عرض مشاركة واحدة
قديم 07-12-17, 01:02 PM   #3

Just Faith

مراقبةومشرفةسابقة ونجم روايتي وكاتبة وقاصة وملكة واحة الأسمر بقلوب أحلام وفلفل حار،شاعرة وسوبر ستارالخواطر،حكواتي روايتي وراوي القلوب وكنز السراديب

alkap ~
 
الصورة الرمزية Just Faith

? العضوٌ??? » 289569
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 145,786
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » Just Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond repute
?? ??? ~
جروبي بالفيس (القلم وما يهوى)https://www.facebook.com/groups/267317834567020/
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


البارت(2)

سميرباندهاش: ايييييه..تطلب ايد حوريه بنتى لمروان ابنك

مجدى: ايوه ياسمير واتمنى انك ماترفضش طلبي ده

سمير: يامجدى انت فاجئتنى بالطلب ده وخصوصا انك داخل تتكلم ف الشغل

مجدى: مااحنا هنتكلم ف الشغل برضو..بس اما نخلص موضوع حوريه ومروان الاول

ويفكر سمير سريعا ف ميزه هذه الزيجه..اولا مجدى صديقه ..ثانيا بينهم صفقات وشغل وهذه الزيجه ستسهل عليهم كل شئ..وثالثا ان الاوان لحوريه بان تتزوج(كفايه عليها دلع لحد كدا تتجوز وتشيل المسؤليه بقي)

سمير: وهو كذلك وانا موافق يامجدى انا مش هلاقي احسن من مروان ابنك لحوريه بنتى

مجدى: علي خيره الله..نقرا الفاتحه ولا هتسال حوريه الاول

سمير ويضع يده ف يد مجدى: ماعندناش بنات تقول اه او لا يامجدى..بسم الله الرحمن الرحيم

وبعد ان انتهو صدق الله العظيم..مبروك يامجدى الف مبروك

مجدى:الله يبارك فيك ياسمير ..خلاص ان شاء الله هجيب مروان وهويدا وسهيله الاسبوع اللي جاى عشان يتعرفو ع بعض ونتفق علي كل حاجه

سمير: هتنورونا يامجدى والله

مجدى: بنورك ياسمير...يلا بقي نتكلم ف الشغل
****************
وتعود حوريه لمنزلها وتجد والدتها ف المطبخ وتدخل لها:الله الله علي الروايح الحلوه دى عاملالنا ايه بقي النهارده يانونو

ناديه: عاملاكو ياحبيبتى ملوخيه بالارانب ايه رايك بقي

وتتنطط حوريه مثل الاطفال ف فرح:هييه ملوخيه انا بمووت فيها ربنا يخليكى ليا ياحبيبتى ياارب

ناديه:ويخليكى ليه ياقلبي..يلا اطلعي غيري هدومك بقي عبال ما بابا يجى

فتتلاشي ضحكتها ليحل محلها العبوس: ماشي ياماما بعد اذنك....
وتصعد لغرفتها وتبدل ملابسها وتتوضئ وتصلي وبعدها تستلقي علي السرير وتمسك بروايتها المفضله وتبدا بالقراءه وبعد وقت ليس بقليل تسمع صوت والدها الجهورى ينادى عليها فتنتفض من سريرها وتهبط الدرج مسرعه: ايوه يابابا انا نزلت اهو

سمير: هتقوليلي برضو كنت بكلم بسنت

فتخفض حوريه بصرها ف الارض: اسفه يابابا كنت بقرا روايه

سمير: والله عال كل حياتنا بقت روايات ف روايات مش عارف هتاخدى من ده كله ايه اهو بتمققي عينك وبتضعفي نظرك وخلاص

ناديه: ماتسبها ياسمير هى وراها ايه يعنى اهى بتيجى من شغلها بتسلي نفسها ف اللي بتحبه

سمير: لا ماهى خلاص من النهارده هيبقي وراها

ناديه: تقصد ايه

وتركز حوريه فيما سيقوله

فيتنحنح سمير: انا النهارده قريت فاتحه حوريه علي ابن واحد صاحبي

فتندهش حوريه وتنتفض من مكانها:اييييييه...ايه اللي انت بتقوله ده يابابا

سمير بهدوء : زى ماسمعتى

ناديه:ايه ياسمير الكلام ده طب مش تاخد راى حوريه الاول

سمير: انا خلاص وافقت وقريت فاتحه وبدام انا موافق يبقي حوريه موافقه...وينظر لحوريه نظره ناريه..ولا ايه رايك ياحوريه ف الكلام ده

حوريه والدموع ف عينيها: لا يابابا انا بقي مش عاجبنى الكلام ده ومش موافقه

سمير: انتى بتعصي كلامى ياحوريه

حوريه: اسفه يابابا انا اول مره اعصيك بس دى حياتى اللي جايه وحضرتك عاوز تتحكم فيها مش كفايه اتحكمت ف اللي فاتت سيبلي بقي حريه الاختيار ف الانسان اللي هيكون جوزى

ويقف سمير وهو غاضب بشده ويمسك حوريه من احد ذراعيها ويضغط عليه بقوه: انتى فيه ف حياتك حد تانى يابنت

حوريه تتاوه من كثره الالم: ااه سيب دراعى يا بابا اااه

ناديه تحاول ان تبعد سمير عنها: حراام عليك ياسمير دراع البنت وبعدين انت عارف حوريه مش بتاعه الكلام ده

سمير ويوجه كلامه لحوريه وهو ضاغط ع ذراعيها: ردى عليا انتى فيه ف حياتك حد

حوريه من بين دموعها: لا يابابا والله مافيش سيب دراعى ارجووك اااه

فيترك سمير ذراعيها: خلاص وحتى لو كان فيه انا خلاص قريت فاتحه مع الراجل وهيجى هو ومراته وولاده كمان اسبوع...خلاص كلامى انتهى..انا طالع اوضتى حصليينى يانااديه

ويصعد سمير ويترك حوريه ف بكاؤها وناديه تهدئ من روعها

ناديه: اهدى ياحبيبتى ماتعمليش ف نفسك كدا انا هطلع اتكلم معاه واخليه يصرف نظر عن الموضوع ده

حوريه من بين بكاؤها وشهقاتها: وتفتكرى ياماما بابا ممكن يسمع كلامك بابا قري الفاتحه خلاص وادا للراجل كلمه عاوزاه يرجع ف كلامه معاه ويطلع مش راجل..انا متاكده ان بابا له مصلحه ف موضوع جوازى ده..ماهو يعنى مازهقش منى للدرجه دى عشان كدا عاوز يجوزنى وبسرعه كدا..وتبكى بشده

ناديه بحزن: لا حول ولا قوه الا بالله ...ياحبيبتى يابنتى انا ويلي ويلين لا عارفه اعملك حاجه ولا عارفه اصلا اتكلم معاه

حوريه وتمسح دموعها: انتى مالكيش ذنب ف حاجه ياماما اتفضلي اطلعى انتى عشان مايزعقلكيش وانا هطلع اوضتى..بعد اذنك

وتصعد غرفتها وترتمى علي السرير وتبكى من مراره حياتها مع والدها ياله من اب قاسي القلب لا يعرف عن الحنيه والاحتواء اى شئ

اما عند سمير وناديه

ناديه: حرام عليك ياسمير اللي بتعمله ف حوريه ده ..ده كل حاجه بالخناق الا الجواز بالاتفاق

سمير: خلاااص ياناديه انا اديت كلمه للراجل وقرينا فاتحه

حوريه: طب وحوريه مش تشوف رايها الاول

سمير: ملهاش راى طول ما ابوها موجود وبعدين هى هتعوز ايه احسن من كدا نااس كويسين ومحترمين جدا وف مركز كويس جدا جدا والولد شاب محترم وزى القمر بنتك بتتبطر ياناديه عقليها مش تعصيها..يلا تصبحى علي خير

ناديه بتهيدة حزن: وانت من اهله
********
وبعد وقت ليس بقليل تهدا وتعتدل ف فراشها وتمسك بهاتفها وتتصل بصديقه العمر التى تهون عليها كل شئ

حوريه بدموع: بسنت...الحقيينى

بسنت بفزع:خير ياحوريه ف ايه ماالك

حوريه ببكاء: بابا يابسنت

بسنت بخضه: عمو سمير ماله..انطقي

حوريه: بابا قرا فاتحتى النهارده علي واحد ابن صاحبه

بسنت بارتياح: ياشيخه خضتينى فكرت جراله حاجه..الحمدلله

حوريه بغضب:هو ماجرالوش لكن انا اللي جرالي وبيجرالي انا كدا اتحكم عليا بالاعدام يابسنت انتى اكتر واحده عارفه انى ضد انى اتجوز بغير رغبتى يقوم بابا يحطنى قدام الامر الواقع كدا ويقرا فاتحتى داانا حتى مااعرفش اسمه ايه

بسنت: خلاص ياحوريه اهدى ولو علي الاسم ياستى ابقي اساليه بكره

حوريه: انتى بتهزرى يابسنت انا فعلا حاسه انى بمووت بالبطئ اصلك مش عارفه احساس الواحده بيبقي عامل ازاى لما تحس انها هتتجوز واحد غصب عنها..وبعدها تنزل دموعها

بسنت وتصعب عليها صديقتها: خلاص ياحوريه اهدى طيب ماتخلي طنط تتكلم معاه يمكن يرجع ف كلامه

حوريه ببكاء:لا يابسنت مهما عملنا ابويا مش هيرجع ف كلامه انتى ماتعرفيهوش دا قرا فاتحه والناس هتيجى الاسبوع الجاى انا بجد مش عارفه اعمل ايه

بسنت: خلااص بطلي عياط بقي وقومى خدى شاور بارد يفوقك واتوضي وصلي وانتى هتهدى ونامى بقي عشان عندنا شغل الصبح بدرى وربنا يحلها من عنده بقي

حوريه: حاضر يابسنت..سورى يابسنت مصدعاكى بمشاكلي بس والله ماليش غيرك اتكلم معاه وافضفضله

بسنت: عشان تعرفي انا مستحملاكى ازاى دا انا ليا الجنه......بطلي هبل ياحوريه احنا اخوات قبل مانكون صحاب يلا ياحبيبتى قومى اعملي اللي قلتلك عليه ونامى وارتاحى

حوريه: اوك يا حبيبتى تصبحى علي خير

بسنت: وانتى من اهله ياقلبي

وتغلق الخط وبعدها تنصاع لكلام بسنت وتدخل تاخد شاور وتخرج تصلي وتدعى ربها بان يقف بجانبها ف هذه المحنه وبعدها تتسطح علي السرير لتذهب ف ثبات عميق فهى ليست بالمود لتقرا روايتها اليوم
****************
اما عند مجدى

مجدى: هو مروان لسه ماجاش من بره برضو

هويدا: ايوه ماانت عارف ابنك عاد بيتاخر كتيير بره..والله نفسي يتجوز ويتلم بقي

مجدى: هيحصل ماتخافيش

هويدا وتهللت اساريرها: بجد والنبي يامجدى

مجدى: وجوزك من امته بيهزر ف الحاجات دى

هويدا: طب حصل ازاى

وسرد لها مجدى كل شئ وطلبه ليد حوريه من سمير لابنه مروان

هويدا: وفكرك مروان هيسكت وهيوافق بالكلام ده

مجدى: لا مانا عاوز اخطط لحاجه كدا عشان احطه قدام الامر الواقع واخليه يوافق

هويدا: اما نشوووف
***********
وينتهى الليل وتشرق الشمس بخيوطها الذهبيه فتستيقظ حوريه مبكرا وترتدى ملابسها وتذهب الي عملها دون علم احد وهناك تتصل بناديه لتبلغها بانها فضلت بان لا تلتقي بوالدها اليوم

اما عند مروان يستيقظ ويهبط للاسفل ليجد والده ووالدته علي السفره يتناولون الفطار ويجلس معهم وبعد الانتهاء

مجدى:تعالي يامروان ورايا عاوزك ف كلمتين...ويذهب مجدى الي مكتبه

مروان: ماتعرفيش بابا عاوزنى ف ايه ياماما

فترفع هويدا كتفيها بحركه لا اراديه بانها لا تعرف شئ

مروان: مااشي هفطر وادخله....اومال البت سهيله فين مش شايفها يعنى

هويدا: نايمه ماانت عارف اليوم اللي مابيبقاش عليها كليه فيه بتنام براحتها

مروان: يابختهاا

هويدا: ماانت لو بتيجى بدرى وتنام بدرى وتصحى فايق مش هتقول كدا اموووت واعرف بتسهر فيين كل ده

مروان: ماخلاص بقي ياماما..انا داخل المكتب لبابا ..بعد اذنك

هويدا: ادخل ياحبيبي ادخل..وف سرها..دا انا فرحانه فيك فرح هههه

ويدق مروان الباب فتأتيه الاجابه بالدخول فيدخل ويجلس امامه: خير يابابا حضرتك عاوزنى ف ايه

مجدى وهو شابك اصابعه ف بعضهم: اكيد يامروان انت عارف اننا دخلنا ف شغل جديد مع واحد صاحبي

مروان: ايوه عارف

مجدى: وكنا عاوزين ان الشغل ده يستمر ويكبر مابينا من غير اى مشاكل فا فكرنا ف الحاجه الوحيده اللي هتخلي الشغل يستمر وهنكون حبايب دايما وزى ماانت عارف الصفقه دى مش سهله

مروان بعدم فهم: برضو مش فاهم حضرتك تقصد ايه بكل ده

مجدى:اقصد ان انا وسمير قرينا فاتحتك انت وبنته لان هو ده الحل الوحيد اللي هيخلي الشغل يستمر ويكبر

فينتفض مروان بغضب: نععععم حضرتك بتقول اييه قريت فاتحتى انا وعلي مين علي واحده مااعرفهاش ولا عمرى شوفتها

مجدى:مااحنا هنروحلهم كمان اسبوع عشان تتعرفو علي بعض

مروان: كماااان حددتو معاد اروحلها فيه..لا يابابا انا اسف مش مروان العوامى اللي يتلوى دراعه ويتحط قدام الامر الواقع

مجدى بغضب: ولد..اتأدب انت بتكلم ابوك انت نسيت نفسك ولا اييه

مروان: يابابا ماهو اللي انت بتقوله ده ماينفعش...ازااى اتجوز واحده مااعرفهاش وبعدين انا مش حاطت الموضوع ده ف دماغى حاليا
مجدى: خلاااص يامروان كتر الكلام مافيش منه فايده الموضوع خلصان وجهز نفسك الاسبوع الجاى عشان هنروحلهم..يلا اتفضل روح عالشركه وانا جاى وراك..........اتفضل

فيهم مروان بالوقوف وهو غاضب ويخرج يستقل سيارته ويذهب بها الي مكان ما ولكن ليس بالشركه

عند مجدى وتدخل له هويدا: هاا ايه الاخبار

مجدى بانتصار: عيب عليكى كله تمام

هويدا بسعاده: ياما انت كريم ياارب
***************
يقف امام عماره ويصعد علي ادراجها ويخرج المفتاح ويضعه ف مكانه ويدور به ليفتح الباب ويدخل ويغلقه ورائه فتسمع هى صوت الباب فتذهب اليه مسرعه وهى تحتضنه:حبيبي وحشتنى اووى اخص عليك كل دى غيبه

........: اسف ياحياتى مشغول شويه

تاليا: مشغول عن تولي مراتك حبيبتك دا انا كل يوم اقعد اقول هيجى النهارده لا هيجى بكره وبرضو مابتجيش هونت عليك ماوحشتكش

.....: بجد غصب عنى

تاليا: مالك يامروان ف اييه

مروان بتنهيده: ف مصييبه ياتاليا

تاليا بخضه: مصيبه ايه اتكلم

مروان: ابويا عاوز يجوزنى وقرا فاتحه مع واحد صاحبه

وتقف تاليا غاضبه:اييييه يجوزك ده ايه وانا ..انا هتعمل معايا ايه انت مش قلتلي انك قريب اووى هتعلن جوازنا وتخليه رسمى انت كنت بتضحك عليا يامروان

مروان: ولا بضحك عليكى ولا حاجه انا اتفاجئت زى زيك بالظبط والله

تاليا: وناوى علي ايه بقي ان شاء الله هتتجوزها...الا اسمها ايه صحيح

مروان: هتصدقينى لو قلتلك مااعرفش انا اتحطيت قدام الامر الواقع ومش عارف اعمل ايه

تاليا: اتصرف يامروان انا مش هسكت لوحصل

مروان: ماتخافيش ياتاليا مش هيحصل

تاليا: اما نشوووف

ويتركها ويغادر ويستلقي سيارته ويذهب للشركه وهو ف طريقه يظل سارح ويفكر ف كم المشاكل التى قذفت عليه من حيث لا يدرى وهو ف قمه تفكيره ينحدر عن الطريق لتتصدم السياره ف جزع شجره وتتصدم راسه بالدركسيون ويفقد الوعى
**************
ف المستشفي عند حوريه

حوريه بدموع: انا خلااص يابسنت معتش مستحمله بجد همووووت

بسنت: اهدى ياحوريه وفكرى بالراحه العياط مش هيفيد بحاجه

حوريه: تعرفي انى فكرت اهرب

بسنت: ههههه تهربي...تهربي ايه بس دى عادت موضه قديمه اووى..طب بدل ماتفكرى تهربي فكرى ازاى تطفشيه ياهبله

حوريه وعجبتها الفكره: ازاى يابسنت....ليسمعو بعدها صوت ندائهم ورجل الاسعاف يقول حادثه عربيه لتجرى عليه حوريه وبسنت
******************


Just Faith غير متواجد حالياً  
التوقيع
//upload.rewity.com/uploads/157061451865811.jpg[/IMG]ستجدون كل ما خطه قلمي هنــــــاااااااااااا[/URL][/FONT][/SIZE][/B]
الشكر لصديقتي أسفة التي دائماً تشعرني بأن هناك من يشعر بدون شكوى



سلسلة حد العشق بقلوب أحلام

رواياتي السابقة بقلوب أحلام
أنتَ جحيمي -- لازلت سراباً -- الفجر الخجول
هيـــامـ في برج الحمـــامـ // للكاتبة: Just Faith *مميزة
فراء ناعـــمــ (4)- للكاتبة Just Faith-

عروس الأوبال - ج2 سلسلة فراء ناعم- * just faith *
سلسلة عشاق صنعهم الحب فتمردوا "ضجيج الصمت"

ودي مشاركاتي في سلسلة لا تعشقي اسمرا
https://www.rewity.com/forum/t326617.html
https://www.rewity.com/forum/t322430.html
https://www.rewity.com/forum/t325729.html
ودي رسمية
https://www.rewity.com/forum/t350859.html

خواطري في دعوني أتنفس
ديوان حواء أنا !!

شكرا نيمو على خاطرتك المبدعة
رد مع اقتباس