آخر 10 مشاركات
عشق من قلـب الصوارم * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : عاشقةديرتها - )           »          لك بكل الحب (5) "رواية شرقية" بقلم: athenadelta *مميزة* ((كاملة)) (الكاتـب : athenadelta - )           »          رسائل من سراب (6) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          رجل السانتا (93) للكاتبة Kristine Rolofson .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          سمراء الغجرى..تكتبها مايا مختار "متميزة" , " مكتملة " (الكاتـب : مايا مختار - )           »          همسات عاشق * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : نسمة صيف 1 - )           »          تانغـو -الجزء الأول -غربية زائرة- للكاتبة الرائعة: Eman Sakr *كاملة & الروابط* (الكاتـب : Eman Sakr - )           »          مُلوك تحت رحمة العشق *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : maroska - )           »          الطريق الى فينوس (65) للكاتبة الساحرة athenadelta كاملة (الكاتـب : تماضر - )           »          478 -سر القمر الأزرق-رينيه رورزيل-أحلام جديدة( كتابة فريق الروايات المكتوبة/كاملة *) (الكاتـب : أناناسة - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء

Like Tree38Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 14-11-24, 08:39 AM   #11

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 14,012
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي


مرحبا صباحات النور أخي إسماعيل

*الحلقة الخامسة*
☆ أحلام مشروعة☆
للإنسان حق الحلم فهو زاده في رحلة الحياة الشاقة بكل حوانبها
بمنحها سعادة لمن لا يستحق وتعاسة لمن هو بائس اصلا
والاحلام سواء أكانت بنوم الإنسان أو معنوية يود تحقيقها على وجه الأرض
فهى أساسية جدا
فمن حرم من الحلم فهو شخص حزين هائم على وجهه يحيا بلا هدف ولاغاية
فعليه ان يحلم حتى لو وقف الآخرين أمام حلمه أو سرقوه منه
فكم هو مؤلم ان يحرم الإنسان حتى من نسمة الامل ودفعة الحلم

الحفلات دائما يكون ورائها الكثير
قد تكون بهجةو قد تكون مشكلة
خاصة لمن لم يعتد عليها ولا على تفاصيلها

وبالطبع رد شروق على صقر هذا حتى لو كان كلمتين فهويخالف قواعد عمل العاملات بالحفلات

وبالطبع رعد لاحظ ذلك ولن يمررها على خير

ويبدو ان شروق لها جمال ملفت جذب ذلك الصقر إليها
فحط بمخالبه يغريها بالاجر الكبير

فماذا ستفعل؟
وما ردة فعل ذلك الرعد ايضا
فهناك بعض البشر تلاحقهم المشاكل اينما ذهبوا

** الفصل جميل جدا اخي رسمت فيه عذابات شروق وانها لديها عقل وليست غبية كما ينبغي وفقا لمواصفات الباشا رعد
وايضا بروز دور للعاملات معهن وشخصية جديدة كصقر تضفى المزيد للمضمون وتثرى العمل كثيرا باسلوبك المتميز الرائع

سلمت أخي
دمت بخير


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-11-24, 08:40 AM   #12

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 14,012
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الإشراق أخي

*الحلقة السادسة*
☆ومن الغباء ما قتل☆
العجلة في إتخاذ قرار وعدم اخذ الامور بروية والتدبر فيها
قد يورد المرء مورد الهلاك
وقد صور له عقله المتسرع انه وجد الحل لكل مشاكله
فإذا به وقد وقع في فخ الحمقي وعليه مواجهة نتائج خياره

بإنكشاف إختفاء شروق
لم يكن صعبا من رقم الموبايل ان يتعرف فورا على صاحبه صقر
والذى لا ينفك يلعب نفس اللعبة على الساذجات

ومع إصرار الفتيات على ان ينقذ شروق
إضافة إلى صوت بداخله يحثه على ذلك
اظنه سيذهب وسيكون منقذا لها من هذا المنحل الفاسد
الذى سمعت صوت ورأت تلك الفتاة تهبط من عنده وتغفل الامر بكل بساطة

أتمني ان يدركها رعد فهي بالفعل غر صغير يمكن خداعه بسهولة

**الفصل مبدع أخي يتناول متضادات السلوكيات بين البشر
فإن رأت شروق ان رعد يذل من يعمل لديه
*فكان عليها أن تدرك ايضا انه رجل نبيل لا يتجاوز مع عاملاته بل بنادونه بإسمه وقت الشدائد

سلمت أخي على الإبداع
صبحك ربي بكل خير


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 16-11-24, 07:53 PM   #13

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 346
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#العداءة

٧

انا مش عايز مشاكل الفترة دى يا تلا؟ خاصه مع صقر ووالده، انتى عارفه اخر مرة حصل آيه؟
ايه محاولة منى دلوقتى هيعتبرها صقر رد فعل!!

همست تلا، لا مش كده والناس كلها عارفه ان صوفيا جات لحد عندك وباست ايدك وانت رفضت تكمل معاها
صوفيا بتقول قدام الناس كلها انك انضف انسان وانها خسرتك وانها فى اى وقت هتشاور ليها بأيدك هتنزل تحت رجليك، دا صوفيا لسه لحد دلوقتى بتتصل على تليفونك رغم مرور سنه وانت إلى بترفض تتصل عليها

ادار رعد وجهه للناحيه الأخرى، لازال الألم مستعر رغم ان الوقت مر
بعض الخيانات لا تندمل جراحها ابدا

مش هقدر اعمل حاجه، طالما دى رغبتها يبقى اختارت طريقها

با رعد بيه دى اول مره تطلع من بلدها، متعرفش اى حاجه لل الدنيا الواسعه دى


لبست شروق الجيبه والبلوزه ورغم انها متعرفش تتمكيج بدت حلوة رقيقه

مش معقول همس صقر بعيون لامعه، انتى تجننى اى حد

همست شروق بخجل، شكلى حلو بجد؟
اصل اول مره البس كده؟

ليه مبصتيش لنفسك فى المرآيه يا شروق؟
انتى مذهله يا بت

قربى كده؟ لفى؟ إلى يشوفك ميقلش خدامه يا شروق

متكسفنيش يا صقر بيه واختفت شروق فى الغرفه


اشعل رعد سيجارة، تصر الايام ان تكرر نفسها كلما حاولنا ان نبتعد
انها تعيد نفس الذكريات التى نهرب منها

اطلق رعد ابتسامه ضعيفة، أكاد أشعر انا الحياة تتعندنى، كره تانيه انا وصقر

اطلق اخر نفس من لفافة التبغ تحت نظرات تلا المستجديه
لم يطق تلك النظره التى تزعزع ضميره
رمى السيجارة على الأرض بغضب وترك القصر

قاد سيارته ناحيت فيلا صقر، اوقفه بدر الحارس إلى كان عارف المشاكل إلى بين صقر ورعد
وكأن صقر كان ينتظر حضوره، سيبه يا بدر مفيش حاجه

ومشى ببطيء تجاه رعد
شرفت الفيلا يا رعد!!

صقر فين شروق؟
ببرود اجاب صقر شروق جوه

بتعمل ايه جوه؟

شغاله يا رعد، اترجتنى تسشتغل عندى علشان تهرب من جبورتك

ابتسم رعد، لن يسمح لكلمات صقر ان تدفعه للغضب

إترجتك؟
يعنى مش انت إلى لعبت بدماغها ودى بنت بسيطه بينضحك عليها بسهوله

لا يا رعد مش كده، انت ليه مش مصدق انك متعرفش تتعامل مع الستات؟

همس رعد، متخرجناش برة الموضوع، فين شروق

مشى صقر ومشى رعد وراه لحد ما دخلو الفيلا

اقعد يا رعد

مش هقعد فين شروق خلينى اخدها ونخلص

ابتسم صقر بثقه، شروق؟ شروق؟ تعالى كلمى

خرجت شروق من الغرفه لابسه الجيبه والبلوزه الجديده، شافت رعد خافت وكانت هترجع

همس صقر تعالى متخفيش، انا هنا

وقفت شروق مرتعشه، رعد بيقول انى خطفتك من القصر وعايز يرجعك تانى

يلا يا شروق تعالى معايا، همس رعد كأنه امر مقرر

تيبست شروق فى مكانها، اما مش عايزه ارجع

فتح رعد فمه بغضب، بتقولى ايه؟
بتقول انها مش راجعه يا رعد وقف صقر وحط شروق ورا ضهره
مش عايزه ترجع يا اخى هو ايه بالعافيه؟

تصعب رعد بحزن، طوال عمره يفشل فى شرح مشاعره للاخرين
براحتك، ماشى وخطى نحو باب الفيلا فلحق به صقر

متزعلش يا رعد، هى اول مره؟
فهم رعد ما يقصده صقر، يقصد صوفيا التى سرقها منه
كتم رعد غضبه وواصل سيره نحو السياره

كانت شروق لسه خايفه واقفه فى مكانها، متخفيش يا شروق
كل حاجه خلصت
انتى شغاله عندى دلوقتى، اختفى دقيقه ورجع معاه ورق

امضى هنا يا شروق، دا عقد يضمن انك شغاله عندى هنا، علشان مفيش حد يقدر ياخدك من الفيلا

مسكت شروق القلم بيد مهتزه وقعت على العقد

تنهد صقر بارتياح، يلا اطلعى خدى شاور واغسلى نفسك كويس عايزك تبرقى

بس انا لسه واخده شاور يا صقر بيه؟
عادى يا شروق، يلا بقا خليكى مطيعه وقبض على ذراعها بحنان
مش عايز أكرر الكلمه مرتين

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-11-24, 10:25 AM   #14

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 14,012
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباحات الخير أخي

*الحلقة السابعة*
☆بعد فوات الأوان☆
يختار الإنسان مايراه بصالحه حتى وإن لم يكن كذلك
والتجربة وحدها من ستثبت له عن كان على صواب أم خطأ
وايضا معني اليد الممدودة له ورفضها أى ان الايام
هي من ستقضي له حسب ما سيجابهه
فهل تظل تلك اليد ممدودة ام ستقبض مددها وتغلق عليه؟

شروق اثبتت انها ساذجة فعلا بإحتمائها بصقر وإختياره على رعد
الذى جاء من اجلها
وهو وأن بدا قاسيا إلا أنه لم يؤذها بشئ
سوى انها ساذجة فعلا

وكم جاء جميلا جدا حوار تلا المستميت من أجلها

وقد ادى رعد ما عليه رغم ثقل الموقف عليه

*المهم أخى ان لا يصيب شروق أذى
فخطأها نابع عن عدم خبرة وتجارب تحكم بها على البشر ونواياهم

وبهذا ننتقل بفاصل من الاحداث بقصر صقر هذا
والاحداث ستكون مشوقة باسلوبك المتدرج الرائع

سلمت اخي
دام إبداعك


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-11-24, 08:17 PM   #15

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 346
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#العداءة
٨

يلا يا بت واقفه ليه؟ اطلعى خدى شور وغيرى هدومك!!

انسحبت شروق، فى الحمام القابع فى الطابق العلوى، شافت حجات عمرها ما شافتها ولا سمعت عنها، اداوات تجميل ومكياج متعرفش تستخدمها، انواع عطور كتير قعدت تشمها وتلعب بيها

اخدت فتره طويله فى الحمام اكتر من ساعة بعدها خرجت، نزلت من على السلم فى كسوف
صقر كان واقف مع واحده بيتكلم معاها، اول ما شافتها بصت لفوق
انت عندك وجه جديد يا صقر؟ انت مبتزهقش؟
بس شكلها على نيتها اووى

ابتسم صقر، يحب تغيير فتايته بأستمرار، اه فعلا
تعالى هنا يا شروق؟
ركضت شروق نحوه، بوسى ايد ستك داليا
قبلت شروق اليد الممتده

رفعت داليا وجه مبتسم، دى مش معقوله انت لقيتها فين؟
اطلق صقر ابتسامه، اعملى قهوه يا شروق

حاضر يا بيه؟

بلدى اووى يا صقر، ذؤقك بقى زفت

اخدتها من قصر رعد يا داليا

رفعت داليا حاجبها، هو انت مش ناوى تجيبها لبر مع رعد؟
قلتلك ابعد عنه، رعد مجنون، ميغركش سكوته
ولا يقدر يعمل حاجه، تصورى جه هنا وكان عايز يرجعها
لكن انا رفضت

ها وعمل ايه؟

معملش حاجه اخد بعضه ومشى قفاه يقمر عيش

رجعت شروق وسابت القهوه على الطاوله، ومن غير ما تشعر تذكرت رعد وقوانينه
الوقوف على بعد عشرة خطوات، النظر تجاه الأرض
تقديم القهوه عندما يضع لفافة تبغ فى فمه
تلويحة ايده بالانصراف

ياه فاكر نفسه ملك او سلطان من بتوع زمان، لكن دا حاجه تانيه، محترم وطيب وعطوف

اقعدى هنا يا شروق جنب منى، قعدت شروق على االأرض
تحت ضحكات داليا

همست داليا، انت كنت عايز النوع دا صح؟ تعبت من النوع المتمرد؟

طيب اسيبك انا تستمتع بوليمتك، لما تخلص منها ابقى ابعتلى
انصرفت داليا
لكن عقل شروق ظل شغال، يخلص منى ازاى؟
لم يتأخر صقر، ورينى ايديكى يا شروق؟
فردت شروق ايدها، لمسها صقر، يد ناعمه، متلقش ببنت قرويه بتكد وتكدح

مسك ايدها وعصرها، البنت جسمها قشعر، سيب ايدى انت وجعتنى
لطمها صقر بقلم على وشها فجأه من غير مقدمات
اسمها بعد أذنك سيب ايدى يا شروق

هطلت دموع شروق، انت بتعمل كده ليه؟

هو انا لسه عملت حاجه يا بت

تقصد ايه؟

انتى ملكى يا شروق، ملكى

انا مش ملك حد وقامت تمشى على غرفتها

استنى هنا صرخ صقر، بتعرفى تقرى؟
وطلع العقد ورماه قدامها، سمعينى

قرأت شروق العقد وهى بتبكى ومع كل كلمه بيزداد رعبها وخوفها

كده فهمتى إلى هيحصلك لو عصيتى امرى؟
انتى زى مراتى

بس __همست شروق انا مش موافقه

مممم، مش موافقه؟
جرها صقر من شعرها على غرفه مظلمه فى القبو ورماها
مش ناقص غير انتى تقولى موافقه ومش موافقه

شروق بتكرهه الضلمه، صرخت متسبنيش هنا ارجوك

انغلق الباب واصبحت شروق وحيده

هو بيعمل كده ليه؟
انا الى جبته لنفسى، كنت فاكراه انسان كويس لكن الظاهر مفيش راجل كويس

بصت حوليها، ضلمه جسمها اترعب، مراة ابوها كانت بتعمل معاها كده
شروق كانت بتكره مراة ابوها وما صدقت بعدت عنها

قعدت تبكى وتصرخ لحد ما دموعها جفت، نامت على الأرض باستسلام، دلوقتى يعرف غلطه ويطلعنى
ومضى الوقت طويل وممل ومرعب وصقر مظهرش

حست بالجوع قعدت تصرخ، الباب انفتح واتزق طبق اكل جوه الاوضه واتقفلت تانى

ارجوك ارحمنى؟ صرخت شروق

ابتعدت الخطوات بلا مبلاه وتركت شروق ترتعش من الخوف


جلس رعد فى القصر حزين غاضب، عمال يدخن سجاير
صقر؟
وصلت بيه يخطف خدمى؟
لكن البنت دى انا مش قادر افهمها ليه رفضت رجوعها للقصر؟
صقر انسان مريض سادى معقول تكون بتحب كده؟

حاول ينسى شروق ولحظة رفضها رجوعها للقصر
وهى بتقول بثبات مش عايزه ارجع

للدرجه دى انا إنسان وحش؟

كانت تلا بتراقب رعد من بعيد، بعد ما عرفت إلى حصل
وكان رعد يفهم غضبها وقلقها

رعد بيه خلينى انا اروح اقنع شروق؟

مرفوض همس رعد بغضب

ارجوك يا رعد بيه احنا بنات زى بعض واكيد هتفهمنى

قلت مرفوض يا تلا! شروق اختارت طريقها

صرخت تلا، مش معقول كده، انا لازم اتصرف
اوعدك اجيبها معايا وبعد كده نوصلها بلدها

القى رعد السيجاره على الأرض، اعملى إلى انتى عايزاه
وطلع غرفته

غيرت تلا هدومها وراحت على فيلا صقر

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-11-24, 08:18 PM   #16

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 346
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#العداءة

٩

نزلت تلا من العربيه، لمحها الحارس بدر ماشيه تجاه البوابه
ضرب يد على يد وهمس يا ابن المحظوظه يا صقر
انت كل يوم واحده جديده؟
وكانت ملامح تلا محببه ومن النوع الذى يهواه بدر لكنه يضع لقمة عيشه اولا
ظبط بدر ملابسة ونهض بوجه مبتسم، يا مراحب بالهانم، اقدر اخدمك ازاى؟

عايزه اقابل شروق

__بس دى فيلا صقر بيه، مفيش حد اسمه شروق هنا

اسمع، همست تلا، متوجعش قلبى، انا عارفه ان شروق هنا ولازم اقابلها

مقدرش اسمحلك تدخلى من غير ميعاد مع صقر بيه يا هانم؟

أخرجت تلا عمله نقديه، ورقه ب200 جنيه ولزقتها فى ابد بدر، انا عارفه انك هتتصرف
همس بدر، انتى فاكرانى ايه؟
انا موظف محترم

محترم طبعا، همست تلا، لكن انا متأكده انك تقدر تساعدني
يلا بقا اتصرف

دخل بدر الفيلا ووصل الخبر لصقر إلى كان نايم، صقر قاله دخلها وخليها تستنى فى الاوضه البعيده

دخلت تلا الفيلا وجلست تنتظر صقر وشروق

قلب بدر المتين جنيه فى ايده بامتعاض وشعر بحزن دفين
انها تنظر إلى كأننى حشرة؟ مجرم، جرثومه تخشى ان تلتصق بها، ثم تنهد بآسى، كل إنسان فى هذا العالم يخلق مقامه وقيمتة، ثم وضع الميتين جنيه فى جيبة وأطلق نظرة شارده نحو الطريق وهو يفكر بصمت.

نزل صقر من غرفته، كان عارف تلا، له معها قصه قديمه
رفضت ان تعمل لديه ان تكون واحده من نسائه

عايزه ايه خاطبها صقر بنبره غاضبه؟

فين شروق؟ عايزه اشوفها

شروق مش هنا، سابت الفيلا امبارح

أطلقت تلا تنهيده غاضبه، مشيت ازاى؟
رعد بيه كان لسه شايفها امبارح؟

ابتسم صقر، هو رعد إلى بعتتك؟ واضح انه مهتم بشروق يمكن تعوضه

طلع رعد من الموضوع يا صقر بيه، خلينى اشوف شروق لازم اتكلم معاها

قلتلك هربت، مشيت

مش مصدقه يا صقر بيه، انت بتكدب
كتم صقر صرخه قويه، اتفضلى فتشى الفيلا

بغضب طرقت تلا كل غرف الفيلا ورجعت للصاله، طيب هى راحت فين؟ دى غلبانه متعرفش حاجه هنا

معرفش!! همس صقر بلا مبلاه، قولى لرعد يدور عليها

تركت تلا الفيلا وهى تشعر بالحزن، عبرت بدر الواقف فى مكانه دون كلام او سلام

ملقيتهاش صح؟
مردتش تلا واصلا المشى ناحيت الطريق

بتردد همس بدر انا اعرف مكانها واقدر اوصلك ليها
وقفت تلا فى مكانها، استدارت تجاه بدر، بتتكلم بجد؟
وطى صوتك همس بدر بخوف، الحيطان ليها ودان

خدنى ليها وليك عندى مكفأه كبيرة؟
ابتلع بدر هزيمته، مره اخرى تقلل من شأنه وتعامله كمتسول
استنى دقيقه وهكون جاهز اوصلك عندها

دخل بدر الفيلا اتكلم مع صقر وخد اذنه يروح مشوار
ثم مشى تجاه تلا إلى كانت مستنياه على جانب الطريق
احنا هنمشى، المكان مش بعيد عن هنا

بعد ربع ساعه مشى وصلو بيت قديم، فتح بدر الباب، ومرو عبر رواق، ثم بوابه ثم غرفه
صقر بيه حابسها هنا جوه الغرفه دى

كانت تلا واقفه قدام غرفه بباب خشب قديم، فتحت الغربه بسرعه
الدنيا كانت ضلمه ومفيش مصباح اضأه
دخلت الغرفه، بدر رمى ال 200 جنيه على الأرض وقفل الباب من بره بالقفل ومشى

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-24, 06:52 AM   #17

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 14,012
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباحات الخير أخي إسماعيل

*الحلقة الثامنة*
☆ الفخ☆
لا يمنع حسن نوايا الفرد من تعرضه للاذى طالما تباينت مواصفات البشر
منهم الشرير ومنهم الطيب
وان يتعرض شخص لمكروه ما بسبب حسن طويته لهو أمر قاس
والاقسي ان يتعرض له من كان غرضه عملا طيبا
ويظل أن صنائع المعروف تقي مصارع السوء

* سريعا كشف صقر عن وجهه القبيح وسوء خلقه
*والتى ما زالت تسأل لما يفعل ذلك
وقد صورتها بشكل صادق وموحي جدا بسذاجتها في القول والفعل أمام داليا تلك

* وحبس صقر هذا لها بالظلام كفيل بأن يجعلها تدرك شره
ولكنها للاسف تضعه بنفس المكان مع رعد عندما أقرت انه لا يوجد رجل صالح

وما اظن صرخاتها تجدى نفعا فالشخصية السادية يطرب آذانها صرخات الآخرين وتوسلاتهم

فهل تفلح تلا في إعادتها؟
لا أعتقد طبعا ان صقر سيعيدها بتلك السهولة

الفصل رائع يا أخي بإنتقالك سريعا للوجه الآخر لصقر الذى كان جليا
ولكن شروق لم تلتفت لذلك

سلمت أخي
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19-11-24, 08:15 AM   #18

shezo

نجم روايتي

 
الصورة الرمزية shezo

? العضوٌ??? » 373461
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 14,012
?  نُقآطِيْ » shezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond reputeshezo has a reputation beyond repute
افتراضي

مرحبا.صباح الانوار أخي إسماعيل

*الحلقة التاسعة*
☆ من ينقذ من؟☆
بيت الافاعي وال****ب لايحوى سوى من كان مثله فالطيور على اشكالها تقع
وعلى من يطأ بقدميه موطن الشر أن يكون حذرا
ويتدبر في الأفعال والاقوال قبل أن يخطو خطوة واحدة نحو المجهول

* وكم راق لى ملامح شخصية تلا كما رسمتها بإقتدار فلديها من الوعي والثقة الكثير لتدخل لعرين القذر صقر بقدميها

*بل وتبحث بالغرف بتفسها
خشيت ان يحبسها صقر باحدها أو يؤذيها

*ببنما بدر هذا هو ما لم يكن بالحسبان فيبدو انه حبس تلا لغرض بنفسه هو وليس من أجل صقر

*الاحداث هكذا اخى صارت مؤلمة جدا
كيف ستخلص الإثنتين من ذلك الفخ اللعين

**الفصل أكثر من مبهر بكل محتواه
بدا كصورة رسمتها بريشة فنان متميز
وربنا يستر بالقادم

سلمت اخي
دمت بود


shezo متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-11-24, 11:18 PM   #19

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 346
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#العداءة

10

__صرخت تلا، استنى رايح فين، لم تكن صرخ خوف، بل صرخة جزع، عندما يصادفك آمر لم تتوقعه تمامآ ويلطمك على وجهك.....

سار بدر ببطيء، مشيت شخص بذل مجهود مضاعف ليقوم بفعل لا يرغبة ولا يريدة
تحسس جدران المنزل القديم ولسعته برودتها وهمس
__هنا ستكون لنا قصة حب يرويها الزمن

__استقبلة الشارع الخالى برياح امشير التى تكنس تراب الطريق، ورقه، سجائرة، قنينات المياه واكياس الشيبسى وما وورق الشجر الذى نجا من مذبحة الطرق

___هل يمكن أن يغيرنا الحب؟ اذا أحببت ستتغير، ومن احببتة يتغير، تصبح الايام احلى وتمضى الساعات بسرعة قطار الشرق السريع يصل محطاته قبل الموعد، وشمس الشتاء تدفيء قلبك، تسمع ضحكة طفل قادم من بعيد، ان الحب يمحو المآسى، فمالة يشعر بقلبة يتمزق؟
همس بدر : إنها حقآ مزحة لعينة فى شارع لعين، سار على الرصيف بحذائة الرياضى الذى لا يعرف ماركتة
قطع الطريق دون أن يشعر، يحدث أحيانآ ان تعبر اماكن وأشخاص دون أن تنتبه وتتسأل كيف قطعت كل تلك المسافه؟
وجد مقعده فى إنتطارة، جلس واشعل سيجارة، تبحر فوقه مجموعه من الغيمات تشبه قطيع الماعز، طقس محبب لقلبة يذكره بقريته عندما كان يركض فى الحقول وهو طفل

اهلا صقر بيه؟ ونهض بدر أثناء مرور صقر الذى كان يتحدث فى الهاتف بغضب

__ازاى يا غبى؟ انا قلت اكتر من مره مفيش فايدة منك
همس الصوت ادينى مهله يا بيه، انت عارف ان زرزورة بيوفى بوعوده

صرخ فهد، ياريت، على الاقل تستاهل الفلوس الى بتاخدها
وبص على بدر، وانت يازفت كنت فين؟
كنت يشترى سجاير يابيه

طيب، صرخ بدر متسبش مكانك تانى ومتسمحش لأى شخص يدخل الفيلا فاهم؟
فاهم يا صقر بيه

انطلق صقر نحو الشارع وترك بدر يدخن سيجارته، ان الحياة لا تسير على هوانا ولن تسير على هوانا
عندما اختفى صقر، سحق بدر عقب سيجارته، ملاء دلو ماء
اخرج الطعام الذى خبأة ودخل الفيلا
فتح الغرفه المظلمه وجد شروق ممدده على الأرض، دفع الطعام والماء وأغلق الغرفه ثم رحل.

كان رعد يحرق لفافات التبغ بأستمرار ويفرك يده بغيظ وتوتر
__تلا اتأخرت جامد؟
ايه إلى حصل؟

اتصل بهاتف تلا، ردت عليه مزعورة، انتى فين اتأخرتى ليه؟
صرخت تلا، انا مخطوفه وقبل ان تصرخ خطفنى... تلقت صفعه اسقطت الهاتف على الأرض
سمع رعد صراخ قبل أن ينغلق الهاتف ويصبح خارج الخدمه

صرخ رعد بغضب، عملها الكلب صقر، خرج من القصر يركض
اتصل بصقر، عايز اقابلك فورا
متزعقش صرخ صقر هو الآخر، انا فى الكافيه تعالى وقول إلى عايز تقوله

وصل رعد الكافيه ودون كلام مسك فى خناق صقر
فين تلا؟ عملت فيها ايه؟
تلا مين؟
انت هتستهبل يلا؟ تلا الخدامه إلى وصلت القصر عندك

دفع صقر يد رعد بعيد عنه، معرفش عنها حاجه، سابت القصر من وقت طويل
كداب صرخ رعد

تجمع الناس وفصلو بينهم، شيء داخل رعد كان يصدق صقر
ورحمة امى ما هسيبك يا صقر

اعمل إلى تقدر عليه يا رعد

أضطر رعد لمغادرة الكافيه، اندفع نحو فيلا صقر واقتحمها عنوه، فتش الفيلا وكل مكان وسط صرخات بدر، ملقيش حاجه جوة الفيلا
لا شروق ولا تلا
مسك فى خناق بدر وحاول يضربه لكن بدر دافع عن نفسه
انا موظف بسيط يا رعد بيه، جل مشاكلك مع صقر بعيد عنى

فكر رعد ام يبلغ الشرطه ثم فكر ان صقر مش هيعمل حاجه غير لو كان مخطط كويس جدا

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-11-24, 11:19 PM   #20

اسماعيل موسى

? العضوٌ??? » 510439
?  التسِجيلٌ » Feb 2023
? مشَارَ?اتْي » 346
?  نُقآطِيْ » اسماعيل موسى is on a distinguished road
افتراضي

#العداءة

١١

حاولت أكثر من مره ان اسير على خط مستقيم لكن قدمى خانتنى

فتح فهد باب الغرفه، لقى شروق نايمه على الأرض
همس بصوت مرعب طبعا ميته من الجوع؟
لازم تتعلمى تحترمى كلامى وتنفذيه من غير نقاش
فتحت شروق عنيه، الظلم ما كان يرعبها وليس الجوع
الطعام يقدم لها بأستمرار، انت عايز ايه منى؟ انت طلعت وحش اكتر منه سيبنى اروح، انا عايزه اروح

شد فهد كرسى وقعد عليه، انتى مش فاهمه حاجه انتى ماضيه عقد
عارفه العقد فيه ايه؟
شرط جزائى يا حلوه، طبعا متعرفيش يعنى ايه شرط جزائى؟
اقلك انا، يعنى علشان تمشى من هنا هتدفعى فلوس كتير
نص مليون جينه
فتحت شروق بقها بخضه

طبعا عيلتك ووالدك ميقدروش يدفعو المبلغ ده، دلوقتى من سكات تعملى المطلوب منك زى الكل.. به

الباب مفتوح أخرجى نضفى نفسك ولو فكرتى تهربى هسجن والدك، هدخله السجن بقيت حياته

شعرت عن عالمها سحق، كل الاحلام إلى خلقتها لتحلق بها ذبحت، نهضت بجذع وتركت القبو نحو الحمام حيث تنتظرها ايام تعيسه تقضيها مذلوله فى فيلا صقر


شعر زرزورة ان روحه تخرج منه عندما لمح رقم صقر على التليفون
مساء الخير يا باشا

عملت ايه يا زفت؟

مفيش ليها أثر يا باشا ومرجعتش القصر، الظاهر اتخطفت

ولا؟ انت هتهزر؟ عارف لو كنت بتلعب بديلك هقتلك!!

همس زرزوره البت حلوه يا باشا مفيش كلام لكنها مش من لونى، ثم انا خدام الفلوس، بما بسمع سيرة الفلوس بنحى رغباتى جانبآ

صرخ صقر، طيب، اتصرف، شوف شوية الصيع بتوعك واعرفلى البت فين


فى اخر الليل انطلق بدر ناحيت البيت المهجور يحمل الطعام والماء
فتح القفل، المره دى دخل وقفل الباب
وسط الضلمه شافته تلا، صرخت انت هتعمل ايه؟

مش هعمل حاجه، كل إلى بعمله فى مصلحتك

انت خطفنى يا حيوان ازاى تكون دى مصلحتى

بلاش غلط همس بدر بضيق
انا هديكى الاختيار يا بت

أخرجى من هنا واضمنلك انك هتعيشى اسود ايام حياتك زى شروق
بره البيت ده فيه كلاب مستنيه تنهش لحمك

___صرخت تلا انت كداب وقذر

اكتفى بدر من التفاهات، قرب من تلا، احكم قبضته من اذنها
هتحترمينى غصب عنك، فاهمه؟
شعرت تلا بالألم والخوف، همست حاضر

زى ما قلتلك الباب مفتوح، اتفضلى أخرجى ومتلوميش غير نفسك

تلا مكدبتش خبر، اخدت بعضها وخرجت، لما وصلت الشارع استغربت ان بدر مش ماشى وراها ولا حاول يمنعها
رجعت بتردد، ممكن تفهمنى بعد اذنك؟

انا سمعت كلام وكان لازم اتصرف، لحد الان معرفش صقر عايز ايه لكن متأكد انه مش ناوى على خير
صقر كان هيحبسك فى الفيلا زى شروق

هى شروق محبوسه فى الفيلا؟
ايوه محبوسه وبتتعامل معامله سيئه جدا، كانو متربصين بيكى ومنتظرين تروحى القصر
كان لازم اتصرف ومكنش قدامى حل تانى

انتى هتفضلى هنا كام يوم لحد ما اشوف اقدر اعمل ايه واوصلك القصر بسلام

فرش بدر الأكل على الأرض وعلى وقع الصمت اكلو مع بعض
تمنى لها بدر ليله سعيده ورحل


مضت ايام على شروق عاشتها فى ذل، لم يكن الهرب خيار متاح لما عرفت ان والدها ممكن يدخل السجن
ظلت تعمل فى صمت وتتحمل الإهانات والتحرشات الجسديه
وفى كل مره ترضخ لتهديدات صقر المؤذيه

انها تعلم أن حياتها ستسير على هذا المنوال، رعد لن يفكر ابدا فى انقاذها بعدما رفضته وصرخت فى وشه مش راجعه معاك
تبكى طوال الليل، تلعن غبائها
لكن ما الفائده؟ لا شيء

shezo likes this.

اسماعيل موسى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 03:33 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.