آخر 10 مشاركات
أيام البحر الأزرق - آن ويـــل -عبير الجديدة -(عدد ممتاز ) (الكاتـب : Just Faith - )           »          [تحميل]مذكرات مقاتلة شرسة// للكاتبة إيمان حسن، فصحى (على مركز الميديافاير pdf) (الكاتـب : Just Faith - )           »          307 – الحب والخوف - آن هامبسون -روايات أحلامي (الكاتـب : Just Faith - )           »          عمل غير منتهي (85) للكاتبة : Amy J. Fetzer .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          خريف الحب / للكاتبة خياله،،والخيل عشقي (مميزة) (الكاتـب : لامارا - )           »          عن الحكيم إذا هوى (1) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة في الغرام قصاصا (الكاتـب : blue me - )           »          مذكرات مقاتلة شرسة -[فصحى ] الكاتبة //إيمان حسن-مكتملة* (الكاتـب : Just Faith - )           »          إشاعة حب (122) للكاتبة: Michelle Reid (كاملة) (الكاتـب : بحر الندى - )           »          حنين الدم ... للدم *مميزة و مكتملة * (الكاتـب : رؤى صباح مهدي - )           »          رغبات حائرة (168) للكاتبة Heidi Rice .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء

Like Tree192Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 26-03-24, 08:05 AM   #71

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 10,578
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي


مرحبا.صباح الخير أخي

* الفصل التاسع والعشرون*
☆بفعل فاعل☆
التخطيط المحكم والإجرام المدروس يصل لمبتغاه طالما لم يعترض طريقه عائق
ويظن انه متحكم بزمام الامور ولكن بلحظة تفلت الامور من يديه ويسعي للملمة ما تناثر منها مع وضع خطة بديلة

*إنتقلت بنا ببراعة لمرحلة اخرى ظهر بها ان ماجي طبعا وراء كل هذا الشر

*وتصور بشكل بارع ضياع آدم الذى فقد القدرة على الحكم على الامور بشكل صائب

*يبحث عن ديلا وكلما إقترب يعود أدراجه ثانية

*كما تصور دهاء وحيلة ماجي بشكل مميز بداية باسلوب الإقناع بأنه متوهم ثم حاجته لطبيب نفسي
وكما هو متوقع تستطيع ان تمنحه أدوية تفقده الإرادة فتسيطر عليه تماما

*وأيضا تميزت في سرد الإحتياطات التى اخذتها حتى لا تعود ديلا للقصر

معك نتابع الاحداث المتعاقبة سريعا
سلمت اخي
دمت بخير


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26-03-24, 08:13 AM   #72

ندي السيد

? العضوٌ??? » 517192
?  التسِجيلٌ » Feb 2024
? مشَارَ?اتْي » 8
?  نُقآطِيْ » ندي السيد is on a distinguished road

كتير حلو

ندي السيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-03-24, 01:05 PM   #73

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 111
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#خادمة_القصر

31

ماجى / انا جبتك هنا عشان ادم، تقوليلى قطه؟

نرجس / بعيون مفتوحه كأنها بلا حواجب او رموش، الخطر هناك وفضلت مشاوره على النافذه إلى هربت من عندها القطه ميمى

ماجى / لو كان دا هيعطلك، ابعت حد يقتلها او يضربها بالنار
نرجس / بغموض انتى مش فاهمه حاجه

ماجى / نرجس بقلك ايه، انا مش فاضيه لكلامك ده، انا جبتك عشان ادم، ادخلى القبو وابدأى الشغل، زى ما اتفقنا انتى وعدتينى تضيعى عقله

نرجس / لازم نتخلص من القطه فى الأول

ماجى / بغضب اسمعى بقا يا نرجس، اوعى تفتكرى ان شغل البيضه والحجر دا هياكل معايا؟
نفذى إلى امرتك بيه وخدى مصلحتك واتكلى على الله

نرجس / انتى شايفه كده؟ وبصت على ماجى بصه مرعبه نشفت الدم فى عروقها، نرجس مش بتهزر، نرجس هتنفذ المطلوب ولو حصل اى حاجه انا مش مسؤله

ماجى بقلق / ايه؟ هو الموضوع كبير للدرجه دى؟ انا كنت فاكراكى مخضرمه، خايفه من قطه؟
نرجس / دى مش قطه عاديه، انا حاسه بكده، انا شاكه ان فيه روح ساكنه القطه دي

ماجى /، كفايا تخاريف يا نرجس؟ اتصرفى مع ادم وسيبى اى حاجه تانيه ورا ضهرك

نرجس / الحجات إلى طلبتها جاهزه؟
ماجى / هتلاقيها فى القبو هناك

نرجس / مش عايزه اى شخص يدخل عليا مهما حصل، مهما سمعتم من اصوات، محدش يدخل غير لما افتح باب القبو بنفسى

دخلت نرجس جوه القبو وطلبت من ماجى تقفل عليها من بره بالمفتاح، داخل القبو القت نرجس حبه حمراء داخل ماجور من الفخار ثم اشعلت بخور حبهان وناترنجه، غمضت عنيها وتمتمت، طلعت ريشة فرخ غراب ورمته جوه الوعاء
ارتفع الدخان الملون وبدأت همسات تأتى من بعيد، وضعت يدها داخل كيس وقبضت على امعاء متعفنه وخلطتها مع الحبه الحمراء، انبعثت ريحه متعفنه، الهمسات بقيت اكتر وضوح، مدت ايدها وجابت عضمه ملفوفه فى قماشه، هرستها حتى أصبحت ذرات صغيره وبعثرتها داخل الوعاء، راح الدخان يتماوج ليشكل ما يشبه طيف بشع مرعب يتلوى مثل الحيه لونه اسود كالح، بمستوح لاستوحكفغ سينان خورىسغ.

روت ديلا حكايتها للمرأه التى كانت تستمع لها بأهتمام دون أن تقاطعها وكانت تذكر الله كل بضع دقائق
المرأه / احمدى ربنا انه نجاكى من الناس دول يا بنتى
ثم صمتت المرأه طويلا، مسألتيش نفسك هما بيعملو كده ليه؟
ديلا / انا عارفه محمود الجنانى ده، كان عايز يتجوزنى وانا هربت منه
المرأه، رغم كده مقتلكيش، خطفك وحبسك، واختار يبقى عليكى حيه مع انه كان ممكن يقتلك زى ما قولتى

ديلا / اصل انا هربت منه
الست / انت فعلا بنتى طيبه وبريئه، لكن الموضوع كبير، الناس دى عايزه حاجه تانيه
اسمه ايه البيه إلى كنتى عايشه فى القصر بتاعه؟

ديلا / اسمه ادم الفهرجى!!
انفتح فم المرأه وشردت بعنيها لبعيد، ربنا يحفظه يا بتى، ادعيله ربنا يحميه من الشر

ساعدينى يا بنتى، انا عايزه اقوم اتوضا واصلى، ساعدت ديلا المرأه وقعدت تبص عليها وهى بتصلى
ولقيت وقت تمسح البيت من الداخل بمحتوياته القليله
حصيره، مصطبه، كانون، طبليه، وابور، طشت، كنكه، مجموعه من الاوانى
عبايات قديمه متعلقه فى مسامير مدقوقه داخل الجدار
وظلت المرأه تصلى فتره طويله حتى ظنت ديلا انها ربما سهت او شردت
انهت المرأه صلاتها وكان لها وجه وقور يشعرك بالطمأنينه

ديلا / شكرا يا عمه انا لازم ارجع القصر، ادم هيقدر يحمينى

المرأه / مسحت جبينها بيدها، ازاى انسان يقدر يحمى انسان وهو محتاج للحمايه؟، رجوعك للقصر خطر كبير

ديلا / خطر ولا مش خطر انا لازم ارجع مش هفضل بعيده عن القريه كل ده

المرأه/ رجوعك مش هيساعد ادم دلوقتى، رجوعك ممكن يتسبب بهلاكه

ديلا / انتى بتقولى ايه يا عمه، انتى لسه تعبانه صح؟
اش عرفك انتى القصر والخطر، انا الى كنت بحكيلك

المرأه / كل إنسان بيختار طريقه وبيمشى فيه للنهايه يا بتى
انا مش هقدر امنعك، انتى حره

طلعت ديلا من البيت مقرره تروح القصر ومشيت فى الطريق إلى بيوصل بين القريتين

هبط ادم من غرفته، وجهه قاتم وعنيه مكسره، كان ماشى بيترنح، ماجى قابلته على السلم، انت كويس يا ادم؟
الحمد لله أجاب ادم بضعف

اقعد لحظه واحده واجيبلك العلاج، مشت ماجى على المطبخ واحضرت أقراص الدواء
وضع ادم الأقراص فى كفة ايده وبص عليها بسخريه، ثم اطلق ضحكه باهته وتحولت عنيه للون الأحمر
انا فين؟
انت فى قصرك يا ادم، سلامتك يا روحى

ادم /ودا علاج ايه؟

ماجى / العلاج إلى كتبه الدكتور

سمعت ماجى طرقات على باب القبو، وشها اتغير ادم لاحظ كده، قامت فتحت الباب وخرجت نرجس
جسمها كان كله عرق ووشها اصفر مثل ليمونه

ادم بشرود مين دى؟
ماجى / دى نرجس إلى كلمتك عليها مدبرة المنزل الجديده

ادم / وكانت بتعمل ايه فى القبو؟

ماجى / كانت بترتب القبو وبتنضفه انا نسيت وقفلت الباب عليها

ادم / شكلها مريب كده ليه؟

ماجى بضحك / كانت شغاله يا ادم عايز شكلها يبقى ايه يعنى؟

ثم شرد ادم وتوقف عن الكلام، انا هخرج الحديقه

ماجى لنرجس / ها عملتى ايه؟

نرجس! / ما أنتى شايفه بعنيكى اهو، عقله ضايع ومش عارف حاجه

ماجى / يعنى العمل اشتغل

نرجس / اشتغل ودلوقتي تشوفى بعينك

لحظات وسمع صراخ ادم فى الحديقه، ثم دخل القصر راكضا يطلب النجده، ابعدوهم عنى، عايزين يقتلونى
ابعدوهم عنى، ابتسمت نرجس وهمست لماجى، مش قلتلك!!

حضنت ماجى ادم وخدته على غرفته، سابته نايم على السرير ونزلت

طلبت فنجان قهوه وولعت سيجاره وابتسمت بسخريه وهى حاطه رجل على رجل
صفحة الكاتب على الفيس بوك باسم اسماعيل موسى
اخيرا؟ ياه انا استنيت اليوم ده كتير اوى، اشتغلت فى مراكز دروس معفنه، فى بيوت رجال متحرشه ، شربت المر لحد ما وصلت هنا، وسرح عقلها فى الماضى، ورأت نفسها فتاه عشرينيه تقف جوار صديقتها تلا ابنة رجل الأعمال على بدران، ادم نازل من عربيته وهى على وشها ابتسامه بريئه
تلا / انتى بتضحكى ليه كده اوى يا ماجى؟
ماجى بخجل / ادم هنا عندكم

تلا / ادم على طول هنا، ماجى!؟ انتى معجبه بادم؟ تكونيش بتحبيه؟
ماجى بخجل / بلاش الكلام دا يا تلا
تلا / شكلك بتحبيه بجد

ادم؟ ادم؟ صرخت تلا على ادم فتوقف عن السير، شايف يا سيدى صحبنى ماجى بتحبك!!

نظر ادم تجاه ماجى، مكنتش بتربطه بيها صداقه او حتى كلام، حتى انه لم يتذكر انه رأها فى يوم ما
مجرد شخص نكره لا اصل له ولا يعرفه

دى ماجى مين؟

تلا / ماجى صاحبتي، بنت البستانى، وشعرت ماجى ان الكلمه شقتها نصفين، وانها صغيره ومتقزمه، وتمنت ان الارض تنشق وتبتلعها
ادم / لكن انا بحبك اننى يا تلا
تلا /بضحك أصلها متعرفش انك هتخطبنى

اشتعلت حريقه فى صدر ماجى عندما اولاها ادم ظهره بلا اهتمام كأنها حشره
او شجره من التى يشذبها والدها فى أرض الحديقه ، وقفت ثابته تنظر تجاه ادم وتلا التى تحيط وسطه بيديها والغيره تتلوى فى صدرها، وحتى بعد طول تلك السنين، عرضت عليه نفسها أكثر من مره ورفضها، تنهدت ماجى، لازم مصيره يكون زى مصير حبيبته

نرجس / انتى روحتى فين يا ماجى ؟
ماجى / فيه ايه يا نرجس
نرجس / اصل شايفاكى سرحتى لبعيد اووى؟

ماجى بتكبر، مفيش، كنت سرحانه شويه، وتركت مكانها وخرجت من القصر

مشت تجاه بوابة القصر الرئيسيه وهى تتلفت حولها كان هناك شخص ينتظرها خارج القصر
القصه بقلم اسماعيل موسى
ترك ادم سريره، فتح ستارة الشرفه لكن ليس بصوره كبيره، نظر من خلال الشرفه وفى فمه لفافة تبغ يحرقها بين أسنانه ونظره مصوب على بوابة القصر، ظل ثابت فى مكانه حتى عادت ماجى وفى طريق عودتها لمحت ادم يقف خلف الشرفه

ماجى مضيعتش وقت، طلعت على غرفة ادم، لو كان شك فى حاجه لازم تعرف عشان تاخد حذرها
وجدت ادم قاعد على طرف السرير بيدخن السيجاره

ادم، انتى كنتى واقفه مع مين خارج القصر؟ ارتبكت ماجى ثم عاد إليها هدؤها أكثر قوه
فكرت فى سرها، ادم مش عارف كنت واقفه مع مين؟
نسى الراجل إلى كان شغال فى القصر بقاله سنين طويله؟

ماجى! / مفيش واحد من خدم القصر

لم يعقب ادم، بدا انه نسى كل شيء، حتى سؤاله نسيه
ماجى يلا بقا يا ادم انت لازم تنام!؟

تمدد ادم على السرير، ماجى طفت النور وقفلت باب الغرفه
بعد ما خرجت ادم قعد فى مكانه وعلى وشه ابتسامه ساخره

shezo and الهام احمد like this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-03-24, 01:07 PM   #74

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 111
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#خادمة_القصر

٣٢

اليوم غادرت فراشى، إرتديت ملابسى، خرجت من باب القصر، قد تبدو افعالآ بسيطآ، لكن عندما تكون محبطآ، او مكتئبآ او تكاد تهزم فى صراعك مع عقلك، تصبح تلك الأشياء البسيطه، إنجازات ضخمه.

داخل الحديقه لسع ادم نسيم بارد، جلس على الأريكه، يأبى الأستسلام، اشعل لفافة تبغ، كان القمر الوليد يضئ العالم،
لكن قمره منطفى ولا يعرف طريقه، الجو ساكن يكاد يسمع أصوات الحشرات، عقله يعانده، يريد أن يدخل فى حالة سبات، لكن ادم يرغب به صاحى مستيقظ، ظهرت الهره ميمى من بين الأشجار وفتحت نرجس عينيها بقلق داخل غرفتها المنعزله.

ابتسم ادم لرؤية الهره اللطيفه ومد يده لها، لكن القطه كانت مزعوره، عينيها مثبته على باب القصر
متخفيش همس ادم، تعالى محدش يقدر يأذيكى، انتى من ريحة الحبايب، لفت القطه حول الأريكه ثم قفزت فى حضن أدم، راح ادم يداعب شعر الهره الناعم

رفعت الهره وجهها تجاه ادم ولعقت خده وللحظه لمح ادم العيون الواسعه التى ذكرته بالماضى، تدافعت الذكريات على عقل ادم وحدق بالهره، عيونها تشبه عيون تلا، همس ادم فى سره وخيل له انه للحظه رأى وجه حبيبته الميته، حاول أن يقرب الهره اكتر، لكن ميمى قفزت بفزع وهربت من حضن أدم عندما انفتح باب القصر وخرجت منه نرجس.

تأمل ادم الهره الهاربه والتى كانت هادئه منذ لحظه، ولم يسعفه عقله بتخيل الخطر الذى دفعها للهرب بتلك الطريقه
من اول لحظه شاف فيها نرجس وهو مش مطمنلها، وجهها مريب وقاتم، نرجس واقفه على باب القصر يكاد ادم يجزم ان هناك طيف يقف خلفها

نفس ادم دخان السيجاره وزعق، فيه ايه يا نرجس؟
مستحيل همست نرجس لنفسها، إلى عملته فى ادم المفروض يخليه زى العجينه

نرجس مفيش يا بيه، ا نا سمعت حركه فقلت اقوم اطمن

ادم / متخفيش فيه حراس هنا، تقدرى ترجعى غرفتك

بوجه شاحب عادت نرجس لغرفتها، والله لاربيك، هعذبك، انت ليه مش قايم بشغلك؟

همس فى أذن نرجس /الراجل محمى؟

نرجس / بلا محمى بلا نيله اتصرف

همس فى اذن نرجس / فيه حراسه عليه

نرجس / امال انا عملت ايه؟ دور على قرينه، شوفه مختفى فين وتواصل معاه، انا قربت ازهق وانت عارف نرجس لما بتزهق بتعمل ايه؟
لمس الصوت الهامس اذنه المقطوعه / عارف، عارف، اوامر السيده ستنفذ

دخلت نرجس غرفتها المظلمه البارده المنبعث منها رائحه متعفنه، انت بتعمل ايه هنا؟ سألت طيف مهتز فى ركن الغرفه بعيون غاضبه ثم أخرجت ورقه ورسمت دائره داخلها ثم لطختها بالدم واحرقتها.

قطعت ديلا مسافه لا بأس بها، منذ أكثر من ساعه وهى ماشيه فى الطريق، القصر كان بداء يظهر قدامها، روحها مبتسمه ووشها محمر، هتشوف ادم، هناك أشخاص مجرد مرورهم فى الذاكره كفيل بتصدير الفرحه.

ثم لمحت ميمى بتجرى ناحيتها قادمه من عند القصر
انتى رايحه فين؟
ديلا / رايحه القصر
ميمى / ارجعى، مش لازم تروحى القصر دلوقتى خالص
القصر خطر، ميمى تعرف ان القصر خطر على ديلا

ديلا / هو فيه ايه النهرده يا ربى، كل ما اكلم حد يقولى القصر خطر، القصر خطر؟

ميمى / ايوه القصر خطر، ميمى تقول الحقيقه ، القصر خطر على ديلا
داخل القصر يسكن شر مقيم وأرواح شريره

ديلا / أرواح شريره؟ يعنى ادم فى خطر؟

ميمى / ادم يعرف طريقه، اتبعينى قبل ما ننكشف، انا حاسه انى متراقبه

تعرف ديلا ان الهره ميمى لا تكذب وانها انقذتها أكثر من مره لذلك تثق بها، استدارت ديلا ورجعت من حيث اتت

ديلا / خطر ايه إلى جوه القصر يا ميمى؟

ميمى / خطر على ادم، خطر على ميمى، ميمى تشعر بالألم، تشعر ان معدتها تتقطع

وصلت ديلا القريه ومكنش قدامها غير بيت الست العجوزه إلى رفقت بيها وسمحت لها بالأكل داخل بيتها
طرقت ديلا باب البيت
المرأه ادخلى! دخلت ديلا ودخلت وراها القطه ميمى

المرأه انتى جايبه ضيفه معاكى؟
ديلا ضيفة ايه؟ دى القطه بتاعتى

المرأه / القطط ضيوف أيضآ
نظرت المرأه تجاه ميمى ونظرت ميمى تجاه المرأه، كان مشهد غريب تلاحظه ديلا، العيون تنظر لبعضها
نهضت المرأه بتعب، ملت جردل ميه واتوضت وتركت الميه فيه
ومدت ايدها لميمى، تعالى اشربى شكلك عطشانه
شربت ميمى من الجردل، المرأه اغسلى جسمك فيه
قفزت ميمى داخل جردل الميه وغسلت نفسها

المرأه انتى رجعتى ليه؟

ديلا / فكرت فى كلامك، عندك حق واضح ان القصر خطر دلوقتى

المرأه بأبتسامه بعد ما ميمى قربت منها وقعدت تملس على جسمها، القصر خطر، كل مكان لا يذكر فيه اسم الله خطر

شعر ادم بألم حاد فى دماغه، لا يعرف إلى متى يمكنه تحمل ذلك الوجع
أقراص ادويه تغيب العقل، وألام لا يعرف سببها، ثم لم يقدر على نصب طوله، صرخ صرخه كبيره ووقع على الأرض
سمعته ماجى، نزلت جرى على الحديقه،بمساعدة الخدم وصلت ادم داخل القصر ، كان فاقد الوعى، خرجت نرجس من غرفتها وابتسمت بسخريه
ماجى / شكله بيموت، انا مش حاسه بنبضه؟
نرجس / متخفيش إلى عايزاه حصل

ماجى / فتحت عنيها بغضب وهمست اسكتى هتفضحينا؟
نرجس / متقلقيش هو مش حاسس بحاجه

ماجى! / الحرص واجب، اسكتى يا نرجس

نيمو ادم على السرير، وطفو النور زى ما نرجس امرتهم
غادرو كلهم الغرفه.

بعد نص ساعه فضى القصر وكل واحد راح على غرفته
انفتح باب غرفة ادم ودخلت أقدام خايفه ماشيه على اطراف صوابعها، قربت من السرير

فتح ادم عنيه بضعف وبص على البنت
ادم / سمعتى حاجه؟
البنت بخوف، ايوه سمعت
ادم سمعتى ايه؟
البنت، روت لادم الحوار إلى دار بين نرجس وماجى

آدم / مجبوش سيرة ديلا؟
البنت /لا

آدم / محمود الجنانى قرب منك؟
البنت / ايوه محمود الجنانى على طول قريب من القصر وأحيان بشوفه جواه، بس بيجى فى وقت متأخر اووى

آدم / خلى بالك اوعى تقعى فى الاعيب محمود الجنانى او تبعدى عن القصر
ثم صوب ادم نظره لوجه الفتاه التى تشبه اختها حقآ، خليكى صاحيه وفتحى عنيكى، اى حاجه تسمعيها احفظيها وقوليلى عليها

البنت / حاضر

آدم / ارجعى مكانك دلوقتى وخليكى حذره

البنت / حاضر

القصه بقلم اسماعيل موسى

انغلق باب غرفة ادم مره تانيه، ادم ولع سيجاره، زى ما توقع
من اول ما شاف نرجس وتذكر الماضى
تذكر انه شافها قبل اختفاء تلا خطيبته، كانت دايما ماشيه معاها فى كل مكان
وجودها داخل القصر مش صدفه زى ما توقع، شرد ادم دقيقه
تمنى الا تعود ديلا القصر الان، لازال لا يعرف ما تخطط له ماجى ونرجس
لكنه متأكد انه شر، شر كبير، آدم غير مستعد لفقد ديلا زى ما فقد تلا

_______

فى مكان آخر / جلس ضابط شرطه يقلب الأوراق إلى قدامه
طرد وصله من شخص غريب فى صور لقضيه كان ماسكها زمان، قضيه فشل فى حل الغازها وكانت سبب فى نقله من مكانه وتخفيض رتبته
داخل الطرد كان فيه صور لماجى ونرجس، الضابط مسك الصور، مفيش جديد، ليه الصور دى اتبعتله دلوقتى؟
الضابط متذكر انه حقق مع الناس دى زى كتير غيرهم ومطلعش بأى نتيجه
اتكاء الضابط على مقعده، ليه صور الشخصين دول اتبعتوله دون عن صور كل المشتبه فيهم
على ضهر صورة ماجى مكتوب افتح القضيه تانى وانتظر معلومات جديده
ولع الضابط سيجاره، مش معقول هيقدم طلب يفتح بيه قضيه عشان صورتين وصلوله؟
ترك الملف جنبه على الطاوله ونام على السرير وغمض عنيه وهو ساند دماغه بايده بيفكر
ليه الطرد وصله على البيت مش الشغل؟
________________________
فى غرفة ماجى /

ماجى / بذعر وهى بتبص على نرجس، انتى دخلتى هنا ازاى؟
نرجس / انا نرجس يا ماجى، عارفه يعنى ايه نرجس؟
ماجى / بخوف فيه ايه؟
نرجس / حطى البنت الشغاله تحت عينك ولو تعرفى تطرديها، اطرديها

ماجى / تقصدى الخدامه إلى جايبها ادم

نرجس / ايوه هى بعينها

ماجى / عملت حاجه البنت دى؟

نرجس / نفذى المطلوب دى اوامرهم واحنا علينا الطاعه

اسماعيل موسى ????

shezo and الهام احمد like this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-03-24, 01:10 PM   #75

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 111
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#خادمة_القصر

٣٣

لكل شيء مهما طال نهايه ولكل طريق أخر ولكل روح رفيق واحد، جلست ديلا تحت شجرة صفصاف نبتت جوار مجراية مياه عذبه، كانت شارده محدقه بالحقول الخضراء الممتده أمامها على مدى البصر، تشاهد الزرازير التى تحلق جماعات فوق رؤس سنابل القمح الحملى، وكان هناك بقايا ظل فلاحين فى غيطان بعيده يعملون بجد قبل انتهاء النهار، وطفله صغيره متعلقه بيد والدتها التى تحمل قفه مليانه بالخضار

كانت تسأل نفسها إلى متى ستظل بعيده عن القصر؟
واذا كان هناك خطر على ادم، لماذا يطلبون منها ان تظل هنا بينما ادم هناك واقع بين براثن الخطر، وشعرت انها خائنه، فالبعد خيانه أيضآ، لم تنسى ابدا ان ادم وقف امام الجميع من أجلها، وها هى ترد له جميله بالهرب والاختفاء فى بيت قديم مع امرأه تدعى ان وجودها فى القصر سيشكل خطر على ادم، لم تتمكن ديلا ابدا من فهم كيف ان وجودها جوار ادم قد يسبب خطر عليه، نزلت دموعها رغم عنها، لو طلب ادم روحها لما تأخرت عنه
لكنهم يقولون ان بعدها من صالحه، واذا كان ذلك حقيقى فأنها لا تمانع بالبقاء مشرده طيلة حياتها طالما ادم بخير
لكن البعد نار تكوى الحشى وتقطع الصدر، نار تتأجج مع كل ذكرى تمر وغمرها حزن تعيس، فى كل مره تعتقد ديلا ان التعاسه كتبت عليها وانها لن ترى ولا يوم سعيد فى حياتها
حلق طائر او قردان الى جوارها وحط فى حقل مروى يلتقط بمنقاره دود الأرض

خرجت المرأه العجوز من بيتها، افترشت الأرض وصلت، هكذا رأتها ديلا تصلى، هذه المرأه قالت ديلا فى سرها لا تفعل شيء سوى الصلاه، منذ يومين وانا اقيم معها لم أرى اى شخص يعيش معاها ولا اعرف من أين يأتيها رزقها فهى لا تعمل ولا تغادر المنزل، ثم إن طريقتها غريبه، ليست متطفله ولم تتدخل فى شؤونى، ثم هناك امر اخر ليس لها ظل.

طرقت الانسه ماجى باب غرفة ادم، سمح لها ادم بالدخول، كان استيقظ من نومه للتو، عيونه حمراء مثل الدم والصداع لم يترك دماغه
انتى مين؟

تنهدت ماجى، للدرجه دى مش فاكرنى، انا ماجى يا ادم، سلامة عقلك

آدم بضعف / اسف حاسس انى نسيت كل حاجه
ماجى فى سرها / هو دا المطلوب

جلست ماجى على طرف السرير، انا عايزه اطلب منك طلب يا ادم

آدم / اتفضلى

ماجى / عايزه اطرد الخدامه هايدى

آدم / هايدى مين؟
ماجى / الخدامه إلى انت كنت جايبها من القريه، الصراحه أصلها بنت كسوله ومش بتعمل حاجه ومن وقت ما اصابك المرض وهى مش بتعمل حاجه وعمال تتأمر فى القصر كإنه ملكها، هى البنت دى اخت شهد إلى اتقتلت؟

آدم /بلا مبلاه، مش فاكر، اطرديها

خرجت ماجى من غرفة ادم على وشها ابتسامه كبيره، اول ما نزلت فى الرواق صرخت، هايدى؟ هايدى؟
البنت جات تجرى ووقفت قدام ماجى، ماجى بتكبر انتى مطروده، ادم بيه طلب منى اطردك، هديكى باقى حسابك وامشى من هنا

هايدى! / والنبى يا هانم بلاش تطردينى انا محتاجه الشغل
ماجى بسخريه يلا لمى هدومك وامشى، احسن ما اطلب من الحراس يرموكى بره

هايدى! / لا خلاص همشى يا هانم، همشى، جمعت هايدى ملابسها وغادرت القصر
نرجس / ها عملتى ايه؟
ماجى طردتها خلاص
نرجس / ادم قال ايه؟
ماجى / ادم مش فاكر حاجه، دا كان ناسى اسمها
نرجس / غريبه إلى وصلنى غير كده، الظاهر لازم اعذبهم
كنت فاكره انها عين ادم فى القصر، لكن طالما معترضش ولا حاجه يبقى المعلومه إلى وصلتنى غلط

داخل غرفته
اشعل ادم الفهرجى لفافة تبغ، فقد عينه فى القصر، أضطر يتخلى عنها، مكنش ممكن يتمسك بيها بعد ما انكشفت
وجودها فى القصر كان فيه خطر كبير عليها، كان وعدها يلاقى إلى قتل اختها، وادم يحترم عهوده، لكن حياتها اهم من انتصاره
وفكر ادم، ماجى مش بالذكاء ده، الخطر كله جاى من نرجس
الست دى مشعوذه او ساحره، كان متأكد جدا انها الشر نفسه
سعل ادم وبصق من الشرفه وراقب هايدى وهى تغادر القصر
وقبل رحيلها لوح لها

قبل يومين ادم شرح لهايدى انها ممكن تنكشف، ولو دا حصل ممكن تنطرد من القصر، وعليها ان تنفذ ما يطلب منها دون اعتراض حتى لا يتسرب الشك لقلب ماجى او نرجس

_________

كان هناك ديدان سوداء تتلوى داخل اللهب، ديدان متقيحه لكنها حيه، ونرجس مغمضه عنيها بتمتم بكلام مقلوب، ثم صرخت وبعدين بقا؟
على صرختها دخلت ماجى

ماجى / فيه يا نرجس مالك بتصرخى

نرجس / كل ما اعمل عمل يتفك
ماجى / غريبه انتى عمرك ما عملتى حاجه وفشلت؟
نرجس / مش قلتلك القطه موجوده جوه القصر وحواليه
ماجى /صبرنى يا رب، مالها القطه بقا؟
نرجس / القطه جواها روح تلا

ماجى / فتحت بقها بخوف، نرجس انتى بتقولى ايه، احنا مش خلصنا الموضوع دا من زمان؟

نرجس / احيان الأرواح المظلومه مش بترحل، بتظل فى بعد تالت بين الحياه والموت

ماجى /انا معرفش الكلام ده، انا مليش دعوه، انتى عارفه الكلام ده معناه ايه؟
عارفه محسن الهندواى لو شم اى خبر او حتى شك فينا هيعمل ايه؟
نرجس /، عارفه وهو دا إلى مخوفنى، محسن الهندواى هيفرمنا

ماجى / بغضب، انا مش مستعده افقد حياتى عشان فشلك
دى شيلتك انتى ولازم تتصرفى فيها، موضوع تلا لازم يموت زى ما هى ماتت

نرجس / لازم نتخلص من القطه، لازم نموتها، لو روح تلا بقيت طليقه انا ممكن احبسها واقضى عليها

ماجى / والقطه دى فين بقا؟
نرجس / انا بعت الخدم بتوعى لكن بيقولو انها محجوبه عنهم، الظاهر انها فى بيت انسان مؤمن

ماجى / وهنعمل ايه دلوقتى؟
نرجس / انا الى هعمل، فى منطقه معينه الخدم بيقولو انها ضلمه ومش بيشوفو فيها حاجه، انا هخرج من القصر وهروح المكان ده، انا شاكه ان القطه هناك

ماجى / ابعت معاكى غفير؟
نرجس / الحجات دى مش بينفع فيها حراسه ولا سلاح، انا هروح لوحدى

خرجت نرجس من القصر ومشت تجاه القريه المجاوره، فضلت ماشيه اكتر من ساعتين لحد ما وصلت البيت إلى جواها ديلا والقطه ميمى ، وقفت دقيقه مغمضه عنيها وفى اذنها همس مستمر، احنا مش هنقدر ندخل معاكى، لو دخلنا هنتحرق
نرجس / مش لازم ندخل، خرجولى القطه
الهمس / مش هنقدر نعمل حاجه طالما القطه جوه البيت

نرجس / قعدت على جنب الطريق، خلاص نستنى هنا، القطط مش بتقعد فى مكان واحد لازم تتحرك
بعد العصر لمحت نرجس ديلا تملاء دلو مياه من قناية الرى
ابتسمت نرجس، انتى كمان هنا؟ لكن محاولتش تعمل حاجه

ظلت منتظره بصبر حتى نزل الليل، وقبل ان ينتصف الليل، خرجت ميمى من البيت، تركت نرجس على الأرض الطعام الذى اعدته بالطلاسم وسابت مكانها ومشيت وطول ما هى ماشيه فضلت تسيب جزء من الطعام دا على الطريق لحد ما وصلت القصر

وجدت القطع ميمى نفسها مسلوبة الاراده تركض خلف تلك الرائحه حتى أصبحت داخل القصر

نرجس كانت قاعده جوه القبو المظلم بترسم تمائم على الجدار
عندما دخلت ميمى القصر، نهضت نرجس واختفت بين الأشجار

شعر ادم بصداع داخل رأسه، وحس انه مش قادر يقعد جوه الاوضه، خرج إلى الشرفه وقعد فيها يدخن سيجاره
وكان على وشك دخول غرفته ، لكنه شاف ميمى بتركض على العشب
ابتسم ادم، وهمس فى سره انتى رجعتى يا ميمى؟
وشعر برغبه كبيره فى احتضان ميمى والنظر فى وجهها مره اخرى

نزل من غرفته بسرعه ومشى ناحيت الحديقه، ميمى كانت واقفه من غير حركه فوق العشب، ولما ادم قرب منها متحركتش، غريبه فكر ادم، ميمى مش بتبطل جرى
انحنى عشان ياخد القطه فى حضنه وسمع حركه بين الأشجار لكنها اختفت بسرعه، اخد ادم ميمى فى حضنه وكان جسمها بارد جدا، مثلج.
القصه بقلم اسماعيل موسى
رزعت نرجس رجليها فى الأرض بغضب، انت لازم تظهر دلوقتى؟
من خلف الأشجار راحت تبص على ادم بغضب، ورحمت امى يا ادم لتكون اخر مره تشوف فيها روح حبيبتك، ومهما تحاول مش هتعرف تكتشف الحقيقه
قبضت نرجس على حفنه من التراب وبصقت فيها
بصقه كلها دم احمر ريحته معفنه ثم بعثرت التراب على الأرض

صرخت ماجى فى حضن أدم، وحس ادم انها بتتألم، خدها على غرفته بسرعه وسابها على السرير يفكر ممكن يعمل ايه يساعدها بيه
كان واضح ان القطه مريضه وانها على وشك الموت ومش قادره تحرك اطرافها

مسك التليفون وبحث خلال النت عن طرق مساعدة القطط المحتضره، شرد دقيقه ولما رجع بص على ميمى
شاف أغرب حاجه فى حياته

shezo and الهام احمد like this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-03-24, 06:25 AM   #76

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 10,578
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الخير أخي

* الفصل الثلاثون*
☆ تحت السيطرة☆

خلق الله الإنسان وميزه بالوعي والإدراك وسخر الكون كله في خدمته
يستشعرها بحواسه الخمس يملك قراره
وحرية الإختيار
ولا يسلبه احدا ذلك أبدا
إلا إذا فقد تواصله مع الواقع كأن يدخل بغيبوبة أو يمسه الجنون أو يفقده احد القدرة على الإدراك السليم بفعل المخدرات او ادوية معينة
ولطالما أيقنت في ضميرى أن عالم اللاوعي الذى يدخله الإنسان غير مختار
هو ليس من العدم
لا ريب به حياة ومناجاة وأحاسيس وتواصل بقوانين غيبية لا يعلمها إلا الله

تنتقل بنا اخي بمراحل مختلفة تنقل الاحداث لجانب مختلف تماما

فمع الفشل المستمر لآدم بالوصول لديلا رغم انه كل مرة يكون
قاب قوسين او أدنى

تلجأ الشيطان ماجي لمدى آخر خطير جدا
وقد برعت اخي في تصوير خطواتها ككاتب سيناريو محترف
بالإستحواز على آدم بادوية تفقده الصواب والحكم على الامور بشكل سديد
وأيضا تغيير طاقم الخدمة بالكامل
وغرس هلاوس وهواجس بعقله
حتى لا يعاود البحث عن ديلا

وأعتقد ان هذا ليس نهاية تخطيطها
وما زال في جعبتك الكثير من التشويق والإثارة

سلمت أخي
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-03-24, 06:57 AM   #77

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 10,578
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الخيرات أخي

*الفصل الحادى والثلاثون*
☆ سعير لا ينطفئ☆

الإنتقام نار لا تنطفئ تأكل قلب صاحبها
وفي سبيل تحقيق غايته يلجأ لأسوأ السبل ولو كان قتلا بطيئا او سحرا اسودا تحالف فيه مع الشيطان
وبالاخير لا ينال المنتقم راحة ولا سعادة فنار الإنتقام تحرقه هو الآخر

أوضحت اخي بكل بساطة سبب حقد ماجي عليه
والسبب تافه ربما لا يذكره ولم يقصده ايضا
ظننتها بالبداية طامعة في ماله والزواج منه
ولكنها سوداء القلب حقودة

وقد تجاوزت كل المدى بتلك الساحرة نرجس النى جلبتها لتقضي عليه تماما

وليت ديلا تصغي للعجوز الطيبة ولا تعاود القصر الآن
وايضا ليت ضحكة آدم الساخرة تعني انه يدرك مخططات ماجي

الفصل مميز سردا وحوارا
سلمت أخي
دمت بخير


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-03-24, 07:44 AM   #78

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 10,578
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الخيرات اخي

*الفصل الثاني والثلاثون*
☆ حلقات من نار☆

الشر سر لا يدرك مداه أحد رغم أنه موجود جنبا إلى جنب مع الخير
منذ بدء الخليقة
ونفس الإنسان هو من تصطبغ بها حسب خياراته وقناعاته
والتى إن طغي فيها الشر دائما صارت نفسه امارة بالسوء لا تحفل بحلال او حرام أو عقاب او خشية لله

الفصل مثير ومشوق ذلك انك بدأت تدخل احداث من الماضي تمزجها مع الحاضر ربما وجدنا تفسيرا يشرح لنا الحال

وايضا تلتزم الاسلوب الغامض في ردات فعل آدم تارة نجده مهزوزا فاقد للسيطرة
واحيانا اخرى ما زال لديه القدرة على إتخاذ التدابير والحكم على الامور

وايضا ملامحا ترمى بظلالها على ماض اسود راحت تالا ضحيته وابطالها ايضا ماجي ونرجس

وإشارة منك بفصلنا ان الروح التى تسكن ميمي وتخشاها نرجس هي تالا

وجاء ترتيبك للاحداث منطقيا بمحاولة ديلا العودة ونهي ميمي لها عن ذلك وعودتها للعجوز الطيبة

والتى جعلتها كرمانة الميزان في موازنة شر نرجس

ومعك نتابع لنعرف كيف ستكون نجاة آدم

سلمت أخي
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-03-24, 09:36 AM   #79

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 10,578
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الخير أخي

*الفصل الثالث والثلاثون*
☆ عودة الروح☆

لكل شئ نهاية كما ذكرت
ونهاية الشر هي الاقرب أذا تمادى اصحابها وزادوا من خطواتهم الشريرة بلا وعي
فالسحر لا ريب ينقلب على الساحر

الفصل مثير جدا بتلك الشيطانة نرجس
والتى تسعي بكل الطرق للنيل من آدم والتخلص من اى معاونة له

ولكن الجميل منك اخي ان جعلته متماسكا ببعض من ثباته مع إدعائه انه وصل لمرحلة متأخرة

وايضا انك جعلت العجوز الطيبة عنصر موازنة لشر نرجس
وايضا روح تالا التى تحرس ديلا وآدم

حقا ان الوضع به الكثير من الخيال والغيبيات ولكنه ملائم لسير الاحداث
ويضفي عليه طابعا جذاب

واعتقد ان نهاية الفصل ستكون بموت القطة وربما ظهور صورة لتالا سيراها آدم

الاحداث صارت مشوقة نتمني الهزيمة لماجي وشيطانتها وان يصل اليهم الضابط الذي يخشونه ويأخذوا جزائهم العادل

سلمت أخي
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 30-03-24, 08:52 PM   #80

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 111
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#خادمة_القصر

٣٤

كانت الهره ميمى منبطحه على السرير تلفظ انفاسها الأخيره، ترفع ساقها الأيمن بوجع، وكان فمها ساكن مخدر ولسانها خارج من فمها، عيونها مظلمه كفتحة مغاره فرعونيه ، توقع ادم ان لديها دقائق على أكثر تقدير قبل أن تفارق الحياه،

عندما عاد ادم الفهرجى من شروده، استدار جهت ميمى ورأى ادم الشيء الذى جعله يفتح فمه بصدمه

كان هناك طيف لازوردى وارجوانى ينبعث من فم القطه ميمى، تصاعد الطيف الذى كان يشبه البخار واهتز، وشكل وجه حبيبته الراحله تلا، ثم صدرها وبقية جسدها
كان الطيف مثل الوان لوحه خطتها فرشاه وكان على الجسد ما يشبه خطوط الكتابه، كلمات مكتوبه بخط احمر رفيع باهت لا يمكنك قرأتها ، ثبت ادم فى مكانه، بعيون مفتوحه تتجمع خلالها الدموع، كانت القطه ميمى الان تتألم بصوت مرتفع وكأنها تقاوم شيء ما يحاول قتلها، ضغط ادم على زر التصوير فى الهاتف النقال دون أن يشعر وانطلق وميض الفلاش ليغرق الغرفه.

كان ادم عاد للتو من صدمته، ، ركض واحتضن ما تبقى من الطيف الذى راح ينسلخ من ىين يديه كقطرة ماء.

هكذا الحياه لا تعرفنا قيمة بعض البشر إلا بعد أن نفقدهم
انهار ادم على السرير وكان لازال يحتضن الفراغ، ينتحب بتشنج.!!
لا ترحلى يا عزيزتى
ظلى هنا قربى
حبيبتى اين اختفى وجهك المتلالئ كالمرجان؟ وتأججت كل المشاعر التى كان دفنها داخله
راحت تتولد من مكان بعيد وسحيق وترتطم بفؤاده محدثه هزات ارعشت جسده الضعيف الضامر

اه لو يمكننى زيارة قبرك؟ لكنت زرعت كل يوم زهره وبكيت حتى ابتل الجدار

يعتقد المرء انه نسى وان كل شيء أصبح عادى وحياته ستسير بصوره طبيعيه ثم فجأه، ذكرى واحده او صوره او محادثه او حتى كلمه تعيد الماضى راكضآ بسرعة الريح.

الماضى لا يموت إلا فى قلوب اولائك الذين لا يمتلكون الشرف.

كانت الهره ميمى، تسعل كطفل رضيع تنشق غاز الامونيا. وتبصق قيح اسود على سرير ادم، قيح متعفن لزج وكثيف وله رائحة جثة متعفنه، كميه ضخمه من السواد، كافحت الهره ميمى من أجل الوقوف على ساقيها، ثم نظرت
كأنها خرجت من رحم والدتها للتو
او كناشط سياسى خدره البوليس السرى فى بلد وفتح عينيه ليجد نفسه فى بلد اخر، كأنها ترى القصر لأول مره
فزعت الهره وراحت تموء كانت خائفه من وجود ادم
من الغرفه، من العالم الذى وجدت نفسها فيه ، تسلقت الشرفه بصعوبه ثم قفزت واختفت بيت العشب

لم يمنعها ادم كان محطم تمامآ، جسده مخدر وعقله فى حاله من الاوعى، عيونه مفتوحه وبؤبؤ عينيه ثابت لا يتحرك
كان يحاول ان يقنع نفسه ان ما حدث للتو ليس حقيقى
الموتى لا يعودون من مقابرهم ابدا ولا يلقون التحيه
واذا عادو، فكر ادم، لن يكونو بمثل هذا الجمال الرباني.

صفع ادم خده وقرص صدره واقتلع شعرات من ساعد يده كان عليه ان يتأكد انه حى، وانه لم يذهب لبلاد الموتى
صرخ ادم بالوجع فى يده وبدأت روحه تعود اليه

قال ادم، كانت هنا هره جميله ثم رحلت، أجمل هره رأتها عينى، الهره لن تعود مره اخرى لقد رحلت مثل حبيبتى

انه مجرد طيف تخيله عقله المتعب هكذا اقنع ادم نفسه، وشعر بحرقه ساحقه فى صدره كحامض بقايا طعام اخر الليل تجمع منذ سنين، فتح باب غرفته، كان يحتاج سيجاره وكوب شاى، هبط الرواق وكان مشيته بطيئه، لمح واحده من الخدم، طلب منها فنجان قهوه لكن بهدوء دون أن تحدث ضجه، مش عايزين نزعج الناس إلى نايمه فاهمه؟
الخادمه، فاهمه يا ادم بيه

____________________

انتهى كل شيء هكذا سمع ادم صوت نرجس تخبر شخص ما داخل القبو، قضيت عليها
هذه الروح اللئيمه لن تزعجنا مره اخرى، التهمتها سمكه وقهقهت نرجس، لا محسن هنداوى ولا غيره، احنا كده فى آمان!!

ثم اردفت نرجس / على فكره انا عرفت مكان ديلا

ماجى / بجد، انطقى بسرعه فين؟
نرجس / حيلك، حيلك، مفيش حاجه من غير مقابل

ماجى / الراجل خلاص اتجنن وهتاخدى كل الفلوس إلى انتى عايزاها، انطقى يا نرجس شوفتيها فين؟

نرجس /قولتلك مفيش حاجه من غير مقابل، ادفع يدفع لك العالم

ماجى / حاضر هديكى كل الى انتى عايزاه، عارفاكى مش بتشبعى، قوليلى بقا فين البنت دى، عشان نخلص منها
نرجس / وانا براقب القطه كانت خارجه من بيت ست عجوزه

ماجى / فين البيت ده!؟

نرجس/ البيت !!! ، ثم انغلقت عيونها فجأه كمصاب صرع وسمعت همس الخدم، لا تقولى، هناك من يسمع، فتحت نرجس عينيها وتوقفت عن الكلام

وكان ادم الفهرجى يحاول سماع مكان البيت لكن الصوت خبى واختفى، جالس على مقعده بعيون مغمضه واذان مترصده

القصه بقلم اسماعيل موسى
فتحت نرجس باب القبو ورأت ادم جالس على المقعد بلا حركه
ماجى من خلفها / يا نهار اسود يكنش سمع؟
نرجس / معتقدش، دى مش حالة انسان فى وعيه خالص
لو كان سمع حاجه كان زمانه اتحرك او حتى اختفى لما حس بالحركه

ماجى! / طيب ازاى نزل هنا من غير ما يحس؟
نرجس / مين الى سمع؟ سألت الخدمه
همس فى الأذن / لا نعرف ، كان هناك من يسمع
وسط الكلام خرجت الخدامه من المطبخ شايله فنجان قهوه وضعته قدام ادم
ابتسمت نرجس بخبث، كل شيء واضح

ماجى / انت لسه صاحى يا ادم؟
ادم / مكنش جايلى نوم، قعدت مع ميمى شويه ولما هربت قلت انزل اشرب كوباية شاى

غمزت نرجس بعينها لماجى وقالت الصباح رباح يا ماجى هانمانا هدخل انام، وتركت ماجى التى فهمت ما تقصده نرجس مع ادم والذى لم يتأخر هو الأخر، ربع ساعه وصعد غرفته

__________****
عاد القصر لسكونه مره اخرى، ادم داخل غرفته بيحرق لفافات التبغ وبيفكر نرجس شافت ديلا فين؟
مفيش اى فرصه للغلط لازم يلاقى ماجى قبليهم، لو تمكنو من الوصول ليها قبله هيقتلوها زى تلا
وراح يعصر عقله بتركيز، الناحيه البحريه؟ دا أقوى افتراض ميمى كانت بتركض ناحيت القريه دى
وكمان مره تانيه لقيها قاعده هناك وسط الشجره
المشكله ديلا مختفيه فى اى منزل ؟
داخل القريه منازل كتيره ولو ادم اختار بيوت غلط هيوصلو لديلا قبله، ومر جزء لا بائس به من الليل وادم بيلف ويدور فى غرفته، ثم سمع اذان الفجر توضاء وصلى، والهم لازال رابط فوق قلبه.

الساعه كام سأل ادم نفسه؟؟ وهو يمسك هاتفه النقال.....
كانت هناك صوره ملتقطه بالخطاء ، ليست صوره واحده بل عدت صور____

وضع ادم الهاتف امام عينه وحدق به، انه الطيف الذى رآه وتبخر
لم يكن حلم؟ ولا تخيل ولا هذيان، كانت صورة حبيبته تلا امام عينيه _________

#اسماعيل_موسى ????????????

لا تبخل بدعم القصه بتعليق ????

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:51 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.