آخر 10 مشاركات
قبل الوداع ارجوك.. لاتذكريني ! * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : البارونة - )           »          السر الغامض (9) للكاتبة: Diana Hamilton *كاملة+روابط* (الكاتـب : بحر الندى - )           »          عشقكَِ عاصمةُ ضباب * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : نورهان عبدالحميد - )           »          سحر التميمة (3) *مميزة ومكتملة*.. سلسلة قلوب تحكي (الكاتـب : كاردينيا الغوازي - )           »          رسائل من سراب (6) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          تريـاق قلبي (23) -غربية- للمبدعة: فتــون [مميزة] *كاملة&روابط* (الكاتـب : فُتُوْن - )           »          ارقصي عبثاً على أوتاري-قلوب غربية(47)-[حصرياً]للكاتبة::سعيدة أنير*كاملة+رابط*مميزة* (الكاتـب : سعيدة أنير - )           »          بريق نقائك يأسرني *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : rontii - )           »          لك بكل الحب (5) "رواية شرقية" بقلم: athenadelta *مميزة* ((كاملة)) (الكاتـب : athenadelta - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > - منتدى الاقتراحات والطلبات والمواضيع الجانبية

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 24-07-17, 04:33 AM   #11

بنوتة توتة توتة
alkap ~
 
الصورة الرمزية بنوتة توتة توتة

? العضوٌ??? » 318613
?  التسِجيلٌ » May 2014
? مشَارَ?اتْي » 248
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » بنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond reputeبنوتة توتة توتة has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   ice-lemon
¬» قناتك carton
¬» اشجع ahli
Elk


مصررررررررررررررررررررر ام الدنياااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا هتبقى اد الدنيااااااااااااااا عظيمة يا مصررررررررررررررررررررر با ارض النعم نيلك دة سكر لو لم اكن مصرية لوددت ان اكون مصرررررررررررية

بنوتة توتة توتة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-07-17, 04:20 AM   #12

اسفة

مراقبة،مشرفة عالمي..خيالي,الوثائقية،البحوث والمعلومات،روايتي كافيه،(قاصة ولؤلؤة ألتراس،لغوية،حارسة السراديب، راوي)،نشيطة،تسالي،متألقةومحررة جريدة الأدبي، صحافية فلفل حار،كاتبة عبير alkap ~

 
الصورة الرمزية اسفة

? العضوٌ??? » 110863
?  التسِجيلٌ » Feb 2010
? مشَارَ?اتْي » 47,722
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » اسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond reputeاسفة has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   ice-lemon
¬» قناتك fox
?? ??? ~
دورى يادنياكماتشائين وأرفعي من تشائين وأخفضى من تشائين لكنك أبدالن تغيري من الحقائق ولا من المثاليات الصحيحة أو الأفكار السليمة التى تؤكدلنادائما إن الأهداف المشروعة فى الحياة لا بدمنالسعي إليها بوسائل شريفةوأن ما نحققه بغيرهذه الوسائل لا يحقق لنا أبدا
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي



الف الف شكل للروايات المنقولة ومشرفاتها الرائعات القديرات اللى بيخجلونا بذوقهم ورقتهم دوما الفين سلام وتحية لمجهودك توبى ومسا البرتقال على عيونك
الف شكرا فيمتو يا كل الر قة
لامورتى لا عدمنا رقتك
سما ياسما تسلمى ياقمراية استلموا بقى مشاركتى معاكم

هكلمكم عن المآذن فى مصر والموضوع حفاظا على الحقوق من مدونة الجميلة المثقفة شهروشهر زاد أم يوسف حفظهما الله



جملة حافظينها كالماء والهواء كلنا فى مصر
ألا وهى ...
القاهرة بلد الالف مئذنة
بسبب كثرة مساجدها عبر كافة عصورها
ومآذنها اللى بعضها عمره
فوق الألف عام وأكتر
وباقية ف مكانها تناطح الزمن
عشان تفكرنا بلى فات ومماتشى









أبدع جملة قريتها ف موقع ما
وهى الوصف الأكثر جمالا للمئذنة
وكأنها أذرع كل صباح ومساء
تمتد إلى السماء .. بالدعاء بــ الله اكبر







والقصة بدأت لما عمرو بن العاص
فتح مصر وبنى جامع الفسطاط
مبناش مئذنة للجامع ولا حاجة
وفضل الآذان من على سطح البناء وفقط
لحد ما جه مسلمة بن مخلد الانصارى
وكان هوه امير مصر





وجاله الامر ببناء (صوامع) للنداء على الصلاة
والراجل بناها فعلا على شكل مربع
ف جهات المسجد الأربعة
المقريزى بيقول انهم كانوا أربع صوامع
أو مآذن بقى ف البداية
ابن دقماق بيقول ف وقت لاحق بقوا خمس مآذن






القصد .... كل دا راح ف الوبا

وجامع عمرو بن العاص اتعرض للهد
والتجديد اكتر من مرة لحد ما وصلنا شكله الحالى
وكل المآذن المذكورة سلفاً دى اندثرت
واختفت ولحد ما جه بن طولون
ولف ورقة بشكل حلزونى وقال لرجالته
" اعملوا لي مئذنة على هيئة هذا المخروط"
وبقت مئذنته هيا اقدم مئذنة ف مصر






وروح يا زمان وتعالى يا زمان
وعصر يزق اللى بعده وخلافة تيجى على خلافة
لحد ما دخل الفاطميين مصر
وبنيت القاهرة والجامع الازهر




واللى حصل ف جامع عمرو
هيحصل ف الجامع الازهر
من تجديده اكتر من مرة وادخال تحسينات عليه
خلت مآذنه مهياش الأصلية والاولى







لكن المؤرخين بيقولوا ان اللى وصلنا فعليا
من العصر الفاطمى تلات مآذن لتلات مساجد
هما الآتى
1)مسجد الحاكم
2)جامع الجيوشي
3)مسجد أبي الغضنفر






مئذنتا جامع الحكام هما الأقدم
والأغرب والأعجب والأشد تفردا
وانا بشوفها شبه صاحبها
الحاكم بأمر الله يعنى









الجامع دا اتعرض لأهمال وبؤس عبر الزمن
لكن صمد
وف زمن بيبرس حصل زلزال
والمسجد اتعرض للهدم هوه ومآذنه






مئذنة الحاكم شكلها مكون من قاعدة مربعة
وجسم أسطواني
وقمتها اسمها (المبخرة)






المبخرة شكل فنى انتشر ف عهد لاحق
على زمن الفاطميين
والسلطان المملوكى لما اعد بناء مآذن الحاكم
مهندسينه اضافوها
والظاهر مكنش عندهم رسمة بالشكل القديم
ومعرفوش يقلدوه بالضبط ولا ايه .. متفهموشى !






اما مئذنة جامع الجيوشى
اللى فوق هضبة المقطم
دا بقى وصلنا سليم
متلعبش ف مئذنته زى مئذنة الحاكم
وتعتبر هيا اقدم مئذنة فاطمية أصلية





مئذنة الجيوشى قاعدتها مربعة
فوقها مربع تانى وفوقه مربع مثمن
وفوقهم قبة





الطابق المثمن .. هوه دا التصميم الجديد
اللى دخل على العمارة وقتها
والفاطميين اصلا ناس حلوة بحبوحة
وبيحبوا الفن والزخرفة والتفُنن والدلع




هنشوف الطابق المثمن دا بيتكرر
ف مئذنة ابو الغضنفر





وتظهر المبخرة بوضوح عشان تستمر معانا
للعصر اللى بعده





والغيطانى اللى بيقول
"تتضح معالم المآذن المصرية الأولى
برج مربع ينتهي بشرفة وفوقه طابق آخر مربع
كما في مئذنة الجيوشي
لقد اختفى هذا الطابق فيما بعد







واستبدل بطابق مثمن في مئذنة أبي الغضنفر
فتحت فيه تجاويف مضلعة الرؤوس

وارتفعت فوق رقبة مثمنة الأضلاع
تعلوها خوذة مضلعة
وتلك التي عرفت باسم المبخرة"
انتهى






ويروح الفاطميين بعزهم وجاههم






دققوا ف الصورة حيث قاعدة المئذنة
لأنها الأصلية اما باقى البدن لحد فوق
عثمانى صِرف
واتبنت ف زمن لاحق اما القديمة اندثرت
الناس بتوع العمارة بيقولوا مصطلحات
مجعلصة زى مقرنصات وحشوات
وحاجات يعجز عن امثاااالى
فهمها
لكن الملخص ان هذه المئذنة
تأثرت بالطابع الاندلسى
والطابع دا كان السمة المميزة للزمن الايوبى
اللى موصلناش سليم من مآذنه الا القليل







الغيطانى يقول اهو
" انها المئذنة الوحيدة التي تبقت سليمة
من العصر الأيوبى
أنشأها الملك الصالح نجم الدين أيوب بن الكامل
في 642هـ (1241م)






وبيكمل :
"في تلك المئذنة نجد أن الجزء المثمن
أصبح مستقلاً وبارزاً بعد أن كان مندمجاً
في مئذنة الجيوشي في مجموع البناء
وخلال نصف قرن تلا سقوط الدولة الأيوبية
ساد نظام المباخر في المآذن المصرية
وهو طراز مصري خالص لم يتكرر
في أي بلد آخر "





وينتهى زمن الايوبيين
وندخل ف حقبة المماليك
واللى تعتبر من أثرى الفترات فنياً واجملها







المئذنة ف عهد المماليك بدأت تشهد تطور
ف الشكل وتتنوع ما بين قاعدة مربعة
وعليها جزء اسطوانى
او قاعدة مربعة وجزء ثمانى
او قاعدة مربعة وفوقها جزء مدور
وفوقه فراغ بعواميد
او شكل مربع وعليه قباب صغيرة
افلام كدا
المهم كان فيه تنوع







المآذن المبخرة
(ف اخرها مبخرة يعنى )
كانت سمة مميزة اتنقلت من العصر الأيوبى
واستمرت ف العصر المملوكى





القاعدة تبدأ مربعة
وبعدين تبقى اسطوانية





او مدورة بعد كدا
زى مسجد قلاوون






أو بقاعدة مربعة فوقها مثمن
وجزء علوى على اعمدة اسمه (جوسق)
زى مئذنة جامع سلار وسنجر الجاولى
ومحدش يسالنى يعنى ايه جوسق .. لأعضه





دا الجوسق اعمدة بيقام عليها
الجزء الاخير من المئذنة
والفكرة ان المؤذن يقف فيها وكدا
زائد الشكل الجمالى طبعا





بعد شوية ابتدت القاعدة المربعة دى تهبط
وتبقى بمستوى المسجد




زى جامع الماردانى





وابتدى يبقى فيه تناسق بين حجم المسجد
وقبته والمئذنة على عكس فترات خلت






بعد شوية ظهرت مآذن بصلية
(نهايتها واخدة شكل بصلة )



وشوية ونلاقى المئذنة براسين



زى مسجد قانبياى الرماح .. !!





والظاهر المهندس نفسه او احد تلاميذه
اتأثر بالشكل




فبنى مئذنة مشابهة لكدا
بالجامع الأزهر







ومئذنة تاخد شكل مغاير
زى مئذنة برقوق




ومئذنة جامع السلطان حسن
اللى اعتبره الرحالة
من أعظم المساجد والأبنية الاسلامية ف تاريخها





ومئذنة السلطان قايتباى
اللى تعد من أجمل المآذن المملوكية واروعها






والغيطانى بيعتبرها تجسيد أصيل
لشخصية المئذنة المصرية
اللى بتعكس روح البّناء المصرى
وروحانيات اهله وشطارتهم الهندسية
واللى ضاربين بيها ف الفن
لكام ألف سنة
اسطوات معابد ومسلات وتماثيل وخلافه





وبنظرة سريعة على اغلب المساجد المملوكية
ومآذنها هنلاقى روح واحدة تجمعهم كلهم تقريبا
الا فيما ندر .. وشطح






اغلبها قاعدة مربعة صغيرة ملتصقة بالمسجد
وفوقها شكل اسطوانى وفوقه مثمن او جوسق
ثم قمة بصلية




ورغم ان قايتباى يسبق الغورى ف الحكم
وكان قبله علطووول
الا ان السلطان الغورى هيبنى مسجده
بشكل مختلف وكأنه قاصد يتميز عن قايتباى




فاختار شكل عجيب لمئذنته
فجأة كدا المئذنة رجعت لشكل البرج القديم
وفوقها أربع رؤوس
وليه يا حاج انتا حد كان داسلك على طرف !!!




الحق يقال ..
مكنتش الوحيدة الشكل البرجى دا
كان ف عهد برقوق برضو اللى سبقه بزمن ياما
لكن كان مئذنته بتقلد الأيوبية ومفهمومة يعنى






ومسجد قلاوون اللى ف القلعة
برضو اختلف ف الشكل والطابع العام
ومئذنته متفردة وعجيبة !




المختصر المفيد ف الحكاية
ان المآذن المملوكية شافت ازدهار وعز
وبعض المؤرخين بيرجعوا الحكاية دى
لأصول المماليك نفسهم اللى اغلبها تركى
ومن بلاد ما وراء النهر وغيره
وانهم رغم خطفهم صغيرين
وتربيتهم بطريقة ممنهجة لمحو نشاتهم الاولى
الا ان المماليك ف العموم كانوا منفتحين
على الفنون والفخفخة زى الفاطميين






وزائد حبهم للعز والتباهى قدر امكانهم



فكانوا بيبنوا مساجد عشان يندفنوا فيها
والناس تدعيلهم وتخفف عنهم ذنوبهم
الكتييييييرة يا ثاااامح




القصد .. قعد المماليك قد ما قعدوا
السلطان طومان باى كان اخر السلسال
ودخل سليم الاول مصر









وش النكد وغراب البين وبوز القرد
سليم الاول وهوه ماشى من مصر
وسايب حامية ووالى خاين تبعه يحكم
اخد معاه كنوز واموال وخلافه
لكن كان الاهم
البشر
اخد امهر الصناع والأسطوات ف مصر
ف كل الفنون
اخدهم معاه عشان يبنوا ويبدعوا ف تركيا
وسرقونا وقتلونا ... مش يسكتوا وينبطوا
لأ
ابضنننننننن










دول فرضوا علينا ثقافتهم الجافة
اللى زى وشهم
وطبيعى المآذن يكونلها من البؤس نصيب
والغيطانى اللى بيحكى قائلا
"إنه الطراز المعماري للغازي
مآذن تركية مسحوبة خالية من الزخارف
متجهمة خالية

لا توحي بالسلام والدعة والابتهال
والمناجاة الصامتة
تلك المعاني التي تتجسد في المآذن المصرية
الأصلية حتى التي تبدو فيها تأثيرات سورية
أو أندلسية"
والجملة التى أتفق معاه فيها
تمامااااااااا
"لا أدري لماذا تذكرني المآذن العثمانية بالحراب"




وسط المآذن كلها
تلاقى المئذنة العثمانيةوكما يصفها المتخصصون
تتصف بالشكل الأسطوانى الرشيق فوقه قمة مخروطية
شكل القلم
ودا كان الطراز الشايع ف مساجد استنابول






اول مسجد ظهر فيه طراز المآذن دى
مسجد سليمان الخادم
او سارية الجبل ف القلعة





وبعده ... مئذنة جامع سنان باشا




وجامع الملكة صفية




وطبعا ... مسجد محمد على
الاشهر على الأطلاق





والطراز دا قعد قد ما قعد
لكنه اختفى بعد شوية
مش بس بسبب زوال الغازى التركى





المصرى لفظه ببساطة وعفوية وبلا قصد

ورجع المهندس المصرى يبنى المآذن
بطريقة غير مباشرة كدا ومن غير حد ما يقوله
ويرجع للطراز المملوكى ..







بنظرة سريعة
على اشهر المساجد حواليك
هتلاقى مآذنها قريب من الشكل المملوكى



زى الرفاعى اللى حاولوا يحاكو فيه
جمال مسجد السلطان حسن وبهائه




والمرسى ابو العباس ف اسكندرية





ورغم ان ماريو روسى ايطالى الجنسية
اللى اسلم
وكان مهندس معمارى كبير
وبنى عدة مساجد منها المرسى ابو العباس
والقائد ابراهيم ف اسكندرية






ومسجد عمر مكرم بالتحرير
وغيرهم ...
وكان ممكن ينوع فيها ويضيف من ثقافته
لكنه أدرك بعين الفنان
ان الطراز المملوكى هو الأجمل والأقرب لشخصيتنا
لكن برضو مآذنها كانت مملوكية الهوى








حتى المساجد اللى اتبنت قبل ثورة يوليو
و ف عهد الأسرة العلوية يعنى زى عباس حلمى التانى
كانت مآذنها مش عثمانية بالمرة
زى العطارين ف اسكندرية
والعباسى ف السويس








وحتى المساجد الحديثة نسبيا
واتجددت قبل ثورة يوليو
يعنى ف عهد فؤاد وفاروق




زى السيدة نفيسة





والسيدة زينب
كلها كانت مآذنها مملوكية الطراز
وبعضها منقول نقل مسطرة






ونروح بعيد ليه
ما العهد العثمانى نفسه مصر برضو
مهندسينها رخموا ع الغازى وتحكماته







اذا كان مسجد خاير بك
اللى يعتبر اول مسجد يبنى ف العهد العثمانى
لكنه لحق العمارة المملوكية على اصولها







والروح المصرية
هتحاول تقاوم الثقافة العثمانية الجافة
زى ما ظهر ف مسجد البردينى
اللى مئذنته كان مملوكية
رغم انه عثمانى النشأة








ومسجد المحمودية
اللى حاول يتمرد قليلا
ومئذنته خرجت عن جسم الجامع
عكس الشائع ف العهد العثمانى






حتى أبو الدهب اللى اخد العرش
من سيده على بك الكبير







لما بنى جامعه عشان يناطح الازهر
كانت عمارته مختلفة




الراجل عمل مئذنة مختلفة عن المعتاد وقتها
والقلم الرصاص لم يسد دائما






القصد عشان طولنا ..
المئذنة المصرية اللى طغت كانت
المملوكية
بالوقائع والتاريخ وحتى الحاضر
وبصوا حواليكم حتى ف المساجد الحديثة







ف الغالب هتلاقى اللى بيبنى مسجد
بيطلب من مهندسه يعمله مئذنة
شبه اللى ف الأزهر او السلطان حسن
او بتاعت قايتباى ... او زى مئذنة جامع المؤيد
يعنى هيطلب حاجة شبه كدا








واخيرا اليكم بعض الحاجات
اللى اتكعبلت فيها بخصوص المآذن
مئذنة ابن طولون هيا أقدم مآذن مصر
بس ابن طولون كمان اسمه هيرتبط
بأقدم (اعلى) مئذنة ف العالم
لما بنى مسجد ف منارة الاسكندرية
ظماااااااان واحنا اول ناس عملنا القصة دى






منارة اسكندرية كانت مئذنة بشكل غير مباشر
ودونما قصد لحد ما اتهدت بقاياها
بزلزال ف زمن قلاوون
للأسف ... للألم
وعلى ذكر منارة اسكندرية
بعض الأراء بتقول ان فكرة المئذنة
اتخدت منها لأنها معماريا
كانت طبقات وبترشد الآت من بعيد
افلام كدا
شطحات .. بس وماله






المؤذن بقى كانله شروط ومواصفات
انه صوته يبقى حلو
مش زى الأشكال بتاعت دلوقتى
والمجبرين نسمعها ونتخض ونتخرع
ويشترط في المؤذن أن يكون حسن الصوت
واختلف عدد المؤذنين ف كل مسجد
عن الآخر
العصر المملوكي مثلا كان فيه
اكتر من مؤذن للمسجد الواحد وبعدد محترم






وكان للمؤذنين ريس بيرتب النظام والاوقات
مدرسة السلطان حسن
كانلها 16 مؤذنً ورئيسًا
ومدرسة الأمير صرغتمش 3 مؤذنين،
ومدرسة السلطان برقوق 6 مؤذنين




ويقال انه المؤذن الكفيف كانله
الاولوية ف الشغلانة دى
لأن بحكم الظروف بيطلع ف اعلى حتة
وممكن يكشف البيوت
ولهذا كانوا يفضلونه كفيفا .. !!!




مئذنة جامع الفتح برمسيس
كانت اطول مئذنة ف مصر لحد عهد قريب



ومعرفش بقى المكانة دى
حد تخطاها بمئذنة اطول ولا لسه ؟!!



الازهر كان له اكتر من مئذنة
بناها سلاطين وامراء
للتقرب ومحاولة اخد أى ثواب
ف ايامهم النيلة دى لعل وعسى يعنى





مآذن جامع محمد على
هيا (اعلى) مئذنة ف القاهرة
بسبب وجودها فوق جبل المقطم
لكنها ليست الأطول .... طبعا






الموضع .. مكان المئذنة
اتغير عبر الزمن
مآذن جامع عمرو كانت ف الأركان
ف جامع ابن طولون كانت برا المسجد







أغلب مآذن العصر الفاطمى
كانت فوق مدخل الجامع زى مسجد الأقمر




وعكس مسجد الحاكم
اللى كانت ف الركنين لأن
كانوا جزء موازى من سور القاهرة





العصر المملوكى كانت المآذن
فوق المدخل أو ف احد اركان الجامع





ومسجد المؤيد مثلا
مئذنتيه بيبانوا من بعيد
وكأنهم جزء من باب زويلة .. !
قصص كدا وحكايات مبتخلصش







المآذن اتخلدت ف قلوب اللى بيدخل المساجد
واللى بيسكنوا قربها واللى بيعدوا جنبها
وكمان اللى بيشوفوها يوماتى
ف الصور والكروت البوستال









والطوابع











والعملات





وثروت عكاشة بيشيد ببراعة المهندس المصرى
وشخصيته ف بناء المسجد بعناصره
وقال عن القبة والمئذنة الآتى
ان البنّاء المصرى عمل القبة منخفضة
لتوحى بالخشوع ف الوقت اللى علِى فيه
بالمئذنة ف شموخ
وكأنه بالتضاد دا بيخلق حالة كدا ملهاش وصف










اسفة غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 28-07-17, 05:50 AM   #13

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

تسلم الأيادي أسوفه على المشاركه الأكثر من رااااائعه


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 03:01 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.