عرض مشاركة واحدة
قديم 27-07-16, 07:29 PM   #16

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل الرابع عشر
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ


فدوى الفتاة التى لا تُعرف سوى بأبلة نظيرة تنهال عليها السخرية من كل جانب دون ان تعيير اى احد الاهتمام
تعلم ان كلام البشر لن يدخلها الجنة .
تضع كل مكتب من مكاتب الموظفين الملفات الخاصة بهم بطريقة منظمة
تتعالى الضحكات بين عبير ومصطفى على باب غرفة المكتب رأوا فدوى فنظروا اليها بنظرات السخرية
- عبير : اهى ابلة نظيرة جت
- ردت فدوى بهدوء ربنا بيقول يا انسة عبير " بسم الله الرحمن الرحيم "ياأيها الذين آمنوا لايسخر قوم من
قوم عسى أن يكونوا خيراً منهم " صدق الله العظيم
- تعلثمت عبير فردت بسخرية : ماشى يا ست الشيخة
- "انسة فدوى ممكن لحظة "
التفتت الجميع الى مصدر الصوت : ايوة يا استاذ حسام
- عايزك لحظة واحدة
تركتهم ما بين سخريتهم وغضبهم

- ايوة حضرتك عايزنى فى ايه ؟
- تحدث اليها بحدة ممزوجة الشفقة: انتى ازاى تسمحى ليهم انهم يسخروا منك مع انك تعتبرى انشط واحدة فى المكتب
- ردت مازحة تحاول اخفاء المها : غيرانين منى تقول ايه بقى بعد اذنك يا استاذ حسام ورايا شغل كتير
- اتفضل واسف انى عطلتلك
- ولا يهمك يا استاذ حسام
******************************
فى العيادة
- امجد: فى حالات لسه عندك ؟
- سمران : لا يا دكتور الكشوفات خلصت
- دكتور امجد مانا جايبة لحضرتك حاجة ممكن تقبلها
- ايه هى ؟
- ثانية واحدة

- انا عارفة ان حضرتك بتفضل وقت كبير فى مش الشغل للعيادة ومش بتلحق تغدى دى سندوتشات انا
عملاها لحضرتك اتفضل
- رد بابتسامة : بس مكنش له لزوم
- بس يا دكتور انا ملاحظة ان حضرتك بتشرب قهوة من غير أكل
- مش عارف انتى طلعتيلى منين
- ردت بخوف : مش فاهمة ؟
- ابنتسم : اقصد يعنى المرضى ال داخل وال خارج عمال بيمدح فيكى وملتزمة بشغلك دا غير طبعا
السندوتشات ال طعمها يجنن
- زفرت بارتياح دون ان يلاحظها أمجد : الحمد لله ان ربنا راضى عنى ، بعد اذنك اروح انا عشان الوقت
اتأخر
- اتفضلى
********************************
- نجوى بفرح : انت بتتكلم جد يا جدو
- ايوة يا بنتى هو انا ههزر فى الجحات دى
- ضمت جدها وطبعت قبلة على وجنته : شكرا يا احلى جد فى الدنيا ربنا ميرحمنينش منك ابدت ، اخيرا
هشتغل وكمان فى بنك
- طيب يالا اطعلى بلغى صحبتك
- اكيد طبعا انا مقدرش اخبى حاجة عليها
- وانا هروح اطمن على الورشة واقفلها واجى
- مع السلامة يا جدو
**************************************
لا يوجد أجمل من الجلوس تحت البطانية مع كوب من السحلب الساخن ليشعرك بالدفئ فى الشتاء القارص،
لكن الاجمل ان يشعر قلبك ايضا بالدفء
تجلس سمران على السرير تحت البطانية ممكسة بدفترها وقلما وتسطر فيها الكلمات مع سماعها لأغنية أم
كلثوم .

حيرت قلبي معاك.. وأنا بداري واخبي
قل لي أعمل إيه وياك.. ولا أعمل إيه ويا قلبي
بدي اشكي لك من نار حبي.. بدي احكي لك ع اللي في قلبي
وأقولك ع اللي سهرني.. وأقولك ع اللي بكاني
وأصور لك ضنى روحي.. وعزة نفسي منعاني
يا قاسي بص في عيني.. وشوف إيه أنكتب فيها
دي نظرة شوق وحنيه .. ودي دمعة بداريها
وده خيال بيين الأجفان.. فضل معاي الليل كله
سهرني بين فكر وأشجان.. وفات لي جوه العين ظله
وبين شوقي وحرماني.. وحيرتي ويا كتماني
- احم احم
- ردت بزعل مصطنع : نجوى خضتينى ، مش ال يدخل على حد يخطب عليه الاول
- نجوى بضحك : لااااااااا انتى مش معايا خالص ، انا خبطت اكتر من خمس مرات ومحدش رد دا غير باب
الشقة الى حضرتك سيباه مفتوح افرضى حد دخل عليكى وحصلك حاجة
- ردت بخضة : انتى بتتكلمى جد
- هى الحاجات دى فيها هزاى ال واخدع قلق يتهنى بيه
- مفيش حد واخدع قلى انا سليمة قدامك اهو
- لا واضح اغانى أم كلثوم و ديما سرحانة دا غير النسيان بدليل انك نسيتى باب الشقة مفتوح
وبعدين انتى بتكتبى ايه ؟
- سمران : ها لا ابدا
- خطفت نجوى الدفتر من يد سمران فجاه واخذت تقرا بصوت عالى :
" كم أتمنى لو أمسك بكل امراة جميلة لادك على عنقها حتى لا ترى أى امراة أمامك سواى
كم تحرقنى نار الغيرة عليك سلبتنى قلبى فلم اعد الاحتمال ، عندما يسأل عقلى قلبى يجيبه هذا الاخير
بكل ثقة فمصدر ثقة قلبى هو انت ، أحبك! ولا أعرف طريق الوصول الى قلبك أعطيتنى الأمان كأبى
والحنان كأمى تلك المشاعر فقدت الشعور بها منذ زمن إذا تأملت عينى سترى شوقى اليك يذبحنى ."
- واااااااااااااو دا انتى واقعة ومحدش سمى عليكى مين دا ال كتبه الكلام الحلو داعشانه
- نجوى هاتى الدفتر هزعل منك
- اخرجت نجوى لسانها بطريقة طفولية : لا لما تقولى مين الاول ، كشرت نجوى : اوعى يكون دكتور امجد
- اخفض تسمران رأسها فى خجل
- نجوى : يبقى هو ، بس يا سمران دا متجوز وعنده بنت كمان
- ردت سمران بدفاع عنها وعنه : لا هو مطلق مراته من سنتين تقريبا يعنى من ساعة ما كنت بدرس سنة
رابع وهو مطلقها وانا بقالى سنتين شغالة عنده ومرضتش اسيب الشغل حتى بعد ما جالى جواب التعيين
- انا دلوقتى فهمت انتى ليه رفضتى تسبيه مع ان مرتب الحكومة حلو ويقدر يعيشك ويفيض كمان، الله
يسهلوا يا عمثم غمزت لها غيرت نجوى الموضوع حتى لا تضغط على صديقتها بمزيد من الأسئلة : دا انا
كنت جاية ازف ليكى البشرى ، جدو جابلى شغل فى بنك
- بجد مبروووك ربنا يوفقك يا رب
- الله يبارك فيكى بجد انا مصدقت بدل القعدة بين اربع جدران الحمد لله
- سمران : الحمد لله على رأى المثل كل تأخيرة وفيها خيرة

****************************************
ما ان دخلت صابرين مربية هنا العيادة ممسكة "هنا " بيدها حتى سحبت هذه الأخيرة يدها واتجهت
بسرعة نحو سمران
- سمران
- هنا حبيبتى ، اجلستها على ارجلها وقبلت وجنتاها الاثنين ثم أعطت لها الحلوى التى تحبها "هنا " كل
الحلويات دى عشان بس
- هنا :بجد يا سمران
- سمران : بجد يا حبيبتى
- صابرين : هو الدكتور أمجد جوة
- ايوة جوة فاضلة كام كشف ويخلص اتفضلى انتى وانا هاخد بالى من هنا
- ردت بقلق : لا انا هقد لحد ما دكتور أمجد يخلص ،أصل مش عايزة مشاكل مع مدام عُلا
- ردت سمران بضيق وغيرة تحاول اخفاءه : اطنمى يا صابرين انا بعرف اخد بالى من هنا كويس
- خرجت صابرين من العيادة
- سمران : ها يا هنا احكيلى عملتى ايه النهاردة فى الحضانة
- انا طلعت على السبورة اكتب كلمة انجليزى والمس قالتى شاطرة وادتنى هدية عشان انا بكتب هوم وورك
بتاعى وبسمع الكلام
- شطورة يا هنا المرة الى جاية ان شاء الله هجيبك الهدية ال انتى بتحبيها
خرج أمجد من غرفة الكشف يراقب هنا و سمران كأن الأم تتحدث مع ابنتها ، رأته هنا فهبطت من على ارجل
سمران متجه الى والدها
- بابى
- هنا حبيبتى
- سمران : هو حضرتك واقف هنا من أمتى ؟
- رد بضحك : من ساعة ما هنا كانت بتحكيلك على ال بيحصل معاها فى الحضانة
- بابى شوفت سمران جابتلى شيكولاتة وحلويات كتييير اد كده انا بحبها
- بس يا حبيبتى دا غلط عليكى معتيش تاكى حلويات كتير كدا
- ردت هنا بزعل : بس يا بابى انا بحبها
- امجد رد فى حزم : هنا المفروض تسمعى كلام الكبار عشان هنا عارفين مصلحتك كويس والكلام دا موجه
للانسة سمران كمان اظن مفهوم
- هنا ك حاضر يا بابى
- تجمعت الدموع فى مقلتيها تأبى الخروج : حاضر يا دكتور


**********************



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس