عرض مشاركة واحدة
قديم 09-05-19, 11:43 PM   #24

Just Faith

مراقبةومشرفةسابقة ونجم روايتي وكاتبة وقاصة وملكة واحة الأسمر بقلوب أحلام وفلفل حار،شاعرة وسوبر ستارالخواطر،حكواتي روايتي وراوي القلوب وكنز السراديب

alkap ~
 
الصورة الرمزية Just Faith

? العضوٌ?ھہ » 289569
?  التسِجيلٌ » Feb 2013
? مشَارَ?اتْي » 145,786
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » Just Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond reputeJust Faith has a reputation beyond repute
?? ??? ~
جروبي بالفيس (القلم وما يهوى)https://www.facebook.com/groups/267317834567020/
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

الحلقه ال 23

ادهم روح ليلي بيتها وهو راح المعسكر واول ما شافه سيف
سيف: ها ادهم عملت ايه؟
ادهم: معملتش
سيف: طيب اتأخرت ليه؟
ادهم بزعيق: هو تحقيق ولا ايه؟؟وانت مالك انا عملت ايه؟؟
سيف بصله باستغراب مش فاهم هو ماله
ادهم: انا حاليا مش قادر اتكلم فلو سمحت محتاج اكون لوحدي..معلش يا

سيف
سيف: لا يا ادهم عادي
سابه ومشي ودخل اوضته وقفل علي نفسه وافتكر كل حاجه عملها في

يوم من الايام لاحمد صاحبه...كام مره انقذه من كام ورطه؟؟كام مره

ساعده ؟كام مره اتحرم من اجازته في الكليه علشان خاطره؟؟كام مره

وقف جنبه؟؟واكتر حاجه وجعته قوي يوم ماعرف ان ليلي اتخطبت

وراحله بيته يفرشهوله ورد وراح يغنيله في فرحه وهو موجوع

وبسببه...طيب ليه؟؟ليه احمد يعمل فيه كده؟؟طيب غلط وغار منه في

لحظه ..يقوله بعدها..يقوله في اي وقت..لو قاله ....لو قاله كان ممكن

يسامحه..لو حتي قاله قبل ليلي ما تقوله بدقيقه واحده كان برضه هيسامحه

بس كان يقوله...مايسبوش كده...فجأه قام لم هدومه وطلع
ادهم: سيف...سيف(بينادي عليه)
سيف: ايوه يا ادهم
ادهم: انا راجع مصر دلوقتي
سيف: ادهم ايه اللي حصل؟؟؟انا مش قصدي ادخل انا بس عايز اتطمن

عليك مش اكتر
ادهم: انا كويس ..كل الحكايه اني عرفت مين اللي فرقني عن ليلي السنين

اللي فاتت دي كلها
سيف: مين؟؟
ادهم: بعدين هحكليك بعدين..سلام دلوقتي
وصل القاهره علي العصر كده وطلب من امه انها تعزم احمد ومراته علي

العشا عندهم وبعدها راح لابوه الشغل
ادهم: ممكن ادخل
ابوه: ادهم ادخل طبعا..حمدلله علي السلامه جيت امتي؟
ادهم: حالا
ابوه: اقعد .....مالك؟
ادهم: عايز اسألك سؤال بس تجاوبني عليه
ابوه: طبعا اسأل
ادهم: عرفت منين بعلاقتي بليلي من عشر سنين؟؟مين قالك انها صغيره؟
ابوه: ياه عشر سنين...مش فاكر يا ادهم ده موضوع قديم
ادهم: انا لسه عايش فيه ..يبقي مش قديم..وانا متأكد انك فاكر فبلاش

الحركات دي
ابوه: وعدت اني مقولكش خلاص وانا عمري ما برجع في وعدي

ابدا..وبعدين هيفرق معاك في ايه دلوقتي؟؟؟
ادهم: طيب حافظ علي وعدك ما تقوليش مين...انا هقولك حد وانت تقولي

اه ولا لأ؟؟ولو لأ مش هسألك اسئله تانيه ابدا
ابوه: ماشي
ادهم: احمد هو اللي قالك؟؟؟
ابوه: ايوه هو..بس هو كان عايز مصلحتك وخايف عليك مش اكتر..ما

تزعلش منه..وزي ما سامحتني يبقي تسامحه
ادهم: انت مش عارف حاجه
ابوه:طيب عرفني
ادهم: بالليل هتعرف
سابه ومشي وهو دماغه هتنفجر من التفكير..سيف اتصل بيه وقاله ان

ليلي سألت عليه واتضايقت جامد لما عرفت انه سافر
اخيرا وقت العشا والكل قاعد اتعشوا وادهم في منتهي الهدوء بيبص لاحمد

كأنه بيشوفه لاول مره..بيدرسه من بعيد ويدرس ملامحه..ويسأل نفسه

ازاي هو ظابط من اكفأ ظباط المخابرات وواحد عرف يكدب عليه الفتره

دي كلها وازاي هو عمره ما اكتشف كدبه
احمد: ايه يا ادهم مالك بتبصلي كده ليه؟
ادهم : غريبه يا اخي
احمد: ايه هيا اللي غريبه؟
ادهم: انك تفضل مع حد اكتر من 20 سنه وتكتشف بعد كده انك ما

تعرفش الشخص ده نهائي
وفاء: ادهم انت غريب النهارده خالص يا حبيبي
عبير: تلاقيه بيحب جديد ولا حاجه
ادهم: لا يا عبير مش بحب جديد...عارف يا احمد انا ليه ما اتجوزتش لحد

دلوقتي؟؟عارف لو كنت اتجوزت من خمس سنين مثلا كان ممكن يكون

عندي عيل زي كريم ابنك مثلا...عارف ليه ما اتجوزتش؟؟؟
احمد قلبه بيدق بسرعه ..مكن يكون عرف الحقيقه؟؟؟
احمد: لأ مش عارف...ملقتش واحده مناسبه مثلا؟؟؟
ادهم: لا لقيتها وحبيتها..بس المشكله مكانتش فيا او فيها؟؟؟المشكله كانت

في اللي حوالينا...اللي حوالينا استكتروا علينا الحب ده...
عبير: مش انت روحتلها بعد خمس سنين لما سبتها ولقتها ارتبطت
ادهم: لا يا عبير ما ارتبطتش..كانت بتضحك عليا
عبير: ليه عملت كده؟؟هيا كده فرقت بينكم
ادهم: علشان في واحد راحلها وقالها اني متراهن عليها مع اصحابي واني

عمري ما حبيتها,,

عبير: لو بتحبك مكانتش تصدق اي حد
ادهم: ماهو كان شاطر قوي ولعبها صح قوي..جي لابويا وقاله ان ابنك

بيحب عيله وممكن يعمل حاجه غلط وومكن يفضحك ولعب في دماغ ابويا

فابويا اضطر يتصرف وبعت حد يراقبني وصورلي صور ليا مع ليلي

وهددني بالصور دي وفعلا استجبت لابويا وبعدت لكن الشخص ده ما

اكتفاش بكده خاف ان ليلي تستناني فعلا فقالك لما ابعدها هيا كمان ..راح

مراقبني هو التاني وصورلي فيديو وانا مع ليلي وراح وري الفيديو لليلي

علي اساس ان انا اللي مصوره كدليل اني عرفت اغويها ..والمشكله ان

الشخص ده كان اكتر حد انا بثق فيه فكان هو الوحيد اللي طلبت منه يروح

لليلي ويقولها تفتكر ديما اني بحبها واني هرجعلها بس هو راح قالها اني

مالمستهاش علشان هيا بنت وانها لما تفقد عذريتها تكلمني وانا انام معاها

..ايه رأيك يا عبير ؟؟كان المفروض ليلي وهيا عندها 15 سنه تتصرف

ازاي هنا؟؟؟ والمفروض انا بعد عشر سنين اعمل ايه مع صاحبي ده

عبير ساكته بس دموعها نازله هيا قلبها كان حاسس انه خاين ..كان ديما

ضميره بيعذبه وهيا حاسه بيه...هيا عارفه ان ادهم بيتكلم علي جوزها
ادهم: ايه يا عبير سكتي ليه؟؟؟
عبير: مش عارفه اقول ايه؟؟
ادهم: تقوليلي اعمل ايه في الشخص اللي فرقني عن حبيبتي عشر سنين

وطول العشر سنين دول كان جنبي ..شايفني بتعذب وبتغرب وببعد عن كل

الناس...كان ممكن في اي وقت يقولي وكان ممكن اسامحه او اقدر اللي

عمله او اصلح اللي حصل بس هو لا اكتفي انه يراقبني ويتفرج..ويا

باجحته في يوم فرحه يخليني اغنيله...وكل ما يحتاج حاجه يجي يجري

عليا..بـأي عين كنت بتقف قدامي؟؟؟
احمد ساكت ومش قادر ينطق ..هنا ادهم انفجر فيه ..شد مفرش الصفره

باللي عليها وطيره ووفق قدام احمد ومسكه من هدومه
ادهم: بأي عين بتيجي تدخل البيت ده وتاكل فيه؟؟؟بأي عين بتقف قدامي

وتكلمني؟؟باي وجه حق واقف قدامي دلوقتي؟؟؟انت ايه؟؟
ادهم زقه بعيد عنه ووقع علي الارض
احمد: انا طول الوقت وانا ندمان ومعرفتش اقولك
ادهم: معرفتش تقولي؟؟؟امال تعرف بس تتطلبني لما تحتاج مصلحه

هاه؟؟
احمد: اقسم بالله ما شفت يوم حلو ولا عرفت راحه البال دي ابدا
ادهم: تستاهلها وتستاهل اكتر من كده...من هنا ورايح ما تدخلش البيت ده

تاني ولا تتكلم معايا تاني ولا عايز اشوف وشك هنا تاني
ادهم: عبير سبق وضمنتهولك بحياتي ...دلوقتي انا بقولك الراجل ده خاين

وكلب..لا بلاش كلب الكلب عمره مابيخون صاحبه...الراجل ده خنزير

ممكن يخونك في اي لحظه .عاش معايا هنا في البيت ده اكتر من عشرين

سنه وخاني ...ومفكرش في لحظه يقولي فأنا بسحب كلامي ليكي وبقولك

اسف من كل قلبي اني اقنعتك في يوم انك تتجوزيه بس انا اتخدعت

فيه...انتي اختي وانا مازلت متمسك بيكي بس جوزك ده ما يدخلش هنا

تاني لكن ليكي انتي وابنك البيت ديما مفتوح
سابهم ومشي واحمد مشي وعبير رفضت تمشي معاه....وحاله من

الصمت خيمت علي البيت كله...عشر سنين وهو بعيد عن حبيبته وبسبب

صديق عمره...محدش عارف يواسيه او يكلمه او يقوله اي حاجه..وهو

ممكن ايه يتقال؟؟؟حبيبته واتجوزت خلاص..وهو وخسرها واتطصدم

كمان في صديق عمره وطفولته.....
احمد حاول يتكلم مع اي حد من عيله ادهم يستسمحهم بس كلهم رفضوا

يسمعوه...راح كلم سيف وحكاله لكن سيف كمان رفض يساعده وقاله انه

لو مكان ادهم كان قتله ..بس مشكله ادهم انه طيب
سيف كان متضايق قوي ومش عارف يساعد صاحبه ازاي او يعمل ايه
راح لليلي الشغل
سيف: انتي عايزك؟
ليلي: ايه انتي دي؟؟اتكلم كويس
سيف: بقولك ايه انا مش رايقلك ...انجزي وسيبي اللي في ايدك وتعالي
ليلي: في ايه عايز ايه؟؟
سيف: هو سؤال واحد وتجاوبي عليه من غير لف ولا دوران
ليلي: انا مش هجاوبك علي حاجه اصلا
سيف: يا صبر ايوب..نفسي اعرف شايف فيكي ايه اصلا؟؟؟
ليلي: انت لسانك طويل فعلا
سيف: لساني طويل ايوه بس بحب ادهم..السؤال بقي انتي بتحبيه ولا لأ؟
ليلي: ده شيئ ما يخصكش
سيف: اه ولا لأ؟؟
ليلي: اه
سيف: ولما بتحبيه لسه لابسه الدبله دي ليه؟؟
ليلي: ادهم قالي انه خارج بره حياتي
سيف: وانتي عندك تخلف عقلي وصدقتيه؟؟؟بتكدبيه في كل حاجه وجيتي

لدي وصدقتيه؟

ليلي: قصدك ايه؟
سيف: قصدي يا رأس الغباء
ليلي: ممكن من غير طوله لسان؟
سيف: احمدي ربنا اني بطول لساني بس لاني نفسي قوي اطول ايدي بس

ما اضمنش ادهم ممكن يعمل فيا ايه لو لمستك
ليلي ابتسمت
سيف: ايوه ابتسمي تموتو انتو في اللي يدافع عنكم...المهم ادهم عمره ما

هيقولك سيبي جوزك وتعالي وانا اتجوزك..انتي تعرفي ادهم

كده..وخصوصا ان الراجل ده محترم ومحترم قوي كمان
ليلي: يعني ايه؟؟
سيف: يعني يا تخلف لو لسه بتحبي ادهم افتحيله الطريق وهو هيجي
ليلي: انت شايف كده؟؟
سيف: بصراحه لأ انا شايف تروحي تحرقي ونفسك ونخلص من قصتك

خالص واهو ترحميه من غبائك ده
ليلي: انت لسانك ده ايه؟؟؟
سيف: وانتي عقلك ده ايه؟؟؟بتحبيه ومخطوبه لواحد تاني ...ايه مستنيه

تخلفي منه الاول ولا هتجربيه ولو معجبش ترجعيه
ليلي: خلاص هتصرف..المشكله في ابويا رافض يسمعني ..انا اصلا من

ساعتها بحاول اقنعه وهو رافض
سيف: تحبي اخلصك منه
ليلي: بقولك ابويا؟؟؟
سيف: وايه دخل ابوكي اصلا؟؟؟ اعتقد عماد لو حس انك رافضاه هو

نفسه مش هيكمل معاكي..خليه هو اللي يسيبك..فالحه بس تخلي ادهم

يسيبك؟؟اتشطري علي ده يا اختي..وزي ما خليتي ادهم يصدق انك مش

بتحبيه قوليلي لده الحقيقه...قالي كيدهن عظيم قال؟؟؟ده انتي نيله
ليلي: فكرك كده يعني؟؟
سيف: ايوه يا اختي..هستني منك تليفون

سابها سيف وهيا بتفكر ازاي هتقول لعماد ..اليوم ده عماد كان معزوم

عندهم في البيت علي الغدا وطول الوقت ليلي سرحانه اصلا هتعمل ايه

لحد ما الغدا خلص والكل سابهم لوحدهم وهيا اصلا مش معاهم
عماد: ليلي ليلي
ليلي: هاه قولت ايه؟
عماد: انا بتكلم من ساعه
ليلي: معلش يا عماد اسفه
عماد: انتي بتتأسفي كتير قوي وانا كرهت اسفك ده
ليلي: اسفه
عماد: بطلي تقولي اسفه
ليلي: عايزني اقول ايه طيب؟؟
عماد: قوليلي طلبتي ليه نكتب كتابنا بسرعه وانتي مش مقتنعه بيه؟؟؟من

يوك كتب الكتاب وانا حاسس انك ندمانه..يوم كتب الكتاب نفسه سيبتي

الفرح واختفيتي..ولما رجعتي كان شكلك غريب...ارتبطتي بيا ليه؟؟
ليلي:...............................
عماد: لو سمحتي ردي عليا
ليلي: مش هيعجبك ردي
عماد: اي حاجه احسن من النار اللي انا عايش فيها دي ..كل شويه يا

تري بتحبني ولا لأ؟ياتري عملت ايه زعلها؟؟يا تري مبسوطه؟؟يا تري

ويا تري ومليون سؤال كل يوم ومالهمش اجابه فانتي لو سمحتي جاوبيني
ليلي: كنت بحب واحد وبعد غصب عنه بس انا كنت فاكراه بطل يحبني

ولما رجع كان معاه عيال اخواته وافتكرتهم عياله وعلشان كده كنت عايزه

اضايقه او اقوله ان انا كمان عايشه حياتي فطلبت منك بسرعه نكتب

الكتاب علشان ما ارجعش في كلامي ويوم كتب الكتاب عرفت انه لسه

بيحبني وانه عمره ما ارتبط بحد غيري ومن ساعتها مش عارفه اتصرف

ازاي ومش عارفه اعمل ايه؟؟؟
عماد: الشخص ده يبقي ادهم صح؟؟؟كانت حاسس انه بيغنيلك ..كل

حرف كل كلمه كانت طالعه من جواه..حتي اغاني الرقص كان فيها عتاب

وانتي كنتي حاسه بكل كلمه...حتي لما كان في المستشفي ..كانت اول مره

اشوفك مهزوزه وخايفه واتاريه علشان حبيبك ..بس كنت بتكرهيه او

بتحاولي وعلشان كده منعتي عنه المسكن ..حبيتي تعذبيه صح؟؟وهو

كمان رفض يلومك حتي ..كنت حاجات غامضه بالنسبالي بس حاليا كل

حاجه بقت واضحه وباينه
ليلي: انا اسفه يا عماد..كنت فعلا عايزه انساه واكمل معاك
عماد: لا كنت عايزه تعملي نفسك ناسياه..بس هو جواكي هتنسيه

ازاي..كان لازم تقوليلي من الاول
ليلي: انا اسفه
عماد: قلتلك بطلي اسف...انا كنت عارف انك مش بتحبيني وتجاهلت ده

وخطبتك وكنت عارف ان في حاجه مأثره عليكي وتجاهلتها ووافقت علي

كتب الكتاب..انا مش عيل صغير انتي ضحكتي عليه ده كان اختياري وانا

اخترته بنفسي..علي العموم ملحوقه....ليلي انتي طالق..وبكره هخلص كل

الاوراق ربنا يوفقك معاه
ليلي: انا متشكره قوي يا عماد و
عماد: اياك تقولي اسفه تاني..ابقي ادعيني في فرحكم
ليلي: ان شاء الله
ليلي عمرها ما تخيلت ابدا انها هتفرح لو سمعت كلمه انتي طالق دي ابدا

بس المره دي كانت الفرحه مش سايعاها وخرجت فرحانه وبتتنطط
ابوها: في ايه متفرحينا معاكي
ليلي: انا اتطلقت
ابوها وقعت من ايده كوبايه الشاي اللي كان ماسكها وامها سوطت وجدها

كان هيغمي عليه بس ربنا ستر والكل تنح
ابوها: ودي حاجه بيفرحولها اليومين دول؟؟انتي اتجننتني اكيد؟؟انتي

استحاله تكوني طبيعيه؟؟
ليلي: مش بحبه
ابوها: وطلبتي تتجوزيه ليه؟؟وكتبتي كتاب ليه؟؟؟
ليلي: كنت غلطانه
ابوها: ودلوقتي انتي بقيتي صح؟؟؟اهل البلد هيقولو عليكي ايه ؟؟كل

شويه ترفضي ترفضي ترفضي ولما توافقي وتكتب كتاب تتطلقي..انت

هتفضحينا
ليلي: محدش يقدر ينطق في حقي كلمه\
ابوها: لا يقدروا وهيقولو كتير قوي
ليلي: الكل هيسكت
ابوها: امتي ان شاء الله
ليلي: اصبر وهتعرف
ابوها: في حد غيره؟؟؟واياك تقولي لأ...من سنين وانتي مش مظبوطه

..من ساعه ما جالك الانهيار العصبي اللي محدش يعرفله سبب لحد دلوقتي
ليلي: هقولكم كل حاجه بس مش دلوقتي ..بعد اذنكم

سابتهم وراحت اوضتها وكلمت سيف
لليلي: ايوه سيف
سيف: ايوه
ليلي: انا اتطلقت خلاص
سيف: مبروك سيبيلي ادهم بقي وانا هعرف اجيبهولك هنا ..وانتي عليكي

الباقي اتفقنا
ليلي: هتجيبوه امتي؟؟؟بكره؟
سيف:ده علي اساس هقوله تعال هيقولي امين..كام يوم كده اصبري ما

انتي صابره عشر سنين جت علي كام يوم

ليلي:طيب اكلمه انا؟؟
سيف: لأ مش هيرد عليكي اصلا وممكن يبعد خالص ومحدش يعرف

يوصله..ادهم لو حب يختفي محدش بيعرف يجيبه وحاليا هو اصلا مصدوم

من موضوع احمد ده ومش بيكلم حد..فاصبري عليه وانا هفضل علي

تليفون معاكي اتفقنا
ليلي: اتفقنا...لسه هيقفل ...سيف
سيف: ايوه
ليلي: انا بحبك قوي
سيف: وانا بكرهك قوي بس ادهم بيحبك..وده علشان هو مش انتي
ليلي: ماشي يا سيف..بس برضه بحبك
سيف: ماشي يا اختي سلام
ليلي: سلام
قفلت ليلي وفضلت تحلم بأدهم لما يجي وهتقابله ازاي وتحلم بيوم بفرحها
سيف كان بيكلم ادهم كل يوم يقوله اخبار التمارين والعيال ايه وخلاص

وفي مره بيكلمه
سيف: مش ليلي اتطلقت؟؟
ادهم: ليلي ايه؟؟اتطلقت ؟؟
سيف: اه اتطلقت
ادهم: وبعدين؟؟انت مستني مني ايه؟؟
سيف: انا مش مستني ..او مش انا اللي مستني
ادهم: علاقتي بليلي اكتفيت منها
سيف: يعني اروح اخطبها انا مش لازماك
ادهم: مش لازماني بس اخطبها انت كده وشوف هعمل فيك ايه؟؟
سيف: وانت مالك بقي؟؟
ادهم: وانا مالي؟؟
سيف: ايوه مش انت مش عايزها؟؟؟يبقي مالكش فيه
ادهم: سيف الهزار في الموضوع ده مش مقبول
سيف: ماشي براحتك..طيب بما اني مش خطبها مين هيخطبها
ادهم: ربنا يسهلها
سيف: سيبني من ليلي المهم اخبار الشغل عندك ايه؟؟
كملوا مكالمتهم بس سيف رمي الطعم وفاضل ادهم يمسكه علشان يشده

علي بلد ليلي

عدي كام اسبوع وسيف بيحاول من بعيد لبعيد يخلي ادهم يجي وادهم

فاهمه ومش عايز يرجع البلد علي الاقل حاليا وفي يوم بيكلمه
سيف: بقولك يا ادهم العيال عاملين حفله في نادي البلد بالاشتراك مع اهل

البلد بمناسبه انهم هيتخرجوا خلاص وعايزينك تكون موجود
ادهم: انت موجود كفايه
سيف: علي فكره دول تلامذتك انت مش انا ومش معني اني جيت ساعدتك

فيهم بقم تلامذتي؟؟؟هما عايزين استاذهم معاهم انت بقي كلمهم وقولهم

مش جاي لكن انا لحد هنا وعداني العيب وازح
ادهم: ازح؟؟؟ساعات بحس انك؟؟؟
سيف: اني ايه ؟؟قول؟؟؟
ادهم: انك بتفهم
سيف: طول عمري يا ابني انت بس اللي مش واخد بالك..بكره الحفله

هستناك
ادهم: سيف؟؟
سيف: يا عيوني..اغنيهالك
ادهم: لا صوتك وحش..هاجي بس مش عايز مفاجأت
سيف: انا ماليش دعوه ببرنامج الحفله خالص نهائي علي فكره
ادهم: انا مش بتكلم علي الحفله وانت فاهم
سيف: مفيش مفاجأت
قفل سيف مع ادهم واتصل بليلي
سيف: ايوه يا ليلي...خلاص ادهم جاي بكره
ليلي: بجد يا سيف اخيرا هيجي
سيف: ايوه جاي برنامج الحفله تخصصك انتي ..انت بقي تشوفي هتعملي ايه في الحفله ومش عايز اعرف هتعملي ايه لاني قلتله ماليش دعوه ببرنامج الحفله
ليلي: خلاص ماشي..سيف متشكره قوي علي وقفتك معايا
سيف: اشكريني وانتي في الكوشه جنبه
ليلي ابتسمت وقفلت وبتحلم باليوم ده....ممكن فعلا تعيش اليوم

ده؟؟؟ممكن فعلا تبقي مرات ادهم وتنام في حضنه؟؟؟ممكن فعلا الزمن

يحن ويجمعهم بقي؟؟؟
كانت في البيت وابوها دخل عليها لقاها سرحانه مبتسمه
ابوها:: لما اشوف هتفضلي كده لامتي؟؟
بكره في عريس جايلك
ليلي: عريس مين؟؟انا مش عايزه عرسان
ابوها: عايزه تفضلي كده صح؟؟
ليلي: لا مش هفضل كده اصبرانت بس
ابوها: اصبر؟؟لحد امتي ؟؟لحد ما تبوري والعمر يعدي وانتي مستنيه

وهم...انتي متخرجه من ثلاث سنين وقاعده حاطه ايدك علي خدك والعمر

بيجري..لو اللي انتي مستنياه شاريكي كان جه من بدري مستنيه ايه بقي؟
ليلي: هيجي اصبر انت
ابوها: السنه الجايه ؟اللي وراها؟؟امتي بالظبط؟؟؟لو بيحبك مكنش

سابك كل ده؟؟افهمي بقي
ليلي: انت مش فاهم حاجه فارجوك
ابوها: طيب فهميني يمكن افهم
جدها كان واقف وسامع الكلام
ليلي: جدو اتكلم انت
جدها: اتكلم اقول ايه ابوكي عنده حق في كل كلمه قالها..عمرك بيضيع

وانتي مستنيه
ليلي: انتو مش فاهمين حاجه...هيجي بكره وهتشوفوه
ابوها: هيجي يخطبك بكره؟؟
ليلي: لا مش يخطبني...لسه هنتكلم
ابوها: لسه هتتكلمو؟؟؟؟لسه هتتكلموا؟؟؟مش هيجي وهتشوفي
ليلي: هيجي وهتشوف انت
ابوها: بكره مش هتخرجي من البيت اصلا
ليلي: لا يا بابا بكره بالذات لازم اخرج
ابوها: هتروحي تقابليه؟؟
ليلي: مش هقابله بالمفهوم ده؟؟اديني بكره وبس ولو مجاش خلاص هسمع

كلامك في اي حاجه تقولها

ادهم جه البلد الصبح وفضل مع سيف في المعسكر لحد العصر وقت

الحفله اخدوا سيف وراحوا النادي وطول الوقت محدش فيهم نهائي جاب

سيره ليلي خالص...
وصلوا النادي لقوا الكل بيجري ويصرخ وادهم وسيف مستغربين سيف

وقف واحد وسأله في ايه قاله حريقه في النادي
ادهم: سيف بص مين هناك؟
سيف: مين دول تعرفهم؟؟
ادهم: ابو ليلي وجدها واكيد اللي معاهم باقي العيله
سيف: امال ليلي فين بقي؟؟
ادهم: تلاقيها في شغلها
حاله هرج ومرج سايده المكان كله وتوتر وقلق والمطافي جت والمكان كله

مولع والنار ملت المكان كله وكله واقف من بعيد بيتفرج الا سيف هيموت

من القلق وبيتلفت حواليه
ادهم: روشت امي اهدي بقي ..في ايه؟؟
سيف: مش شايف ليلي
ادهم: وبعدين يعني تلاقيها مش هنا اصلا
سيف: المفروض انها هنا..علشان هتجهز مع العيال اللي هيغنوا في الحفله
ادهم بدأ يتوتر هو كمان راح ناحيه عيلتها
ادهم: سلام عليكم
كلهم: وعليكم السلام
ادهم: هيا ليلي فين دلوقتي؟؟
كلهم بصولو باستغراب وخصوصا ابوها
الجد: المفروض انها هنا بس مش عارفين هيا فين؟؟؟
سيف لقي عيل صغير بيجري وبيعيط وقفه
سيف: حبيبي انت مش كنت مع العيال اللي دكتوره ليلي بتحفظهم الاغنيه

علشان الحفله
العيل: ايوه انا منهم
سيف: طيب يا حبيبي ليلي فين؟؟
العيل بعياط: خرجتنا بسرعه لما النار جت بس هيا جت تخرج الباب النار

وقعت عليه ومعرفتش تخرج وقالتلنا نجري بره
ادهم: يعني ليلي جوه دلوقتي؟؟
ما استناش يكمل ولسه هيجري سيف مسكه
سيف: النار ماسكه كل حاجه ومش هتقدر تخرج استني بتوع المطافي
ادهم: سيف؟؟؟مش هعيش من غيرها تاني فاهم؟؟؟مش هعرف اصلا
سابه سيف وهو عارف ان محدش هيقدر يوقفه اصلا
ابو ليلي مستغرب ان واحد مستعد يرمي نفسه في النار برجليه علشان

خاطرها ..دلوقتي عرف هيا بنته بتحبه قوي كده ليه؟؟
ادهم هيدخل من الباب اتلموا عليه بتوع المطافي ومنعوه وهو بيحاول

يهرب منه وبيصرخ لازم يدخلها وبتوع المطافي بيقلوله خلاص لو حد

جوه يبقي اتخنق من زمان لان النار تقريبا قضت علي كل حاجه جوه

واخر ما زهق منهم طلع مسدسه وقالهم اللي هيقرب منه هيقتله فخافوا

وبعدوا عنه وهو رمي نفسه في النار

دخل جوي يدور عليها اكيد هتكون قريبه من المسرح..راح ناحيته واخيرا

لمحها في الارض..جري عليها
ادهم: ليلي ليلي فوقي فوقي علشان خاطري
ليلي بضعف: انت جيت؟؟اتأخرت كتير
ادهم: اسف حبيبتي بس جيت اهوه ومش هبعد تاني ابدا
ليلي: هنخرج من هنا ازاي؟
ادهم: مش عارف هتصرف..ولو مخرجناش يبقي علي الاقل نموت مع

بعض
ليلي: عايزه اعيش معاك
ادهم: هيحصل ان شاء الله هيحصل
حاول ادهم يدور علي اي مخرج بس مفيش حتي الشبابيك عليها حديد

واخيرا فقد الامل انه يخرج فراح لحبيبته واخدها في حضنه وسكت
ليلي: مش هنخرج؟؟
ادهم: شكلها لأ
ليلي: انا بحبك قوي يا ادهم وعمري ما حبيت غيرك ابدا
ادهم: وانا كمان بحبك وهفضل احبك
ضمها وحس بنفسها بيقف بين ايديه لان الدخان كان مالي المكان ..دموعه

نزلت بصمت نبضها بدأ يضعف ...ادهم واخدها في حضنه قوي وحاسس

بيها بتموت لحظه بلحظه وهو بيتفرج عليها......واخيرا قلبها وقف بين

ايديه وهو ضاممها...صرخ بصوته كله...لألألألألألألأ
ShimoOo


Just Faith غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس