عرض مشاركة واحدة
قديم 03-10-16, 03:21 PM   #12

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

ʚϊɞ ʚϊɞ •.¸(10)¸.• ʚϊɞ ʚϊɞ


وقفنا الحلقة إللي فاتت عند أما
هربت هاله من أسئلة أمها وراحت ع العياده .....خلّصت شغلها وهي قايمه وقّعت كل حاجه من ع المكتب زفرت بملل ونزلت تلمهم من ع الأرض حطت الدفاتر والأقلام ومسكت النتيجه لسه بتحطها وإتصدمت لما شافت التاريخ !
مسكت النتيجه ووقفت باصه فيها بصدمه ، حطت إيديها علي فمها وتمتمت : لأ مش ممكن يحصل !
إتناولت شنطتها بسرعه ونزلت عند دكتوره صحبتها عيادتها فـ الدور الأرضي والحمدلله لحقتها قبل ما تمشي ، سلّمت عليها
الدكتوره : يا هلا يا هلا العروسه جتلي يبقي شكلها بشري خير
هاله بتوتر : مش عارفه يا يسرا أنا حاسه بس جايه عندك أتأكد
يسرا : طيب إهدي مال وشك أصفر كده ليه !! إن شاء الله خير يا حبيبتي
~
~
~
علي رجع من السفر قبل ميعاده بيومين ، راح ع البيت حط الشنط ورمي نفسه ع السرير
راح فـ نوم عمييق بقاله فتره مابينامش لا ليل ولا نهار !
صحي علي صوت جرس الباب قام بكسل فتح الباب ولقاها قصاده
علي : مش ممكن عليا !!
علياء : كويس إنك لسه فاكرني ولا هتفتكرني ليه صح ما إنت بعت واحده كنت بتقول عليها هي نفسك وماكنلكش خير فيها يبقي هيكونلك خير فيا !!!
بص فـ الأرض وكإنه كان ناقصه كلام علياء كمان فوق همومه ، سابها ع الباب ودخل قعد علي كرسي الأنتريه ، دخلت علياء وقفلت الباب وراها ، قعدت ع الكرسي إللي قصاده
بصلها علي وسأل : داليا عامله إيه يا عليا ؟!
علياء : ويهمك أوي تعرف ؟!
علي : عليا لو سمحتي ماتقسيش عليا بالشكل ده إنتي عارفه انا بعشق داليا ازاي
علياء : ما هي المصيبه إني عارفه كويس أوي يا علي وده السبب إللي مخليني هتجنن ومش قادره استوعب لحد دلوقتي ليه حالكم وصل لكده يا علي ليه إتخليت عنها !
علي : عليا كفايه أرجوكي أنا بموت فـ اليوم ألف مره فـ بعدها ما تزوديهاش عليا
عليا :
علي : أكيد شوفتيها مش كده ؟! هي كويسه ؟!
عليا : يعني إلي حد ما الحمدلله بقت أحسن هَنا خرجتها شويه من حالتها خصوصاً إني باخدهالها من الصبح ونقضي معاها اليوم كله فـ المصحه
علي : مصحه !!! مصحة إيه دي ؟!
عليا : يـــاه كمان ما تعرفش دي !! داليا فـ المصحه بقالها فتره بعد ما حاولت تنتحر
إنتفض علي من ع الكرسي : إنتي بتقولي إيه داليا حاولت تنتحر إمته وإزاي ؟!
عليا : يوم فرحك تحديداً حاولت تقطع شرايين إيديها والحمدلله لحقوها علي آخر لحظه ومن يومها وهي موجوده فـ مصحه نفسيه
علي : مش ممكن !!! لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ليييه كل ده يحصلنا يا رب لييه أنا بجد تعبت ، انا حاسس إني بضيع بل بالفعل انا ضعت خلاص
بص لـ علياء : يلا بينا نروح عند داليا
علياء : داليا مين لأ إستنه إنت ماينفعش تقربلها خالص ظهورك ممكن يخلي حالتها تنتكس بلاش يا علي عشان خاطري ،، إلا صحيح أنا مش شايفه مراتك هنا يعني هي فين ؟!
بص علي فـ الأرض : هاله عرفت كل حاجه وهنتطلق بعد يومين إن شاء الله
علياء : إيييييه مش ممكن !
~
~
~
دكتوره يسرا عملت لهاله شوية إختبارات وبعد إنتظار ردت يسرا وهي فرحانه :
مبروك يا ماما هاله إنتي حامل
هاله : لأ لأ مش ممكن يحصل أرجوكي يا يسرا إتأكدي !!
يسرا : والله متأكده إنتي حامل ، عارفه فرحة أول خبر بتبقي الأم مش مستوعبه
هاله : لأ ده مش ممكن يحصل ، مستحييل ماينفعش أصلاً !!
يسرا : هو إيه ده إللي ماينفعش !! أنا مش فاهمه حاجه يا هاله مالك !!!
هاله : أنا أسفه يا يسرا بس لازم أمشي حالا متشكره جداً
يسرا : هاله طاب إستني يا بنتي شكلك مش طبيعي إنتي كويسه ؟!! هاله هاله !!!
مشيت هاله من غير ما ترد عليها ، ماقدرتش تسوق فنزلت من عربيتها وركبت تاكسي لبيتهم ، دخلت بسرعه وقفلت الباب علي نفسها ، بصت فـ المرايه وصوت يسرا بيتردد فـ ودنها :
(( مبروك يا ماما هاله إنتي حامل ))(( إنتي حامل ، إنتي حامل ))
حطت إيديها علي ودنها وصرخت : لأااااا ماينفعش ، رحماك يا رب
.
.
أمها إستغربت إنها دخلت علي أوضتها وماردتش عليها ولا رضيت تفتح باب الأوضه ، لقت التليفون بيرن ردت وكانت يسرا بتطمن علي هاله لإنها لقت موبايلها مقفول وأمها عرفت من يسرا إنها حامل وفرحت جداً عشانها
فضلت تخبط ع الباب وبعد إلحاح منها فتحت هاله وعيونها حمرا من كتر البكا
_ هاله حبيبتي مالك يا روح قلبي !
إترمت فـ حضن أمها : أنا تعبانه اووي يا ماما إنتوا ليه جوزتوني ليييييه
_ ليه كل ده يا روح قلبي فيه واحده لسه عارفه إنها حامل وتعمل كده !!!!!!
هاله : الجنين ده مش لازم يعيش
_ إيه إللي بتقوليه ده يا هاله إنتي إتجننتي إستغفري الله يا ماما
هاله : إستغفر الله العظيم وأتوب إليه ، يـــــــــــــــا رب :'(
_ ليه بتقولي الكلام ده يا حبيبتي !!
هاله : :'( :'( :'(
_ شكل شكّي فـ محله إنتي متخانقه مع علي ؟!
سكتت هاله شويه وبعدين ردت : أنا وعلي هنتطلق بعد يومين :'(
_ إييييييييه :O :O !! إنتي بتقولي إيه إنتي إتجننتي :O !!
هاله : ماما لو سمحتي من غير أسئله كتير انا وعلي إكتشفنا إننا مش مناسبين لبعض وإتفقنا ع الطلاق بعد ما يرجع من السفر إن شاء الله :'(
_ إنتوا إتهبلتوا هو لعب عيال >.< ده جواز >.< !!!!!
هاله : ماما أرجووكي ما تزوديهاش عليا انا بموت فـ اليوم ألف مره ومحدش حاسس بيا :'(
_ نزلت دموع أمها وهي بتضمها لحضنها : بس يا روح قلبي طيب إستهدي بالله وهنتكلم فـ الموضوع ده بعدين :'( ♥
إتسطحت هاله ع السرير وأمها بتمسح علي شعرها وتقرالها قرآن لحد ما نامت -_-
بصتلها بألم لحالها وحيره ،،نفسها تعرف حصل إيه يوصلهم للطلاق !
هي عارفه كويس أوي إن بنتها بتحب علي من قبل ما تتجوزه وهاله بطبيعتها صبوره أكيد إللي يخليها توصل للحاله دي حاجه كبيره اوي ،، تمتمت وهي باصه لبنتها إللي نايمه ودموعها علي خدها : يا تري عملت إيه يا علي كسر بنتي بالشكل ده :'( ؟!
••••••••●••••••••● ••••••••••●••••••� ��••●••••••••●•• •••••
جاسر وناريمان إتقربوا من بعض جداً وكل ما تتقرب المسافات بينهم أبوه ينبسط منه أكتر وبالتالي يديله صلاحيات وأملاك فقرر إنه يقبل بقرارهم ويخطب ناريمان وتوقيع عقد الشراكه إللي بين الزغبي والصايغ هيكون يوم الخطوبه إحتفالاً بالشراكه والنسب مع بعض ~
~
~
~
صحيت هاله ولقت أمها مجهزالها كوباية لمون شربتها وإبتسمت لأمها عشان تطمنها ، إتكلمت مامتها معاها شويه وحاولت تفهم سبب الخناقه إللي بينها وبين علي !
لكن هاله برده ما إتكلمتش فضلت تقول شوية أسباب مش مقنعه وأول ما أمها قالت إن أبوها عرف وناوي يكلم علي راحتله أوضته وطلبت منه وهو وأمها ما يتدخلوش فـ أي حاجه لإنها مصممه ع الطلاق بالإضافه لإنها طلبت محدش يقوله عن حملها علي الأقل فـ الوقت الحالي لحد ماهي إللي تقوله ~
~
~
~
وأخيراً داليا خلّصت اللوحات وبعتت ممرضه لدكتوره نِهال تبلغها
جت نِهال لأوضة داليا وهي متحمسه جداً ومبسوطه
نِهال : وأخيراً يا داليا خلّصتي
داليا : خلّصت وغيرت هدومي وجاهزه أروح معاكي دلوقتي حالاً القسم :'))
هاله : تمام بس معلش هننتظر ساعه لحد ما طارق يكون موجود هناك ولحد ما نروح إيه رأيك ندردش شويه مع بعض وتفرجيني علي رسوماتك) ؟
مسكت داليا اللوحات وناولتهالها : شوفيهم إنتي انا مش عاوزه ابص فيهم تاني >
قلّبت نِهال فـ اللوحات وبصت لداليا : هو المتهمين 4 ؟
داليا : لأ ، أول 3 دول إللي إرتكبوا الجريمه فعلياً والرابع ده البواب الشاهد الوحيد علي إللي حصل ويعتبر مشترك فـ الجريمه بصمته >
نِهال : تمام طيب مش فاكره أي أسماء ؟؟!!
داليا : فاكره إسم البواب كويس أوي إسمه عوض وتالت واحد كمان هو الوحيد إللي سمعت اسمه يومها نادوه بـ مصلحه !
نِهال : كويس جداً ، حقيقي بجد بهنيكي علي شجاعتك دي يا داليا
داليا : ممكن أنزل عنبر 121 ؟
نِهال : ليه ؟!
داليا : عاوزه أطمن ع البنات إللي فيه
نِهال : طيب يلا بينا Smile)
داليا : لأ عاوزه أروح لوحدي
نِهال : خلاص زي ما تحبي روحي وانا هنتظرك تحت
نزلت داليا للعنبر وبصت لساميه وإفتكرت قصتها شافتها وهي بتصرخ لحظة ألمها > ، وبسرعه حوّلت نظرها علي لبني تخيلت كل ليله وجوزها بيضربها ويغتصبها وهي مكسوره وضعيفه >
ولاّ عبير إللي لسه بتتلفت حوليها بخوف ، تخيلت صدمتها لما فتحت عيونها ولقت كل شيئ إنتهي
وأخيراً وقفت عند منار تأملتها وتخيلت الحادثه بكل تفاصيلها ، سمعت صرخات الطفله منار فـ ودنها إتمنت لو لحظتها كانت معاها تحميها وتطمنها :'(
قربت منها بهدوء وضمتها لحضنها أووي ونزلت دموعها :'( رغم إنها متأكده إن منار مش هتفهمها بس فضلت تشكيلها وتقولها : أنا خلاص قررت أخدلك حقك إنتي وباقي البنات اللي هنا ، هاخدلك حقك من إللي إغتصبك وقتل طفولتك وأردلك إعتبارك وحياتك يا منار ما تخافيش أنا جنبك وحاسه بيكي أوي يا حبيبتي :'( ♥
وزي ما تكون منار فهمت بصتلها بكل براءه ونامت فـ حضنها ♥
فضلت داليا تربت علي كتفها لحد ما جت ممرضه وبلّغتها إن دكتوره نِهال فـ إنتظارها ، فودعت منار وباقي البنات وقبل ما تمشي بصّت علي السرير الفاضي وتمتمت : قريب أوي هتتشال من هنا ، قريب أوي العنبر ده هيفضي ،يــــا رب قوّيني :'( ♥
~
~
~
أم هاله وابوها كلموا علي وطلبوا منه يجي البيت عشان يشوفوا حل لمشكلته هو وهاله !
راح علي ولما سألوه عن إللي حصل ماعرفش يقولهم إيه >
أنقذته هاله من الموقف ده وطلبت منهم محدش يتدخل ده قرارهم النهائي ، أمها كانت علي وشك تقوله عن حملها لكن هاله وقفتها ، مشي علي بعد ما هاله أقنعتهم إنها خلاص مصممه علي قرار الطلاق
أم هاله : طيب وإللي فـ بطنك يا هاله ثم إن علي من حقه يعرف ؟!!
هاله : مفيش داعي يعرف يا ماما لإني هنزل الجنين
أم هاله : يا نهارك مش فايت إنتي خلاص إتجنيتي :O إزاي تفكري فـ حاجه زي ده >.<
هاله : ماما عشان خاطري سيبوني براحتي
_ هو لبس هتشتريه ولا أكله دي حياتك يا ماما !!!
هاله : وانا عرفت إن مفيش خطر علي حياتي حالياً الجنين لسه فـ بداية أيامه مش هيأثر عليا صحياً ، وكده كده أنا وأبوه هنتطلق خلاص وانا مش عاوزه أي حاجه تربطني بـ علي بعد الطلاق إن شاء الله هسافر بره وأرجع لحياتي الطبيعيه إللي كانت قبل الجواز
_ يا حبيبتي بسـ
قاطعتها : ماما أرجوكي أنا مش مستحمله اي كلمه أنا مستحيل هرجع عن القرارات إللي أخدتها دي وإنتي وبابا عودّتوني من صغري إنكم تحترموا قراراتي فأرجوكم تسيبوني علي راحتي أنا فاهمه انا بعمل إيه :'(
ومعلش يا ماما من فضلك انا تعبانه وعاوزه انام شويه ممكن تسيبيني لوحدي :'(
_ حاضر يا حبيبتي :'(
خرجت وسابتها لوحدها ، بصت هاله للمرايه وهي حاطه إيديها علي بطنها ، إفتكرت إزاي حلمت باليوم ده ودلوقتي بعد ما جه اليوم إللي حلمت بيه هتدمر كل حاجه بإيديها لـ لحظه فكرت ترجع عن قرارها وتربي هي طفلها لكن إفتكرت إنها مش عاوزه حاجه تربطها بـ علي ، فضلت ماسكه بطنها وبتبكي :'(
فتحت شنطتها وطلعت الموبايل أكدت ع الحجز بكره عشان تنزل الجنين > ~
~
~
~
نِهال وداليا وصلوا القسم ، داليا أول مره تدخل قسم فأول ما دخلت من البوابه إرتبكت مسكت نِهال إيديها وضغطت عليها بلين وهي مبتسمه عشان تطمنها ) ، سمّت الله وكملت مشي ، وصلوا لـ مكتب طارق ، رحّب بيهم جداً وشكر داليا علي شجاعتها فـ إنها إتخذت قرار زي ده
طلب من داليا تحكيله الحادثه بالتفصيل ، بدأت تحكي ومن العصبيه والألم لما إفتكرت الحادثه بقت بتضغط علي إيديها بأظافرها >
نِهال لاحظت حركتها دي لما لقت إيديها مجروحه فسحبت إيد داليا وضمتها بينإيديها وهي بتحاول تهديها ، خلّصت داليا ودموعها نازله من غير صوت :'(
وجه وقت الرسومات مسك طارق اللوحات ، نِهال شرحتله زي ما داليا قالتلها فـ المصحه بس أضافت : أول واحد ده يا طارق من وقت ما شفت اللوحه وانا حاسه إني شفته قبل كده بس مش قادره افتكر فين !!
سكت طارق شويه وهو بيتأمل الصوره : أها شوفتيه لما كنتي عندي هنا يا نِهال
نِهال : إزاي O.o ؟!!!!!
طارق : ده جاسر الزغبي كنتي عندي هنا لما كان فـ لقاء فـ التليفزيون
نِهال بتحاول تفتكر .. نِهال : أيوه أيوه صح إييييه مش ممكن :O ، معقوله يكون هو واحد من الـ .. أه يا حقير يا قذر >.<
داليا مش فاهمه حاجه ، فتح طارق اللآب توب وشغّل النت كتب إسم البرنامج وتاريخ الحلقه ع اليوتيوب وجتله ، بص لداليا وقالها : داليا أنا دلوقتي هعرض عليكي فيديو وعاوزك تركزي كويس أوي وتشوفي الشخص إللي فيه واحد من إللي إعتدوا عليكي ولا لأ ماشي ؟
هزت راسها بالموافقه
طارق : جاهزه ؟
إتنهدت داليا وردت : جاهزه
شغّل الفيديو وحطه قصاد داليا ....
وإنتهت حلقتنا هنا إنهارده يا تري داليا لما تشوف جاسر هتكون ردة فعلها إيه ؟! وعلي هيعرف إن هاله حامل منه ولا لأ ؟!

يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس