عرض مشاركة واحدة
قديم 15-01-17, 08:54 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,480
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثامنة ""

بعد أن وصل خالدوإيهاب ومن معهم إلي القاهرة وذهب كل منهم لمنزله ..
خالد : بقولك ايه ياست الكل.
والدة خالد : ايه ياخالد؟
-مش عايزةتشوفي ابنك كده زي العريس بتاع النهارة..
-بجد يا خالد، أيوة طبعا نفسي أوي
-طيب ايه رأيكفي زينة؟
-زينة كويسةطبعا و بنت حلال بس...
-بس ايه ياماما؟
-معرفش ياابني خايفة عليك من المشاكل اللي حواليها..
-ماتخافيش ياست الكل وقلتلك ادعيلي انتي بس وربنا بيمشيها...
-ونعم باللهيا حبيبي، خلاص شوف عايز تروحلهم امتي..
-الله عليكييا أحلي أم في الدنيااا
وتبادلاالأحضان..وأسرع خالد بالاتصال بزينة...
زينة: ألو،السلامعليكم
خالد: وعليكم السلام،ازيك يا قمر؟
ابتسمت زينة بهدوء:الحمدلله، وصلتوا ؟
-اهالحمدللههههه
-حمدلله عليسلامتكوا
-الله يسلمك ،زينة هو أسامة كان بيقولك ايه؟
-بيقولي انخالتو تعبانه و....
-و ايه كملي؟
-ولازم أروحأشوفها...
-نعم وهتروحي؟
-بصراحة ياخالد مش عارفة بس لازم أطمن عليها
-طيب اصبريكام يوم وهاجي معاكي
-ليه كام يوم؟
-يعني نكونمخطوبين رسمي..
اندهشت زينة من تغيرمجري الحوار وتزايدك دقات قلبها : ايه بتقول ايه؟
-فاضية امتييا عروسة ، لو سمحتي عايز ميعاد مع حاج علاء
-خالد بتقولايه ،اتكلم جد شوية بقا
-هو الكلام دهفيه هزار
لم تتمالك زينةدموعها من السقوط..فالدموع خير كلام لترجمة المشاعر..
-ألو ؟زينةانتي معايا؟
-معاك يا خالد
-يا قلب خالد،طيب ايه رأيك تكلمي حاج علاء انتي ولا أكلمه أنا..
-لاكلمه انتأنا هتكسف
-ياخلاشي ،اوكخلاص هكلمه بس بكرة من بدري زمانه مرهق دلوقتي من الفرح ولا ايه؟
-ايوة فعلاودخل نام علي طول..
-في كلمةرابعة كان نفسي أقولهالك علي البحر بس إيهاب الله يسامحه بقا هادم اللذات..والفرحكان دوشة و متكلمناش براحتنا...
تنحنحت زينة: طيبايه هي؟
-لا دي متنفعشفي التليفون
-خالص خالص
-خالص مالصههههههه، أول ما أشوفك هقولهالك..
-ماشي ،يلابقا أسيبك تستريح من الطريق
-أنا بستريحوأنا بكلمك..
واستمر الحديث لساعاتحتي أدرك شهرزاد الصبااااح ......
وفي الصباح الباكراستيقظت وفاء لتجد زينة مسطحة بجانبها علي الفراش مفتحة العينين..
-صباح الخيريا زوزة
-صباح النوريا فوفة
-صاحية بدريكده ليه؟
-لا أنا منمتشأصلا..
-ليه كده؟
-أصلي مبسوطةأوي ولما ببقي مبسوطة مبعرفش أنام..
-طب ماتبسطيني معاكي ينوبك ثواب
-ههههههه حاضرأنا متأكدة لو قلتلك هتتبسطي
-هه ،كلي آذانصاغيه..
بكلام متقطع: خالد..طلب..ايدي..امباارح
صاحت وفاء: عاااااابجد يازوزة هههه أنا مبسوطة أوي ايوة بقا الافراح اللي ورا بعضها دي
-ههههه زمانالشارع كله صحي الحمدلله
-هههههمايصحوا هو في أحلي من كده
-لأ وفي خبركمان...
-قولي قولياطربيني
-ايهاب كانعمال يدور عليكي في الفرح امبارح ..ياساتر ده أنا فتانه أوي سامحني يارب
-بجد بجد هوقالك؟
-صبرني ياربفعلا ماجمع الا لما وفق ،هو هيقولي ازاي يعني ،انا عرفت وخلاص..
شردت وفاء وهيمبتسمة...
-الله عليكيانتي هتسرحي من أولها..
-أصلي كنتمبسوطة أوي لما شفته في الفرح معرفش ليه..
-امم طيب كويسبداية موفقة،أنا هنام شوية بقا قبل ما طابور الفطار يبتدي..
-وأنا كمانخديني جمبك قبل ما أقوم أروح محاضرتي..
وبعد بضعة ساعاتاستيقظت زينة و استدعاها عمها..
-نعم يا عمو
-اقعدي يازينة عايزك ،الأستاذ خالد طلب ايدك مني..
احمرت وجنتيها وصمتت..
-ماردتيش ليه
-اللي تشوفهحضرتك يا عمو
-أنا شايف انهانسان ونعم يا بنتي الصراحة ،بس الرأي رأيك في الآخر وأنا شايف القبول في وشكالحمد لله..
اكتفت زينةبإبتسامتها الخجولة..
-طيب علي خيرةالله عالعموم هو خد معاد بكرة وجاي هو والأسرة..
وبعض قليل رن هاتفزينة...
-السلام عليكم
-وعليكمالسلام،ازيك يا زينة؟
-الحمدلله
-خالتك اتنقلتالمستشفي
انفزعت زينة: إيهانت بتقول ايه يا أسامة امتي الكلام ده؟
-النهاردةالصبح من كام ساعة كده ، مش هتيجي تشوفيها ده اللقا نصيب؟
-أسامة لوسمحت ماتقولش كده ، اقفل أنا جاية علي طول..
ثم أجرت زينة اتصالابخالد لتخبره...
-يعني ايه؟
-يعني لازمأسافرلها حالا..
-ماينفعشتروحي لوحدك يا زينة ، اصبري هجيلك..
-لأ يا خالدماينفعش لسة هستناك كل ده...
خالد بنبرة حادة: مشهتسافري لوحدك وماينفعش تروحي هناك لوحدك..
-خلاص يا خالدحصلني انت علي هناك أسهل معلش عشان خاطري مش هقدر أصبر..
-انتي دماغكناشفة ، ماشي بس خدي وفاء معاكي طيب..
-حاضر يلا لااله الا الله
-محمد رسولالله ، خدي بالك من نفسك
-حاضر وانتكمان..
بحثت زينة علي وفاءلسؤالها ولكن أخبرتها زوجة عمها بأنها ذهبت إلي محاضرة هامة للدراسات العليا التيتقوم بتحضيرها ولكنها رفضت فكرة ذهاب زينة بمفردها و اقترحت أنها تذهب مع محمودابن عمها ولكن رفضت زينة لشعورها بالإحراج واستأذنت عمها بالسفر الذي تردد كثيرا ولكنهانصاع لإلحاح زينة المختلط بالقلق علي خالتها...
وبعد بضع ساعات وصلتزينة إلي السويس،واتصلت بأسامة..
-أيوة ياأسامة ،مستشفي ايه؟
أسامة بتردد:انتيوصلتي؟
-أيوة بس قوليمستشفي ايه ؟
-لا ماهي روحتالبيت الحمدلله الدكاترة طمنونا شوية وركبولها شوية محاليل ورجعت البيت...
تنفست الصعداء: طيبالحمدلله ، أنا جاية
عالبيت...
ثم أجرت اتصالابخالد..
-أيوة يا خالد،انت فين كده؟
-أنا فاضليحوالي نص ساعة ،انتي فين ؟
-أنا وصلتوالحمدلله خالتو رجعت البيت وهروحلها عالبيت دلوقتي ..
-طيب ماينفعشتستنيني ؟
-في الشارع ياخالد؟
-استغفر اللهالعظيم ،ماشي يازينة روحي وخدي بالك من نفسك ، وفاء معاكي صح؟
-لا ماهيمكنتش فاضية،عندها محاضرة مهمة..
-نعم ،ومقلتليش ليه طيب ،انتي بتستهبلي...
-معلش والله
يا خالد اتلهيت كدهو نسيت أقولك خالص والله..
-استغفر اللهالعظيم ، انتي ماشية من دماغك ،خلاص يا زينة روحي وخدي بالك من نفسك أبوس ايدك...
-حاضر متقلقشعليا ،أنا خلاص وصلت أهو...
كان القلق يسيطر عليخالد...وصلت زينة منزل خالتها لتجد بابه مفتوحا فدخلت مباشرة علي غرفتها لتجدهاليست بها فسمعت صوت الباب يتوصد من الخارج فخرجت لتجد أسامة...
-خالتو فين؟
-مش هنا..
-نعم انت مشقلتلي رجعت البيت..
-خالتك عندإيمان بقالها يومين..
انصدمت زينة و بدأالخوف يتملكها..
-مش فاهمةحاجة ؟
-أنا هفهمك..
وانقض عليها ذلكالشخص الدنئ و يسيطر عليه الغضب في محاولة منه للاعتداء عليها...
-مش قادرةتصدقي انا ممكن أعمل فيكي ايه ، أنا هثبتلك دلوقتي ، انتي ملكي وأنا مش هسيب حدغيري ياخدك مني.
صارخت زينة وحاولتدفعه والتملص منه : ابعد عني يا أسامة ، اعقل يا أسامة هتودي نفسك في داهية....
-انتي الليعملتي فيا كده ، انتي مقدرتيش حبي ليكي ، انتي ليا يا زينة..
وانهال عليها ضربا وصفعا..ولكنها حاولت استخدام كل قوتها في ابعاده و جرت بعيدا ولكنه لاحقها وتملكمنه الشيطان....
وصل خالد بعد قليلوصف سيارته أسفل البناية وصعد عالدرج ليسمع صراخا يأتي من الأعلي لم يدري ما أحلبه فأسرع حتي وصل للباب الموصد وسمع صراخ زينة يخرج من خلف الجدران ، استخدم كلقوته في كسر ذلك الباب اللعين حتي نجح ودخل في اتجاه الصوت ليجد أسامة يعتدي عليحبيبته فانتشله من عليها وانهال عليه بالضرب المبرح ولا يعلم في أي اتجاه يضرب حتيتملص منه أسامة وفر هاربا...
كانت زينة في حالةمن الإنهيار التام ،أقبل عليها خالد واحتضنها و هو لا يعلم ما حل بها،حاول تهدئتهاولكنها أصيبت بالهلع حتي أغشي عليها فانتقل بها خالد علي الفور إلي
أقرب مستشفي ويكادقلبه يعتصر خوفا عليها ،لم يتمكن خالد من حبس دموعه فتحررت من سجنها حتي وصل إليالمستشفي وحملها إلي الداخل و بدأت إجراءات الفحص..
ظل خالد خارج غرفةالفحص يدعو الله أن زينة لن يمسها الضر حتي خرج الطبيب بعد فترة من الوقت وقال...
-اطمنالحمدلله خدوش سطحية بسيطة بس عندها صدمة نفسية واديناها حقنة مهدئة لأنها فاقتمنهارة بس ان شاء الله هتفوق كويسة...
ظل خالد يحمد اللهمرارا و طلب من الطبيب أن يدخل ليطمئن عليها فسمح له..
دخل عليها غرفتهاليجدها نائمة وملامحها تنم عن صراع بداخلها التقط يدها بين قبضة يديه و ظل يحادثهاوكأنها تسمعه ،ثم خرج بعد قليل واتصل بوالدته وبعم زينة لإخباره عما حدث فانهار عمزينة من القلق عليها ولكن طمأنه خالد أنها علي ما يرام وأنه منتظر فقط افاقتها والعودة بها ،دخل خالد إلي زينة مرة أخري وظل ممسكا بيدها حتي فاقت زينة ووجدت خالدأمامها فانهارت من البكاء ليحتضنها مرة أخري ويطمأنها ...
-اهدي يا زينة،الدكتور طمني الحمدلله انتي كويسة.
-مش مصدقة ياخالد ،عمل كل ده عشان أروحله لحد عنده ويعمل فيا كده..
-هياخد جزاءهمش هنعديهالو كده بس انتي اهدي عشان خاطري و الحمد لله اني جيت في الوقت المناسب.
نظرت له زينةباكية:انا مش عارفة من غيرك كان ممكن يجرالي ايه
احتضن وجهها بيديه :وأنا معاكي وعمري ما هسيبك ومش هسمح لحد يأذيكي ..وصمت لوهلة ثم قال : مش عايزةتعرفي الكلمة الرابعة اللي كان نفسي أقولها..
ابتسمت زينة و وجههايغرق بالدموع ثم أومأت برأسها..فقال : بحبك
ابتسمت زينة ونهرتهبضربة خفيفة لتخبئ خجلها : وده وقته يعني؟
-ده هو دهوقته ..بحبك بحباااك
-بس يا خالدالمستشفي هتتلم علينا ..
-هههه طيب يلانقوم من هنا و نمشي زمان عمك هيتجنن عليكي..
-انت اتصلتبيه ؟
-والله اترددتجدا بس قلت لو ماتصلتش بيه ممكن يزعل مني ..
-اه فعلا
-واتصلت بماماكمان وطمنتها أحسن كل حاجة تحصل تعرف آخر واحدة وتقولي انا اخر من يعلم..
ابتسمت زينة : انتكده قلقت الناس كلها عليا..
-ماتقلقيش أناطمنتهم و زمانهم مستنينا ده أنا موبايلي مبطلش رن ، يلا بينا بقا..
-يلا
وأسندها خالد حتيوصلا الي السيارة وانتقلا الي الزقازيق..
قابلها عمهاواحتضنها وهو يقول : والله لأربيه يا بنتي والله لأخدلك حقك ..وانهارت زينةبالبكاء مرة أخري واحتضنتها زوجة عمها : أنا مش قلتلك يا حبيبتي خدي محمود معاكيكان قلبي حاسس والله ..
قاطعها عم زينة :خلاص يا أم محمود مفيش داعي للكلام ده والحمد لله ان خالد وصلها في الوقت المناسب..
قال الجميع :الحمدلله
وقالت فاء وهي تحتضنزينة وتبكي : أنا آسفة يا زينة أنا السبب ياريتكوا اتصلتوا بيا كنت جيت و رحتمعاكي..
زينة : خلاص يا وفاءمتعيطيش الحمدلله حصل خير قدرالله وماشاء فعل ...
خالد: مش عارف ياعمي المفروض نبلغ الشرطة ولا ايه..
فكر عم زينة لبرهةثم قال : هي الحاجة عفاف عرفت حاجة؟
خالد: ماأعتقدش الااذا كان هرب وراحلها..
عم زينة : خلاص نتصلبيها الأول و بعدين نقرر..
وأجري عم زينةالاتصال : السلام عليكم..
خالة زينة : وعليكمالسلام ، مين معايا؟
-أنا حاج علاءعم زينة يا حاجة عفاف..
-أهلا يا حاج، أزيك؟
-والله مشكويس خالص..
-ليه يا حاجخير ؟
-انتيماعرفتيش أسامة ابنك الندل عمل ايه..
وقع قلبها من القلق:عمل ايه؟
وسرد عليها ما حدثوأتبع: أنا عايز اللي تقولي عليه يا حاجة واللي يمليه عليكي ضميرك أنا هعمله،البنت كانت هتضيع في لحظة لولا ستر ربنا وبعتلها اللي ينقذها من تحت ايده..
انخرطت خالة زينة فيالبكاء وقلبها يعتصر فهي بين نارين ابنها و بنت أختها وقالت : اللي انت شايفه ياحاج اعمله أنا مقدرش أمنعكوا هو ابني بس لازم يتعاقب عاللي عمله عشان مايكررهاشتاني ..
-ماشي يا حاجةعفاف ، أنا اسف بس مضطر أعمل بلاغ باللي حصل...
أغلق عم زينةالاتصال و وجه نظره لخالد قائلا: طيب البلاغ ده هيتعمل هنا ولا في السويس؟
-مش عارف ياحاج بس سيب الموضوع ده عليا أنا هكلم ايهاب صاحبي وهو له معارفه وهيتصرف..
خفق قلب وفاءلسمعاها اسم ايهاب..
عم زينة : تاعبينكمعانا يا ابني..
خالد: ماتقولش كدهيا حاج تعبكوا راحة..
واستأذن خالد للذهاب..
عم زينة: ماتستريحيا ابني وامشي الصبح ، نام في أوضة محمود ، كده كتير عليك..
-معلش يا عميعشان أستريح وآجي بكرة ان شاء الله أنا و ماما واخواتي علي ميعادنا..
-طيب ماتستريح وأجل الموضوع ده لبعد بكرة..
خالد مندفعا : لالاكده كويس خير البر عاجله..
-هههه ماشي ياخالد ، ربنا يكملكوا علي خير يا ابني...
نظر خالد لزينة التيتذوب في نفسها : آمين يارب..
وانطلق إلي القاهرةبعد يوم شاق يحمل كثيرا من المشاعرالمتضاربة وأجري اتصاله بإيهاب في طريقه ليسردعليه ما حدث ويطلب مساعدته.
إيهاب : يعني أنامسمعش صوتك ولا أشوف وشك الا في المصايب.
خالد : انجز يلا مشعايز دوشة وشوفلي الموضوع ده بسرعة وحضر نفسك كده عشان ان شاء الله احتمال خطوبتيتبقي الاسبوع ده ولا حاجة...
إيهاب : أيوة بقا ياعم الاخبار دي ..مبروك يا معلم..
خالد : الله يباركفيك يا هوبة عقبالك..
إيهاب : يارب ياخلود ،بقولك ايه ايه رأيك اتقدم لوفاء أنا كمان ونعمل خطوبتنا في يوم واحد..
خالد: والله فكرةجامدة وتبقي جدع لو عملتها..
إيهاب :هههه ياريتبس هعمل ايه أبدأ ازاي؟
خالد: تبدأ ايه يابني والله مانا عارف انت دخلت شرطة ازاي،بص يا حبيبي لو عايز نمرة الحاج علاءمعايا ولو
عايزني أكلمهولكبكرة بعد مانتفق اوك بس قرر انت..
إيهاب: امم تمام انتماصدقت بقا ..
خالد: بصراحة اههههههه الا ايه اخبار الواد أحمد مختفي ليه؟
إيهاب: لا مش مختفيولا حاجة انت اللي مش فاضلنا يا باشا..
خالد : طيب بس أخلصبكرة مشواري ده ونتقابل ان شاء الله
إيهاب : تمام ، وانتبقا كلملي أبوها بكرة وابقي طمني ..
خالد : هههههه ماشييا خواف
إيهاب : لأ يا عمعادي والله بس بدل الاحراج اعرفلي رد فعله انت الاول..
خالد : اوك يلا سلامبقا وأهم حاجة متنساش الموضوع التاني..
إيهاب : لا تماماعتبر البلاغ اتقدم وجاري البحث عنه يا باشا..
خالد : ماشي يا باشا، سلام...
عاد خالد لمنزله وبدأت والدته بوصلة القلق عليه من المشاكل التي تحوم حول زينة ولكن خالد سريعالتأثير عليها بحنيته و طيبته الموروثة منها و طمأنها بأنه سينال عقابه ..وأجرياتصالا بزينة للاطمئنان عليها وطمأنتها بوصوله.....



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس