عرض مشاركة واحدة
قديم 07-12-17, 01:05 PM   #5

Just Faith

مراقبةومشرفةسابقة ونجم روايتي وكاتبة وقاصة وملكة واحة الأسمر بقلوب أحلام وفلفل حار،شاعرة وسوبر ستارالخواطر،حكواتي روايتي وراوي القلوب وكنز السراديب

alkap ~
 
الصورة الرمزية Just Faith

? العضوٌ??? » 289569
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 145,786
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » Just Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond repute
?? ??? ~
جروبي بالفيس (القلم وما يهوى)https://www.facebook.com/groups/267317834567020/
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

البارت(4)

فيرفع بصره لتلك الاسم الذي مر علي مسامعه من قبل وترفع هى الاخرى بصرها لترى تلك البغيض الذي جاء لخطبتها بغير رغبتها لتتلاقي الاعين لتحل الدهشه والصدمه مكانها
لتتصدم حوريه من رؤيته وها هو الاخر يكون مصدوم من رؤيتها

مجدى: ماشاء الله زى القمر ياحوريه

هويدا: فعلا يامجدى زى القمر ماشاء الله..تعالي يا حبيبتى تعالي

فتذهب لها حوريه وتسلم عليها وبعدها تسلم علي مجدى

سهيله: امووره اووى يامروان اذيك يا حوريه انا سهيله اخت مروان الصغيره

حوريه: اهلا ياحبيبتى اذيك..وتسلم عليها

سمير: روحى ياحوريه سلمى علي مروان عريسك

لتغتاظ من هذه الكلمه..وتذهب ناحيته وتنظر له نظرات ناريه..وتسلم عليه

هويدا: تعالي ياحبيبتى اقعدى هنا...وتذهب وتجلس بجانب هويدا

سمير: مروان ياحوريه بيشتغل مع باباه ف الشركه ويعتبر شريك فيها

فتبتسم له حوريه ابتسامه(من تحت الضرس)

مجدى : انا سامع انك دكتوره شاطره اووى ياحوريه

حوريه: ده من زوقك بس ياعمو

هويدا: ربنا يحميكى ياحبيبتى يااارب

مجدى: طيب نسيب حوريه مع مروان شويه عشان يتعرفو ع بعض اكتر

سمير: فعلا معاك حق اتفضلو معانا

ويذهبو جميعا الي مكان اخر ويتركو حوريه مع مروان بمفردهم...فترفع حوريه بصرها له لتبدا ف توبيخه بعد ما اطمئنت ان الجميع بعيدا عنهم

حوريه: انت يابنى ادم انت ايه اللي جابك هنا..جاى عشان تخطبنى مش كفايه التهزيق اللي خدته قبل كدا..شكلك حبيته ونفسك تتهزق تانى

مروان: لالالا لحد هنا وتعملي استوب انا عديتهالك قبل كدا لكن مش هعديهالك المره دى..اوعى تفتكرى انى لما شوفتك ف المستشفي دوبت ف العنين السوده دى وقولت لا هى يا بلاش وروحت قولت لاهلي وجينا نخطبك...لا اللي انتى ماتعرفهوش ان انا جاى هنا غصب عنى يعنى مغصوب عالجوازه دى ولو عليا انا مش عاوزك ومش عاوز الجوازه دى تتم..وكمان انا اتفاجئت دلوقتى انك انتى العروسه انا لو كنت اعرف ماكنتش جيت من الاول دى صفاء برقبتك....ويقول ف نفسه......سامحنى يارب

وتغتاظ حوريه: صفاء..صفاااااء.....علي اساس ان انا كنت هوافق عليك لو جايلي بمزاجك وعلي فكره بقي انا كمان مغصوبه عالجوازه دى ولو حصل هيبقي بغير رضايا وهتبقي الجوازه باطله

مروان: خلاص ارفضينى..قوليلهم ان ماحصلش قبول مابينا وارفضي

حوريه بحزن: ياريت اقدر اعمل كدا كان زمان ماكنتش انت قاعد هنا اساسا لكن للاسف ماقدرش...لكن انت راجل واكيد مش هيجوزوك غصب عنك يعنى قولهم انت انك ماارتحتليش وارفضنى

مروان: برضو مش هينفع ابويا حاططنى قدام الامر الواقع مش هقدر ارفض

حوريه بعصبيه: لا بقي انت لازم تشوفلك حل...مانا لايمكن اتجوز بالطريقه دى وبالذات ليك انت..انت لو اخر واحد ف الدنيا انا لا يمكن اوافق عليك ..انت فااهم

مروان بغضب: ليه بقي ان شاء الله ناقصلي ايد ولا ناقصلي رجل

حوريه: ناقصلك تواضع واخلاق واسلوب كويس تتعامل بيه مع الناس...انت بنى ادم مغرور ومش هامك اى حد ومابتعرفش تتعامل مع الجنس اللطيف...انا لايمكن اوافق عليك الموت عندى اهون من انى اتجوزك

مروان واستشاط غضبا من كلامها: علي اساس ان انتى ملاك يعنى مانتى عنيده ولسانك متبري منه اوعى تكونى مفكره نفسك من الجنس اللطيف بلسانك ده...وعلي فكره بقي انتى كمان لو اخر واحده ف الدنيا لا يمكن اتجوزها بمزااجى...بس اعمل ايه ابويا جابرنى عالجوازه دى..مضطررر

حوريه : خليك راجل وارفض

مروان بغضب: انا راجل غصب عنك..احترمى نفسك يابت انتى

حوريه: بت اما تبتك تانى مره تقولهالي...احترم نفسك احسنلك

مروان: وان مااحترمتش نفسي هتعملي ايه يعنى

حوريه: ماتزعلش بقي من اللي هيحصل

مروان بحزم: انتى اللي ماتزعليش من اللي هيحصل.......وينادى علي والده...بابا يابابا

وياتيه مجدى وسمير ويليهم ناديه وهويدا وسهيله

مجدى: خير يا حبيبي اتكلمتو مع بعض

مروان: ايوه يابابا خلاص

سمير: وايه الاخبار بقي ياحوريه

حوريه: يابابا انا كن.........ويقاطعها مروان.......خلاص ياعمى ماتكسفهاش بقي احنا اتكلمنا مع بعض والحمدلله تمام ...ها نقرا الفاتحه بقي...لا دا انا نسيت انكو قريتوها قبل كدا خلاص نحدد معاد الخطوبه..ايه رايكو

كان وهو يتكلم تنظر له حوريه وهى مندهشه ومذهوله من كلامه فاها هو الاخر يضعها امام الامر الواقع فلا تجد لنفسها مخرج من هذا المأزق

مجدى: انا ماعنديش مانع ايه رايك ياسمير نحدد المعاد دلوقتى

سمير: وهو كذلك خلاص يبقي علي يوم الخميس اللي جاى ان شاء الله..يناسبكم المعاد ده

مروان: تمام ياعمى

مجدى: علي خيره الله..ربنا يتمم لكو بخير يا ولاد

وبعدها يطلق ناديه وهويدا الزغاريط ف ارجاء المنزل..وكادت حوريه ان تدمع من هذا الموقف كانت تود ان تصرخ..تصرخ بكل قوتها وتوقف هذه المهزله هذه الزيجه الغير مرغوب فيها وتطرد هذا البغيض الذي جاء لخطبتها بدون رغبتها هذا البغيض الذي لا تطيقه

فاستاذنت حوريه وصعدت للاعلي قبل ان يلاحظ احد دموعها التى حبستها وبمجرد ان دلفت لغرفتها ارتمت علي سريرها وبدات بالبكاء والنحيب

فياتيها اتصال من بسنت فترد عليها وهى ف قمه بكاؤها : الوو..ايوه يابسنت

بسنت بخضه: حوريه مالك يا حبيبتى انتى بتعيطى كدا ليه..هو ف اييه

حوريه ببكاء وتعتدل ف جلستها: خلاص يابسنت الخطوبه الخميس الجااى

بسنت: يانهاار اسوود بالسرعه دى..ايه ماعرفتيش تطفشيه ولا ايه

حوريه: لا هزقته بس...وقالي هو كمان مغصوب عالجوازه دى زيي بالظبط

بسنت: لالا كدا الموضوع كبير اووى يعنى انتو الاتنين دلوقتى مغصوبين عالجوازه دى..لا لازم تشوفلكو حل

حوريه: لا وخدى التقيله بقي....عارفه العريس طلع مين

بسنت: ايه ده هو احنا نعرفه...قولي قولي يا مصيبه طلع مين

حوريه: فاكره الشاب اللي جالنا الاسبوع اللي فات ف حادثه عربيه وانا دخلتله وبعدها دخلتله صفاء وجالنا واحنا واقفين وانا هزقته

بسنت: لا اوعى تقولي ان هو ده العريس

حوريه: اااااه هو يابسنت هو

بسنت: يخربعقلك ياحوريه هو جاى عشان ينتقم ولا ايه ههههه

حوريه: لا هو جاى ومايعرفش ان انا العروسه

بسنت: يا واجعه مربربه شكل ايامك اللي جايه مطينه بطين يا حبيبتى

حوريه ببكاء طفولي: ماتفكرنيش يابسنت انا خايفه اووى ومش عارفه ايه اللي هيحصل...المشكله انى مش طايقاه بجد مغرور وشايف نفسه اووى وقليل الذوق وفيه كل العبرر

بسنت: فعلا انتى اكتر حاجه بتكرهيها ف حياتك هى الغرور...طب يا حوريه ماتحاولي تتأقلمى معاه يمكن تحبيه دا حتى الواد اووز يابت

حوريه: يغور باوزه ولوزه انا مش عاوزاه مايهمنيش وسامته دى...انا باخد الراجل بشهامته وجدعنته وتواضعه وطبعا باخلاقه انما ده مافيش فيه اى حاجه من اللي انا عاوزاها

بسنت:ياشيخه اتقي الله دا انتى لو طفيتى النور عليه هينور ف الضلمه وربنا هههههه

حوريه: بسنت انتى بتضحكى ليكى نفس تضحكى وصاحبه عمرك شايفاها هتجوز غصب عنها

بسنت: حوريه يا حبيبتى انتى شايفاه جايب المازون دلوقتى ..اهدى كدا

حوريه: يعنى ايه مش فاهمه

بسنت: افهمك..مش انتو لسه هتتخطبو ولسه علي بال ماتجهزو نفسكو وتحضرو للفرح لسه مواال طويل مش كدا

حوريه: تماام

بسنت: بااااس ف الفتره دى بقي تخترعي اى حاجه تقرفيه ف عيشته وتطلعي فيه القطط الفطسه زى ما بيقولو

حوريه بقرف: اييه ده هما بيقولو كدا

بسنت: باين ياختى والنبي مانا عارفه ههههه

حوريه: دا انتى بتجيبي امثال شكلك

بسنت: ههههه اعمل ايه ف المستشفي بشووف العجب وبسمع الاعجب

حوريه: طيب سيبك من كل ده وقوليلي اعمل اييه

بسنت: يابنتى انتى هتجننينى ماقولتلك اتخطبيله عاادى وبعد الخطوبه هنتكتكله بقي

حوريه: ماشي يابسنت اما نشوف اخرتها اييه

بسنت: تراهنيني اخرتها دبلتين وبدله سوده وفستان ابيض وهنعمل لولولولولولولي فرررح ههههههه

حوريه بنرفزه: انا غلطانه انى اتكلمت معاكى اساسا..اقفلي يابسنت اقفلي....وتغلق ف وجهها الخط...لترمى بسنت الفون وتقع علي الارض من كثره الضحك

اما حوريه فكانت تجلس وحدها ف الغرقه تفكر ف كلام بسنت ويدخل عليها والدها وهو غاضب

سمير: انتى ازاى يابنت تقومى وتسيبي الناس لوحدهم كدا..انتى حرجتينى مع الناس

حوريه: مانا سيباك انت وماما معاهم

سمير: ولو..ماينفعش برضو اييه يقولو علينا ايه غاصبينك علي الجوازه ولا ايه

فتتعجب حوريه منه وتنظر له باستغراب: ماهو فعلا ده اللي بيحصل يابابا انت بتجوزنى غصب عنى هما مش هيقولو هما اكيد متأكدين انى مغصوبه عالجوزاه دى...انت يابابا طوول عمرك قاسي عليا وعمرك ماكنت حنين معايا وانا مش معترضه علي كدا..بس اللي انا بطلبه منك انك تدينى حريه اختيار شريك حياتى داحقي

سمير: دك كسر حوقك ياحوريه...مافيش عندنا بنات تقول اتجوز مين ومااتجوزش مين..انتى تجهزى نفسك خطوبتك الخميس الجاى والفرح بعدها........بشهرر

وتنتفض حوريه من مكانها: ايييييييييييه شهر!!..لا يابابا حرام عليك شهر دا قليل اووى انا عاوزه اقل حاجه سنه

سمير: سنه!! بقولك ايه انا اتفقت مع الناس ومش جاى اخد رايك لا انا جاى ابلغك بس ويلا نامى عشان تصحى بدرى عشان مروان وسهيله اخته هيفوتو عليكى بكره عشان تجيبو الفستان ولوازم الخطوبه

حوريه بغضب: ما لسه بدرى هو مستعجل علي ايه

سمير: الولد ماطلبش انا اللي طلبت كدا ويلا بقي ناامى...تصبحى علي خيير

حوريه بحزن: وحضرتك من اهله

وبعدها تقوم من علي سريرها وتدخل المرحاض وتبدل ملابسها وتأخذ شاور بارد وتخرج تستلقي علي سريرها وهى تفكر ف احداث اليوم القادم كيف سيكون...ليقاطع شرودها صوت رنين الهاتف ليعلن عن اتصالا من رقما غريبا بدون اسم..فاوضعت الهاتف علي وضع الصامت بلامبالاه ..واخذت تفكر مره اخرى فيقطع شرودها شاشه الهاتف وهى تعلن عن وجود اتصال بنفس الرقم فترد من الحاح المتصل

حوريه: الوو

الشخص: الوو...ها نمتى ولا اييه

فتنظر حوريه للهاتف باستغراب وترد: مين معايا

الشخص: اييه لحقتى تنسينى ولا اييه...لا فوقي كدا انا مش ناقص

فتعرفه من صوته لا بل عرفته من اسلوبه وقله زوقه ف الحوار التى اعتادت عليها:ااه هو انت ..عاوز ايه وبعدين جبت رقمى منين

مروان ببرود: من عمى..وبعدين انا مش بكلمك دلوقت عشان اقعد احب ف سيادتك ف التليفون انا بكلمك عشان اعرفك انى هفوت عليكى بكره انا وسهيله عشان نجيب فستان الخطوبه وامرى لله

حوريه: بس ماتقولش فستان خطوبه وانت عارف اللي فيها وبعدين بابا قالي من شويه ...خلاص قولت اللي انت عاوزه بعد اذنك بقي عشان عاوزه انام...وتغلق الهاتف ف وجهه

مروان: يابنت ال..... مااشي انتى اللي بداتى اللعب يا حوريه استحملي بقي وماترجعيش تعيطى ماهو مش مروان العوامى اللي بت زيك تقفل السكه ف وشه..ماااااشي
*****************
وياتى تانى يوم ويذهب مروان وسهيله منزل حوريه ويستقبلهم سمير وناديه بترحاب شديد جدا ويسالو عن حوريه لتصعد لها ناديه لتجدها نائمه

ناديه: حوريه بت يا حوريه

حوريه: اممم ايه ياماما ف اييه

ناديه: يابنتى قومى خطيبك تحت هو واخته مستنيينك

لتنتفض بغضب: ماتقوليش خطيبك ماتقوليليش الكلمه دى تانى انا بكرهه بكرهه انتى فاهمه بكرهه

ناديه: خلاص ياحوريه وطى صوتك لايسمعو يابنتى

حوريه: مايسمعو تحبي انزل اقولهم كدا ف وشهم

ناديه: لا يا حوريه خلاص..البسي بس انتى عشان ماتتاخريش عليهم اكتر من كدا

فتقوم علي مضض: حاضر..انتى عارفه لولا انى عندى اجازه من الشغل النهارده انا ماكنتش روحت مع حد............وبعدها تدخل المرحاض وتغتسل وتخرج تصلي وترتدى ملابسها وكانت عباره عن فستان قطنى يحمل اللونين الاسود والاحمر وطرحه سوداء وشنطه وجزمه حمراء....وبعدها تهبط للاسفل وتدخل وتسلم علي سهيله بود وحب فهى بالفعل احبتها مثل اختها وسلمت عليه هو الاخر

مروان: طيب يلا نمشي احنا بقي

حوريه: اوك

ويذهبو ليستقلو السياره وتفتح حوريه الباب الخلفي للسياره فتمسك يدها سهيله: اييه يا جميل بتعملي ايه مكانك مش هنا مكانك قدام جمب خطيبك...وكأن حوريه لم تسمعها وتفتح باب السياره وتركبها.......لا ياسهيله انا مكانى الصح هنا اركبي انتى قدام

فتستغرب سهيله من رد فعلها ويغتاظ مروان من ردها: خلاص يا سهيله اركبي انتى جمبي يا حبيبتى...وبعدها ينطلق بالسياره الي احد المولات

وبدات حوريه وسهيله يلفون ع بعض المحلات وكان مروان معهم

سهيله: الله دا حلو اووى يا حوريه هيبقي تحفه عليكى

مروان: فعلا جميل اوى يا سهيله

حوريه بعند: لا ياسهيله مش عاجبنى....دا احلي هاخده

سهيله: واااااااو دا جميل اوى يا حوريه ازاى ماشوفتوش دا احلي من اللي انا اختارته زوقك حلو اووى..خلاص يلا ادخلي قيسيه

حوريه: اوك

وتدخل حوريه البروفه لتقيس الفستان....اما ف الخارج

سهيله : مرواان

مروان: نعم ياسهيله

سهيله: هو انا ليه حاسه ان التعامل بينك وبين حوريه مش طبيعي يعنى مش زى اى اتنين مخطوبين ..طب انت وعارفين انك مغصوب عالجوازه دى طب هى اسلوبها ف الرد عليك ناشف اووى تفتكر هى كمان ممكن تكون مغصوبه عليك

مروان: علمى علمك ياسهيله ابقي اسأليها

سهيله: اسألها ايه بس يا مروان هروح اقولها انتى مغصوبه علي اخويا زى ماهو مغصوب عليكى ..لا طبعا ماينفعش

مروان: طب خلاص نقطينا بسكاتك بقي ومش كل شويه تفكرينى بالمصيبه اللي انا فيها دى مااشي

فتضع سهيله يدها ع فمها لتكتم ضحكتها وبعدها تخرج حوريه وهى ترتدى الفستان لا نبالغ عندما نقول انها كانت تشبه للملاك ف هذا الوقت كانت ترتدى فستان تايبست ضيق من الاعلي لتحت الركبه وواسع من عند الزيل وكان باللون السيمونى وكانت اكمامه طويله وضيقه
وشفافه لتظهر ذراعيها

عندما شاهدها مروان فتح فمه وسهيله كانت غير مصدقه من جمال حوريه البالغ

حوريه: ايه يا سهيله متنحه كدا ليه شكلي مش حلو فيه

سهيله: مش حلو فيه ايه بس دا انتى تجننى تهبلي هو ف كدا..مروان ايه رايك

ويظل مروان سارح ولا يدرى باى شئ حوله

سهيله: مروان انا بكلمك...ايه رايك ف الفستان

ويفيق مروان من شروده: ها..ايه يا سهيله بتنادى

سهيله: ايوه بقولك ايه رايك ف الفستان

مروان: اه حلو حلو..يلا خلصونى بقي

وتغتاظ حوريه من اسلوبه: علي العموم حتى لو ماكانش حلو هو عاجبنى وهاخده...انا هدخل اغير ياسهيله

سهيله: اتفضلي يا حبيبتى.... وبعدها...مروان ليه كدا الفستان فعلا شكله تحففففه

مروان: وانا اتكلمت مانا قولت حلو

سهيله: اسلوبك يامروان هو اللي ماكانش عاجبنى خالص

مروان: انا كدا بقي واللي عاجبه

فتسمع حوريه اخر جمله قالها وهى علي وشك الخروج فتتوعد له وتخرج: خلاص انا خلصت

مروان: اوك...هاتى الفستان بقي اما احاسب عليه ....ويذهب مروان ليدفع تمن الفستان وعند الانتهاء يجد اخر شخص يتوقع وجوده هنا فيأخذ الفستان ويذهب لحوريه وسهيله سريعا: يلا بينا احنا لازم نمشي دلوقتى حالا
***************




Just Faith غير متواجد حالياً  
التوقيع
//upload.rewity.com/uploads/157061451865811.jpg[/IMG]ستجدون كل ما خطه قلمي هنــــــاااااااااااا[/URL][/FONT][/SIZE][/B]
الشكر لصديقتي أسفة التي دائماً تشعرني بأن هناك من يشعر بدون شكوى



سلسلة حد العشق بقلوب أحلام

رواياتي السابقة بقلوب أحلام
أنتَ جحيمي -- لازلت سراباً -- الفجر الخجول
هيـــامـ في برج الحمـــامـ // للكاتبة: Just Faith *مميزة
فراء ناعـــمــ (4)- للكاتبة Just Faith-

عروس الأوبال - ج2 سلسلة فراء ناعم- * just faith *
سلسلة عشاق صنعهم الحب فتمردوا "ضجيج الصمت"

ودي مشاركاتي في سلسلة لا تعشقي اسمرا
https://www.rewity.com/forum/t326617.html
https://www.rewity.com/forum/t322430.html
https://www.rewity.com/forum/t325729.html
ودي رسمية
https://www.rewity.com/forum/t350859.html

خواطري في دعوني أتنفس
ديوان حواء أنا !!

شكرا نيمو على خاطرتك المبدعة
رد مع اقتباس