عرض مشاركة واحدة
قديم 21-02-17, 02:31 AM   #124

pretty dede

كاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية pretty dede

? العضوٌ??? » 371679
?  التسِجيلٌ » May 2016
? مشَارَ?اتْي » 4,532
?  نُقآطِيْ » pretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond reputepretty dede has a reputation beyond repute
افتراضي


الخاتمة


في صباح عيد الأضحي المبارك كانت فريدة نائمة فإذا بجاسر يدلف إليها
ليوقظها بإلحاح جعلها تصرخ متذمرة..

فريدة وهي تصرخ بنفاذ صبر متململة بنعاس: يابني
حراااام عليك كفاية عايزة انام.. عايز مني ايه..

جاسر بتأفف ونبرة متذمرة وهو يهزها ليوقظها:
يووه يامامي اصحي بقي النهاردة عيد..

فريده وهي مغمضة عيناها وتزفر بعدم اهتمام:
عارفة انه عيد واعملك ايه.. لسه بدري اجري نام وسبني انام..

جاسر بإقتضاب وهو يزفر بحنق: بدري ايه يامامي..
قومي يلا حضريلي اللبس انا عايز الحق وانزل..

فريدة بوجه باكي ونبرة متذمرة: والله حرام عليكم
اللي بتعملوه فيا ده.. مش كفايا عليا ابوك امبارح..
تيجي انت وتكمل عليا.. وتزيح الغطاء وهي تضيق
عيناها بتوعد وعلي وجهها علامات ارتكاب جريمة..
وبعدين تعالي هنا انا مش محضرالك اللبس من امبارح ومعلقاه..

جاسر وهو يلوي شفتيه بتعوج مستنكرا: وانتي مسمية
اللبس اللي انتي محضراه ده لبس.. ده يادوبك البسه
اروح اخد العيدية من جدو وبابي واجي ارميه..

فريده بعيون متسعة وفاه مفرغ بذهول: ترميه..
وتزم شفتيها وهي تجذ علي اسنانها غضبا محذرة..
ولا امشي من هنا بدل ما اتغابي عليك..
وبلهجة آمرة حادة.. يلا من هنا..

ليرحل جاسر وهو يدب قدميه غيظا وهو يتمتم متذمرا
بعدم رضا: ايه الست ديه.. انا مش عارف بابي مستحملها
ازاي.. ياريته يطلقها ويجيب واحده جديدة ونرتاح منها..

فريده وقد ارتفع حاجبيها واتسعت عيناها بذهول وتهز رأسها
بعدم تصديق مرددة: يطلقني ويجيب غيري.. ايه العيال ديه
ياربي.. وتزم شفتيها بإمتعاض.. اسر وكلامه الزبالة خلي العيال local

اسر بضحكة وهو يدلف وبعد سماعه لجاسر يميل عليه
وبهمس: حبيب ابوك ياجاسورة بفكر في الموضوع ده..

جاسر بإمتعاض وهو يهز رأسه يأسا ويقلب شفتيه بتبرم:
محدش هيلومك يابابي.. مراتك لا تطاق..

اسر وهو ينظر الي فريده بطرف عينيه ولجاسر
وهو يومأ برأسه ايجابا: فعلا شايف شكلها كإنها
كانت بتحارب مش نايمة ده منظر واحدة يوم العيد
الصبح.. يلا يلا يابني روح غير علشان نشوف باقي العيلة..

جاسر غامزا: طيب يابوب.. وبعدها نروح نتفسح
وبعدها ع النادي والمزز النضيفة بعد حمومة العيد..

اسر ضاحكا ضاربا اياه علي رأسه بخفه وبنبرة مرحة:
يلا ياض من هنا بدل ما امك تولع فينا.. بالحق فين اختك..

جاسر وهو يلوي شفتيه: لبست ونزلت عند البنات..
وانا هروح البس واحصلها.. ويرحل ويتركه..

اسر وهو ينظر الي فريده الجالسه علي الفراش
وهو يلوي شفتيه بعدم رضا بمظهرها الناعس وشعرها
المنثور بإهمال ونظرات الحنق بادية عليها وبإبتسامة
متهكمة ساخرة: حبيبة قلبي.. ايه الاخبار خلصتي مباراه
المصارعة بتاعتك مع السرير ولا لسه..

فريدة وهي تنظر اليه بغل ووتزم شفتيها بغيظ وبنبرة حانقة حادة:
يارخامتك يااخي.. ليك نفس تهزر.. طبعا فايق ورايق..
مش هتبطل عادتك الزفت ديه..

اسر ضاحكا وهو يتحدث ببراءة: ايه ياديدة
حصل ايه.. كل ده علشان بجوع بالليل..

فريده بعصيبة: كل يوم.. وكمان نقلت العاده لابنك بقي
زي مايكون ظابط ميعاده لو انت مصحتش هو يصحيني..
وبوجه باكي وهي تحني كتفيها بإسي مشفقة علي حالها..
حرام عليكم اللي بتعملوه فيا.. انا بنت ناس محترمة..
بقي ده منظر فريده الحسيني..

اسر وهو يلوي شفتيه بتعوج هامسا: الصراحة مش منظر حتي مرات البواب..
فريدة بنبرة حادة وعيون مشتعلة: انت بتقول ايه..

اسر وهو يتنحنح ويبتلع ريقه بتوتر: احم.. بقول انك زي القمر..
وبضحكة.. يلا بقي ياديدة بلاش نكد النهارده يلا فوقي والبسي
علشان نلحق ننزل كل البيت اتجمع تحت.. ويقترب مقبلا اياها
علي وجنتها بإبتسامة مشرقة.. صباح الخير ياحبيبة اسر..

فريدة وهي تزم شفتيها ثم تبتسم: صباح الخير..
وتنهض من الفراش وتتجه الي الحمام لتبدل ملابسها
وفجأة تلتفت لاسر وبتوعد.. بس الواد جاسر عايز يتربي..

اسر ضاحكا وهو يهز رأسه بيأس: مش هينفع
ده هو اللي بيربينا.. يلا يلا خلينا نخلص..

بعد ان انتهت فريدة واسر من تبديل ملابسهم
هبطوا الي الاسفل حيث الجميع متواجد..

سيف ضاحكا: اخيرا نزلتوا انا فكرتكوا مش نازلين
النهاردة.. وبإبتسامة.. كل سنة وانتو طيبين..

فريدة بإبتسامة: وحضرتك طيب يااونكل.. اهلا
ياجو اهلا انجي كل سنة وانتو طيبين..

انجي بإبتسامة رقيقة: وانتي طيبة يافريدة..

ادم وهو يقرن حاجبيه بتبرم واستنكار: ايه مفيش
كل سنة وانت طيب يادومي وكامي..

فريدة ضاحكة: مانا معيدة عليكم امبارح وبعدين وشنا
في وش بعض علي طول.. وتنظر الي كاميليا بطرف
عينها متحدثة بسخرية.. اخبارك ايه يابطيخة هانم..

كاميليا بتثاقل: كويسة بس معرفتش انام كويس بسبب البيبي..

فريدة وهي تلوي شفتيها بإستنكار وعدم رضا: انتي عمرك
ماهتبطلي.. عماله تخلفي كفاية ياامي.. بتستحملي ازاي..

اسر بتعوج وهو يهمس: مش زي واحدة كل ماتبقي
حامل تعملي مصيبة وفي الاخر جيبالي عيلين..

فريدة برفعة حاجب ونبرة متوعدة: بتقول حاجة يااسر سمعني..
اسر بإبتسامة صفراء: ابدا بقول حبيبتي..

يوسف ضاحكا: الخوف حلو برضو..
انجي بتساؤل: جو انت قافل تليفونك ليه.. مامي عمالة ترن عليك..

يوسف بتنهيدة: ماهو انا قافل تليفوني مخصوص علشان
مكالمة امك.. ده انا ماصدقت خلعت من الموضوع ده..
عارفها هتتصل وتعزمني ع الغدا وانا معدتي مش ناقصة كفاية اكلك انتي..

انجي بإقتضاب ونبرة معاتبة: اخص عليك ده بدل ماتشجعني..

يوسف وهو يرفع يده وبنبرة متريثة: الاعتراف بالحق
فضيلة ياحبيبتي.. انا مش عايز اتعبك.. انا بحب اكل ام علي كفاية عليا..

ادم ضاحكا: ليك حق ياجو اكل خالتي يودي الاسعاف..
سيف بإبتسامة: امال الولاد فين..

كاميليا وهي تشير بيدها: هناك بيلعبوا..
سيف:طب اندهوهم علشان ياخدوا العيدية..

لينادي عليهم ادم ويأتوا ركضا.. ويعطي سيف الدين العيدية للاطفال..

اياد بإبتسامة: شكرا ياجدو..
ياسين بفرحة: شكرا ياجدو..

جاسر بضحكة: شكرا ياجدو.. ويلتفت الي اسر
وهو يمد يده.. يلا يابابي هات العيدية..

اسر وهو يلوي شفتيه متسائلا ببلاهة: عيدية ايه.. ما جدك اداك..

جاسر وهو يلوي شفتيه مثل اسر وبإستهجان: مليش فيه..
ديه عيدية جدو وانا عايز منك انك.. العيد لازم نلم من الكل..
لخص علشان نلحق ناخد من اونكل ادم واونكل يوسف..

اسر برفعة حاجب متعجب: الخص.. ولا انت بتكلم ابوك.. وبعدين ده عيد لحمة..
جاسر بحنق وتأفف: مليش فيه لحمة غير لحمة.. يلا هات..

فريدة بضحكة شامتة: اديله يا اسر مالك متنح ليه..
وترفع حاجبيها وهي تشير لباقي الاطفال.. والكل مستني..

ليفرغ آسر فاهه وتتسع عيناه وهو ينظر اليهم وهم يبتسمون
بأعين لامعة منتظرين ان يعطيهم العيدية.. ثم يزم شفتيه
ويقرن حاجبيه بتبرم متمتما: انا كان ايه اللي نزلني دلوقتي..

فريدة بإبتسامة متشفية وهي تحرك حاجبيها بتسلية
ونبرة شامتة: احسن ومن اعمالكم سلط عليكم..
علشان تبقي تصحيني تاني.. اشرب..

ليخرج آسر حافظة نقوده بتبرم وحنق ويعطي الاطفال العيدية
ويذهب الجميع لمشاهدة مراسم ذبح الاضحية في سعادة بالغة
وسط تحسر آسر علي خسارة امواله خاصة بعد ان أخذت
فريدة ايضا العيدية وليس اي عيدية جعلت آسر يتسمر في
مكانه بذهول فقد أخذت مبلغا كبيرا افرغت به حافظته
وهي تنظر له نظرات متحدية ان يفتح فمه بالإعتراض
عقابا له علي مايفعله بها كل ليلة..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,

تمت بحمد الله


pretty dede غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس