آخر 10 مشاركات
القلب النبيل - للكاتب مجدي صابر - روايات ندى (الكاتـب : Just Faith - )           »          حصريا .. رواية وجدتك للكاتب مارك ليفي** (الكاتـب : أميرة الورد - )           »          أحلام بلا حدود - باتريسيا ويلسون - أروع القصص والمغامرات ( إعادة تنزيل )** (الكاتـب : * فوفو * - )           »          السحر الأسود - صوفى ويستون - أروع القصص و المغامرات** (الكاتـب : angel08 - )           »          عشق من قلـب الصوارم * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : عاشقةديرتها - )           »          قساوة الحب - أروع القصص والمغامرات** (الكاتـب : فرح - )           »          تائــهــة في عتمتـك (الكاتـب : نسريـن - )           »          سيد القصر - جيم آدامز - غولدن كايدج** (الكاتـب : angel08 - )           »          رواية نبــض خـافت * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : سما صافية - )           »          5 - كيف انسى ؟؟ - مارلا والاهام - روايات رومانس ** (الكاتـب : امراة بلا مخالب - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > مـنـتـدى قـلــوب أحـــلام

Like Tree6Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-02-21, 04:31 PM   #31

منال الشباسي
 
الصورة الرمزية منال الشباسي

? العضوٌ??? » 484935
?  التسِجيلٌ » Feb 2021
? مشَارَ?اتْي » 236
?  نُقآطِيْ » منال الشباسي is on a distinguished road
افتراضي


الفصل الخامس والأخير

..عاد طلال بعد ما يقرب من الساعة إلى مكتبه فوجد رحيق مازالت تجلس على الاريكة ولكنها تشاهد مقطع ما على الانترنت فاخذه الفضول وسألها: ايه دا ؟
..مدت يدها له بهاتفها دون أن تتكلم ليذهل مما يراه ويسمعه ..

" السلام عليكم ورحمة الله..أنا أول مرة أسجل فيديو وارفعه على الانترنت بس بصراحة شوفت من يومين كدا مقطع استفزنى..شخص ما تعمد تصوير انسان فى موقف بيحصل لنا كلنا فى اى وقت واى مكان ولكن هدفه تشويه صورته عن طريق الكشف عن إعاقة فى رجله مش مسئول عن وجودها..عايزة اقول للشخص دا إن الإعاقة مش فى الساق الصناعية لا فى العقل اللى فكر انه يأخذ من ظروف الناس ورقه رابحة من وجهة نظره ليزيحه من طريقه علشان يكسب المال اللى ممكن يفقده فى لحظة..وممكن يتعرض لحاجة لو معاه مال الدنيا متعوضوش..
صدقنى الإعاقة الذهنيه للعقل السليم اسوء بكتير من الاعاقة الجسدية ..
وكما قال رسولنا الكريم فى حديثه الشريف
"من تتبع عورة أخيه المسلم تتبع الله عورته"

..الشخص اللى انت عريته علشان تشمت فيه إنسان محترم ناجح فاتح باب رزق لشباب وبيوت كتيرة.. وانا عايزة اقوله انك بتملك قلب من دهب واخلاق من ماس وان إعاقتك رمز كفاحك وحبنا ليك..اتمنى رسالتى توصل لكل من يهمه الأمر ومن تسول له نفسه أن يأذى الناس..والسلام عليكم ورحمة الله

..شعور بالتوتر يعتريها مما فعلته وتنتظر بفارغ الصبر رد فعل طلال لانه سيشابه رد فعل نائل..

..بعد مشاهدة الفيديو مرتان نظر لها فلم تستطيع السكوت فبادرته بسؤالها: ايه مالك مفيش رد فعل؟

..رد بإبتسامة : مش عارف اقولك ايه..انت عملتى اللى عمره ما كان هيخطر على بالى ابدا :

..واكمل : بس انت شوفتى كم التعليقات واللايكات اللى جت على الفيديو دا قرب يدخل ترند:

..ردت بدمعة هاربة : مش مهم كل دول..هو بس اللى يهمنى :
..ضحك بخفوت وتحدث : شوفى انتى عملتى القسم المهم الباقى بقى سيبه عليا واوعدك هيوصله وكل حاجة هتظبط ان شاء الله :

..ثم طلب منها: بصى خدى زهرة وروحو دلوقت لأن أنا لازم اروح مشوار مهم وانتظرى منى مكالمة تطمنك اخر اليوم كدا.. اتفقنا:

..اومات براسها واخذت هاتفها وتوجهت لمكتب اختها وغادرا سويا عائدين لمنزلهما فى انتظار المكالمة المتفق عليها..
-------------------
..قام طلال بنشر الفيديو على كل مواقع الانترنت وتأكد أنه وصل لعدنان ثم استقل سيارته وتوجه لابن عمه حتى يرى رد فعله بنفسه فلن يضيع فرصة رؤيته وثقته فى نفسه تعود وكما شاهد انهياره فليشاهد نهوضه أيضا..

..فتح نائل الباب بشكل أسوء من المرة السابقة فتأكد أنه لم يشاهد المقطع بعد بل لم يفتح هاتفه اساسا..

..دخل ناهرا له :مش وعدتنى انك تفتح موبيلك ؟
..رد بهدوء : فتحته بس كان عايز شحن والشاحن بالعربية ومجبتوش ..

..زفرا نفسا ثم اخرج هاتفه وفتحه واعطاه له : اتفضل شوف الفيديو دا :
..بمجرد أن ابصر وجهها تملكه الشوق لها ولكن ما رأه اخرجه من شروده فأعاد المقطع من البداية ليسمع بكل حواسه ويشاهد حبيبته تعلن حبها وتدافع عنه..اذا هى لا تشفق عليه..لا تستاء من مظهره..لن تخجل منه يوما او تنعته بالعاجز..

كان يضحك ويبكى دموعه الهاطلة على خديه تغسل احزانه وتبدلها افراح..تمسح قهره تزيح ضعفه وتمده بالقوة ..كانت كلماتها مصل يسرى بعرقه يتدفق مع دمه لتنعش روحه من جديد..كاد ان يعتقد أنه يحلم حلم يقظة لولا وجود رفيقه يؤكد له ان ما يراه حقيقة..
وبدون وعى وجد نفسه يضغط على رقم هاتفها من موبايل صديقه حتى أتى صوتها ..

رقم طلال يظهر على شاشة هاتفها فتلتقطه سريعا مجيبة : ايوة يا مستر طلال طمنى عليه:

..ليأتى لها صوته : شكرا ..شكرا لأنك بحياتى :

..قال كلماته واغلق الخط منهارا ليستجمع نفسه بعدها ويقرر العودة للحياة بكل قوة وثقة بنفسه وبما قدره الله له
--------------
..بعد يومان عاد نائل مرة أخرى لشركته يفرض هيبته المعتادة وكأن شيئا لم يكن واستمر من مكان ما توقف وأول طلباته من مساعدته إبلاغ رحيق أنه ينتظرها بمكتبه فور حضورها..

..بعد دقائق معدودة مرت عليه گ دهر وهو ينتظرها
سمع طرق على بابه فأذن بالدخول..
..دلفت إليه ثم أخذت تتفحصه لتشبع وحشتها التى تملكتها فترة غيابه وفجاءة أبدلت نظراتها من الشوق للغضب منه وعليه..

..بدأ هو الحديث ليشكرها: أنا مش عارف اشكرك ازاى على كل اللى عملتيه علشانى.. أنا ...:
..قاطعته بإشارة من يدها : قبل ما أقبل شكرك عايزة أعرف كل حاجة حصلت معاك علشان تخليك تفقد الثقة فى الله اولا ثم فى نفسك بسبب حاجة ملكش ذنب فيها :
..تنهد قائلا :مش هينفع الكلام هنا..عندك مانع نشرب قهوة فى أى مكان ؟
..صمتت لحظات تفكر ثم وافقت :مفيش مانع؟

..خرج الأثنان من الشركة متوجهين لكافيه قريب منها لكى يستطيعا التحدث بإستفاضة..لقد حان وقت كشف الأسرار من كلا الطرفين..
..جلسا وطلبا قهوتهما ووجهت له الحديث: احكيلى من الاول خالص ..
..أومأ لها وبدأ بقص كل شىء عن الحادثة وموقف خطيبته وكلامها الجارح والمنافس الذى علم بالسر واستغله بأبشع طريقة حتى المقطع الذى صورته وانتشر وكيف كان له واقع ايجابى عليه أعاد له مرة اخرى ثقته بنفسه..
وأكمل : بس ياستى هو دا سرى وشريط حياتى:
..عبست بوجهها قائلة: غلطان وعيشت نفسك فى مأساة ملهاش اى لازمة لمدة خمس سنين من عمرك..اللى حصلك دا قضاء ربنا وكان لازم ترضى به:

..قاطعها: أنا رضيت ومعترضتش بس احتفظت به لنفسى مش لازم الناس تعرف:

..عارضته تقول: رضيت بس مواجهتش والرضى والمواجهة لازم يلازمو بعض: وتعالى هنا يعنى انت كنت فاكرنى وعارفنى من يوم ماشوفتك فى محل القهوة؟
..إبتسم ضاحكا : من يوم ما اتقابلنا فى المركز وانت مغبتيش عن عينى لحظة..مش عارف ليه حسيت وقتها إنك خطفتينى..بس خوفت ترفضى وللاسف قارنت بينك وببنها على إعتبار ان كان بينا حب..فما بالك واحنا منعرفش بعض..

..نظرت له معاتبة : مش كل الناس زى بعضها دا حتى صوابع الأيد الواحدة مختلفة :
تهللت ملامحه: فاكرة لما قلتى انك بتحب أغنية حالة خاصة :

..وهنا نظر للنادل بإشارة معينة فصدعت اغنيتها المفضلة والتى برقت عينها حين بدأت الكلمات تظهر مع اللحن
..ثم أجاب سؤالها قبل أن تعرضه : مش قلتلك انها لاقية علينا :
..توقف حديث الكلمات بينهما وتبقى حديث العيون وهل يوجد أقوى منه مع سماع كلمات الأغنية..

( انا وانت حالة خاصة جداً حالة مش موجوده فعلاً
ومفيش في حياتنا اصلاً يا حبيبي عذاب
وانت جنبي حاسة اني طفلة
وحياتي يا حبيبي حفلة
وفي وش الحزن قافلة كل الأبواب
جنني حبك طيرلي عقلي
انا متهيألي انا جيت الدنيا بحبك
علمني حبك اسرق من الدنيا
ثانية ورا ثانية وادوب قلبي في قلبك

انا وانت حالة استثنائية ودماغنا هي هي
وحياتنا دي مش عادية اتنين مجانين
ومفيش بينا حاجة تقليدية
انت الفرحة اللي فيا
عارف العيد والعيدية
انت اللي اتنين
جنني حبك طيرلي عقلي
انا متهيألي انا جيت الدنيا بحبك
علمني حبك اسرق من الدنيا
ثانية ورا ثانية وادوب قلبي في قلبك)

..مع إنتهاء الاغنية قطع نظراتهما قائلا..
رحيق..اعتقد احنا أخدنا وقتنا وزيادة ممكن أجى أكلم بابا وأطلب أيدك..موافقة؟
..هزت رأسها والخجل يملأ وجهها بالكامل : موافقة:
..سالها: طب ممكن انهاردة ؟
..ضحكت : مش للدرجادى..نقول بكرة الخميس الساعة سبعة كويس؟
..تنهد طويلا : لسه بكرة بليل..أمرى لله..وخدى بكرة أجازة علشان مش هتحمل أشوفك واستنى لبليل :
------------
عندما عادت رحيق من عملها أعلمت والديها برغبة نائل فى زيارتهم..فوافق الأب مرحبا وأبلغته بتأكيد الموعد..
مر الليل والنهار التالى گ سنوات عليه بسبب الإنتظار وگ دقائق عليها لإنشغالها بتجهيز الشقة والضيافة وملابسها ..
..دقت السابعة مع دقات جرس الباب على دقة قلبها التى هربت منها لقرب إرتباطها الرسمى به متناسيا أن تفكر فى موقف والدها حين يعلم وضعه..

..حضر نائل برفقة إبن عمه طلال وتخلف والده عن الحضور بسبب وجوده فى الخارج للعلاج ولكن أكيد سيكون حاضر ليلة الزفاف..نعم فهو لا يريد إهدار وقت اطول بعيد عنها..

..رحب جلال بالزائرين يتقدمهم لغرفة الإستقبال ثم حضرت سعاد مرحبة بهما وبعد أحاديث فرعية خفيفة تقدمت زهرة بالضيافة برفقة العروس ثم جلسا بعد أن أمرهما والدهما بذلك..

..للصدفة جاءت جلسة زهرة بالمقعد الجانبى لطلال فإستغل الفرصة من وقت لأخر ليهمس لها ببعض كلمات الإطراء والمدح لشخصها واناقتها..

..وجه نائل حديثه لجلال ببعض التوتر : عمى أنا ليا طلب عند حضرتك وأتمنى توافق عليه:
..ابتسم الأب قائلا : لو اقدر يابنى مش هتأخر..خير:
..هدأ توتره :أنا طالب إيد الأنسة رحيق :
..ضحك جلال على تلعثمه : والله يابنى انت شاب طيب وأخلاق ومفيش غبار على عيلتك وأى حد يوافق على نسبكم بس إعطينى فرصة كام يوم وربنا يقدر اللى فيه الخير :

..مال طلال على زهرة هامسا : الدور علينا بس نخلص من المعقدين دول وبعدها هخطفك على طول:
..إحمرت وجنتيها ونظرت لأختها مباشرة التى فهمت ما قاله لها وأخجلها:

..عبس وجه نائل وقال : بس فى حاجة مهمة لازم حضرتك تعرفها قبل متوافق او ترفض..أنا كان حصلى حادثة من خمس سنين وللاسف اتسببت فى..فى بتر رجلى الشمال وبستخدم طرف صناعى:

..تبدلت نظرات الأب من الفرح للحزن على ما أصاب شاب فى مثل عمره ولكن تحكم فى رد فعله بإعادة نفس الرد: أن شاء الله يومين تلاتة وارد عليك :

..غادر الشابان أملين فى موافقة جلال على طلب نائل الذى أخذ يفكر منذ الأن ماذا سيفعل إن رفض عرضه ..
---------------&&&&&&
..دلف جلال لغرفة بناته ثم طلب من زهرة أن تتركه بمفرده مع اختها ليتحدث معها..
بعد خروجها وجه سؤال مباشر لإبنته: إيه رايك فى طلب نائل؟

..أسدلت اهدابها قائلة : زى ما حضرتك تشوف :
..صعقها برده: أنا مش موافق:
..رفعت عينيها له بذهول : ليه؟
رد متسائلا : معقول متعرفيش ظروفه؟

أجابته بسؤال : مالها ظروفه؟اللى اعرفه إنه انسان ناجح فى شغله من عيلة محترمة حضرتك بتشكر فيهم وهو كمان أخلاقه ممتازة وانا اتاكدت من دا لما اشتغلت معاه:
..أكمل لها :بس للاسف عاجز :
..نفت بغضب خفيف : لا يا بابا نائل مش عاجز.. العجز مش بيبقى فى الجسم..العجز بيكون فى التفكير والعقل ودا مش موجود عنده:
رد يجادلها : دلوقتى مش هتحس بدا بس مع اى موقف مش هيقدر عليه هتحس بعجزه :
..مازالت فى مناظرته : عمرى ما هحطه فى اى موقف يحسسه او يحسسنى بالعجز دا ؛

..سكنت لحظات ثم باغتت والدها بسؤال لم يتوقعه منها او حتى فكر به: لو كنت مراته او حتى خطيبته وحصلت له الحادثة كنت هتطلب منى اسيبه علشان اللى حصل؟

..هنا صمت الأب مصعوقا بتفكير ابنته الرزين وعلم أنها فكرت جيدا من كل النواحى ولم يجد رد غير كلمة واحدة : غلبتينى يابنت عمرى:

..هنا إرتمت بحضنه غامسة نفسها فى صدر أبيه تدعو له بالصحة وطول العمر ثم قالت : يعنى حضرتك وافقت خلاص وهتبلغه
..ضحك عاليا :مش عارف مين فيكم مستعجل أكتر من التانى ؟
..رفعت السبابة والوسطى قائلة بخجل : إحنا الاتنين :
..ربت جلال على ظهرها : خلاص ياحبيبتى بكرة هكلمه إن شاء الله واحدد معاد علشان نتكلم فى التفاصيل :
..قبلته من وجنتيه: ربنا يخليك لينا ياحبيبى :
--------------------------
..تم ابلاغ نائل بموافقة جلال ودعوته للعشاء والحديث عن التفاصيل..وكانت المفاجأة طلب طلال ليد زهرة بل واتمام زفافهم برفقة أختها لأنه مستعد ولا يريد إطالة فترة الخطبة وبعد أخذ موافقة العروس تم عقد قرانهم والزفاف..

..فى قاعة كبيرة وحفل فخم بكل المعانى تم زفاف اولاد الشرقاى على بنات العمرى فى جو صاخب وقلوب عامرة بالفرحة بين الرقص والغناء..سعد الجميع وتوجه العرسان لبداية شهر عسلهم بل حياتهم الجديدة..

..فى جناح زهرة وطلال تملك الاولى الخجل الشديد ولكن استطاع الثانى بطريقته المرحة أن يحتويها فتقدم منها قائلا : زوزو حبيبتى انت واقفة كدا ليه..بقولك ايه تعالى نشوف جابو لينا أكل ايه اصل اكل بوفيه الفرح كان اى كلام :

..برقت عينيها وتناست خجلها : اى كلام ايه حرام عليك دا انت اكلت لشهر ادام :
سحبها لصدره : انتى هتبصيلى فى الاكل ولا ايه..انا عريس وورايا مجهود كبير محتاج تقوية :

..عادت لخجلها مرة ولكنه لم يمهلها الغوص فيه فرفع ذقنها بيده ثم اخذ شفتيها بقبلة ناعمة أذابتها بين يده ولكنه توقف وقال: حبيبتى خلينا نصلى علشان ربنا يبارك لنا حياتنا:

..أومات برأسها وأتم صلاتهم ودعائهم وسحبها برفق بثها حبه واتم زواجهما فعليا..

وفى الجناح الثانى وقف كلا منهم يفكر فى الأخر..هى تخشى أن تفعل اى تصرف يجرحه دون قصد..وهو يفكر هل ستنفر منه عندما ترى الحقيقة امامها فالمشاهدة غير السمع..
..قطعت الموقف عندما تقدمت منه وحضنت يده بين راحتها قائلة: حبيبى لو فضل كل واحد فينا يفكر فى تفكير التانى أكيد هنتعب..احنا لازم ننسى اى حاجة ونعيش حياتنا لأن مفيش حاجة ناقصة فينا..

..لم يصدق ما يسمعه للمرة الثانية هى من تعيد له ثقته بنفسه..هى من تقرب المسافات فحضن رأسها بين يديه ملثما جبينها : انتى اجمل حاجة حصلتى فى حياتى:
..بدأ يقبلها وهى تتقبل مشاعره بحب..ازاح طرحتها وبدأت يده تتلمس سحاب فستانها ولكنه توقف فجاءة وتراجع وطلب منها ان تتم تغير فستانها وأنه سوف يبدل ملابسه بالغرفة الأخرى بحجة أن تأخذ راحتها..
..فهمت مشاعره وموقفه ولكنها قررت ألا تستلم ..هى كانت تعلم ان هذا سيحدث فى اول لقاء بينهما وعليها أن تحتوى خوفه وشعوره بالنقص الذى لا تراه ولا تعيره كل هذه الاهمية
..تشجعت وابدلت ملابسها سريعا وذهبت له ودخلت بدون استأذان وكان ما تمنت أن يحدث ..

..أبدل نائل ملابسه وجلس على الفراش ليرتدى ساقه مرة اخرى تحت ملابسه البيتية..مازال يشعر بالخوف من رد فعلها النافر إن رأته..ولكن ما حدث أدهشه فاجأته فى لحظة بدخولها المباغت قائلة..
:انا شكلى اخدت مقلب فى الجوازة دى:
..برقت عينيه فهو مازال ممسك بطرفه الصناعى ولم يضعه بعد وها هى تقف أمامه تتكلم بعفوية وسخرية..اخذ يحرك نظره بينها وبين ما بيديه ..
..جلست على ركبتيها أمامه وأخذت من يده الساق ونظرت له بإبتسامة حالمة ومالت مقبلة مكان البتر واتبعته بتركيبه ثم وضعت رأسها على ركبتيه قائلة..
: من اول لحظة دخلنا الجناح عارفة انك بتفكر فى اللحظة دى بس صدقينى انت اكمل انسان فى نظرى ولو بتحبنى بجد انسى كل حاجة ماعدا حبى لك :

..لما يتمالك نفسه فسحبها لحضنه يكاد ان يحطمها من فرط ضغطه عليها يتمنى لو أدخلها بين ضلوعه ويطلق آه طويلة أخرج فيها كل ما جثم على صدره منذ سنين حامدا الله على زوجة تحبه لذاته مش لشكله ودعى الله أن يبارك حياتهما ويرزقهما الذرية الصالحة وتم الزواج فعليا وانهاء ليلتهم الأولى بسماع اغنيتهم المفضلة (انا وانت حالة خاصة جدا) ولبداية حياة جدبدة سعيدة :

..بعد مرور خمس سنوات يقف نائل ورحيق على باب الدخول لحضانة ابنهم (فادى) ذو الاربع سنوات ويحمل على يده ابنته (أريج) التى تبلغ عامان وبجواره زوجته تحمل بأحشائها مولودهم الثالث الذى لم يعلن عن نوعه بعد..
..ويأتى من خلفهم طلال وزهرة يسيران ببطء بسبب وصولها للشهر الأخير بحمل تؤامها الذكور و يمسكان بيد إبنتهما (زينة) والتى صمتت على مشاهدتها وهى تدخل يومها الاول بالحضانة مع ابن خالتها فادى..

وهكذا مرت الحياة بحلوها ومرها ولكنهم اسسو حياة سعيدة اكتملت بأطفالهم وقرة اعينهم..
تمت بحمد الله

اتمنى تكون عجبتكم وياريت لو اعرف رايكم فيها وشكرا لوجودى بينكم ومتابعتكم لي



mansou likes this.

منال الشباسي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-02-21, 11:45 PM   #32

منال الشباسي
 
الصورة الرمزية منال الشباسي

? العضوٌ??? » 484935
?  التسِجيلٌ » Feb 2021
? مشَارَ?اتْي » 236
?  نُقآطِيْ » منال الشباسي is on a distinguished road
افتراضي

اتمنى كل اللى قرأها يعرفنى رأيه ايه فى تعليق وشكرا لمتابعتكم

منال الشباسي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 01:55 AM   #33

ام زياد محمود
عضو ذهبي
 
الصورة الرمزية ام زياد محمود

? العضوٌ??? » 371798
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 5,462
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » ام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond reputeام زياد محمود has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   sprite
¬» قناتك nicklodeon
?? ??? ~
اللهم ان كان هذا الوباء والبلاء بذنب ارتكبناه أو إثم اقترفناه أو وزر جنيناه او ظلم ظلمناه أو فرض تركناه او نفل ضيعناه او عصيان فعلناه او نهي أتيناه أو بصر أطلقناه، فإنا تائبون إليك فتب علينا يارب ولا تطل علينا مداه
افتراضي

الف مبروك انتهاء النوفيلا

الاحداث جميله جدا نائل ربنا عوضه بحب رحيق وتفهمها لحالته

وحبيت تفهم ابوها لاختيار بنته

ومبروك لطلال وزهره

تسلم ايدك


ام زياد محمود غير متواجد حالياً  
التوقيع

رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 02:49 AM   #34

فتاة الطبيعة

? العضوٌ??? » 39443
?  التسِجيلٌ » Aug 2008
? مشَارَ?اتْي » 895
?  نُقآطِيْ » فتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond reputeفتاة الطبيعة has a reputation beyond repute
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

فتاة الطبيعة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 03:18 AM   #35

hozon

? العضوٌ??? » 44522
?  التسِجيلٌ » Sep 2008
? مشَارَ?اتْي » 1,777
?  نُقآطِيْ » hozon is on a distinguished road
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hozon غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 06:13 AM   #36

أماني 99

? العضوٌ??? » 163162
?  التسِجيلٌ » Mar 2011
? مشَارَ?اتْي » 1,513
?  نُقآطِيْ » أماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond reputeأماني 99 has a reputation beyond repute
افتراضي

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

أماني 99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 11:01 AM   #37

k_meri

? العضوٌ??? » 341004
?  التسِجيلٌ » Apr 2015
? مشَارَ?اتْي » 1,234
?  نُقآطِيْ » k_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond reputek_meri has a reputation beyond repute
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

k_meri غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 12:29 PM   #38

shaimaa abdellah

? العضوٌ??? » 401069
?  التسِجيلٌ » Jun 2017
? مشَارَ?اتْي » 682
?  نُقآطِيْ » shaimaa abdellah is on a distinguished road
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيت موضوع والنوفيلا جدا وحبيت الفرصة الجميلة وحبيت المحن إللى بتكشف معادن الناس وتعرفنا الماس من الفالصو


shaimaa abdellah غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 10:08 PM   #39

lamba
 
الصورة الرمزية lamba

? العضوٌ??? » 49186
?  التسِجيلٌ » Sep 2008
? مشَارَ?اتْي » 3,167
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Lebanon
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » lamba is on a distinguished road
¬» مشروبك   water
¬» قناتك mbc
El7qoni

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

lamba غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-02-21, 10:41 PM   #40

lamba
 
الصورة الرمزية lamba

? العضوٌ??? » 49186
?  التسِجيلٌ » Sep 2008
? مشَارَ?اتْي » 3,167
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Lebanon
My Facebook My Twitter My Flickr My Fromspring My Tumblr My Deviantart
?  نُقآطِيْ » lamba is on a distinguished road
¬» مشروبك   water
¬» قناتك mbc
El7qoni

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

lamba غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:52 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.