آخر 10 مشاركات
أسيرة الثلاثمائة يوم *مكتملة * (الكاتـب : ملك علي - )           »          ثأر اليمام (1)..*مميزة ومكتملة * سلسلة بتائل مدنسة (الكاتـب : مروة العزاوي - )           »          زوجة لأسباب خاطئة (170) للكاتبة Chantelle Shaw .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          قلباً خالي الوفاض (116) قلوب أحلام شرقية للكاتبة ايمان عبد الحفيظ *مميزة* ف 17* (الكاتـب : ايمان عبد الحفيظ - )           »          347 - الراقصة و الارستقراطي - عبير الجديدة - م.د ( كتابة / كاملة )** (الكاتـب : lola @ - )           »          بعينيكِ وعد*مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          1127 - الرجل الغامض - بيبر ادامس - د.ن (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          لعنتي جنون عشقك *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          594- فراشة الليل -روايات عبير دار ميوزيك (الكاتـب : Just Faith - )           »          جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree277Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 19-03-22, 02:36 AM   #21

هدى الفقي

? العضوٌ??? » 484039
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 105
?  نُقآطِيْ » هدى الفقي is on a distinguished road
افتراضي 😂😂😂


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة riham** مشاهدة المشاركة
هو بعد يتبع مش المفترض فيه تكملة ولا دي كانت النهاية 🤔
يُتبع للفصل القادم بإذن الله😂😂😂

Riham** and Nour fekry94 like this.

هدى الفقي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-03-22, 11:20 AM   #22

غدا يوم اخر

? العضوٌ??? » 5865
?  التسِجيلٌ » Apr 2008
? مشَارَ?اتْي » 1,155
?  نُقآطِيْ » غدا يوم اخر is on a distinguished road
افتراضي

علي طول قالت مايحبك وانتى تخدعي نفسك
بانتظار البارت الجدبد
الا البنتلو عرفت انه ابن خالهابن عمها غني بتفكر فيه صح

Nour fekry94 likes this.

غدا يوم اخر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-22, 03:00 AM   #23

هدى الفقي

? العضوٌ??? » 484039
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 105
?  نُقآطِيْ » هدى الفقي is on a distinguished road
افتراضي ❤️❤️❤️

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غدا يوم اخر مشاهدة المشاركة
علي طول قالت مايحبك وانتى تخدعي نفسك
بانتظار البارت الجدبد
الا البنتلو عرفت انه ابن خالهابن عمها غني بتفكر فيه صح
هنشوف في البارتات القادمة ❤️❤️

Nour fekry94 likes this.

هدى الفقي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-03-22, 04:29 PM   #24

Nour fekry94

? العضوٌ??? » 461550
?  التسِجيلٌ » Jan 2020
? مشَارَ?اتْي » 339
?  نُقآطِيْ » Nour fekry94 is on a distinguished road
افتراضي

اسفة على التأخير يا هدهد ♥️
تسلم ايدك الفصل جميل جدا جدا ومتشوقة للي جاي خالص♥️
لو ينفع تطولي الفصل شوية بس هكون ممنونة جدا 🥰😂♥️♥️


Nour fekry94 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-03-22, 01:15 PM   #25

هدى الفقي

? العضوٌ??? » 484039
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 105
?  نُقآطِيْ » هدى الفقي is on a distinguished road
افتراضي نور❤️

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour fekry94 مشاهدة المشاركة
اسفة على التأخير يا هدهد ♥️
تسلم ايدك الفصل جميل جدا جدا ومتشوقة للي جاي خالص♥️
لو ينفع تطولي الفصل شوية بس هكون ممنونة جدا 🥰😂♥️♥️
حقيقي لو تعرفي أنا بستنى رأيك ازاي ... مش هتتأخري عليا تاني😂😂
كان الله في عونك يا جميلة❤️
البارت مبيكنش طويل أوي لأن الرواية لايت أصلًا فالبارتات قصيرة علشان تفصلوا بيها في نص اليوم كدا .. دا قصدي ❤️❤️❤️

Nour fekry94 likes this.

هدى الفقي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-03-22, 10:33 PM   #26

هدى الفقي

? العضوٌ??? » 484039
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 105
?  نُقآطِيْ » هدى الفقي is on a distinguished road
افتراضي الفصل الرابع: اهتمام

تنهدت للمرة التي لا تعلم عددها ، لقد أجبرهن والدهن اليوم على حضور ذلك العبث المسمى بكرة القدم ، كان شارعهما صاخب كالعادة في وجود تلك المستديرة ، أطفال الشارع على جانبي الطريق يهللون باسم والدها _ لكونه الأكبر سنًا_ و الشباب في المنتصف يمررون الكرة لبعضهم البعض من ضمنهم ذلك الفاسد خالد و اصدقائه المقربين ، أخذت من نوران كوب الشاي لتضع يدها أسفل فكيها على السور و هي تراقب شرفة منزل عمها ، كان عمها و زوجته يشاهدون المباراة ايضًا ، لكن محمد لا ، بالطبع فهو إما يعمل و إما يذاكر لدراسته العُليا لا وقت لديه لتلك التفاهات .

افزعها صوت شقيقتها الصارخ بالتشجيع ، لترى اباها و فريقه يحتضنون خالد بحفاوة ، فعلمت لماذا صرخت شقيقتها ، ضحكت بين نفسها فشقيقتها مكشوفة للغاية ، اي أحد يسمع حديثها عن خالد يعلم انها غارقة به حد النخاع ، و كأن منزل عمها اشخاصه جاذبة لهن.

_ ايه اللي خرجك يا صوت العقل و الحكمة عن صمتك و خلاكي تصرخي فجأة كدا؟

مالت على كتف شقيقتها و هي تتبع حديثها بغمزة خفيفة من عينيها .

اجابتها نوران ببسمة عريضة و عيون لامعة :

_ فريق بابا جاب جون ، كدا ابوكي هيخرس لسان الواد مسعد .

نظرت لشقيقتها من أعلى لأسفل فما دخل مسعد في الحديث الأن ، تجاهلت حديثها لتميل على شقيقتها أكثر لتضع رأسها على كتفها.

_ فرحانة علشان فريق بابا جاب جون و لا علشان الشخص اللي جاب الجون؟

أخذت نوران أكثر من دقيقة تفكر بحديث شقيقتها الغريب ، و لم تفهم ما معنى حديثها!

_ مش فاهمة قصدك ايه؟!

غمزتها ابتهال في ذراعها بقوة حتى إن نوران اطلقت صرخة عالية:

_ على ماما يلا! قصدي على خالد طبعًا.

نظرت لابتهال من أعلى لأسفل بإحتقار، ثم أرتشفت من كوبها رشفة.

_ ربنا يشفيكي، انتي الفراغ جننك و لا ايه ، خالد دا زي أخويا بالضبط ، انا بس بيعجبني طريقة تفكيره و انه رايق كدا و في نفس الوقت جدع و متحمل مسئولية ، فمتخليش دماغك تسرح لبعيد ها .

أخذت ابتهال تكرر حديث نوران بسخرية خلفها :

_ نينيني زي أخويا قال ، خلصانة بعد اسبوع كتب كتابكم صح؟!

رمقتها نوران باحتقار ثم أرجعت يعنيها مرة أخرى للمباراة التي لم تنته بعد، و لم تعر ابتهال أدنى أهتمام ، لم تنتبه ابتهال لرد فعل شقيقتها كثيرًا حيث إنها رأت زوج من العيون تتبع حديثها مع شقيقتها لتبدو لها و كأن قصة جديدة ستُحكى قريبًا،
و لكنها أشفقت على صاحب النظرات من متجبرة القلب.

****
فتحت سندس هاتفها مرة أخرى تتفقد الرسائل، تبحث عن اي رسالة حديثة من ذلك اليوسف و لكن لا جديد، على الرغم من إنها لم تتحدث معه سوى بالأمس فقط، لكنه جاء لها بأكثر الأوقات الصعبة التي تمر بها و التي تحتاج لشخص بجوارها بها بالفعل ، تفقدت الهاتف مرة أخيرة ليظهر لها اسم يوسف و بجواره علامة انه 'يكتب الأن'، ظلت منتظرة حتى ظهرت عندها الرسالة، لم تتحكم بحماسها لتفتح الرسالة على الفور تبدأ الحديث معه عن اي شيء و كل شيء ، حتى مر على بالها سؤال لتكتبه له على الفور .

_ معلش يا يوسف بس انت جبت رقمي منين؟

مرت عدة دقائق حتى كتب لها الأجابة الصادمة بالنسبة لها :

_ مش هقدر أقولك اسم الشخص اللي اداني رقمك ، بس أقدر أقولك إني معجب بيكي جدًا و من أول ما شفتك في الكلية و السبب اللي خلاني اكلمك إننا نقدر نكون اصدقاء لفترة أكونّ فيها نفسي قبل ما أجي اتقدملك ، بس بما إنك فتحتي الموضوع دا فأنا حابب اسألك ها ايه رأيك؟

رمت الهاتف من يديها بسرعة، لم تتخيل هذا الكلام منه، فهي امرأة متزوجة و أم، تمر بفترة صعبة من زواجها لكنها ستمر بالتأكيد، لا تدري ماذا تفعل تخشى أن تجيبه فيتعلق بها زيادة و تخشى أن تتركه فتخسره، لا تدري لماذا تضعه في حسبانها فمعرفتهما معًا لم تكن بالوطيدة، لكن طريقة حديثه جعلتها منجذبة له، أهي منجذبة له حقًا أم إنها كالغريق الذي تعلق بقشة لكنها لا تعلم إن كانت تلك قشة نجاة أم قشة هلاكها.

أخذت قرارها و أمسكت بهاتفها مرة أخرى ثم كتبت له حديث تكذب به على نفسها قبل اي شخص أخر.

_ بص يا يوسف انا حياتي معقدة أكثر مما تتصور، فموضوع الحب و الجواز دا شيله من دماغك لإني مش الشخص المناسب ليك او لأي حد تاني، فأنا من رأيي خلينا اصحاب أحسن.

تحاول تسكين ألمها بجروح أخرى، جروح قد تؤدي بحياتها إلى حجيم مستعرة تقلب حياتها من منتهى السعادة إلى منتهى البؤس.

زفرت بأرتياح عندما قرأت رسالة يوسف و التي كان مضمونها.

_ براحتك يا سندس ، انا مقدر اللي إنتي قولتيه بس لازم تعرفي إني دايمًا هكون هنا علشانك.

حقًا طار قلبها عند هذه الكلمات، أغلقت الهاتف و احتضنته لقلبها، ليخرجها من سحابتها الوردية تلك صوت صغيرها يعلن عن استيقاظه، لتشفق على نفسها فأخطاء الماضي البسيطة باتت فادحة اليوم.
********
ضحك يوسف على رسالتها الأخيرة، إذًا فسندس تريد المزيد من الدلال، كلاهما يعلم أن لا يوجد صداقة بين رجل و امرأة، لكنه يعلم إنها تريد التسلية و هو كذلك فلما لا، علم مؤخرًا من إحدى الصديقات المشتركات بينهما رقمها، و بما إنه عاطل قرر الخوض في بعض المرح، خاصةً بعد علمه بزواجها برجل أكبر منها بأكثر من عشر أعوام، لكنه بالطبع سيتصنع عدم المعرفة، هي لم تخبره و بالتالي هو لن يضيع على نفسه الاستمتاع مع فتاة بجمال سندس فهي ذات بشرة بيضاء و قامة قصيرة يزينها حجاب رقيق و جسد ممتلىء بعض الشيء، و بالنسبة له هذه المواصفات أكثر من مُرضية.

بعد رسالته الأخيرة أغلق الهاتف و هو يخطط للقادم الذي سيكون أكثر جمالًا و متعة.
*********
جلس خالد و معه مسعد على أحد المقاهي بعد انتهاء المباراة بفوز فريق العم كُريم، مدد خالد قدميه على أحد المقاعد القريبة منه ثم أمسك بقدح القهوة الخاص به و فعل مسعد المثل ، نظر خالد إلى مسعد بتحذير و هو يرتشف من قدحه .

_ آخر مرة اللي حصل في الماتش دا يتكرر تاني، النظرات اللي رايحة جاية دي تخفها شوية مش كيس جوافة واقف انا.

رد عليه مسعد بقهرة :

_ يا أخي اتلهي النظرات كانت رايحة بس مش جاية ، و بعدين كيس جوافة ايه! إن مكنتش مرسيك على الحوار كله و مفهمك إني هتقدملها كنت عملت ايه؟!

وضع خالد فنجانه على الطاولة، أنزل قدميه من على المقعد، ثم ألتفت لمسعد.

_ أديك قولتها يا إبن الناس لسه هتتقدم، يبقى لغاية ما تجيب الحاج و الحاجة و تروح لبيت الحاج كُريم تتقدم مشاكل بتلطف و لا بتستلطف علشان ما أزعلكش، نوران دي أختي الصغيرة و أنا بعزها جدًا فتهدى شوية كدا علشان مزعلكش.

كان مسعد يعلم كل هذا الحديث بالفعل لكن هذا الأمر ليس بيده، فكلما رأى نوران في مكان ما لا يستطيع أن يحيد ببصره عنها، لكنه سينتظر فلم يتبقى سوى القليل، كلها أسابيع قليلة و يتحدث مع والده فى أمر خطبتهما، رأى وجه خالد متجهم فحاول التخفيف عنه.

_ خلاص يا عم خالد مش هتفضل طول القاعدة قالبلي وشك، قولي صحيح عملت ايه في موضوعك لسة مفيش جديد.

احتقن وجه خالد على هذه السيرة، وضع يده على رأسه بحيرة ، ماذا يقول له أن الفتاة الوحيدة التى لفتت إنتباهه منجذبة لإبن خالته و الذي في مقام أخيه و هو لا يراها من الأساس، حياته معقدة للغاية، لكنه سيجيبه ببساطة قد تريحه.

_ لا و الله مفيش جديد ادعيلي.

أكملوا سهرتهما بعد انضمام بعض الأصدقاء لهما ليتوه الحديث بينهم، كل شخص منهم يحاول نسيان همومه بين أصدقائه، ليشحنوا طاقتهم لمواجهة تلك الحياة البائسة.

**********
الجمعة هو اليوم المفضل لابتهال، لأنه يوم التجمع العائلي، يبدأ اليوم من بعد صلاة الظهر و ينتهي بعد صلاة العشاء، لذا فاليوم هو المناسب لتنفيذ خطتها التي سهرت الليالي لوضعها، لقد أخبرتها ريهام أن أول خطوة لخطف قلب أي شخص هي الاهتمام، لذا فهي قضت أسبوع كامل تدرس شخصية محمد جيدًا، لم تترك صفحة له على وسائل التواصل الاجتماعي إلا وحفظتها عن ظهر قلب، لم تترك شباك غرفتها لحظة ، ظلت تراقب محمد و تصرفاته، علمت عنه الكثير و حان وقت التنفيذ.

بما إن قلب الرجل معدته لذا فأول خطوة هي الطعام، أصرت على والدتها و زوجة عمها عمل أكلات يعشقها محمد، حتى إن زوجة عمها انبهرت بتقارب ميولها و ميول ولدها، و هذه نقطة تُحسب لها.

لكن كالعادة تحطمت كل آمالها عندما علم محمد بتقارب ذوقهما و لكنه لم يبد اي ردة فعل، لكنها لم تيأس فبعد الغداء أخرجت أطباق الحلويات الشرقية التي أعدتها هي و نوران ، رأت محمد في الشرفة يتحدث في الهاتف، أخرجت له طبقه و وقفت بجانبه حتى أنهى حديثه، مدت له طبق الحلويات فأخذه منها بابتسامة رقيقة، وضعت يديها على سور الشرفة تحاول خلق أي حديث لكنه بدأ هو:

_ تسلم ايدك يا ابتهال الكنافة تحفة بجد.

أشرق وجهها بابتسامة لطيفة قائلة:

_بجد عجبتك ، أنا عارفة إنك بتحبها علشان كدا عملتهالك.

_ و انتي عرفتي منين إني بحبها ؟

نظرت إلى الأرض بخجل مفتعل .

_ شوفتك كنت مشير بوست على الفيس إنك بتحبها و كدا.

تعالت ضحكاته على ابنة عمه فهي لديها من الوقت و الفراغ ما يجعلها تتذكر منشوراته على "الفيس بوك"، لكنه لم يخطر بباله إنها أرادت فعل شيء يحبه هو!

بداخل المنزل و على الأريكة الصغيرة ...

كانت جالسة والدة ابتهال ( عزة) و والدة محمد (مرفت) يشاهدون محمد و ابتهال و الحوار الدائر بينهما على الشرفة، مالت عزة بجوار أذن مرفت مستفهمة:

_ قوليلي يا مرفت يا أختي هو أنتوا مش ناوين تفرحوا بمحمد بقا؟

اجابتها مرفت بهدوء قاتل:
_ ربنا يسهل.

أرجعت عزة رأسها للخلف فهي لن تصمد كثيرًا أمام كتلة البرود تلك، دارت بنظرها في أرجاء الغرفة لتجد الأخوان يتحدثان في العمل كما هي العادة و نوران ممسكة بهاتفها، لكن لفت إنتباهها خالد الذي كانت عيناه على الشرفة بغيظ، نظرت إلى ما ينظر إليه وجدت محمد و ابتهال يشاهدون شيء ما على هاتف ابتهال و محمد يضحك بتكلف مبالغ فيه، تعالت ضحكات ابتهال فقام خالد سريعًا إلى الشرفة، تنحنح بقوة فانتفضت ابتهال التي ما ان رأته حتى نظرت له من أعلى إلى أسفل.

_ بقا فيه حد يسرع حد كدا، مش تاخد بالك إن فيه بنوتة رقيقة بتتخض من أقل حاجة.

نظر لها خالد من أعلى إلى أسفل بإستفهام :

_ ايوا يعني فين البنوتة دي؟

أحمر وجه محمد من الضحك، فهو يؤيده الرأي إلى حدًا ما، نظرت لهما ابتهال بإحتقار ثم وجهت نظرها إلى خالد.

_ طبعا ما انت أعمى البصر و البصيرة هتشوفني ازاي!

صفق محمد بمرح ليقول لخالد :

_ كدا ابتهال واحد و انت صفر .

رمقه خالد بإزدراء، فهذا المحمد كفيل بجعله يجن من حماقته.

_ يا أخي أتنيل ما هي لو كانت محترماك مكنتش قلت من ابن خالتك قدامك، و بعدين أنتوا ازاي واقفين في البلكونة كدا، مش فيه جيران شايفنكم و انتوا عارفين الناس ما بتصدق تتكلم.

نظر محمد لخالد بدهشة.

_ خالد ايه الكلام اللي انت بتقوله دا! ابتهال زي أختي الصغيرة و المنطقة كلها عارفة إنها و نوران أخواتي الصغيرين محدش يقدر يتكلم عليهم نص كلمة.

نظرت له ابتهال بدهشة، فبعد كل هذا يناديها بشقيقته، تمتمت بنفسها:

_ يا بارد، بقا أختك بعد الأكل دا كله تقولي أختك.

لكنها حاولت الحفاظ على ملامح وجهها باردة أمامهم، لكن انهار برودها عندما رأت خالد يسحب منها هاتفه قائلًا:

_ وروني ايه اللي انتوا بتتفرجوا عليه دا و مخليكم بتضحكوا أوي كدا.

لم يتمكن من مشاهدة المقطع المصور على الهاتف بسبب شد ابتهال لهاتفها من بين يديه بقوة.

_ انت أزاي تسمح لنفسك تمد ايدك على موبيلي من غير إذني!

هل صرخت عليه للتو، فعلت أكثر شيء يضايقه في هذه الحياة و هو الصراخ في وجهه، اقترب منها بصراخ أكبر بينما يقف محمد كحائل بينهما.

_ بت انتي بتصرخي في مين كدا، انتي نسيتي نفسك و لا ايه!

أرتفع صوت ابتهال أكثر و هي تتحامى في ظهر محمد:

_ لا مش انا اللي نسيت نفسي، انت يا باشا اللي نسيت نفسك و سمحت لنفسك تمسك موبيلي من غير إذني.

كاد خالد أن يسمعها من الكلمات ألذعها لكن اوقف مشاجرتهما مكرم بحديثه الصارم:

_ جرا ايه صوتكم جايب لأخر الشارع ليه؟

رفعا نظريهما ليجدوا العائلة بأجمعها فوق رؤوسهم، كان المشهد مريب فخالد المتحفز و أمامه محمد يفرد ذراعيه يحاول منعه الاقتراب من ابتهال، و ابتهال واقفة خلف محمد بغضب جمّ.

اقتربت عزة تحتضن ابتهال، لتهمس في أذن إبنتها بخفوت:

_ امشي يا بلوة خلي الليلة تعدي.

ثم رفعت عزة صوتها و هي تسحب ابتهال :

_ دا شيطان و دخل بينكم و الله، استهدوا بالله بس، تعالي يا نوران اعملي عصير ليمون نروق دمنا.

نظر كُريم لخالد بغضب، ثم قال له:
_ ايه يا ابني اللي حصل لكل دا ، دا البت ابتهال بنتي مبتطلعش حس.

مسح خالد على وجهه ثم سحب هاتفه و محفظته، قبّل رأس كُريم.

_ حقك عليا يا حج أنا بس كنت متضايق شوية، أنا أسف على اللي حصل دا.

ربت زوج خالته (مكرم) على كتفه و أشار له بالخروج، ما هي إلا دقائق معدودة حتى إنفض الجميع من حول محمد الذي كان صامتًا من أول الشجار ، اقتربت منه والدته و هي تمسك بطبق به بعض الحلويات الشرقية.

_ كُل يا ابني و سيبك منهم دول عيلة غريبة و خلوا ابن أختي غريب زيهم.

أكد محمد على حديثها، ثم أمسك الطبق بيده و هو يراقب الشارع مع والدته يستمتعون بالهواء العليل!

.........يُتبع


هدى الفقي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-22, 01:23 AM   #27

غدا يوم اخر

? العضوٌ??? » 5865
?  التسِجيلٌ » Apr 2008
? مشَارَ?اتْي » 1,155
?  نُقآطِيْ » غدا يوم اخر is on a distinguished road
افتراضي

اما عائله غريبه وخلو ابن اختها غريب عندها حق لو كانو عائلهطبيعيه كان عاملوه كدخيل وانها استغلتهم

غدا يوم اخر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-22, 01:58 AM   #28

هدى الفقي

? العضوٌ??? » 484039
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 105
?  نُقآطِيْ » هدى الفقي is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غدا يوم اخر مشاهدة المشاركة
اما عائله غريبه وخلو ابن اختها غريب عندها حق لو كانو عائلهطبيعيه كان عاملوه كدخيل وانها استغلتهم
هي و ابنها اللي غرباء جدًا يعني😂😂😂

Nour fekry94 likes this.

هدى الفقي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-22, 02:12 AM   #29

Nour fekry94

? العضوٌ??? » 461550
?  التسِجيلٌ » Jan 2020
? مشَارَ?اتْي » 339
?  نُقآطِيْ » Nour fekry94 is on a distinguished road
افتراضي

جيت في ميعادي اهو 😂❤
ايه الجمال ده فصل قمر اوي ❤❤❤
سندس شكلها هتقع في شر اعمالها و حد بيدبرلها مكيدة بجد صعبانة عليا اوي 🥺
ابتهال متخلفة اوي 😂😂
ياختي حد يلاقي خالد باهتمامه وغيرته وحلاوته و يبص لمحمد اللي منفضلها و بيقولها زي اختي عيلة متخلفة 😒😂😂😂
حبيت مسعد اوي ياترى نورهان بتحبه هي كمان ولا لا 🥺❤❤
تسلم ايدك يا هدهد مستنية الفصول الجاية جدا ❤❤
و قوليلي هتكملي نشر في رمضان و لا هنوقف في رمضان ؟ ❤

هدى الفقي likes this.

Nour fekry94 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-03-22, 02:44 AM   #30

فاطمة محمد عبدالقادر

? العضوٌ??? » 478303
?  التسِجيلٌ » Sep 2020
? مشَارَ?اتْي » 752
?  نُقآطِيْ » فاطمة محمد عبدالقادر is on a distinguished road
افتراضي

محمد شارب البرود بشاليموه من أمه😂😂😂
متشوقة أعرف ايه اللي هيحصل ومين هيكون مع مين وسندس هيحصل لها ايه .. الحقيقة انا بحب اسم يوسف بس الروايات مصرة تدمر صورة الاسم في خيالي😂
فصل كمان وهخش ادي ابتهال قلمين واقول لها كلمي جوزك المستقبلي كويس🤌
الأحداث لطيفة اوي والفصول خفيفة على القلب تسلم ايدك في انتظار اللي جاي❤️❤️❤️


فاطمة محمد عبدالقادر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
كيف تصطادين عريسًا رومانسي كوميدي ابتهال محمد خالد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:29 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.