عرض مشاركة واحدة
قديم 19-03-17, 11:37 PM   #1380

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

................
سمعت صوت الباب أسرعت فريده ونهاد الى فؤاد هتفت نهاد بقلق
:فؤاد علي اخباره إيه ؟
هز راسه واقترب من الاريكه وجلس بتهالك وقال وهو يريح جسده ويتنهد بارهاق :الحمدلله كويس روح البيت
فريده وهى تسرع وتجلس بجواره :عاصم جيه و اخد الحاج والحاجة هيقعدوا مع علي
اجاب بشرود:الحج قرر انه يقعد هناك مع علي لحد مايتطمن عليه
جلست نهاد وقال بحزن :الله يكون في عون هنا المسكينه ماصدقت تفرح بعلي
فريده وهى تنظر لنهاد:الحمدلله انها جات علي كده وعلي بخير

رفع راسه ونظر لزوجته وقال بارهاق:نهاد لو سمحتي ممكن فنجان قهوه عندي صداع مش شايف منه
هزت راسها واسرعت الى المطبخ لتعد له فنجان القهوه
نظرت لاخيها وقالت بهدوء:ال حصل لعلي يافؤاد مدبر صح ؟
رفع راسه ونظر لها باندهاش من توقعها وسالها :ليه بتقولي كده ؟
تجاهلت سؤاله :مدبر يا فؤاد جاوبني
هز راسه بالايجاب وصمت
زفرت بضيق وقالت :لما حكالي مروان على ال شافه وبعد كده طلعت وشفت عربيته عرفت ان ال كان جاي كان قاصد علي مش سرقه
واردفت وهى تتسائل :لكن مين ده وعايز إيه يا فؤاد؟
اجابها وهو يحني جزعه للامام ويريح ذراعيه على ركبتيه :ده خطيب ليلى السابق واظن ان مرات عاصم هي ال قالت له عن موعد كتب الكتاب
نظرت اليها وراى الدهشه وعدم الفهم على وجهها وهى تحاول ان تستوعب تنهد وقال :أنا اقولك عاصم طلق مراته ...
تغيرت ملامحها وهتفت :طلقها...امتى؟ ...عشان كده ماكانتش حاضره كتب الكتاب
هزراسه وقال :ايوه
واكمل لها وهى تستمع باهتمام
ما ان انهي حديثه
هتفت وهى غير مصدقه :في ناس كده والبنت عملت لها إيه عشان تخلص منها لواحد مجنون زي ده
وهمست دون ان تشعر:مسكين ياعاصم ازاي استحملت كل ده
فؤاد بتعجب :انتى شايفه انه مسكين ...ليه ماقلتيش انه عشان زينه حصل لليلى كده وانه السبب
نظرت له باستنكار:فؤاد انت بتقول إيه ...ده اب مفيش حاجه اسمها فضل ابن عن ابن ...انت اكتر واحد عارف عاصم متعلق ببناته ازاى عاصم عمل كده لخوفه انها تبعد بزينه استحمل عشان البنات يكونوا مع بعض وعشان حبه ليهم وده واضح من كلامك وهى استغلت الوضع ده
اخفى ابتسامته واعجابه من تفسيرها الذى يشبه تماما ما اخبر عاصم به
فؤاد بهدوء:اهم حاجه دلوقتي انه طلقها وارتاح واتمنى يلاقي ال تفهمه وتعوضه وتحبه
واردف بقصد وهو ينظر لها :والله يافريده عاصم مفيش زيه انسان قلبه كبير وجواه حنان وحب يكفي بلد يا بختها والله ال تاخده... معاه هتنسى كل حاجه الحزن والالم والتعب ال مرت بيه
اتسعت عيناها وتسارعت دقات قلبها وهى تنظر لاخيها شعرت بجفاف في حلقها ما الذى يقصده بحديثه ...اهو يقصدني بحديثه لا هو يتحدث عنه وليس عني ...هو يتمنى له واحده تحبه وتفهمه
هو لا يقصدني بشئ اجل
:اتفضل القهوه يافؤاد ...فريده أنا عملتلك معاه فنجان قهوه ...فريده
افاقت على شرودها ونظرت لنهاد التى تمد يدها لها بفنجان قهوه
:فريده سرحتي في إيه ؟
نظرت لفنجان القهوه وقامت وهى تحاول ان تتحاشى نظرات اخيها المتفحصه :معلش يانهاد أنا رايحه انام لو شربته مش هاعرف انام وانا محتاجه ارتاح
فؤاد بمكر وهو يرتشف قهوته بهدوء:أنا اتفق معاكي يافريده القهوه بتسهر وبتخلي الواحد يفكر كتير احسن انك تنامي بدون تفكير
نظرت له ووجدته يرتشف القهوه بهدوء هزت راسها والقت عليه تحيه المساء وذهبت
جلست بجواره نهاد ونظرت له بتفحص:فؤاد هو في إيه ؟
هز كتفيه :فى اني بشرب القهوه عادى
رفعت حاجبها وقالت وهى تلوي فمها:مافيش حاجه معاك عادى واشارت لراسه أنا لو اعرف انت بتفكر في إيه ارتاح
اغمض عينيه:بفكر اخد دش واصلى وانام لان بكره ورايه حاجات كتير
وضع فنجانه الفارغ وقام ومد راحته لها وقال :مش هتنامي
امسكت كفه وقامت معه :لا هنام
اتجها الى غرفتهم وهم يتحدثون بود
....................


سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس