آخر 10 مشاركات
مـــا أصعب الإبتعاد عنها *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : عيون الرشا - )           »          ومضة شك في غمرة يقين (الكاتـب : الريم ناصر - )           »          عانق اشواك ازهاري (2)*مميزة و مكتملة* .. سلسلة بيت الحكايا (الكاتـب : shymaa abou bakr - )           »          عشق من قلـب الصوارم * مميزة ومكتملة * (الكاتـب : عاشقةديرتها - )           »          23 - امرأة تحت الصفر - راشيل ليندساى ( إعادة تنزيل ) (تم تجديد الرابط ) (الكاتـب : * فوفو * - )           »          في غُمرة الوَجد و الجوى «ج١ سلسلة صولة في أتون الجوى»بقلم فاتن نبيه (الكاتـب : فاتن نبيه - )           »          93- الشمس والظلال - آن هامبسون - ع.ق ( نسخه أصلية بتصوير جديد ) (الكاتـب : angel08 - )           »          مرت من هنا (2) * مميزة *,*مكتملة*..سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          القليل من الحب (81) للكاتبة Joss Wood .. كاملة مع الرابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          القرار الصعب (ريما وعبد المحسن) / للكاتبة روح الشمالي ، مكتملة (الكاتـب : أمانى* - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

Like Tree1Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-12-19, 12:38 AM   #21

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




🌾🌹البارت التاسع عشر🌹🌾
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥

في الكلية
تدخل يارا مسرعة بعربيتها لتصدم بشاب واقف امامها مباشرة لكنها كاتت سرحانه فلا تلاحظه وتفوق من شرودها علي صوت بيصرخ باسل باسل حاسبيىىىيييىىى
لتنتبه لكن بعد ان صدمته وتنزل تجري وتلاقي بنت منقبه تميل علي الشاب الواقع امام العربيه وبتحضنها اخويا اخويا
يارا:- بصدمة انا اسفه ماخدتش بالي انت ظهرت امتي
باسل:- انتي عامية ولا اللي علمك السواقه حمار
يارا:- انا اسفه وتطلب من الشباب اللي اتلمو انهم يساعدوها يركبوه العربيه علشان توديه للمستشفي
ويتطمنو عليها من الاستصدام االي حصل
بيسام:- تقتلي القتيل وتمشي في جنازته ابعدي بقي عايزه منا ايه كنتي هتموتيه يا شيخه
يارا:- انتي مين ثم والله انا مقصدتش اني اخبطه لقيته فجاءة قدام العربيه
باسل:- خلاص يا بيسام حصل خير
ويتسند علي الشباب علشان يقوم لكنها يتالم بشدة
يارا:- ياشباب ركبوه العربيه ممكن تسمحلي اوديك المستشفي علشان نشوف سبب الالم ده ايه
باسل:'-موافق ويركبوه الشباب العربيه وبيسام تجري تركب معاهم وتنطلق بالعرببه لتذهب بيها للمستشفي
بيسام:- روحي علي مستشفي(.....)لو امكن
يارا:- اشمعني في مستشفيات اكبر واحسن
باسل:- لا بس دي اختي الدكتورة سهير شغاله فيها
يارا:- انت اختك دكتورة واتت طالب هندسة ولا اعلام
بيسام:- تضحك هندسة وبيحب اعلام
باسل:- بطلي يا رخمه انا بدرس هندسة لكن بجي اخدي اختي اروحها كل يوم لاني بقلق عليها
يارا:- يا بختك ليكي اخ اكبر منك بيرعاكي ويخاف عليكي
بيسام:- لا انا الكبيرة مش باسل
باسل:- بربع ساعه دي تبقي اكبر صحيح نقصات عقل ودين
يارا:- انتو تؤام
باسل:- ايوه احب اعرفك انا باسل منصور واختي بيسام منصور وحضرتك مين
يارا:- انا يارا علاء وجدي المستشار ممدوح بيه الدرملي
باسل:- اهلا بيكي تشرفنا ويوصلو للمستشفي وتجري عليهم سهير اول ما تشوفهم بلهفها وياخدو باسل لغرفة الطوارئ
سهير:- تدخل مع الدكتور للكشف عليه وتطمن انه مجرد كسر بالرجل وجبس لمدة اسبوعين
وتخرج تطمن اختها بيسام
الحمد لله كسر بسيط وهيتجبس ويروح علي طول
بيسام:- الحمد لله جت بسيطه
يارا:- انا مش عارفه اقول ايه انا هتكفل بكل مصاريف العلاج وانا تحت امركم في اي تعويض تطلبوه
سهير:- مين دي يا بيسام
بيسام:- تضحك دي اللي خبطت الونش وتوطي علي ودانها وبدل ما يكسرها كسرتله رجله هههههه
سهير:- اه عرفت اهلا بيكي متقلقيش حالته بسيطه واذا كان علي مصاريف العلاج هيتعالج علي حسابي لاني دكتورة بالمستشفي زي ما انتي شايفه وتعويض ايه احنا مش بناخد تعويض من حد ولا محتاجين ومسامحين في حقنا كمان
يارا:- انا عاجزة عن الشكر تسمحيلي ادخل اطمن عليه
سهير:- اه اتفضلي بس دكتور الجبس يخلص انا اتصلت بصلاح وزمانه جاي ياخدكم يروحكم
يارا:- تسمحيلي انا اروحهم دي اقل واجب اعمله معاكم
بعد كرم اخلاقكم معايا
سهير:- مفيش مانع يا انسه يارا
وتدخل تطمن عليه وتتاسفله كتير
باسل:- خلاص كفايه كلها اسبوعين وارجع اغلس عليكي
يارا:- بجد اتت مش مضايق مني لاني صدمتك وكسرت رجلك
باسل:، المشكله مش في رجلي
يارا:- ايه دراستك انا مستعدة اوديك واجيبك كل يوم لحد ما تتحسن وتحضر محاضراتك اعرف انها عنلي ولازم الحضور
باسل:- طيب ده بالنسبه لدراستي ورجلي لكن
قلبي مين هيعالجه من اللي حصله
يارا:- بخضه ماله قلبك هو انا خبطك في رجلك ولا قلبك
هي ممكن المضاعفات توصل للقلب طمني ارجوك
باسل:- يشد ايده حطي ايدك واسمعي قلبي بينبض وانتي ممكن تكسريه لو اهملتي فيه ويسكت للابد
يارا:- تشد ايدها وتتكسف منه انت بتقول ايه
باسل:- بقول الصراحه انتي شغلتي قلبي
ممكن تديني فرصه نتعرف علي بعض اكتر
واوعدك اني عمري ما هتخطي الحدود لو رقضتيني
يارا:- انت اكيد مجنون انا مشفتكش غير مرتين والنهاردة كنت هموتك وتقولي شغلت قلبك ازي بقي
باسل:- ايه مبتسمعيش عن حب من اول نظرة
انا اول مره في حياتي اتشد لحد كده مش بطلب منك تبادليني نفس الشعور لكن اديني وادي نفسك فرصه مش يمكن نكون مقسومين لبعض ها موافقه
ولا ايه انا عن تفسي مش هيأس في المحاولة
يارا:- انت لخبطتيني وكمان فاجأتني مش عارف اقولك ايه
باسل:- ولا اي حاجه خدي وقتك هنروح من بعض فين
طول الاسبوعين الجايين راح حاي معاكي ده انتي اللي عرضتي كده مش انا اللي بفرض نفسي عليك
ليدخل صلاح ووراه بيسام وسهير
صلاح:- انا ملحقتش اوصل للمحكمة وجالي اتصال سهير مش لسه سايبك يا ونش حصلك ايه وازاي بالسرعة ده
باسل:- قدري بقي يا ابو صلاح احب اعرفك باللي خطبتني
اتسه يارا علاء زميلة بيسام بالكليه
صلاح:- اهلا وسهلا ويوطي علي ودن اخوه هو مين اللي هيكسر التاني بالظبط مش دي اللي نزلت تجري علشان
تحلقها قبل ما تدخل الكليه شكلها فرمتك
باسل:- عيب يا شقيق هي سرقتتي بس اخوك طب فيها
معرفش ازاي دبرني يا وزير
يارا:- حضرتك اخوه انا اسفه ليكم والقلق اللي سببته
صلاح:- لا ولا يهمك اهو اتادب علشان يبطل يغلس عليكي
يلا يا بطل اروحك عندي شغل مش فضيلك
يارا:- اتفضل انت انا فاضيه هروحهم وانا طلبت اوديه
الكليه كل يوم يحضر محاضراته
وارجعه علشان ميتاخرش عن دراسته
ده لو سمحتو ليا بكده ممكن
صلاح:- يبص لسهير اللي بتضحك ماشي مفيش مانع
امشي انا عندي جلسة كمان ساعه سلام
يارا:- انا متشكرة جدا لتفهمكم ولتسامحكم ويخرج باسل
ويركب العربيه ومعاهم بيسام
سهير:- انا ساعه واحصلكم ياريت تعد تاخدو نادر من الحضانه مدام مروحين علي البيت
بيسام:- ماشي يا ابله ويروحو البيت وباسل ياخد رقم يارا
علشان يظبط معاها مواعيدهم الصبح
وترجع سهير ووراها صلاح ويتجمع يناقشوا وضعهم الجديد
ويتفقوا علي ان بيسام ترافقه بم انها معاها في كلية واحدة
💢💢💢💢💢💢💢في سرايا ممدوح الدرملي
باهر:- كنتي فين يا يارا روحت ليكي الكليه واكشفت عدم وجودك وكمان جايه متاخرة
يارا:- انا عملت حادثه خبطت شاب ووديته المستشفي
والحمد لله جت سليمه كسر وجبس لاسبوعين بس
لينزل ممدوح بيه ويسمع كلام يارا
ممدوح بيه:- كده دي جنحه لو عملو محضر ليكي
يارا:- لا يا جدو الحمد لله رفضو اي تعويض وسامحو كمان
في حقهم ناس محترمين جدا يا جدو
باهر:- ليه متصلتيش بيا كنت جيت واتصرفت بدل بهدلتك في المستشفيات وكان ممكن يستغلوكي
يارا:- متقلقش عليا يا خالو دي حتي اخته زميلتي بالكليه
بس انا بستأذنك اروح اخده كل يوم اوديه كليته
علشان مش يتغيب علي دراسته يعني مجرد تعويض
باهر:- انتي اتجننتي لا طبعا ازاي تروحي تاخدي شاب يوميا
وتوديها الكليه وتجبيه مستحيل طبعا سمعتك يا هانم
يارا:- بس انا اتفقت معاه وكمان هو معتمد عليا
باهر:- قلت لا يعني لا لو لازم علشان نتجنب انهم يعملولك محضرو يضروكي بيه ولتسامحهم معاكي هروح انا وهوديه واجيبه علشان خاطرك يا ست يارا
ممدوح بيه:- كده عين العقل وبعد كده متوعديش بحاجه متقدريش تعمليها غير لما ترجعي لينا فاهمه
وفي صباح اليوم التالي في بيت سهير وصلاح
صلاح طبعا مش محتاجيني ليا انا هخلي البواب يطلعلك
يساعدك لحد ما تركب العربيه وانتي يا بيسام اجهزي لحد ما تيجي يارا ماشية معاك يا ونش البنت هي اللي هتجيلك
سهير:- لو حسيت باي تعب اتصل بيا متتاخرش يلا سلام علشان الحق اودي نادر الحضانه
بيسام:- اتصل بيها شوفها وصلت لفين
باسل:- طيب انكشحي خلينا اخد راحتي في الكلام
بيسام:- ماشي يا عم الحبيب
ويتصل باسل بيارا
باسل:- انا جهزت انزل ولا لسه شويا
يارا:- لا عشر دقايق واكون عندك انزلو
ومعرفتوش ان خالها معاها علشان لسه بتعرفو البيت
وينزل باسل هو وبيسام بانتظار ياراا
وتقف قدامهم عربيه اسبور اخر موديل
بزجاج يخفي ما بداخلها
وينزل منه رجل انيق يظعر علي محياه الجدية والوقار
مع وسامة بالغه تخطف الانفاس
ويقترب من باسل وبيسام ويمد ايده ليهم
باهر ممدوح:- خال يارا والمسؤل عن راحتكم الفترة الجاية
اتفضلوا اركب علشان منتاخرش علي كليتكم
بيسام:- تمسك ايد باسل خالها ده مز اخر حاجه
وانا اللي كنت بتباهي بوسامتك لكن ده مدمر
يا بخت مراته واولاده بيه
باسل:- اتلمي يا منحرفه ثم يارا قالت انها جايه بعتت خاله ليه وهي راحت فين وجتش ليه زي ما اتفقنا
ويدخل باسل العربيه ليفاجاءة بيارا في الكرسي الامامي
يارا:- صباح الخير باسل وبيسام اسفه بس خالو اصر هو
يقوم بمهمة ايصالك يوميا علشان سمعتي متتاثرش
باسل:- مفيش اي مشكله وشكرا لحضرتك ومفيش داعي
هي عرضت وانا محبيتش اكسفها لكن مش لازم
انا من بكره هخلي اخويا صلاح يوصلني وحضرتك ارتاح
باهر:- لا انا هرتاح اكتر لما اوصلكم ده جزاء تهور بنت اختي
ومتقلقوش انا كده كده سحبت منها العربيه علشان تتعلم
تتأني وتاخد بالها قبل ما تعمل مصيبه اكبر
اتفضلو علشان نتحرك بس ممكن اتعرف عليكم
باسل:- يمد انا باسل ودي اختي التؤام بيسام
باهر:- يبص اتجاه بيسام وحضرتك مش تعرفي نفسك
ولا اخوكي بيقوم بكل حاجه بدالك ولا ايه
بيسام:- تمد ايدها وتسلم انا بيسام
باهر:- يسكت للحظه ممكن سؤال
بيسام:- اتفضل
باهر:- انتي لابسه النقاب من امتي حاسس اني اعرفك
وممكن اكون شوفتك بس نقابك مانع اني اعرفك
بيسام:- لا متقلقش انا عمري ما اعرفك واول مره اشوفك في حياتي رغم انك مالوف ليا زي ما يكون في عشرة قديمة
باسل:- فعلا في ناس تشوفهم لاول مره تحس انك تعرغهم من سنين وبينكم عشرة كمان
باهر:- حايز يلا بينا علشان مش ااخركم
وتمر الايام علي نفس النظام ويتعود باسل وبيسام علي وجود باهر في حياتهم كاجزء يومي
وفي صباح احدي الايام وبيسام وباسل بيجهزو للنزول
سهير:- فاضلك يومين وتخلص المشاوير وتفك الجبس
بيسام:- ياه يا ابله سهير لو تشوفي خالها انا واثقه
هتقعي في غرامه لو كان سنه صغير و ينفع مكنتش سيبته
سهير:- انتي مجنونه من امتي في حد بيشغل بالك كده
صلاح:- مين اللي شغل بالها معقول بيسام بتحب
بيسام:- لا والله يا ابيه انا بس مبهوره بشخصيته
مش اكتر ولا اقل من كده
صلاح :- ومين ده ياتري اللي بهرك بالشكل ده
بيسام:- خال يارا اللي بيجي ياخدنا
صلاح :- انا كنت رافض الموضوع بس علشان مزعلش باسل
لكن كده كفاية هوديكم انا من النهاردة
سهير:- خلاص يا صلاح كله يومين مش مستاهله مشاكل
مع باسل وزي ما قولت علشان خاطره
روحي اجهزي يا بيسام علشان متتاخروش
مالك يا صلاح انت بتغير علي بيسام ده اكبر منها بسنين
صلاح:- انا تعبان يا سهير معرفش ليه بيسام وبيسام بالذات
بحس كده ناحيتها انا اكيد مجنون احب اختي بالشكل ده
سهير:- تخبي وشها وتبكي بصوت مكتوم ويحس صلاح بيها
صلاح:- سهير في ايه
سهير:- مفيش بس افتكرت ماما وازاي خليتنا نحب بعض
ونخاف علي بعض لدرجة حبك اتحول لغرام لاختك بيسام
وكمان انا علشانكم اتحرمت من حب حياتي مش
مصدقه ازاي هونت عليه كل السنين دي مينزلش يشوفني
صلاح:- ارجعيله انتي ليه سبتيه اصلا وتحرمي ابنك منه
سهير:- صعب في حاجات انت متعرفهاش ودي سبب اني مقدرش ارجع ليه تاني
صلاح:- في ايه يا سهير لازم اعرف كل حاجه دايما انت
وماما كان بينكم اسرار انا مش صغير ولازم افهم كل حاجه
سهير:- هقولك واريحك واريح نفسي من الحمل ده
بس توعدني لا باسل ولا بيسام يعرفو
وتحكي ليه كل حاجه وسبب انفصالها عن جوزها
صلاح:- مش ممكن وياخد نفس طويل وتنهيدة
بس موضوع جوزك مكنش ده الحل امي كانت دادة او خدامة
مش حرام ولا عيب لكن ربيتنا احسن تربيه انتي دكتورة وانا وكيل نيابه واخواتنا في اعلام وهندسة يعني احسن من اي اسرة مرموقه وممكن يكون كلامه وقت عصبيه لكن تنفصلي
وتعملي خلع وتحرميه ابنك منه مكنش ده جزاء كلمه قالها
صلاح:- انا قولتلك كل حاجه مش علشان تأنبني انا اخدت قراري وكمان ووصية ماما محدش يقدر ينفذها غيري
ويلا سلام اتاخرت علي شغلي وعلي حاضنة تادر
وينزلو كلهم صلاح يمشي وسهير وابنها كمان
وباسل وبيسام يتتظرو باهر اللي اتاخر عليهم
ويتصل بيه باسل يساله لو مش هيجي
باهر:- لا انتظرني انا قربت ليكم خلاص
ويقفل معاها لكن باسل يحس بضيق ويظهر علي ملامحه
بيسام:- مالك حصل ايه ضايقك كده مش جاي ولا ايه
باسل:- ابدا بس صوته متغير وحسه مش طبيعي
وتظهر عربية باهر ليهم بعدها بدقائق قليله
وينزل باهر ويسلم عليهم لكن ملامحه وشه متغيرة
باهر:- ياخد نفس بصعوبه اسف لتاخير اتفضلو اوصلكم
ويمسك ايد بيسام ويضغط عليها بدون وعي
بيسام:- مالك يا باهر بيه فيك حاجه
باهر:- بحب اسمع صوتك اووووي اتكلمي تاني
بيسام:- تضحك بمرح اقول ايه اتكلم وخلاص ازاي يعني
باهر:- يحدق فيها ويحس ان الدنيا بتلف بيه انت انت
ووشه يزرق ونفسه يضعف جدا
باسل:- يروح يسنده قبل ما يقع باهر بيه مالك حصل ايه
بيسام:- جراله ايه ماله دي بيتخنق ولا ايه الحقه يا باسل
باسل:- يشده للعربيه ويفرده علي كنبة العربيه ويركب قدام
بيسام اقعدي جمبه وارفعي راسه
باهر:- هنا هنا ويبص لبيسام ويغمي عليه
بيسام:- الحقني يا باسل دي اغمي عليه
ويحاول باسل يسوق العربيه ويجري بسرعة علي المستشفي
وتتصل بيسام بسهير وتعرفها اللي حصل
سهير:- ده محتاج اكسجين بسرعه تعالو انا مستنباكم
ويصل باسل للمستشفي ويلاقي سهير فعلا مستنياه بسرير نقال تاخده عليها وتدخل بيه بسرعة علي غرفة الانعاش
بيسام:- انا خايفه عليه اوووي
باسل:- انا هتصل بي يارا تبلغ اهله ومراته ويتصل بيها
يارا:- انتو اتاخرتو ليه يا باسل انت وبيسام
باسل:- يارا انا اسف بس خالك تعب مننا ونقلناه للمستشفي
يارا:- بفزع ازاي خالي كان كويس وبخير حصله ايه وانتو في مستشفي ايه انا جيالكم في الطريق
وتخرج سهير من الرعاية وهي متوترة ومش قادرة تنطق
ويبص ليها باسل وبيسام حصل ايه يا سهير
طمنينا حصلها ايه اوعي بكون مات
سهير:- هو..................
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع..............
بقلمي//سلمي سمير





لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:40 AM   #22

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



🤘🌷البارت العشرون🌷🤘

💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥

في المستشفي
تخرج سهير من غرفة الرعاية وهي متوترة ويلاحظ باسل وبيسام شحوب وجهها
بيسام:- حصل ايه اوووعي يكون مات
باسل:- انطقي يا سهير حصله ايه
سهير:- هو ده خال يارا اللي كان بيوصلكم كل يوم
باسل:- بزهق من التوتر ايوه هو حصله ايه طمنينا
سهير:- انتو تعرفو ده مين
بيسام:- ايوه المهندس باهر ممدوح
سهير:- باهر ممدوح الدرملي وبنت اخته بنت بهيرة هانم
باسل:- انتي تعرفيه منين
سهير:- ايوة اعرفه ده كان عشقي الاول
بيسام:- عشقك الاول قصدك اللي كانت ماما الدادة بتاعته
فعلا انا حسيت اني اعرفه وهو كمان حس بكده
طيب طمنينا عليه حصله ايه
سهير:- مفيش بس هو كان عامل عملية تغير صمام ومحتاج حاليا عملية قسطرة لتوسيع الصمام وهيبقي زي الفل
باسل:- عمليه كبيرة دي ولا الوضع ايه
سهير:- لا متقلقش هنبداء في التجهيز لحد ما يوصل اهله للموافقه علي اجراء الجراحه متعرفوش متجوز ولا لاء
بيسام:- تضحك صدقتيني لما قولتلك لو شفتيه هتقعي فيه اه لو كان ينفع ليا كنت مسكت فيه بايدي واسناني
سهير:- اتفضلو انتو علي كليتكم وانا هرعاية متقلقوش دي اول حب ليا في حياتي هو باهر وياما قولتله هبقي دكتورة لما اكبر وهتجوزك لكن متصورتش اني اعالجه كمان
باسل:- مينفعش اسيبه وامشي من غير ما اطمن عليه كفاية تعبه معانا طول الاسبوعين اللي فاتو
بيسام:- وانا شرحه مش هتحرك غير لما اطمن عليه
في هذا الوقت تدخل يارا ومعاها ممدوح بيه
ممدوح بيه:- فين باهر وحصله ايه
سهير:- تروح تسلم عليه ممدوح بيه ياه السنين مغيرتش فيك كتير زي ما انت الطيبه والجدية علي ملامحك
ممدوح بيه:- انت مين وفين باهر عايز اطمن عليه
سهير:- انا سهير بنت سعدية الدادة ومسؤوله عن حالة المهندس باهر ابن حضرتك هو بخير محتاج عملية قسطرة
وهيبقي كويس باذن الله وبكرة بالكتير هيقدر يخرج
ممدوح بيه:- ياه الطفل الصغيرة اللي اتربت في سرايتي بقت دكتورة قد الدنيا وصلاح خلص كليته واخواتك التؤام
سهير:- تمسك ايد باسل وبيسام دول التؤام واللي كان باهر بيوصلهم من اسبوعين باسل كلية هندسة وبيسام اعلام مع يارا ام صلاح بقي وكيل نيابه وانت مثلة الاعلي
ممدوح بيه:- ماشاء الله كان دايما يقولي نفسي ابقي زيك
المهم باهر عامل ايه دلوقتي ايه سبب اللي حصل
سهير:- محتاج توسيع للصمام عملية بسيطه وهيكون بخير
اتفضلو تقدرو تزروه هو زمانه فاق
ممدوح بيه:- تعالي يا يارا سلمي دي بنت الدادة االي كانت بتربيكي بعد موت مامتك قبل ما نسافر لايطاليا
يارا:- انا اتعرفت عليها قبل كده لما جيت مع باسل
لما خبطه بالعربيه واتعرفت عليها
سهير:- وانا اقول الرقه دي شفتها فين شبه مامتك الله يرحمها هي مرات باهر بيه مجتش معاكم ليه
يارا:- خالو مش متجوز اصلا
سهير:- مش معقول دي الف بنت تتمناه اتفضلو انتو اطمنو عليه علي ما اجهز كل الاجراءت للعمليه
ممدوح بيه:- متشكر اوووي يا دكتورة سهير
ويدخلو يطمنو عليه وباهر يصحي يشوف ابوه ويارا
باهر:- بابا ايه جابك انا اهملت في صحتي الفترة اللي فاتت
اسف اني كنت السبب في قلقك لكن انا بخير دلوقتي
ممدوح بيه:- ان شاء الله دايما بخير عارف مين هيعملك عملية القسطرة واخت باسل وبيسام اللي بتوصلهم كل يوم
باهر:- مين هي دكتورة اللي هتعملي عملية القسطرة
ممدوح بيه:- ايوه سهير بنت دادة سعدية ايه رايك
باهر:- معقول ويضحك كانت دايما تقولي هطلع دكتوره
بس انها تعالجتي دي عمري ما اتصورته
وتدخل سهير وتبتسم ليه مش مصدقه نفسها
سهير:- انا مش مصدقة اول ما عملت عملية الافاقه ليك وببص لوشك بقيت اكدب نفسي معقول انا بعالجك
باهر:- مكتوبالك يا سهير زي ما يكون القدر بيجمعنا
سهير:- طيب ممكن تمضي علي الاوراق دي علشان
نحضرك للعمليه ونطمن علي صحتك يا بطل
باهر :- ماشي يا دكتوره خلي بالك مني قلبي
الضعيف لا يتحمل جمالك ده كله
سهير:- انت بتجامل ولا بتعاكس
باهر:- انتي تعرفي عني كده يا سوسو
سهير:- يالهوي كده كتير فاكر كمان دلعي انا اللي مش هقدر اتحمل كده كتير عليا وكنان بتدلعني مش ممكن الاحسن انا هروح اجهز وانتو كمان ياريت تخرجو علشان نجهزوه للعمليه
والكل يخرج وينتظرو بالخارج وياخدو باهر لاوضة العمليات
لاجراءة عملية القسطرة للقلب
وتمضي العمليه بسلام وسهير سعيدة جدا لانه عملت العملية لباهر وانقذت حياته وكانت قريله منه للدرجة دي
وبعد يومين يخرج باهر من المستشفي بعد ملازمة سهير ليه
طول الفترة علاجه واستعادو كل ذكريات تربيتها في سرايتهم وباهر اتقرب منها ومن اخواتها اكتر واكتر
___________________ في سرايا ممدوح الدرملي
يارا:- حمدلله بالسلامه يا خالو
باهر:- تسلميلي يا حبيبة خالك فين علاء وحشني العكروت ده ووحشتني شقاوته
علاء:- كابتن علاء وصل يا خالكو باهر ويجري يحضنه
باهر:- ايه ده انت انضميت لنادي الاهلي وانا معرفش
ممدوح بيه:- ايوه الولد طلع موهوب ونجح في اختبارت النادي امبارح واتفقت مع السواق ياخده ويجيبه من التمرين
باهر:- كل ده في يومين مش معقول مبروك يا كابتن
ويبص لبنت اخته يارا عايز منك خدمه
يارا:- تحت امرك يا خالو
باهر:- عايزك تنظمي حفله وضيوف الشرف يكونو الدكتورة سهير واخواتها باسل وبيسام ومعاهم صلاح اكيد
يارا:- ماشي يا خالو هرتب كل حاجه واقولك علي الميعاد
بعد ما اعزمهم كمان متفقين
باهر:- تمام يا حبيبة قلب خالو وانت بقي يا كابتن علاء
تعالي احكيلي نظام تدريبك ايه في النادي
علاء:- مينفعش يا خالو انا رايح التدريب لما ارجع بقي نتكلم
باهر:- ماشي يا كابتن خلي بالك من نفسك
ممدوح :- اطلع ريح انت لسه خارج من المستشفي ومحتاج
للراحه وليه موضوع الحفله وانت لسه تعبان خليها
شويا لما تستعيد صحتك زي الاول
باهر:- عايز الصراحه يا بابا مبقتش اقدر افارق بيسام وباسل
وعايز افضل معاهم الفترة اللي فاتت حسيتهم مني وجزء لا يتجزء من حياتي ولو الاقي طريقه يفضلو معايا هعملها
ممدوح بيه:- قصدك بيسام ولا الاتنين
باهر:- الاتنين بس بيسام معرفش كل حاجه فيها بتفكرني بهنا
صوتها ضحكتها بحاول اتذكر شكلها وهي صغيرة وجمالها اللي كان بيشدني ليها ولاخوها مش قادر بابابا انا تعبت من الوحده ومن شوقي لهنا واحتياجي ليها اتجسد في بيسام
ممدوح بيه:- اوووعي دي طفله بالنسبالك انت شايف فرق السن بينكم قد ايه با باهر
اوعي تغلط الغلطة دي بيسام مش مناسبه ليك اطلاقا
باهر:- بس في اللي تناسبني وهتسمح يكونو بحياتي
وقريبين مني جدا كمان
ممدوح بيه:- قصدك ايه يا باهر
باهر:- في الحفله هتعرف كل حاجه
________________________ في شقة سهير وصلاح
صلاح يدخل علي سهير اللي متحسش بيه
صلاح:- فينك يا دكتورة روحتي لفين
سهير:- لامريكا بفكر في طليقي ممكن يعمل ايه لو اتجوزت تاني تتوقع ياخد ابني مني
صلاح:- انت بتفكري في الجواز اشمعني دلوقتي
تدخل بيسام في الحديث
بيسام:- مش عارف ليه يا ابيه مش المهندس باهر اللي كان حب حياتي ظهر تاني وشغل قلبها من جديد
صلاح:- ما انا عرفت بس هو باهر كلمك في حاجه
سهير:- مش مهم يتكلم كفاية احساسي مكنش بيقدر ابعد عنه طول ما هو في المستشفي خمس دقايق علي بعضها
بيسام:- فعلا انا لاخظت ده يا ابيه صلاح وكل ما افكر اخرج يقولي خليكي زمان سهير جايه كان بيخليني معاه علشان ترجع تاني اسلوب قديم اوووي
وسالني انتي متجوزة ولا لاء وقولتله انك مطلقة
من ٤ سنين ومعاكي طفل عمره ٣ ونص
صلاح:- مش مرتاح للموضوع ده معقول امنيتك تتحقق
وتتجوزي باهر بعد كل السنين دي بس ليه متجوزش لدلوقتي
سهير:- معرفش بس انا عرفت ان اخته ماتت يوم زفافه
يمكن ده عمله عقده بس انا اللي هفكها
صلاح:- وجوزك متوقعه هيعمل معاكي ايه
سهير:- تضحك وهي بتتصور جوزها هيعمل ايه لما يعرف
انها ممكن تتجوز باهر الدرملي وتضحك بسرور
بيسام:- ابله سهيرانتي فرحانه بجد لان باهر ممكن يتجوزك
سهير:- ياريت بس يومها هعمل زيارة لحماتي الغاليه
واعرفها بنت الدادة اتجوزت ابن صاحب السرايا اللي كانت
بتحسب ابنها كتير عليا واني مستحقهوش اديني هتجوز الاغني منه واللي مامتي كانت الدادة بتاعته وابقي صاحبة السرايا كمان تصدقي ده ممكن يحصل
صلاح:- بقيتي بتحلمي يا سهير وياخوفي تتصدمي بالاخر
لو باهر مبيفكرش فيكي نهائيا
باسل:- يدخل عليهم بص يا ابيه من نظرتي للمهندس باهر
انه انسان صادق مع نفسه ومدام معجب بيه بجد
اتوقع انه هيتقدم ليها في اقرب فرصه لان فيه انجذاب بينهم وساعتها هتتسهل مهمتي وارتبط بيارا اللي سرقت قلبي
ضلاح:- الله الله انتو ظبطت امورك وامور اختك طب والغلبانه دي نصيبها فين
ولا هنخرج انا وهي من المولد بلا حمص
بيسام:- انا مدام معاك يا ابيه اسلمك امري واتوكل علي الله
صلاح:- وانا كفاية عليا انتي وبس يا بيسام
تروح بيسام وتحضن ذراعه وتقوله ربنا يخليك ليا يا ابيه
سهير:- بطلي دلعي يا ختي ويلا تعالي نجهز العشا
وتبص لصلاح خف يا حضرت ممثل القانون
صلاح:- ماشي يا دكتورة انتي بترسمي علي كبير
سهير:- بكرة تشوف رسمي هيعمل ايه وتضحك وتروح ورا اختها لتجهيز العشا للجميع
وبعدها بيومين يجي لسهير اتصال من باهر
سهير:- باهر بيه مش معقول جبت تليفوني منين
باهر:- اخدته من باسل انا عازمك انتي واخواتك بكرة عندنا بالسرايا وهتبقو ضيوف الشرف
سهير:- ليه كل ده كان كفاية عزومة عشا انا كنت سعيدة اني قدر ارد حاجه من جمايلكم عليا انا وامي واخواتي
باهر:- لا لزم الحفله انا مجهز ليكم مفاجاة يارب تعجبكم
وسكت شويا بقولك ورجع تاني في كلامه خلاص هستناكم
ويقفل السكه ايه الغباء اللي كنت هعمله ازاي كنت
اطلب منها اختها تجي من غير نقاب
الحمد لله رجعت في كلامي باخر لحظة
ويدخل اوضة هنا ويقفل عليه الباب ويفضل يبكي
سبتيني ليه يا هنا انا بتعذب بيكي وبغيابك عن حياتي
والموت دايما بيبعدني عنك كل ما اقرب من الموت علشان اجيلك اللاقي اللي يرجعني للحياة ويبعدني اكتر عنك
هنا خديني ليكي انا تعبت من غيرك ولاول مره بحياتي
احس بوجودك معايا بس للاسف بشخص تاني سامحيني
انا مخونتكيش بس محتاجالك اكتر من الاول وبيسام
طول ما انا معاها بحس بروحك معايا لكن صعب احافظ
عليها جمبي لكن لقيت الحل وعلشان كده بطلب منك
السماح ويحاول ينس همومه ويحضن هدومها كالعادة
هنا وحشتيني يا كل عمري وحياتي وينام علي سريرها
________________
وهناك عند سهير تسال نفسها
سهير:- ياتري باهر كان هيقولي ايه ورجع في كلامه
ياه هستتي بكره بفارغ الصبر علشان المفاجاءه اللي مجهزها
بيسام:- مالك يا ابله بتكلمي نفسك ليه
سهير:- تقوم وتحضنها باهر اتصل بيا وعازمنا كلنا علي حفله
واحنا ضيوف الشرف وكمان عملنا مفاجاءة تتوقعيها ايه
بيسام:- معرفش والله يا ابله بس ابيه صلاح موافق
سهير:- لسه مش قولتله بس هيرفض ليه
بيسام:- معرفش بس حسيت انه بيكره تقرب المهندس باهر مننا ليه معرفش رغم انه بيعاملنا بكل احارام وادب
سهير:- لا مش مننا كلنا بس مش مشكله انا فاهمه صلاح
صلاح:- يدخل عليهم فاهماني في ايه هو انا لوغاريتم ليكم
سهير:- بس بيسام بتقول انك ممكن ترفض عزومة باهر لينا بكره علي حفله في السرايا بتاعته
صلاح:- من امتي بنحضر حفلات وليه
باسل:- وماله بس يا ابيه نفسي ارجع تاني السرايا وكمان
يارا اتصلت بيا وقالتلي علي الحفله وافق علشان خاطري
صلاح:- موافق بس بيسام هتروح بالنقاب متفقين
بيسام:- ليه بقي دي حفله في سرايا يعني هنشوف ناس مستوي تاني خالص واكيد محترمين مش هيتحرشو بيا
صلاح:- ده شرطي موافقين ولا مفيش مرواح
باسل:- يغمز لبيسام ها يلا متضيعيش الفرصه
بيسام:- ماشي تحت امرك يا ابيه
سهير:- انت بتخنق عليها انت كمان ليه كفايه عليها باسل
صلاح:- ملكيش فيه خليكي في نفسك فاهمه يا دكتورة
سهير:- تحضن اخواتها ٣ علي واحد هنتفق عليك وهنطلع عينك متفقين ولا مين ضدي منكم
بيسام:- لا انا مع ابيه صلاح انا موافقه علي اي حاجه يقولها
صلاح:- بس كده كفاية انتصرت عليكم يا غجر
ويضحكو في مودة وحب وسعادة تربط بين قلوبهم
وتشرق شمس صباح يوم الحفله وتمر الساعات ببطي علي سهير نفسها ترجع السرايا كاليدي الكل بيحترمها
صلاح:- جاهزه ولا لسه يا دكتورة
بيسام:- اكتر من كده هتجهز ايه اللي يشوفها يقول عروسه
باسل:- طيب يلا بلاش نتاخر احنا ضيوف الشرف
وينزلو يركبو كلهم عربية صلاح ويوصلو للسرايا
اللي يدخلوها بعد سنين ضيوف محترمين مش كاولاد الدادة
ويلاقو ممدوح بيه وباهر في انتظارهم
يدخل صلاح ويعرف نفسه وممدوح بيه يحضنه وياخده مكتبه يتكلمو في القانون اللي بيتقنوه
وباهر يمسك ايد سهير ويقبلها كاستقبال سيدات المجتمع الاستقراطي ويعمل كده مع بيسام لكنها تتكسف وترفضى
يبوس اطراف اصابعها ويدخل باسل يدور علي يارا
اللي تنزل بفستان اسود كريستال يبهر الانظار
وتبداء الحفله برقصه سلوه وتفضل بيسام لوحدها
باهر مع سهير وباسل مع يارا وهي شكلها غريب في الحفله بالنقاب اللي لبساه علشان تدور علي حتة تبعد فيها
عن الكل ويمسكها علاء وهي بتخرج للفرانده
علاء:- راحه فين هي الحفله مش عاجباكي
بيسام:- بالعكس جميله بس انا غريبه بلبس دي
علاء:- انت لابسه نقاب ليه مش حلوة ولا ايه
بيسام:- اه حاجه زي كده
علاء:- طيب ممكن اشوف واحكم انا ليا نظرة هقولك بصراحه
وترفع بيسام النقاب عن وشها لعلاء اللي يفضل يبص ليها
علاء:- انت حقيقيه زينا كده فعلا ليكي حق تداري الجمال ده
لو ينفع كنت اتجوزتك انتي حلوه اوووي بجد
بيسام:- تضحك انت بتتحرش بيا هبلغ جدك عنك
علاء:- بصراحه انت خطر جمالك يجنن انا هروح لاصحابي بدل ما اتهور واعمل حاجه غلط ويخرج ويسبها وهي تضحك
وتلاقي باهر وراها بيسالها
باهر:- وافقه لوحدك هنا ليه يا بيسام
بيسام:- ابدا بس حسيت اني غريبه في الحفله زي النغمة النشاذ في وسطكم وكمان الفرندا جميله جدا
باهر:- تحبي تفضلي هنا علي طول
بيسام:- ياه ياريت دي تبقي معجزة بجد
باهر:- خلاص اعتبري السرايا كلها ملكك
بيسام:- ازاي
باهر:- تعالي وانتي هتعرفي
ويخرجو للحفله وسهير تشوفها
سهير:- كنتي فين صلاح قالب الدنيا عليكي
ببسام:- كنت بالفرندا بشوف الورود والزهوروالبستان
باهر:- يقف علي اعلي الدرج ويطلب من الجميع الانتباه ليه
اولا انا بحب اشكر الدكتورة سهير
علي المجهود اللي بذلته في انقاذي وسبل راحتي بعد القسطرة اللي هي عملتهالي بايدها والكل يصفق
واشكر اخواتها اللي اضافو لحياتنا سعادة بوجودهم
واحب اعلن للكل وامام الجميع خبر هيسعدكم كلكم
انا بتقدم للاستاذ صلاح وبطلب ايد اخته
ويشاور عليها ويبص ليها في مودة
والكل يندهش وهي كمان تصعق من طلب باهر
انها بخطبها قدام الجميع بالشكل ده
وتقول مش ممكن مش معقول ...؟؟؟؟



💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع.......
بقلمي// سلمي سمير



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:43 AM   #23

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



🌷🌹البارت الواحد والعشرون🌷🌹
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥




في فيلا ممدوح الدرملي
وباهر من اعلي الدرج يوجه الشكر للدكتورة سهير لرعايتة لها طول فترة مرضه والشكر لاخواتها اللي اضافو السعادة
لحياتهم لتواجدهم فيها ويطلب من صلاح ايد اخته
امام كل الموجودين بطريقة ادهشت الجميع
والجمت سهير عن النطق تخيلت انه ممكن يطلبها للجواز لكن عمرها ما اتوقعت انه يكون فخور وسعيد بارتباطه بيها
صلاح:- انا مليش رأي سهير كبيرة كفاية تقرر بنفسها
سهير:- سعيدة ومش مصدقه نفسها ايوه موافقه
باهر:- ينزلها ويفتح علبة قطيفه فيها خاتم من الماس يحطف الانظار ويمسك ايدها ويلبسها الخاتم لتتم الخطوبة رسمي
بيسام:- مبروك يا ابله سهير الف مبروك حلمك اخيرا اتحقق
باسل:- مبروك يا دوك ظبطيلي بقي بنت اخته تبقي عملتي معايا احلي واجب يا حبيبتي
سهير:- اتلم انا دلوقتي في مقام مرات خالها لتمشي عدل
لامي انت عارف هعمل فيك ايه
باسل:- من اوله شكرا بجد ندله صحيح
صلاح:- مبروك يا سهير اخيرا حققتي حلمك القديم
سهير:- انا مش مصدقه معقول انا وباهر هنتجوز
ونادر ابنها يشد فستانها ماما عايز اروح
حاضر حبيبي شويا وكلنا نروح
وتروح بيسام تبارك لباهر بعد ما الكل بارك ليه
بيسام:- دلوقتي اقولك ابيه زي ما كنت بقول لجوز سهير
مبروك يا ابيه الف مبروك وتسلم عليه يشد علي ايدها
باهر:- الله يبارك فيكي المهم انتي سعيده
بيسام:- طبعا يا ابيه سعيدة جدا جدا
باهر:- كده هتيجي تعيشي معانا في السرايا انتي وباسل علشان تبقو قريبين من سهير ماشي
بيسام:- لا طبعا مبنفعش هنعيش هنا بصفة ايه وابيه صلاح
هيعيش لوحده مقدرش اسيبه لوحده
باهر:- لا مقصدش كلكم تيجو السرايا كبيره وهتخلي فيها حياه تعالي معايا هوريلك حاجه وياخدها
ويدخل بيها اوضة هنا
عارفه دي اغلي واحلي مكان علي قلبي في السرايا مش برتاح غير فيه باقي السرايا هتبقي ليكم
بيسام:- بس دي صغيره اوووي هتعيش فيها ازاي انت وسهير
باهر:- لا لا دي ليا انا لوحدي انتي الوحيدة اللي ممكن اسمحلك تدخليها واستحاله اسمح لحد يدخلها لاسهير
ولا اي حد تاني لان نفسي احساسي وانا هنا هو احساسي وانا معاكي يا بيسام ويقرب ليه زي ما يكون هيقبلها
لكنه يشم ريحتها وياخد نفس عميق ويبعد عنها
ويبصلها اخرجي يا بيسام اخرجي وسيبني لوحدي دلوقتي
وتستغرب بيسام تصرفه والغريب انها مخفتش منه لما قرب ليها بالعكس كانت نفسها ياخدها بحضنها وتخرج مرتبكة من احساسها وتشك في نية ارتباطه باختها سهير
باهر:- هنا حسيت بيكي اوووي اه يا هنا لو فعلا في تجسيد للارواح كنت قولت روحك اتجسدت من تاني فيها
سامحتي يا حبي الوحيد انا لسه علي قسمي معاكي بس انا مشدود ليها علشان بحسك فيها وجوزي من اختها علشان تفضل قريبه مني واوعدك وعد اتحاسب عليه ليوم الدنيا
اني مش هلمس سهير ولا هاخدها زوجه انت وبس اللي مراتي يا عشقي وحبي الابدي ويقبل هدومها اللي كل يوم بياخدها بحضنه ويخرج للحفله ليكمل التمثليه
سهير:- كنت فين اختفيت فجاءة ومش عارفه بيسام مصرة تمشي هي ونادر وحبيت اشوفك قبل ما امشي
باهر:- مفيش كنت بقراء الفاتحه لماما ويشوف نادر ابنها
يحمله مالك يا بطل في حد مزعلك
نادر:- ايوه انت وحش عايز تاخد ماما مني
سهير:- نادر عيب ده بابا متقولش كده تاني
نادر:- لا ده مش بابا مش شكل صورة بابا انتي كذابة
وينزل من ايد باهر ويجري علي خاله صلاح ويعيط
سهير:- معلش باهر طفل متعود اني ياخد كل اهتمامي
يومين ويتعود علي وجودك في حياتنا
باهر:- لا ولايهمك فين بيسام عايزه تروح ليه هي كمان
صلاح:- بيسام خرجت وسبقتنا علي العربيه لانها مصدعه
باهر:- الف سلامه صلاح انا مش عايز خطوبه طويله يعني اسبوع او اسبوعين ايه رايك يا سهير
سهير:- مش هينفع في حاجات وطلبات لازم اشتريها
باهر:- خلاص انا هجيلكم بكره ونتفق علي كل حاجه
ولو علي طلباتك اختك معاكي تنزلو تجبيوها سوا
ولو محتاجه اعينلك مساعدة تساعدك في كل طلباتك
سهير:- شكرا يا بهورتي هستناك بكره نتفق علي كل حاجه
ويودعهم باهر وبعدهم اغلب المدعوين
____________________
ويصلو لشقتهم وسهير سعيده وفرحانه ملاحظتش وجوم
بيسام وسكوتها بعد ما خلعت النقاب لاحساسها بالخنقه
واول ما يدخلو الشقه صلاح يشوف حزن بيسام
صلاح:- مالك يا بيسام من ساعة ما خرجنا من الحفله
ساكته ودلوقتي الدموع في عينك حصل ايه ضايقك
بيسام:- مفيش بس مش مرتاحه لخطوبة سهير من المهندس باهر حسا في سبب لجوازه بيها غير اعجابه او حبه
صلاح:- انا كمان مش مرتاح لو عايز يتجوز
يتجوز سهير ليه وهو غني ووسيم ولسه شباب والف مين تتمناه ليه سهير وايه السرعة اللي عايز يتجوز بيها اكيد ملحقش يحبك ويموت فيكي ولا ايه يا دكتورة
سهير:- انا اتصدمت زيكم بس كنتم عايزيني ارفض
بكره هيجي واساله ليه انا بالذات ارتاحتو
صلاح:- لا المهم راحتك دي حياتك وانتي اللي هتعشيها
باسل:- انا معاكي يا دوك سيبكم منهم دول غيرانين منك يا قمر انت هتبقي سيدة القصر زي فاتن حمامة بالظبط
صلاح:- بطل يا هندسه انت كل اللي يهمك تبقي قريب من يارا بتاعتك بس انا لازم اطمن علي مستقبل اختي
وايه سر عدم جوزاه طول السنين دي وصعب اصدق انها عقدة بسبب حادثة اخته كان ابوه عالجه اكيد في سر
بيسام:- ايوه يا ابيه اكيد في سر وتكلم نفسها
وسر الاوضه الصغيرة اللي بيحس فيها الراحه سرها ايه
والكل يدخل للنوم الا بيسام النوم يجفيها
وتفتكر قربه ليها وازاي كانت مشدوده ليه
وكانت بتقرب لكن فعله العريب انه يشمها
ويبعد عنها وليه هي بالذات اللي سمح ليها بدخول الاوضه واتكلم عن سهير كانه عدوته مش حبيبته اللي هتبقي
مراته وكمان مش مسموح ليه تدخل الاوضه
وليه بحس باحتياجي ليه وبتمني قربي مني وبحب
وجودي معاه نهار اسود معقول بحبه لا مش ممكن
بس ده هيتجوز اختي مستحيل لازم اخرجه من بالي
ده ابيه صلاح لو عرف هيزعل مني اوووي
وانا مقدرش علي زعله ابدا
مالك يا بيسام جرالك ايه باهر ازاي اثر فيكي كده
وليه بتحبي صلاح يبقي دايما راضي عنك رغم انك مش بيهمك راي باسل فيكي اللي هو تؤامك اطلاقا انا شكلي اتجننت يارب ريح قلبي وبالي وتقراء قران لحد ما تنام
#################
يمر اليوم سريعا بدون احداث تذكر ويحل المساء
وتتأنق سهير وترك العنان لشعرها الجميل ينسدل كشلال علي ظهرها وتلبس فستان ابيض بورود بمبي ولبني تزينه
سهير:- ايه رايك يابيسام هعجب باهر
بيسام:- زي للقمر بس اكيد ابيه صلاح هيضايق من انك مسيبه شعرك بالطريقة دي ده لسه خطيبك
سهير:- انتي هبله باهر ياما شافني بشعري ثم انا في شقتنا مش هنخرج وانت كمان بلاش لبس النقاب وهو هنا
ليدخل عليها صلاح وهو غاضب بعد ما سمع كلامها
صلاح:- خليكي في نفسك انتي اللي هتتجوزيه مش بيسام وكمان بيسام مش هتقابله خالص
سهير:- انت غريب يا صلاح انت بتغير عليها من باهر ما
كان من اسبوعين بيوديهم ويجيبهم ودلوقتي وهو خطيبي
هتمنعها تعرفه او تكلمه هو في ايه كلكم بتحاربوني ليه
صلاح:- يروح يحضنها ابدا حبيبتي بس هو جاي ليكي انتي
ولا عايزه يغرم ببيسام لما يشوفها
سهير:-تضحك بسخرية كان اغرم بأمها مهي
كانت قدام عينه ليل نهار
وتسكت فجاءه وصلاح يبص ليها بغضب
بيسام:- اكيد كان بيحب ماما مش كانت الدادة بتاعته
صلاح:- طبعا حبيبتي سهير بس بتغير من جمالك وانا بقول بلاش لحد ما تتجوز مفيش داعي ان يشوفك دلوقتي
بيسام:- ولا انا عايزه اشوفه انا اسفه يا ابله سهير
انا مصدعه وهدخل انام عن اذنكم وتخرج وتسيبهم
صلاح:- لسانك ده عايز قطعه روحي اتجوزيه لكن تجرحي بيسام بكلمه تاني هقطلعك لسانك فاهمه
سهير:- اسفه يا صلاح مش عارفه قلت كده ازاي هو فعلا كان بيحب ماما زي ما بيسام قالت انا كده عملت زي جوزي لما أهاني بسبب ان ماما دادة اخص عليا انا اتهورت فعلا
صلاح:- بجد هو ده قصدك فعلا يا سهير انا فاهمك كويس
سهير والله يا صلاح .......
ويفتح باسل الباب عليهم ليقطع كلامهم
باسل:- انتو قاعدين ترغوا والمهندس باهر بره
سهير:- هو جه امتي
باسل:- من شويا اتفضل يا ابيه روح سلم عليه علي
ما اخلي بيسام تعمله حاجه يشربها وانتي خلصي
صلاح:- لا بيسام نامت تعبانه سببها دلوقتي
يلا يا سهير نقابل خطيبك ويخرجو لمقابلة باهر
اللي يشوفهم يبتسم لكن البسمه تختفي لما ميلقيش
بيسام معاهم ويسلمو عليه ويسالهم
باهر:- اومال فين بيسام مش موجوده ولا ايه.
صلاح:- لا مش موجودة خرجت مع صاحبتها
باسل:- يبص لاخوه ليه بيكذب وقال انها خرجت ويسال
باهر انت كنت عايزه في حاجه
باهر:- ابدا بس كانت تعبانه امبارح حبيت اطمن عليها
المهم انا اخترت ميعاد الزفاف ايه رايك اول الشهر
سهير:- ده بعد عشر ايام مش هلحق كده
باهر:- السرايا فيها كل حاجه ولو علي اوضة النوم
انزلي اختاريها و انا هفتحلك جناح كامل في السرايا كله مفروش جديد لما رجعت من ايطاليا غيرته علي زوقي لو عجبك ماشي مش عاجبك انزلي اختاري اللي يعجبك
سهير:- لا خلاص كفاية اوضة النوم مدام الجناح فرشته علي زوقك طيب هدومي وباقي طلباتي وترتيبات الزفاف
باهر:- هتصل بمتعهد افراح يجهز كل الترتيبات في ايه تاني هدومك من بكره انزلي هاتيهم
سهير:- تعالي معايا عايزه اختار كل حاجه علي زوقك
باهر:- يسرح ويفتكر اليوم اللي نزل اختار الهدوم لهنا والسعادة اللي كانت في عيونها وهو بيجيب ليها اي حاجه
ويمنع دموعه بالعافيه لا انا عند شغل كتير لازم اخلصه
علشان افضي نفسي لشهر العسل ولا ايه يا عروسة
صلاح:- كل ده تمام ممكن سؤال يا باهر بيه
باهر:- خير يا استاذ صلاح اتفضل انا تحت امركم
صلاح:- اشمعني سهير اللي فكرت تتحوزها رغم انك
عازف عن الزواج من سنين طويله
باهر:- ايوه عازف عن الزواج دي حقيقه لاني ماحبتش اظلم واحدة معايا واحرمها من الامومه لكن سهير عندها ولد
وده كان سبب قوي علشان ارتبط بيها وبالذات اني كنت
بحب امكم لانها ربيتني ونفسي كلنا نتجمع في بيت واحد
سهير:- هو انت مش بتخلف وايه نتلم كلنا يعني ايه
باهر:- يعني بعد ما نتجوز تيجو تقيمو معانا انتي واخواتك
صلاح:- لا طبعا احنا هنفضل هنا في شقتنا
باهر:- ايه المانع السرايا واسعه ويارا وبيسام في نفس الكليه
هيروح معا بعض ويذاكرو كمان مع بعض وباسل هيبقي قريب
مني وهساعده في الهندسه وانت هتبقي قريب من بابا
تستفاد من خبرته ونادر هيبقي صديق لعلاء
باسل:- والله فكره جميله وافق يا ابيه
صلاح:- مش وقته دلوقتي بعد ما ترجعو من شهر العسل
باهر:- يعني وافقت من حيث المبداء
صلاح:- هفكر يا باهر بيه بس انت مش بتخلف فعلا
باهر:- ايوه الحادثه اثرت عليا واتحرمت من الخلف علشان كده شهيرة اتطلقت من غير ما ادخل عليها
سهير:' في الف علاج وعلاج ابقي اديني تقرير حالتك
وانا هعرضه علي الدكاترة وفي منهم بره اعرفهم معرفة شخصية هيشخصو حالتك بالظبط
باهر:- مش مهم عندي اي حاجه بس انتو فهموتو السبب
انا عايزكم جمبي محتاجالكم اكتر ما انتو محتاجاني
سهير:- انا موافقه ومن بكره هنزل اجهز نفسي للزفاف
باسل:- يحضن باهر ممكن اقولك يا ابيه ولا ايه رأيك
باهر:- ماشي قول اللي يريحك اي حاجه منك مقبوله
ويتفقو علي الترتيبات والكل يسعد بالترتيبات
الا بيسام تخاف من االي جاي وحسا ان حاجه هتحصل
خير او شر متعرفش بس تحس الخوف
وتبداء سهير في تجهيز نفسها لترتيبات الزفاف اللي قرب
واصبح باقي ٤ ايام عليه
وكانت بيسام بتتجنب وجودها في اي مكان فيه باهر
بدون سبب بقت تخاف من احساسه لقربه اللي مش عارفه
تفسر سببه لحد دلوقتي معقول تكون بتحبه
رغم انه يكبرها ب١٨ سنه وزيادة
وفي يوم كاتت سهير قاعدة مع باهر بيجهزو بطاقات الدعوة
سهير:- انا عزمت كل اصدقائي بالمستشفي والكليه وانت
باهر:- اغلب اصدقائي عزمتهم بس الباقي مش عارف
اوصلهم انت عارفه ال١٢ اللي فاتو كنت مسافر
واتفرقناوانقطعت اخبارهم كلهم عني
الا واحد مش هتنازل انه يحضر فرحي
سهير:- مين ده
باهر:- صديق عمري واخويا وصاحبي وسري رؤوف
سهير:- طيب اكتب ليه دعوة هو واسرته
باهر:- لا هو مسافر بفكر ازور والدته وابلغها علشان يحضر
سهير:- طيب خدني معاك نفسي اتعرف عليهم
باهر:- ماشي انت جاهزة دلوقتي يعني ولا وراكي حاجه
سهير:- لا انا فاضيه يلا بينا
وياخده ويروح لبيت صاحبه وصديق عمره
ويدخل من باب الفيلا اللي بوابها يفتكره ويرحب بيه
ويخبط علي الباب وتفتح ليه الشغاله
الشغالة:-مين حضرتك
باهر:- مدام فريدة موجودة
الشغاله :- ايوه ابلغها مين حضرتك
دولت :- مين يا سماح وتسمع صوت باهر تخرج
باهر حبيب قلبي وتحضنه كده يا باهر متسالش عني ولا مره
ولا بعد رؤوف خلاص ملكش طنط فريدة تسال عنها
باهر:- والله ابدا يا طنط انا جاي بقالي شهر وحصل حاجات كتير بس اهمها اني هتجوز ولازم تحضرو فرحي وياريت
تكلمي ورؤوف كمان خليه يحضر ممكن يا طنط
فريدة:- ادخل يا باهر رؤوف مش عايز يرجع بسبب مراته منه لله كسرته وسدت نفسه حاربني كلنا علشان يتجوزها وخدها وسافر سنه وسبيته ورجعت الكارثه انها رفعت عليها قضية خلع واطلقت وهو ميعرفش لو عرف هيتجنن منك لله يا بعيدة حرمتني من ابني مره بجوازه منك ومره بغربته عنا
باهر:- الف خسارة رؤوف القلب الطيب دي انا قلت اللي هتتجوزه هتكون امها دعيالها
فريدة:- ايوه امها دعت ليها ودعت علينا ببنتها ربنا يرحمها بقي بس تقول ايه اصلها واطي تربية خدمات
باهر:- ياه انتي بتكرهيها يا طنط لدرجة دي انا عروستي حاجه تانيه خالص دكتورة زي القمر وكمان اتربت علي ايدي
تعالي ياسهير سلمي علي طنط فريدة
فريدة:- تشوفها وترجع لورا من الصدمة انتي
باهر انت هتتجوز دي مش ممكن بنت الدادة بتاعتك
سهير:- شوفتي يا طنط بنت الدادة هتتجوز البيه وهتبقي صاحبة السرايا وهبقي من الطبقه الارستقراطيه كمان
فريدة:- تاخد ريقها اللي نشف مش ممكن ملقتش غيرها
باهر:- انتي تعرفبها يا طنط
سهير:- تلحقها قبل ما تتكلم ايوه اصلا رؤوف كان استاذي بالكلية وكنت بجي هنا لما بحتاج مساعدة
باهر:- طيب كويس ويجيله تليفون اسف هرد وارجعلكم
فريدة:- يامجرمة ملقتيش غير اعز اصاحبه تتجوزيه
منك لله ابني ممكن يروح فيها ده لسه فاكرك مراته
وبيحبك خسارة فيكي الحب اللي بيحبهولك
روحي ينتقم منك ربنا يارب
سهير:- وكان فين طوال الاربع سنين اللي فاتو
فريدة:- استغفر الله العظيم مش انتي اللي سبتيه ونزلتي مصر يعملك ايه يغصبك تعيشي معاه يا مفترية
باهر:- يرجع اسف يا طنط بس لازم امشي
عندي اجتماع ضروري .يلا يا سهير
ويسلم عليها طنط هستناكم وادي الدعوة سلام
سهير:- بتهكم سلام يا طنط فريدة
فريدة:- تطلع تخبط علي ابنها محمود الحقني الحقني
محمود:- في ايه يا ماما مالك
فريدة:- المصيبه اللي اخوك كان متجوزها هتتجوز
محمود:- وايه يعني ما تتجوز احنا مالنا ومالها مش اطلقت
فريدة:- هتتجوز باهر الدرملي اعز صديق لأخوك
الله يرحمك يا نورهان هانم لو كنتي عايشه مستحيل كنتي توافقي علي الجوازه دي اعمل ايه اخوك هيموت فيها
لو عرف انها اطلقت وكمان هتتجوز باهر صاحبه
محمود:- ومين هيعرفه خلاص هو اختار الغربه وسابني علشانها سيبه بره وكفاية ابنها اللي مشفهوش لحد دلوقتي
فريدة :- انت بتقول ايه ابنه من مين
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع............
#سلمي.سمير



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:50 AM   #24

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

🌷🌹البارت الثاني عشرين🌹🌷
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
بعد خروج باهر وسهير وفريده متعصبه تطلع لابنها محمود تقوله وتشتكي ليه غدر سهير تتصدم كلام ابنها ان سهير
عندها طفل من رؤوف وتساله باستغراب وعدم تصديق
فريدة:- ابن مين من مين
محمود:- ابن رؤوف من سهير يا ماما
فريدة:-ازاي وامتي وليه مقولتليش ان سهير خلفت من اخوك
محمود :- عرفت بالصدفه من كام اسبوع
فريدة:- احكيلي عرفت ازاي واتاكدت ولا لاء يمكن مش ابنه
محمود:- ابنه يا ماما عنده ٣سنين و٨ شهور يعني بعد ما رجعت بخمس شهور والدته
وهي اتطلقت من سنتين بس. يعني ابنه يا ماما وبشهادة الميلاد كمان ام عرفت ازاي لما كنت بعمل فحوصات الشهر اللي فات واتصدمت لما لقيتها دكتورة بالمستشفي ولما شافتني سالتني بعمل ايه وعرضت عليا المساعدة وفعلا
عملت ليا كنسولتو من احسن الاطباء واطمنت علي صحتي ولقيت ممرضه بتطلبها بالحاح قلقت وروحت وراها
وسمعت الممرضه بتقولها ان ابنها تعبان وطلبنها بالحضانه
اتصدمت زيك ولقتها بتجري وروحت وراها للحضانه
لقتها اخدت الولد وطلعت بيه تاني علي المستشفي
وروحت انا تاني يوم سالت عنه بالحضانه
ولاني عمه سلموني ملف التقديم
ويفتح درج
مكتبه ويسلم امه نسخه مصورة ده صورة الملف
الاسم نادر رؤوف سعد الدين
السن زي ما انتي شايفه ٣سنين و٨ شهور
فريدة:- طب والحل هنسيب ابننا يربيه باهر لازم نتصرف
لو كانت جت وقالتلي كنت خليتها تعيش معانا هنا
محمود:- تعيش هنا ازي وانتي المره الوحيدة اللي جت
مع ابيه رؤوف اهانتيها وعيرتيها بامها الدادة وطردتيها
فريدة:- غلطت واخوك نصرها علينا ذنبه رؤوف ايه
تسيبه وتحرمه من ابنه كل السنين دي
محمود:- ياعالم حصل بينهم ايه خلاها نزلت وسبيته
فريدة:- ياعيني عليك يا ابني ياحسرة قلبي لو عرفت
بجوازها من اعز اصحاب وكمان خرمانك من ابنك
****************************************
ترجع سهير الشقه وهي طايره من الفرحه وتقابلها بيسام
بيسام:- انتي شكلك فرحان اوووي يا ابله سهير
سهير:- ايوه فرحانه انتقمت من فريدة هانم اللي ذلتتي وطرديتتي من بيتها وانا عروسه
باسل:- ليه عملتي فيها ايه
سهير:- روحت انا وباهر نعزمها علي فرحنا وعرفتها مقامها
من مقامي ووضغي الجديد
صلاح:- وارتحتي كده ومفتكرتيش ان دي ام الانسان
اللي فضلك عليهم وساب البلد كلها علشانك وحافظ علي كرامتك وساب اهله وماله علشان يرد الاهانه ليهم
سهير:- وعمل ايه بعدها عايرني زي امه ولما نزلت
معبرنيش من اربع سنين وانا بستناه
عايزني استناه كام سنه تاني يا صلاح قول
صلاح:- وهو انتي حاولتي ترحعيه ليكي وهو رفض
سهير:- ايوه حاولت كتير واتحايلت اكتر لكن هو عنيد
اصر ارجعله وناقش الوضع وبعد كده نحدد نرجع او نفضل
ساممحته عن اهانته لامي وطلبت منه نعيش مع بعض في بلدنا رفض وقالي ان فرصته هناك احسن انا تعبت من انتظاره انا اتطلقت وقلت لما هيعرف هيرجع علشان يرجعني ليه
لكنه عاند اكتر وفضل يبقي بره علي رجوعنا لبعض
خلاص عرفتو انا قد ايه بقيت عليه وهو باعني
ودلوقتي جه الوقت اللي اعيش حياتي ولنفسي
صلاح:- ليه مقولتليش كل ده كنت كلمته انا
سهير:- مكنش ينفع لو حبه ليا مرجعهوش مش عايزاه
بيسام:- خلاص بقي انتي عروسه ووشك محتاج يرتاح
علشان تبقي منوره في الزفاف بس انا ليا طلب ممكن
صلاح:- طلب ايه يا قمر الدور عليكي انتي كمان بعدها
بيسام:- نفسي البس فستان سوارية وده مش هينفع عليه النقاب وكمان باهر هيبقي جوز اختي ها موافق يا ابيه
باسل:- انا موافق ده حقك ولا ايه با ابيه
سهير:- تبص لصلاح يقولولها ايه
صلاح:- موافق بس ليا طلب ممكن تفضلي باوضة
العروسه لبعد كتب الكتاب مش عايز العريس ينبهر
بيكي ويسيب اختك الغلبانه لوحدها بالكوشه
سهير:- بقي كده ماشي وانا مش زعلانه
بيسام جميله بس روحه الاجمل وانا بعشق روحه
وطيبتها وذكائها وحنيتها بصراحه كلك علي بعضك
تاكلي اكل وتروح تعضها هم هم
وتحضنها عقبال ما افرح بيكي واجوزك انتي
والعكروت ده وتشد ودن اخوها باسل
ام صلاح فربنا يصبر اللي هتكون من نصيبه
بيسام:- لا يا ابله سهير دي يبقي يا بختها اللي تكون من نصيبه وقسمتها اكيد امها دعيالها
باسل:- يا بختك يا ابيه اختك بيسام بتشهدلك
معملتهاش معايا وانا اخوها التؤام
بيسام:- انتي بلوه من بلاوي الزمن لكن ابيه صلاح
حته سكره حد عندك اعتراض ولا ايه
سهير:- بس بس منك ليه انتي وهو ويلا قومو نامو عندنا شغل وطلبات كتير لازم اخلصها فرحي بعد يومين
___________________________
في سرايا ممدوح الدرملي
ممدوح بيه:- مش مصدق يا باهر خلاص يا ابني كلها يومين
وتتجوز ياما اتحايلت عليك بس الحمد لله
سهير بنت ممتازه وكلنا واثقين في تربيتها لان اللي ربيتك
ربيتها واخواتها ما شاء الله روحهه حلوه بالذات بيسام وباسل بحسهم منا وزينا حتي صلاح شخص رزين ومحترم
باهر؛:- فعلا يا بابا علشان كده طلبت منهم يجي يقيمو معانا بعد الزفاف ونبقي عيله وحدة ونتلم كلنا بالسرايا
ممدوح:- بيه ياريت يا ابني كنت بتمنا تملي السرايا باولادك لكن امر الله وقضائه ولا راد لقضاء الله
باهر:- ان شاء الله يا بابا هيجو ويسعدونا بوجودهم
زي ما هنا سعدتنا بوجودها في حياتنا
ممدوح بيه:- باهر بلاش سيرة هنا خليك تعرف تعيش
حياتك الحي ابقي من الميت وهنا عند ربها ارحم بيه م
باهر:- هنا ماتت بالنبالكم لكن روحها ساكنه جوايا وعايش بيها حاسس بوجودها اكتر من الاول وقلبي سعيد بالاحساس ده متحرمنيش فرحتي يا بابا ارجوك
ممدوح بيه:- منها لله امك حرمتك منها وقتلت فرحتكم ودفعتها ثمن غلطتك ليها وحدها ودفعت انت الثمن من حرمانك من الخلف وحرمانك من حبك اقول ايه
حسبي الله ونعمة الوكيل ربنا يعوضك بيهير حرمانك
باهر:- لا يابابا لا سهير ولا مليون غيرها يعوضوني هنا انا اقسمت ليها مش هكون لغيرها واديك شفت
اللي حصل يوم زفاف لما فكرت ارضيكم
واكسر قسمي معاها وكان جزائي اللي حصلي
وحرماني من اختي شلل امي
وكمان طلقت مراتي قبل ما ادخل عليها
يعني هي رافضه اكسر قسمي ليها
وجوزي من سهير مجرد وسيله وبس
علشان اضمن اخواتها يعيشو معانا بالسرايا
ممدوح بيه:- ليه اخواتها بالذات
ثم انا مش هسمحلك تظلمها حرام عليك ايه ذنبها
باهر:- معرفش بس انا عايزهم جمبي وهعمل المستحيل
علشان اضمن وجودهم في حياتي
ممدوح بيه:- مش عارف دماغك هتوديك لفين بس انا هدعيلك ربنا ينور بصيرتك ويهديلك حالك يا ابني
وتدخل عليهم يارا
يارا:- خالو البدله بتاعتك وبتاعة جدو وصلت
ومصمم الزفاف عايز حضرتك تحت
باهر:- وطلباتك وطلبات علاء وصلت ولا لاء
يارا:- كلهم وصلو وعلاء خد بدلته يجربها
ويدخل عليهم علاء وهو لابس البدله وشكله فبها زي القمر
ممدوح بيه:- ماشاء الله انت كده هتغطي علي العريس
علاء:- بجد ياجدو يعني انفع عريس
باهر:- ايوه احلي عريس كمان محتاج بس للعروسة
علي شرط تبقي امورة زيك كده
علاء:- مفيش اجمل من بيسام اخت العروسه وانا عايز اتجوزها يا خالو بليز
يارا:- وانت تعرف منين انها جميله وهي دايما بالنقاب
علاء:- يوم الخطوبه كانت بالفراند وكشفت عن وشها لما
قلت ليها انها وحشه بس طلعت جميله اوووي اووي
اووي اوووي خالو بليز جوزهالي
باهر:- يضحك مدام جميله انا موافق انت شوفتيها
قبل كده يا يارا
يارا:- عمري ماشفتها ومش ببالي اسالها تكشف عن
وشها هي جميله لنفسها صح يا جدو
ممدوح بيه:- صح يا حبيبة قلب جدو
الجمال ساعات بيكون نقمة اكثر منه نعمة وياما
كان في اللي اجمل منها وخسرت عمرها في غلطة
باهر:- صح يا بابا انا هنزل اشوف المصمم
*******************************
ويمرو اليومين بسرعه ويجي يوم الفرح
سهير:- بيسام ايه رايك مظبوط عليا الفستان كده مش مصدقه كلها كام ساعه وابقي مرات باهر الدرملي
يارا:- انتي طالعه زي القمر مبروك يا دكتورة
بيسام:- ايوه يا ابله بس ليه حسا انك حزينه
سهير:- ابدا بس بفكر بحياتي االي هتتغير ٣٦٠ درجة
من بكره وبفتكر حياتي كانت ايه وهتبقي ايه
بيسام:- مش عارفه حسا ان في حاجه مضايقاكي
سهير:- ولا حاجه متوترة بس شويا انزلي هاتي فستانك
ويلا علشان اجهزك قبل ما انزل لكتب الكتاب
بيسام:- حاضر يا ابله ياريت يا يارا تجي معايا
يارا:- ماشي يلا بينا وهما نازلين يقابلهم باهر
باهر:- رايحين علي فين يا بنات
يارا:- هنجيب حاجه لبيسام من عربية صلاح
باهر:- روحي انتي هاتيها يا يارا وانا عايز بيسام في حاجه
يارا:- ماشي يا خالو وتنزل تجيب فستان بيسام من العربيه
ويقابلها باسل علي فين يا قطيتي
راحه اجيب فستان بيسام تعالي افتحلي عربية اخوك
باسل:- ماشي انا جاي معاكي علشان اساعدك
ويروح معاها وهو سعيد انه هيعرف يكلمها من فترة
غيابين عن بعض ومش عارف يتلم عليها
ويفتح ليها العربيه ويجيب ليها الفستان ويسلمها ليها
وتجي تمشي يناديها يارا
يارا :- نعم يلا واقف ليه
باسل:- يارا انابحبك موووت وسعيد
اننا هنبقي عيله واحده ممكن تديني
فرصه اثبتلك حبي يا نور عيني
يارا:- خدودها تحمر من الكسوف تقوله مش محتاج لفرصه
لاني انا كمان زيك بالظبط مووووت اووي
باسل:- بجد انا اسعد انسان في الوجود طلب بسيط
بعد كتب كتاب خالك واختي تسمحي ليا
اطلب ايدك من جدك او خالك زي ما تحبي
يارا:- موافقه جدا ممكن بقي نرجع لسرايا
علشان نلحق نجهز المأذون زمانه علي وصول
باسل:- ماشي يا حبي ويمسك ايدها ويقبلها ويدخلو
في اثناء هذا الحديث كان في حديث اكثر سخونه
بين باهر وبيسام
باهر:- تعالي يا بيسام عايزاك في كلمتين
بيسام:- تمشي وراها وتشوفه رايح علي الاوضه اللي دخل معاها فيها اخر مره لكنه يفتح الاوضه اللي جمبها الاكبر
الاوسع ويقعد وراء مكتب فخم وشيك وغالي جدا
باهر:- اقعدي يابيسام عايز اتكلم معاكي من يوم حفلة الخطوبه وحاسس انك بتتجنبيني عارف انك زعلانه
من اللي عملته بس انتي زي اختي الصغيرة
وانا بعزك وبحبك زي يارا بالظبط وياريت تتقبلي اسفي
كلها كام ساعة وابقي زوج اختك يعني زي اخوكي
ممكن تتقبلي اسفي ونبداء صفحة جدديده
بيسام:- تفرح وقلبها يطمئن وترتاح من كل شكوكها
اكيد يا ابيه وتسلم عليها وتحس بنبض قلبه من لمسة
ايده وراحه كبيرة زي ما يكون في حاجه ربطاهم ببعض
باهر:- يضحك وقلبه يحس بسعادة غامرة يلا روحي اجهزي
عايزك زي القمر علشان اشوفلك عريس يناسبك يا عسل
وتخرج بيسام من المكتب وتخبط في يارا وباسل
يارا:- خدي فستانك وانا هروح اوضتي اجهز وتمشي
باسل:- كنتي بتعملي ايه في المكتب مع باهر بيه
بيسام:- كان عايزاني اقنع اختي اننا نقعد معاهم بالسرايا
باسل:- ممتاز اطلع اجهز يلا الضيوف والماذون علي وصول
ويدخل لباهر المكتب االي كان سرحان
باسل:- احم احم فينك يا ابيه سرحان في ايه
باهر:- يبص لباسل وللحظه يشوف تداخل في ملامحه مع ملامح خيال هنا ظاهره علي وش باسل ويستغرب الشبة اللي بينهم بعد ما يبعد خيال هنا ويقوله باسل تعالي
ويحضنه ويحس نفس احساسه لهنا وبيسام ويحضنه
اكتر واكثر ويعترض باسل بحركات رافضه لاحتضانه
باسل:- يخرج من حضن باهر مالك يا ابيه انا باسل
مش سهير انت سرحان فيها ولا ايه
باهر:- يضحك ضحكة من قلبه لا حبيبي بس انت شبه حد بحبه وبعزه ولما قربت لقيت في شبه كبير بينا
باسل:- تصدق في واحد من زمايلي شافك وانت بتوصلني وسالني عليك بيقولي ده باباك بس رجع
وقال انك انت صغير علي انك تبقي بابا خالص
باهر:- ياه يارتني عندي ابن زيك ده يبقي ربنا راضي عليا
باسل:- طيب يلا علشان ممدوح بيه لو مخلصتش صلاح من ايده مش هيحضرو الفرح الاتنين والضيوف علي وصول
ولازم حد يبقي في استقبالهم
باهر:- تمام يلا بينا هطلع اجهز وانزلك يا برنس
ويبداء الضيوف في الحضور ويحضر الماذون
ويطلع صلاح يجيب اخته ويخبط علي الباب ادخلي
صلاح:- عروستنا الجميله جهزت خلاص
تخرج بيسام من ورا الستارة الاول ليقف صلاح مبهور من جمالها وشعرها اللي عملته ضفيرة ونزلتها لقدام
ووراها سهير بفستانها الابيض الجميل الذي اظهر جمال قوامها الممشوق وابرز مفاتنها الانثويه
سهير:- ايه رايك لكنه ماخوذ بجمال بيسام الهادي الطبيعي البرئ بدون اي ميكب صلاح ايه نحن هنا
صلاح:- اه جميله زي القمر يلا بينا المأذون بانتظارك
وانت يا بيسام خليكي هنا وبعد كتب الكتاب انزلي
سهير :-وهما نازلين مش حابه فكرة باهر يشوف بيسام
ماما رفضت ان يشوفها رؤوف كنا لازم نرفض كمان تقابل باهر مش عارفه لو شافها هيقول ايه
صلاح:- يقول اللي يقوله محدش ليه عندنا حاجه
وتنزل وتشوف باهر ببدلته يخطف الانظار بوسامته المدمرة
ويقعدو جمب المأذون لعقد القران
المأذون :- بطلب بطاقات العروسين والشهود
صلاح يسلمه بطاقه اخته وباهر يسلمه بطاقته
ويطلب من ابوه يبقي شاهد ويسال باسل انه يبقي الشاهدالتاني بم ان صلاح وكيلها ويمد شخص تاني
بطاقته انا هبقي الشاهد التاني يا صاحبي
سهير قلبها يقف لما سمعت الصوت
وباهر ينتفض ويقوم واقف يحضن صديق عمره رؤوف
باهر:- الله احلي مفاجاءه عملتها انك حضرت فرحي
رؤوف:- بغضب مكتوم انت اللي عملتلي اجمل مفأجاة
انك هتتجوز اخيرا ومين سهير طليقتي
باهر:- طليقتك انت بتقول ايه ويبص لسهير اللي
الدم هرب منها ووشها يصفر وتهب تقوم بغضب عارم
سهير:- ايوه طليقتك افتكرتني دلوقتي بعد اربع سنين
افتكرت سهير ياما اتحايلت عليك ترجع جاي دلوقتي ليه
تنقذ صاحبك مني ولا جاي تقولي اني ولا حاجه بالنسبالك
رؤوف:- اخرصي انت اللي سبتيني و عاقبتني علي كلمه قولتها فى وقت عصبيه خلاص نسيتي حب ٦ سنين
في كلمه قولتها كنتي ارجعيلي حسسيني بقيمتي عندك والله كنت تاني يوم رجعت معاكي لكن عندك وكبريائك ضيعونا من بعض يا دكتورة
سهير:- جاي تحاسيبني بعد اربع سنين مفكرتش عايشه ازاي عامله ايه واخواتي اللي ماما سابتهم امانه اسيبهم ازاي
رؤوف:- اسيبك ايه انت دكتورة جراحه ومتميزه في عملك والكل بيشهد بكفاءتك والف مين يتمني يشغلك عنده
ام اخواتك معاهم اخوكي كان هيرعاهم ثم هما مش اطفال
ولو كان عقابك تبعدي عني كان شهر اتنين سنه لكن انتي فضلتي عليا اخواتك وبيعتي حبي وكمان طلبتي الطلاق
بس انتي مراتي وهتفضلي مراتي غصب عنك
سهير:- مفيش حاجه تغصبني غير حاجه واحدة عارفها
رؤوف:- ايوه بحبك وهموت من غيرك يا غبيه
سهير:- تاخد نفس بتنهيدة ارتياح وتبص للمعازيم وتنكسف ازاي نسيت وجودهم وباهر اللي كانت هتتجوزه
باهر انا اسفه استغليتك كنت فرصتي الاخير علشان ارجع رؤوف بيها ليا تاني سامحني ارجوك غصب عني صحيح
انت كنت حلمي لكن رؤوف حبي وعشقي وابو ابني
رؤوف:- انا هقتلك وكمان حرماني من ابني يا بنت منصور
باهر:- وانا مش زعلان مرات رؤوف تبقي اختي وانا اللي هبقي شاهد علي جوازكم اتفضلو يا محانين نرجعكم لبعض
رؤوف:- يقعد ويحط ايده في ايد صلاح اللي الفرحه مش سيعاه لرجوع اخته لجوزها ويشهد علي العقد باهر واخوها محمود اللي جه وحط بطاقته كشاهد علي الجواز
وبعد كتب الكتاب الزغاريد تنطلق والالعاب الناريه كمان
محمود:- مبروك يا رؤوف جيت في الوقت المناسب
فريدة:- مبروك يا ابني وانتي يا دكتورة حسابي معاكي
كبير جاي تفرسيني وتعزميني وانتي حرماني من حفيدي
تعالي في حضني ونبداء صفحه جديدة سماح يا بنتي
سهير:- انا اسفه ياماما رؤوف كان عنيد جدا مكنش قدامي حل غير اني استفركم علشان تقولولهم يرجع ويلحقني
رؤوف:- انا هموتك وهطلع عليكي وحدتي طول الاربع سنين اللي فاتو يا عشقي وحب حياتي
باهر:- خد دول تذاكر السفر لرحلة شهر العسل خد عروستك
وعوضوا السنين اللي فاتو
ونادر يحضن ابوه وجدتها تاخده بحضنها
الكل فرحان وسعيد والزغاريد تنطلق من جديد
وتنزل بيسام بعد ما اتاكدت ان كتب الكتاب تم
وتشوفها يارا وتغضب من جودهاوتروح تتخانق مع باسل
يارا:- بقولك ايه مش عايزه اعرفك تاني فاهم
باسل:- مالك يا مجنونه عملتلك ايه زعلك
يارا:- مين سمحلك تعزم حبيبتك السابقه لفرح خالي
باسل:- حبيبتي انا مليش حبيبه وعمري ما حبيت غيرك
يارا:- تمسك وشه وتوجهه لبيسام اومال مين ده
مش دي اللي سيبتتي اول يوم ورحت ليها
باسل:- يضحك انت واخده بالك مني من زمان بقي تعالي
هعرفك عليها ويمسك ايدها وهي بتحاول تفك ايدها منه
يارا:- لو روحت ليها هتطردها بره السرايا اوعي سيبني
باسل:- تعالي بس ويا خدها ويروح لبيسام احب
اعرفك علي يارا يارا احب اعرفك علي اختي بيسام
يارا:- مش ممكن دي اختك بيسام علشان كده ليها حق
تخبي الجمال ده كله عن عيون الناس
بيسام:- انتي مكنتش تعرفي اني اخته
يارا:- لا اول مره اتعرف عليكي كان يوم الحادثه وكنتي بالنقاب هعرفك منبن لكن علاء مجنون بيكي وليه حق
بيسام:- علاء ده حبيبي لو ينفع كنت اتجوزته
اوعو بقي هروح ابارك للعروسين
و وتجري تحضن سهير وتبارك ليه وتجي تسلم علي
باهر تلقبه رؤوف اللي يبصلها باستغراب ويرتبك
رؤوف:- انتي مين
بيسام:- انا بيسام اختك سهير
يبرق ليها وتحصله صدمه ويرجع بضهره لورا
ويخبط في باهر
باهر:- حاسب يا عريس في حد يمشي بضهره
ويشوف الذعر في عيون رؤوف
ويبص باهر يشوف ايه سبب ذعره
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع ............
بقلم سلمي سمير




التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 21-12-19 الساعة 01:59 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:52 AM   #25

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

❤🌹البارت الثالث والعشرون🌹❤
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥


بعد كتب الكتاب تنزل بيسام وتسلم علي يارا اللي تتصدم لما تعرف انها اخت باسل وتسيبهم بيسام وبكل فرحة تروح تبارك لاختها علي زوجها من باهر لانها كانت في اوضتها معرفتش اللي حصل وتحضن سهير وتبارك ليه وتروح لجوزها تبارك ليه
تتصدم لما تلقيها رؤوف والكل بيبارك ليه اللي يتفاجا بيها
بيسام:- ابيه رؤوف جيت امتي هو انت العريس
رؤوف:- انتي مين وهو مصدووم
بيسام:- انا بيسام اخت سهير يا ابيه
رؤوف:'- يبصلها بذعر ويرجع لوار بضهره ويخبط في باهر
باهر:- حاسب يا عريس في حد يمشي بضهرها
ويشوف الصدمه والذعر بعينه ويستغرب هو حصل ايه
ويبص للي كان بيحدق فيه رؤوف
بيسام:- تقرب ابيه رؤوف حصل ايه لتستغرب من باهر
اللي بيقرب ليها وبعيونه بادي عليها الذهول
ويحط ايده علي وشها ويلمس خدودها ويلمس ضفيرتها
ويشوف صلاح ردات فعلا رؤوف وباهر
ويشد بيسام من قدام باهر اللي يحاول ياخدها من ايد
صلاح بحاله من الجنون ويصرخ
باهر:- هنا هنا انتي عايشه هنا هنا احمدك يارب ويحاول يوصل ليها وبيسام مصدومه مش فاهمه ايه اللي بيحصل
صلاح:- ابعد ايدك عنها هنا مين دي بيسام اختي
ويدخل باسل ويحضن اختها اللي بقت ترتعش من الخضه
باهر:- لا دي هنا رؤوف قولهم دي مين ويصرخ بابا
بابا قولهم دي مين ارجعي يا هنا مستبنيش
ويشوف باسل واخد اخته يهديها ويارا معاه
وصلاح يقف حائل ما بينهم لمنعه من الوصول ليها
ممدوح بيه:- باهر اعقل هي فعلا تؤام هنا بس دي شابه صغيرة حكم عقلك واهدي يا باهر
باهر:- ينزل علي ركبته وينهار وينزله رؤوف
رؤوف:- باهر تعالي معايا الناس بتتفرج عليك
ويحاول يقومه لكنه كل اعصابه وحواسه كانت مركز
علي بيسام اللي بتنتفض وترتعش من الخضه
ودموعها تنزل علي خدودها زي حبات اللؤلؤ
سهير:- رؤوف باهر في حالة صدمة مش فاهمه ايه اللي حصل لكل ده ومين هنا دي
رؤوف:- اخرصي يا سهير دلوقتي مش عايز اسمع صوتك
وساعديني افوق باهر ده ممكن يحصله انهيار عصبي
بيسام:- يصعب عليها حال باهر وتقوم تروح ليه
باسل:- راحه فين اهدي كده واقعدي مش شايفه جسمك بيرتعش ازاي واعصابك سايبه
بيسام:- اصبر انا السبب واكيد هنا دي حد عزيز عليه
وبين في شبه بينا وده عمله صدمه لازم اقف جمبه
وتتتقدم ليه وصلاح يحاول يمنعها سهير تشاور بايده
كانها بتقوله سيبها
بيسام:- توطي وتاخد ايد باهر اللي عينه متسمره عليها
قوم معايا يلا بلاش قعدتك دي
باهر:- يمسك في ايدها بقوة ويقوم يقف بسرعه
وفجاءة يشدها لحضنه وتنتفض بيسام لكنها تهدي وتحس براحه وسكون وتنام علي كتفه وصلاح يتعصب
باهر:- ياه يا هنا اخيرا رجعتيلي ويضمها اكتر وهي بحضنه هادية وسعيدة وتحس احساس جديد عليها
الحنات والامان ممزوجين بحب غير اي حب موجود
رؤوف:- اهدي يا صلاح باهر مصدوم ومش واعي للي بيعمله
وهي زي اخته خليها تطلعه لاوضته يرتاح
سهير:- بيسام طلعي باهر لفوق
بيسام:- تسيب حضنه مرغمه وتشد ايده وتطلعه لاوضته
ويطلع وراها ممدوح بيه ومعاه يارا ورؤوف
سهير:- رؤوف متتاخرش انت وبيسام تعالو بسرعه
صلاح:- وبعدين يا سهير عاجبك احتضانه ليها
سهير:- انا مش مصدقه نفسي باهر بقي زي الطفل اللي لقي امه مش معقول كان بيحب هنا لدرجة دي
باسل:- مين هنا دي يا سهير وصحيح بيسام فعلا شكلها
صلاح:- ردي علشان تعرفي تحسبي كلامك قبل ما تنطقي
سهير:- دي واحدة كانت متربيه معانا بس ماتت من سنين
باسل:- اه فهمت يعني هو كان بيحبها وهي ماتت
واتصدم لما شاف بيسام وبيحسبها عفريتها صح كده
صلاح:- ايوه هو كده اطلع شوف اختك وهاتها معاك
ويطلع باسل لاختها يشوف الوضع ايه والمعازيم تمشي
بعد الاحداث الدراميه الغير مفهومه للجميع غير لرؤوف وممدوح بيه وسهير واخواتها بس
سهير:- صدقتني ماما كان ليها حق لما دارت بيسام عن
رؤوف كنت لازم اعمل زيها ومش اخلي باهر يشوفها
مش عارفه هفسر ليهم التشابه بينها وبين هنا ازاي
صلاح:- وبعدين كنا هنخفيها لامتي بيسام شابه وكلها كام سنه وهتتجوز كنتي هتقولي ايه لجوزك ساعتها وكمان دي اختنا هي وباسل دي االي شهادة ميلادها بتقوله
وموضوع هنا ده لازم يختفي دي ممكن يتحطمو فيها
لو عرفو انها امهم وانهم مجهولي النسب
علي قد حبي لببسام وممكن خسارتي ليها لان مقدرش اقولها عن حبي لاني بنظرها اخوها بس اهون عليا مليوم مره من اني اجرحها واحسسها باليتم تاني والعار هي واخوها
سهير:- يا خوفي من اللي جاي بس لحد دلوقتي
اخر حاجه كنت اتوقعها ان باهر كان بيحبها
ممكن يكون هو اللي غلط معاه لا لا لا مش هو
اللي عرفته انها كانت حامل قبل ما تجي هنا
زي ما مصطفي قال لماما يوم ما جابها لينا الله يرحمه
يعني ممكن يكون ابن عمتها زي ما ماما كانت شاكه
منه لله اللي عمل كده معاها ضيعها وضيع ولادها
صلاح:- المهم هتقولي ايه لرؤوف علشان نتفق علي كده
سهير:- خلاص زي ما انت قولت دي اختنا وهي شبهها بس
وفوق في اوضة باهر
يدخل وبيسام ماسكه ايده تقوله اقعد هنا وتطلب من يارا تساعدها تقلعه بدلتها ويفك البابيون
بيسام:- ممكن تنام وترتاح ونتكلم الصبح في كلام كتير
عايزه اقولهولك واسمع منك
باهر:- روحي يا بيسام خدي اخوكي وروحي اسف
علي اللي عملته معاكي والفضايح االي اتسببت بيه ليكم
رؤوف خد عروستك وروح انا بقيت كويس متقلقوش
عليا بس الصدمة افقدتني صوابي
ممدوح بيه:- ومين متصدمش سبحان الله دي لو بنتها
مش هتابقي شبهه لدرجة دي
فعلا يخلق من الشبه اربعين
رؤوف:- باهر ارتاح وانا الصبح هكون عندك
باهر:- اسف مره تانيه يا بيسام بس ليا طلب واحد عندك
ياريت متلبسيش النقاب تاني
لو سمحتي اني اطلب منك ده وتنفذيه ممكن
باسل:- مش هينفع في مشاكل بتتعرض ليها بيسام
وانا اللي طلبت منها النقاب لاما بلاش تخرج من البيت
باهر:- انا مستعد اعين ليها حارس شخصي وتعيش بحريتها
من غير ما يضايقها حد وانا كمان هكون تحت امرها
رؤوف:- كده ترتيب ممتاز حرام تفرضو علبها النقاب علشان جميله مش اول ولا اخر واحدة جميله بالدنيا
باسل:- خلاص يا دكتور رؤوف اللي تشوفوه يلا يا بيسام
علشان نروح صلاح مستنينا من بدري
بيسام:- تروح لباهر عايز مني حاجه تانيه قبل ما امشي
باهر:- لا اتفضلي انتي في امان الله ويفاجأ الموجودين
ببيسام توطي عليه وتحضنه وتقبل جبينه وتخرج جري
ويروح وراها باسل ويارا علشان تسلم عليهم
ممدوح بيه:- بنت طيبه زي هنا بالظبط يا سبحان الله
زي ما يكون التاريخ بيكرر نفسه بس معقول
الشبة والروح حتي لون الشعر والعنين وضفيرتها كمان
باهر:- يتنهد بحرقه بابا ممكن تسيبني شويا مع رؤوف
ممدوح بيه:- ماشي هروح اشوف علاء بالمرة
رؤوف:- عارف اللي هتقوله بس انا نفسي اتصدمت زيك بالظبط لما خطبت سهير واتجوزتها مشفتهاش ولما رجعت يوم موت امها كانت مع الحريم ومشوفتهاش اول مره كنت
اشوفها النهاردة بصراحه انا عذرك التشابه بينهم خرافي
باهر:- فعلا كل حاجه تقول انها هنا بس لما خدتها بحضني
حسيت باحساس تاني مش شوق واشتياق حاجه زي
الاحتواء حيت اني عايز احميها واحنو عليها
صدقني يارؤوف لو قولتلك اتمنيت اني احسها
لكن فقدت رغبتي فيها بعد ما حضنتها وبقيت عايز اطبط
عليها وبقي كل همي اني امحي عنها لحظات الخوف
والارتباك اللي حصلت بعد.ما شفتها
رؤوف:- انا خفت عليك جدا وبالذات بعد سكوتك وانهيارك
لكن الحمد لله انك استوعبت الموقف بسرعه
باهر:- استوعبت بس مش فاهم انزل لمراتك واعتذر منها
ليا من االي عملته واسف يا صاحبي لو كنت اعرف انها
مراتك كنت صالحتكم لكنك مجنون وهي زيك
وبعد ما ترجع من شهر العسل ليا معاك كلام كتير
وينزل رؤوف لمراتها وياخدها ويروح ليبداءو حياة
جديدة مع ابنهم ويعوضو حرمانهم من بعض
_________________
بعد ما يخلد الجميع للنوم ينزل باهر من اوضته
لمحراب حبيبته ويدخل ويقفل الباب وراه
باهر:- تاني مره يا هنا تقفي في طريق جوازي
نفسي افهم قدري انتي ولا ربنا مش عايز اكسر قسمي
معاكي بحمد ربنا ان مفيش حاجه بعديتني عنك
بس خلاص مش هقدر اتحمل
فراقك ووحدتي خلاص تعبت من الحياة من غيرك
خديني ليك نفسي بضمة صدرك وحنانك يا قلبي
ويمسك هدومها ويحضنها ويتنهده بشوق
عارفه انا حضنت بيسام صحيح هي شبهك وروحها زيك
لكن محستهاش زي ما بحسك لما لمستك او المس
هدومك دلوقتي بحسك حقيقي بحضني
لكن نفسي افسر احاسي ليها وليه عايزها جمبي باستمرار
لتاني مره هطلب منك السماح لكني هعتبرها مكافاءه من
القدر لتعويض حرماني منك انا هطلب اتجوزها يا هنا
علشان احسك معايا تعبت يا قلب باهر وروحه ونفسي
اكون وياكي حتي لو بالشكل يارب تغفريلي غلطتي
االي ضيعتك مني ودلوقتي هتخليني لغيرك
ويبكي بحرقه وياخد الهدوم بحضنها كالعادة وينام للصبح
*******************************
وتشرق شمس الصبح وبيسام تصحي من النوم
ويخبط عليها صلاح وباسل اللي قلقنين عليها
وتسمح ليهم بالدخول وتلبس الروب
صلاح:' عامله ايه لما روحنا دخلتي اوضتك ونمتي
علي طول معرفتش اتكلم معاكي
بيسام:- معلش كنت مرهقه جدا باسل قالك علي طلب
باهر بيه في تعين حارس شخصي ليا
باسل:- اه قولتله طبعا
صلاح:- اللي يريحك يا بيسام مدام باسل موافق انا موافق
مش هنفضل نخبيكي عن عيون الناس
هو اللي خلق جمالك اكيد خلق اللي اجمل منه ولا ايه
بيسام:- ماشي يا ابيه خلاص كده تمام
ويرن جرس الشقه ويستغربو مين جالهم دلوقتي
ويروح باسل يفتح يلاقي باهر علي الباب
باسل:- اتفضل يا باشمهندس نورتنا خير
باهر:- قول صباح الخير يا شقي فين اخوك صلاح
صلاح:- يخرج ووراه ببسام صباح الخير يا باهر بيه
خير ليه الزيارة الغربيه دي علي الصبح
باهر:- مفيش جيت انفذ االي قلت عليه لباسل
هو مقالكش ولا ايه عن الحارس الشخصي لبيسام
صلاح:- كنا لسه بنتناقش في الموضوع
باهر:- يارب تكون وافقت مدام باسل وبيسام موافقين
صلاح:- اللي يهمني راحت اختي واكيد مدام هتكون
بامان ومرتاحه فا انا موافق
باهر:- كده تمام يبقي يلا يا بيسام اجهزي انتي وباسل
وتعالومعايا نتفق مع حارسك الشخصي
اللي هيبداء معاكي من النهاردة
صلاح:- بسرعه كده
باهر:- ابوه مفيش وقت وكمان اوصلهم الكليه
علي فكرة يارا مستنياكم تحت
بيسام:- موافقه يا ابيه باهر هلبس واجي معاكم
باسل:- انا جاهز هنزل استني حضرتك تحت
صلاح:- انا شاكر ليك اهتمامك باخواتي وبالذات
ببسام لانها بنت رقيقه وبريئه وطيوبه جدا
باهر:- متقلقش الا بيسام دي جوا العين
صلاح :- ممكن سؤال لحضرتك علي ما بيسام تجهز
باهر:- اكيد اتفضل
صلاح:- مين هنا وكانت بالنسبالك ايه وفعلا هي شبه بيسام
باهر:- بتنهيدة طويله هنا دي كانت مثال للبراءة والطيبه
اتقتلت وهي ملهاش ذنب عاشت حياة كلها حرمان
ولما انكتب ليها الراحه اتحرمت من حياتها
هي بالنسبالي ايه حياة كنت نفسي اعيشها وراحت مني
صلاح:- يعني ايه نفسك تعيشها
باهر:- كنت ناوي اتجوزها لما ارجع من بره لكن لما رجعت لقيتها اختفت وعرفت بعدها انها ماتت
صلاح:- مين قالك انها ماتت وكان عمرك قد ايه
تخرج ببسام انا جهزت خلاص يلا بينا
باهر:- هبقي اكمل كلامي معاك مره تانيه
وياخدها هي واخوها ويروح شركة حراسات خاصه
ويتعاقد مع حارس شخصي يلزمها باستمرار
ويعزمهم علي الغدا وبعدها علي رحله نيليه
ويحس انه رجع لحياته ونفسه... طول ما هو معاهم
وتمر الايام وباهر باستمرار بحاول التقرب ليهم
لتعتاد ببسام علي وجوده هي وباسل والاتنين
محدش منهم بقي يقدر علي االاستغناء
عن وجود باهر في حياتهم اليوميه
***************************
وترجع سهير من رحلة شهر العسل وتزور اخواتها
لتتصدم بحالة اكتئاب عند صلاح
سهير:- مالك يا صلاح عامل في نفسك كده ليه
صلاح:- باهر بيه سرق اخواتك مني
مش بقيت بشوفهم غير علي النوم وبيسام مش كفايه
اتحرمت من انها تكون حبيبتي كمان هتحرم
من وجودها في حياتي كاختي ليا
انا تعبان يا سهير خرجيه بره حياتنا زي ما كنتي السبب
لدخوله فيها انا لو خسرت بيسام هموت من غيرها
سهير:- خلاص انا هروح ليه واكلمه رؤوف راح ليه
وطلب منه احصله وتخده في حضنها متقلقش
انا هصلح كل حاجه وتنزل تروح لباهر ورؤوف
وهناك في سرايا ممدوح الدرملي
باهر:- رؤوف انا عايزاك تساعدني تقنع سهير
رؤوف:- بأيه يا صاحبي
باهر:- عايز اتجوز بيسام خلاص مش قادر اتحمل
فراق هنا تعبت خلاص ووجود ببسام بيعوضني
رؤوف:- بس دي صغيره عليك وكمان ممكن هي ترفض
باهر:- انا هقنعها بس المهم اخوها صلاح وسهير
تدخل سهير وتسمع كلامه
سهير:- هتقنع مين بايه وماله صلاح
باهر:- انا عايز اتجوز بيستم وياريت مترفضيش
قبل ما تفكري انا هكتب كل ثروتي لاختك وكمان
لو حبت تطلق انا موافق بس تتجوز وتعيش معانا بالسرابا
سهير:- ايه الجنان االي بتقوله ده وليه
باهر:- علشان خلاص مصدقت لقتها علشان تعوضني
وجودها في حياتي سبب اني عايش لحد دلوقتي
ارحميني ووافقي ليكون الموت مصيري من غيرها
رؤوف:- اعقل يا باهر سهير لازم تفهم سبب تمسكك
ببيسام الاول علشان تقدر تساعدك
بصي يا سهير انتي سالتيني كذا مره عن سر علاقة
باهر وهنا وانا قولتلك لما نرجع ودلوقتي جه وقته تعرفي
كل حاجه علشان تساعدي باهر
هنا كانت مرات باهر
سهير:- مراته ازاي وهي كان عندها ١٤ سنه
مفيش جواز بالسن ده اطلاقا
باهر:- اتجوزنا بعقد عرفي موثق بالشهر الxxxxي
زواج قانوني اتفضلي ويطلع ورقت الحواز
وتبص علي تاريخه وتفتكر وولادة باسل
وبيسام ٩ شهور بالتمام
ا وتكلم نفسها زاي قال مصطفي انها كانت حامل ب٣ شهور
سهير،:- انت لما دخلت عليها كانت بنت بنوت
باهر:- ايوه كانت بريئة وشريفه وطاهرة ونقيه وعندي الدليل
سهير:' فهمت يعني انت عايز تتجوز اختي تعويض عنها
رؤوف:- باهر كان بيموت نفسه علشانها بعد ما اختفت
ولما اهله اصرو يتجوز كان هيموت في الحادث واتحرم من الخلف ودلوقتي هو عايش علشان هنا واختك تؤام ليها
امنحيه السعادة وساعديه يعيش
سهير:' انا موافقه بس قبلها تجي معايا مشوار مهم
باهر:- مشوار ايه
سهير:- تقرير عن حالتك حاليا عند دكتور عالمي موجود بمصر
عرضت عليه حالتك وطلب يشوفك ويشخص حالتك
لو حالتك فيها امل هجوزك اختي علشان اضمن
ليها السعادة لكن غير كده نبقي نتكلم بعدها
باهر:- وانا موافق
سهير:- يلا بينا ويروح كلهم لمستشفي استماري كبير
وتدخل سهير للدكتور اللي يطلب الكشف علي باهر
وبعد الكشف يطلب منه انتظار رائ الدكتور في
حديقة المستشفي ويروح معاه رؤوف وينتظروتقرير
حالتها وامكانية نجاح عمليتة لاصلاح ما افسده الحادث
وباهر بيكلم رؤوف يسكت فجاءة ويقوم بمشي
كالمنوم مغناطيس ويتخطي سياج الحديقه
ليدخل مكان للاستراحه ويروح لواحدة واقفه
يقرب ليها ويمسك وشها ويحدق فبها
لتصرخ وتجري ورؤوف يمسكه لكنه يتصدم
من اللي شايفه قدامه
💥💥🥀🥀🥀🥀🥀💥💥💥💥💥💥🥀💥
يتبع .......
#سلمي سمير




التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 21-12-19 الساعة 02:00 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:54 AM   #26

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



🌹❤البارت الرابع والعشرون❤🌹
**************************************
يخرج باهر وبرفقته رؤوف ويروحو يقعدو في حديقة المستشفي لاتتظار رد الدكتور زي ما طلبت سهير منهم
وهي بنفسها هتشرف علي نتائج التحاليل والاشاعات
رؤوف:- انت هتتجوز بيسام علشان تفضل جمبك بس
ليه وافقت علي التحاليل واشاعات وممكن عمليه
لو كان في امل للانجاب تاني ليه كل ده
ولا نيتك جواز فعلا وهتاخدها زوجة ليك
باهر:- لا طبعا بس مش معقول هقولهاهتجوز اختك
واعيشها معايا زي اختي كنت لازم اطمنها وانا قولتلها
لو عايزه تتجوز موافق بس تعيش بالسرايا معايا فه...........
و يقوم ويسيبه ويمشي بلا وعي باتجاه واحدة واقفه
بالاتحاة الاخر ويتخطي سياج الحديقه ويدخل استراحه
للمرضي ويروح وراه رؤوف
رؤوف:- باهر حصلك ايه رد عليا باهر
لكن باهر يروح للي واقفه ولابسه طرحه بني علي شعرها
ويمسك وشها بين ايده ويصرخ هنا ويشدها ليه
علشان تصرخ وتبكي وتنزل علي الارض تحضن رجليه بايده زي طفله غلطت وتعيط ويوطي عليه
ويحاول يفك ايده علشان يا خدها بحضنه
ويشده رؤوف عنها لكنها يشوفه وميصدقش نفسه
رؤوف:- مش ممكن فعلا دي هنا وتجي سهير
سهير:- تشوف حالة باهر ةهو بيحاول يقومها وهي علي
وضعيتها مش بتتحرك تبعده عنها لو سمحت يا باهر
سيبها خلينا اقومها مش بتتعامل مع حد غيري
وتوطي ليها ترفع وش هنا وتشوفها تقوم معاها وتاخدها تقعدها علي كرسي وتقعد جمبها وباهر يقعد جمبه من الجهة التاتيه ويحضن كتفها ويوطي علي كتفها
سهير:- باهر دي مش هنا حبيبتك دي انسانه فقدت قدرتها
علي التعامل مع الناس ورغبتها في الحياه
كنت بتمني تخرج من صدمتها والحالة اللي عايشه فيها
من ١٩ سنه لما تشوفك لكن املي راح لما سمعت صرختها
باهر:- وعينه بتتحرك علي هنا من فوق لتحت بيحاول
يملي عينه منها ومشتاق لحضنها لكن سهير تحذره
بانها تشيل يده وهو بيحاول يلفها عليها
سهير:- بلاش يا باهر اي حد بيلمسها بتصرخ وزي ما شفت بتحضن نفسها وتفضل تبكي لحد ما تنام
باهر:- ازاي هنا عايشه نفسي افهم وجت هنا ازاي ومين بيصرف عليها وليه مقولتليش لما قابلتيني اول مره
سهير:- واحده واحدة هحكيلك كل حاجه من يوم ما
مصطفي جابها وسابها عندنا
******************** فلاش باك
مصطفي يخبط علي بيت سعدية ويفتح ليه منصور
منصور:- اتفضل يا مصطفي سعدية جت تعبانه من السرايا
ودخلت نامت هو حصل حاجه تاني
مصطفي:- ايوه عايز سعدية ضرور وتخرج سعدية علي صوته
سعدية:- حصل ايه قلبي مقبوض هنا حصلها حاجه
مصطفي:- يخرج ويدخل بهنا ودموعها نازله علي خدودها
سعديه تروح جري عليها مالها وتحضنها علشان تصرخ
وتنزل منها علي الارض وتبكي بشده وبصوت عالي
سعدية:- حصلها ايه مين عمل فيها كده
وتنادي سهير تعالي دخلي معايا هنا ويحاولو يقوموها
وسعدية تطبط عليها وتنايمها علي السرير
قولي ايه حصلها لسه سايبها من ساعتين كانت كويسه
واخدت علاجها وقالت هتنام عملت فيها ايه يا مصطفي
مصطفي:- انا مهنش عليا اعمل فيها حاجه نورهان هانم
طلبت مني اوديها لاهلي يغسلو عارها لانها خطت وحملت
في الحرام وانا شفت البت مش بيدها حيلة طلبت اني اموتها زي ما موتت بتي لما خطت لكن هنا غير بتي لان بتي كانت بتعمل كده بمزاجه وعارفه انه حرام لكن هنا اتغدر بيها و اتظلمت اخدتها لقبر ابوها وربطها ونيمتها جمبه لكن قلبي
وجعني بعد ما سبتها وهي ما بتطلع نفس غير دموعها
نزلت وفكيتها ومن ساعتها وهي كده بتصرخ
خليها عندك الهانم لو شفتها هتوديها لعمتها هتقتلها
سعدية:- مستحيل هنا تخطي مش ممكن مين االي عمل
معاها كده دي بت طيبه وغلبانه وهادية زي النسمه
يبقي ابوها جابة من الصعيد لما عرف مصيبتها ومات من حسرتة عليها ده ملحقش جابة وتاني يوم مات
ممكن يكون ابن عمتها اللي كانت مفترية عليها منهم لله
مصطفي:- الهانم قالت انهم اكتشفو انها حامل في
٣ شهور وده سبب مرضها اخر مره والبيه ميعرفش
لو عرف هيبهدل الدنيا وبردك هتتفضح واهلها هيموتوها
خليها عندك بامان لو تقدري
لو متقدريش انا هأجر ليه اوضة
واعيشها فيها لحد ما تخلص من حملها
واشوف حد يتجوزهاويستر عليها من الفضيحه
منصور:- لا هتعيش معانا هنا ورزقنا ورزقها علي الله
وهي حامل مع حمل سعدية لما تولد نقول ولدت تؤام
سعدية:- تولد ايه هنا عندها القلب واي مجهود عليها
هتموت فيه وقلبها ميتحملش الحمل
ياحزنك يا سعدية البت هتضيع في شربة ميه
منصور:- والحل ايه
سعدية:- لازم تسقط حملها ونشوف هنقدر نعملها العملية
ازاي دي غالية اوووي يا خويا
مصطفي:- انا معايا مبلغ خديه وهطلب سلفه من البيه لما يرجع وهببع نصيبي في البلد ونعمل العملبه ليها
سعدية:- ودول هيكفو دي عايزه فلوس كتير ياما
منصور:- نشوف الاول وبعد كده نكمل المبلغ اللي
فاضل انا هستلف من الشغل او من اصحابي بس
الغلبانه دي متروحش فطيس
مصطفي:- خلاص انا هروح بكره البلد ولما ارجع نشوف هنعمل ايه ويطلب من اهله يبيعو الارض
ويروح ويغيب عنهم شهر لحد ما قرايبه يبيعو الارض
مصطفي:- يلا بينا نروح نشوف هنعملها ايه
هي عامله ايه دلوقتي وحالتها اتحسنت ولا لاء
سعدية:- ولا بتنطق وبالعافيه باكلها ودايما بتبكي بس
بقت ترتاح في حضني انا وسهير عن الاول
ويروح مستشفي حكومي علي قد مقدرتهم
سعدية تشرح للدكتور حالتها وان حملها خطر علي حالتها
وبعد الكشف والفحوصات
الدكتور:- فعلا قلبها ضعيف وحظها سيئ وانتو معندكمش
ضمير ازاي طفله تتجوز بالسن ده وكمان مريضه بالقلب
انتو كده بتموتوها فعلا
سعدية:- بالصعيد بنجوزهم كده المهم تقدر تنقذها
علشان نعملها العمليه
الدكتور:- عملية ايه دلوقتي سنه ميتحملش عملية اجهاض
وكمان قلبها ميتحملش الحمل ولا الاجهاض
وواضح انها عندها حالة اكتئاب او انهبار عصبي
ليتدخل دكتور كبير كان مع مجموعة دكاترة بيشرح ليهم
الدكتور :- فين الحالة دي وعمرها كام سنه انا عايز اشوفها
الدكتور:- دكتور خالد الحاله عندها ١٤ سنه وقلبها ضعيف
جدا وحامل وكمان عندها صدمة نفسيه سيئة
دكتورخالد:- هات الفحوصات وانا هشوف الحالة وهقررر
وبعد ما كشف عليها مع مجموعة من الدكاترة
دكتورخالد :-حالتها سيئة والحمل هيسوء حالتها اكتر
بس البت عندها صدمة افقدتها النطق والرغبة في الحياة
ودي مشكلة اكبر والواضح انكم مش هتقدرو تتحملو
مصاريف رعايتها
مصطفي:- اتفضل يا دكتور المبلغ ده كل ما نملك في الدنيا
وهبيع هدومي وهستلف من طوب الارض
بس تتحسن وتبقي كويسه وبخير
دكتور خالد:- لما انت ابوه وخايف عليها يه تعملو فيها كده وتجوزوها بالسن ده وفين جوزها منه لله
مصطفي:- جوزها مات في حادثة
دكتور خالد:-انا هاخدها المستشفي الخاص بتاعي لان
جسمها هزيل ومحتاجه رعاية خاصه
ومحاليل لعدم رغبتها في الاكل و الحياه عمتنا
من الصدمة اللي اصابتها
اللي كمان محتاج علاج خاص انا من اليوم مسؤول عنها
*********** باك
وفعلا من اليوم ده اخدها المستشفي بتاعته اللي احنا فيها
دي وبيرعها وبعد ما ولدت عملها العمليه لانها كانت تحت رعابتها وبالعناية المركزه باستمرار
باهر:- خلفت انتي بتقولي هنا خلفت
سهير:- ايوه خلفت وعلشان كده عملت ليك تحليل dna
لان مصطفي قال انها حملت قبل ما تجي مصر
علشان كده سالتك انت اتجوزتها وكانت بنت بنوت ولا لاء
باهر:- يبقي بنتي بيسام صح وربتوها مع باسل اخوكي
سهير:- بيسام وباسل ولادك هنا ولدت تؤام وادي نتائج التحاليل تثبت انك ابوهم فعلا
باهر:- اه اه يا سهير ولادي كانو قدامي كنت حاسسهم وحاسس حبي ليهم بس مكنتش قادر افسره
شفت يا رؤوف قولتلك لما حضنت بيسام خفت عليها مني
وكنت نفسي احسسها بالامان مش زي حضني لهنا
ويبص لهنا اللي ساكته وتايهه في دنيا تانيه
رؤوف:- اومال فين اخوكي من امك اللي كانت حامل فيه
سهير:- ماما سقطت بعد اسبوع من دخول هنا المستشفي
لانها كانت بتزورها كل يوم وده كان اجهاد عليها
وكمان لما جه مصطفي وبلغنا انك هتعمل عمليه في القلب وحالتك خطيرة وبالذات بعد المجهود اللي عملته في البحث عن هنا بامر من والدك
كانت خايفه عليك وخايفه علي هنا من والدتك لو اكشفت
انها عايشه بالذلت بعد ما طلبت من مصطفي انه يقولكم
انها اتحرقت مع عمتها وولادها من شهر فات
ولما خلفت هنا تؤام بابا حمد ربنا كان ازي هيقول
ماما خلفت ٣ تؤام وكتبهم باسمه
وكنت الوحيدة اللي عارفه الحقيقه حتي هنا متعرفش
عنهم حاجه ولا هما يعرفو عنها حاجه
خفنا عليهم يسالو مين ابوهم ونجرحهم بانهم ملهمش اب
وزي ما انتو شايفين هنا علي حالتها من يوم ما جت هنا
بس دكتور خالد بيرعاها زي ما تكون بنته ومش بييأس
انها تخف رغم ان اعظم الدكاترة الطب النفسي والعصبي حاولو ومقدروش يعالجوها
الصدمة اللي اتعرضت ليه كانت فوق احتمال سنه الصغير
لماوقلت انك جوزها وسافرت بعد جوازكم
فكرت انك السبب واتمنيت
انها تفوق لما تشوفك لكن الواضح انها هتعيش كده
باهر:- رؤوف هنا رجعت وعندي اولاد فهمت ليه كل جوازه
كنت بفكر فيها تبوظ لان عندي زوجه واولادي زي القمر
مش مهم انا هفضل جمبها وكل يوم هجيلها وهعمل المستحيل لحد ما تخف وياريت الدكتور يسمح ليا
اخدها معايا السرايا
دكتور خالد:- السلام عليكم اسف لتداخلي في الحديث
كنت اتمني انها تروح معاك بس هنا محتاجه رعاية وعناية
متوفره هنا لانها مانعه تاكل او تشرب عايزه تموت
حتي لما ولدت اتخيلنا امومتها هترجعها لكن الواضح
ان صدمتها اكبر من توقعاتنا وتصورنا وياعالم ايه
مين هيقدر يفوقها من الصدمة اللي مش عارفين سببها وتخرج من حالتها دي علشان كده صعب اسمحلك تاخده
حتي لو جوزها انا مسؤول عنها وعن صحتها ودي الاهم
عندي تقدر تزورها في اي وقت واتمنا انك بقربك منها
تحس بيك ونعرف سبب صدمتها
باهر:- ان شاء الله ويحاول يحضنها تاني لكنها تسكت
المرة دي وتبص ليه وتنام علي صدره وهو قلبه بيرقص
من الفرحه مش معقول بعد كل السنين دي يلقيها عايشه
رؤوف:- لو كتتي قولتي ليا كانت زمانه من خمس سنين
رجعت لباهر بدل عذابه اللي طال كل السنين دي
سهير:- مكنتش اقدر اقولك كنت صديق لباهر واكيد كنت عارفه هنا ومكنتش اعرف سر علاقتها بباهر يمكن لو كنت رجعت وعشت معايا بعد موت ماما كنت قولتلك
لان هنا كانت السبب اني مسافرش ليك بعد موت ماما
لان ماما وصيتني متخلاش عنها وصلاح مكنش يعرف عنها حاجه غير من فترة صغيرة قولتله لما لقيته حزين علي نفسه
رؤوف:- كنتي قوليلي ان مامتك وصتك بحد تاني غير اخواتك و ليه صلاح حزين علي نفسه
سهير:- بسبب بيسام وتفتكر الحديث اللي حصل بينها
وبين اخوها صلاح ***** فلاش باك
صلاح:- انا تعبان يا سهير معرفش ليه بيسام وبيسام بالذات
بحس كده ناحيتها انا اكيد مجنون احب اختي بالشكل ده
سهير:- تخبي وشها وتبكي بصوت مكتوم ويحس صلاح بيها
صلاح:- سهير في ايه
سهير:- مفيش بس افتكرت ماما وازاي خليتنا نحب بعض
ونخاف علي بعض لدرجة حبك اتحول لغرام لاختك بيسام
وكمان انا علشانكم اتحرمت من حب حياتي مش
مصدقه ازاي هونت عليه كل السنين دي مينزلش يشوفني
صلاح:- ارجعيله انتي ليه سبتيه اصلا وتحرمي ابنك منه
سهير:- صعب في حاجات انت متعرفهاش ودي سبب اني مقدرش ارجع ليه تاني
صلاح:- في ايه يا سهير لازم اعرف كل حاجه دايما انت
وماما كان بينكم اسرار انا مش صغير ولازم افهم كل حاجه
سهير:- هقولك واريحك واريح نفسي من الحمل ده
بس توعدني لا باسل ولا بيسام يعرفو
سهير:- انا مقدرتش اسافر علشان اخلي بالي من ام باسل وبيسام لانهم مش اخواتنا
صلاح:- انتي اتجننتي ولا اتهبلتي بيسام وباسل مش اخواتي
سهير:- ايوه مش اخواتنا فاكر هنا اللي كانت معاناةفي سراية ممدوح بيه كانت حامل فيهم ومنعرفش مين ابوهم
صلاح:- يعني ايه وهي مقالتش مين ابوهم ليه
سهير:- هنا اصيبت بحالة صدمة افقدتها النطق من سنين
وهنا ملهاش حد بعد ماما غيري مش معقول ترميها
في المستشفي من غير ما نسال عليها يمكن تنطق
في يوم متلقيش حد جمبها
علشان كده اتلككت لرؤوف لما غلط في ماما
وخدتها فرصه علشان اقعد هنا ومش اسافر ليه تاني
صلاح:- فهمت بس احسن خبر ان بيسام مش اختي
لكن بردك مش هقدر اعتب ها حبيبتي لاني مش هقدر اجرحها واقولها انها ملهاش اب يعني رجعت للاول واسخم
لاني مش هقدر اتعامل معاها كأخت وهي حبيبتي فعلا
بس لازم اتعامل معاها كاخت وبس
وانت غلطتي جوزك بيعشقك ومش كلمة تبعدكم فكري
وارجعيله وانا هقوم بدورك وازور هنا مكانك
سهير:- صعب هي مش بتاخد علي حد انا وماما وبس
********باك
باهر:- مش عارف اشكرك او اشكر دكتور خالد ازاي
انتي ضحيتي بحبك وجوزك وحياتك وانت بمالك ووقتك
دكتور خالد:- انا طيب ودي صميم مهنتي تخفيف الالم
عن المريض مش كسب المال وبس
سهير:- وانا بعتبر هنا اختي وكان صعب اتخلي عنها وبالاخر طلعت مراتك وانت صاحب فضل عليا وعلي اهلي
باهر:- طيب ممكن تقنعي باسل وبيسام يقعدو معايا
هما حاليا موافقين لاني مش هقدر اوجهه اني ابوهم
غير لما هنا تخف لاني خلاص مش هقدر ابعد عنهم تاني
سهير:- هنا صعب ترجع لحالتها وانت محتاج ولادك فعلا
وكمان عندي خبر حلو ليك
دكتور خالد:- في عمليه هنعملهالك نصلح حال اصابتك وترجع تنجب من جديد وتعوض حرمانك من تربية اولادك
باهر:- مش عايز اولاد تاني غير من هنا وبس وانا واثق
انها هتخف وهترجع ليا لاني انا تؤام روحها وهسيب كل حاجه وهفضل جمبها لحد ما ترجعلي تاني
انا بعشق هنا عشق الجنون وحبي ليها هيشفيها زي ما
كان سبب اني اتحملت كل السنين دي من غيرها
ولاول مره باهر يحس السعادة من القلب
في يوم واحد رحعت ليه هنا واولاده
بس لسه فرحته هتكمل لما يرجع ولاده يحملو اسمه
وهنا تخف ويعترف بجوازهم ويبقي شرعي
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع.............
#سلمي سمير



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:57 AM   #27

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

🌷للبارت الخامس والعشرون🌷
والاخيرة ج ١ 🌹🌹🌹
***********************************
في المستشفي ....................
باهر :- فضل طول اليوم جمب هنا لحد ما نامت وراح باس جبينها وروح غصب عنه
واول ما روح السرايا لقي ابوه مستنيه
ممدوح بيه:- كنت فين يا باهر وتليفونك مقفول ليه يا ابني
باهر:- يروح يحضنه بحبك اوووي اوووي يا بابا
التليفون فصل شحن ماخدتش بالي حقك عليا
بابا انا جعان اوووعي تجي تاكل معايا ولا اكل لوحدي
ممدوح بيه:- ما شاء الله وشك بيضحك وحاسس بيك فرحان اوعي تقولي انك هتتجوز بيسام علشان تفضل جمبك
باهر:- لا يا حبيبي هتجوز فعلا بس مش بيسام
ممدوح بيه:- بجد هتتجوز فرحتني يا باهر مين هي
باهر:- خليها مفاجاءة ودلوقتي تعالي يا راجل يا عجوز
كل معايا علشان انا علي فطاري من الصبح
ده غير اني عندي مشوار بدري اوووي و لازم ارتاح
واصحي اروحه الصبح يلا مش عايز تاكل معايا ولا ايه
ممدوح بيه:- هاكل معاك يا باهر كفاية اني شايفك سعيد
وبعد العشا يدردش هو وباباها في احوال الشركة
ويطلب منه الاذن في اقامة باسل وبيسام معاهم بالسرايا
ممدوح بيه:- ماشي وانا بحبهم جدا ووجودهم بيخلق جو سعيد بالسرايا وكمان بيونسو يارا وعلاء وفضلو يتكلمو
لحد ما طلع ممدوح بيه ينام وفضل باهر يفكر في هنا
ويدخل اوضتها ويفرد جسمها علي السرير ويغمض
عينه من غير دموع زي كل مره و من الفرحه ينام علي طول
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في الصباح بشقة صلاح يصحي من النوم علي صوت بيسام
بيسام:- صباح الخير يا ابيه صلاح
صلاح:- صباح الخير يا بيسام في ايه علي الصبح وفين باسل
بيسام:- باسل بيلبس بس اونكل باهر اتصل وقال
انه جاي في السكه وعايز يكلمك ضروري انت وباسل
صلاح:- بفرح اهلا بيه يشرف طيب يلا جهزي الفطار
علشان نفطر مع بعض
بيسام:- باستغراب حاضر هروح اجهز فطار ليكم عن اذنك
وهي ماشيه تخبط في باسل
باسل:- مالك يا بنتي فتحي في ايه ماشية نايمه
بيسام:- صلاح اول مره اكلمه عن باهر بيه ويبقي فرحان
انه جاي يزورنا غير كل مره كنت بحسه مضايق
باسل:- يمكن كان رافض جوازه من سهير والحمد لله سهير رجعت لجوزها وبيتها وهو بقي صديق لينا عادي يعني
بيسام:- لا لسه امبارح لما جه وصلنا كان مخنوق ومضايق
حتي مرديش يكلمني وقالي طول ما انا بروح معاه
الكليه متكلمش معاها خالص ودخل وقفل الباب في وشي
باسل:- طيب الحمد لله ربنا هداه النهاردة خلصي بقي شكلك
هتبوظيلي الجوازه من خوفك علي زعل صلاح
يلا جهزي الفطار زمان باهر بيه علي وصول
وبعد عشر دقايق يرن جرس الباب ويروح باسل يفتح
الباب ويلاقي باهر مبتسم ليه وياخده بالحضن
باسل:- ايه يا ابيه باهر وحشتك اوووي كده ولا ايه
انا كنت معاك امبارح
باهر:- امبارح وبكره وكل يوم فين صلاح
صلاح:- اهلا باهر بيه شرفت اتفضل البيت بيتك
باهر:- سهير كلمتك اكيد
صلاح:- ايوه وانا موافق طبعا وينادي بيسام
بيسام:- تروح تسلم علي باهر اللي يفكر ياخدها بحضنه
بس غير فكره علشان متخافش منه وترفض طلبه
صلاح:- باهر بيه هياخدكم تقيمو معاه في السرايا
بيسام:- وانت هتعيش لوحدك مش ممكن هسببك لوحدك
باهر:- لا متقلقيش وصلاح كمان كلكم هتجو معايا
واتفضلي دي هديتي ليكي وانت كمان يا باسل هديتك
ومن بكره هتاخدكم يارا تعلمكم السواقه
باسل:- دي عربيه اسبور ليا انا وزيها لبيسام مش ممكن
انا كان اخر تصوري عربيه زي بتاعت صلاح
بيسام:- ليه الغرامه مدام هعيش معاكم بالسرايا
هروح واجي مع يارا في عربيتها
باهر:- يحوطهم بايده الاتنين من النهاردة انسو كل اللي
فات هشترك ليكم في النادي وكل واحد.ليه عربيته وكمان
ويطلع ليهم احدث موبيلات اتفضل اتفضلي
وانت يا باسل كاريدت كارد انزل هات ليك كل اللي نفسك
فيها مش عايز تحرم نفسك من حاجه لازم تعيشو علي
مستوي باهربيه الدراملي ومن بكره اعمل حسابك تخلص
كليتك وتطلع علي الشركة تتعلم الشغل فيها
لاني ناوي اسلمك ادارة الشركة وارتاح انا مع مراتي شويا
بيسام وباسل:- في صوت واحد مراتك هو حضرتك اتجوزت
باهر:- ايوه اتجوزت هبقي اعرفكم عليها بس محدش
يقول ليارا حاجه هاعملها ليهم مفاجاءة وليكم كمان
بيسام:- طيب يا اونكل انا لا هروح شركة ولا نادي
لزمة العربيه ايه بردك انا بخاف من السواقه
باهر:- بلاش اونكل ممكن نخليها بابا مثلا احسن
بيسام:' تضحك بابا انت بابا انا اصحابي بيشفوك معابا
عايزين يتجوزوك وانت تقولي اقولك بابا وتضحك
باهر:- بيسام ايوه انا حابب اسمع كلمة بابا منك
بس علشان محدش يستغرب خليها ابيه ماشي مؤقتا
بيسام:- موافقه يا ابيه
باهر:-اتفضلي دي كاريدت كارد علشانك انت كمان ويارا
هتتكفل بيكي او سهير عايزك اشيك بنت في مصر
باسل:- ليه كل ده دا احنا لواولادك مش هتعمل معانا كده
باهر:- بس يا عبيط يلا علشان اتاخرت لو بتعرف تسوق
خد اختك معاك وعربيتها في السرايا مش هتركبها غير
لما مدربها يقول تمام وانت كمان لازم اخد التمام عليك انت كمان اسيبكم انا دلوقتي وعايز ارجع بالليل القيكم في السرايا انا رتبت كل حاجه وهما بانتظاركم
صلاح وانت كمان معاهم انا خصصت جناح ليكم
ويسبهم ويخرج بعد ما باس بيسام علي جبينها هي وباسل
باسل:- هو بيعمل كده ليه معقول كان بيحب ماما كده
صلاح:- هو مش بيحب ماما ده بيعشق ماما موووت
يلا بينا نفطر ونجهز نفسنا انا قبلت اروح معاكم علشان
خاطركم لاني مقدرش استغني عنكم
بيسام:- حاضر بس ابيه باهر حساه بقي اصغر مننا
وشه بيضحك وشكلها طاير من الفرحه اكيد السبب مراته
صلاح:- ايوه فعلا لانه لقي حبه وعشقه بعد سنين
ويفتكر مكالمتة سهير ليه
صلاح:- سهير انتي فين قولتي هتصلحي كل حاجه
طمنيني عملتي ايه طلبت من باهر يبعد عن حياتنا
سهير:- باهر يبعد ايه ده هو حياتهم باهر طلع ابو باسل وبيسام واحتا دلوقتي بالمستشفي وهنا طلعت مراته
صلاح:- انتي بتقولي ايه يعني طلع ولاده بجد انت متاكده
سهير:- ايوه وهو عايزهم يعيشو معاه بالسرايا وانت كمان
لاني عرفته انك بتحب بيسام بس مش هيقولهم انه ابوهم
لحد ما هنا تخف علشان ميجرحش مشاعرهم
صلاح:- انتي احلي اخت واحلي خبر ومدام معا بيسام
اروح معاها اخر الدنيا كده خلاص ممكن اتجوزها مدام
ابوها ظهر يبقي اقدر اعرفها اني مش اخوها
احبك يا احلي سهير في الدنيا
بيسام:- ابيه صلاح روحت فين بكلمك
صلاح:- معاكي يا روح وقلب صلاح يلا بينا نجهز
🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈
في المستشفي يدخل باهر اوضة هنا لكن ميلقهاش
باهر :- يسال عليها الممرضه فين هنا راحت فين
الممرضة:- مدام هنا في جلسة علاج نفسي تقدر تحضرها
ودخلته قاعة فيها مجموعة من المرضي وطبيب ببشرف
علي الحالات بيحاول يخليهم يتجاوبو معاه وراح قعد في الكرسي اللي جمبها والدكتور يعرضهم لبعض الاختبارات
في اللي بيستجيب وفيه الصامت والمتوتر والعصبي
ويمد يمسك ايدها والغريب انها تمسك في ايدها لاحساسها
بالخوف وترفع عينها في عينه علشان يتكوي باهر
بنار الشوق لما عينها جت في عينه وكان هاين عليه يقوم يحضنها ويشده لصدره اللي مشتاق ليها ويزيد من ضغطه علي ايدها تعوض عن احتضانها لترفع عينها فيه تاني
وتحدق فيها ويلاحظ انها ركزت عليها مش عيون تايهه
زي امبارح ويضحك ليها لتقوم عن كرسيها وتخرج
والدكتور المعالج يامرها بالرجوع لكنها تستمر بالخروج
ويخرج وراها باهر وتروح الاستراحه وتقعد ويقعد جمبها
ويمسك ايدها ويحاول يبص في عيونها اللي منزلاهم لتحت
باهر:- انتي متصوره اني هسمحلك تبعدي عني
تاني بعد ما لاقيتك يا حبي
ترفع عينها وتبص ليه وتحدق زي ما تكون بتدور في
ذكراتها عنه ويحس بيها عنيها بتساله انت مين
يقرب ليها ونفسه يجي في نفسها ويشد نفس طويل
باهر:- اه يا عشقي انا حبك وجوزك وانت عمري وحياتي
رجوعك رد ليا روحي اللي ماتت ببعادك عني ارجعيلي
يا هنا مشتاق ليكي ويضمها بحذر لحضنه ترتاح علي كتفه
هنا حبيبتي مشتاقلك موووت تعالي افطري معايا
ويطلب فطار وهي تفطر معاه وتمد تاكل وبكل لقمة تبص ليه
دكتور خالد:- انا مش مصدق اللي بشوفه مش معقول
انت في يوم واحد خليتها
تحرك عينها وكمان تاكل انت معجزة بالنسبالي
استمر انا واثق انها حسا بحبك لانه حقيقي روحه حساك
ياريت تقدر تتواصل معاها علشان نعرف سبب الصدمة
وان شاء الله هتشفي بعدها وتبقي بخير
باهر:- هنا مش حبيبتي دي بتسري في دمى ووجداني
روحي من روحها ورحها من روحي عاش بيهاوعايشه بيا
واتا مش هيأسس انها تخف وترجعلي لاني هعيش علشانها
وهحاول المستحيل لترجع ليا ولاولادها
وترفع عينها ليه وتتفحص ملامحه وباهر يبلع ريقه
انا مش قادر عينك بتسحرني عارفه بنتك جميله اوووي كده زيك لكن انت اجمل بطيبتك وروحك الحلوة وبراءتك
وحشتيني اوووي يا هنا ويضمها بحذر تاني ويزيد في ضمتها
ويفضل طول اليوم معاها لحد ما تدخل اوضتها تنام
ويقعد علي الكرسي اللي جمبها ويملس علي شعرها
لحد ما تغمض عينها ويمسك ايدها يبوسها ويقوم لتضغط
ايدها علي ايده وتفتح عينها وبنظرة راجيه مش عايزاه يسيبها ويمشي يوطي يبوس ايدها اللي مسكاه
باهر:- حبيبتي انا هروحي لكن روحي بتفضل معاكي
لحد ما ارجعلك تاني ولو ينفع كنت نمت هنا معاكي
بصي انا هفضل جمبك لحد ما تنامي وتمسك في ايده
زيادة وكل ما يقوم تصحي وتشده في ايده
باهر:- طيب اتاخري خديني جمبك انا طول اليوم قاعد
اريح ضهري جمبك شويا
ويطلع جمبها علي السرير ويمد ايده تحت راسها
لتتقلب علي جمبها ويشدها لحضنه وتغمض عينها
وهو كمان يرتاح ويروح في النوم لاحساسه بدفأها
ليقلق بعد.ساعه وهنا رايحه في النوم ويقوم بشويش من جمبها ويبصلها وهو ماشي
هتوحشيني يا عمري لحد ما ارجعلك الصبح
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
ويرجع للسرايا وتقابله يارا فرحانه وسعيدة
يارا:- خالو بيسام وباسل وابيه صلاح جم من بدري
ومستنيانك وقال انهم هيقعدو معانا بجد يا خالو
باهر:- ايوه يا حبيبة قلب خالك هيفضلو هنا علي طول
ويدخل يسلم عليهم ويبص لولاده بفرحه انهم في بيته
وياخدهم جمب ابوه ويتصورو مع بعض سيلفي
يارا:- وانا مش اخدتنا معاكم في الصورة ليه
باهر:- ولا تزعلي وتعالي انت كمان يا علاء ويتصورو
صورة جماعيه ليهم معا بعض
علاء:- مدام بيسام هتفضل هنا انا هتجوزها بقي ماشي
ويمضي وقتهم في ضحك وفرح وموده وبعد العشا
ياخدهم باهر للجتاح المخصص ليهم
ويبص لصلاح:- خد بالك هجهزلك ده الجناح ليك
ولعروستك في المستقبل فاهم ولا لاء
بيسام:- بغيره هو صلاح هيتجوز ويعيش هنا مع عروستة
باهر:- ايوه انا خلاص مش هتنازل عن حد فيكم وانت كمان يا باسل هجهز ليك الجناح التاني ام بيسام هتكون مع
جوزها ويغمز لصلاح دليل علي موافقته علي جوازه منها
بيسام:،-لا انا عايزه افضل مع ابيه صلاح وباسل مش عايزه
ابعد عنهم ابدا ممكن يا ابيه باهر
باهر:- يحضنها من كتفها هي وباسل ولا انا عايزاكم
تبعدو عنا ابدا ابدا السرايا كلها ليكي يا قلبي انتي
ويدخلو ينامو وباهر بنزل لاوضة معشوقته ويفتكر
نومه في حضنها وصعب علي نفسه لانه سابه ومشي ويطلع
هدومها ويبصلها خلاص مش بقيتو تعوضوني حضنها وبس اللي بيرضيني ويرجعهم تاني للدولاب ويلاقي الملايه
ويبصلها ممكن معقول مش هخسر حاجه هجرب
وينتظر الصباح بقلق وشوق واول ما تطلع الشمس
يلبس ويخرج بسرعه يشوفه ابوه ويساله
ممدوح بيه:- باهر رايح فين يا ابني دلوقتي
باهر:- وقلبه منشرح بابا ادعيلي لو ربنا اراد
هرجعلك باحسن مفاجاءة بالدنيا ويخرج يجري لعربيته
ويوصل المستشفي والاغلبيه لسه نايمين ويستاذن
من التمريض يدخل لهنا يصحيها
الممرض:- الدكتور خالد امر اننا نسمحلك تزورها باي وقت
ويدخل يلقيها لسه صاحيه وبتفتح عيونها وتبصله
باستغراب زي ما تكون عارفاه لكنه هو مين
باهر:- يقعد جمبها علي السرير حبيبتي وحشتيني
ويحضنها بحذر ويبوسها علي خدها وخدها التاني
هنا حبي اسمعيني لو قادر فاكره دي
ويطلع ليها ملاية دليل عذريتها اللي تمسها منها وتبصلها
وتبص لباهر ودموعها تنزل من عيونها و تبكي بحرقه
اتا انا انا شريفه انا انا شريفه يا باهر انا انا انا شريفه
باهر:- انت اشرف بنت في الوجود ايوه انت شريفه يا هنا
وطاهرة ونقيه انت مراتي حبيبتي
هنا:- ليه ليه يا باهر ليه اديت لمامتك ورقة جوازنا وخليتها تاخد ورقتي وتقطعها وتخليني ساقطه ورخيصه
ليه طلقتتي وااانت اااقسمت ااانك مممش هههتحب غيري
ليه وكل كلامها بتقطع من الدموع ونهرتها
باهر:- يحط ايده علي شفايفها بس بس بس
اهدي يا هنا اهدي انت مراتي بالقانون جوازنا متسجل في الشهر الxxxxي يعني مراتي رسمي وقانوني ومفيش حد
يقدر ياخدك مني او يقصلنا عن بعض
ويشدها ليه كلام امي كله كدب انا كنت بموووت عليكي
وانت لحد دلوقتي لسه مراتي يا عمري
ويعدلها ليه وبنسي نفسه والمكان اللي فيه
ويشدها لحضنه بكل شوقه ليها واشتياق و يبوسها بهستريا
لتحضنها هنا بتملك واشتياق وتنهار من البكاء وهو يستمر
في تقبيلها لياكد ليها حبها و ويستمر ويلمس كل انش في جسدها ليتاكد وياكد ليها انها مراته حلاله لتستكين وتهدي
بين ايدها وتستعيد لحظة سب امه ليها لتبكي وترتعش
انت قلت انك مش عايزاني ولما ترجع مش عايز تشوفني
باهر:- انا مش عايزك انا هموت عليه ويحضنها زيادة ويبوسها في كل وشها بقبلات متواصله وينهج من شدة شوقه ليها
ويخبط الباب ليخرجه من حالة التوهان في حضنها
ويكون الدكتور اللي ويستاذن في الدخول
باهر:- يحاول يتحكم في نفسه واشتياقه لهنا ويسمح ليه بالدخوا وتفضل هنا بحضنه مش قادر يبعدها عنه
دكتور خالد:- سمعت انك جيت وحبيت اقولك اني بفضل
مدام مرتاحه معاك تقدر تاخدها زيارات خارجيه
باهر:- يبص لبه بشوق انا هاخدها علي طول مش زيارة بس
هنا ده الدكتور المسؤل عن حالتك واللي كان برعاكي
هنا:- ازيك يا دكتور شكرا ليك ولرعايتك ليا
دكتور خالد:- يسكت من هول المفأجاءة
مش ممكن انت بتتكلمي كمان ازاي حصل كل ده
باهر:- حاجه بسيطه جربتها ونفعت بس هي كانت بتحس
بيا وبوجودي وفضلت ماسكه فيا امبارح لحد ما نامت
هنا:- هو انا كنت مريضه اووي كده وانت يا باهر
شكلك اتغير ليه وكبرت ولا عشر سنين
باهر:- يمسك ايدها بحب قولي عشرين يا هنا انت في حالة
صدمة من ١٩ سنه وعندك ولد وبنت زي القمر
هنا:- انا عندي ولد وبنت مش ممكن يعني لما سافرت
كنت حامل ولا كنت عايشه معاك وانا مريضه
والعمليه بتاعة قلبي هعملها امتي فاهموني
دكتور:- خالد اهدي علشان كلامك مش مفهوم ومكسر
اهدي واتكلمي واحدة واحدة احب اقولك قلبك
زي الحديد وكمان صحتك ممتازة من الرعاية اللي كنا
بنراعاها ليكي واقدر اقولك انك تقدر تخرجي وتعيشي
حياتك بسعادة العمر لسه قدامك وانتي لسه صغيره
انا اشكرك يا استاذ باهر انك كنت سبب لشفاء هنا
مريضتي المفضله وياريت تاخدها تعيش حياتها
وتسعدو معا بعض باولادكم وتعوضو اللي فاتكم
باهر:- انا اللي عاجز عن الشكر وبطلب منك اني تسمح
ليا وتقبل تبرعي للقسم الخيري بالمستشفي
لعلاج الحالات الغير قادرة مساهمه بسيطه مني
دكتور خالد:- طبعا اقبله لان عمل الخير للجميع واي مال
لمساعدة الغير انا بقبلها علشان مقدرتنا تستوعب عدد اكبر
الطب رساله لتداوي الجراح والالم مش لكسب المال
ويخرج ويسيبهم وتبص ليه هنا
هنا:- انا حصلي ايه وكل السنين دي عملت فيها ايه
باهر:- هوس اللي فات ماضي واللي جاي حاضرنا ويطلع
ليها التليفون بصي دول اولادنا باسل وبيسام ومعاهم بابا
هنا:- دول كبار اوووي يا باهر
والبنت كلها انا بالظبط فعلا شبهي خالص
باهر:- تعرفي اني كنت هتجوزها علشان شبهك
وسبب وصولي ليكي كان حبي لان مقدرتش اتجوز غيرك
ولما شفتها فضلت تبقي جمبي تعويض عن حرماني منك
وبسبب طلبي وصلت ليكي اول امبارح بس
والحمد لله رجعتيلي بسرعه
هنا:- انا ايه بعدني عنكم وبعد ولادي عني وليه ميعرفوش
انك ابوهم ومين رباهم وانت كنت فين عايزه افهم
باهر:- هفهمك بس الاول اتصل اخليهم يجو ليكي
علشان يتعرفو بامهم وكمان اقدر ارجع بيكي للسرايا
هنا:- ونورهان هانم هتقول ايه عليا اكيد هتطردني
باهر:- امي خدت جزاءها لسبك وحرماني منك وماتت
الاول اعمل اتصل ضرور واحكيلك كل حاجه
ويتصل بسهير ويطلب منها انها تجي وتجيب معاها
باسل وبيسام ورؤوف بسرعه للمستشفي
لان هنا خفت ورجعت لطبيعتها وعايزه تشوف الاولاد
ومحتاج وجودها علشان تخفف وقع الخبر عليهم
ويرجع لهنا يبوسها ويخدها بحضنها ويبداء يحكي ليها
قصة اختفاءها
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع..................
#سلمي سمير



التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 21-12-19 الساعة 02:33 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 12:59 AM   #28

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

🌹🌾البارت الخامس والعشرون 🌾🌹
والاخيرة ج ٢


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المستشفي وباهر يحكي لهنا كل عذابه من يوم فراقهم
باهر:- لحد ما جبتني سهير هنا كنت بتعذب وقلبي ميت
لحد ما شوفتك يمكن وجود بيسام صحي فيا حاجات
كتير بس كنتي انت الاساس لانها شبهك
ويكمل ليها حكاية مصطفي والدادة سعدية
وهنا:- تبكي بحرقه يعني اما سعدية ماتت وكمان مصطفي
اللي انقذني بدل المرة مرتين مات هو كمان
كنت نفسي ارد جميلهم عليا وكفاية انها ربت ولادي
اللي حتي ميعرفوش بوجودهم
باهر:- ولادنا علي وصول واللي مرديتيش جميلهم فيهم
ردي في اولادهم واذ كان علي مصطفي
انا هعمله صدقة جارية باسمه علشان الدعوة تكون ليه
دايما جزاء انقاذه ليكي وبيعه لارضه علشانك
ممكن بقي اعرف ماما عملت معاكي ايه وليه وصلتي
للحالة دي وليه افتكرتي اني طلقتك
وتحكي ليه هنا موضوع التسجيل وورقة الزواج اللي
اخدتها منها وان بتقطيعها للورقتين بقيت طالق
ومش شريفه واني ساقطه والموت حلال فيا
وسمعتني مكالمتك معاها اني واحدة رخيصه
وانك اتمتعت يومين وخلاص مش عايزني
ولما ترجع مش عايز تشوفوشي لاني واحده ساقطه
ومش متربيه وزباله واي حد يتغزل فيا بكون معاه وانت كمان اخر مره كلمتني وحش اوووي
باهر:- ايو فعلا بس كان غصب عني
لما اتصلت بيكي جالي اتصال من ماما وكنت بكلمك
ومش عايز اقفل معاكي لكن لقيت زميلي جاب موبيله وبيقولي كلم مامتك اتصلت بيك ومبتردش
كنت لازم اقفل معاكي بسرعه ولما خلصت مكالمة ماما
رجعت اكلمك لقيت تليفونك مقفول وفضلت اتصل بيكي
كل يوم والكلام اللي قولته كان عن بنت تانيه
قابلتها في الساحل مش انتي يا هنا
انا اقسمت ليكي ووهبت نفسي وقلبي وحياتي فداكي وعمرك ما نزلتي من نظري ول لو للحظة
بالعكس دايما شايف برائتك وعفتك وطاهرتك تاج فوق راسك بيزينك وكفاية غلطة واحدة كانت بالعمر كله
ضيعت منا احلي سنين عمرنا
بس اوعدك من النهاردة كل ثانيه هعوضك عنها حب
وعشقيا هنا هانم الدرملي ده اسمك
ولقبك من النهاردة فاهمه ولا لاء يا هانم
ويخبط الباب وبلهفه تقف هنا وقلبها يدق
وتدخل سهير تجري عليها تحضنها هنا حبيبتي
سهير:- الف حمدلله علي سلامتك فعلا الحب يصنع المعجرات وبحب باهر ليكي رجعتي تاني لينا
هنا:- انت سهير ما شاء الله زي القمر كلك اما سعدية
رؤوف:- اما سعدية بعد كل السنين دي كلها لسه صعدية
هقول ايه بقي حمدلله بالسلامه يا هنا شفتك مره
وقلبتي حياة صاحبي جحيم لدرجة كان هيتجوز
مراتي علشان يفضل جمب بيسام بنتكم
هنا:- هو انت جوز بيسام
سهير:- جوز بيسام ايه جوزي انا كان عايز يتجوزني انا
علشان بيسام تفضل جمبه ولما رجعت لجوزي قال
يتجوز بيسام نفسها جنينتيه يا هنا هو في حب كده
رؤوف:- ايوه انا بحبك كده واكثر من كده كمان
باهر:- بطلو حب ودلع انتو الاتنين فين الاولاد
سهير:- صلاح جايب بيهم وانا قلت اسبقهم
باهر:- طيب خليكي هنا مع هنا وانا هقابلهم واكلمهم
سهير:- ربنا يعينك روح معاه يا رؤوف
ويخرج بره في حديقة المستشفي ويشوف عربية صلاح
وباسل وبيسام معاه ويشوفو باهر ورؤوف
بيسام:- تجري علي رؤوف هي سهير جرالها حاجه
طمني ابيه صلاح اصر اجي معاه انا وباسل وانت هنا لبه
وابيه باهر هنا في ايه طمنوني علي ابله سهير
باهر:- سيبي رؤوف يا بيسام وتعالي اقولك انت وباسل
باسل:- في ايه يا ابيه باهر مالك بتبصلني كده ليه
من امبارح وانت متغير معانا وبتبصلني بطريفه غريبه
باهر:- الاول انا عايز اعرفكم علي مراتي عايز اخد رايكم
تعالو معايا وياخدهم ويدخلو اوضة هنا
وباسل وبيسام يتخضو اول ما يشوفو هنا
باسل:- اكيد دي هنا االي كنت بتحضن بيسام وتنادي باسمها
بيسام:- مستحيل دي شكلي لولا السن كنت قلت انها تؤامي
هنا:- تعالي يا بيسام تعالي بحضني
وتدخل بتردد وخوف لكن سهير تشدها ليها
سهير:- ادخلي مش هتاكلك وانت كمان يا باسل ادخل سلم
وصلاح واقف يترقب الموقف من بعيد
يروح باسل ليها وتحضن بيسام بقوة وتبكي
باهر:- اهدي يا هنا طبعا انتو الاتنين بتسالو مين دي
باسل:- انت قلت مراتك صح
باهر:- يحضن كتف باسل وكتف بيسام ويواقفهم قدام
هنا ايوه دي مراتي وامكم اللي ولدتكم كمان
باسل وبيسام:- امنا مش ممكن دي امنا يعني سهير وصلاح
مش اخواتنا ولا هما اخواتنا من الاب بس مش فاهمين حاجه
سهير:- ايوه احنا مش اخواتكم وكمان باهر يبقي ابوكي
بيسام:- مستحيل مستحيل انتو اخواتي انتو اهلي
باسل:- انتو بتضحكو علينا باهر مستحيل بكون ابويا
وهنا صغيرة اووي علي انها تبقي امي
مش ممكن وهنا تنادي عليهم
بيسام:- انتو بتعملو كده ليه علشان نفضل في سراية
باهر بيه مش عايزين سرايا ولا مال عايز اخواتنا اللي ا
تربينا معاهم واللي بيحبونا وماما سعدية اللي كانت
احن ام بالدنيا وبابا منصور اللي عمره ما حرماني من
حاجه نفسنا فيها ابدا وماتو وسابو لبنا اخواتنا
هنا:- باسل بيسام انتو ولادي ارجوكم حسو بيا كفايه حرماني منكم طول سنين عمركم وطفولتكم واحتياجكم ليا
سهير:- باسل بص لباهر مش شابف نفسك فيه
وانتي يا بيسام بصي لهنا مش شايفه نفسك فيها
روحي لحضنها وحسي الامومه والحضن الحنين معاهم
وانت يا باسل جرب حضن امك وشوف هتحس ايه
بيسام تشوف الشبه اللي بينهم وباسل يشوف الشبه اللي
مع باهر ويجرو عليهم يحضنوهم ويبكو بحرقه وعدم
تصديق مش معقول احنا لينا اب وام واحنا اللي اتحرمني
واتيتمنا من سنين كنتو فين وليه بعدنا عنكم وبعدتكم عنا
هنا:- تعالو في حضني عوضوني حرماني منكم
وتحضنهم بشده كانها نفسها تخبيهم تحت جلدهم
بيسام:' اه يا امي حضنك حلو اوووي اوووي اوووي
باهر:- يحضن باسل ويرجع يحضن بيسام طيب وحضني
وتترمي في حضنه وتضمه ليها وتحس بحبه وحنانه
بيسام:- ليه مقولتش لينا انك بابا لما قابلناك اول مره
باهر:- علشان لسه عارف من يومين بس وكان صعب احسسكم اليتم تاني لاني مستحيل كنت اعرفكم علي امك وهي كانت بالحاله اللي كانت عليها من سنين فاقده النطق واحساسها بالزمن واكيد مكنتش هتعرفكم
باسل:- يعني العربيه والسرايا والكارديد كل ده علشان ابنك
باهر:- طبعا يا عبيط هو انا هرمي فلوسي علي الار واعمل حسابك الشركة انت اللي هتديرها وتسيبني اتمتع واقضي
احلي شهر عسل مع امكم اللي اتحرمت منها سنين
بيسام:- انا مش مصدقه ان انت بابا وكمان القمر دي ماما
انتو اجمل واحلي ام واب كل زميلي كان بيتجننو عليك
مش حال لما يعرفو انك ابويا هيموتو من الحسرة
وتحضنه بشده مش مصدقه ان باهر ابوها وكمان ليه ام جميله زيها بالظبط ويمكن اجمل كمان
هنا:- ايوه امكم اللي اتحرمت منك سنين عمري كله
باسل:- بس ازاي مكنتش تعرف اننا ولادك
رؤوف:- هو مينفعش نخرج من المستشفي ويحكو ليكم
كل الحكاية في السرايا ولا ايه
بيسام:- طيب و ابيه صلاح هرجع معانا ولا لاء
باهر:- ايوه طبعا لانه خطيبك وانا موافق عندك مانع
بيسام:- ابيه صلاح خطيبي انا بتتكلم بجد يا بابا
باهر:-- الله احلي بابا منك ايوه خطيبك ومبنفعش
تقوليلهايا ابيه ده هيبقي جوزك يا هبله
وتبص من فوق كتف ابوها لصلاح وتضحك ليه
باسل:- استني يعني بيسام تتخطب وانا لاء
باهر:- انت عايز تخطب شاورلي علي اي بنت
وانا هخطبهالك النهاردة قبل بكره
باسل:- لا مش هشاور انا قلبي اختار بنت عمتي يارا
انا اولي بيها بقي انا ابن خالها ولا عندك اعتراص
باهر:- خلي بالك جدها هيغرمك كتير انت عارف غاليه
عليها ازاي وانت كمان غالي عليه طبعا موافق هو انا
هلاقي ليه احسن منك مبروك عليك يا قلب بابا
باسل:- ايه الهنا ده احلي اب والنعمه ويحضنه ربنا
يخليك ليا وما يحرمني منكم انت وامي المزه دي
كنت بخاف علي بيسام بقت بيسام وماما صبرني يارب
وتحضنهم هنا وقلبها طاير من الفرحه للم شملهم
حب حياتها معاهم وكمان ولد وبنت ما شاء الله عليهم
صلاح:- حمدلله بالسلامه اقولك يا هنا ولا حماتي
باهر:- بقولك ايه دي مزتي وانت هتاخد تؤامها
فبلاش حماتي وحمايا كل اللي بينا عشر سنين
خلينا باهر وهنا وبس ويلا بينا نروح للسرايا
سهير:- الاول اشكرك دكتور خالد اللي جاي عليهم
دكتور :- خالد اتفضلو ده تصريح الخروج اتمنا ليكي
حياة جديدة سعيد ربنا يهنيكم بيها وباولادك
سهير:- انا بشكرك لولا وقفتك جمبنا كنا اتحرمنا من هنا
دكتور خالد:- انا اللي بشكرك لانها بفضلك رجعت لحياتها
ولنفسها لولا كده كنت هحزت لو مت وسبتها في حالة
الضايع اللي كانت عايشه فيها
هنا:- تمسك ايده ربنا جعلك سبب اني اشفي ربنا يكتبلك
الخير دنيا واخره وتبوس ايده ويشدها ويطبطب عليها
دكتور خالد:- يلا روحيةعيشي حياتك المستقبل قدامك
ويخرجو كلهم من المستشفي والسعادة تملاء قلوبهم
ويوصلو للسرايا و ويسال باهر علي باباه اول ما يدخل
عم عبدة:- البيه اتغدي وطلع اوضتها وسال عليك
باهر:- هنا خليكي هنا لما اندهلك اطلعي مع الاولاد
ويطلع لباباه اللي يلاقيه بيقراء كتاب
يحطه جمبه اول مايشوفه ويلاقي الفرحه هتنط منه
ممدوح بيه:- ماشاء الله باهر القديم رجع تاني انا فرخان
اوووي علشان رجعت لنفسك بس ممكن اسال سؤال
روحت فين الصبح والسعادة دي سببها ايه
باهر:- ينزل علي الارض ويقعد قدام باباه ويمسك ايدها
يقبلها بابا ايه اكتر حاجه خلتك حزين بحياتك كلها
ممدوح بيه:- يتنهد بحرقه اولا حاجه موت بهيرة
وربنا عوصني باولادها يارا وعلاء
وتاني حاجه وحعت قلبي موت هنا لاني مقدرتش احميها
من امك الله يرحمها وكمان حرمانك من الخلف ونسل
العيله اللي هبنقطع من بعدك
باهر:- لو قولتلك ان ربنا زي ما عوضك باولاد بهيرة
هيعوضك النهاردة باولادي
ممدوح بيه:- ولادك من مين وهما فين
باهر:- من مين هقولك ثواني ويشاور لهنا تطلع
وتدخل مع باهر علشان يقوم يجري عليها
ممدوح بيه:- هنا انت عايشه كنتي فين يا بنتي ومرات
ابن الغاليه ويحضنها بابويه ويبكي فرحان بيها
وهي تبكي وتقوله ايوه يا بابا ممدوح يا احن قلب
عليا بعد ابويا انا رجعت ومعايا احفادك كمان
ممدوح بيه:- هما فين وانت كنتي فين كل السنين دي
باهر كان بيموت عليكي وربنا عوض صبره خير
ورجعك ليه تاني
هنا:- تخرج وتدخل بباسل وبيسام
ويحضنهم باهر
باهر:- دول ولادي من هنا واحفادك يا بابا
ممدوح بيه:- بتهدج صوته من الفرحه كنت حاسس
حبي ليكم مكنش وليد الصدفة لكن لانكم من دمي
تعالو في حضن جدكم يا حبايبي ويمسك باسل
من ودنه بقي انت يا عكروته اللي هتحمل سلسال
عيلة الدرملي علي كتافك ويحضنهم بحب وموده
ممدوح بيه:- ينادي ليارا وعلاء تعالي سلمو علي مرات
خالكم واولاده
يارا:- مين اولاده باسل وبيسام يعني انت بنت خالي
وتبص لباسل وانت ابن خالي مش معقول دي احلي صدفه
باسل:- يمسك ايده وخطيبك بامر خالك واذن جدو طبعا
ممدوح بيه:- انا موافق طبعا المهم هي توافق
يارا:- تحضن بيسام وتبوس هنا انت كلك بيسام يا طنط
ليه حق خالو يتجنن بيكي انتي جميله اوووي اووي
وتبص لجدها وتقوله اللي تشوفه يا جدو انت وخالو
باسل:- اللي تشوف يا جدو انت وخالو ومفيش اللي
تشوفو يا باسل يا حبيبي ولا هنتكسف من اولها
هنا:- بس يا باسل متكسفهاش تعالي يا خطيبة ابني
با حبيبتي ما شاء الله كلك بهيرة هانم الله يرحمها
يارا:- انتي تعرفي ماما يا طنط بجد
هنا:- ايوه دي كانت حبيبتي وروحها الحلوة
هي وابوكي نزلو الاتنين يشترولي اللبس وخلوني شيك
باهر:- خلاص يا حبي شياكتك عليا من النهاردة
هخليكي برنسيسه وسيدة مجتمع من الدرجة الاولي
بابا بعد اذنك صلاح طلب ايد بيسام مني وانا وافقت
وهيتجوزو و وهيقعدو معانا هنا بالسرايا في الجناح الايمن
وباسل ويارا في الجاح الايسر وانا وانت وهنا وعلاء في
الجناح الاوسط ها يابابا رايك ايه
ممدوح بيه:- اخيرا السرايا هتتملي عليا باولادك واولاد
بهيره طبعا موافق ونعملك فرح معاهم كمان
باهر:- لا فرح مع مين انا هكتب النهاردة وهدخل النهاردة
والفرح النهاردة رؤوف طلبت منه هو وسهير يجهزو
كل حاجه انت عايزني استني شهر ولا اتنين بعيد
عن هنا تاني انا لولا بحترم وجودك ووجود الاولاد
كنت اكلتها اكل دلوقتي ولا ايه يا هنهون
هنا:- وبعدين يا باهر متكسفنيش
باسل/ الحق يا بابا دي ماما بتتكسف زي البنات الصغيرين
وبيسام :- وخدودها بتحمر اوووي منين ده ياماما
باهر:- ومين قالكم انها مش صغيرة هنا دي بنت ١٤ سنه
ومكبرتش يوم يا غجر واسمعو كلمة بابا وماما بينا
بس لكن باهر وهنا قدام الكل مش عايزين تكبرونا
واحنا لسه شباب منك ليها فاهمين ولا لاء
باسل وبيسام:- لا طبعا ما صدقنا بقي لينا بابا وماما
باهر:- يقرصهم من ودنهم ويبص لهنا تعرفي
العيال دول هما غلطة عمري الحقيفيه مش جوزي منك واحنا
لسه صغيرين يا حبي يلا روحو علي اوضكم اجهزو وخدو
ماما جهزوها لفرحها وانا هقعد احكي لجدكم
قصة عذابي انا وهنا لحد ما رؤوف يديني التمام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
وبعد ٣ ساعات يدخل عليهم رؤوف جهزت كل حاجه
يا هندسة يلا خلينا نفرح بيك
وتنتهي شهرتك كاشهر عازب في الاوسط الاجتماعيه
باهر:- فرحان فيا بس انا مش حزين علي اني
هودع العزوبيه ربنا لا يعيدها فين البدله ولا نسيت
رؤوف:- بقي تعرف عني كده مقدرش انسي
اتفضل يا بطل بدلتك وبدل ممدوح بيه وعلاء كمان
علاء:- مش عايز حاجه انا زعلان من خالو علشان
هيجوز ببسام لابيه صلاح وانا هفضل كده من غير عروسة
رؤوف:- عروستك عندي بنت اختي في سنك كده
علاء:- اشوفها الاول لو لقيتها حلوة زي بيسام هوافق
رؤوف:- الواد طالع نمس لخاله فعلا يلا بينا
زمان عروستك علي نار ويلبس باهر بدلتها
ويارا وبيسام وسهير يجهزو هنا اللي تبارك الله فيما خلق
جمال لا يضاهيه بيه اي جمال في الكون
مع رقه وبراءة ملهاش حدود
ويتكتب كتابها من جديد وممدوح بيه كان وكيلها
ويحط ايده في ايد ابنها ويجوزه وكيلتها لتعلي الزغاريد
والفرحه تنير قلب هنا وباهر االي اجتمع شملهم بعد سنين
وما يصدق باهر يخلص الزفاف ويشيلها ويطلع علي اوضته
هنا:- انت موديني علي فين اوضتك هناك
باهر:- حبيبة قلبي انت بقبتي صاحبة السرايا
وصاحبة قلبي ومالكه روحي وعمري مش عايزة تكوني
باكبر اوضة بالسرايا تليق بمدام باهر الدرملي
ادخلي يا ملكة الفؤاد والروح
هنا:- انا بحلم دي اوصتنا بجد يا باهر
باهر:- انا هعيشك احلي حلم في حياتك
ويشدها ليه في حضن عنيف
انا الصبر زهق مني خلاص مش متحمل بعدك تاني
ويلتهم شفايفها في قبله مسعورة تثيرها وتبادله القبلات
وبكل شوقه وشغفه يمزق عنها فستانه لتهلع هنا وتضحك
هنا:- هو انت لسه فاكر يا مرارك
يا هنا هلاحق هدوم عليك كل يوم منين كده
باهر:- وينزع عنها باقي ملابسها مش عايز بيني
وبينك اي حائل عايزك زي ما اتولدتي
علشان تتولدي علي ايدي من جديد
وياخدها بحضنه وجسمها يلمس جسمها ويحس نبض
قلبها تحت ملمس جلده ليها وياكل شفايفها اكل
بقبلات محمومه وشغف عميق ليزيد من تقبيلها في
كل انحاء جسمها لتصرخ هنا من نشوة لقاءهم العاصف
وبعد فترة من الزمن وهما غارقين في بحر عشقهم
باهر:- هنا وحشتيني موووت ونفسي اعيش معاكي
عمري كله ولو ربنا ينعم علينا يوهبني منك طفل نربيه
سوا لاني اتحرمت من تربية ولادي معاكي
هنا:- وانا كمان يا باهر نفسي احس الاحساس ده
اللي اتحرمت منه واحس بابنك بيكبر في بطني
ويكبر يوم ورا يوم قدام عيني وينطق اول كلمه ماما وبابا
باهر:- طيب اتفقنا يلا بقي ناهل نفسنا علشان البيبي
هنا:- انت مش صغير علي المجهود ده كفاية كده
باهر:- مين قالك انا باهر ابن ١٨ وانت هنا بنت١٤
وهننسي اللي فات ونصلح غلطة العمر من النهاردة
وهنبداء من جديد وينام عليها ويقبلها بحرارة
بقولكم ايه كفاية عليكم كده
ونقولهم يارب يهنيهم ويسعد ايامهم ولياليهم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تمت بحمد الله
وانتظروني في الخاتمه
كان معكم / سلمي سمير



التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 21-12-19 الساعة 02:48 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 01:01 AM   #29

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

مشاعر خفية ( الفصل الاول) الجزء الثاني لغلطة العمر


🌹🌺البارت الاول🌹🌺
**********************
في سرايا ممدوح الدرملي
ينزل باهر وهنا ليفطرو مع اسرتهم تاني يوم زواجهم
باهر:- صباح الخير جميعا ويوطي يبوس ايد باباه
هنا:- صباح الخير عليكم
بيسام:- تقوم تحضنها صباح الخير يا اجمل ام بالدنيا
باسل:- بابا صاحي بدري انت وماما ليه هو في عريس
بيصحي بدري اووووي كده يوم صباحيته ويغمز ليارا
انا لم اتجوز هسهر طول الليل وانام طول النهار
باهر:- بس يا لمض جهز نفسك علشان تجي معايا الشركة
اسلمك امور ادارتها واعرفك علي الموظفين واعرفهم بيك
باسل:- انت بستغلني بقي وخليتنا ابنك طمع فيا وفي ذكائي ومجهود لا انا منسحب يا بابا
بيسام:- انا لحد دلوقتي مش مصدقه ان ليا اب وام
وكمان بالشباب والجمال ده
باهر:-مالك يا هنا ساكته ليه ولا العيال دول بيغلسو عليكي
هنا:- هتكلم اقوال ايه عايزه اسمعكم وكفايه اني معاكم
باهر:- يروح يحضنها بعد اذن بابا طبعا انت من النهاردة مسؤولة عن شئون السرايا والعيال دول
ولادك وولاد بهيرة يارا وعلاء
هنا:- يعني هعملهم ايه ما شاء الله كلها كام شهر ويتجوزو
ومش هيحتاجوني في حاجه
علاء:- سيبك منهم انا هبقي معاكي علي طول يا طنط
ومدام بيسام هتتحوز اونكل صلاح اكتفي بيكي انت
وعلي فكرة يا طنط هنا انت اجمل من بيسام بكتير
باهر:- طبعا علشان تعرف زوق خالك يا علاء
بيسام:- ماما لبسك ده مش مناسب ليكي تعالي انزلي
معايا انا وبارا نجيب ملابس جديدة ليكي وليا
يارا:- فعلا يا طنط انا هجبلكم ملابس علي الموضة
باهر:- لا طبعا لا انت ولا هي انا برتب نفسي لسفرية انا وهنا
وانا اللي هختار ليها الموضة اللي هتناسبها
خدي انت بيسام يا يارا واختارو اللي انتو عايزينه ومتنسوش طلبات زفافكم ولا تحبو نأجل لحد ما تخلصو دراسة
انا عن نفسي مش فاضي ليكم عايزه اعوض هنا ونفسي
عن حرماني انا وهي السنين االي فاتت
باسل:- ليه بس يا بابا كنا حلوين لا طبعا زي ما احنا
صح با يارا انت وبيسام
بيسام:- اللي بابا يشوفه بس كل ما كان اقرب يبقي احسن
لان صلاح راح شقته ورافض يقعد هنا معنا غير بعد الجواز
ممدوح بيه:- لانه راجل ويعرف في الاصول وانا احترمتة جدا علشان رفض الاقامة هنا لانكم مخطوبين
باسل:- بس صلاح زي اخ لينا ده هو اللي كان مسئول عنا
ومربينا مع سهير بعد ماما الله يرحمها
باهر:- الله يرحم دادة سعدية بس دي امكم هنا فاهم
وبلاش ماما وبابا دي احنا لسه شباب علي اننا نخلف
اولاد في سنكم دلعو ماما بقي ودلعوني
باسل:- هههه لا بس انا مشتاق اقول بابا وماما ولا انت
عايز تصغر علي حسابنا يابابا
بيسام:- طبعا ماما انا سعيدة اوووي ان ليا ماما وهنبقي اصحاب واحكي ليها حاجات كتير
هنا:- ماشي يا بيسام باهر احنا هنسافر امتي
باهر:- يومين بس ارتب اموري يلا با باسل جهز نفسك
هتجي معايا الشركة دلوقتي
ممدوح بيه:- بس يا باهر متحملهوش فوق طاقته
متنساش انه لسه مخلصش دراسته
باسل:- متخافش يا جدو انا قدها وقدو ابن الوز عوام
باهر:- طيب يلا يا عوام ويروح يبوس هنا هتوحشيني
يا عمري لحد ما ارجع بس اقعدي مع يارا وبيسام
واتعرفي علي حياتهم وطلباتهم وعلاء كمان
هنا:- حاضر ابقي اتصل بسهير عايزاها ضرورى
باهر:- اسف حبيبتي ضاع عن بالي وانا جاي هجيبلك
موبيل علشان لما توحشيني اكلمك بقولك ايه
هنا تعالي اقولك علي حاجه ضروري
ويشدها لاوضتها القديمة ويحضنها هتوحشيني اوووي
مش عايز اخرج واسيبك بس محتاج اخلص شوية شغل
قبل ما اسافر انا وانتي ويبوسها برقه علي شفايفها
علي فكرة مشبعتش من عسلهم وكمان اعملي حسابك
جهزي ليا طقم جديد نودعه زي اللي قبله وكمان
هنقضي ليلتنا هنا زي كل ايامي اللي فاتت اللي كنت
بقضيها لوحدي مع ذكرياتك وريحة هدومك وانفاسك
زي اخر يوم كنتي بحضتي فاكرة
هنا:- تتنهد فاكرة حبيبي وتحضنه بشده باهر انا مش مصدقه ان خلاص مفيش حاجه هتبعدنا عن بعض تاني حسا اني بحلم والعمر واقف بيا ليوم ما ودعتني بنفس الاوضه
باهر:- مالك يا هنا حسك حزينه رغم ان بعد جوازنا امبارح
واشهاره وكمان اولادنا وبابا اللي سعيد بوجودك وبقيتي
سيدة نفسك والسرايا كل ده و مش حسك سعيدة ليه
هنا:- مش عارفه بس حسا بحاجه فاضية جوايا
وجودي جمبك بس اللي بيسعدني زي زمان اي حاجه
تانيه مش حساها انا لولا شغلك مش كنت سببتك تخرج
باهر:- طيب اهدي انا هوصل باسل لشركة وارجعلك
علي طول متقلقيش وكمان مجهزلك مفاجاءة حلوه زيك
هنا:- ماشي يا عمري وتحضنه بشده وهو ما يصدق
ويطبقه علي شفايفها يلتهم منها قبله طويله
ويرفع وشه في عيونها ياه معرفش ايامي عدت عليا
ازاي من غيرك انا هدلعك دلع فوق ما تتخلي
يلا بقي بلاش تعطليني لاما وحياتك عندي اقفل عليا
انا وانت واوريكي عينه من اللي حصل امبارح
هنا:- تضربه في كتفه لا قوم روح لشغلك انا كمان محتاجه
اتكلم مع بيسام ولا ناسي انها عروسة ومحتاجه حاجات
تجهزها نفسي افرح واعيش السعادة اللي اتحرمت
منها عمري كله الا وقتي اللي بعيشه معاك
باهر:- يضحك مع العلم الوقت ده كان سبب عذابك
وسبب حرماني منك السنين دي كلها
هنا:- حضنك وحبك ببعوضني كل لحظه من عذابي
يلا للتاخر علي باسل وبابا ممدوح هيقول عنا ايه
باهر:- هيقول عرسان فرحانيين ومبسوطين مع بعض
هنا:- طيب خلاص روح وانا هجهز نفسي واشوف
اي طقم هتقطعه زي اخوه وياريت تبطل العادة دي
هتضيع فلوسك علي الهدوم االي بتقطعها كده
باهر:- طيب وفري عليا وعليكي وخليكي من غير هدوم
هنا:- احتشم يا باهر وبلا نخرج اتاخرت علي باسل
ويخرج وهي بحضنه وبيضحكو
بيسام:- اتفضل يا استاذ باسل واتعلم الرومانسيه
شوف ماما وشها احمر ازاي يابختك يا ست ماما
بي بابا العسول ده اوعدني يارب
باسل:- ايه رايك يا يارا اتعلم منه ولا كفاية عليكي رومانسيتي الهادية مش الجامحه زي باباتي
يارا:- هو انا شفت منك حاجه لا رومانسيه ولا غزل
انت ضحكت عليا خطوبه من غير ما اعرفك كويس
انا بفكر الاول نتعرف علي بعض ونعيش قصة حب كلها رومانسيه وحب وخصام وحرمان وعذاب وبعد كده ننخطب
باهر:- كل ده ليه علشان استفردت باليمامه بتاعتي يا شوية غجر منك ليها ليه ليها هنهون حبيبتي العيال دول بيحسدونا
ممدوح بيه:- بس يا اولاد سبيهو دول عرسان وكويس انهم
نزلو يفطرو معانا مدلعوش علينا يلا يا باهر خلص شغلك
وتعالي خد عروستك وسافرو اتمتعولكم يومين
قبل ما تتدبسو في تجهيزات زفاف اولادكم
باهر:- حاضر يا بابا وانتو حاضر ان ما طلعته عليكم
بس اصبرو عليا ويكلم باسل يلا يا شبح خلينا نمشي
ويوشوش هنا اختاري طقم نقطعه لتتقطعي ويبوسها بخفه
علي شفايفها ويبوس بيسام في جبينها هي ويارا وعلاء
خلي بالكم من مزتي لحد ما ارجعلها
ممدوح بيه:- خدوني معاكم عايز احضر جلسه بالمحكمه
علاء:- خالو عندي تدريب النهاردة ابعتلي السواق يوصلني
باهر:- تعالي معانا نوصلك للنادي والسواق يرجع ياخدك
يلا يا كابتن وهتصلك بسهير تجيلكم علشان تتفقو
علي ترتيبات الزفاف سلام
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بيسام:- ها يا مامتي احكيلنا بقي عن حكايتك مع بابا
انا معرفتش منكم امبارح غير سبب فراقنا عنكم
يارا:- وانا كمان يا طنط هنا عايزه اعترفلك
بحاجه محدش يعرفها سر مخبياه حتي علي نفس
من ١٢ سنه وكانت سبب لانطوائي وبعدي عن الناس
طول السنين اللي فاتت وخوفي من خسارة حد تاني
هنا:- هتعترفي بايه يا يارا ويعني ايه انطوائي دي
يارا:- يعتي اتجنب الناس واعيش لوحدي بعيد عنهم
بيسام:- هو سر هتقوليها لماما يعني تحبي اخرج يا يارا
يارا:- بالعكس انا محتاجه لحد اتكلم معاه غير جدي وخالو
دول هما كل اللي عشت معاهم من يوم موت ماما
لكن ربنا اكرمنا باخت ليا وكمان ام زيك يا طنط
هنا:- انا ام ليكي ولا لبيسام انا زيكم محتاجه ليكم
ومحتاجة احس بالامان والدفئ والحنان
وفي خلال حديثهم تدخل عليهم سهير
سهير:- هنا حبيبة قلبي وتحضنها اقولك صباحية مباركة
ولا لسه بستحي زي زمان ووشك يحمر زي التفاح
هتا:- جيتي في وقتك يا سهير محتاجينك معانا
سهير:- اصبري عليا عايزه احضن خطيبة اخويا وتحضن بيسام االي تحضنها بشوق كعادتها معاها
وتحضن يارا مرات اخويا التانيه بم اني باسل في مقام صلاح
يارا:- ربنا ما يحرمني منك يا دكتورة سهير
هنا:- سهير انتي عارفه ان في ترتيبات لزفاف الاولاد
وباهر عايز فرح ليهم يليق بمكانته بس انا هسافر كمان
كام يوم وعايزه اعرف الضروري ايه علشان اجهزه قبل ما اسافر انا وباهر لشهر العسل زي ما هو عايز
سهير:- حبيبتي انتي ام العريس والعروسة اللي تقولي عليه
هنفذه ثم صلاح كان عايز طلب منكم
انه يتجوز في شقته وبلاش موضوع انه يقيم في السرايا
هو طلب مني اكلمك انت وباهر بالموضوع
هنا:- كلمي باهر انا مش عارفه حاجه ولا فاهمه حاجه
وتحضن سهير وتنهار من البكاء
بيسام:- ماما مالك فيكي ايه لكن هنا تتجنب الكلام معاها
وتحضن سهير اكتر واكتر
سهير:- مالك يا هنا فيكي ايه تعالي نطلع فوق ونتكلم
براحتنا تحكيلي في ايه وتاخدها وتطلع اوضتها
هنا:- تكبي دموعها كأنهار مش قادرة تسيطر عليها
بيسام ويارا يستغربو رد فعل هنا االي بدون سبب
بيسام:- مش عارفه حساه بتبعد عني انا وباسل بدل
ما تقرب منا وتفهمنا وتحتوينا زي اي ام
يارا:- انا بشك انها لسه مصدومة اللي حصلها في يومين
كتير تستوعبه بعد فترة مرضها الطويل وعزلتها عن العالم
بيسام:- بس اعتراف ايه اللي كنتي هتقوليه لماما
يارا:- خايفه اقول محدش يسامحني بس نفسي احكي
السر ده تاعبني من سنين ونفسي افضفض مع حد
ومليش اقرب منكم اتكلم معاهم
بيسام:- قولي وانا سمعاكي انتي بنت عمتي يا بارا
وكلها كام شهر وتبقي مرات اخويا واختي كمان
يارا:- هحكيلك كل حاجه بس الاول نطمن علي طنط هنا
تعالي نعملها حاجه دافيه تشربها ونطلع نطمن عليها
^^^^^%%%%^^^^^%%%%%^^^^^^^^
في اوضتة هنا
سهير:- هنا مالك يا هنا حصلك ايه باهر زعلك في حاجه
هنا:- باهر بالعكس ده هو الانسان الوحيد اللي حسا
بالراحه في وجودها واني رجعت لحياتي تاني زي الاول
سهير انا تعبانه ومش عارفه اعيش مع الاولاد
ولا عارفه اتعامل معاهم ازاي وحساه حمل عليا كبير انا
تعبت كتير من شيل هم غيري وياما قدرت عليع
لكن ولادي مش قادرة اتحمل وجودهم
ولا عارفه اكون ام ليهم زي اي ام
سهير:- تحضنها بس اهدي طيب الواضح اننا اتسرعنا
بمواجهتك للواقع من غير ما نأهلك
انا هكلم دكتور خالد وهو هقولنا نعمل ايه انتي كنت
في صدمة بعدتك عن العالم ١٩ سنه ازاي نتوقع
هتتعامل معاه بسهوله ويسر بدون تعقيدات
هنا:- بس انا بتعامل مع باهر عادي وحتي باباه ممدوح
سهير:- اكيد لان دول الماضي اللي عشيتي فيه وكمان
ثقافتك وعدم تعليمك مش هتقدري تتواصلي مع الاولاد
لو ربتيهم كنتي هتخلقي طريقه لتعامل معاها وتتفاهمو بيها
لكن في يوم وليله بقي ليك اولاد اكبر منك في تفكيرة وسنهم العام عن تفكيرك المحصور في سنك وانتي ١٤ سنه
صحيح صحتك العامة ونضوجك يؤهلك لتعيشي الواقع
لكن عدم خبرتك بالحياه وجهلك خلق فجوة
بينك وبين اولادك ولازم يكون في نقطه لتواصل
علشان مشاعر الامومه اللي جواكي تتجسدفي تعاملك
مع اولادك وواقعك الجديد
هنا:- ارجوكي يا سهير مليش غيرك اقدر اقوله عن
اللي بحسه اولادي مش حساه بالعكس بغير من اهتمام
باهر بيهم وحبه وخوفه عليهم
ليه هو معاهم بيتعامل كاب وانا لاء ماهو بعد عنهم زيا
سهير:- باهر غيرك لانه عاش سنه وتواكب مع الواقع
مشكلتك انك معشتيش سنك وكبرتي مع الايام
متقلقيش اكيد في طريقه تقدري تعوضي فارق السنين
بينك وبين اولادك لانك امهم ومشاعرك محتاجه لدافع
قوي علشان تحرك جواكي مشاعر الامومة وحنانك عليهم
واحتضانك واحتوائك لمشاكلهم واحتياجهم ليكي
انا هتصل بالدكتور واكيد عنده الخل
وتتصل بالدكتور خالد اللي يقولها الحل
اللي هيريح الجميع واولهم هنا
💥💥💥💥🥀🥀🥀🥀💥💥💥💥🥀🥀🥀🥀💥💥
يتبع......
بقلم /سلمي سمير



التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 21-12-19 الساعة 02:51 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 21-12-19, 03:13 PM   #30

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



مشاعر خفيه 🌹❤
✍بقلمي/ سلمي سمير✍
🌺🌾البارت الثاني 🌾🌺
***************************


سهير تحضن هنا وتهون عليها حزنها علي حالة
وتتصل بدكتور خالد المسؤول عن حالة هنا
طوال السنين اللي فاتت
دكتور خالد:- اهلا دكتورة سهير طمنيني علي هنا الجميله
عامله ايه في حياتها الجديدة
سهير:- هنا محتجالك اكتر من الاول
دكتور خالد:- ازاي صحته ممتازة ومش بتشكي من اي مرض عضوي او نفسي جرالها ايه
سهير:- هنا مش قادرة تتعايش مع حياتها الجديدة واولادها
ومش عارفه تتعامل معاهم علي انها ام
بالعكس احساسه كله في الماضي مع حبه وجوزها وبس وولادها بقو واقع مفروض عليها رافضة تتقبله
ونفسيتها تعبان جدا بسبب كده
دكتور خالد:- متقلقيش عليها هي قاست كتير في حياتها
في سن صغير ونفسها تعيش الوقت الوحيد اللي كانت
مىتاحه فيه وهي مع جوزها ولادها كمان كبار
عدم احتياجهم ليها عمل حاجز بينهم في التعامل
اسمعي في منتجع طبي مشهور في سويسري
متخصص في الحالات اللي زي حالات هنا اللي رافضه تتعايش مع واقعها لخوفه انه يرفضه
او انها صعب تتكيف معاه
ومن كلامك عنها انها جاهله واولادها متعلمين وطلاب
جامعيين اكيد هيكون في هوة في التفاهم بنهم
اتخلقت بعدم معاشرتهم ليها طول عمره
انا هتصل احجز ليها مكان لازم تروح قبل ما حالتها تسوء
وممكن تكره وجود اولادها لانها من المؤكد ابوهم
هيحاول يعوضهم اتفقدهم لامهم
وده هيعتبر نوع من التحدي بينهم بالنسبه ليها
وبين اولادها مين الاحق بحب وحنان جوزها
سهير:- هو جوزها ينفع يكون معاها بالمركز
دكتور خالد:- ياريت لانه اهم شخص في حياتها حاليا
ووجوده معاهاةهيكون دافع لتقبل فترة العلاج اللي ممكن
تكون طويله عليها لوحده
والمركز يعتبر منتج اكتر منه مركز طبي علاجي
يعني يقدرو يقضو وقتهم مع بعض ويعوضو اللي فاتهم وكمان المركز فيه قسم تعليمي لضعف السمع
والكلام يعتي يقدرو يتعاملو معاها ويعلموها كويس
المركز هيأهلها كويس لمواجهة حياتها والتعامل مع كل
مطلبات ومسؤوليتها الجديدة كأم وكسيدة مجتمع راقي
سهير:- شكرا جدا يا دكتور خالد ابداء اجراءات الحجز
وانا هقول لجوزها ويبداءو رحلة العلاج في اسرع وقت
وتقفل معاه وتحضنها هنا بحب
متقلقيش يا حبيبتي هترجعي واحسن من الاول
وكمان هتبقي سيدة مجتمع من الدرجة الاولي
والباب يخبط وتفتح بيسام الباب وتدخل
هنا:- تبصلها وهي محتارة تقولها ايه
بيسام:- مالك يا ماما فيكي ايه طمنيني يا دكتورسهير
جرالها ايه وليه كانت بتبكي كده قلبي وجعني عليها
سهير:- معلش يا بيسام احنا ضغطنا عليها جواز واولادد
ولسه هي مش مستوعب اللي بيحصل حواليها
يارا:- مش قولتلك اكيد الاحداث كتيره في وقت قصير
كان صعب تتقبلها بسهوله
بيسام:- تروح تحضنها سلامتك يا مامتي انت وجودك في وسطنا بالدنيا وما فيها متعرفيش يا ماما احساس اليتم
واني اتحرمت من امي وحنانها علشان ترجعيلي انتي
ام وحبيبتي وصديقتي وكمان اب انتو هدية من ربنا
هنا:- لا جربت اليتم وعشتها طول حياتي امي اللي ماتت
وهي بتولدتي وعمتي اللي عمرها ما حنت عليا
وابويا اللي قلت هرتاح في كنفه لكن مات قبل ما احس
بحنانه واعيش معاه ايامي ده اليتم اللي عشته
انت اتربيتي في بيت مع ست حنينه كانت ام ليا قبل
ما تبقي ام ليكي وتربيكي مع اخوات بيحبوكي
وبيت كله محبة وحنان وتضحية
ابعدي عني يا ببسام انت متحرمتيش حرماني مش
هسمح ليكم تاخدو حياتي اللي فضلالي ابعدي عني
وعن باهر هو اللي فضيلي في الدنيا كلها
سهير:- اهدي يا هنا مهما كان حنان امي علي بيسام مش
هيكون زيك وبلاش تعامليها كده وتكسري فرحتها
برجوعك ليها انتي وباباها انا حسا بيكي والله
بيسام انتي مثقفه ومتعلمة ومامتك مش هتقدر تتعامل
معاكم زي ما انت متخيله بسهوله محتاجه تتاهل الاول
وتقدر تخطي السنين اللي بعدت عنها عن التعامل مع العالم
بيسام:- انا مش زعلانه وفاهمه كلامك كويس بس بردك
يكفيني وجودها في حياتي وانا واثقه ان حنانها
هيحتويني وهتكون احسن امي في الدنيا ليا ولباسل
سهير:- كويس انك فاهمه كده كويس
انا هتصل بباهر هو قالي مش هيتاخر
و تتصل بباهر جرس يرن مره اتنين ويرد باهر بقلق
باهر:- سهير خير في ايه انت لسه موصلتيش لهنا
سهير:- لا انا مع هنا من بدري انت فين عايزه اكلمك ضروري
باهر:- انا نص ساعه واكون عندكم انا لسه داخل الشركة
انا وباسل هعرفه علي الشركة الموظفين اللي فيها واجي
سهير:- طيب وانا مستنياك سلام
باهر:- في ايه ياتري حصل قلقتيني يا سهير
باسل:- في ايه يا بابا مالك دكتورة سهير قالتلك حاجه
باهر:- لا ولا اي حاجه بس صوتها في قلق وياخد ايد
باسل تعالي اقعد هنا علي مكتبي ويتصل بالسكرتيرة
عايزك تعملي ليا اجتماع ضروري مع رؤساء الأقسام حالا
السكرتيرة:- تحت امرك يا باشمهندس
باهر:- استني يا سلوي احب اعرفك علي ابني باسل
وهو اللي هيكون المسؤول عن ادراة الشركة الفترة الجاية
السكرتيرة:- هو فين ابن حضرتك دي وهيدير الشركة ازاي
باسل:- ايه شايفاني صغير مقدرش ادير شركة بابا والعيله
السكرتيرة:- انت حضرتك ابن باهر بيه مش ممكن ازاي
باهر:- متفكريش كتير هتتعبي يلا روحي جهزي للاجتماع
باسل:- عندها كام سنه سلوي دي يا بابا
باهر:- اتلم انا خال خطيبتك قبل ما ابقي ابوك وانا اللي مربيها بلاش شغل الخلبصه دي لاخلي يارا تتطلع عينك
باسل:- انت مشوفتش نظرة عينها كانت هتاكلني اكل
شكلي هقضي وقت فل هنا بالشركة
باهر:- انا جيت لقيتها بصراحه هي بنت ممتازه كانت بترسيلني باستمرار ايام ما كنت في ايطاليا
واعرف انها مخطوبة لمهندس هنا بالشركة
وقبل ما تتشاقي فكر بسمعتك وسمعة العيلة والشركة
باسل:- انا بضحك يا بابا يارا وبس اللي في القلب والعين
وبعد دقائق تطلب السكرتيرة الاذن لدخول رؤساء الاقسام
باهر:- خليهم يدخلو بسرعة ويرحب بيهم
ويبداء الاجتماع الاول باهر بعرفهم بباسل وان ادارة
الشركة هتكون تحت مسؤوليته من النهاردة
وهو طالب هندسة يعني عنده خلفيه عن شغل الشركة
وطلب منهم انهم يساعدوه في ادراة الشركة
وانهم يعرفوه كل صغيرة وكبيرة لانه وريث العيله
والكل يرحب بيه ويطلب من جعفر اللي كان بيدير
الشركة وهو بايطاليا انه يكون معاه في الادارة وقت
اللزوم وينتهي الاجتماع بعد الترحيب بباسل
وتهنئة باهرعلي عثورة علي ابنه بعد كل السنين دي
جعفر:- انا اسعد انسان بوجودكم معانا يا مهندس باسل
لانك قريب من سني وشكلنا هنبقي اصحاب كمان
باسل:- انا اسعد والله اتفضل انت يا بابا معايا جعفر
هيوريني كل الاقسام ويعرفني اتعامل ازاي بس متنساش
تبلغ يارا في اللي طلبته منك واحنا حايين علي هنا
باهر:- ماشي هبلغها خلي بالك منه يا حعفر وانت يا باسل
اي ورق او قرار تاخده ارجع لجعفر الاول هيعرفك تعمل ايه
انا ماشي دلوقتي واتصلو بيا في الضرورة بس سلام
ويروح مشوار الاول يغيب فيه ربع ساعه
ويرجع بعدها علي السرايا وهو سعيدة وفرحان
*****************************
في السرايا في اوضة هتا
بيسام:- ماما ممكن اطلب من خاجه
هنا:- تطلبي مني انا عايزه ايه
سهير:- قولي يا بيسام متخافيش هنا طيوبة جدا بس
هي مش مستوعبة عمرها اللي جري بسرعة اوووي
وحياتها اللي اتغيرت في يوم وليلة
بيسام:- ممكن نبقي اصحاب انا وانتي زي ما انت صديقة
لسهير ايه رايك انا مش هقولك ماما غير لما تطلبيها مني
يارا:- وانا كمان يا طنط هنا عندي حاجات نفسي احكيها
ومحتاجه حد يسمع مني ويكون ليا اصحاب
سهير:- برافو عليكي يا بيسام اننا نخفف الضغط عليها
ونبداء واحدة واحدة نعامها تتكايف مع حياتها
هنا:- موافقه وتبص ليارا انتي قولتي عندك اعتراف
عايزة تقوليه ليا قولي اعترافك يا يارا ايه
يارا:- قبل ما اتكلم اوعدواني انه يكون سر ما بينا
سهير:- اكيد يا يارا اهدي كده وانتي بتحكي ليه التوتر ده
يارا:- قبل ما نسافر ايطاليا وبعد موت ماما كنت بحب
اقعد مع تيتة نورهان هانم لانها كانت بتحبني اوووي
ودايما كانت بتبقي سعيدة بوجودي وفي يوم الممرضة بتاعتها اخدت علاء اخويا تغيرله الحفاض بتاعه وتتغدا
وانا دخلت الاوضه لقيتها لوحدها وكانت نايمه ولقيت علبة
الكبريت بتاعة جدو فضلت العب فيها ولقيت النار مسكت
في الملاية بتاعتة السرير اللي تيته نايمة عليه
حاولت اطفيه والنار مسكت فيها
وانا دلقت الميه علي الارض علشان تنطفي النار
لكن جسم تيته كله ولع وخفت وخرجت اجري
علي اوضتي وسمعت بعدها صراخ وصويت وطفو النار
لكن خدو تيته ومشفتعاش تاني وعرفت انها ماتت
ورجعو ووضبو السرايا بس خالو مطقش يقعد فيها
وسافرنا ومن يومها وانا كاتمة السر ده جوايا ومخبياه
عن خالو وجدو لكنه بيعذبني وباستمرار بشوف تيته
ونظرة الالم والدموع في عينها وهي بتتحرق قدامي
وبلوم نفسي يمكن لو نزلت استنجد بيهم كانو انقذوها
وتحضن هنا اللي تطبط عليها وتمسح دموعها
هنا:- يا سبحان الله حرقت قلبي وموتتني بالحياه
وتجي بنت بنتها تحرقها وتموتها بالحياة زي ما عملت فيا
فعلا ربنا منتقم جبار وانتي تخبي سرك علشان تجي
تقوليه ليا وتحسسيني ان ربنا انتقم ليا منها سبحانك يارب
باهر:- فعلا يا هنا ربنا انتقملك منها لكنها كانت امي ولازم تترحمي عليها حسابها دلوقتي عند ربنا
واحنا نتمنا ليه المغفرة والرحمة وبس
يارا:- خالو انا انا وتحاول تخرج تجري من الاوضه
وهي منهارة من البكاء ولان خالها عرف سرها
باهر:- يحضنها بس يا يارا ده قدرها وانتي كنتي طفله
واكيد مكنش قصدك تموتيها بلاش احساسك بالذنب
انا مش هشيلك ذنب موتها كفاية عذابك وانتي طفله
وتحمل الم الذنب طول كل السنين اللي فاتت
انسي اللي فات واطلبي ليها الرحمه وعيشي حياتك
يارا:- تبكي انت حنين اوووي اووي يا خالو
ربنا ما يحرمني منك ومن حبك وحنانك عليا
وتحضنه بشده وتروح بيسام تحض باباها
بيسام:- يا بختنا بيك يا بابا انت اعظم اب في الدنيا
سهير:- تلاحظ ملامح هنا اللي اتغيرت وبعدين معاكم
يلا مش خلاص ارتحتي يا يارا كان حادث والحمد لله انك بخير وانت يا ست بيسام روحي اتصلي بصلاح علشان
عايز باباك في موضوع مهم خلينا نخلص منكم
وانا كمان جاية معاكم ونسبب العرسان مع بعض شويا
بيسام:- يلا يا يارا شكلنا كده بنتوزع بالذوق
يارا:- تبوس خالها تاني انا بحبك اوووي اووي اكتر من
باسل كمان صحيح يا خالو هو جه معاك ولا فين دلوقتي
باهر:- بقي بتحبيني اكتر منه طيب هو في الشركة
وهيفضل فيها لحد الساعه ٥ وطلب مني اقولك
جهزي نفسك تنزلو تختارو الشبكة ومدام صلاح جاي
تنزل معاكم بيسام تختار شبكتها بالمره
وياريت سهير تنزل معاكم اهي تنصحكم في الاختيار
سهير:- اه انا شكلي بتوزع زيكم عايز تستفرد بعروستك
باهر:- في عندك مانع يا مدام سهير
اقولك تعالي انت ورؤوف نخرج نتعشي بره ايه رايك
سهير:- مش هينفع رؤوف اغلب وقته بره الفيلا بياسس
العيادة بتاعتة ليا وليه وقالي انساه اليومين الجايين
خلي العزومة دي علينا بعد ما ترجعو من السفر
وتليفونها يرن تبص تلاقي دكتور خالد
سهير:- هرد علي التليفون ارجعلك عايزاك في موضوع
وتخرج وتاخد معاها يارا
وبيسام اللي تسيبهم وتروح تتصل بخطيبها صلاح
باهر:- يقفل الباب وراهم ويروح لهنا اللي عيونها مليانه
دموع حبيب قلبي حزين ليه اللي وحشني مش فرحان
ليه ايه موحشتكيش يا قلبي انا
تروح تجري علي حضنه وحشتني مووت مووت موووت
باهر:- عارفه انا غبت عنك ٣ ساعات كل ساعه بسنه
الساعه فيها ٦٠ دقيقه ممكن تعوضيهم حب وحنان من
حضنك ويشدها عليه اكتر وياخدها فوقه علي السرير
هنا:- بس احنا بالنهار والكل صاحي اختشي يا باهر
باهر:- اختشي ايه انا ما صدقت رجعت البيت وانتي
وحشاني بقولك عوضيني مش حاسبيني وتعالي هنا
ليه الدموع في عينك والحزن كاسي ملامحك انت مش سعيدة انك رجعتي لينا ولا كلام يارا زعلك
هنا:- انا حزنت علي نورهان هانم كانت طيبه معايا صحيح اذيتني بالكلام ووسبيتني في شرفي بس انا اللي غلطت
لما بصيت لفوق وحبيتك وهي كانت بتحافظ عليك
باهر:- فوق ايه وتحت ايه انت ملكة احلامي وعمري
انت حبي واميرتي وحياتي كلها صدقيني ماما ندمت
كتير بعد ما تعبت وكنت هموت عليكي ولو كانت تعرف
انك عايشه كانت رجعتك ليا هنا انت قلبي اللي عايش
بينبض بحبك وبطلي بقي الدراما دي وهاتي بوسه
لاعمل معاكي الواجب في الفستان الحلو ده ويبقي مصيره
زي اللي قبله ها هتجيبي بوسة حلوة ولا اتصرف انا
هنا:- تبوسه بكل خجل وحياء علشان يشده ليه
باهر:- لا الرقه والكسوف ده مبنفعش معايا عايزك شرسة
كده ويلتهم شفايفها في قبله محمومه تنسي معاها
كل خجلها وتستسلم لرغبته فيها ويرجع لعادته ويمزق
فستانها علشان يمنع اي حاجز بينه وبينها
وينهمك في تقبلها واثارتها وايده تعزف علي جسدها
معزوفة عشقه ليها ليتمكن منها ويعيشو لحظات رومانسية
فوق الوصف والخيال من حب وعشق لا ينتهي
ويزيد من انتهاله لشهد عسل قبلتها ولا يسكتفي منه
ويفوقو من سحرعلاقتهم علي خبط علي الباب
هنا:- باهر باهر بس كفايه في حد بيخبط علي الباب
باهر:- هو مفيش ذوق عارفه لو ابنك او بنتك هضربهم
هاتي الروب من جمبك مش لسه هلبس انا
هنا:- خد يلا قوم انا مسكوفه اوووي
باهر:- خليكي هنا هتروحي فين انا راجع اكمل معاكي
واتغطي كويس ويشد المئرز عليها ويقوم من جمبها
ويفتح الباب ويلاقي سهير قدامه ويخرج ويقفل وراه الباب
باهر:- تصدقي انتي رخمه عايزه ايه ما ترروحي لجوزك
قاعدة بتزعجيني هنا ليه
سهير:- كلمتين يا هندسة وروح ليها تاني
خد دول تذاكر سفرك لسويسري انت وهنا في منتجع طبي
هنا محتاجه علاج نفسي ضروري هبقي افهمك بعدين
السفر الفجر لان لازم تتسجل بكره لان الاماكن محدوده
باهر:- بس انا كنت هسافر بيها فرنسا او ايطاليا
سهير:- المركز ده هيأهل هنا لحياتها الجديدة
لو هنا مش اتعالجت بسرعة حالتها هتدهور اسمع الكلام
وهو منتجع سياحي كمان يعني هتقضو وقت ممتع
دول هدية مني زي هدية شهر عسلنا انا ورؤوف
لما تسافر ابقي كلم دكتور خالد هيفهمك كل حاجه
وانا هروح اجيب نادر واجي اتغدا هنا مع الاولاد
علشان اخدهم وبعدها ننزل نجيب الشبكه للبنات
تكون حضرتك انت والمدام صحيتو وتكلم مع صلاح
علشان عايزاك قبل ما تسافر ماشي يا عريس
باهر:- شكرا علي الهدية يا دكتور بس عكرتي مزاجي
كده لازم اجهز نفسي الباسبور بتاع هنا كان هيطلع بكره
كده هشوف هعمل ايه علشان اطلع النهاردة
يلا بقي روحي هاتي ابنك علي ما اشوف هعمل ايه
سهير:- ماشي سلام خلي بالك علي هنا مش حملك يا وحش
باهر:- شكلي هتوحش عليكي وهاكلك لولا صاحبي
بس كنت خنقتك وخلصت منك يلا بقي
ويدخل الاوضه يلاقي هنا راحت في النوم
يقلع الروب ويطلع جمبها علي السرير ويحضنها لصدره
تفتح عينها بكسل وعيون نعسانه
هنا:- مين كان بيخبط
باهر:- انت صحيتي ليه و بلاش عيونك النعسانه دي كنت
هاخدك في حضني وبس لكن انتي بقي جبتيه لنفسك
ويضم جسمها لجسمه ويقولها كنا وصلنا لفين فكريني
هنا:- تضحك بدلع احنا كنا خلصنا يا باهر
باهر:- يلتهم شفايفها ببوسه قويه وماله نبداء ومن اول
وجديد ويكمل في قبلاته ليها ليبدا عشقهم من جديد
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
يتبع......
بقلمي/ سلمي سمير
ادمن حلوه الحياه



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:06 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.