عرض مشاركة واحدة
قديم 24-08-09, 09:58 PM   #6

زاهره

نجم روايتي وكاتبة ومحررة لغويه في قلوب أحلام وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية زاهره

? العضوٌ??? » 12000
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 1,733
?  نُقآطِيْ » زاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond reputeزاهره has a reputation beyond repute
افتراضي

تالت أيام رمضان
زيادة ف المعارف و أهو اللي جاي أحسن من اللي واقف

صدق من قال ( إحذر ما تتمنى) أنا كنت بتمنى بابا يغير سنفونيته و بصراحه إتفاجئت بالتغيير لما طرقع كف جميل على قفايا شدني من حضن الملايكه طلعني من عز النوم قبل ما أدوق الرز بلبن اللي بيقولوا عليه:
- آآآآآآآآه... مين الــ...
- من غير غلط يا ....
قاطعته:
- مش قلت من غير غلط.
فتحت عين واحد أعاين الوضع و لما شفت وش بابا اللي أحمر من الطماطم (أكثر حمره من الطماطم... حته نحوي دي) قفلت عيني تاني... شدني من على السرير:
- آآآآآآه ليه كده يا بابا.
- ليه كده؟... مسجد النور مش كده؟
- هههه معلش يا حاج كان عندي معاد مهم.
- معاد مهم؟؟
- ايوه.
إتجمد الدم ف عروقي أول ما قال:
- فوق السطوح مش كده؟
- سطوح... سطوح إيه بس؟
مسك ايد المقشه و قبل ما ينزل بيها على ظهري نشنت على باب الأوضه و هووووووب بقيت ف الصاله... لفينا كم لفه حوالين السفره لغاية لما بابا هبط و وقف ينهج:
- أعمل فيك إييييييييييييه؟ أعمل فيك إيه؟
جت ماما جري و أخدت من بابا إيد المقشه:
- في إيه يا حاج؟ هدي نفسك بس ده إحنا ف صيام.
- قوليله يا ماما قوليله... عمالي يزعق من الصبح و يضرب و لا كأننا....
- اخررررررررس يا حيوان.
- بتقول حيوان؟... اللهم إني صائم.
ماما تبرقلي:
- اسكت إنت يا مرعي... اهدي يا حاج... اهدى و ريح نفسك بس.
- اريح نفسي إزي؟ قوليلي إزاي؟ الواد ده هيفضحني... هيجيلبنا الفضيحه يا نجاااااااااة.
- فضيحة؟؟؟؟!!! فضيحة إيه كفا الله الشر.
- الأستاذ خيري اللي ساكن قصادنا شافه واقف على السطوح و بيكلم مين؟
- مين يا حاج؟
- قدرية بنت أم قدرية.
شهقت و ضرب كفها على صدرها:
- هيه حصلت يا مرعي؟؟؟؟
- يا ماما دي كانت مطلعة صينية كنافة باعتاها للبنات.
- و هيه فين الصنيه دي يا ابني؟
قدرت لماما محاولتها اليائسه لانقاذ الموقف:
- أنا أكلتها و رجعت الصينية.
على غفلة هجم عليا بابا و مسكني من رقبتي:
- أكلتها ده انا اللي هاكلك باسناني... بقولك ايه قسماً عظماً لو سمعت إنك بتكلم البنت دي تاني لقطع خبرك و يلا إنجر قدامي طلع الزفت الخشب علشان أعمل عشة الفراخ لعمتك.
- و يعني هيه عدمت جوزها؟
- إحترم نفسك يا ولد.
ماما:
- معلش يا ضنايا اسمع الكلام و متناحيش... أبوك صايم.
بصوت واطي:
- صايم؟ ده حقه يلفله سندويتشين بعد اللي عمله.
طراااااااااااخ... آه يا قفايا:
- مقبولة منك يا حاج... يا صايم.
طرااااااااااخ:
- خلاص بقه إنت استحليتها يا بابا.
*************************
- الووووو... مي مي... إنت سامعني.
- .............
- مي مي أنا العدوي.
- ............
- ألووووووو إنت ياد يا ابن ....
- سامعك يا جزمه... من غير طولة لسان عاوز ايه؟
- عاوز ايه؟ إوعى تقولي إنك ناوي تلغي؟
- ألغي ايه؟
- جرى إيه يا مي مي إنت جالك فقدان ف الذاكره و لا إيه؟ إحنا مش نازلين النادي النهرده لو لغيت البنات هيقطعوك.
- مش أكتر ما أنا متقطع.
- بتقول إيه؟
- بقولك مش أكتر ما أنا متقطع...
- شكلك تقلت ف الفطار.
- لا وحياتك أبويه اللي تقل في الضرب.
- بطل شغل فوازير رمضان ده يا مي مي و قوم إلبس و اتشيك كده.
- بس أنا كل حته ف جسمي بتوجعني ابويه خلاني أطلع (شويه خشب) للسطوح و الشويه بتوعه دول كانو ييجوا على حمولتين ربع نقل.
- معلش قوم يا بطل بس إنت أول ما تشوف النادي و جمال النادي هتفوق و كل الأوجاع هتروح... يلا بقه.
- طيب إقفل... أما أقوم ألبس بسرعه قبل ما بابا يظهر و ساعتها من هخرج من باب البيت إلا على باب الجامع.
*************************
لسه هنزل السلالم سمعت صوت البوابة و هيه بتتقفل... ده بابا... طلعت الدور التالت جري استخبيت على ما سمعته بيدخل الشقه و بيقفل الباب و ف ثانيتين كنت خارج... و أنا ف الشارع سمعت صوته:
- نزل امته يا نجاة؟ مش قلتلك متخليهوووش ينزل... لا حول و لا قوة إلا بالله.
رنيت على قدرية أول ما وصلت على أول الشارع:
- يوووووه فتحتي عليا ليه يا قدورة؟
- بقولك ايه مش هستناك على أول الشارع زي ما اتفقنا أحسن الاستاذ شرّي...
- هههههه قصدك خيري.
- ايوه هوه... أحسن يشوفنا... انا ف التاكسي دلوقتي هستناك قدام النادي...سلام
- طيب سلام
وقفت مع قدرية نستنى باقي الشله....الواد العدوي ده معاه حق أنا أول ما شميت نسايم النادي من بره حسيت بالطاقه بتدب فيا...بصيت ف الساعه... الساعه 8 الجماعه لسه مجوش ليه؟ ... ايوه شفتهم البت في في بتضحك مع كبّو و بتديه بالبونيه في كتفه (كأنها ماشيه مع كيس ملاكمه مش مع واحد) و جايدا ماشيه هاديه كإنها رايحه جنازة اما البت الهبله جي جي فتجري زي العيّل العبيط قدامهم و عماله تشاورلي بدراعاتها كأنها ناولة من الطياره...قدرية قعدت تضحك:
- هيه جي جي بتعمل كده ليه؟
- الظاهر إنها بتعمل تمارين بعد الفطار...
صرخت:
- بت يا جي جي اعقلي فضحتينا.
أول ما وصلوا عندنا بصتلي جي جي بنرفزة:
- بتزعقلي في الشارع و بعدين حد يكلم حد و بينهم و بين بعض تلاته متر.
- يا سلام ياختي واخده بالك من الأصول أوي و مشيتك اللي عامله زي مشية عتريس الأعور و الأهبل.
- مين عتريس الأعور الأهبل.
- إنتي مالك إنتي المهم إنه واحد أعور و أهبل.
جايدا:
- إنتم هتقضوها خناق؟
أنا:
- لا أنا بس بعلمها الصح... إزيكم يا بنات؟ إزيك يا في في خفي ايدك مع على كبّو الواد دراعه وقفت.
كبّو أخدني بالبوس و الأحضان:
- الله يباركلك يا ريس... واحشني ياض.
- و إنت أكتر... إزيك يا جايداً أختك عامله إيه دلوقتي؟
- كويسه الحمد لله.
- الحمد لله... عدووووي باشا.
هجم عليا بطريقته اللي عامله زي طريقة إنسان الغاب:
- حبييييييييييبي يا مي مي.
قدرية:
- إزيكم يا بنات؟
بصدمة و ف صوت واحد:
- قدرررررررررريه!!!
- ايوه قدرية يا أندال.
و قبل ما تفتح قناة الدرامى غيرت التردد:
- بما أننا إكتملنا يلا بينا ندخل... بلا تضييع وقت.
************************
قعدت قدرية تزن و تشتكي من ساعت ما الحارس اللي عالباب عمل مشكله معانا و مكانش **** يدخلها... فضلنا نجيبها يمين و شمال و هيه مصره على النكد... يا بنتي ما إنتي دخلتي خلاص...برضه شغاله على نغمة صعبت عليا نفسي و البنات شغالين زنب من تحت لتحت شويه يهدوا فيها و شويه يقولوها كلام يولعها "اشمعنى علق عليكي انتي يا قدورة"..."بصراحه مكانش ليه حق"..." إنتي لازم تعملي عضويه و تحطي الكرنيه ف عين الكبير"... بصيتلهم و بعدين بصيت للعدوي و كبّو اللي شاورولي بصمت إن الموضوع شكله مطول.
أنا قلت مش طالبه نكد لفيت بعنيا ف المكان مرتين لغايه ما رست عنيا على حتة بسكوته واقفه لواحدها بتبص في الموبايل كل شويه... ايه الرقه دي؟ يا ترى لما تتكلم بتكون رقيقه زي شكلها و لا بتقلب على قدوره... أخدت من العدوي قلمه:
- خمسه و جاي يا رجاله.
و مشيت نحيتها:
- يا آنسه.
اتلفتت ليا:
- أيوه.
مديت ايدي بالقلم:
- القلم ده وقع منك؟
بصتلي و بعدين بصت للقلم:
- لا ده مش بتاعي.
- بجد؟ طب سوري أصل أنا لقيته على الأرض و لما شفتك واقف محتاره كأنك بتدوري على حاجه افتكرته بتاعك.
- لا... ده أنا مستنيه صاحباتي إتأخروا عليا.
بصوت واطي:
- حد يتأخر على الغزال ده؟
- بتقول إيه؟ مش سماعاك.
- لا لا مفيش حاجه... طب بقولك بدام همه إتأخروا عليكي بدل ما تقفي لوحدك تيجي أعرفك على شلتي.
بعد تردد:
- أوك.
مشت معايا لمكان ما الكتيبه بتاعتي واقف و ف طريقنا قلتلها:
- م الحق أنا ما إتشرفتش بإسمك.
- جنا.
- عاشت الأسامي يا جنا.
- ميرسي... و إنت؟
- مي مي.
ابتسمت:
- اسمك ظريف.
- متشكر.... ادينا وصلنا...أعرفكم يا جماعة.
اول ما البنات أخدوا بالهم من البنت وقفوا على حيلهم و بصوا بكل تحفز:
- أعرفكم جنا... جي جي... في في... جايدا... و ده العدوي...كبّو.
- نايس تو ميت يو.
قدرية مصمصت شفايفها قمت زغدتها بكوعي...اتلمي و متعلقيش، جايدا اللي مشرفانا مدت ايدها و سلمت عليها:
- فرصه سعيدة يا جميل.
- أنا أسعد.
بعد السلامات رجعت قدرية لنغمتها و هيه بتبص على البوابة بحقد كأنها مركبة ليزر ف عينيها و ناوية تسيّح الحارس... واضح إنها مش ناوية تنساله اللي عمله معاها على البوابة.
كانت جنا كل شويه تبص ف الساعه فقلتلها:
- ها؟ لسه مفيش أخبار عن أصحابك؟
كشرت... بس حتة تكشيرة... و الله عسلية...عسسسسسسسسليّه:
- لا... محدش فيهم طلبني.
- طب بقولك ما تيجي نطلع نشوفهم على البوابة.
- أوك.
جي جي و في في و قدرية بصوت واحد:
- إنت رايح فين يا مي مي؟
- طالع عند البوابة و بعدين جاي.
قدرية برخامة:
- على فكرة يا مي مي شعرك منكوش خالص... روح الحمام اظبطه.
لسه همد ايدي على شعري قالتلي جنا:
- بالعكس ده شعرك حلو أوي.
زغرتلها قدرية بس الحمد لله البنت مأخدتش بالها... ابتسمت:
- و من غير جل على فكره.
العدوي ضحك و بصلي " إنت هتستظرف.. متضيعش فرصتك مع البت"
بصيتله " إش فهمك إنت... إتفرح على عمك"
- يعني التسريحه اللي انت عاملها دي من غير جل؟
كبّو:
- ايوه اصل علبة الجل بتاعته خلــ...
- ههههههه بطل خفافه يا كبّو...ايوه من غير جل... كريم بس... اصلي مش بحط جل ف رمضان.
كنت متوقع إنها تكشر عن أنيابها زي بنات المدرسه و تقولي اييييييييه الاستظراف ده بس دي بقه بصتلي برقه... يالهوي على دي بصه:
- ليه؟ مش بتحط جل ف رمضان؟
- أصله... أصله بيفطر.
البت بربشت بعينيها كأنها مش فاهمه.
ميلت على كبو و العدوي:
- بصوا بقه يا شباب معاكو ربنا.
لفيت للبنت و قلتلها:
- يلا بينا...بصي بقه هقولك ازاي بيفطر... اثبتت دراسات علميه اخيره ان الجل.....
بعدنا و أنا حاسس إن في حرقان في ضهري من نظرات البنات... ده لو النظرات بتقتل كنت وقعت و أنا بطرش دم.
بعد ساعة تليفوني رن:
- ألو ايوه يا عدوي.
- إنت فين يا إبني... أنا زهقاااااااااااان؟
- أنا مع جنا و شلتها.
- كده يا واطي تبعنها؟
- و انا اعملك ايه إذا كان قدوره مصممه تضرب اليوم لو كنت اعرف إنها هتعمل كده مكنتش جبتها.... بقولك ايه روح البنات و تعاله تاني انت و كبّو.
- اروح البنات؟ طب اقولهم ايه؟
- قولهم مي مي باباه تعب فروح.
- طب و لو قدورة عرفت إن ده مش صحيح أطلع أنا كذاب؟ هيه جارتكم و ممكن تعرف.
- لا متخافش حصل منكش النهرده هيخلي قدورة متتصلش بينا لفترة.
شاورتلي جنا من بعيد فشارورتلها..جاي:
- يلا بقه يا عدوي سلام.
قفلت التليفون و رحت لجنا و صاحباتها البساكيت (جمع بسكوته) و يلا بقه.....
زيادة ف المعارف و أهو اللي جاي أحسن من اللي واقف


أشوفكم بكره
و خدوا بالكم و لو هتخرجوا متخرجوش مع ناس نكد
و لو حصل متخلوش حاجه توقفكم و لا تضرب الخروجه
إقلبوهم و أعملو زيي
زياااااااده ف المعارف... و إقلبوا اللي كان معاكو واقف.


زاهره غير متواجد حالياً  
التوقيع
رواياتي
رواية لم يكن أنا
رواية بريئة
رواية من أجلك
رواية وعادت
رواية سيدة الهروب
رواية ودارت الأيام
رواية معاً رغم الصعاب

روايات قلوب أحلام
رواية الوعد
رواية صراع الحب
أتمنى أن تنال إعجباكم
رد مع اقتباس