عرض مشاركة واحدة
قديم 07-11-16, 06:17 PM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,475
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الفصل الثامن


كانت تيا تتجول بالمنزل حاملةهاتفها وهى تحدث احدهما :
- طيب عايزهاعرف كل المعلومات عن شركته ديه وازاى اخليها تقع
- خلاص سيبينىاسبوع واعرفلك كل حاجه
- تمام
اغلقت الهاتف ثم اتجهت نحو بابالمنزل بعدما سمعت صوت دقيقه نظرت بإستغراب إلى عايده فسارع أوسم بالحديث:
- صحبتى عايدهكانت عايزه تتعرف عليكى
تفحصتها تيا من أعلى رأسِها إلىأخمض قدميها :
- أهلاًأتفضلى
نظرت عايدة إلى أوسم بإبتسامهثم أشارت لهُ بأن يذهب أبى لرغبتها ثم غادر مُتحججاً بإنه سيذهب لوالدهِ دلفتعايدة لتجلس على الأريكة مُتفحصه مِن مكانِها المنزل بأكمله أما تيا فكانت واقفهعاقدة ذراعيه تنظر إليها بإشمئزاز فأى شئ يتعلق بأوسم لبد وإنه سئ ومقزز مِثلهُ
بادرت عايدة حديثها بإبتسامهتعلو شفتيها علها تنبض عن فك الحاجز الذى أرادت تيا وضعه عِندما رأتها:
- أنا عايدةزميلة أوسم من زمان وعرفت أنه اتجوز
قاطعتها بمضض:
- أيوه نعم
- متتعصبيشأوى كدا طيب انا عارفه كل حاجه تقريباً وحاجات كمان أنتى متعرفيهاش أقعدى طيب أناعايزه أتكلم معاكى
جلست تيا على المقعد المُقابللها بغضب باد ظاهراً على وجهِها :
- قعدت نعم !!أتفضلى قولى إلى عايزاه
- على فكرةأوسم مش وحش زى ما أنتى فكراه
أتسعت حدقة عين تيا فى ذهوللتتابع عايدة :
- عارفة إنكهتتصدمى بس أ,سم والله طيب أنتى متعرفهوش كويس اظن انك تعرفى حكاية مامته
- أه أيهدخلها يعنى
- أوسم كانبيحب واحده وهى سابته علشان حد زى ما مامته سابت باباه
- قصدك انهالظلوم االوحيد فى الحكاية ديه
- مقولتش كدهعلى فكرة بس حابه أعرفك أنه مش حش أوى يعنى
- ومعلشى بماأنك عارفه كل حاجه أتجوزنى ليه
- أولاً أنااعرف سبب منهم ثانياً أفضل أنه هو الى يقول أحسن
- أشمعنى
- أفضل كدهعلى فكره أنا مش وحشه انا حبيتك لما حكالى عنك أوى مش عارفه ليه بس حسيت إنى أناوأنتى نعرف بعض من زمان
نظرت للجِهة الأخرى ثم أجابتبمضض :
- كويس
* * *
فى إحدى المقاهى كانت جالسة علىمقعدها شاردة بالكامل بداخل أعينها بحراً من الكلام التى تود التفوهه بإى فى أىلحظه و لأى شخص بادر جلال حديثه :
- سموحه مالك
نظرت إليهِ بشرود:
- مفيش بسمدايقه أوى علشان أوسم بيقولى يا مدام يا جلال
- يعنى أنتىأنسة
- انا أمه ياجلال مش وقت هزار عارف يعنى ايه ميقوليش يا ماما ويقولى يا مدام سماح
- أظن انك مكنتيشعرفاه اصلا انتى سيباه وهو كام سنه يا سماح مش هنرسمهم على بعض
- أيه معرفهوشديه هو فعلا كبر وبقى عريس وأحلو بس كنت بشوفه يعنى وعارفه شكله نفسى اشوفه تانىويقولى يا ماما
صمتت ثم قالت بنبرة ذات مغزى:
- بدل ماأتحرمت منها طول عمرى
- قصدك أيه ياسماح
- قصدى الىعارفه
- أحنا مشقفلنا السيره ديه من زمان انسي يا سماح انسى يا ماما انا متجوز وعندى عيال وكفايهانى بصرف عليكى اصلا
- قصدك ايه ياجلال
- ولا حاجه ياسماح بس انتى عارفه اننا اى نعم متجوزين من زمان بس مراتى متعرفش انتى سبتى جوزكوابنك علشانى
قاطعته بحزن:
- وانت متخلتشعن حاجه علشانى
- ابو السيرةديه يارتنا مشوفناش أبنك ده
* * *
" أنابحب تنت إلهام أوى يا بابا"
قالتها الصغيرة ببراءه لوالِدهاوهُما يتحدثان سوياً عن إلهام وما فعلته ومازالت تفعله مع " جنى " فحولتتِلك الأميرة الحزينه الذى كُل من يراها يرى بأعينها حزن كبير ليس لطفلة بعُمرِهامطلقاً إلى طفلة يحسدها كُل من يراها على مدى السعادة التى تنبعث من أعينها
جذبها بين ذراعيه بقوة ثم طبعقبلة رقيقه على وجنتيه
* * *
لم يمر سوى شهر على أخر مقابلةبين أدم وعائلتة كان ينتظر تلك القابله تحديداً بفارغ الصبر وأخيراً سيرى أميرتهالتى امتلكت قلبه بسهولة .
غضب أدم بشدة بعدما علم بعدممجئ تيا للمرة الثانيه معهما ظل يأكل بشفتيه العليا بغضب ثم نهر نعمات:
- يعنى ايهمتجيبهاش معاكى
صمتت قليلاً ثم أستطردت بغضبشديد :
- ما تفوق بقاتيا اتجوزت اوسم خلاص متخنقنيش
هدوء قاتل يحل المكان وكأنالزمن توقف عند تِلك اللحظه ففط تزوجت وبمن أوسم .
إبتسم بإندهاش:
- مفكرانىهصدقك
- لا ما انتلازم تصدقنى يا حبيبى لان ده الحقيقه - الحقيقه الى هو ازاى تيا و أوسم مستحيلاكيد فى حاجه غلط
- الغلط هوانت بعينه مش عارفه بتحبها على ايه ديه مفيهاش حاجه تتحب اصلا
- ايه الىيخلينى مصدقك
اخرجت من حقيبتها هاتفهِاالمحمول بحثت على صورة تجمع اوسم و تيا فى زفافهم حتى عثرت عليها أخيراً لتلقيهابوجههِ كالقذيفه
لم تكن تتوقع نعمات ان تكن ردةفعله بتِلك البرودة إبتسامة صفراء تعلو وجههِ صوت ضحكات يتعالى شيئاً فشيئاً.
رفعت حاجبا عن الأخر ثم اردفت:
- انت مشمتعصب ليه
- انا هخرج
- هتخرج !!هتخرج منين
- من المصحة
نهرته بغضب:
- انت بتقولايه ، انت بتستهبل ، انت هتضيع كل حاجه علشانها
- انا دخلتاصلا علشانها مفيش حاجه همانى
- ادم انت لوخرجت
لم تسطتع تكملة حديثها وهى تراهيهم بالمغادرة تاركاً خلفة كل شئ ركضت نعمات حولة محاوله لإيقافه لكن لحسن حظه اولسوء حظ تيا لم يكن الحراس واقفين على الباب الرئيسى
* * *
" منالاخر بقا يا تيا عايزانى اسيبك اعملى الى اتجوزنك علشانه "
قالها أوسم ببرود شديد أصفر عنغضب تيا :
- وايه هو بقا
- اكتبيلى كلاملاكك تيا انا مش متجوزك والله حبا فيكى ولا فى جمالك مثلاً ده امر من بابا وانتىعارفه كل حاجه وانا عارف انك عارفه وعارف كمان انك عارفه انى عارف فا نخلص الموضوعبقا قبل ما حبيب القلب يطلع من المصحه وكأن ولا حاجه حصلت ورق ويتقطع نروح عند المأذوناطلقك وخلاص
- فاكرها سهلةوهقولك حاضر يا اوسم هعمل كده علشان اخلص منك
اردفت بإستحقار:
- بصراحة انتحقير اه وواطى تمام لكن انى اكتبلك كل حاجه ليا علشان اخلص منك لا متستعجلش قريبهخلص منكوا كلكوا
- القطه بقتبتخربش
- وبتعض كمانعلى فكرة ومش هاممنى اى حاجه ادم وانا واثقة فيه جدا انه هيفهم كل حاجه
- اما نشوف ياتيا
* * *
كانت اعينه لامعة وهو ينظر إلىإلهام وهى تركض خلف أميرته الصغيرة يتأمل ضحكات الصغيره التى بدأت تتعالى نهض منعلى مقعدهِ مقتربا منهما انسك يد الصغيرة بين كفيه لتستأذن إلهام بالذهاب إلى دورةالمياه إنحنى عادل الى مستوى صغيرته ثم اردف :
-جوجو تحبىإلهام تبقى هى ماما
صمتت ثم همست بأذنه:
- امممممبصلاحة اه لو كانت هى ماما كنت هبقى فلاحنه على طول ياليت ماما كانت تبقى كده
- يعنى ايهرأيك لو خلينها تعيش معانا على طول
- اه يا بابىياليت
إبتسم بشدة ينتظر إلهام ليلقىعليها الخبر التى لطالما انتظرته طوال سنين حياتها
ما ان جاءت حتى فاجئها بطلبه:
- إلهامتتجوزينى
* * *
- تمام خلاصاشتريلى كل الأسهم الى عايز يبيعها على اساس انك انت مش عايزه حد يعرف انى انا الىبشترى كل الاسهم الى متبقيه فى شركة عمى يا أشرف
- لا ولا يهمكيا تيا كل حاجه تمام وعمك الاهبل مصدق وبكره هروح انا والمحامى ونوثق العقود وكلحاجه
- تمااام اوىاشوفك بقا بكره
- تمام
إتجهت تحو الآريكة كادت ان تجلسعليها لكن قاكعها كالعادة دق باب المنزل زفرت بخنق ثم فتحته لتراه امامها بعدشهراً لم تراه تسألت فى البدايه كيف علم إنها بمنزل اوسم لكنها لم تأبى سوى رؤيتهاما هو فكانت عيناه منبع للغضب كادت ان تتحدث لكن قاطعها بصفعته القويه لها التىاصفرت عن وقوعها أرضا
.****************



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس