عرض مشاركة واحدة
قديم 28-12-10, 07:52 PM   #21

كوكا الحلوة

? العضوٌ??? » 24
?  التسِجيلٌ » Nov 2007
? مشَارَ?اتْي » 822
?  نُقآطِيْ » كوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond reputeكوكا الحلوة has a reputation beyond repute
افتراضي


اقتباس:
معلش على ردي عليكي يا نجمة انتي مترجمة وعارفة الروايات لو النهايات ضعيفة او احداثها شايفاها قليلة دي من الكاتبة مش من تدخل المترجمة .
لكن بعد إذنك متقوليش اصل حسه ان في حاجات كتيرة محذوفة يبقى كده تقصديني انى حذفت كتير من الرواية وبوظت احداثها خالص وانتي عارفة ان بيتحذف المواقف أو الكلام الخارج فقط وفي الروايتين كان حاجات بسيطة اوي ومأثرتش على الاحداث .

ياريت بعد إذن اي عضو يدخل يقول رأيه يراعي اللي بيقوله عشان ميتسببش في زعل أي مترجمة ومش هنستفاد حاجة لما نخسر مترجمات وبالذات أنا ممكن كلامكم يتسبب اني انسحب نهائي من الترجمة .

وانا عدلت كذا رد لعضوة هنا لانها مصممة تقول رأي سلبي في رواية هي مش فاهمة احداثها كويس والرواية كانت من اختيار مترجمة وانا كملت ترجمتها رغم انها مكنتش عجباني أوي بس عشان الرواية متقفش بعد ما ترجمت كذا فصل فيها وعلى قد ما قدرنا دققنها يمكن التدقيق كان مفروض يكون اكتر من كده بس الوقت كان ضيق .

ياريت اللى يناقش بعد كده يناقش في أحداث الروايات براحته لكن يقول اصل حاجات محذوفة وكلام من ده ياريت بلاش وعذرا لو لقيت أي ردود من النوع ده هيتم حذفه .
+100
فعلا يابنات احنا هنا المفروض ماننسى المجهود المبذول اولا وآخراا
نناقش الاحداث ونناقش حال الابطال وبس
اما مجهود المترجم او ترجمتوا او اختياره للقصه فلاا
لانو وانا اقرأ لاحظت روايه ابد مو عاجباني بنت هنا حبتها موووت طيب هالهذا عيب فيني او في البنت؟؟؟ ببساطه ولا وحده لان الاذواق تختلف ولولا اختلاف الاذواق لبارة السلع صح
اذا تكلمي عن الروايه الي عجباكي وبلاش تجريح او تتكلمي عن الي مو عجباك لانو موضوع حساس بجد
لازم لو راح تتكلمي فيه تكوني عامله حساب ان في شخص راح يتأثر بكلامك

وآخرااا
شكرااااااااااااا لجميع مترجماتنا الروايات جميله بجددد
مجهود جبار
فوفو قلوووب لك ياحوبي جهودك بتخجلنا جد واتمنى ماتخاذي بخاطر البنات تحمسوا حبتين بس خخخخخخ
وانا شخصيا مستوى الروايات بتعجبني جد وماحسيت فيها شطحات وماخلاف ذالك
تعجبني قصصها ترجمتها واااااااااااااو بجد
احلى الروايات
جنون الرغبه ترجمة مستكاوي كانت الترجمه ناااااااادرة الاخطاء الشكر موصول له وللمدقق اللغوي بحر
حبيت اميرها الفاتن وااااو بجد
لحظات صعبه تبكي من المشاعر الي فيها بجد مررره جميله
التوووووب عندي هي عشيقة الايطالي جميييييييييييييله جدااا واحب مقطع النهايه لما كانت معه في الباص وهددته انه تتركه هو خاف وقال اعملي الي بدك ايه قلووووووووووووووب اعيد هالمقطع دااااااااااااايم

برجع مره تانيه اجاوب ع الاسئله




كوكا الحلوة غير متواجد حالياً