عرض مشاركة واحدة
قديم 26-09-16, 09:02 PM   #813

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الرابعه والنصف عصراً


دخلت مع ياسمين ورحمه وحطوا الحلا وفناجين القهوه في نص المجلس وطالعتهم بإبتسامه/يلا منك ليها أيش مستنيين.

ردت لبنى بتكشيره/يابت في أحد يعزم ضيوفه كدا!

ردت بسخريه/أيوه أنا وإذا مستنيه الكروت ترى لسا ماطبعتها.

ندى بإبتسامه/يعني ماتعرفي لبنى وحركاتها لازم تتكي وتتحايلي عليها ياجوجو.

ضيفت أمها وإتربعت في الأرض وبضحكه/حبيبتي أنا مو رائد أجلس أتحايل عليها بعدين كثر الدلع يفسدها، أنتي بس تعالي وخليها مع نفسها حبه وهتلقيها إتزحلقت من مكانها وجاتنا.. خوله وبطه أنتوا كمان مستنين عزومه هي عدوى ولا أيه!

أعطت فاطمه جوري الصغيره لياسمين اللي خرجت مع رحمه وجلست جنبها بإبتسامه/لا ياقلبي أنا صاحبة بيت ومومستنيه عزومه.

باستها جوري وطالعت في لبنى/شوفي الناس اللي عندها نظر وتفهم.

أم خالد بإبتسامه/مافاطمه تربيتك وطالعتلك.

جوري بغمزه/ما بعض ناس أنا مربيتهم برضه بس سبحان الله هيا التربيه زي البطيخه بالزبط ياتطلع حمراء ياقرعا.

شهقت لبنى بصدمه/قرعا ياجوجو أخرتي بطيخه وكمان قرعا.

وقفت جوري وسحبتها من إذنها لين جلستها عالأرض وبإبتسامه/أعملك أيه إذا التعليم والتربيه مافادوا فيكي، لكن أيش نسوي في الأول والأخير الهدايه من الله.

اتأملت خوله وجوه الكل وهم مبسوطين وبيضحكوا على لبنى اللي بتبربر بإعتراض وبتنهيده/حلو إن الواحد يكون ليه عيله كبيره تحبه وتهتم فيه،يابختكم ببعض والله يحميكم من العين.

أم خالد بحنان/منتي كمان صرتي من العيله ياخوله ولا أنتي عاده نفسك غريبه عنا.

ردت جوري بتمثيل/ما غريب إلا الشيطان يمه، البت خوخه دي منا وفينا ولا أنتي لكي قول تاني ياشبه!

هزت خوله رأسها بنفي وهي تحاول تمنع دموعها من النزول قدامهم وهي بتتذكر اللي قالته لها جوري عن الحقيرين داليا ومراد واللي كانوا ناويين يعملوه فيها لولا لطف الله ورحمته بها وبأهلها و--

حست بحراره في يدها طلعتها من أفكارها ولقت فنجان قهوه وجوري تكلمها بمرح/من قدك يختي أمك جايه بعد يومين بإذن الله وإحتمال ترجعلنا وهيا مئنقجه(شابكه يدها في ذراعه) واحد أشقراني وتقلك ذا زوجي.

ردت بإبتسامه/خليها تجي بس بالسلامه وأشوفها واقفه على حيلها وليكي عليا أزفها وأزغرط لها كمان.

أم خالد بحنان/الله يقر عينك وعين أخوانك بشوفتها وسلامتها.

آمنوا وراها ومر الوقت بين هروج وضحك لين بعد المغرب وبعدها ودعوها وراحوا وراحت ياسمين وقصي معاهم لإنه خميس وبيباتوا عند أبوهم.

السلام عليكم ورحمة الله

إلتفتت لأخوها اللي دخل عليها وهي بتنظف المطبخ من أثار جمعتهم وراحت باسته على خده بقوه/وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته هلا بحبيبي العجوز.

طالعها بإبتسامه/ليه تحسبيني علي بشعره الأبيض!

رجعت لغسيل الصحون وبمرح/يازين علي وطاريه والشيب مابيفرئش بين كبير وصغير

ماركز في جملتها وسألها بحنان/إنبسطتي مع خالتي والبنات.

هزت رأسها بموافقه وسحب كرسي وجلس يسمعها وهي بتتكلم بإنطلاق كعادتها كل ماكانت فرحانه، طالع ساعته بضيق من الوقت اللي مر بسرعه وقطع كلامها بإعتذار/ حبيبتي ممكن نأجل الحكاوي لبعدين

حطت أخر صحن وبتساؤل/عبادي في شي؟

سحبها من يدها وراحوا غرفته وبإبتسامه/كل خير بإذن الله بس لازم أسافر عالشرقيه وطيارتي بعد ساعه.

إبتسمت براحه/طيب تروح وترجع بالسلامه بس لمتى هتجلس.

رمى لها الشنطه وأخذ منشفته وبتفكير/ يعني يومين ثلاثه بالكثير وبما إن فيصل مسافر معي فيقلك الله يحييكي عند براء لين نرجع بالسلامه و--

قطع كلامه لما شاف إنعكاسه في المرايه وعقد حواجبه وهو يطالع في رغوة سايل غسل الصحون اللي مكومه على شعره وإلتفت لها بغيض/حبيبي العجوز هااا.

ردت بضحكه/لعلمك الفيري فيه ليمون طبيعي والليمون بيزيل القشره و--

قاطعها بإبتسامه/ خليكي فاكرتها لإنها مردوده وروحي جهزي لك غيارين لاتأخريني .

وقفت ضحك وردت بهدوء/بس أنا مابغى أروح أبات في بيت فيصل، ممكن أجلس هنا وأنا بتصل على قصي وياسمين علشان يرجعوا ويباتوا معايا.

هز رأسه برفض /جلسه لحالك لا ولا تحاولي.

وراح يأخذ دش بدون مايعطيها فرصه ترد عليه وكملت ترتيب شنطته بهدوء.

،

،

،

،

،


لندن، التاسعه مساءً


صار له ساعه يتصل على جده وأبوه ولما ماردوا على مكالماته أتصل بجدته وقالت إنهم في مجلس جده مع ضيوف وذا الشيئ اللي أستغربه وحسسه بالقلق وعدم الراحه لإن جده وأبوه ماعمرهم أهملوا مكالماته مهما كانوا مشغولين سواء بضيوف أو غيره، ، اللي صار ملازمهم وأكيد بيكون عنده الخبر اليقين وبدون ارد أتصل عليه/السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، هلا بدر شلونك وشلون ختك.

بدر /وعليكم السلام والرحمة، زان لونك يبه الحمدلله كلنا بخير ومن عندك.

رد بإبتسامه/الحمدلله بخير ومشتاقه لكم.. أقول بدر..

بدر/سم يبه.

سند بهدوء/ صار لي ساعه أتصل بأبوي صقر وأبوي ومحد فيهم يرد علي الظاهر الجوالات عالصامت، إذا ماعليك أمر قلهم إني إبي أكلمهم .

بدر/بس يطلع عمي سعد من عندهم بدخل اقلهم.

عقد حواجبه بتركيز/سعد عندكم! إنزين أنت مو بقاعد معهم؟

رد بضيق/في البدايه كنت معهم بس أبوي صقر قلي أتركهم لوحدهم ومايبي جنس مخلوق يدخل عليهم حتى لو كانوا عياله، هذا كلامه بالحرف.

شد عالجوال بقوه/إنزين أبوي معهم بعد ولا بس أبوي صقر؟

بدر/إثنينهم داخل وصار لهم أكثر من ساعه، الظاهر عندهم سالفه مهمه.

سند بهدوء/شلون عرفت!

بدر /لإنهم صرفوني بسرعه وماأعطوني مجال أقعد معهم وهذي موبعوايدهم.

رد بهدوء عكس اللي يحس فيه/إنزين يابدر أنت خلك مع أختك ودير بالك عليها وأنا برد أتصل فيهم، في أمان الله.

رمى الجوال ودار في الغرفه بتفكير.. وش اللي بين أبوه وجده وبين سعد ومايبون أحد يعرفه لدرجة إن جده يقفل مجلسه في وجه أعمامه ويطلب إبعادهم على غير العاده!!

وش السالفه المهمه اللي يحكون فيها بهالتركيز لدرجة إنهم ماقطعوا كلامهم وردوا على مكالماته رغم غيابه اللي إمتد لحوالي الأسبوعين!

فجأه جاء في باله شيئ واحد

هذيك!!

مافي غيرها!!

أكيد السالفه بخصوص مقابلتها سعد واللي صار بينهم واللي أعتذرت عنه لجده صقر قبل ماتترك المزرعه آخر مره ووقتها مافهم منه شيئ..

كل اللي فهمه إنها سوت شيئ كبير وأكيد غلط دامها إعتذرت لجده وبعد إترجته علشان يسامحها..

حس برأسه هينفجر من كثر مافكر وحاول يستنتج الشيئ اللي ممكن يربطها بسعد واللي أبوه وجده يعرفوه والحين أكيد بيحكون فيه مع سعد.

وقف قدام المرايه وفحص وجهه بتركيز وهو يفكر في شيئ واحد وبس

،

،

،

،





لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس