله لربيك بقي توقع قلبي في رجلي وتقولي بسوسه
عمرو وهو يضحك و........










روابط الفصول

المقدمة والفصل 1 .. اعلاه
الفصل 2 .. المشاركة التالية
الفصول 3 - 8.. بالأسفل

الفصول 9 - 18
الفصول 19 - 26 نفس الصفحة

الفصول 27 - الخاتمة




التعديل الأخير تم بواسطة ebti ; 12-09-21 الساعة 11:42 PM
فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-07-21, 11:25 AM   #2

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
Rewitysmile27 الفصل الثاني

البارت التاني
روايه حطمت حياتي
احمد بفزع: فيه ايه بس
عمرو: البسبوسه
احمد كاد ان ينفجر فيه فقام وظل يركض خلفه في ارجاء الحجرة: والله لربيك بقي توقع قلبي في رجلي وتقولي بسوسه
عمرو وهو يضحك ويجري باقصي ما عنده: والله آسف مش هعيدها تاني سماح
احمد بغصب شديد: لسماح ولا داليه
عمرو: مين جاب سيره داليه دي الوقتي
احمد:ماشي ي ابن ال*******
عمرو وقف ونظر لاحمد غامزاا:بس داليه ليها كلام تاني
وفجأه ينقض عليه احمد ولكن يتمكن عمرو من الفرار منه
احمد بغضب شديد:والله لربيك ي حيوان
عمرو بصوت يتصنع الخوف:اخر مرة ي باشا والله اخر مرة
ثم انقض عليه احمد بسرعه وتمكن منه لينقظه من بطشه صوت قهقهات حسام العاليه فيلتفت احمد وعمرو وكانوا قد نسيوا تماما ان حسام في الغرفه
احمد بغضب لعمرو:حسبنا مخلصش
ثم اتجه ناحيه حسام
حسام:ههههههههههههههxx والله الواحد معاد قادر يضحك
احمد بغضب مصطنع: منه لله خرجني عن شعوري
حسام: ههههههههه قلولي ايه حكايه البسبوسه بقاا
عمرو وهو يرتب ملابسه من جديد: ي عم احنا اشترينا بسبوسه علشان عارفين ان حبينا بيحبها
قاطعه حسام: بكاش
عمرو: والله بقاا كداا خلاص مش هكمل
احمد: اتفلق عادي يعني )ثم وجه نظرة الي حسام)x احنا اشترناها علشان خاطرك بس اما سمعنا صوتك واحنا تحت حطيطها علي المنضدة ونسيتها خالص
حسام: متحرمش منكوا بجد
احمد موجهاا نظرة الي عمرو وبلهجه امر: روح ي زفت هتها وهات فلوس وتعالي
تصنع عمرو انه لم يسمع احمد فلم يرد عليه وهو يتصنع الحزن
احمد بصوت عالي نسبيا واجحش: ي زفت
جعل عمرو ينتفض من مكانه: مين انا
وفق احمد وهو يتصنع الغضب: لا امي
عمرو وهو يجري ناحيه الباب: اوامرك ي برنس
حسام: هههههههههه ربنا يهدي اااااهههههههههه
احمد بفرحه لفرحه صديقه: اهبل هههههههه
*******************************
عبير بصوت هاديء وحنون: بس ازاي هنقنع احمد ي محمود انا مش عايزاه ياخد خطوه في حياته غير لما يبقي واثق فيها
محمود بهدوء: اما يرجع ربنا يحلهاا
عبير: ونعم بالله
************************
بعد ساعه تقريبا حضر ذو الظل الخفيف
احمد: ي مهون ساعه
عمرو: الا عشرة
احمد: لا تفرق كتير صح
عمرو: اكيد )ثم وجه نظرة الي حسام الذي غلبه التعب ونام بهدوء تام)
عمرو بصوت مخنوق وزعل عليx صديقه: هو نام امتي؟
احمد محاولا تغير الجو: من نص ساعه مهو عارف ان يومك بسنه
عمرو ضاحكا ضحكه حفيفه اظهرت من وسامته جداا: ههه اعملكوا ايه يعني اركب صاروخ 🚀يعني
احمد ساخراا: خفيف
عمرو غامزاا: غصب عن ابو غمزات
احمر وجه احمد لانه يكرة كثيرا ان يقول احد له ذلك ثم انقض علي عمرو فجاة وهو جالسا علي الكرسي
احمد بغضب: انا كام مرة قولتلك متقولش كدا
عمرو: بجد استني اما اعدxx ادي مرةx وادي التانيه ودي التلت ااااااااه
لم ينتظر احمد حتي ضربه في معدته
عمرو: ااه طب انا عملت ايه يعني
احمد وهو يكز علي اسنانه: ولا حاجه ي حيوان
عمرو: اهووو وشهد شاهد من اهلهاا
نظر له احمد نظره خطره ولو كانت النظرات سهام لكان عمرو الان في عداد الموتي فتراجع الي الوراء: سماح ي سطااا
اسند احمد كلتا يديه علي ذراعي الكرسي الذي يجلس عليه عمرو اقترب منه وقال بصوت اجحش ورجولي محذراا: سماح دي انا معتش طايقها خالص
عمرو: اخلصلك عليها يسطاا
احمد: يريت
تصنع عمرو الموت ببلاهه حيث اخرج لسانه واغمض عينه وامد زراعيه علي الكرسي كالاموات ولم يكد يستقر حتي ضربه احمد بوكس 👊في معدته
عمرو: ااااااااااه )ثم غير صوته ملحناا)x اااااه ي بطني♬
لم يستطع احمد عدم الضحك
احمد بضحك: ي اخي دا انت بلوه من بلاوي الزمن
عمرو وهو يرفع يدة للامام ويغمض عينه بتكبر: متحرمش آ صاحبي

رفع احمد كلتا يديه الي السماء: ي رب انا مش عاوز ارتكب جنايه ي رب
فزع عمرو من جملهx احمد الاخيره واعتدل في جلسته: لا وعلي ايهxxx الطيب احسن
احمد: انا بقول كداا برضه
سكتوا قليلا واكمل عمرو: لا مهو لو الطيب هيخلي الجو يقف كدااx فشلا عنه مإجاا
احمد بغيظ: رايق..... انت واحد رايق
عمرو: ههههههههه
احمد بهدوء وظهر عليه علامات الحزن: بقولك
عمرو باهتمام: قول ي صاحبي انا سامعك
احمد: انا اقنعته اننا نسافر يوم الثلاثاء ان شاء المولي
عمرو وقد فهم ما يدور ببال صديقه: ان شاء الله )ثم نهض بجوار احمد ووضع يدة علي كتفه بثقه: هيكون كويس
وقف احمد وحتضن صديقهx : بإذن الله

احمد: طيب انا هرجع البيت علشان اخد رأي بابا وماما ومحمد
عمرو: مع السلامه
احمد: مع السلامه
في اثناء خروج احمد تذكر شيء فوقت بالقرب من الباب: عمرو
عمرو: عيونه
احمد: انا هجيب الهدوم والفلوس وهاجي بيسرعه عشان انتx كمان تروح تاخد راي والدتك ووالدك والحاج مرمر
عمرو: والله انا مش خايف الا من مرمر بتاعك دا هو اللي بيعند عليا
احمد ضاحكا: متخفش انا هخلي محمد اخويا يكلم امير ويقنعوا بإذن الله تعالى
عمرو بتنهيد: علي بركه الله
**********************************
في قصر احمد
محمود: كنت فين ي باشمهندس
احمد: حسام تعب فجأه ي والدي وكنا معاهxx صحيح انا عاوزك في موضوع مهم
محمودxمقاطعا:هشششششش مش اهم من موضوعي خالص
احمد:خير ي بابا ماما كويسه
محمود:ايوة الحمدلله بخير
احمد:طب ومحمد كويس
محمود:كلنا كويسين الحمدلله
احمد:امال فيه ايه!
محمود بنبرة حنان:احمد انت عارف انت غالي عندي ازاي
احمد:بابا انا.......
محمود مقاطعا وقد اشار بيدة الي احمد ليصمت:متقطعتيش اخلص كلامي اول
احمد:اتفضل يا بابا
محمود:ي بني انا مش عارف انت ليه واقف قدام حياتك )كاد احمد ان يتكلم ولكن اوقفه والده(
ثم اكمل:انا خلاص مش هستني رايك انا اخترت شريكتك وهي محترمه جدا ومحتشمه جدااا جدااا يعني انت هتوافق ي احمد
احمد بعدم تصديق:بابا ازاي يعني انا من حقي اني اختار شريكتي لكن مش غصب عني
محمود بصوت صارم:انا صبرت كتير كتير وكل اما اقول هيعقل ويركز في حياته مش بتعقل وانا اللي عندي خلص ومش هكرر كلامي مفهوم
احمد:انا.....بسسسس
محمود مقاطعا:احمد هنتفق علي معاد علشان تشوفوا بعض وانتفق
احمد باصرار:مش قبل اما اسافر مع حسام عشان العمليه
محمود:نعم؟!
احمد:حسام تعب جداا ولازم يعمل العمليه بسرعه والا.....
محمود بصوت عالي:احمد كلامي خلص ومفيش سفر خالص ركز في حياتك بقا
احمد كاد ان ينصرف بغضب ولكن خطر بباله فكرة جهنميه فتحولت نظراته من الغضب الي الحزن
احمد بحزن مصطنع:بابا ارجوك الولد بيموت لازم اكون جمبه وانا والله اول مرجع هتجوز اللي انت تُأمر بيها ي بابا عشان خاطري
محمود:وبعد مترجع تقولي انا مش مستعد وتعملي الافلام الهندي دي تاني
احمد وقد جثي علي ركبتيه اما والده وقال:ابداا والله وانت حلفت بالله وهتجوزهاا شرط تكون محترمه و عارفه ربنا
شعر محمود بالسعادة الغارمه ولكنه فضل ان يظهر الغضب:انت بتتشرط ي زفت
احمد بتوتر:ابداا والله اسف مقصدش
محمود:انت هتسافر امتي؟
احمد:يوم الثلاثاء انشاءالله
محمود:طيب ي بني روح قول لمامتك وواخوك
احمد:حاضر ي بابا
قبل احمد يد والده ثم ذهب الي غرفه اخاه الاكبر
x*************************
في غرفه محمد
دخل احمد الي غرفه اخاه
احمد:قلبي وعمري وحياتي
محمد وهو يعمل علي الاب ولم يرفع نظرة:قول عاوزايه من غير مقدمات
احمد بزعل مصطنع:يعني الحق عليا اني جاي اسلم عليك
محمد وقد رفع عينه السودتء في عين احمد:ولو اني مش مصدقك بس تعالي في حضني انت واحشني
احمد ركض بفرحه وارتمي في حضن اخاه:وانت والله
(محمد اكبر من احمد بتسع سنين كالملين يعني عمر تاني عشان كداا احمد بيعتبرة ابوة التاني وصديقه الاولx )
(محمد متزوج وعندة انس ويارا
انس عندة 6سنين اما يارا عندها3سنين
زوجت محمد تدعي يمني وهي مدام جميله مثل محمد كثيراا )
محمد وهو ينظر الي احمد:إرررر
احمد بضحكه تظهر غمازاته والتي تجعله اكثر وسامه:نعم أإرر بإيه
محمد:انت اساسا عاوز تقول حاجه فقول يلا
احمد:عرفت منين
محمد:عيب يله دانا اللي مربيك ي واطي
احمد:محمد
محمد:عيونه
احمد:هطلب منك طلب
محمد:اطلب ي قلبي
احمد:انا هسافر
محمد بفزع:ليه؟!!
احمد:حسام تعب جامد والله ولازم يعمل العمليه ضروري واكيد هكون جمبوا وانا قولت لبابا.......
قاطعه محمد:خلاصx انا مواقف بس تخلي بالك من نفسك وطلاما بابا وماما موافقين انا مش عندي مانع وانا مش هعترض ابداا عن الصداقه بالعكس دي احلي حاجه
احمد بتوتر:بس بصراحه انا لسه مقولتش لماما ومش عارف ردها هيبقي ايه
محمد مطمإناا:متخفش حتي لو هي موفقتش انا هعمل اللي اقضر عليه عشان تواقف
احتضنx احمد محمد بقوة وذهب الي غرفه والدته
احمد: ست الكل.... ست الحسن والجمال
عبير بصوت مليء بالحنان: بطل ي بكاش والدك قالي علي كل حاجه
احمد بقلق: طيب قولتي ايه احنا مش هنتاخر
عبير بصرامه: مش موافقه ومش هتمشي ابداا ولو خالفت كلامي هفضل غضبانه عليك طول حياتي
احمد: ي ماما ي حبيبتي انت يعني لو وحده صحبتك حصلها حاجه مش هتخافي عليها
بصتله وهي رفعه حاجبها: طبعاا هقلق
احمد بمكر: طيب ي ست الكل دا بقا مش صاحب بس دا حبيب واخ
عبير بدموع: بخاف تبعد عني ي احمد
احمد: مش لوحدي ي ماما
عبير وهي توجه وجهها الي الناحيه الاخري: حاضر بس لو حصلك حاجه مش هسامحك
احمد ببتسامه: حاضر ي ست الكل
خرج احمد وتوجه الي غرفته يرتب ملابسه في حقيبته والكل الاشياء الازمه
ثم اتصل بشخص ما
احمد: اهلا السلام عليكم
الشخص:.................................
احمد: طيب انا محتاج اجازة كام شهر كداا
الشخص:. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
احمد: ابداا والله مش استعباط بس انا هسافر برا مصر ومحتاج اجازة طويله والله لولا الاموضوع مش مستاهل مكنتش سافرت
الشخص: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
احمد: لا متخفش ابعتلي اللينك بتاع كل سيرش واناx هعمله وانا هناك
الشحص: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
احمد: انا قولت لمحمد وهو وافق متخفش
الشخص: . . . . . . . . . .


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-07-21, 07:01 PM   #3

قصص من وحي الاعضاء

اشراف القسم

 
الصورة الرمزية قصص من وحي الاعضاء

? العضوٌ??? » 168130
?  التسِجيلٌ » Apr 2011
? مشَارَ?اتْي » 2,558
?  نُقآطِيْ » قصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond repute
افتراضي




اهلاً وسهلاً بك بيننا في منتدى قصص من وحي الأعضاء ان شاء الله تجدين مايرضيك موفقة بإذن الله تعالى ...


للضرورة ارجو منكِ التفضل هنا لمعرفة قوانين المنتدى والتقيد بها
https://www.rewity.com/forum/t285382.html

كما ارجو منك التنبيه عندما تقومين بتنزيل الفصول على هذا الرابط
https://www.rewity.com/forum/t313401.html

رابط لطرح اي استفسار او ملاحظات لديك
https://www.rewity.com/forum/t6466.html


حجم الغلاف رجاءً يكون بمقاس 610 × 790



هل الرواية حصرية لشبكة روايتي الثقافية ام هي غير حصرية؟ الرجاء الإجابة بحصرية او غير حصرية دون اضافات....





واي موضوع له علاقة بروايتك يمكنك ارسال رسالة خاصة لاحدى المشرفات ...

(rontii ، um soso ، كاردينيا الغوازي, rola2065 ، رغيدا ، **منى لطيفي (نصر الدين )** ، ebti )



اشراف وحي الاعضاء




قصص من وحي الاعضاء غير متواجد حالياً  
التوقيع
جروب القسم على الفيسبوك

https://www.facebook.com/groups/491842117836072/

رد مع اقتباس
قديم 06-08-21, 08:10 AM   #4

AbuHossam

? العضوٌ??? » 430102
?  التسِجيلٌ » Aug 2018
? مشَارَ?اتْي » 97
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » AbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond reputeAbuHossam has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك NGA
¬» اشجع ahli
افتراضي

جميعنا نحتاج تلك الطاقة الإيجابية.. شكرًا

AbuHossam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-08-21, 08:40 AM   #5

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي

البارت3
حطمت حياتي
احمد: لا متخفش ابعتلي اللينك بتاع كل سيرش واناx هعمله وانا هناك
الشحص: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
احمد: انا قولت لمحمد وهو وافق متخفش
الشخص: . . . . . . . . . .
احمد: سلام

في وقت المحادثه دي كان محمد رايح لاحمد
وبعد اما احمد خلص المحادثه بص وراة
احمد ببتسامه: انت هنا امتي
محمد وهو دخل اوضه احمد وقعد علي السرير: ههههه مفيش وانت بتقولوا انا قولت لمحمد ومش عارف قولتلي ايه
احمد: هههههههه انت جي ليه؟!!!
محمد: عشان الشغل
احمد وهو يكز علي ركبه امام اخيه ويقول بمسكنه: واخويا حبيبي لما يديني اجازة شهرين تلاته اربعه او عشره كتير يعني
محمد: لا والله لا ابداا مش كتير خالص بس الشركه تكون بقت في الارض بس
احمد ببساطه وهو بيكتم الضحك: بس مش كتير علي اخوك حبيبك
محمد: هههههههه لا ابداا وفي حاجات تانيه مش كتير عليكx بردو تجرب
وقف احمد مفزوع وطلع يجري وهو بيضحك:x عاااااااا لا مش عاوز خليها ليك
ومحمد فضل يضحك عليه او يمعني اصح مبسوط لسعادته فهو بمثابة ابنه


في غرفه الضيوف حيث يجلس احمد فهو مكانه المفضل
جائه اتصال
احمد:ايوة ي زفت.......اه....ان شاء الله انهاردة بليل هاجي
عمرو:مش كنت بتقولوهتجيب حاجتك وتيجي
احمد:لا هضطر اني افضل لاخر النهار.......ماشي مش هتاخر......اه جهز هدومك عشان بكرة نروح معاه البيت نظبط الدنيا وان شاء الله التلات ننطلق
عمرو:الدكتور قال ان في دكتور مشهور جداا بامريكا واخد لينا معاد معاه
احمد:تمام كداا سهل الامر علينا عشان ميتعبش مننا
عمرو:ماسي يلا سلام
احمد وهو بيقلده:ماسي ي خويا سلام
عمرو:هههههههه
احمد بغيظ:اقفل ي زفت.....وقفل الخط قبل ميرد
*********************************
في وقت العشاء
ذهب احمد ومحمد ومحمود الي الجامع ليقيموا الصلاه
وبعد اداء الصلاه ذهبوا الي البيت

ولم يمضي قليل الا وقد شاهدوا احمد وهو ينزل من علي السلم ويجر حقيبه السفر خلفه
وعندما راته عبير وققت ووضعت يدها علي وجهها وظلت تبكي في صمت
ترك حقيبته جانباًx وذهب ليرضيهاا وهو يعلم جيداا ان طريقه لن يسلم اذا كانتx حزينه
احمد: عشان خطري دموعك غاليينxxxxx ثم مسح دموعا بكلتا يديه واحتضنهاا
محمود مشاكساا: لا انت كداا بتجني علي نفسك وعاوز تطلع متكسر من هنا
محمد: الغيرة نار 🔥ي قلبي
ضربه محمود ضربه خفيفه علي كتفه
محمود: عندك مانع منك لُه
احمد ومحمود: لا ابداا واحنا نقدر بردو
ثم نظر كل منهم الي الاخر وظل يضحك
محمود بدفءx: تروح وتيجي بالسلامه يا حبيبي
احمد: الله يسلمك يا والديxx ثم نظر الي عبير قائلا بمشاكسه: علي فكرة لو حصلنا حاجه هعرف انك داعيه عليا
عبير بلهفه: ليه ي روح...
احمد مقاطعاا: هشششش خلاص انا فهمت كل حاجه بتلعبي دور الام الخايفه علي ابنهاا وانت بتدعي عليا انا خلاص فهمت
كادت ان تبكي لك سرعان ما ادركت انه كان مزاحا ثقيلا من احمد بعد ان رأت ضحكاتهمxx فاسرعت بمسح دموعهاا وضربته ضربه خفيفه علي كتفه فحتضنها مجدداا
محمود: لا بقاا انت شكلك هتطلع من هنا مطرود

الكل ههههه هههههه
محمد: انتوا هتسافروا التلات ماشي دلوقتي ليه
احمد: انا هروح دلوقتي المستشفى وبكرة نخرج ويضبيك نحضر الحاجه ونجهز الدنيا يكون الوقت عندي عشان نوصلx بدري ان شاء الله
عبير: روح ربناا ينور طريقك
احمد بمزاج: يسلام ي سلام هو داا الكلام
محمود وهو يخلع حذاؤة: براا يلا براا احسنلك
احمد وهو يجري: عااااااxx عااااا خلاص اثف اثف
محمود: غور يلا غور
كل دا وعبير ومحمد معدوش شفين قدامهم من الضحك

********************~٭٭٭
بعد نصف ساعه تقريبا كان احمد قد ووصل المستشفي

في غرفه حسام
حسام بوهن:انا مش قادر اسافر خالص
عمرو باصرار و محبه لصديقه بل لرفيق دربه:احنا معاك ومش هنسيبك ابداا يعني ان موقفناش جمب بعض مين هيقف جمبنا
حسام وقد خانته دمعه ازالها من طرف عينه: هبقي حمل كبير عليكم

: مين دا اللي حمل شكلي قهص لسانك اللي اطول منك داا
التفت عمرو خلفه ليجد احمد بهيبنه مرديناً بنطلون جينز تلجي 👖وقميص اخضر غامق جداا
عمرو ساخراا يرجع نظرة الي حسام ويلوح بيدة بمعني ما هذا القرف: الواحد مش عارف ايه الريحه دي الواحد حاسس انه اتخنق

دخل احمد ليجلس بجوار حسام: متقولش كداا ابداا احنا معاك ادنا في ايدك لحد اخر لحظهx

نظر عمر الي احمد وهو بيضيق عينه وقد علم انه هدوء ماقبل العااصفه
احمد: انا هعمل مكالمهx بسرعه مش هتاخر
وخرج من الغرفه وهو ينادي عليx عمرو
عمرو وقد ادرك انها النهايه: نعم عاوز ايه
احمد: واحشني يعم الله انا غلطان يعني تعالي براا يلا
عمرو وقد وقف: اشهد ان لا إله )وقد مد في نطق كلمه اله 😂)الا الله
حسام: هههه روح استلق وعدك منه
عمرو: افتكر دايماا اني كنت صديق عزيز وبحبك وكنت عايز اكمل للاخر و سافر معاكم بس عزراقيل اللي واقف برا داا مستجعل علي روحي

جاء صوت احمد من الخارج: سامعك علي فكرة بس اما تجيني هعرفك مين عزراقيل
عمرو: البقاء والدوام لله





في اليوم التالي
ذهب احمد اللي الطبيب ليخبره برغبتهم في الخروج من المشفي
احمد: دكتور احنا لازم نمشي دلوقتي عشان نلحق نجهز للسفر
الدكتور: بس انا مش هعرف امضي اي قرار حاليا علي خروج حسام
احمد بصدمه: ازاي مش فاهم انت وافقت واتفقت مع دكتور شهير ذي مقالي عمرو
الدكتور: فعلا بس حاله حسام بتزيد خطر مع مرور الوقت وحالتوا مش هتتحمل اي بهدله زي المواصلات او ما شابه حتي لو هتروحواx في طيارة بردو حالتوا هتسوء جدا
احمد وقد وضع يدة في جيبه: طب والحل احنا مش هنستني اما يروح من ايدنا لازم نتصرق
الدكتور: انا مقولتش مش هيروح بس محتاج تكلفه عشانx يتنقل في طيارة طبيه مناسه لحاتوا بحيث ميتعبش زياده
احمد وقد ارتاح: حرام عليك يعني في حل وانتx نشفت دمي
ظهرت ابتسامه جانبيه علي وجه الطبيب ثم عاد للجِد: بس دا مكلف جداا
استدار احمد بحيث يكون ظهرة الي الطبيب متجهاx الي الباب للخروج: متهتمش ابداا اعمل الازم ووبس

في غرفه حسام
عمرو: ال****دا فين بقالو ساعه بيمضي الدكتور علي الاقرار. . .. .. بيعمل ايه داا

: كنت برقص باليه ي خفيف

حسام: هنخرج امتي ي احمد
احمد: مش النهاردة ي حسحس
حسام بيأس: حالتي متسمحش مش كداا
احمد: لا ي حبيبي بس الدكتور قال من الافضل انك تروح في طائرة طبيه واحنا هنحصلك
لاح ملامح اليأس علي وجه حسام وحاول عمرو تلطيف الجو: استاذ احمد
احمد بغيظ: نعم ي زفت
عمرو: انا كام مرة قولت متلبسش بنطلون اسود علي قميص اسود
رفع احمد طرف شفته: نعم ي خوياx ومالوا دا بقاا
عمرو بغرور مصطنع: بيئه او ومهوش برستيج
تبادل احمد النظرات مع حسام
احمد: سبنالك انت البرستيج ي روح امكxx انت كل اما تشوفتي هطلع في امي القطط الفطسانه
عمرو غامزا: متأكد اني بطلعها في امك
احمد وهو يخلع حزاؤه: الا دي ي زبالة
هم عمرو بالركض خارج الغرفه قبل ان يتحرك احمد من مكانه
احمد وحسام: ههههههههههه
حسام: عقله مفوت
احمد: قصدك وسخ وعايز يتربي
***************************
في قصر محمود
مكالمه هاتفيه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
محمود: ازيك ي ابراهيم
ابراهيم: الحمد لله وانت عامل ايه
محمود: تمام الحمدللهxx اخبارx مرات ابني ايه؟
ابراهيم: هههههه مراته مرة واحد بس هو يوافق
محمود: لاااااااااء متخفش هو هيوافق هيوافق
ابراهيم: يعني هتيجوا امتي
محمود: هو دلوقتي مسافر واما يرجع نعمل الخطوبه علطول
ابراهيم: ان شاء الله بس ايه السفر المفاجئ داااا؟!!
محمود: اعملوا ايه داا والنبي صاحبوا تعب وراح معاه
*******************************
عمرو: شباب انا هروح بقاا عشان يضبيك اجهز نفسي
احمد:ماشي
حسام:عدي علي بيتي وحضرلي شنطتي
عمرو:ماشي
حسام:المفتاح فين؟؟!
عمرو:معايا متقلقش
حسام بقلق:ماشي
احمد: مالك
حسام: مش عارف انت عارف اد ايه عالم الازياء صعب الراحه فيه والاجازة هتأثر علي الشركه جداا انت عارف الشركه دي هي كل حاجه ومصدر رزقي
عمرو بحماس: انا هخلي امير يركز علي الشركه بتاعتك في فترة غيابك متخفش انت عارف ان امير شركته نفس اختصاصك وبعدين انتوا بينكوا شراكه متخفش هيحطهاا في عنيه

حسام: بس جهد كبير عليه انا بتبهدل في الشركه بتاعتي فمبالك لو شركتين
عمرو: متشلش هم
احمد ساخراا: دا لو وافق انك تمشي اصلا
عمرو: هيوافق مقابل 5الاف علي الاقل
احمد و حسام: هههههههههههههه
حسام: متستناش مني ارجعهم
عمرو: مهو بياخد الفلوس من هنا ويحطهم في الشركه من هنا
احمد : لا وانا بقول انت استغلالي لمين
عمرو: مسمعكش
احمد: ههههههههه

(حسام بيشتغل في شركه الازياء والموضه ورث الشركه دي بعد موت ابوه وخصوصاا انو وحيد معندوش اخوات خالص فكانت الشركه دي من نصيبه وبيعاني جدااxفي الشغل نظراا لعجزهx )
(حسام زي محنا عرفين مش بيمشي و اللي ساعدو كتير ان مدخل الشركه من غير سلالم ويدخل الشركه يركب الاسانسير ويطلع علي الدور الرابع بدون سلالم ودا سهل عليه الشغل وبكداا بينقل بين طوابق الشركه )
**********************xxxxxxxxxxxxxx
بعد ساعه تقريبا كان عمرو في قصره خاصه غرفه امير
عمرو: ايه يا بني ايه الاستغلال دا
امير: براحتك تدفع تمشي غير كدا انت عارف ايه اللي هيحصل
عمرو: خلاص خلاص خد
امير: نقصين 300 جنيه
عمرو: مخلاص المسامح كريم
امير وهو يرفع صوته: بابا.........
عمرو وهو بيحط ايدو علي فم امير قبل ان يكمل: خلاص اعتبرهم دين اما ارجع انتx عارف ان العمليه هتتكلف وكفايه الطائرة
امير: خلاص خدهم كلهم واما ترجع هيبقوا دين وهعرف ازاي هخدهم منك
قبل ميخلص امير كلام كان عمرو اخد الفلوس وطلع يجرب علي غرفه ابوة
امير وهو بيرفع حاجب: دا م صدق…ههههههه…بس اما ترجع دا انا نويلك علي نيه طين

اقنع عمرو والديه لم يكن بهذة السهوله ولكن مع تدخل امير اصبح سهلا عن ذي قبل
(امير اخو عمرو وصاحب محمد اخو احمد وبيشتغل في نفس اختصاص حسام زي مقولنا متزوج من لارا ولكن لا ينجب)x
x *********************************
في اليوم التالي
اليوم المنتظر
حسام وقد اطلق تنهيده: انا مش مرتاح
احمد: خلاص حسحس بقاا احنا هنيجي وراك علطول
عمرو…الدكتور هيجي معاك
احمد: سؤالك خارق هيجي ازاي وهيسيب شغلوا
عمرو: قصدي ي حمار هيروح معاه المطار
احمد: مش عارف الطائرة هتنطلق منين اصلا
حسام: الدكتور هناك اهوو هنعرف كل حاجه
الدكتور: السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احمد: الطائرة الطبيه دي نظامها ايه
الدكتور:xxxxx الطائرة هتنطلق من ﴿٠٠٠٠٠٠٠٠٠﴾ وهتوصل ان شاء بعد ساعتينx علي الاقل لكن هطهبط في﴿٠٠٠٠٠٠٠٠٠﴾ وبعيد هتيجي عربيه اسعاف مهيقه تنقلوا علي المستشفي
عمرو بصوت واطي وقد مال بجزعه علي احمد: كل داا و مش هيتعب داا هيتمرمط بس
احمد: ربنا معاه
عمرو: ي رب
بعد مغادرة الطبيب
حسام: انتوا بتقولوا اسرار
احمد: ابدا حسحس
عمرو: كنا بنتكلم عن التساهلات اللي هما عملينهاا
حسام: ههههههه بس داا افضل علي الاقل هبقي براحتي )ثم اكمل في نفسه) ومش هبقي حمل عليكوا
بعد ساعه تقريبا من التجهيزات الامنيه والصحيه واجراء الفحوصات للتأكد من عدم وجود اي مشاكل سلبيه كان حسام يخلق في الطائرة وقد ابتعد عن ناظري صديقيه
عمرو: يلا ي احمد عشان منتأخرش عليه


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-08-21, 07:18 PM   #6

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي البارت الرابع

الفصل 4
روايه حطمت حياتي
#اعصار الربيع

وتمضي الساعات واخيرا وصل الاصدقاء الي المشفي وبعد الاجراءات تركوا حسام ليستريح من مشقت السفر وذهبوا للبحث عن سكن رغم صعوبه الامر من جهه انهم في مكان غريب عنهم ولا يعرفوا الاشخاص ولا حتى الاماكن ومن جهه اخري يريدون السكن قريب من المستشفى حتي لا يكونوا بعيدين عن صديقهم
مرة نصف ساعه من البحث المتواصل من دون جدوي
عمرو وهو يجلس علي رصيف بتعب: لا انا مش قادر احنا بقالنا حوالي 30دقيقه بندور علي سكن غير ان السفر مرهق
تنهد احمد: اعملك ايه يعني المشكله ان السكن عاوزينه قريب من المستشفي وكل السكنات هنا غاليه اووي وكدا الفلوس مش هتكفي علاجات حسامx ﴿هما اغنيا جدا بس الطائرة الطبيه اتكلفت كتير غير العمليات والادويه وغير كداا احمد مقدرش يطلب من والده فلوس يعني هو اساس عايش علي فلوسه الخاصه بعد اما والده جهز القصر بتاع احمد اخلي مسؤليته عليه تماما وبقي احمد متكلف بكل شيء يخصواxغير انو بيجهز اثاث بيتوا من فترة عشان يريح ابوهxxx اما عمرو فأمير مخلص عليه كل حاجه وهما مشتركين سوا كل شهر عمرو بيدي مبلغ لأمير عشان مش بيشتغل معاه وبيحطوا في الشركهx وحسام في الفترة الاخيرة كان في المستشفي فمكنش بيشتغل اد كدااx فالفلوسx تكفي العلاجات والعمليات بالعافيه﴾
عمرو مازحاا: اللي يشوفنا واحنا وقفين في الشارع كداا ميسدقش اللي عندنا اكبر شركات
احمد بغيظ: ي عم اتنيل المشكله ان السفريه دي مهاش في وقتهاا
عمرو: طب هنعمل ايه مش بيسمحوا لحد يبات في المستشفي
احمد: معاك ملايه
عمرو: طبعاا انت عارف اني بقرف واما بسافر بيبقي معايا واحده
احمد: تمام اووي
عمرو: مش فاهم
احمد: عشان لو ملقناش حل نفرشهااx في اي شارع علي الارض وننام
عمرو: انت بتتكلم بجد
احمد: والله مني ناقصك قال جد قال
عمرو: مهاش ناقصه ظرافه والنبي
xأتَ الصباح بعد ليل شاق علي الاصدقاء دون نومx بين البحث واتصالاتهم للاطمأنان علي صديقهم عند الساعه السابعه فتحت ابواب المستشفي للزيارات وغيرها لذا ذهب الاصدقاء الي هناك
عمرو بارهاق:اااه رجلي معدوش شيليني خالص
احمد:دي مشكله هنفضل علي كداا ازاي
عمرو:مش عارف ربنا يسترها معانا
احمد بحزن:ي رب
في غرفه حسام
دخل احمد وعمرو وجدوه نائم
عمرو:الحمد لله
احمد:علي ايهxxxxx ثم التفت حوله ليجد عمرو قد جري علي اريكه موضوعه في زاوية الغرفه
احمد:ي خاين
عمرو وهو يتثائب:تصبح علي خير
احمد بسخريه:ههه أقصد اتمسي
عمرو:لا رد
احمد:وله انت يلـــــــه.......يخريبتك انت لحقت تنام
بعد قليل دخل الطبيب..........الحوار مترجم
الطبيب:هاي
احمد بسخريه:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حمحم الطبيب:حاله المريض تحت السيطرة ونأمل ان يتعافي بسرعه لان وضعه لا يحتمل
احمد بغيظ:من الاخر
حمحم الطبيب مجدداا:العمليه لابد منهاا بس مكلفه جداا
احمد بعصييه:وانا قولت الازم اعمولوه وبس
الطبيب:تمام اما يصحي اديني خبر
احمد:حاضر.........هو في مكان انام فيه شويه
الطبيب باستغراب:نعم
احمد:محتاج ارتاح طول الليل منمتش
الطبيب:هقولهم يجيبولك اريكه
احمد:ميرسي
الطبيب:ثانكس
بعد قليل احضروا الاريكه وبمحرد ان وضع راسه عليها غفا سريعا

حسام:ااه دماغي مش حاسس بيها
التفت حوله ليجد عمرو واحمد مستغرقان في النوم فابتسم
بعد ساعات وقد حان موعد غلق الزيارات
خرج الاصدقاء مجددا الي الشارع مستمرون في البحث
ومر ثلاث ايام علي هذا الحال يذهب الاصدقاء المستشفي من اجل صديقهم فيغلبهم النعاس وفي اليل مستيقظون يبحثون عن مسكن مناسب
وحتي المسكن الذي اتفق معهم السعر لم يجدوا فيه غير غرفه نوم واحد والمطبخ والحمام يحتاجون لاعادة اصلاح والوضع سيء لا يحتمل
وهكذا مع اي مسكن يكون ثمنه مواقف معهم

في الليله الرابعه علي احد الارصفه
احمد بارهاق:و بلاد اجانب والحال دايب
عمرو:والله مني قادر اضحك
احمد: ههههههه.......مين كان يتوقع اني ابات في الشارع
عمرو بحركه مسرحيه:ذهب ايام الامجاد ي هندسه

"اهلا بالحلوين متبهدلين لي كداا"

ليلتفت احمد وعمرو الي مصدر الصوت
احمد: مجدي!!!!!!
عمرو بدهشه: بتعمل ايه هنا
مجدي بابتسامه: ازيكوا ي حبايب
احمد: الحمد لله
عمرو: تمام انت بتعمل ايه
مجدي: انت ناسي اني كنت سافرت عشان اكمل تعليمي وإخرجت واتعينت هنا
احمد: مبروك
عمرو: congratulations
مجدي: ثانكس
احمد: بتشتغل ايه
مجدي: دكتور اطفال
عمرو: يخلاثي
مجدي: ههههه وانتوا بتعملوا ايه
احمد: حسام تعب كتير والدكتور قال لازم يعمل عمليه والامكانيات هنا
مجدي بحزن: ربنا يشفيه...... امال انتوا قاعدين هنا ليه
عمرو: مش لاقيين مسكن
رفع مجدي طرف فمه ببله: نعم
احمد: المساكن غاليه اووي وتكاليف حسام اغلي والمساكن اللي نقدر ندفع فولسها غير صالحه الا للدفن
مجدي: هههههه انا ممكن ادبرلكوا فلوس المساكن
وضع احمد يدة علي كتف مجدي بتفهم: احنا معانا الفلوس بس خايفين من مصاريف حسام مش اكتر عشان الوضع مش متوقع في اي لحظه
مجدي: ممكن تيجوا عندي


احمد وعمرو: لا لا شكرا احنا هنتصرف

مجدي: ههههههه ايه ي شباب انا لوحدي في البيت حتي ماما وبابا واختي في بيت تاني بعيد كمان

احمد: متحرمش منك ابدا بس والله....

مجدي مقاطعا: مبسشx اعتبروا نفسكوا في ايام الجامعه مش كنا بنشترك في السكن في المدينه الجامعيه

عمرو: ايوة والله دي كانت احلي ايام

مجدي: كنا نفضل نغني ونرقصx طول الليل
عمرو: واحمد كان يعملنا فيها الولد الشطور وينعزل في التراس ويفضل طول الليل بيذاكر

مجدي: بس مش عارف المذاكرة دي راحت فين

احمد: هههه اصل كنت بذاكر روايات هههههه﴿اناااااااااااااااا� �😂😃😃😃😃😃😂😂﴾
مجدي: بجد

احمد: والله

عمرو: مخادع

مجدي طب يلا معايا من غير ولا كلمه
وبعد وقت من الجدال فاز مجدي وذهب احمد وعمرو معه

في بيت مجدي
احمد: ممكن أسال سؤال ي مجدي

مجدي: إسأل ي احمد

احمد بحرج: هو انت ليه عايش لوحدك

مجدي: انا شغلي قريب من هنا اما ماما وبابا عايشين في بيت تاني مع اختي والبيت التاني قريب من جامعتها عشان كداا بس

احمد: ماشي

مجدي: مالكوا ي شباب يلا في غرف كافيه للكل يلا كلوا علي غرفته

عمرو مازحاا: بس مكنتش تحلف

مجدي: ههههه لمض

ركض عمرو فجأه علي احدي الغرف تبعه ضحكات احمد ومجدي

وبعد قليل كان كل منهم في غرفته يستريح
في غرفه احمد

كان يتحدث علي الواتساب
👇👇👇👇👇xxx
احمد:" انا كويس ي محمد وحسام متابع في العلاج"
محمد: "احمد"
احمد: "نعم"
محمد: "انت هتوافق علي الزواج"
احمد وقد تذكر فحزن كثيرا: "مفيش حل تاني"
ارسل له محمد وجه يبكي 😭
محمد: "ربنا يكون في عونك"
احمد متصنع عدم المبالاه: "سيبك ي عم..... المهم ايه اخبار الشغل "
محمد: "الدنيا لايصه من غيرك" ثم ارسل اليه وجه يضحك"😁😋😋😂😂"
احمد: "طبعاا" ثم ارسل اليه وجه متفاخرxxxxxx "😌😌"
محمد:"انت بتعمل ايه"
احمد:"هنام"
محمد:"ماشي ي حودي يلا تصبح علي خير"
احمد:"خليك شويه انت واحشني"
محمد:"لا يلا مرة تانيه انت شكلك تعبان..... تصبح علي خير"
احمد:"تصبح قطه من غير ديل"ثم ارسل وجه ضاحك يليه وجه يخرج لسانه"😁😁😋😝😝😜"
محمد:"بقاا كدا بس اما امسكك في ايدي""😁😁😁"
احمد:"ههههههه سلام"


صباح اليوم التالي

تحديدا غرفه حسام في المستشفي

احمد:حاسس انك احسن
عمرو:كل العلاجات دي تَهَيُء للعمليه مش كدا
لاح الحزن علي ملامح حسام
فحدجه احمد عمرو بنظره ناريه وكأنه يقول﴿لماذا قلت هذا ي غبي﴾
لمس احمد بيده علي شعر حسام: حبيبي تفائل ولا تخف انا اثق فيك كثيرا
ابتسم له حسام بمجامله ولكن خلف هذة الابتسامه نيران مشتعله ترغب في الانطفاء سريعاا
بعد قليل دخلت ممرضه

الحوار مترجم
الممرضه: اتفضل عشان تاخد علاجك
حسام: تمام جاهز
وبدأت الممرضه تساعدوا ياخد علاجه
نظرت الممرضه الا احمد: احنا محتاجين علاج ليه سريعااx والعلاج دا متوافر خارج المستشفي
احمد: اكيد اكتبي العلاج وانا هجيبوا
الممرضه: تمام
وخرجت ورقه وقلم من جيب البالطوا بتاعها وبدأت تكتب
الممرضه: اتفضل بس يريت بسرعه عشان المريض محتاج دول قبل الظهر
احمد: تمام
عمرو: خلاص روح وانا هفضل معاه
احمد: ماشي مش هتأخر ي حسحس
حسام: تيجي بالسلامه

xxxx ***************************
عند صيدليه قربيهxxxxxxxxxxxxx
xxxxxx الحوار مترجم
احمد: اتفضل هاتلي العلاج دا
الصيدلي: تمام

بعد وقت كان الصيدلي يبحث عن الدواء فيه
الصيدلي: اتفضل....... بس النوع داا مش متوافر دلوقتي
احمد: بس انا محتاجه دلوقتي ..... طب متعرفش هو متوافر فين
الصيدلي ممكن يكون متوافر في صيدليه﴿.......... ﴾

احمد: موجود فين دي

الصيدلي: في شارع﴿....... ﴾هو قريب من هنا مش بعيد

نظر احمد الي الساعه في يده ليجد الوقت قد قارب 12 ظهراا فخرج من المستشفي بسرعه نادما انه لم يحضر سيارته محمله في اية طائرة
***********************
في احدي الصيدليات

تقف فتاة في 21من عمرها ممتازة ونشيطه
بعد ان انهت جميع طلبات الاشخاص الذين امامها جلست لتستريح ليدخل عليها شاب في 24من عمره ذو العينين العسليتين ويرتدي بنطال چينز وفلنه بيضه فوقها قميض كوحلي مفتوح
وقت زاهله لا تعلم ماذا تقول هل هو فعلا؟ ولكن كيف؟! ماذا يفعل هنا!!!
الشاب: انت!!!
الفتاة: نعم هو انت فعلا يالله!!
الشاب: نعم بتقولي ايه
استفاقت من شرودها: احم احم..... اتفضل اقدر اخدمك بحاجه
الشاب: هو دي انت فعلا
الفتاة: لا استني كده اما اشوف يكمن مكونش انا
الشاب: هههه خفه دم ي خواتي
الفتاة: ههههه
الشاب: بتعملي ايه هنا وجيتي هنا ازاي اصلا
الفتاه بحزن: بعد اما صحبك عطاني الفلوس وروحت لاهلي برقص من الفرحه عمي اجاا ولما عرف ان معايا المبلغ داا طمع فيهم وسافرنا كلنا هنا بأمره واخد مني الفلوس مقابل اني اشتغل هنا والفلوس بساعد بيها اهلي وايجار الشقه اللي هو عطاهلنا........ اظن كداا اجبت علي كل أسئلتك
الشاب: معني كداا عمك كداا غني وهو اللي وصلكوا للمرحله دي
الفتاة: بالظبط كدااا...
الفتاة: طيب اقدر اخدمك بحاجه
لم تجد رد لان الشاب كان واقف شارد يعيد التفكير فيما قالته
الفتاة: اسمك ايه
الشاب وقد عاد له انتباهه: هاااا اسمي احمد
﴿ايوة دا احمد والبنت دي الي عمرو عطاها الفلوس عشان معتدش تسرق﴾
احمد: طب انت محتاجه فلوس او اي حاجه
الفتاه بجمود: لا ثانكس
احمد: احم حاضر......انا بدور علي العلاج دا ومش متوفر
الفتاه: تمام موجود عندنا
احمد: الحمدلله
الفتاه: اتفضل
اخذ احمد العلاج وفي اثناء خروجه
"احمد"
ادار راسه ليجد ان الفتاه تناديه
احمد في نفسه: ياااااه دي اول مرة احس ان اسمي حلو كدت
احمرت خدود الفتاه من شروده فناده مجدداا: احمد
احمد بسرحان: عيون احمد
الفتاه: نعم
انتبه احمد سريعاا: احم نعم
احمرت خدود الفتاه اكتر ثم فالت بخفوت: اشكرلي صديقك
احمد: طب وانا مليش شكر حلو زي داا

"ايه اللي بيحصل هنا دا ي ورده"

وردة: عمي فؤاد دا الشاب اللي صاحبوا عطاني الفلوس وكنت بشكروا

فؤاد بجشع: طبعاا لازم يتشكر يلا علي شغلك وانا هقوم بالواجب

ورده باحراج: حاضر

فؤاد: مرسي أووي
احمد بسرحان وبصوت واطي: يعني يبقي اسمك ورده ومتقوليش ي نهار اتملي ورد عليك ي حوده
فؤاد: بتقول حاجه
احمد بارتباك: لا لا ابداxx قصدي بقول دا واجبي قصدي واجبه..... يلا سلام عشان مستعجل

************************

عمرو: ي نهار ابيض دا لو كان بيصنعوا كان فاتوا جابوا
حسام: خلاص ي عمرو الوقتي يججي بالسلامه
عمرو: ايوه منا عارف مهو دا حبيبك
حسام: انتوا الاتنين والله
عمرو: مش مصدق
حسام: مش مهم اصلا
عمرو: واطي
حسام: هههههx ساعدني عاوز اقعد ظهري وجعني من النوم
عمرو: اكيد
xxxxxx ************************
ركب احمد في سيارة أُجرة لكي يصل سريعاا
"وردة"
كان احمد يردد هذا الاسم
السواق: ههه هو ممكن اسأل سؤال
احمد: هاا هااا ايوة اتفضل
السواق: هي مين ورده دي
احمر وجه احمد: نعم
السواق: من ساعة مركبت وانت عمال تقول ورده ورده وصدعتنا بورده
احمد: دي دي اختي
السواق بإستنكار: بجد
احمد بارتباك: ايوة اختي
احمد في نفسه: يخربيتك هتفضح نفسك
شغل احمد اغنيه ووضع السماعات حتي لا يسمعها غيرة وكأنها تصف وردته

يتعلموا يتعلموا... من الرقه دي يتعلموا
شوفوا هما فين... وحبيبي فين
مشافوش كداا ولا يحاموا...
اللي عندوا ضحكه ذي ديه... واللي لون عيونه مش عاديه
ييجي هنا جمبي ييجي ليا
احكلوا اللي شوفتوا انا بعنيا
اموت اموت في الضحكه ديا
اموت اموت في النظرة ديه
الله الله.... عيني عليك

يتعلموا ويتقلدوا.... دا مش بعيد يتعقدوا
جماله بيزيد كل يوم
عن حضني عمري مهبعدوا
واللي عدي عدي عدي عدي
والجمال ده شوفتوا مرة واحده
عيني عيني عيني عيني باردة
علي اللي خلي قلبي ناره تهدي
اموت اموت في الضحكه ديه
اموت اموت في النظرة ديه
الله الله الله عيني عليك

"وصلنا المستشفي"
قالها السواق
احمد:شكرا اتفضلx وادالوا الفلوس ونزل وهو مش عارف ايه اللي بيحصل معاه
"انا شوفت بنات كتير...وعاكست بنات اكتر......بس بس دي غير اي حاجه دي جوهرة نادرة.....بس ايه اللي انا بفكر فيه دااx .....اووووووف.....استغفرالله العظيم"
دا كان اللي احمد بيفكر فيه وهو ماشي

في غرفه حسام
عمرو: كل داا تأخير
احمد: اعملك ايه يعني مكنتش لاقي العلاج ﴿ثم اكمل في نفسه: دا لولاا عمها الرخم دا اجا مكنتوش شوفتوا خلقتي تاني﴾
حسام: احمااااااااد
احمد: نعم
عمرو: ايه ي بني سرحان في ايه احنا بقالنا ساعه بننده
احمد.: لا لا ولا اي حاجه
نظر عمرو وحسام الي بعض ثم نظروا الي احمد مرة اخري وانفجروا في الضحك
عمرو بين ضحكاته: لا لا دا وقع وملقاش حد يسمي عليه
احمد بغيظ: قصدك ايه ي زفت
عمرو: هههههه قصدي كل خير
حسام: يلا قول ي سطا مين
احمد: هي مين اللي مين
حسام غامزا: مش علينا بردو دي مكتش عشره
احمد ضحك غصب عنه علي شكل اصدقاؤه خاصه عمرو الذي كاد ان ينفجر من الضحك
عمرو: والله احنا مجينا البلد دي الا عشان هيبتنا تقع
احمد: انا هروح للدكتور اوريه العلاج
قبل ان يصل الي باب الغرفهx عمرو: ليه يعني هو تايه عنه
حدجه احمد بنظرة مرعبه ثم تقدم نحوة
احمد: تصدك انا من زمان ملعبتش كارتيه من بعد اعتزاليx بس ليا مزاج اجربه دلوقتي
عمرو: لا شكرا جربه علي حد تاني
احمد: بس ليا مزاح اجربه عليك
عمرو متصنع الخوف: لا لا والنبي
احمد: صعبت عليا
ثم اتجه الي الباب قبل ان يسمع ضحكات اصدقاؤة
في اثناء سيره في الطرقه: هيزلوني بس معاه حق هيبتي وقعت في المكان دا
في غرفه حسام
كان كل من حسام وعمرو يبكيان من الضحك
حسام: ربنا يستر
عمرو: يا رب

رأيكم


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-08-21, 02:12 PM   #7

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي الفصل الخامس

الفصل 5
روايه حطمت حياتي
بقلم فاتن نبيه(اعصار الربيع)
في المساء خاصة منزل مجدي
عمرو واحمد كانوا قاعدين في غرفه احمد
عمرو غامزاا: مش عاوز تقول هي مين بردو
احمد: بطل رخامه
عمرو: هههههههه
احمد: صحيح فكرتني
عمرو: ايه
احمد: فاكر البيت اللي كنت عاطيلها المحفظه بتاعتك بما فيها
عمرو: ههه ايوة اللي كانت عامله نفسها ولد مالها
حزن احمد داخله ثم قال: بتقولك شكرا
عمرو باستغراب: شكراا!!!xx انت شوفتها فين يعني
احمد: انا شوفتها في الصيدليه اللي جيبت منها العلاج يعني هي بتشتغل هناك يعني.. بعد اما انت ادتلها الفلوس عمها الرخم دا سافر بيهم هنا واخد منها الفلوس وشغلها في الصيدليه
عمرو: ربنا معاها
احمد: يرب
عمرو: احمد تلفونك بيرن
احمد: فين تصدق داا محمد
عمرو: عملوا صامت ليه
احمد: كنت في الجامع...... الووو ازيك ي محمد
محمد: ازيك عامل ايه
احمد: تمام والله
رفع عمرو صوته: مش تبارك
محمد: افتح الاسبيكر ي احمد اما اشوف الجحش داا بيقول ايه
بعد اما فتح احمد الاسبيكر
محمد: ابارك علي ي صايع
عمرو: ههههههه مش اخوك وقع
شهق احمد وقفل الاسبيكر بسرعه متوعدا لعمرو
محمد: نعم ي خويا
احمد: محمد حبيبي انت عارف انوا بيستظرف
محمد: بقاا كدا ي احمد
احمد: كذاب ي محمد
محمد: وامريكانيه كمان
اسرع احمد في الرد بدون وعي: لا والله العظيم مصريه
وضع احمد يده علي فمه بعد ان ادرك ماذا قال
احمد: قصدي يعني يوم اما احب هتبقي مصريه
في هذه اللحظه كان محمد وعمرو لا يستطيعان التوقف من الضحك
احمد: خلاص بقاا انتوا م بتصدقوا كدا
محمد بين ضحكاته: بقي دي تربيتي ليك
احمد: محمد خلاص بقاا...... انتوا بتضحكوا علي ايه الله
محمد بجديه: احمد انت وافقت علي الزواج من اللي بابا يخترهاا وابراهيم ابوها دا كل يوم تقريبا بيتصل علي بابا يطمن
تنهد احمد بتعب: ماشي ي محمد..... سلا م بقاا عشان هنام
محمد: سلام
بعد انهاء المكالمة
استشعر عمرو الحزن بعيني احمد فاقترب منه: مالك ي احمد من امتي واحنا بنخبي علي بعض
ابتسم احمد رغماا عنه: مفيش
عمرو باستنكار: بجد
احمد لم يعد قادراا علي الكتمان: بص انا هقولك بس والله العظيم لو حسام عرف حاجه ي عمرو هيبقي اخر كلام
عمرو باستغراب: يعني من امتي بردو بتخبي علي حسام حاجه
احمد: عشان لو عرف هيحمل نفسه المسؤليه
عمرو: قول انا سامعك
تنهد احمد تنهيدة قويه وحكي له كل شيء عن أمر والدةx وعن جوازة وعن حبه
عمرو بدهشه: يعني الحاج محمود مكنش رادي تسافر غير لما توعده بالجواز
احمد: ايوة مكنتش متخيل الموضوع بالصعوبه دي
عمرو: طب ليه مقولش من الاول
نظر له احمد بحزن ثم اعاد نظره الي الهاتف يعبث به: اللي حصل حصل وخلاص
عمرو: طيب و وردة
احمد: مش عارف بس انت ليه مفكره حب يعني يمكن يكون اعجاب او حتي شفقه مش زي منتا مفكر
رمي عمرو نفسه الي الخلف وهو يتطلع بصقف الغرفه فلو جرب هذا الشعور من قبل لعرف بماذا يشعر صديقه!!! بماذا يشعر شخص يحب ولكنه يعلم ان هذا لا يمكن الاستمرار فيه!! او حتي ان يحب وهو يعلم انه سوف يأتي يوم مضطر للذهاب والبعد! او ان ينام شخص في حضن زوجته او حتي مرطبت بها و كل تفكيرة بغيرهاا
دقات علي الباب افاقت كل من العاشق الميتم وصديقه الذي يحاول ان يصل لشعوره
احمد: اتفضل
وفتح مجدي الباب قليلا ولكن مازال جسدة وراء الباب ورأسه يتدلا من خلف الباب بحركه مسرحيه: اجتماع مغلق ام يسمح بالدخول
ضحك كل من احمد وعمرو بينما اعتدل عمرو في جلسته
احمد: ولا مغلق ولا نيله تعال
عمرو: امال لو مكناش مستوليين علي بيتك بقاا
مجدي: هههه ابدا والله ي شباب بالعكس قعدتكم مسلياني
احمد: متخفش لزقين في دماغك لحد اما حسام يتعالج
مجدي: هو ايه اخباره دلوقتي
احمد:كويس هو دلوقتي بياخد العلاج اللي يأهله لدخول العمليات
مجدي:هو لسه الصدمه دي مقصرة عليه
عمرو بحزن:انت لسه فاكر مر سنين
مجدي:ودي حاجه تتنسي وهو لسه تحت صيطرتها
احمد:للاسف
فلاش باك

"ههههه هل يظن ذلك القعيد انه كان يستطيع التغلب علينا ها هو ذا بعد الحادثه لن يستطيع اللعب لانه اصبح قعييييييد... ههههههه"
قالها شاب كان يسير امام الاصدقاء
احمد ذو الثالثه عشر من عمره: سيبك منهم ي حسام ان شاء الله هترجع تمشي
عمرو: يلا يلا هنتأخر علي الدرس

وبعد عدة ايام من السخريه من قبل الفريق الذي كان دايما ما يهزم اما حسام ورفاقه اذا هم فرحين لانه لن يشارك
قامت مباراه دوريه مدرسيه بين فريق حسام والفريق الاخر وكان حسام شديد الحزن لعدم مشاركته لكنه كان يوجه اصدقاؤه قبل المباراه

ورغم الجهود الذي قام به الفريق هزموا لانهم كانوا محطمين الاراده لعدم مشاركته الفريق لان حسام كان مضخة الامل فيهم وفاز الفريق الاخر
وهذا كله كان فوق إحتمال حسام فكانة الكرة هي عالمه الخاص
وفي نفس اليوم في الفصل بعد انتهاء المباراه وبدأ السخريه من قبل الفريق الفائز رغم ان احمد وعمرو كانوا لهم بالمرصادx
يدخل فجأة شخص الفصل: لو سمحت ي مستر عاوزين حسام
المستر: اتفضل حسام...... هو فيه حاجه ولا ايه
الناظر ببرود: لا بس والده عاوزه

حسام بيأس: حاضر
احمد: هروح معاه
عمرو: وانا كمان
المستر: هو هيتخطف
احمد: لا بس عاوزين نروح معاه
المستر: لا اتفضل ي حسام لوحدك
حسام: حاضر
وبدأ يتحرك بالكرسي اللي الخارج ويقف مع الناظر في الممر
حسام: ليه وقفنا
الناظر: عشان في حاجه عاوز اقولهالك بس مش عاوزك تنهار
حسام: خير
الناظر بكل برود: البقاءلله والدك اتوفي من ساعه واحنا لسه عارفينxx مش هتحضر جنازة ابوك؟

للحظه لم يدرك ماذا يقول حسام واو ما معني كلمه توفي وظل ايام يبحث عن معني هذه الكلمه غير قادر علي الاستيعاب فلم ينطق بحرف وذهب مع الرجال كما ان احمد وعمرو استأذتوا ليكونوا بجواره في هذا الحدث المؤلمx وكانوا قلقين من صمته وهم يعلمون انه هدوء ما قبل الانفجار

وفي احد الايام يجلس في غرفته
ولا يزال يبحث عن المعني الذي يخشي من معرفته وما معني ما يقدمه الناس من تعازي

ي الله! ما معني هذا!!!! سندي وضهري راح!!!!!! يعني خلاص معدليش حد؟؟!!! الاول ماما وبابا ومليش اخوات! بس دا معناه ايه؟!؟! يعني معتش هلاقي سبب اعيش اصلا!!!! كنت عايش عشانه بس ليهx ليه الكل بيكرهني!!! ليه؟ عاوزين مني ايه!!!! ليه الكل بيسبني!!!!x انا وحش للدرجه ديx بس دا معاناه ايهx معناه!!! اني مش هلاقي حد يحسس علي شعري ومش هشوف الضحكه اللي سببها اصلا انا عايشx !!!!
بعد كل هذا الصراع
"اااااااااااااااااااااااا� �ااااااااااااااه"
يسمعها احمد وعمرو الجالسان في الصاله فيسرعوا الي رفيقهم الذي كان في دنيا اخري دنيا يرا فيها من يحب
"حسااااااااااام"
احمد و عمرو بعد ان رأوه يجلس علي الفراش مغمض اللعينين مبتسم شاحب الوجه ولكن يبدوا عليه الراحه فربما يرا الان من افتقدهم

"محمد احنا اخدناه المستشفي بس مش هنعرف نتصرف بسرعه تعالي والنبي"
قالها احمد في الهاتف
محمد: حالا شويه وكون عندك
احمد: سلام

وبعد قليل وصل محمد وخرج الطبيب
الطبيب: للاسف المريض حالتوا وحشه جداا ممكن يفضل عايش بين الحقيقه والواقع
محمد: يعني ايه
الطبيب: عقله مش قادر يستوعب كل اللي حصلوا ورا بعض دااا خصوصاا انه عيل يعني مش فاهمه
محمد: طيب ملوش حل
الطبيب: لحد دلوقتي مفيش حل
محمد: يعني ايه ممكن يبقي فيه حل
الطبيب: حسب حالتوا لان هو دلوقتي في صراع نفسي
احمد: انا عاوز ادخل ليه
الطبيب: سدقني دخلت او مدخلتش هو مش شيفك هو دلوقتي شايف والدو ومامتوا والناس اللي اشتقلهم وتفكيروا في اللي يحصل
هو من الاخر مشتت مش عارف يروح فين او يجي منين ومش فاهم ايه اللي بيحصل
عمرو: بس لازم نكون جمبه
الطبيب: ادخلوا بس حاولوا متأزوهوش
احمد: اكيد

منظر يحرق قلب الاطفال نعم اطفال لم يكملوا13سنهx ما ذنب طفل لديه 13سنه ان يعيش كل هذه الصعوبات

يجلس علي الفراش جسد بلا روح دموعه تفر منه دون وعي ربما لانه يحاول الوصول للكلمه المحيره"موت"x وابتسامه تزين فمه ربما لانه يري احباؤه الانx شعور صعب ان تري شخص عزيز عليك يتعذب كل هذا العذاب
لم يستطع الصديقان تحمل رؤيه صديقهما ففر الدموع منهماxx دموع!!!!!x نعم دموع طفل حرم من قطعه سكاكرxx بل دموع وحش هجين خسر معركه سهله كيف!!!
اااااه طويله تفيقهم من شرودهم فقد انهار صديقهم مجددا ولم يدركوا الا والاطباء يدخلوا واناس يسحبونهم الي الخارج
ليخرج بعد قليل طبيب يقولx صديقكم فاقد للرغبهx في الحياهxxxxxxx ماذا!!!!!!xx ماذا يقول ذلك الابله ماذا يقول حسامx !!!!!!x حسام الذي قطع عهدا معنا ان يظل برفقتنا دائماا!!!! لم!!! لم!!xx خائن نقض عهده!!x ولكن كيف!!! كيف

الطبيب: بعد ما سمعناه وعرفناه هناك حل وحيد لكي يستعيد رغبته
بدون تفكير اندفع كلا من الصديقان: كيف
لكن هذه المرة لم يكن هذا الموقف مضحكاا بل كان يعصر الانفاس
الطبيب: يجب ان يشعر ان هناك شخص يحتاجه
محمد: كيف هذاا
الطبيب: مثلا ببعض كلمات او احاسيس لكن يجب ان تكون نابعه من القلب
احمد باستنكار: لكن أ يجب ان نقول حبيبي قلبي ومثل هذا ليعلم انه غالٍ عندنا
الطبيب: ان ما تعرض له ليس سهلا من هنا الي ان يقع في صدمه ثانيه والتي من خلالها سوف يستفيق
محمد: حاضرx ى دكتور

دخل الاصدقاء الي ثالثهم حزينون ان حياته الان تتوقف علي كلمات لا غير

باك
مجدي: ولحد دلوقتي متعرضش للصدمه التانيه
احمد بحزن بالغ ودموع مكبوته: لا
عمرو وحاله لا تقل عن حال صديقه: لسه ي مجدي حاجه صعبه اووي انك تستني صديقك انوا تحصلوا صدمه وانت مفكر هتبقي فرحان
وضع مجدي يده علي فخذ عمرو: هيبقي كويس والله متخفش
ابتسم عمرو مجاملا: ان شاء الله
مجدي: ايه رأيكوا اروح ازوروا معاكوا بكرة
احمد: شكراا ي مجدي
مجدي: هو ايه اللي وشكرا يلـــــــه دا حبيبي
عمرو: هههه
مجدي. عمرو بلاش الضحكه اللي طلعه غصب عنك دي
عادت ملامح الحزن تسيطر قليلا علي المكان

مجدي محاولا انعاش الجو: بكرة هروح ازور ماما وبابا عشان حاجه مهمه ولدرجه اهميتها مهاش رديه تقولي في التلفون وبعدين هعدي عليكوا اخر النهار اشوفه والمرة نروح سوا
احمد: هههه ماشي


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-08-21, 02:14 PM   #8

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي الفصل السادس

البارت السادس









في الصباح وخاصة في حجرة حسام
حسام: مجدي بنفسه
احمد: ايوة والله
حسام: ينور طبعاا
عمرو: محسسني انوا بيتك
حسام بحزن: والله نفسي ارجع البيت اوي
احمد: قريب ان شاء الله ي حبيبي

دخل الطبيب ليطمإن علي حاله حسام.......الحوار مترجم
الطبيب: عامل ايه في اي تحسن
حسام: الحمد لله شويه
الطبيب: تمام _ثم وجه نظره الي احمد وعمرو ـ احنا محتاجين ادويه
عمرو: ماشي شوف الادويه اللي انتوا محتاجنها وانا هجبهالكوا
احمد: لا خليك انت وانا هجيب
نظر عمرو الي احمد بإستغراب وسريعاا ما أدرك هدفه: لا عادي انا ممكن اروح
احمد بغيظ: انا عارف الطرق اما انت لا
الطبيب: اما تخلصوا شكل حد يعدي عليا ياخد الرشته
احمد بسرعه: لأ لا شكل ولا حاجه انا جيت اهوو
وبمجرد ان خرج احمد من الحجرة حتي انفجر عمرو من الضحك
في عربيه اجره اوقفها احمد لتوصله الي مكان السنيوره التي لم يراها منذ ذلك اليوم الذي عرف فيه اسمهاا
كان يدندن مع نفسه وينظر من النافذه

ي اجمل ورده في البستان
ي آيه نزله من الرحمٰن

"هو حضرتك مصري"
قالها السواق ليخرج احمد من تفكيره
احمد: ايوة وانت
السواق: ايوة انا مصري
احمد: اتشرفنا

احمد في نفسه: "ااه ي ابن ال****** بقاا تخرجني من احلي سرحانه عشان تقولي هو انت مصريx اااه عاوز اخنقك"

وبعد قليل وصل احمد الي الصيدليه
دخل ولكنها لم تفلح معه هذه المرة فقد كان المكان مملوئاا بالناس
احمد في نفسه: "شكلوا نهار مش معدي"
لاحظه ورده الضيق علي وجه احمد وضحكت ضحكه خفيفه ولكنها تكفي لكي تزيبه ثم اتجهت نحوة وقالت: شكلك مستعجل عاوز ايه
احمد بغيظ: لا مش مستعجل انا بستني شخص هو اللي هيشتري
ضحكه من داخلها وهي تعلم ان تلك حجه لكي يظل للأخر ثم عادت الي مكانها وظلت تمارس عملها ولكن ببطيء شديد
احمد ومازال يحدث نفسه: دا انت عاوزه تفقعي مرارتي بقاا
ولكن سرعان ما اشتعل غضبا حينما رآها تتمايع وتضحك مع احد الشباب
احمد يحاول تهدأت نفسه: "اهدا ي احمد هي عاوزة تستفزك انت جاي هنا عشان حسام ي احمد مش عشان ترتكب جريمه"

وبعد قليل من الوقت
كان جميع الزبائن قد رحلوا ولم يبقي الا ورده واحمد فقط
ورده متصنعه الغباء: هو صديقك اتأخر ليه
احمد محاول كسب مزيد من الوقت: هيجي دلوقتي
ورده:خلاص انا هعد علي مهو ييجي...اجبلك كرسي
احمد:ثانكس
ورده:براحتك
اشتعل الغيظ في احمد ولكن سرعان ما هدأ وهو يتأملها

حيث كانت ترتدي فستان ضيق من عند الصدر والخصر ثم ينزل باتساع لونه وردي وغايه في الجمال وحذام من التل الاسود الذي يبرز جمال الفستان وشعرعا الاحمر المتسرسل خلفها
احمد في نفسه:يعني انا جاي آخد سيئات وامشي...استغفر الله العظيم

ورده محاوله اغاظته:متتصل علي صديقك دا كدا شوف اتأخر ليه
احمد ببرود غير ما بداخله:مافيش داعي دلوقتي هيجي
ورده وهي تمد شفتيها للامام كالأطفال:اممممم ماشي
هذه الحركه جعله الدماء تسري في عروقه وكأنها ماء مغلي فحاول التخلص من ذلك الشعور
احمد: بس انا مش فاهم ليه عمك سافر بيكوا علي علي البلد دي بالزات
ورده: عشان هنا فرصه استسمارx مشاريعه وفلوسه اكبر
احمد: امممم
احمدفي نفسه : ي بنت عشان مكتوبلي أخد سيئات بسببك
ظل يعبث بهاتفه قليلا ليصدر صوت وائل جسار

بان عليك حبيبي
بان عليك
من شوقي وحبي ليك
طب قولي له بتداري
الحياه في ايدك الدافيه دول
وبشوف في عنيك علطول نظره
بتكشف اسراري
طول منتا معايا ويايا
انا كدا مرتاح
حبك جويا ي هنايا
والدنيا براح

طول منتا معايا ويايا
انا كدا مرتاح
حبك جويا ي هنايا
والدنيا براح

ويخدني حبيبي معاه
للحب اللي اتمناه
وانا عايش احلي حياه
الله....الله

ويخدني حبيبي معاه
للحب اللي اتمناه
وانا عايش احلي حياه
الله....الله

بان عليك حبيبي
بان عليك
من شوقي وحبي ليك
طب قولي له بتداري

قولت ايه حبيبي قولت ايه وانا بنده عليك
وحلم بيك ليلي نهاري

كل يوم بتجيلي في المنام
وافرح لما الاقيك
مشتاق مش قادر اداري

طول منتا معايا ويايا
انا كدا مرتاح
حبك جويا ي هنايا
والدنيا براح

طول منتا معايا ويايا
انا كدا مرتاح
حبك جويا ي هنايا
والدنيا براح
ويخدني حبيبي معاه
للحب اللي اتمناه
وانا عايش احلي حياه
الله....الله
﴿اتمني تقرأوو الاغنيه بتمعن﴾
طول م الاغنيه شغاله وورده سامعاها ومركزه جداا معاها واحمد سرح بين كلمات الاغنيه

حمحم احمد: انا هخرج اشوف هو اتأخر ليه
ورده: ماشي
اول اما خرج وهي فضلت تضحك وفرحانه جداا
برا في الشارع
اخرج احمد الرُشته من جيبه وكتب العلاج علي هاتفه ودخل
ورده: إتأخر ليه
احمد كاذبا: قال مش هيعرف يجي بس بعتلي اسماء الأدويه اتفضلي هملي هوملك
ورده: ماشي اتفضل
وملي احمد العلاج لورده وهي جابتواx
ثم تحرك الي المستشفى من جديد


عاد اخيرا الي البيت بعد يوم مرهق وشاق عاد ليحصل علي الراحه التي يبغيها

صوت قفل الباب وهو يفتح نبهها لعودته لترمي الهاتف جانبا وتسرع لاستقباله فكم تشعر بالوحده عندما يذهب فتظل تنتظر لحظه عودته بفارغ الصبر

طوقت رقبته بزراعيها فجعلته يضحك بملأ فمه رؤيتها فقط تنسيه تعبه ادخلها داخل احضانه يستنشق عبيرها المحبب لقبه
قال بصوت غلبه الضحك: حببتي الشقيه ايه اخبارك النهارده في غيابي
لارا بعبوس طفولي: منتا سايبني طول النهار وشي في وش الحيطه
أمير بسعاده لاشتياقها له: معلش ي حببتي انت عارفه ان الشغل كتير وخاصة اني مسؤول عن شركه حسام بردو
لارا بحنيه: ربنا يقويك ي حبيبي.. يلا ادخل غير هدومك علي اما اغرف الاكل
قبلها قبله علي جبينها ثم اتجه نحو المرحاض يريد الاستحمام طالبا للراحه

بعد بضع دقائق خرج من المرحاض مرتديا بنطال بيتي مريح وعاري الصدر ثم خرج متجها الي المطبخ ثم جاورها جالسا علي كرسي الطاوله المريح

شعر بها تريد قول شيء ولكنها مرتبكه لذا قال: مالك لارا انت كويسه
لارا بارتباك: كنت عاوزة اتكلم معاك في موضوع ي امير
ربت بكفه علي خاصتها ثم قال: اتكلمي ي حبيبتي من امتي وكل المقدمات دي قبل اما تطلبي مني حاجه

لارا بخوف وحذر من القادم: انت عارف اني عاوزو اجيبلك عيل ووو

قاطعها قبل ان تكمل حديثها الذي لا نفع منه: احنا اتكلمنا في الموضوع دا كتير ي لارا وانا قولتلك انا مش هخاطر بحياتك عشان طفل ممكن يعيش وممكن لا

ثم ترك لها المطبخ هائجا.. تركها تبكي لا احد يشعر بما تشعر به.. هي لا تريد ان تظلمه معها وفي نفس الوقت مشتاقه لحمل طفله في معدتها

بينما هو دخل الغرفه والحزن حليفه انها لاتكل ولا تمل من طلب ذلك الامر الصعب عليه جدا قبلها لقد نفت الطبيبه اي محاولات لكي تنجب لان الموضوع خطر جدا عليها ولكنها لا تفهم لا تفهم انه حتي زان اصبح لديه طفل سوف يحبه فقط لانه منها اما اذا كان سبب موتها فلا يفضل الا يأتي


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-08-21, 02:15 PM   #9

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي الفصل السابع

البارت السابع






في المساء
زار مجدي حسام وفي الغرفه.............
مجدي: سورى ي جماعه لزقت فيا والله ومرضتش تسيبني
جني بتذمر: فيه ايه انت محسسني اني عيله ايه يعني
ظل حسام ينظر لتلك التي خطفت قلبه منذ سنين وظلت تعذبه بعد رحيلها وها هي الآن امامه ولكن ليست حلاله يريد ان يخطفها ويجري بعدها ولكن لا يقدر وبعد ان كان يتنمي ان ينتهي هذا العلاج يتمني ان يطول لانه يعلم جيداا انه اذا ما انتهي العلاج سوف يسافر ولن يلقاها مجدداا، حطمت قلبه برحيلهاا وسوف تحطمت قلبه للمرة التانيه اذا ما عاد الي وطنه وسوف يعذب هذا العذاب ثانية ًx ورغم انه احبها لسنين وهي بعيده عنه الا ان هذا الحب لم ولن يهدا ابداا وسيظل هذا القلب الميتم يعشق هذا القلب الصغيرx

ها هو ذا يري معشوقته الصغيرة وما ان رآها حتي تنفجر قنبله بداخله قنبله كانت مدفونه لسنين طوال علي هذا القلب الضعيف الان هو يتمني ان يستطيع الركض واخذها من يدهاا و يهربون سويا حتي لا يفقدهاا مجددا وفي نفس الوقت يتمني ان تطول علته حتي لا يسافر ويترك هذا القلب الذي تيتم به خلفه

عمرو: حسااااااااام
انتبه حسام اخيراا بعد ان كان لا يسمع اي شيء مما يقولون:نعم ي زفت وداني
احمد بإستغراب:ودانك!! احنا بقالنا ساعه بننده عليك
حسام بحده:عاوزين ايه
عمرو بسخريه:لا ي عم هنعوذ ايه يعني ارجع تاني زي مكنت
حسام:رزاله،ثم اكمل في نفسه:بس والله احلي عالم انا كنت فيه خرجوني منه ولاد ال*****

مجدي كان يعلم بحب حسام قبل ذلك رغم ان حسام لم يبح به يوماا ولكن كان دائماا ما يري نظرات الحب تشتعل في عيني صديقه وهي الشعلات تتجه ناحيه اخته صغيرته!!!x ايعقلxx هل لا يزال هذا الحب بداخله كل هذا السنينx xx ولكنه صدق ذلك بعد ان شاهد نظرات حسام المختلسه تجاه اختهx فرح كثيراا بهذااx فرحَ!!! نعم لانه اطمأن لانه يعلم ان حسام هو البطل المقصود الذي سوف يخطف قلب الاميرة ويهربون بعيداا

اما عند حسام كان يفكر في السدود التي تحول دون هذا الحب واكثر شيء كان يحزنه انه لا يستطيع السير هذا الشيء الذي يحرقه والذي يؤلمه بشده فما من اهل سوف يقبلون بأن تصبح ابنتهم زوجتا لقعيد

كان الصمت سيد الوقت للحظات،لحظات تمر علي احدهم في سعاده وانتظار رؤيه محبوبتهx ولحظات تمر هلي احدهم وكأنها نار تنهش بهم

عمرو محاولا قطع هذا الصمت:انت مش هترجع تاني مصر ي مجدي
مجدي:لا بروح زيارات بس من زمان مروحتش عشان كان عندي شغل كتير
احمد:ربنا يعينك
مجدي:ي رب،انتوا عارفين الغربه وحشه اوي انا حاولت كذاا مره احول شغلي في مصر بس الموضوع صعب
احمد:فعلا والله
ثم خطر ببال احمد تلك الفتاه التي تعذب في العمل بعيداا عن بلدهاا تري ماذا تفعل!!!من المؤكد انها تعمل هذا الظالم يجعلها تعمل من الفجر حتي منتصف الليل ويجعلها تذهب الي البيت مشييا في الليل كما سمع من الناس اثناء اخر زياراته لهاx ولكن ماذا اذا هجم عليها شخص!!!لا لا لا لا لا ايهاا العقل لما تفكر في مثل هذه الاشياء انها بخير لا تقلق

قطع هذا الصمت الذي يلف المكان صوت الممرضه:يلا لو سمحتوا الزيارات انتهت وهنقفل يلا
حسام وما كاد ان يسمع ان محبوبته سوف تبعد مجددا:لا لا سبيهم انا مرتاح
الممرضه بحده:مينفعش لو سمحت دي قوانين (الحوار مترجم)
فهم مجدي مراد حسام لذا وقف:معلش ي حسحس يلا احنا هنروح دلوقتى بقاا ونبقاا نيجي في وقت تاني
احمد:هتروح اختك اول
مجدي:لا يلا هوصلكم في الطريق وبعدين اروحهاا وهرجع
عمرو بتذكر:صحيح ي مجدي والدتك كانت عاوزاك ليه ايه المضوع المهم داا

احمد:حشري
مجدي: ي عم الموضوع المهم داا كانت عامله محشي وعوزاني اكل منه
علت الصدمه وجوه الجميع وفجأه ارتفعت صوت القهقهات عاليا
احمد:ههههههه يعني منمتش طول اللليل عشان تاكل محشي
مجدي:هههه شوفت بقاا وانا والله عارف انوا موضوع هايف بس قلقت بردو
كان عمرو يبكي من كثرة الضحك:لا بجد والدتك دي ام مثاليه
جني وقد تكلمت اخيرا:والله كفايه انها ربت داا،ثم اشارت علي مجدي
احمد:معاكي حق

كان هذا الصوت الرقيق الذي صدر قبل قليل بمثابه فنبله اخري وجدت طريقها في قبله وانفجرت دون رحمه او شفقه

x x x x x x x x x x x x *********
مر الوقت وذهب الاصدقاء الا البيت وتركوا قلب يتعذب خلفهم
في غرفه مجدي
كان يفكر في ذاك الذي سرقته اخته سرقت قلبه دون رحمه او رأفه وكان كلما يفكر ان حسام عاشق لتلك الصغيرة يفرح تارةx وينتابه شعور غيره تارة اخري
مجدي لنفسه: هههه ربنا ي يصبرك ي حسحس بس مش هسلمهالك بالسهل كداا ههههه

في غرفه عمرو
كان يجري مكالمه هاتفيه
x x x x x x x x x x xx 👇👇👇👇👇👇
عمرو…لسا والله ي امير الدكتور مقالش اي حاجهx جديده
امير: ربنا يشفيه
عمرو: ي رب
امير: عمرو انا هخلي السكرتيره تبعتلك شغلك علي الحساب بتاعك اعملوا من عندك لان الشغل واقف وانا مش فاهم اي بطاطس في اي برنجان
عمرو بفخر: مش اي حد يشتغل في البرمجه ي معلم هههه

امير: اسكت ي زفتx وحاول تشتغل من عندك عشان الشركه كداا هتخسر كتير وبجد محمد عمل كتير فيها واليومين اللي فاتوا كان عاطول بيروح يشرف بنفسه علي الشغل
عمرو:كتر خيره والله المهم خليهم يبعتوا الينك بتاع الشركه وانا هدخل عليها وان شاء الله خير
امير:تمام سلام
عمرو:سلام

x x x x x x x x x ***************xx
في غرفه احمد
كان يحاولx النوم ولكن لم يستطع فرأسه سوف ينفجر من التفكير
احمد:ي رب استر انا حاسس انها في خطر ومش مطمن من ساعه مجالي فكرة انها بتروح لوحدها بالليل قلبي مش مطمن
ظل لوقت طويل يفكر وفي النهايه حسم الامر
ذهب الي غرفه مجدي ويتمني ان يجده مستيقظ
طرق علي باب الغرفه ففتح الباب بعد ان سمع صوت مجدي يسمح له بالدخول
مجدي: انت منمتش
احمد: لا
مجدي: عاوز حاجه
احمد: احم كنت بسأل لو هنا غرفه رياضه
مجدي: طبعاا موجوده هتلاقيها اخر غرفه في الممر
احمد: شكراا
مجدي: العفو علي ايه ي صحبي

ذهب الي تلك الغرفه فتحها وذهل بكميه الاجهزه الموجوده وقرر ان يمارس بعض التمرينات لعل قلبه يستريح
ويمر الوقت سريعا وقد انهك لانه لم يمارس رياضه منذ وقت طويل بهذه الطريقه ورغم ذلك لم تترك العضلات الفولاذيه طريقها
نظر في ساعه يده هاقد اصبحت الساعه الحادي عشر،x ذهب الي غرفته اخذ شاور وبدل ملابسه و رقد علي السرير قليلاx ولكن لم يهدأ قلبه بعد ثم نظر الي ساعه يده مجددا اصبحت الساعه الحاديه عشر والنصف
احمد لنفسه: معدش غير نصف ساعة وتروح بس قلبي مش مطمن
نهض بسرعه من علي السرير وتوجه الي غرفه مجدي مجددا وطرق ووجد مجدي مازال مستيقظا
مجدي: نعم ي احمد
احمد: معلش ي مجدي ممكن اطلب طلب
مجدي: اتفضل
احمد: ممكن اخد عربيتك في مشوار صغير مش هتأخر
مجدي: ي عم انا قولتلك اللي عاوزه خده من غير متستأذن
احمد: شكرا ي مجدي
ذهب احمد وترك مجدي في حيره وقلق عليه

في الاسفل اخذ احمد العربيه وانطلق وكان قلقا عليها بطريقه لا توصف يشعر ان قلبه سوف ينخلع في اي لحظه
x x x x xx ************
في مكان اخر كانت ترتب كل شيء من اجل العوده الي منزلها ليدخل عليها رجل
ورده لنفسها :ي رب انا تعبت معتش قادرة اقف علي رجلي

الحوار مترجم
الرجل: هتيلي ب بنتي العلاج داا
ورده: حاضر
واحضرت ورده العلاج له وتابعت ترتيب المشفي حتي دخل شخص عليها
x x x x x x x x x x x ***************
في عربيه مجدي التي كان يسوقها احمد
كان كل لحظه تمرx تزيده قلقاا
فظل يدندن مع نفسه ليوهم نفسه انها بخير
لا يا بعد كلي
لا يا بعد كلي حياتي تساويك
اقطع وريدي وإن نبض حب ثاني
ثلات فيني كلها ترتبط فيك
أعشقك.. أحبك.. والهوى صار عنواني
وإن كان ما تدري أنا أقول وأطريك
حبك ملكني في ضميري ووجداني


واخيرا وصل الي المكان المقصود نزل من السيارة لينبض قلبه كما لو كانت قنبله وانفجرت
لم يجدها ووجد الصيدليه مفتوحه وحالها يثري لهاx كل شيء مدمر وكأنه مر من هنا قطيع من الثيران
لم يشعر بنفسه الا وهو يركض كالمحنون وينادي بإسمها ليتوقف وقد سمع صوت صراخها
احمد:ورده..انا فعلا سمعت صوتها بس هي فين ي ربي
ليدله قلبه ويظل يركض ثم توقف فجأه عندما رأي مجموعه من الشباب الضخام ولكنه تسمر مكانه عندما رأها مغشيا عليها ويحملها احد الرجال وعلي وشك وضعها في تلك العربه وهم يضحكون ليسمع صوتx احدهم يقول: والله حته حلاوه مفيش زيها
وجد الغضب طريقه علي ملامح وجهه فلم يشعر بنفسه الا وهو يركض نحو هؤلاك المغفلون
رجل1:اوبا دا عندنا زائر
رجل 2:ومالوا نرحب بيه
الزعيم:عرفوه جوده شغلنا ي رجاله،واشار الي الرجل الذي يحمل ورده ان يضعها في السياره
اوقفه صوت احمد الجوهري الغليظ: استني عندك
الزعيم: ههههه انا كنت بشتغل في اغتصاب الاطاقيط بس شكلي هشتغل في تجاره الاعضاءxx ، ثم ضحك ضحكه شرير وسند علي عربته ليشاهد المنظر يلا قطعوه حتت قدامي
لم يدركوا انهم وقعوا مع الشخص الخطأ بل مع الوحش الشرس الذي عندما يغضب لا يرا احدا امامه
ركض تجاه احمد احد الرجال الضخام ولكن احمد لم يتحرك معx ذلك
وفي اللحظه التي سوف يهاجم فيها الرجل سقط ارضاا اذ ان احمد انخفض في لمح البصر وضربه في معدته ضربه من فولاذ
دهش الجميع ولكن استمر العراك
وكل شخص يهجم عليه يلقا مصيره من رد الوحش الغاضب لم يبقي في الساحه سوا احمد الوحش الذي يأبي الاستسلام والزعيم الجبان والرجل الذي يحمل وردهx اشار الزعيم لهذا الرجل ان يترك ورده ارضاا ويبادر بهجوم علي هذا الاحمد الذي لا احد يقدر عليه
نفذ الرجل هذا ووقف يعرض عضلاته امام احمد وتقدم منه وهو يحاول تجنبه ظلوا يدورون في نطاق دائري الا ان بادر الرجل بالهجوم ليكون رد احمد بكس في معدته ثم رفصه اسفل معدته ليسقط الرجل ارضاا يتأوه من الالم ويضم ركبتيه
لينظر الوحش للفريسه نعم فكل من يجرأ علي لمس معشوقته فهو بمثابه فريسه ضاله
الزعيم بخوف يداريه: ههه وريني هتعمل ايه

احمد وقد بدأ في الكلام: هوريك يوم تحلمبوا دا لو فضلت عايش اصلا
الزعيم: ههههههه
وللمرة الاولي يهاجم احمد
ركض تجاه الزعيم وهو علي وضع انه سوف يضربه في معدته فهم الزعيم هذا واتخذ وضع المدافع لكي يمسك يد احمد قبل الوصول اليه ولكن من يفهم خطه هذا الوحش الجائع فعندما اصبحت المسافه نصف متر تقريباا استعد لضرب الزعيم واتخذ الزعيم وضع المدافع وفي لمح البصر لم يري احمد امامه اذ قفز لأعلي فجأه وقبل ان يرفع الزعيم نظره لأعلي كان احمد يركله ركله علي رأسه توقعه علي الارض
اقترب منه احمد وظل يركل فيه والاخر يتأوه من الوجع ولكنه عاود الوقوف بعد ان ركل احمد في وجهه ليرتد الي الخلف
الزعيم وهو يقف: منكرش انك اذهلتني بحركاتك الخاطفه بس علي مين دا انا الزعيم مش هيجي مفعوص زيك يوقعني
احمد وهو يمسح الدم الذي سقط من انفه بظاهر يده: انا هوريك المفعوص هيعمل ايه

تقدم نحوه الزعيم وهو يركض وهو علي وشك توجيه ضربته ولكن تفاداها احمد ببراعه وركله بقدمه مرة اخري ليسقط الزعيم ويعاود الوقوف ومظاهر الشراسه باديه علي وجهه وتقدم نحو احمد ويحتدم الصراع ليوجه له احمد ضربه ويردها الزعيم بضربه وظل الوضع هكذا بضع دقائق

صوت رقيق يتوجع لينظر احمد تجاه تلك الملاك الذي علي الارض وبدأت تستيقظ لتشتعل الحماس داخل ذلك الاحمد ليركض تجاه الزعيم ويهديه ضربته القاضيه المعروفه بضربه الهلاك للاحمد
فيسقط ذلك الزعيم ارضاx ليقترب منه احمد: مين هو الزعيم دلوقتي!!
ويركض احمد تجاه اميرتهx
احمد: ورده
ورده بدموع: انا اسفه كل دا حصلك بسببي
واخيرا تخلت الشراسه والغضب عن وجه احمد وتحتل مكانها نظرات حزن وفرح معاا: متقوليش كدا انا افديكي بروحي

في مكان قريب منهم في الناحيه الاخري من السياره
الزعيم: دي مش هتكون ابداا نهايه الزعيم لازم انتقم
توجه نحو السيارة بصعوبه من الالم اخرج مسدس من السيارة وصوبه ناحيه قلب احمد

عند احمد وورده
احمد: هما عملوا فيكي ايه
ورده بتعب وحزن علي ما اصابه: مش مهم لازم نروح المستشفى عشان جراحك
احمد ولم يعد يقدر فأحتضنها بقوة فصدمت هي من فعلته لكنها سرعان ما بادلته الشعور

وفي اثاء توجيه المسدس ناحيه قلبه اطلق الزعيم الرصاص ليميل احمد قليلا حتي يضعها علي الارض لكن تصيبه تلك الرصاصه فيسقط ارضاا
ورده بصراخ.: احماااااااااااد

في تلك الأثناء كانت الشرطه تبحث في الشوارع بعد ان بلغ احد الجيران بجوار الصيدليه ان هناك اشخاص اخططفوا ورده وبعد ان كان الجو هاديء تمام اذ امتلأ الشارع بالناسx وما ان سمعوا صوت رصاصه اذ انطلق الشرطه نحو الصوت
وتم القبض علي الزعيم ورجاله واخذوا احمد وورده الي المستشفي

كانت ورده تجري بجوار احمد الموضوع علي السرير الطبي ليدخل العمليات
وما ان دخل واغلق الباب وقعت علي الارض وظلت تبكي
اقتربت منها ممرضه: حبيبتي اهدي هيقوم بالسلامهx بس انتي مضروبه ومجروحه لازم نضمض جروحكx (الحوار مترجم)
ورده بعياط: لاااااا انا لازم اطمن عليه الاول
الممرضه: يلا بس قومي معايا، سحبتها الممرضه وعالجه جراجها وهي لا تشعر فهي فعلا تحبه وهو الذي انقذها ولكن انه الان في وضع خطير بسببها
ظلت ورده تبكي الي ان سمعت صوت الممرضه: لو سمحت انت متعرفيش رقم اي حد من اهلوا
حركه ورده رأسها بمعني لا
ورده: شوفوا رقم علي تلفونوا
الممرضه: حاولنا بس مش عارفين نفك النمط
نظرت ورده الي الارض وظلت تبكي كثيرا وعادت امام غرفة العمليات تنتظره مرة ساعات وكأنها الدهر كله لتتفاجأ بوالدتها ووالدها واخيها الاكبر يركضون عليها
قبل ان تنطق ورده بأي حرف كانت في احضان والدتها فتركت لدموعها العنان، اقترب منهاا والدها واحتضنها ايضا ثم اقترب اخوها ووضع وجهها بين يديه: حبيبتي انت كويسه متخفيش
وبعد ان سيطرت علي نفسها: انتوا عرفتوا مكاني ازاي
والدها (صابر): الجيران اتصلوا علي عمك وقلولوا وهو اتصل عليا وجينا علطول
اخوها(وليد): بس انت تعرفي الواد دا منين
ورده برتباك: لا لا..... معرفوش هو كان ماشي صدفه وشفني وانقذني ربنا يحميه
وليد: بس الناس بيقولوا انوا شافوه قريب منك كتير بعد اما اخد الرصاصه
ورده وهي تتصبب عرقاا: لا ابداا ي عيني هوا كان جاي يشتلني عشان يوديني المستشفي الراجل ضربوا بالرصاص فوقع جمبي

استشعر والدها ارتباكهاx فأخدها في حضنه: خلاص ي وليد هو تحقيق المهم انها كويسه والواد الله يكون معاه انا مديونلوا بروحي
وليد: وانا كمان ربنا يقوموا باسلامه

جلست والدتها علي الكرسي واخذت تقرأ له القرأن نعم فهو من انقذ لهما ابنتهما واعاد إليهما الروح
مر وقت قصير ثم خرج الطبيب
الحوار مترجم
وليد بلهفه حقيقيه:طنما ي دكتور
الطبيب وهو يجفف عرقه: للاسف الحاله صعبه جداا احنا لازم نعرف حد قريبه الرصاصه جتلوا جمب قلبوا بسنتيمترات يعني الوضع حساس جداا وربنا يستر وميحصلش اي مضاعفات او التهابات والا هنفقد السيطرة
لم تعد الدموع تريد الثبوت اكثر من ذلك ولكن في اللحظه التي تود فيها النزول تفقد صاحبتها الوعي


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-08-21, 02:16 PM   #10

فاتن نبيه
 
الصورة الرمزية فاتن نبيه

? العضوٌ??? » 487008
?  التسِجيلٌ » Apr 2021
? مشَارَ?اتْي » 1,338
?  نُقآطِيْ » فاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond reputeفاتن نبيه has a reputation beyond repute
افتراضي الفصل الثامن

البارت الثامن




في احدي غرف المستشفي
يقف صابر ووليد وتجلس صفيه(والده ورده) علي الكرسي بإنهاك ينتظرون ان تفيق ورده

صفيه: ي رب احميه ي رب
وليد: دي معجزه انها مجتش في قلبوا
صابر: ورده.... ورده انت صحيتي
وليد: ورده.... حبيبتي انت عمله ايه
صفيه: نور عيني
ورده ولست في كامل وعيها: احمد.... احمد
صفيه /صابر /وليدx بدهشه: احمد!!!!!!!
وليد: وعارفه اسموا كمان
ابتسم صابر
وليد: بتضحك ي حاج البت طلعت تبلعب من وراناx وانت بتضحك
ضربته صفيه في كتفه: بس ي ولا عيب كدا متقولش علي اختك كداا يمكن اتقبلوا قبل كدا وبس
وليد: لا مهو واضح، ثم اقترب منها وليد واستغل انها لم تستعد وعيها بالكامل
وليد: قوليلي ي لولو هو حلو ولا وحش اصل لسه مشوفتوش
ورده: اااااه حلو دا يقول للعسل قوم وانا اعد مكانك
شهق وليد بينما انفجر صابر وصفيه ضحكا علي صغيرتهما
وليد بغيظ: شوفتيه اول مرة فين
ورده: في الصيدليه
صفيه بفخر: اهوو ي عم اهداا بقا
وليد: اهدي داx انا هخش اقطعله رقبته
صابر:هههههه هو ي عيني مالوا ما اختك هي اللي عماله تعاكس
وليد:اسمعوا بس كدا،ثم اقترب منها مجددا:ولون عينه ايه ي لولو
ورده:عينه ي سلام عليهم تقول دا العسل بيجري فيهم
صفيه:هههههههههه دا انت مطلعتيش سهله
وليد بغيظ:بتحبيه ي بت
ورده:بحبه!لا لا دا الحب كلمه قليله اووي دا بعشقه
شهق وليد مجدداا:شايف بنتك ي حاج شايف عشان تدلعهاا اووي
اما صابر فيضحك علي منظر ابنته وكذلك صفيه
********************٭
في صباح اليوم التالي
دخل الطبيب غرفه احمد ولكنه وجد حالته سيئه جداا وكاد قلبه ان يتوقف
ركض الاطبياء صوب غرفته وعلت الضوضاء في المستشفي اوقف وليد احدهم يسأله ما الذي يحدث فأخبره الاخر ان الشخص الذي اصيب بالامس يكاد قلبه علي ان يتوقف
ظلت الاجواء مشحونه بالخوف وما ان سمعه ورده هذا الكلام حتي استفاقت وخرجت تركض نحو غرفته فلحق بها كلا من صابر وصفيه و ووليد
*******٭
طرق مجدي الباب علي عمرو فسمح له عمرو بالدخول
عمرو: في حاجه ي مجدي
مجدي: احمد
عمرو بقلق: مالوا احمد
مجدي: مش عارف بس هو جالي بالليل وطلب العربيه ومشي ولسه مجاش لحد دلوقتي
عمرو: هيكون راح فين
مجدي: الله اعلم
***٭
يقف صابر وصفيه و ووليد ورده التي لم تهدا من البكاء هل حقاا سوف تخسره انها تتمني الموت ولا يحدث له شيء والان هو بين الحياه او الموت بسببها
خرج الطبيب من الغرفه اخيرا بعد مرور ساعات وما ان رأته ورده علمت انها فقدت اعز ما تملكx (الحوار مترجم)
وليد: دكتور
الطبيب: هشششششش دي اصعب عمليه وجهتني بجد ربنا كتبلوا حياه جديده
ورده بسعاده: يعني عايش ممتش صح
الطبيب: ايوة الحمد لله بس هو دلوقتي فاقد للوعي احنا هننقلوا غرفه تانيه بس محدش هيدخلوا عشان لسه حالتوا مش مستقره بس ان شاء الله خير
ورغم ان الحزن عرف طريقه اليها ولكن هناك بسمه امل عادت لتشرق علي حياتها من جديد وتطمإنها انه لاتزال هناك قصص حب بينها وبين معشوقها تحت عنوان عشقته وعشقنيx ولكن المسكينه لا تعلم ماذا تخبيء الأيام
الطبيب: بس لازم نعرف حد من اهله
ورده: ممكن حد يجيب تلفونه
الطبيب: هبعتوا مع الممرضه بس يريت تعرفي تفتحيه
ورده: هحاول
وبعد رحيل الطبيب
وليد:وانت هتجربي بصفتك ايه بقاا ان شاء الله
ورده بارتباك: عادي ي وليد يعني هو انقذني ومينفعش يبقي تعبان كدا ومحدش من أهلو عارف طريقه
وليد: سامع ي حج انقذهاا هااا
صابر: ههه خلاص ي وليد بقاا
صفيه: يربنا يصبر أهلو زماتهم قلقانين
اتت الممرضه واعطت الهاتف الي ورده وما ان امسكت الهاتف حتي تذكر لحظه ان احتضنها قبل ان تشق الرصاصه جسده
عندما فتحت الهاتف نظرة الي صورته الموضوعه خلفيه وسرحت في معالم وجهه السعيده وعامت في عسل عينيه وضحكت ابتسامته كان يرتدي بنطلون اسود و فلنه حمراء فوقها جاكت اسود ويستند علي عربيه سوداء

لاحظ صابر وصفيه تجمد ابنتهما و ابتسموا بينما وليد تملكه الغيظ
وليد: احم
انتبه ورده ونظرت الي مكان الباسورد جربت كتابه كلمه "ورده" ولكنها لم تنفع فشعرة باليأس ولكن سرعان ما عاد اليها الامل وجربت كتابه"warda"
ما هذا النمط صحيحx الا هذا الحد يحبني!!! ي الله!!
نظروا إليها وهي تبتسم واستغربوا ولكنها سرحت مجددا في صورته الاخري كان يرتدي جاكت ثقيل وكأن الصوره ملتقطه في فصل الشتاء وعلي يمينه شاب وعلي يساره شاب أخر ويبدوا انهم اصدقاؤه
انتبهه علي صوت وليد: ي هانم انت معانا
ورده: احم اتفضلي فتح
نظر الجميع لها بدهشه فحمرت وجنتيها وذهبت الممرضه لتعطي الهاتف للطبيب
وليد: الباسورد كان ايه انطقي وازاي عرفتيه
ورده: دي خصوصيه
وليد: نعم ي ختي
صابر بحده: خلاص ي وليد عادي يعني

نقل احمد الي غرفه اخري ومن يريد الاطمأنان عليه ينظر له من خلف الزجاج
٭٭
فتح الطبيب جهات الاتصال ووجد اول جهه مسجله عمرو فاتصل به
عمرو: الو انت فين ي بني
الطبيب: انت تعرف احمد
عمرو: ايوة بس ازاي الرقم دا وصلك انت مين
الطبيب: اهدي بس كل الحكايه........x .......... بس


وصل اخيراا للمكان المقصود وبعد ان سأل عن رقم الغرفه ذهب اليها مسرعا وما ان وصل وجد فتاه ذات عينين متورمتين من البكاء وشاب يبدو في الثلاثين من عمره ورجل وامرأه يبدو انهم كبار في السن
حمحم عمرو: لو سمحتوا هما قالولي ان دي غرفه احمد
صابر: ايوة ي ابني اهوو
نظر عمرو الي حيث اشار صابر وما ان رأي صديق عمره بهذا الشكل دما قلبه من الألمx ثم فتح هاتفه واتصل علي مجدي: الو ايوا ي مجدي....لا الدكتور قال انوا هيبقي كويس... ان شاء الله... لا لا اوعي تقول لحسام كفايه اللي هو فيه...... انا اخدت الحاجه بتاعتوا من الأمانات...... ايوه..... لا لا متجيش افضل مع حسام واخترع اي حجه اننا مرحناش النهارده...... ماشي قولوا ان احنا بندور علي شغل...... طيب يلا سلام

كان الجميع ينظر له باستغراب لكنهم ادركوا انه قريب احمد
نظرت اليه ورده بتمعن ولكن سريعاا ما ادركت انه الشخص الذي كان علي يمين احمد في الصورة التي كانت خلفيه علي الهاتف
عمرو: احم ممكن اعرف انتوا مين

صابر: احمد ي حبيبي انقذ بنتي ودي امها ودا اخوها
عمرو: اتشرفنا
وليد: الشرف لنا
منحهم عمرو ابتسامه ثم نظر الي احمد النائم ومتصل به كثيراا من الاجهزه ثم نظر ورده: انت كويسه
ورده بضعف: ايوه الحمد لله
عمرو: الحمد لله
وليد: انت اخوه
ابتسم عمرو: انا صحبوا بس باانسبالي اكتر من اخويا
صابر بصدق: ربنا يخليكوا مع بعض
عمرو: ي رب
عمرو: ممكن تقوللنا ايه اللي حصلx لو مش عاوزة عادي
ورده: لا عادي.... انا كنت وقفه بجهز علشان اقفل الصيدليه دخل عليا شخص رحت اسألوا عاوز ايه كتم نفسي بمنديل وبعدين معتش حسيت بنفسي الا واحمد بيضرب شخص كداا بس الصوره مكنتش وضحه اووي قدامي واما احمد اجا عشان يشتلني الزفت داا طلق عليه رصاص وبعدين الشرطه اجت
عمرو: المهم انهم اتمسكوا الله اعلم كام قبلك كام وحده
ورده: الحمد لله
اتت ممرضه طلبت من عمرو ان الطبيب يريدهx

في مكتب الطبيب
دخل عمرو الي الطبيب وجد مجموعه من الاطباء واقفون وفتاة اخري جالسه علي كرسي بعيداا عنهم
(الحوار مترجم)
الطبيب: اتفضل ي عمرو
عمرو: فيه حاجه ولا ايه
الطبيب: لا اتفضل احنا كنا بندرس حاله احمد كويس عشان اي علاج خطأ هيودينا في مصيبه
عمرو: تمام
الطبيب: احنا حددنا العلاج اهوو، وادالو الرشته
عمرو: تمام هجيبوا
الطبيب: تمام

********٭
عند حسام
حسام: بس شغل ايه هو علاجي مؤثر اوي كداا
مجدي: لا ي عمري هما زهقوا من القعده وعوزين يشتغلوا بس
حسام: بس هما كانوا بيونسوني
مجدي:معلش هنجيلك علطول متخفش
حسام:ماشي...مش انا اتحسنت كتير
مجدي:بجد والله
حسام:والله حتي الدكتور اكدلي كداا
مجدي:ربنا يتمم شفاك ي حبيبي
نظر له حسام ثم انفجر في الضحك
استغرب مجدي:انا قولت ايه يدحك
**٭٭
عمرو:متعرفوش صيدليه قريبه من هنا
صابر:هتلي الرشته كداا
ناوله عمرو الرشته ثم اخذتها منه ورده وقرأتها ثم اومئت برأسها لوالدها وقالت:العلاج دا موجود عندنا بابا هيروح يجيبوا
عمرو:بس...
قاطعه صابر: مبسش انا هروج اجيبوا مش هتأخر
لم يكن عمرو في حال يسمح له بالرفض وخصوصاًانه لا يريد ترك صديقه
٭٭

مر يومان كما هي الحال لا يزال احمد يأخذ في العلاج ولم يستيقظ من الغيبوبه
ومجدي يتحجج بعمل احمد وعمرو حتي لا يقلق حسام
وحسام يخبيء شيئا لا احد سوا مجدي الان يعرفه وينتظر رؤيه اصدقاؤه لاخبارهم
وعمرو يبيت بمنزل مجدي وفي الصباح يذهب لاحمد

في اثناء جلوس عمرو في الطرقه قرر ان يتمشي قليلا وفي اثناء سيره اصطدم بفتاه فوقعت علي الارض

عمرو: انت كويسه انا آسف بجد
الفتاه وهي تهم بالوقوف: لا ابدا انا اصلا كنت سرحانه
عمرو: اتعورتي
احمرت وجنتي الفتاه: لا شكرا علي اهتمامك
عمرو: انت عربيه؟
الفتاه: ايوة انا من مصر من المنيا
عمرو: انا بردو من مصر من القاهرة
الفتاه بإحراج: اتشرفنا
عمرو: انا حاسس اني شوفتك قبل كده
الفتاه: ايوة انا اخت الدكتوره إليزابلا اللي كانت مشاركه في عمليات صديقك وكنت قعده علي الكرسي
عمرو: ساعه اما اخدت الرشته مش كده
الفتاه: فعلا
عمرو: اسمك ايه
الفتاه بالحراج:جاسيكا
عمرو:مسيحيه
جاسيكا:ايوة
عمرو:تمام عاوزة حاجه
جاسيكا:ثانكس
اكمل عمرو سيره في الطرقات ثم وضع الهاندفري وشغل


يا حبا لم يخلق بعد
يا حبا لم يخلق بعد
يا شوقا كالموج بصدري
يا عشقا يجتاح كياني
يا أجمل رعشات اليد
يا صبحا يشرق في وجهي
يا فجر الغد
يا جزرا تمتد بعيني
وبحورا أغرقها المد
الحب كموج يغرقني
والشوق الجارف يشتد
والعشق يجيء كتيار
يجرفني من خلف السد.
كانت تلك شعر بصوت احمد
عمرو لنفسه: اعقل ي عمرو ربنا يهديك
ليذهب ويقف بجوار غرفه احمد
٭٭
عادت ورده الي المنزل بعد ان وعدها صابر انهم سوف يزورون احمد غداا
في غرفتها كانت تفكر فيه وفي ملامحه وظلت تعبث بهاتفها حتي صعد صوت من الهاتف






كفايه تكون هنا جمبي ي فرحه بعيشعا من قلبي
غيرك ميهمنيش
بستني لحظه لقاك عشان ارجع اعيش


فاتن نبيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 03:03 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.