عرض مشاركة واحدة
قديم 23-01-17, 01:27 AM   #1037

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

....................

في اليوم التالى
جلست بجوار والدتها وهى تقول :وهى تضع يدها على بطنها
وهى تقول وهى تتذكر يوم زفاف عاصم
:تعرفى يا ماما أنا شفت ليلى يوم فرح عاصم كان علي واقف معاها وبيتكلموا بانسجام شديد
ابتسمت وهى تتذكرهم :والله كانوا لايقين على بعض ...يالهوى ياماما لما بتنطق اسمه " علي " إيه الجمال ده لا ولا طريقة كلامها ...الصراحه علي عنده حق يحبها
صرخت امها في وجهها :أنا جيباكى عشان توصفي فيها وفى طريقة كلامها وتقولى لايقين على بعض ولا جيباكى تفكرى معايا في المصيبه اللى احنا فيها
فزت فاطمه وقالت لوالدتها وهى تضع يدها على بطنها :ماما أنا حامل واى خضه من خضاتك ممكن تولدنى
ردت هنا بسخرية:تولدك وانتى في السادس قومى يابنت روحى بيتك أنا اصلا مفيش حد حاسس بيا في البيت ده ...حتى شريف الـ قلت هيكون معايا اول واحد بقى ضدى ووقف مع ابنه لا ومش كده بس الا اسمعه النهارده بيتفق مع مهندس ديكور يجي يزبط شقة ابنه
اقتربت منها فاطمه وقالت بتفهم
:ماما ماتزعليش من بابا هو شايف علي اختار ومبسوط ومقتنع بالانسانه اللى اختارها فلازم يقف معاه لان ده ابنه الوحيد
هنا باعتراض:عشان ابنه الوحيد لازم يختار له واحده تناسبه مش واحده تتعبه وتكون عاله عليه ...اخوكى مجنون بالبنت لدرجه مش عارف هو بيعمل إيه المفروض ابوكى يفوقه ويقوله ان اختياره غلط وان الحب ده اللى صاحى نايم يتكلم عنه هيتعبه في حياته
واردفت بغيظ :لا والمصيبه ان جده بقى معاه وانا اللى كنت فاكره هيكون معايا
فاطمه وهى تنظر لها بعدم تصديق
:ماما حضرتك متخيله ان جدى يقف ضد علي ...علي تربيه ايده
جدى اكتر واحد فاهم علي وتفكيره ومتاكد من اختياره وهيقف معاه
هنا بحده وغضب:خليه يقف معاه .... لكن أنا مش هاسكت أنا هاكلمها واقول لها تبعد عن ابنى وانى رافضه الجوازه دى
اتسعت عينا فاطمه وهبت واقفه :ماما اوعى تعملى كده
هنا وهى تهتف بغضب وبعند اشد:لا هاعمل كده انتى متخيله اني اسيب الموضوع يكمل كده ... ابدا
فاطمه بالحاح :ماما لو عملتى كده هتخسرى علي وبابا مش هيسكت
ردت هنا باقتناع تام بفكرتها التى سيطرت عليها
:هيزعل شويه لكن بعد كده هيعرف انى بعمل لمصلحته
فاطمه بتعجب من تفكير والدتها :اى مصلحه ياماما ...اللى بتتكلمى عنها دى حضرتك متخيله لما تعملى كده هيزعل بس لا ده هيخرب الدنيا ومش هيسكت ...ده لو عرف الفكره المجنونه دى ممكن يخنقنى
نظرت لها شذرا وقالت بتهديد:والله يافاطمه لو عرفت انك قلتى حاجه لعلي لا انتى بنتى ولا اعرفك فاهمه
فاطمه باعتراض :لكن يا ماما ...
قاطعتها بحده :فاطمه انتى سمعتى قلت إيه اطلعى منها لو خايفه منه أنا بقى مش خايفه واعلى مافى خيله يركبه ورينى هيعمل إيه
نظرت الى والدتها بقلق شديد لو عرف علي بنيتها سوف ينفجر فيهم كالبركان هى تعرف اخاها فهو لن يسامح مطلقا ولن يدع الامر يمر بهدوء كما تتوقع والدته لا سوف يكون رد فعله يكون قوياً وربما يترك البيت ويذهب الى جدى
اتسعت عيناها وهى تتذكر جدها ...يالهى "ولو عرف جدى سيقتلنا اجل اقل شيء سوف يفعله جدى هو قتلنا ببساطه ولن يعترض احد بل ان الجميع سيكون معه .....لا لن اصمت يجب ان اخبر ابى اجل حتى ولو غضب منها ولكنه سوف يمنعها "


سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس