آخر 10 مشاركات
337 - خذ بيدي وحدي - فران هوج - م . د** (الكاتـب : سنو وايت - )           »          356 - الحب في فصل الخريف - فايرين مك أنيني - م.د** (الكاتـب : سنو وايت - )           »          عاطفة من ذهب (123) للكاتبة: Helen Bianchin (الجزء الأول من سلسلة عواطف متقلبة) كاملة (الكاتـب : salmanlina - )           »          البجعة الورقية (129) للكاتبة: Leylah Attar *كاملة & تم إضافة الرابط* (الكاتـب : Andalus - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          روايه لا يغرك نبض كفي وارتجافه ضاق بي قلبي وشلته في يدي (الكاتـب : غِيْــمّ ~ - )           »          نقطة، و سطر قديم!! (1) *مميزه و مكتملة*.. سلسلة حكايات في سطور (الكاتـب : eman nassar - )           »          عشقتها فغلبت قسوتي-ج1من سلسلة لعنات العشق-قلوب زائرة-للكاتبة:إسراء علي *كاملة+روابط* (الكاتـب : قلوب أحلام - )           »          صمت الحرائر -[حصرياً]قلوب شرقية(118) - للمبدعة::مروة العزاوي*مميزة*كاملة & الرابط* (الكاتـب : noor1984 - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-10-16, 02:01 PM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 عشق إلي الأبد / للكاتبة مروة ورحيل البرغوثي ، مصرية مكتملة






بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية
عشق إلى الأبد
للكاتبة مروة و رحيل البرغوثي



قراءة ممتعة للجميع....






لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:09 AM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



ۉ

سأظڸ أحب?َ دآئمآ

سأظڸ أحب?َ دآئمآ

سأظڸ أحب?َ دآئمآ

سأظڸ أحب?َ دآئمآ

سأظڸ أحب?َ دآئمآ

آنآ سأظڸ أحب?َ دآئمآ

آنت يآ حبيبي آنآ آحب?َ

آآآهِ سأظڸ سأظڸ آحب?َ




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:43 AM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


(البارت الاول)


في صباح يوم ما استيقظت مهيتاب و بريهان على صوت امهما وهي تخبرهم بأن الفطور جاهز..
مهيتاب و بريهان:صباح الخير يا مامي.
ريم:صباح النور يا حبايبي يلا الفطار جاهز قوموا اغسلوا وشكوا وتعالوا.
مهيتاب و بريهان:حاضر يا مامي.
خرجت ريم من الغرفه,وفي صوت منخفض..
بريهان:انا عاوزه اروح الحضانه النهارده.
مهيتاب:النهارده الجمعه يا عبيطه.
بيري(بحزن):يعني مُش هشوف حسام .
ماهي:لا متقلقيش اكيد هيبقى عند عمر .
ريم (بعصبيه):يلا يا بنات عشان تلحقوا تفطرو قبل ما نروح عند طنط سها عشان عمر هيسافر بكره.
بيري (بحزن):معلش يا ماهي هيرجع تاني وتلعبي معاه, وبعدين نور صحبتنا مُش هتسبنا لوحدنا وهنلعب معاها.
ماهي(وهي تبكي): هو كل شويه يسافر انا زهقت, ايوه نور مُش هتسبنا بس عمر كمان هيوحشني.
بيري:طيب يلا عشان تلحقي تلعبي معاه قبل ما يسافر.
خرجا الأختين معاً ليغسلوا وجههم الصغير و ذهبا الي الفطار..
ريم:يلا كل واحده تخلص الطبق بتاعها عقبال ما اصحي بابي.
ماهي وبيري:حاضر يا مامي.
محمد:صباح الخير يا حبايبي.
ويقبلهم..
ماهي وبيري وريم:صباح النور.
ريم:محمد هنفطر ونروح لسها عشان مسافرين بكره ما تيجي معانا وتقعد مع مهندس عماد.
محمد:ان شاء الله,عارفين اللي مُش هتخلص الطبق بتاعها مُش هتاكل شوكلت.
ماهي:بس انا شبعت.
محمد:لا مفيش الكلام ده,ولا انتي بقا مُش عاوزه تروحي معانا عند عمر.
واكملت الاسره حديثم ..
ولكن ماهي لم تنتبه لهم فكانت تاكل بسرعه..
..............................................
وفي فيلا مهندس عماد التي كانت توجد في نفس القريه (الكومبوند) ..
يحضروا الحقائب للسفر وكانت حقيبه عمر مليئه بالصور التي تجمعه مع ماهي و اخرى تجمعه مع حسام وبين الصور كانت هناك ورده صغيره اعطتها ماهي لعمر في عيد ميلاه السابق..
عمر(بحزن):يعني خلاص يا مامي مُش هشوف ماهي ولا حسام تاني.
سها:لا يا حبيبي ان شاء الله هنرجع تاني وهما هيستنوك.
عماد:متزعلش يا عمر ان شاء الله قريب هنيجي تاني.
سها:وكمان احنا طيارتنا بكره الصبح يعني هتلحق تقعد معاهم شويه.
عمر(بفرحه):طيب يامامي اتصلي بيهم عشان يجو.
ويدق هاتف سها..
سها:الو يا ريم.
ريم:ايه يا سها انا ومحمد والبنات جينلك فاضيه دلوقتي ولا لأ.
سها:لا طبعاً فاضيه تيجو في اي وقت.
ريم:ربنا يخليكي يا حبيبتي نص ساعه ونكون عندك.
سها:ماشي يا روحي سلام.
....
عمر:ايه يا مامي ماهي هتيجي.
سها:اه يا حبيبي نص ساعه وتيجي,عماد محمد جاي يقعد معاك جهز نفسك.
عماد:حاضر يا حبيبتي.
تركهم عمر وذهب ليتصل بحسام ويخبره ان بيري ستأتي الي منزله ثم ذهب لتسريح شعره و طلب من امه تبديل ملابسه..
ويدق جرس الباب..
يفتح عمر الباب بحماس ويجد حسام امامه كان حسام يلقي نظراته على جميع اتجاهات الفيلا بحثاً عن بيري..
سها:مين يا عمر.
عمر(بخيبه أمل وقليل من الفرحه):دا حسام يا مامي.
سها:تعالي يا حسام,عمر خد حسام وادخلوا جوه العبوا.
عمر:حاضر يا مامي.
دخلا عمر و حسام الي الغرفه..
حسام :هي بيري مُش هتيجي ولا ايه.
عمر (بفرحه) :لا هتيجي بعد شويه هي وماهي,تعالى نلعب عقبال ما يجو.
حسام:هنلعب ايه بقا.
عمر:تعالى نرسم.
امسك كلاً منهم ورقه و قلم رصاص وبدأوا في الرسم..
كان عمر يحاول رسم ماهي وبجانبها قلوب,وحسام يحاول ان يرسم نفسه وهو ممسك بورده يهديها لبيري..
واثناء رسمهما ,دق جرس الباب,تركوا الورقه والقلم متجهين الي الباب..
سها وعماد:اتفضلوا.
ريم ومحمد:شكراً.
سها:يلا يا عمر خد البنات يلعبوا معاك.
عمر(وهو مبتسم):حاضر يا مامي.
وذهبت سها و ريم الي المطبخ لتجهيز الغداء...
ريم:طيارتكوا الساعه كام .
سها:بكره الصبح الساعه 7 ان شاء الله.
ريم:طيب احنا بقا اللي هنوصلكوا.
سها:لأ طبعاً مُش عاوزه اتعبك معايا.
ريم:ولا تعب ولا حاجه,وهتيجي امتى.
سها:والله لسه مُش عارفه ربنا يسهل بس اكيد مُش هنطول زي كل مره.
ريم:تروحي وترجعي بالسلامه,هتوحشيني والله وهيبقا الكومبوند وحش من غيرك.
سها:وانتي كمان والله دا عمر كل شويه يسألني على البنات مُش عارفه هيستحمل بعدهم ازاي.
ريم:فعلاً صعبه دي ماهي عيطت لما عرفت انكوا هتسافروا.
سها(بحزن):يا حبيبتي ان شاء الله هنتكلم على الفون صوت وصوره.
.......
في الخارج كان محمد وعماد يتحدثن..
محمد:هتسافر فين بقا المره دي.
عماد:ألمانيا انت عارف مرمطت الشغل , احمد ربنا انك في قسم تاني بدل عدم الأستقرار ده.
محمد:معلش بقا ربنا معاك,وهترجع امتى.
عماد:معرفش بس شكلي هطول,واحتمال اطلب نقلي في الفرع الي هناك, وكمان اودي عمر في مدرسه هناك.
محمد:ليه بس كده هنضيع ف الشغل من بعدك.
عماد:معلش يا محمد انت شايف اهو كل شويه سفر.
محمد:تروح وترجع بالسلامه ان شاء الله.
...........................
في غرفه الأطفال..
ماهي:عمر مين اللي ف الصوره دي.
عمر:دا انتي,عجبتك.
ماهي:اه جداً,ممكن اخدها.
عمر:اه طبعاً خديها.
ماهي:هو انت هتسافر ليه.
عمر:عشان بابا يشتغل ويجيب فلوس كتير عشان لما نرجع اتجوزك.
حسام :وانا هخلي بابا يسافر مع عمو عشان هو كمان يجيب فلوس واتجوز بيري.
بيري:ايه ده لأ انتو هتسافروا كلكوا ونلعب مع مين.
حسام:لأ انا هقعد مع مامي هنا.
وتظل الأجواء مرحه في ذالك البيت الذي سينطفئ نوره في الصباح..
بعد الغداء يحل الليل ويودع كلاً منهما الأخر ..
محمد:يلا اشوفك الصبح بقا.
عماد:لأ انا طيارتي بدري.
محمد:اه ان شاء الله هنوصلكوا المطار.
عماد:زي ما تحب,نتقابل بكره.
محمد:تصبحو على خير.
.........
تذهب العائله وتوصل حسام في طريقهم الي منزله
ويعم الظلام..
.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:43 AM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت الثاني)


في صباح يوم جديد تستيقظ اسره عماد
ويفطروا ويجهزون للسفر..
سها:عماد هتوحشني مصر,مُش عاوزين نتأخر في ألمانيا عاوزين نيجي في الأجازه.
عماد:ان شاء الله.
كان عماد يعلم جيداً انهم سيقيمون في ألمانيا لفتره طويله ولكن لم يكن يريد ان يحزن زوجته وابنه..
سها:يلا يا عمر.
عمر:لأ انا مُش عاوز اسافر انا هقعد هنا.
عماد:يلا ياحبيبي هنيجي قريب.
................
في الخارج..
تقف ريم وبناتها لتوديع اصحابهم..
ريم:هتوحشيني اووي .
سها:وانتي كمان بس ان شاء الله نتكلم على الفون.
ريم(وقد بدأت في البكاء):توصلوا بالسلامه.
ماهي:باي يا عمر متتأخرش هستناك عشان تلعب معايا.
اقترب عمر من ماهي وقبلها..
عمر:مُش هتأخر.
بيري:باي يا عمر هنستناك.
محمد:يلاياجماعه عشان الطياره.
ويجهز محمد السياره للسير..
يلوح عمر لماهي ويظهر حسام ليلوح لعمر حتي ان ابتعد عمر عن نظرهم..
..............
تاخذ ريم الأطفال الي الحضانه و لأول مره من دون عمر
تتشابك ايد حسام بيد بيري و ايد ريم بيد ماهي..
.............
وصلوا الي المطار في الوقت المحدد..
محمد:سلام خد بالك من نفسك يا عماد,عمر بلاش شقاوه.
عمر:ماشي,سلام يا عمو.
ويصعدوا الي الطائره..
.................
بعد مرور ساعات وصلت العائله الي المانيا
واتصلت سها بريم..
ريم:حمد الله على سلمتكوا.
سها:الله يسلمك يا حبيبتي.
ريم:كويس انك طمنتيني عليكي كنت قلقانه.
سها:وانا مقدرتش اسيبك قلقانه.
ريم:ربنا يخليكي ياروحي,يلا نامي انتي بقا تلاقيكي تعبانه وبكره ان شاء الله هتصل بيكي.
سها:اه انا فعلاً تعبانه,تصبحي على خير.
ريم:وانتي من اهل الخير.
..........
في الحضانه..
كان الأطفال متجمعين يلعبون بأستثناء ماهي التي كانت جالسه حزينه وتأتي صديقتها نور..
نور:ماهي انتي قاعده ليه تعالي العبي معانا.
ماهي:انا عاوزه العب مع عمر.
نور:تعالي العبي معانا ولما يرجع العبي معاه.
ماهي:طيب.
.............
في ألمانيا..
ذهب عمر مع والديه لنقله الي الروضه..
عمر:انا مُش عاوزه الحضانه دي.
سها:ليه بس دي فيها لعب كتير وكمان هتتعرف على صحاب جداد.
عمر:لا انا عاوز الحضانه اللي فيها ماهي.
عماد:لما نرجع ان شاء الله هوديك,يلا بقا بطل دلع.
ويدخل عمر فصله المزين المملؤ بالألوان ويبتسم..
......................
تستيقظ ريم على صوت المنبه الذي يفكرها بميعاد انتهاء اليوم الدراسي ترتدي الملابس وتذهب الي الروضه..
تسأل ريم المعلمه على حال بناتها..
_:ماهي النهارده كان مودها مُش مظبوط ياريت لو تخرجيها.
ريم:ان شاء الله,ميرسي ليكي.
ويعودوا الي منزلهم..
ريم:ها يابنات تحبوا تخرجوا فين النهارده.
بيري(بحماس):الملاهي يا مامي.
ريم:وانتي يا ماهي.
ماهي:الملاهي برضو.
ريم:ماشي يا حبايبي لما بابي يرجع نقوله.
يدق هاتف ريم..
ريم:ايه يا محمد.
محمد:جبتي البنات من المدرسه يا روحي.
ريم:اه يا حبيبي بس ماهي مودها وحش خالص ايه رأيك نخرجهم.
محمد:حاضرالبسوا عقبال ما اجي.
ريم:حاضر يا حبيبي,سلام بقا,خد بالك من نفسك.
......
تذهب سها لتُحضر عمر من الروضه..
سها:ايه ياعمر عجبتك الحضانه.
عمر:اه يامامي بس الحضانه التانيه احلى عشان فيها ماهي.
سها:معلش عشان بس لسه متعودتش علي صحابك اللي هنا.
....................
يرتدوا ملابسهم ويأتي محمد ليأخدهم الي الملاهي..
في الملاهي..
محمد:ايه ياحبايبي هتركبوا ايه.
البنات:الفنجان ده يابابي وانت اركب معانا.
محمد:ها يا حبيبتي هتركبي معانا ولا هتتعبي.
ريم:لا انا هدوخ خليني هنا احسن.
محمد:علي راحتك,بس خدي الفون ده بدل ما يقع مني.
ريم(تضع الهاتف في حقيبتها):حاضر ياحبيبي,طيب انا هروح احط الشنطه بره في العربيه.
محمد:ماشي بس متتأخريش.
تخرج ريم وفي طريقها الي السياره يحدث ما لم تكن تتوقعه..



.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع.......



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:44 AM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت الثالث)


تخرج ريم وفي طريقها الي السياره يرن هاتفها وتقف لتفتح حقيبتها و يحدث ما لم تكن تتوقعه,يمر من امامها شاب خطف منها حقيبتها ودفعها..
..................
في الداخل..
بيري:بابي هي مامي اتأخرت ليه.
محمد:اه يلا نروح نشوفها عشان انا بدأت اقلق.
.................................
يخرج محمد مع بناته ويرى ريم قد سقطت على صخره ورأسها تنزف وبجانبها شخص يحاول ان يوقظها وتتسارع نبضات قلبه..
محمد(بدهشه):ايه ده ايه اللي حصل.
ويحمل ريم ليضعها في السياره..
محمد:بيري ادخلي انتي واختك في العربيه.
وضع محمد ريم في السياره ليأخدها لأقرب مستشفي..
...............................
في ألمانيا..
عمر:مامي انا عاوز اكلم ماهي.
سها:حاضر ياعمر تعالى نتصل بطنط ريم.
احضرت سها هاتفها و طلبت ريم..
لم يجيب احد,عاودت الأتصال مره اخري,وجدت الهاتف مغلق..
سها:تلفونها مقفول لما يجي بابي هنتصل بأنكل محمد.
........................
في الطريق..
بيري وماهي(في بكاء وصريخ):مامي مامي.
محمد(بغضب):اهدو شويه بقا مُش عارف اسوق.
ويستمر البكاء حتي وصلهم المستشفي..
ويعلاجها الطبيب..
محمد:ايه يا دكتور مالها.
_:لأ الحمد لله مفيش حاجه خطيره قدرنا نوقف النزيف وهتفوق بعد دقايق وتقدر حضرتك تدخلها.
محمد:شكراُ جداُ يا دكتور,سمعتو يا حبايبي مامي كويسه مُش لازم نعيط كده وانا اسف عشان زعقتلكوا متزعلوش يلا بقا عشان ندخل لمامي.
ماهي و بيري:حاضر يا بابي.
ودخلوا الغرفه..
بيري و ماهي (بفرحه):مامي حبيبتي.
محمد:حمد الله على سلملتك ياروحي.
ريم:الله يسلمك ياحبيبي,متخفوش يا حياتي انا كويسه.
محمد:ايه اللي حصلك.
ريم:وانا طالعه احط الشنطه جه واحد شدها مني وزقني.
محمد:الحمد لله انها جت على قد كده, بس لازم نعمل محضر.
ريم:لأ ملوش لزوم.
محمد:اللي يريحك.
يدخل الدكتور...
_:حمد الله على السلامه يامدام في اي مشاكل.
ريم:لا الحمد لله بس حاسه بصداع.
_:دي حاجه طبيعيه بعد النزيف,هكتبلك على مسكن.
محمد:وهنقدر نمشي امتى.
_:هكتبلكوا على خروج دلوقتي.
محمد:شكراً يا دكتور.
ترتدي ريم ملابسها بمساعده زوجها,وذهب محمد لدفع المبلغ المطلوب وخرجوا من المستشفي..
في الطريق..
تتذكر ريم وعدها لسها انها ستتصل بها..
ريم:محمد معاك رقم مهندس عماد ,كنت عاوزه اتصل بسها.
محمد:لا الفون كان معاكي في الشنطه.
ريم: سوري اكيد هتحتاج ارقام الشغل.
محمد:لا يا حبيبتي فداكي كل حاجه.
..............................................
يعود عماد من عمله,وبعد الانتهاء من الغداء ويأخذ قسط من الراحه..
سها:عماد عمر كان عاوز يكلم ماهي وتلفون ريم مقفول.
يطلب عماد رقم محمد ويجد الهاتف مغلق..
عماد:مقفول هو كمان ربنا يستر.
............................................
بعد مرور سنوات طويله.....



.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:44 AM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت الرابع)


(يادبله الخطوبه عقبالنا كلنا♫
ونبني طوبه طوبه في عش حبنا..)♪
كانت العروس تظهر في فستانها الزهري مع حجابها الرقيق والمكياج البسيط كأنها أميره من أميرات ديزني..
وكان عريسها يظهر ببدلته السوداء مع الجراف الزهري كلون فستناها وكانت عيناه الخضراوتين وشعره المهذب يظهره كأمير روايتها ..
وتقف اختها بجانبها وهي ترتدي فستان لونه وردي بالحجاب الرقيق والتاج علي رأسها فكانت تلفت انظار الجميع.
وتعم الفرحه فى ارجاء القاعه ويضع العريس الخاتم الجوهري في يد عروسته ويقبل يداها..
حسام(وهو يهمس لها):مبروك يا حبيبتي.
بيري:مبروك لينا.
ويرقصوا "slow"
علي اغنيه كلي ملك ....
"اناا انا كلي ملكك انا كل حاجه حبيبي فيا بتناديك♪
انا انا مُش بحبك الحب كلمه قليله بالنسبه ليك ♫
انت فرحه جت لعندي بعد عمر من التعب في السعاده اللي بعشها يا حبيبي انت السبب ♥"
.............................
حسام:بحبك.
يحمر وجهها خجلا..
بيري:ميرسي.
حسام:ماشي هعديها المره دي عشان في ناس.
تضحك ضحكه رقيقه علي كلماته..
...........
تنتهي الأغنيه..
ويجلسون في هدوء علي الكوشه..
وماهي تقف بجانبها لتعدل لها حجابها
ويأتي عمر لتهنأه حسام..
عمر:مبروك يا عم,وربنا يتمم علي خير.
حسام:الله يبارك فيك يا عمر عقبالك.
...............................
xxxxx back))
يتصل حسام بعمر ..
حسام:ايه ياعم عامل ايه.
عمر:تمام,حددت معاد الخطوبه.
حسام:بعد اسبوع ان شاء الله.
عمر:خلاص اشوفك بقا بعد اسبوع ومبروك ياحُس.
حسام:ماشي هستناك.
................................................
تسمع ماهي اسم عمر ودون ان تشعر تجد عيناها تتوجهه اليه..
عمر:مبروك يابيري.
بيري:ميرسي يا عمر عقبالك.
وينظر الي ماهي بأعجاب ويقول في نفسه(ايه القمر ده)
يمد يده ليسلم عليها ويجد حسام ينزل يده,ولكن قد رأت ماهي يداه المتده في تركتهم متجه الي والديها..
حسام:اي ياعم احنا مُش في المانيا.
عمر:مُش فاهم.
حسام:يعني هنا تلم ايدك شويه.
عمر(بضحك):هحاول.
...................
يدخل من الباب والدي عمر..
سها:يلا ياعماد عشان نلحق نشوف ريم دي وحشتني اووي.
عماد:حاضر,بس نبارك للعريس ونمشي.
ويتجه عمر اليهم..
عمر:عارفين مين العروسه,مش هتصدقوا.
سها وعماد:مين.
عمر:بيري.
سها(بدهشه):معقوله.
وتتجه نحو العروس..
بيري:طنط سها.
وتقوم وتحتضنها..
بيري:مامي تعرف ان حضرتك هنا.
سها:لا لسه مشوفتهاش,هي فين.
تتجه ريم نحوهم,وتندهش بوجود سها..
ريم:حبيبتي حمد الله علي سلامتك جيتي امتى.
سها:من المطار على هنا,وحشتيني جداً,قلقتيني عليكي مبقتيش تتصلي.
ريم:لا دي حكايه طويله احكيهالك بعدين,فين عمر.
تنادي سها علي عمر..
عمر:اسلم ولا حضرتك مبتسلميش برضو.
ريم(بضحك):دا انت ابني يا حبيبي.
تنادي ريم علي ماهي لتسلم على سها, وتجد عمر بجانبهم..
تسلم ماهي بخجل..
سها:ماشاء الله زي القمر.
يحمر وجهها خجلاً..
ماهي:ميرسي ياطنط حضرتك احلى.
عمر:ايه ده ما انتي بتسلمي اهو.
ماهي:عن اذنكوا.
متجهه نحو نور صديقتها..
ماهي:نور شوفتي عمر.
نور:فين.
ماهي(وهي تحرك رأسها بتاجهه):بصي هناك.
نور:ايه ده موز.
ماهي:ممممم.
نور:كلمتيه.
ماهي:لا طبعاً,حاول يسلم عليا بس انا كسفتوا.
نور:ليه ياهبله حد يكسف قمر زي ده.
ماهي:بس بقا عشان ميخدش بالو.
نظرت له دون قصد فوجدته ينظر اليها..
تبعد انظارها بأرتباك ويتجهوا جميعاً نحو العروسين لياخذوا صوره تذكاريه..
وقبل التقاط الصور اسرع عمر بالوقوف الي جانبها..
.................................
تنتهي الحفله ويعود الجميع الي منزله بأستثناء العورسين فذهبوا يتناولون العشاء معاً في احدى المطاعم الفخمه..
يسحب حسام لبيري الكرسي..
بيري:ثانكس.
حسام:مين يتوقع ان البنت اللي كانت مش بترضى تسلم عليا بقت بتاعتي.
بيري(بخجل):ميبقاش قلبك اسود بقا.
حسام:انا قلبي اسود ماشي.
يأتي الجرسون ويطلبون العشاء..
....................
تجلس ماهي في غرفتها تفكر في عمر وفي الموقف الذي وضعها فيه وتسأل نفسها(معقول لسه بيفكر فيا
لأ مُش معقول ايه الهبل ده)
وتقفل الانوار وتنام..
............
يجلس عمر يفكر في جمالها ورقتها واحترامها..
ويقول لنفسه (يااه معقول شوفتها مره تاني,ومعقول حبتها لتاني مره)
ويدق الباب..
_:Service Room.
عمر:اتفضل.
ويضع العشاء امامه ويخرج..
عمر:ثانكس,يووو مُش وقتو خالص,خلاص بكره هنرجع الفيلا واشوفها تاني.


........................♥♥♥....................... .♥♥♥.................

يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 12:45 AM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت الخامس)


يوصل حسام بيري وينتظرها حتي تدخل اللي الفيلا
ويرسل لها القبلات في الهواء تبتسم وتلوح له وتدخل..
تجد المنزل هادء وتدخل لغرفتها وتبدل ثيابها وتنام وهي تفكر فيه وهو يقبل يديها فكانت تلك المره الأولي التي يمسك احد بيدها..
......................
يدخل حسام بيته ويجد والدته تستقبله وتقبله..
علياء:مبروك ياحبيبي عقبال ما افرح بولادك.
حسام:يااه ياماما بس اتجوز الأول.
علياء:ربنا يتمملكوا على خير,كان نفسي باباك يكون موجود معانا.
حسام:ربنا يرحمو.
ويذهب لينام..
يفكر فيها قليلا ثم يمسك بهاتفه ويرسل لها رساله
تصبحي على خير ياروحي..
........................
تشرق شمس يوم جديد مليئ بالبهجه..
تستيقظ ماهي وتفتح الشرفه وتنظر لفيلا عمر تجد الانوار مضيئه
وتستيقظ ريم وتحضر الفطور وتدخل غرفه ماهي تجدها تحضر ملابسها لتذهب الي الجامعه..
ماهي:صباح الخير يامامي.
ريم:صباح النور يا حبيبتي ,هتروحي الجامعه النهارده.
ماهي:اه ان شاء الله.
ريم:طيب يا حبيبتي حولي متتأخريش عشان عازمين طنط سها علي الغدا.
..............................
يلتفون حول مائده الطعام ويخرج الأب..
محمد:صباح الخير.
الجميع:صباح النور.
.......
وينتهون من الفطار ويذهب محمد إلي عمله
وبيري و ماهي إلي جامعه صحافه واعلام...
تفتح بيري الباب وتجد حسام امامها..
صرخا بصوت منخفض..
حسام(بضحك):صباح الخير.
بيري وماهي:صباح النور,بس على فكره الجرس شغال.
حسام:ايه ده اول مره اعرف ان في جرس.
تركب ماهي سيارتها..
وتركب بيري مع حسام في سيارته..
في الطريق..
حسام:نمتي امتى امبارح.
بيري:بعد ما قولتلي تصبحي على خير.
حسام:يا ايه.
بيري:يا ايه.
حسام:ياروحي.
بيري:مممم مشوفتهاش انا شوفت تصبحي على خير و نمت علطول.
حسام:جيتي عند دي ونمتي,ماشي ياستي انا فاضي,النهارده هبعتهالك بدري شويه.
بيري(بضحك):ماشي.
....................
وصلوا عند الجامعه والتقت بيري بماهي ودخلا معاً
لوحت بيري لحسام
وذهب لعمله.
...............
تنظر ماهي الي ساعتها..
ماهي:ايه ده لسه نص ساعه على المحاضره.
بيري:طيب تعالي نقعد في الكافيتريا شويه.
يجلسوا ويطلبوا نسكافيه..
بيري:جيت امبارح لقيتك نايمه.
ماهي:سرحت شويه ونمت علطول.
بيري: سرحتي في مين.
ماهي:سرحت فيكي اصلك كنتي قمر امبارح.
بيري:اه افتكرتك سرحتي في عمر.
ماهي:عمر وانا اسرح فيه ليه.
بيري:يعني مش هو قالك ان هو هيسافر عشان يجيب فلوس كتير ويتجوزك,واهو رجع.
ماهي: دا كان زمان واحنا صغيرين دلوقتي كبرنا,اكيد في بنات كتير حوليه في ألمانيا.
بيري:ومين قالك انو هيرجع تاني.
ماهي:اكيد هيرجع تاني,تلقيه جه عشان الخطوبه.
بيري:كان جه لوحدو.
ماهي:عادي مش فارقه,انا اصلاً مش بفكر فيه.
وتنظر ماهي الي ساعتها..
ماهي :يلا المحضره بدأت.
..............
يدخل حسام عمله..
ويلقي العسكري التحيه..
_:صباح الخير يا باشا.
حسام:صباح النور.
..................
يعود عمر و والديه الي فيلتهم بعد ان انهت الخادمه تنظيفها..
سها:يااه الفيلا وحشتني جداً.
عماد:عندك حق بقالنا 19 سنه مشوفنهاش.
ويستعيد عمر زكرياته مع ماهي,فقلبه دق لها من جديد..
...........................
حسام:ياحامد,تعالى خد العيال دي على الحجز.
_:حاضر يا حسام باشا.
...............................
في الكليه..
في محاضره(مبادئ الأقتصاد)
ينظر المعيد لماهي بنظره اعجاب..
بيري:هو شريف بيبصلك كده ليه.
ماهي:معرفش هو علطول كده, اعملي نفسك مُش شيفاه.
وتنتهي المحاضره,ويخرج الطلاب..
..................
عمر:يلا يا ماما عشان منتأخرش.
سها:يلا على فين انت مُش هتيجي اصلاً,هتقعد مع مين عمك محمد في الشغل.
عمر:لأ انا جعت.
...................
وتنتهي ريم من اعداد الطعام..
تذهب بيري وماهي لتحضير انفسهم,فكانت ماهي ترتدي شورت جينز و توب وكانت تفرد شعرها,وكذالك بيري..
فكانا على عدم معرفه بحضور عمر..
يدق الباب..
تنزل ماهي لتفتح ونظرت من العين السحريه وترى سها خلف الباب..
تفتح وتجد عمر امامها ينظر عمر اليها ويبتسم,فيحمر وجهها خجلاً و تترك الباب مفتوح وتصعد إلي غرفتها وتظل عين عمر عليها حتى ان تختفي عن انظاره وتتسارع دقات قلبه..
تمسع ريم صوتهم وتردي ملابسها,وتخرج لأستقبالهم..
.......................................
في غرفه بيري..
بيري:ثواني ياحسام هشوف حاجه.
تضع الهاتف على السرير..
تذهب إلي غرفه ماهي..
بيري:مالك بتعيطي ليه.



........................♥♥♥....................... .♥♥♥.................


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 11:19 AM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت السادس)


في غرفه بيري..
بيري:ثواني ياحسام هشوف حاجه.
تضع الهاتف على السرير..
تذهب إلي غرفه ماهي..
بيري:مالك بتعيطي ليه.
تحكي ماهي ماحدث لها..
.....................
ريم:عن اذنكوا.
عمر و سها:اتفضلي.
وتذهب ريم إلي المطبخ لتحضر واجب الضيافه..
سها:مُش قولتلك اقعد في البيت عجابك اللي حصل ده.
عمر:اه جداً,كنتي عاوزاني اقعد في البيت كان هيفوتني نص عمري.
سها(بضحك):يا بجاحتك.
وتقطع ريم حديثهم وتأتي من المطبخ..
ريم:مُش هتستقروا هنا بقا.
سها:لا ان شاء الله مفيش سفر تاني.
ريم(بفرحه):اخيراً الحمد لله.
عمر:بصراحه يا طنط بعد اللي شوفتوا اكيد هستقر هنا.
تنظر له سها بشده..
وتنزل ماهي وبيري للترحيب بهم بعد سماعهم لكلام عمر....
تسلم ماهي وبيري على سها..ويجلسوا بجانب امهم
عمر(وهو ينظر لماهي):نحن هنا.
بيري وماهي:والله يا طنط وحشتينا.
عمر:مُش قولتلك اقعد في البيت احسن ياماما.
سها:وانتو كمان والله دا انا اخر مره شوفتكوا كنتو في الحضانه.
عمر:اه وكانوا بيرحوا معايا انا فاكر.
ريم:و المهندس عماد هينقل الشغل هنا.
سها:لأ هو زهق من الشغل وهيرتاح شويه,بس عمر هيفتح مكتب هنا.
ريم:مكتب ايه.
عمر:استيراد و تصدير.
ريم:ربنا معاك.
سها:انتو في كليه ايه يابنات.
ماهي:صحافه واعلام.
سها:ربنا يوفقوا.
يدق الباب,تذهب ماهي لتفتح,وتنظر من العين السحريه..
ماهي:دا بابي.
عمر:بصي كويس ممكن يكون في حد معاه.
تضحك بيري..
وتفتح ماهي الباب..
وتقبل والدها,ويرحب محمد بعمر..
محمد:عامل ايه يا بشمهندس.
عمر:تمام الحمد لله.
محمد:فين عماد.
عمر:هتصل بيه دلوقتي.
يصعد محمد لغرفته..
وتتصل سها بعماد لتخبره بمجيئ محمد..
تذهب بيري وماهي لتحضير الغداء..
يدق الباب وينظر عمر فيجد حسام..
عمر:ايه ياحسام في معاك حد.
حسام:افتح يا ظريف.
يفتح عمر الباب..
عمر:ازيك يا حُس.
حسام:انت ايه اللي جابك هنا.
يسلم حسام علي سها وريم..
تسمع بيري صوت حسام
وتخرج لأستقباله..
حسام:انتي سيباني متعلق على الفون كل ده.
بيري:ايه ده نسيت,طنط سها جت وكنت بسلم عليها,ادخل بقا اتغدى معانا.
......................
يستغل عمر الموقف ويدخل لماهي المطبخ..
عمر(يرُفع في صوته):انا جيت اساعدك.
ماهي:ايه مُش هنبطل استظراف بقا.
عمر:ايه ده انتي بتكلميني يعني انتي شيفاني طيب الحمد لله انا كده اتطمنت عليكي.
تخرج ماهي وتتركه في المطبخ لتضع الطبق على المائده..
ويأخذ عمر طبق اخر ليضعه علي المائده..
ينادي حسام عليه,ويجلس عمر بجانبه..
تذهب بيري لتساعد ماهي..
يدق الباب..
تفتح ريم,تجد عماد..
ريم:ازي حضرتك.
عماد:الحمد لله.
ريم:هنادي على محمد,اتفضل.
يدخل عماد ويسلم على حسام..
عماد:ازيك يا عريس.
حسام:الحمد لله تمام,وحضرتك عامل ايه.
عماد:تمام.
تنتهي بيري وماهي من تحضير المائده..
وتجلس ماهي بجانب سها وبيري بجانب حسام..
عمر:ازيك يا بابا مش بتيجي عندنا ليه.
عماد:ايه ياواد الرخامه دي.
ماهي(وهي تهمس لبيري):بصراحه عندو حق.
ويبتسما,وينظر عمر اليهم..
ينزل محمد وريم..
يرحب محمد بعماد..
محمد:اتفضلوا على السفره.
يتناولون الغداء ..
يشكر الجميع ريم علي الطعام..
بعد يتناولون الحلوى..
يجلس محمد وعماد في البلكونه..
محمد:نويت تستقر هنا.
عماد:اه ان شاء الله اصل انا تعبت والدكاتره قالولي ابطل شغل بس عمر ميعرفش بتعبي وحسام كان عازم عمر على خطوبته وكان عارف ان العروسه بيري بس مقلناش الجزمه,فقولنا ننزل معاه.
ويستمر الحوار المتبادل بينهم حتى يعم المساء ويذهب كلاً منهم الي منزله..
....................
يذهب محمد وريم للنوم..
............
وتقوم بيري وماهي بتنظيف المنزل..
تنظر بيري لماهي وتجدها مبتسمه..
بيري:كان يوم حلو صح.
ماهي:اه,طنط سها كانت وحشاني.
بيري:طنط سها بس.
يقطع حديثهم رساله حسام..
حسام:تصبحي على خير يا روحي ياريت تقريها كلها.
بيري:انا هطلع اكلم حسام ,تصبحي على خير ياروحي.
ماهي:وانتي من اهل الخير.
............
حسام:الو ياحبيبي.
بيري:الو يا حسام.
حسام:انتي مُش ناويه تغيري الجمله دي بقا.
بيري:مُش عجباك حسام طيب ينفع يا بشمهندس حسام.
حسام:يلا تصبحي على خير يابيري.
بيري:يا بيري,وانت من اهلوا يا روحي.
وتغلق الهاتف وتنام..
يحاول الأتصال بها فيجد الهاتف مغلق..
.....................
تشرق شمس يوم جديد ...
ويستيقظ الجميع علي صوت صريخ ..


.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 11:19 AM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت السابع)


تشرق شمس يوم جديد..
ويستيقظ الجميع علي صوت صريخ يصدر من فيلا عماد..
يخرج محمد مسرعاً ليطمأن على عماد فيجد عمر..
محمد:في ايه يا عمر.
عمر:بابا تعبان وانا طلبت الأسعاف وزمانو جي.
...................
ترتدي ريم وبناتها ملابسهم ويذهبوا الي سها ويحاولوا تهدأتها..
تأتي سياره الأسعاف و يحملوا عماد يذهب عمر مع والده..
والجميع في سياره محمد..
...
في سياره الأسعاف..
يحاول المسعفين انقاذ الوضوع
ويضعو له اوكسجين صناعي..
تنزل دموع عمر ..
...............................
ويدخل عماد في غرفه العنايه المركزه..
يخرج الطبيب بعد فحصه...
عمر:ايه الأخبار يا دكتور.
_:مُش عارف اقولكوا ايه بصراحه الوضع صعب.
عمر:ليه في ايه.
_:جلطه في القلب.
يقع عمر مغشياً عليه ويحمله محمد الي احدى الغرف..
وتتصل بيري بحسام لتخبره ما حدث..
بيري:حسام عمر واونكل عماد في المستشفي.
حسام:مستشفي ايه.
..........
يفحص الطبيب عمر..
محمد:خير يا دكتور.
_:قلبه ضعيف مابيستحملش الصدمات هنديلو مهدأ ونص ساعه كده ويفوق ان شاء الله.
محمد:شكراً يا دكتور.
.............
يخرج محمد من الغرفه..
محمد:متقلقوش الموضوع بسيط دا بس من الصدمه ونص ساعه ويفوق.
وتنهار سها في البكاء حزناً على زوجها و ابنها..
وتبكي ماهي..
تقوم ريم وبيري بتهدأت الوضع..
...............
يصل حسام وتستقبله بيري وتحكي له ما حدث..
يدخل حسام ومحمد ليطمأنوا علي عمر.،وبعد 5 دقايق يفوق عمر..
حسام:الف سلامه عليك يا عمر.
عمر:الله يسلمك,بابا عامل ايه.
محمد:متقلقش ياعمر هيبقا كويس ان شاء الله بس انت قوم بالسلامه.
حسام:قوم بقا وبطل دلع.
محمد:لا خليك مرتاح مفيش حاجه تقدر تعملها, هنجيلك الصبح.
يخرج محمد وحسام ..
محمد:يلا يا جماعه قعدتنا هنا ملهاش لزمه.
سها:لأ انا مُش هروح انا هبات مع عمر.
ريم:طيب يا سها ربنا معاكي ويقومهم بالسلامه هنجيلك الصبح.
ويذهبوا جميعاً إلي منزلهم..
.........................
تدخل سها لعمر..
سها:سلامتك يا حبيبي.
عمر:الله يسلمك يا حبيبتي,الدكتور طمنك علي بابا.
سها:ادعيلوا ربنا يشفيه.
عمر:يارب.
..................
تصل اسره محمد إلي منزلهم مرهقين ويناموا..
ريم:تصبحوا على خير يابنات.
ماهي وبيري:وانتي من اهل الجنه.
.....................................
يعم الصباح ويستيقظ الجميع ليجهزوا انفسهم للذهاب الي المستشفي..
ريم:محمد انت هتيجي معانا ولا عندك شغل.
محمد:هاجي اتطمن عليهم الأول واروح الشغل.
ريم:خلاص ماشي.
ينتهوا من تجهيز انفسهم وقبل الخروج من المنزل..
يدق هاتف محمد..
محمد:ايه ياهاني في ايه.
هاني:في مشكله في الشغل وعاوزينك ضروري.
محمد:طيب نص ساعه وابقي عندك.
.................
ريم:في ايه.
محمد:مشكله في الشغل ولازم اروح دلوقتي,هخلص شغل واجيلكوا.
ريم:ماشي ربنا معاك.
يذهب محمد في سيارته..
وتذهب ريم في سيارتها مع بناتها..
....................
امام المستشفي..
ماهي:اطلعوا انتو يا مامي وانا هجيب فطار واجي.
ريم:طيب متتأخريش.
...............
تصعد ريم وبيري الي الطابق العلوي,فيجدوا سها وعمر امام غرفه عماد,ينظر عمر اليهم بحثاً عن ماهي..
ريم:صباح الخير,ايه الأخبار.
سها:مفيش جديد.
ريم:ربنا يقومو بالسلامه,الف سلامه عليك يا عمر.
عمر:الله يسلمك يا طنط.
بيري:ربنا يقومو بالسلامه يا طنط,وسلامه عمر.
عمر:الله يسلمك يابيري.
.........
تحضر ماهي الفطار..
تسلم علي سها..
ماهي:عمو عامل ايه النهارده.
سها:لسه مافقش.
ماهي:ربنا يقومو بالسلامه.
تخرج ماهي الطعام من العلبه وتعطيه لسها..
وتعطي علبه اخري لعمر..
ماهي:اتفضل,اكيد مكلتش حاجه من امبارح.
عمر(بأبتسامه):ميرسي.
ماهي:وحمد الله على سلامتك.
عمر:الله يسلمك ياماهي.
تجلس ماهي,ويتناولون الفطار..
يأتي حسام,ويلقي السلام..
حسام:حمد الله على سلامتك يا عمر.
عمر:الله يسلمك ياحُس.
حسام:فين بيري يا طنط.
ريم:بتتكلم تحت مع صحبتها في الفون.
حسام:طيب هنزل اشوفها.
..............
ينزل حسام لبيري..
حسام:صباح الخير يا روحي,بتكلمي مين.
بيري:صباح النور يابيبي,دي بسمه صحبتي كانت بتطمن علينا.
حسام(وهو ينظر بجانبه):بيبي دي ليا.
بيري:انت شايف ايه.
حسام:شايف ان انتي وحشتيني,وانتي شايفه ايه.
بيري:انا شايفه اننا اتأخرنا ومفروض نطلع.
...............................
يصعد حسام وبيري..
يخرج الطبيب من غرفه عماد بعد فحصه..
عمر:خير يا دكتور طمنا.
_:الوضع صعب.
..............................
يرن هاتف بيري..
بيري:الو يا حبيبي.
حسام:ايه يا روحي عامله ايه.
بيري:تمام.
حسام:اخيراً بكرا هنبقي مع بعض.
بيري:اخيراً ايه ده هما كلهم 3 شهور.
حسام:مُش عجباكي اخيراً طب ياااه بكرا هنبقى مع بعض.
تضحك بيري ضحكه رقيقه..
بيري:انا كنت عاوزه فتره الخطوبه تطول عشان يبقى فيها زكريات حلوه.
حسام:ان شاء الله حياتنا كلها هتبقي حلوه.
بيري:يلا بقا عشان انا هنزل مع ماهي نشتري الفستان اللي هيا حجزاه.
حسام:ماشي خدي بالك من نفسك ياعروسه.
بيري:حاضر ياعريس.



.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع........


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-16, 11:20 AM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



(البارت الثامن)


حسام:ايه ياعم عمر الشياكه دي.
عمر:شياكه ايه ياعم دا انا مُش عارف لحد دلوقتي هلبس الجراف لونها ايه لو كنت عارف لون فستان ماهي كنت هطقم معاها.
حسام:سيبلي انا الموضوع ده,روح انت اعمل نسكافيه.
عمر:ماشي يا سيدي.
يذهب عمر..
ويتصل حسام ببيري..
حسام:الو يا حبيبتي.
بيري:في حاجه يا بيبي.
حسام:هي ماهي جمبك.
بيري:لأ ليه.
حسام:هو لون فستانها ايه.
بيري:ليه.
حسام:عمر عاوز يطقم معاها,بس اوعي تقوللها.
بيري: لأ متقلقش مش هقولها,هتلبس فيروزي.
حسام:طيب لما تروحي طمنيني.
بيري:حاضر يا حبيبي.
حسام:باي يا روحي.
........................
يأتي عمر..
حسام:فين النسكافيه.
عمر:لأ انا عارف انك كنت بتوزعني ,فقولت متعبش نفسي.
حسام:لولا اني مُش فاضي لرخمتك كنت ظبتك.
عمر:انجز ياعم.
حسام:فيروزي,عد الجمايل.
عمر:بس ايه ياعم الدلع ده كلو يا روحي وحبيبي وطمنيني اوعدنا يارب.
حسام:ورينا شاطرتك.
عمر:يلا يا اخويا مع السلامه وملكش دعوه بشطارتي.
حسام:ماشي ما انت اخدت اللي انت عاوزو.
............
ينزل حسام مع عمر..
يذهب حسام الي منزله..
ويذهب عمر لشراء الجراف..
...................
في المول..
ماهي:ايه رئيك اجيب لون تاني.
بيري:لأ كلو الا كده ,انتي تغيري الفستان بس متغيريش اللون.
ماهي:اشمعنا يعني,هو اللون ده حلو اووي كده.
بيري :اه جميل عليكي.
ماهي:ميرسي.
.......................
ويعودوا الي منزلهم..
ترتدي بيري وماهي الفساتين لتراه امهما..
ريم(وتدمع عيناها من الفرحه):ماشاء الله زي القمر.
ماهي:بتعيطي ليه يامامي دا ما صدقنى نخلص منها.
بيري:دا بعدك يابنتي انا لازقلكوا هنا كلها كام فيلا وابقي عندك.
وتحضنهم ريم..
......
تبدل ماهي وبيري ملابسهم و يناموا لأول مره في غرفه واحده..
.......................
تشرق شمس يوم جديد مليئ بالسعاده..
تستيقظ بيري على صوت هاتفها..
بيري:صباح الخير يا بيبي.
حسام:صباح الحب يا روحي.
بيري:يلا بقا افطر عشان تيجي توديني عند الكوافير.
حسام:لأ انا فطرت خلاص.
بيري:ايه ده انت صاحي من بدري.
حسام:لأ فطرت على صوتك.
بيري:يعني انا خلاص فطرت.
حسام:لأ افطري تاني واشبعي عشان مش هعشيكي.
بيري:ليه هتاكل الأكل كلو لوحدك.
حسام:لأ احنا هنام خفيف.
بيري:هنشوف الموضوع ده بعدين.
حسام:ماشي,نص ساعه واجيلك.
..............................................
نور:صباح الخير.
ماهي:صباح النور.
نور:نزلتوا.
ماهي:لأ نص ساعه كده وننزل.
نور:طيب انا هعمل مشوار كده وابقى اجيلكوا.
ماهي:طيب هستناكي.
...............................
يأتي حسام ويلقي السلام علي الجميع..
محمد:بيري في عنيك يا حسام اوعي تزعلها.
حسام:اه طبعاً يا عمي دي في عيني,قولها هي تاخد بالها مني.
ماهي:اه يا بابي قولها دي سعات بتتحول.
بيري:حسابك معايا بالليل.
يودعوا الأهل ويأخذ ماهي وبيري للكوافير..
....................
تأتي نور الي ماهي وبيري تحمل باقه ورد العروس..
نور:مبروك يا عروسه.
بيري:عقبالك يا نونو.
نور:ميرسي.
بيري:ثانكس على الورد.
............
ويبدأوا في التجهيز..
............................................
تقوم سها بمساعده ريم لتجهيز العشاء للعروسين..
سها:مبروك يا ريم.
ريم:الله يبارك فيكي ,عقبال ما تفرحي بعمر.
سها:قريب ان شاء الله.
................
يرجع حسام البيت ليأخذ بدلته و يودع والدته..
يدق هاتف حسام..
حسام:ايه ياعمر.
عمر:ايه يا عريس انت فين.
حسام:انا في البيت رايح عند الحلاق.
عمر:طيب ربع ساعه واجيلك.
حسام:ظبت اللون.
عمر:كلو تمام,وانت كلمت بيري في اللي اتفقنا عليه.
حسام:ألسطا ياعم.
عمر:انا نازل من البيت اهو.
حسام:يلا سلام.
................................
تنتهي سها وريم من احضار العشاء ويذهبوا الي منزل العروسين ويضعوا الأطباق على السفره..
ويضعوا قميص ابيض قصير ومعه الروب الشفاف
وبيجامه العريس علي السرير..
ويدعوا لهم بالسعاده الدائمه..
.......................................
يدق هاتف سها..
سها:الو ياحبيبي.
_:يلا عشان مستنينكوا.
سها:خلاص نازلين.
..
سها:دا عماد مستنينا تحت.
عماد:مبروك لبيري,وعقبال ماهي.
ريم:ميرسي يا عماد عقبال ما تفرح بعمر.
................................
يحضر زياد"ابن عم العريس"ويأخذه بالسياره المزينه لأحضار العروس ومن خلفه عمر بسيارته و اقارب واصدقاء حسام..



.......................♥♥♥........................ ♥♥♥ .................


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 01:43 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.