آخر 10 مشاركات
2 -عصفورة النار - مارغريت بارغيتر -كنوز أحلام قديمة (الكاتـب : Just Faith - )           »          على أوتار الماضي عُزف لحن شتاتي (الكاتـب : نبض اسوود - )           »          القرصان الذي أحببته (31) للكاتبة الأخاذة::وفاء محمد ليفة(أميرة أحمد) (كاملة) (الكاتـب : monny - )           »          28- نغم إلى الأبد - راشيل ليندساى - كنوز روايات أحلام قديمة (الكاتـب : Just Faith - )           »          مـــا أصعب الإبتعاد عنها *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : عيون الرشا - )           »          ومضة شك في غمرة يقين (الكاتـب : الريم ناصر - )           »          عانق اشواك ازهاري (2)*مميزة و مكتملة* .. سلسلة بيت الحكايا (الكاتـب : shymaa abou bakr - )           »          عشق من قلـب الصوارم * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : عاشقةديرتها - )           »          23 - امرأة تحت الصفر - راشيل ليندساى ( إعادة تنزيل ) (تم تجديد الرابط ) (الكاتـب : * فوفو * - )           »          في غُمرة الوَجد و الجوى «ج١ سلسلة صولة في أتون الجوى»بقلم فاتن نبيه (الكاتـب : فاتن نبيه - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

Like Tree178Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-12-16, 03:19 PM   #691

rihab91

? العضوٌ??? » 331046
?  التسِجيلٌ » Nov 2014
? مشَارَ?اتْي » 2,250
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي tunis
?  نُقآطِيْ » rihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond reputerihab91 has a reputation beyond repute
افتراضي


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 14 ( الأعضاء 9 والزوار 5)
‏rihab91, ‏REEM HASSAN, ‏najla1982, ‏Eman Hassanein, ‏Hams3, ‏مس اشواريا, ‏أسماء44, ‏ام منو, ‏نورة رمضان


rihab91 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 03:38 PM   #692

ام منو

? العضوٌ??? » 383331
?  التسِجيلٌ » Oct 2016
? مشَارَ?اتْي » 199
?  نُقآطِيْ » ام منو is on a distinguished road
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

ام منو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 04:26 PM   #693

Hams3

? العضوٌ??? » 333702
?  التسِجيلٌ » Dec 2014
? مشَارَ?اتْي » 118
?  نُقآطِيْ » Hams3 is on a distinguished road
افتراضي

في انتظار الفصل الجميل .. سلمت يدك مقدما

Hams3 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 05:10 PM   #694

najla1982

نجم روايتي

alkap ~
? العضوٌ??? » 305993
?  التسِجيلٌ » Oct 2013
? مشَارَ?اتْي » 2,267
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي tunis
?  نُقآطِيْ » najla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond reputenajla1982 has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   water
¬» قناتك max
افتراضي

تسجيل حضور...ما في فصل اليوم سامراء؟؟؟

najla1982 غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 05:14 PM   #695

الجميله2

? العضوٌ??? » 315137
?  التسِجيلٌ » Mar 2014
? مشَارَ?اتْي » 2,977
?  نُقآطِيْ » الجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond reputeالجميله2 has a reputation beyond repute
افتراضي

في انتظار الفصل القادم

الجميله2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 05:59 PM   #696

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

احبائي البارت الجديد المشاركة القادمه
انتظر ردودكم وتفاعلكم وتعليقاتكم الرائعه التي تثري روايتي وتضيف لها
قراءة ممتعه بأذن الله


سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 06:03 PM   #697

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

اقتباس اهداء من الرقيقه الغاليه ام سوسو


من عاصم الي زينة


من تكونين

كيف تسللتي الى سرداب قلبي
من انتي من تكونين
ولما ايقظتي الحب الدفين
فدخلتي صميم القلب من دون استئذان
يا مسك سندس الريحان
فرائحتك امتزجت مع نسمات الهواء
الله ما انقى هذه النسمه الوديعه المصحوبه بأنفاسك

من انتي ومن تكونين
هل انتي القدر
لقد تسللتي الى اعماق قلبي
و تربعتي بين ازقة الشرايين
لقد اشعلتي جذور الحب داخل فؤادي

من انتي ومن تكونين
لقد اصبحت اسير هذا الحب المجهول
هل عشقتك بالظلمات ولم ارى بصيص نور
ام نورك سيضيئ الطريق الى قلبي
يا اميرتي

********************

من زينة الي عاصم



لا تسألني من تكونين

لا تسألني من تكونيــــــــــــــــــــ ــــن
فالله ربي من أوجد هذا التكويــــــــــن
بل اسألني ممن تتعلميـــــــــــــــــــ ــن
أنت من أوجد في عالمي التمـــــــــرد
لا تجعل من عطفي وكأني أرتكب ذنبا فهذه إحدى نعم الله عليك
انها عاطفتي التي وهبني الله إياها
وجعلك نصفي الآخر حتى أجيب عندما أسأل بمن تحتمين
لا تسألني من تكونيــــــن ................
لا تسل من أنا ؟
سؤال ليس له جواب ؟

أما أنت فانظر في عيني مرة واحدة وتكلم معها بصدق
بعدها لن تحتاج أن تفتش من أكون ..؟؟؟؟؟؟؟






البارت السابع عشر
نظر لهم بغضب :حضرتك فاكرنى بافتري عليه ...انا شفته يوم فرح عاصم وهو حاضن الهانم في الجنينه...الهانم اللى عايشه بدور البريئه القطه المغمضه
زمجر علي بغضب شديد لدرجه انه لم يعد يرى أمامه وانقض على عمر وهو يلكمه في فكه ..ولم يصبر حتى يستوعب عمر ما حدث بل اخذ ينهال عليه باللكمات وهو يصرخ في وجهه: اخرس يا كلب قلت لك ما تجيبش سيرتها على لسانك هما بنات الناس لعبه عشان تتكلم في اعراضهم
كان عاصم وابيه في حالة من الذهول لما يحدث واندفعا يحاولان التفريق بينهما وفي اثناء محاولاتهما الفاشله اصابت عاصم لكمه شديدة في عينه مباشرة لم يعرف اتجاهها فطارت نظارته واخذ فؤاد يصرخ فيهما: كفايه انت وهو فضايح واندفع في وسط المعمعه ودفع علي في صدره لانه كان من الصعوبه السيطرة على غضب علي اما عاصم فاندفع بجسده يحتضن اخاه ويبعده عن ابن عمه وهو يصرخ قائلا:كفايه بقى انتو إيه ما بتحترموش حد
كان كل منهما يلهث في اقصى طرفي الغرفه .....علي محتجزاً عن طريق عمه وعمر مكبلاً بذراعين شقيقه
كان كلا منهما ينظر للآخر بتحدي ومظهر كلا منهما غايه في الفوضى وقد طارت ازرار قميص علي تماما اما عمر فقد سال الدم من انفه وفمه على قميصه الممزق
سادت على الغرفه برهه من الصمت ليستجمع الكل قواه مرة اخرى حتى قطع الصمت فؤاد وهو يتحدث بصرامه
ولا كلمه تاني قسماً بالله لو شفت التصرف ده منكم لهكون أنا ال ضاربكم ...انتوا ايييييه عيال صغيرة ال يشوفكم دلوقتي يقول عليكم بلطجيه مش ولاد ناس ورجال اعمال ناجحين ...هى حصلت لحد كده ؟؟؟؟
رد عمر بحنق وهو لا يزال يلهث :انت مش شايف يا بابا.....
قاطعه والده وهو يشير بيده في وجهه ويصرخ قائلاً:ولا كلمه مش عايز اسمع كلمه واحده من أي حد فيكم ....انا مش مصدق نفسي ولادي يعملوا كده في بعض يا خسارة ربايتنا أنا واخويا فيكم والتفت الى علي وهو يقول: كده يا علي دي تربية جدك المغربي فيك
اخفض علي راسه بحرج لانه هو من بدأ العراك بالأيدي
وفتح فمه وهو يحاول ان يرد ولكن أسكتته يد عمه وهو يشير بها امام وجهه محذراً ونظرته الصارمة وهو يقول من بين أسنانه :قلت ولا كلمه
وعاد لينظر لابنه عمر ومظهره وهو يقول: كده يا عمر بالله قل لي ده منظر رجل اعمال ناجح عارف ازاي يدير صفقات بالملايين ...مش عارف تتكلم كلمتين بشكل محترم مع ابن عمك ....يعني لازم الاسلوب الرخيص وتلقيح الكلام ده
التقط فؤاد أنفاسه وحاول ان يهدئ نبرته وهو يقول : عندك كلام او تساؤل عايز تقوله لابن عمك خده على جنب بينك وبينه واسأله مش تتهمه وتتهم بنت الناس بالأسلوب بتاع الشوارع ده
وما اظنش ابدا ان لو حوارك كان محترم مع علي ان الامور كانت توصل للمنظر المخزي ده
اخفض عمر راسه بحرج شديد وهو يدير كلمات ابيه في رأسه وانتابه شعور بالندم على تصرفه المتهور الذي لا يليق بمراهق
اشار العم لابنه عاصم قائلا: خلاص سيبه يا عاصم
تركه عاصم وفي هذه اللحظه احس بالالم في عينه وجسده بسبب اللكمات الطائشه التي اصابته اثناء محاولاته للفصل بينهما
وانحنى ليلتقط نظارته الطبيه التي طارت اثناء الشجار ثم التقط علبة المناديل من فوق المكتب ودفعها في صدر اخيه قائلا بغلظه :خذ امسح وشك
التقط عمر مجموعه من المناديل وهو يمسح بها الدماء عن انفه وشفته المشقوقه وعاد ينظر بحنق لعلي الذي اوصله لتلك الحالة من الاصابات وقال صائحاً موجها حديثه لعلي : انت إيه الغباء ده ما تعرفش تتعامل غير بايدك
رد علي بغضب شديد من بين اسنانه:دى الطريقه اللى ممكن ارد بيها عليك وعلى أي حد لما تتكلم عن اعراض الناس
تمتم عمر بسخريه وهو يشيح بوجهه :محسسني اني افتريت عليها
كاد علي ان ينقض عليه مرةً أخرى ولكن اسكته صوت عمه وهو يصرخ بصوت غاضب وحازم :عمر قسم بالله لو ما اتكتمت لابيتك في المستشفى انت فاهم
كان علي يريد ان ينقض عليه ويضربه ويسكته ويفرغ الغضب اللذي يثور داخله في وجهه ويذهب ويهرب من هذا المكان الذي اصبح يطبق علي انفاسه ولكن لا لن يذهب الا بعدما يقوم بتبرئتها لا يريد لاي كائن من كان ان ينظر اليها نظره دونيه او حتى يظن بها اى ظن لمعرفته لمدى برائتها ونقائها ويكفيها ما تمر به و تتحمله كل دقيقة في هذا الظلام المطبق على حياتها
رفع عينه ونظر لعمه الذى ينظر لهم بصمت
تكلم فؤاد وهو يجلس خلف المكتب وقال بصوت آمر :اقعدوا
جلس كل منهم بعيداً عن الاخر
وساد عليهم صمت لا يقطعه غير تلك النظرات التى يحدجها عمر لعلي الذى كان ينظر بدوره له بغضب
قاطع الصمت صوت فؤاد:علي يا ريت تفهمنى إيه اللى حصل وقبل ماتقول انى مش واثق فيك اوفيها اقولك أنا اللى ربيت ليلى واعرف اخلاقها كويس جدااا ...وقبلها انت تربيه جدك المغربى اللى ميختلفوش عليه اتنين
ظل صامتا وهو يستمع لعمه وقال وهو ينظر لعمر:أنا عايز اسالك سؤال يا عمر لما انت بتقول شفتها في حضني يعني ماشفتنيش قبلها وانا بضرب ادهم وانا بانقذها من محاولة خطفه واعتدائه عليها
اتسعت اعينهم بصدمه شديده وذهول واعتدل فؤاد بتحفز قائلا: ادهم !!!!!انت بتقول إيه يا علي هو ادهم جه الفرح؟؟؟
هز له علي راسه بالايجاب واردف علي مكملا حديثه : يوم الفرح ادهم كان موجود ومستخبي وسط المعازيم وكان قاعد يراقب ليلى طول الفرح واستغل وقت افتتاح البوفيه وان القاعه بتكون هاديه في الوقت ده جيه وخطفها وطلع هو ومجرجرها برة القاعه من غير ما حد ياخد باله وكان راكن عربيته قريب عشان ياخدها ويهرب بيها ومن حسن الحظ انها قدرت تدافع عن نفسها وانا لحقتها على آخر لحظة وضربته لكن هو هرب و بعدها هى انهارت وكانت حالتها صعبه اوى
فؤاد بصدمه :اكيد المسكينه انهارت يا حبيبتي يا ليلى يا بنتي
والتفت متسائلا بلهفه:عاصم عرف ؟
علي وهو يقوم من مقعده:لا عماد بس هو ال عرف وطلب ما حدش يبلغه
اقترب علي من عمه وانحنى باحترام وهو يقبل راسه وقال بصوت منخفض:اسف يا عمي سامحني على اللي عملته
رفع عمه رأسه اليه وربت على كتفه وهز له رأسه متفهماً
خرج علي من المكتب تحت مراقبة عمر له
ظل فؤاد مخفضاً راسه يفكر فيما سمعه من علي وتذكر في تلك الليله عندما سمع عماد يتحدث في الهاتف بعصبيه ويقول "لا مش اسيبه يظهر لنا كل شويه زى عفريت العلبه المره دي ربنا ستر المرة دي ربنا يعلم المره الجايه هيحصل إيه "
وقتها لم يفهم ولم يركز معه لكنه الان فقط فهم انه كان يتحدث عن ليلى
قاطع تفكيره عمر وهو يقول بحده وغيره:وهو إيه ال عرفه انها اختفت من القاعه الا اذا كان طول الوقت بيراقبها
رفع فؤاد رأسه ونظر لابنه بهدوء:الحمد لله انه كان بيراقبها والا كانت البنت ضاعت
واردف:تصرف علي اللي مش عاجبك ومراقبته ليها ده يثبت انه راجل بيخاف على الناس اللي بيحبهم ويهتم بيهم
اتسعت عيني عمر والقي المناديل اللتى كان يضعها على شفته على الارض بعصبيه :يعني يا بابا حضرتك عارف انه بيحبها وانا؟؟؟
فؤاد وهو يقوم ويقترب منه :ايوه عارف وعارف من زمان انه بيحبها حتى من قبل ما هو يعرف ...وبعدين انت إيه ...انت من بعد الحادث طلعتها من دماغك فاكر ولا افكرك لما جيت لك وطلبت منك تتقدم لها واستغربت طلبي ازاي اقولك تتقدم لها وهى عمية قلت لك ليلى ما تتعوضش زى الذهب قلت لي لأ مش هاتجوز واحده اخدمها وتكون عاله عليا فاكر؟؟؟؟
اتسعت عيناه بغضب وبغيره:وطبعا حضرتك على طول رحت وعرضتها على علي
فؤاد بحده :بطل الغباء اللى انت فيه ده اصلا علي ما يعرفش انك كنت بتحبها او عايزها مايعرفش غير انك اتقدمت وهى رفضت
فؤاد وهو يهز راسه باستياء:عايز تفهم افهم مش عايز انت حر واتفضل روح مكتبك مش عايز اشوفك او اتكلم معاك
نظر لهم بضيق وخرج من الغرفه وتبعه عاصم لتهدئته
.................

noor elhuda likes this.


التعديل الأخير تم بواسطة um soso ; 28-12-16 الساعة 12:51 PM
سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 06:03 PM   #698

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

خرج من عند عمه وهو يشعر بغضب وضيق يريد ان يخرجه من صدره كان يريد ان يضربه اكثر ويخرج ذلك الغضب لا يريد ان يتحدث عنها اى مخلوق بسوء هى لم تفعل شيئاً " تلك الرقيقه الم يرى كيف تعانى لماذا يصر ان يؤذيها ...ذلك الاحمق كيف يظن بها تلك الظنون وكيف يدعي انه يحبها اذا كان يحبها حقا لماذا تركها لماذا لم يصر على الاقتران بها "
تنهد بضيق ونظر لقميصه التى طارت معظم ازراره :ماينفعش ارجع المطعم كده لازم اروح البيت
استقل سيارته وهو يفكر ان يسافر لجده ليقضى معه يومان لكن هل ستكون بخير ...هل سيظهر ذلك المجنون لها مجدداً
تنهد وقال :أنا لازم قبل ما اسافر اشوف عماد واتكلم معاه واعرف عرف مكانه ولا لسه
بس انا لازم اتكلم مع حد دلوقتي والا هيجرى لي حاجة
امسك هاتفه واتصل باول شخص خطر بباله
كان يضغط على الارقام وهو يقول سامحني يا فخر انا عارفك مش فاضيلي بس انا محتاج لك في اللحظة دي
...............
كانت زينه جالسه في غرفة المعيشه مع نهاد ولميس يتحدثون ومعهم كنزى التى تطعمها نهاد
زينه وهى تنظر لكنزى وهى تاكل :طنط ممكن ااكلها
ابتسمت نهاد :تعالي بس هى متعبه في اكلها
ابتسمت زينه وقالت بسعاده وهى تاخذ طبق الطعام من نهاد :ماتقلقيش يا طنط أنا هاحاول معاها
ضحكت لميس :تحاولي إيه معلقتين وهتملي حاولت قبلك ومليت
زينه وهى تنظر لكنزى بحب:لا مش هامل صح يا كوكى يلا يلا يامامى افتحى بوقك الجميل ...ايوه ياقلبى شطوره كوكى
كانت تراقبها نهاد بهدوء وهى تطعمها وتدللها وكنزى تضحك معها ومستجيبه لها بشكل غريب
لميس وهى تنظر للساعه المعلقه :ماما أنا جعت اتاخروا كده ليه ؟؟شكلى هاكل ومش هاستنى حد
نهاد بلهجه قاطعه :لأ انتى عارفه باباكى بيحب نكون كلنا متجمعين في الاكل اصبرى وبطلى دلع
ابتسمت زينه وقال وهى تتذكر ابيها :بابا معودنا على كدا برضه الفطار والغدا لازم مع بعض
ابتسمت نهاد :فؤاد وعاصم بيشبهوا بعض في حاجات كتير
سمعت صوت السياره في الخارج
ابتسمت لميس :واخيرااا وصلوا
دقائق ودخل فؤاد ويظهر على ملامحه العصبيه وخلفه اولاده
وقال :السلام عليكم
قالت لميس :وعليكم السلام
اتسعت عيناها وصرخت بفزع :إيه ده مين عمل فيكم كده ؟
أسرعت نهاد تقترب منهم وهى ترى عين عاصم التى تورمت وفكه الذى يظهر عليه اللون الازرق
وخلفه عمر بفم متورم وكدمات على الوجه
نهاد وهى تشهق برعب:إيه اللى حصل لكم ده ...انتو اتخانقتوا مع حد ؟؟؟
والتفتت تنظر لزوجها الصامت :فؤاد إيه اللى حصل ؟؟
نظر لابنيه وقال بسخريه خليهم يحكوا لك مين عمل فيهم كده
كانت زينه تنظر له من بعيد ولم تقترب منه لم تستطع منع شعور بداخلها بالشماته نوعاً ما تريد ان تشكر من فعل به هذا ...
الايام الماضيه تمنت ان تضربه مرارا على اسلوبه الغليظ معها ولكن هاهو الله قد اخذ بثأرها كتمت ضحكتها واقتربت منه وقالت وهى تمثل القلق :سلامتك ياعاصم مين عمل فيك كده ؟
رفع عينه اليها والتقت اعينهم نظر لعينيها القريبه من عينيه يبحث فيهما عن نظرة اهتمام ...ولكن هناك شيء غير الاهتمام ما هو ؟...اشاح بعينيه بعيدا عن عينيها ليهرب من عينيها التى اخترقته ... شعر بشيء غريب بداخله ينتفض في ثوانى قليله
ابتعد عنها وقال بعصبيه :انا تعبان ومش عايز اسئله كتير يلا روحي حضري الغدا
تراجعت عنه وهى تنظر له بحرج من أسلوبه الفظ معها أمامهم فقد كان الفترة السابقه حريصاً على معاملتها امام اهله بطريقه لائقه

فؤاد وهو يرى بروده واسلوبه وعصبيته الغريبة
صرخ في وجهه :ايه اسلوب التعامل ده وطريقه الكلام الزفت دى اللى بتكلم مراتك بيها ؟
عاصم بضيق:وانا عملت إيه يا بابا
فؤاد بغضب :انت اصلا بتعمل حاجه انت ولا اخوك عمايلكم زفت والله طالع في دماغى اضربكم عشان ارتاح شويه بس ارجع اقول تستاهلوا اللى عملوا فيكم علي ياريتنى سبته عليكم
شعر عاصم وعمر بالحرج من كلام ابيهم وتهديده بالضرب لهم
تركهم فؤاد واتجه الى غرفته واسرعت نهاد خلفه لتعرف منه ما الذى حدث بين الاولاد الثلاثه
لميس وهى تنظر لاخوانها وقالت باستنكار:هو علي ابن عمى اللى ضربكم ؟؟
رد عمر بعصبيه :لميس اسكتى احسن لك والا
لميس باستفزاز وهى تضع يديها على خصرها :ياعم اسكت طلعت كلام روح اتشطر على علي اللى مسحلك خريطه وشك
اتسعت عيناه واسرع اليها ... اطلقت صرخه واطلقت ساقيها للريح وهى تقول :بابا ...الحقنى
اتجهت زينه الى كنزى تحملها واتجهت الى غرفتها دون الالتفات اليه وهى تشكر علي في سرها علي مافعله به
ظل يراقبها وهى تذهب مع ابنته وصعد خلفهم الى شقته
.......................

noor elhuda likes this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 06:05 PM   #699

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

في صباح اليوم التالى
انهت افطار كنزى واعدت الافطار لها ولعاصم ووضعته على الطاوله التى في المطبخ
ثوان ودخل المطبخ واتجه الى الثلاجه
تعجبت وهى تراه مازال مرتدى بيجامته ... يوميا في هذا الوقت يكون قد استيقظ وارتدى ثيابه ويتناول الافطار بكاما اناقته ويذهب الى العمل
جلست وسمعت خطواته سحب الكرسى وجلس امامها على الطاوله لم ترفع عينيها لتنظر في اتجاهه سكبت له القهوه
وبدأت تأكل
رفعت راسها لتخبره انها تريد ان تذهب لرؤية ليلى وما إن رفعت عيناها حتى اتسعت عيناها وهى ترى ان جفنه قد تورم بشكل كبير وعينه مغلقه قالت بلهفه وهى تضع كوب الحليب من يدها
:عاصم عينك ورمت
رد بسخريه :صحيح ما كنتش عارف انها وارمه
زينه وهى تتجاهل رده :مش وقت تريقه أنا بتكلم جد لازم تروح لدكتور
عاصم وهو يضع يده على جبهته من الصداع ويرتشف قهوته:يعنى هيعمل لي إيه الدكتور هتفضل برضه وارمه
زينه :يكتبلك دوا يخفف الورم ده ومسكن للصداع
ظل صامتاً ولم يرد عليها
عضت على شفتيها بضيق وقالت لنفسها "أنا مالي هو من امتى بيسمع كلامي او بيهتم يعني أنا باكلمه عن صحته يفضل ساكت او يتريق !!! خليه كده مع نفسه وانا ادخل لساني في بوقى واتفرج عليه ومهما صعب عليا مش هاتحرك ولا هاتكلم لانه بارد مش بيحس"
انهت افطارها بصمت ولاحظت انه لم يأكل الا اليسير
قام وامسك كوب القهوه واتجه الى مكتبه يبحث في ادراج مكتبه عن مسكن لصداع
..............
كان عاصم جالس في مكتبه لايستطيع ان يقرأ ورقه من الم عينه غير انه لا يرى بها جيداً بسبب التورم هذا غير الصداع الذي يفتك برأسه
اخذ كوب النسكافيه الذى اعدته له زينه واتجه الى الاريكه يستلقى عليها .
ابتسم وهو يتذكر دخولها لمكتبه وهى تضع على الطاوله كوب النسكافيه وطبق الحلوى
همت ان تخرج ولكن اوقفها صوته وهو يشير لكوب النسكافيه قائلاً ببرود:مش بشرب نسكافيه شيليه
اقتربت منه واستندت على حافة المكتب وقالت وهى تشير للكوب :لأ بتشربه ...كل يوم بعمله وبتشربه
رفع راسه ينظر لها وهويرفع حاجبه :مين قالك انى باشربه ثم أنا ما طلبتش حاجه
انحنت على طاوله المكتب وقالت بصوت هامس :لاني بشوفك بنفسى بتشربه ...قلت لي بعد ما صليت العصر زينه اعملي لي اي حاجه للصداع
ونظرت له بشقاوه وقالت اشربه المره دي وهاعمل نفسي مش واخده بالي انك شربته وياريت تاكل من كيكة الشيكولاته
ابتسم وهو يتذكرانه أنهى طبق الحلوى كله وهاهو يحتسى كوب النسكافيه بتلذذ
اغمض عينيه يفكر سمع طرقات على المكتب وصوت اخيه .
فدعاه للدخول
دخل عمر المكتب وهو يقول: ماما قالت لي انك ما اتغديتش... افتكرتك بتشتغل
رفع راسه واشار على عينه :اشتغل ازاي وعيني بالشكل ده
عمر وهو يريح ظهره على المقعد ويضع ساقاً على الأخرى
وضع عاصم كوب النسكافيه الفارغ على الطاوله واردف :كلمت بابا ؟
هزعمر راسه بالنفى :مش راضي يتكلم معايا غير لما اعتذر لعلي
واردف بعند :وانا مش هاعتذر لاني مش غلطان هو اللى غلط مش أنا مش كفايه انه مد ايده عليا
عاصم بسخريه: ويعنى انت كنت ساكت ما انت ضربته برضه
عمر وهو يمرر اصابعه على شفته المتورمه بحنق :هو أنا قدرت عليه
عاصم وهو يغمض عينيه :خليك كده انت عارف بابا لما يقول كلمه مش بيرجع فيها
عمر بغيظ وغيره :انا اللي غايظني انه ما زعلش من علي
عاصم بعقلانيه :لانه اعتذر وانت الغلطان ما اعتذرتش
عمر بحد وهو يشير على نفسه :أنا غلطان يا عاصم غلطت في إيه ايوه علي بيحب ليلى وطول الفرح الاستاذ المغرم بيراقب فيها وطلع فارس وانقذها من خطيبها السابق
واردف غيرمصدق:يعني انت تصدق كمان قصه خطيبها السابق اللى جيه الفرح عشان يخطف ليلى مش داخله دماغي وازاي قدر يطلع بيها من القاعه بدون ما حد يحس ؟

.....
اين ذهب هاتفها لقد بحثت عنه في كل مكان في غرفتها والمطبخ
رفعت الوسائد في غرفة المعيشه...وتنهدت بتعب وحيره ولم تجده اين هو...نظرت لغرفة المكتب و اتجهت اليها لتطلب من عاصم ان يدق على هاتفها لتسمع رنينه وتعرف اين هو اقتربت من الغرفه وسمعت اصواتهم الحاده وهمت بالابتعاد ولكن استوقفتها الجملة الاخيرة لعمر
اتسعت عيناها بخوف واقتحمت الغرفه ونظرت لعمر بخوف وهى غير مصدقه ما يقوله :هو ...هو ..ادهم جيه الفرح ؟؟؟
نظر لها عمر وهو لا يدري كيف يجيبها والتفت ينظر لعاصم لينقذه من هذه الورطه الذى تذكر بدوره تنبيه والده عليهم الا يخبروا زينه بشيء و الا يثيروا قلقها على اختها
رات نظراته المضطربه المتوتره فصاحت مرتعبه:رد عليا هو جيه فعلا الفرح عشان يخطف ليلى ؟؟
اقترب منها عاصم وقال وهو يحاول ان يهدئها :زينه اسمعينى
امسك بذراعيها ليديرها نحوه فشعر بجسدها وهو يرتعش بين يديه قالت وهى تنظر له باضطراب واضح وعينيها غارقه في الدموع :عاصم صحيح اللي بيقوله اخوك عن ليلى
زفر ونظر لأخيه بضيق شديد من تهوره في الحديث
فامسكها واجلسها وجلس بجانبها :زينه هو جيه لكن علي الحمدلله شافه ولحقها
قاطعته وهى ترتعش وتبكى بخوف على اختها :جيه يخطفها ...جيه يخطفها ومحدش حس بيها ياحبيبتى يا ليلى
ظلت تبكى وترتعش ....شعر عاصم بالجزع عليها فلم يرها مسبقاً في مثل هذه الحاله من الاضطراب ..تردد عاصم قبل ان يحتضنها واخذ يربت على ظهرها ليهدئها
نظر لهم عمر بحرج وضيق من تصرفه وانصرف بهدوء
زينه وهى لا زالت تبكى وترتعش على صدره :أنا ازاى ما حسيتش بيها و بابا كان فين و المسكينه مع المجنون ده ..هو عايز منها ايه مش كفايه ال عمله فيها ؟
همس لها عاصم وهو يحتضنها بحنان :زينه ...مش هى جات من كام يوم تزورك ولقيتيها كويسه
ابتعدت وهى ترتعش ونظرت لعينيه نظرة فطرت قلبه على حالها:كويسه !!!! ازاى فهمنى كفايه الرعب اللى عاشته انت متعرفش اختى بيحصلها لما تشوف ادهم...
آآآآآآآآ ه يا حبيبتي يا اختي انت مش عارف ليلى بتيجى على نفسها ازاي ولاتحسسني انها تعبانه لو كنت محتاجه لها
واجهشت زينه في بكاء مرير
وقالت اخيراً وقد زاد ارتعاشها حتى ان اسنانها كانت تصتك في بعضها وتشهق بين كلمة واخرى :أنا عايزه ...انا عايزه اختى اشوفها
اشفق عليها وقال كانه يتحدث الى طفله صغيره :اوكيه هاوصلك ليها روحى البسي طيب اوديكي ليها عشان تتاكدي انها بخير
قامت وهى تتعثر في خطواتها واتجهت الى غرفتها كان عاصم يراقبها بقلق
همس بضيق:الله يسامحك ياعمر اعمل معاك إيه دلوقتى رمى القنبله واختفى الاستاذ
قام واتجه الى غرفته وفجاءة سمع صوت ارتطام مكتوم
شعر بقلق شديد واسرع الى غرفتها دارت عينه في الغرفه اقترب من الخزانه وجدها مغمى عليها
صرخ بجزع: زينه
انحنى بقلق يحملها بسرعه ووضعها على الفراش جلس يربت على خدها برفق ويقول :زينه فوقي ...زينه ...
اسرع الى طاوله الزينه التقط عطر من عطوره القويه
ووضعه في يده امام انفها ولكنها لم تستجب
عض شفته السفلى بقلق سمع صوت كنزى في هذه اللحظة وهى تبكى
اسرع الى طفلته يحملها من فراشها ولكنه سمع صوت الباب فصاح بعصبيه:لا ده كتير عليا اعمل إيه دلوقتى
زاد بكاء كنزى من صراخ والدها وفتح الباب وجد والدته تنظر له بدهشه :بتزعق ليه
دخلت وهى تحمل لهم الغذاء وقالت وهى تضعه في المطبخ :فين زينه ؟
عاصم بقلق وهو يعطيها كنزى :ماما زينه تعبانه ونايمه ياريت تاخدى كنزى معاكى معلش
نهاد وهى تبتسم :لا سلامتها يا حبيبي شويه واجي اسال عليها
وامسكت كنزى وهى تقبلها :تعالي ياحبيبتي
اغلق الباب خلفها واسرع لزينه
..................

noor elhuda likes this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
قديم 25-12-16, 06:06 PM   #700

سامراء النيل

نجم روايتي وكاتبة في قسم قصص من وحي الأعضاء

 
الصورة الرمزية سامراء النيل

? العضوٌ??? » 313048
?  التسِجيلٌ » Feb 2014
? مشَارَ?اتْي » 931
?  نُقآطِيْ » سامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond reputeسامراء النيل has a reputation beyond repute
افتراضي

امسك كوب ماء وبلل اطراف اصابعه وبدا ينثره على وجهها وهو يقول :زينه عشان خاطرى قومي اول ماهتقومي هاوديكى لليلى بس قومي ...فتحي عنيكي
تحركت اجفانها وفتحت عينيها واغلقتها
قال بلهفه:زينتي افتحى عنيكى عشان خاطري
فتحت عينيها بتعب ونظرت له ففوجئت من اقترابه منها بهذا الشكل
ابتسم براحه وانحنى يقبل جبهتها ويضمها لصدره وهو يقول :وقعتي قلبي
همست بصوت متعب وسالت دمعه من عينها :وانت وجعت قلبي
كان مازال منحني عليها عندما سمع هذه الجمله فابعده ونظر لعينيها المعذبه ومنها الى شفتيها المكتنزتين ولعنقها الطويل وبلا تفكير وكأن هناك قوى خفيه تسيره انحنى عليها يقبلها برقه متناهيه تفاجئت زينة من هذه القبله الرقيقه وهمت ان تعترض ولكن ...... .....لا يعرف عاصم متى تغيرت قبلاته الى قبلات عميقه ولايدرى متى همست بصوت رقيق باسمه بشكل اذاب قلبه وضمها اكثر الى صدره ... كان كل ما يعرفه عاصم في هذه اللحظة انه يريد اكثر واكثر ....
...........................

noor elhuda likes this.

سامراء النيل غير متواجد حالياً  
التوقيع
رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:42 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.